Misschien dat er tegen die tijd een incoop actie wordt gestart, of dat ik die zelf opstart
Als het dan tegen het voorjaar 2021 loopt mag je mij ook zeker een bericht sturen.Ramon_1984 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:06:
[...]
Misschien dat er tegen die tijd een incoop actie wordt gestart, of dat ik die zelf opstart
Ik zit aan november / December te denken.IwanvA schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:19:
[...]
Als het dan tegen het voorjaar 2021 loopt mag je mij ook zeker een bericht sturen.
Nog even over de theorie rond geluidsisolatie... In hoeverre zorgen zachte lagen zonder massa nu voor vermindering van lucht- of contactgeluid?FransvWoerkom schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:23:
[...]
Jij noemt het 'akoestisch ontkoppeld dak', ik noemde het buigslappe voorzetwand.
De primaire functie van een dak is het tegenhouden van regenwater. Mag ik er dan vanuit gaan dat in een dak geen gaten zitten? Of bedoel je flankerende geluidsoverdracht, dat het geluid van de warmtepomp om het dak heen door een open raam of enkel glas komt?
Met massa van het dak bedoelde ik, en daarom schreef ik het ook, dat het niet helpt tegen geluidsoverlast om schuim of steenwol tussen de balken te proppen.
O ja, waar eerder sprake was van een afsluitband werd natuurlijk een opsluitband bedoeld en niemand heeft gesuggereerd dat je stukken beton óp je warmtepomp moet leggen. Op de voet is beter en staat fraaier.
Je leest vaak dat bij houten vloeren e.d. steenwol of cellulosevlokken worden geplaatst tussen de balken; niet alleen voor thermische isolatie maar ook voor geluidsisolatie. Ook worden er platen 2e32 of 2e26 Fermacell gebruikt die ook niet echt massa hebben.
Zie bijvoorbeeld:
Verdiepingsvloer isoleren tegen geluid
HSB vloer isoleren tegen contactgeluid
Zoldervloer isolatie na isoleren?
Geen idee wat ik met de houten vloer aanmoet
Dit gaat dan over gewone vloerisolatie, niet om vermindering van compressorgeluid, maar dat is hetzelfde principe. Wat is de theorie hierachter?
@123paultje Ik heb op aanraden van @CurlyMo zojuist een mailtje gestuurd voor de 9.
Ik begreep dat er bij de huidige order iig een of meer 7 units zitten. Ik hoop dat ik nog mee kan doen, de prijs is wel erg scherp!
Ik begreep dat er bij de huidige order iig een of meer 7 units zitten. Ik hoop dat ik nog mee kan doen, de prijs is wel erg scherp!
[ Voor 19% gewijzigd door DjaRoel op 26-08-2020 19:03 ]
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Allen, ik stop hierbij met meerdere geïnteresseerden toevoegen aan de actie. Op dit moment hebben we 30 units afgenomen bij Rjtec, en het is wel wat geregel om alles in goede banen te leiden zodat iedereen zijn unit netjes op tijd krijgt.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Misschien start ik wel weer iets voor januari 2021
Want persoonlijk zal ik het niet aandurven om in december de subsidieaanvraag de deur uit te doen.
[ Voor 48% gewijzigd door Nickkie55 op 26-08-2020 22:38 ]
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Er is nog 55 miljoen van de 100 miljoen beschikbaar dit jaar.
Ik denk ook dat het dit jaar lang niet zo hard gaat gezien ook de zakelijkmarkt hard wordt getroffen door Corona waardoor zij de handen op de knip houden.
Het zal mij eerlijk gezegd niks verbazen als het budget dit jaar niet opgaat. Deze inkoopactie zal ook geen deuk in een pakje boter slaan, grofweg 30 x 2k is slechts 60k aan subsidie.
Ik doe zelf ook mee met de inkoopactie, zodra die 30 stuks zijn geleverd wordt het dan niet eens tijd om dit topic om te dopen naar [H+J versie]? Het topic wordt dan overspoeld met J-monoblokken.
Ik denk ook dat het dit jaar lang niet zo hard gaat gezien ook de zakelijkmarkt hard wordt getroffen door Corona waardoor zij de handen op de knip houden.
Het zal mij eerlijk gezegd niks verbazen als het budget dit jaar niet opgaat. Deze inkoopactie zal ook geen deuk in een pakje boter slaan, grofweg 30 x 2k is slechts 60k aan subsidie.
Ik doe zelf ook mee met de inkoopactie, zodra die 30 stuks zijn geleverd wordt het dan niet eens tijd om dit topic om te dopen naar [H+J versie]? Het topic wordt dan overspoeld met J-monoblokken.

[ Voor 13% gewijzigd door Helhond op 27-08-2020 08:20 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Of een nieuw topic aanmaken specifiek voor de J ?Helhond schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:14:
Er is nog 55 miljoen van de 100 miljoen beschikbaar dit jaar.
[Afbeelding]
Dat lijkt me niet handig, gezien de H+J erg op elkaar lijken.Ramon_1984 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:36:
[...]
Of een nieuw topic aanmaken specifiek voor de J ?
Die verstrooiing heb je nu ook al met het gewone L/W topic.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Het lukt mij niet een installateur te vinden in de regio Rotterdam. Veel partijen installeren andere merken. Iemand tips ?
Zelf doendeheij1 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:16:
Het lukt mij niet een installateur te vinden in de regio Rotterdam. Veel partijen installeren andere merken. Iemand tips ?
HahA dat was te verwachten. Maar ik denk dat het aardig complex is. Ik heb nog niet onderzoek gedaan hoe dat aan te pakken of welke stappen ik moet doorlopen
Complex?deheij1 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:52:
[...]
HahA dat was te verwachten. Maar ik denk dat het aardig complex is. Ik heb nog niet onderzoek gedaan hoe dat aan te pakken of welke stappen ik moet doorlopen
Wat vind jij er complex aan?
Mocht er weer een inkoop actie voor voorjaar 2021 worden opgezet dan heb ik ook interesse voor een 5kw j serie. Dit jaar durf ik niet meer aan mede door het mislopen van €600.00 subsidie op mijn wpb vorig jaar en drukke werkzaamheden bij het renovatie project van dochterlief en schoonzoon.
Dat vermoed ik ik ben geen professionele installateur. Maar wat zijn volgens jij globaal de stappen ?Ramon_1984 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:57:
[...]
Complex?
Wat vind jij er complex aan?
Die zijn vrij eenvoudig terug te vinden in dit topic, of het algemene L/W topic.deheij1 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:43:
[...]
Dat vermoed ik ik ben geen professionele installateur. Maar wat zijn volgens jij globaal de stappen ?
Bijna niks anders dan een CV-ketel buiten aansluiten met eigen stroomgroep.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Wij kunnen je altijd op weg helpen, door het zelf te doen leer je wel je systeem goed kennen.deheij1 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:43:
[...]
Dat vermoed ik ik ben geen professionele installateur. Maar wat zijn volgens jij globaal de stappen ?
Dat helpt je weer een eind op weg.
Misschien kan je de situatie omschrijven
Ik stond 1,5 jaar geleden op hetzelfde punt als jij. Achteraf gezien was het inderdaad niet meer dan 2 aparte stroomgroepen aanleggen (1 voor de WP en 1 voor de ingebouwde backup heater), CV afkoppelen, WP op de bestaand aanvoer en retour aansluiten. Done. In mijn circuit zit alleen 45 m2 vloerverwarming, verder niets. Erg simpel dus. En natuurlijk, ik heb er een kamstrup multical tussenzitten en een filter, maar de handleiding van de 5H (in mijn geval) had mij door alle stappen probleemloos geholpendeheij1 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:43:
[...]
Pro-tip: doe het niet in de week tussen kerst en oud en nieuw. Die fout had ik begaan. Los van het feit dat mijn huis een paar dagen niet verwarmd werd, was de WAF in die periode vrij laag
EDIT: ik was veel meer tijd kwijt om hem zo optimaal mogelijk te laten draaien met de diverse instellen. Hoewel hij out of the box met de tips op dit forum al vrij goed draait. Woon zelf in een goed geïsoleerde woning en haal een gemiddelde COP over een jaar (inc. backup heater bij defrost) van 4,1.
[ Voor 13% gewijzigd door Stephanoff op 27-08-2020 14:57 ]
Gasloos sinds 2018.
Naar mijn mening is dat ook HET probleem in warmtepomp wereld. Laat je een warmtepomp door een installateur plaatsen dan heeft hij twee mogelijkheden.Stephanoff schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:51:
[...]
EDIT: ik was veel meer tijd kwijt om hem zo optimaal mogelijk te laten draaien met de diverse instellen. Hoewel hij out of the box met de tips op dit forum al vrij goed draait. Woon zelf in een goed geïsoleerde woning en haal een gemiddelde COP over een jaar (inc. backup heater bij defrost) van 4,1.
- hij komt na installatie een paar keer terug om te fine tunen (kosten, veel manuren)
- hij installeert een overgedimensioneerde warmtepompt (kosten, duur in aanschaf en wp loopt niet optimaal)
Een (nieuwbouw)huis die ontworpen is voor een warmtepomp gaat nog wel. Maar een oudere huis met een nieuwe warmtepomp heeft altijd wat fine tuning nodig (door de lagere aanvoertemperatuur).
Dit weerhoudt mij er ook van om een wp bij mijn ouders (die op twee uur rijden wonen) neer te zetten. De nazorg is gewoon te groot, vooral de eerste weken wanneer het koud begint te worden.
Ik zie nog niet in hoe dit opgelost gaat worden door de jaren heen. Wij tweakers komen er wel uit maar het 'normale volk' zal daar geen interesse in hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 27-08-2020 16:56 ]
Die blèren er 6000 kWh doorheen en dan krijg je weer "toch wel duur zo'n warmtepomp" en ze zetten voor de zekerheid maar een 10kw neer in een rijtjeshuis.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
De nazorg van de installateur is zeker een punt. Maar het valt natuurlijk ook niet mee om een “leek gebruiker” die gewend is om de thermostaat van de cv een slinger te geven als hij thuiskomt, om te zetten naar laag temperatuur denker met WAR en stooklijnen. Wellicht moeten er meer combi systemen ontwikkeld worden door fabrikanten van l/w met l/l. De l/w voor het langzame gedeelte en de l/l voor de snelle slinger? Ik kan goed uit de voeten met mijn wp, maar weet zeker dat ik mijn l/l airco systeem voor verwarmen in herfst en voorjaar zal gaan gebruiken om wisselingen in buitentemperatuur op te vangen. Even de kilte eruit halen in die perioden, zoals vroeger met de cv thermostaat en verder 24/7 in de winter.thehog schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:55:
[...]
Naar mijn mening is dat ook HET probleem in warmtepomp wereld. Laat je een warmtepomp door een installateur plaatsen dan heeft hij twee mogelijkheden.
- hij komt na installatie een paar keer terug om te fine tunen (kosten, veel manuren)
- hij installeert een overgedimensioneerde warmtepompt (kosten, duur in aanschaf en wp loopt niet optimaal)
Een (nieuwbouw)huis die ontworpen is voor een warmtepomp gaat nog wel. Maar een oudere huis met een nieuwe warmtepomp heeft altijd wat fine tuning nodig (door de lagere aanvoertemperatuur).
Dit weerhoudt mij er ook van om een wp bij mijn ouders (die op twee uur rijden wonen) neer te zetten. De nazorg is gewoon te groot, vooral de eerste weken wanneer het koud begint te worden.
Ik zie nog niet in hoe dit opgelost gaat worden door de jaren heen. Wij tweakers komen er wel uit maar het 'normale volk' zal daar geen interesse in hebben.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik heb voor alle ruimtes in huis een thermostaatkraan liggen die ik van plan ben aan te sluiten, behalve voor in de woonkamer. Daar hangt de thermostaat. Is het nu bij WAR dat ook in de woonkamer thermostaatkranen moeten komen, of regelt de thermostaat dat voor die radiatoren?t.oswald schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:14:
[...]
om te zetten naar laag temperatuur denker met WAR en stooklijnen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Je moet bedenken dat een wp optimaal werkt met een Ta tussen de 28 en 32 graden. Je afgifte systeem moet daarop zijn afgestemd. Met vv is dat het eenvoudigst. Met radiatoren lukt het waarschijnlijk niet zonder aanpassingen.CurlyMo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:40:
[...]
Ik heb voor alle ruimtes in huis een thermostaatkraan liggen die ik van plan ben aan te sluiten, behalve voor in de woonkamer. Daar hangt de thermostaat. Is het nu bij WAR dat ook in de woonkamer thermostaatkranen moeten komen, of regelt de thermostaat dat voor die radiatoren?
Je kunt WAR draaien met of zonder thermostaat. Ik draai de 5H met vv 24/7 zonder thermostaat. De stooklijn zit dan bij mij doorgaans tussen de 32 en 28 graden. Het duurt een aantal dagen om al het beton op temperatuur te krijgen, dat is vervolgens de warmtebuffer. De huiskamer met vv wordt dan ongeveer 21 graden. Vooral verder niet reageren op snelle temperatuur wijzigingen. Dat werkt niet met een lage temperatuur systeem. De radiatoren boven staan een beetje open, zo ingesteld dat ik geen stroming hoor. Bij 30 graden Ta krijg ik daarmee de kamers bovenin de winter op ongeveer 17 graden. Dit zijn de oude radiatoren uit het cv tijdperk. Wil ik hoger dan gaat er een infraroodpaneel aan, bijvoorbeeld in de badkamer. SWW met WPB.
Dus of je iets met thermostaat kranen gaat doen? Kan ik niet overzien. Volgens mij zit je nog erg in cv, dus hoge temperatuur, denken.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Nee hoor, ik verwarm mijn huis al een 1,5 jaar op 37oC 24/7 (bij lager gaat mijn CV raar doen) bij 19.5oC woonkamer temperatuur. Alles op basis van normale radiatoren. Men zegt dat WAR samen hoort te gaan met thermostaatkranen. Ik vroeg me af of dat ook van toepassing is in de woonkamer of dat daar de thermostaat het regelt.t.oswald schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:06:
[...]
Dus of je iets met thermostaat kranen gaat doen? Kan ik niet overzien. Volgens mij zit je nog erg in cv, dus hoge temperatuur, denken.
Het idee achter WAR is dat je “verwarmer“ meer of minder hard zijn best gaat doen afhankelijk van de buiten temperatuur. In theorie is je warmte verlies via ramen en isolatie altijd gelijk, en kun je dus op basis daarvan je Ta zoeken. Zelf met CV mindere ervaring mee omdat je met zoninval en wind geen rekening kan houden terwijl dit wel degelijk invloed heeft op je warmte verlies.CurlyMo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:17:
[...]
Nee hoor, ik verwarm mijn huis al een 1,5 jaar op 37oC 24/7 (bij lager gaat mijn CV raar doen) bij 19.5oC woonkamer temperatuur. Alles op basis van normale radiatoren. Men zegt dat WAR samen hoort te gaan met thermostaatkranen. Ik vroeg me af of dat ook van toepassing is in de woonkamer of dat daar de thermostaat het regelt.
Ik ga deze winter voor het eerst met de Pana dit testen en begin met een zeer lage stooklijn om te kijken hoe lage Ta haalbaar is, en schat daarnaast in dat de Pana beter rekening houd met Tretour hoe hoger deze is hoe warmer ook in huis zou moeten zijn.
Je zou ook de controller kunnen gebruiken om maximale temp in woonkamer in de gaten te houden en verder op WAR te gaan.
Als je op die trefwoorden zoekt genoeg succes verhalen te vinden 👍
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Dat klinkt bemoedigend! Ik bedoel meer het is nogal een ingreep in waar veel van afhankelijk is en als het niet werkt dan heb je wel serieus een probleem. Maar als het zo makkelijk is als jullie zeggen ga ik onderzoeken en beschrijven in een stappenplan wat ik moet doen en aanschaffen. Interessant dit. Uiteraard zijn alle tips en ervaringen van jullie situatie zeer wenselijk.Stephanoff schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:51:
[...]
Ik stond 1,5 jaar geleden op hetzelfde punt als jij. Achteraf gezien was het inderdaad niet meer dan 2 aparte stroomgroepen aanleggen (1 voor de WP en 1 voor de ingebouwde backup heater), CV afkoppelen, WP op de bestaand aanvoer en retour aansluiten. Done. In mijn circuit zit alleen 45 m2 vloerverwarming, verder niets. Erg simpel dus. En natuurlijk, ik heb er een kamstrup multical tussenzitten en een filter, maar de handleiding van de 5H (in mijn geval) had mij door alle stappen probleemloos geholpen. Neem iig je tijd!
Pro-tip: doe het niet in de week tussen kerst en oud en nieuw. Die fout had ik begaan. Los van het feit dat mijn huis een paar dagen niet verwarmd werd, was de WAF in die periode vrij laag.
@deheij1 Ik ben begonnen met grotendeels dit forum door te lezen en dan is het vooral de boodschappenlijstje bestellen en monteren. Wel moet je snappen dat Uponor niet in de groepenkast moet 😋
Je kunt ook voorbijvoorbeeld extra groep een installateur vragen en andere delen zelf aanpakken.
Rjtec helpt je ook aardig op weg.
Je kunt ook voorbijvoorbeeld extra groep een installateur vragen en andere delen zelf aanpakken.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Je kunt ook testen met een realistische stooklijn. Met één druk op de knop van de controller kan je van +5 tot -5 je stooklijn omhoog of omlaag bewegen. Dit hulp tooltje ken je al? https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=1&atCheck_2=0ErikVers schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:15:
[...]
Het idee achter WAR is dat je “verwarmer“ meer of minder hard zijn best gaat doen afhankelijk van de buiten temperatuur. In theorie is je warmte verlies via ramen en isolatie altijd gelijk, en kun je dus op basis daarvan je Ta zoeken. Zelf met CV mindere ervaring mee omdat je met zoninval en wind geen rekening kan houden terwijl dit wel degelijk invloed heeft op je warmte verlies.
Ik ga deze winter voor het eerst met de Pana dit testen en begin met een zeer lage stooklijn om te kijken hoe lage Ta haalbaar is, en schat daarnaast in dat de Pana beter rekening houd met Tretour hoe hoger deze is hoe warmer ook in huis zou moeten zijn.
Je zou ook de controller kunnen gebruiken om maximale temp in woonkamer in de gaten te houden en verder op WAR te gaan.
Als je op die trefwoorden zoekt genoeg succes verhalen te vinden 👍
Ach ja, hier was de deal dat mijn partner alleen een Duitse import WP accepteerde zolang hij maar professioneel geïnstalleerd (dus garantie) en ondersteund zou worden. Ik mag met vrijwel alles experimenteren maar niet (teveel) met de verwarming
Steenwol en cellulosevlokken of matten van jute of hennepvezel zijn niet geluidsisolerend, maar geluidsabsorberend. Prima als ze tussen de dakbalken worden geplaatst, maar ze isoleren het geluid niet, dat gaat er dwars doorheen; ze absorberen de staande golven in de spouw tussen dak en plafond. Die staande golven ontstaan door reflecties bij de overgangen lucht-dak, dak-lucht, lucht-plafond en plafond-lucht. Dat werkt alleen als dak en plafond niet gekoppeld zijn, want anders trilt het plafond gewoon met het dak mee. In de praktijk moet je dan het plafond dus schroeven op een eigen balklaag los van de balklaag van het dak. 30mm gipsplaat lijkt me trouwens een prima plafond. Dat weegt 30kg/m2 wat op zich al een isolatie van 35dB bij 500Hz geeft.TimoDimo schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:46:
[...]
Nog even over de theorie rond geluidsisolatie... In hoeverre zorgen zachte lagen zonder massa nu voor vermindering van lucht- of contactgeluid?
Je leest vaak dat bij houten vloeren e.d. steenwol of cellulosevlokken worden geplaatst tussen de balken; niet alleen voor thermische isolatie maar ook voor geluidsisolatie. Ook worden er platen 2e32 of 2e26 Fermacell gebruikt die ook niet echt massa hebben.
Zie bijvoorbeeld:
Verdiepingsvloer isoleren tegen geluid
HSB vloer isoleren tegen contactgeluid
Zoldervloer isolatie na isoleren?
Geen idee wat ik met de houten vloer aanmoet
Dit gaat dan over gewone vloerisolatie, niet om vermindering van compressorgeluid, maar dat is hetzelfde principe. Wat is de theorie hierachter?
Dit gaat dus over het gewone luchtgeluid. Bij een warmtepomp dus het geluid van de ventilator. De veel lagere frequentie van de compressor hoor en voel je meer en wordt ook nog eens minder gedempt. Dat moet je oplossen met massa en rubber op het dak.
Dat is een goed idee.Ramon_1984 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:22:
[...]
Wij kunnen je altijd op weg helpen, door het zelf te doen leer je wel je systeem goed kennen.
Dat helpt je weer een eind op weg.
Misschien kan je de situatie omschrijven
Hierbij wat gegevens:
Ik heb een nieuwbouw woning uit 2016 met een cv installatie van intergas en in elke kamer radiatoren en in de woonkamer 3. Cv standplaats is zolder.
Woonkamer ca 35 m2 ( 2 radiatoren )
Keuken 12 m2 ( 1 radiator )
Slaapkamer 1 15m2 ( 1 radiator )
Slaapkamer 2 12m2 ( 1 radiator )
Slaapkamer 3 6m2 ( 1 radiator )
Badkamer 6m2 ( 1 radiator )
Zolder 30m3 ( Nog geen radiatoren )
4200 WP aan zonnepanelen op zuid. Ik las dat het stroom verbruik ongeveer 6000 kWh is? Ik wel nu ongeveer 4000 kWh op dus moet overwegen wat panelen bij te plaatsen op noord
Zou versie J 5Kw van de Panasonic monoblok voldoende zijn ?
Ik heb verder een uitdaging waar deze geplaatst gaat worden. Ik heb een plat dak ( aanbouw ) Waar 5 zonnepanelen liggen waarvan er 2 evt eraf kunnen om ruimte te maken maar niet wenselijk. Gevel lijkt me geen optie. Andere mogelijkheid is achterin de tuin ( 9 meter diep)
Ik zag overigens dat de maten van de J versie gunstig zijn. 89,2 cm hoog, 50 cm breed, 34 diep
Zijn dit gegevens waar jullie wat mee kunnen ?
[ Voor 9% gewijzigd door deheij1 op 28-08-2020 08:04 ]
Goede tip! Ik ga hier te tijd voor nemen. Extra groep geen probleem. Een vriend is electricienErikVers schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:29:
@deheij1 Ik ben begonnen met grotendeels dit forum door te lezen en dan is het vooral de boodschappenlijstje bestellen en monteren. Wel moet je snappen dat Uponor niet in de groepenkast moet 😋
Zijn er hier ook mensen die de WP ook aan de voorkant van hun tussenwoning hebben staan? Hebben jullie de leidingen van de monoblock naar de plek van de cv gelegd of een compleet andere opzet gemaakt?
[ Voor 5% gewijzigd door Ruupster op 28-08-2020 09:28 . Reden: Autocorrect ]
Ik ga mijn monoblock in de voortuin zettenRuupster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:15:
Zijn er hier ook mensen die de WP ook aan de voorkant van hun tussenwoning hebben staan? Hebben jullie de leidingen van de monobook-functionaliteiten naar de plek van de cv gelegd of een compleet andere opzet gemaakt?
@Ruupster @t.oswald heeft zijn pana in de voortuin staan, in deel8 staan volgens mijn zijn foto's
[ Voor 12% gewijzigd door Ramon_1984 op 28-08-2020 10:18 ]
Hier ook in de voortuin. Plan is om de WP aan te sluiten aan de 22mm leiding die van beneden naar boven loopt en aftakt in 15mm richting de radiatoren.Ruupster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:15:
Zijn er hier ook mensen die de WP ook aan de voorkant van hun tussenwoning hebben staan? Hebben jullie de leidingen van de monoblock naar de plek van de cv gelegd of een compleet andere opzet gemaakt?
Dat is ook alleen maar gunstiger aangezien het warmste water dan ook zit op de plek waar de behoefte het grootst is i.p.v. dat nu het warmste water op zolder zit.
@CurlyMo ga je de WP dan alleen gebruiken voor verwarmen of ook voor SWW?
@Ruupster. Ik heb mijn split aan de voorkant van het huis. Ik heb een aangebouwde stenen berging aan de voorkant (vormt één geheel met het huis) en de unit staat op een Rodigas beugel (hangt dus aan de muur). De geisoleerde leidingen lopen aan de binnenkant van het huis onder het dak naar de binnenunit op zolder.
Onder de berging zit geen kruipruimte; anders had ik overwogen om de binnenunit in de berging te zetten, want vanuit daar ben je snel in de badkamer voor SWW en kun je het cv-deel ook gemakkelijk aansluiten.
Afhankelijk jouw situatie kun je wellicht gemakkelijk de kruipruimte in en vanuit daar zijn vaak veel mogelijkheden.
Hier in de buurt staat ergens een airco in de voortuin met leidingen op de muur in zo'n PVC-buis en de buitenunit mooi afgewerkt in een houten constructie (diverse soortgelijke foto's te vinden op dit forum).
Onder de berging zit geen kruipruimte; anders had ik overwogen om de binnenunit in de berging te zetten, want vanuit daar ben je snel in de badkamer voor SWW en kun je het cv-deel ook gemakkelijk aansluiten.
Afhankelijk jouw situatie kun je wellicht gemakkelijk de kruipruimte in en vanuit daar zijn vaak veel mogelijkheden.
Hier in de buurt staat ergens een airco in de voortuin met leidingen op de muur in zo'n PVC-buis en de buitenunit mooi afgewerkt in een houten constructie (diverse soortgelijke foto's te vinden op dit forum).
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Op dit moment alleen verwarmen. Er staat mogelijk nog een badkamer verbouwing in de planning. Dan kan ik ook een waterleiding naar de begane grond laten leggen i.p.v. de huidige naar zolder. Dan kan ik de WP ook voor SWW gaan inzetten.Ruupster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:26:
@CurlyMo ga je de WP dan alleen gebruiken voor verwarmen of ook voor SWW?
Leidingwerk van voortuin naar zolder vind ik geen efficiënt plan.
Ook hoop ik nog steeds dat de Hewalex weer de hoge subsidie krijgt. Dan hang ik die op zolder met een los vat. Als dan de badkamer klaar is dan verplaats ik het vat naar de benedenverdieping en verkoop ik de Hewalex weer.
[ Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 28-08-2020 10:31 ]
Zie hier waarschijnlijk de simpelste aansluiting. Wp zit ook nog gewoon met stekker op het stopcontact. Alleen een eigen groep voor de backup heater. Direct van buiten op de cv leiding. SWW met WPBRuupster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:15:
:strip_exif()/f/image/l7FmTWMn5PfLCxXDIDn3iKgd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eJAOgFg8Bx2eukFGtwM5y249.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 6000 kWh is onzin! Met een 5 kom ik voor verwarming op 1600 kWh per jaar. Een aardig richtgetal is dat je 1 m3 gas vervangt door 2 kWh electra met de wp. Nu zal een 5 eigenaar vaak komen van een gasverbruik voor verwarming van 1000 m3 of lager. Zie voor het benodigde vermogen de koevlaas2 formule.deheij1 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 03:29:
[...]
Dat is een goed idee.
Hierbij wat gegevens:
Ik heb een nieuwbouw woning uit 2016 met een cv installatie van intergas en in elke kamer radiatoren en in de woonkamer 3. Cv standplaats is zolder.
Woonkamer ca 35 m2 ( 2 radiatoren )
Keuken 12 m2 ( 1 radiator )
Slaapkamer 1 15m2 ( 1 radiator )
Slaapkamer 2 12m2 ( 1 radiator )
Slaapkamer 3 6m2 ( 1 radiator )
Badkamer 6m2 ( 1 radiator )
Zolder 30m3 ( Nog geen radiatoren )
4200 WP aan zonnepanelen op zuid. Ik las dat het stroom verbruik ongeveer 6000 kWh is? Ik wel nu ongeveer 4000 kWh op dus moet overwegen wat panelen bij te plaatsen op noord
Zou versie J 5Kw van de Panasonic monoblok voldoende zijn ?
Ik heb verder een uitdaging waar deze geplaatst gaat worden. Ik heb een plat dak ( aanbouw ) Waar 5 zonnepanelen liggen waarvan er 2 evt eraf kunnen om ruimte te maken maar niet wenselijk. Gevel lijkt me geen optie. Andere mogelijkheid is achterin de tuin ( 9 meter diep)
Ik zag overigens dat de maten van de J versie gunstig zijn. 89,2 cm hoog, 50 cm breed, 34 diep
Zijn dit gegevens waar jullie wat mee kunnen ?
Met alleen radiatoren zal je wellicht wat hoger uitkomen omdat je de meest gunstige lage Ta van 28 niet haalt.
Inderdaad nog simpeler dan bij ons :-). Ons rijtjeshuis is van 2015 en wij kwamen van jaarlijks 730m3 gas (sww,verwarming,koken). Heel 2019 is dit vervangen door 1600kWh aan stroom, exclusief koken.t.oswald schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:30:
Zie hier waarschijnlijk de simpelste aansluiting.
In een strenge winterse week draait de 5H op 750watt continu om het hele huis (390m3) comfortabel warm te houden. Met twee vingers in de neus dus. We hadden nog een kleinere kunnen hebben, maar dan moest ik naar een split unit.
Gasloos sinds 2018.
Bij mij was dit de situatie na een verbouwing. De radiatoren zijn weg en vervangen door vv. En toen was het verder simpel.....Ruupster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:15:
:strip_exif()/f/image/yTNUxJFJ5JbLXlQ7TBuyGbXj.jpg?f=fotoalbum_large)
En kleiner hoeft bij een 5H niet, omdat die extreem laag terug kan moduleren. Het is volgens mij nog niemand gelukt om een 5H te laten pendelen.....Stephanoff schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:02:
[...]
Inderdaad nog simpeler dan bij ons :-). Ons rijtjeshuis is van 2015 en wij kwamen van jaarlijks 730m3 gas (sww,verwarming,koken). Heel 2019 is dit vervangen door 1600kWh aan stroom, exclusief koken.
In een strenge winterse week draait de 5H op 750watt continu om het hele huis (390m3) comfortabel warm te houden. Met twee vingers in de neus dus. We hadden nog een kleinere kunnen hebben, maar dan moest ik naar een split unit.
Mooie foto’s heren. Is die nieuwe J versie niet een stuk compacter dan de H versie ?
Zijn er gevel foto’s van jullie beschikbaar, hangend dus ?
Bij mij niet. Staat gewoon op rubber blokken. Overigens ook geen problemen met waterafvoer. Er komt nauwelijks water uit.deheij1 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:10:
Mooie foto’s heren. Is die nieuwe J versie niet een stuk compacter dan de H versie ?
:strip_exif()/f/image/WJBZdNd34MzbZKdTVxgB9V2X.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door t.oswald op 28-08-2020 11:16 ]
Dat doet ie zeker goed! Ik bedoel meer te zeggen, een hypothetische 3,5H of 4H had ook volstaant.oswald schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:09:
[...]
En kleiner hoeft bij een 5H niet, omdat die extreem laag terug kan moduleren. Het is volgens mij nog niemand gelukt om een 5H te laten pendelen.....
Gasloos sinds 2018.
Hey Allen,
Gisteren zijn ze mijn binnen unit komen inregelen maar nu heb ik toch een wat rare situatie. Het gaat om een WH-ADC0916H9E8 model met enkel een termostaat op het toestel zelf. Deze dient voor het verwarmen van mijn sanitair water en voor vloerverwarming. Nu geeft die termostaat op het toestel doodleuk aan dat het 30 graden is binnen terwijl ik er een meter vandaan 2 thermometers heb staan die 23 graden aangeven...
Op die manier gaat de verwarming natuurlijk nooit aanslaan (niet dat dat nu nodig is...).
Het is mij destijds zo verkocht dat er geen thermostaat nodig was ergens anders omdat het toch om een nieuw goed geisoleerd huis gaat en dat dit eens ingeregeld toch niet meer moet aangepast worden.
Voor ik terug naar de technieker ga had ik me toch graag wat geïnformeerd of dit normaal is. Kan wel begrijpen dat die sensor zo dicht bij een vat van 200L warm water hogere waardes gaat geven maar je zou denken dat daar rekening mee wordt gehouden.
Alvast bedankt voor de input
Gisteren zijn ze mijn binnen unit komen inregelen maar nu heb ik toch een wat rare situatie. Het gaat om een WH-ADC0916H9E8 model met enkel een termostaat op het toestel zelf. Deze dient voor het verwarmen van mijn sanitair water en voor vloerverwarming. Nu geeft die termostaat op het toestel doodleuk aan dat het 30 graden is binnen terwijl ik er een meter vandaan 2 thermometers heb staan die 23 graden aangeven...
Op die manier gaat de verwarming natuurlijk nooit aanslaan (niet dat dat nu nodig is...).
Het is mij destijds zo verkocht dat er geen thermostaat nodig was ergens anders omdat het toch om een nieuw goed geisoleerd huis gaat en dat dit eens ingeregeld toch niet meer moet aangepast worden.
Voor ik terug naar de technieker ga had ik me toch graag wat geïnformeerd of dit normaal is. Kan wel begrijpen dat die sensor zo dicht bij een vat van 200L warm water hogere waardes gaat geven maar je zou denken dat daar rekening mee wordt gehouden.
Alvast bedankt voor de input
ben het niet met je eens dat alle stappen ëenvoudig"terug te vinden zijn. daarnaast lees ik veel verschillende config's.alaintje schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:03:
[...]
Die zijn vrij eenvoudig terug te vinden in dit topic, of het algemene L/W topic.
Bijna niks anders dan een CV-ketel buiten aansluiten met eigen stroomgroep.
ik heb in dit topic nog geen ideale aanschaflijst gevonden met alle tips. zoiets zou ook handig zijn (zeg 1 a4-tje) voor de mensen die het door een profesional willen laten installeren, die weet dan ook meteen hoe het moet
diskeltische lurker
Kunnen jullie niet een handleiding maken ?technopeuter schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:31:
[...]
ben het niet met je eens dat alle stappen ëenvoudig"terug te vinden zijn. daarnaast lees ik veel verschillende config's.
ik heb in dit topic nog geen ideale aanschaflijst gevonden met alle tips. zoiets zou ook handig zijn (zeg 1 a4-tje) voor de mensen die het door een profesional willen laten installeren, die weet dan ook meteen hoe het moet
Dank voor alle reacties en foto’s! Wat zijn hier de belangrijkste argumenten voor een warmtepompboiler vs een buffervat?
Ik denk dat het gekomen is door de subsidie , ik ga wel een apart vat op zolder plaatsen voor sww.Ruupster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:50:
Dank voor alle reacties en foto’s! Wat zijn hier de belangrijkste argumenten voor een warmtepompboiler vs een buffervat?
Ik heb een Edel water. De subsidie daarop WAS hoger de de aanschafprijs inclusief installatie. Hield toen nog 470 euro over. De installatie met SWW is meestal complexer, zal dan ook vaak een split worden en geen monobloc. En die split kost dan meen ik wel 2000 euro meer dan het monobloc. Daar koop je een aardige WPB voor, met subsidie.Ruupster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:50:
[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 28-08-2020 12:18 ]
Los aan te sturen, dus je kan tegelijk je huis koelen of verwarmen en warm water maken.Ruupster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:50:
je wp kan dus doorsnorren en hoeft niet met zijn primaire taak te stoppen en kan daardoor ook "kleiner" zijn.
Ander voordeel: bij slimme aanlsuiting kan de WPB zijn warmte uit de zolder onttrekken. een buffervat is daarin het tegenovergestelde en staat alleen nog maar meer warmte te lekken
nadelen zijn een extra apparaat, en een extra ding wat geluid kan maken binnen.
Ik heb even een eigen topic aangemaakt om wat adviezen te kunnen bundelen.
Advies split/mono warmtepomp inclusief SWW
Ik neem gelijk het advies mee van goedkopere WP en dan een WPB van de meerprijs van de split. Wat zouden hiervan nadelen zijn?
Advies split/mono warmtepomp inclusief SWW
Ik neem gelijk het advies mee van goedkopere WP en dan een WPB van de meerprijs van de split. Wat zouden hiervan nadelen zijn?
Lukt het iemand een handleiding te maken voor het installeren van een Panasonic monoblock ?
Je zit hier op Tweakers, daar gaan we wel uit van enig zelflerend vermogen. Dit topic staat vol met tips en tricks, boodschappenlijstjes en wat al niet meer. Je kan concreet vragen stellen over situaties die niet behandeld worden.deheij1 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:10:
Lukt het iemand een handleiding te maken voor het installeren van een Panasonic monoblock ?
Als je alles op een presenteerblaadje aangereikt wilt hebben moet je de 1e de beste installateur bellen en daar een sloot geld naar overboeken.
Zoals net een mede tweaker opmerkte zijn er veel verschillende configuraties en ja heb het forum voor de helft doorgelezen en wordt er niet veel wijzer uit. Het schijnt dus simpel te zijn waarom dan niet wat meer info in de topic start mbt installatie ? En niet iedereen is een “tweaker” maar ik zal grondig onderzoek doen.Wolly schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:18:
[...]
Je zit hier op Tweakers, daar gaan we wel uit van enig zelflerend vermogen. Dit topic staat vol met tips en tricks, boodschappenlijstjes en wat al niet meer. Je kan concreet vragen stellen over situaties die niet behandeld worden.
Als je alles op een presenteerblaadje aangereikt wilt hebben moet je de 1e de beste installateur bellen en daar een sloot geld naar overboeken.
[ Voor 4% gewijzigd door deheij1 op 28-08-2020 14:38 ]
Ik had dit inmiddels ook al begrepen. Maar zachte isolatie in je spouw helpt dan dus wel enigszins als het de nagalm/staande golven in de spouw vermindert, zodat het minder de andere muur in trilling brengt.FransvWoerkom schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 01:57:
[...]
Steenwol en cellulosevlokken of matten van jute of hennepvezel zijn niet geluidsisolerend, maar geluidsabsorberend. Prima als ze tussen de dakbalken worden geplaatst, maar ze isoleren het geluid niet, dat gaat er dwars doorheen; ze absorberen de staande golven in de spouw tussen dak en plafond. Die staande golven ontstaan door reflecties bij de overgangen lucht-dak, dak-lucht, lucht-plafond en plafond-lucht. Dat werkt alleen als dak en plafond niet gekoppeld zijn, want anders trilt het plafond gewoon met het dak mee. In de praktijk moet je dan het plafond dus schroeven op een eigen balklaag los van de balklaag van het dak.
Ja gipsplaat is best zwaar, dus goed voor geluidsisolatie. Ik kijk momenteel naar allerlei oplossingen voor een houten vloer. Ik kom het product Isomat vaak tegen, wat me het zwaarste lijkt per m2. Misschien moet ik hier eens een nieuw topic over maken.30mm gipsplaat lijkt me trouwens een prima plafond. Dat weegt 30kg/m2 wat op zich al een isolatie van 35dB bij 500Hz geeft.
Ja hoe eerder je de trilling bij contactgeluid kan opheffen/absorberen hoe beter. Hetzelfde idee als dat tapijt de energie van een voetstap direct voor een groot deel absorbeert. De overgebleven energie gaat de vloer in dus daarvoor moet je dan nog veel massa hebben of een massa-veer-massa-systeem.Dit gaat dus over het gewone luchtgeluid. Bij een warmtepomp dus het geluid van de ventilator. De veel lagere frequentie van de compressor hoor en voel je meer en wordt ook nog eens minder gedempt. Dat moet je oplossen met massa en rubber op het dak.
Ik vond deze site wel verhelderend:
https://geluidsisolatiedo...koestisch_isoleren-1.html
https://geluidsisolatiedo...sisolatie-verbeteren.html
https://geluidsisolatiedo...actgeluidsisolatie-1.html
Als je de pdf download met de gebruiksaanwijzing van de Panasonic staan de meest gebruikte configuraties er ook al in, 225blz.deheij1 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:25:
[...]
Zoals net een mede tweaker opmerkte zijn er veel verschillende configuraties en ja heb het forum voor de helft doorgelezen en wordt er niet veel wijzer uit. Het schijnt dus simpel te zijn waarom dan niet wat meer info in de topic start mbt installatie ? En niet iedereen is een “tweaker” maar ik zal grondig onderzoek doen.
Als je deze helemaal doorneemt zou je moeten weten hoe en werkt en ook vooral waarom het zo werkt. Als dat niet het geval is, no offence, maar dan kan je het waarschijnlijk beter niet zelf doen
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Het gaat vast lukken ik snap het principe zeker en na het lezen van de andere helft gaat het lukken met wat advies van jullie mbt bepaalde zaken.DjaRoel schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:20:
[...]
Als je de pdf download met de gebruiksaanwijzing van de Panasonic staan de meest gebruikte configuraties er ook al in, 225blz.
Als je deze helemaal doorneemt zou je moeten weten hoe en werkt en ook vooral waarom het zo werkt. Als dat niet het geval is, no offence, maar dan kan je het waarschijnlijk beter niet zelf doen
imo @ aparte machines doen waar ze goed in zijn.Ruupster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:50:
Daarnaast als er veel ssw geberuitmwordt. staat de wp alszijnde cv stil.
Daarna weer hard lopen om alles rustig te krijgen.
Dus imo koop gewoon 2 systemen. En dan kun je wss de wp voor je cv kleiner houden
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Wat wil je weten..deheij1 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:10:
2 elektra groepen naar je wp
aanvoer en retour aansluiten op een hoofdleiding
2 aderig voor je bediening
Beetje pielen met de bedieningsunit
Radiatoren minimaal waterzijdig inregelen
Wat wil je nog meer weten?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Gisteren de 12kw mono aangesloten.
Helaas geeft de warmtepomp na een aantal minuten een h62 melding.
Kan dit door lucht in het systeem komen??
Is al opgelost.
Was idd lucht.
Zal nog wel ff wat foto's plaatsen.
Is al opgelost.
Was idd lucht.
[ Voor 20% gewijzigd door MBFM op 30-08-2020 10:54 ]
Volgens deze handleiding heeft het met waterflow te maken:MBFM schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:39:
Gisteren de 12kw mono aangesloten.
Is al opgelost.
Was idd lucht.
https://www.panasonicproc...cument%20versie%201.1.pdf
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Vanaf vandaag mag de panasonic ons huis verwarmen. Tapwater momenteel nog middels de ketel., maar dat gaat nog wel veranderen. wp boiler of aansluiten op de warmtepomp weet ik nog niet.
De betonbanden liggen niet tegen de muur aan.😉
:strip_exif()/f/image/FxeCStACXVfI1bKujYGXYRAC.jpg?f=fotoalbum_large)
De betonbanden liggen niet tegen de muur aan.😉
:strip_exif()/f/image/FxeCStACXVfI1bKujYGXYRAC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/euFjuH6lNSk3ntlUA5gHom9Z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door MBFM op 30-08-2020 20:32 ]
![]() | ![]() |
Iemand nog een goed idee voor ondergrondse buisisolatie? Mijn WP komt naast het huis en er is geen kruipruimte straks, dus een mantelbuis is zinloos. Binnen loopt straks de aanvoer/retour als 32mm alupex in mantelbuis door de isolatieplaten. Het stukje buiten naar de WP is ca. 1 meter en komt door de fundering schuin naar boven naar de WP. Het stuk tussen huis en heg is 1.30, WP komt parallel aan de gevel.
De meeste isolatie als armaflex kan niet rechtstreeks in de grond. Ik kan een stukje buis tot aan de muur leggen en daar de buis doorheen laten lopen maar daarmee krijg ik het niet echt lekker waterdicht, en als er water bij de meeste isolatie komt dan is het wel vrij snel afgelopen...
Je hebt uponor met isolatie er om heen.deWit schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:36:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Iemand nog een goed idee voor ondergrondse buisisolatie? Mijn WP komt naast het huis en er is geen kruipruimte straks, dus een mantelbuis is zinloos. Binnen loopt straks de aanvoer/retour als 32mm alupex in mantelbuis door de isolatieplaten. Het stukje buiten naar de WP is ca. 1 meter en komt door de fundering schuin naar boven naar de WP. Het stuk tussen huis en heg is 1.30, WP komt parallel aan de gevel.
De meeste isolatie als armaflex kan niet rechtstreeks in de grond. Ik kan een stukje buis tot aan de muur leggen en daar de buis doorheen laten lopen maar daarmee krijg ik het niet echt lekker waterdicht, en als er water bij de meeste isolatie komt dan is het wel vrij snel afgelopen...
En ik zou toch wel een mantebuisje leggen voor de rest van de kabels. en voor stel dat er ooit iets is.
Daarnaast kun je toch met een paar 45 graden bochten je mantelbuis waterdicht krijgen
Zojuist het zelfde gedaan, armaflex gewoon aftapen met flink wat tape of beter nog: vulkaniserende tape.deWit schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:36:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Uiteraard is het beter om in schutbuis te leggen zoals @Dylantje2 aangeeft.
FLOW vraagje:
Ik heb de volgende vloerverdeler gekocht met 1' aansluiting
(ipv de oud met 3/4 en pomp ertussen)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0zwwBbk5wg8ZUEVEeGX66XXS.jpg?f=user_large)
Nu moet ik er met een T-stuk op aansluiten.
Maakt het in jullie ogen dan uit of ik vanaf onder aan kom en dus met een hoek het water de verdeler in moet, of dat ik bocht maak in meerlagenbuis en recht door het T-stuk de verdeler in ga?
Deze als met hoek doe: (kan mooi rechtstreeks meerlagenbuis op aansluiten twee keer (boven en onder) en buitendraad kan zo in de verdeler) stuk makkelijker dus en minder materiaal
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uWQcmbUNv4ssd05x2hPRLqRm.jpg?f=user_large)
Of is recht door T-stuk toch beter? (dan deze maar moet dan met wat verloop van binnen naar buitendraad en van 2x binnendraad naar euroconus voor meerlagenbuis.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dZ6TKfzIHytgMeiAQUj8IjSR.jpg?f=user_large)
Werk met 26x3 mm meerlagenbuis met WP op meter of 8 van verdeler.
Wil liefst zo min mogelijk onderdelen maar wel hoog mogelijke flow....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0zwwBbk5wg8ZUEVEeGX66XXS.jpg?f=user_large)
Maakt het in jullie ogen dan uit of ik vanaf onder aan kom en dus met een hoek het water de verdeler in moet, of dat ik bocht maak in meerlagenbuis en recht door het T-stuk de verdeler in ga?
Deze als met hoek doe: (kan mooi rechtstreeks meerlagenbuis op aansluiten twee keer (boven en onder) en buitendraad kan zo in de verdeler) stuk makkelijker dus en minder materiaal
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uWQcmbUNv4ssd05x2hPRLqRm.jpg?f=user_large)
Of is recht door T-stuk toch beter? (dan deze maar moet dan met wat verloop van binnen naar buitendraad en van 2x binnendraad naar euroconus voor meerlagenbuis.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dZ6TKfzIHytgMeiAQUj8IjSR.jpg?f=user_large)
Wat is je verwachting mbt flow? Met die 5 groepen zal je geen 25l/minuut krijgen.ErikVers schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:56:
FLOW vraagje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoeveel zou haalbaar zijn met 5 groepen? Daarnaast nog aftakking naar badkamer, maar die zal niet 24/7 openstaan. Las dat 900l/uur dus 15l/min ideaal is volgens boekje.Wolly schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:06:
[...]
Wat is je verwachting mbt flow? Met die 5 groepen zal je geen 25l/minuut krijgen.
Edit: 16mm doet maxx 400 l/h dus 5 maal is 2000 en ruim boven de gevraagde 900 van Panasonic.
En ook nog idee op mijn oorspronkelijke vraag?
(Maakt met T stuk uit of je rechtdoor gaat of hoek intern om moet...)
[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 03-09-2020 19:46 ]
Snap het T-stuk niet, maar dat ligt vast aan mij. Ik zou denken alles door de verdeler de vloer in en er weer uit. en dan verder naar.....ErikVers schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:21:
[...]
Hoeveel zou haalbaar zijn met 5 groepen? Daarnaast nog aftakking naar badkamer, maar die zal niet 24/7 openstaan. Las dat 900l/uur dus 15l/min ideaal is volgens boekje.
Omdat ik anders altijd water naar boven druk?t.oswald schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:26:
[...]
Snap het T-stuk niet, maar dat ligt vast aan mij. Ik zou denken alles door de verdeler de vloer in en er weer uit. en dan verder naar.....
Als daar alles door de thermostaatkranen dichtgaat zou ik nog bypass moeten maken op zolder (oude plek CV) omdat anders kring geblokkeerd gaat worden. En dan zou dus 24/7 een hoofdleiding van meter of 25 doorstroom hebben... Of denk ik nu heel raar:
Please advice
:strip_exif()/f/image/9FKGaVngA4JqMK8Wh0F0Pnju.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 03-09-2020 19:47 ]
Gewoon aansluiten zoals het het best uitkomt. Dat vindt het water ook. Voor de stroming maakt het niets uit en de vloerverwarming werkt als bypass.ErikVers schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:44:
[...]
Omdat ik anders altijd water naar boven druk?
Als daar alles door de thermostaatkranen dichtgaat zou ik nog bypass moeten maken op zolder (oude plek CV) omdat anders kring geblokkeerd gaat worden. En dan zou dus 24/7 een hoofdleiding van meter of 25 doorstroom hebben... Of denk ik nu heel raar:
Please advice [Afbeelding]
Ik heb me bij de aanleg ook het hoofd gebroken om maar zoveel mogelijk flow te behalen.ErikVers schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:21:
[...]
Hoeveel zou haalbaar zijn met 5 groepen? Daarnaast nog aftakking naar badkamer, maar die zal niet 24/7 openstaan. Las dat 900l/uur dus 15l/min ideaal is volgens boekje.
Edit: 16mm doet maxx 400 l/h dus 5 maal is 2000 en ruim boven de gevraagde 900 van Panasonic.
(Maakt met T stuk uit of je rechtdoor gaat of hoek intern om moet...)
7kW Pana, vanaf de pomp alles met 32mm Uponor, ruime bochten en pas op het allerlaatste overgang naar 1" op de VVW verdelers.
Achteraf gezien komt het allemaal niet zo nauw.
Ter illustratie:
6 groepen VVW op de BG, 16mm slang, elke groep 80m lang.
2 groepen VVW op badkamer, 16mm slang, elk 20m lang.
Uiteindelijk haal ik de beste resultaten (zowel comfort als verbruik) door elke groep op 1,5 - 1,8 l/min af te regelen. Dat is dus in totaal zo'n 750 l/uur. De Pana is hier gelukkig mee en draait als een zonnetje.
Let wel: ik heb dus geen naregeling, groepen blijven altijd open.
All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV
Dat hoofdbreken komt mij wel bekend voor :-)kaasmakert schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:22:
[...]
Ik heb me bij de aanleg ook het hoofd gebroken om maar zoveel mogelijk flow te behalen.
7kW Pana, vanaf de pomp alles met 32mm Uponor, ruime bochten en pas op het allerlaatste overgang naar 1" op de VVW verdelers.
Achteraf gezien komt het allemaal niet zo nauw.
Ter illustratie:
6 groepen VVW op de BG, 16mm slang, elke groep 80m lang.
2 groepen VVW op badkamer, 16mm slang, elk 20m lang.
Uiteindelijk haal ik de beste resultaten (zowel comfort als verbruik) door elke groep op 1,5 - 1,8 l/min af te regelen. Dat is dus in totaal zo'n 750 l/uur. De Pana is hier gelukkig mee en draait als een zonnetje.
Let wel: ik heb dus geen naregeling, groepen blijven altijd open.
Net nieuwe open verdeler en slang en alle koppelingen e.d. besteld bij www.Heima24.de echt een aanrader!!
Voor welke verdeler ben je gegaan? Ik kijk ook nog voor een verdeler maar twijfel een beetje tussen alle verschillende modellen (RVS, kunstof, simpele pijp met T-stukken, etc.).ErikVers schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:30:
[...]
Dat hoofdbreken komt mij wel bekend voor :-)
Net nieuwe open verdeler en slang en alle koppelingen e.d. besteld bij www.Heima24.de echt een aanrader!!
Deze en dan type A (is incl twee kranen)Heronimo schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:43:
[...]
Voor welke verdeler ben je gegaan? Ik kijk ook nog voor een verdeler maar twijfel een beetje tussen alle verschillende modellen (RVS, kunstof, simpele pijp met T-stukken, etc.).
https://www.heima24.de/he...er-fuer-5-heizkreise.html
Inmiddels een HeishaMon kastje gemaakt. Zie foto. Iedereen kan hem zelf printen. STL is te downloaden op https://github.com/IgorYb...HeishaMon%20v3%20case.stl
Ik heb hem zelf via deze shop (https://www.treatstock.com/c/local-factory) laten printen. Zes euro om te maken en zes euro om te versturen.
Ik heb hem zelf via deze shop (https://www.treatstock.com/c/local-factory) laten printen. Zes euro om te maken en zes euro om te versturen.
:strip_exif()/f/image/L94We0GSpmRYlRq6e6kdtdOs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 05-09-2020 16:44 ]
Iemand enig idee hoe ik de garage het beste kan regelen qua temperatuur? Ik hoef het in de winter geen 21 graden te hebben in de garage.
Ik heb voor de garage een aparte verdeler met flowmeters.
Zit zelf te denken om de flow wat te verminderen.
Hebben jullie betere opties?
Kan wel 2 zones aansturen middels de wifimodule.
Heb geen buffervat.
Heb geen buffervat.
Flow knijpen is een prima oplossingMBFM schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:58:
Iemand enig idee hoe ik de garage het beste kan regelen qua temperatuur? Ik hoef het in de winter geen 21 graden te hebben in de garage.
Heb geen buffervat.
Ik zie nu pas dat je hier actief bent haha. Nog bedankt voor je snelle levering van de heishamon module! Kan deze in combinatie werken met de internet module?thehog schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:33:
Inmiddels een HeishaMon kastje gemaakt. Zie foto. Iedereen kan hem zelf printen. STL is te downloaden op https://github.com/IgorYb...HeishaMon%20v3%20case.stl
[Afbeelding]
Ja in readonly modus. Dan kan de heishamon dus niks aansturen. Moet je zelf wel een kabeltje maken en dan aansluiten op de CN-NMode aansluiting op de panasonic. Dat is namelijk een andere type connector dan de gebruikelijke CN-CNT aansluiting (waar ook de internetmodule op zit).Nickkie55 schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:21:
[...]
Ik zie nu pas dat je hier actief bent haha. Nog bedankt voor je snelle levering van de heishamon module! Kan deze in combinatie werken met de internet module?
Zie https://github.com/Egyras...ster/Connectors_Conrad.md (je hebt dan een kabel nodig met 1 kant de PHR-4 en andere kant de XAP-05V-1).
Even ter verduidelijking; dit gaat om het knijpen van de aanvoer en niet de retour?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik ben van plan om een Panasonic Monoblock aan te schaffen en wil deze op een afstand van 20 meter achter het huis - in de tuin - plaatsen, zodat deze mooi uit het zicht staat en er ook geen last van geluid/trillingen in huis is. De leidinglengte binnen (tussen gevel en vloerverwarming verdeler is ook nog eens 5 meter) waardoor de totale enkele warmteleiding lengte op 25 meter komt. Dat lijkt mij aardig lang, maar als de leiding buiten door de grond goed geïsoleerd worden, dan moet het volgens mij kunnen. Ik kan hier weinig ervaringen over vinden in dit topic. Zijn er andere mensen met dergelijke lange warmteleidingen?
Uit het zicht oke, maar last?Aotearoa schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:30:
Ik ben van plan om een Panasonic Monoblock aan te schaffen en wil deze op een afstand van 20 meter achter het huis - in de tuin - plaatsen, zodat deze mooi uit het zicht staat en er ook geen last van geluid/trillingen in huis is. De leidinglengte binnen (tussen gevel en vloerverwarming verdeler is ook nog eens 5 meter) waardoor de totale enkele warmteleiding lengte op 25 meter komt. Dat lijkt mij aardig lang, maar als de leiding buiten door de grond goed geïsoleerd worden, dan moet het volgens mij kunnen. Ik kan hier weinig ervaringen over vinden in dit topic. Zijn er andere mensen met dergelijke lange warmteleidingen?
Ik loop er op halve meter langs en de enige last is koude lucht.
Ik zou geen twintig meter doen, krijg je nooit perfect geïsoleerd, of je moet ergens stads verwarming buizen pikken....
1 PVoutput . Dongen NB
Je kan van rockwool schaaldelen kopen voor verschillende diameters en met verschillende diktes. Dan is het echt wel prima geïsoleerd, dit heb ik voor de zonneboiler ook gebruikt.Aotearoa schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:30:
Het enige dingetje als het in de grond zit dat je het droog moet houden, of dusdanig afwerken dat er geen vocht in kan komen.
Edit, er zijn ook pir schalen die hebben geen/nauwelijks last van vocht. Beetje Googlen is er genoeg te vinden. Zomaar een voorbeeld, https://www.buisisolatie.nl/41-pir-schaal-kaal
[ Voor 7% gewijzigd door DjaRoel op 07-09-2020 21:46 ]
Dat maakt niks uit. Als je zorgt dat er minder water door stroomt, wordt de vloertemperatuur lager.timovd schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:54:
[...]
Even ter verduidelijking; dit gaat om het knijpen van de aanvoer en niet de retour?
Wat zou je droog moeten houden ? Hoe bedoel je dat precies ?DjaRoel schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:42:
[...]
Je kan van rockwool schaaldelen kopen voor verschillende diameters en met verschillende diktes. Dan is het echt wel prima geïsoleerd, dit heb ik voor de zonneboiler ook gebruikt.
Het enige dingetje als het in de grond zit dat je het droog moet houden, of dusdanig afwerken dat er geen vocht in kan komen.
Edit, er zijn ook pir schalen die hebben geen/nauwelijks last van vocht. Beetje Googlen is er genoeg te vinden. Zomaar een voorbeeld, https://www.buisisolatie.nl/41-pir-schaal-kaal
Je leidingen moet je droog houden, en dat is met losse schaal delen onmogelijk onder de grond.picardo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 06:59:
[...]
Wat zou je droog moeten houden ? Hoe bedoel je dat precies ?
Er is altijd een lucht spleet waar condens in ontstaat.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb het monoblock 15m van de woning staan. Ik heb hiervoor Thermaflex Flexalen 600 gebruikt in 2x32 125 (de rode leidingen, die zijn zuurstofdicht).Aotearoa schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:30:
Deze leidingen worden ook voor warmtenetten gebruikt. Ze liggen hier zo'n 40cm onder de grond (oprit, bestrating).
Waarom zou je je leidingen droog moeten houden?reneeke1970 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:03:
[...]
Je leidingen moet je droog houden, en dat is met losse schaal delen onmogelijk onder de grond.
Er is altijd een lucht spleet waar condens in ontstaat.
Er zijn zat plaatsen waar je onder de 50 cm in het grondwater zit.. Dan ontkom je er niet aan je leidingen in het water te leggen.
@picardo omdat water beter geleidt misschien? Raak je daardoor niet warmte kwijt?
Pana 5j
tnx,ErikVers schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:54:
[...]
Deze en dan type A (is incl twee kranen)
https://www.heima24.de/he...er-fuer-5-heizkreise.html
heb hem ook gehaald, 5 groepen. kogelkranen heb ik er al op dus die hoeven niet.
Nadeel is dat hij bij koelen kan gaan condenseren, dus eventueel goed dampdicht inpakken als je gaat koepen, bij een kunststof verdeler heb ik geen goed gevoel
diskeltische lurker
Heronimo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:04:
@Dylantje2 @ThinkPadd @teacher Kan het topic hernoemt worden naar het "Panasonic warmtepompen topic deel 1"?
Dat dekt de lading denk ik wat beter nu er ook aardig wat J serie en niet monoblock versies hier besproken worden en deze voor 99% hetzelfde zijn.
Wise enough to play the fool
Dit topic is gesloten.
Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.