Dit is juist nadelig voor de fabrikanten die in moeten halen. Juist Honda is een gruwelijke hoeveelheid tijd en geld in de motor aan het pompen om bij te komen.sanderb schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:00:
[...]
Wat ik veel interessanter vind is dat er ook gesproken wordt over een cap op de ontwikkeling van de motoren. Vanaf 2021 een teruglopend aantal uren op de testbank, vergelijkbaar met hoe er nu met windtunnel uren omgegaan wordt.
Ik hoop dat Honda en Renault dan in 2021 op hetzelfde niveau als Mercedes en Ferrari zitten.
Anders krijgen we weer de ellende die we hadden met het token systeem: Een achterstand die niet meer in te halen is.
@DaniëlWW2 wat is de significantie van deze info? Anders dan de andere auto's? Of specifiek iets van gasly?
De naam MGU-H is eigenlijk verkeerd aangezien hij niet echt hitte omzet in elektrische energie, het is een generator die aan de turbo vast zit. Je kunt dus je turbosnelheid regelen met de MGU-H, door elektriciteit te genereren wanneer hij anders te snel zou draaien (je remt de turbo dus af), of door hem aan te drijven als je turbo eigenlijk te langzaam zou gaan. Daarmee kun je dus het turbo gat (turbolag) opvangen door hem alvast aan te drijven tot de uitlaatgassen het weer overnemen, of je kunt je wastegate dichthouden door de generator aan te drijven (en zo dus extra energie uit je uitlaatgassen halen).DaniëlWW2 schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:02:
[...]
Het zou heel goed kunnen, maar zoals ik al eerder betoogde zal het op voorwaarden van Schumacher gaan, net zoals met Max. Als Schumacher een superlicentie heeft en hij wil naar de F1, dan kan hij zich bij een team inkopen. Geld zal geen rol spelen voor Schumacher. Hij heeft opties en door zijn naam zullen er ook mogelijkheden openen. STR zal er eentje zijn als Marko interesse heeft, maar een andere zal Sauber zijn naast Kimi als Ferrari, Ericsson eruit weet te schoppen.
Iets heel anders en technisch dan. Volgens mij viel het een aantal mensen viel het op dat de Honda van Gasly vreemd klonk in Monza. Nou, bij f1technical is iemand erin gedoken en heeft het antwoord gevonden.![]()
[YouTube: F1 2018 Monza ERS & Overtake Button at work from Gasly's onboard dashboard]
Monza is vrijwel de gehele baan gas geven. Op de rechte stukken gaat de MGU-K in deploy en word de energie in de batterij omgezet in extra vermogen. Als je moet remmen voor een bocht dan gaat de MGU-K naar harvest om de batterij op te laden. Niks bijzonders tot dusver.
Wat Gasly doet bij het uitkomen van de Parabolica en het accelereren is interesant. Hij drukt namelijk op de "overtake" en dan opent de wastegate wat je luid en duidelijk hoort. Dit laat wat druk in de turbo los en de hitte van de turbo word meteen omgezet in extra energie door de MGU-H. Dan schiet de acceleratie van de STR omhoog terwijl die al bijna 230km gaat.
https://www.f1technical.n...t=27583&start=930#p793751
https://www.f1technical.n...t=27583&start=945#p794177
Het 'probleem' met het limiteren van de turbo met de MGU-H is dat de verbrandingsmotor iets minder vermogen kan leveren door de druk in de uitlaat, dan wanneer je de wastegate open zou gooien (waardoor de gassen minder weerstand zouden hebben). Wat GAS hier dus doet is het opengooien van de wastegate en de turbo laten draaien door de MGU-H als motor aan te drijven, waardoor de verbrandingsmotor wat meer vermogen kan leveren. Dit uiteraard gecombineerd met de MGU-K die ook een deel van de aandrijving op zich neemt.
Niet anders omdat Mercedes dit kennelijk al sinds 2014 doet. Het laat meer zien dat Honda ook bezig is met ERS systemen optimaliseren. Verder lijkt Gasly ook weinig problemen te hebben gehad om de ERS batterij constant in te zetten op de rechte stukken. Hoeveel die leverde weten we natuurlijk niet, maar het was genoeg om uit de parabolica naar 348km te accelereren.MikeyMan schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:57:
@DaniëlWW2 wat is de significantie van deze info? Anders dan de andere auto's? Of specifiek iets van gasly?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Maldonado was sneller dan Bottas in 2013MikeyMan schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:04:
[...]
Leuk ook die stats van 1996 en 1997. Irvine wordt echt de moeder gereden door Schumacher. Diniz was redelijk schandalig en Jos werd verslagen door salo. Kan me die jaren niet heel goed voor de geest halen, maar leuke stars.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dat was idd een probleem bij Honda met de oude lay-out van de motor met een te kleine turbo/mgu-h. Goed om te zien dat ze dat eruit hebben gekregen.DaniëlWW2 schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:03:
[...]
Niet anders omdat Mercedes dit kennelijk al sinds 2014 doet. Het laat meer zien dat Honda ook bezig is met ERS systemen optimaliseren. Verder lijkt Gasly ook weinig problemen te hebben gehad om de ERS batterij constant in te zetten op de rechte stukken. Hoeveel die leverde weten we natuurlijk niet, maar het was genoeg om uit de parabolica naar 348km te accelereren.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
als de wastegate open gaat, gaan de uitlaatgassen toch juist langs de turbine in plaats van er doorheen?
gassen door de turbine --> hitte omzetten in beweging (turbine) --> beweging omzetten in elektriciteit (MGU-H). dan vind ik de uitleg van daniel juist precies fout.
wastegate open opt 1 --> geen tegendruk op de uitlaatgassen door turbo/MGU-H --> turbine drijft compressor aan
wastegate open opt 1 --> MGU-H drijft turbo (compressor) aan --> turbo-compounding/supercharging zonder zonder tegendruk
wastegate dicht opt 1 --> MGU-H drijft turbo (compressor) aan --> turbo-compounding/supercharging met tegendruk
wastegate dicht opt 2 --> uitlaatgassen drijven turbine aan (tegendruk) --> elektriciteit uit MGU-H harvesten.
gassen door de turbine --> hitte omzetten in beweging (turbine) --> beweging omzetten in elektriciteit (MGU-H). dan vind ik de uitleg van daniel juist precies fout.
wastegate open opt 1 --> geen tegendruk op de uitlaatgassen door turbo/MGU-H --> turbine drijft compressor aan
wastegate open opt 1 --> MGU-H drijft turbo (compressor) aan --> turbo-compounding/supercharging zonder zonder tegendruk
wastegate dicht opt 1 --> MGU-H drijft turbo (compressor) aan --> turbo-compounding/supercharging met tegendruk
wastegate dicht opt 2 --> uitlaatgassen drijven turbine aan (tegendruk) --> elektriciteit uit MGU-H harvesten.
[ Voor 13% gewijzigd door iichel op 23-09-2018 17:46 ]
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Klopt, dat zei ik ook al in mark-k in "[F1] Seizoen 2018 - deel 2"iichel schreef op zondag 23 september 2018 @ 17:45:
als de wastegate open gaat, gaan de uitlaatgassen toch juist langs de turbine in plaats van er doorheen?
Klopt, echter deels mee oneens. De energie die de MGU-H (eigenlijk de turbine) onttrekt aan de uitlaatgassen is wel in de vorm van hitte. Temperatuurverschil tussen de inlaat en uitlaat van de turbine is ongeveer 200 graden onder belasting. (900 naar 700C, in die richting). Verder inderdaad eensmark-k schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:00:
[...]
Klopt, dat zei ik ook al in mark-k in "[F1] Seizoen 2018 - deel 2"
Hij zet toch echt de kinetische energie van de gassen om en niet de thermische energie, je turbo moet zelfs gekoeld worden om hem niet kapot te laten gaan.iichel schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:06:
[...]
Klopt, echter deels mee oneens. De energie die de MGU-H (eigenlijk de turbine) onttrekt aan de uitlaatgassen is wel in de vorm van hitte. Temperatuurverschil tussen de inlaat en uitlaat van de turbine is ongeveer 200 graden onder belasting. (900 naar 700C, in die richting). Verder inderdaad eenszo werkt de turbo op een straatauto ook min of meer.
Klopt maar die gassen hebben nooit 60kW aan kinetische energie. Die hebben namelijk praktisch geen massa.mark-k schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:13:
[...]
Hij zet toch echt de kinetische energie van de gassen om en niet de thermische energie, je turbo moet zelfs gekoeld worden om hem niet kapot te laten gaan.
Massa is niet heel belangrijk bij energie, snelheid is veel belangrijker.iichel schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:19:
[...]
Klopt maar die gassen hebben nooit 60kW aan kinetische energie. Die hebben namelijk praktisch geen massa.
Hoe wil je anders betrouwbaar zoveel power krijgen uit de afkoeling van gassen? Betwijfel of men een stirlingmotor erin geschoenlepeld hebben
People as things, that’s where it starts.
Laten we eens stellen dat een MGU-H ongeveer 60 kW kan harvesten, da's ongeveer je ballpark figure van de F1 motoren.
60.000 Joules per seconde moet je dus halen. Ek = 1/2 m v^2.
Hoeveel lucht gaat er doorheen? 3,5 bar * 100 rev/s (10000 rpm 4-takt) * 1.6 liter?
Dus da's 600 liter per seconde erin, 600 gram Laten we daar nog eens 100kg/hr = 27 gram brandstof per seconde.
Dus we hebben per seconde ongeveer 650 gram uitlaatgas.
Ek-diff = 60kJ (verschil tussen voor en na de turbine)
Stel, Ek na turbine is 0 (verre van, maar in worst case)
Ek voor turbine is dan 60kJ
60.000 = 1/2 * 0.650 * v^2
V^2 = 60.000/0.325 = 184m/s = 650 km/h.
Geloof ik niet zo
Een turbine laat de druk dalen waardoor ook de temperatuur afneemt. De verschillen in temperatuur van het uitlaatgas is de energie die de turbine 'opneemt'.
Hoeveel lucht gaat er doorheen? 3,5 bar * 100 rev/s (10000 rpm 4-takt) * 1.6 liter?
Dus da's 600 liter per seconde erin, 600 gram Laten we daar nog eens 100kg/hr = 27 gram brandstof per seconde.
Geloof ik niet zo
Een turbine laat de druk dalen waardoor ook de temperatuur afneemt. De verschillen in temperatuur van het uitlaatgas is de energie die de turbine 'opneemt'.
[ Voor 10% gewijzigd door iichel op 23-09-2018 18:44 ]
Mijn thermodynamicakennis is momenteel vrij belabberd dus ik ga geen discussie aan (discussieren zonder kennis is zeuren ipv discussiereniichel schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:19:
[...]
Klopt maar die gassen hebben nooit 60kW aan kinetische energie. Die hebben namelijk praktisch geen massa.
De basissnelheid van Maldonado was best goed. Zijn inschattingsvermogen daarentegennaitsoezn schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:47:
[...]
Maldonado was sneller dan Bottas in 2013

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Ja de term kinetische energie was niet echt lekker gebruikt door mij, maar gaan praten over PV diagrammen enzo zorgt waarschijnlijk voor nog meer scheve gezichten hieriichel schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:43:
Laten we eens stellen dat een MGU-H ongeveer 60 kW kan harvesten, da's ongeveer je ballpark figure van de F1 motoren.
Geloof ik niet zo
akkoord, laten we het hierbij. energie uit uitlaatgassen, daar zijn we het over eens.mark-k schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:45:
[...]
Ja de term kinetische energie was niet echt lekker gebruikt door mij, maar gaan praten over PV diagrammen enzo zorgt waarschijnlijk voor nog meer scheve gezichten hier
Haha ja dat sowieso. Als er nog ergens een Automotive Engineer hier ronddwaalt die het in simpele termen kan uitleggen hoor ik t graag (want mijn verhaaltje klopt waarschijnlijk ook maar maximaal half ofzo).iichel schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:46:
[...]
akkoord, laten we het hierbij. energie uit uitlaatgassen, daar zijn we het over eens.
Graag meng ik mij nog eventjes in de MGU-H discussie. excuses als ik overkom als een snotneus maar ik vind het een erg interessante discussie.
Vanuit mijn studie (Scheikunde) heb in het e.e.a. over thermodynamica en gassen opgepikt. Nou zijn die engine cycli niet echt mijn sterkste kant, maar ik weet wel iets over gassen en temperaturen.
Bij de explosion in de ICE is er natuurlijk de expansie, deze is niet 100% effectief dus een deel van de verbrandingsenergie komt in andere zaken terecht waaronder de uitlaatgassen. Deze hebben hierdoor een verhoogde temperatuur.
Dan stappen we nu naar molecuul niveau. Als we het simpelste geval nemen denken we niet aan rotaties/vibraties, dat betekent dat er 3 "degrees of freedom" zijn één per translatie (x, y, z). Uitgaande van klassieke mechanica is de kinetische energie van 1 deeltje gegeven door E=(3/2)*kb*T. Daar zit dus de temperatuursafhankelijkheid. Die deeltjes bewegen vrolijk een beetje rond en verliezen bij een botsing energie. Stel nou dat die botsingen tegen een rotor zijn dan zal een deel van die energie in de beweging van die rotor gaan zitten.
Wat je dus krijgt is dat de "hitte" die de MGU-H omzet in energie eigenlijk de beweging van de glasmoleculen is. Het verhaal wordt een beetje verwarrend vanwege het begrip temperatuur, eigenlijk zijn graden enzo een weergave van de energie op geslagen in een systeem.
Hopelijk ben ik niet op iets ingegaan wat al geweest is en is mijn verhaal een beetje duidelijk. En mochten hier natuurkundigen/scheikundig technologen rondlopen dan hoor ik graag hun uitleg
Edit:
Als toevoeging, de druk van een gas kun je ook relateren aan de kinetische energie van de moleculen. Gezien vanuit een tank bewegen de moleculen daarbinnen en botsen ze met de wand wat dus een soort druk naar buiten geeft.
Vanuit mijn studie (Scheikunde) heb in het e.e.a. over thermodynamica en gassen opgepikt. Nou zijn die engine cycli niet echt mijn sterkste kant, maar ik weet wel iets over gassen en temperaturen.
Bij de explosion in de ICE is er natuurlijk de expansie, deze is niet 100% effectief dus een deel van de verbrandingsenergie komt in andere zaken terecht waaronder de uitlaatgassen. Deze hebben hierdoor een verhoogde temperatuur.
Dan stappen we nu naar molecuul niveau. Als we het simpelste geval nemen denken we niet aan rotaties/vibraties, dat betekent dat er 3 "degrees of freedom" zijn één per translatie (x, y, z). Uitgaande van klassieke mechanica is de kinetische energie van 1 deeltje gegeven door E=(3/2)*kb*T. Daar zit dus de temperatuursafhankelijkheid. Die deeltjes bewegen vrolijk een beetje rond en verliezen bij een botsing energie. Stel nou dat die botsingen tegen een rotor zijn dan zal een deel van die energie in de beweging van die rotor gaan zitten.
Wat je dus krijgt is dat de "hitte" die de MGU-H omzet in energie eigenlijk de beweging van de glasmoleculen is. Het verhaal wordt een beetje verwarrend vanwege het begrip temperatuur, eigenlijk zijn graden enzo een weergave van de energie op geslagen in een systeem.
Hopelijk ben ik niet op iets ingegaan wat al geweest is en is mijn verhaal een beetje duidelijk. En mochten hier natuurkundigen/scheikundig technologen rondlopen dan hoor ik graag hun uitleg
Edit:
Als toevoeging, de druk van een gas kun je ook relateren aan de kinetische energie van de moleculen. Gezien vanuit een tank bewegen de moleculen daarbinnen en botsen ze met de wand wat dus een soort druk naar buiten geeft.
[ Voor 6% gewijzigd door Cranzai op 23-09-2018 19:44 ]
Voor de gebruikers van de F1 app het laatste nieuws omtrent het terugzetten van de voorgaande iOS Formula 1 app (versie 10.0282.2), met dus nog de oude layout voor Live Timing & Driver tracker:
Montoya200x in "Backup/export app naar ipa bestand"
Heb zelf nu de allerlaatste app versie van de Formula 1 app (11.0.0) vervangen door versie 10.082.2 op mijn iPad Pro
Montoya200x in "Backup/export app naar ipa bestand"
Heb zelf nu de allerlaatste app versie van de Formula 1 app (11.0.0) vervangen door versie 10.082.2 op mijn iPad Pro

+1 - hoewel Opel voor zover ik weet nooit iets met F1 te maken heeft gehad, toch?ArcticWolf schreef op zondag 23 september 2018 @ 20:43:
Gister en vandaag met m'n eigen auto de Nürburgring op geweest![]()
voelt zich nu ook een F1 driver![]()
Oh, nog 3 uur en het is raceweek!

ping 127.212.23.124
Ik zit al de hele week crash filmpjes te kijken.. hoe is het gegaan?ArcticWolf schreef op zondag 23 september 2018 @ 20:43:
Gister en vandaag met m'n eigen auto de Nürburgring op geweest![]()
voelt zich nu ook een F1 driver![]()
Woehoeeeepjottum schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:02:
[...]
+1 - hoewel Opel voor zover ik weet nooit iets met F1 te maken heeft gehad, toch?
Oh, nog 3 uur en het is raceweek!![]()

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
//offtopic:basvn schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:08:
[...]
Ik zit al de hele week crash filmpjes te kijken.. hoe is het gegaan?
[...]
Woehoeeee![]()

Gisteravond was het druk omdat de baan maar 1 uur open was en het zou niet echt regenen, wat het wel de deed maar heb wel wat mensen durven inhalen ook al was het m'n eerste keer.
Vandaag was de hele dag regen voorspeld en helaas het regende ook de hele dag
En ja alle elektronische hulpmiddelen in de auto hebben wel een paar keer ingegrepen maar gelukkig niet gecrashed
Kijk eens naar deze onveilige Safety-car op de voorgrond.pjottum schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:02:
[...]
- hoewel Opel voor zover ik weet nooit iets met F1 te maken heeft gehad, toch?
| live and give like no one else |
Laat ze die de volgende keer aub inzetten om voor Hamilton te laten rijden3x3 schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:21:
[...]
Kijk eens naar deze onveilige Safety-car op de voorgrond.
[Afbeelding] Is gewoon een Vectra lijkt het.
Yep een Opel Vectra als safetycar bij de GP van San Marino, 1 mei 1994, een gitzwart weekend voor de F13x3 schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:21:
[...]
Is hier een tijd terug niet ook langs gekomen tot een hele lange tijd (vermoed dan tot in de 90er jaren?) de safety car van het circuit zelf was, waarbij bij wijze van spreken ook de lokale dorpsgek achter het stuur kon zitten.3x3 schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:21:
[...]
Elk circuit had toen dus zowel een eigen safety car, als voor elk circuit een andere chauffeur. Beetje dus hetzelfde als dat elk circuit zijn eigen marshals heeft, en eigen bergvoertuigen etc.
Ben bang dat dat niet gaat gebeuren. De laatste jaren maken ze van auto's als de astra geen OPC's meer.Giesber schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:40:
[...]
Laat ze die de volgende keer aub inzetten om voor Hamilton te laten rijden.
Maar terug van (te trage) opels, weer naar on topic.. Formule 1. Ik ben heel benieuwd wat RedBull gaat doen in Rusland qua motoren!
| live and give like no one else |
Zowel Ricciardo als Verstappen met een nieuwe B-spec. Heeft Horner post race in Singapore al aangegeven. Rest van het seizoen zullen ze dan wisseleen tussen de B en C spec.3x3 schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:44:
[...]
Ben bang dat dat niet gaat gebeuren. De laatste jaren maken ze van auto's als de astra geen OPC's meer.
Maar terug van (te trage) opels, weer naar on topic.. Formule 1. Ik ben heel benieuwd wat RedBull gaat doen in Rusland qua motoren!
Vraag dat maar aan Taki Inoue die door een Tatra voor z'n flikker werd geredenRobertMe schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:44:
[...]
Is hier een tijd terug niet ook langs gekomen tot een hele lange tijd (vermoed dan tot in de 90er jaren?) de safety car van het circuit zelf was, waarbij bij wijze van spreken ook de lokale dorpsgek achter het stuur kon zitten.
Elk circuit had toen dus zowel een eigen safety car, als voor elk circuit een andere chauffeur. Beetje dus hetzelfde als dat elk circuit zijn eigen marshals heeft, en eigen bergvoertuigen etc.
Verwijderd
Dat was het eerste bericht maar later in de week werd al duidelijk dat het afhangt van of renault het lek boven krijgt of dat ze een nieuwe b spec steken of een nieuwe c spec. sowieso willen ze grid straffen pakken in soschi omdat ze er toch al geen hoge verwachtingen van hebben.RobertMe schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:46:
[...]
Zowel Ricciardo als Verstappen met een nieuwe B-spec. Heeft Horner post race in Singapore al aangegeven. Rest van het seizoen zullen ze dan wisseleen tussen de B en C spec.
Ik denk niet dat Renault de C-Spec nog actief gaat ontwikkelen voor dit jaar. Da's gewoon de basis voor de motor van 2019.
Doen ze wel slim trouwens in Vichy.
Jongens, we moeten de nieuwe motor eigenlijk een keer in de full chassis dyno testen. Iemand beter idee? Misschien wat track time opdoen?
- Oui, vertel Red Bull dat ze 'm niet mogen gebruiken.
Hold my beer.
Jongens, we moeten de nieuwe motor eigenlijk een keer in de full chassis dyno testen. Iemand beter idee? Misschien wat track time opdoen?
- Oui, vertel Red Bull dat ze 'm niet mogen gebruiken.
Hold my beer.
Raceweek!! En ik kan gewoon kijken dit keer. Dus sorry alvast he 
Was dit nog uit het tijdperk dat elk circuit zijn eigen SC had?3x3 schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:21:
[...]
[ Voor 75% gewijzigd door Jasphur op 24-09-2018 07:28 ]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Als het de basis voor de motor van 2019 is is het toch juist nog veel belangrijker om de problemen op te lossen. Des te meer track-time die motor (/software) krijgt. In de situatie die jij schetst zou het me niks verbazen als ze met de winter tests en in Australië nog steeds dezelfde problemen hebben.iichel schreef op maandag 24 september 2018 @ 00:06:
Ik denk niet dat Renault de C-Spec nog actief gaat ontwikkelen voor dit jaar. Da's gewoon de basis voor de motor van 2019.
Als ze in 2019 met een compleet nieuwe motor zouden komen zou het juist logischer zijn om geen tijd meer in de C-spec te steken, maar aangezien de 2019 motor neem ik aan een doorontwikkeling wordt van dit jaar wil je problemen juist zo snel mogelijk oplossen juist omdat het de basis voor later is. En niet laten liggen ondanks dat het de basis voor later is.
Ik vind het alleen maar interessant, die andere invalshoeken.Cranzai schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:41:
Graag meng ik mij nog eventjes in de MGU-H discussie. excuses als ik overkom als een snotneus maar ik vind het een erg interessante discussie.
Zo heb ik het als werktuigbouwkundige ook geleerd: hogere temperatuur is hogere beweeglijkheid van moleculen. Doordat ze meer tegen de wand botsen met een hogere snelheid neemt de druk in de (afgesloten) ruimte toe. Over de turbo heb je gewoon te maken met een drukval waar je energie mee wint. Zet daar een generator op en je hebt een MGU-H. Maar druk en temperatuur gaan bij gassen altijd hand in hand (ideale gaswet: p*V = n*R*T, dus p (druk, pressure) omlaag over de turbo = T (temperatuur, temperaturen) omlaag: je haalt energie uit de uitlaatgassen, waardoor de temperatuur daalt. Toch vind ik "Heat" niet de juiste term voor deze MGU, omdat het suggereert dat je mechanisme op warmteoverdracht is gebaseerd (met heatsinks).Wat je dus krijgt is dat de "hitte" die de MGU-H omzet in energie eigenlijk de beweging van de glasmoleculen is. Het verhaal wordt een beetje verwarrend vanwege het begrip temperatuur, eigenlijk zijn graden enzo een weergave van de energie op geslagen in een systeem.
Wat betreft de spec C van Renault: ze kunnen dit seizoen al testen met wat hun 2019 PU moet worden door Red Bull te helpen. Dan moet je wel heel rancuneus zijn om dat niet te doen om RBR tegen te werken.
[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 24-09-2018 08:03 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ach, beide RB14's starten waarschijnlijk toch achteraan.Jasphur schreef op maandag 24 september 2018 @ 07:24:
Raceweek!! En ik kan gewoon kijken dit keer. Dus sorry alvast he

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Vanuit achteraan VER en RIC naar plek 5 - 6 en dan divebombed RIC VER in de 51ste ronden en gaan ze naar huis met 0 puntenDaniëlWW2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:08:
[...]
Ach, beide RB14's starten waarschijnlijk toch achteraan.
Ik zie het nog gebeuren ook
Baku all over again.
@Jasphur bedankt hé.TrekDr0p schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:22:
[...]
Vanuit achteraan VER en RIC naar plek 5 - 6 en dan divebombed RIC VER in de 51ste ronden en gaan ze naar huis met 0 punten
RIC in Japan naar de STR als strafiichel schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:24:
Ik zie het nog gebeuren ookBaku all over again.
Ik heb zo een zin weer in een raceje, jammer dat het Sochi is. Maar ja daar kan ook nog van alles gebeuren
PAL vs GRO kan makkelijk een HAM vs VET worden bijvoorbeeld

Vorig jaar:TrekDr0p schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:34:
[...]
RIC in Japan naar de STR als straf![]()
Ik heb zo een zin weer in een raceje, jammer dat het Sochi is. Maar ja daar kan ook nog van alles gebeuren
PAL vs GRO kan makkelijk een HAM vs VET worden bijvoorbeeld![]()
Ze moeten er gewoon een LMP1 auto voor zetten, kan HAM iig niet meer klagen dat de safety car te langzaam rijd3x3 schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:21:
[...]
Vervolgens gaat ie klagen over dirty airRdit schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:46:
[...]
Ze moeten er gewoon een LMP1 auto voor zetten, kan HAM iig niet meer klagen dat de safety car te langzaam rijd
Alonso volgend jaar toch in de F1
Dan komen ze waarschijnlijk wel veel in beeld met inhaalactiesDaniëlWW2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:08:
[...]
Ach, beide RB14's starten waarschijnlijk toch achteraan.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Of het is na bocht 1 al klaar..hansvk schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:53:
[...]
Dan komen ze waarschijnlijk wel veel in beeld met inhaalacties
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Dan worden het veel herhalingen
idd met een LMP1
Anders vragen ze Porsche maar, die hebben er nog wel een paar te leen, die gebruiken ze toch niet meer.
[ Voor 3% gewijzigd door Rdit op 24-09-2018 11:05 ]
Vectra 4x4 turbo. Was voor zijn tijd zeker geen langzame auto, maar als safety car bij de F1 niet echt geschikt. Die auto's reageerden heel vreemd in bochten, leek wel of het zwaartepunt bewoog als je hard door een bocht ging met een Vectra A. In ieder geval de turbodiesel van mijn ouders en de V6 van de ouders van een klasgenoot destijds waar ik ook eens in heb gereden hadden dat fenomeen. Nu is de gehele bodemplaat en ophanging van een 4x4 Turbo anders maar de foto getuigd niet van een goede wegligging3x3 schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:21:
[...]

Overigens vind ik het commentaar over de te langzame safetycars altijd wat overdreven. Het ding rijdt er juist voornamelijk om de snelheid omlaag te brengen. Als de banden dan te hard afkoelen doe je maar meer je best om ze op temperatuur te houden. Ik zie het zigzaggen tegenwoordig veel minder dan jaren geleden achter een safetycar.
FTFYiichel schreef op maandag 24 september 2018 @ 00:06:
- Oui, vertel Red Bull dat ze 'm niet mogen gebruiken.![]()
Hold my beer. Hold my wine
Maar ik denk dat je gelijk hebt en dat spec-C nog weinig liefde krijgt dit jaar.
Ben ik helemaal met je eens dat geklaag over dat die te langzaam rijd dan zigzaggen ze idd maar wat harder, ondanks dat het nu bredere banden zijn. het is voor iedereen gelijk zowel de gene die vooraan rijd of die achteraan rijd. denk ook niet dat je heel vrolijk wordt als je als marshal langs de baan de rotzooi staat op te ruimen, en ze komen met 200+ voor bij gevlogen.. ze noemen het niet voor niks safetycar..GH45T schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:13:
[...]
Overigens vind ik het commentaar over de te langzame safetycars altijd wat overdreven. Het ding rijdt er juist voornamelijk om de snelheid omlaag te brengen. Als de banden dan te hard afkoelen doe je maar meer je best om ze op temperatuur te houden. Ik zie het zigzaggen tegenwoordig veel minder dan jaren geleden achter een safetycar.
Als ze met 100, zichzaggend, voorbij komen gereden voel je je wel veilig?Rdit schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:20:
[...]
Ben ik helemaal met je eens dat geklaag over dat die te langzaam rijd dan zigzaggen ze idd maar wat harder, ondanks dat het nu bredere banden zijn. het is voor iedereen gelijk zowel de gene die vooraan rijd of die achteraan rijd. denk ook niet dat je heel vrolijk wordt als je als marshal langs de baan de rotzooi staat op te ruimen, en ze komen met 200+ voor bij gevlogen.. ze noemen het niet voor niks safetycar..
Daarnaast zou de SC natuurlijk ook harder kunnen rijden op die plekken waar niemand op de baan is, en dus alleen op de plek van de crash de snelheid flink laten zakken.
Dat zigzaggen is ook al eens debunked volgens mij. Heb ze dat bij SkySports wel eens horen roepen. Het schijnt heel kortstondig voor een opwarming te zorgen, maar als ze een paar seconden normaal rechtdoor rijden is dat al weer teniet gedaan.GH45T schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:13:
[...]
Ik zie het zigzaggen tegenwoordig veel minder dan jaren geleden achter een safetycar.
Kan me de beelden nog herinneren van de zigzaggende wagens achter de safety car maar RAI die gewoon rechtdoor reed. Was erg grappig om te zien en RAI had dus het beste inzicht
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
RAI warmt zijn banden anders op. Namelijk door in een rechte lijn gelijktijdig te remmen en weer gas te geven ofzo (details ontbreken mij nu even).hansvk schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:29:
Kan me de beelden nog herinneren van de zigzaggende wagens achter de safety car maar RAI die gewoon rechtdoor reed. Was erg grappig om te zien en RAI had dus het beste inzicht
neuhhh denk het ook nietRobertMe schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:24:
[...]
Als ze met 100, zichzaggend, voorbij komen gereden voel je je wel veilig?Vergeet niet dat Grosjean het ook lukt om hem in een semi rechte lijn/zonder zigzaggen in de muur weet te parkeren.
Daarnaast zou de SC natuurlijk ook harder kunnen rijden op die plekken waar niemand op de baan is, en dus alleen op de plek van de crash de snelheid flink laten zakken.
Maar Grosjean werd aangetikt door Magnussen Ericsson, daar kon Grosjean niks aan doen haha

EricssonRdit schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:36:
[...]
neuhhh denk het ook niet
Maar Grosjean werd aangetikt door Magnussen, daar kon Grosjean niks aan doen hahaownee die zat er maar 30meter achter
![]()
Bij motoren koelt het juist de banden af, daarom kun je met een motor ook beter een paar keer flink accelereren en hard afremmen om je banden op te warmen, wist niet dat zigzaggen bij auto's ook geen nut heeft.RonaldMcDonald schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:24:
[...]
Dat zigzaggen is ook al eens debunked volgens mij. Heb ze dat bij SkySports wel eens horen roepen. Het schijnt heel kortstondig voor een opwarming te zorgen, maar als ze een paar seconden normaal rechtdoor rijden is dat al weer teniet gedaan.
RAI lijkt zijn banden tewarmen met zijn remmen, hij is volgens mij ook eenigste die niet slingerd.Zahariac schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:33:
[...]
RAI warmt zijn banden anders op. Namelijk door in een rechte lijn gelijktijdig te remmen en weer gas te geven ofzo (details ontbreken mij nu even).
Daar gebeurt meestal niet zo heel veel
Testing, one, two ...

Poster Renault Sochi

Ric vs Verstappen
Gaan we dit weer zien dit weekend?

Oh ja BOT en RAI, tot twee maal toe in dezelfde bocht 
Vuur torpedo's.
Lol, MAG die die Red Bull ingewoon inhaalt alsof ie stil staat
0:00 target acquired
0:05 target hit
0:15 target down
In aanvulling op de opel safety car discussie hier een klein off-topic linkje naar een artikel over de inzet van de eerste pace-car tijdens de Canadian Grand Prix in 1973: https://www.autoclassics....s/f1-safety-car-first-use
No matter the age, never lose the Kramer inside
Misschien is het probleem wel dat bv de Mercedes eerst banden opvrat omdat ze te heet werden. Daar hebben ze eea aan gedaan, waardoor misschien het neveneffect is dat ze als een dolle temp verliezen bij lage snelheden... Volgens mij rijdt die SC op een afgesproken snelheid en bovendien rijdt die gast al het licht uit zijn ogen in die auto. Harder kan ie volgens mij helemaal niet.GH45T schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:13:
[...]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Harder kan 'die' auto ook niet, ze kunnen er gewoon een FP2 of LMP1 auto ingooien, maar onderdeel van een SC car is ook de snelheid dusdanig te houden dat de mensen op de baan hun werk kunnen doen met enige vorm van veiligheid.mphilipp schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:18:
[...]
Misschien is het probleem wel dat bv de Mercedes eerst banden opvrat omdat ze te heet werden. Daar hebben ze eea aan gedaan, waardoor misschien het neveneffect is dat ze als een dolle temp verliezen bij lage snelheden... Volgens mij rijdt die SC op een afgesproken snelheid en bovendien rijdt die gast al het licht uit zijn ogen in die auto. Harder kan ie volgens mij helemaal niet.
En als veiligheid een kleinere rol speelt, heb je nog altijd VSC, waar ze nog aanzienlijk stuk harder rijden.
(was afaik toch elke keer hamilton die er om liep te zeuren, past hem dan ook wel
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Is inderdaad een vreemde discussie. Zelfs als de normale race-pace een beetje te laag is beginnen de coureurs al te klagen dat ze geen temperatuur in de banden krijgen.
Op SC-snelheid is het feit dat de banden koud worden dus gewoon een gegeven. Begin daar dan niet steeds over te mekkeren, maar hetzij doe er zelf wat aan, hetzij accepteer het gewoon. Iedereen heeft er last van.
Op SC-snelheid is het feit dat de banden koud worden dus gewoon een gegeven. Begin daar dan niet steeds over te mekkeren, maar hetzij doe er zelf wat aan, hetzij accepteer het gewoon. Iedereen heeft er last van.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat dus...SinergyX schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:22:
[...]
onderdeel van een SC car is ook de snelheid dusdanig te houden dat de mensen op de baan hun werk kunnen doen met enige vorm van veiligheid.
En iedereen zeurt als 'm dat past. Als je ergens geen probleem mee hebt, zeur je niet. En we hebben denk ik al eerder geconstateerd dat F1 geen gezelschapsspel is met de buurjongens...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Betreffende Raikkonen; op motorsport.com geeft zijn manager aan waarom hij naar Sauber is gegaan.
https://www.motorsport.co...hind-sauber-move/3182440/
Niks wereldschokkends natuurlijk maar dat vrijer zijn kan wellicht wel in zijn voordeel werken, meer van dit?:

https://www.motorsport.co...hind-sauber-move/3182440/
Niks wereldschokkends natuurlijk maar dat vrijer zijn kan wellicht wel in zijn voordeel werken, meer van dit?:

Ik las ooit eens een interview met Bernd Mayländer dat hij nooit 100% rijdt.mphilipp schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:18:
[...]
Volgens mij rijdt die SC op een afgesproken snelheid en bovendien rijdt die gast al het licht uit zijn ogen in die auto. Harder kan ie volgens mij helemaal niet.
Hij houdt altijd iets speling, want je mag gewoon niet crashen als SC rijder.
Maar toch vind ik het wel hartstikke knap wat hij doet!
Tsja, niet op 100% rijden. Ik denk dat de coureurs zelf in Q3 in de tweede run ook maar op 99% rijden. Ik denk dat Bernd in die zin net zoveel op het randje rijdt als de coureurs tijdens de race als ze in het luchtledige rijden.Ryur schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:46:
[...]
Ik las ooit eens een interview met Bernd Mayländer dat hij nooit 100% rijdt.
https://nl.motorsport.com...n-renault-spec-c/3182505/
Is het verkopen van deze onzin onderdeel van Riciardo's nieuwe contract? De spec-c is zo fantastisch dat ze hem er na 1 race alweer uittrekken en er weer een oude inzetten. Als het slechts een softwaredingetje is zou je zeggen dat ze hem er in Rusland wel in orde hadden kunnen hebben.
Is het verkopen van deze onzin onderdeel van Riciardo's nieuwe contract? De spec-c is zo fantastisch dat ze hem er na 1 race alweer uittrekken en er weer een oude inzetten. Als het slechts een softwaredingetje is zou je zeggen dat ze hem er in Rusland wel in orde hadden kunnen hebben.
[ Voor 21% gewijzigd door -ION- op 24-09-2018 21:15 ]
Het is wel gewoon onveilig met de huidige SC denk ik, die rijdt toch redelijk dicht op de limiet om een enigszins acceptabele snelheid aan te houden voor de rest, waardoor je ongelukken met de SC kunt krijgen. Beter nemen ze een LMP/GP auto ervoor zodat die maar op 60% hoeft te rijden.SinergyX schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:22:
[...]
Harder kan 'die' auto ook niet, ze kunnen er gewoon een FP2 of LMP1 auto ingooien, maar onderdeel van een SC car is ook de snelheid dusdanig te houden dat de mensen op de baan hun werk kunnen doen met enige vorm van veiligheid.
En als veiligheid een kleinere rol speelt, heb je nog altijd VSC, waar ze nog aanzienlijk stuk harder rijden.
(was afaik toch elke keer hamilton die er om liep te zeuren, past hem dan ook wel).

Hoewel enigszins aangekleed als een consumentenmodel denk ik dat de SC onder de motorkap veel gelijk heeft met de GT4/GT3 wagen die Merc ook bouwt.mark-k schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:19:
[...]
Het is wel gewoon onveilig met de huidige SC denk ik, die rijdt toch redelijk dicht op de limiet om een enigszins acceptabele snelheid aan te houden voor de rest, waardoor je ongelukken met de SC kunt krijgen. Beter nemen ze een LMP/GP auto ervoor zodat die maar op 60% hoeft te rijden.
Op het moment dat het een LMP/GP auto is die maar op 60% rijdt, wordt de druk vanuit teams en rijders vanzelf hoger om het tempo veel verder op te voeren dan wat nu mogelijk is, wat het nut van de SC ook een beetje teniet doet. Nu hebben mensen langs de baan de tijd om daadwerkelijk iets op te ruimen omdat de rondes gewoonweg 30-40 seconden langer duren, terwijl met een hoger tempo de auto's weer zo vaak langs komen dat er weer onveilige situaties ontstaan, en de SC langer rond blijft rijden (waardoor er weer minder race over blijft om van te genieten).mark-k schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:19:
[...]
Het is wel gewoon onveilig met de huidige SC denk ik, die rijdt toch redelijk dicht op de limiet om een enigszins acceptabele snelheid aan te houden voor de rest, waardoor je ongelukken met de SC kunt krijgen. Beter nemen ze een LMP/GP auto ervoor zodat die maar op 60% hoeft te rijden.
Daarnaast, Bernd Maylander rijdt al 18 jaar de SC in de F1, en hoe vaak is het in die tijd fout gegaan met de SC omdat die op de limiet moet rijden? Ik kan me niets herinneren, dus volgens mij valt het met die risico's ook wel mee.
Tja, wat moet hij anders? Dit is gewoon een prototype van de 2019 PU en Ricciardo koos voor Renault, niet RBR-Honda. Daar hoort gewoon bij dat Ricciardo niks negatiefs zegt over de PU. Verder heeft zelf Horner al aangegeven dat er verbetering in zit.-ION- schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:14:
https://nl.motorsport.com...n-renault-spec-c/3182505/
https://racer.com/2018/09...s-with-latest-power-unit/
Het was zeker niet goed in Singapore, maar RBR wil winnen en podia scoren en de extra 20pk helpen daarbij. Ik denk dat we de C spec nog wel terug gaan zien, misschien in Mexico.
Maar moet wel gelijk hieraan denkenTransportman schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:46:
[...]
Ik kan me niets herinneren, dus volgens mij valt het met die risico's ook wel mee.
YouTube: Audi R8 Safety Car at Le Mans 2016 - BIG drift in the wet
Gaat ook nog in op de C-spec. Zij stellen daar dat de problemen in Singapore kwamen door het klimaat/de omstandigheden. Omdat deze in Mexico ongeveer gelijk zouden zijn en Red Bull denkt/hoopt daar eens kans te maken wil Red Bull voor daar een goed werkende motor hebben, oftewel een B-spec. Omdat ze in Sochi toch kansloos zijn en het een standaard P5 en P6 zal worden onder normale omstandigheden pakken ze daar de straf.
het klimaat tussen singapore en Mexico-City gelijk? Ik moet dan toch wat aan mijn aardrijkskunde gaan bijspijkeren....Vorig jaar was juist het verhaal dat RB het zo goed deed omdat de motoren door de ijle lucht minder presterden en de auto zelf dominanter was.RobertMe schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:17:
[YouTube: Why Red Bull wants Renault's previous engine spec]
Gaat ook nog in op de C-spec. Zij stellen daar dat de problemen in Singapore kwamen door het klimaat/de omstandigheden. Omdat deze in Mexico ongeveer gelijk zouden zijn en Red Bull denkt/hoopt daar eens kans te maken wil Red Bull voor daar een goed werkende motor hebben, oftewel een B-spec. Omdat ze in Sochi toch kansloos zijn en het een standaard P5 en P6 zal worden onder normale omstandigheden pakken ze daar de straf.
mexico city ligt heel ver boven zeeniveau. door de ijle lucht runnen ze max DF. en RB was zo goed omdat Hamilton en Vettel te druk bezig waren elkaar eraf te beuken
Dus 2x nieuwe B-spec met daarbij alle toeters en bellen die maar vervangen kunnen worden (mits Renault daar ook aan mee wil werken, en de onderdelen ook allemaal beschikbaar heeft).
Testing, one, two ...
Op zich gooien ze die c-spec niet bij het grof vuil he. Ze pakken er nu een b-spec bij ter voorkoming van latere gridstraffen. Dan is de b-spec gewoon een veiliger keus. Die c-spec gaan ze echt nog wel een paar keer gebruiken.
Ze zeggen inderdaad niet dat het klimaat gelijk is, maar dat het daar net als in Singapore voor uitdagingen kan zorgen (in Mexico inderdaad de ijlere lucht waar het in Singapore de vochtigheid was) en de C-spec daar dan wellicht ook niet optimaal gaat lopen.bvbal79 schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:45:
[...]
het klimaat tussen singapore en Mexico-City gelijk? Ik moet dan toch wat aan mijn aardrijkskunde gaan bijspijkeren....Vorig jaar was juist het verhaal dat RB het zo goed deed omdat de motoren door de ijle lucht minder presterden en de auto zelf dominanter was.
Gamertag: FinrazielNL
Moet geen probleem worden voor de Renault techniek, deed het vorig jaar ook probleemloos in Mexico bij alle Renault aangedreven bolides 🤪Finraziel schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:48:
[...]
Ze zeggen inderdaad niet dat het klimaat gelijk is, maar dat het daar net als in Singapore voor uitdagingen kan zorgen (in Mexico inderdaad de ijlere lucht waar het in Singapore de vochtigheid was) en de C-spec daar dan wellicht ook niet optimaal gaat lopen.
Testing, one, two ...
Zodra Renault een goeie software update heeft kan de Spec C wel gaan werken. De vraag is of en wanneer ze dit klaar hebben(misschien pas voor de wintertests?)

[/shitpost]
nog eentje van reddit, VER/RIC in Baku
https://streamable.com/i1zn7
[ Voor 36% gewijzigd door iichel op 25-09-2018 00:08 ]
[F1 2018] Race 16 - GP van Rusland
Voor de echte die-hard liefhebbers
Voor de echte die-hard liefhebbers
[ Voor 30% gewijzigd door naitsoezn op 25-09-2018 08:10 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Kan hem nu even niet vinden maar SkySports heeft ooit een filmpje gemaakt over de SC en dat is gewoon een standaard Mercedes. Met lampjes er opCranzai schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:35:
[...]
Hoewel enigszins aangekleed als een consumentenmodel denk ik dat de SC onder de motorkap veel gelijk heeft met de GT4/GT3 wagen die Merc ook bouwt.
Edit: wel dit https://www.iol.co.za/mot...18-f1-safety-car-13960682
[ Voor 11% gewijzigd door RonaldMcDonald op 25-09-2018 10:12 ]
Mwah.

Lijkt me logisch dat ie net op de limiet rijdt, maar hij doet wel hard zijn best. Ik zou graag een keer naast 'm zitten, maar ik weet dan ook dat ik denk ik een schone luier nodig heb...Ryur schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:46:
[...]
Ik las ooit eens een interview met Bernd Mayländer dat hij nooit 100% rijdt.
Aangezien de SC relatief vaak ik de regen rijdt in F1 lijkt het veiliger om een SC met vierwielaandrijving te nemen ipv van achterwielaangedreven modellen van Mercedes.
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Dus precies wat ik een paar pagina's terug al zei. Heel leuk die concept renders, maar het uiterlijk van de auto word pas duidelijk als je de team engineers en de regelementen een tijd in 1 kamer zet. Dan zie je pas wat er uit gaat komen.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
[YouTube: Safety Car FAILS]hjs schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:12:
[...]
Maar moet wel gelijk hieraan denken![]()
YouTube: Audi R8 Safety Car at Le Mans 2016 - BIG drift in the wet
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dit topic is gesloten.
Let op:
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1
Alle weekend-topics van 2018: Topicreeks: [F1] Seizoen 2018 - GP topics
Discussie over een mogelijke GP in Nederland kan vanaf nu in [F1] GP in Nederland?
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1