Heya nachtnet. Ik heb het gister inderdaad gelezen. Het lijkt erop dat het een compleet passief systeem is, at first glance. Zolang er weinig fotos tevoorschijn komen, is het lastig in te schatten. Ik kan ook niet helemaal eruit opmaken of het nou een vorm sturing is (links rechts) of een vorrm van rijhoogte regeling (op en neer/roll).
Zolang het systeem primair passief is, zal Mercedes gewoon aan de scruitineers/stewards vertellen dat het geen actieve suspension is. Verder gaan ze ongetwijfeld claimen dat het als doel heeft om de band zo effectief op de grond te houden.
Zodra het doel primair aerodynamica wordt, zoals de ophangingen van Red Bull en Mercedes aan het begin van 2017, zal het waarschijnlijk de baan *niet* op mogen. De achterwielophanging kon bijvoorbeeld door een slimme verbinding tussen voor en achter de rijhoogte tijdens remmen en 'roll' stabiel houden (FRIC, Front and Rear Inter Connected suspension, ban in 2014). Dat zagen we de laatste jaren steeds verder ontwikkeld worden, in passieve vorm op 1 as, vooral bij Mercedes maar McLaren had het ook op een aantal autos. Dat mocht niet, een wielophanging mocht hoofdzakelijk slechts 1 doel hebben, het op de grond houden van een wiel.
Tegenwoordig wordt de ophanging, vooral achteraan, toch wel gebruikt om de vloer enigszins 'stabiel' te houden zodat er veel downforce is als de auto rare bewegingen maakt (remmen, door een bocht). Als de diffuser heel erg scheef hangt, of ver van de grond is, dan verliest deze z'n efficientie en ben je snel een groot percentage downforce kwijt. Juist als je die het hardst nodig hebt.

Sexy, maar de nachtmerrie van iedere chef diffuser.
Nog extremer -->
https://cdn-8.motorsport....sberg-mercedes-f1-amg.jpg
Op dit moment is het nog iets te vroeg om hier iets over te zeggen. Het klinkt als in ieder geval een heel slim systeem. Ik zal de komende dagen f1technical wat in de gaten houden, kijken of daar wat meer info naar boven komt.
Vaak, waar rook is, is vuur. Echter viel het me de laatste races op dat mercedes hun bandenprobleem onder controle lijkt te hebben. Voorheen vraten die hun achterste Pirellis op alsof het warme broodjes waren (2010-2017-ish). Nu is dat een stuk minder. Dat is, denk ik, 1 van de redenen dat ze zo sterk waren in Singapore. Misschien dat we naar iets compleet verkeerds lopen te kijken.
F1 ophangingen zijn sowieso fascinered complex. Ze hebben eigenlijk veel gemeen met gewone 'double wishbone' waar de dempers en de 'veren' in de monocoque zitten. De wishbones kunnen gewoon op en neer, echter zit daar niet direct de demper/veer aan vast maar via een pushrod (voor) en pullrod (achter).

Zoekplaatje... :-)
De demper is vaak een hydraulisch element, en de veren zijn gewoon, grof gezegd, een paar metalen buizen die je verdraait. Zogenaamde torsion bars -->
http://www.formula1-dictionary.net/torsion_bar.html
Waar een auto vaak een veer heeft (1e orde demping) en een schokdemper (2e orde demping) heeft een F1 wagen (en sommige prototypes ook) een 3e element, een heave spring die 3d orde oscillaties dempt.
https://sidepodcast.com/f...eek-inside-f1-suspensions
Super interessant allemaal. Kun je jezelf uren mee vermaken op google

Zijn veel goeie sites voor.
Een van de leukste dingen zelf vind ik de zogenaamde anti dive geometry, als de auto remt gaat ie (niet te veel) op z'n neus liggen. Super handig voor je aero maar gaat compleet tegen je gevoel in...
Maargoed, ik ga offtopic. TL;DR we moeten even wachten op wat meer berichten rondom de Mercedes ophanging
[
Voor 22% gewijzigd door
iichel op 02-10-2018 11:43
]
"It's called a motor race." - M. Masi 2021