Advies split/mono warmtepomp inclusief SWW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
Naar aanleiding van wat vragen in L/W topic: De afgelopen maanden heb ik mij zo goed mogelijk ingelezen. Maar ik wil nu toch echt de knoop gaan doorhakken om een warmtepomp te laten installeren.

Info:
Budget: +-5000?
18 september krijg ik 7800 oost west op mijn dak.
Jaren 70 tussenwoning van 123m2
Beneden 50m2 vloerverwarming h/h10
Boven wordt voorlopig amper gestookt maar wil met de besparingen boven en beneden gaan isoleren

Nu heb ik hulp nodig bij de keuze van het type, de WP en extra benodigdheden.

Split:
De binnenunit kan op de plek van de CV komen waardoor hoop andere dingen handiger zijnet installeren. Welk type komt er bij jullie goed uit en ligt binnen budget?
Voordeel: overbuurman is gecertificeerd mogelijk vriendenprijs voor niet waterzijdige installatie.

Mono:
Panasonic Monoblock kan goed moduleren en is zonder installateur te installeren. Wellicht lastiger als SWW helemaal van beneden naar boven en weer naar 1e verdieping gaat. Voor keuken komt er een Quooker combi.(buiten dit budget)

Buffervat of WPB
Wat is het meest gunstig? De zolder is in de zomer al behoorlijk warm. Dus extra warmte wil ik dan graag voorkomen.

Daarbij ben ik wel gevoelig voor geluid dus ben ook benieuwd wat hier het advies in is. Liever wat boven budget voor een stillere installatie (binnen proporties).

Keuzes/boodschappenlijst: (wordt geüpdate)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:00
Ruupster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:47:
Naar aanleiding van wat vragen in L/W topic: De afgelopen maanden heb ik mij zo goed mogelijk ingelezen. Maar ik wil nu toch echt de knoop gaan doorhakken om een warmtepomp te laten installeren.

Info:
Budget: +-5000?
18 september krijg ik 7800 oost west op mijn dak.
Jaren 70 tussenwoning van 123m2
Beneden 50m2 vloerverwarming h/h10
Boven wordt voorlopig amper gestookt maar wil met de besparingen boven en beneden gaan isoleren

Nu heb ik hulp nodig bij de keuze van het type, de WP en extra benodigdheden.

Split:
De binnenunit kan op de plek van de CV komen waardoor hoop andere dingen handiger zijnet installeren. Welk type komt er bij jullie goed uit en ligt binnen budget?
Voordeel: overbuurman is gecertificeerd mogelijk vriendenprijs voor niet waterzijdige installatie.

Mono:
Panasonic Monoblock kan goed moduleren en is zonder installateur te installeren. Wellicht lastiger als SWW helemaal van beneden naar boven en weer naar 1e verdieping gaat. Voor keuken komt er een Quooker combi.(buiten dit budget)

Buffervat of WPB
Wat is het meest gunstig? De zolder is in de zomer al behoorlijk warm. Dus extra warmte wil ik dan graag voorkomen.

Daarbij ben ik wel gevoelig voor geluid dus ben ook benieuwd wat hier het advies in is. Liever wat boven budget voor een stillere installatie (binnen proporties).

Keuzes/boodschappenlijst: (wordt geüpdate)
Om alvast af te trappen:
- wat is je huidige gasverbruik
- waar wil je de monoblock of buitenunit plaatsen? Zijn ophangen aan de muur, op het dak zetten of in de tuin plaatsen allemaal mogelijk?
- is een monoblock met driewegklep en een SWW vat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
@Heronimo Huidig gasverbruik is onbekend. Ik heb vanaf 20 januari ongeveer 250m3 verbruikt. Dit is alleen niet helemaal eerlijk qua boven op zolder wonen tijdens een verbouwing. Ik heb een bericht naar de makelaar gestuurd of ik met de familie van de verkoopsterin contact kan komen hierover. De bewoonster was 90 en dement.

Plaatsing wordt voor- of achtertuin.

Mono met driewegklep is een optie. Daar dacht ik eerst aan maar wil toch nog even mijn horizon verbreden of het wel de juiste keuze voor mij is. Wellicht is voor iets meer geld een split gunstiger of juist een mono met wpb.

Het gaat een beetje om het plaatje kosten/verbruik/comfort/geluid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Ruupster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:18:
@Heronimo Huidig gasverbruik is onbekend. Ik heb vanaf 20 januari ongeveer 250m3 verbruikt. Dit is alleen niet helemaal eerlijk qua boven op zolder wonen tijdens een verbouwing. Ik heb een bericht naar de makelaar gestuurd of ik met de familie van de verkoopsterin contact kan komen hierover. De bewoonster was 90 en dement.

Plaatsing wordt voor- of achtertuin.

Mono met driewegklep is een optie. Daar dacht ik eerst aan maar wil toch nog even mijn horizon verbreden of het wel de juiste keuze voor mij is. Wellicht is voor iets meer geld een split gunstiger of juist een mono met wpb.

Het gaat een beetje om het plaatje kosten/verbruik/comfort/geluid
Prima plan om alle opties even goed te vergelijken.

Een mogelijke rekenmethode is die van graaddagen: https://mindergas.nl/degree_days_calculation/new

Dit jaar tot nu toe waren er zo'n 1150 voor de regio Rotterdam. In een gemiddeld jaar zijn het er zo'n 2800. Als je op die manier schaalt kom je op 600m3 gas. Zelfs bij 50% meer zou een 5kW nog groot genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 23:37
@Heronimo
Nog iets minder zelfs omdat er ook nog gas is verbruikt voor SWW

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
@Heronimo Top! Handige website, nog niet gezien. Geeft weer wat inzicht.
Het lijkt wel gunstiger om ook SWW met de WP te doen in verband met over het algemeen een betere COP toch?

Of moet je dan de WPB vullen met je WP En dan bijverwarmen?
Wat zijn de bijeffecten van een WPB op zolder los van geluid? Je wil natuurlijk niet dat we WPB in de winter je huis koud maakt.. in de zomer zou het wel weer een voordeel zijn. Hoe gaan mensen hier mee om?
Is er iemand in regio Amersfoort met een WPB waar ik mag luisteren?

[ Voor 16% gewijzigd door Ruupster op 28-08-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je eerst isoleert hoef je daarna een veel kleinere warmtepomp te installeren.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Juup schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:43:
Als je eerst isoleert hoef je daarna een veel kleinere warmtepomp te installeren.
In algemene zin heb je gelijk. Met zijn huidige warmtevraag zit hij echter al op de kleinste categorie full electric warmtepompen van zo'n 5kW. Ik denk dat het daarom qua dimensionering weinig oplevert om eerst te isoleren. Qua verbruik en duurzaamheid blijft isoleren uiteraard een goed plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Ruupster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:40:
@Heronimo Top! Handige website, nog niet gezien. Geeft weer wat inzicht.
Het lijkt wel gunstiger om ook SWW met de WP te doen in verband met over het algemeen een betere COP toch?

Of moet je dan de WPB vullen met je WP En dan bijverwarmen?
Wat zijn de bijeffecten van een WPB op zolder los van geluid? Je wil natuurlijk niet dat we WPB in de winter je huis koud maakt.. in de zomer zou het wel weer een voordeel zijn. Hoe gaan mensen hier mee om?
Is er iemand in regio Amersfoort met een WPB waar ik mag luisteren?
De COP voor SWW ligt in de meeste gevallen tussen de 2.5 en 3. Daarmee ben je bij het huidige prijspeil qua marginale kosten niet veel meer of minder uit dan als je gas zou gebruiken. De grootste winst zit er in dat als je ook SWW met een warmtepomp doet je van het gas af kan en daarmee niet jaarlijks meer hoeft te betalen voor je gas aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Is het mogelijk een WPB te gebruiken net als een buffervat voor zowel SWW als reserve om mee te draaien voor je CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ruupster schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:47:
Is het mogelijk een WPB te gebruiken net als een buffervat voor zowel SWW als reserve om mee te draaien voor je CV?
WPB is een boilervat (met WP erbovenop), geen buffervat.

WPB heeft overigens wel een hogere COP bij SWW temperaturen dan de WP zelf. Geen dag en nacht verschil.

Voor CV indersteuning met WPB: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-08-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je heb ze wel met warmtewisselaar
https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector

Maar een WPB is geen apparaat die voor cv ingezet kan worden. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2020 15:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Dank voor de reacties, duidelijk. Dan is dat dus geen optie. Dus misschien twee ‘gesloten systemen’ is wel wat makkelijker qua aanleg. WPB kan dan mooi boven op zolder Via plek van cv overal komen. WP dan beneden op leidingen van vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Het idee is nu een WPB en een Panasonic 5kw WP. Zelf aansluiten want je wordt afgezet waar je bij staat door installateurs.

Moet ik nog ergens rekening houden als ik de lus boven rond wil maken? Hoe zit het met het expansievat van m’n cv?

Het idee is om de leiding dicht bij mijn verdeler van m’n vloerverwarming aan te koppelen. Zie foto, verdeler zit in de hoek in de kast. (Hopen dat deze verdeler en pomp met lage temperaturen uit de voeten kunnen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSQBNUooRgw1jbTtvE5_Tgl5zWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocpr07oS1XOxCwylQwO0gw5z.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie de WP met flexibele leidingen aangesloten? De leiding naar m’n vloerverwarming is denk ik 22mm.

Ik lees dat de Auer Edel Eau wpb warmte uit je verwarmingsleidingden haalt. Hoe gunstig is dit? Wat is anders een goede WPB die niet een mega capaciteit qua lucht uit je huis moet halen en qua geluid nog goed te doen is? Hoeveellucht heeft een Auer Edel Air nodig? Gebeurt er niets met de druk in je huis als ‘ie voornamelijk afzuigt?

Ik vind het behoorlijk spannend allemaal maar volgens mij moet ik het gewoon maar doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ruupster op 04-09-2020 14:20 ]

Pagina: 1