Bedoel je hier de kabel van zeg maar de straat naar de hoofdschakelaar in de meterkast (daar kan ik niets aan veranderen) of de kabel IN de meterkast?migjes schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:17:
[...]
heel weinig info over te vinden, en wel wat ingewikkelder als @reneeke1970 nu zegt.
niet alleen 4mm2 naar de omvormer.
het begint al bij, alle kabel in de meter kast uitvoeren in 6mm2, dus ook de kabel van de netbeheerder moet dan dikker zijn. (en dat is niet altijd zo.)
Ik neem aan dat je het hebt over de verdeling van de groepen over de fasen of doel je op nog meer?ook de indeling van de groepen in de meterkast zelf moet naar gekeken worden.
dus beging er niet zo maar aan en check het allemaal dubbel.
Ik weet dat Sunny Design aan de voorzichtige kant is; mijn opbrengst is ook veel hoger dan berekendsunny design, leuk maar niet elke error is een technische error, soms zijn dat ook marketing error's.![]()
(ze maken liever meer winst door je een te grote omvormer te verkopen.)
jouw sma 3000tl-21 (als ik het goed heb.) daar kun je gewoon 2x12x320Wp aan hangen en het werkt gewoon.![]()
(oke het topt wel erg veel af lol een 7,6kWp op een 3kW omvormer, het kan wel.)
edit:
ik gebruik een power-one 3.6, die levert 4000VA (lijkt wel iets op W).
dit levert 17,4A en kan dan weer net op een 16A groep.
en ook nog gewoon op je 30mA ALS.
die kun je 3x ophangen 1 per fase.
en kan 2x12x320Wp per omvormer aan.
dus 3x2x12x320W, of te wel je hoeft de selectiviteit niet eens te breken en je hebt al niet genoeg dak ruimte meer.
dus goed plannen en je hebt het probleem niet eens.
alleen dombo's hebben dit probleem.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV