Want in Azië en Afrika worden geen auto's gemaakt. Azië heeft genoeg autofabrikanten, zelfs merken die wij niet kennen hier. In Zuid-Afrika staan lokale fabrieken van veel Europese merken die produceren voor de Afrikaanse markt. Oudere modellen Golfjes, Polo's, Land Cruisers etc. etc. die worden daar gemaakt en verkocht. Zelfde in Zuid-Amerika. Al die modellen die hier niet meer door de milieu- en veiligheidseisen komen kan je daar nieuw kopen.
Yero schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:59:
Klopt, er moet nog veel gebeuren. En dat gaat ook gebeuren. Nu zijn er 35 100% elektrische modellen en rond 2020 zijn dat er minstens 50, waarvan ook een aantal rond (en onder) de € 20.000. De nieuwprijs van de meeste EV's zit nu zo rond de € 35.000. Zelfs als je die privé zou kopen is dat op basis van een TCO van vijf jaar nu al vaak goedkoper, al is dat afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden. Reken het
zelf maar uit.
Maar het is niet gelijkwaardig. Voor hetzelfde bedrag waarvoor ik mijn huidige auto nieuw heb gekocht kan ik niet eenzelfde soort terugkrijgen. Dan moet ik flink downgraden. En die website rekent wel iets te optimistisch.
Het merendeel van de verkopen is inderdaad zakelijk. Dat is ook niet gek, want het gaat om nieuwe auto's en die worden in meerderheid zakelijk gekocht en gaan pas na de eerste ronde naar particulieren. Toch zijn er in het
EV-topic hier op GoT ook heel wat particulieren die al elektrisch rijden. Vanaf 2021 komt er dus ook een regeling voor particulieren en worden de zakelijke voordelen wat afgezwakt.
Dat topic neigt wel erg naar religieus fanatisme als het om EV's gaat. En op de gehele Nederlandse bevolking zijn die paar Tweakers met een privé EV in de minderheid.
Niet echt een hoax. We gaan het wel in de portemonnee voelen. De energierekening gaat duurder worden, hoe dan ook.
Banden slijten sneller bij een elektrische auto door het hoge koppel. Bij wegrijden wordt er meer kracht op de banden uitgeoefend waardoor ze wat harder slijten dan normaal. Omdat je EV ook relatief zwaarder is dan eenzelfde normale auto zullen je remmen ook harder slijten in vergelijking.
En met een normale auto heb je de eerste 4-5 jaar ook nauwelijks kosten. Onderhoud is dan normaal volgens fabrieksschema en je hoeft nog niet op onverwachte dingen te rekenen.
Yero schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:15:
Banden (levensduur: +/- 35.000 kilometer)
Distributieriem (levensduur: +/- 120.000 kilometer)
Koppeling (levensduur: +/- 150.000 kilometer)
Uitlaat (levensduur: +/- 6 jaar)
Remschijven en -blokken (levensduur: +/- 50.000 kilometer)
Accu (levensduur: +/- 4 jaar)
Vloeistoffen (levensduur: +/- 10.000 kilometer)
Je bent nu wel heel negatief aan het rekenen om je punt te bewijzen. Vloeistoffen gaan veel langer mee. Olie moet het minsten 25.000 kilometer volhouden. Meeste normale auto's hebben een onderhoudsinterval van 25.000 kilometer of zelfs 30.000 per jaar. En niet alles hoeft dan gedaan te worden.
Ik doe gemiddeld 100.000 kilometer met een set banden. Dan koop je niet die goedkope Chinese dingen, maar kwalitatief goed merk. Distributieriemen leven ook wat langer, je moet eerder denken aan 150.000 kilometer of 6 jaar. En zo duur zijn ze niet.
Een koppeling die 150.000 meegaat? Dan moet je nodig weer op rijles. Sorry hoor, maar ik heb handgeschakelde auto's gereden die tegen de 300.000 nog op de oorspronkelijke koppeling zaten.
De accu is moeilijk te bepalen hoe lang die meegaat. Maar 4 jaar is wel erg kort. Mijn ervaring is vooral dat ze in de winter kapot gaan door de kou (of je dan merkt dat ze zwak zijn). Maar loodzuur accu's verdwijnen. Mijn auto heeft een AGM accu welke lang niet zo kwetsbaar meer is als een loodzuur variant. Vergeet ook niet dat een EV ook te maken krijgt met accu degradatie. Een 10 jaar oude EV zal toch capaciteit verliezen.