Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste
Acties:
  • 410.175 views

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18:29
migjes schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:17:
[...]

heel weinig info over te vinden, en wel wat ingewikkelder als @reneeke1970 nu zegt.
niet alleen 4mm2 naar de omvormer.
het begint al bij, alle kabel in de meter kast uitvoeren in 6mm2, dus ook de kabel van de netbeheerder moet dan dikker zijn. (en dat is niet altijd zo. ;) )
Bedoel je hier de kabel van zeg maar de straat naar de hoofdschakelaar in de meterkast (daar kan ik niets aan veranderen) of de kabel IN de meterkast?
ook de indeling van de groepen in de meterkast zelf moet naar gekeken worden.
dus beging er niet zo maar aan en check het allemaal dubbel. ;)
Ik neem aan dat je het hebt over de verdeling van de groepen over de fasen of doel je op nog meer?
sunny design, leuk maar niet elke error is een technische error, soms zijn dat ook marketing error's. >:)
(ze maken liever meer winst door je een te grote omvormer te verkopen.)
Ik weet dat Sunny Design aan de voorzichtige kant is; mijn opbrengst is ook veel hoger dan berekend
jouw sma 3000tl-21 (als ik het goed heb.) daar kun je gewoon 2x12x320Wp aan hangen en het werkt gewoon. ;)
(oke het topt wel erg veel af lol een 7,6kWp op een 3kW omvormer, het kan wel.)

edit:
ik gebruik een power-one 3.6, die levert 4000VA (lijkt wel iets op W).
dit levert 17,4A en kan dan weer net op een 16A groep.
en ook nog gewoon op je 30mA ALS.
die kun je 3x ophangen 1 per fase.
en kan 2x12x320Wp per omvormer aan.
dus 3x2x12x320W, of te wel je hoeft de selectiviteit niet eens te breken en je hebt al niet genoeg dak ruimte meer.

dus goed plannen en je hebt het probleem niet eens.
alleen dombo's hebben dit probleem. ;)

PV 12090Wp - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA SUNNY TRIPOWER 6.0; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21 inclination: 23 deg; azimuth: 11 deg

• cville
Proton_ schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:23:
@cville je huidige omvormer doet max 14A terugleveren.
Een nieuwe 3fase omvormer erbij kan er dus zeker 11A bij doen voor 7,5 kW.
Je kunt het oplossen met een éénfase omvormer zoals hierboven gesuggereerd, maar een 3fase omvormer kan dus ook prima (en selectief enzo).
Bedoel je dat ik met een 3-fase omvormer dezelfde aanpak kan kiezen die @reneeke1970 en @migjes voor een 1-fase omvormer voorstellen, d.w.z. dikkere bekabeling en hoger afzekeren?

PV 12090Wp - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA SUNNY TRIPOWER 6.0; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21 inclination: 23 deg; azimuth: 11 deg

• cville
reneeke1970 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:27:
[...]

Geen 24 in serie zetten hé, maar 2×12 parallel of over twee mpp.
Hoe steiler de hoek van de oost west opstelling, des te lager word het piek vermogen van beide string tegelijkertijd. Denk dat je tussen 4000/4500 watt uitkomt. Maar dan moeten we panelen en hoek weten?
Ik denk aan Flatfix Fusion en die gebruikt een hoek van 13 graden. Binnenkort is er ook 15 graden van Valk (ValkPro+ L15). Ik wil verdelen over 2 MPP trackers, dus 12 per tracker. Ik denk op dit moment aan Trina TSM-305 DD05A.08 (II) als paneel maar sta zeker open voor andere suggesties.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17:07
cville schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:36:
Ik weet dat Sunny Design aan de voorzichtige kant is; mijn opbrengest is ook veel hoger dan berekend
het is een leuk programmatje, maar ook erg aan de conservatieve kant.
dat snap ik wel, er zijn gewoon sukkels en daar moet je rekening mee houden.

ook sukkels die perse een paar 10tjes willen besparen en dan risico willen lopen.
ik denk dat je het ook gewoon zonder die rizico's kunt oplossen, check dat eerst.
daar na kunnen we altijd nog naar een dombo oplossing kijken. ;)

helaas zitten er ook aan de 3fase van @Proton_ wat haakjes en oogjes.
het gebruiken van 3fase + een 1 fase omvormer, het kan maar is ook wel wat op sommige grenzen, helaas.
je hebt nu 1maal een 1fase omvormer, dus er nog 1 (of 2) 1 fase omvormers bij hangen is wel de simpelste oplossing die vrijwel zonder haken en ogen is. ;)
waarschijnlijk niet het goedkoopst, maar rizico loos.
(ik slaap graag uit op een "zon"dag, lol.
ik fuck niet met elektra, lijkt me gewoon niet lekker. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:14
cville schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:43:
[...]

Ik denk aan Flatfix Fusion en die gebruikt een hoek van 13 graden. Binnenkort is er ook 15 graden van Valk (ValkPro+ L15). Ik wil verdelen over 2 MPP trackers, dus 12 per tracker. Ik denk op dit moment aan Trina TSM-305 DD05A.08 (II) als paneel maar sta zeker open voor andere suggesties.
In dat geval ga je zeker naar 5000 watt, misschien wel 5500.

• cville
reneeke1970 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:48:
[...]

In dat geval ga je zeker naar 5000 watt, misschien wel 5500.
Op basis van deze discussie kan ik dus beter 300Wp panelen nemen (en niet 305) en 15 graden i.p.v. 13 graden. Ik zal hier eens aan rekenen.

• reneeke1970
migjes schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:43:
[...]

het is een leuk programmatje, maar ook erg aan de conservatieve kant.
dat snap ik wel, er zijn gewoon sukkels en daar moet je rekening mee houden.

ook sukkels die perse een paar 10tjes willen besparen en dan risico willen lopen.
ik denk dat je het ook gewoon zonder die rizico's kunt oplossen, check dat eerst.
daar na kunnen we altijd nog naar een dombo oplossing kijken. ;)

het gebruiken van 3fase + een 1 fase omvormer, het kan maar is ook wel wat op sommige grenzen, helaas.
je hebt nu 1maal een 1fase omvormer, dus er nog 1 (of 2) 1 fase omvormers bij hangen is wel de simpelste oplossing die vrijwel zonder haken en ogen is. ;)
waarschijnlijk niet het goedkoopst, maar rizico loos.
(ik slaap graag uit op een "zon"dag, lol.
ik fuck niet met elektra, lijkt me gewoon niet lekker. ;) )
Hij wil zijn huidige omvormer ook weg doen voor één grote drie fase omvormer.
En je moet het word dombo en sukkel niet teveel gebruiken. Mensen die dat doen zijn over het algemeen zelf de grootste mislukkelingen van de maatschappij

• reneeke1970
cville schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:51:
[...]

Op basis van deze discussie kan ik dus beter 300Wp panelen nemen (en niet 305) en 15 graden i.p.v. 13 graden. Ik zal hier eens aan rekenen.
Of duurdere 72/96 cell panelen nemen met hoger voltage zodat een string van 12 voldoende is voor drie fase omvormer.
Daar zou je eens op je gemak voor moeten gaan zitten met een rekenmachine om kosten en opbrengsten te vergelijken

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23:08
@cville met een 7 kW driefase omvormer loopt er hooguit 11A per fase dus dat wordt een 16A krachtgroep en 5x2.5 mm² bekabelen.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:28
Han schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:49:
[...]

De afmeting is vrij eenvoudig; er is een breedte van 6,5 meter beschikbaar (2,5m diep) waar ik één rij aaneengesloten zonnepanelen op wil plaatsen, geen twee rijen aangezien een rij dan de hoogte in moet en ik dat een lelijk aanzicht vind. Er is geen helling, het is een plat dak.
Aangezien dit maar een klein deeltje is kun je beter panelen leggen met zo hooh mogelijk wp/m2

bv bij winkel man 6 x 390 wp https://www.winkelman-zon...90wp/51610/?display=tiles

leg er 6 op een rij zit je op 2340 wp vermogen.

Deze zijn niet geheel zwart, geheel zwarte zijn er ook deze vallen soms minder op bij direct zicht. Plat dak valt meestal niet echt te zien.

Omvormers zijn er genoeg, wil je een degelijk merk of een chinees. Ik heb zelf een Omnik en werkt al voor 4e jaar probleemloos.
Met 6 panelen is het zaak een omvormer te nemen die op tijd opstart.Met 6 panelen LG neon zit je mpp op 240volt.

moet nu eerst even weg, er zijn hier een hele rits tweakers beschikbaar

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• cville
reneeke1970 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:51:
[...]

Hij wil zijn huidige omvormer ook weg doen voor één grote drie fase omvormer.
En je moet het word dombo en sukkel niet teveel gebruiken. Mensen die dat doen zijn over het algemeen zelf de grootste mislukkelingen van de maatschappij
Ik denk niet dat ik mijn huidige omvormer kan vervangen door 1 grote 3-fase omvormer omdat mijn huidige panelen (14*260Wp) niet gemengd kunnen worden met nieuwe 300Wp panelen. Als ik dat verkeerd zie, hoor ik het graag. De SMA's hebben 2 ingangen en omdat het om oost-west gaat, heb ik die allebei nodig en is er geen ruimte om de oude panelen als 1 string aan te sluiten omdat daar geen extra ingang voor is.

• reneeke1970
cville schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:01:
[...]

Ik denk niet dat ik mijn huidige omvormer kan vervangen door 1 grote 3-fase omvormer omdat mijn huidige panelen (14*260Wp) niet gemengd kunnen worden met nieuwe 300Wp panelen. Als ik dat verkeerd zie, hoor ik het graag. De SMA's hebben 2 ingangen en omdat het om oost-west gaat, heb ik die allebei nodig en is er geen ruimte om de oude panelen als 1 string aan te sluiten omdat daar geen extra ingang voor is.
Oost west (wel gelijke string ) kan gewoon parallel op één mpp,dat geeft hooguit twee procent verlies als er schaduw op komt. Je 14 oude zet je op mpp 2

• cville
reneeke1970 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:08:
[...]

Oost west (wel gelijke string ) kan gewoon parallel op één mpp,dat geeft hooguit twee procent verlies als er schaduw op komt. Je 14 oude zet je op mpp 2
Bedankt; weer wat geleerd!

• Speedyace
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 18-04 11:40
Iemand ervaring met 300 wp AEG Glas Glas panelen.

• Gadgets
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17-04 21:24
Naast mijn huis wil ik een opslag maken voor haardhout en andere spullen van 9x2 meter. Als dak wil ik grote zonnepanelen (100x200) plaatsen met een zo hoog mogelijke opbrengst. Ik heb al 12x 300Wp op een andere enkelfase omvormer draaien.

De rechterkant staat op noord en de linkerkant op zuid (gezien vanuit het vooraanzicht). Aan de achterkant (west) zit een groenstrook met hoge bomen. Vandaar dat een opstelling op oost-west niet handig is lijkt me. Als ik een zuidopstelling wil maken heb ik geen dakafschot en ik kan minder panelen plaatsen...

De panelen liggen zo ver mogelijk naar achteren om ze aan de voorkant in goot te laten afwateren.

Nu denk ik er zelf aan om de onderstaande panelen te bestellen met een één fase SolarEdge 3000 HD omvormer zonder optimizers . Dit alles wil ik dan monteren op 10x Solarstell portrait opstelling van 15 graden.

https://www.winkelman-zon...5wp/51738/?display=detail

Nu mijn vragen:
  • wat vinden jullie van de opstelling op oost?
  • zijn glas/glas panelen geschikt voor mijn gebruik?
  • wat zal dit doen voor de opbrengst?
  • wel of geen optimizers?

Gadgets wijzigde deze reactie 20-01-2019 16:04 (5%)

Asus P5KC - Q6600 GO @ 4.0 Ghz - 4GB OCZ 4-5-5 PC6400 - Sparkle 8800GT 745/1862/2000 - Seagate 320 GB 7200.10 - Samsung 225BW 22"

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Gadgets
Solaredge omvormer zonder optimizers?
Dat is nieuw voor mij...

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Gadgets
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17-04 21:24
AUijtdehaag schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:11:
@Gadgets
Solaredge omvormer zonder optimizers?
Dat is nieuw voor mij...
Ik bedoel dat ik alleen de omvormer wil aanschaffen en geen optimizers wil toepassen.
Of kan dat niet? De andere installatie heeft wel een SolarEdge omvormer met optimizers. Vandaar mijn keuze op hetzelfde. Prijs is niet het belangrijkste. Hoge opbrengst wel.

Asus P5KC - Q6600 GO @ 4.0 Ghz - 4GB OCZ 4-5-5 PC6400 - Sparkle 8800GT 745/1862/2000 - Seagate 320 GB 7200.10 - Samsung 225BW 22"

• Proton_
@Gadgets Haal het witte randje weg, dat zorgt voor nare slagschaduw en laat vuil/blaadjes liggen.
Oost gaat prima werken,
SolarEdge zie ik hier geen meerwaarde hebben, al kan je er hier wel goed bij om de kapotte optimizers te vervangen.

• reneeke1970
Gadgets schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:22:
[...]

Ik bedoel dat ik alleen de omvormer wil aanschaffen en geen optimizers wil toepassen.
Of kan dat niet? De andere installatie heeft wel een SolarEdge omvormer met optimizers. Vandaar mijn keuze op hetzelfde. Prijs is niet het belangrijkste. Hoge opbrengst wel.
Heeft je omvormer geen ruimte over in vermogen? Twee string parallel en klaar zonder omvormer.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Gadgets
Hoge opbrengst haal je (in 1e instantie) uit je panelen, niet uit een omvormer. Die zet alleen de DC stroom om in AC stroom.
https://www.winkelman-zon...0wp/51610/?display=detail
(of die techniek goed werkt, weet ik niet. Zonnepanelen laag bij de grond, doen het toch altijd wat minder, wegens bebouwing)

Oh en solaredge is altijd met optimizer.

Misschien staan hier nog wat tips en ideeen: Zonnepanelen als dakbedekking (waterkerend)?
(weinig plaatjes meer te zien helaas)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-01-2019 16:33 (37%)

• cville
reneeke1970 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:08:
[...]

Na wat huiswerk gedaan te hebben, zie ik dat SMA dit een polystring configuratie noemt en bevestigd dat dit maar een zeer klein verlies oplevert. Helaas staat SunnyDesign maar 3 strings toe en ik heb er 4 en kan deze configuratie dus niet doorrekenen. Hoe pak ik dit aan?

De polystring configuratie vraagt oost en west strings van gelijke lengte. Na wat puzzelen ben ik tot de volgende plaatsing gekomen:
De blauwe panelen zijn de huidige Yingli's, die nu nog rechts op te tekening op zuid liggen. Kan het nog beter?

@migjes In cville in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7" heb je een van mijn vragen beantwoord; ik zou het fijn vinden als je ook de andere 2 probeerde te beantwoorden.

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20-04 10:07

HyperBart

Huge Ego, Sorry

@Gadgets een SE omvormer is geen string-omvormer waar je alle panelen zonder tussenliggende optimizer kan aansluiten. Wat jij beter/kostenefficienter kan gebruiken is een string-omvormer à la SMA.

Laat die koude heldere vriesnachten en bijhorende heldere dagen nog maar wat aanhouden, leuk om die ZuidOost/ZuidWest over te zien vloeien en zelfs dan nog niet tegen de top van 4kW aan te zitten..;

https://snapshot.raintank...xljyl8WP9b4D2QJO6XdNIm2A2

Vandaag even niets

• remcoXP
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:51
ik heb sinds een week mijn lg panelen aangesloten op een sma sunnyboy 3. alles werkt maar heb toch nog twee kleine vragen:

in mijn logboek zie ik vaak de melding:
PE - aansluiting ontbreekt
kan ik die gewoon uitzetten?

bij stringconfiguratie is het nu nog leeg.
moet dit niet gevuld zijn met de gegevens van die ene string die ik heb? waar 8 panelen op zitten?

Modules: LG Electronics Inc. LG320N1C-G4 (Neon 2)
Communicatie: SMA Webconnect
Omvormers: Sunny Boy 3.0 1AV-40Sunny Boy 3.0 1AV-40

• reneeke1970
cville schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:01:
[...]

Na wat huiswerk gedaan te hebben, zie ik dat SMA dit een polystring configuratie noemt en bevestigd dat dit maar een zeer klein verlies oplevert. Helaas staat SunnyDesign maar 3 strings toe en ik heb er 4 en kan deze configuratie dus niet doorrekenen. Hoe pak ik dit aan?

De polystring configuratie vraagt oost en west strings van gelijke lengte. Na wat puzzelen ben ik tot de volgende plaatsing gekomen:[Afbeelding]
De blauwe panelen zijn de huidige Yingli's, die nu nog rechts op te tekening op zuid liggen. Kan het nog beter?

@migjes In cville in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7" heb je een van mijn vragen beantwoord; ik zou het fijn vinden als je ook de andere 2 probeerde te beantwoorden.
Hoezo heb je vier string? Je gaat je oude ook verleggen naar oost west?

• cville
reneeke1970 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:50:
[...]

Hoezo heb je vier string? Je gaat je oude ook verleggen naar oost west?
Dat moet wel; als je naar de tekening kijkt zie je dat het zuid systeem naar de andere vleugel moet om ruimte te maken voor de nieuwe panelen. Ik heb goed gekeken naar obstakels i.v.m. schaduwen en ik zie geen andere oplossing. Ik heb wel eerst overwogen om het zuid systeem (in een andere opstelling) te verplaatsen maar ik wil graag van de zware ballast af (oost-west 13kg/m2; zuid 22kg/m2). Ik laat je hieronder de tekeningen van het huidige systeem zien en hoe het ook kan als ik zuid alleen verplaats.

huidig systeem:
https://tweakers.net/ext/f/KZOXaiQoRAu9dPjeh33DlWdD/thumb.png
zuid verplaatst:
https://tweakers.net/ext/f/LNo15dSMl0JO4L0n8opNoykx/thumb.png

NOG VERGETEN: er zijn op zuid ook een aantal woningen bijgekomen die omzetting naar oost-west aantrekkelijker maken.

cville wijzigde deze reactie 20-01-2019 18:06 (5%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

remcoXP schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:48:
ik heb sinds een week mijn lg panelen aangesloten op een sma sunnyboy 3. alles werkt maar heb toch nog twee kleine vragen:

in mijn logboek zie ik vaak de melding:
PE - aansluiting ontbreekt
kan ik die gewoon uitzetten?

bij stringconfiguratie is het nu nog leeg.
moet dit niet gevuld zijn met de gegevens van die ene string die ik heb? waar 8 panelen op zitten?

Modules: LG Electronics Inc. LG320N1C-G4 (Neon 2)
Communicatie: SMA Webconnect
Omvormers: Sunny Boy 3.0 1AV-40Sunny Boy 3.0 1AV-40
PE - aansluiting ontbreekt betekend dat je de aarde mist, in de AC "voedingskabel"....
Zit die aan de andere kant niet (goed) aangesloten? Groepenkast? Omvormer?
Dat is niet uit te zetten. Maar goed ook, want er is iets mis. Omvormer zal ook niet starten dan.

In sunnyportal is het niet interessant inderdaad om de string configuratie in te voeren.

• reneeke1970
cville schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:57:
[...]

Dat moet wel; als je naar de tekening kijkt zie je dat het zuid systeem naar de andere vleugel moet om ruimte te maken voor de nieuwe panelen. Ik heb goed gekeken naar obstakels i.v.m. schaduwen en ik zie geen andere oplossing. Ik heb wel eerst overwogen om het zuid systeem (in een andere opstelling) te verplaatsen maar ik wil graag van de zware ballast af (oost-west 13kg/m2; zuid 22kg/m2). Ik laat je hieronder de tekeningen van het huidige systeem zien en hoe het ook kan als ik zuid alleen verplaats.

huidig systeem:
[Afbeelding]
zuid verplaatst:
[Afbeelding]

NOG VERGETEN: er zijn op zuid ook een aantal woningen bijgekomen die omzetting naar oost-west aantrekkelijker maken.
Dus indien geen schaduw problemen moet het eigenlijk 2×19 worden op een drie fase omvormer. Maar dan moet je de panelen passend bij elkaar toveren. Vijf panelen 260 wp zijn wel te vinden.
Als dat niet lukt, of er is schaduw, dan moet je naar twee of drie één fase omvormers gaan kijken.
Je maakt het jezelf best lastig hi

• remcoXP
in de groepenkast wel degelijk aangesloten. hmm :( in 5 dagen geen problemen enkel vandaag een paar keer de melding. dus mogelijk is het een softwarefout?

maar in sma schijnt dit wel aan te passen te zijn.
AUijtdehaag schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:59:
[...]

PE - aansluiting ontbreekt betekend dat je de aarde mist, in de AC "voedingskabel"....
Zit die aan de andere kant niet (goed) aangesloten? Groepenkast? Omvormer?
Dat is niet uit te zetten. Maar goed ook, want er is iets mis. Omvormer zal ook niet starten dan.

In sunnyportal is het niet interessant inderdaad om de string configuratie in te voeren.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@remcoXP
Zit het schroefje wel goed vast?
Heb je een multimeter om tussen de aardedraad en "iets wat geaard" is te meten? Bijv een ijzeren verwarmingbuis of koperen waterleiding.
YouTube: Tech Tip: Sunny Boy 3.0-5.0 installatie
@ 2:43
(vergeet de zekering niet af te schakelen)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-01-2019 19:19 (37%)

• remcoXP
thanks Ik zal dit morgen gelijk checken!
AUijtdehaag schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:12:
@remcoXP
Zit het schroefje wel goed vast?
Heb je een multimeter om tussen de aardedraad en "iets wat geaard" is te meten? Bijv een ijzeren verwarmingbuis of koperen waterleiding.
YouTube: Tech Tip: Sunny Boy 3.0-5.0 installatie
@ 2:43
(vergeet de zekering niet af te schakelen)

• TweakersAddict
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 20:13
offtopic: voor btw nieuws en tips is een eigen topic: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

teacher wijzigde deze reactie 20-01-2019 19:48 (86%)

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN dus geen optimizers nodig? | Kruipruimte isolatie Rc 4.41

• Proton_
Weet er iemand een half-cell paneel van 2 meter?
Van Q-cells, JA Solar vind ik ze alleen in de standaard 1.60 meter maat.

Ik zoek een grote om makkelijk een kleine veranda mee te maken, en omdat hij aan een ONO muur komt, zal de half-cell configuratie helpen met goed schaduwmanagement.
Idealiter zou ik hem herbedraden tot 144 halfcells, heeft iemand dat al eerder geprobeerd?

Proton_ wijzigde deze reactie 20-01-2019 21:01 (18%)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:54
migjes schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:43:
[...]

Zou je willen toelichten wat de haakjes en oogjes c.q. grenzen zijn?
Ben namelijk van plan om naast een 6000W 3 fase een 2500W 1 fase bij te plaatsen. Ieder uiteraard met zijn eigen 16A aardlekautomaat.
Die 6000 geeft 8,7 A per fase. Die 2500 geeft 10,8A. Valt toch prima binnen de 3x25A?

• Proton_
Het enige haakje dat ik kan bedenken is dat de ene fase meer belast wordt met teruglevering dan de anderen.
Dat kan er voor zorgen dat op die fase de spanning oploopt en de éénfase omvormer in beveiliging schiet.
Ik denk dat dit effect wel meevalt omdat de driefasen-omvormer de nulleiding helemaal niet belast, dus heb je daarover geen spanningsverhoging voor de éénfase omvormer, maar alleen over de fasedraad.

• Joosterpooster
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 02-04 11:32
Icekiller2k6 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:47:
@harm12nl je kunt de data via mijn PHP script naar Pvoutput (https://pvoutput.org/) sturen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Over een paar weken ben ik de trotse bezitter van 12X Trina Solar met een Goodwe Omvormer.
Het uitlezen via app of online portal ben ik alvast aan het uitzoeken.

Is er nog een aanvullende handleiding bij dit PHP script O-) en is dit bij een Goodwe omvormer sowieso wel een handige werkwijze?

**Update** Inmiddels Dataloggin PV Systems topis gevonden, dus eerst dat goed lezen :X

Joosterpooster wijzigde deze reactie 21-01-2019 09:31 (8%)

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:36

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb sinds een paar weken een uitbreiding gemaakt aan mijn omvormer en goodwe script zodat ik de temp van de omvormer kan uitlezen en waar nodig een (of 2) ventilator(en) kan aanzetten. Gisteren was het eindelijk zonnig genoeg om de omvormer warm te laten lopen, dus je ziet mooi de schakel momenten (oranje lijn). Ik vraag me alleen af of dat warm/koud worden (relatief dan) van de omvormer eigenlijk wel zo goed is voor dat ding :) Ik sample nu elke 5 minuten (samen met de PVoutput upload), maar ik lees de omvormer elke seconde uit, dus het zou sneller kunnen. Een mooie PID regeling zou de temp constant(er) kunnen houden lijkt me. Ik heb 5 standen waar de ventilatoren kunnen werken, 2x op 7V 2x op 12V en uit natuurlijk.Ik weet alleen niet of ik blij zou worden van het klikken van die relais elke seconde :)

zonoskar wijzigde deze reactie 21-01-2019 10:29 (4%)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Erik2B
  • Laatst online: 22:22
een kleine vraag. Bij ons is er een systeem geplaatst van 2320 WP met een Solis 4G 2000.

Ik heb hierop een datastick aangesloten en een account aangemaakt bij Solis om te monitoren.

Hoeveel Kwh produceert een 2320 Wp setup? is dat max 2,3 Kwh?of maak ik een klassieke denkfout.
Heb wel lopen zoeken, maar vindt voornamelijk jaar opbrengsten Ik wil graag weten wat de normaal is voor zon systeem als de zon erop staat. hij geeft nu "maar" 1,2 Kwh aan.

Sorry voor de misschien domme vraag :-)

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:36

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Erik2B schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:41:
een kleine vraag. Bij ons is er een systeem geplaatst van 2320 WP met een Solis 4G 2000.

Ik heb hierop een datastick aangesloten en een account aangemaakt bij Solis om te monitoren.

Hoeveel Kwh produceert een 2320 Wp setup? is dat max 2,3 Kwh?of maak ik een klassieke denkfout.
Heb wel lopen zoeken, maar vindt voornamelijk jaar opbrengsten Ik wil graag weten wat de normaal is voor zon systeem als de zon erop staat. hij geeft nu "maar" 1,2 Kwh aan.

Sorry voor de misschien domme vraag :-)
Zoals je kunt zien levert mijn 4950Wp systeem op zijn piek in de winter dus ca 2500W. Ongeveer de helft, maar het ligt ook een beetje aan je dakhelling. Die is bij mij 21 graden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Erik2B
zonoskar schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:43:
[...]

Zoals je kunt zien levert mijn 4950Wp systeem op zijn piek in de winter dus ca 2500W. Ongeveer de helft, maar het ligt ook een beetje aan je dakhelling. Die is bij mij 21 graden.
Ah Ok, dus het klopt wel ongeveer.

Mijn dakhelling is 45 graden.

• copywrong1982
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17-04 23:08
voor installatievragen is een dedicated topic: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

teacher wijzigde deze reactie 21-01-2019 22:17 (91%)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
D
Erik2B schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:46:
[...]

In de openingspost van deze thread zit een grafiek waar je kunt zien hoeveel % opbrengst je zou kunnen verwachten met de azimuth/elevatie hoek (hoe schuin staan je panelen) en orientatie (ten opzichte van zuid)
Die heet: Relatieve instraling als functie van windstreek en azimuth hoek.

Dus je hebt 45 graden dakhelling, en ergens in de buurt van zuid heb je theoretisch 95% (jaar opbrengst)

Ik heb bijvoorbeeld 8 panelen op 12.5 graden richting NO liggen, 75% rendement op jaarbasis.
De 8 panelen op 12.5 graden hoek richting ZW is dan 85% rendement.
En nog eens 7 panelen op 60 graden dakhoek richting ZW wat ook 85% rendement is.
Ik zie nu met beetje sluier bewolking hier een piek van 1225 Watt op panelen die 7730 watpeak hebben.

Voor mijn daken is dit dus niet het juiste jaargetijde (oost/west opstelling met lage zon, is erge schuine stand zon op panelen)

jacovn wijzigde deze reactie 21-01-2019 11:44 (48%)

• Erik2B
jacovn schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:21:
[...]

In de openingspost van deze thread zit een grafiek waar je kunt zien hoeveel % opbrengst je zou kunnen verwachten met de azimuth/elevatie hoek (hoe schuin staan je panelen) en orientatie (ten opzichte van zuid)
Die heet: Relatieve instraling als functie van windstreek en azimuth hoek.

Dus je hebt 45 graden dakhelling, en ergens in de buurt van zuid heb je theoretisch 95% (jaar opbrengst)

Ik heb bijvoorbeeld 8 panelen op 12.5 graden richting NO liggen, 75% rendement op jaarbasis.
De 8 panelen op 12.5 graden hoek richting ZW is dan 85% rendement.
En nog eens 7 panelen op 60 graden dakhoek richting ZW wat ook 85% rendement is.
Ik zie nu mer beetje sluier bewolking hier een piek van 1225 Watt op panelen die 7730 watpeak hebben.

Voor mijn daken is dit dus niet het juiste jaargetijde (oost/west opstelling met lage zon, is erge schuine stand zon op panelen)
Thanks, Jaarbasis had ik wel een beetje voor elkaar. Het ging me meer per min/uur zodat ik kan zien of ze goed werken of niet. Tevens kan ik dan zien of de omvormer aftopt of niet.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:54
Klein vraagje:
Men praat vaak over een omvormer, met een bepaald vermogen in Watt.
Wordt hiermee het ingaande of uitgaande vermogen bedoeld?

Als voorbeeld een omvormer met max. dc input van 2640 W en een max ac output van 2000 W.
Hoeveel Watt is deze omvormer in de 'volksmond'?

PV Output

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19-04 17:29

WoudseHoeve

Hobby Boer

Kees_B schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:10:
Klein vraagje:
Men praat vaak over een omvormer, met een bepaald vermogen in Watt.
Wordt hiermee het ingaande of uitgaande vermogen bedoeld?

Als voorbeeld een omvormer met max. dc input van 2640 W en een max ac output van 2000 W.
Hoeveel Watt is deze omvormer in de 'volksmond'?
De volksmond is natuurlijk geen maatstaf. O-)
Maar de AC waarde in kW is meestal de referentie. Maar dat is vaak ook de nominale DC waarde in aangesloten KWp. Veel omvormers mag je onder dimensioneren tov de AC aansluit waarde, daarom wordt vaak een percentage daarvan gegeven. Verschild per omvormer type en merk. Ook zijn er grote verschillen wat per MPP aansluiting mag aangesloten. Sommige mogen het volledige DC vermogen op 1 MPP zetten, anderen maar een 60% van het max DC vermogen.
Erik2B schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:34:
[...]

Thanks, Jaarbasis had ik wel een beetje voor elkaar. Het ging me meer per min/uur zodat ik kan zien of ze goed werken of niet. Tevens kan ik dan zien of de omvormer aftopt of niet.
Als je instraling weet kan je samen met de hoeken het verwachte vermogen uit rekenen.....
De omvormer topt af als hij zijn max AC vermogen uitstuurt .....

WoudseHoeve wijzigde deze reactie 21-01-2019 12:48 (20%)
Reden: nieuwe quote

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Erik2B schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:46:
[...]

Mijn 45 graden bijna zuid panelen doen nu (12:10) 5,6 kW voor een 12kWp set, geen schaduw.
Update 12:30 5,9kW

Dat had ook in 1 post gekund 8)7

WoudseHoeve wijzigde deze reactie 21-01-2019 13:22 (9%)
Reden: 2posts

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• RvV
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:34
Proton_ schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:59:
Weet er iemand een half-cell paneel van 2 meter?
Van Q-cells, JA Solar vind ik ze alleen in de standaard 1.60 meter maat.

Ik zoek een grote om makkelijk een kleine veranda mee te maken, en omdat hij aan een ONO muur komt, zal de half-cell configuratie helpen met goed schaduwmanagement.
Idealiter zou ik hem herbedraden tot 144 halfcells, heeft iemand dat al eerder geprobeerd?
De Ja Solar JAM72S03 is 2 meter maar lijkt vooralsnog niet leverbaar in NL of elders in de EU. Misschien dat een importeur kan vertellen of ze ooit gaan komen.

10.400Wp

• Jetser
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-04 09:01
Hallo allemaal. Ik heb mij redelijk verdiept in een zelfbouw zonnepanelen opstelling, na geïnspireerd te zijn door verschillende posts over zelfbouw systemen op dit forum. Ik ben inmiddels de trotse eigenaar van een 5.14 kWp set (16 panasonic panelen op 3 verschillende daken met solaredge optimizers.)

Ik ben anderhalf jaar geleden klein begonnen op de dak van mn schuur met 4 panelen. (deze zijn nu opgenomen in de rest van het systeem.) Daardoor heb ik een Goodwe 1000NS omvormer en een "wasmachine" verdeelsetje over. Wellicht hoort deze vraag niet hier thuis, maar waar zou ik deze het beste kunnen verkopen? De tweakers vraag/aanbod kent deze categorie helaas niet.

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 00:36
@zonoskar ik zou zeggen 1 constante airflow houden.
Schommelingen in temperatuur zijn er sowieso, wolk voor de zon en temperatuur zakt meteen, wolk weer weg temperatuur loopt weer op.

Zelf heb ik een enkele ventilator onder mijn SolarEdge hangen, maar die word gewoon op tijd geschakeld, op dit moment van 9:30 tot 15:30 aan.
In het voorjaar/Zomer/najaar op andere tijden.

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• reneeke1970
?message=57760334,noline]Jetser schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:10[/message]:
Hallo allemaal. Ik heb mij redelijk verdiept in een zelfbouw zonnepanelen opstelling, na geïnspireerd te zijn door verschillende posts over zelfbouw systemen op dit forum. Ik ben inmiddels de trotse eigenaar van een 5.14 kWp set (16 panasonic panelen op 3 verschillende daken met solaredge optimizers.)

Ik ben anderhalf jaar geleden klein begonnen op de dak van mn schuur met 4 panelen. (deze zijn nu opgenomen in de rest van het systeem.) Daardoor heb ik een Goodwe 1000NS omvormer en een "wasmachine" verdeelsetje over. Wellicht hoort deze vraag niet hier thuis, maar waar zou ik deze het beste kunnen verkopen? De tweakers vraag/aanbod kent deze categorie helaas niet.
Op marktplaats zetten voor 200

• habbekrats
voor installatievragen is een dedicated topic: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

teacher wijzigde deze reactie 21-01-2019 22:18 (92%)

• habbekrats
zonoskar schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:28:
Ik heb sinds een paar weken een uitbreiding gemaakt aan mijn omvormer en goodwe script zodat ik de temp van de omvormer kan uitlezen en waar nodig een (of 2) ventilator(en) kan aanzetten. Gisteren was het eindelijk zonnig genoeg om de omvormer warm te laten lopen, dus je ziet mooi de schakel momenten (oranje lijn). Ik vraag me alleen af of dat warm/koud worden (relatief dan) van de omvormer eigenlijk wel zo goed is voor dat ding :) Ik sample nu elke 5 minuten (samen met de PVoutput upload), maar ik lees de omvormer elke seconde uit, dus het zou sneller kunnen. Een mooie PID regeling zou de temp constant(er) kunnen houden lijkt me. Ik heb 5 standen waar de ventilatoren kunnen werken, 2x op 7V 2x op 12V en uit natuurlijk.Ik weet alleen niet of ik blij zou worden van het klikken van die relais elke seconde :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een regelaar van Alie, houd de temperatuur redelijk constant is voor een euro of 5 wel te vinden.
Deze heeft als voordeel dat bij de start de ventilatoren even op 12V gezet worden om ze goed los te trekken.

https://nl.aliexpress.com...1a-41c2-9548-e20e8e32b1c8

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:43

teacher wijzigde deze reactie 21-01-2019 22:18 (92%)

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Proton_

teacher wijzigde deze reactie 21-01-2019 22:18 (87%)

• copywrong1982
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17-04 23:08

teacher wijzigde deze reactie 21-01-2019 22:18 (80%)

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20:09

JoKo

Ouddorp

Noord27 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:36:
[...]

Dat was zonnekompas.

Sunsolar heeft plaatsing al 2 maal uitgesteld bij m'n ouders. Komt nu de 28e. (15*355wp).
Die hebben het druk, ik woon te ver en geen tijd voor mijn 16 plaatjes medio februari.

Ouddorp Z.W 6.175kWp N.O 5.760kWp Totaal 11.935 kWp

• jongf7
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:40
snip: voor dit soort vragen zijn betere topics: Hier al gekeken?
Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Btw Zonnepanelen terug, ZZP of niet

teacher wijzigde deze reactie 22-01-2019 22:53 (87%)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

.

teacher wijzigde deze reactie 22-01-2019 22:53 (102%)

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:24
CurlyMo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 22:51:
[...]

Prima toch:

18 panelen * 300Wp = 5400Wp
€ 6500 / 21% / 5400Wp = € 0,99 / Wp
Na wat verder rondvragen ben ik gegaan voor een offerte met dezelfde spullen voor 5400 euro. Daar krijg ik van de btw na aftrekking van het forfait nog 820 euro van terug. Complete installatie gaat me dan 4600 euro kosten waarbij ik op 85ct per Wp uitkom.

• Daytona
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:22

Daytona

Autoracen is voor watjes

Hoi allemaal,

Binnenkort worden er zonnepanelen op mijn huis geïnstalleerd. De keus is gevallen op 18x 300Wp S-Energy All-Black panelen in portret stand icm met een Goodwe 5000-D-NS omvormer. De ligging van het dak is 247° azimuth met een 38° dakhoek (6.30m breed, 5.50m diep/hoog).

Ik heb redelijk wat gelezen over het onderwerp, maar misschien kunnen jullie me nog wat meer inzicht geven.

Ten eerste is er sprake van schaduw op het dak in de avond. Is er een site of tool waarmee ik ook kan berekenen hoeveel schaduw op het dak valt in de zomermaanden?

Ten tweede heb ik een 1x25A hoofdaansluiting in de meterkast. Volgens 2 verschillende offertes is dat geen probleem met de Goodwe 5000-D-NS omvormer die met 20A afgezekerd wordt. Maar online lees ik het tegenovergestelde. Is het verstandig de hoofdzekering te verzwaren naar 35A, en zijn er dan verdere aanpassingen nodig in de meterkast?

En tot slot vroeg ik me af of deze installatie nog ruimte bied om in de toekomst een aantal panelen aan de oostkant van mijn dak te leggen, of heb ik beide strings nodig voor de 18 panelen die nu gepland staan?

*Edit* Zie net hierboven Sketchup staan mbt mijn eerste vraag. Ga ik daar vast mee aan de slag.

Daytona wijzigde deze reactie 24-01-2019 09:09 (4%)

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 02:51
Uitbreiden zal problematisch zijn. Uit je post is niet het exacte type van de panelen op te maken, maar als je uit gaat van 32Vmmp, dan kom je op een string van 18 panelen uit op 576V en dat is boven de max van 550V die de omvormer wilt zien. Gezien je aansluiting zullen deze 18 panelen je verbruik al volledig afdekken.

• pep_82
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16-04 18:02
Je zal het sowieso moeten opdelen in twee strings, met een goede voorjaarszonnetje is 37 Volt van een paneel niet abnormaal, ik zou niet meer dan 14 panelen in een string zetten. Het is een omvormer met twee inputs dus mocht er een rij panelen in de schaduw dreigen te liggen zou ik deze lekker op een andere MPPT ingang zetten.
De omvormer is 5kW, dit betekend een maximale stroom 4kW / 230V =21,7 Ampere. Eigenlijk al teveel voor een 20 Ampere aardlek automaat. Aan de andere kant als je het zo doorrekend, 18*300=5400Wp dit maal 0,85 (correctiefactor Nederland) kom je uit op 4590Watt gedeeld door 230V = 19,96Ampere. Dat zou op zijn gat af gedimensioneerd zijn voor een 20A aardlekautomaat.

• reneeke1970
Daytona schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:06:
Hoi allemaal,

Binnenkort worden er zonnepanelen op mijn huis geïnstalleerd. De keus is gevallen op 18x 300Wp S-Energy All-Black panelen in portret stand icm met een Goodwe 5000-D-NS omvormer. De ligging van het dak is 247° azimuth met een 38° dakhoek (6.30m breed, 5.50m diep/hoog).

Ik heb redelijk wat gelezen over het onderwerp, maar misschien kunnen jullie me nog wat meer inzicht geven.

Ten eerste is er sprake van schaduw op het dak in de avond. Is er een site of tool waarmee ik ook kan berekenen hoeveel schaduw op het dak valt in de zomermaanden?

Ten tweede heb ik een 1x25A hoofdaansluiting in de meterkast. Volgens 2 verschillende offertes is dat geen probleem met de Goodwe 5000-D-NS omvormer die met 20A afgezekerd wordt. Maar online lees ik het tegenovergestelde. Is het verstandig de hoofdzekering te verzwaren naar 35A, en zijn er dan verdere aanpassingen nodig in de meterkast?

En tot slot vroeg ik me af of deze installatie nog ruimte bied om in de toekomst een aantal panelen aan de oostkant van mijn dak te leggen, of heb ik beide strings nodig voor de 18 panelen die nu gepland staan?

*Edit* Zie net hierboven Sketchup staan mbt mijn eerste vraag. Ga ik daar vast mee aan de slag.
20 ampère automaat is prima, alleen niet selectief tov je 25 hoofd zekering. Wil je daaraan voldoen breid je uit naar 35. Geloof niet dat dat veel kost.
Je panelen worden nu opgesplitst naar 2×9 .mag ook 1×10 en 1×8 worden.
Of 1×11 en 1×7 .
Als je dan op een ander vlak een gelijke string van bv 7 kunt plaatsen, dan kunnen beide string als 2×7 parallel op één aansluiting.
Maar als je deze gedachte hebt laat het dan gelijk doen want het kost je twee keer een montage dag van 1000 euro.
Alles in één keer lukt op dezelfde dag erbij ook nog wel.

• Stephanoff
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19-04 18:42
Een tijd geleden werd onderstaande vraag gesteld door @AUijtdehaag :
Ik was onlangs voor het eerst op mijn dak ivm installatie van m'n warmtepomp. Toen ik daar toch was gelijk even een spons over de panelen gehaald die tijdens de bouw zijn geïnstalleerd. Mij viel op dat twee panelen haarscheuren vertoonden. Ik heb er op gezocht maar kon er weinig over vinden. Ook op de vraag hierboven was geen eenduidig antwoord. Ik kwam termen tegen als microcracks, snailtracks, crack in cell.

Iemand ervaring hiermee? En wat de impact is op de levensduur/prestaties? Ik heb namelijk nog productgarantie mocht ik daar gebruik van moeten maken.

Paneel 1:

Paneel 2:

100% Elektrisch - Hyundai Ioniq Electric - Panasonic 5kW Monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer 270C warmtepompboiler - 3500wp

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

reneeke1970 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:06:
[...]

20 ampère automaat is prima, alleen niet selectief tov je 25 hoofd zekering. Wil je daaraan voldoen breid je uit naar 35. Geloof niet dat dat veel kost.
Je panelen worden nu opgesplitst naar 2×9 .mag ook 1×10 en 1×8 worden.
Of 1×11 en 1×7 .
Als je dan op een ander vlak een gelijke string van bv 7 kunt plaatsen, dan kunnen beide string als 2×7 parallel op één aansluiting.
Maar als je deze gedachte hebt laat het dan gelijk doen want het kost je twee keer een montage dag van 1000 euro.
Alles in één keer lukt op dezelfde dag erbij ook nog wel.
Bedankt voor je reaktie. Er komt volgende week iemand kijken of er verdere aanpassingen nodig zijn in de meterkast als er een 35A hoofdaansluiting geplaats zou worden. Verzwaren naar 35A is iig kostenloos.

Tja, het budget is wel zo'n beetje op met de 18 panelen die nu gepland staan. En ik kan zo te zien maximaal 6 panelen kwijt op de oostkant ivm dakkapel en uitlaat van CV en centrale afzuiging.

• reneeke1970
Daytona schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:32:
[...]

Bedankt voor je reaktie. Er komt volgende week iemand kijken of er verdere aanpassingen nodig zijn in de meterkast als er een 35A hoofdaansluiting geplaats zou worden. Verzwaren naar 35A is iig kostenloos.

Tja, het budget is wel zo'n beetje op met de 18 panelen die nu gepland staan. En ik kan zo te zien maximaal 6 panelen kwijt op de oostkant ivm dakkapel en uitlaat van CV en centrale afzuiging.
Tja het PV virus is best aggressief....
6 panelen kosten nu 1000 euro en later minstens 2000 dus goed overdenken....

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:56
Situatie die ik thuis heb:

- Plek voor 12 panelen op het huis dak (pal zuid, 35gr)
- 3-fase aansluiting
- Solaredge is een eis (van mezelf ;-))

Ik weet dat de SE3k-3Ph omvormers minimaal 13 optimizers ad P404 nodig heeft ivm de spannng van 750Vdc

Dat komt neer op 57Vdc per paneel

Technisch moet het met 12stuks ook wel kunnen lijkt mij.

Iemand ervaring hier mee?

Als laatste optie is dat ik 2 of 3 panelen er bij pak van mijn schuurtje (5 graden, noord gericht) - half in de schaduw in de winter

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:49
@Crazy- Met 12 panelen moet je voor een 1-fase omvormer gaan. Je bent crazy als je voor 3f kiest ;)

Met slechts 12 panelen zal je systeem later dan nodig is starten en eerder weer uit gaan. Je gaat de hoofdprijs betalen voor een systeem dat relatief slecht zal presteren.

Als je dus persé SE wil, dan gewoon een mooie 1-fasige HD-wave omvormer (die ook effecienter zijn dan de verouderde huidige 3f-omvromers).

Cranberry wijzigde deze reactie 24-01-2019 12:51 (69%)

• Crazy-
Cranberry schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:38:
@Crazy- Met 12 panelen moet je voor een 1-fase omvormer gaan. Je bent crazy als je voor 3f kiest ;)

Met slechts 12 panelen zal je systeem later dan nodig is starten en eerder weer uit gaan. Je gaat de hoofdprijs betalen voor een systeem dat relatief slecht zal presteren.

Als je dus persé SE wil, dan gewoon een mooie 1-fasige HD-wave omvormer (die ook effecienter zijn dan de verouderde huidige 3f-omvromers).
Eerlijkheidshalve betwijfel of het werkelijk slecht zal presteren. Er speelt geen schaduw en alle 12 panelen zijn dus ‘altijd’ vol in de zon

Het feit dat ik 3 fase prefereer is de gelijke verdeling over de fases

Hoofdprijs : het scheelt met 150€. Daar maak ik me niet druk. De luxe van SolarEdge vind ik leuker ;)

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19-04 15:19

Helhond

Grunn

Crazy- schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:35:

- 3-fase aansluiting

Ik weet dat de SE3k-3Ph omvormers minimaal 13 optimizers ad P404 nodig heeft ivm de spannng van 750Vdc

Als laatste optie is dat ik 2 of 3 panelen er bij pak van mijn schuurtje (5 graden, noord gericht) - half in de schaduw in de winter
Micro-omvormer?
3 x QS1 ieder aangesloten op eigen fase?

60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°, Douche-WTW

• mieshel
  • Laatst online: 18-04 22:15
Hi,

Loop al even met de gedachte om zonnepanelen op mijn dak te installeren.
Na het lezen van dit forum ben ik daar alleen maar enthousiaster over geworden en wil ik het liefst zo snel mogelijk beginnen (wil het zelf gaan installeren) :)
Maar eerst is er een plan nodig.

Ben na het doornemen van dit forum tot een plan gekomen:
  • Meterkast naar omvormer: 1x35a - 25a aardlekautomaat - 4mm2 installatiedraad naar zolder in 19mm buis - omvormer
  • Omvormer: Solaredge SE5000h
  • Zonnepanelen: 25x JA Solar JAM60S01-305-PR-B 5BB 305Wp Mono met Zwart Frame = 7625wp
  • Optimizers: 25x P370
  • 9 panelen op een dak van 45° op azimuth 66° (ONO)
  • 16 panelen op een dak van 45° op azimuth 247° (WZW)
De 9 panelen op ONO hebben geen last van schaduw en is SE niet nodig. Deze 9 panelen aansluiten op een separate string omvormer of opnemen in de SE opstelling zou beide kunnen maar mijn voorkeur gaat uit naar opnemen in SE opstelling (kosten maakt niet veel uit / alle panelen apart monitoren / 1 omvormer ipv 2 / ...).

De 16 panelen op WZW hebben wel last van schaduw: twee pijpen / naastliggende huis.
Door het naastliggende huis verschuift de schaduw gedurende het jaar over heel het dak heen.
Door dit forum is mijn mening geworden dat SE alleen gebruikt moet worden als het bijdraagt aan meer opbrengst welke de meerprijs (enigzins) verantwoord.

Vind het lastig om te beoordelen hoeveel last ik exact heb van de schaduw. Is het bv wel zinvol om panelen neer te leggen op WZW of misschien minder? Is SE een goede keuze in mijn specifieke situatie?

Heb de twee huizen in SketchUp getekend en kan zo de schaduw gedurende het jaar simuleren maar daar komt helaas geen berekening uit wat de opbrengst gaat worden icm de schaduw :)

Legplan en situatie (rechter huis):

Overige vragen die ik nog heb:
Welke aardlekautomaat moet ik toepassen?
Ik lees verschillende verhalen over welke automaat ik moet toepassen: Type B / Type A lekstroom 30mA / 100mA / 300mA?

Andere verbeterpunten ?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@mieshel
Zet dit even in een apart topic...

• mieshel
  • Laatst online: 18-04 22:15

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 00:36
Crazy- schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:54:
[...]

Eerlijkheidshalve betwijfel of het werkelijk slecht zal presteren. Er speelt geen schaduw en alle 12 panelen zijn dus ‘altijd’ vol in de zon

Het feit dat ik 3 fase prefereer is de gelijke verdeling over de fases

Hoofdprijs : het scheelt met 150€. Daar maak ik me niet druk. De luxe van SolarEdge vind ik leuker ;)
Ik zou zeggen met 9x P404 moet het ook net aan kunnen O-)
Maar dat is waarschijnlijk wel vragen om problemen :+

Zonder enige vorm van schaduw en dan met 12x P404 (max 85V output) = 1020V dan zit je dus ruim over de benodigde 750V! (y)

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
Hoi allemaal,

Waar neem je niet gewoon een 3-fasen omvormer? Waarom zo krampachting met allerlei kunst- en vliegwerk dit op 1 fase zetten? Dit soort vermogens wil je toch niet op 1 fase invoeden? 3-fasen heeft op een iets hogere prijs voor de omvormer na alleen voordelen:
- Geen extra dikke bekabeling nodig.
- Niet op het randje van de zekeringwaarde zitten.
- Factor 6 minder vermogensverlies in de bekabeling
- Factor 3.5 minder spanningsverhoging in je bekabeling (lees dit topic maar eens terug: bij problemen met uitschakelen op overspanning betreft het zonder uitzondering installaties die grote vermogens op 1 fase terug proberen te leveren...)

• Crazy-
Rouske schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:59:
[...]

Ik zou zeggen met 9x P404 moet het ook net aan kunnen O-)
Maar dat is waarschijnlijk wel vragen om problemen :+

Zonder enige vorm van schaduw en dan met 12x P404 (max 85V output) = 1020V dan zit je dus ruim over de benodigde 750V! (y)
Let op dat ik sowieso 12 panelen op het dak van het huis gebruik.

Kan optioneel een kabel vanaf het huis naar de schuur (door de tuin...) trekken en die 3 op de schuur aan de string gooien :)

De berekening (12*85V etc) gaat nuet helemaal op :). SolrEdge regelt het zo dat de string op 750Vdc uitkomt, verdeeld over de 12 optimizers

Waarbij per optimizer tracking uitgevoerd wordt

30-35Vdc output paneel, grofweg dus zal het Ampère halveerd gaan worden.

Ik zal eens contact opnemen. De wens is toch wel een 3-fase ipv enkel fase

• ApC_IcE
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:47

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Hoi allemaal,

Naar mijn weten moet een GW 5000DNS altijd op een 25A 20A dus moet je hoofdzekering naar 35A 25A
Of ik zit er naast maar volgens de datasheet is het inderdaad boven de 21A dus 25A 8)
Zie edit andere post: met Landcode NL is het max 4600W = 20A
Crazy- schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:35:

- 3-fase aansluiting

SE3K? is die nieuw? of bedoel je een 4K?

Vanaf 10 panelen kan het net aan met een P404 uit ervaring, maar met 12 is het geen probleem.
Ik heb 13 stuks met P404 en dat gaat goed.

ApC_IcE wijzigde deze reactie 25-01-2019 11:11 (22%)

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Andrehj schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:31:
[...]

Waar neem je niet gewoon een 3-fasen omvormer? Waarom zo krampachting met allerlei kunst- en vliegwerk dit op 1 fase zetten? Dit soort vermogens wil je toch niet op 1 fase invoeden? 3-fasen heeft op een iets hogere prijs voor de omvormer na alleen voordelen:
- Geen extra dikke bekabeling nodig.
- Niet op het randje van de zekeringwaarde zitten.
- Factor 6 minder vermogensverlies in de bekabeling
- Factor 3.5 minder spanningsverhoging in je bekabeling (lees dit topic maar eens terug: bij problemen met uitschakelen op overspanning betreft het zonder uitzondering installaties die grote vermogens op 1 fase terug proberen te leveren...)
Niks krampachtigs aan, deze installatie is me door twee verschillende installateurs onafhankelijk van elkaar aangeboden. Ik heb verder geen verstand van elektrotechniek, dus ik moet grotendeels vertrouwen op de deskundigheid van de installateur.
Dat gezegd hebbende had ik na wat leeswerk online wel een paar vragen, vandaar mijn post hier. Wat stel jij voor, zonder het budget verder te overschrijden?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
Dat lijkt me nogal duidelijk. Een 3-fasen installatie.

• Crazy-
ApC_IcE schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:12:
[...]
SE3K? is die nieuw? of bedoel je een 4K?

Vanaf 10 panelen kan het net aan met een P404 uit ervaring, maar met 12 is het geen probleem.
Ik heb 13 stuks met P404 en dat gaat goed.
Ja de SE3k bestaat inderdaad.
SE3K-RW00ENNN2. Zie ook https://www.solaredge.com...inverter-datasheet-it.pdf (de nl pdf begint pas vanaf se4k)

Goed om te lezen dat je er ervaring mee hebt; ik kan me ook heugen met een gesprek met iemand van Solaredge dat het kan, maar geen garantie dat het werkt.

Crazy- wijzigde deze reactie 24-01-2019 23:34 (11%)

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18-04 12:04
ApC_IcE schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:12:
[...]

Naar mijn weten moet een GW 5000DNS altijd op een 25A dus moet je hoofdzekering naar 35A
Of ik zit er naast maar volgens de datasheet is het inderdaad boven de 21A dus 25A 8)

[...]
Je kunt hem ook op 95% begrenzen in de setup zodat ie nooit over de 20A komt.
En je kunt die maatregel ook achter de hand houden voor het geval dit daadwerkelijk gebeurt (21 A op een zekeringautomaat leidt niet direct tot doorslaan en als het voltage hoog is op een zonnige dag met veel invoer gaan de amperes ook nog eens omlaag)

Ik heb een 4200 op een 16A automaat met begrenzing op 95% en dat gaat ook goed.

• ApC_IcE
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:47

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Crazy- schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 23:30:
[...]

Ja de SE3k bestaat inderdaad.
SE3K-RW00ENNN2. Zie ook https://www.solaredge.com...inverter-datasheet-it.pdf (de nl pdf begint pas vanaf se4k)

Goed om te lezen dat je er ervaring mee hebt; ik kan me ook heugen met een gesprek met iemand van Solaredge dat het kan, maar geen garantie dat het werkt.
Volgens die datasheet bestaat die ook alleen in :
(4)a e Polonia, Italia, Ungheria, Austria per solo Disponibile
exroosje schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:46:
[...]

Je kunt hem ook op 95% begrenzen in de setup zodat ie nooit over de 20A komt.
En je kunt die maatregel ook achter de hand houden voor het geval dit daadwerkelijk gebeurt (21 A op een zekeringautomaat leidt niet direct tot doorslaan en als het voltage hoog is op een zonnige dag met veel invoer gaan de amperes ook nog eens omlaag)

Ik heb een 4200 op een 16A automaat met begrenzing op 95% en dat gaat ook goed.
Voor zover ik weet kan je dat niet in de setup van de GoodWe.
Wat volgens mij wel kan is dat je hem op landcode Nederland zet en dan laat hij nooit meer door dan 4600W (=20A)

Dan zal die met 20A prima werken.
Klopt dat?

Maar als er 21A doorheen kan moet je wel een 25A zekering en niet een 20A monteren lijkt me ;)

ApC_IcE wijzigde deze reactie 25-01-2019 11:13 (42%)

• geldersscheepje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-04 10:53
Ik was onlangs voor het eerst op mijn dak ivm installatie van m'n warmtepomp. Toen ik daar toch was gelijk even een spons over de panelen gehaald die tijdens de bouw zijn geïnstalleerd. Mij viel op dat twee panelen haarscheuren vertoonden. Ik heb er op gezocht maar kon er weinig over vinden. Ook op de vraag hierboven was geen eenduidig antwoord. Ik kwam termen tegen als microcracks, snailtracks, crack in cell.

Iemand ervaring hiermee? En wat de impact is op de levensduur/prestaties? Ik heb namelijk nog productgarantie mocht ik daar gebruik van moeten maken.

Ziet eruit als snail trails. Zie voor meer info
https://www.avisolar.com/...-or-a-performance-limiter

Als je garantie hebt zou ik ze laten vervangen.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Crazy-
ApC_IcE schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:07:
[...]

Volgens die datasheet bestaat die ook alleen in :
(4)a e Polonia, Italia, Ungheria, Austria per solo Disponibile
Maar wel mogelijk om te leveren in Nederland :-) maar een 4K kan ook.

• exroosje
ApC_IcE schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:07:
[...]

Voor zover ik weet kan je dat niet in de setup van de GoodWe.
Wat volgens mij wel kan is dat je hem op landcode Nederland zet en dan laat hij nooit meer door dan 4600W (=20A)

Dan zal die met 20A prima werken.
Klopt dat?

Maar als er 21A doorheen kan moet je wel een 25A zekering en niet een 20A monteren lijkt me ;)
http://www.goodwe.com/Pub...20USERS%20MANUAL-(EN).pdf

Hier staat hoe je dat doet (in de setup de parameter power limit). Werkt voor alle (recente) DNS. Lijkt me handiger als begrenzen tot 4600W, want hij kan makkelijk meer leveren, ook in NL.4800W zou je sowieso moeten kunnen halen op max 20A. Bij 4600W zal hij nooit boven de 19.5A komen.

Overigens adviseert deze manual al een 25A zekering vanaf model 3000W en 32A vanaf 4200W

• brittjan
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-04 15:13
Iemand ervaringen met Longisolar, kan er helaas geen ervaringen over terug vinden?

Ik heb een offerte gekregen voor 17x Longisolar LR6-60PB 300 M PERCIUM in combinatie met een Goodwe 4200NS omvormer.
Een Goodwe 3600NS was eventueel ook mogelijk na navraag.

Installatie komt uit op 1,03euro/wp (BTW inclusief).

• jacovn
Stephanoff schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:07:
Een tijd geleden werd onderstaande vraag gesteld door @AUijtdehaag :

[...]

Paneel 1:
[Afbeelding: 2]

Paneel 2:
[Afbeelding: 1]
Het lijkt mij niet goed.

In dit document worden fouten uitgelegd
http://iea-pvps.org/filea...voltaic_Modules_Final.pdf

Snail trail staat daar beschreven als : Saturates over time
Succes met garantie claimen, je denkt het te hebben, maar het krijgen is soms iets heel anders.

jacovn wijzigde deze reactie 26-01-2019 07:37 (6%)

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 17-04 11:17

• Lo_
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 01:05
brittjan schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:58:
Iemand ervaringen met Longisolar, kan er helaas geen ervaringen over terug vinden?

Ik heb een offerte gekregen voor 17x Longisolar LR6-60PB 300 M PERCIUM in combinatie met een Goodwe 4200NS omvormer.
Een Goodwe 3600NS was eventueel ook mogelijk na navraag.

Installatie komt uit op 1,03euro/wp (BTW inclusief).
Als je zoekt op Longi (niet Longisolar) in deze thread zie je dat best wat mensen hier deze al hebben liggen.
Het enige puntje van zorgen bij all blacks is mogelijk kleurverschil in/ tussen de panelen, maar dat lijkt bij deze voor zo ver ik zie mee te vallen.

Op zich wel een interessant bedrijf trouwens. Er staat een best onderhoudend interview op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=8eYm0uV2_rs

• Catzjes
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:24
Dit heeft weinig te maken met Electriciteit opwekken met PV. Voor salderen zijn andere topics, of je kan een lijntje droppen in de duurzame kroeg

teacher wijzigde deze reactie 29-01-2019 08:26 (76%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

.

teacher wijzigde deze reactie 29-01-2019 08:26 (92%)

• TriLithium
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 23:10
En wanneer kunnen we dit kopen? Jinko is toch wel ook een panelen bouwer. Moet iets lukken zou je zeggen.

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Dit heeft weinig te maken met Electriciteit opwekken met PV. Voor salderen zijn andere topics, of je kan een lijntje droppen in de duurzame kroeg

teacher wijzigde deze reactie 29-01-2019 08:26 (75%)

• reneeke1970

teacher wijzigde deze reactie 29-01-2019 08:26 (83%)

• jacovn

teacher wijzigde deze reactie 29-01-2019 08:26 (81%)

• Trusten
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 03-03 17:05
Beste allemaal,

Heeft iemand van jullie ervaring met Solton zonnepanelen? Kan er vrijwel niets over vinden. En hoe 'gevaarlijk' is het om evt onbekende panelen te nemen?

Daarmaast vraag ik me af, bij 1 van ijze offertes is een verzekering bij Solarif inclusief. Opzich een fijn idee als het bedrijf failliet zou gaan, hoeveel meerwaarde heeft dit?

Bedankt alvast..

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:41

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

teacher wijzigde deze reactie 29-01-2019 08:27 (84%)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• So_Surreal
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20-04 09:47
Domme vraag misschien, maar stelt dan mijn systeem (dat er nu 2 weken op ligt) nu vol in de zon ligt (geen schaduw van objecten of wolken) en dan de hoogste piek rond de 2.800 kWh heeft gehad, is dit normaal ?
Komt dit hoger te liggen wanneer het zomer is ?

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 19-04 12:55
So_Surreal schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:38:
Domme vraag misschien, maar stelt dan mijn systeem (dat er nu 2 weken op ligt) nu vol in de zon ligt (geen schaduw van objecten of wolken) en dan de hoogste piek rond de 2.800 kWh heeft gehad, is dit normaal ?
Kijk eens in dit topic: Het grote "jouw productie" topic - Deel 4 dan kun je wellicht vergelijken met systemen dicht bij jou. Check vooral even de eerste pagina m.b.t. het berekenen van je efficiëntie (dat is handiger en vergelijkbaarder dan absolute getallen)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

So_Surreal schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:38:
Dat ligt aan de hoek tussen de zon en de panelen (in twee richtingen). Alleen als die beide haaks zijn (90 graden) zal je een maximale opbrengst zien. En dan nog moet de baan van het zonlicht zo kort mogelijk door de atmosfeer gaan.
In maart/april/mei is het vaak optimaal, afhankelijk van de hoek van de panelen.

• exroosje
Overigens kun je in dat laatste geval een max opbrengst zien die zelfs een stukje boven de opgegeven Wp van je panelen ligt. Mits je omvormer dat aankan.

Ik zie in januari pieken van de helft van opgegeven Wp (met panelen op 20 graden) . Vanaf eind maart zie ik pieken in de buurt van de max Wp van de panelen
Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True