CVTTPD2DQ schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:10:
[...]
Helemaal mee eens. En toch was Nederland 40 jaar geleden geen "arm" land. En tieners van toen konden zich vermaken zonder naar de Primark te gaan. Met het risico een beetje als een ouwe lul te klinken, we zijn veel afhankelijker van de commercie geworden om onze verveling te verdrijven.
klopt, maar dat wil niet zeggen dat terug gaan makkelijk is en al helemaal niet gewenst.
Dat is een cynische poging de beslissingen van anderen te bagatelliseren om maar niet naar je eigen gedrag te hoeven kijken. Je denkt dat ik niet van kaas en vlees houd? Of van verre vakanties?
Ik denk dat ik niet goed heb overgebracht wat ik bedoel. (Hopelijk gaat het nu beter).
Wat ik probeer te zeggen is dat er vaak 1 bepaald onderwerp gepakt wordt een dat gaat men vol tegen in. Luchtvaart is er zo een, net in andere cirkels vlees of zuivel.
Dat terwijl onze uitstoot natuurlijk een som is van alle dingen die we doen een 1 onderdeel "aanvallen" niet gaat werken.
Ik ben een uitgemaakt voor moordenaar van de aarde omdat ik niet vegan ben. Ik heb ongeveer hetzelfde gehoord toen in het had over mijn laatste vliegvakantie 3 jaar geleden.
Echter de maker van opmerking 1 zet met enige regelmaat fotos online van plaatsen die niet met de trein te bereiken zijn en maker 2 heeft een kledingkast waartegen je u zegt.
En bedoel ik, we focussen ons op 1 ding wat ons goed uitkomt, zonder naar het totale plaatje te kijken.
Prima, laten we pas op de plaats maken zodat er ruimte is voor de mensen voor wie welvaartsgroei betekent dat hun kinderen niet vanaf zesjarige leeftijd moeten werken.
Maar vreemd genoeg bedoelen we met welvaartsgroei meestal de onze, en niet die van mensen aan de andere kant van de wereld.
Van mij mag Abu in Nigeria, Singh in Delhi en Xinin Chengdu precies evenveel luxe krijgen als ik heb. Ik ga ze niet tegen houden.
En gezien wat er gebeurt in Azië en Afrika, gaan ze daar ook voor.
crisp schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:33:
[...]
Maar dat is ook een whataboutism. Zoals gezegd staat de luchtvaart ook simpelweg symbool voor dit soort decadentie, mede ook omdat (zeker in Nederland) daar nog wel meer meespeelt zoals geluidsoverlast, overmatige subsidieëring, stikstofuitstoot etc. Dat wil niet zeggen dat de luchtvaart het enige is waar we iets mee zouden moeten doen, maar het is wel een opzichtig "target".
Alles is een whataboutisme. En extreem subjectief.
Jij noemt de luchtvaart decadent, ik dat de gemiddelde Nederlander 140 stuks kleding in de kast heeft hangen, waarvan 25% niet gedragen is. En elk jaar veel te veel weggegooit, nog zonder te recyclen.
En dat terwijl dat fast fashion meer CO2 uitstoot dan vliegen en varen bij elkaar. En dan hebben we het niet eens over het gebruik van gif, water en slaven.
Of dat grote steden vol staan met koffietentjes waar je koffie uit Guatemala kunt kopen, met avocado toast .
Dat noem ik decadent. Alleen is dat normaal geworden en dus bijna nooit een echt punt van discussie, laat staan demonstraties. Terwijl misschien juist daar de grotere winst te halen is.
Het feit dat de luchtvaart in het oog springt is ook een keuze en laat zien dat men vaak niet verder kijkt dan de grens. En de focus op 1 zal is nimmer slim, zeker als de winst die daar te behalen is, minimaal is (immers maar 3% van het totaal).
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik vind wel dat de hypocrisiekaart altijd wel snel getrokken wordt in dit soort discussies, en vaak onterecht naar mijn mening. Als je het in het absurde zou doortrekken dan zou iemand die begaan is met het klimaat niet eens meer mogen ademen, want dat stoot ook CO2 uit.
Ik ben er van overtuigd dat mensen die klimaatbewust zijn gemiddeld ook duurzamere keuzes maken, maar het is nu eenmaal onmogelijk om je in de huidige maatschappij volledig te onttrekken aan zaken die minder duurzaam zijn, vooral ook omdat duurzame keuzes nu vaak ook duurder zijn.
Op zich ben ik het met je eens, ware het niet dat vrijwel altijd weer toch gewezen wordt. In dit geval de luchtvaart , maar waarom zou iemand niet mogen vliegen als ze verder zo groen mogelijk leven?
Is het juist niet hypocriet door niet verder te kijken?
Door alleen op 1 of 2 zaken te focussen, die in het geval van de luchtvaart ook niet eens zoveel opleveren qua CO2 winst, verlies je de kijk op de rest.
De status quo op een duurzame manier is (zeker binnen de termijn - if any - die ons nog rest) een utopie, en zelfs al zou het kunnen dan zullen we door reboundeffecten uiteindelijk toch al snel weer terug bij af zijn. We zullen echt, en snel, weer moeten leren wat bescheidenheid is.
Je krijgt de bevolking, zowel in ons land als de rest van de wereld ook niet mee.
Grote koppen, CO2 uitstoot gedaald. Maar goed lezen laat zien dat "we" niet minder zijn gaan gebruiken. Energie inderdaad flink minder CO2, maar omdat de techniek dat mogelijk maakt, niet omdat we minder energie gebruiken.
En de landen die nu op de deur rammelen, gaan zich echt niet inhouden.
Als er dan toch de luchtvaart erbij halen de grootste groei zit in India, gevolgd door China en Amerika.
En dat geldt ook voor technologie, kleding en voedsel.
Inzetten op minderen kan bijdragen, maar minimaal. Juist het inzetten op vergroenen van het huidige niveau qua spullen en diensten is cruciaal.
[
Voor 24% gewijzigd door
Fly-guy op 17-04-2024 14:19
]