Hi,
Loop al even met de gedachte om zonnepanelen op mijn dak te installeren.
Na het lezen van dit forum ben ik daar nog enthousiaster over geworden en wil ik het liefst zo snel mogelijk beginnen (wil het zelf gaan installeren)
Maar eerst is er een plan nodig.
Ben na het doornemen van dit forum tot een plan gekomen:
De 16 panelen op WZW hebben wel last van schaduw: twee pijpen / naastliggende huis.
Door het naastliggende huis verschuift de schaduw gedurende het jaar over heel het dak heen.
Door dit forum is mijn mening geworden dat SE alleen gebruikt moet worden als het bijdraagt aan meer opbrengst welke de meerprijs (enigzins) verantwoord.
Vind het lastig om te beoordelen hoeveel last ik exact heb van de schaduw. Is het bv wel zinvol om panelen neer te leggen op WZW of misschien minder? Is SE een goede keuze in mijn specifieke situatie?
Heb de twee huizen in SketchUp getekend en kan zo de schaduw gedurende het jaar simuleren maar daar komt helaas geen berekening uit wat de opbrengst gaat worden icm de schaduw
Legplan en situatie (rechter huis):

Overige vragen die ik nog heb:
Welke aardlekautomaat moet ik toepassen?
Ik lees verschillende verhalen over welke automaat ik moet toepassen: Type B / Type A lekstroom 30mA / 100mA / 300mA?
Andere verbeterpunten ?
Loop al even met de gedachte om zonnepanelen op mijn dak te installeren.
Na het lezen van dit forum ben ik daar nog enthousiaster over geworden en wil ik het liefst zo snel mogelijk beginnen (wil het zelf gaan installeren)
Maar eerst is er een plan nodig.
Ben na het doornemen van dit forum tot een plan gekomen:
- Meterkast naar omvormer: 1x35a - 25a aardlekautomaat - 4mm2 installatiedraad naar zolder in 19mm buis - omvormer
- Omvormer: Solaredge SE5000h
- Zonnepanelen: 25x JA Solar JAM60S01-305-PR-B 5BB 305Wp Mono met Zwart Frame = 7625wp
- Optimizers: 25x P370
- 9 panelen op een dak van 45° op azimuth 66° (ONO)
- 16 panelen op een dak van 45° op azimuth 247° (WZW)
De 16 panelen op WZW hebben wel last van schaduw: twee pijpen / naastliggende huis.
Door het naastliggende huis verschuift de schaduw gedurende het jaar over heel het dak heen.
Door dit forum is mijn mening geworden dat SE alleen gebruikt moet worden als het bijdraagt aan meer opbrengst welke de meerprijs (enigzins) verantwoord.
Vind het lastig om te beoordelen hoeveel last ik exact heb van de schaduw. Is het bv wel zinvol om panelen neer te leggen op WZW of misschien minder? Is SE een goede keuze in mijn specifieke situatie?
Heb de twee huizen in SketchUp getekend en kan zo de schaduw gedurende het jaar simuleren maar daar komt helaas geen berekening uit wat de opbrengst gaat worden icm de schaduw
Legplan en situatie (rechter huis):

Overige vragen die ik nog heb:
Welke aardlekautomaat moet ik toepassen?
Ik lees verschillende verhalen over welke automaat ik moet toepassen: Type B / Type A lekstroom 30mA / 100mA / 300mA?
Andere verbeterpunten ?