Het
oorspronkelijke artikel van amus is hierboven al eerder aangehaald..
Heerlijk toch hoe alle f1 media elk artikel van elkaar napraat. En erger nog...3 zinnen tot een volledig artikel op de eigen site probeert te promoten.
Im sportlichen Reglement könnte es schon bald zu Änderungen kommen. So wird diskutiert, die Qualifikation bereits ab 2019 zu vierteln. Liberty verspricht sich von vier Segmenten mehr Spannung. Demnach fliegen im Q1, Q2 und Q3 jeweils vier Fahrer raus. Das Q4 wird dann mit den besten acht Fahrern bestritten.
We gaan dan dus van 3 Q's met steeds 5 uitvallers, naar 4 Q's met steeds 4 uitvallers.
Q1 - 22 coureurs
Q2 - 16 coureurs
Q3 - 12 coureurs
Q4 - 8 coureurs
Op zich snap ik het idee wel. Ik heb dit jaar ook regelmatig dat ik de zaterdag spannender vind dan de zondag.
Ik vrees alleen dat we dan dus een Q4 krijgen waarin de laatste 2 plekjes helemaal niet bevochten worden. De top 6 staat immers al zo'n beetje vast, en dat zie ik ook niet snel veranderen. Dan heb je dus nog 2 plekken voor de B-serie F1 teams.
En wordt dan Q3 de Q die je banden bepaalt?
Wat ik veel interessanter vind is dat er ook gesproken wordt over een cap op de ontwikkeling van de motoren. Vanaf 2021 een teruglopend aantal uren op de testbank, vergelijkbaar met hoe er nu met windtunnel uren omgegaan wordt.
Ik hoop dat Honda en Renault dan in 2021 op hetzelfde niveau als Mercedes en Ferrari zitten.
Anders krijgen we weer de ellende die we hadden met het token systeem: Een achterstand die niet meer in te halen is.
Dat zal dan waarschijnlijk ook de bedoeling zijn van de cap: Eerst op gelijke hoogte komen, en dan voorkomen dat er iemand uitloopt door meer in ontwikkeling te stoppen.
Overigens zie ik nergens in dat artikel staan waar AMUS alle wijsheden vandaan haalt, dus het is maar de vraag hoeveel hiervan echte plannen zijn en hoeveel proefballonnetjes.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams