Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:38
Achja, dit is nog niet zo'n probleem. Wacht maar tot je onder een donkere koude douche staat omdat het net de vraag van alle warmtepompen en inductiekookplaten in de winter niet aan kan :X

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15:37

Proton_

Team Welles

Dat is toch geen verrassing en zelfs wenselijk? EVs zijn een prima stuurbare vraag, het alternatief is ongeplande netverzwaring, dat is kostbaar en levert niet veel op.
Load balancing door EV laders was al in 2009 aangekondigd en is bij bedrijfs- en thuisladers al gemeengoed.
Wel is het belangrijk dat het verwachtingsmanagement klopt.
Maar van mij mag jij lekker in je dieseltje blijven rijden hoor :)

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Proton_ schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:13:
Dat is toch geen verrassing en zelfs wenselijk? EVs zijn een prima stuurbare vraag, het alternatief is ongeplande netverzwaring, dat is kostbaar en levert niet veel op.
Als je wilt dat heel Nederland aan de EV gaat dan is het wel handig dat na een paar uur de batterij weer bijna vol is...

En gaan we straks ook de warmtepompen minder vermogen geven zoals @GENETX terecht stelt? Iedereen aan de 15 graden omdat het net het niet trekt.

[Voor 15% gewijzigd door hoevenpe op 13-02-2020 21:18]

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:23

dr.lowtune

Deugt niet

Proton_ schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:13:
Load balancing door EV laders was al in 2009 aangekondigd en is bij bedrijfs- en thuisladers al gemeengoed.
Wel is het belangrijk dat het verwachtingsmanagement klopt.
Maar van mij mag jij lekker in je dieseltje blijven rijden hoor :)
Het is wel een beetje flauw als je straks in de winter je bijna lege auto aan je laadpaal hangt en hij de volgende ochtend niet vol is omdat er teveel vraag elders was ;)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15:37

Proton_

Team Welles

@dr.lowtune het gaat over 3 uur vermindering per dag.
Stel de ochtendpiek komt er ook bij, dan heb je tussen 22:00 en 06:00 8 uur waar je 11 kW kan laden.
Zelfs een dikke model X komt op 88 kWh 400 km ver, een kleinere auto zoals de mijne zit gegarandeerd vol.
Bovendien weet je dat van te voren.
Context: iemand met een Kona met 30.000 km per jaar stookt op een gemiddelde dag zo'n 14 kWh weg.
Echt, loadbalancing is in de praktijk gewoon geen enkel probleem.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 03:43

Erasmo

Laadpaaljager

hoevenpe schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:15:
[...]

Als je wilt dat heel Nederland aan de EV gaat dan is het wel handig dat na een paar uur de batterij weer bijna vol is...
Is ie ook. In de praktijk flikkert iedereen in Nederland z'n EV aan de lader om 17:30 en als ie om 08:00 vol zit maakt het niet veel uit of dat om 02:00 of om 05:00 is. Weet je dat je om 19:00 een retourtje Groningen-Luxemburg gaat doen hang je hem even 10 minuten aan de snellader onderweg naar huis net zoals je nu een auto aftankt voor vertrek.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 08-04 19:10

Amphiebietje

In de blubber

In ander, minder onderbuik "GVD, die klimaatmaatregelen kosten te veel!!!"-nieuws:

Antarctica warmt op

Goed, het is nog maar een enkele meting, maar als dat steeds vaker voorkomt, zal uiteindelijk het zeeniveau behoorlijk stijgen.

Massieve afname aantal insecten in auto-splat-o-meter test, lijkt op een massa-extinctie

...en zonder insecten zal de mensheid binnen niet afzienbare tijd volgen, omdat te veel van onze voedselproductie afhankelijk is van bestuiving door insecten en (indirect) voedselketens waarin insecten een rol spelen.

Zing met mij, een liedje over recht de muur invliegen... :/

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15:29

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Daar hebben we het klimaattopic voor natuurlijk, dat gaan we hier niet overdoen. Dit topic is voor het Nederlandse klimaatakkoord en de gevolgen daarvan. Het Klimaattopic voor dit soort zaken. Heb de titel iets aangepast zodat ze ook minder op elkaar lijken.

Maar onderbuik? Die onderbuik had al vraagtekens, die onderbuik ging rekenen en kwam op heel andere getallen, die onderbuik werd weggezet en een jaar later had de onderbuik (weer) gelijk...

[Voor 66% gewijzigd door Señor Sjon op 14-02-2020 09:26]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Shabbaman
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09-04 21:32

Shabbaman

Got love?

Drumatiko schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:49:
• Zorg dat je op jaarbasis overcapaciteit hebt met zon/wind/overige energieopwekking, en zet een deel om in waterstofgas. Ik weet dat je een substantieel deel van de energie verliest bij de omzettingen, maar bij een deel van de woningvoorraad zal dit per saldo minder belastend zijn voor het milieu dan volledige sloop/herbouw.
[/list]
Afgelopen weekend was op een gegeven moment het aanbod van windenergie zo hoog dat de energieprijs negatief was. Op zo'n moment is bufferen al snel economisch rendabel.
alexbl69 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:57:
[...]

Kan er inmiddels geen touw meer aan vastknopen. Ze hebben alleen rekening gehouden met de 'kosten voor de samenleving' ?!?

Wat betekent dat? Zijn dat alleen de kosten voor de overheid of is dat de som van alle bouwkosten? Lekker vaag weer.
Het aangehaalde voorbeeld gaat over BTW: dit zijn inkomsten voor de overheid. Dat geldt ook voor loonbelasting van de bouwers bijvoorbeeld. Die inkomsten kunnen ingezet worden om de investeringskosten te drukken, dan is het kostenneutraal. Anders zou de variant waarin de rijksoverheid het werk uitvoert en financiert met een belastingverhoging goedkoper lijken.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Shabbaman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:39:
[...]

Afgelopen weekend was op een gegeven moment het aanbod van windenergie zo hoog dat de energieprijs negatief was. Op zo'n moment is bufferen al snel economisch rendabel.
Nogal Wiebes met windkracht 8-10... ;)
[...]

Het aangehaalde voorbeeld gaat over BTW: dit zijn inkomsten voor de overheid. Dat geldt ook voor loonbelasting van de bouwers bijvoorbeeld. Die inkomsten kunnen ingezet worden om de investeringskosten te drukken, dan is het kostenneutraal. Anders zou de variant waarin de rijksoverheid het werk uitvoert en financiert met een belastingverhoging goedkoper lijken.
Ja, het probleem is dat het heel anders verkocht is en dat er ontzettend slappe excuses komen.
  • BTW niet gerekend
  • Alleen nieuwe elementen gerekend, niet wat je moet aanpassen
  • W&R van uitvoerende partijen 'vergeten'
  • 3%/jaar dalende bouwkosten... Zie je het voor je?! De bouwsector moet ook 75k huizen/jaar bouwen en dat lukt ook van geen kant door dezelfde overheid die telkens een stok tussen de wielen steekt. Er is aan alle kanten schaarste en dan zouden prijzen dalen?! Economie 101, waar vinden ze die lui?

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als je lang genoeg bij de overheid zit worden zaken als vraag en aanbod dingen waar je ooit wel eens wat over gelezen hebt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 14:08
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:46:
Nou nee, niet echt. Je kan windmolens op verschillende manieren ontwerpen, zodat ze het meest efficiënt zijn bij de windkracht die je gemiddeld het vaakst hebt. Uitzonderlijk harde wind betekent dus niet dat ze het meeste opwekken.

SW-0040-8191-9064

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Op zee met hoge molens die gericht zijn op hoge windsnelheid, daarbij heb je natuurlijk ook hogere windsnelheden als de storm aanzwelt en in het weekend minder verbruik. Dan lukt het wel met de prijs.

• Spookelo
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 13:53
ph4ge schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:01:
[...]

Nou nee, niet echt. Je kan windmolens op verschillende manieren ontwerpen, zodat ze het meest efficiënt zijn bij de windkracht die je gemiddeld het vaakst hebt. Uitzonderlijk harde wind betekent dus niet dat ze het meeste opwekken.
Jawel. Zodra het maximale vermogen is bereikt draaien de bladen steeds meer uit de wind zodat de generator altijd het maximale vermogen levert. Totdat het zo hard gaat waaien dat de molen uit moet.

De vermogenscurve ziet er dan zo uit:
https://www.wind-power-program.com/popups/Typical%20power%20output%20(550%20x%20363).jpg

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:31
Shabbaman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:39:
[...]
Dus in het beroerdste geval zijn enkel de maatschappelijke kosten berekend waarbij zaken als BTW en loonbelasting ook nog eens enkel aan de inkomstenkant voorkomen?

Toch maar eens tijd zoeken om die berekeningen na te kijken. Eén ding is (en was toen ook al) zeker: die berekeningen hebben helemaal niks met de praktijk te maken.

iRacing Profiel

• Adlermann
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:18
alexbl69 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:19:
[...]

Dus in het beroerdste geval zijn enkel de maatschappelijke kosten berekend waarbij zaken als BTW en loonbelasting ook nog eens enkel aan de inkomstenkant voorkomen?

Toch maar eens tijd zoeken om die berekeningen na te kijken. Eén ding is (en was toen ook al) zeker: die berekeningen hebben helemaal niks met de praktijk te maken.
Ik ben iig blij dat ik een A label nieuwbouwwoning heb gekocht (nog wel op gas :P ). Heb ik veel van die verborgen dingen gewoon in de hypotheek / duurzaamheidslening kunnen proppen.

Ik had echt 0 zin in achteraf isoleren etc etc.

En aangezien ik nog een vergunning heb gekregen voor gas (tijdje terug alweer) en we zoiets hebben als rechtszekerheidsbeginsel ga ik er vanuit dat ik nog wel een jaar of 10 op gas kan blijven. Zo niet, dan wordt het procederen tegen de gemeente :)

Mijn observaties over het onderwijs gaan vooral over HBO, dan WO. De rest zal ik dan expliciet benoemen als ik dat bedoel :)

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

alexbl69 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:19:
[...]

Dus in het beroerdste geval
Dat zeg ik niet, want dat weet ik niet. Maar dergelijke heffingen weglaten zijn wel heel gebruikelijk. Brancheorganisaties die dat niet doorzien en klagen over berekeningen van nieuw beleid ook niet.
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:46:
[...]

Badum tsss.

• ph4ge
Spookelo schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:18:
[...]

Jawel. Zodra het maximale vermogen is bereikt draaien de bladen steeds meer uit de wind zodat de generator altijd het maximale vermogen levert. Totdat het zo hard gaat waaien dat de molen uit moet.

De vermogenscurve ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
Maar als het uitzonderlijk waait komt die cut out in beeld. Vanaf windkracht 11.
Adlermann schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:24:
[...]

Ik ben iig blij dat ik een A label nieuwbouwwoning heb gekocht (nog wel op gas :P ). Heb ik veel van die verborgen dingen gewoon in de hypotheek / duurzaamheidslening kunnen proppen.

Ik had echt 0 zin in achteraf isoleren etc etc.

En aangezien ik nog een vergunning heb gekregen voor gas (tijdje terug alweer) en we zoiets hebben als rechtszekerheidsbeginsel ga ik er vanuit dat ik nog wel een jaar of 10 op gas kan blijven. Zo niet, dan wordt het procederen tegen de gemeente :)
Gas verbieden is niet aan de orde en als het gebeurt dan kan een gemeente dat niet zelf. De Gaswet heeft een leveringsplicht, die zal eerst moeten verdwijnen/aangepast moeten worden wil zoiets uberhaupt in beeld komen.

[Voor 42% gewijzigd door ph4ge op 14-02-2020 10:35]

SW-0040-8191-9064

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 09-04 20:49
Adlermann schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:24:
[...]

De verwachting is wel dat gas steeds duurder wordt. Richting de €1 per kuub. Dan wordt een warmtepomp wel steeds voordeliger om te installeren.

• Adlermann
japie06 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:32:
[...]

De verwachting is wel dat gas steeds duurder wordt. Richting de €1 per kuub. Dan wordt een warmtepomp wel steeds voordeliger om te installeren.
Dat gaat hier niet worden ivm VVE (appartement). In de splitsingsakte staat dat het niet mag.

Ik verbruik nu 350 m3 gas per jaar (schatting). Dus dat kan nog wel uit. Ik heb voorlopig genoeg gedaan voor het klimaat. het geld is nu echt op. Nieuwbouw is echt duuur, zelfs in het oosten van het land.
Gas verbieden is niet aan de orde en als het gebeurt dan kan een gemeente dat niet zelf. De Gaswet heeft een leveringsplicht, die zal eerst moeten verdwijnen/aangepast moeten worden wil zoiets uberhaupt in beeld komen.
Klopt, maar ze willen wel graag hele wijken per keer afsluiten. Volgens mij waren ze dus wel bezig die gasleveringswet aan te passen.

[Voor 33% gewijzigd door Adlermann op 14-02-2020 10:37]

Mijn observaties over het onderwijs gaan vooral over HBO, dan WO. De rest zal ik dan expliciet benoemen als ik dat bedoel :)

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 09-04 20:49
Adlermann schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Dat gaat hier niet worden ivm VVE (appartement). In de splitsingsakte staat dat het niet mag.

Ik verbruik nu 350 m3 gas per jaar (schatting). Dus dat kan nog wel uit. Ik heb voorlopig genoeg gedaan voor het klimaat. het geld is nu echt op.
Begrijpelijk. Er is ook een grote kans dat je wordt aangesloten op een warmtenet. Volgens mij gaan ze uit van 50% van de gebouwen op warmtenetten in klimaatakkoord. Maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van je gemeente.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
japie06 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:36:
[...]

Begrijpelijk. Er is ook een grote kans dat je wordt aangesloten op een warmtenet. Volgens mij gaan ze uit van 50% van de gebouwen op warmtenetten in klimaatakkoord. Maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van je gemeente.
Rotterdam heeft al moeite met 30% ondanks dat de aansluiting 1.500 euro kost i.p.v. de werkelijke 14.000/woning.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
Adlermann schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Dat gaat hier niet worden ivm VVE (appartement).

Ik verbruik nu 350 m3 gas per jaar (schatting). Dus dat kan nog wel uit. Ik heb voorlopig genoeg gedaan voor het klimaat. het geld is nu echt op.
350m3 gas, dan betaal je nu al aardig 1€ per m3. ;)

even berekenen:
(uit gaande dat je een contract hebt die 0,65 per m3 rekent, dat is vrij wel gemiddelde prijs.)
350x0,65€=227.5€
hier komt je captar nog op + leverancier kosten.
zie voor captar : https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven
(leverancier die gok ik op 40€, maar kan tussen de 20 en 100€ zitten)
227.5 + 129,85 + 40€ = 397.35€
397.35€ / 350m3 = 1,13€ per m3 wat je afrekent. >:)

edit:
ik zelf zit ruim onder de 300m3 dus ga al over de 1,5€/m3 heen.
best duur dat gas als je niet veel gebruikt. ;)

[Voor 12% gewijzigd door migjes op 14-02-2020 10:41]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Adlermann
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:37:
[...]

Rotterdam heeft al moeite met 30% ondanks dat de aansluiting 1.500 euro kost i.p.v. de werkelijke 14.000/woning.
Ook 1500 euro ga ik niet betalen binnen nu en 10 jaar. Eerst moet m'n gasafsluiting afgeschreven zijn. Daarna praten we verder. 2030 is wmb ook op tijd zat om van het gas af te gaan :)

We hoeven pas co2neutraal te zijn in 2050 volgens Parijs.
350x0,65€=227.5€
hier komt je captar nog op + leverancier kosten.
zie voor captar : https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven
(leverancier die gok ik op 40€, maar kan tussen de 20 en 100€ zitten)
227.5 + 129,85 + 40€ = 397.35€
397.35€ / 350m3 = 1,13€ per m3 wat je afrekent.
Prima toch? Krijg ik heel veel voor terug. Namelijk, mijn semi-professionele wokbrander gaat ook op gas :) Op inductie / electrisch kan je niet echt klassiek wokken.

Als mensen willen dat ik minder vlees ga eten ,dan gaat het via de aziatische keuken bij mij :)

Mijn maandlasten zijn dirt cheap qua energie. Ik ben van 1200 m3 gas naar 350 gegaan (g naar a label).

Wek ook 1000kwh per jaar op aan stroom (appartement he, dus meer is wat lastig!). Dus ook nog maar 1000kwh stroomverbruik netto!

[Voor 46% gewijzigd door Adlermann op 14-02-2020 10:41]

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:37:
Stadsverwarming wordt je ook niet blij van, de kosten zijn veel hoger dan bij het bezit van een eigen CV ketel.
Op papier zou je verwachten dat het efficiënter zou zijn maar je kunt als gebruiker geen kant op wat ze ook doen met het tarief.

• migjes
  • Nu online
Adlermann schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:39:
[...]

Ook 1500 euro ga ik niet betalen binnen nu en 10 jaar. Eerst moet m'n gasafsluiting afgeschreven zijn. Daarna praten we verder. 2030 is wmb ook op tijd zat om van het gas af te gaan :)

We hoeven pas co2neutraal te zijn in 2050 volgens Parijs.

[...]

Prima toch? Krijg ik heel veel voor terug. Namelijk, mijn semi-professionele wokbrander gaat ook op gas :) Op inductie / electrisch kan je niet echt klassiek wokken.

Als mensen willen dat ik minder vlees ga eten ,dan gaat het via de aziatische keuken bij mij :)

Mijn maandlasten zijn dirt cheap qua energie. Ik ben van 1200 m3 gas naar 350 gegaan (g naar a label).

Wek ook 1000kwh per jaar op aan stroom (appartement he, dus meer is wat lastig!). Dus ook nog maar 1000kwh stroomverbruik netto!
ik snap dat je in een appartement niet alle mogenlijkheden hebt. ;)

en mischien niet wil van wegen de wok brander, die heb ik ook 1, en dat houd mij ook tegen om los te gaan van het gas. ;)
(ik heb zelfs een djeroek poeroet plant voor de kruiding in de huiskamer, aanrader om die 1 te scoren met een wok brander. ;) )

maar duur word gas wel als je er niet veel gebruik van maakt.
(check trouwens je gas jaar afrekening, de netbeheerder/leverancier maakt veel foutjes.
als je minder als 500m3 gas gebruikt behoor je een lager captar tarief te krijgen, ik moest er best wel even voor klagen voordat ik het kreeg. ;) )

dit jaar word zelfs absurd ik zak onder de 239m3 ben ik bang (50% voor verwarming en 50% voor koken en de douche/bad).
de winter is zacht dus de "kleine hybride" warmtepomp trekt het dit jaar erg goed in zijn 1tje.
(de warmtepomp is maar 1,4kW.)
als dit zo door gaat is mijn warmtepomp volgend jaar terugverdiend.(4 jaar tijd) ;)
(door de 4 jaar tijd snap ik al die klager niet zo, het hoeft niet al te gek duur te zijn.
maar hangt wel van de situatie af, niet iedereen heeft die mazzel.)

dus ik zit er zwaar aan te denken om ook de wok brander er uit te gooien en toch over te gaan op elektra.
(maar dat ga ik niet doen, omdat ik mischien een huis ga bouwen, en in het nieuwe huis komt gewoon geen gas aansluiting, het kan zo simpel zonder.
mischien een wok brander op butagas(lpg kan ook), bespaart flink op de aansluitkosten, dus kan makkelijk uit.)

[Voor 3% gewijzigd door migjes op 14-02-2020 11:02]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Adlermann
migjes schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:58:
[...]

ik snap dat je in een appartement niet alle mogenlijkheden hebt. ;)

en mischien niet wil van wegen de wok brander, die heb ik ook 1, en dat houd mij ook tegen om los te gaan van het gas. ;)
(ik heb zelfs een djeroek poeroet plant voor de kruiding in de huiskamer, aanrader om die 1 te scoren met een wok brander. ;) )

maar duur word gas wel als je er niet veel gebruik van maakt.
(check trouwens je gas jaar afrekening, de netbeheerder/leverancier maakt veel foutjes.
als je minder als 500m3 gas gebruikt behoor je een lager captar tarief te krijgen, ik moest er best wel even voor klagen voordat ik het kreeg. ;) )

dit jaar word zelfs absurd ik zak onder de 239m3 ben ik bang (50% voor verwarming en 50% voor koken en de douche/bad).
de winter is zacht dus de "kleine hybride" warmtepomp trekt het dit jaar erg goed in zijn 1tje.
(de warmtepomp is maar 1,4kW.)
als dit zo door gaat is mijn warmtepomp volgend jaar terugverdiend.(4 jaar tijd) ;)

dus ik zit er zwaar aan te denken om ook de wok brander er uit te gooien en toch over te gaan op elektra.
(maar dat ga ik niet doen, omdat ik mischien een huis ga bouwen, en in het nieuwe huis komt gewoon geen gas aansluiting, het kan zo simpel zonder.
mischien een wok brander op butagas(lpg kan ook), bespaart flink op de aansluitkosten, dus kan makkelijk uit.)
Ja, mijn gasverbruik is vooral douchen. Ik stook rond de 21-22 graden in deze woning (maar dat is hooguit een paar m3 per week). Het meeste is hier douchen, min 20 min per dag :)

Ik zou ook in principe onder de 300 moeten kunnen komen, maar dat is mij teveel inleveren nog. Het douchen is voor mij (als chronisch darmpatient) 1 van de weinige momenten dat ik weinig last ervaar van m'n buik ;)

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Offtopic,

@migjes @Adlermann Je hebt prima wokfornuizen die werken op inductie.

https://www.keukenervarin...kookplaat-met-wokbrander/

Zie bijvoorbeeld hier,
YouTube: Super Simple Egg Fried Rice Recipe | Wok Wednesdays
hoe dat werkt in de praktijk.

• Adlermann
ciris schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:06:
Offtopic,

@migjes @Adlermann Je hebt prima wokfornuizen die werken op inductie.

https://www.keukenervarin...kookplaat-met-wokbrander/

Zie bijvoorbeeld hier,
YouTube: Super Simple Egg Fried Rice Recipe | Wok Wednesdays
hoe dat werkt in de praktijk.
Die boretti heeft erg laag vermogen nog zo te zien? Ik zit nu op een dikke 6 kW aansluiting voor m'n wokbrander. En dat gaat net. Liefst had ik boven de 10kW gehad.......maar geld was op :)

maar ok, een combinatie is ook mogelijk he, ik kan die van mij nu ook al aansluiten op butaan als ik wil. Dus dat is ook nog een optie.

[edit]
thnx :)

[Voor 10% gewijzigd door Adlermann op 14-02-2020 11:24]

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:43
Een aansluiting van 6 of 10 kwh maakt niet uit. Na een uur op vol vermogen houdt zo'n ding ermee op.

(je bedoelt kW, niet kWh :) )

Punctuality is the politeness of kings

• migjes
  • Nu online
Adlermann schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:03:
[...]

Ja, mijn gasverbruik is vooral douchen. Ik stook rond de 21-22 graden in deze woning (maar dat is hooguit een paar m3 per week). Het meeste is hier douchen, min 20 min per dag :)

Ik zou ook in principe onder de 300 moeten kunnen komen, maar dat is mij teveel inleveren nog. Het douchen is voor mij (als chronisch darmpatient) 1 van de weinige momenten dat ik weinig last ervaar van m'n buik ;)
ik gebruik 120m3 gas per jaar voor de douche + koken.
maar dan heb ik een douche kop van 21cm en slurpt 17l/m@38, niet zuinig en dan nog 2 zij stralers in de muur. >:)
(ik moet oppassen dat mijn douche putje het nog aan kan, dat is mijn zwakste schakel. >:)
maar de warmtepomp verwarmt water(50l tank) voor tot een 50 graden, zodat mijn CW4 gasketel alleen maar bij verwarmt en reageert als een cw6 ketel. best lux kan ik zeggen.)

ook stook ik met de warmtepomp het huis tot 22 graden, en dit 24x7 in de winter.
nachtverlaging is voor watjes, en zo heb ik altijd een warme vloer (vloerverwarming).
gas ketel begint pas bij te stoken als de temperatuur onder de 21 graden zakt.

dus super veel luxe en toch maar 236m3 gas dit jaar. ;)
(en dan heb ik wel 6000kWh van de zonnepanelen, dus einde van het jaar reken ik <300kWh en <300m3 af.
dit gaat helaas niet lukken in een appartement.
maar toch, als je gas duurder gaat kosten als +/-1,75€/m3 (totaal kosten inc vastrecht) dan is het wel een punt dat het toch interessant kan zijn om over te gaan op elektra.
maar van mij moet niks, en mag alles en dat kan toch soms verstandig zijn. ;) )

(als ik dan zie hoe simpel en eigenlijk hoe goedkoop (relatief, de start kosten zijn wel flink) ik dit allemaal voor elkaar heb gekregen. dan denk ik waarom lopen we toch allemaal zo te klagen, het kan makkelijk. ;) )

@ciris
nice, not bad. thanks.
daar ga ik eens verder in zoeken. ;)
eigenlijk heb ik nu een 4,5kW gasbrander voor de wok.
dus een 4,5kW inductie zou al genoeg zijn, dat moet makkelijk lukken.
(niet voor mijn huidige huis, keuken vervangen is dan geen optie, maar mijn nieuwe huis kan dit wel eens leuk zijn.)

[Voor 5% gewijzigd door migjes op 14-02-2020 11:32]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Zullen we het wel ontopic houden? Dit is niet het keukentopic.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:15:
[...]
Het is heel handig als je zo snel mogelijk weer zonder verwachtte belemmering de auto kan gebruiken.

De meeste mensen zijn tevreden wanneer de auto zo snel mogelijk laadt tot het punt dat er bereik is om bij (a) het dichtstbijzijnde grote ziekenhuis, (b) de ingeplande bestemming of (c) de woon-werkafstand af te leggen.

Dat is hoe dynamisch balanceren geïmplementeerd is bij een grote partij. Alles wat je verder laat heeft geen haast.

Wil je zonder functionele eis wel snel laden tot helemaal vol? Daarvoor bestaat tariefdifferentiatie.
offtopic:
En ja, sommige mensen zijn proleten en zullen dit gebruiken (door een volgende bestemming in te stellen) om toch volledig snel te laden. Gelukkig heb je als 90% dit niet doet wel 90% van het effect.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Over de smerige tactieken die een aantal grote bedrijven in het verleden hanteerden:
De Nederlandse klimaatscepticus Frits Böttcher, ooit mede-oprichter van de Club van Rome, heeft tussen 1989 en 1998 meer dan een miljoen gulden ontvangen van Shell en andere (Nederlandse) multinationals. Het doel was: twijfel zaaien over klimaatverandering en de rol van de mens daarin.

Een en ander blijkt uit het nagelaten archief van de hoogleraar fysische scheikunde, die in 2008 overleed. Onderzoeksjournalisten van het Platform Authentieke Journalistiek en Follow the Money berichten er vandaag over.

Bedrijven als Shell, Texaco, KLM, Hoogovens, ANWB en AkzoNobel maakten geld over. Met het geld zette Böttcher een internationaal netwerk van klimaatsceptici op.

Ook produceerde hij meerdere rapporten, boeken en opinie-artikelen. Daarin schreef hij bijvoorbeeld dat het broeikaseffect niet bestaat en dat CO2 niet gevaarlijk, maar juist "goed voor planten" is.

Volgens Follow the Money hoopte Böttcher collega-tegenstanders van klimaatbeleid van munitie te voorzien. Zijn rol in de milieudenktank Club van Rome kwam hem daarbij goed uit. "De Club van Rome en vooral mijn optreden daarin is een mythe", schreef de klimaatscepticus in december 1996. "Die moet je in stand houden."

Het Platform Authentieke Journalistiek legde de tekst voor aan genoemde bedrijven. Akzo Nobel vindt het "lastig" om te reageren, omdat het "al zo lang geleden is". De ANWB bevestigt dat de organisatie Böttcher heeft gefinancierd.

Ook de Bovag geeft toe dat het Böttcher sponsorde. "Er is weinig van terug te vinden, maar we hebben aanwijzingen - en gaan ervan uit - dat het klopt", aldus een woordvoerder. DSM noemt de beweringen "onwaarschijnlijk". ING reageert met: "Helaas kunnen we het niet meer achterhalen."

KLM meldt dat er "geen enkele indicatie is" dat de vliegmaatschappij dertig jaar geleden een betaling heeft gedaan aan Böttcher. Schiphol kan het "niet bevestigen of ontkennen". De persdienst van Shell reageert als volgt: "Dit speelde 25, 30 jaar geleden. We kunnen niet speculeren over wat er precies is gebeurd. We gaan ernaar kijken."
Bron: 'Nederlandse bedrijven financierden jarenlang prominente klimaatscepticus'

Het "Follow the Money"-onderzoek: https://www.ftm.nl/artike...tcher&utm_content=FTM0500

Als je dit leest, ligt je broek toch meteen op je enkels....

Je mag toch hopen dat dit financiele en juridische gevolgen voor deze foute bedrijven zou hebben, maar dat zal vast niet, ze zullen vast wel weer het handje boven het hoofd gehouden worden.

Dat sommige bedrijven opeens aan geheugenverlies lijden, is ook wel weer tekenend. Waaorm zou je je eigen schanddaden uit het verleden immers erkennen als je ook, heel convenient, even geheugenverlies kunt krijgen. Toch?

Virussen? Scan ze hier!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:33
@wildhagen Het stukje 'dat CO2 niet gevaarlijk, maar juist "goed voor planten" is.' kan ik me wel in vinden. Niet voor niets verbranden tuinders al heel lang aardgas om er tomaten en paprika's van te maken.

Ik vind 1 miljoen gulden voor een lobby juist wel meevallen, zeker als je het vergelijkt met hoeveel geld er momenteel rondgaat in de klimaatbusiness. Voor de totale lobby kan ik even geen bedragen vinden, maar ik ging er altijd vanuit dat er miljarden worden uitgegeven om het politieke klimaat te beinvloeden in de richting die bedrijven graag zien.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 06:31:
Over de smerige tactieken die een aantal grote bedrijven in het verleden hanteerden:

[...]

Bron: 'Nederlandse bedrijven financierden jarenlang prominente klimaatscepticus'

Het "Follow the Money"-onderzoek: https://www.ftm.nl/artike...tcher&utm_content=FTM0500

Je mag toch hopen dat dit financiele en juridische gevolgen voor deze foute bedrijven zou hebben, maar dat zal vast niet, ze zullen vast wel weer het handje boven het hoofd gehouden worden.

Dat sommige bedrijven opeens aan geheugenverlies lijden, is ook wel weer tekenend. Waaorm zou je je eigen schanddaden uit het verleden immers erkennen als je ook, heel convenient, even geheugenverlies kunt krijgen. Toch?
Beste actie lijkt mij om alle bedrijven die bij dit soort zaken betrokken zijn gewoon niet meer uit te nodigen bij overleg met de politiek. Dus de klimaattafels e.d. zonder dit soort bedrijven. Ze hebben hun kans om mee te denken en praten over de toekomst

• Adlermann
wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 06:31:

[...]

Hier is toch helemaal niets mis mee?! Er was geen 100% consensus op dat moment (uiteraard waren de modellen achteraf wel correct).

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
Adlermann schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:35:
[...]

Hier is toch helemaal niets mis mee?! Er was geen 100% consensus op dat moment (uiteraard waren de modellen achteraf wel correct).
Geen 100% consensus, maar wel zo goed als, er was al lang geen twijfel meer in die tijd. Maar de bedrijven wisten al wel wat de waarheid was en gingen daarna alsnog wetenschappers betalen die het tegenovergestelde gingen beweren.

• Adlermann
n3othebest schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:36:
[...]

Geen 100% consensus, maar wel zo goed als, er was al lang geen twijfel meer in die tijd. Maar de bedrijven wisten al wel wat de waarheid was en gingen daarna alsnog wetenschappers betalen die het tegenovergestelde gingen beweren.
En dat mag toch? Die wetenschappers waren ook met waarheidsvinding bezig (tenminste dat dachten ze :) ) Want anders wordt het bv ook niet gepubliceerd. En zonder publicaties, verdwijn je als wetenschapper. Publicaties zijn gewoon onderhevig aan het peerreviewproces.

Maar die bedrijven moeten dan ook achteraf niet zeiken dat ze niet meer serieus genomen worden m.b.t. klimaatbeleid.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

[...]

Met het verspreiden van fake news en desinformatie is emorm veel mis.

Virussen? Scan ze hier!

• Adlermann
wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:41:
[...]

Met het verspreiden van fake news en desinformatie is emorm veel mis.
De vraag is: is dat op dat moment al fake news. Je mag iets in twijfel trekken, en je mag daar ook onderzoek naar financieren. Als dat zo gebeurt is, dan is dat geen probleem.

Als de mogelijkheid bestaat dat de tegengeluiden enige kern van waarheid hadden (en begin jaren 90 kon je daar nog wel overspreken, want er was echt nog geen consensus zoals we die nu hebben, eind jaren 90 vanaf het kyotoprotocol wel)

Het woord consensus kom je ook pas tegen vanaf ongeveer 2000, als ik de literatuur erbij pak (via wikipedia dat weer wel).

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Adlermann schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:45:
[...]

De vraag is: is dat op dat moment al fake news. Je mag iets in twijfel trekken, en je mag daar ook onderzoek naar financieren. Als dat zo gebeurt is, dan is dat geen probleem.

Als de mogelijkheid bestaat dat de tegengeluiden enige kern van waarheid hadden (en begin jaren 90 kon je daar nog wel overspreken, want er was echt nog geen consensus zoals we die nu hebben, eind jaren 90 vanaf het kyotoprotocol wel)

Het woord consensus kom je ook pas tegen vanaf ongeveer 2000, als ik de literatuur erbij pak (via wikipedia dat weer wel).
Twijfel zaaien en onderzoek doen zijn niet hetzelfde. Onderzoekers van Shell hadden zelf nota bene al decennia eerder vastgesteld dat fossiele brandstoffen leiden tot klimaatverandering, dan denk ik ookniet dat onderzoek doen daadwerkelijk het doel was. Dat zie je ook niet terug in het artikel van FTM. Maar goed, Shell mag natuurlijk met de onderzoeksresultaten komen en dan accepteer ik mijn ongelijk.

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14:24

drooger

Falen is ook een kunst.

Adlermann schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:45:
[...]

Ook produceerde hij rapporten, boeken en opinie-artikelen. Daarin schreef hij bijvoorbeeld dat het broeikaseffect niet bestaat en dat CO2 niet gevaarlijk, maar juist "goed voor planten" is.
Er is sinds de 19e eeuw al wetenschappelijk bewijs dat het broeikaseffect bestaat.
Misschien dat je een deel van hun/zijn werk nog enigszins kan goedpraten, maar het mag toch duidelijk zijn dat ze dit vooral voor eigenbelang deden.

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• Adlermann
drooger schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:31:
[...]

[...]

Er is sinds de 19e eeuw al wetenschappelijk bewijs dat het broeikaseffect bestaat.
Misschien dat je een deel van hun/zijn werk nog enigszins kan goedpraten, maar het mag toch duidelijk zijn dat ze dit vooral voor eigenbelang deden.
Oh, dat het eigen belang is, geloof ik meteen.

Maar je moet even niet met de verkeerde termen komen; het was geen bewijs (alsin: waterdicht aangetoond) in de 19e eeuw, maar eerder hypotheses (die achteraf bleken te kloppen, daar niet van hoor). Maar het heeft wel heel lang geduurd voordat die hypotheses naar modellen vertaald zijn en steeds fijnmaziger werden dat ze klopten.

Als je ergens halverwege dat proces zit kan je echt nog niet spreken van fake news als je twijfel gaat zaaien. De modellen zijn pas de laatste 20/30 jaar zo goed dat er weinig meer tussen te brengen is.

Was dat niet een ander big oil die dat onderzoek had gedaan? Maar volgens mij was dat onderzoek niet meer dan een synthese van bestaande literatuur. Het is een tijdje geleden dat ik dat allemaal gelezen heb.

Op het moment dat er geen consensus is, en dat is nog niet zo lang, kan je niet spreken over fake news. Misschien hoopvolle manipulatie, sure. En vanuit hun belangen (big oil) kan ik dat prima begrijpen. Daar doe ik verder niet zo panisch over. Maar die tijd is nu wel voorbij ja.

Maar die beste man waar het ook om gaat, is ook niet een nobody uit de wetenschap. Het was gewoon een prof dr. Ik ben er denk ik wel van overtuigd dat die man dus echt niet in het broeikaseffect geloofde.

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14:24

drooger

Falen is ook een kunst.

Adlermann schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:37:
[...]

Oh, dat het eigen belang is, geloof ik meteen.

Maar je moet even niet met de verkeerde termen komen; het was geen bewijs (alsin: waterdicht aangetoond) in de 19e eeuw, maar eerder hypotheses (die achteraf bleken te kloppen, daar niet van hoor). Maar het heeft wel heel lang geduurd voordat die hypotheses naar modellen vertaald zijn en steeds fijnmaziger werden dat ze klopten.

Als je ergens halverwege dat proces zit kan je echt nog niet spreken van fake news als je twijfel gaat zaaien. De modellen zijn pas de laatste 20/30 jaar zo goed dat er weinig meer tussen te brengen is.

Was dat niet een ander big oil die dat onderzoek had gedaan? Maar volgens mij was dat onderzoek niet meer dan een synthese van bestaande literatuur. Het is een tijdje geleden dat ik dat allemaal gelezen heb.

Op het moment dat er geen consensus is, en dat is nog niet zo lang, kan je niet spreken over fake news. Misschien hoopvolle manipulatie, sure. En vanuit hun belangen (big oil) kan ik dat prima begrijpen. Daar doe ik verder niet zo panisch over. Maar die tijd is nu wel voorbij ja.

Maar die beste man waar het ook om gaat, is ook niet een nobody uit de wetenschap. Het was gewoon een prof dr. Ik ben er denk ik wel van overtuigd dat die man dus echt niet in het broeikaseffect geloofde.
Het broeikaseffect an sich is juist beschreven en gedemonstreerd in de 19e eeuw door Tyndall.
De rol van het broeikaseffect in global warming, dat kon pas in de 20e eeuw bewezen worden. ;)

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• ph4ge
Dubbel

[Voor 98% gewijzigd door ph4ge op 22-02-2020 13:04]

SW-0040-8191-9064

• ph4ge
Dat is een beetje een cirkelredenering. De enige reden dat er geen concensus was is omdat er nog wetenschappers vorstelijk betaald worden/werden door Shell en co om die concensus ter discussie te stellen. Sinds begin 20ste eeuw zijn deze processen algemeen bekend in de wetenschap.

SW-0040-8191-9064

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Adlermann schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:37:
...
Ook als dat zo zou zijn, je moet niet vergeten dat er allerlei redenen zijn om iets (niet) te geloven.

• Adlermann
ph4ge schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:04:
[...]

Dat is een beetje een cirkelredenering. De enige reden dat er geen concensus was is omdat er nog wetenschappers vorstelijk betaald worden/werden door Shell en co om die concensus ter discussie te stellen. Sinds begin 20ste eeuw zijn deze processen algemeen bekend in de wetenschap.
De processen/vergevorderde hypotheses/aantonen dat co2 de boel in z'n algemeenheid verwarmd etc etc sure: maar niet waterdicht in de context van klimaatverandering (ik moet ook even goed letten op terminologie, want dat haal ik hier nog wel even door elkaar ;P )

Daar gaat het dus om. Zelfs de literatuur spreekt pas vanaf 2000+ over consensus. Om dat meteen te koppelen aan: dat is de schuld van shell is echt bizar.

Maar hoe denk je dat peer reviews van artikelen gaan:

Voor de tijdschriften en conferenties waar ik (zo nu en dan) peer review werk voor doe: (journals met hoge impact factor en grade A conferenties).

Ik krijg een artikel: als beweringen/modellen in dat artikel niet waterdicht zijn ga je erop schieten, leg dat uit, waarom zijn de tegengeluiden niet correct. Toon aan dat. Zolang je kunt schieten is er echt helemaal niets mis mee om het ter discussie te stellen.

Maar, zolang je kunt schieten is er gewoon geen consensus. En bij die oudere modellen kon je schieten, die waren gewoon niet fijnmazig genoeg. Een model is en blijft een abstractie van de werkelijkheid en als die abstractie te abstract is (grofmazig) dan kan je geen waterdichte conclusies trekken. De huidige modellen zijn volgens mij echt wel waterdicht, maar in de jaren 90 en daarvoor was er gewoon nog ruimte voor discussie.

Pas nu zie je artikelen komen die oude modellen met nieuwe vergelijken en dan zeggen, aah ja, achteraf waren ze toch wel correct. Maar dat kun je op dat punt nog niet zeggen.

Uiteraard kijk je ook naar andere dingen zoals methodologie (doh), hoe is het onderzoek opgezet, zijn de conclusies valide, is het generaliseerbaar. En natuurlijk hoeft het nog niet waterdicht te zijn voor publicatie (vooral in het begin niet).

Nu zeg jij, de reden dat er geen consensus was is omdat er wetenschappers betaald werden door shell. Ik zeg, dat maakt niet uit. Zolang er geschoten kan worden is er geen consensus. En ook rightly so. Ergens is dat proces ook gewoon nodig; want waarheidsvinding, herhaalbaarheid en generaliseerbaarheid zijn gewoon kernbegrippen in de wetenschappen. Zolang er munitie is om te schieten, heb je dus nog niet de waarheid aangetoond.

Je moet ook oppassen om dingen te snel als de waarheid te labelen, want dan kun je namelijk nog veel harder op je bek gaan :)

Mijn vakgebied (in de hoogste abstractievorm) is conceptual modeling

Dus echt; hoe vertegenwoordig ik de werkelijkheid in precies genoeg details. Eigenlijk niet eens zo anders dan climate science, alleen mijn werkelijkheid is minder in de natuurkunde, maar meer in design science, organisatiekunde en computer science. Maar de onderliggende principes zijn hetzelfde. Var x --> var y, x bestaat uit x1,x2,x3 etc etc. Het hele global warming valt prima uit te drukken in een causal loop diagram, wat voor veel modelleertalen weer als input heeft gediend.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 03:43

Erasmo

Laadpaaljager

RemcoDelft schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:51:
@wildhagen Het stukje 'dat CO2 niet gevaarlijk, maar juist "goed voor planten" is.' kan ik me wel in vinden. Niet voor niets verbranden tuinders al heel lang aardgas om er tomaten en paprika's van te maken.
Ja, planten vinden CO2 lekker. Dat het 'goed voor planten' is wil nog niet zeggen dat we zo'n beetje de halve menselijke leefomgeving om de zeep moeten brengen. Het is een neveneffect, meer niet.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Shocked
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 08:49
Erasmo schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:12:
[...]

Ja, planten vinden CO2 lekker. Dat het 'goed voor planten' is wil nog niet zeggen dat we zo'n beetje de halve menselijke leefomgeving om de zeep moeten brengen. Het is een neveneffect, meer niet.
Nee, het is niet goed voor planten. Ik als plantenfysioloog (Landbouw Universiteit Wageningen) ben ik het met je eens dat met meer CO2 planten harder kan laten groeien onder ideale omstandigheden. Ideaal betekent voldoende (extra) nutriënten bij een hoger CO2 gehalte zoals in een kas.
Echter, in de natuur is het niet ideaal en zijn nutriënten - zowel macro als micro schaars - en vormen zij de beperkende factor. Bij meer CO2 krijg je welsiwaar een snellere groei, maar resulteert in afsterven of gebrekkige groei zodra er onvoldoende andere nutriënten aanwezig en is schadelijk voor het gewas of natuur.

Sony55AF9 - Dynaudio M10 - Dali || 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost en 7 zuid-west

Pagina: 1 ... 43 44 45 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True