Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Jawel! Bedankt, gelijk maar even wat gepost![b]DaniëlWW2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:23:[/b[...]
Kunnen jullie er niet bij ofzo?![]()
![]()
[F1 2018] Race 20 - GP van Brazilië
Revive the guild!
Zo jammer ditDaniëlWW2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:23:
[...]
![]()
Ik zeg race ban...
"When you grow up your heart dies"
Hoeveel punten op zijn licentie erbij? Of zijn dit er gewoon gelijk 12 en daardoor direct een raceban?
24! gelijk 2 races ban.Zahariac schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:15:
[...]
Hoeveel punten op zijn licentie erbij? Of zijn dit er gewoon gelijk 12 en daardoor direct een raceban?
Hij mag in maart februari terug komen met de testdagen
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Race topics worden op de dinsdag voor de race geopend en blijven open staan tot de woensdag na de race.Sniffels schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:04:
Moet blijkbaar nog even wachten totdat het Brazillie topic open is, en dan melden dat Interlagos 1 van mijn favo tracks is die hopelijk nog decennia's op de kalender blijft.
Ben ik de enige die me begon te ergeren aan die Stewardt? Wat een arrogantie. Voeger was alles beter...sanderb schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:30:
[...]
Heerlijk die oude technologie! BASF bandjes![]()
Heb ik nou gemist in dit topic dat de nieuwste beyond the grid podcast er is?
Met Sir Jackie Stewart!
Prachtige verhalen weer. Ik heb normaal niet zoveel met podcasts, maar de verhalen die Tom Clarkson steeds weer boven water weet te halen zijn heerlijk.
Over hoe de coureurs het ambulancepersoneel vroegen om ze met toeters en bellen te begeleiden naar het vliegveld, hoe hij in 1 jaar tijd 68 keer de ocean overstak, maar ook over het pijnlijke verlies van collega's en vrienden..
[YouTube: Sir Jackie Stewart Interview | Beyond The Grid | Official F1 Podcast]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Welke Steward? Of bedoel je Stewart?ATS schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:13:
[...]
Ben ik de enige die me begon te ergeren aan die Steward? Wat een arrogantie. Voeger was alles beter...
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
YouTube: Nico Hulkenberg Puts it on Pole | 2010 Brazilian Grand Prix
Hulkenberg Pole position.
Eerste wat in mij opkwam was ook heet eerste wat ik in de comments las:
De F1 wereld zit soms raar in elkaarStroll has more podiums than Hulkenberg.
Hulkenberg has more poles than Verstappen.
Ik dacht een paar weken gezien te hebben dat deze race ook om 20:10 zou beginnen...
18:10? Ik dacht zonder echt gekeken te hebben juist om 17:10. Van 2016 herinner ik me ook dat toen de start om 17 was dus 17:10 zou ik dan eerder verwachten.pilskes schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:18:
Zie ik nou dat de race om 18:10 begint?
Ik dacht een paar weken gezien te hebben dat deze race ook om 20:10 zou beginnen...
Wat waarschijnlijk ook nog eens meespeelt is dat ze in Brazilië met de tijd hebben zitten spelen. Ze hebben daar het omzetten van de klok een paar weken verschoven waardoor dat impact heeft op de GP. Daarom heeft FOM besloten om de race in lokale tijd een uur te verschuiven, maar in de rest van de wereld zou de tijd dan gelijk blijven (andere race start compenseerde dus de nieuwe time offset tussen Brazilië en de rest van de wereld).
Edit:
F1.com heeft het zoals @Emielvanputten boven mij ook over 19:10: https://www.formula1.com/en/racing/2018/Brazil.html
Edit2:
Ziggo heeft het dan weer over start uitzending om 17:00, dus met uur voorbeschouwing is start dan om 18:10.
[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 05-11-2018 20:25 ]
[ Voor 59% gewijzigd door pilskes op 05-11-2018 20:27 ]
Ja prachtig, ik verplaats 'm zo meteen zodat iedereen er bij kan en ik verkozen word tot leukste moderator van het jaarDaniëlWW2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:23:
![]()
Ik herinner mij anders dat F1.com er ook nog wel eens naast zatpilskes schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:24:
Het is echt 18:10 starttijd van de race, kwali is van 18:00-19:00
[Afbeelding]
En als Max er in de eerste bocht uit ligt, hangt de spaghetti aan de muur
Ik ga er van uit dat er toen geen rekening is gehouden met de zomer- / wintertijdArnevdS schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:11:
In een of andere agenda die aan het begin van het jaar gedownload heb, staat de Q- en racetijd ook op 19:10, maar op F1.com staat gewoon 18:10, dus dat lijkt me te kloppen. Dan moeten ze gedurende het seizoen in Brazilië een beetje met de tijd hebben lopen spelen.
Zoals ik hierboven al schreef heeft Brazilië met de zomer/wintertijd zitten spelen. Het omzetten van de klok aldaar is verplaatst en het raceweekend valt dus tussen die twee datums in. FOM heeft op basis daarvan de lokale tijden aangepast waardoor de tijden in de rest van de wereld gelijk blijven.DaMarcus schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:12:
[...]
Ik ga er van uit dat er toen geen rekening is gehouden met de zomer- / wintertijd
Oh shit, helemaal vergeten. nou, dan gaan de jongens maar lekker alleen lopen, zijn oud genoegEdd schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:51:
[...]
En de batterijen uit de deurbel, want.. Sint Maarten..
Sowieso schrijf je zo!
Edd schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:51:
[...]
En de batterijen uit de deurbel, want.. Sint Maarten..
Beide weekend-dagen; er schijnen briljante gemeentes te zijn die het van 11 naar 10 november hebben verplaatst

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
naitsoezn schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:57:
[...]
offtopic:
Beide weekend-dagen; er schijnen briljante gemeentes te zijn die het van 11 naar 10 november hebben verplaatst
Plus de maandag; er schijnen briljante gemeentes te zijn die het van 11 naar 12 november hebben verplaatst

Het houdt ze van de straat, zullen we maar zeggen. Of...
Toe danDaMarcus schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:29:
[...]
Ja prachtig, ik verplaats 'm zo meteen zodat iedereen er bij kan en ik verkozen word tot leukste moderator van het jaar
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Iets met woord en daad...DaMarcus schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:29:
[...]
Ja prachtig, ik verplaats 'm zo meteen zodat iedereen er bij kan en ik verkozen word tot leukste moderator van het jaar
Je hebt geen toegang tot categorie 6.
Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich (momenteel) in een voor jou afgesloten forum.
(interne identificatie: category::get_categorydata::category_not_allowed)
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Och, niet om mezelf op de borst te kloppen maar ik heb net zo veel podia gehaald als Hülkenberg en net zo veel poles als Verstappen.Humma Kavula schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:50:
En weer zo'n ( voor mij ) vergeten momentje in de F1:
YouTube: Nico Hulkenberg Puts it on Pole | 2010 Brazilian Grand Prix
Hulkenberg Pole position.
Eerste wat in mij opkwam was ook heet eerste wat ik in de comments las:
[...]
De F1 wereld zit soms raar in elkaar
en net zoveel keer punten gereden als Doornbos en van der Garde bij elkaar?Aardappel schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:18:
[...]
Och, niet om mezelf op de borst te kloppen maar ik heb net zo veel podia gehaald als Hülkenberg en net zo veel poles als Verstappen.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

18:00 quali en 18:10 komt me iig beter uit, kan ik zondag nog mooi ff de race kijken voordat ik van m'n weekendadres naar m'n weekadres ga.
PSN: DutchTrickle PVoutput
17:10 volgens die kalenderMaverick schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:36:
Voor mensen die onduidelijk hebben over de tijden: Ik gebruik deze kalender al jaren: https://calendar.google.c...group.calendar.google.com Heeft me nog nooit in de steek gelaten. Presentaties en test komen er ook altijd op te staan.
Je moet hem importeren in je google calender. Dan geeft hij altijd de juiste tijd weer, waar je ook bent op dat moment. Ook handig als je op vakantie bent. De link geeft UTC weer geloof ik. 18:10 in nederland dus.
PSN: DutchTrickle PVoutput
nachtnet schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:20:
Via @TheBishF1 - Twitter
[Afbeelding]
Damon Hill, 1994 Suzuka, Hill wint deze GP in de stromende regen.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Ja engine pr0n.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Die geruchten dat McLaren de PU zo klein mogelijk wilde hebben waren bevestigd, toch? Dan is deze evolutie niet verwonderlijk.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:00:
De Honda PU wordt ook steeds groter.
[Afbeelding]
Ja engine pr0n.
nachtnet schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:14:
Arrivabene "Ferrari bang om te winnen."
http://f1i.com/news/32287...html#.W-FZunB7p_4.twitter[Afbeelding]
Jammer dat hij dan blijkbaar toch die 4 woordjes in vet er bij moest zeggen, zo ben je tóch weer aan het zeggen 'jaaa, we maken allemaal fouten, maar Vettel toch wat meer dan wij'. Terwijl je aan het zeggen bent dat je dat niet moet doen!In the end we understood even more that we win and we lose all together. There were mistakes from Vettel and to a lesser extent from the team, but the lesson we have understood is that you do not need to point the finger at someone.
Gamertag: FinrazielNL
Viel me ook al op ja. Dan zie je toch hoe erg dat er bij de Scuderia in zit, dat vingerwijzen. Als je dat leest, dan snap ik ook waarom Vettel een tijdje geleden zei dat hij graag met Schumacher zou willen praten en dingen van hem leren. Die was in dit opzicht ook erg sterk.Finraziel schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:16:
[...]
[...]
Jammer dat hij dan blijkbaar toch die 4 woordjes in vet er bij moest zeggen, zo ben je tóch weer aan het zeggen 'jaaa, we maken allemaal fouten, maar Vettel toch wat meer dan wij'. Terwijl je aan het zeggen bent dat je dat niet moet doen!
Hoe goed is die James Key eigenlijk? Als we even door de marketing en politiek correcte mambo jambo heen prikken en puur naar de resultaten kijken, dan is het chassis dit jaar niet heel erg sterk.
Nu bekend is dat men volgend jaar weer zo veel mogelijk RBR onderdelen gaat gebruiken bij STR, ben ik benieuwd hoe het dan gaat.
Ik denk echt dat volgend jaar RBR vaker gaat meedoen om de knikkers en dat STR het veel beter gaat doen.
Is het al 2019? Kan niet wachten...
In de aanloop naar de komst van Schumacher was de ellende bij Ferrari zo groot (al bijna 20 jaar geen WDC, al 13 jaar geen WCC) dat hij carte blanche kreeg voor het samenstellen van het team.Stoelpoot schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:22:
[...]
Viel me ook al op ja. Dan zie je toch hoe erg dat er bij de Scuderia in zit, dat vingerwijzen. Als je dat leest, dan snap ik ook waarom Vettel een tijdje geleden zei dat hij graag met Schumacher zou willen praten en dingen van hem leren. Die was in dit opzicht ook erg sterk.
Naast Jean Todt (die al vanaf 1993 bij Ferrari zat) kwamen Ross Brawn en Rory Byrne op sleutelposities. Geen Italianen met hun gekonkel en vriendjespolitiek. Dit resulteerde in 5 opeenvolgende kampioenschappen (zowel WDC als WCC). Toen dit niet meer lukte namen de Italianen het op hun manier weer over en werden Schumacher, Brawn en Byrne zo weer overboord gekieperd.
Wellicht kan Verstappen een 'Schumachertje' doen als Ferrari over een jaar of 5 (en een paar WDC's voor Verstappen verder) wederom zo in de touwen hangt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik heb wel eens begrepen dat hij gezien werd als potentiële opvolger voor Newey. Red Bull zal wel niet blij zijn hem kwijt te raken. Tegelijk is de huidige auto niet geweldig...albino71 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:35:
Om even in te haken op de prestaties van STR Honda dit jaar...
Hoe goed is die James Key eigenlijk? Als we even door de marketing en politiek correcte mambo jambo heen prikken en puur naar de resultaten kijken, dan is het chassis dit jaar niet heel erg sterk.
Nu bekend is dat men volgend jaar weer zo veel mogelijk RBR onderdelen gaat gebruiken bij STR, ben ik benieuwd hoe het dan gaat.
Ik denk echt dat volgend jaar RBR vaker gaat meedoen om de knikkers en dat STR het veel beter gaat doen.
Is het al 2019? Kan niet wachten...
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Tsjah, het zijn natuurlijk wel beperktere middelen waar hij het mee moest doen.ATS schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:24:
[...]
Ik heb wel eens begrepen dat hij gezien werd als potentiële opvolger voor Newey. Red Bull zal wel niet blij zijn hem kwijt te raken. Tegelijk is de huidige auto niet geweldig...
Gecombineerd met een paar correlatie-issues en niet werkende updates, vaak nieuwe blokken en twee rijders waar je wellicht niet de beste ontwikkelaars mee hebt, weet ik ook niet hoeveel meer je van dit jaar had mogen verwachten.
Het is niet uit te sluiten dat het zelfs ene pré is voor Honda dat de TR slecht ontwikkelt, gezien je daarmee wel de progressie van het blok zelf kunt zien.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 06-11-2018 13:33 ]
GP 2020 Zandvoort: Verstappen RBR en Nyck de Vries bij Toro Rosso
De auto's die Newey in zijn McLaren tijd heeft ontworpen waren inderdaad niet allemaal even goed nee (om maar een voorbeeld te geven).Juncto schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:44:
Iedereen kan er eens naast zitten, volgens mij heeft Newey (en het team) ook wel een paar keer een draak van een auto getekend.
Je kunt als ontwerper (en zeker ook als team) natuurlijk ook een keer de plank gigantisch mis slaan en een paar jaar flink terugvallen. Sla je de plank echter vol raak, dan kun je daar wellicht ook een aantal jaren de vruchten van plukken.
Yup, Newey heeft de plank ook wel eens (flink) misgeslagen.Juncto schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:44:
Iedereen kan er eens naast zitten, volgens mij heeft Newey (en het team) ook wel een paar keer een draak van een auto getekend.
Adrian Newey’s not-so-greats - Part One
Adrian Newey’s not-so-greats - Part Two
Dat gerucht dat hij met geld van Jumbo bij Williams zou gaan rijden heeft hij zelf in elk geval ontkracht.michaeltjeh1 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:53:
Hoe zit het eigenlijk met de kansen van Nyck de Vries? Hoor weinig over hem de laatste tijd had zo leuk geweest om 2 Nederlanders in de F1 te hebben.
Hij zat qua ideeën de laatste jaren vaak in de buurt van Mercedes (dit jaar en vorig jaar bv). Probleem is vooral dat ze niet veel kunnen ontwikkelen tijdens het seizoen.B-Real schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:57:
[...]
De auto's die Newey in zijn McLaren tijd heeft ontworpen waren inderdaad niet allemaal even goed nee (om maar een voorbeeld te geven).
Je kunt als ontwerper (en zeker ook als team) natuurlijk ook een keer de plank gigantisch mis slaan en een paar jaar flink terugvallen. Sla je de plank echter vol raak, dan kun je daar wellicht ook een aantal jaren de vruchten van plukken.
De grote vraag voor mij is eerder "waarom is er zo'n groot gat tussen de kop en de rest". Dit was nog nooit zo groot en is de reden dat er voor de overige teams weinig te halen valt (ook met nieuwe onderdelen niet). Wat hebben de topteams gevonden dat de rest zo ver achter loopt? En tuurlijk helpt het om 50 man te hebben om je auto elke week qua setup al voor 90% klaar te hebben, maar daar ga je toch geen 2 seconde mee winnen?
Het gat van RBR naar Ferrari en Mercedes is goed te verklaren, maar die tussen Mercedes en Force India of Ferrari en Haas bv weer niet. Williams lijkt me vrij duidelijk waarom die niet loopt. STR is ook wat onduidelijk maar door de uitval nog wel te verklaren en Renault/McLaren is ivm teveel downforce en te weinig power nog enigszins te verklaren
[ Voor 13% gewijzigd door Martinspire op 06-11-2018 14:50 ]
Nouja....Raïkkonen maakte een opmerking dat de simulator iets is waar voornamelijk de rijke teams voordeel bij hebben. Ze zijn volgens hem duurder dan on-track testsessies. Ferrari, Mercedes en Red Bull rijden zich suf in de sim, vooral tijdens de weekends. Dus elk probleem dat ze zelf niet zo 1,2,3 op kunnen lossen, wordt door de simrijders gedaan. Ja, dan heb je een enorm voordeel. De 'arme' teams hebben misschien wel een simulator, maar niet een waar je elk flapje mee kunt testen. Ik denk best dat daar een flinke winst uit gehaald kan worden. Misschien leren ze zelfs hoe ze banden kunnen sparen in de sim. Als jij precies weet wat jouw rondetijd moet zijn en de andere dat maar moeten gokken, kun je zomaar een seconde pakken in racepace.Martinspire schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:15:
[...]
En tuurlijk helpt het om 50 man te hebben om je auto elke week qua setup al voor 90% klaar te hebben, maar daar ga je toch geen 2 seconde mee winnen?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Dat is F1...mphilipp schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:25:
[...]
Nouja....Raïkkonen maakte een opmerking dat de simulator iets is waar voornamelijk de rijke teams voordeel bij hebben. Ze zijn volgens hem duurder dan on-track testsessies. Ferrari, Mercedes en Red Bull rijden zich suf in de sim, vooral tijdens de weekends. Dus elk probleem dat ze zelf niet zo 1,2,3 op kunnen lossen, wordt door de simrijders gedaan. Ja, dan heb je een enorm voordeel. De 'arme' teams hebben misschien wel een simulator, maar niet een waar je elk flapje mee kunt testen. Ik denk best dat daar een flinke winst uit gehaald kan worden. Misschien leren ze zelfs hoe ze banden kunnen sparen in de sim. Als jij precies weet wat jouw rondetijd moet zijn en de andere dat maar moeten gokken, kun je zomaar een seconde pakken in racepace.
Ook al beperk je echte tests, dan vinden ze wel iets om daar omheen te werken, et voila...
Punt was ook nog dat het beperken van on-track testing bedoeld was om de kosten te drukken. Dat doet het uiteindelijk niet. Maar ja...als je sims zou verbieden of beperken, krijg je alsnog hetzelfde. De 'arme' teams hebben geen geld genoeg voor wat dan ook. Dan zou je alle tests moeten verbieden...maar zelfs dan hebben de rijke teams voordeel omdat hun engineers doorgaans de slimste zijn. Tuurlijk kan een beginnend engineer een briljant idee hebben, maar als je het pas ziet als je aan de start staat in Australie, krijg je natuurlijk nooit een kans. Dat risico wil geen enkel team lopen.albino71 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:27:
[...]
Dat is F1...
Ook al beperk je echte tests, dan vinden ze wel iets om daar omheen te werken, et voila...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Dat is een ontzettend goede vraag inderdaad. Bij geen van de teams werken domme mensen, wel maakt de hoeveelheid slimme mensen een verschil maar of dat idd 2 seconden is vraag ik mij af.Martinspire schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:15:
[...]
Hij zat qua ideeën de laatste jaren vaak in de buurt van Mercedes (dit jaar en vorig jaar bv). Probleem is vooral dat ze niet veel kunnen ontwikkelen tijdens het seizoen.
De grote vraag voor mij is eerder "waarom is er zo'n groot gat tussen de kop en de rest". Dit was nog nooit zo groot en is de reden dat er voor de overige teams weinig te halen valt (ook met nieuwe onderdelen niet). Wat hebben de topteams gevonden dat de rest zo ver achter loopt? En tuurlijk helpt het om 50 man te hebben om je auto elke week qua setup al voor 90% klaar te hebben, maar daar ga je toch geen 2 seconde mee winnen?
Verschil zit hem, naast de hoeveelheid mensen, ook in de beschikbare liquide middelen. Voorheen was het heel wat als je als team een eigen windtunnel had, de kleine teams huurden deze van externe partijen. Hoewel de topteams meer uren konden doorbrengen in de windtunnel zat er wel een max aan, er zitten immers 24 uren in een dag.
Nu met de moderne technologieën en alle simulaties met computers kunnen de windtunnel test digitaal plaatsvinden, dit gaat ook nog eens veel vlotter dan in een windtunnel. Dit is voor alle teams gelijk. Echter als je als team de centen hebt om 50 man extra achter een PC te zetten dan maakt het wel een verschil natuurlijk.
Dit was overigens al exact zo voorspeld toen het testen (zowel op het circuit als in de windtunnel) aan banden werd gelegd. De kosten zouden echt niet minder worden en de verschillen tussen de teams zouden ook echt niet kleiner worden.
Of bovenstaand klopt? Geen idee, zomaar een logische redenatie van mijzelf.
Voor zover ik weet hebben zowel Toro Rosso als Force India een spec 3 simulator van RBR. RBR heeft zelf een spec 4. Een simulator kan je gewoon kopen en zelfs de relatief arme teams zoals Toro Rosso of Force India hebben er dus eentje. Die van Toro Rosso zou zomaar doorgeschoven kunnen zijn voor een symbolisch bedrag, maar die van Force India zal ze gekost hebben. Het gaat denk ik meer om kalibratie van een simulator en correlatie met je auto dan het bezit van een simulator. RBR lijkt daarf een klasse apart in te zijn. Vaak heeft RBR hun setup op vrijdag al voor elkaar terwijl Ferrari en Mercedes nog bezig zijn.mphilipp schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:25:
[...]
Nouja....Raïkkonen maakte een opmerking dat de simulator iets is waar voornamelijk de rijke teams voordeel bij hebben. Ze zijn volgens hem duurder dan on-track testsessies. Ferrari, Mercedes en Red Bull rijden zich suf in de sim, vooral tijdens de weekends. Dus elk probleem dat ze zelf niet zo 1,2,3 op kunnen lossen, wordt door de simrijders gedaan. Ja, dan heb je een enorm voordeel. De 'arme' teams hebben misschien wel een simulator, maar niet een waar je elk flapje mee kunt testen. Ik denk best dat daar een flinke winst uit gehaald kan worden. Misschien leren ze zelfs hoe ze banden kunnen sparen in de sim. Als jij precies weet wat jouw rondetijd moet zijn en de andere dat maar moeten gokken, kun je zomaar een seconde pakken in racepace.
[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-11-2018 14:40 ]
Same difference. Slimme (dure) engineers, dure software om eea te analyseren, extra opties op die simulator, etc, etc. Zo'n simulator kun je inderdaad lekker kaal kopen, maar elk ding extra dat je wil kunnen gebruiken zal wel extra geld kosten. En de mensen opleiden om er iets mee te kunnen enzo... Inderdaad, een stuk ijzer kopen is maar deel van het verhaal. Maar dat doet er niet toe, het gegeven dat relatief rijke teams in principe al voordeel hebben van elke situatie blijft overeind.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:35:
[...]
Het gaat denk ik meer om kalibratie van een simulator en correlatie met je auto dan het bezit van een simulator.
Dat Force Indie goed presteert met laag budget is knap. Zij zouden eens moeten uitleggen aan Claire en Zak hoe ze dat doen.
Basement Bios ---- Exo-S
Toch denk ik dat dat ook een gevalletje is (sterk vereenvoudigd) van drie mogelijkheden uitwerken met de capaciteiten die Force India heeft waarvan toevallig één ontzettend goed werkt.Dat Force Indie goed presteert met laag budget is knap. Zij zouden eens moeten uitleggen aan Claire en Zak hoe ze dat doen.
De topteams hebben de capaciteiten om wel 10 of 15 mogelijkheden uit te werken zodat de beste optie er altijd tussen zit.
Wat niet wegneemt dat Force India een ontzettend efficient team blijkt te zijn de afgelopen jaren en dat Williams en McLaren vooral blijven voortborduren op resultaten uit het verleden, stuk voor stuk nog een gigantisch personeelsbestand maar log en verre van efficiënt.
Hmmm....dat is een deel van het verhaal. Alsnog is FI dan slim genoeg om de drie juiste concepten te kiezen om verder uit te werken.B-Real schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:04:
[...]
Toch denk ik dat dat ook een gevalletje is (sterk vereenvoudigd) van drie mogelijkheden uitwerken met de capaciteiten die Force India heeft waarvan toevallig één ontzettend goed werkt.
De topteams hebben de capaciteiten om wel 10 of 15 mogelijkheden uit te werken zodat de beste optie er altijd tussen zit.
Dat en ik denk dat de cultuur bij FI anders is. Meer als de Chinese mentaliteit: alles doen voor de vooruitgang van het team, waar bij Williams en McLaren men voornamelijk met verstoppertje spelen bezig is. Zo van 'het is niet mijn probleem' of 'ik heb mijn ding gedaan' of 'zo doen we het al 40 jaar'.Wat niet wegneemt dat Force India een ontzettend efficient team blijkt te zijn de afgelopen jaren en dat Williams en McLaren vooral blijven voortborduren op resultaten uit het verleden, stuk voor stuk nog een gigantisch personeelsbestand maar log en verre van efficiënt.
De rekenkracht van de CFD modellen is zwaar gelimiteerd door de FIA. Er is een berekening beschreven in de sporting regulations waarmee ze aand de hand van processorcores, flops en programma tijd kunnen berekenen hoeveel windtunnel tijd dit zou zijn. Dit wordt gewoon afgetrokken van de totale beschikbare windtunnel tijd.B-Real schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:35:
[...]
Dat is een ontzettend goede vraag inderdaad. Bij geen van de teams werken domme mensen, wel maakt de hoeveelheid slimme mensen een verschil maar of dat idd 2 seconden is vraag ik mij af.
Verschil zit hem, naast de hoeveelheid mensen, ook in de beschikbare liquide middelen. Voorheen was het heel wat als je als team een eigen windtunnel had, de kleine teams huurden deze van externe partijen. Hoewel de topteams meer uren konden doorbrengen in de windtunnel zat er wel een max aan, er zitten immers 24 uren in een dag.
Nu met de moderne technologieën en alle simulaties met computers kunnen de windtunnel test digitaal plaatsvinden, dit gaat ook nog eens veel vlotter dan in een windtunnel. Dit is voor alle teams gelijk. Echter als je als team de centen hebt om 50 man extra achter een PC te zetten dan maakt het wel een verschil natuurlijk.
Dit was overigens al exact zo voorspeld toen het testen (zowel op het circuit als in de windtunnel) aan banden werd gelegd. De kosten zouden echt niet minder worden en de verschillen tussen de teams zouden ook echt niet kleiner worden.
Of bovenstaand klopt? Geen idee, zomaar een logische redenatie van mijzelf.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Hartley legt uit hoe het stuur in een f1 auto werkt.
Met nog een x dat ze vanaf de pitwall niks naar de auto mogen sturen
Ik kan op een of andere manier het filmpje niet embedden.. kan normaal wel
[ Voor 70% gewijzigd door basvn op 06-11-2018 17:57 ]
Idd. Veel mensen zijn er dan ook mee bezig de cfd berekeningen slimmer te doen, en meer factoren weg te laten uit de berekeningen bijv. terwijl het resultaat blijft kloppen met de werkelijkheid.SnowDude schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:46:
[...]
De rekenkracht van de CFD modellen is zwaar gelimiteerd door de FIA. Er is een berekening beschreven in de sporting regulations waarmee ze aand de hand van processorcores, flops en programma tijd kunnen berekenen hoeveel windtunnel tijd dit zou zijn. Dit wordt gewoon afgetrokken van de totale beschikbare windtunnel tijd.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Goeie vraag, maar wel lastig. Nyck is goed (gezien meerdere F2 overwinningen dit seizoen) maar of hij niveau Verstappen / Leclerc is?michaeltjeh1 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:53:
Hoe zit het eigenlijk met de kansen van Nyck de Vries? Hoor weinig over hem de laatste tijd had zo leuk geweest om 2 Nederlanders in de F1 te hebben.
Dan Ticktum doet het goed in F3, maar is 2e in het kampioenschap nu - hij is een Red Bull Junior.
Kijk even mee naar deze doc, die vertelt hoeveel Superlicentiepunten de verschillende coureurs hebben over de afgelopen 3 jaar: https://docs.google.com/s...mMoHHxdzPgOX5Q/edit#gid=0
Er blijven ~ 30 coureurs over (mei 2018 is de datum van dat doc) die 40 of meer superlicentie punten hebben: het minimum om in F1 te mogen rijden. Je ziet een paar namen langskomen die komend seizoen hun debuut maken: Lando Norris en George Russel: respectievelijk 69 en 51 punten.
Er zijn slechts een paar anderen die het minimum van 40 punten over een periode van max 3 jaar hebben gehaald.
Zoals daar zijn: Joel Eriksson en Nick Cassidy.Die laatste rijdt op het moment in Super GT en lijkt niet in beeld voor F1. Dan eerstgenoemde, Joel Eriksson: 2e in F3 afgelopen seizoen, nu 14e in DTM. Lijkt ook niet in beeld voor F1.
Ik denk dat STR op 'safe' gaat spelen, en Hartley houdt.
Voor het gemak een filter: geen superlicentie, minimaal 40 punten, max 28 jaar oud:
Lando Norris 1999 19 69 12 27 30
Rosenqvist 1991 27 60 30 0 30
Luca Ghiotto 1995 23 56 20 6 30
Newgarden 1990 28 54 4 10 40
Ge. Russell 1998 20 51 6 20 25
Max Günther 1997 21 48 3 25 20
Jack Aitken 1995 23 45 20 5 20
Arte Markelow 1994 24 43 0 3 40
Joel Eriksson 1998 20 43 10 8 25
Nick Cassidy 1994 24 40 10 15 15
Ik durf 1 naam te noemen, niet voor komend seizoen, maar 1 of 2 later: Mick Schumacher. Hij heeft dit seizoen het F3-kampioenschap gewonnen, en ook Hamilton gelooft er wel in dat hij de F1 gaat halen. Zie https://www.gpupdate.net/...formule-1-stelt-hamilton/ .
Nog even geduld voor dat we een SCH of MSC terug zien in F1
[ Voor 0% gewijzigd door Remy op 07-11-2018 11:40 . Reden: typo ]
Ik zie Albon toch eerder ipv Hartley in de Toro Rosso volgend jaar, en dat is helemaal zo gek nog niet.Remy schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:47:
[...]
Goeie vraag, maar wel lastig. Nyck is goed (gezien meerdere F2 overwinningen dit seizoen) maar of hij niveau Verstappen / Leclerc is?
Dan Ticktum doet het goed in F3, maar is 2e in het kampioenschap nu - hij is een Red Bull Junior.
Kijk even mee naar deze doc, die vertelt hoeveel Superlicentiepunten de verschillende coureurs hebben over de afgelopen 3 jaar: https://docs.google.com/s...mMoHHxdzPgOX5Q/edit#gid=0
Er blijven ~ 30 coureurs over (mei 2018 is de datum van dat doc) die 40 of meer superlicentie punten hebben: het minimum om in F1 te mogen rijden. Je ziet een paar namen langskomen die komend seizoen hun debuut maken: Lando Norris en George Russel: respectievelijk 69 en 51 punten.
Er zijn slechts een paar anderen die het minimum van 40 punten over een periode van max 3 jaar hebben gehaald.
Zoals daar zijn: Joel Eriksson en Nick Cassidy.Die laatste rijdt op het moment in Super GT en lijkt niet in beeld voor F1. Dan eerstgenoemde, Joel Eriksson: 2e in F3 afgelopen seizoen, nu 14e in DTM. Lijkt ook niet in beeld voor F1.
Ik denk dat STR op 'safe' gaat spelen, en Hartley houdt.
Voor het gemak een filter: geen superlicentie, minimaal 40 punten, max 28 jaar oud:
Lando Norris 1999 19 69 12 27 30
Rosenqvist 1991 27 60 30 0 30
Luca Ghiotto 1995 23 56 20 6 30
Newgarden 1990 28 54 4 10 40
Ge. Russell 1998 20 51 6 20 25
Max Günther 1997 21 48 3 25 20
Jack Aitken 1995 23 45 20 5 20
Arte Markelow 1994 24 43 0 3 40
Joel Eriksson 1998 20 43 10 8 25
Nick Cassidy 1994 24 40 10 15 15
Ik durf 1 naam te noemen, niet voor komend seizoen, maar 1 of 2 later: Mick Schumacher. Hij heeft dit seizoen hey F3-kampioenschap gewonnen, en ook Hamilton gelooft er wel in dat hij de F1 gaat halen. Zie https://www.gpupdate.net/...formule-1-stelt-hamilton/ .
Schumacher reed tot halverwege het F3 2018 seizoen helemaal zo geweldig niet, ineens kwam in de 2e helft de omslag (in zijn 2e seizoen F3). In de voorgaande jaren reed Mick ook niet de sterren van de hemel, maar wie neemt werkelijk de moeite om zich daarin te verdiepen? Er wordt vaak alleen naar het eindresultaat gekeken en de rest is zo vergeten. Ik denk dat het algehele F3 rijders niveau dit jaar niet heel erg top was.
De Vries is nog steeds niet compleet genoeg, die haalt F1 niet op zijn geleverde prestaties, daar zal (veel) meer voor nodig zijn.
Testing, one, two ...
Dus ja, ondanks zijn naam heb ik nog steeds geen bijzonder hoge pet op van Mick. Laten we zien wat er gebeurt in F2.
Eens hoor, ik moet het ook allemaal nog maar zien.Bosmonster schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:37:
Het was niet eens een opleving van Schumacher, maar een opleving van het Prema team. Ook zijn teamgenoot (rookie Shwartzman) deed het ineens geweldig.
Dus ja, ondanks zijn naam heb ik nog steeds geen bijzonder hoge pet op van Mick. Laten we zien wat er gebeurt in F2.
Maar werden de mindere resultaten in het begin van het seizoen (van zowel Schumacher als Schwartzman) misschien ook niet veroorzaakt omdat de auto niet ging? Prema zit er immers normaal gesproken altijd wel goed bij.
Ik vond de eindsprint van Schumacher in het seizoen namelijk behoorlijk indrukwekkend, maar of dat een goede afspiegeling is voor zijn kwaliteiten?
Sowieso lijkt het me goed dat Schumacher volgend jaar een jaar F2 doet, goede F1 stoeltjes zijn er immers toch niet meer beschikbaar. Als hij volgend jaar top presteert in de F2 dan zie ik hem in 2020 wel F1 rijden. Afgezien van zijn rijkwaliteiten is het natuurlijk een ontzettend groot reclamebord als je "de zoon van" in je team laat rijden.
Als ie het haalt, zal het op z'n naam zijn en dan is de kans ook levensgroot dat ie binnen 1 of 2 jaar weer weg is. Als ik bijvoorbeeld hier kijk, dan heeft ie namelijk helemaal niet zo sterk gepresteerd.Remy schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:47:
Ik durf 1 naam te noemen, niet voor komend seizoen, maar 1 of 2 later: Mick Schumacher. Hij heeft dit seizoen hey F3-kampioenschap gewonnen, en ook Hamilton gelooft er wel in dat hij de F1 gaat halen. Zie https://www.gpupdate.net/...formule-1-stelt-hamilton/ .
F1 is excited to announce we will be racing in Vietnam in 2020!#VietnamGP 🇻🇳 pic.twitter.com/xeQmJSmEof
— Formula 1 (@F1) 7 november 2018
Om het maar even met bron te melden
Veel ruimte voor DRS
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Jammer dat die straights zo ontieglijk lang zijn, want er zit echt wel mooi bochtenwerk in aan de uiteindes ervan. Ik vraag me af hoe de 3/4de rotondes zullen rijden.
Suzuka + Baku + Sochi => Hanoi
PSN
Dat was ook precies mijn eerste indruk van die layout
De bocht bij de rotonde lijkt ook een beetje op T1 van Kuala Lumpur.naitsoezn schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:19:
[...]
Dat was ook precies mijn eerste indruk van die layout
Lange doordraaier die terug snijd.
PSN
Lijkt zo een draakje van een baan. Lijkt eerder formule E baan.
Zal wel uitlopen op een prima race (Baku anyone?)
https://www.google.nl/map...data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e0
Ik word er ook nog niet echt warm van als ik naar de lay-out kijk, maar laten we het maar een kans geven.
Ik snap wel dat de F1 de sport dichter bij het publiek wil brengen en daarbij is een race in een stad natuurlijk perfect, maar er zijn zo ongelofelijk veel mooie circuits in de wereld. Is dit dan echt nodig?
Het is toch eerst 'saai' roepen en daarna versteld staan.nachtnet schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:25:
Counter clockwise toch?
Lijkt zo een draakje van een baan. Lijkt eerder formule E baan.
Zal wel uitlopen op een prima race (Baku anyone?)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Achter dat gebouw onderin zit inderdaad een politiebureau volgens google mapsDanielson schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:16:
Ik love the smell of napalm patrol in the morning!
[ Voor 6% gewijzigd door Bansheeben op 07-11-2018 09:53 ]
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Moet echt niet gekker worden een stratenrace in hanoi pffffffSlavy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:42:
Lange rechte stuk is 1,5 KM, gaat interessant worden:
[Afbeelding]
"Beautiful Clean Coal"
Wel grappig dat het de straight heet, terwijl er toch echt een bocht in zitSlavy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:42:
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door ThomasG op 07-11-2018 09:58 ]
1,5km is ook gelijk de langste op de kalender, china was 1200 geloof ik.Slavy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:42:
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1