Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen als dakbedekking (waterkerend)?

Pagina: 1
Acties:

• el jonco
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 24-04 09:00
De meeste in-dak zonnepanelen die je op internet kan vinden liggen in portrait, vereisen 2 rijen dakpannen rondom of hebben geen mogelijkheid tot het plaatsen van dakvensters. Ik zoek dus meer als-dak dan in-dak.
Wie weet of en waar je terecht kan voor zonnepanelen die je op je dak kan leggen in landschap oriëntatie, als volledige vervanging van dakbedekking, dus als waterkerende laag in plaats van pannen? Het zou mooi zijn als je er ook nog ramen in kan onderbrengen...

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17:16
zoiets

of hiero

drielp wijzigde deze reactie 19-07-2014 19:54 (43%)

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ATS79
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 06-01 19:37
Hou er wel rekening mee dat in dak oplossingen vaak wat nadelen hebben ivm koeling achter de panelen en waterkering. Ook de plaatsing en vervanging is wat meer werk.

Mooier is het wel.

Zelf 10 jaar terug een mooi projectje gedaan waarbij een verticale glazen wand was voorzien met glas en frameloze pv panelen. Was een voorportaal van een flat. Dat vindt ik persoonlijk wel de mooiste toepassingen van pv in een mooie architectuur. (je ziet dan van binnen de achterzijde van de panelen.)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18-06 12:34

Erasmo

Laadpaaljager

Toch blijft het raar om met een dakvullend (nieuwbouw) systeem eerst pannen te leggen en die vervolgens af te dekken met pv.

Doet iets met stroom en motors

• ATS79
helemaal mee eens, maar om het niet te warm er onder te laten worden zal er geventileerd moeten worden...
Wat dan weer bv water vocht problemen met zich mee brengt. Dus prijs en garantie technisch gaat men liever voor de op dakmontage.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Dat is natuurlijk vrij makkelijk op te lossen met een spouw.

• biebevers
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 15:44
Met dunnefilm panelen heb je veel minder last van de temperatuur-afhankelijkheid. Maar dan moet er wel voldoende oppervlakte zijn om met het lagere vermogen/m2 nog voldoende opbrengst te hebben.

Op marktplaats zag gisteren ik nog nieuwe 55W glazen panelen 635mm * 1245mm panelen zonder frame.
Je hebt dan glazen platen van 7,5mm dikte voor minder dan 17,5 cent per watt. Dan zou er hier en daar ook best een glazen plaat in kunnen zitten. Je bent dan wel op serrebouwconstructies aangewezen om het geheel waterdicht te krijgen. In de kassenbouw heeft men vooral profielen/systemen voor 4mm glas.

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
heb net (net als hand de git) just roof panelen van suntech gekocht, dat is wel een erg mooi simpel systeem

• el jonco
@ drielp: Yep, die heb ik ook gezien. Als je goed kijkt zijn deze voorzien van een rand met dakpannen, liggen in portrait of hebben geen raam. Vandaar mijn topic start.
@eric-pvt: 'net als hand de git' wat bedoel je daarmee? Suntech heeft inderdaad mooie panelen.

el jonco wijzigde deze reactie 22-07-2014 07:14 (25%)

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
hans heeft fotos gepost in het zonnepanelen forum, de panelen zijn los maar ook schakelbaar en voor indak geschikt door de frames
http://www.arcmansolar.com/catalog/7-5-16.aspx

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18-06 18:36

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als je bedenkingen hebt over warmteopbouw onder de panelen.
Lucht afzuigen en vervolgens voeden aan een lucht/lucht of lucht/water warmtepomp.

ECN heeft dit bij hun proefhuizen al een keer uitgeprobeerd, iets van 8-10 % verbetering voor de warmtepomp.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
ollie1965 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:48:

ECN heeft dit bij hun proefhuizen al een keer uitgeprobeerd, iets van 8-10 % verbetering voor de warmtepomp.
Heb je daar een linkje van? Ik wil dat namelijk ook gaan doen.
Alleen lijkt me dat in de koudere maanden problemen opleveren met extra vochtige lucht onder de panelen/dakpannen. Er zit namelijk ook een houten constructie bij mij.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18-06 18:36

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 22:54:
[...]

Heb je daar een linkje van? Ik wil dat namelijk ook gaan doen.
Alleen lijkt me dat in de koudere maanden problemen opleveren met extra vochtige lucht onder de panelen/dakpannen. Er zit namelijk ook een houten constructie bij mij.
Mmm, rapport wat in "mijn hoofd zit" krijg ik er niet zo snel uit .

Maar Google op testwoningen warmtepomp site:ecn.nl levert wel wat op maar niet het rapport wat ik zoek.

Mmmm ik kom dichter in de buurt.....
PV lucht levert wel wat op 2002 en 2004 http://www.ecn.nl/docs/library/report/2003/p03001.pdf
Lees het hoofdstuk PVT systemen hier staan voorbeelden van PVT Boilersystemen en warmtepomp systemen en een "PV Luchtdak"

Van dat "PV Luchtdak" heb ik wel eens foto's en tekeningen gezien op de ECN site.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• ATS79
In 2000 voor ecn iets van 50 installaties gedaan bij personeelsleden.
in en op dak. Maar daar zit echt een kennis! Bedankt voor het delen ollie1965
Misschien iets voor thuis? hhmm wat zou de waf zijn.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
biebevers schreef op maandag 21 juli 2014 @ 18:12:
Met dunnefilm panelen heb je veel minder last van de temperatuur-afhankelijkheid. Maar dan moet er wel voldoende oppervlakte zijn om met het lagere vermogen/m2 nog voldoende opbrengst te hebben.

Op marktplaats zag gisteren ik nog nieuwe 55W glazen panelen 635mm * 1245mm panelen zonder frame.
Je hebt dan glazen platen van 7,5mm dikte voor minder dan 17,5 cent per watt. Dan zou er hier en daar ook best een glazen plaat in kunnen zitten. Je bent dan wel op serrebouwconstructies aangewezen om het geheel waterdicht te krijgen. In de kassenbouw heeft men vooral profielen/systemen voor 4mm glas.
Voor een serre aan huis zou dit wel mooi zijn:

Bovenstaand is onderdeel van de nieuwe perrons op Utrecht CS.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:12

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Het is meestal een combi. I.p.v. dakpannen krijg je dan panelen, met uitzondering van de nokvorsten, kepers, etc. Velux ramen zijn op dit moment voornamelijk in pannenmaten te koop, panelen zijn vaak net anders.

Dan krijg je zoiets.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• biebevers
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 15:44
Dit lijkt weer een beetje op het systeem van MegaSlate.
In verticale richting loopt er dan een kunststof goot onder de panelen door. De panelen hebben daar 15 cm overlap en zijn daar ook op ontworpen.

• el jonco
@señor Sjon:
Dit lijkt het Fath energiedak. Een jaar of 2 geleden vond je die precies zoals afgebeeld (portrait), aflopend, dus zonder pannen, met raam. Helaas lijkt dat van de markt verdwenen.
@ollie1965:
Een afgesloten systeem onder het panelendak lijkt me een deel van de problemen op te vangen. De opwarmende lucht koelt de panelen en stijgt op, wordt bovenaan afgekoeld en zakt langs het dakvlak (gescheiden door een folie oid. van de warme opstijgende lucht) naar beneden, waar de kringloop weer begint. Condensatie vindt alleen (eventueel) plaats waar wordt gekoeld, daar kan je het condens eenvoudig opvangen. Omdat het een gesloten kringloop betreft, zal er maar weinig nieuw vocht in sluipen. Eventueel kan je warmte die je over hebt benutten om een grondbron te regenereren. Het is alleen de vraag of je zoveel warmte nodig hebt...

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:12

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik weet niet of je nog steeds zoiets zoekt? Want het wordt nog steeds in één of ander vorm toegepast, vaak wel in één vlak en zonder overlappende panelen. De waterkering zit voornamelijk onder de panelen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• cj1
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09-06 20:50
Zonnepanelen als dak of zonnepanelen als dakbedekking (zonder onderdak of waterkerende laag) kan wel.

De Duitse firma Soltech heeft een zogenaamd "solRoof".

Aangezien ik zelf blank aluminium niet zo fraai vindt, het metaal geaard moet worden, en het door Soltech toegepaste aluminium profiel nogal doorbuigt als er een winter de sneeuw op blijft liggen, heb ik de montage van mijn zonnepanelen-als-dak anders gedaan.
  1. een C24 vuren houten raamwerk met sponning werd in een machinale timmerwerkplaats op de maat van de 1100x1300x7mm (dunnefilm)panelen gemaakt
  2. dat raamwerk werd voorzien van zelfklevende EPDM 6x10mm celloprofielen (Trelleborg artikelnummer: VD 630 of 44062530) en 3x9mm kroonprofielen (Trelleborg artikelnummer: VD 651 of 444126100), zodat het glas nooit het hout raakt. De lange artikelnummers heb ik gevonden in Trelleborg EPDM sealing profiles catalogus. Alutechnic rekent circa 45-50 euro verzendkosten excl. BTW per doos, en franco vanaf 1500 euro van België naar Nederland.
  3. de omliggende bomen werden flink gesnoeid
  4. alle golfplaten werden van het dak gehaald
  5. het houten raamwerk werd op de bestaande gordingen geschroefd middels "HBS-Tellerkopfschraube"
  6. vervolgens werden de Bosch µm-Si plus 110 (EU1410) dunnefilm panelen van een EPDM 6x10mm celloprofiel voorzien op de kopse kant
  7. die zonnepanelen werden tussen de sponningen gelegd met behulp van glasdragers
  8. de sponningen zijn daarna afgedekt met Arpa 0507 HPL (een soort Trespa) stroken, die stroken werden 45º afgeschuind zodat de regen niet naar binnen loopt
  9. deze afdekstroken op iedere naad voorzien van een zelfklevend 3x9mm kroonprofiel (ik houd niet van de kitspuit)
  10. de nok werd tenslotte afgedicht met een zelf op 50mm geknipte bitumenband (Sika Multiseal, EAN: 7612894021929)
Wat ging er mis?
  1. De machinale timmerwerkplaats heeft het raamwerk gemaakt met relatief droog hout in een droge omgeving. Na levering was de omgeving vochtiger en is het hout iets uitgezet waardoor het raamwerk niet meer gemakkelijk in elkaar paste. Uiteindelijk is er ongeveer een halve millimeter aan één zijde afgeschaafd/gefreesd en toen paste het houten raamwerk weer goed in elkaar.
  2. De horizontale naad tussen de boven elkaar geplaatste panelen bleek ondanks het celloprofiel toch (regen)water door te laten lekken. Dat is vervolgens opgelost door over die naad ook weer een zelf op maat geknipte 25 millimeter brede butylband te plakken.
  3. Geen overlap gebruikt bij het monteren van de Arpa stroken aan de "gootzijde". De timmerman laat de Arpa/HPL/Trespa stoken rustig 14 millimeter uitsteken. Bij de Arpa stroken die ikzelf gemonteerd heb is de overlap -4mm.
In foto's:

De dierenschuur voor aanvang, nog met het golfplaten dak en ongesnoeide bomen.

Het raamwerk arriveert als houten balken op de aanhanger.

Een dwarsdoorsnede van een "keper" (de balk die van de goot naar de nok loopt). De balk is 60mm breed en 87mm hoog, inclusief sponning van 20mm breed en 10mm hoog.

Weer een dwarsdoorsnede van de keper, nu met het celloprofiel horizontaal geplakt, en het kroonprofiel verticaal aan de zijkanten van de sponning. Links een glasplaat en bovenop de afgeschuinde Arpa afdekstrook die links en rechts, waar de strook het glas raakt, voorzien is van een 3x9mm kroonprofiel.

Het houten raamwerk is nu door een timmerman op de bestaande gordingen van het "schuurtje" gemonteerd.

Dit is één van de missers. Hier zie je dat de halfhoutse verbinding van de dwarslatten/panlatten niet helemaal past: de "panlat" steekt een kleine millimeter boven de keper uit.

En de oplossing is het uitfrezen/afschaven van een halve millimeter aan één zijde van de panlat, op ieder punt waar de keper de panlat kruist.

Een detail van de 48mm brede Arpa exterieur HPL plaat als afdekstrook, links en rechts al voorzien van het 3x9mm kroonprofiel. Uiteindelijk zal er ook nog een stukje cello-profiel in de 48 - 9 - 9 = 30mm brede opening geplakt worden en wordt ook de afgeschuinde voorzijde voorzien van een 48mm breed celloprofiel waar de hoeken worden afgeknipt zodat er links en rechts niets uitsteekt.

De westzijde van het dak is bijna gevuld met 2 rijen van 7 zonnepanelen, zoals je ziet zijn er nog drie zonnepanelen te gaan. Elk dunnefilm zonnepaneel werd vastgezet met 6 stuks RVS A2 4,5 x 45 x 28 mm schroeven met EPDM afdichtring (Würth 0238045045 of met meer schroefdraad Schäfer + Peters 908722045 45 of met boorpunt S+P 938722045 45 danwel Eurotec 111553).

En ook de oostzijde is nu gevuld met 3 x 7 = 21 Bosch A-110 dunnefilm zonnepanelen. Veel energie zullen ze op deze druilerige dak nog niet opwekken. Gelukkig was deze regendag wel meteen een goede test om te zien hoe waterdicht het dak van zonnepanelen is. Bij een dag met 28mm neerslag drupte de regen op circa 6 plaatsen naar binnen. Telkens op de kopse kanten waar twee glasplaten slechts door één 6 millimeter celloprofiel van elkaar gescheiden werden.

De goede kijker kan hier op de horizontale naden van het glas een minder wit, maar een meer
groen/grijs streepje ontdekken. Dat zijn dus de horizontale naden waarover het 25mm brede Sika Multiseal geplakt is. Ondanks dat het nu zonnig is, is het dak nu ook regenwaterdicht. En hopelijk blijft het dak van zonnepanelen daarmee ook regenwater dicht.

De westzijde van het dak is ondanks stevig snoeien helaas niet vrij van (notenboom)schaduw geworden. Jammer maar helaas, ook op dat punt geen maximale energieopbrengst.

Daarentegen is de oostzijde wel compleet schaduwvrij. Hier zijn inmiddels de boeiboorden/windveren afgetimmerd met grijze Rockpanel panelen. Dat Rockpanel heeft als voordeel dat het nauwelijks werkt en voorboren niet nodig is. Daartentegen is Rockpanel meer brokkelgevoelig, zeker op randen waar het gezagen werd. Daarom kon Rockpanel niet worden gebruikt om de glaspanelen af te dekken.

Nu wachten op de Ako Diehl Platinum 5500 R3 S2B 2100 H (de documentatie van Bosch Solar is niet eenduidig over een trafo nodig is, daarom maar het zekere voor het onzekere) omvormers zodat iedere dakhelft op een eigen MPP tracker (MPPT) aangesloten kan worden. De huidige Xantrex GT100 E (105 kWp) is echt niet voor zo'n klein dak bedoeld. Er lijkt nu 0.1 tot 1.0kW te worden ingevoed op ongeveer 4kW verbruik van de omvormer.

Zonnepanelen-als-dak NokdoorsnedeZonnepanelen-als-dak DwarsdoorsnedeZonnepanelen-als-dak Dwarsdoorsnede keper en HPL afdeklatZonnepanelen-als-dak NokdetailZonnepanelen-als-dakZonnepanelen-als-dak Bovenaanzicht en afschuifbeveiliging
Een hele serie schetsen die gemaakt werden voordat aan dit project begonnen werd. Sommige laten duidelijker de maatvoering zien en waar de EPDM rubberprofielen worden geplakt.

cj1 wijzigde deze reactie 11-05-2018 22:39 (27%)
Reden: Gebroken afbeeldingen hersteld

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 16:07
quote:
el jonco schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 16:47:
De meeste in-dak zonnepanelen die je op internet kan vinden liggen in portrait, vereisen 2 rijen dakpannen rondom of hebben geen mogelijkheid tot het plaatsen van dakvensters. Ik zoek dus meer als-dak dan in-dak.
Wie weet of en waar je terecht kan voor zonnepanelen die je op je dak kan leggen in landschap oriëntatie, als volledige vervanging van dakbedekking, dus als waterkerende laag in plaats van pannen? Het zou mooi zijn als je er ook nog ramen in kan onderbrengen...
Ik heb dit systeem:
jerh in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

en meer details:

jerh in "Vrijstaande nieuwbouw woning bouwen. Welke energie techniek"

Daar kan dan in principe het Fath dakraam ook in. Ik heb uitgebreid gekeken en het best lastig om iets goeds en betaalbaars te vinden. Er zijn ook behoorlijk wat systemen in Frankrijk te vinden, omdat in dak daar verplicht is.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Mooi gedaan dat dak, als het dak van de schuur hier vervangen moet worden hoop ik het zelfde te doen.

• Fast-Forward
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 01-06 10:24
Kijk anders even bij Hanergy, zij hebben flexiblele dunne film zonnepanelen die op een dak gelijmd kunnen worden: http://hanergy.eu/bipv/

• cj1
quote:
Erasmo schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 08:29:
Mooi gedaan dat dak, als het dak van de schuur hier vervangen moet worden hoop ik het zelfde te doen.
Welke panelen heb je voor jouw zonnepanelen-als-schuurdak op het oog?
En is jouw schuur veel groter of kleiner dan 8 bij 4 meter?

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Nog niks, het is een lange termijn project. Nu kom ik nog goed uit met mijn opwek maar als ik een elektrisch voertuig heb zal ik toch bij moeten plakken, dan kan het gelijk gecombineerd worden met het vervangen van het asbest schuurdak.
Qua oppvervlakte is het pakweg 10mx4m net niet plat dak met de hellingshoek naar het zuiden.

• Bamboe48
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 16-06 17:24
@cj1: past de omvormer wel bij de dunne film panelen ivm aarding vd min-aansluiting?

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

• cj1
quote:
Bamboe48 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:33:
@cj1: past de omvormer wel bij de dunne film panelen ivm aarding vd min-aansluiting?
U kunt gelijk hebben, het datablad van deze Bosch EU1410 dunne film modules meldt:
Transformatorlose Wechselrichter sind nicht zugelassen
Echter het document "μm Si plus EU1410 Planungs und Installationsanleitung" meldt op pagina 6 wat anders:
Ferner können alle gängigen Wechselrichter angeschlossen werden. Nähere Informationen finden Sie in Kapitel elektrischer Anschluss.
Overigens mogen de EU1410 Bosch modules niet geaard worden, dit staat ook in het datablad:
Solarmodule vom Typ μm-Si plus Eu1410 dürfen nicht geerdet werden.

cj1 wijzigde deze reactie 03-10-2015 16:49 (62%)
Reden: compleet gewijzigd

• cj1
Overigens lijken sinds 2013 ook aan de Prins Bernhardstraat 13 in Overdinkel een aantal woningen te staan met een dak waarbij de zonnepanelen de waterkerende dakbedekking vormen. Of zie ik dat verkeerd?

Bijzonder ook, omdat dakpannen aan de voorzijde van het dak niet aan de orde zijn. Naast de panelen zijn enkel kantafwerkingen met waterafvoeren te zien.

Bij nader inzien blijkt op "Pure Energie zonnepanelen project Mijn Domijn te Overdinkel", 138 x paneel "LG 255 Mono Full Black" te liggen. Dat zijn standaard solar modules met rand. Maar wat zou er hier toch voor montagesysteem gebruikt zijn? Het zonnepaneel montagesysteem lijkt hier het hemelwater uit de horizontale naden middels een gootje af te voeren naar de verticale dragers, die het regenwater vervolgens weer verder transporteren naar de reguliere regengoot.

Daarnaast heeft AERspire een systeem waarbij het "esthetisch energie dak als vervanger van de functie van de dakpan" aan de man gebracht wordt. In hoeverre die AERspire glas-glas zonnepanelen echt een waterkerende laag vormen blijft de vraag aangezien de bouwvakkers tijdens de montage toch een blauwe folie onder de panelen aanbrengen:

cj1 wijzigde deze reactie 03-10-2015 22:36 (84%)
Reden: quote losser.nl toegevoegd, AERspire toegevoegd, adres toegevoegd

• Bamboe48
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 16-06 17:24
quote:
cj1 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 16:34:
[...]

U kunt gelijk hebben, het datablad van deze Bosch EU1410 dunne film modules meldt:

[...]

Echter het document "μm Si plus EU1410 Planungs und Installationsanleitung" meldt op pagina 6 wat anders:

[...]

Overigens mogen de EU1410 Bosch modules niet geaard worden, dit staat ook in het datablad:
[...]
@cj1 : Tsja, dan begrijp ik dat een transformatorloze omvormer niet is toegestaan, en verder alle omvormers gebruikt kunnen worden. Wat daarvoor de reden zou zijn zou ik echt niet weten. Evenzo voor de regel dat de panelen niet geaard mogen worden. Maarre.. de omvormer die je krijgt is transformatorloos. Welke risico's loop je dan?

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

• Pure Energie
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 05-10-2015
@cj1 Om je vraag over ons project in Overdinkel te beantwoorden... Deze zonnepanelen zijn inderdaad eind 2013 geplaatst. Het betreft een ‘in dak’-systeem van Tritec, zonder pannen. Eronder zit een waterkerende folie direct op het hout. Daaroverheen zit een gootjessysteem dat precies onder de naden van het panelenvlak ligt. Water dat tussen de naden komt, wordt zo afgevoerd.

De huizen zijn all-electric, en hebben geen gasaansluiting. De zonnepanelen, die overigens rechtstreeks door de bewoners gehuurd worden van ons zonder tussenkomst van de woningcorporatie, leveren alle energie die de woningen nodig hebben, ook voor verwarming.

Mochten er meer vragen zijn over het project, dan horen we die graag.

Met vriendelijke groet,
Pure Energie
quote:
cj1 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 19:11:

Bij nader inzien blijkt op "Pure Energie zonnepanelen project Mijn Domijn te Overdinkel", 138 x paneel "LG 255 Mono Full Black" te liggen. Dat zijn standaard solar modules met rand. Maar wat zou er hier toch voor montagesysteem gebruikt zijn? Het zonnepaneel montagesysteem lijkt hier het hemelwater uit de horizontale naden middels een gootje af te voeren naar de verticale dragers, die het regenwater vervolgens weer verder transporteren naar de reguliere regengoot.

Daarnaast heeft AERspire een systeem waarbij het "esthetisch energie dak als vervanger van de functie van de dakpan" aan de man gebracht wordt. In hoeverre die AERspire glas-glas zonnepanelen echt een waterkerende laag vormen blijft de vraag aangezien de bouwvakkers tijdens de montage toch een blauwe folie onder de panelen aanbrengen:
[afbeelding]

• cj1
quote:
Pure Energie schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:27:
Het betreft een ‘in dak’-systeem van Tritec, zonder pannen.
[...]
Dan gok ik dat het Tri-Roof in dak systeem gebruikt is voor het Mijndomein all-electric project te Overdinkel.

Bijgaand nog een paar foto's van dit Tritec in-dak/op-dak-systeem te Overdinkel, die ik van "Pure Energie" kreeg toegezonden:

Zijaanzicht Tri-Roof Pure Energie Overdinkel met condensdruppels

Tri-Roof Pure Energie overdinkel Tri Roof dakprofielen nog zonder zonnepanelen

cj1 wijzigde deze reactie 11-05-2018 22:47 (63%)
Reden: Gebroken afbeeldingen hersteld

• cj1
quote:
Señor Sjon schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:42:
Want het (zonnepanelen als dakbedekking) wordt nog steeds in één of ander vorm toegepast, vaak wel in één vlak en zonder overlappende panelen. De waterkering zit voornamelijk onder de panelen.
Bij mijn tweede dak van zonnepanelen heb ik het weer opgebouwd zonder waterkering onder de zonnepanelen en een dakpansgewijze verticale overlap tussen de zonnepanelen van 1 centimeter:

In deze drie foto's zijn de eerste 90 75 van 564 624 Auria M115000 dunnefilm zonnepanelen als dakbedekking gemonteerd op een 20º hellingshoek dakzijde gelegen op het Noorden.

• BlizzarD
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

quote:
cj1 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 00:10:
[...]

Bij mijn tweede dak van zonnepanelen heb ik het weer opgebouwd zonder waterkering onder de zonnepanelen en een dakpansgewijze verticale overlap tussen de zonnepanelen van 1 centimeter:

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

In deze drie foto's zijn de eerste 90 van 564 Auria M115000 dunnefilm zonnepanelen als dakbedekking gemonteerd op een 20º hellingshoek dakzijde gelegen op het Noorden.
Hoe presteren deze panelen (zijn SF's zo te zien)? Mijn dak ligt ook op het noorden met een hellingshoek van 20º namelijk

iStockphoto | 16x SF170 (2.720Wp), 20° N/NO, hellingshoek 20°

• cj1
quote:
BlizzarD schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 07:55:
[...]
Hoe presteren deze panelen (zijn SF's zo te zien)? Mijn dak ligt ook op het noorden met een hellingshoek van 20º namelijk
Deze dunnefilm zonnepanelen (als dak) zijn geen SF's (Solar Frontier) maar afkomstig van het Taiwanese Auria Solar Co Ltd. De productie van Auria zonnepanelen werd gestart in 2009 en gestaakt ergens in 2011/2012.

De zonnepanelen zijn op dit moment nog niet compleet aangesloten, zodoende is er niets zinnigs te zeggen over de prestaties. Daarnaast worden zowel de dakzijde gericht op het noorden als ook de dakzijde met uitrichting op hetzuidenn, op één omvormer aangesloten. Zie hier de foto's van het dak van zonnepanelen gericht op het zuiden. Het was zaterdagochtend 7 november 2015 erg warm (14-15ºC) en vochtig (relatieve vochtigheid circa 90 procent), waardoor de circa 75% van de zonnepanelen die reeds gelegd zijn, om 9 uur 's-ochtends noch ruimschoots beslagen zijn met waterdruppels van de ochtenddauw:

Hier nog twee foto's van het dak met 624 zonnepanelen gemonteerd:

cj1 wijzigde deze reactie 13-11-2015 13:44 (50%)
Reden: noordzijde gecombineerd met zuidzijde toegevoegd; foto dak met 624 zonnepanelen

• Taan
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18-06 11:07
Ik vind het echt prachtig dit soort systemen. Zo logisch ook. Vooral zo'n gasloos huis in Overdinkel.

Het lijkt me wel een nadeel dat panelen qua performance niet het eeuwige leven zouden kunnen hebben, dus dat je eens in de 30 (?) jaar je dak moet/wil vervangen.

Hoe waarschijnlijk is het dan dat je dezelfde (maat) panelen weer kunt kopen. Voor het straatbeeld is het ook wel prettig dat de daken uniform blijven.

Alles is te maken natuurlijk, maar maatwerk is doorgaans duur.

Voor een enkel paneel dat stuk zou kunnen gaan door van buitenaf komend onheil kun je nog wel een paar reservepanelen bewaren.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Over 30 jaar moet je met 80% nog prima uit de voeten kunnen toch? Met zo'n dak heb je waarschijnlijk een dusdanige overcapaciteit dat een paar panelen die door onverhoedse redenen uitvallen wel op te vangen valt.

• Orbit Jupiter
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 30-10-2017
Hoe lang gaat een beetje pannendak mee? Een jaar of 40, 50?

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18-06 20:03
quote:
Orbit Jupiter schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:49:
Hoe lang gaat een beetje pannendak mee? Een jaar of 40, 50?
Op zich kan het materiaal wel langer meegaan, het hangt een beetje af of er problemen ontstaan.

Het voordeel van een pannendak is dat je de pannen eraf haalt, je repareert de zaken die stuk zijn en plaatst de pannen weer terug. Bij bijvoorbeeld een platdak moet je echt je dakbedekking elke keer volledig vervangen.

Overigens vraag ik me wel af wat de reden zou zijn om geen waterkerende laag onder je panelen te willen. Aangezien er geen zonlicht opvalt gaat het enorm lang mee, de helling is dusdanig dat je ook geen water erop hebt staan.

• cj1
quote:
TheGhostInc schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:36:
[...]
Overigens vraag ik me wel af wat de reden zou zijn om geen waterkerende laag onder je panelen te willen. Aangezien er geen zonlicht opvalt gaat het enorm lang mee, de helling is dusdanig dat je ook geen water erop hebt staan.
Je wilt geen waterkerende laag zodat je de ruimte daaronder overdag niet hoeft te verlichten. Het licht dat door slechts een 7 millimeter brede glasspleet langs de PVB naar binnen schijnt zorgt al bij bewolkt weer in combinatie metj een lichte vloer voor zoveel daglichttoevoer dat kunstmatige verlichting (lampen) niet meer nodig zijn. Zie deze foto bij een flink bewolkte dag:

1. onder-zonnepanelen-dak bij bewolkt weer

2. onder-zonnepanelen-dak bij zonnig weer

cj1 wijzigde deze reactie 13-11-2015 13:42 (11%)
Reden: Foto onder-zonnepanelen-dak bij zonnig weer toegevoegd

• cj1
quote:
Taan schreef op donderdag 12 november 2015 @ 09:27:
Alles is te maken natuurlijk, maar maatwerk is doorgaans duur.
Nagenoeg iedere houten trap in de woningbouw (huis) is maatwerk.

Bij mij werd het solRoof systeem (een in Duitsland geproduceerd aluminium raamwerk op maat gemaakt voor de modules van 1100x1300mm) voor 8½x33 + 10½x33 + 22 (= 649 panelen) eind 2014 aangeboden voor 39.546 euro exclusief BTW inclusief levering in Nederland exclusief afladen van de vrachtwagen.

De aluminium solRoof profielen zijn echter dermate dun, dat als er een tijd de sneeuw op blijft staan, dat ze permanent door zullen gaan hangen. Wil je dat niet, dan moeten er alsnog (houten) balken onder gemaakt worden om de constructie te verstevigen.

Het door de timmerwerkplaats geadviseerde C24 (kies geen C18) vuren hout (balken 160x60mm en panlatten 70x24) en het op maat frezen en zagen van het hout (exclusief transport, exclusief EPDM-rubber-profielen, exclusief HPL/Trespa afdekstroken) heeft zo'n 12.441 euro gekost: 12441 ÷ 627 = € 19,84 per module.

Wel wil ik opmerken dat het de productie van een dak met slechts 35 modules relatief heel veel meer aan hout en freeswerk/zaagwerk heeft gekost: 1485 euro in totaal, oftewel € 42,43 per module.

Voor de volledigheid: de drie verschillende EPDM-profielen hebben in totaal zo'n 2338 euro gekost. Het HPL/Trespa heeft zo'n 525 euro gekost. En daarna zat er nog heel veel tijd in het plakken van alle EPDM-profielen op het hout, de HPL-afdekstroken en het glas. Het maken van 34*19*6=3876 boorgaten in de HPL afdekstroken heeft ook minimaal 2 tot 3 dagen gekost.

Wat zou ik anders doen?
- Proberen een houtbewerkings methode/firma te vinden die zonder lijmen (dus met alleen CNC-frezen) het gewenste profiel in de balk krijgt.
- Het montageframe niet af fabriek kopen, maar bewerkt hout kopen inclusief lossen op de plaats van bestemming. Dus ook niet geleverd op/af de vrachtwagen zoals bij solRoof. Af vrachtwagen betekent dat het lossen op de vloer (bijvoorbeeld met een heftruck) voor eigen rekening en risico is.
- Meer overlap van glas ten opzichte van het hout bij de dakgoot: nu is er slechts een millimeter of 5 tot 10 aan overlap, dat mag best 15 tot 20 millimeter worden.
- In de overeenkomst met de montagefirma op laten nemen dat: (1) er niet op het glas gelopen mag worden zonder de puntbelasting van de schoen te verdelen over het hele glaspaneel, (2) de maximumtolerantie die de panlat uit mag steken 0,5 millimeter bedraagd (3) dat de panlat geschroefd wordt (4) dat die schroef zich niet onder het glas mag bevinden
- Het EPDM celloprofiel met plakstrook zou ik vervangen door een EPDM celloprofiel met voet, zodat het in een daarvoor in het hout gefreesde sleuf gedrukt kan worden. Bijvoorbeeld op EPDM-profiel op maat gemaakt door de Duitse firma Kremer GmbH.
- Schroeven zonder boorpunt gebruiken voor het bevestigen van de afdekstroken.
- Als het dak open ligt, de dampdichte isolatie vervangen door dampopen en vochtbufferende isolatie, ik denk daarbij aan bijvoorbeeld Métisse.
- Een 6x10mm celloprofiel aanbrengen aan de bovenzijde van de afdekstroken.
- Na (niet tijdens) het monteren alle trapsgewijs overlappende openingen van de afdekstroken vullen met een D-profiel afgesneden op de breedte van de ruimte tussen twee glasplaten én tijdens deze actie de panelen inspecteren op breuk/scheuren én eventuele defecten direct fotograferen (voor de verzekering) en de positie aantekenen op een kaart. Zodat de breuk later ook zonder zonnig weer nog terug te vinden is.
- Meteen transparante (polypropyleen) duivenprikkers aanbrengen op de nok en dakranden.

Waar ben ik heel tevreden mee?
- Dat de 4mm dikke en 130cm lange HPL afdekstroken op 5 cm van boven en onder zijn vastgeschroefd, en daartussen met 24 centimeter interval. De 24 centimeter zorgt er in combinatie met het 3mm hoge kroonband net voor dat er geen kieren ontstaan. Het HPL gaat wel golven, maar dat neem ik voor lief. Het alternatief is een 50% hogere (6mm) HPL/Trespa die ten kost gaat van de opbrengst door meer schaduwvorming.
- De breedte van de HPL afdekstrook: 48mm. Het moet echt niet smaller worden anders komt het boorgat met een doorsnede van 5,5 millimeter wel erg dicht langs de rand. Nu was er zelfs maar 21mm tussen het boorgat en de rand.
- De zwarte kleur van de afdekstroken, daardoor krijg je niet die typische zonnepanelen op het dak "look", wat je bij solRoof (het dak in de achtergrond) wel weer krijgt:

cj1 wijzigde deze reactie 27-11-2015 23:22 (14%)
Reden: "wat zou ik anders doen" sectie uitgebreid

• Taan
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18-06 11:07
@CJ1 Mijn opmerking was meer bedoeld voor hele woonwijken met rijtjeshuizen a la Overdinkel waarbij iedere eigenaar doorgaans zijn eigen plan trekt.
Later zag ik dat Overdinkel een appartementencomplex is.

Bij een vrijstaande schuur zoals bij jou is het ook wel prettig als je defecte panelen kunt vervangen met behoud van uniformiteit, maar ik merkte al op dat je daar nog wel een paar reservepanelen voor kunt bewaren. Bij een totale vervanging kun je je eigen plan trekken, maar is het ook handig als oud en nieuw met elkaar te matchen zijn.

• cj1
Ik ben in Duitsland nog een ander (tweedehands?) indak montage systeem tegen gekomen waarmee zonnepanelen zonder frame (4 tot 6,5 millimeter dikte) als dakbedekking gemonteerd kunnen worden: "Aluprofile für Solaranlage, PV oder Gewächshaus".

Er lijken alleen rubber strips in de bovenzijde van de profielen als afdekking geplaatst te worden, die de PV-modules vast zouden moeten klemmen. Het is mij daarom nog wel een raadsel welke windkrachten op de zonnepanelen kunnen worden toegelaten voordat de panelen op gaan waaien.

Een ander montagesysteem waarbij de zonnepanelen als dakbedekking fungeren is van het Nederlandse bedrijf Robisol: Kyra V6. Robisol heeft ook nog een zonnedak systeem met de naam Kyra CP40 bij zonnepanelen met een framehoogte van 35 of 40 mm voor op schuren met een dakhellingshoek van 6 tot 60º.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cj1
Vandaag kwam ik nog een site tegen met vooral Amerikaanse foto en tekst voorbeelden van daken compleet belegd met zonnepanelen als dakbedekking: https://www.niftyhomestead.com/blog/integrated-solar/

En nog een Europese BIPV promobrochure inclusief "The third and most fully integrated solution involves making the PV-modules act as the roof itself", o.a.:
1. Zonnepanelen dakpannen in Bowmore UK (pagina 22)
2. Shell wat breder als een dakpan zonnepanelen in Amersfoort (pagina 23)

• cj1
28 oktober 2016 werd de Tesla zonnedakpan (Tesla Solar Roof) geïntroduceerd, bekijk hier de video: YouTube: Powerwall 2 & Solar Roof Launch

Het betreft glazen dakpannen die gemaakt worden in de vorm van bestaande dakpannen. Met toevoeging van een kleurfilter krijg je dan iets wat er net zo uit ziet als een blauwgrijze "Franse Lei" of een roodbruine "Toscaanse dakpan" (Romaanse dakpan). Het aanzicht van de Tesla dakpan wisselt bij kijkhoek, vanaf de straat lijkt het meer een dakpan, en van boven lijkt het meer op een zonnecel.

De glazen dakpan wordt gepromoot als minder breukgevoelig dan een traditionele dakpan van terracotta, klei, of leisteen. Meer info op https://www.tesla.com/solar

Ik ben wel benieuwd hoe lang die zonnecel nog energie produceert na ongeschadigd uit de valproef te zijn gekomen.

Oh ja, levert u hem ook in de vorm van die klassieke vlakke Muldenpan in de kleur blauw zodat het beter in het Hollandse straatbeeld past?

cj1 wijzigde deze reactie 29-10-2016 14:35 (15%)
Reden: anatomie van de daktegel

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Kleine kick want ik kwam een mooi product tegen van Kingspan, isolatieplaat en montage voor PV in één. Nu nog op zoek naar een versie voor platte daken.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True