Zoldervloer isolatie na isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 19:27

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Binnenkort gaan we beginnen met het verbouwen van onze zolder (45m2) en hier 2 (slaap)kamers creëren. We gaan dakisolatie toepassen aan de binnenzijde. De houten tussen laag (slaapkamers / zolder) heeft helaas geen isolatie. Vanuit een eerdere verbouwing heb ik nog wel genoeg fermacell estrich vloerplaten over (2e32, dat zijn vloerplaten bestaande uit 2 gipsvezelplaten en 10mm isolatie) om de zoldervloer te kunnen voorzien, om zo het contactgeluid op de vloer te verminderen.

Mijn vraag is of het in deze situatie zin heeft om de tussen laag te laten na isoleren met bijvoorbeeld Isowool. Ik zie dat diverse bedrijven dit aanbieden en op dezelfde manier toepassen zoals spouwmuur isolatie.
Zou het schelen in geluid? of gaat dit verloren door de constructie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:18
B2 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:38:
Mijn vraag is of het in deze situatie zin heeft om de tussen laag te laten na isoleren met bijvoorbeeld Isowool. Ik zie dat diverse bedrijven dit aanbieden en op dezelfde manier toepassen zoals spouwmuur isolatie.
Zou het schelen in geluid? of gaat dit verloren door de constructie?
Bedoel je dus in de tussenvloer? Dat gaat 100% zeker uitmaken namelijk! Dat gaat vooral luchtgeluid tegenhouden (indien volledig opgevuld) en isoleert ook thermisch. De 2e32 zal je contactgeluid wegnemen.

Ik ga hetvolgende doen tussen BG en 1e (gehele opbouw is 30 cm):

code:
1
2
3
4
5
6
7
--- afwerking (laminaat)
--- 2 x gipsplaat
--- droogbouw VV (dit heb jij niet maar heeft nog een extra dempende werking)
--- drukvaste isolatie
--- ondervloer (underlayment)
|   balkenlaag 20 cm (2 x 10 cm rockwool)
--- gipsplafond

Als ik nu een schreeuw geef naar boven hoor niemand me en moet ik naar boven lopen.... :9

[ Voor 4% gewijzigd door _Piwi_ op 14-01-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 21:20

Theo

moederbord

Mijn vorige woning was uit 1925 en daar was het plafond van de eerste verdieping/vloer van de zolder in authentieke staat. Dus dikke draagbalken met daaronder houten planken als plafond, en op de balken houten planken met daarop vloerbedekking. Akoestisch was dit een ramp; je kon alles horen.

In mijn huidige woning is het iets uitgebreider:
code:
1
2
3
4
5
6
7
---laminaat
-- groene platen van de ondervloer
-- OSB platen
-- houten draagbalken (zit niks tussen de balken verder)
-- 10 cm glaswol 
-- dun houten lattenframe dat hangt aan de balken
-- plafondbetimmering

Geluid komt amper tot niet door de vloer heen. In kan muziek beneden op maximaal zetten, en het enige wat je hoort is het geluid dat door de deuren komt (deur bij de huiskamer, deur bij de slaapkamer) Andersom ook; je kan heel veel herrie maken boven zonder dat dit beneden te horen is.

In vergelijking met mijn vorige woning is het grootste verschil het hebben van glaswol, plus dat het plafond niet direct aan de balken zit verbonden.

Dus om jouw vraag te beantwoorden; isolatie doet best wel veel in je vloer. Maar als enkel voor geluid is, plaats het dan tussen de balken en plafond een verdieping lager.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 22:41
Ik hoor nu voor het eerst dat bedrijven dit ook kunnen inspuiten met isolatie. Mijn slaapkamers hebben ook een gipsplatond en verliezen zo snel veel warmte. Is dat prijstechnisch een beetje te doen? En hoe zit het met brandgevaar bij bijvoorbeeld inbouwspots?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Belangrijkste is om alert te zijn op harde verbindingen tussen vloer en plafond (dwz je vloerplaten niet vastschroeven. Tevens is vloerbedekking beter voor geluid dan laminaat. Vraag is natuurlijk hoe ver wil je gaan. Ik hoor mijn bovenbuurvrouw ook lopen maar het schuifraam klappert ook, daar is bijna niets aan te doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Je moet vooral opletten dat je vloeren zwevend legt. Je kunt dus best je platen vastschroeven als daarboven maar een zwevende vloer ligt. 2e32 is een prima product daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 19:27

B2

wa' seggie?

Topicstarter
_Piwi_ schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:24:
Je moet vooral opletten dat je vloeren zwevend legt. Je kunt dus best je platen vastschroeven als daarboven maar een zwevende vloer ligt. 2e32 is een prima product daarvoor :)
2e32 staat sowieso buiten kijf :) Die ga ik zeker leggen. Het gaat mij erom of ik de tussen laag ga laten vol blazen. Het zal zeker extra geluidsisolerend zijn, alleen de vraag is of het de moeite (en kosten, ik denk 1000+ euro waard is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 08:45
Ik heb, toen ik aan het verbouwen was in mijn jaren 20 huis, 20 cm minerale wol tussen de balken van het plafond gedaan, puur als geluidisolatie van de woonkamer naar boven (zelfde als wat jij hebt qua plafond/vloer boven). Alleen dit scheelt al een een heleboel. Als de slaapkamers boven gedaan worden zal ik daar ook 2e32 gebruiken, maar voorlopig ben ik blij met de mineral wol in het plafond.
En ja, ik had een prachtig oud jaren twintig, in orginele kleuren geschilderd houten plafond met balken. Helaas had men daar in de jaren 70 weinig mee, en hebben ze contra gewichten van beton voor de 2 balkonnetjes die niemand gebruikt, en een stalen balk er doorheen gejast. Ga binnenkort het plafond in de studeerkamer open maken, daar heb ik nog wel goede hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
B2 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:42:
[...]

2e32 staat sowieso buiten kijf :) Die ga ik zeker leggen. Het gaat mij erom of ik de tussen laag ga laten vol blazen. Het zal zeker extra geluidsisolerend zijn, alleen de vraag is of het de moeite (en kosten, ik denk 1000+ euro waard is).
Kun je geen rockwool of glaswol plaatsen? Dan kun je voor 1000 euro meer dan 100m2 vullen als je het zelf doet. Geen idee over welke oppervlakte we praten?
Pagina: 1