In short ; nopeGriffin schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:33:
Maar qua fietsendrager heb ik een Twinny Load (zie hieronder), maar kan dat uberhaupt goed moet een MTB qua crank etc?
Wel meer last van bumperklevers met een fiets achterop, maar dat is over het algemeen vlot opgelost als het voor me weer vrij is.GoldenSample schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:53:
[...]
Zou zeggen: show je fiets transport met de auto
[Afbeelding]
Geen trekhaak en weinig behoefte aan smerigheid in de auto, dus blijft de dakdrager over. Wat voor mij net zoveel gedoe is als de fiets in de auto te plaatsen.Flix20 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:35:
Zie toch wel een aantal fietsen op het dak!
Onlangs bewust een trekhaak onder m'n nieuwe auto gezet om daar de fiets op te kunnen gooien.
Moet er niet aan denken iedere keer de fiets op het dak te moeten tillen met de kans dat je een foutje maakt en je een trapper over je dak hebt schrapen...
Vorige week fietsend naar Valkenburg en met de fietsendrager terug. Schoonvader heeft eigenlijk nooit 2 fietsen op zijn twinny load (hawk?) en het was een flinke puzzel. Uiteindelijk mijn zadelpen eruit moeten halen (racefiets) maar passen deed het eigenlijk niet. Met flink wat moeite en puzzelen is het gelukt... Zoals al benoemd ben ik ook geen fan van het fixeren op je (carbonnen) crank. het geeft snel krassen sowieso en komt op mij niet over als een punt waar je de bevestiging op wil fixeren. dan liever gewoon met een klem op de zadelpen/bovenbuis bv.Griffin schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:33:
* Griffin is nog steeds bezig met goed kijken naar fietsen (binnenkort eens kijken bij 12gobiking, maar iets met tijd. Maar qua fietsendrager heb ik een Twinny Load (zie hieronder), maar kan dat uberhaupt goed moet een MTB qua crank etc?
[Afbeelding]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Gaat me niet eens zozeer om het 'gedoe', dat valt allemaal wel mee.drBunhead schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:42:
[...]
Geen trekhaak en weinig behoefte aan smerigheid in de auto, dus blijft de dakdrager over. Wat voor mij net zoveel gedoe is als de fiets in de auto te plaatsen.
Maar ik vind het gewoon een risico om een fiets boven op je auto te moeten plaatsen waar je boven je macht staat te werken. Een foutje kan dan best wat schade aan je lak opleveren. Dan zou ik toch wel fliiiink zuur zijn.
Ik had ook geen trekhaak en was ook zeker niet van plan de fiets in de auto te gooien. Dus uiteindelijk zelf een trekhaak gemonteerd onder de auto. Was ff ochtendje sleutelen maar heel goed te doen.
PSN: Flix20-NL
Vorige auto had ik fietsendrager, maar gebruikte deze niet zo vaak (fiets ging toch vaak achterin). Recent gekregen auto geen trekhaak gekozen. Heb daarvoor nu rubberen bak en achterbank bescherming. Makkelijk schoon te maken. Eruit halen afspoelen, drogen en klaar. heb witte leren bekleding en die blijft netjes schoondrBunhead schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:42:
[...]
Geen trekhaak en weinig behoefte aan smerigheid in de auto, dus blijft de dakdrager over. Wat voor mij net zoveel gedoe is als de fiets in de auto te plaatsen.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Scheelt dat ik lang ben en de auto niet perse hoog is. Prijstechnisch vond ik een trekhaak en bijbehorende drager daarnaast ook erg onaantrekkelijk.Flix20 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:50:
[...]
Gaat me niet eens zozeer om het 'gedoe', dat valt allemaal wel mee.
Maar ik vind het gewoon een risico om een fiets boven op je auto te moeten plaatsen waar je boven je macht staat te werken. Een foutje kan dan best wat schade aan je lak opleveren. Dan zou ik toch wel fliiiink zuur zijn.
Ik had ook geen trekhaak en was ook zeker niet van plan de fiets in de auto te gooien. Dus uiteindelijk zelf een trekhaak gemonteerd onder de auto. Was ff ochtendje sleutelen maar heel goed te doen.
Hier lekker achterop met de Hapro Atlas 2. Goten zijn verstelbaar en goed breed! makkelijk te plaatsen en af te nemen. Fiets achterin vond ik teveel gedoe met troep, Dit gaat makkelijk ben meestal binnen 10 minuten weg.
Precies. Je wilt toch niet dat de lak van je mtb beschadigd....Flix20 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:50:
[...]
Gaat me niet eens zozeer om het 'gedoe', dat valt allemaal wel mee.
Inderdaad fietsen zijn belangrijkst, daarom heb ik een garage voor 4 fietsen in mijn bus. Mooi droog en veilig, en op locatie direct voor het grijpen.maartend schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:01:
[...]
Precies. Je wilt toch niet dat de lak van je mtb beschadigd....
Kwa plaats voor fietsen en degelijkheid kan ik de Thule VeloSpace XT2 of XT3 van harte aanbevelen. De goten zijn van aluminium, niet verstelbaar, maar breed genoeg voor 2 of 3 dikke trail / enduro / e-mtb's met lange wielbasis. Nadeel is wel dat het ze zwaar zijn om te verplaatsen (het optioneel wieltje is eigenlijk wel een must) en veel plek innemen met opbergen (ik heb een beugel aan de muur).Kluus schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:31:
Ik ga eigenlijk (bijna) altijd met mijn fiets naar de route dus geen foto's helaas.
Wel gelijk een review over de Thule Euroride 943, want die ene keer dat ik daar afgelopen jaar wel MTB's op vervoerd heb zijn gelijk de wielgootjes gescheurd...Nieuwe gootjes gekocht dus phet probleem is voor nu opgelost maar MTBs er op vervoeren voelt niet zo lekker meer vanwege risico op weer breken, eigenlijk is hij ook iets te smal en ik wil ook naar een systeem waar je de wielen vast kan zetten met rubber straps in plaats van snelbindertjes.
Dus ik denk dat ik de Euroride ga verkopen en voor een Velocompact ga, zijn er nog tips hierin?
Ik heb zelf een Hapro Atlas 3 premium. Die bevalt ook uitstekend. Normaliter staan er 1 of 2 fietsen op, en dat past natuurlijk met gemak. 3 fietsen nog niet geprobeerd maar dat moet ook wel lukken al zal het een beetje knutselen worden met die brede sturen van tegenwoordig.
Oh en hij hangt achter een batterij op wielen. Geen foto's van de combinatie voor handen.
Oh en hij hangt achter een batterij op wielen. Geen foto's van de combinatie voor handen.
Ik gooi hem ook altijd achterin.
Met mijn nieuwe Canyon Exceed gaat dat wel minder makkelijk want: gereedschap gebruiken om voorwiel te demonteren of optie 2: achterwiel loshalen.
Ik rij nu in een Ford Focus uit 2019 die ik volgend jaar weer in mag leveren. Dan komt er wel een auto met trekhaak, de fietsendrager(thule) heb ik al. Dat is dan toch wat makkelijker dan steeds het achterwiel eruit moeten halen.:strip_exif()/f/image/CLFyIuXQtRRHjO42F4P7G4XS.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens, ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar is het normaal bij moderne fietsen dat je de cassette zo los kunt halen? Nadat ik de 1e keer met de bike weg ben geweest kwam ik erachter dat de casette totaal niet vast zit.
Met mijn nieuwe Canyon Exceed gaat dat wel minder makkelijk want: gereedschap gebruiken om voorwiel te demonteren of optie 2: achterwiel loshalen.
Ik rij nu in een Ford Focus uit 2019 die ik volgend jaar weer in mag leveren. Dan komt er wel een auto met trekhaak, de fietsendrager(thule) heb ik al. Dat is dan toch wat makkelijker dan steeds het achterwiel eruit moeten halen.
:strip_exif()/f/image/CLFyIuXQtRRHjO42F4P7G4XS.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens, ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar is het normaal bij moderne fietsen dat je de cassette zo los kunt halen? Nadat ik de 1e keer met de bike weg ben geweest kwam ik erachter dat de casette totaal niet vast zit.
[ Voor 16% gewijzigd door darkkingll op 04-04-2022 15:58 ]
3 moderne fietsen is wel een uitdaging, maar daarom heb ik juist de hapro atlas 3 (premium) gekocht, zodat 2 fietsen in ieder geval geen gezeik is.Klitse schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:42:
Ik heb zelf een Hapro Atlas 3 premium. Die bevalt ook uitstekend. Normaliter staan er 1 of 2 fietsen op, en dat past natuurlijk met gemak. 3 fietsen nog niet geprobeerd maar dat moet ook wel lukken al zal het een beetje knutselen worden met die brede sturen van tegenwoordig.
ik heb er ooit een 29er non boost hardtail, 27,5 non boost hardtail en een 29er boost fully op gehad, maar dat was best een puzzel... ik denk niet dat ik mijn spark met boost en 55mm chainline crankset er met 2 andere boost fietsen op krijg. De langere wielbasis helpt ook niet mee, met korte fietsen kan je veel meer links/rechts spelen (de 2 24" kinder mtb's + een grote is geen probleem, want die schuif je zo 20 cm naar links of rechts). Een lange fiets staat eigenlijk gelijk in het midden, met vrij weinig speling, als je dan met een boost vork tegen de achterbrug van de volgende aanstaat, dan kan je niet zomaar 10 cm schuiven..
Precies om die overweging heb ik deze dus ook gekocht. Als ik er voor een vakantie oid 3 fietsen op zou moeten zetten zou ik bij de middelste gewoon het stuur 90 graden draaien zodat ie niet in de weg zit. Dan zou het wel moeten passen.Prulleman schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:55:
[...]
3 moderne fietsen is wel een uitdaging, maar daarom heb ik juist de hapro atlas 3 (premium) gekocht, zodat 2 fietsen in ieder geval geen gezeik is.
O, en verder over de hapro.. prima spul, degelijk, makkelijk te monteren, stabiel en betaalbaar.
Nadelen:
- zwaar (kan wel een ding zijn als ie ver van de auto staat opgeborgen)
- lomp/groot/niet inklapbaar
De nadelen zijn voor mij niet zo heel boeiend omdat ik de drager relatief weinig gebruik
Nadelen:
De nadelen zijn voor mij niet zo heel boeiend omdat ik de drager relatief weinig gebruik
Kreeg van de week de vraag of je nog een bidon kwijt kon op de neuron bij plaatsen van damper met piggy back. Ja... je kan daar nog een standaard formaat bidon kwijt ;-)
Gister de FOX DPS factory vervangen voor Float X. (oude op MP) Bushing overzetten leek een lastig klusje, maar was uiteindelijk nog geen 5min werk met dit Amazon tooltje. Van de week alleen leiding van achterrem iets in korten. En dat kan die van weekend weer gebruikt worden ;-)
Gister de FOX DPS factory vervangen voor Float X. (oude op MP) Bushing overzetten leek een lastig klusje, maar was uiteindelijk nog geen 5min werk met dit Amazon tooltje. Van de week alleen leiding van achterrem iets in korten. En dat kan die van weekend weer gebruikt worden ;-)
Ik heb de hapro Atlas 2, En kan wel degelijk de drager naar voren klappen, Zwaar is die ook niet maar is natuurlijk subjectief en welk model je hebt ik kan mij voorstellen dat de 3 meer weegt dan de 2.Prulleman schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:22:
O, en verder over de hapro.. prima spul, degelijk, makkelijk te monteren, stabiel en betaalbaar.
Nadelen:
Mooie aan de Hapro is er staan er vaak genoeg op FB, Marktplaats etc dus je kan er vaak een voor een mooie prijs scoren.
- Ander voordeel is wel dat je de draai arm op slot kan zetten. Toch fijn om een eerste barriere tegen diefstal te hebben tegenwoordig.
ja.. niet goed omschreven...Mjelnir schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:40:
[...]
Ik heb de hapro Atlas 2, En kan wel degelijk de drager naar voren klappen, Zwaar is die ook niet maar is natuurlijk subjectief en welk model je hebt ik kan mij voorstellen dat de 3 meer weegt dan de 2.
Mooie aan de Hapro is er staan er vaak genoeg op FB, Marktplaats etc dus je kan er vaak een voor een mooie prijs scoren.
- Ander voordeel is wel dat je de draai arm op slot kan zetten. Toch fijn om een eerste barriere tegen diefstal te hebben tegenwoordig.
hij is wel kantelbaar (dus de achterklep kan open zonder de fietsen eraf te halen)
het middensteuntje is wel inklapbaar, maar dan is het (zeker de 3) nog steeds een enorm groot lomp onhandelbaar ding.
Ik bedoelde met niet inklapbaar dat je em niet kleiner kan invouwen zoals bv een thule easyfold:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qR3WARpgMobe4HuDl7FqMSL3.png?f=user_large)
compacter dan dit wordt ie niet zeg maar:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qmtyUAxqMBYByTeh6cncJ4LE.png?f=user_large)
(zoals ik al zei, hij hangt hier aan de muur in de schuur, en daar hangt ie met het formaat niet in de weg. verder heb ik een grote auto, dus als ik wil kan de drager eraf en zo de kofferbak in en ik gebruik em niet zo vaak dat het formaat een nadeel is vanwege het gesjouw....
Maar.. ik kan met voorstellen dat voor sommige het gewicht en formaat wel een nadeel kunnen zijn..)
[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 05-04-2022 08:47 ]
:strip_exif()/f/image/uoaq09LOYg9wCWwzRXAh912V.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijd terug via de lokale marktplaats gescoord. Onze vorige auto (Ibiza FR) had geen trekhaak dus deed ik alles met de thule dakdragers. Dit is toch wel stukken handiger en het ding kan kantelen zodat je nog in de kofferbak kan. Ooit komt er nog wel eens een opvouwbare van Thule maar nu geen prio.
Fiets zou ook makkelijk achterin passen (Passat variant) maar hoef die zooi niet binnen. Nu enkel even de trekhaak eronder klikken en fietsendrager er op, ideaal!
Ik heb altijd geleerd dat je zadelbuis de beste plek is om je fiets vast te klemmen, vind de onderbuis een rare plek.R0y. schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:47:
[Afbeelding]
Tijd terug via de lokale marktplaats gescoord. Onze vorige auto (Ibiza FR) had geen trekhaak dus deed ik alles met de thule dakdragers. Dit is toch wel stukken handiger en het ding kan kantelen zodat je nog in de kofferbak kan. Ooit komt er nog wel eens een opvouwbare van Thule maar nu geen prio.
Fiets zou ook makkelijk achterin passen (Passat variant) maar hoef die zooi niet binnen. Nu enkel even de trekhaak eronder klikken en fietsendrager er op, ideaal!
Ik heb trouwens ook een Spinder, maar als de bandjes wat dikker worden zijn de gootjes te smal. Er zijn wel bredere gootjes te koop, maar dat is meer dan wat ik betaald heb voor het hele ding op marktplaats.
[ Voor 10% gewijzigd door joint_me op 05-04-2022 09:39 ]
Hello fellow humans
Weet iemand hier of een FiberIn MTB Wheelset degelijk is? Of kun je het beter vermijden?
BlaBlaBla
De klimmetjes in de Ardennen zijn nog even een tandje langer / groter / steiler. Doseren is lastig, maar best wel essentieel bij zo'n marathon.Prulleman schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:06:
Wel even goed om even de conditie en de benen te ijken op dit soort klimmetjes. Straks in de Ardennen moet ik me bij de cimes de waimes echt gaan inhouden, anders is de 2e helft van de marathon echt niet meer leuk..
Ik merk dat ik bij de lange afstanden meer op de relax-stand ga, en zeker geen competatieve tijd neer wil zetten, moe wordt je toch wel
Ik vind dat heerlijke rondjes! Zeker Rhenen heb ik al behoorlijk vaak gereden, die ligt er ook altijd wel top bij. Kwintelooijen is lekker pittig inderdaad! Het ook niet perse een track waarbij je gesloopt boven kan komen en onderweg naar beneden wel bijkomt. Je staat wel de hele track 'aan'.Was bij de start wel frisjes, maar lekker doorgetrapt dus snel warm
Rhenen en Kwint nooit eerder gereden, maar dat zijn best leuke rondjes, al is Kwintelooijen wel eg pittig als je conditie niet al te best is denk ik...
Ander vraagje (en een sneak preview):
:strip_exif()/f/image/j0vBtLLmWg4po9FXXFy9YyuH.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze chainstay is nu nog mooi, dat wil ik graag zo houden. Bij mijn vorige fietsen kwamen hier, ondanks verschillende beschermingsmiddelen, toch butsjes in.
Heeft iemand een idee welke chainstay protector zou kunnen werken?
Oh daar sta ik nooit bij stil joh, het is ook aluminium. Vast is vast bij mij.joint_me schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:38:
[...]
Ik heb altijd geleerd dat je zadelbuis de beste plek is om je fiets vast te klemmen, vind de onderbuis een rare plek.
Ik heb trouwens ook een Spinder, maar als de bandjes wat dikker worden zijn de gootjes te smal. Er zijn wel bredere gootjes te koop, maar dat is meer dan wat ik betaald heb voor het hele ding op marktplaats.
Oude binnenband in de lengte doorknippen en met een paar tiewraps vastmaken.L0we schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:06:
Deze chainstay is nu nog mooi, dat wil ik graag zo houden. Bij mijn vorige fietsen kwamen hier, ondanks verschillende beschermingsmiddelen, toch butsjes in.
Mag ik jullie toch nog eens lastig vallen met een n00b vraag
Ik heb mijn keuze voor een eerste MTB voor de verandering eens niet overhaast gemaakt, maar merk dat ik nog twijfel. Ik had mijn zinnen gezet op een Grand Canyon, maar ergens trekt het XC-verhaal me ook nog wel. Het helpt niet mee dat die modellen op kortere termijn leverbaar zijn.
Ik woon in het midden van het land en zal vermoedelijk vooral gaan fietsen in de driehoek Zeist-Rhenen-Vuursche. Kijkend naar wat Youtube video's lijkt een trail fiets hier niet perse nodig? Qua budget zat ik zo rond de €1500 waar de GC mooi in past. Met een iets hoger budget zie ik weer meer mogelijkheden.
Zag ook nog de Radon Jealous 10, een alu frame waarbij ik wel vraagtekens heb of het opgegeven gewicht klopt. Deze heeft wel een goede afmontage. Maar bij Canyon viel me ook de Exceed 5 op. Echter is het dan een instap carbon frame met mindere afmontage, wel lichter gewicht. Ergens heb ik in gedachten dat dit minder goede fietsen kunnen zijn om ervaring op te doen en wellicht minder vergevingsgezind, klopt dat? Want dan zou ik wellicht beter kunnen wachten tot de GC leverbaar is en kiezen voor de "veilige" optie, maar dat doe ik altijd al en misschien maak ik me ook zorgen om niks. Vind het lastig om in te schatten waar ik de meeste lol uit ga halen.
*edit: oeps heb een reactie op mijn eerdere bericht helemaal gemist, die gaf aan eerst uit te zoeken wat voor type fietser ik ben d.m.v. 2e hands. Valt dus wel wat voor te zeggen.
Ik woon in het midden van het land en zal vermoedelijk vooral gaan fietsen in de driehoek Zeist-Rhenen-Vuursche. Kijkend naar wat Youtube video's lijkt een trail fiets hier niet perse nodig? Qua budget zat ik zo rond de €1500 waar de GC mooi in past. Met een iets hoger budget zie ik weer meer mogelijkheden.
Zag ook nog de Radon Jealous 10, een alu frame waarbij ik wel vraagtekens heb of het opgegeven gewicht klopt. Deze heeft wel een goede afmontage. Maar bij Canyon viel me ook de Exceed 5 op. Echter is het dan een instap carbon frame met mindere afmontage, wel lichter gewicht. Ergens heb ik in gedachten dat dit minder goede fietsen kunnen zijn om ervaring op te doen en wellicht minder vergevingsgezind, klopt dat? Want dan zou ik wellicht beter kunnen wachten tot de GC leverbaar is en kiezen voor de "veilige" optie, maar dat doe ik altijd al en misschien maak ik me ook zorgen om niks. Vind het lastig om in te schatten waar ik de meeste lol uit ga halen.
*edit: oeps heb een reactie op mijn eerdere bericht helemaal gemist, die gaf aan eerst uit te zoeken wat voor type fietser ik ben d.m.v. 2e hands. Valt dus wel wat voor te zeggen.
[ Voor 12% gewijzigd door Southern Sun op 05-04-2022 11:55 ]
Hier ook de hapro atlas 3, staan voornamelijk 2 fietsen op.Klitse schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:16:
[...]
Precies om die overweging heb ik deze dus ook gekocht. Als ik er voor een vakantie oid 3 fietsen op zou moeten zetten zou ik bij de middelste gewoon het stuur 90 graden draaien zodat ie niet in de weg zit. Dan zou het wel moeten passen.
Een keer gebruikt met 3 fietsen (1 hardtail, 2 fully's) en dit was echt passen en meten.
Sturen/zadels(3x droppers) gaat prima geen enkel probleem.
Echter de brede voorvorken en achtervorken van tegenwoordig zitten gewoon direct tegen elkaar aan.
Dus maar wat doeken/verwarmingsbuis isolatie tussen voor en achtervorken geduwd. Dat ging op zich prima.
Qua opberging, deze fietsendrager zit nagenoeg altijd in de kofferbak van mijn auto. Pas precies in een stationwagen zonder de achterbank in te klappen.
Met een nummer op je stuur gaat er toch een knop om bij mij... Maar in 2019 voor het eerst (en laatst vanwege corona) een Ardennen marathon gereden, maar de pacing was niet al te best... De eerste 3 uur gingen prima, maar de laatste 1.5 was er niks over (rdhf 62km). Nu ingeschreven voor de 85.. als het dan na 3 uur op is.. dan wordt het echt een lange dagL0we schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:06:
[...]
De klimmetjes in de Ardennen zijn nog even een tandje langer / groter / steiler. Doseren is lastig, maar best wel essentieel bij zo'n marathon.
Ik merk dat ik bij de lange afstanden meer op de relax-stand ga, en zeker geen competatieve tijd neer wil zetten, moe wordt je toch wel
[...]
Ik vind dat heerlijke rondjes! Zeker Rhenen heb ik al behoorlijk vaak gereden, die ligt er ook altijd wel top bij. Kwintelooijen is lekker pittig inderdaad! Het ook niet perse een track waarbij je gesloopt boven kan komen en onderweg naar beneden wel bijkomt. Je staat wel de hele track 'aan'.
Ander vraagje (en een sneak preview):
[Afbeelding]
Maar bewust inhouden, hartslag in de gaten houden, blijven eten en drinken dan komt het vast wel goed. Ik ken mijn grenzen ,met name door trainen met power en hartslag inmiddels ook een heel stuk beter.
Wat betreft een chainstay protector.. eentje van neopreen werkt volgens mij wel prima.. van lizard skins bv
Ja, heb ik overwogen. Ziet er altijd een beetje ghetto uit, weet niet precies of ik dat wil. Misschien een dat binnenband met zwarte tape er overheen iets beter smoelt.NewbieNeo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:09:
[...]
Oude binnenband in de lengte doorknippen en met een paar tiewraps vastmaken.
Scheelt wel dat ik de meeste toertochten op de racefiets met m'n vriendin fietsPrulleman schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:13:
[...]
Met een nummer op je stuur gaat er toch een knop om bij mij... Maar in 2019 voor het eerst (en laatst vanwege corona) een Ardennen marathon gereden, maar de pacing was niet al te best... De eerste 3 uur gingen prima, maar de laatste 1.5 was er niks over (rdhf 62km). Nu ingeschreven voor de 85.. als het dan na 3 uur op is.. dan wordt het echt een lange dag![]()
Maar bewust inhouden, hartslag in de gaten houden, blijven eten en drinken dan komt het vast wel goed. Ik ken mijn grenzen ,met name door trainen met power en hartslag inmiddels ook een heel stuk beter.
Lijkt me bij zo'n lange tocht vooral lastig dat je weinig referentie hebt over hoe ver je kan gaan, maar dat is ook wel een leuk leerproces.
Ohja, zoiets ga ik wel even proberen. Ik zag van Lizard Skins vooral de stickers.Wat betreft een chainstay protector.. eentje van neopreen werkt volgens mij wel prima.. van lizard skins bv
Nog even een vraag mbt MTB's en dan de merken ervan. Tijdje terug verwees iemand mij naar de Radon fietsen, niet echt op voorraad maar zeker een mogelijkheid qua bang for buck. Nu kwam ik zelf Rose fietsen tegen en dan de Count solo (https://www.rosebikes.nl/.../cross-country/count-solo). Als ik dan die van 850 bekijk (de Solo 1) dan is deze wel Deore afgemonteerd en volgens mij een air voorvork. Maar verder zegt mij het merk niet heel veel (als ik het vergelijk met Radon of Cube oid).
Wat is jullie ervaring/kennis hiermee?
Prima fietsen volgens mij. Zelfde categorie als Radon zou ik zeggen.Griffin schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:40:
Nog even een vraag mbt MTB's en dan de merken ervan. Tijdje terug verwees iemand mij naar de Radon fietsen, niet echt op voorraad maar zeker een mogelijkheid qua bang for buck. Nu kwam ik zelf Rose fietsen tegen en dan de Count solo (https://www.rosebikes.nl/.../cross-country/count-solo). Als ik dan die van 850 bekijk (de Solo 1) dan is deze wel Deore afgemonteerd en volgens mij een air voorvork. Maar verder zegt mij het merk niet heel veel (als ik het vergelijk met Radon of Cube oid).
Rose zit een beetje in dezelfde categorie als Radon en Canyon, allemaal (duitse ?) direct sales merken.Griffin schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:40:
Canyon is alleen de meest bekende, want die sponsoren ook pro teams, maar ik verwacht dat die andere 2 kwalitatief vergelijkbaar zijn, zeker in de instap klasse.
De Solo1 lijkt me een prima fiets, hou rekening dat de deore groep, wel de nieuwe deore is, maar niet de 12 speed. (sinds de laatste versie hebben ze een 11 en 12 speed deore variant.. ). Op zich allemaal niet zo'n probleem, het bereik is in orde (11-51) en12 speed is niet per definitie beter, maar als je ooit wilt upgraden, dan ben je beter af met 12 speed.
Ik zou niet teveel op een merk focussen, maar als eerste op het type fiets, dan de beschikbaarheid en dan d afmontage (als je geen haast hebt kan je die laatste 2 ook omdraaien, maar een keer een andere shifter of een ander setje remmen is ook zo gedaan als het nodig is..)
Het is qua afmontage een prima instapper, qua geo is het ook gewoon een simpele XC hardtail (100mm vork, 69,5 balhoofd, gemiddelde reach, ...) Aan de andere kant van het spectrum heb je bv een canyon stoic met 140 mm, 65 graden en meer reach
Ik probeer altijd een mooie driehoek te maken, dus wielen vast en dan ergens in het midden daarvan zo hoog mogelijk de klem zetten. Maar niet op mijn dropper, dus ik pak meestal de bovenbuis of net boven mijn bidonhouder op de zadelbuis.joint_me schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:38:
[...]
Ik heb altijd geleerd dat je zadelbuis de beste plek is om je fiets vast te klemmen, vind de onderbuis een rare plek.
Ik heb ook een Spinder, maar dan met aluminium gootjes. Die heb ik gewoon met een waterpomptang wat breder gemaakt
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Durf haast niet te zeggen dat ik voor de kortere afstanden de fiets gewoon op zo'n ouderwets schaar rek gooi
Snelweg durf ik er niet mee op, maar voor binnendoor even snel richting Lage Vuursche werkt het perfect.
Snelweg durf ik er niet mee op, maar voor binnendoor even snel richting Lage Vuursche werkt het perfect.
PSN: Flix20-NL
Typisch weer, afgelopen zaterdag mijn MTB eens grondig schoon gemaakt, lagers checken en nieuw vet etc (Cube reaction race 2019).
Op een of andere manier gaat er dan altijd wel wat kapot
Bij het verwijderen van de crank...Wat een gedoe bij die dub-cranks.. was het de dustcap die over de lagers heen zit bij de bottom bracket die kapot ging.(Zelfde probleem) Snel naar Mantel om te vragen of ze het stukje plastic op voorraad hebben, maar helaas het wordt hele nieuwe bottom bracket
Sram Dub Pressfit
Volgende fiets wordt Shimano!
Op een of andere manier gaat er dan altijd wel wat kapot
Bij het verwijderen van de crank...Wat een gedoe bij die dub-cranks.. was het de dustcap die over de lagers heen zit bij de bottom bracket die kapot ging.(Zelfde probleem) Snel naar Mantel om te vragen of ze het stukje plastic op voorraad hebben, maar helaas het wordt hele nieuwe bottom bracket
Sram Dub Pressfit
Rose heeft aantal winkels in DE, waar ze vaak de fietsen wel hebben staan. Vorig jaar in kleine winkel in München geweest. Fietsen zien er echt goed uit. Ze hebben ook vestigingen dichter bij de NL grens, zoals Bocholt
Zeker moeite waard om naar deze fietsen te kijken. Samen met Radon en Canyon.....
Zeker moeite waard om naar deze fietsen te kijken. Samen met Radon en Canyon.....
Voor dit soort onderdelen zou ik kijken bij Bike components en Bike discount, Bike24, r2 bike. Zijn wel Duitse winkels, maar service zijn bij alle erg goed. En enorm assortiment aan spare parts.... Ik koop nog zelden iets bij Mantel.BraX schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:41:
Typisch weer, afgelopen zaterdag mijn MTB eens grondig schoon gemaakt, lagers checken en nieuw vet etc (Cube reaction race 2019).
Op een of andere manier gaat er dan altijd wel wat kapot![]()
Bij het verwijderen van de crank...Wat een gedoe bij die dub-cranks.. was het de dustcap die over de lagers heen zit bij de bottom bracket die kapot ging.(Zelfde probleem) Snel naar Mantel om te vragen of ze het stukje plastic op voorraad hebben, maar helaas het wordt hele nieuwe bottom bracket![]()
Sram Dub Pressfit
Zo'n kommer en kwel is het toch ook weer niet? Hier gaat het op twee fietsen met DUB al aantal jaar goed zonder problemen.
Heb in jaar tijd twee RaceFace BB's kapot gekregen. En ook uitdagingen gehad om crank los te krijgen. Die cranks moet je volgens het boekje ook wel ram vast zetten. Dus ik haal ze om de paar maanden eens los. Schoonmaken en nieuw vet erop, Sindsdien niet meer van de ram vaste cranks meer. Niet meer bij mijn RaceFace Next SL en SRAM XX1 en X01.
Je kunt ook kijken naar DUB BB's van merken als Wheels Manufacturing.
https://www.bike24.com/bo...5D=1086&searchTerm=&sort=
Edit:
Hier juist over gemaakt met drive train naar SRAM. Door gedoe met de XTR shifters. Veertje die knapte etc. Je kunt het bij elke fabrikant treffen. Gras in aan de andere kant altijd groener ;-)
[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 05-04-2022 12:32 ]
Rose komt oorspronkelijk uit Bocholt, daar zijn ze begonnen en zit een grote store. Die winkel bestaat al wel 30 jaar oid. Ze waren denk ik eerder dan Canyon met eigen merk fietsen. Ik kom er ook al wel 25 jaar ofzo, voor onderdelen vooral.
mountainbiker
Zo zie je maar, teveel schoonmaken is helemaal niet goedBraX schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:41:
Op een of andere manier gaat er dan altijd wel wat kapot![]()
Bij het verwijderen van de crank...Wat een gedoe bij die dub-cranks.. was het de dustcap die over de lagers heen zit bij de bottom bracket die kapot ging.(Zelfde probleem) Snel naar Mantel om te vragen of ze het stukje plastic op voorraad hebben, maar helaas het wordt hele nieuwe bottom bracket![]()
Sram Dub Pressfit
Heb je die crank ook ingevet voor je ze monteerde?
Mijn fietsenmaker gaf aan dat je je crank/BB het liefst laat zoals het is. Pas als het moment daar is dat hij wat ruwer loopt, de boel uit elkaar halen en onderhouden / vervangen.
Op mijn huidige fiets heb ik ook zo'n BB, maar dat gaat al jaren goed! (met bijna 4000 kilometer op de teller)
Nee joh, gewoon ouderwetse square taper, crank en trapas van mooie boutique-merken, hipster level 9000BraX schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:41:
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Zo, gelukkig is het alleen bij nieuwe bandjes gebleven maar de bike ziet er weer als nieuw uitiamerwin schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:28:
[...]
Wordt dus toch een nieuwe fiets 🤷🏼♂️
(sorry, bijna vrijdagmiddag)
:strip_exif()/f/image/s6XgJJWHYbMdLDuW6KsJzVcV.jpg?f=fotoalbum_large)
Het blijft telkens een uitdaging om de crank eruit te krijgen, er komt dan een hamer aan te pas.Daan_ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:23:
[...]
Zo'n kommer en kwel is het toch ook weer niet? Hier gaat het op twee fietsen met DUB al aantal jaar goed zonder problemen.
Ik laat het liefst de crank + BB's ook zitten, maar met het installeren van een dropper post moest ik er toch even bij om de kabel routering te bekijken. Inmiddels gaat de kabel buiten om, maar zag toen wel dat er erg veel viezigheid en zand onderin het frame bleef, vandaar de jaarlijks schoonmaak actie. Daarnaast lopen de lagers ook niet meer echt soepel, inspectie kan geen kwaad dacht ik
De dustcap zou er ook gewoon af moeten schuiven, maar de crank zat dit keer zo moervast!
Bij installeren van de nieuwe BB zal ik niet te zuinig zijn met vet.L0we schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:51:
[...]
Zo zie je maar, teveel schoonmaken is helemaal niet goed![]()
Heb je die crank ook ingevet voor je ze monteerde?
[ Voor 11% gewijzigd door BraX op 05-04-2022 14:46 ]
[quote]GoldenSample schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:53:
[...]
Met de thule inklapbare drager, mijn beste aankoop van de afgelopen 2 jaar. Ik gebruik het ding wekelijks, opgeklapt past ie makkelijk in de kleine kofferbak van een BMW 1-serie. Soms is het nog wel wat stoeien met de bevestiging aan de fiets, aangezien we ook regelmatig met Kleinere MTB's en racefietsen onderweg zijn wissel je nog wel eens van klempositie.
[...]
Met de thule inklapbare drager, mijn beste aankoop van de afgelopen 2 jaar. Ik gebruik het ding wekelijks, opgeklapt past ie makkelijk in de kleine kofferbak van een BMW 1-serie. Soms is het nog wel wat stoeien met de bevestiging aan de fiets, aangezien we ook regelmatig met Kleinere MTB's en racefietsen onderweg zijn wissel je nog wel eens van klempositie.
Ik weet niet of het heel veel verschil maakt, maar ik heb ook geregeld dit spul gebruikt: https://www.bike-discount.de/en/shimano-anti-seizeBraX schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:44:
[...]
Het blijft telkens een uitdaging om de crank eruit te krijgen, er komt dan een hamer aan te pas.
Ik laat het liefst de crank + BB's ook zitten, maar met het installeren van een dropper post moest ik er toch even bij om de kabel routering te bekijken. Inmiddels gaat de kabel buiten om, maar zag toen wel dat er erg veel viezigheid en zand onderin het frame bleef, vandaar de jaarlijks schoonmaak actie. Daarnaast lopen de lagers ook niet meer echt soepel, inspectie kan geen kwaad dacht ik![]()
De dustcap zou er ook gewoon af moeten schuiven, maar de crank zat dit keer zo moervast!
[...]
Bij installeren van de nieuwe BB zal ik niet te zuinig zijn met vet.
Sexy 👌🏻D-Ed schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:17:
[...]
Zo, gelukkig is het alleen bij nieuwe bandjes gebleven maar de bike ziet er weer als nieuw uitIk was bang dat de skin wall banden niet zo mooi zouden matchen met de oranje Trek maar volgens mij toch weer mooi in balans zo
Hello. Is it me you're looking for?
Ik zie in veel filmpjes dat ze bijv na het bleeden van de remmen de boel schoonmaken met isopropanol (99,9). Helaas hier in de buurt niet te krijgen. Wat gebruiken jullie?
gewoon remmenreiniger van de actionR0y. schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:23:
Ik zie in veel filmpjes dat ze bijv na het bleeden van de remmen de boel schoonmaken met isopropanol (99,9). Helaas hier in de buurt niet te krijgen. Wat gebruiken jullie?
Trek en Oranje, kan ik natuurlijk alleen maar de duimen omhoog voor geven!D-Ed schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:17:
[...]
Zo, gelukkig is het alleen bij nieuwe bandjes gebleven maar de bike ziet er weer als nieuw uitIk was bang dat de skin wall banden niet zo mooi zouden matchen met de oranje Trek maar volgens mij toch weer mooi in balans zo
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/wAYN0HZ1NNfZ4JRBRnvEsFKv.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog met Mechanische GX derailleur en shifter ipv AXS GX
[ Voor 68% gewijzigd door GoldenSample op 05-04-2022 20:05 ]
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Isopropanol koop ik bij de apotheek in 1l fles.R0y. schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:23:
Ik spuit trouwens bij SRAM (DOT vloeistof) gewoon ruim na met water in een plantenspuit. Ik mors ook niet bijzonder veel van de DOT
Iso-P is wel handig bij schoonmaken van internals van vorken/droppers/remhendels, of schoonmaken van remschijven.
Net als @Ko.Kane ook gewoon bij de apotheek vandaag. Die hebben normaal gesproken gewoon liter flessen van dat spul.R0y. schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:23:
Als ik al die MTB's op auto's zie ben ik toch blij dat ik in de buurt (rekbaar begrip) van voldoende MTB routes woon. Dus lekker alles op de fiets.
Heb zelf laatst fles besteld bij Bol volgende dag in huis. Had geen zin om naar de winkels te rijden.R0y. schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:23:
Giet dan wat over in kleine IKEA plantenspuit. Werkt super ;-)
[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 05-04-2022 17:19 ]
Bedankt allen. Was al bij de Etos en de Kruidvat geweest maar die keken mij gek aan… Heb het maar bij de DA besteld 
Ik woon 800 meter van de lokale route en ook zo iets van een bikepark maar maak toch graag uitstapjes. Sommige vrienden van mij hebben dus echt niets in de buurt en moeten een flink stuk rijden (en nog eens tol betalen) om ergens te komen.wisselwerking schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:15:
Als ik al die MTB's op auto's zie ben ik toch blij dat ik in de buurt (rekbaar begrip) van voldoende MTB routes woon. Dus lekker alles op de fiets.
Dit is ook iets wat mij een beetje tegen houd om een MTB te halen. Route dit het dichtstbij is, is die van Rhenen en dat is 20km. Dus even snel op de fietsspringen is er niet bij (in tegenstelling tot de racert)wisselwerking schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:15:
Welk type fietsendrager heb je van Thule?djeck schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:47:
[quote]GoldenSample schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:53:
[...]
[Afbeelding]
Ben op zoek naar een fietsendrager voor onze 2 (carbon) MTB's namelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 05-04-2022 19:59 ]
Thule Thruride 565, werkt prima zijn wel 2 dingen om rekening mee te houden:
- Het ding grijpt direct met aluminium op je as en dat krast/maakt groeven etc. Ik heb dus een extra ZTTO as gekocht
- De lengte die er max op kan is relatief beperkt, met m'n L frame Fuel EX (1211mm wheelbase geloof ik, niet eens zo lang dus) of vrienden hun XL Neuron/Polygon Siskiu past het, maar enorm veel langer moet het niet zijn.
Heb ook een Outride 561 waar ik een Quick release en (te dure) adapter voor Boost 15mm steekas voor heb, montage is er wat vervelender (steekas er door friemelen op je dak) maar dan kan ik m'n oude fiets ook mee nemen. Ook deze is niet heel lang.
Overigens hebben de opvolgers hiervan een wat langere (maar nogsteeds niet enorm lange) goot, tot 1260 en 1300mm wielbasis geloof ik, ook heeft de Thruride opvolger een ander systeem om de as te grijpen die de as niet meer beschadigd.
Kan ze verder prima aanraden, staan hartstikke stevig en wat lager dan een setup met het voorwiel er nog in. Z'n drager waar het voorwiel in vast staat (upride geloof ik) is wel wat sneller voor de rest maar die 2 minuten storen mij niet en het wiel donder ik toch gewoon achterin, heb niet voor niets een station tenslotte.
Zeker fijn, hoewel ik sommige stukken ook prima zou kunnen fietsen (nadeel van midden in een grote stad wonen), dat is niet eens heel veel langer doe ik dat liever niet. Ga liever stuk met flink afdalingen pakken (en bijbehorende hoogtemeters) dan met nog 10 kilometer heen en dan weer terug fietsen. Al met al ben ik 1 a 1.5 uur onderweg om van en naar m'n fiets rondje te gaan.wisselwerking schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:15:
[ Voor 26% gewijzigd door GoldenSample op 05-04-2022 20:04 ]
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Voor dat laatste heb ik nu een E-Bike (Levo Gen3) met 700W battery (range: 70km met 2500 hoogtemeters). Mooi om ritten van huis te maken, grote stukken te rijden en dan met wat assistance terug fietsen.GoldenSample schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:00:
[...]
Thule Thruride 565, werkt prima zijn wel 2 dingen om rekening mee te houden:
- Het ding grijpt direct met aluminium op je as en dat krast/maakt groeven etc. Ik heb dus een extra ZTTO as gekocht
- De lengte die er max op kan is relatief beperkt, met m'n L frame Fuel EX (1211mm wheelbase geloof ik, niet eens zo lang dus) of vrienden hun XL Neuron/Polygon Siskiu past het, maar enorm veel langer moet het niet zijn.
Heb ook een Outride 561 waar ik een Quick release en (te dure) adapter voor Boost 15mm steekas voor heb, montage is er wat vervelender (steekas er door friemelen op je dak) maar dan kan ik m'n oude fiets ook mee nemen. Ook deze is niet heel lang.
Overigens hebben de opvolgers hiervan een wat langere (maar nogsteeds niet enorm lange) goot, tot 1260 en 1300mm wielbasis geloof ik, ook heeft de Thruride opvolger een ander systeem om de as te grijpen die de as niet meer beschadigd.
Kan ze verder prima aanraden, staan hartstikke stevig en wat lager dan een setup met het voorwiel er nog in. Z'n drager waar het voorwiel in vast staat (upride geloof ik) is wel wat sneller voor de rest maar die 2 minuten storen mij niet en het wiel donder ik toch gewoon achterin, heb niet voor niets een station tenslotte.
[...]
Zeker fijn, hoewel ik sommige stukken ook prima zou kunnen fietsen (nadeel van midden in een grote stad wonen), dat is niet eens heel veel langer doe ik dat liever niet. Ga liever stuk met flink afdalingen pakken (en bijbehorende hoogtemeters) dan met nog 10 kilometer heen en dan weer terug fietsen. Al met al ben ik 1 a 1.5 uur onderweg om van en naar m'n fiets rondje te gaan.
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Ben een hoop sites aan het checken voor een fietsendrager en kom op de volgende uit:
Thule EasyFold XT 2B 933
(prijs is best behoorlijk 679,-)
Eisen:
- op de trekhaak
- inklapbaar, zodat die weinig ruimte inneemt in de schuur.
- voor 2 mtb (carbon)
- afsluitbaar
- makkelijk monteren
Volgens mij voldoet deze wel. Mensen ervaring met deze drager?
Thule EasyFold XT 2B 933
Eisen:
- op de trekhaak
- voor 2 mtb (carbon)
- afsluitbaar
- makkelijk monteren
[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 05-04-2022 21:03 ]
Iemand een idee?Fr3ggel|IA schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:09:
Hi,
Even een vraagje voor de kenners.
Ik heb een kleine 2 jaar geleden een Canyon Lux gekocht. Het betreft de non-trail versie (die bestond toen nog niet) met een Fox 34 SC Float vork met 110mm veerweg.
Ik ga binnenkort een lower leg service doen aan de vork. Voor dit type vork zijn meerdere airshafts beschikbaar (100mm, 110mm en 120mm). De fiets is geleverd met 110mm maar voor enkele tientjes kan ik een 120mm airshaft kopen en vervangen tijdens de service.
Daardoor wordt de balhoofdhoek een heeel klein beetje slacker en ik kan iets meer veerweg gebruiken.
Voegt het iets toe om de veerweg met 1 cm te vergroten? Of is het verwaarloosbaar? Of is het sowieso onverstandig ivm geometrie of iets dergelijks?
Ik hoor graag jullie tips. Bedankt!
Zelfde hier, ik woon op 500m van route netwerk Maashorst (specifiek Herperduin) waar je zo’n 100km aan MTB routes aan elkaar kan lussen (en dan tel ik de “Brabantse Strade Bianche” stroken nog niet mee). Het zijn niet allemaal de spannendste paden maar verder heb ik op minder dan 30km de routes van Nijmegen en minder dan 40km LDD en Rhenen (wel met pontjes).wisselwerking schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:15:
Dat is allemaal nog fietsafstand wat mij betreft: als je er minder dat 1,5 uur op fietst zie ik de noodzaak niet om de boel op de auto te laden wat allemaal ook tijd kost. Maar heb toch een goede kwaliteit drager nodig voor de vakanties waarbij de fiets ook altijd mee gaat.
Ook al naar Uebler gekeken? Naar mijn idee zijn Uebler en Thule de meest gangbare dragers tegenwoordig.DeBaroN schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:02:
Ben een hoop sites aan het checken voor een fietsendrager en kom op de volgende uit:
Thule EasyFold XT 2B 933
Eisen:
- op de trekhaak
- voor 2 mtb (carbon)
- afsluitbaar
- makkelijk monteren
Voor mijn carbon racefiets maak ik gebruik van een Thule Carbon frame protector (op een Uebler drager)
Ik woon in de "gouden driehoek". Schaarsbergen, Ede en Arnhem (en Renkum) op fietsafstand (< 1km), maar ga toch ook wel vaak op pad naar andere routes. Niets mis met een beetje explorenwisselwerking schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:15:
10mm extra zou verder geen problemen op moeten leveren met de geometry of je moet al het gevoel hebben dat je ergens op het randje zit bijvoorbeeld door dat je zadel erg ver boven het achterwiel staat. Normaal gesproken is tot 20mm extra geen probleem. Zal die extra veerweg uit maken, waarschijnlijk niet heel veel. Maar sommige mensen voelen hele kleine verschillen waar andere er echt niets van zullen merken.
Of het die paar tientjes waard is ligt helemaal bij jezelf. Maar soms is het gewoon iets wat in je hoofd zit en je het dan eigenlijk gewoon al wilt en je alleen maar een excuus zoekt om het te doen. Mocht dat zo zijn dan zou ik het gewoon doen.
Maar voor de verandering aan geometry hoef je het niet te laten.
En er zijn geloof ik hier wel eens websites gelinkt waar je het verschil in geo zichtbaar kan laten worden. Maar daar kan de zoek functie je waarschijnlijk wel mee helpen. Ik weet zo namelijk niet meer welke dat zijn
Het is de easyfold 932, racefietsen ook Carbon gaan er prima op. In het begin is het een beetje spannend met aandraaien, maar na een paar keer weet je een beetje hoe vast je ze moet doen.DeBaroN schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:49:
[...]
Welk type fietsendrager heb je van Thule?
Ben op zoek naar een fietsendrager voor onze 2 (carbon) MTB's namelijk.
Hier de versie voor 3 fietsen. In de praktijk gaan er veelal maar 2 op (zeker als dat 2 zware elektrische zijn) goede stevige drager die je zo er op hebt en mooi compact weg zet. Mijn MTB is ook Carbon, eerste keer voorzichtig met aandraaien maar met de doordraai functie kan het eigenlijk niet mis gaan.DeBaroN schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:02:
Thule EasyFold XT 2B 933
Eisen:
- op de trekhaak
- voor 2 mtb (carbon)
- afsluitbaar
- makkelijk monteren
Ik weet de website nog wel. Qua aanpassing zelf, ik was heel blij met mijn wijziging om van 130 naar 140 te gaan op mijn vorige fiets, leverde mij meer vertrouwen op bij de downhill kant van het mountainbiken (maar dat was dan "big mountain" / bikepark werk).ZanielGa schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:51:
[...]
10mm extra zou verder geen problemen op moeten leveren met de geometry of je moet al het gevoel hebben dat je ergens op het randje zit bijvoorbeeld door dat je zadel erg ver boven het achterwiel staat. Normaal gesproken is tot 20mm extra geen probleem. Zal die extra veerweg uit maken, waarschijnlijk niet heel veel. Maar sommige mensen voelen hele kleine verschillen waar andere er echt niets van zullen merken.
Of het die paar tientjes waard is ligt helemaal bij jezelf. Maar soms is het gewoon iets wat in je hoofd zit en je het dan eigenlijk gewoon al wilt en je alleen maar een excuus zoekt om het te doen. Mocht dat zo zijn dan zou ik het gewoon doen.
Maar voor de verandering aan geometry hoef je het niet te laten.
En er zijn geloof ik hier wel eens websites gelinkt waar je het verschil in geo zichtbaar kan laten worden. Maar daar kan de zoek functie je waarschijnlijk wel mee helpen. Ik weet zo namelijk niet meer welke dat zijn
Heb je nu het gevoel tegen de limiet van je vork aan te komen dan zou ik het doen, anders niet. Op mijn fiets merkte ik weinig nadelen qua geometrie in de uphill / op het vlakke, maar als dat is waar je prioriteiten ligt kan het voor jou anders uitpakken (al denk ik dat het meevalt).
Same here,wisselwerking schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:15:
700 meter tot Schaarsbergen (en iets meer voor Arnhem)
8km tot Rheden
10km tot Ede
10km tot Renkum
Maar voor Zuid Limburg of Reichswald moet ik helaas ook met de auto
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Hier alleen vlakke rondjes in de buurt.. Dorst, cadettenkamp en vrachelen op een km of 8.
013 pak ik ook nog weleens op de fiets, maar dat kost wel tijd (22km heen en 22 terug) en LDD 1 x met de fiets naar toe geweest... Voor de rest pak ik de auto, maar dat is ook niet erg
013 pak ik ook nog weleens op de fiets, maar dat kost wel tijd (22km heen en 22 terug) en LDD 1 x met de fiets naar toe geweest... Voor de rest pak ik de auto, maar dat is ook niet erg
Vind het eigenlijk gewoon teveel werk om eerst het fietsenrek op de auto te zetten etc. Ik besteed de tijd die ik daar mee bezig ben en in de auto zou zitten liever aan het fietsen zelf. Scheelt dat er in Drenthe zat op fietsafstand te vinden is.wisselwerking schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:15:
beetje afwisseling is ook wat waard in mijn optiek!
en genoeg op de planning,
- afgelopen weekend rhenen/amerongen
- komend weekend reichswald
- 16 april rond venlo
- begin mei, of de racefiets of de MTB mee naar Denemarken als het goed is
- 13 mei weekendje Ardennen
- 26 mei Cimes de Waimes marathon
Daar zet ik graag de drager even voor op de auto
- 16 april rond venlo
Een fietsendrager op een trekhaak zit er toch zo op? Dakdragers vond ik wel altijd een ding maar dat was ook altijd maar maximaal tien minuten.
Binnenkort zelf ook eens de Ardennen in. Schoonfamilie woont in Zuid Limburg. Voorheen ging jk met goed weer altijd met de motor er achteraan om overdag de Eifel in te gaan maar nu een keer afwisseling.
Binnenkort zelf ook eens de Ardennen in. Schoonfamilie woont in Zuid Limburg. Voorheen ging jk met goed weer altijd met de motor er achteraan om overdag de Eifel in te gaan maar nu een keer afwisseling.
Ik vind verschillende routes die je makkelijker kan rijden met een fietsendrager om je fiets te vervoeren die 10minuten tijd die het kost om de drager op de auto te zetten het meer dan waard!
Het enige wat ik hier in de buurt heb is Nieuwegein. En dat kan je eigenlijk niet eens een route noemen.
Zeis is de eerstvolgende en dat is 30 min met de auto
Zeis is de eerstvolgende en dat is 30 min met de auto
Afwisseling is zeker leuk. Daarom doe ik ook MTB/race/gravel/hardlopen.Prulleman schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:45:
- 16 april rond venlo
Wat dingetjes die ik heb staan:
Weekend 8 april - Rochefort (race)
Weekend 22 april - Houffalize (mtb)
Weekend 13 mei - Delft (BRM1000) (race)
Weekend 20 mei - Cyclo Luxemburg (race)
4 juni - BRM 200 (gravel)
19 juni - misschien nog last minute Bartje 200 (of Drenthe 400) (mtb)
Medio juni - Drenthe 400 (mtb) > eigen route
En tussendoor natuurlijk nog genoeg andere fietstochtjes
Ik heb eventueel een bartje200 kaartje te koop...
Heeft er nog iemand goede suggesties voor goeie Flat pedal schoenen. Na mijn huidige ervaringen met de Adidas webshop wil ik echt nooit meer 1 van hun producten dus Five-Ten gaat het niet worden.
Effe een quickly and dirty fotootje van het rode gevaar. 😋 Vanmiddag twee RT-MT800 schijven er op geschroefd (ter vervanging van de RT-54M schijven die er op zaten). Nog even een fatsoenlijke chainstay protector scoren en tijd vinden om vies te worden.
:strip_exif()/f/image/BNIauOgq1LzSjoP0VNyOLJK8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ooit volgen foto(‘s) in z’n natuurlijke habitat. ☺️
:strip_exif()/f/image/BNIauOgq1LzSjoP0VNyOLJK8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ooit volgen foto(‘s) in z’n natuurlijke habitat. ☺️
Je hoeft toch niet per sé in de Adidas webshop te shoppen voor Five Ten’s? Die kan je toch ook ergens anders vinden?ZanielGa schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:09:
Heeft er nog iemand goede suggesties voor goeie Flat pedal schoenen. Na mijn huidige ervaringen met de Adidas webshop wil ik echt nooit meer 1 van hun producten dus Five-Ten gaat het niet worden.
Magische woord is helaas Gift Cards. (en ik wil dat bedrijf echt geen geld meer geven zelfs niet via andere verkopers)iamerwin schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:39:
[...]
Je hoeft toch niet per sé in de Adidas webshop te shoppen voor Five Ten’s? Die kan je toch ook ergens anders vinden?
[ Voor 12% gewijzigd door ZanielGa op 06-04-2022 18:42 ]
Etnies wellicht. Nog geen ervaring met hun mtb schoenen maar wel met hun skate schoenen en die vind ik altijd prettig zitten.ZanielGa schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:09:
[ Voor 14% gewijzigd door Klitse op 06-04-2022 18:48 ]
Ik gaat eens even kijken wat ze allemaal hebben.Klitse schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:47:
[...]
Etnies wellicht. Nog geen ervaring met hun mtb schoenen maar wel met hun skate schoenen en die vind ik altijd prettig zitten.
ION en endura hebben ook nog het een en ander. Zou even zoeken bij bijvoorbeeld een Bike-Discount
Qua afwisseling maar eens kijken of ik mensen mee krijg voor Bikeparks weekendje in de Harz of Sachsen, alternatief noord Italië/Oostenrijk en dan kijken of ik de vriendin (die niet fietst) mee kan krijgen. In je eentje is t toch wat kansloos op en neer.
Qua afwisseling maar eens kijken of ik mensen mee krijg voor Bikeparks weekendje in de Harz of Sachsen, alternatief noord Italië/Oostenrijk en dan kijken of ik de vriendin (die niet fietst) mee kan krijgen. In je eentje is t toch wat kansloos op en neer.
[ Voor 57% gewijzigd door GoldenSample op 06-04-2022 23:54 ]
Je zou ook eens naar Ride Concepts kunnen kijken. Zelf geen ervaring mee, maar hoor er geen slechte verhalen over.
@GoldenSample Wanneer had je in gedachten? Dit jaar gaat een grote bike vakantie het niet worden voor mij en ook kandidaten aan het zoeken voor weekendtrips. Over 3 weken ga ik al wel met een groep naar Lac Blanc, maar zoek nog iets voor de periode juli - september.
@GoldenSample Wanneer had je in gedachten? Dit jaar gaat een grote bike vakantie het niet worden voor mij en ook kandidaten aan het zoeken voor weekendtrips. Over 3 weken ga ik al wel met een groep naar Lac Blanc, maar zoek nog iets voor de periode juli - september.
De Specialized 2FO schoenen schijnen ook heel goed te zijn. Maar ik persoonlijk zou ik bij Five-Ten blijven. Dan maar met een sharpie het Adidas logo wegwerken.ZanielGa schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:09:
Het vervelende is dat in alle tests de grip van flat-schoenen vergeleken wordt met FiveTen en dat daar keer op keer uit komt dat FiveTen daarin de beste is en blijft.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
damn.. gisteren mail gehad, cimes de waimes is ook dit jaar weer gecanceld.. 3e op rij.. (nu vanwege gebrek aan vrijwilligers ipv corona..)Prulleman schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:45:
- 16 april rond venlo
Sorry, ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar zit al wel een tijdje te kijken naar deze schoenen:ZanielGa schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:09:
https://www.vaude.com/nl-...in-Fietsschoenen-halfhoog
Geen idee waarom die bij Dames staan, je komt ook op deze pagina uit als je via 'Heren' zoekt. Ze zijn erg genderneutraal zeg maar
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Tweede paasdag la Hallonienne is een mooi alternatiefPrulleman schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:14:
[...]
damn.. gisteren mail gehad, cimes de waimes is ook dit jaar weer gecanceld.. 3e op rij.. (nu vanwege gebrek aan vrijwilligers ipv corona..)
Aangezien de achterband van mijn MTB langzaam leeg liep gisteren de exercitie gestart om de buitenbanden te wisselen en direct over te gaan op tubeless.
Mijn velgen zijn al luchtdicht af-fabriek echter heb ik helaas toch een spaak die lucht lekt. De buitenband erop krijgen was geen makkelijke exercitie dus ik ben een beetje huiverig om hem er weer af te halen.
Wat zouden jullie doen? Sealant erin gooien en hopen dat deze het lekje dicht of toch de band eraf halen om te kijken of het lek van binnenuit op te lossen is.
Niet echt een denderende foto, maar zo zag de velg er van binnen uit.
:strip_exif()/f/image/yQUN81U9C7HFJo20qpAeSpqV.jpg?f=fotoalbum_large)
Fiets is een Trek Marlin 8, bandje een Racing Ralph
Mijn velgen zijn al luchtdicht af-fabriek echter heb ik helaas toch een spaak die lucht lekt. De buitenband erop krijgen was geen makkelijke exercitie dus ik ben een beetje huiverig om hem er weer af te halen.
Wat zouden jullie doen? Sealant erin gooien en hopen dat deze het lekje dicht of toch de band eraf halen om te kijken of het lek van binnenuit op te lossen is.
:strip_exif()/f/image/yQUN81U9C7HFJo20qpAeSpqV.jpg?f=fotoalbum_large)
het is op de foto moeilijk te zien maar is het rode "velglint" ook echt gladde tubeless tape? Het kan zo zomaar canvas achtige tape zijn, die niet bedoeld is voor tubeless.nooberke schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:15:
Aangezien de achterband van mijn MTB langzaam leeg liep gisteren de exercitie gestart om de buitenbanden te wisselen en direct over te gaan op tubeless.
[Afbeelding]
Ik zou de boel opnieuw tapen.. sealant is bedoeld om de band te sealen, niet om fout getapete wielen te dichten
had zelf meer juni in gedachten of ergens weekendje midden mei. Kom vanuit het oosten/Berlijn dus de Harz is voor een (lang) weekendje wel te doen.ElmarJ16 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:13:
Je zou ook eens naar Ride Concepts kunnen kijken. Zelf geen ervaring mee, maar hoor er geen slechte verhalen over.
GoldenSample schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:48:
[...]
had zelf meer juni in gedachten of ergens weekendje midden mei. Kom vanuit het oosten/Berlijn dus de Harz is voor een (lang) weekendje wel te doen.
offtopic:
Grappig, ik heb vorig jaar m'n Berlijnse kenteken ingewisseld voor eentje in BaWü.
Grappig, ik heb vorig jaar m'n Berlijnse kenteken ingewisseld voor eentje in BaWü.
Net het tweede wiel erbij gepakt aangezien die uiteindelijk ook zal moeten, maar heel glad is het rode velglint niet...Het lijkt een soort van ribbelige vezel structuur, toch lijkt het behoorlijk lucht dicht te zijn.Prulleman schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:59:
[...]
het is op de foto moeilijk te zien maar is het rode "velglint" ook echt gladde tubeless tape? Het kan zo zomaar canvas achtige tape zijn, die niet bedoeld is voor tubeless.
Ik zou de boel opnieuw tapen.. sealant is bedoeld om de band te sealen, niet om fout getapete wielen te dichten
:strip_exif()/f/image/mxoJApDve2ofSzJRN8mWNTHo.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn gevoel zegt dat ook deze niet luchtdicht is op één specifieke plek, het lint ligt op een bepaalde plek een klein beetje scheef en daardoor een beetje losjes
![]() | ![]() |
Moet zeggen dat ik nou niet heel erg veel trek heb in het lint plakken, maar ik ben bang dat ik er niet onderuit ga komen. Of er alsnog een binnenband in moet stoppen
Ik ga maar is een rolletje lint bestellen
Dat lijkt me normale rim tape en dus niet geschikt voor tubeless. Dus ja, rolletje tubeless tape bestellen lijkt me.nooberke schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:00:
[...]
Net het tweede wiel erbij gepakt aangezien die uiteindelijk ook zal moeten, maar heel glad is het rode velglint niet...Het lijkt een soort van ribbelige vezel structuur, toch lijkt het behoorlijk lucht dicht te zijn.
[Afbeelding]
Mijn gevoel zegt dat ook deze niet luchtdicht is op één specifieke plek, het lint ligt op een bepaalde plek een klein beetje scheef en daardoor een beetje losjes. Moeilijk te zien en te fotograferen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Moet zeggen dat ik nou niet heel erg veel trek heb in het lint plakken, maar ik ben bang dat ik er niet onderuit ga komen. Of er alsnog een binnenband in moet stoppen
Ik ga maar is een rolletje lint bestellen
@nooberke ik kan het mis hebben, maar voor zover ik weet is dit geen tubeless tape.. ik heb een aantal varianten gezien, orginele Stan's (van die licht gele), stock op stan's velgen/wiele van de cannondale, (dit schijnt hetzelfde te zijn als een of andere tesa *** tape). Een rolletje no name meebesteld met mijn chinese carbon velgen, en nu in de kast (nog niet gebruikt) voor de volgende set, maar geen van alle hebben die canvas structuur, Stuk voor stuk zijn de tubeless tapes die ik heb gezien van stug glad plastic.
Op je 2e foto ligt het er ook best ver naast.. het is de bedoeling dat de bead van je band -op- de tape zit, en niet tussen je velg rand en de tape, dat gaat gegarandeerd een keer mis (als dat nu niet al het probleem is.
Dus tape in de juiste breedte (minimaal de interne breedte van je velg) bestellen en zorgvuldig plakken!
Op je 2e foto ligt het er ook best ver naast.. het is de bedoeling dat de bead van je band -op- de tape zit, en niet tussen je velg rand en de tape, dat gaat gegarandeerd een keer mis (als dat nu niet al het probleem is.
Dus tape in de juiste breedte (minimaal de interne breedte van je velg) bestellen en zorgvuldig plakken!
Nou ja zeg... een search op 'Dronten' in dit forum levert 0 hits op!
Volgende week met een paar vrienden afgesproken om de route in Dronten te doen. Ligt een beetje op een acceptabele afstand voor de gehele groep... en heeft een goede beoordeling op mtbroutes.nl.
Dronten zou niet het eerste waar ik aan zou denken bij een 'mooie' mtb-route. Iemand ervaring met Dronten?
Volgende week met een paar vrienden afgesproken om de route in Dronten te doen. Ligt een beetje op een acceptabele afstand voor de gehele groep... en heeft een goede beoordeling op mtbroutes.nl.
Dronten zou niet het eerste waar ik aan zou denken bij een 'mooie' mtb-route. Iemand ervaring met Dronten?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Na veel getwijfel de afgelopen weken, de knoop doorgehakt. Merk dat ik bij elke zoektocht vooral op xc-georienteerde fietsen uit kom. Waar ik normaal gesproken al gauw vrij conservatief en veilig kies, besloten daar deze keer eens vanaf te wijken. Ook bij de racer toentertijd gekozen voor een basic model en uitvoering wat ik acheraf toch anders gedaan zou hebben. Gezien de routes die ik het meeste zal fietsen besloten om een Canyon Exceed te bestellen en wel de 6 in het blauw omdat ik stiekem gewoon het mooiste vind
Als de route er goed bij ligt is het een erg afwisselende en leuke route.Galois schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:00:
Nou ja zeg... een search op 'Dronten' in dit forum levert 0 hits op!
Als het erg nat is kan je het beste de west en noordwest kant overslaan, maar als ik de recente reviews zo lees zou dat nu in orde moeten zijn.
Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
/f/image/mS2rno2sqWfpl4Qpgdec2C5Y.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5IAFxoQO6wmxt7RH519cLSDW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qJPok6n83lKVpuca8s0aOgJQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5P1KLz6r9NNEgcZyaeuTyOY6.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9ML3XzkgcNfsCeAD4CaZMW4I.jpg?f=fotoalbum_tile)