Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Agent47 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:29:
[...]

Verklaar? Ik ben het met je eens hoor :P. Een deel van je tuin bestraten kan best funtioneel zijn trouwens.
Je zou eigenlijk ( maar dat is mijn mening natuurlijk, zonder oprecht goede onderbouwing :+ ) bij een straat, iedereen dezelfde voortuin moeten hebben. Krijg je een heel strak beeld van. Iedereen één boom in de voortuin bijvoorbeeld.
Er zijn nu gemeentes waar je subsidie kunt krijgen wanneer je je tuin 'ontstraat'. Dat kost de staat/burger dus geld. Ik zou het willen omdraaien. Belasting heffen over elke m2 die boven de x% is verhard. Zo levert het de staat geld op. De tijd van goed gedrag belonen is voorbij. Dat heeft gewoon te weinig effect.

Ik neem aan dat iedereen weet dat een verharde tuin leidt tot overstroomde riolen bij een plensbui, omdat het water nergens anders heen kan. En dat het bijdraagt aan extra hitte in bebouwde gebieden omdat het veel meer warmte vasthoudt dan een gazonnetje.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
Tja.. en wat defineer je als verhard. Kunstgras en bloempotten?.

Daarnaast zijn de huidige postzegeltuintjes (want dure bouwgrond) logischerwijs procentueel veel meer verhard dan vroeger. Een beetje terras vult de helft van de tuin

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Wat betreft warmte is het inderdaad wel een goed punt, maar dat water-issue is op te lossen. Ik heb een deel van mijn tuin betegeld (want ik wil graag ergens kunnen zitten), maar heb gebruik gemaakt van polymeerzand als voegmiddel, waardoor alle regenwater tussen de tegels door de grond in gaat. Er gaat geen water vanaf mijn terras naar het riool.

Daarnaast hebben mensen vaak het idee dat groen beter is dan tegels en maken ze van een groot deel van de tuin een gazon. Dat doet voor je biodiversiteit natuurlijk ook geen ene fuck. Ooit vogels nestjes zien bouwen in een grasveld? Ooit egels zien schuilen tussen het hoge gras?

Ik heb naast mijn tegels gewoon grote borders met daarin allerlei struiken (twee grote druivenstruiken), diverse bomen, heel veel bloemen en wat dies meer zij. Zo heb ik een (deels betegelde) tuin in dichtbebouwd stedelijk gebied, vol met insecten, vogels en egels.

Maar inderdaad, bij de buren is het één lelijke steenvlakte... Want 'onderhoudsvrij'. De buurvrouw is meer tijd kwijt met onkruid tussen de stenen uit trekken dan ik spendeer aan alle groenonderhoud. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:53:
Tja.. en wat defineer je als verhard. Kunstgras en bloempotten?.

Daarnaast zijn de huidige postzegeltuintjes (want dure bouwgrond) logischerwijs procentueel veel meer verhard dan vroeger. Een beetje terras vult de helft van de tuin
bestraat, met tegels of klinkers. Kunstgras is (redelijk) water doorlatend.

De reden dat mensen dit doen is omdat ze geen zin hebben om hun tuin te onderhouden. Dan is het lekker goedkoop op gratis wat stoeptegels af te halen en er 1x per jaar wat onkruidverdelger overheen te jagen. Over het algemeen zie je dit soort betonnen tuinen meestal in wijken met wat goedkopere/oudere huizen. Of mensen die dan eenmalig een paar van die grote betontegels op de kop tikken en je zo'n marmeren Frans Bauer look krijgt :D

Als je geen zin hebt in onderhoud, is grind (of kunstgras) op worteldoek de beste oplossing, dan kan het water iig weg. Onderschat dit probleem niet. Als er in een wijk bij alle huizen meer dan 80% van het perceelverhard is (er vanuitgaande dat het meeste water niet door de voegen loopt) moet dus 80% van alle regen via het riool worden afgevoerd. Er zijn genoeg blokken waarbij meerdere huizen gewoon 100% verhard zijn....dan moet ALLE regen door het riool (even uitgaande van een oude wijk zonder eigen hemelwaterafvoer). De meeste riolen zijn hier niet op berekend en dan staat de straat binnen no-time blank.

Wil je ook het warmteprobleem tekkelen is een 'echte' tuin nodig. En tuurlijk wil je een of meerdere zitplekjes...maar ook daar zijn er meer mogelijkheden zoals @dreamscape al aangeeft

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:00

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Topicstarter
dreamscape schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:03:
Wat betreft warmte is het inderdaad wel een goed punt, maar dat water-issue is op te lossen. Ik heb een deel van mijn tuin betegeld (want ik wil graag ergens kunnen zitten), maar heb gebruik gemaakt van polymeerzand als voegmiddel, waardoor alle regenwater tussen de tegels door de grond in gaat. Er gaat geen water vanaf mijn terras naar het riool.

Daarnaast hebben mensen vaak het idee dat groen beter is dan tegels en maken ze van een groot deel van de tuin een gazon. Dat doet voor je biodiversiteit natuurlijk ook geen ene fuck. Ooit vogels nestjes zien bouwen in een grasveld? Ooit egels zien schuilen tussen het hoge gras?

Ik heb naast mijn tegels gewoon grote borders met daarin allerlei struiken (twee grote druivenstruiken), diverse bomen, heel veel bloemen en wat dies meer zij. Zo heb ik een (deels betegelde) tuin in dichtbebouwd stedelijk gebied, vol met insecten, vogels en egels.

Maar inderdaad, bij de buren is het één lelijke steenvlakte... Want 'onderhoudsvrij'. De buurvrouw is meer tijd kwijt met onkruid tussen de stenen uit trekken dan ik spendeer aan alle groenonderhoud. ;)
Je kan hier een vogeldag houden aangezien we duiven, eksters, kraaien, vlaamse gaaien, een verdwaalde kwikstaart en een eskader huismussen hebben die ons grasveld (400 m2) als een soort gedekt tafeltje zien voor mieren, insecten, wormen, etc. ;)

Overigens wordt er in deze regio gerekend met 10% toename verharding moet open water zijn om die plensbuien te corrigeren. In de berekening verhard wordt al met een (hoog) percentage tuinverharding gerekend tegenwoordig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:17:
[...]

Je kan hier een vogeldag houden aangezien we duiven, eksters, kraaien, vlaamse gaaien, een verdwaalde kwikstaart en een eskader huismussen hebben die ons grasveld (400 m2) als een soort gedekt tafeltje zien voor mieren, insecten, wormen, etc. ;)
Natuurlijk. Maar ik bedoelde een lapje gras in de tuin van het gemiddelde rijtjeshuis. Een tuin van 6x10 of zo, die die tegenwoordig steeds meer verhard wordt. Als daar een stukje gras in gelegd wordt is dat maar een paar m2. Tuinen van 400m2 worden gelukkig bijna nooit geheel betegeld - op een enkele tokkievilla na.

Mijn huis (ook zo'n simpel rijtjeshuis) ligt overigens niet direct aan de weg, maar juist ook aan een plantsoen met honderden vierkante meters gras en andere struiken. En inderdaad, dat soort gras, dat is voor vogeltjes heel leuk. Een postzegeltje van 3x3 in een doorzonwoningtuintje, daar is voor menig vogel echt geen reet te beleven.

Punctuality is the politeness of kings

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:09
Excuus voor het omhoog duwen van deze topic maar het nieuws wat ik wilde delen, hoorde niet in de andere klimaattopic thuis (wetenschap en achtergrond).

Ik hoorde vandaag op RTL Z dat RWE en nog een partij geen schadevergoeding hoeven te krijgen doordat ze de kolencentrale's moeten sluiten. Dat heeft de rechter vandaag beslist. Zie https://www.rechtspraak.n...ompensatie-afgewezen.aspx voor de uitspraak in begrijpend Nederlands. Daar kan je doorklikken naar de uitspraken zelf. Toch wel een bijzondere uitspraak en denk wel dat als dit in stand blijft leidend voor andere zaken.
Pagina: 1 ... 44 45 46 Laatste

Let op:
Nee, dit is ook niet de plek om het bestaan of niet bestaan van klimaatverandering te gaan bediscussiëren. De wetenschappelijke consensus omtrent het bestaan van klimaatverandering en de rol van de mens hierin is dusdanig overweldigend dat die discussie niet meer gevoerd hoeft te worden.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
Voor de stikstofproblematiek is er: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee