Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste
Acties:
  • 432.369 views

• ApC_IcE
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10:36

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Helhond schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:14:
[...]

Even heel kort door de bocht, jouw excl. btw ligt hoger dan mijn incl. btw. (incl. installatie)
Dan weet je dus dat er zowiezo 21% in iemands zak verdwijnd, (die jij te veel betaald :+ ).

Heb even standaard 2x5 dakrailsje gepakt en je zou nog misschien een kleine 200 extra moeten rekenen aan kabels en eventueel aanpassen meterkast, al zit daar al wel een deel bij ingecalculeerd bij installatie.

Oordeel zelf zou ik zeggen.

(Voor een tientje of twee meer heb je 320-325 Wp panelen Perc of full black, en bij gelijk blijvende prijzen heb je dat ook 320-325 Wp met blauwe polypanelen. Dan heb je dus niet 2800 Wp, maar ±3250 Wp op je dak, toch zomaar weer kleine 500 Wp extra)

[Afbeelding]
320-325wp poly? Heb je een link?

• ApC_IcE

ApC_IcE

CurlyMo schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:23:
@So_Surreal één string van maken en op de probleem panelen een Tigo (optimizer) zetten.

@ApC_IcE wij ook, maar dat is niet synoniem aan SE. Jij weet net zo goed als ik dat SE hier overkill is. En voordat je me weer een SE bascher noemt. Ik heb het onlangs nog iemand geadviseerd gezien de a-ideale situatie :)
Ik adviseer zo vaak string omvormers. Maar ik ben Solar Edge fan. Dus geen enkel probleem :(:)

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 13:10

Helhond

Grunn

ApC_IcE schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:57:
[...]

320-325wp poly? Heb je een link?
Link: ik moet toegeven, het aanbod polypanelen lijkt steeds minder te worden.
Er staan nog wel veel 275-290 Wp voor rond de 100 euro te koop, maar de wat hogere Wp die er afgelopen weken en maanden waren neemt nu af. Black en Perc is nu een beetje in.

60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°, Douche-WTW

• ApC_IcE

ApC_IcE

Helhond schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:03:
[...]

Link: ik moet toegeven, het aanbod polypanelen lijkt steeds minder te worden.
Er staan nog wel veel 275-290 Wp voor rond de 100 euro te koop, maar de wat hogere Wp die er afgelopen weken en maanden waren neemt nu af. Black en Perc is nu een beetje in.
Ik heb volgens mij nooit poly panelen gezien van 300+ wp

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:12
ApC_IcE schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:07:
[...]

Ik heb volgens mij nooit poly panelen gezien van 300+ wp
ja wel het kan.
maar dan heb je vaak wel dat het half-cell panelen zijn.
dan snijden ze de cellen tot kleine strookjes en stoppen dat in een paneel.
dan krijg je het net voor elkaar om in een 1,6 meter paneel een 300Wp te stoppen.
je ziet die panelen alleen niet veel op de markt.
en je hebt dan panelen die het wel halen en panelen die het niet halen.
maar china heeft geen problemen om de goede panelen zelf te houden en de zut aan een Europeaan te verkopen. ;)
voorbeeld:
https://www.solar-bouwmar...295wp-poly-half-cell.html

maar je kunt een paneel ook gewoon 2 meter maken en dan red je het ook wel om meer als 300Wp te hebben ook met poly.
zoals:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/330wp-poly-eu.html
(zou ik dat type paneel op mijn dak willen, nop geef mij, maar meer Wp per m2, wil een beetje zuinig zijn met de beperkte dak ruimte. ;) )

migjes wijzigde deze reactie 16-01-2019 12:16 (18%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• thatanas
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 17-11 17:31
Over vijf dagen eindelijk onze panelen het dak op :)

• ApC_IcE

ApC_IcE

migjes schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:11:
[...]

ja wel het kan.
maar dan heb je vaak wel dat het half-cell panelen zijn.
dan snijden ze de cellen tot kleine strookjes en stoppen dat in een paneel.
dan krijg je het net voor elkaar om in een 1,6 meter paneel een 300Wp te stoppen.
je ziet die panelen alleen niet veel op de markt.
en je hebt dan panelen die het wel halen en panelen die het niet halen.
maar china heeft geen problemen om de goede panelen zelf te houden en de zut aan een Europeaan te verkopen. ;)
voorbeeld:
https://www.solar-bouwmar...295wp-poly-half-cell.html

maar je kunt een paneel ook gewoon 2 meter maken en dan red je het ook wel om meer als 300Wp te hebben ook met poly.
zoals:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/330wp-poly-eu.html
(zou ik dat type paneel op mijn dak willen, nop geef mij, maar meer Wp per m2, wil een beetje zuinig zijn met de beperkte dak ruimte. ;) )
Bedankt voor de info maar dit wist ik O-)
Er zijn helemaal geen 300+wp poly panelen in de standaard maat naar mijn weten.
Dan worden het allemaal mono panelen.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12:56

CurlyMo

www.pilight.org

Ik ben zojuist even de EigenHuis collectieve inkoop actie aan het invullen. Het begint allemaal best ok. Maar uiteindelijk komen de bijzonderheden:
1. Ik krijg geen optie voor meerdere windrichtingen.
2. Er passen 12 panelen op mijn dak, maar ik krijg het advies er maar 11 te leggen gezien mijn eigen verbruik.
3. Ze noemen de marktwaarde van 12 zonnepanelen € 5146.-. Oftewel € 1,18 excl. BTW / Wp (uitgaande van 300Wp). Het heeft mij € 4340 gekost. Oftewel € 1,08 excl. BTW / Wp (bij 275Wp panelen).

Zojuist toch maar even ingeschreven voor een vrijblijvende offerte. Ik ben benieuwd waarmee ze komen >:)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• TweakersAddict
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 02-11 06:46
Je hebt een PM-metje :-)

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:25:
Ik ben zojuist even de EigenHuis collectieve inkoop actie aan het invullen. Het begint allemaal best ok. Maar uiteindelijk komen de bijzonderheden:
1. Ik krijg geen optie voor meerdere windrichtingen.
2. Er passen 12 panelen op mijn dak, maar ik krijg het advies er maar 11 te leggen gezien mijn eigen verbruik.
3. Ze noemen de marktwaarde van 12 zonnepanelen € 5146.-. Oftewel € 1,18 excl. BTW / Wp (uitgaande van 300Wp). Het heeft mij € 4340 gekost. Oftewel € 1,08 excl. BTW / Wp (bij 275Wp panelen).

Zojuist toch maar even ingeschreven voor een vrijblijvende offerte. Ik ben benieuwd waarmee ze komen >:)
Ik kreeg een foldertje van zo'n groep daktoeristen met de melding dat m'n dak uitstekend geschikt was voor zonnepanelen en of ik een offerte wilde.

Dat het dak geschikt is, weet ik al langer... maar hoe ze die panelen over de bestaande willen plaatsen is me een raadsel :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• So_Surreal
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 07:56
Hmm ik vraag me af of mijn nieuwe installatie wel goed werkt ?
Hij zegt in de dag report dat hij tussen 9:30 & 17:15 Today's Energy(kWh) = 0.3...
Ik weet dat het slecht weer was, maar als ik vergelijkbare systemen (4.200Wp op Zuid-Oost in Nederland) op de ladder van PV-Output.org filter, dan komen sommige ook tot 0.3 maar andere weer tot 0.75, waar kan dat aan liggen ?

https://pvoutput.org/ladd...00&or=SW&country=165&oc=0

En ook zie ik na deze eerste dag op mijn slimme meter zowel hoog als laag tarief terug geleverd beide op 0.0 staan.
Ook staat bij mijn monitoring homepage van Solis/Ginlong het Today's Energie & Total Energie op 0.0 staan.
Die 0.3 zie ik alleen staan als ik een report draai van vandaag en daar de laatste update (voordat de inverter uit gegaan is ivm donker) bekijk.

• TweakersAddict
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 02-11 06:46
Vandaag was drama qua opbrengst... Tweede systeem hier op West stond grotendeels gewoon uit.

Lijkt erop dat je huishouden alle stroom opgewekt zelf heeft verbruikt en dat je die daarom niet terug ziet op de meter.
So_Surreal schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:04:
Hij zegt in de dag report dat hij tussen 9:30 & 17:15 Today's Energy(kWh) = 0.3...
Ik weet dat het slecht weer was, maar als ik vergelijkbare systemen (4.200Wp op Zuid-Oost in Nederland) op de ladder van PV-Output.org filter, dan komen sommige ook tot 0.3 maar andere weer tot 0.75, waar kan dat aan liggen ?

En ook zie ik na deze eerste dag op mijn slimme meter zowel hoog als laag tarief terug geleverd beide op 0.0 staan.
Ook staat bij mijn monitoring homepage van Solis/Ginlong het Today's Energie & Total Energie op 0.0 staan.
Die 0.3 zie ik alleen staan als ik een report draai van vandaag en daar de laatste update (voordat de inverter uit gegaan is ivm donker) bekijk.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dat je slimme meter 0 aangeeft is niet zo vreemd, je hebt de stroom uit je panelen waarschijnlijk gelijk opgebruikt in koelkast of andere elektrische apparaten.

Met 68 panelen op het dak kwam ik vandaag ook niet verder dan 1kWh...

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=70798&sid=62890

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• Michiel193
  • Laatst online: 13-10 23:05
ApC_IcE schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:55:
[...]

Bedankt voor de info maar dit wist ik O-)
Er zijn helemaal geen 300+wp poly panelen in de standaard maat naar mijn weten.
Dan worden het allemaal mono panelen.
Zijn er wel, liggen hier 6 stuks amerisolar Poly 320WP panelen. AS-6PB Overlapped-cell POLYCRYSTALLINE MODULE

• MatsuMatsu85
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 12:21
En volgens mij is het ook zo dat wat je terug leverd pas ziet als je meer dan een 1 hele Kwh heb terug geleverd. Ik heb nooit tienden gezien op mijn slimme meter alleen hele Kwh.

Ik denk dat je opbrengst gewoon in lijn is met het weer van vandaag. Ik had vandaag 0,4 Kwh. Zou het gewoon in de gaten houden vooralsnog niks verontrustends met je installatie.
BlueTooth76 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:22:
[...]

Dat je slimme meter 0 aangeeft is niet zo vreemd, je hebt de stroom uit je panelen waarschijnlijk gelijk opgebruikt in koelkast of andere elektrische apparaten.

4480 WP op Zuid

• So_Surreal
TweakersAddict schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:20:
Vandaag was drama qua opbrengst... Tweede systeem hier op West stond grotendeels gewoon uit.

Lijkt erop dat je huishouden alle stroom opgewekt zelf heeft verbruikt en dat je die daarom niet terug ziet op de meter.

[...]
[...]

Bedankt voor de antwoorden !
Ja dat is ook weer zo, alleen ik was niet thuis vandaag, de rest wel.

Ik dacht eigenlijk dat alles wat opgewekt is onder teruggeleverd komt te staan, en je gebruik ook apart in de meter opgeteld wordt onder 'afgenomen', en dat het dan verrekend wordt, maar het wordt dus voor de meter al gebruikt.

Ik ga het de komende dagen even in de gaten houden, hopelijk binnenkort wat meer zon !
Edit: toch vind ik het raar dat er in het dashboard 0.0 staat, daar zou gewoon 0.3 moeten staan lijkt mij.
Ondanks dat je het verbruikt hebt moet je inverter toch aangeven dat je het opgewekt hebt lijkt mij zonder dat je een report moet draaien van een hele dag.

So_Surreal wijzigde deze reactie 16-01-2019 20:47 (10%)

• remcoXP
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:43
Vraagje. Ik heb sinds dit weekend zonnepanelen en zie iets raars. Mijn boxer zegt 750 opgewekt te hebben maar dsmr reader geeft veel minder aan. Waar zou dit verlies in kunnen zitten?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

remcoXP schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:24:
Vraagje. Ik heb sinds dit weekend zonnepanelen en zie iets raars. Mijn boxer zegt 750 opgewekt te hebben maar dsmr reader geeft veel minder aan. Waar zou dit verlies in kunnen zitten?
Eigen gebruik?

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
[...]

Hier met 23 panelen kwam het op 0.728 kW (16 x 330 watt panelen oost/west op 12.5 graden hoek, en 7 x 350 watt panelen op 60 graden hoek.

Het begint niet geweldig zo in de winter, maar het kan eigenlijk alleen maar beter worden dan denk ik maar :)

Als je goed kijkt naar die mensen klopt er van hun setup minder met efficiencys van 2.x en 3.x
Een met metingen uit july, de andere met 8x 300 watt panelen en een system size van 4200 wattpeak.
Weer andere met panelen die 1 graden elevatie hebben.

Volgens mij klopt het vaak niet hoe de systemen op pvoutput geconfigureerd zijn.

jacovn wijzigde deze reactie 16-01-2019 21:55 (47%)

• ApC_IcE

ApC_IcE

Michiel193 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:26:
[...]

Zijn er wel, liggen hier 6 stuks amerisolar Poly 320WP panelen. AS-6PB Overlapped-cell POLYCRYSTALLINE MODULE
Wat is de afmeting van dat ding?

Staat in de pdf toch echt dat ze bijna 2m zijn :O
https://www.weamerisolar....-Module-Specification.pdf
Module dimensions 1956x992x50mm (77.01x39.06x1.97inches)

ApC_IcE wijzigde deze reactie 16-01-2019 23:59 (8%)

• Michiel193
  • Laatst online: 13-10 23:05
ApC_IcE schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 23:58:
[...]

Wat is de afmeting van dat ding?

Staat in de pdf toch echt dat ze bijna 2m zijn :O
https://www.weamerisolar....-Module-Specification.pdf

[...]
Je hebt de verkeerde pdf bekeken...

Moduledimensions 1623x1050x40mm

Zie de brochure:
https://drive.google.com/...j8d_M4M/view?usp=drivesdk

Michiel193 wijzigde deze reactie 17-01-2019 11:23 (7%)

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 09:59
Iemand ervaring met de panelen waarop zogenaamde 'half-cells' zitten? Zijn er voordelen en/of nadelen bij deze type cellen?

Zit in de planning om 9 stuks panelen erbij te gaan leggen (die 10.000Wp moet wel te halen zijn.. >:) ) en kom interessante nieuwprijzen tegen van dit soort panelen (320Wp).

Noord27 wijzigde deze reactie 17-01-2019 11:54 (8%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 11:20
Ik heb in september mijn Goodwe 3000NS vervangen door een 4200DNS, met dezelfde 14 265Wp panelen er aan. Ik ben van onder naar over dimensionering gegaan qua omvormer .

Dit omdat incidenteel de 14 panelen net teveel spanning gaven (>500V) en de omvormer dan in overvoltage ging. De 4200 kan 600V aan en heeft ook een 2e tracker. En ik kan er dus weer wat bijplaatsen dit voorjaar. :-)

De 3000 was eentje uit de 1-serie qua serienummer (rood) en de 4200 is uit de 9 serie (wit) .

Nu kom ik er achter dat ik op de momenten van weinig zon (december , januari) relatief meer opbrengst heb als vorig jaar. Dit doe ik door mijzelf te vergelijken met andere installaties, die in dec 2018 minder opbrengst hadden als in jan 2018, ik had juist 10% meer.
En qua maandopbrengst was ik altijd in de wintermaanden slechter als een andere installatie, in de zomermaanden beter, maar nu dus altijd.

Op zoek naar een verklaring (ik dacht dat een kleinere omvormer het juist beter zou doen in de donkere maanden), kwam ik er achter dat de oude Goodwe bij lage belasting een groot verschil laat zijn tussen P=V*I van de panelen tov de uitvoer op het net. De Goodwe rapporteert V en I van de panelen, V en I van AC en zelf ook ook nog een P . (die zou overeen moeten komen met VxI van AC, maar in de praktijk ligt ie tussen beide producten in). Als je de producten op elkaar deelt kun je een soort intern rendement berekenen. Echter hier zitten wel haken en ogen aan omdat je niet weet hoe precies de goodwe deze getallen bepaalt en sowieso zijn het gemiddelden over een periode van tenminste 1 minuut (zelfs 8 minuten bij de oude) . Het geeft wel een indicatie.

Wat blijkt, bij volle belasting verhouden beide producten zich tot tegen de 100% op beide omvormers, bij erg lage belasting gaat het sterk fluctueren em scoort de oude omvormer gemiddeld rond de 50% en de nieuwe scoort dan soms zelfs soms >100% (wat natuurlijk niet zou kunnen). Maar in elk geval een stuk beter over de hele linie.

Dus, op basis van de statistieken van mijn 2 Goodwes en consistent met de relatieve opbrengst vergeleken met anderen scoort een nieuwe Goodwe uit 9 serie (wit) een stuk beter als een iets oudere uit de 1 serie (rood) op heel lage belasting (<10%). Op volle belasting maakt het niet uit.
Of dit te generaliseren is weet ik natuurlijk niet. Vandaar mijn post hier. Iemand vergelijkbare dingen gezien?

(En ja, op het totaal gaat het natuurlijk nergens over)

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:23
@exroosje beschik je ook over meetgegevens van beide omvormers mbv een externe kWh-meter? De rapportages/berekeningen van de omvomers zelf voorzie ik graag van een subtiel (of flinke schep) snufje zout ;)

• So_Surreal
Ik ben mijn Ginlong Home app even aan het instellen, en heb nu de Benchmark price op 0.19 EUR/kWh gezet, is dat een beetje gemiddeld ?

Verder kan ik nog Province Generation FIT EUR/kWh & Province FIT Period instellen, wat houdt dit in ?
Die 2 zijn er ook nog in de varianten City & County generation FIT & Period....

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 12:07

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Wat is tegenwoordig zo ongeveer het rendement van een zonnepaneel?
Die hier sinds eind 2010 op het dak liggen hebben een rendement (uit de specs) van 14,2%.

Dat zal heden ten dage toch wel wat hoger liggen? Het zijn mono's.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
@Schinnen-groen Maximum wat je nu kunt krijgen is 22%, maar beetje betaalbaar zit iets lager.

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10:29
Ik ga een laadpaal voor mijn auto laten plaatsen die ingericht is om de elektrische auto op te laden zie: https://www.zappi.info/

Mijn auto kan laden via een 3 fase lader. Heeft het voordelen om de zonnepanelen dan ook met 3 fase aan te laten sluiten?

• migjes
Schinnen-groen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:28:
Wat is tegenwoordig zo ongeveer het rendement van een zonnepaneel?
Die hier sinds eind 2010 op het dak liggen hebben een rendement (uit de specs) van 14,2%.

Dat zal heden ten dage toch wel wat hoger liggen? Het zijn mono's.
ik neem aan dat je paneel rendement bedoelt niet cel rendement ;)

LG heeft er nu die hebben net iets grotere cellen (6"+) als andere panelen.
dit samen met 12 bushbars zodat die smaller zijn en dus minder oppervlak van de cell innemen.
pas wel op de maten van het paneel !
die zijn anders als andere panelen (zijn nog steeds 60 cellen maar dan groter en dat moet ergens blijven ;) )
je ziet ze soms wel op de markt:
https://www.winkelman-zon...6/?display=detail&merk=LG

gevolgd door sunpower/panasonic.
die gebruiken dan wel 5"cellen.
https://www.winkelman-zon...tail&merk=Panasonic%20HIT

maar de verschillen zijn klein tussen die top panelen,
de interne structuur bepaald dus meer hoe je ze toepast.
LG moet je dan met 12 serieel versus 7/6x serieel panasonic/sunpower.
gewoon omdat anders het verschil in Vmpp op een TL 1 fase omvormer al meer invloed heeft.
(er zijn niet veel 1 fase TL omvormers die dan nog LG aan kunnen, dat is een woeping 4380Wp. ;)
dus hoe nuttig het is?)

maar dan heb je het gewone mono nog.
en dan zie je veel 300 tot 310Wp panelen, die kun je beter vergelijken met wat je nu hebt. ;)

nu kun je zelf uit rekenen wat het % is van de meest gangbare en top panelen. ;)

migjes wijzigde deze reactie 17-01-2019 18:22 (3%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Pietje555
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 19-11 09:37
Sunri5e schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:11:
Ik ga een laadpaal voor mijn auto laten plaatsen die ingericht is om de elektrische auto op te laden zie: https://www.zappi.info/

Mijn auto kan laden via een 3 fase lader. Heeft het voordelen om de zonnepanelen dan ook met 3 fase aan te laten sluiten?
Nee, 3 fase omvormer is alleen voor grotere vermogens zinvol (> 5 kWP). Dit zorgt voor minder verlies over je voedingkabel en lagere stromen. Vermogen wordt dan ook netjes over de 3 fasen verdeeld zodat je in je meterkast niet 1 fase hebt die teruglevert.
Opwekking staat los van de gebruikers.

Pietje555 wijzigde deze reactie 17-01-2019 20:02 (3%)

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ik zie dat de link naar de leveranciers overzicht in de startpost niet meer werkt. Weet iemand of er wellicht nog ergens een mirror staat van de betreffende site?

http://dewiki.nl/index.ph...t_aanbieders_zonnepanelen

Blueone wijzigde deze reactie 17-01-2019 20:57 (17%)

• OrbitZ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:57
In hoeverre is de kwaliteit van het paneel doorslaggevend? Ik zit in een offertetraject en de prijzen lopen nogal uiteen. Bijvoorbeeld:
  • URE 310 panelen + Growatt omvormer: € 1,17 per watt
  • LG 320 N1C-A5 panelen + SMA 3.0 omvormer: € 1,60 per watt
Dat scheelt nogal, de prijs per watt is trouwens ex belastingvoordeel, dus zal nog iets zakken. De meeste leveranciers zijn te spreken over de LG panelen. Maar wellicht zijn die URE panelen wel net zo goed, ik kan dat niet inschatten.

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:15
Ik ben voor de zoveelste keer aan het kijken naar PV panelen. Gaat nu toch echt gebeuren. Is vanuit ons dorp een actie met een leverancier opgezet die een beetje korting geeft etc.

Heb nu twee offertes. 1 op basis van m'n energieverbruik en 1 op basis van het hele dakvlak (zuid) vol. Ik dacht ongeveer op 2600 kWh te zitten maar is blijkbaar beetje gestegen, zit op 3000 kWh.

Als ik het hele dakvlak vol leg is de verwachtte opbrengst 3600 kWh. Ik ben niet voornemens om een warmtepomp aan te schaffen oid. Wellicht wel iets met een zonneboiler later (heb nog meer dak beschikbaar).

Wat is wijsheid? :?

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 19-11 23:31

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Noord27 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:53:
Iemand ervaring met de panelen waarop zogenaamde 'half-cells' zitten? Zijn er voordelen en/of nadelen bij deze type cellen?

Zit in de planning om 9 stuks panelen erbij te gaan leggen (die 10.000Wp moet wel te halen zijn.. >:) ) en kom interessante nieuwprijzen tegen van dit soort panelen (320Wp).
zeker, met de Qcell's van meer dan 300 Wp.
Waar je rekening mee moet houden is dat de aansluitkastjes achterop bij die Qcell's op een andere plek zitten en dat het er 2 zijn. Dat is vooral bij het verspringen van de ene rij naar de rij er onder soms lastig (je moet diagonaal, en op de plek van de stekker zit geen rails om m vast te zetten, en de kabels zijn niet erg lang.
Een MC4 verlengkabeltje is dan makkelijk, en het is dan jammer als je lekker bezig bent en komt net een paar MC4 stekkers (en kabel) te kort.
@Noord27 Bij die JA zit het kastje ook net ff anders dan bij een "gewoon" zonnepaneel.

Andre1973 wijzigde deze reactie 17-01-2019 23:40 (4%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Noord27
@Andre1973
Had geen Qcells maar JAsolar op het oog.

https://www.winkelman-zon...display=detail&sort=price

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

• Andre1973

Andre1973

freakstar schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:43:
Ik ben voor de zoveelste keer aan het kijken naar PV panelen. Gaat nu toch echt gebeuren. Is vanuit ons dorp een actie met een leverancier opgezet die een beetje korting geeft etc.

Heb nu twee offertes. 1 op basis van m'n energieverbruik en 1 op basis van het hele dakvlak (zuid) vol. Ik dacht ongeveer op 2600 kWh te zitten maar is blijkbaar beetje gestegen, zit op 3000 kWh.

Als ik het hele dakvlak vol leg is de verwachtte opbrengst 3600 kWh. Ik ben niet voornemens om een warmtepomp aan te schaffen oid. Wellicht wel iets met een zonneboiler later (heb nog meer dak beschikbaar).

Wat is wijsheid? :?
Mooi vol leggen, tegen de tijd dat je wil uitbereiden is dat exacte paneel niet meer verkrijgbaar, en er een paar bij zetten is relatief duur door alle overhead.
Misschien geen warmtepomp, maar wellicht in de toekomst een cooker, of koken op inductie, of een E-fiets / scooter?
Het gaat om 2, 3 of 4 panelen. GC geeft voor de overproductie best aardig geld, en met het afschaffen van de salderingsregeling zit je meteen ook goed.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Pietje555
Ikheb Suntech halfcell panelen. Naar zeggen hogere opbrengst en langere levensduur. Icm met PERC geeft het 10 Wp meer vemogen.
Omdat de cellen opgedeeld zijn ontstaat er minder stroom over de soldeerverbindingen en zijn de interne aansluitingen korter.
Ook heeft schaduwwerking minder invloed op alle cellen.
Omdat mijn panelen achter elkaar staan en bij lage zon een schaduw op de onderkant van een lage zon ontstaat heb ik ook voordeel dat de boven en onderkant van de panelen gescheiden zijn door een dubbel junctionbox. BIJ Natech staat een aansluitschema.

• iDEOwen
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18-11 15:38
Helhond schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:14:
[...]

Even heel kort door de bocht, jouw excl. btw ligt hoger dan mijn incl. btw. (incl. installatie)
Dan weet je dus dat er zowiezo 21% in iemands zak verdwijnd, (die jij te veel betaald :+ ).

Heb even standaard 2x5 dakrailsje gepakt en je zou nog misschien een kleine 200 extra moeten rekenen aan kabels en eventueel aanpassen meterkast, al zit daar al wel een deel bij ingecalculeerd bij installatie.

Oordeel zelf zou ik zeggen.

(Voor een tientje of twee meer heb je 320-325 Wp panelen Perc of full black, en bij gelijk blijvende prijzen heb je dat ook 320-325 Wp met blauwe polypanelen. Dan heb je dus niet 2800 Wp, maar ±3250 Wp op je dak, toch zomaar weer kleine 500 Wp extra)

[Afbeelding]
Nou heel duidelijk! Heb geinformeerd, en ik kan gewoon kosteloos het aannemerscontract opzeggen. Dus ik kan naar wat anders gaan kijken. Welke site heb je deze screenshot van gemaakt? Betrouwbare partij?

Apple Certified Trainingen

• nostradamus99
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:26
snip, er is een heel topic gewijd aan wel of geen slimme meter: Slimme energiemeter, weigeren??

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:19 (94%)

share the knowledge, share the power..!

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 13:10

Helhond

Grunn

@iDEOwen
Ik hou zelf vaak deze twee websites in de gaten.
- Winkelman
- Solar Bouwmarkt

De screenshot komt van de laatste vandaan.

Beide websites komen hier redelijk vaak voorbij. Komen qua prijs altijd wel als een van de goedkoopste uit de bus, en bieden ook een montage service mocht dat gewenst zijn.
Je moet dan zelf precies weten wat je op je dak wilt, je zult ze dus niet eerst op de koffie krijgen om je wensen door te spreken en daarna een passend voorstel/offerte ontvangen.
Je kan ze natuurlijk altijd mailen of bellen voor informatie of advies, je kan volgens mij ook een (ééndaagse) cursus doen om zo zelf je panelen te monteren.

In eerste instantie wilde ik mijn eigen installatie bij Solar Bouwmarkt gaan bestellen, helaas leveren ze alleen maar Enphase micro-omvormers, maar ik wil toch voor APsystems gaan en die is alleen te leveren bij Winkelman.

Succes

(Disclaimer, ik heb geen connecties/aandelen etc.van beide bedrijven).
Mochten er nog meer goede webshops zijn dan lees ik dat ook graag. :+

Helhond wijzigde deze reactie 18-01-2019 11:44 (15%)

60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°, Douche-WTW

• Noord27
Iemand toevallig nog de laatste prijslijst van Natec beschikbaar?

@AUijtdehaag
@migjes

Noord27 wijzigde deze reactie 18-01-2019 12:22 (18%)

• HenkS_
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 27-10 13:58
snipperdesnip, er is een heel topic speciaal voor het uitlezen van de slimme meter: Slimme meter uitlezen via P1-poort

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:26 (163%)

• lazydave-II
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 16-11 13:36
snipperdesnip, er is een heel topic speciaal voor het uitlezen van de slimme meter: Slimme meter uitlezen via P1-poort

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:27 (199%)

• HenkS_
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 27-10 13:58

• Speedyace
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 15-11 11:36
Hallo mannen,

Ik ben mij ook een beetje aan het oriënteren om zonnepanelen aan te schaffen 16 stuks.
Nu zit ik een beetje in tweestrijd tussen twee systemen SolarEdge met een SolarEdge 3500 HD-Wave of Enphase IQ7 60C.
Het systeem komt op het garagedak te liggen (zuid gericht 13 graden) maar ik krijg hier later op de dag wel last van schaduw door onze eigen woning. Dit zal in de zomer rond 15:30/16:00 zijn, dat de eerste panelen in de schaduw gaan vallen.

Bij beide systemen worden de Csun 300-60M full black aangeboden of de longi solar lr6-60pb-300m panelen

Het SolarEdge systeem is zo'n €575 goedkoper dus dat is het verschil niet.

Mocht ik in de toekomst willen uitbreiden naar het dak van de woning gericht op ozo dan is dit volgens mij met een Enphase systeem makkelijker, omdat ik dan geen andere omvormer hoef aan te schaffen.

Wat zouden de kenners onder jullie aanbevelen.

• MisterX333
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 19-11 22:57
Iemand nog tips voor een goede installateur rondom regio Den Haag / Rotterdam? Wij hebben op dit moment 8 JA Solar panelen vanuit de bouw en willen graag uitbreiden. Liefst panelen met eenzelfde uiterlijk danwel van JA Solar. :)

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online

• nostradamus99
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:26

share the knowledge, share the power..!

• Pietje555
MisterX333 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:20:
Iemand nog tips voor een goede installateur rondom regio Den Haag / Rotterdam? Wij hebben op dit moment 8 JA Solar panelen vanuit de bouw en willen graag uitbreiden. Liefst panelen met eenzelfde uiterlijk danwel van JA Solar. :)
Hou er wel rekening mee dat ze een andere kleur kunnen hebben. Per productiepartij kunnen de kleuren verschillen.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 07:06
knip, offtopic. Voor zonneboilers is een een heel eigen topic: Zonneboilers, dit is de plek

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:23 (78%)

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
knip, offtopic. Voor zonneboilers is een een heel eigen topic: Zonneboilers, dit is de plek

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:23 (77%)

• freakstar

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:23 (88%)

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 07:06

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:24 (99%)

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• freakstar

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:24 (95%)

• Voske89
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 12-11 05:27
snip, dingen aanbieden kan op https://tweakers.net/aanbod/

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 10:25 (86%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:24 (86%)

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:25 (110%)

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:33

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:25 (97%)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Sunri5e
Wij zijn ook aan het kijken voor zonnepanelen. Ons huis heeft een plat dak waarvan die breedte pal op het Zuiden ligt. Ideaal om de panelen dan op de Zuidkant te leggen voor het maximale resultaat. Echter na wat inlezen beging ik toch te twijfelen (ook met het idee dat het salderen er af gaat) of een Oost/West opstelling voor ons niet beter is... Wij zijn namelijk overdag door de weeks bijna nooit thuis. Het idee is om elektrisch te gaan rijden en dan zou juist 's ochtends voor het werk en 's avonds de auto aan de lader staan. Juist in de ochtend en avond vragen wij het meeste om energie.

Klopt mijn redenering zo?-

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:28 (199%)

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:51
Yep. Volgens mij is het altijd gunstiger om zoveel mogelijk op oost-west in te zetten. Dat dat met een dak op noord-zuid een uitdaging is, is een feit...

• Sunri5e
Andrehj schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:21:
Yep. Volgens mij is het altijd gunstiger om zoveel mogelijk op oost-west in te zetten. Dat dat met een dak op noord-zuid een uitdaging is, is een feit...
Het is een plat dak wat wij hebben. Dan is de uitdaging wat minder denk ik? :P

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:51
Oeps. Sorry, niet goed gelezen. Dan is de oost-west-opstelling idd goed te doen.

• Andre1973

Andre1973

teacher wijzigde deze reactie 19-01-2019 23:25 (76%)

• Andre1973

Andre1973

Sunri5e schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:25:
[...]

Het is een plat dak wat wij hebben. Dan is de uitdaging wat minder denk ik? :P
Met een plat dak is O-W een bijna altijd een beter idee. (behalve bij schaduw uit O of W)
je kan met hetzelfde dak ruwweg 60% meer opwekken en beter verdeed over de tijd.
Op een O of W paneel op 13 graden pak je ongeveer 80% van wat je met een Z paneel op 30 gaden opwekt per jaar. Maar een Z paneel op 30 graden geeft net zoveel schaduw als ie zelf groot is, en heeft veel ballast op een punt nodig, misschien nog wel meer dan een O-W combi.

• Ton1969
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 02-09 22:59
Goedemiddag allen,

Weet iemand hoe ik een tigo optimizer kan doormeten of hij kapot is?
Situatie 11 panelen de bovenste 7 panelen in portrait geen schaduw
De onderste 4 panelen in landscape liggen in de schaduw en zijn voorzien van optimizers.
Sinds vandaag komt het systeem niet boven de 250 watt, ik vermoed dan ook dat 1 van de 4 optimizers is overleden. Aangezien ik het systeem niet per paneel kan monitoren weet ik niet welke er kapot is.
Hoe meet ik dit door?
Alvast bedankt voor de feedback.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
Ton1969 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:35:
Goedemiddag allen,

Weet iemand hoe ik een tigo optimizer kan doormeten of hij kapot is?
Situatie 11 panelen de bovenste 7 panelen in portrait geen schaduw
De onderste 4 panelen in landscape liggen in de schaduw en zijn voorzien van optimizers.
Sinds vandaag komt het systeem niet boven de 250 watt, ik vermoed dan ook dat 1 van de 4 optimizers is overleden. Aangezien ik het systeem niet per paneel kan monitoren weet ik niet welke er kapot is.
Hoe meet ik dit door?
Alvast bedankt voor de feedback.
Vier keer achter elkaar het dak op en één voor één afkoppelen tot je de slechte hebt.
Maar kijk niet raar op als er een paneel zonder tigo kapot is want dat kan ook hé

• Ton1969
Hai René

Klopt, de zonnepanelen zijn vermoed ik wel te meten, multimeter op de + en - meet ik rond de 33 volt is paneel ok.
Heb nog een nieuwe optimizer leggen en zal ze 1 voor 1 dan maar uitwisselen.
1 vervangen omvormer weer aan en kijken of hij boven de 250 wat komt.

• migjes
Ton1969 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:47:
Hai René

Klopt, de zonnepanelen zijn vermoed ik wel te meten, multimeter op de + en - meet ik rond de 33 volt is paneel ok.
Heb nog een nieuwe optimizer leggen en zal ze 1 voor 1 dan maar uitwisselen.
1 vervangen omvormer weer aan en kijken of hij boven de 250 wat komt.
(mits het een 60 cellen paneel is.
of vertel wat voor panelen je hebt. ;) )
als je een multimeter op de panelen zet en je meet 33V, dan weet je zeker dat het paneel niet goed is. ;)
je meet dan de Voc en niet de Vmpp. ;)
normaal zou de Voc rond de 40V moeten zijn, maar met deze koude is hij hoger.
durf even geen schatting te maken maar ongeveer een 42-44V is wat ik zou verwachten.

verstandiger omdat het minder moeite kost (hoef je het dak niet voor op te klimmen.).
meet de Voc van heel de string en vertel de Vmpp die de omvormer geeft hier met het type/merk panelen.
(250W betekend niks zonder die waarden.)
dit zou dus 11xVmpp/Voc moeten zijn + temperatuur coëfficiënt. ;)

edit:
de 60 cellen panelen van mijn dak, leveren nu 340Vmpp, dit zijn 10 panelen die normaal een 32Vmpp leveren en 40Voc.
maar met deze koude geven ze dus 34Vmpp per stuk.

migjes wijzigde deze reactie 19-01-2019 15:17 (8%)

• Ton1969
@migjes

Ok top.
Ga morgen even terug om te meten, het is een installatie van een collega welke we samen hebben geïnstalleerd.
Het betreffen 11 stuks 305 wp NSP panelen met een omnik 3 kw omvormer.
Ik heb vanmiddag wel de stringspanning met een multimeter gemeten, deze was 420 volt.
Nog even de tijd gehad om 2 tigo’s uit te wisselen maar dat gaf geen verbetering.
Daarna kwamen er meer panelen in de schaduw dus morgen verder zoeken.
Bedankt.

• migjes
@Ton1969
420V / 11 = 38Voc.
dat is wel een 2V te laag voor een NSP, en mischien wel 4-6V te laag door de temperatuur.
dus 1 paneel missen of optimizer, het kan.
Vmpp is die wel een 11x32V ?

(ik ben van tigo gewent dat als 1 optimizer het niet doet het paneel wel gewoon door werkt.
alleen dan heb je geen schaduw afhandeling.
maar ik ken tigo alleen als alle panelen een optimizer heeft met logging box er bij.(oud systeem)
en dat is toch een andere situatie als jij hebt.)

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Iemand een idee? Ik wil 4 panelen bij leggen op de vide.
Richting pal west , plat dak 7 graden hellingshoek.
Hij komt op een vrije mmpt van een growatt 3kw die al opstart met 12X 275 wp Poly.
Is het zo dat als de omvormer opstart op de 12 panelen, dat de andere ingang ook gewoon meedoet ook als het voltage onder het minimum van 100Volt komt?

Wie heeft een goede tip voor een zo hoog mogelijke spanning(Voltage) type paneel, zo van 140 € per stuk, Poly of mono maakt niet uit.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• migjes
Supertip schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:55:
Iemand een idee? Ik wil 4 panelen bij leggen op de vide.
Richting pal west , plat dak 7 graden hellingshoek.
Hij komt op een vrije mmpt van een growatt 3kw die al opstart met 12X 275 wp Poly.
Is het zo dat als de omvormer opstart op de 12 panelen, dat de andere ingang ook gewoon meedoet ook als het voltage onder het minimum van 100Volt komt?

Wie heeft een goede tip voor een zo hoog mogelijke spanning(Voltage) type paneel, zo van 140 € per stuk, Poly of mono maakt niet uit.
nop, het is helaas de mpp die moet starten en niet de omvormer.
dus 1 mpp met 12x dat maakt de andere mpp nog niet wakker. :-(

ik kan je niet vertellen hoe een growatt het doet.
mijn omvormer start al met 90V, maar dat is wel 90Voc.
dus de Vmpp mag lager zijn, maar rendement is dan wel om te huilen. (>85%)
dit kan anders zijn met growatt. ;)

ook bij de growatt (dat is een standaart TL omvormer net zo als die van mij) word door de mpp zijn DC/DC convertor +/-350V gemaakt die dan de DC/AC convertor in gaat.
de mpp is eigenlijk alleen maar een DC/DC convertor. ;)
(is de Vac van je netbeheerder hoger als 230V dan is de 350V ook hoger, is die lager dan ook lager.
het is allemaal erg simpel geregeld in een TL omvormer.)

een cel lever +/-0,5Vmpp, dus 100V /0,5 = 200 cellen nodig voor een beetje te werken.
kun je je mischien 72cel panelen (200cm x 100cm) panelen mischien ophangen?
dan zit je nog redelijk ruim.

maar ik zie eigenlijk ook geen probleem om 4x een panasonic te pakken(96 cellen per paneel).
zo duur is dat niet en extra veel Wp.
dan ga je zelfs aardig over de 200Vmpp en dat is wat TL omvormers ongeveer wel het prettigste vinden.

• Han
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Ok... ik ben dus totaal niet thuis in zonnepanelen. Per jaar verbruik ik zo’n 6.000 kWh (vrijstaande woning, gezin van 4) en heb een serre met plat dak gericht op het zuiden waar ik zonnepanelen op wil plaatsen. Mijn beweeegredenen zijn 1) de maandlasten verlagen en 2) spaargeld effectief inzetten (betaal nu belasting over mijn spaargeld en ontvang minimale rente).

Ik heb dus niet als doel te salderen, wil gewoon de maandlasten reduceren. Mijn meterkast is nog voorzien van een oude (draaischijf) meter.

Ik heb in mijn kennissenkring iemand die ervaring heeft met het plaatsen / aansluiten van zonnepanelen en kan dat dus voor een gereduceerd bedrag laten doen.

Wat is wijsheid? Alles zelf bestellen en laten plaatsen door die kennis? Of ergens een offertes opvragen? De eerste optie vind ik lastig aangezien ik niet zou weten wat ik allemaal zou moeten aanschaffen, iemand daar een goed advies over?

Dat laatste vind ik ook lastig aangezien ik totaal geen verstand heb van deze zaken en dus de kans bestaat dat ik iets laat plaatsen wat betert en goedkoper had gekund.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:33
Han schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:07:
Ok... ik ben dus totaal niet thuis in zonnepanelen. Per jaar verbruik ik zo’n 6.000 kWh (vrijstaande woning, gezin van 4) en heb een serre met plat dak gericht op het zuiden waar ik zonnepanelen op wil plaatsen. Mijn beweeegredenen zijn 1) de maandlasten verlagen en 2) spaargeld effectief inzetten (betaal nu belasting over mijn spaargeld en ontvang minimale rente).

Ik heb dus niet als doel te salderen, wil gewoon de maandlasten reduceren. Mijn meterkast is nog voorzien van een oude (draaischijf) meter.

Ik heb in mijn kennissenkring iemand die ervaring heeft met het plaatsen / aansluiten van zonnepanelen en kan dat dus voor een gereduceerd bedrag laten doen.

Wat is wijsheid? Alles zelf bestellen en laten plaatsen door die kennis? Of ergens een offertes opvragen? De eerste optie vind ik lastig aangezien ik niet zou weten wat ik allemaal zou moeten aanschaffen, iemand daar een goed advies over?

Dat laatste vind ik ook lastig aangezien ik totaal geen verstand heb van deze zaken en dus de kans bestaat dat ik iets laat plaatsen wat betert en goedkoper had gekund.
Als die hulp goed is en je zelf ook handig bent is het goed te doen,ook hier krijg je veel tips.
Salderen gaat nog volautomatisch waarschijnlijk met de draaischijf meter. Briefjes van de netbeheerder voor het plaatsen van een slimme meter kun je voorlopig nog gewoon lachend in het vuur gooien.

Wat je hier kun doen is
Maak een screenshot van je dak b.v. in google maps, meet het dak op, eventueel de helling.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Supertip
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:20:
[...]

nop, het is helaas de mpp die moet starten en niet de omvormer.
dus 1 mpp met 12x dat maakt de andere mpp nog niet wakker. :-(

ik kan je niet vertellen hoe een growatt het doet.
mijn omvormer start al met 90V, maar dat is wel 90Voc.
dus de Vmpp mag lager zijn, maar rendement is dan wel om te huilen. (>85%)
dit kan anders zijn met growatt. ;)

ook bij de growatt (dat is een standaart TL omvormer net zo als die van mij) word door de mpp zijn DC/DC convertor +/-350V gemaakt die dan de DC/AC convertor in gaat.
de mpp is eigenlijk alleen maar een DC/DC convertor. ;)
(is de Vac van je netbeheerder hoger als 230V dan is de 350V ook hoger, is die lager dan ook lager.
het is allemaal erg simpel geregeld in een TL omvormer.)

een cel lever +/-0,5Vmpp, dus 100V /0,5 = 200 cellen nodig voor een beetje te werken.
kun je je mischien 72cel panelen (200cm x 100cm) panelen mischien ophangen?
dan zit je nog redelijk ruim.

maar ik zie eigenlijk ook geen probleem om 4x een panasonic te pakken(96 cellen per paneel).
zo duur is dat niet en extra veel Wp.
dan ga je zelfs aardig over de 200Vmpp en dat is wat TL omvormers ongeveer wel het prettigste vinden.
Veel wp op vier panelen gaat natuurlijk flink aftoppen worden, zit immers nu al 10% onder mijn Max wp.
Echter met Poly panelen van 275/280 wp zie ik nu dat ze onder belasting nauwelijks 29-30 volt per stuk opbrengen.
Mijn string spanning start op met vorst ongeveer 360 volt en in de zomer 350 volt, en komt bijna nooit boven de 370 volt, dippen doet hij soms wel.

Zou het toch de gok waard zijn, om goedkopere Poly panelen 280 wp te leggen?
Of zijn er nog alternatieven, SF panelen zo mooi zijn maar absurde prijzen tov de opbrengst.

Dus ik zit niet echt te kijken op wp's maar meer op Voltage.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Han
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
habbekrats schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:27:Wat je hier kun doen is
Maak een screenshot van je dak b.v. in google maps, meet het dak op, eventueel de helling.
De afmeting is vrij eenvoudig; er is een breedte van 6,5 meter beschikbaar (2,5m diep) waar ik één rij aaneengesloten zonnepanelen op wil plaatsen, geen twee rijen aangezien een rij dan de hoogte in moet en ik dat een lelijk aanzicht vind. Er is geen helling, het is een plat dak.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• GolfieAddict
  • Laatst online: 06-04 16:19
Beste tweakers, even een korte vraag. Ik ben diverse offertes aan het opvragen voor plaatsing van zonnepanelen en 1 daarvan kwam voor 4800 Wp met de SE 3680 omvormer. Mijn vraag is nu of dat niet iets tè ondergedimensioneerd is? Ik zou zelf dan meer denken (in dezelfde range blijvend) aan de SE 4000, maar voor mij is dit allemaal nieuw dus hoop op reacties van meer onderlegde experts. Ligging dak is op Z, 10 graden W, met in de ochtend wat schaduw van bomen. _/-\o_

• reneeke1970
Supertip schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:44:
[...]

Veel wp op vier panelen gaat natuurlijk flink aftoppen worden, zit immers nu al 10% onder mijn Max wp.
Echter met Poly panelen van 275/280 wp zie ik nu dat ze onder belasting nauwelijks 29-30 volt per stuk opbrengen.
Mijn string spanning start op met vorst ongeveer 360 volt en in de zomer 350 volt, en komt bijna nooit boven de 370 volt, dippen doet hij soms wel.

Of zijn er nog alternatieven, SF panelen zo mooi zijn maar absurde prijzen tov de opbrengst.

Kwestie van even door zoeken, ik heb hier panelen van 65×64 cm, zijn 54 wp, maar wel 36 cellen met 17.7 volt. Leg daar je dak mee vol en je hebt voltage zat.
Soms is antiek beter dan modern....

• migjes
Supertip schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:44:
[...]

elke Wp meer aan je omvormer levert meer kWh op.
het loopt alleen op een te grote hoeveelheid niet meer lineair op. ;)
al die dagen dat je wolken hebt doe je meer produceren, en die heb je verdomde veel. >:)
maak je daar maar niet te druk over, je kunt in de toekomst vast nog een stukke omvormer krijgen dan vervang je hem toch voor een 3,6kW verzie (of eerder.) :?
je hebt het dus over Vmpp en niet Voc.
de Voc gebeurd als je nog niet gestart bent.
(veel logging laat dat stukje niet zien, die geven je een gemiddelde ;) .)

het werkt wel om er gewoon 4x een poly aan te hangen, rendement is alleen slecht.
kun je 2m panelen leggen met 27 cellen, heb je het al beter.
panasonic en omvormer is weer optimum.
kun je kiezen. ;)

en check ook of je omvormer geen beperking heeft wat hij per mpp kan doen.
(dit kan erg lullig zijn als je er 12 aan 1 mpp hebt hangen.
als hij op 2000W per mpp aftopt dan is de uitbreiding al snel zinloos. ;) )
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:16:
[...]

Kwestie van even door zoeken, ik heb hier panelen van 65×64 cm, zijn 54 wp, maar wel 36 cellen met 17.7 volt. Leg daar je dak mee vol en je hebt voltage zat.
dus je bedoeld een 5"cellen paneel?

reken eens uit of je dan niet meer geld kwijt bent per Wp aan bevestiging spul.
en dan niet nog een belabberde aantal Wp hebt.
per 96 cellen een paar klemmen is toch snel goedkoper.
ben benieuwd waar je op uit komt. ;)

• Pietje555
Misschien ter lering, maar letten jullie wel op welke aardlek automaat geplaatst wordt tussen verdeelkast en omvormer? Dit moet een B karakteristiek type B zijn. Alleen wanneer de leverancier verklaart dat er geen gelijkstroom lekstromen kunnen ontstaan mag je type A plaatsen. Type B is aanzienlijk duurder.
SMA heeft deze verklaring voor hun omvormers. Goedkope Chinese kan het voorkomen dat het niet zo is.
Veel installateurs weten dit niet want het is een relatief nieuwe regel.

Pietje555 wijzigde deze reactie 19-01-2019 20:45 (8%)

• Supertip
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:16:
[...]

Crea Bea, Ben ik wel voor.
Ik heb dunne film panelen gevonden 110 wp 75 volt, en zoals @migjes al aangaf kosten voor op platdak montage schiet door kleine afmetingen wel flink omhoog.

En ik ga eerst even de datasheet van mijn growatt doorspitten.

• migjes
Supertip schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:04:
[...]

Crea Bea, Ben ik wel voor.
Ik heb dunne film panelen gevonden 110 wp 75 volt, en zoals @migjes al aangaf kosten voor op platdak montage schiet door kleine afmetingen wel flink omhoog.

En ik ga eerst even de datasheet van mijn growatt doorspitten.
pas op met sommige dunne film op een TL omvormer.
als de laag echt dun is dan brand je hem zo weg en is het een dure ruit.
dat soort panelen hebben dan een aardig nodig en dan ook een trafo omvormer. ;)

of je het gevonden krijgt, geen idee, soms word het met die goedkope omvormers niet eens vermeld.
en kun je beter testen of het zo is. ;)

• Supertip
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:09:
[...]

pas op met sommige dunne film op een TL omvormer.
als de laag echt dun is dan brand je hem zo weg en is het een dure ruit.
dat soort panelen hebben dan een aardig nodig en dan ook een trafo omvormer. ;)

of je het gevonden krijgt, geen idee, soms word het met die goedkope omvormers niet eens vermeld.
en kun je beter testen of het zo is. ;)
Mijn panelen zijn nu ook geaard, vond ik wel zo veilig.
Maar is een string spanning van 120 volt nu funest voor je opbrengst cq rendement?
Waar moet ik dan aan denken in procenten?

Supertip wijzigde deze reactie 19-01-2019 21:26 (3%)

• migjes
Supertip schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:19:
[...]

Mijn panelen zijn nu ook geaard, vond ik wel zo veilig.
Maar is een string spanning van 120 volt nu funest voor je opbrengst cq rendement?
ik neem aan dat je frame's zijn geaard. ;)
sommige dunne film aard je de + of de - van de panelen. (afhankelijk van welk systeem CIS of CIGS etc etc..)
en daar heb je de trafo omvormer voor nodig of aardigs kit van de omvormer.

is 120V funest, het valt wel mee, een +/-10% is geen vreemd getal, het blijft gokken met elk omvormer model. :?
maar dat is dan alleen voor die mpp en met maar 4x280Wp is het niet veel. ;)
maar scoor je een paneel met 5"cellen (liever wat groter als 36 stuks) dan heb je dit een stuk minder.

(maar check eerst goed hoe het zit met de max van de mpp, dit maakt alle andere verhalen onzinnig.
dit kan heel je plan in duigen laten vallen. ;) )

edit:
kan eigenlijke beter zeggen:
Functionele aarding: aarding van de positieve of negatieve geleider van dunne-film panelen of back contact panelen om deze te beschermen tegen spanning corrosie.

migjes wijzigde deze reactie 19-01-2019 22:03 (16%)

• rubbish1973
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 31-10 22:16
GolfieAddict schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:59:
Beste tweakers, even een korte vraag. Ik ben diverse offertes aan het opvragen voor plaatsing van zonnepanelen en 1 daarvan kwam voor 4800 Wp met de SE 3680 omvormer. Mijn vraag is nu of dat niet iets tè ondergedimensioneerd is? Ik zou zelf dan meer denken (in dezelfde range blijvend) aan de SE 4000, maar voor mij is dit allemaal nieuw dus hoop op reacties van meer onderlegde experts. Ligging dak is op Z, 10 graden W, met in de ochtend wat schaduw van bomen. _/-\o_
Solaredge staat een maximale overdimentionering van 35% votoe, dan kom je op 4900Wp, en daar blijf je met een 3680 dus binnen.

Verder moet ik zeggen dat je orientatie me niet helemaal duidelijk is, (Z, 10 graden W) Bedoel je dat de panelen dus op 190 graden liggen ? Dus ZZW ?

Wat ik nu niet kan bepalen is wat de invloed van schaduw is, of mogelijk is het zo dat er maximaal 16 ampere kan worden afgezekerd ? Dan maakt een 3680 of een 4000 niet uit.

Misschien is het beter dat je een eigen top maakt met daarin meer info: Foto's van het dak , schaduwgevers, meterkast etc etc etc.

Rub

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Zijn hier tweakers met ervaringen met de offertes via Ikea (solar city)? Heb er 1 opgevraagd, maar ze lijken mij erg prijzig. Gaat om 18 panelen met goodwe omvormer voor 6500 euro incl. Btw

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

hpmkruit schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 22:21:
Zijn hier tweakers met ervaringen met de offertes via Ikea (solar city)? Heb er 1 opgevraagd, maar ze lijken mij erg prijzig. Gaat om 18 panelen met goodwe omvormer voor 6500 euro incl. Btw
Prima toch:

18 panelen * 300Wp = 5400Wp
€ 6500 / 21% / 5400Wp = € 0,99 / Wp

• GolfieAddict
  • Laatst online: 06-04 16:19
rubbish1973 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 22:03:
[...]

Verder moet ik zeggen dat je orientatie me niet helemaal duidelijk is, (Z, 10 graden W) Bedoel je dat de panelen dus op 190 graden liggen ? Dus ZZW ?

Rub
Inderdaad 190 graden dus.
Ok, moet me dus nog verdiepen in de invloed van de zekering. Food for thought.

Bedankt voor je reactie.

• Andre1973

Andre1973

Han schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:49:
[...]

De afmeting is vrij eenvoudig; er is een breedte van 6,5 meter beschikbaar (2,5m diep) waar ik één rij aaneengesloten zonnepanelen op wil plaatsen, geen twee rijen aangezien een rij dan de hoogte in moet en ik dat een lelijk aanzicht vind. Er is geen helling, het is een plat dak.
Je kan ook een installateur om een doe-het-zelf pakket vragen. Dus wel een precies afgemeten pakket laten leveren voor jouw situatie, maar zonder arbeid. komt minder vaak voor, maar meestal niet onmogelijk. Dan zou je alles moeten krijgen wat je nodig hebt.

Andre1973 wijzigde deze reactie 20-01-2019 11:38 (4%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Han schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:49:
[...]

6,5 mtr breed en 2,5 mtr diep.
Daar passen 8 x panasonic hit (kuro) op, op een schans of betonvoeten (2640/2600 Wp)
Landscape.
Die hebben afwatering richeltjes, dus je kan ze vrij plat leggen.

Of 6x CSUN 370 Wp, 2x 1mtr panelen, maar dat is maar 2220 Wp
Portrait.

Voor beiden kan je een SMA 2.5 nemen. (Of een goedkope chinees, maar net waar je voorkeur ligt)
De panasonics 2 strings van 4 maken ivm 59 Vmpp per paneel. (mogen parallel op 1 ingang)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-01-2019 11:55 (3%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• cville
  • Laatst online: 14:14
Ik wil mijn PV systeem (zie signature) uitbreiden met 24 panelen op oost-west (plat dak). Ik loop nu tegen een vraag aan waar ik geen bevredigend antwoord op heb. Als ik de voorgestelde uitbreiding doe, moet dat met een 3-fasen inverter. De inverter voor mijn huidige systeem - SMA 3000-TL21 - zit op 1 fase.

Hoewel ik op mijn 3x25A aansluiting het totale vermogen kwijt kan (10.96kW, 15.9 A per fase), lukt dat niet met een combinatie van de huidige en een nieuwe 3-fase inverter en zou ik dus het huidige systeem moeten verkopen om met nieuwe panelen en een grotere 3-fase inverter weer een werkbare configuratie te krijgen (geen aantrekkelijke optie want wat krijg daar nog voor terug?).

Ik heb nu de volgende vragen:
  1. klopt deze redenering?
  2. is er een andere werkbare oplossing die voorkomt dat ik of panelen, of inverter of beiden moet verkopen en zo ja, welke dan?
  3. welke prijs kan ik verwachten bij verkoop van het bestaande, uitstekend presterende (1098kWh/Wp in 2018) systeem?
Graag jullie mening.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• reneeke1970
cville schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:05:
Ik wil mijn PV systeem (zie signature) uitbreiden met 24 panelen op oost-west (plat dak). Ik loop nu tegen een vraag aan waar ik geen bevredigend antwoord op heb. Als ik de voorgestelde uitbreiding doe, moet dat met een 3-fasen inverter. De inverter voor mijn huidige systeem - SMA 3000-TL21 - zit op 1 fase.

Hoewel ik op mijn 3x25A aansluiting het totale vermogen kwijt kan (10.96kW, 15.9 A per fase), lukt dat niet met een combinatie van de huidige en een nieuwe 3-fase inverter en zou ik dus het huidige systeem moeten verkopen om met nieuwe panelen en een grotere 3-fase inverter weer een werkbare configuratie te krijgen (geen aantrekkelijke optie want wat krijg daar nog voor terug?).

Ik heb nu de volgende vragen:
  1. klopt deze redenering?
  2. is er een andere werkbare oplossing die voorkomt dat ik of panelen, of inverter of beiden moet verkopen en zo ja, welke dan?
  3. welke prijs kan ik verwachten bij verkoop van het bestaande, uitstekend presterende (1098kWh/Wp in 2018) systeem?
Graag jullie mening.
Een 4/5 kW omvormer erbij op fase 2.
Panelen 2×12 is ideaal. Voor een drie fase omvormer niet.

• LooneyTunes
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11:35
Vannacht een mooie felle volle maan dus tijd voor een experimentje ;)

Open klemspanning: 4,75 volt.
Kortsluitstroom: 16 μA

Met dit soort 'vermogens' ga je 's nachts geen stroom opwekken :)

Open klemspanning nu (zon op hoogste punt) 327 volt. (kortsluitstroom ga ik NIET meten! ;), maar ligt rond de 9 A bij vol vermogen (er ligt 2205 Wp))

LooneyTunes wijzigde deze reactie 20-01-2019 12:27 (0%)
Reden: typo

• cville
reneeke1970 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:19:
[...]

Een 4/5 kW omvormer erbij op fase 2.
Panelen 2×12 is ideaal. Voor een drie fase omvormer niet.
Ik kan toch niet meer dan 3680W op 1 fase invoeren? Dat is veel te weinig.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• migjes
cville schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:36:
[...]

nop, je kunt gewoon 1x25A leveren op een 3x25A aansluiting.
dus 25x230 = +/-5700W
(maar er zitten wel haakjes en ogen aan.
selectiviteit is het probleem niet, maar wel de groepen en kabels en indeling van de verdere groepen kast.
daar moet je wel rekening mee houden.
dus kan niet zo maar. ;) )

en dan kun je ook nog op een 3kW omvormer een 4kWp aan panelen hangen.
(30% meer is nog geen probleem, maar als het moet mag zelfs 50%)

migjes wijzigde deze reactie 20-01-2019 12:54 (12%)

• reneeke1970
cville schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:36:
[...]

Het is wat @migjes zegt, neem alles vier kwadraat kabel met 20 ampère automaat en je bent er al.
Ik heb zes kwadraat kabel en 25 ampère. Maar dan voldoe je niet aan de nen normen.

• cville
reneeke1970 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:53:
[...]

Het is wat @migjes zegt, neem alles vier kwadraat kabel met 20 ampère automaat en je bent er al.
Ik heb zes kwadraat kabel en 25 ampère. Maar dan voldoe je niet aan de nen normen.
@reneeke1970 en @migjes : interessante info; heb ik me nooit gerealiseerd. Is hier ergens meer info over te vinden?

Ik heb een 5kW inverter ingevoerd in Sunny Design en die wil dan 23 panelen i.p.v. 24. Met 24 gaat het net niet (of net wel?). Dat wordt dan wel 25A want ik reken een stroom van 21.7A uit

Een 6kW inverter gaat volgens mij ook met jullie parameters echt niet.

• migjes
cville schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:06:
[...]

@reneeke1970 en @migjes : interessante info; heb ik me nooit gerealiseerd. Is hier ergens meer info over te vinden?

Ik heb een 5kW inverter ingevoerd in Sunny Design en die wil dan 23 panelen i.p.v. 24. Met 24 gaat het net niet (of net wel?). Dat wordt dan wel 25A want ik reken een stroom van 21.7A uit

heel weinig info over te vinden, en wel wat ingewikkelder als @reneeke1970 nu zegt.
niet alleen 4mm2 naar de omvormer.
het begint al bij, alle kabel in de meter kast uitvoeren in 6mm2, dus ook de kabel van de netbeheerder moet dan dikker zijn. (en dat is niet altijd zo. ;) )
ook de indeling van de groepen in de meterkast zelf moet naar gekeken worden.
dus beging er niet zo maar aan en check het allemaal dubbel. ;)

sunny design, leuk maar niet elke error is een technische error, soms zijn dat ook marketing error's. >:)
(ze maken liever meer winst door je een te grote omvormer te verkopen.)
jouw sma 3000tl-21 (als ik het goed heb.) daar kun je gewoon 2x12x320Wp aan hangen en het werkt gewoon. ;)
(oke het topt wel erg veel af lol een 7,6kWp op een 3kW omvormer, het kan wel.)

edit:
ik gebruik een power-one 3.6, die levert 4000VA (lijkt wel iets op W).
dit levert 17,4A en kan dan weer net op een 16A groep.
en ook nog gewoon op je 30mA ALS.
die kun je 3x ophangen 1 per fase.
en kan 2x12x320Wp per omvormer aan.
dus 3x2x12x320W, of te wel je hoeft de selectiviteit niet eens te breken en je hebt al niet genoeg dak ruimte meer.

dus goed plannen en je hebt het probleem niet eens.
alleen dombo's hebben dit probleem. ;)

of @Proton_ zijn oplossing hier onder, dat is ook leuk.

migjes wijzigde deze reactie 20-01-2019 13:30 (16%)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:19
@cville je huidige omvormer doet max 14A terugleveren.
Een nieuwe 3fase omvormer erbij kan er dus zeker 11A bij doen voor 7,5 kW.
Je kunt het oplossen met een éénfase omvormer zoals hierboven gesuggereerd, maar een 3fase omvormer kan dus ook prima (en selectief enzo).

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• reneeke1970
cville schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:06:
[...]

Geen 24 in serie zetten hé, maar 2×12 parallel of over twee mpp.
Hoe steiler de hoek van de oost west opstelling, des te lager word het piek vermogen van beide string tegelijkertijd. Denk dat je tussen 4000/4500 watt uitkomt. Maar dan moeten we panelen en hoek weten?
Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True