Toon posts:

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste
Acties:
  • 480.605 views

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:10
Pietje555 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:49:
[...]

Dit geldt alleen zolang je mag salderen. Ik zou hier meer over nadenken dan over de garantie van 15 of 20 jaar.
Ik zo goedkoop mogelijk aanleggen zodat je de installatie zo snel mogelijk heb terug verdiend.
Of als er straks een Powerwall komt te hangen als die nog een stuk verder zakken in prijs. Dan heb je nog steeds dat je in de zomer meer opwekt dan in de winter, maar je kan dan in ieder geval 's avonds verbruiken wat je overdag opwekt.

Als ik de panelen zakelijk aanschaf (ik heb een eenmanszaak met elektrische zakelijke auto) heb ik ze in 4 jaar terugverdiend. Dat is een prima investering ;)

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Chielos schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:48:
En als het -10 is? Gaat ie dan stuk? Of alleen een fout?
Als je met -10 de omvormer overdag uit zet en daarna weer aan zul je wel fout melding krijgen. Maar als hij smorgens normaal start verwacht ik geen probleem, bij mij geen fout melding en mijn omvormer gaat maar tot 950.
Hij behoort in ieder geval niet kapot te gaan, maar beveiligingen kunnen falen natuurlijk.
Voor je gemoedsrust is string van zeven ook prima maar dat komt niet uit met je 48 stuks

1 PVoutput . Dongen NB

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 13:23

Chielos

Inno Mini Cooper

Nou ja, het hangt al op 3x8 (maal 2). Dus liever niet aanpassen.
En anders naar 4x6 (maal 2).

Wat denk jij @AUijtdehaag ?
Max. DC spanning (V)1000
MPPT-spanningsbereik 200-800 V
Rated DC voltage 640 V

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 10:00
wian schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:14:
N00b vraagje. Op dit moment heb ik een 1-fase aansluiting en een offerte om 3000wp aan panelen te plaatsen met een 1-fase omvormer.

In de toekomst willen we electrisch rijden en dan een 3-fase aansluiting en 3-fase snellader laten plaatsen. Wat ik begrijp is dat we dan gewoon de 1-fase omvormer blijven gebruiken?

Of is het beter om de plaatsing uit te stellen, eerst een 3-fase aansluiting te laten aanleggen en een 3-fase omvormer te nemen?
hangt weer erg af van je auto.
je ziet veel luxere auto's die lekker laden met 3 fase.
maar er komen nu ook meer auto's die eigenlijk lekkerder laden met 1 fase.
dus wie weet wat de toekomst gaat brengen. ;)
ik ben benieuwd, hebben wij straks allemaal 3x25A of hebben we straks gewoon allemaal 1x63A?

3-fase word vaak krachtstroom genoemd, maar echte krachtstroom apparaten die gebruik je niet als particulier.
een 3fase kookplaat is geen echt krachtstroom apparaat, maar een apparaat dat 3 fase appart kan gebruiken. ;)
maar je hebt wel speciale elektra motoren die wel echte krachtstroom apparaten zijn, die moeten 3 fase hebben anders draaien ze niet.
maar ik ga er van uit dat je geen kraan machine in de tuin hebt staan of reuzen rad etc etc...
voor de rest een lange discussie, die niet zo interessant is, heeft meer te maken met je persoonlijke visie er op. ;)

maar simpel gezegd, voor 3000Wp, ik zou niet eens nadenken over een 3fase omvormer.
dat is zo weinig, kan gewoon op 1 fase op zelfs een 3fase aansluiting.
is lager als 16A, dus geen probleem om straks op 3x25A te hangen of wat het ook word. ;)

edit:
mmm, mischien had ik beter draaistroommotor moeten zeggen.
ach ja, vind de discussie niet zo interessant, gaat het toch niet om. ;)

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 20-02-2019 14:10]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:56
migjes schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:05:
[...]

hangt weer erg af van je auto.
je ziet veel luxere auto's die lekker laden met 3 fase.
maar er komen nu ook meer auto's die eigenlijk lekkerder laden met 1 fase.
dus wie weet wat de toekomst gaat brengen. ;)
ik ben benieuwd, hebben wij straks allemaal 3x25A of hebben we straks gewoon allemaal 1x63A?

3-fase word vaak krachtstroom genoemd, maar echte krachtstroom apparaten die gebruik je niet als particulier.
een 3fase kookplaat is geen echt krachtstroom apparaat, maar een apparaat dat 3 fase appart kan gebruiken. ;)
maar je hebt wel speciale elektra motoren die wel echte krachtstroom apparaten zijn, die moeten 3 fase hebben anders draaien ze niet.
maar ik ga er van uit dat je geen kraan machine in de tuin hebt staan of reuzen rad etc etc...
voor de rest een lange discussie, die niet zo interessant is, heeft meer te maken met je persoonlijke visie er op. ;)

maar simpel gezegd, voor 3000Wp, ik zou niet eens nadenken over een 3fase omvormer.
dat is zo weinig, kan gewoon op 1 fase op zelfs een 3fase aansluiting.
is lager als 16A, dus geen probleem om straks op 3x25A te hangen of wat het ook word. ;)

edit:
mmm, mischien had ik beter draaistroommotor moeten zeggen.
ach ja, vind de discussie niet zo interessant, gaat het toch niet om. ;)
Of 5x 63A zoals in Noorwegen, zou wel handig zijn. Auto snel opladen en een zwaarderere doorstroom verwarmer is geen probleem.

Met weinig panelen en schaduw kun je ook de APS YC1000 nemen, dat kan voordelig uitpakken, heb je 3 fase.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:11
Ik ben in de weer bij meerdere bedrijven voor offertes. Nu stuur ik bedrijf X de offerte van bedrijf Y om te vragen of ze hier in mee kunnen gaan qua prijs of niet. Hierop krijg ik de volgende reactie:
De panelen, omvormer en materialen die zij aanbieden zijn Chinees en kwalitatief een stuk minder als de spullen die wij aangeboden hebben. Wij hebben geen Chinese panelen en Chinese omvormer maar Duits. Daarnaast gebruiken wij ook steviger montagemateriaal en dikkere kabels. Daar zit met name het prijsverschil in.
Is dit een feit, is Chinees spul zoveel slechter? De offertes schelen zeker een paar honder euro met elkaar.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:19
vinom schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:20:
Ik ben in de weer bij meerdere bedrijven voor offertes. Nu stuur ik bedrijf X de offerte van bedrijf Y om te vragen of ze hier in mee kunnen gaan qua prijs of niet. Hierop krijg ik de volgende reactie:

[...]

Is dit een feit, is Chinees spul zoveel slechter? De offertes schelen zeker een paar honder euro met elkaar.
Dat is niet makkelijk, er zijn Duitse omvormers die in Duitsland gemaakt worden, in China in elkaar gezet worden of met Chinese onderdelen.
dikkere kabels is centen kwestie
montage materiaal zit wel prijsverschil in, maar zonder merken is dat ook niet makkelijk.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• vinom
habbekrats schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:33:
[...]

Dat is niet makkelijk, er zijn Duitse omvormers die in Duitsland gemaakt worden, in China in elkaar gezet worden of met Chinese onderdelen.
dikkere kabels is centen kwestie
montage materiaal zit wel prijsverschil in, maar zonder merken is dat ook niet makkelijk.
CSUN vs. Axitec
Growatt vs. SMA
Clickfit vs. SolarConstruct

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
jerh schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:38:
[...]
Of 5x 63A zoals in Noorwegen, zou wel handig zijn. Auto snel opladen en een zwaarderere doorstroom
5x 63? Hoe werkt dat?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
Geen idee, toen ik vorige in Noorwegen was, en er over sprak hadden ze bijna allemaal 5x 63A, dat was de standaard. Ze gebruikten het bijvoorbeeld om hun oprit te verwarmen, omdat ze anders niet meer wegkwamen.

• SubSun
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Situatie: Platdak geen huizen/bomen in de buurt die voor schaduw zorgen.

Hierbij was ik er eigenlijk al over uit om een SMA omvormer te nemen (op basis van positieve ervaringen van anderen). Nu ben ik van het weekend het dak op geweest en helaas heb ik toch schaduw van de afvoerpijpen:

(foto is genomen rond 11:30u)

Kan de SMA met Optitrac dit opvangen of moet ik toch optimizers nemen?

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:07
SubSun schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:43:

.....

Kan de SMA met Optitrac dit opvangen of moet ik toch optimizers nemen?
Wil je geen oost west opstelling? dan zou je de panelen zodanig neer kunnen zetten dat schaduw van de pijpjes, de achterkant van de panelen raakt.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
SubSun schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:43:

Hierbij was ik er eigenlijk al over uit om een SMA omvormer te nemen (op basis van positieve ervaringen van anderen). Nu ben ik van het weekend het dak op geweest en helaas heb ik toch schaduw van de afvoerpijpen:
Zijn alle vier de pijpen van jezelf of is het een twee onder een kap en is de helft van de buurman? Wellicht kunnen ze nog wat ingekort worden?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:02

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@migjes even een dubbelcheck:

Situatie: 3x25A aansluiting. huidig 2x SMA3700 omvormer met subsidie. Dus niet aankomen. nog 1 fase vrij.

wens: uitbreiden met 19 panelen, 300WP orientatie Zuid

krijg een offerte met een SMA Sunny Boy SB 5.0-1AV-40 inclusief Wifi+LAN. Hoe moet ik die afzekeren? kan dat met 20A? anders wordt het lastig.

andere optie:
- SMA 4.0 nemen. misschien beter??
- SMA 4.0 nemen en kiezen voor 18 panelen??

aangeboden panelen is overigens bouviet 300WP

[Voor 2% gewijzigd door prein2 op 20-02-2019 17:54. Reden: orientatie zuid toegevoegd]

PVoutput

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-04 16:20
prein2 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:19:
@migjes even een dubbelcheck:

krijg een offerte met een SMA Sunny Boy SB 5.0-1AV-40 inclusief Wifi+LAN. Hoe moet ik die afzekeren? kan dat met 20A? anders wordt het lastig.

andere optie:
- SMA 4.0 nemen. misschien beter??
- SMA 4.0 nemen en kiezen voor 18 panelen??

aangeboden panelen is overigens bouviet 300WP
@prein2

Kan wel met 20A als er 22A loopt klapt dat er niet gelijk uit. Maar beter is 25A afzekeren.
SB4.0 had ik voor mijzelf geplant met 15 en uitbreiding naar 18 of 20 panelen.

SB5.0 heeft een iets hogere start spanning. Ik kon hier ook voor kiezen maar wacht toch lieveren op de SB4.0 (levertijd)

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:46
Dubbel

[Voor 97% gewijzigd door Noord27 op 20-02-2019 18:43]

• Noord27
Liggen er al 2 weken op, maar nu pas in daglicht goed kunnen zien. 15x 355Wp.

@AUijtdehaag >:)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Noord27
Mooi hoor...
Best handig die 2x 1 mtr...

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Noord27 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:04:
Liggen er al 2 weken op, maar nu pas in daglicht goed kunnen zien. 15x 355Wp.

[Afbeelding]
Da komt wel verrekte mooi dak vullend uit zeg

1 PVoutput . Dongen NB

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:02

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mr3MrsSmith schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:59:
[...]

@prein2

Kan wel met 20A als er 22A loopt klapt dat er niet gelijk uit. Maar beter is 25A afzekeren.
SB4.0 had ik voor mijzelf geplant met 15 en uitbreiding naar 18 of 20 panelen.

SB5.0 heeft een iets hogere start spanning. Ik kon hier ook voor kiezen maar wacht toch lieveren op de SB4.0 (levertijd)
thanks.. zocht even bevestiging. Ga de 5.0 bestellen en 20A afzekeren. 25A doe ik niet, dan is er al helemaal geen schijn van selectiviteit tov de hoofdzekering meer...

PVoutput

• Noord27
reneeke1970 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:24:
[...]

Da komt wel verrekte mooi dak vullend uit zeg
Huis heeft al jaren op de gevel de naam 'zonnehoek' staan. Nu wel toepasselijk.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Bedoeld wordt een 5 polige 63A aansluiting, https://www.se.com/tr/tr/...-3p%2Bn%2Bt%2C-ip44%2C-vi̇dali-düz-fiş-/

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
PClop schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:59:
[...]
Bedoeld wordt een 5 polige 63A aansluiting, https://www.se.com/tr/tr/...-3p%2Bn%2Bt%2C-ip44%2C-vi̇dali-düz-fiş-/
Aha. Dat is dus gewoon 3x63A plus een nul en een aarde. Gewoon 3-fasen dus. 5-fasen leek me ook al zo bijzonder...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:53:
[...]

Zonnehoek... nog toepasselijker wordt het dan als je met SolarEdge spullen werkt. :+

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:28

CurlyMo

www.pilight.org

Noord27 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:53:
[...]

Goed dat je het zegt, want ik las in de snelheid pannekoek :p

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05
Vraag. Ik heb al een tijdje een set met 18x295wp panelen en een Growatt 4400 omvormer hangen. Deze had ik nog niet verbonden met PVOutput of wat dus dat wilde ik onlangs gaan doen. Daarvoor heb ik de Growatt wifi dongle besteld die op de Rs232 poort moet.

Ik heb diverse handleidingen etc gelezen maar ik krijg dat ding niet aan de gang. De 4400 omvormer heeft geen 0-1 dipswitch, dus volgens de handleiding moet je dan de module in de rs232 kunnen pluggen. Dan moet er een LED gaan branden en zou die daarna ook een wifi signaal moeten uitzenden om verbinding mee te maken. Helaas zie ik niets geen LED of iets en al zeker geen Wifi netwerk om mee te connecten.
Ik test dit zodra er ook zon staat en de omvormer dus stroom heeft.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Ook wel boeiend, op alle filmpjes etc is de Wifi module Wit, maar ik heb een Zwarte gekregen.

Handleidingen die ik heb bekeken:
https://www.van-buurensol...ysiwyg/ShineWiFi_test.pdf
YouTube: Growatt WiFi aansluiten V3.2

Ik heb hem hier besteld:
https://www.installand.nl...ine-wifi-module-shinewifi

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 06:35

The Wizard

Moderator Mobile
prein2 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:25:
[...]

thanks.. zocht even bevestiging. Ga de 5.0 bestellen en 20A afzekeren. 25A doe ik niet, dan is er al helemaal geen schijn van selectiviteit tov de hoofdzekering meer...
Ik heb hier een SMA 5.0 op een 20A, geen centje pijn, max vermogen is 5050 Watt wat ie levert (harde grens). Draait nu bijna een jaar, geen enkele storing of hitte ontwikkeling gehad van de automaat.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• SubSun
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ing_stripe schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:52:
[...]

Wil je geen oost west opstelling? dan zou je de panelen zodanig neer kunnen zetten dat schaduw van de pijpjes, de achterkant van de panelen raakt.
Ik ga inderdaad voor een oost-west opstelling zodat ik meer panelen kwijt kan. Maar de panelen komen dan zo'n 20cm van het achterste pijp.
nklaver234 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:06:
[...]

Zijn alle vier de pijpen van jezelf of is het een twee onder een kap en is de helft van de buurman? Wellicht kunnen ze nog wat ingekort worden?
De achterste 2 zijn van mij. De voorste 2 van de buren

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@The Wizard heb je 5050 Watt AC of DC gezien? Weet je nog bij welke netspanning?

@prein2

In kleine lettertjes staat op de datasheet het volgende:
** According to VDE-AR-N 4105, the rated power at 230 V, 50 Hz of the SB5.0-1AV-40 is 4600 VA.

Wat betekend dit?
Als ik VDE-AR-N 4105 Google kom ik op iets met aftoppen wanneer de netfrequentie boven de 50.2 Hz komt. Maar dan snap ik niet waar de 4600 VA vandaan komt.
Is het een 20A limiet?

Mijn 5.0 SolaX is in werkelijkheid overigens ook maar 4600 Watt. Maar toch heb ik een 25A groep.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Noord27
The Wizard schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:57:
[...]

Ik heb hier een SMA 5.0 op een 20A, geen centje pijn, max vermogen is 5050 Watt wat ie levert (harde grens). Draait nu bijna een jaar, geen enkele storing of hitte ontwikkeling gehad van de automaat.
De 'oude' 5.0 SMA ziet ik vaak pieken naar 5200W.

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-06 10:15
weet hier toevallig iemand waarom de q-cell 325wp panelen zo slecht (lees: niet) verkrijgbaar zijn? Kan zelf niets vinden op google

[Voor 5% gewijzigd door darklord007 op 20-02-2019 21:09]

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 10:56
GAEvakYD schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:42:
Vraag. Ik heb al een tijdje een set met 18x295wp panelen en een Growatt 4400 omvormer hangen. Deze had ik nog niet verbonden met PVOutput of wat dus dat wilde ik onlangs gaan doen. Daarvoor heb ik de Growatt wifi dongle besteld die op de Rs232 poort moet.

Ik heb diverse handleidingen etc gelezen maar ik krijg dat ding niet aan de gang. De 4400 omvormer heeft geen 0-1 dipswitch, dus volgens de handleiding moet je dan de module in de rs232 kunnen pluggen. Dan moet er een LED gaan branden en zou die daarna ook een wifi signaal moeten uitzenden om verbinding mee te maken. Helaas zie ik niets geen LED of iets en al zeker geen Wifi netwerk om mee te connecten.
Ik test dit zodra er ook zon staat en de omvormer dus stroom heeft.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Ook wel boeiend, op alle filmpjes etc is de Wifi module Wit, maar ik heb een Zwarte gekregen.

Handleidingen die ik heb bekeken:
https://www.van-buurensol...ysiwyg/ShineWiFi_test.pdf
YouTube: Growatt WiFi aansluiten V3.2

Ik heb hem hier besteld:
https://www.installand.nl...ine-wifi-module-shinewifi
Had ik ook last van, hier ook de zwarte WiFi dongle. Ik heb uiteindelijk de ShinePhone app gedownload, daarna de stappen gevolgd die bij de dongle in het boekje stonden, dus toevoegen van de 2 serienummers die op de doos stonden van de dongle en een plant toevoegen in de app. Uiteraard in de app een WiFi netwerk selecteren en het wachtwoord invoeren. Daarna een beetje gerotzooid in de app zonder succes. Even later werkte de verbinding ineens wel, meermaals dus het WiFi wachtwoord ingevoerd en op enig moment werkte het dus.

Ik heb dus geen verbinding gezocht via een beschikbaar WiFi netwerk van de dongle zelf, dat is volgens mij echt voor de witte versie, niet de zwarte lijkt het. Ik had bij solar-bouwmarkt besteld en de installateur zei dat ik hen moest bellen mocht ik het niet aan de praat krijgen maar mogelijk heb je zelf installatie gedaan en is dat dus geen optie?

• GAEvakYD
bolleh schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:20:
[...]

Had ik ook last van, hier ook de zwarte WiFi dongle. Ik heb uiteindelijk de ShinePhone app gedownload, daarna de stappen gevolgd die bij de dongle in het boekje stonden, dus toevoegen van de 2 serienummers die op de doos stonden van de dongle en een plant toevoegen in de app. Uiteraard in de app een WiFi netwerk selecteren en het wachtwoord invoeren. Daarna een beetje gerotzooid in de app zonder succes. Even later werkte de verbinding ineens wel, meermaals dus het WiFi wachtwoord ingevoerd en op enig moment werkte het dus.

Ik heb dus geen verbinding gezocht via een beschikbaar WiFi netwerk van de dongle zelf, dat is volgens mij echt voor de witte versie, niet de zwarte lijkt het. Ik had bij solar-bouwmarkt besteld en de installateur zei dat ik hen moest bellen mocht ik het niet aan de praat krijgen maar mogelijk heb je zelf installatie gedaan en is dat dus geen optie?
Thanks. Ga ik morgen nog een keer proberen op deze manier. Ik heb het zojuist geprobeerd maar bij het toevoegen dongle in de app en specifiek het wifi netwerk opgeven krijgt die geen verbinding. Hij probeert 120sec te connecten en stopt dan. Vermoedelijk omdat de omvormer nu spanningsloos is en de dongle geen stroom heeft.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:28

CurlyMo

www.pilight.org

Toch valt dat allemaal best wel mee. In mijn opstelling heb ik maar 16 van de 52 weken geen overschot.

Na de week van 17 t/m 23 oktober niet meer, maar sinds vorige week dus weer wel.

Dat is dan toch 70% van het jaar.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• bolleh
  • Laatst online: 03-06 10:56
GAEvakYD schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:45:
[...]

Thanks. Ga ik morgen nog een keer proberen op deze manier. Ik heb het zojuist geprobeerd maar bij het toevoegen dongle in de app en specifiek het wifi netwerk opgeven krijgt die geen verbinding. Hij probeert 120sec te connecten en stopt dan. Vermoedelijk omdat de omvormer nu spanningsloos is en de dongle geen stroom heeft.
Dat 120 seconden proberen had ik dus ook meermaals, de keer dat het wel werkte liep hij overigens oom gewoon tot 0 terug dus dat zegt niet alles. Zonder spanning werkt het inderdaad niet, maar als hij correct ingesteld is heb je wel inzicht in je cijfers als de spanning eraf is, zit vast ergens in de cloud dan.

Na het succesvol toevoegen zou hij bij plant zichtbaar moeten zijn via het + knopje rechtsboven en dan datalogger list.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
darklord007 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:09:
weet hier toevallig iemand waarom de q-cell 325wp panelen zo slecht (lees: niet) verkrijgbaar zijn? Kan zelf niets vinden op google
Ik heb er ook niets van kunnen vinden. Kan alleen bedenken dat er niet genoeg naar Europa verscheept zijn. Volgens Winkelman zouden ze 25 maart binnen moeten komen. Anderen praten al over april of maanden later.

De Ja-Solar JAM60S03 is iets goedkoper en lijkt een goed alternatief.
Ja Solar praat helaas totaal niet over LeTID en Qcells beweert dat wel onder controle te hebben bij PERC cellen.

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-06 10:15
RvV schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:27:
[...]

Ik heb er ook niets van kunnen vinden. Kan alleen bedenken dat er niet genoeg naar Europa verscheept zijn. Volgens Winkelman zouden ze 25 maart binnen moeten komen. Anderen praten al over april of maanden later.

De Ja-Solar JAM60S03 is iets goedkoper en lijkt een goed alternatief.
Ja Solar praat helaas totaal niet over LeTID en Qcells beweert dat wel onder controle te hebben bij PERC cellen.
Ja, dat LeTID is ook een beetje wat mij weerhoud van het kijken naar een alternatief.
maar mocht de datum nog verder naar achteren verschuiven moet ik toch maar gaan kijken voor een alternatief :(

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
vinom schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:20:

[...]

Ik zou mij niet gek laten maken. Vermoedelijk hebben ze op die Duitse hardware meer marge en prijzen ze het daarom aan. Ik heb JA Solar panelen (Chinees) en een Goodwe omvormer (Chinees) en dat draait als een trein.
Bij mij was vooral de prijs leidend, uiteindelijk ben je toch afhankelijk van de overheid m.b.t. zonnepanelen en dan kun je ze beter maar zo snel mogelijk terugverdiend hebben. Maar dat is mijn visie.

Zou een meer onafhankelijke installateur zien te vinden die wel met je wil meedenken :) Bij mij werd er eerst flink SolarEdge gepushed met optimizers terwijl ik 0 schaduw heb. Uiteindelijk had hij wel door dat ik er redelijk wat kennis van had en toen hebben we samen de alternatieven bekeken en een mooie set samengesteld. Voor de meerprijs van die SolarEdge set heb ik 2-3 extra panelen laten leggen >:)

Clickfit lijkt overigens een Nederlands bedrijf (Esdec) achter te zitten en is dus niet Chinees en ook niet Duits.

[Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2019 09:35]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 13:15
*O* Vandaag komen ze eindelijk bij mij 28 X21-350NE-BLK full black panelen leggen met p500 optimizers en een SolarEdge SE7K 3 Fase omvormer. *O*

[Voor 6% gewijzigd door Artbij op 21-02-2019 09:44]

Met gestrekt been.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
Micro omvormers ? Niet gewoon optimizers ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• stormfly
  • Laatst online: 23:46
Artbij schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 08:24:
*O* Vandaag komen ze eindelijk bij mij 28 X21-350NE-BLK full black panelen leggen met microomvormers en een SolarEdge SE7K 3 Fase omvormer. *O*
Nice! Wat is de NE in X21-350NE-BLK ?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 12:31
wow SunPower X21 - 350 Wp Full Black zonnepaneel €420

https://www.abczonnepanel...solaredge-se-7k-omvormer/
21x Sunpower X21 7350wp met solaredge SE 7K omvormer € 12.169,00 excl installatie, € 13.681,50 incl installatie

@Artbij hoeveel kost het bij jou?

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Artbij
  • Laatst online: 05-06 13:15
Icekiller2k6 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:09:
wow SunPower X21 - 350 Wp Full Black zonnepaneel €420

https://www.abczonnepanel...solaredge-se-7k-omvormer/
21x Sunpower X21 7350wp met solaredge SE 7K omvormer € 12.169,00 excl installatie, € 13.681,50 incl installatie

@Artbij hoeveel kost het bij jou?
Iets duuder, maar ze moeten hierop gemonteerd worden:

Met gestrekt been.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:33
Nog één afweging tot ik het dak van de schuur vol leg met 12 panelen (JA Solar JAM60S03-325 of JA Solar JAM60S02-305) op ZZW 45 graden zonder noemenswaardige schaduw.

Ik neig naar een 3.6 kW omvormer, vrees dat het aftoppen op een 3 kW omvormer wel erg veel zal worden. Bij een 3.6 kW model krijg je automatisch 2 MPTT's. Bijvoorbeeld de GoodWe omvormer heeft een maximaal DC vermogen van 2 kW per MPTT, dus dan zal het op 2x 6 panelen moeten worden. Bijvoorbeeld Growatt geeft geen beperking op het vermogen per string en qua spanning zou dat gewoon goed moeten gaan. Wat zouden jullie doen op basis van ervaring?

• GAEvakYD
bolleh schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:07:
[...]

Dat 120 seconden proberen had ik dus ook meermaals, de keer dat het wel werkte liep hij overigens oom gewoon tot 0 terug dus dat zegt niet alles. Zonder spanning werkt het inderdaad niet, maar als hij correct ingesteld is heb je wel inzicht in je cijfers als de spanning eraf is, zit vast ergens in de cloud dan.

Na het succesvol toevoegen zou hij bij plant zichtbaar moeten zijn via het + knopje rechtsboven en dan datalogger list.
Vanmorgen geprobeerd om verbinding te krijgen. Dat lukte helaas niet. Ik zag wel dat het alleen zou werken op 2.4 Ghz Wifi. Dus heb ik eerst in mijn Unify setup een 2.4 only netwerk gemaakt. Helaas kreeg ik bij het connecten nog steeds de melding van een slecht wifi signaal. Ondanks dat ik recht onder één van de Accesspoints stond. Dus Wifi signaal was optimaal.

Ik heb meerdere keren de setup afgemaakt en 120seconden gewacht, maar telkens komt de melding

Na die tijd staat de datalogger wel in de app, maar staat die op de status offline

Wat een faal ding is die stick zeg. :? :?

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 22:55
GAEvakYD schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:59:
[...]

Vanmorgen geprobeerd om verbinding te krijgen. Dat lukte helaas niet. Ik zag wel dat het alleen zou werken op 2.4 Ghz Wifi. Dus heb ik eerst in mijn Unify setup een 2.4 only netwerk gemaakt. Helaas kreeg ik bij het connecten nog steeds de melding van een slecht wifi signaal. Ondanks dat ik recht onder één van de Accesspoints stond. Dus Wifi signaal was optimaal.
Probeer eens om bij de betreffende SSID zoveel mogelijk legacy zaken aan te zetten, zowieso geen beveiliging aanzetten. Eerst kijken of je het zo werkend krijgt, daarna 1 voor 1 zaken aanzetten cq beveiligen. Dit soort apparatuur is een hel namelijk, heb hetzelfde gehad met een wifi module voor mijn panasonic WP. Uiteindelijk wel prima werkend en beveiligt gekregen door een losse AP te installeren voor dit soort meuk. Mijn freecom webradio uit de tijd van rembrandt zit hier nog steeds op.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-06 15:56
Wat is jullie ervaring met de warmte op zolder sinds de aanschaf van zonnepanelen? Zou dit nog een overweging kunnen zijn om niet voor volledig zwarte panelen te kiezen?

• ThinkPad

ThinkPad

bn12 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:15:
Wat is jullie ervaring met de warmte op zolder sinds de aanschaf van zonnepanelen? Zou dit nog een overweging kunnen zijn om niet voor volledig zwarte panelen te kiezen?
De panelen worden warm, maar liggen een stukje van het dak af (bij 'op dak' installatie iig). Het zou dus juist koeler moeten zijn, omdat je dak zelf niet meer wordt opgewarmd door de zon :?

[Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2019 11:22]

• vinom
ThinkPadd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 08:20:
[...]

Ik zou mij niet gek laten maken. Vermoedelijk hebben ze op die Duitse hardware meer marge en prijzen ze het daarom aan. Ik heb JA Solar panelen (Chinees) en een Goodwe omvormer (Chinees) en dat draait als een trein.
Bij mij was vooral de prijs leidend, uiteindelijk ben je toch afhankelijk van de overheid m.b.t. zonnepanelen en dan kun je ze beter maar zo snel mogelijk terugverdiend hebben. Maar dat is mijn visie.

Zou een meer onafhankelijke installateur zien te vinden die wel met je wil meedenken :) Bij mij werd er eerst flink SolarEdge gepushed met optimizers terwijl ik 0 schaduw heb. Uiteindelijk had hij wel door dat ik er redelijk wat kennis van had en toen hebben we samen de alternatieven bekeken en een mooie set samengesteld. Voor de meerprijs van die SolarEdge set heb ik 2-3 extra panelen laten leggen >:)

Clickfit lijkt overigens een Nederlands bedrijf (Esdec) achter te zitten en is dus niet Chinees en ook niet Duits.
Zo'n idee had ik ook al. Het bedrijf wat dus de Chinese panlen en dergelijke gebruikt heeft mijn voorkeur. Ze denken mee en aardig scherp qua prijs. Gaat om Sun-Solar in Oss in dit geval.

Helaas om de kabel van zolder naar de groepenkast te krijgen moeten ze minimaal een 19mm leiding hebben, en ik heb helaas maar een 16mm loze leiding liggen, dus dan zal het toch op de een of andere manier via buiten moeten.

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:10
vinom schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:29:
[...]

Helaas om de kabel van zolder naar de groepenkast te krijgen moeten ze minimaal een 19mm leiding hebben, en ik heb helaas maar een 16mm loze leiding liggen, dus dan zal het toch op de een of andere manier via buiten moeten.
Moet het perse een kabel zijn? Wellicht biedt VD-draad een oplossing?

• vinom
thesaxofonist schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:42:
[...]

Moet het perse een kabel zijn? Wellicht biedt VD-draad een oplossing?
Dat zou ik dan moeten vragen, ik noem het nu een kabel, maar hun zeiden dit:
De buis van omvormer naar meterkast dient minimaal 19mm te zijn (geen 16m) voor de AC kabel
Gaat om een 3 fase omvormer, 6k watt.

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:39
Okay ik ga naar alle verwachting alles eraf halen, evenals mijn buren welke slechts 3 GSE panelen hebben liggen. Beide gaan we voor 6 extra panelen, ik kom dus op 12 en de buren op 9 totaal.

We hebben verschillende offertes hiervoor opgevraagd en daar naar ons idee prima prijzen voor aangeleverd gekregen. Het verschil zit hem erin dat:

Aanbieder 1 levert
6 x Trina Solar 300wp mono Full Black
SolarEdge 1500M Volledig + m2640 optimizer

Aanbieder 2 levert
6x LG 320Wp zwart zonnepaneel mono fullblack
Enphase IQ 7 Micro-inverter
Enphase Envoy-S Gateway standaard

Afgezien van het type panelen (aanbieder 1 levert ook optioneel LG 320, iets duurder). kom ik er niet helemaal uit welk systeem ik moet kiezen en wat de verschillen precies zijn.

Hou in het achterhoofd dat ik de 6 JA Solar 290 wp met de Solis 1500 mini gewoon hou anders wordt het te duur, dit systeem komt er dus bij. Alleen er komen dus wel dakpannen en alles opdak.

Ik lees vooral veel verschillende dingen op internet met ieder zo zn voor en nadelen... ik ben eigenlijk op zoek naar een aantal ervaringsdeskundigen die één van deze systemen hebben draaien en wat daar de ervaring mee is. Ik neig zelf meer naar de enphase vanwege de afwezigheid van een extra omvormer in huis (heb er immers al 1 hangen voor de 6 bestaande panelen) maar ik Lees ook goede recensies over SolarEdge. Wie kan hier over meepraten

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:46
kaboom1555 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:13:
Okay ik ga naar alle verwachting alles eraf halen, evenals mijn buren welke slechts 3 GSE panelen hebben liggen. Beide gaan we voor 6 extra panelen, ik kom dus op 12 en de buren op 9 totaal.

We hebben verschillende offertes hiervoor opgevraagd en daar naar ons idee prima prijzen voor aangeleverd gekregen. Het verschil zit hem erin dat:

Aanbieder 1 levert
6 x Trina Solar 300wp mono Full Black
SolarEdge 1500M Volledig + m2640 optimizer

Aanbieder 2 levert
6x LG 320Wp zwart zonnepaneel mono fullblack
Enphase IQ 7 Micro-inverter
Enphase Envoy-S Gateway standaard

Afgezien van het type panelen (aanbieder 1 levert ook optioneel LG 320, iets duurder). kom ik er niet helemaal uit welk systeem ik moet kiezen en wat de verschillen precies zijn.

Hou in het achterhoofd dat ik de 6 JA Solar 290 wp met de Solis 1500 mini gewoon hou anders wordt het te duur, dit systeem komt er dus bij. Alleen er komen dus wel dakpannen en alles opdak.

Ik lees vooral veel verschillende dingen op internet met ieder zo zn voor en nadelen... ik ben eigenlijk op zoek naar een aantal ervaringsdeskundigen die één van deze systemen hebben draaien en wat daar de ervaring mee is. Ik neig zelf meer naar de enphase vanwege de afwezigheid van een extra omvormer in huis (heb er immers al 1 hangen voor de 6 bestaande panelen) maar ik Lees ook goede recensies over SolarEdge. Wie kan hier over meepraten
Heb je ook schaduw dan ?

6 panelen is eigenlijk aan de korte kant voor een gewone omvormer. En de bestaande 6 panelen zullen wel afwijken waardoor je geen string van 12 kan maken.

Nadeel van empase is dat ze ook sneller warm worden en dus minder opbrengen maar hoeveel dat op jaarbasis gaat uitmaken ? En daarnaast natuurlijk ook 230v op je dak.

[Voor 9% gewijzigd door Jan-man op 21-02-2019 13:25]

• onetime
  • Niet online
Ik heb net deel 8 aangemaakt ivm de 10.000 postings grens.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:39
Jan-man schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:01:
[...]

Heb je ook schaduw dan ?

6 panelen is eigenlijk aan de korte kant voor een gewone omvormer. En de bestaande 6 panelen zullen wel afwijken waardoor je geen string van 12 kan maken.

Nadeel van empase is dat ze ook sneller warm worden en dus minder opbrengen maar hoeveel dat op jaarbasis gaat uitmaken ? En daarnaast natuurlijk ook 230v op je dak.
Ja er zitten 2 schoorsteentjes die af en toe 1 a 2 panelen zullen beïnvloeden. De bestaande panelen zijn 290 wp dus zijn inderdaad afwijkend.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:40:
Ik heb net deel 8 aangemaakt ivm de 10.000 postings grens.
Bedankt, gaan we daar verder! :Y

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01 08:04
Er word volgende week zonnepanelen gelegd, echter wil ik zo goed als alles laten voorbereiden voor een thuis batterij.

echter zit ik met 1 dilemma, ik heb nu een 1 fase huis aansluiting deze wilde ik eigelijk naar 3 fase laten plaatsen.

Nu heb ik begrepen als je een thuis batterij plaatste deze op 1 fase maar kan leveren.
Alleen de meter die het huis stroom verbruik meet, meet op 3 fase en kan dus de andere 2 fase niet voeden.

Wat zou ik doen op 1 fase blijven of over gaan naar 3 fase?

• ThinkPad

ThinkPad

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee