Verdiepingsvloer isoleren tegen geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Recent hebben wij een nieuwe verdieping op ons huis laten plaatsen (nokverhoging).
Deze zolderverdieping heeft een vloer bestaand uit houten balken en underlayment-platen,
Nu hebben we daar al klikpvc met een geluidsdempende ondervloer geplaatst om zo het contactgeluid met met de 1e verdieping te reduceren.
Echter willen we ook nog Rockwool 120mm (of zelfs 140) plaatsen om zo verder (contact)geluid te reduceren.

Daarna zal het plafon worden afgewerkt met gipsplaat, en op sommige plaatsen inbouwspots.
De ruimtes (3 slaapkamers, 1 hal) zijn allemaal voorzien van een centraaldoos natuurlijk.

Maar nu zit ik echter nog met de vraag of ik, voor het plaatsen van deze isolatie, nog iets van dampwerende folie of iets dergelijks moet plaatsen of dat ik dit kaal tegen de onderkant van het underlayment aan kan drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Een houten vloer mag je volgens mij niet opsluiten. Als er bovenop plastic ligt (pvc) dan moet je de onderkant “open laten” om te laten ademen, dus geen dampwerend folie.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als allebei de kanten van de vloer warm zijn hoef je geen folie toe te passen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ernemmer op 10-04-2020 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:27
tha_crazy schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:04:
...
Echter willen we ook nog Rockwool 120mm (of zelfs 140) plaatsen om zo verder (contact)geluid te reduceren.
...
Ik heb zelf 100mm rockwool er tussen zitten. Mijn zolder is geïsoleerd dus ik heb geen folie gebruikt. Reken je trouwens niet rij qua contact geluid. Zonder rockwool kon je elkaar bijna verstaan door de vloer heen. Na isolatie hoor je de radio bijvoorbeeld niet echt meer maar voetstappen en deuren die dicht gaan nog wel.
Vooral ook met liefde isoleren. De rockwool niet gaan proppen maar toch ieder gat goed dichten.
Het is even werk maar zeker de moeite waard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 23:31
Voor de geluidsisolatie van mijn houten verdiepingsvloer heb ik 2e32 fermacel platen gekocht. Dat is ook nog iets dat je kunt overwegen, mocht het te rumoerig zijn. Daarnaast: koop de zwaarste kwaliteit steenwol die je kunt vinden. Die isoleert beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:15

_Arthur

blub

GodDamage schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:03:
Voor de geluidsisolatie van mijn houten verdiepingsvloer heb ik 2e32 fermacel platen gekocht.
Tevreden mee met die 2e32's? Als in: genoeg geluidsisolatie of had je er meer van verwacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
_Arthur schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:11:
[...]

Tevreden mee met die 2e32's? Als in: genoeg geluidsisolatie of had je er meer van verwacht?
Op dit moment woon ik er nog niet maar er is wel een duidelijk verschil waarneembaar. Je keek op sommige plekken ook door de kieren van de vloer heen, dus de geluidsisolatie was praktisch 0. Ik heb de zwaarste kwaliteit glaswol gekocht van 18 cm dik, een gipsplafond eronder gemonteerd dat nu gestuct is, en dus de fermacell daarbovenop. Vooral het feit dat de fermacell vloer zwevend gelegd wordt doet ook veel tegen het gestamp en ander contactgeluid. Het is bijna vergelijkbaar met een betonnen verdiepingsvloer nu. Veel beter krijg je het niet bij een houten vloer, tenzij je de planken verwijderd en een betonvloer op Lewisplaten stort, maar dat vind ik te bewerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:12
GodDamage schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:03:
Voor de geluidsisolatie van mijn houten verdiepingsvloer heb ik 2e32 fermacel platen gekocht. Dat is ook nog iets dat je kunt overwegen, mocht het te rumoerig zijn. Daarnaast: koop de zwaarste kwaliteit steenwol die je kunt vinden. Die isoleert beter.
Was ook aan het denken om te isoleren met deze platen. Ze zijn 3cm dik dacht ik? Merk je dat hoogteverschil, maw wordt het plafond en deuropeningen niet te laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Matomatisch schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:03:
[...]

Was ook aan het denken om te isoleren met deze platen. Ze zijn 3cm dik dacht ik? Merk je dat hoogteverschil, maw wordt het plafond en deuropeningen niet te laag?
Dat is zoiets als vragen; zijn sommige mensen korter dan anderen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Als je serieus iets wil doen aan geluidsisolatie, dan is een zwevend plafond onder de vloer de beste oplossing.
Dus het plafond geheel los houden van de vloer met eigen draagbalkjes.
Dat hoeft niet eens zoveel hoogte te schelen, als je de plafondbalken (in dezelfde draagrichting) tussen de vloerbalken monteert.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
Matomatisch schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:03:
[...]

Ik heb alle stenen muren zo'n beetje omgekegeld en hsb wanden erin gezet. Hierbij heb ik meteen rekening gehouden met de hogere vloer bij het stellen van de deurkozijnen, dus 3 cm hoger dan eerst. 3 cm is wel een merkbaar verschil dus de kamers voelen kleiner aan. De hoogte van het plafond is nu 2.37 m in plaats van 2.4 m dus het valt ook wel weer mee; je hoeft niet te bukken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wij zitten zelf met eenzelfde probleem. Ons plafond is wel los gemonteerd van de boven vloer, maar het lijkt een grote klank kast en horen dus goed de bovenverdieping.
Heb je ook iets als Easycel overwogen? Vooral omdat ons plafond al dicht is lijkt dit een goede optie. Ook overwegen we om de vloerplaten boven te vervangen door losse planken om zo de geluidsoverdracht over de vloer te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:12
kabeltjekabel schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:21:
[...]

Dat is zoiets als vragen; zijn sommige mensen korter dan anderen?
Ruimtelijk gevoel vind ik belangrijk. Het is misschien 'maar' 3cm, en die 3cm kan ook voor een kleiner persoon een onbehaaglijk gevoel geven. Mijn man is net geen 2 meter hoog, en hijzelf kan het hem niets schelen hoe hoog een plafond is. Ik vind het daarentegen wel belangrijk, ook al ben ik kleiner dan hem. Daarmee mijn vraag.
GodDamage schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:48:
[...]

Ik heb alle stenen muren zo'n beetje omgekegeld en hsb wanden erin gezet. Hierbij heb ik meteen rekening gehouden met de hogere vloer bij het stellen van de deurkozijnen, dus 3 cm hoger dan eerst. 3 cm is wel een merkbaar verschil dus de kamers voelen kleiner aan. De hoogte van het plafond is nu 2.37 m in plaats van 2.4 m dus het valt ook wel weer mee; je hoeft niet te bukken ofzo.
Dan moet ik er nog even goed over nadenken. Deuropeningen verhogen zie ik hier niet zitten, zo handig ben ik niet. Moet het nog even overwegen dan, tijd genoeg om na te denken nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droogmand
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:55
Volg dit topic graag; wij hebben op onze eerste verdieping Fermacell (met daarop parket). Luchtgeluid (praten, TV , muziek etc.) is niet hoorbaar van onder naar boven of van boven naar beneden. Vanuit dat perspectief erg effectief.

Helaas hebben nog wel erg last van 'galmend' geluid bij het lopen. Contactgeluid is dus nog erg aanwezig. Wij vermoeden ook - net als @AP3X opmerkt - dat wij last hebben van een soort 'klankkast' effect tussen de vloer en het loshangende plafond op de beneden verdieping. Ook wij hebben easycell overwogen, maar nog niet aangedurfd.

Volg het topic zoals gezegd graag voor ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 19:28
Had meer verwacht van de zwevende plafonds

Bij mij is er 18cm glaswol in gegaan zonder dampscherm( echt niet doen) erboven ligt laminaat met ondervloer. Het is goed stil nu, meeste geluid komt via de deuren

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:15
Bij mijn broer is in hun hsb huis ook fermacell op de bovenverdieping geplaatst. Als de kinderen over de bovenverdieping stampen hoor je het wel, maar dat is in mijn eigen huis met betonvloer niet anders. Elkaar horen praten is er iig niet meer bij.

Wat betreft ophogen, deuren kort je gewoon in. Maar wat denk je van de trap en bijbehorende balustrade? Die zal je ook op moeten hogen.

Wat ruimte betreft, op een plafondhoogte van 260 of hoger ga je die 3cm niet missen. Heb je een jaren 90 huis waar het plafond op je af komt, is het net even anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-02 13:37
Hi, ik ben benieuwd als iemand van jullie inmiddels gebruik heeft gemaakt van easycell en hoe dat is bevallen?
Ik heb ook last van een super vervelende klankkast tussen 1e en BG. Vooral het contactgeluid is zeer storend en zoek een oplossing om de vloer of plafond niet af te breken.

• Sebben
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-05 21:49

Sebben

https://pixelpet.io

Artuzzo schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:54:
Hi, ik ben benieuwd als iemand van jullie inmiddels gebruik heeft gemaakt van easycell en hoe dat is bevallen?
Ik heb ook last van een super vervelende klankkast tussen 1e en BG. Vooral het contactgeluid is zeer storend en zoek een oplossing om de vloer of plafond niet af te breken.
Jammer dat je hier geen reacties op gehad hebt. Heb je er inmiddels zelf ervaring mee of heb je een andere oplossing gevonden?

PixelPet: genereer GRATIS met direct toegang tot de meeste Civitai modellen. Snel aan de slag op Telegram of Discord

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Ten eerste, je hebt verschillende soorten geluid.
1: Luchtgeluid.
Dit is tegen te houden met massa. Daarom houdt een betonvloer meer geluid tegen als een houten vloer van de zelfde dikte.
2: Contact geluid
Dit hou je het beste tegen door de constructie van elkaar te ontkoppelen.
3: Omloopgeluid
Deur en raamopeningen dicht en dus geen honinggraat deurtje maar een zware deur.
4: Flankeringsgeluid/ geluidslekken.
Geluid wat door kieren en gaatjes naar de andere ruimte komt (dus bijvoorbeeld inbouwspots!, en naden/ kieren bij ramen en deuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFCiAwiURI71m9edTKKRessfJC8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/QTuh1kS83rHoJ7j0nKIDNRBO.gif?f=user_large

Als ondervloer had je dus beter een zwevende ondervloer kunnen toepassen. Deze ontkoppelt namelijk de constructie en voegt massa toe. Twee vliegen in 1 klap.
Vaak een laagje steenwol van 1 tot 2 cm en daarboven op cementgebonden platen van ieder ongeveer 1cm dik verspringend aangebracht. Deze heb je van Fermacell of Gyproc Rigidur.

Echter geef je al aan dat de afwerkvloer er al in ligt en je niet omhoog wil.

Dan blijft de onderzijde over, steen wol tussen de balklaag aan de onderzijde zal geluid isoleren maar meer het luchtgeluid.

Als je dus het contactgeluid wil tegenhouden zal je de constructie moeten ontkoppelen. Dit zal niet in zijn geheel gaan omdat het plafond welk weer moet blijven hangen.

Daarom hang je je rachels of balken op aan deze hangers, zijn ze zo goed mogelijk ontkoppeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_x5-m2U4oN1dEuveIgENGQJQGuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbOGdCoFCMmcyND9OrOvegFY.jpg?f=user_large

Daarna bevestig je aan de onderzijde een dubbele gipsplaat, naden goed overlappend aanbrengen en 5 tot 10mm vrij van de wanden houden.

Deze naden dien je na het afwerken van het plafond dicht te kitten met bijvoorbeeld MS polymeerkit. Blijvend flexibel.

Natuurlijk is het aanbrengen van inbouwspots een dooddoener voor dit plafond omdat je allemaal geluidslekken maakt. Dus het liefst opbouw en mocht het echt niet anders zijn dan maak je tpv de spot gipsen bakjes bovenop het plafond waar de de spots inkomen. Deze maak je dan natuurlijk voor je het gipsplafond aanbreng en voldoende groot ivm de vrije ruimte nodig rondom de spot. Het gaatje in dit bakje waar het elektradraad doorheen komt kit je natuurlijk ook weer af.

Kier en gaatjes zijn funest voor geluidsisolatie dus zorg voor een goede kierafdichting.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:45
Dit spul werkt beter tegen geluid van boven is mijn ervaring:
https://isolatienoord.nl/...katoen-akoestische-platen
Dit tussen je balken doen, eventueel de rest nog opvullen met steenwol, en het zet daadwerkelijk zoden aan de dijk. En daarna idd wel zorgen dat contactgeluid wordt gedempt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GodDamage
Nog even een update: inmiddels woon ik een halfjaar in het huis, waarbij op de eerste verdieping Fermacel 2e32 zwevend is gelegd. Kan niet echt zeggen of het weggegooid geld is maar gezien het contactgeluid, zou ik het nu niet weer doen. Als mijn zoons van hun bed op de vloer springen, dan hoor je het nog steeds heel duidelijk beneden. Het werkt wel beter dan de groene spaanplaat die ik op de zoldervloer heb geschroefd maar verwacht geen wonderen. Het is dus NIET te vergelijken met een betonnen verdiepingsvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:45
bazzzzzz schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:39:
[...]

Ik heb zelf 100mm rockwool er tussen zitten. Mijn zolder is geïsoleerd dus ik heb geen folie gebruikt. Reken je trouwens niet rij qua contact geluid. Zonder rockwool kon je elkaar bijna verstaan door de vloer heen. Na isolatie hoor je de radio bijvoorbeeld niet echt meer maar voetstappen en deuren die dicht gaan nog wel.
Vooral ook met liefde isoleren. De rockwool niet gaan proppen maar toch ieder gat goed dichten.
Het is even werk maar zeker de moeite waard
Ik ben ook aan het kijken naar het isoleren van de verdiepingsvloeren, geluid maar ook warmte. Een groot deel van het huis hoeft niet warm te zijn namelijk. Is er een reden dat je voor 100mm heb gekozen? Kan me voorstellen dat de eerste 10cm het meest werkt en alles extra een marginale winst oplevert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:27
Megalomania schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:34:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar het isoleren van de verdiepingsvloeren, geluid maar ook warmte. Een groot deel van het huis hoeft niet warm te zijn namelijk. Is er een reden dat je voor 100mm heb gekozen? Kan me voorstellen dat de eerste 10cm het meest werkt en alles extra een marginale winst oplevert?
Achteraf had ik misschien beter de volle 15cm kunnen opvullen. Destijds was de rockwool bijna nergens op voorraad en hadden we wat budget tegenvallers waardoor 10cm er ook interessanter uitzag qua prijs ipv 15cm. 10cm blokkeert inderdaad al best veel maar meer is beter. Je doet dit klusje immers maar 1 keer.
Daarnaast alles met liefde aanbrengen. Zelfs een gat van 1cm kan al heel veel geluid doorlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:45
Ik merk ook dat er veel warmte is tussen de vloer door m'n vertikale radiatoren in de woonkamer, dus wat warmte isolatie kan ook geen kwaad.

Heb je van onder of van boven geïsoleerd? Ik vraag me af op hoeveel plekken ik planken eruit moet halen om het ertussen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
Ik heb zojuist ook m'n verdiepingsvloer geïsoleerd. Ik heb hiervoor 15 cm Knauf Acoustifit gebruikt om de volle dikte van de vloer te isoleren. Steenwol werd me toch iets te duur.

Helaas weinig te vergelijken: we gingen van "planken op balken" naar "glaswol met gipsplaten", dus van "niets" naar "behoorlijk". Ik heb wel het idee dat het geluid nauwelijks nog door de vloeren komt, maar nu eerder via een omweg via de deuren.

Voor contactgeluid doet het 0,0, dus er moet zeker nog een goede ondervloer bij.

@Megalomania Ik heb het vanaf onder gedaan, omdat het plafond er toch al uit lag. Wel merkte ik dat schuiven bijna niet lekker gaat: de wol klapt al snel dubbel, en dan gaat het richting "proppen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:10
Wij hebben Easycell isolatie in de vloer gespoten. Dat werkt erg makkelijk en moet zeggen help prima tegen het geluid van praten en muziek.

Contact geluid heeft veel te maken met de door vering van de balklaag, en de ontkoppeling van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17

paQ

Maeslant schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:51:
Wij hebben Easycell isolatie in de vloer gespoten. Dat werkt erg makkelijk en moet zeggen help prima tegen het geluid van praten en muziek.

Contact geluid heeft veel te maken met de door vering van de balklaag, en de ontkoppeling van de vloer.
hoe heb je het ingeblazen? Machine gehuurd? Of heb je een andere methode gevonden?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:10
paQ schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:02:
[...]

hoe heb je het ingeblazen? Machine gehuurd? Of heb je een andere methode gevonden?
Machine gehuurd en ingeblazen. Huren kost niet de wereld en is zo gebeurd.

Verder heb ik ook delen met steenwol gedaan. Maar inblazen werkt voor mijn gevoel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Zou het toepassen van een extra cel betonblokken muur helpen tegen contactgeluid? Met eventueel daartussen steenwol als deze losstaat van een (enkelsteens) bestaande muur?

[ Voor 19% gewijzigd door pizzacabonara op 28-03-2021 13:18 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op het moment dat je de vloer stijver maakt door een extra laag hout erop te schroeven wordt het ook al minder maar dat is ook afhankelijk van de totale constructie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenG
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-11-2024
Op het moment, ben ik bezig met het vervangen van de zoldervloer.

Bij het vervangen van de vloer, ga ik direct isoleren tussen de balken, aangezien de kamer gebruikt gaat worden als kinderslaapkamer.

Nu heb ik spots in de verdiepingsvloer zitten en elektra, cv en afvoerbuizen. Hoe zorgen jullie ervoor dat de isolatie op deze plekken wordt aangebracht. M.n. de spots ben ik erg benieuwd (mogelijk een pvc pijp met kap er omheen zetten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17

paQ

Maeslant schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:45:
[...]

Machine gehuurd en ingeblazen. Huren kost niet de wereld en is zo gebeurd.

Verder heb ik ook delen met steenwol gedaan. Maar inblazen werkt voor mijn gevoel beter.
Sta het nu te doen.

Contactgeluid ca 6-7 dB minder (stofzuigen/lopen)
Klank/geluid ca 7-8 dB minder (praten, de stofzuiger zelf)

Redelijk binnen verwachting. Ca 16 cm dik.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:03
Mocht je wel eens Mr Frank Visser kijken was laatst ook een aflevering met een man uit Den Haag. Hadden ook een houten vloer en daarop een laminaat vloer met dempende laag er tussen. Deze versterkte het helaas juist hier door. Want de dempende vloer was alleen voor vaste vloeren en niet voor hout. Was ook redelijk in het nieuws was die Hamid waar 20k voor op gehaald was.

Hier in stelde de expert dat de houten vloer moest worden geisoleerd en dan op vloer betonplex en daar meteen de laminaat leggen. Was voor me best een ogen opener aangezien ik ook gedacht had dat een groene ondervloer voldoende zou zijn geweest

Untappd: Louwke80

Pagina: 1