Die zijn weer net iets te breed
Misschien moet ik gewoon de dakkapel slopen en het dak volgooien 

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Zou je success hebben met het aanvragen voor verwijdering van die boom (en) met de redenatie dat die je verduurzaming hinderen.RemmyB83 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:51:
Beste medetweakers
In een ander topic heb ik al even met @reneeke1970 van gedachte gewisseld.
Ik heb namelijk last van veel schaduw door de 3 bomen naast mijn huis.
[Afbeelding]
De zijgevel is op ongeveer zzw georiënteerd
De rechterboom geeft tot ongeveer half 11uur schaduw op de oostzijde.
De middelste boom geeft al schaduw op de westzijde, voor dat de zon over de nok komt.
Tot een uur of 13.30, en ongeveer 20min later geeft de linker boom veel schaduw op de westzijde.
Hierdoor heb ik momenteel op de westzijde dus amper opbrengst, en de oostzijde is ook niet optimaal.
Ik heb nu als omvormer een Omnik 4k- tl2, en deze heeft geen schaduwbeheer.
En de gehele string presteert dus als het paneel met de meeste schaduw.
Nu zat ik zelf aan een SMA met optitrac global peak te denken.
Omdat ik niet veel zin heb om het dak op te gaan en bijna alle panelen van een Tigo te voorzien.
Als ik kijk heb ik ongeveer 16 Tigo’s nodig.
De Tigo haalt per paneel wel het maximale er uit.
Nu is mijn grootste vraag, hoe goed kan de SMA met deze schaduw overweg.
Komt deze in de buurt van een string met tigo’s?
Ik hoor graag jullie mening.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi
Volgens de nen normen is 20 ampère automaat niet selectief aan jou 25 ampère, dus daarin hebben ze gelijk.Speedyace schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:48:
Mannen even een vraag,
Ik ben bezig met 16 zonnepanelen. Nu zegt de ene aanbieder dat ik een 3 fase omvormer moet nemen en de andere zegt dat ik het met een enkel fase omvormer wel red.
Ik heb een installatie op het het oog, dat zo'n 4800wp levert. Dit komt neer op zo'n 4000kwh p/j.
Deze set wordt geleverd met een 1 fase omvormer van SolarEdge SE5000 HD wave.
Maar als ik dan bij de concurrentie een offerte aanvraag, levert deze de zelfde set alleen met een 3 fase omvormer. Volgens de verkoper kan een enkel fase omvormer niet bij ons aangesloten worden.
Ik heb de volgende hoofdschakelaars 3x25A.
https://ibb.co/LJGQZrN
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb het nog niet bij de gemeente neergelegd.jacovn schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:25:
[...]
Zou je success hebben met het aanvragen voor verwijdering van die boom (en) met de redenatie dat die je verduurzaming hinderen.
Ik moet nog een bezwaarschrift maken tegen bomen plan wat er nog niet eens staat.
In basis zal het groen moeten wijken voor de verduurzaming denk ik. Je bespaart meer CO2 dan die boom omzet, en als de gemeente serieus met verduurzaming om wil gaan..
Heb je al over nagedacht om een vergunning aan te vragen voor snoei of om de bomen te kappen? Ze staan eigelijk best wel dicht bij je gevel en erfgrens. In plaats van de bomen zou je struiken kunnen plaatsen. Aanzicht wordt dan wat groener voor de omgeving. Het blijft groen, maar wel wat lager. Zag de reactie hierboven niet.RemmyB83 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:51:
Beste medetweakers
In een ander topic heb ik al even met @reneeke1970 van gedachte gewisseld.
Ik heb namelijk last van veel schaduw door de 3 bomen naast mijn huis.
[Afbeelding]
De zijgevel is op ongeveer zzw georiënteerd
De rechterboom geeft tot ongeveer half 11uur schaduw op de oostzijde.
De middelste boom geeft al schaduw op de westzijde, voor dat de zon over de nok komt.
Tot een uur of 13.30, en ongeveer 20min later geeft de linker boom veel schaduw op de westzijde.
Hierdoor heb ik momenteel op de westzijde dus amper opbrengst, en de oostzijde is ook niet optimaal.
Ik heb nu als omvormer een Omnik 4k- tl2, en deze heeft geen schaduwbeheer.
En de gehele string presteert dus als het paneel met de meeste schaduw.
Nu zat ik zelf aan een SMA met optitrac global peak te denken.
Omdat ik niet veel zin heb om het dak op te gaan en bijna alle panelen van een Tigo te voorzien.
Als ik kijk heb ik ongeveer 16 Tigo’s nodig.
De Tigo haalt per paneel wel het maximale er uit.
Nu is mijn grootste vraag, hoe goed kan de SMA met deze schaduw overweg.
Komt deze in de buurt van een string met tigo’s?
Ik hoor graag jullie mening.
Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.
Klopt het hart van de boom staat een metertje van mijn gevel vandaan.Wimhaw schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:26:
[...]
Heb je al over nagedacht om een vergunning aan te vragen voor snoei of om de bomen te kappen? Ze staan eigelijk best wel dicht bij je gevel en erfgrens. In plaats van de bomen zou je struiken kunnen plaatsen. Aanzicht wordt dan wat groener voor de omgeving. Het blijft groen, maar wel wat lager. Zag de reactie hierboven niet.
Die 4800 Wp op 1 fase is idd niet selectief, maar dat is geen eis in de NEN1010 in dit geval.Speedyace schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:48:
Mannen even een vraag,
Ik ben bezig met 16 zonnepanelen. Nu zegt de ene aanbieder dat ik een 3 fase omvormer moet nemen en de andere zegt dat ik het met een enkel fase omvormer wel red.
Ik heb een installatie op het het oog, dat zo'n 4800wp levert. Dit komt neer op zo'n 4000kwh p/j.
Deze set wordt geleverd met een 1 fase omvormer van SolarEdge SE5000 HD wave.
Maar als ik dan bij de concurrentie een offerte aanvraag, levert deze de zelfde set alleen met een 3 fase omvormer. Volgens de verkoper kan een enkel fase omvormer niet bij ons aangesloten worden.
Ik heb de volgende hoofdschakelaars 3x25A.
https://ibb.co/LJGQZrN
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Dat is denk ik een betere methode zelfs dan alleen kappen.Wimhaw schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:26:
[...]
Heb je al over nagedacht om een vergunning aan te vragen voor snoei of om de bomen te kappen? Ze staan eigelijk best wel dicht bij je gevel en erfgrens. In plaats van de bomen zou je struiken kunnen plaatsen. Aanzicht wordt dan wat groener voor de omgeving. Het blijft groen, maar wel wat lager. Zag de reactie hierboven niet.
[Voor 12% gewijzigd door jacovn op 18-02-2019 11:58]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Is er een expert in de zaal die hier toevallig nog antwoord op heeftSo_Surreal schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:15:
Een paar dagen terug was het zo goed als onbewolkt, dus een bijna perfecte parabool:
[Afbeelding]
Nu is dit een Zuid-West opstelling met aan de rechterkant een dakkapel van de buren.
De set van 14 panelen is ingedeeld in 2 strings om zo min mogelijk last van deze dakkapel te hebben.
Is er aan de hand van deze parabool te zeggen dat de 2 MPPT strings goed verdeeld zijn en dat er bijna geen hinder van deze dakkapel is ?
Of is dat zo niet te zien, en moet ik het wellicht toch anders indelen ?
Dan moet je een nauwkeuriger grafiek laten zien per mpp met voltage en amperage .So_Surreal schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:21:
[...]
Is er een expert in de zaal die hier toevallig nog antwoord op heeft?
1 PVoutput . Dongen NB
Bij 80 volt start je omvormer op maar het regel bereik stopt inderdaad onder de 250 volt, dus 2×9 is zeer aan te raden. Beter is drie fase met 1×18Daytona schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:20:
Morgen worden mijn zonnepanelen (rechthoek van 3x6 stuks, Vmp 32.8v) geïnstalleerd. Nou is me niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen 'MPPT spanningsbereik' (80-550v) en 'MPPT spanningsbereik vol vermogen' (250-550v) van mijn omvormer.
Dit in verband met het indelen van de strings. Gepland staat namelijk 1x6 en 1x12 panelen. Zou 2x 9 panelen dan niet gunstiger zijn?
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je hier iets aan ?reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:24:
[...]
Dan moet je een nauwkeuriger grafiek laten zien per mpp met voltage en amperage .
Nu oogt het prima omdat alles een beetje middeld....
In principe is dit geen probleem, ligt wel aan je ligging (kust/binnenland), hoogte dak, etc.mieshel schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:51:
Ben mijn legplan voor zonnepanelen aan het aanpassen.
Aan de zijkanten hou ik nu 21cm over.
In de handleiding van clickfit evo zie ik dat er een no-go zone van 30cm gehanteerd wordt.
Moet ik op zoek naar een alternatief legplan of is een vrije ruimte van 21cm ook ok?
Zie ook mijn laatste post in dit topic met evt alternatieven: mieshel in "Zonnepanelen plaatsen icm schaduw probleem SolarEdge?"
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Geldt alleen voor zekeringen, niet voor automaten.reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:13:
[...]
Volgens de nen normen is 20 ampère automaat niet selectief aan jou 25 ampère, dus daarin hebben ze gelijk.
Drie fase is toch wel fijn hoor, kost ie zoveel extra dan?
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Voor elf uur is het???? Maar daarna lijkt het prima als tenminste de ampère ook vloeiend blijft, maar die staan er niet opSo_Surreal schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:14:
[...]
Heb je hier iets aan ?
[Afbeelding]
Ik weet alleen niet echt welke van de keuzes de amperage is, ik kan hier uit kiezen:
(V)DC Voltage PV1 (V)DC Voltage PV2 (V)DC Voltage PV3 (V)DC Voltage PV4 (A)DC Current1 (A)DC Current2 (A)DC Current3 (A)DC Current4 (W)Total DC Input Power (V)AC Voltage R/U/A (V)AC Voltage S/V/B (V)AC Voltage T/W/C (A)AC Current R/U/A (A)AC Current S/V/B (A)AC Current T/W/C (W)AC Output Total Power (Active) (Hz)AC Output Frequency R (kWh)Generation of Last Month (Active) (kWh)Daily Generation (Active) (kWh)Total Generation (Active) (VA)Power Grid Total Apparent Power Meter AC voltage A (A)Meter AC current A Meter AC voltage B (A)Meter AC current B Meter AC voltage C Meter AC current C (W)Meter active power A (W)Meter active power B Meter active power C (W)Meter total active power Meter reactive power A Meter reactive power B Meter reactive power C Meter total reactive power Meter apparent power A Meter apparent power B Meter apparent power C Meter total apparent power Meter power factor Meter grid frequency Meter positive total active power Meter reverse total active power (℃)Inverter Temperature
1 PVoutput . Dongen NB
Zo beschouw ik het ook in praktijk, maar of dat ook voor theorie geld??Pietje555 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:57:
[...]
Geldt alleen voor zekeringen, niet voor automaten.
Je automaat van je zonnepanelen kan zeker gelijk zijn aan je hoofdautomaat omdat het verbruik er ook nog af gaat. Je PV automaat schakelt dus altijd eerder uit
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou gokken op Current in A ;-)So_Surreal schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:14:
[...]
Heb je hier iets aan ?
[Afbeelding]
Ik weet alleen niet echt welke van de keuzes de amperage is, ik kan hier uit kiezen:
(V)DC Voltage PV1 (V)DC Voltage PV2 (V)DC Voltage PV3 (V)DC Voltage PV4 (A)DC Current1 (A)DC Current2 (A)DC Current3 (A)DC Current4 (W)Total DC Input Power (V)AC Voltage R/U/A (V)AC Voltage S/V/B (V)AC Voltage T/W/C (A)AC Current R/U/A (A)AC Current S/V/B (A)AC Current T/W/C (W)AC Output Total Power (Active) (Hz)AC Output Frequency R (kWh)Generation of Last Month (Active) (kWh)Daily Generation (Active) (kWh)Total Generation (Active) (VA)Power Grid Total Apparent Power Meter AC voltage A (A)Meter AC current A Meter AC voltage B (A)Meter AC current B Meter AC voltage C Meter AC current C (W)Meter active power A (W)Meter active power B Meter active power C (W)Meter total active power Meter reactive power A Meter reactive power B Meter reactive power C Meter total reactive power Meter apparent power A Meter apparent power B Meter apparent power C Meter total apparent power Meter power factor Meter grid frequency Meter positive total active power Meter reverse total active power (℃)Inverter Temperature
de meeste doen alleen 2,4 ghz wifi.Joosterpooster schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:47:
Zaterdag worden mijn 12x Trina met Goodwe omvormer op het dak geplaatst.
Goodwe komt op de zolder en daar heb een een Accespoint = prima Wifi maar ik kan niet vinden of de Goodwe ook op een 5GHz wifi kan worden gekoppeld. Iemad daar ervaring mee?
En ja ik heb de handleiding gelezen, zoekfunctie op forum gebruikt maar dacht dit is wellicht een snelle oplossing
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Dan kom ik hier op uit:reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:13:
[...]
Voor elf uur is het???? Maar daarna lijkt het prima als tenminste de ampère ook vloeiend blijft, maar die staan er niet op
"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek
Pv 2 heeft schaduw tot elf uur, dan schiet ineens de stroom omhoog. Nu heb je daar weinig verlies van, maar in juni als zon om vijf uur opkomt???So_Surreal schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:15:
[...]
[...]
Dan kom ik hier op uit:
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, de kosten zijn nagenoeg hetzelfde. Maar ik heb ergens gelezen dat je meer voordeel haalt uit een 1 fase aansluiting tegenover een 3 fase aansluiting met terug leveren.reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:13:
[...]
Volgens de nen normen is 20 ampère automaat niet selectief aan jou 25 ampère, dus daarin hebben ze gelijk.
Drie fase is toch wel fijn hoor, kost ie zoveel extra dan?
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi
Verklaar je nader want volgens mij is het precies andersom??Speedyace schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:19:
[...]
Nee, de kosten zijn nagenoeg hetzelfde. Maar ik heb ergens gelezen dat je meer voordeel haalt uit een 1 fase aansluiting tegenover een 3 fase aansluiting met terug leveren.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, staat gewoon in de NEN1010reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:15:
[...]
Zo beschouw ik het ook in praktijk, maar of dat ook voor theorie geld??
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Mijn hoofdzekering is 1 x 40A en ik heb al 3.600 W op een 16A aardlekautomaat op het dak liggen.Om te bepalen welk omvormervermogen u aan mag sluiten kijkt u eerst wat de grootte is van uw hoofdzekering. Doorgaans is deze 25A, 35A, of 40A. De zekering in de groepenkast dient bij voorkeur 1,6 x kleiner te zijn vanwege selectiviteit. (Zie kopje selectiviteit). Er zit dus geen beperking op het aangesloten paneel vermogen!
Als u weet hoe groot uw groepenkastzekering is kunt u uitrekenen hoeveel omvormervermogen u mag installeren. Hiervoor gebruiken we de volgende formule: W = A x V
Hoofdzekering Groepenkastzekering Max. omvormervermogen
1 × 25A 16A 3.680 W
1 × 35A 25A 5.750 W
1 × 40A 25A 5.750 W
3 × 25A 3 × 16A 3 × 3.680 W = 11.040 W
3 × 35A 3 × 25A 3 × 5.750 W = 17.250 W
3 × 40A 3 × 32A 3 × 7.360 W = 22.080 W
3 × 63A 3 × 40A 3 × 9.200 W = 27.600 W
3 × 80A 3 × 50A 3 × 11.500 W = 34.500 W
Rekenvoorbeeld 1 fase
Uw hoofdzekering is 1 x 40A
De groepenkastzekering mag zijn: 40/ 1,6 = 25A
Het maximale omvormer vermogen is: 25A x 230V = 5.750 Wp
Rekenvoorbeeld 3 fase
Uw hoofdzekering is 3 x 25A
De groepenkastzekering mag dan per fase zijn: 25/ 1,6 = 16A
Het maximale omvormer vermogen is: 3 x 16A x 230V = 11.040 Wp
De 16 is selectief aan de 40.3ssen schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:50:
Als ik kijk naar de TS dan zie ik dit stuk staan over de meterkast:
[...]
Mijn hoofdzekering is 1 x 40A en ik heb al 3.600 W op een 16A aardlekautomaat op het dak liggen.
Betekent dit nu dat ik klaar ben. Of mag ik eventueel op een aardlekautomaat ook nog eens 3.680 W leggen aangezien ik die ook kan afzekeren op 16A. Zelf verwacht ik van wel aangezien 16 + 16 minder is dan de 40 van de hoofdzekering.
1 PVoutput . Dongen NB
Zo dom is e NEN1010 ook weer niet, waar je wel rekening mee moet houden is dat je verdeler geschikt moet zijn om de totaal stroom te verwerken.reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:54:
[...]
De 16 is selectief aan de 40.
al Monteer je 4×16 blijven ze nog steeds selectief ook al kun je in theorie 64 trekken door je 40 zekering. Daarom vind ik die nen ook zo stom....
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Waar je eventueel wel sneller tegen aan gaat lopen is dat de netspanning te ver oploopt op zonnige dagen en de pv groepen beide op max staan te invoeden.3ssen schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:50:
[...]
Mijn hoofdzekering is 1 x 40A en ik heb al 3.600 W op een 16A aardlekautomaat op het dak liggen.
Betekent dit nu dat ik klaar ben. Of mag ik eventueel op een aardlekautomaat ook nog eens 3.680 W leggen aangezien ik die ook kan afzekeren op 16A. Zelf verwacht ik van wel aangezien 16 + 16 minder is dan de 40 van de hoofdzekering.
Die 3600 is al OostWest op een SolarEdge 3k. Vervelende is dat daarmee het platte dak al meteen helemaal vol ligt.Proton_ schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:10:
@3ssen
Inderdaad, je kan nog gewoon bijleggen.
Sowieso kan er nog 1000 wattpiek op je huidige omvormer/groep bij (30% meer zonnepanelen dan dat de omvormer kan verwerken is helemaal niet raar)
Daarna nog 7000 wattpiek op een 5,7 kW omvormer erbij en dan zit je wel een beetje aan de max.
Een 40A hoofdzekering mag namelijk niet uitschakelen tot er urenlang meer dan 47A doorheen gaat, daar blijf je dan onder (zelfs nog zonder eigenverbruik).
Wil je nog meer opbrengst, dan ga je in plaats van op zuid, de panelen als een dakje oost/west neerleggen en dan kan je nog verder los (omdat de levering dan meer verspreid over de dag ligt).
Zorg dan wel dat je installateur je meterkast zo inricht dat de bedrading 80A aan kan, bijvoorbeeld door een extra 40A automaat na de hoofdschakelaar en de aftakking naar de PV op te nemen.
@reneeke1970 de NEN1010 heeft nog wel meer te melden dan selectiviteit hoor
Zo is de gelijktijdigheidsfactor van PV vrij hoog, wat jouw scenario moet voorkomen.
UPS heb ik volgens mij de afgelopen 2 jaar nog niet boven de 240 volt gezien. Dus dat zou schelen. Nieuwbouwwijk dus verwacht dat het goed is aangelegd.habbekrats schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:16:
[...]
Waar je eventueel wel sneller tegen aan gaat lopen is dat de netspanning te ver oploopt op zonnige dagen en de pv groepen beide op max staan te invoeden.
Collega heeft een 5000 watt en rond de middag zit die rond de 248 volt.
Misschien eens meten als de huidige op top staat werken, ik zelf zit op 238 volt met 20xsf170 pal zuid.
Ligt niet aan vermogen maar aan netwerk. Ik kom met 7000 watt niet boven 232 volthabbekrats schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:16:
[...]
Waar je eventueel wel sneller tegen aan gaat lopen is dat de netspanning te ver oploopt op zonnige dagen en de pv groepen beide op max staan te invoeden.
Collega heeft een 5000 watt en rond de middag zit die rond de 248 volt.
Misschien eens meten als de huidige op top staat werken, ik zelf zit op 238 volt met 20xsf170 pal zuid.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat klopt alleen netwerk heb je niet veel invloed op als je tegen de grenzen aan loopt.reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:13:
[...]
Ligt niet aan vermogen maar aan netwerk. Ik kom met 7000 watt niet boven 232 volt
Het ligt aan beiden. Natuurlijk heb je een basisspanning die bij je wijktransformator heerst waar je weinig aan kunt veranderen (dat zou de netbeheerder moeten doen). Maar de spanningsval tussen de omvormer en die transformator is afhankelijk van de weerstand van de bekabeling, en van de stroom.reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:13:
[...]
Ligt niet aan vermogen maar aan netwerk. Ik kom met 7000 watt niet boven 232 volt
Qua totaal aantal optimizers (50) in een string kan het, ook qua max string power (11.250W) en je zit nog niet op de max 9.450 Wp op je omvormer.Vorlon schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:38:
Ik heb een klein dilemma met 5 150Wp SolarFrontier panelen die ik over heb. Aangezien deze niet meer passen op het dak op zuid. Ik wilde ze eigenlijk wel ergens neerleggen, dus had ik bedacht dat ik deze dan wel op noord kan leggen.
Maar als een tweede string aan mijn SolarEdge SE7K 3-fase omvormer gaat dat niet lukken omdat ik dan minimaal 13 optimizers in een string moet hebben. Nu heb ik er daar nog wel 5 van liggen, maar ik vraag me af of dat goed gaat als ik deze bij de eeste string in hang. Of moet ik echt hiervoor een tweede omvormer kopen? Dat zal dan een goedkope chinees worden (GoodWe of iets dergelijks)
Wat er nu al hangt zijn 27x 170Wp SolarFrontier en 25x 150Wp SolarFrontier. Op in totaal 26 P405 optimizers.
Wat is wijsheid?
Is het in een wijk met veel PV panelen dan automatisch hoger omdat elke inverter toch hoger in moet zetten dan de netspanning om zijn energie op het net kwijt te kunnen ? Dus met andere woorden ze zorgen samen voor netspanning verhoging ?mcDavid schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:07:
[...]
Het ligt aan beiden. Natuurlijk heb je een basisspanning die bij je wijktransformator heerst waar je weinig aan kunt veranderen (dat zou de netbeheerder moeten doen). Maar de spanningsval tussen de omvormer en die transformator is afhankelijk van de weerstand van de bekabeling, en van de stroom.
Als dit een issue zou zijn kan het de moeite waard zijn om de bekabeling in je eigen woning zwaarder uit te voeren en/of zo min mogelijk lassen te maken. Of de stroom verlagen.
[Voor 4% gewijzigd door jacovn op 18-02-2019 20:20]
Dit had ik gelezen, maar werd alweer verderop in een topic ontkracht zag ik laterreneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:24:
[...]
Verklaar je nader want volgens mij is het precies andersom??
Dat is alleen maar zo als je je hele huis op die ene fase propt, en of dat zo slim is....Speedyace schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:30:
[...]
Dit had ik gelezen, maar werd alweer verderop in een topic ontkracht zag ik later
Het enige voordeel van een 1fase omvormer is dat wanneer het salderen verdwijnt je makkelijker zaken direct kan voeden vanaf je zonnestroom
1 PVoutput . Dongen NB
De wijktrafo waarop je aangesloten zit is meestal voorzien van taps, hiermee kan de netspanning aan secundaire zijde bepaald worden. Is meestal afhankelijk waar en hoe je wijktrafo op de 10 of 20 kV ring aangesloten is.jacovn schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:20:
[...]
Is het in een wijk met veel PV panelen dan automatisch hoger omdat elke inverter toch hoger in moet zetten dan de netspanning om zijn energie op het net kwijt te kunnen ? Dus met andere woorden ze zorgen samen voor netspanning verhoging ?
Hier in de straat verschilt het van enkel de EPC excuus panelen (vanaf 1 enkel paneel) tot daken volgelegd.
Ik zie op mijn Solaredge maar iets van 242 volt zo overdag als ik het goed onthouden heb.
[Voor 10% gewijzigd door habbekrats op 18-02-2019 20:50]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Is je hoofdzekering geen 35A vanuit de netwerkbeheerder?3ssen schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:50:
[...]
is een C40 volgens de meterkast.Noord27 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:23:
[...]
Is je hoofdzekering geen 35A vanuit de netwerkbeheerder?
30ma zeker? En c16 is voor motoren toch? Je moet b16 hebben, of b20 voor 5000 wattChielos schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:11:
Crap. 2 dagen goed gedraaid met een Goodwe 5000-DT en 48 Solar Frontiers. Nu in de ochtend klapt de aardlek eruit.
Is dat vocht?
Omvormer hangt in de buitenlucht (schuurdeur is er nog niet). 5 aderige draad naar binnen toe. Groep C16N + Aardlek 40A bij de meterkast erbij. Aarde van de omvormer zit op de aarde van de meterkast.
[Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 19-02-2019 09:17]
1 PVoutput . Dongen NB
[Voor 91% gewijzigd door Chielos op 19-02-2019 09:20]
[Voor 57% gewijzigd door habbekrats op 19-02-2019 09:40]
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
de omvormer heeft nu een eigen aardlek (die zit aan de hoofdschakelaar) en eigen groep.habbekrats schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:31:
@Chielos
die 5000-dt is toch 3 fase ? Dan kun je ook af met een 3f+n aardlekautomaat zelfs een 10A zou kunnen
https://www.elektramat.nl...aardlekautc-16a-300ma-4p/
https://www.elektramat.nl...3pn-16a-b-karakteristiek/
Zit de omvormer nu via een gedeelde aardlek aangesloten ?
[Voor 12% gewijzigd door Chielos op 19-02-2019 09:48]
Volgens de specsheet komt de GW12KN-DT denk ik het beste in de buurt wat betreft vermogens. Kom je wel een beetje goed uit met de spanning van die panelen?wiljums schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:38:
Welke omvormer past het beste bij 44 x JA Solar 300W op pal zuid, hellingshoek 25 graden zonder schaduw?
GW10KN-DT, GW12KN-DT of GW15KN-DT?
RvV schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:55:
[...]
Volgens de specsheet komt de GW12KN-DT denk ik het beste in de buurt wat betreft vermogens. Kom je wel een beetje goed uit met de spanning van die panelen?
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
[Voor 12% gewijzigd door RvV op 19-02-2019 11:01]
13.2 kW aan panelen zou ik op een 15 kW omvormer zetten want ik kan niet tegen aftoppen.wiljums schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:38:
Welke omvormer past het beste bij 44 x JA Solar 300W op pal zuid, hellingshoek 25 graden zonder schaduw?
GW10KN-DT, GW12KN-DT of GW15KN-DT?
1 PVoutput . Dongen NB
Aarde van de omvormer moet niet rechtstreeks op de aarde van de meterkast. Deze moet op de aarde van de voeding van de omvormer, dan naar de aardlek en de aardlek op de voeding van de meterkast.Chielos schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:11:
Crap. 2 dagen goed gedraaid met een Goodwe 5000-DT en 48 Solar Frontiers. Nu in de ochtend klapt de aardlek eruit.
Is dat vocht?
Omvormer hangt in de buitenlucht (schuurdeur is er nog niet). 5 aderige draad naar binnen toe. Groep C16N + Aardlek 40A bij de meterkast erbij. Aarde van de omvormer zit op de aarde van de meterkast.
[Voor 37% gewijzigd door hesselbeertje op 19-02-2019 12:21]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Waarom ga je niet eerst meten voordat je blindelings onderdelen gaat vervangen/verzwaren?Chielos schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:28:
0,03. Ik ga op zoek naar 0,300
30 mA staat er om bekend dat ie er makkelijk uit kan knallen, even de handleiding lezen en je ziet t staan.Altijdgriep schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:31:
[...]
Waarom ga je niet eerst meten voordat je blindelings onderdelen gaat vervangen/verzwaren?
Hoe wil je live de lekstroom gaan meten ?Altijdgriep schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:31:
[...]
Waarom ga je niet eerst meten voordat je blindelings onderdelen gaat vervangen/verzwaren?
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Foto van het dak aan de andere kanting_stripe schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:06:
Zo ik ben ook zonneprikjes producent geworden.
12 Panasonic HIT Kuro 325W op een Fronius 3.6-1 omvormer.
Vanmiddag stond er zowaar 3200W Output op het schermpje.
foto's voor het geval "it didn't happened"
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
altijd fijn die mansarde dakenCheesy schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:44:
Zo, ik mag ook meepraten. Al is het een bescheiden vlakjeVanmiddag aangesloten. Eens zien of we zonnige dagen tegemoet gaan!
De omvormer zit achter het knieschot, vandaar de niet strakke afwerking.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Keep on running
Wacht even.... Dus als je een grotere omvormer neemt moet je meer belasting betalen?ZorbaR schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:57:
Proficiat aan de nieuwe eigenaars.
De voorbije dagen helaas al wat aftopping gehad op mijn installatie op 3200W.
Jammer genoeg moet ik België nog rekening houden met de belasting berekend op de capaciteit van de omvormer, anders had ik zeker een grotere versie genomen. Op dat vlak denken onze beleidsmakers ook op een verkeerde manier
Proficiat!ing_stripe schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:06:
Zo ik ben ook zonneprikjes producent geworden.
12 Panasonic HIT Kuro 325W op een Fronius 3.6-1 omvormer.
Vanmiddag stond er zowaar 3200W Output op het schermpje.
foto's voor het geval "it didn't happened"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Dat is idd de regel in België.Prutzertje schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:41:
[...]
Wacht even.... Dus als je een grotere omvormer neemt moet je meer belasting betalen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
ja tuurlijk ik draai ons huis even 90 radenAndrehj schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:00:
[...]
Dat is idd de regel in België.
En wat mij betreft zouden ze die in NL ook in moeten voeren. Als je namelijk iets verder dan je eigen huis kijkt (maar op niveau landelijk / netbeheer), zie je dat door deze eenvoudige regel de grote piek van de zonne-energie midden overdag flink wordt afgevlakt en burgers worden gestimuleerd om een Oost-West-opstelling te bouwen.
Hierdoor hoeven er aan het net veel minder aanpassingen te worden gedaan (het net moet immers de piek aan kunnen), wat uiteindelijk voor iedereen goedkoper is (die aanpassingen aan het net betalen we immers via onze energierekening).
Precies wat @Andrehj dus zegt. Als je iets verder kijkt dan je eigen huishabbekrats schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:04:
[...]
ja tuurlijk ik draai ons huis even 90 raden
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
habbekrats schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:04:
[...]
ja tuurlijk ik draai ons huis even 90 raden
[Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 20-02-2019 08:14]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Pvoutput draait al. Ik kom binnenkort het team vergezellen. Had gisteren nog niet genoeg output gegenereerd om een team te mogen "joinen"AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:55:
[...]
Proficiat!
Nog even "pushen" naar pvoutput en lid worden van "ons" team?![]()
https://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1374
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Ja er zit best wat in, maar zolang we (België ook) achterlopen op de klimaatdoelen, klinkt het toch een beetje contraproductief. Voorlopig móét er gewoon heel veel geïnvesteerd worden in zowel het netwerk als in meer decentrale opwekking. Als het over 10 jaar, als iedere wijk tot de nok toe vol ligt met panelen en op iedere oprit een EV staat op te laden, nog steeds een probleem is, dan wordt het een ander verhaal. En zijn er waarschijnlijk ook andere oplossingen te verzinnen. Voorlopig zijn alle beetjes mooi meegenomen.Andrehj schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:13:
[...]
- Op een plat dak kun je wel kiezen.
- Ook bij een pal-zuid opstelling kun je ervoor kiezen om een omvormer te plaatsen voor slechts 80% van je Wp vermogen. Dat doet in NL bijna niemand, maar kost je maar een paar % van je opbrengst. Door de belasting op omvormervermogen is dat financieel aantrekkelijk, en het bespaart de netbeheerder een vermogen aan nauwelijks gebruikte distributiecapaciteit, waardoor we er uiteindelijk allemaal beter van worden.
Ik schreef nergens dat dit alleen voor particulieren zou moeten gelden. Juist voor de door jou genoemde 30 MW zonneparken zou het enorm schelen op de benodigde netwerkcapaciteit. Dergelijke maatregelen moet je landelijk nemen.habbekrats schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:06:
Zolang er weidegebonden 30 MW zonneparken op pal zuid gebouwd worden lijkt het mij grote onzin om bij particulieren te gaan frustreren.
[Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 20-02-2019 09:08]
Ik denk dat het grootste probleem is dat stel 30% energie van nl uit zon komt, in de nacht en winter moet hier nu nog conventionele centrale voor paraat staan.Andrehj schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:08:
[...]
Ik schreef nergens dat dit alleen voor particulieren zou moeten gelden. Juist voor de door jou genoemde 30 MW zonneparken zou het enorm schelen op de benodigde netwerkcapaciteit. Dergelijke maatregelen moet je landelijk nemen.
Maar stel, je hebt 150 uren overschot per jaar, kan je daarmee zo’n waterstof installatie laten renderen? Of moet je dan meer wind en solar plaatsen waar je (door elektrolyse) 30% van je rendement (en ook opbrengst / tvt) weggooit.habbekrats schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:28:
[...]
Ik denk dat het grootste probleem is dat stel 30% energie van nl uit zon komt, in de nacht en winter moet hier nu nog conventionele centrale voor paraat staan.
Wind energie van zee is beter voorspelbaar, echter ook hier zijn er soms bijna geen wind situaties.
Er zijn bv al wel plannen https://www.cobouw.nl/uti...terstofcentrale-101250566 om het overschot op zonnige dagen te bufferen naar waterstof.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Wat mij betreft moeten ze stoppen met alle belasting op verduurzaaming. We lopen hier in Nl dik achter op de rest van Europa. Alle belasting regels geeft weer ruimte voor perverse prikkels.Andrehj schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:00:
[...]
Dat is idd de regel in België.
En wat mij betreft zouden ze die in NL ook in moeten voeren. Als je namelijk iets verder dan je eigen huis kijkt (maar op niveau landelijk / netbeheer), zie je dat door deze eenvoudige regel de grote piek van de zonne-energie midden overdag flink wordt afgevlakt en burgers worden gestimuleerd om een Oost-West-opstelling te bouwen.
Hierdoor hoeven er aan het net veel minder aanpassingen te worden gedaan (het net moet immers de piek aan kunnen), wat uiteindelijk voor iedereen goedkoper is (die aanpassingen aan het net betalen we immers via onze energierekening).
Je betaald in België "prosumententarief" als je terug op het net zet. Dit is een "belaasting" voor je productie. Deze hangt dus af van je omvormer. Hoe groter je omvormer hoe meer je zal moeten betalenRvV schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:44:
Interessant. En hoe moet ik mij voorstellen dat ze dat handhaven? Onaangekondigde invallen met huiszoekingsbevel?
[Voor 41% gewijzigd door cricque op 20-02-2019 10:37]
[Voor 6% gewijzigd door pirke op 20-02-2019 11:24]
Dit geldt alleen zolang je mag salderen. Ik zou hier meer over nadenken dan over de garantie van 15 of 20 jaar.pirke schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:23:
IMet een elektrische auto zal ik niet veel overproduceren.
Garantie stelt sowieso niks voor dus ik zou daar geen veertig euro extra per paneel aan spenderen.pirke schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:23:
Ik overweeg 37 panelen van 300 Wp neer te leggen icm SolarEdge SE9K omvormer. 25 panelen op een schuin dak (50 graden helling) op Oost-Zuid-Oost, en 12 op het platte dak vd garage redelijk op zuid gericht. Met een elektrische auto zal ik niet veel overproduceren.
De twee meest interessante offertes bieden andere panelen: JA Solar JAM6(K)(BK)-60-300/PR met 12 jaar productgarantie tegenover Denim SC R M300BB-60 met 15 jaar garantie.
3 jaar extra garantie is mooi, maar rechtvaardigt dat ruim 10% (1400 euro) extra? Zit er nog ander verschil tussen deze merken?
1 PVoutput . Dongen NB
Jawian schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:14:
N00b vraagje. Op dit moment heb ik een 1-fase aansluiting en een offerte om 3000wp aan panelen te plaatsen met een 1-fase omvormer.
In de toekomst willen we electrisch rijden en dan een 3-fase aansluiting en 3-fase snellader laten plaatsen. Wat ik begrijp is dat we dan gewoon de 1-fase omvormer blijven gebruiken?
Zou niet weten waarom, de toekomst is nog ver weg en het zonnetje begint al flink te schijnen (lees: opleveren).Of is het beter om de plaatsing uit te stellen, eerst een 3-fase aansluiting te laten aanleggen en een 3-fase omvormer te nemen?
Nom voltage is 620 volt van je omvormer, in de zomer zit je daar niet ver boven dus ideaal.Chielos schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:20:
Toch weer een vraag.
Ik zie dat de SF165s panelen opstarten bij mij met 915V.
Op zich logisch. Strings van 8 x 110 (VOC) = 880 + Koud weer. Daarna naar 85.5 * 8.
Is dat handig? gezien dat de Goodwe 5000-DT omvormer max 1000v aankan en de MPPT tussen 200-800 ligt? Of toch kleinere strings maken?
Houd mijn omvormer dat wel vol?
1 PVoutput . Dongen NB
Zelfde omvormer, zelfde aantal, zelfde plaatsing. Het is dus puur de panelen, en de winstmarge van beide aanbieders. De een is de aanbieder van Ikea (Solarcentury), de ander richt zich vooral op de zakelijke markt en heeft daardoor een iets hogere winstmarge voor zichzelf gerekend (gokje). Hun eerste aanbod was met LG panelen die nog een heel stuk duurder waren.reneeke1970 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:51:
[...]
Garantie stelt sowieso niks voor dus ik zou daar geen veertig euro extra per paneel aan spenderen.
Komt het prijs verschil ook niet door andere omvormer of zo ,of enkel panelen?
Dit topic is gesloten.
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details