[F1] Seizoen 2018 - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 96 Laatste
Acties:
  • 557.035 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
@basvn Hier ook even? RACEWEEK!!

Afbeeldingslocatie: https://www.racefans.net/wp-content/uploads/2013/10/suzu-2013-p-941x529.jpg

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-09 16:19

basvn

Breezand - NHN

Denk hou me in

ZIN AN!
Hopen dat Toro Rosso dit weekend wel een goed weekend heeft voor thuispubliek (Honda) *O*

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:31
basvn schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:57:
[...]

Denk hou me in

ZIN AN!
Hopen dat Toro Rosso dit weekend wel een goed weekend heeft voor thuispubliek (Honda) *O*
Denk dat Fransz T. wel flink met rem olie gesmeten heeft gistermiddag. Alle twee de auto's vallen uit met rem problemen ? En ze hadden rem onderdelen vervangen (zelfde bij beide auto's) afgaande op de FIA rapporten.

Dat is natuurlijk gepruts. Hopen dat Honda de mappings op orde heeft komend weekend en Gasly eindelijk eens kan sparren met de bv. Sauber.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vond het wel erg apart dat beide auto's met remproblemen uitvielen, echt zonde iig ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:00
ArcticWolf schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:29:
Vond het wel erg apart dat beide auto's met remproblemen uitvielen, echt zonde iig ;(
Ook nog eens op nagenoeg hetzelfde moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Maar, maar, maar als de Q in Rusland een aanleiding is dit een nieuwe concept van kwalificatie dan is een Q4 niet de oplossing. Ik vind het concept zoals in het artikel staat best tof en een leuk idee, maar het is niet de oplossing.

Please, F1, ga oplossingen zoeken in het veranderen van het uitdelen van gridstraffen. Daar ga je saaie Q's zoals afgelopen weekend mee tegenhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:58
Je hebt wel eens mooiere foto's gepost...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jasphur
Aardappel schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:48:
[...]

Je hebt wel eens mooiere foto's gepost...
Sorry. :>

Afbeeldingslocatie: https://adn.gpupdate.net/large/293911.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:55

Spotmatic

Ken sent me

Jasphur schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:39:
Please, F1, ga oplossingen zoeken in het veranderen van het uitdelen van gridstraffen. Daar ga je saaie Q's zoals afgelopen weekend mee tegenhouden.
Ik denk dat ze deze race juist als argument gebruiken om het gewoon zo te laten. Max was eigenlijk de enige smaakmaker deze race, en dat werd veroorzaakt door... juist - een gridstraf.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
Ja, dat is een hele verbetering.... :+

Afbeeldingslocatie: https://d2d0b2rxqzh1q5.cloudfront.net/sv/2.183/dir/62e/image/62edf7a14042312259d0b460a08b1729.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:46

iichel

Gazoooo

Afbeeldingslocatie: https://media-cdn.mclaren.com/media/images/galleries/_31I3786.jpg

mét werkende DRS

Japan heeft the best fans :D

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
iichel schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:57:
[Afbeelding]

mét werkende DRS

Japan heeft the best fans :D
Volgens HAM sowieso.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:34
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DoaR96NXoAAY5ng.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DoWi0gJVsAAcosZ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://grandprix20.files.wordpress.com/2014/10/10669296_921188254575169_1747066333120132627_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.racefans.net/wp-content/uploads/2015/09/fans-4.jpg

@DaniëlWW2 Echt nog 20 uur wachten? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-09 16:19

basvn

Breezand - NHN

Spotmatic schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:49:
[...]

Ik denk dat ze deze race juist als argument gebruiken om het gewoon zo te laten. Max was eigenlijk de enige smaakmaker deze race, en dat werd veroorzaakt door... juist - een gridstraf.
Net als bij F2.. reversed grid pole!

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DoW5nL4WsAEOoke?format=jpg&name=large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
4 jaar geleden reed VER natuurlijk voor het eerst in een FP1 in een F1 wagen. Helaas werd toen ook het weekeinde beinvloed door cycloon Phanfone (en voor veel regen zorgde)

Dat zorgde er ook voor dat eerst Sutil van de baan gleed en wat later Bianchi daar vol op een bergingsvoertuig crashte.

We moeten er maar vanuit gaan dat de huidige weersomstandigheid rond Japan slechts gaat leiden tot een gespreide grid en actie op (en niet naast) de baan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 23:48

Pathogen

Shoop Da Whoop

Van mij mag BOT de komende race winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Ik hoop vooral dat de coureurs, teams en de FIA ervan geleerd hebben. Wat een bizar incident was dat met Bianchi :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
iichel schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:09:
Ik hoop vooral dat de coureurs, teams en de FIA ervan geleerd hebben. Wat een bizar incident was dat met Bianchi :/
Volgens mij is sowieso de virtual safety car ingevoerd na dit incident. Omdat toen dubbel geel nog betekende dat je moest afremmen zodat je een full stop kon doen indien nodig. Maar dat gebeurde toen eigenlijk sowieso al niet, en de omstandigheden op de baan hebben natuurlijk ook nogal een invloed op de remafstand.

Daarnaast zijn volgens mij ook de bergingsvoertuigen aangepast? Die kraan toen was vrij hoog van de grond waardoor de neus zo ongeveer onbeschadigd er onderin schoof, terwijl die juist de kreukelzone is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:07
Pathogen schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:09:
Nu nog van Mercedes |:(

PSN: xMaurice93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

RobertMe schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:12:
[...]

Daarnaast zijn volgens mij ook de bergingsvoertuigen aangepast? Die kraan toen was vrij hoog van de grond waardoor de neus zo ongeveer onbeschadigd er onderin schoof, terwijl die juist de kreukelzone is.
Op dat eerste moet ik je het antwoord schuldig blijven. Dat tweede, ja, heel bizar. Neus nog praktisch intact.
Ik heb de video gezien, wielen sprongen er pas vanaf zodra de auto platgedrukt werd door de airbox :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pSDqRg4.jpg

spoiler:
die Sutil ook. gets me every time :'(

NSFW video van de crash: YouTube: Jules bianchi fatal f1 crash

[ Voor 9% gewijzigd door iichel op 01-10-2018 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zat gisteren te denken, wat nu als Bottas direkt nadat bekend werd dat Ricciardo bij Red Bull weg ging Helmut Marko had gebeld en had gezegd "ik kom er aan"? Hij zou waarschijnlijk wat salaris hebben moeten inleveren, maar zijn winstkansen volgend jaar waren minstens zo groot als bij Mercedes.
En dan had hij nu ook een dikke vinger naar Toto kunnen laten zien.
En had Toto zijn lieverdje Ocon in de Mercedes kunnen zetten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
@Maasluip winkans in een Mercedes blijft ook in 2019 een stuk groter dan in een RBR-Honda.

code:
1
Disclaimer: Uiteraard op basis van resultaten uit het verleden.

[ Voor 30% gewijzigd door nachtnet op 01-10-2018 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 12:03
Maasluip schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:47:
[...]

... maar zijn winstkansen volgend jaar waren minstens zo groot als bij Mercedes...
Goed dat jij al weet dat RBR even sterk gaat zijn als Mercedes. Ik ben toch nog even net wat minder zeker

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

RBR pakt hier en daar een race. BOT mag dat niet meer...
Maasluip schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:47:
[...]

Ik zat gisteren te denken, wat nu als Bottas direkt nadat bekend werd dat Ricciardo bij Red Bull weg ging Helmut Marko had gebeld en had gezegd "ik kom er aan"? Hij zou waarschijnlijk wat salaris hebben moeten inleveren, maar zijn winstkansen volgend jaar waren minstens zo groot als bij Mercedes.
En dan had hij nu ook een dikke vinger naar Toto kunnen laten zien.
En had Toto zijn lieverdje Ocon in de Mercedes kunnen zetten.
En Toro Rosso had minder problemen gehad met de opdrogende rijderspool...

Kunnen we dit alsnog invoeren?

[ Voor 85% gewijzigd door Pathogen op 01-10-2018 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:27

mphilipp

Romanes eunt domus

Wat een slechte motor, die Renault... :+
Max rijdt van achteraan het veld naar 5de positie, op slechts 20s van de leider. Als ie een C-spec had gehad zonder gridstraf had ie misschien wel kunnen winnen.

Is meteen het verhaal dat de RBR zelf schuld is aan het gebrek aan snelheid ook weer ontkracht. Sochi is niet bepaald een Monaco achtige Mickey Mouse baan. Steeds als men roept dat de RBR het niet goed zal doen op baan zus en zo, gaan ze juist als een speer.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/whatthefucktmi.com/wp-content/uploads/2018/02/ezgif-5-567c794dbd.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@mphilipp en ze zullen deze motor echt niet tot in de tandjes toe afgetrapt hebben... Dus óf RBR heeft echt de meest magische afstelling ooit gevonden voor deze race, óf het valt misschien toch wel mee met Renault.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zahariac
mphilipp schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:12:
Max rijdt van achteraan het veld naar 5de positie, op slechts 20s van de leider. Als ie een C-spec had gehad zonder gridstraf had ie misschien wel kunnen winnen.

Is meteen het verhaal dat de RBR zelf schuld is aan het gebrek aan snelheid ook weer ontkracht. Sochi is niet bepaald een Monaco achtige Mickey Mouse baan. Steeds als men roept dat de RBR het niet goed zal doen op baan zus en zo, gaan ze juist als een speer.
Zelfs de HULK loopt er over te zeuren, dat de auto slecht is en dat de motor te weinig vermogen heeft. Dat geeft alleen maar aan wat een beest van een auto de RBR is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
Ik beschouw het als 'ondanks de Renault'. McRenault ging van geen kant. Zonder RB zou het er erg droevig uitzien en ik ben benieuwd hoeveel geld Frankrijk dan nog in F1 blijft pompen. Wanneer wordt Cyril eens ter verantwoording geroepen?! Ze hebben Vasseur eruit gewerkt en zie wat hij doet bij Sauber.

Even ter illustratie: http://en.mclarenf-1.com/...berg&dr2=Max%20Verstappen
Hulkenberg vs. Verstappen met allebei dezelfde tactiek.

Hulk is 3 rondes sneller geweest. L1, omdat ie een halve grid minder om over te steken had en L43/44 vanwege de pitstop van Verstappen.
FL: 3 seconden (!) verschil
Stint 1&2: gemiddeld 2.18s/ronde langzamer
De boordradio van Hulkenberg was bijna comedy central bij het lappen. 30 rondjes eerder was Verstappen hem voor positie voorbij gegaan.

[ Voor 71% gewijzigd door Señor Sjon op 01-10-2018 12:24 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zahariac schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:18:
[...]

Zelfs de HULK loopt er over te zeuren, dat de auto slecht is en dat de motor te weinig vermogen heeft. Dat geeft alleen maar aan wat een beest van een auto de RBR is.
De snelste laptime verschillen zijn ook niet mals. HUL bijna 3s minder dan VER/RIC.
https://www.formula1.com/.../russia/fastest-laps.html

RPFI, Haas en Sauber zitten daar nog met gemak tussen.

Dat heeft toch weinig met de PU te maken als ze bij andere races gewoon mee kunnen doen voor Best of the Rest. Prutstrategie, slechte afstelling, wie het weet mag het zeggen, maar de Renault PU hoort gewoon mee te kunnen doen voor P7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
iichel schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:25:
[...]

Zeker niet onmogelijk, 1x een DNF van Hamilton en het ziet er anders uit. Maar Vettel heeft het niet in eigen hand.
Maar omgekeerd hetzelfde. Winst voor HAM en P3 of lager voor VET in Japan is eigenlijk wel gegarandeerd WDC voor HAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Er zijn gekkere dingen gebeurd :P Uit m'n hoofd Vettels 1e WDC in 2010 was ook een spannende finale. Maar geen 50 punten verschil... Ik heb nog wel hoop op een leuke finale. Als het in Abu Dhabi beslist wordt, vind ik het al leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Holy smoke, gewoon ook met een samurai zwaard in de hand.. knappe mercedes fan die er naast gaat zitten!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Pathogen schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:14:
@mphilipp en ze zullen deze motor echt niet tot in de tandjes toe afgetrapt hebben... Dus óf RBR heeft echt de meest magische afstelling ooit gevonden voor deze race, óf het valt misschien toch wel mee met Renault.
Mwah, had het idee dat Hamilton er op een gegeven moment klaar mee was en toen zag je de voorsprong van VER ran van 2.8 s naar 0,6 s gaan en toen ging hij de pit in.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Señor Sjon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:18:
Ik beschouw het als 'ondanks de Renault'. McRenault ging van geen kant. Zonder RB zou het er erg droevig uitzien en ik ben benieuwd hoeveel geld Frankrijk dan nog in F1 blijft pompen. Wanneer wordt Cyril eens ter verantwoording geroepen?! Ze hebben Vasseur eruit gewerkt en zie wat hij doet bij Sauber.

Even ter illustratie: http://en.mclarenf-1.com/...berg&dr2=Max%20Verstappen
Hulkenberg vs. Verstappen met allebei dezelfde tactiek.

Hulk is 3 rondes sneller geweest. L1, omdat ie een halve grid minder om over te steken had en L43/44 vanwege de pitstop van Verstappen.
FL: 3 seconden (!) verschil
Stint 1&2: gemiddeld 2.18s/ronde langzamer
De boordradio van Hulkenberg was bijna comedy central bij het lappen. 30 rondjes eerder was Verstappen hem voor positie voorbij gegaan.
Moet je eens kijken hoe Max, Hulkenberg inhaalde. ;)
Vanaf 1:52.
https://streamable.com/j3bh0

Gewoon doodleuk dichtbij komen in de bocht, even rustig er een tear off van zijn visier afhalen en weggooien, vervolgens inlopen op het rechte stuk, slipstream en die Renault er keihard eruit remmen alsof het niks is. _/-\o_ :D

* DaniëlWW2 vindt deze inhaalactie prachtig omdat het zo perfect laat zien dat de RB14 veel beter is dan een Renault, overal. :Y
Bochten, rempunten, topsnelheid maakt niet uit. De RB14 is veel sneller en heeft met dezelfde PU een overduidelijk voordeel in aerodynamische efficiëntie. Dat is dan op een van de beste auto's van het middenveld.

De volgende ronde zit Max dan achter Ericsson in zijn Sauber. Daar komt Max er dus niet voorbij op het rechte stuk en de Sauber is dan een van de mindere auto's. Die pakt hij na het rechte stuk gewoon buitenom.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nachtnet schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:54:
@Maasluip winkans in een Mercedes blijft ook in 2019 een stuk groter dan in een RBR-Honda.

code:
1
Disclaimer: Uiteraard op basis van resultaten uit het verleden.
Bottas heeft 0 overwinningen in 2018, Max 1 (en Daniel 2). Bottas' kansen voor wereldkampioen in een Mercedes zijn nagenoeg 0 (alleen als Hamilton wat overkomt zodat hij het halve seizoen mist), zijn kansen op wereldkampioen als hij bij RBR zit schat ik hoger in, zelfs volgend jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 01-10-2018 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
mphilipp schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:12:

Je begrijpt hopelijk wel dat Mercedes de hele race heeft gecontroleerd, ze hebben niet maximaal gereden omdat Bottas gewoon als muur diende voor Hamilton, als het echt had gemoeten was een Red Bull nooit langs een Mercedes gekomen, 100% zeker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 27-09 18:29
Jackson6 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:24:
[...]

Je begrijpt hopelijk wel dat Mercedes de hele race heeft gecontroleerd, ze hebben niet maximaal gereden omdat Bottas gewoon als muur diende voor Hamilton, als het echt had gemoeten was een Red Bull nooit langs een Mercedes gekomen, 100% zeker.
Mercedes haalde Verstappen gewoon in. Je moet ook eigenlijk kijken na de pitstop van Max, hoe dan het veld eruit ziet. Daarna reedt Max weer in niemands land. Die heeft gewoon genoten voorin. Die hoopte op iets meer geknok met Hamilton om een leuke middag te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 09:32

Tripl3 D

Brother in Arms

DaniëlWW2 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:20:
Moet je eens kijken hoe Max, Hulkenberg inhaalde. ;)
Vanaf 1:52.
https://streamable.com/j3bh0
Damn op 1:04 wordt hij bijna van de baan gedrukt door die Williams. Scheelde ook maar weinig.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
Als HAM een keer uitvalt en VET gaat vanaf nu weer winnen, dan komt het nog wel ergens goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:25
Misschien als HAM zeker is van zijn WDC. en in 1 van de laatste races BOT achter hem rijd hij misschien de plek dan terug geeft.
Maar van mij mogen ze de regels aanpassen volgend jaar dat ze niet meer zo'n teamorders mogen geven.

HAM -> BOT
OCO -> PER

wel frapant dat het MERC kamp is...

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Clavat schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:27:
Misschien als HAM zeker is van zijn WDC. en in 1 van de laatste races BOT achter hem rijd hij misschien de plek dan terug geeft.
Maar van mij mogen ze de regels aanpassen volgend jaar dat ze niet meer zo'n teamorders mogen geven.

HAM -> BOT
OCO -> PER

Ferarri niet vergeten :P Ik weet niet meer welke race het was, maar RAI is ook al eens eerder naar achter getrokken VET voor te laten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
Jasphur schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:29:
[...]

Ferarri niet vergeten :P Ik weet niet meer welke race het was, maar RAI is ook al eens eerder naar achter getrokken VET voor te laten gaan
Dat klopt maar de orders beginnen meestal altijd bij MERC.

Daarom hoop ik dat daar ooit een regel voor komt.
Vecht het maar uit op de baan zodat we meer actie hebben en echte boze gezichten omdat ze er misschien wel of niet voorbij konden.
Zo krijg je wel weer passie terug in de grid en voor de kijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hiernaar werd gevraagd in de post race press conference. Aan Hamilton of hij dat zou doen, en aan Bottas of hij dat zou willen/accepteren. Beiden gaven een antwoord met dezelfde strekking "je wilt winnen door te racen, niet doordat je erlangs wordt gelaten". Bottas had de winst in Rusland gewoon verdient (pole, geen fouten in de race, niet op snelheid ingehaald, ...).

HAM -> BOT
OCO -> PER
Die van Racing Point Force India vond ik dan beter te verklaren. Daar ging het ergens om. Perez was later gestopt en had versere banden. Daarnaast claimde Perez dat hij wel Magnussen langs kon. En ze moesten op Hulkenberg inlopen zodat ze die voor zouden zijn als die zou stoppen. Uiteindelijk is Hulkenberg na zijn stop achter beide Force India's gekomen, Perez was en kon Magnussen niet langs, en hebben ze wel terug gewisseld. RPFI heeft dus wel terug gewisseld nadat bleek dat Perez ook geen kans maakte, waarna de situatie (en dus punten verdeling) weer was zoals voor de initiele swap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut

HAM -> BOT
OCO -> PER

Teamorders bestaan altijd al en zullen ook gewoon blijven bestaan: Het is een teamsport. Helemaal logisch dat je iemand op p1 laat ruilen met p2 als het om een WK gaat. Beetje naïef om te denken dat dit volledig af te schaffen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
StealthyPeanut schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:34:
[...]

Teamorders bestaan altijd al en zullen ook gewoon blijven bestaan: Het is een teamsport. Helemaal logisch dat je iemand op p1 laat ruilen met p2 als het om een WK gaat. Beetje naïef om te denken dat dit volledig af te schaffen is.
Nee hoor helemaal niet. Je kunt goed van te voren aangeven wat je doelstelling is en wat je verwacht van de race.
Maar als driver 2 sneller is als driver 1 so be it haal en en ja jammer voor je WK maar de constructeurs hebben net zo goed dezelfde punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Van Mercedes niet :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Benieuwd of Suzuka nog iets bijzonders doet aangezien het 30 jaar F1 op het circuit is.

Hier een webcam op het circuit trouwens. Niet dat er nu wat te zien is :P

[ Voor 42% gewijzigd door Jasphur op 01-10-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
StealthyPeanut schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:34:
[...]

Maar dan moeten ze het wel vooraf bespreken, en het ook eerlijk doen. En niet zoals deze GP: "Ja, we wisselen omdat Hamilton blisters heeft op zijn achterwiel". Zowel Bottas als Vettel hadden na de race (was te op TV) duidelijk naar zijn rechterachterband gekeken, en geen blisters te zien (in ieder geval niet erger dan bij Bottas en Vettel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Clavat schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:36:
[...]

Nee hoor helemaal niet. Je kunt goed van te voren aangeven wat je doelstelling is en wat je verwacht van de race.
Maar als driver 2 sneller is als driver 1 so be it haal en en ja jammer voor je WK maar de constructeurs hebben net zo goed dezelfde punten.
Als een team dat van tevoren aangeeft, is het een ander verhaal uiteraard. Denk aan Red Bull met WEB en VET, of nu met VER en RIC of Mercedes met ROS en HAM.

Mercedes heeft het losgelaten in het verleden en die hebben gezien wat dat heeft gebracht (Barca o.a.). Nu hebben ze van tevoren ook al een keer aangekondigd dat ze ingrijpen als zij het nodig achtten.

https://www.f1today.net/n...s-te-gebruiken-in-rusland

[ Voor 14% gewijzigd door StealthyPeanut op 01-10-2018 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zahariac schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:18:
[...]
Ik denk dat die Renault gewoon een erg slecht chassis is. Ricciardo kan nu zien dat ie wel op een wonder mag hopen dat ze in de winter een wonderchassis bouwen, anders is P12 zijn deel volgend jaar....
Inderdaad, de RBR is een heel goede auto. De motor is wat minder, maar steeds wordt er gezeurd over het gebrek aan vermogen. Uiteraard heeft ie niet het vermogen van een een Bez of de Fiat, maar ze komen er rap mee vooruit. Hoe harder ze klagen, hoe harder ie loopt lijkt het wel. Misschien wordt ie wel aangedreven door slecht nieuws (hhg2g) :X
Feit is dat ie op slechts 20s van de winnaar eindigde. Ja, de Mercedessen gingen misschien niet voluit, maar dat weten we niet zeker en niet hoe hard ze dan wel konden. Dus dit is het getal waar we mee moeten werken. Ferrari kon in ieder geval niet harder, anders hadden ze de aanval geopend. Dus je kunt redelijk veilig stellen dat met de C-spec, Max zich met het podium had kunnen bemoeien. Minimaal.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
mphilipp schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:38:
[...]

Ik denk dat die Renault gewoon een erg slecht chassis is. Ricciardo kan nu zien dat ie wel op een wonder mag hopen dat ze in de winter een wonderchassis bouwen, anders is P12 zijn deel volgend jaar....
Inderdaad, de RBR is een heel goede auto. De motor is wat minder, maar steeds wordt er gezeurd over het gebrek aan vermogen. Uiteraard heeft ie niet het vermogen van een een Bez of de Fiat, maar ze komen er rap mee vooruit. Hoe harder ze klagen, hoe harder ie loopt lijkt het wel. Misschien wordt ie wel aangedreven door slecht nieuws (hhg2g) :X
Feit is dat ie op slechts 20s van de winnaar eindigde. Ja, de Mercedessen gingen misschien niet voluit, maar dat weten we niet zeker en niet hoe hard ze dan wel konden. Dus dit is het getal waar we mee moeten werken. Ferrari kon in ieder geval niet harder, anders hadden ze de aanval geopend. Dus je kunt redelijk veilig stellen dat met de C-spec, Max zich met het podium had kunnen bemoeien. Minimaal.
Net wat Max zei over de boardradio: Zodra je achter een auto komt die een beetje gelijkwaardig is qua rondetijden, verlies je zoveel tijd, dat je er gewoon niet voorbij komt.

Dus Mercedes reed voorop en reed net snel genoeg om Ferrari voor te blijven. Mercedes rijdt voorop bijna nooit voluit maar gewoon hard genoeg op de juiste plekken op de baan, zodat je er niet voorbij komt. Was ook pijnlijk duidelijk toen Hamilton Vettel voorbij ging. HAM reed direct weg totdat hij buiten de DRS zone was, daarna bleef hij het gat weer beheersen.

Helaas is dit onderdeel van de huidige F1 geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Uitgaande van mijn post van vanmorgen in het race topic, dat teams van tevoren de ideale rondetijden berekenen om op 2 sets banden (= 1-stopper) de finish te halen maakt de snelheid in de race dus helemaal niet uit. Het verschil wordt in de race dan gemaakt door de strategie, banden, en bandenmanagement. Het kan dus best dat zowel Mercedes en Ferrari puur op vermogen een stuk sneller konden, maar dat niet deden om de banden heel te houden. Zij reden dus bij wijze van op 75% van het kunnen van de auto. Waar voor hetzelfde geldt Verstappen en Ricciardo om die tijden te matchen op 90% van de auto reden.

Dat is dus ook waarom de race uitslag in de kwalificatie bepaald wordt. Daar wordt het maximale uit de auto gehaald. In de race wordt de snelheid bepaald door het banden management / optimale rondetijden om de banden heel te houden. Niet door de snelheid van de auto, noch door de kwaliteiten van de coureur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

RobertMe schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:12:
[...]

Volgens mij is sowieso de safety car ingevoerd na dit incident. Omdat toen dubbel geel nog betekende dat je moest afremmen zodat je een full stop kon doen indien nodig. Maar dat gebeurde toen eigenlijk sowieso al niet, en de omstandigheden op de baan hebben natuurlijk ook nogal een invloed op de remafstand.

De virtual safety car is toch daarop ingevoerd? Een gewone safety car hadden ze al veel langer natuurlijk.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
ATS schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:16:
[...]

De virtual safety car is toch daarop ingevoerd? Een gewone safety car hadden ze al veel langer natuurlijk.
Goedemorgen :O , toch nog iemand die wakker is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

DoeEensGek schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Mercedes haalde Verstappen gewoon in. Je moet ook eigenlijk kijken na de pitstop van Max, hoe dan het veld eruit ziet. Daarna reedt Max weer in niemands land. Die heeft gewoon genoten voorin. Die hoopte op iets meer geknok met Hamilton om een leuke middag te hebben.
Ik denk dat hij hoopte op een incident. Een safety car of regen was heel welkom geweest. Helaas, dat zat er niet in, en na de pitstop was dat ook niet meer zo relevant. Hij zal overigens best wel genoten hebben van zijn charge en het aan kop rijden al die tijd.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 27-09 18:29
ATS schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:44:
[...]

Ik denk dat hij hoopte op een incident. Een safety car of regen was heel welkom geweest. Helaas, dat zat er niet in, en na de pitstop was dat ook niet meer zo relevant. Hij zal overigens best wel genoten hebben van zijn charge en het aan kop rijden al die tijd.
Ik heb Max aardig hoog zitten wat betreft reële kijk op de race. Die weet dondersgoed dat een safetycar geen voordeel voor hem zou geven. Ja hij zou gelijk zijn pitstop pakken. Maar hij komt hoe dan ook te ver terug in het veld.

De heren Mercedes zaten dicht achter hem vielen alleen niet 100% aan tot het te lang ging duren bij Hamilton.

Misschien had hij in een safetycar situatie met Räikkönen nog om een plaatsje kunnen knokken maar dat is het dan ook.

Dat Max zolang buiten bleef had puur te maken met het banden strategie en om nog te hopen op wat actie. Hij en Red Bull wisten al vrij snel dat het een p5 zou worden.

Tenzij Vettel Hamilton van de baan reedt daarbij Bottas nog mee nam en daarna Räikkönen niet meer kon ontwijken!... Dan heeft iedereen gelijk met zijn taktiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:40
Als een warm mes door de boter. Beloofd hopelijk wat voor Japan aankomend weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

StealthyPeanut schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:43:
[...]
Net wat Max zei over de boardradio: Zodra je achter een auto komt die een beetje gelijkwaardig is qua rondetijden, verlies je zoveel tijd, dat je er gewoon niet voorbij komt.

Dus Mercedes reed voorop en reed net snel genoeg om Ferrari voor te blijven. Mercedes rijdt voorop bijna nooit voluit maar gewoon hard genoeg op de juiste plekken op de baan, zodat je er niet voorbij komt. Was ook pijnlijk duidelijk toen Hamilton Vettel voorbij ging. HAM reed direct weg totdat hij buiten de DRS zone was, daarna bleef hij het gat weer beheersen.

Helaas is dit onderdeel van de huidige F1 geworden.
Ja, leuk allemaal, maar dit is verder niet veel anders dan wat ik zeg: als ie een iets snellere motor had gehad, had ie Ferrari kunnen aanvallen. Theoretisch. De Mercedessen hielden het gat naar de Ferrari's in de gaten, maar de Ferrari's konden blijkbaar niet harder. Dus had Max ze kunnen aanvallen als ie de C-Spec had gehad (als die betrouwbaar genoeg was).

Dat het inhalen lastig is met de moderne auto's weten we al een jaar of 10 (langer eigenlijk, maar ik ben geen historicus). Dat hoeven we niet steeds te herhalen. Mijn punt was iets anders, maar iedereen blijft maar steeds oud nieuws herhalen... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

RobertMe schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:46:
[...]
In de race wordt de snelheid bepaald door het banden management / optimale rondetijden om de banden heel te houden. Niet door de snelheid van de auto, noch door de kwaliteiten van de coureur.
Het verschil tussen Max en Daniel ontkracht jouw statement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:46:
[...]

Uitgaande van mijn post van vanmorgen in het race topic, dat teams van tevoren de ideale rondetijden berekenen om op 2 sets banden (= 1-stopper) de finish te halen maakt de snelheid in de race dus helemaal niet uit. Het verschil wordt in de race dan gemaakt door de strategie, banden, en bandenmanagement. Het kan dus best dat zowel Mercedes en Ferrari puur op vermogen een stuk sneller konden, maar dat niet deden om de banden heel te houden. Zij reden dus bij wijze van op 75% van het kunnen van de auto. Waar voor hetzelfde geldt Verstappen en Ricciardo om die tijden te matchen op 90% van de auto reden.

Dat is dus ook waarom de race uitslag in de kwalificatie bepaald wordt. Daar wordt het maximale uit de auto gehaald. In de race wordt de snelheid bepaald door het banden management / optimale rondetijden om de banden heel te houden. Niet door de snelheid van de auto, noch door de kwaliteiten van de coureur.
Jupz, bandenmanagement is geen kwaliteit van de coureur en 110 KG aan brandstof kost je niks aan rondetijd tov kwali :+

Die lariekoek van Olaf over dat ze expres 10 seconden per ronde langzamer rijden begint een echo kamer te creëren merk ik...

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 01-10-2018 17:35 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
mphilipp schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:29:
[...]

Ja, leuk allemaal, maar dit is verder niet veel anders dan wat ik zeg: als ie een iets snellere motor had gehad, had ie Ferrari kunnen aanvallen. Theoretisch. De Mercedessen hielden het gat naar de Ferrari's in de gaten, maar de Ferrari's konden blijkbaar niet harder. Dus had Max ze kunnen aanvallen als ie de C-Spec had gehad (als die betrouwbaar genoeg was).

Dat het inhalen lastig is met de moderne auto's weten we al een jaar of 10 (langer eigenlijk, maar ik ben geen historicus). Dat hoeven we niet steeds te herhalen. Mijn punt was iets anders, maar iedereen blijft maar steeds oud nieuws herhalen... :X
Dus jij denkt dat RB met een C-spec wel ineens snel genoeg was geweest om in vuile lucht zich zo te positioneren dat hij de Ferrari's aan had kunnen vallen? Waar baseer je dat op?

De snellere rondes heeft Max vooral te danken aan de schone lucht waar hij in reed. Op P1 of op P5 met veel afstand naar P4. Zodra hij dichterbij Ferrari was gekomen, gaat zijn grootste RB-voordeel door het raam: Aero. Met een zwakkere Renault motor had hij dit echt niet gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:33:
[...]

Jupz, bandenmanagement is geen kwaliteit van de coureur en 110 KG aan brandstof kost je niks aan rondetijd tov kwali :+

Die lariekoek van Olaf over dat ze expres 10 seconden per ronde langzamer rijden begint een echo kamer te creëren merk ik...
Tegelijkertijd denk ik wel dat er een kern van waarheid in zit. Want je ziet ook geen enkele twee stopper meer, en iedereen focust zich ook op track position. Kijk bv ook naar RPFI. Ze moesten korter achter HUL komen om bij een pitstop voor hem te komen. Dat heeft niks meer met racen te maken maar is puur het doorrekenen van op welk moment ze waar moeten rijden. Ik geloof echt gewoon niet dat iedereen, incl. Ferrari en Mercedes, tegenwoordig nog op 90% rijden (100% doen ze toch alleen in kwali). Anders had je ook wel een serieuze poging van Hamilton op Verstappen gezien, of Vettel op Hamilton of Bottas.

En bandenmanagement is uiteraard ook een kwaliteit van de coureur, maar er zijn nu ook weer niet veel races waar je daar echt verschil in ziet. Enige race wat ik me zo snel kan bedenken is Oostenrijk waar je daar ineens echt grote verschillen in zag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
ThomasG schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:54:
[...]
Maar dan moeten ze het wel vooraf bespreken, en het ook eerlijk doen. En niet zoals deze GP: "Ja, we wisselen omdat Hamilton blisters heeft op zijn achterwiel". Zowel Bottas als Vettel hadden na de race (was te op TV) duidelijk naar zijn rechterachterband gekeken, en geen blisters te zien (in ieder geval niet erger dan bij Bottas en Vettel).
Je weet toch blisters kunnen overgaan als je weer binnen het "operating window" zit qua temperatuur. Bottas moest Hamilton voorlaten zodat die in vrije lucht kon rijden en de banden minder kon belasten.

Het kan evengoed zijn dat het vooraf afgesproken was maar dat die boodschap meer als smoes richting publiek was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Kenhas schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:14:
[...]

Je weet toch blisters kunnen overgaan als je weer binnen het "operating window" zit qua temperatuur. Bottas moest Hamilton voorlaten zodat die in vrije lucht kon rijden en de banden minder kon belasten.

Het kan evengoed zijn dat het vooraf afgesproken was maar dat die boodschap meer als smoes richting publiek was
Ik denk dat je blisters en graining door elkaar haalt.
Blisters zijn reepjes rubber die eraf smelten doordat ze te warm worden.
Graining zijn kleine balletjes rubber die te snel afkoelen. Deze zijn wel reversibel. Blisters niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
@iichel blisters kunnen toch wel voorbij gaan als ze niet te erg zijn?
Als je de temperatuur onder controle houdt, slijt alles toch "gewoon" weg?
Op voorwaarde dat het allemaal niet te erg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Ik denk juist niet dat die Renault heel erg slecht is als auto. Ik zou die op plaats vijf zetten, achter de overduidelijke top 3 en Haas. Net voor Force India en zeker voor Sauber, STR en al helemaal voor McLaren en Williams.

De Renault heeft in ieder geval forse problemen met bandenmanagement. Dat is iets dat maar terug blijft komen dit seizoen. Vervolgens vermoed ik ook dat de Renault aerodynamische efficiëntie op hoge snelheden mist, en simpelweg te weinig downforce genereert om te compenseren in bochten. Combineer dat met een gebrek aan piekvermogen ongeacht mappings of brandstof en dan krijg je het heel erg moeilijk op lange, rechte stukken.

Het tweede punt is piekvermogen zelf. Die PU's draaien vrijwel constant op lagere toerentallen, minder agressieve mappings en met magere brandstof tijdens een race. Ik vermoed nu al jaren dat zowel Mercedes als Ferrari simpelweg veel meer terugschroeven dan Renault of Honda en dan alsnog meer vermogen hebben. In een race speelt het werkelijke piekvermogen ook nauwelijks een rol. Je ziet een Mercedes of Ferrari eigenlijk ook alleen echt gas geven als er een andere auto vlakbij komt. Neem een Max die zijn batterij oplaad en voor een inhaalactie op Vettel gaat. Vettel zet zijn brandstof even om naar een rijk mengsel, drukt op zijn overtake knop en zelfs als Max DRS heeft, komt hij niet eens dichterbij. Dan is Max zijn batterij na een lang recht stuk weer aardig leeg en moet hij deze weer opbouwen. Zo kan je gewoon niet inhalen. Alsof inhalen nog niet moeilijk genoeg is gemaakt door de aerodynamische reglementen die RBR en McLaren wenste om Mercedes een hak te zetten. Reglementen waar ze ironisch genoeg zelf de slachtoffers van lijken te geworden.

Een ander voorbeeld van wat die PU's werkelijk kunnen waren de laatste ronden in Silverstone. Opeens stonden beide Ferrari's en Mercedessen bij elkaar in de laatste ronden. Die maakte opeens flink tempo waar RBR simpelweg niet aan kon tippen. Dat is een van de weinige keren geweest dat we die PU's eens wat meer opengeschroefd zagen.

Een tweede element is de magere brandstof zelf. Zowel Ferrari als Mercedes zullen hun werkelijke piekvermogen, bereikt met rijke brandstof, zelden behalen tijdens de race. Als ze rondrijden met magere brandstof, dus meer lucht in het brandstofmengsel, dan besparen ze per injectie ook brandstof en dus gewicht. Dit terwijl een magere brandstof juist effectiever zou moeten zijn voor de MGU-H turbine/generator. Zo winnen ze nog eens extra elektrisch vermogen met efficiënter rijden. Dat zal niet de grootste winst zijn, maar het is winst. Belangrijker is denk ik dat ze simpelweg meer vermogen behouden en met minder brandstof een race uit kunnen rijden dan een Renault PU in een RBR die waarschijnlijk meer brandstof vraagt om het vermogen van een Mercedes of Ferrari nog een beetje te matchen. Als je de PU dan ook vaker moet draaien met rijke brandstof, dan zal dit om extra koeling vragen en waarschijnlijk ook voor snellere slijtage. Heb je nog een probleem voor op de lijst met problemen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Kenhas schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:23:
@iichel blisters kunnen toch wel voorbij gaan als ze niet te erg zijn?
Als je de temperatuur onder controle houdt, slijt alles toch "gewoon" weg?
Op voorwaarde dat het allemaal niet te erg
Nee een blister is vaak de hele compound die eraf komt, 10-15mm diep. Da's niet terug te slijten. Graining daarentegen wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG
Kenhas schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:14:
[...]

Het was duidelijk niet van te voren afgesproken. Bottas ging er namelijk ook vanuit dat hij zijn positie aan het einde terug zou krijgen. Het gezicht van Bottas toen Hamilton zei "dat hij het liever anders had gezien" sprak boekdelen. Je kon het gewoon van zijn gezicht aflezen: "Waarom gaf je de positie dan niet terug?!" Het is gewoon extra zuur omdat Bottas het hele weekend duidelijk sneller was dan Hamilton.

Hier bijvoorbeeld Vettel die de achterband van Hamilton inspecteert:

En Bottas die de band van Hamilton checked op blisters:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6eYXzKXm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
@iichel Denk dat ik mij verkeerd uitdruk. Als er blisters afkomen, die een gat slaan van 1cm (om maar iets te zeggen) en je moet dan nog 30 ronden rijden waardoor de band 2cm afslijt, ga je van die 1cm niets meer zien. Ik wil niet zeggen dat die gaten weer opvullen of zo.

Cijfers gewoon ter illustratie.

@ThomasG Je hebt gelijk. Net even Paddock Pass bekeken (bij gebrek aan Ted's Notebook) en het is duidelijk dat het niet afgesproken was. Blijkbaar was er volgens die interviewer (kan nu niet op zijn naam komen) sprake van "one small blister".
Boel mensen ongelukkig in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb eindelijk weer eens de hele GP kunnen kijken met sector tijden, en tjezus, wat is dat een genot!!!!

Zo kon je dus heel duidelijk zien dat Max in de 1ste sector 0.6-1.0 seconden verloor, en soms toch nog een snellere ronde had dan Ham/Vet/Bot.

Sector 1 was duidelijk een power gedeelte, dus RBR heeft wel degelijk een punt als ze het over het over gebrek aan vermogen hebben..

Sector 3 was echt een Max gedeelte, ronde na ronde was hij hier bizar snel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Formula1.com is ook erg te spreken over Max:

"Magic Max
In 30 years’ time when people are reflecting on great moments in Max Verstappen’s career, the 2018 Russian Grand Prix may well join the ranks of Belgium 2015, Brazil 2016 and his daredevil last lap overtake of Kimi Raikkonen at the 2017 United States Grand Prix (deemed illegal afterwards, but hey…)

Starting P19 and on the hardest yellow-walled soft tyres, Verstappen spent the first few laps marauding through the field like they were standing still. And yet rather than knackering the life out of his softs, Verstappen somehow managed to keep them alive and hold a comfortable lead in the race all the way through until his eventual pit stop for softs on lap 43, matching and often bettering the lap times of the Mercedes and Ferrari cars behind him on their newer softs.

In that pit stop, Verstappen changed for the ultrasofts, emerging back in P5. And although he struggled to turn those tyres on and get after Kimi Raikkonen, fifth was still a worthy reward for the Dutchman’s efforts, as he finished 48 seconds up on his sixth-placed team mate (albeit that the Aussie had been hobbled after running over debris earlier in the race).

All in all, it was a pretty great way for Verstappen to celebrate his 21st birthday.
"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
pilskes schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:35:
Formula1.com is ook erg te spreken over Max:

[...]
Max is ook (een van) de grootste marketingsmachine(s) die de Formule 1 op dit moment heeft. :)F

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nachtnet
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dob15bOXgAEnB0O.jpg *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

U doelt op RAI die Schumi gaat passeren?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Aangezien we hier blijkbaar toch verder gaan over de afgelopen race: ik hoor Hamilton in diverse interviews zeggen dat hij het team vroeg of Bottas niet gewoon wat harder kon rijden, omdat hij er niet langs wilde. Alle communicatie over de team radio is openbaar toch? Waarom vind ik dan nergens die specifieke uitspraak? Is dat teamradio kanaal ergens te beluisteren achteraf? Ben toch wel benieuwd hoe dat is gegaan :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zahariac
DaniëlWW2 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:24:
[...]

Een tweede element is de magere brandstof zelf. Zowel Ferrari als Mercedes zullen hun werkelijke piekvermogen, bereikt met rijke brandstof, zelden behalen tijdens de race. Als ze rondrijden met magere brandstof, dus meer lucht in het brandstofmengsel, dan besparen ze per injectie ook brandstof en dus gewicht. Dit terwijl een magere brandstof juist effectiever zou moeten zijn voor de MGU-H turbine/generator. Zo winnen ze nog eens extra elektrisch vermogen met efficiënter rijden. Dat zal niet de grootste winst zijn, maar het is winst. Belangrijker is denk ik dat ze simpelweg meer vermogen behouden en met minder brandstof een race uit kunnen rijden dan een Renault PU in een RBR die waarschijnlijk meer brandstof vraagt om het vermogen van een Mercedes of Ferrari nog een beetje te matchen. Als je de PU dan ook vaker moet draaien met rijke brandstof, dan zal dit om extra koeling vragen en waarschijnlijk ook voor snellere slijtage. Heb je nog een probleem voor op de lijst met problemen.
Een armer mengsel zorgt juist voor een hetere ontbranding. Een rijker mengsel zorgt juist voor koeling. Daarom staan over het algemeen de meeste (consumenten) motoren te rijk afgesteld. Je motor gaat langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Grrrrrene schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:46:
Aangezien we hier blijkbaar toch verder gaan over de afgelopen race: ik hoor Hamilton in diverse interviews zeggen dat hij het team vroeg of Bottas niet gewoon wat harder kon rijden, omdat hij er niet langs wilde. Alle communicatie over de team radio is openbaar toch? Waarom vind ik dan nergens die specifieke uitspraak? Is dat teamradio kanaal ergens te beluisteren achteraf? Ben toch wel benieuwd hoe dat is gegaan :)
(nog) geen uitgebreid radio transcript gevonden van deze race maar op deze website gaan ze er tamelijk uitgebreid op in; http://www.espn.com/f1/st...mercedes-team-orders-mess
Misschien maakt dit het e.e.a. wat duidelijker?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

DaniëlWW2 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:24:
[...]

Een F1 motor zal sowieso erg mager lopen. De brandstof zelf is niet mager, slechts het mengsel brandstof/lucht

Laten we zeggen dat je op 11k rpm 3 bar boost hebt. Luchtdruk 1.18kg/m3 (zeeniveau, 25C)
Je hebt dus 5,5k inlaatslagen per minuut, oftewel 92x per seconde.
92x per seconde zal er 1,6 liter lucht (a 4,0 bar) = 558 liter per lucht door de motor.

Dat is ongeveer 700 gram lucht. daarbij mag je maximaal slechts 100kg per uur brandstof doen = 27 gram
AFR is dus 700/27 = 1 : 25. Je gewone benzinemotor zal rond de 14-15:1 zitten.

Een mager mengsel loopt erg heet en zal dus gunstig zijn voor MGU-H recovery. Rijk lopen geeft meer power op de krukas maar minder op de turbine. Een rijk mengsel werkt juist verkoelend, brandstof moet immers van fase overgaan, vloeibaar naar gas. Dat neemt warmte op. Zo koelt een benzinemotor in een straatauto zich ook.

Los daarvan gaat het niet om piekvermogen maar om efficientie als je naar koeling en dan is het nog de vraag hoeveel van de restwarmte via de uitlaat de motor verlaat en hoeveel er via het koelmiddel.

Je hebt niet toevallig cijfers over efficientie of daadwerkelijk brandstofverbruik (kgs bij de start, verbruik) per team, om dit onsamenhangende verhaal met enkele fouten erin van je te ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Een filmpje van toekomstig en huidig wereldkampioen Lewis Hamilton. Over zijn relatie met het team, en verbeteren van de wereld.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Volgens Ted was de nieuwe Honda goed voor 0,5sec per ronde in racepace.
https://streamable.com/fks6i

Verder gaat het inderdaad om een flink verbeterde verbrandingsmotor met de bijbehorende onderdelen ook wat verbeterd. Volgens Franz Tost zit er voor 2019 ook meer dan een geleidelijke upgrade van de 2018 Honda eraan te komen.
https://www.motorsport.co...ter-upgrade-tost/3186145/

Ondertussen worden die spec-C blokken druk voorbereid voor Suzuka. Tanabe gaat er hier niet al te diep op in, maar kennelijk hebben ze vandaag op een dyno in Milton Keyes gedraaid met STR versnellingsbakken. Het probleem was kennelijk dat toerental niet soepel opliep en voor vibraties zorgde. Zou in een paar dagen opgelost moeten worden met wat kalibratie. :)
https://www.motorsport.co...an-run-at-suzuka/3187163/
https://www.f1technical.n...18874&start=14280#p795223
Zahariac schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:54:
[...]

Een armer mengsel zorgt juist voor een hetere ontbranding. Een rijker mengsel zorgt juist voor koeling. Daarom staan over het algemeen de meeste (consumenten) motoren te rijk afgesteld. Je motor gaat langer mee.
Fair enough. :)

[ Voor 54% gewijzigd door DaniëlWW2 op 01-10-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
hardware-lover schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:07:
[...]

(nog) geen uitgebreid radio transcript gevonden van deze race maar op deze website gaan ze er tamelijk uitgebreid op in; http://www.espn.com/f1/st...mercedes-team-orders-mess
Misschien maakt dit het e.e.a. wat duidelijker?
Nou, eigenlijk niet. Volgens Toto waren ze bang dat HAM ingehaald zou worden door VET, maar mocht BOT gewoon winnen (ze lieten de heren racen). Dat staat haaks op de uitspraak dat ze niet terug zouden switchen in de laatste ronde, toen Vettel er geloof ik een seconde of 3 achter zat. Dat kun je desnoods op de finishlijn doen.

Sebastian was ook niet "all over Lewis" na diens inhaalactie, er zal al vrij snel een comfortabel gat tussen (of vergis ik me hier nu heel erg?). Het gedraai maakt het allemaal alleen maar erger, wees dan een vent en leg uit wat iedereen wel snapt (en haat): het gaat om het kampioenschap en die 7 punten kunnen Lewis (en ons) later het WDC kosten. Maar nu mogen ze aan het begin racen, ook als het 1-2 is, maar in de laatste ronden geldt dat ineens niet meer :? Ik snap nu 100% waarom Bottas zich zo genaaid voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:56

Martinspire

Awesomeness

Die gaat na het seizoen bij Ferrari echt niet nog elke race in de punten belanden. Ik denk ook niet dat ie die 2 jaar gaat afmaken als ie niet regelmatig wat successen boekt. Die heeft het doorzettingsvermogen van Alonso echt niet (en die vind ik al vrij snel afhaken als het even fout gaat)

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Martinspire schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:11:
[...]

Die gaat na het seizoen bij Ferrari echt niet nog elke race in de punten belanden. Ik denk ook niet dat ie die 2 jaar gaat afmaken als ie niet regelmatig wat successen boekt. Die heeft het doorzettingsvermogen van Alonso echt niet (en die vind ik al vrij snel afhaken als het even fout gaat)
Dit jaar nog 5 races dus is hii Alonso sowieso langs. 16 stuks over 40 races moet dan denk ik ook nog wel lukken, ook in een Sauber. Vergeet niet dat de 10e plek al genoeg is, en LeClerc en zelfs Ericson weten met de huidige auto soms in de punten te finishen. Volgend jaar zal die misschien nog wat meer Ferrari trekjes krijgen, of in ieder geval verder doorontwikkeld en dan moet die auto vermoed ik wel regelmatig in de punten kunnen finishen.

Edit:
Even opgezocht, LeClerc is dit seizoen al 7 keer in de punten gefinished, met nog 5 races te gaan. Daarnaast zal LeClerc ook nog wel een aantal races punten hebben gemorst doordat het een rookie is (spin in Hockenheim bv, alhoewel ik niet weet of dat om punten ging). Zelfs Ericson is al 4x in de punten gefinished. En Raikkonen zal toch echt beter zijn dan Ericson.

[ Voor 25% gewijzigd door RobertMe op 01-10-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Grrrrrene schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:50:
[...]
Nou, eigenlijk niet. Volgens Toto waren ze bang dat HAM ingehaald zou worden door VET, maar mocht BOT gewoon winnen (ze lieten de heren racen). Dat staat haaks op de uitspraak dat ze niet terug zouden switchen in de laatste ronde, toen Vettel er geloof ik een seconde of 3 achter zat. Dat kun je desnoods op de finishlijn doen.

Sebastian was ook niet "all over Lewis" na diens inhaalactie, er zal al vrij snel een comfortabel gat tussen (of vergis ik me hier nu heel erg?). Het gedraai maakt het allemaal alleen maar erger, wees dan een vent en leg uit wat iedereen wel snapt (en haat): het gaat om het kampioenschap en die 7 punten kunnen Lewis (en ons) later het WDC kosten. Maar nu mogen ze aan het begin racen, ook als het 1-2 is, maar in de laatste ronden geldt dat ineens niet meer :? Ik snap nu 100% waarom Bottas zich zo genaaid voelt.
Vettel zat steeds op zo'n 1.5 sec. tot Bottas Hamilton voorbij liet. Hij zat ook direct bij Bottas in zijn nek maar kon hem desondanks niet meteen inhalen op het start/finish gedeelte. Daarna gaf ie het op denk ik. Op het eind was er inderdaad ruim voldoende tijd om weer te switchen, maar volgens mij had daar eerlijk gezegd niemand zin in van het Mercedes team, buiten Bottas zelf vanzelfsprekend.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

StealthyPeanut schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:35:
[...]
Dus jij denkt dat RB met een C-spec wel ineens snel genoeg was geweest om in vuile lucht zich zo te positioneren dat hij de Ferrari's aan had kunnen vallen? Waar baseer je dat op?
Als je meeneemt dat ie zijn 'aanval' op Raïkkonen afbrak omdat ie anders zijn motor teveel zou belasten, denk ik inderdaad dat de C-Spec een stuk sneller had geweest. Bovendien, mét de C-Spec had ie geen gridstraf gehad. Dus had zijn uitgangspositie beter geweest. Dus ja, ik denk (...) dat ie dan op zijn minst zich had kunnen bemoeien met de top-3.
We zullen het nooit weten, want het is zo niet gebeurd, en dan krijg je een 'ik denk' verhaal. Maar zeker is dat het allemaal anders had gelopen als ie een nóg snellere motor had gehad. Want zo door het hele veld ploegen in een mum van tijd en dan op 20s van de winnaar finishen is niet echt een teken van een zwakke motor. Er zijn GP's waar de nr.2 al meer dan 20s achter de winnaar zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
desalniettemin schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:24:
Als een warm mes door de boter. Beloofd hopelijk wat voor Japan aankomend weekend.
Nu moeten we ook niet ontkennen dat de rest niet bepaald de moeite deed (en terecht) om hem achter zich te houden. Prachtige race van Max, maar ook dit moet gezegd worden vind ik. :)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zou die omgerekend zijn zodat elke top10 meeteld?
Vroegst was top6 alleen punten :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:05:
[...]

Als je meeneemt dat ie zijn 'aanval' op Raïkkonen afbrak omdat ie anders zijn motor teveel zou belasten, denk ik inderdaad dat de C-Spec een stuk sneller had geweest. Bovendien, mét de C-Spec had ie geen gridstraf gehad. Dus had zijn uitgangspositie beter geweest. Dus ja, ik denk (...) dat ie dan op zijn minst zich had kunnen bemoeien met de top-3.
We zullen het nooit weten, want het is zo niet gebeurd, en dan krijg je een 'ik denk' verhaal. Maar zeker is dat het allemaal anders had gelopen als ie een nóg snellere motor had gehad. Want zo door het hele veld ploegen in een mum van tijd en dan op 20s van de winnaar finishen is niet echt een teken van een zwakke motor. Er zijn GP's waar de nr.2 al meer dan 20s achter de winnaar zat.
Zoals max liet weten is de C-spec niet echt sneller in race trim, vooral wat grotere qualy boost.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12

wees dan een vent en leg uit wat iedereen wel snapt (en haat): het gaat om het kampioenschap en die 7 punten kunnen Lewis (en ons) later het WDC kosten.
Dat (en ons) daar doel je mee op Mercedes neem ik aan, aangezien wij niet in de running zijn voor het WDC?

Dat kan dus achterwege blijven. Die 7 punten hadden alleen Lewis de titel kunnen kosten op het einde van het seizoen. Voor de constructeurspunten maakt het geen biet uit wie van je coureurs 1 en wie 2 rijdt. Dat zijn net zo veel punten.

Het is leuk dat teams altijd roeptoeteren over dat de coureurs in teambelang moeten rijden en dat geen enkele coureur groter is (of zou mogen zijn) dan het team, maar hier prevaleerde het teambelang totaal niet.

Het was volstrekt kansloos van Mercedes. Mercedes doet mee om kampioen te worden en niet om Lewis aan een titel te helpen kosten wat kost. De punten waren hetzelfde gebleven.

Als ik Bottas was had ik gedaan of mn radio stuk was, of ik was vol in de ankers gegaan en had Vettel ook langs gelaten. Deze race was gewoon van Bottas. Die was gewoon de betere van de 2. Dan laat je die ook winnen. Volstrekt kansloos en redelijk walgelijk van Mercedes.

Dus nogmaals, want ik las het al meerdere keren hier, die punten die Lewis mis zou lopen door Bottas te laten winnen maakt voor Mercedes totaal niets uit. De teams zitten daar om constructeurskampioen te worden. Daar worden de pegels verdeeld.

Als ik interviewer was in dat wereldje dan had ik aan Toto de volgende vraag voorgelegd:
"Toto; je mag kiezen. Constructeurskampioen, óf drivers kampioen?"

Toto had daar 100% geantwoord constructeurskampioen. Daar is geen enkele twijfel over mogelijk.

Na dat antwoord had ik hem gebitchslapped en geroepen LUL WAAROM LAAT JE LEWIS DAN WINNEN MET JE WALGELIJKE TEAMORDER DIT HEEFT NIKS MET RACE TE MAKEN VERREKTE ZAK DAT JE BENT!!!!!

Misschien is het maar goed dat ik geen interviewer ben. :P
Maargoed, iemand had hem die vraag moeten voorleggen natuurlijk en vervolgens na zijn antwoord moeten vragen, indien de coureurs louter en alleen maar in teambelang rijden en niet groter zijn dan het team, waarom hij dan in godsnaam Bottas zn overwinning afpakte.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:44
Het was voor Mercedes eigenlijk een zegen dat Verstappen op kop reed toen ze van positie wisselden. Als ze op kop gereden hadden en daar de switch gemaakt hadden dan was het een PR-failure van megaproportie geweest zoals bv Schumacher/Barichello in Oostenrijk en Alonso/Massa in Duitsland. Nu viel het allemaal nog mee en te begrijpen wat Mercedes deed.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vosss schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 01:30:
[...]

Dat (en ons) daar doel je mee op Mercedes neem ik aan, aangezien wij niet in de running zijn voor het WDC?

Dat kan dus achterwege blijven. Die 7 punten hadden alleen Lewis de titel kunnen kosten op het einde van het seizoen. Voor de constructeurspunten maakt het geen biet uit wie van je coureurs 1 en wie 2 rijdt. Dat zijn net zo veel punten.

Het is leuk dat teams altijd roeptoeteren over dat de coureurs in teambelang moeten rijden en dat geen enkele coureur groter is (of zou mogen zijn) dan het team, maar hier prevaleerde het teambelang totaal niet.

Het was volstrekt kansloos van Mercedes. Mercedes doet mee om kampioen te worden en niet om Lewis aan een titel te helpen kosten wat kost. De punten waren hetzelfde gebleven.

Als ik Bottas was had ik gedaan of mn radio stuk was, of ik was vol in de ankers gegaan en had Vettel ook langs gelaten. Deze race was gewoon van Bottas. Die was gewoon de betere van de 2. Dan laat je die ook winnen. Volstrekt kansloos en redelijk walgelijk van Mercedes.

Dus nogmaals, want ik las het al meerdere keren hier, die punten die Lewis mis zou lopen door Bottas te laten winnen maakt voor Mercedes totaal niets uit. De teams zitten daar om constructeurskampioen te worden. Daar worden de pegels verdeeld.

Als ik interviewer was in dat wereldje dan had ik aan Toto de volgende vraag voorgelegd:
"Toto; je mag kiezen. Constructeurskampioen, óf drivers kampioen?"

Toto had daar 100% geantwoord constructeurskampioen. Daar is geen enkele twijfel over mogelijk.

Na dat antwoord had ik hem gebitchslapped en geroepen LUL WAAROM LAAT JE LEWIS DAN WINNEN MET JE WALGELIJKE TEAMORDER DIT HEEFT NIKS MET RACE TE MAKEN VERREKTE ZAK DAT JE BENT!!!!!

Misschien is het maar goed dat ik geen interviewer ben. :P
Maargoed, iemand had hem die vraag moeten voorleggen natuurlijk en vervolgens na zijn antwoord moeten vragen, indien de coureurs louter en alleen maar in teambelang rijden en niet groter zijn dan het team, waarom hij dan in godsnaam Bottas zn overwinning afpakte.

:)
Ehh??? Je betoog snijdt niet echt hout...

Zoals je zegt, voor het constructeurskampioenschap maakte het niks uit. Ze willen hoe dan ook het rijderskampioenschap pakken. Los van het geld kraait er geen haan naar de constructeur, terwijl de coureur alle aandacht krijgt. Dat vinden ze echt wel belangrijk.

@mphilipp zonder motorwissel hadden ze natuurlijk gewoon op de hypers of ultras gestart. En dan waren ze m.i. zeker niet sneller geweest dan met de huidige strategie.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 02-10-2018 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Gewoon beide kampioenschappen @vosss
Denk dat het toch wel een dingetje is als Vettel kampioen wordt hoor :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 13:18
Aangezien het topic van Rusland inmiddels dicht is en ik jullie deze niet wil onthouden, hierbij alle overtakes van Max in Rusland in de eerste paar rondes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
vosss schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 01:30:
[...]

Ik bedoel daar uiteraard niet jou en mij mee 8)7 Meen je die vraag nou serieus? :o
Mercedes doet niet mee voor het prijzengeld, maar voor de exposure. Mensen onthouden wie er wereldkampioen wordt, dus Lewis het WDC bezorgen is zeker belangrijk voor het team.
Hier ben ik hierboven al op ingegaan. Alles is gefocust op het WDC, dat volgende fans, die stand is spannend, daar heeft iedereen het over, dus daar haal je je exposure. Als VET WDC wordt en Mercedes WCC weet iedereen over 5-10 jaar nog dat VET toen won in dat heel spannende kampioenschap, maar niemand onthoudt dat bijzondere feitje dat Mercedes het WCC won, iedereen neemt dan aan dat Ferrari dat deed (meestal is dat ook zo natuurlijk: de rijder die WDC wordt maakt samen met z'n teamgenoot zijn team WCC).

Ik zeg dus niet dat WCC niet belangrijk is, want dat voelen teams direct in de portemonnee, maar je doet nu net alsof het WDC ze niks interesseert en juist daar pakken ze hun exposure / marketing momentjes. Daarom slaat je vraag: "Toto, je moet kiezen: WCC of WDC" nergens op, hij wil allebei. Je wil iets zwart-wit stellen dat helemaal niet zwart-wit is.

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 02-10-2018 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

https://www.skysports.com...-explains-mercedes-switch

Daar lees ik wel dat ze bang waren dat HAM ingehaald kon worden, maar niet dat BOT ook mocht winnen.
It was for that reason that Mercedes did not switch their cars back on the final laps, despite Bottas asking over the radio whether that might happen.
En het gaat steeds over Hamilton en "the championship". Dat laatste vertaal ik naar het WDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:53:
[...]

https://www.skysports.com...-explains-mercedes-switch

Daar lees ik wel dat ze bang waren dat HAM ingehaald kon worden, maar niet dat BOT ook mocht winnen.
Dat zegt hij in dat interview met ESPN:
"We told Valtteri that if everything would be planning out, if we were running one and two at the end of the race, then we would leave it like this unless we would feel under threat"
Die "threat" was er de laatste ronden niet meer, toen zat VET er een aardig eindje achter en wellicht wel om Mercedes de switch te laten doen, dat scheelt toch weer 7 punten achterstand op HAM voor hem. Als ik VET was, zou ik juist daarom afzakken t.o.v. BOT, want met BOT inhalen win je maar 3 punten, door BOT en HAM veilig te laten switchen win je er 7. Maar goed, ik weet niet of iemand bij Ferrari die logica kan volgen of doorgronden tijdens een race :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1 ... 59 ... 96 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.

Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2

IRC: http://irc.tweakers.net/f1