Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen plaatsen icm schaduw probleem SolarEdge?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mieshel
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:21
Hi,

Loop al even met de gedachte om zonnepanelen op mijn dak te installeren.
Na het lezen van dit forum ben ik daar nog enthousiaster over geworden en wil ik het liefst zo snel mogelijk beginnen (wil het zelf gaan installeren) :)
Maar eerst is er een plan nodig.

Ben na het doornemen van dit forum tot een plan gekomen:
  • Meterkast naar omvormer: 1x35a - 25a aardlekautomaat - 4mm2 installatiedraad naar zolder in 19mm buis - omvormer
  • Omvormer: Solaredge SE5000h
  • Zonnepanelen: 25x JA Solar JAM60S01-305-PR-B 5BB 305Wp Mono met Zwart Frame = 7625wp
  • Optimizers: 25x P370
  • 9 panelen op een dak van 45° op azimuth 66° (ONO)
  • 16 panelen op een dak van 45° op azimuth 247° (WZW)
De 9 panelen op ONO hebben geen last van schaduw en is SE niet nodig. Deze 9 panelen aansluiten op een separate string omvormer of opnemen in de SE opstelling zou beide kunnen maar mijn voorkeur gaat uit naar opnemen in SE opstelling (kosten maakt niet veel uit / alle panelen apart monitoren / 1 omvormer ipv 2 / ...).

De 16 panelen op WZW hebben wel last van schaduw: twee pijpen / naastliggende huis.
Door het naastliggende huis verschuift de schaduw gedurende het jaar over heel het dak heen.
Door dit forum is mijn mening geworden dat SE alleen gebruikt moet worden als het bijdraagt aan meer opbrengst welke de meerprijs (enigzins) verantwoord.

Vind het lastig om te beoordelen hoeveel last ik exact heb van de schaduw. Is het bv wel zinvol om panelen neer te leggen op WZW of misschien minder? Is SE een goede keuze in mijn specifieke situatie?

Heb de twee huizen in SketchUp getekend en kan zo de schaduw gedurende het jaar simuleren maar daar komt helaas geen berekening uit wat de opbrengst gaat worden icm de schaduw :)

Legplan en situatie (rechter huis):

Overige vragen die ik nog heb:
Welke aardlekautomaat moet ik toepassen?
Ik lees verschillende verhalen over welke automaat ik moet toepassen: Type B / Type A lekstroom 30mA / 100mA / 300mA?

Andere verbeterpunten ?

Alle reacties

• Pietje555
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 18:58
Aardlek automaat moet in principe een type B zijn, alleen wanneer ze fabrikant een verklaring heeft dat er geen lekstromen in de gelijkstroom naar wisselstroom zijde kan ontstaan mag je een type A toepassen. Type B is aanzienlijk duurder. Zie dus de documentatie op de site van de fabrikant van de omvormer.
100 of 30 mA aardlek is afhankelijk van de fabrikant. Staat in de documentatie. SMA kun je in de software van de omvormer aangeven of je een 100 of een 30 mA aardlek gebruikt. Meestal is het 100 mA.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Heb je ook wat afmetingen van het dak erbij?

Mijn voorkeur zou zijn, voor het (zuid)west dak, de panelen in landscape te leggen ivm met bypasdiodes.
Met 2 strings aan die kant, heb je wellicht ook geen SE nodig, maar hooguit een paar tigo's voor de pijpjes.

(edit: ga gewoon aan de warmtepomp, dan kunnen de pijpjes weg/verlaagde ventilatiepan)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 24-01-2019 17:24 (14%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• mieshel
@Pietje555
In de handleiding van de betreffende omvormer staat:
Wanneer op grond van lokale voorschriften een externe aardlekschakelaar gebruikt moet worden, dient
u te controleren welk type aardlekschakelaar u nodig hebt voor de relevante elektrische regelgeving.
SolarEdge adviseert een aardlekschakelaar van type A te gebruiken. De aanbevolen aardlekschakelaar
heeft een waarde van 100mA of 300mA, tenzij er op grond van specifieke lokale elektrische voorschriften
een lagere waarde is vereist. Een aardlekschakelaar van type B istoegestaan mits de lokale voorschriften
dat toestaan.
25a type A 100mA zou dan afdoende zijn? Al dacht ik ergens gelezen te hebben dat 100mA slecht verkrijgbaar zijn en zou dan ook 25a type A 300mA kunnen hanteren?

• AUijtdehaag
  • Niet online

• mieshel
@AUijtdehaag
Het dak is 7m breed en zo'n 7,5m hoog.

De ruimte links van de pijpjes is 288cm dus daar past dan maar één paneel landscape.
De ruiimte rechts van de pijpjes heb ik nog niet exact gemeten maar daar zullen net wel of net geen 2 panelen landscape passen.

Warmtepomp heb ik ook heel even over nagedacht maar dat lijkt me binnenshuis meer werk en leek me "handiger" om te beginnen met zonnepalen en in een volgend project naar een warmtepomp te kijken.

• Pietje555
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 18:58
In de handleiding staat dat de omvormer intern is beveiligd tegen DC lekstromen. Een type A zou dan voldoende zijn.
Meer over de verschillen staat hier duidelijk uitgelegd https://www.123groepenkast.nl/Welk-type-aardlekschakelaar

• AUijtdehaag
  • Niet online
1590 x 1053, 96 cell en 59 Vmpp (6 stuks= 350 Vmpp, de ideale stringspanning)
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles

(heb ze zelf ook :9 )

Edit, voor stringomvormer: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (Kies nieuw project)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 24-01-2019 18:07 (23%)

• mieshel
Beide bedankt voor het advies mbt aardlek. Hou de variant dan aan waar @AUijtdehaag naar linkte.

Moet eerlijk zeggen dat ik het nut van die "dure" panelen niet helemaal begrijp. Door A merk is het misschien wel meer kwaliteit maar in de aanschaf en wp verhouding is een stuk hoger dat je lijkt mij wel een hele uitzonderlijke situatie moet hebben om dat te verantwoorden; als het alleen om de maatvoering gaat dan.. Of zijn er nog meer redenen om deze panelen te kiezen ipv de ja solar uit mijn openingspost?

panasonic:
233euro / 325wp = 0,72

Ja solar:
129euro / 305wp = 0,42

Op 2 panelen scheelt dat dan zo'n 10cm. Maar dat kan het verschil zijn tussen wel en niet passsen naast het pijpje waar je neem ik aan op doelt..

Ook nog even het dak opgeklommen om te meten. Rechts heb ik toch 350cm. met 2 panelen van 165 hou ik dan zo'n 20 cm over bij de rand.

mieshel wijzigde deze reactie 24-01-2019 19:09 (15%)

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22:19

HyperBart

Huge Ego, Sorry

mieshel schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:48:
Hi,

Loop al even met de gedachte om zonnepanelen op mijn dak te installeren.
Na het lezen van dit forum ben ik daar nog enthousiaster over geworden en wil ik het liefst zo snel mogelijk beginnen (wil het zelf gaan installeren) :)
Maar eerst is er een plan nodig.

Ben na het doornemen van dit forum tot een plan gekomen:
  • Meterkast naar omvormer: 1x35a - 25a aardlekautomaat - 4mm2 installatiedraad naar zolder in 19mm buis - omvormer
  • Omvormer: Solaredge SE5000h
  • Zonnepanelen: 25x JA Solar JAM60S01-305-PR-B 5BB 305Wp Mono met Zwart Frame = 7625wp
  • Optimizers: 25x P370
  • 9 panelen op een dak van 45° op azimuth 66° (ONO)
  • 16 panelen op een dak van 45° op azimuth 247° (WZW)
De 9 panelen op ONO hebben geen last van schaduw en is SE niet nodig. Deze 9 panelen aansluiten op een separate string omvormer of opnemen in de SE opstelling zou beide kunnen maar mijn voorkeur gaat uit naar opnemen in SE opstelling (kosten maakt niet veel uit / alle panelen apart monitoren / 1 omvormer ipv 2 / ...).

De 16 panelen op WZW hebben wel last van schaduw: twee pijpen / naastliggende huis.
Door het naastliggende huis verschuift de schaduw gedurende het jaar over heel het dak heen.
Door dit forum is mijn mening geworden dat SE alleen gebruikt moet worden als het bijdraagt aan meer opbrengst welke de meerprijs (enigzins) verantwoord.

Vind het lastig om te beoordelen hoeveel last ik exact heb van de schaduw. Is het bv wel zinvol om panelen neer te leggen op WZW of misschien minder? Is SE een goede keuze in mijn specifieke situatie?

Heb de twee huizen in SketchUp getekend en kan zo de schaduw gedurende het jaar simuleren maar daar komt helaas geen berekening uit wat de opbrengst gaat worden icm de schaduw :)

Legplan en situatie (rechter huis):
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Overige vragen die ik nog heb:
Welke aardlekautomaat moet ik toepassen?
Ik lees verschillende verhalen over welke automaat ik moet toepassen: Type B / Type A lekstroom 30mA / 100mA / 300mA?

Andere verbeterpunten ?
Zeg, dat kleine dakje, die dakkapel, hoe groot is dat? Kan je daar niet nog een paar panelen op kwijt? :7

Dat zou bv. wel een SolarEdge verantwoorden als je die er bij zou willen nemen. Met een string omvormer gaat het moeilijk worden om daar een string mee te vormen die goed gedimensioneerd is. Of micro-omvormertjes en ze buiten de string omvormer aansluiten... Op zicht lijkt dat groot genoeg voor nog 3 panelen vlak of op een constructue achter elkaar te leggen?

Vandaag even niets

• mieshel
@HyperBart
Daar zouden er denk ik nog wel een paar oppassen.

bij de SE5000h zou het niet meer passen die mag max 7750wp (al rekening houdend met 155% overdimensionering). Dan zou het denk ik een 3 fase installatie moeten gaan worden of mirco omvormers.

Maar 24 panelen en 7625wp lijkt me in eerste instantie wel even genoeg :)

• mieshel
Van het weekend de kabels van zolder naar meterkast getrokken en de meterkast aangepast.
Met dit zonnige weer wordt het tijd om ook de zonnepanelen te gaan plaatsen :)

Ben nu het definitieve legplan aan het bepalen.
Op basis van @AUijtdehaag zijn feedback het legplan aangepast en de panelen op WZW ook landscape ingetekend.

Als ik kijk naar de clickfit evo handleiding word er gesproken over een no-go zone van 30cm.
Het dak is 705cm breed en hou aan beide kanten 21cm over.

Aantal alternatieven:

Wat is verstandig en wat moet ik minimaal aanhouden als no-go zone?

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:24

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

mieshel schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:36:
Van het weekend de kabels van zolder naar meterkast getrokken en de meterkast aangepast.
Met dit zonnige weer wordt het tijd om ook de zonnepanelen te gaan plaatsen :)

Ben nu het definitieve legplan aan het bepalen.
Op basis van @AUijtdehaag zijn feedback het legplan aangepast en de panelen op WZW ook landscape ingetekend.

[Afbeelding]

Als ik kijk naar de clickfit evo handleiding word er gesproken over een no-go zone van 30cm.
Het dak is 705cm breed en hou aan beide kanten 21cm over.

Aantal alternatieven:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat is verstandig en wat moet ik minimaal aanhouden als no-go zone?
Die pijpjes, moeten die op die plek blijven? Kan je die nog verplaatsen?

Verstandig is het advies van de fabrikant opvolgen. Hier heb ik dat niet gedaan en ligt het dichter bij de rand. Wel met extra beugels.

Wise enough to play the fool

• mieshel
@teacher
Die pijpjes verplaatsen is niet echt een optie, door de beperkte ruimte binnen en evt werk dat daar bij komt kijken. Wat wat jouw idee?

Het probleem mbt de no-go zone ontstaat overigens door de 4 naast elkaar. Als ik de 2 rechts zo dicht mogelijk tegen de pijp aanleg heb ik precies 30 cm over maar dan liggen ze niet in lijn met de onderste rij van 4.

Qua montage zou dat niet uitmaken want was al van plan om voor de onderste rij van 4 de rails horizontaal te plaatsen om zo makkelijker het dak te kunnen beklimmen:)

De drie kolommen van 3 kan ik dan iets naar binnen laten verspringen zodat deze minimaal 30cm van de kant af liggen. Alleen de onderste rij ligt dan 20 cm van de kanten af.

Dit ziet er dan als volgt uit:

Niet het mooist maar is dit misschien het beste alternatief?

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:24

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Mijn idee is het verplaatsen van de pijpjes. Ze zouden wellicht omhoog kunnen naar de nok?

Wise enough to play the fool

• mieshel
teacher schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 07:14:
Mijn idee is het verplaatsen van de pijpjes. Ze zouden wellicht omhoog kunnen naar de nok?
Hoe zou je de panelen leggen als de pijpjes wel verplaatst zouden kunnen worden?
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True