Een velomobiel is comfortabel, veiliger dan een gewone fiets en een stuk praktischer (weerbescherming, opbergruimte etc)

Elektrische ondersteuning in een velomobiel is eigenlijk alleen maar handig als je veel heuvelop moet fietsen want dan voel je die ongeveer 30kg aan fiets wel maar verder rij je bijna altijd boven de 25km/u dus dan doet de ondersteuning niks.
Heb er jaren 1 gehad en het is een uitstekende vervanger voor de auto tot middenlange afstand. (50~75km enkele reis). Alleen zijn ze wel heel erg prijzig en ze hebben ook wel wat nadelen maar dat komt vooral omdat ze op het fietspad moeten (haakse bochten, detectielussen bij verkeerslichten die je niet zien en je half uit het ding moet klimmen om het knopje in te drukken, paaltjes in onmogelijke bochten etc). Uiteraard kun je er ook niet met zijn tweeen in en 50km/u met zo'n ding rijden is echt niet voor iedereen weggelegd, denk eerder aan 30-35km/u dus je reistijd is nog steeds langer dan met de auto.
Nee, auto's veroorzaken de helft van de uitstoot, niet persoonlijk vervoer an sich.
Motorfietsen ( evenals bromfietsen en andere vervoersmiddelen zoals de twizzy, carver etc. ) zijn bv ook persoonlijk vervoer en zijn maar 1,3% van het totaalplaatje. Als iedereen morgen op een zuinige motorfiets zou stappen , ook al is het benzine dan daalt het energieverbruik al rustig met de helft.
Dat auto's niet veel dalen komt denk ik doordat de eletrificatie niet echt snel gaat, mede dankzij de onzekerheid die de overheid ons elke keer voor de voeten gooit met wel of geen subsidies, wel of geen MRB, rekeningrijden voor EV's etc. Ik twijfel intussen ook serieus of ik mijn elektrische auto ga aanhouden als de MRB straks de spuitgaten uit gaat lopen, ik rij niet zoveel dus die vaste lasten zijn een fikse hap van de kilometerprijs.
En vlak ook de opkomst van de SUV en andere lomp grote, inefficiente zware hokken niet uit. Dat dáár nog geen halt toe is geroepen is echt volstrekt onbegrijpelijk.
Hoe moeilijk is het om als Europese unie te zeggen, een auto mag nog maximaal X wegen, maximaal zo lang en zo breed zijn en maximaal X verbruiken? Heb je zakelijk een dodge ram nodig om bv een zware kar te trekken? Prima, dan zetten we die onder de categorie 'vrachtwagen' en mag je nog maar 80km/u.
Oplossingen zat maar er lijkt alleen maar zwart wit gedacht te worden, openbaar vervoer + fiets = goed, auto en al het andere persoonlijke vervoer = slecht.
OV is geen end all , be all oplossing en zal dat ook
nooit zijn. Persoonlijk vervoer is van alle tijden en gaat echt nergens heen, het mag alleen wel stukken lichter en efficienter en ruimtebesparender. Met de motor kom ik ook overal en met een velomobiel zit je ook droog als het regent. Een voertuig als de twizzy of carver die 100km/u kan rijden zou voor de meeste mensen meer dan voldoende zijn als auto vervanger.
[
Voor 6% gewijzigd door
Metro2002 op 15-05-2024 15:06
]