crisp schreef op zondag 31 december 2023 @ 01:11:
Als ik
dit soort stukken lees, of de gemiddelde reacties onder klimaatgerelateerde artikelen, dan zinkt de moed me wel in de schoenen. Zeker sinds de laatste verkiezingen heb ik sterk het gevoel dat klimaatbewustzijn iets is wat nog maar bij weinig mensen speelt, laat staan dat mensen zich daardoor laten leiden.
"Daarbij komt dat de invloed van de mens via CO2 (nu 0,04% van de atmosfeer) op het klimaat beperkt is. De zon bepaalt ons klimaat.”
Dat zo'n onzinreactie zonder rechtzetting de krant haalt! zie
https://climate.nasa.gov/...rature-vs-solar-activity/
En ivm 'onbetaalbaar': ik ben 43 en heb nog nooit een auto gekocht, mijn vrouw en ik fietsen dagelijks 10 km naar het werk (met een (snelle) elektrische fiets zou het nog een stuk verder mogen zijn), met het geld dat we uitsparen is ons huis energiezuinig gemaakt, waardoor we nu 13 euro per maand betalen (alles elektrisch en onze energieleverancier produceert enkel zon en wind).
Ook de berichtgeving rondom de acties van XR gaan meestal meer over gevaarzetting, mogelijke gevolgen voor hulpdiensten, en het feit dat een gebouw al lang niet meer het hoofdkantoor van de ING meer is, dan over het achterliggende doel van de demonstratie.
In dit artikel zegt de oprichter van XR nochtans dat dergelijke acties de enige effectieve manier zijn die iets uithalen. Weet je wat volgens mijn echt zou helpen? Een langdurige/permanente olie/gascrisis, bvb. doordat ontginning steeds moeilijker/duurder wordt, dan kan men ook geen schuldige aanduiden zoals 'de groenen'.
Anoniem: 63072 schreef op zondag 31 december 2023 @ 01:19:
[...]
Ik had het niet over overconsumptie, maar over vegetarisch of vegan eten. Maar nu je erover begint. Er is naast over eten nog een groot probleem: te grote porties die weggegooid worden. Ik loop er als single wekelijks tegenaan. Voor veel bederfelijke waar kan ik alleen verpakkingen kopen waar ik vier dagen of van kan eten. Het zal je niet verbazen dat ik niet elke dag hetzelfde wil eten. De hoeveelheid die ik alleen hierom al weggooi is schrikbarend.
Het is niet alleen werk waar mensen auto's voor nodig hebben. Het OV is zo schrikbarend in dit land dat niets van mijn sociale leven over zou blijven zonder auto. Werk is tegenwoordig voor mij juist hetgene waar ik geen auto voor nodig heb.
Zoals ik in het andere topic al zei, men wil hier in nl gedrag verandering afdwingen zonder de noodzakelijke randvoorwaarden goed te regelen. Maar als je die gaat regelen gaat het voor een andere groep weer niet snel genoeg. Toch zullen ze dat moeten doen, anders zie ik de plannen niet slagen.
Koop je dan enkel eten in pakjes? Wij kopen verse groenten en bereiden enkel wat we die dag eten, we gooien zelden iets weg en anders is er ook de diepvriezer. Maar nu je het over voedselverspilling hebt: 3/4 van de landbouwgrond dient voor vee(voer), dat is pas verspilling:
Idem voor waterversplling:
:strip_exif()/f/image/1cN7AnJCV7g0iVx7vPIObc9W.jpg?f=fotoalbum_large)
Scheurbuik schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:36:
Probleem voor de politiek (en iedereen) is dat er ook andere dingen zijn die onze welvaart bedreigen. Klimaat is vooral een probleem op langere termijn. Komende decennia zijn er grotere gevaren die het hoofd geboden moeten worden.
Enja welvaar inleveren is in de geschiedenis nooit vrijwillig gegaan, maar een gevolg van oorlogen.
Of door schaarste, zelfs zonder klimaatprobleem lopen fossiele brandstoffen op hun einde, zonder transitie kan je over enkele decennia zeggen 'oei, alles is op, of te duur, wat nu?' Dat lijkt me ook niet de bedoeling, al krijgen we er met hernieuwbare energie meteen een nieuwe uitdaging bij: eindige zeldzame grondstoffen, het zal in elk geval noodzakelijk zijn om ook
minder energie te verbruiken/verspillen (geen 2-tonner gebruiken om wat verderop naar de winkel te gaan, geen 2000 km vliegen om aan een zwembad te gaan liggen, niet dagelijks 10 minuten douchen alsof je in een steenkoolmijn werkt,...)
[
Voor 4% gewijzigd door
Anoniem: 78739 op 31-12-2023 12:24
]