Toon posts:

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste
Acties:
  • 480.603 views

• briand77
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-08-2022
Die zijn weer net iets te breed :) Misschien moet ik gewoon de dakkapel slopen en het dak volgooien :)

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:58
Beste medetweakers
In een ander topic heb ik al even met @reneeke1970 van gedachte gewisseld.
Ik heb namelijk last van veel schaduw door de 3 bomen naast mijn huis.

De zijgevel is op ongeveer zzw georiënteerd
De rechterboom geeft tot ongeveer half 11uur schaduw op de oostzijde.
De middelste boom geeft al schaduw op de westzijde, voor dat de zon over de nok komt.
Tot een uur of 13.30, en ongeveer 20min later geeft de linker boom veel schaduw op de westzijde.
Hierdoor heb ik momenteel op de westzijde dus amper opbrengst, en de oostzijde is ook niet optimaal.
Ik heb nu als omvormer een Omnik 4k- tl2, en deze heeft geen schaduwbeheer.
En de gehele string presteert dus als het paneel met de meeste schaduw.

Nu zat ik zelf aan een SMA met optitrac global peak te denken.
Omdat ik niet veel zin heb om het dak op te gaan en bijna alle panelen van een Tigo te voorzien.
Als ik kijk heb ik ongeveer 16 Tigo’s nodig.
De Tigo haalt per paneel wel het maximale er uit.
Nu is mijn grootste vraag, hoe goed kan de SMA met deze schaduw overweg.
Komt deze in de buurt van een string met tigo’s?
Ik hoor graag jullie mening.

Pijnacker Oost/West

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb een eigen topic gemaakt m.b.t. uitbreiding van onze nieuwbouw PV installatie. Mocht iemand ideeën of tips hebben dan hoor ik dat graag!
Uitbreiding zonnepanelen op plat dak met hoge dakrand

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
RemmyB83 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:51:
Beste medetweakers
[Afbeelding]
De middelste boom geeft al schaduw op de westzijde, voor dat de zon over de nok komt.
Tot een uur of 13.30, en ongeveer 20min later geeft de linker boom veel schaduw op de westzijde.
Hierdoor heb ik momenteel op de westzijde dus amper opbrengst, en de oostzijde is ook niet optimaal.

Omdat ik niet veel zin heb om het dak op te gaan en bijna alle panelen van een Tigo te voorzien.
Zou je success hebben met het aanvragen voor verwijdering van die boom (en) met de redenatie dat die je verduurzaming hinderen.

Ik moet nog een bezwaarschrift maken tegen bomen plan wat er nog niet eens staat.

In basis zal het groen moeten wijken voor de verduurzaming denk ik. Je bespaart meer CO2 dan die boom omzet, en als de gemeente serieus met verduurzaming om wil gaan..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:19

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Mannen even een vraag,

Ik ben bezig met 16 zonnepanelen. Nu zegt de ene aanbieder dat ik een 3 fase omvormer moet nemen en de andere zegt dat ik het met een enkel fase omvormer wel red.

Ik heb een installatie op het het oog, dat zo'n 4800wp levert. Dit komt neer op zo'n 4000kwh p/j.
Deze set wordt geleverd met een 1 fase omvormer van SolarEdge SE5000 HD wave.
Maar als ik dan bij de concurrentie een offerte aanvraag, levert deze de zelfde set alleen met een 3 fase omvormer. Volgens de verkoper kan een enkel fase omvormer niet bij ons aangesloten worden.
Ik heb de volgende hoofdschakelaars 3x25A.
https://ibb.co/LJGQZrN

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Speedyace schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:48:
Mannen even een vraag,

Ik ben bezig met 16 zonnepanelen. Nu zegt de ene aanbieder dat ik een 3 fase omvormer moet nemen en de andere zegt dat ik het met een enkel fase omvormer wel red.

Ik heb een installatie op het het oog, dat zo'n 4800wp levert. Dit komt neer op zo'n 4000kwh p/j.
Maar als ik dan bij de concurrentie een offerte aanvraag, levert deze de zelfde set alleen met een 3 fase omvormer. Volgens de verkoper kan een enkel fase omvormer niet bij ons aangesloten worden.
Volgens de nen normen is 20 ampère automaat niet selectief aan jou 25 ampère, dus daarin hebben ze gelijk.
Drie fase is toch wel fijn hoor, kost ie zoveel extra dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• RemmyB83
jacovn schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:25:
[...]

Zou je success hebben met het aanvragen voor verwijdering van die boom (en) met de redenatie dat die je verduurzaming hinderen.

Ik moet nog een bezwaarschrift maken tegen bomen plan wat er nog niet eens staat.

In basis zal het groen moeten wijken voor de verduurzaming denk ik. Je bespaart meer CO2 dan die boom omzet, en als de gemeente serieus met verduurzaming om wil gaan..
Ik heb het nog niet bij de gemeente neergelegd.
Omdat ik niet geloof dat ze de bomen zullen kappen.
Mochten ze ze een stuk inkorten dan worden de problemen wel iets kleiner.
Vraag is voor hoelang…..
Ik vind het ook niet erg om een beetje verlies te nemen ivm schaduw.
Alleen is het momenteel wel erg veel.
Ik denk als ik de setup nog iets kan optimaliseren, het verlies ook niet zo groot zal zijn.
Vandaar mijn vraag over de SMA en de Tigo’s

Maar toch bedankt voor je reactie.
Het heeft mijn wel aan het denken gezet, hoe ik mijn eventuele brief aan de gemeente zou moeten formuleren.

Pijnacker Oost/West

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 20:39
RemmyB83 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 19:51:
Beste medetweakers
[Afbeelding]

Heb je al over nagedacht om een vergunning aan te vragen voor snoei of om de bomen te kappen? Ze staan eigelijk best wel dicht bij je gevel en erfgrens. In plaats van de bomen zou je struiken kunnen plaatsen. Aanzicht wordt dan wat groener voor de omgeving. Het blijft groen, maar wel wat lager. Zag de reactie hierboven niet. :)

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• RemmyB83
Wimhaw schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:26:
[...]

Heb je al over nagedacht om een vergunning aan te vragen voor snoei of om de bomen te kappen? Ze staan eigelijk best wel dicht bij je gevel en erfgrens. In plaats van de bomen zou je struiken kunnen plaatsen. Aanzicht wordt dan wat groener voor de omgeving. Het blijft groen, maar wel wat lager. Zag de reactie hierboven niet. :)
Klopt het hart van de boom staat een metertje van mijn gevel vandaan.
De bomen zijn denk een jaar of 10 geleden geplant.
Hier in Pijnacker heb ik ze nog nooit snel een boom zien kappen.
Ik denk dat ze ook hooguit een flinke snoei zullen doen.
Ik ga ze denk van de week ook maar even contacten, om wat informatie te winnen.
Bedankt voor het meedenken.

Pijnacker Oost/West

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-04 16:43

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Speedyace schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:48:
Mannen even een vraag,

Die 4800 Wp op 1 fase is idd niet selectief, maar dat is geen eis in de NEN1010 in dit geval.
En die 1 fase SE is een paar honderd euro goedkoper (en ook het spul in de MK id goedkoper), vandaar dat ze die aanbieden.
4800 Wp moet je naar mijn idee gewoon op 3f aansluiten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• jacovn
Wimhaw schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:26:
[...]

Dat is denk ik een betere methode zelfs dan alleen kappen.

Bij ons gaat het om nog te planten bomen op zuid die 20 meter kunnen worden volgens de eigenschappen van die boom. Nu zullen ze dat wel niet direct worden in NL omstandighden, maar als ze toch nog moeten planten kunnen ze ook wel varianten nemen die zeg 12 meter hoog worden maximaal. (Afstand verschil en 15 graden zon hoogte in winter meenemen in redenering)

Edit:

Zie hier een redenering van hoe veel CO2 een boom doet.
https://www.nrc.nl/nieuws...epanelen-4685469-a1525510

[Voor 12% gewijzigd door jacovn op 18-02-2019 11:58]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Daytona

Autoracen is voor watjes

Morgen worden mijn zonnepanelen (rechthoek van 3x6 stuks, Vmp 32.8v) geïnstalleerd. Nou is me niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen 'MPPT spanningsbereik' (80-550v) en 'MPPT spanningsbereik vol vermogen' (250-550v) van mijn omvormer.
Dit in verband met het indelen van de strings. Gepland staat namelijk 1x6 en 1x12 panelen. Zou 2x 9 panelen dan niet gunstiger zijn?

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:59
So_Surreal schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:15:
Een paar dagen terug was het zo goed als onbewolkt, dus een bijna perfecte parabool:

[Afbeelding]

Nu is dit een Zuid-West opstelling met aan de rechterkant een dakkapel van de buren.
De set van 14 panelen is ingedeeld in 2 strings om zo min mogelijk last van deze dakkapel te hebben.

Is er aan de hand van deze parabool te zeggen dat de 2 MPPT strings goed verdeeld zijn en dat er bijna geen hinder van deze dakkapel is ?
Of is dat zo niet te zien, en moet ik het wellicht toch anders indelen ?
Is er een expert in de zaal die hier toevallig nog antwoord op heeft :) ?

• reneeke1970
So_Surreal schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:21:
[...]

Is er een expert in de zaal die hier toevallig nog antwoord op heeft :) ?
Dan moet je een nauwkeuriger grafiek laten zien per mpp met voltage en amperage .
Nu oogt het prima omdat alles een beetje middeld....

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Daytona schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:20:
Morgen worden mijn zonnepanelen (rechthoek van 3x6 stuks, Vmp 32.8v) geïnstalleerd. Nou is me niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen 'MPPT spanningsbereik' (80-550v) en 'MPPT spanningsbereik vol vermogen' (250-550v) van mijn omvormer.
Dit in verband met het indelen van de strings. Gepland staat namelijk 1x6 en 1x12 panelen. Zou 2x 9 panelen dan niet gunstiger zijn?
Bij 80 volt start je omvormer op maar het regel bereik stopt inderdaad onder de 250 volt, dus 2×9 is zeer aan te raden. Beter is drie fase met 1×18

1 PVoutput . Dongen NB

• Joosterpooster
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-04-2019
Zaterdag worden mijn 12x Trina met Goodwe omvormer op het dak geplaatst.
Goodwe komt op de zolder en daar heb een een Accespoint = prima Wifi maar ik kan niet vinden of de Goodwe ook op een 5GHz wifi kan worden gekoppeld. Iemad daar ervaring mee?

En ja ik heb de handleiding gelezen, zoekfunctie op forum gebruikt maar dacht dit is wellicht een snelle oplossing :)

• mieshel
  • Laatst online: 20:20
Ben mijn legplan voor zonnepanelen aan het aanpassen.
Aan de zijkanten hou ik nu 21cm over.
In de handleiding van clickfit evo zie ik dat er een no-go zone van 30cm gehanteerd wordt.

Moet ik op zoek naar een alternatief legplan of is een vrije ruimte van 21cm ook ok?

Zie ook mijn laatste post in dit topic met evt alternatieven: mieshel in "Zonnepanelen plaatsen icm schaduw probleem SolarEdge?"

• So_Surreal
reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:24:
[...]

Dan moet je een nauwkeuriger grafiek laten zien per mpp met voltage en amperage .
Nu oogt het prima omdat alles een beetje middeld....
Heb je hier iets aan ?

Ik weet alleen niet echt welke van de keuzes de amperage is, ik kan hier uit kiezen:

(V)DC Voltage PV1 (V)DC Voltage PV2 (V)DC Voltage PV3 (V)DC Voltage PV4 (A)DC Current1 (A)DC Current2 (A)DC Current3 (A)DC Current4 (W)Total DC Input Power (V)AC Voltage R/U/A (V)AC Voltage S/V/B (V)AC Voltage T/W/C (A)AC Current R/U/A (A)AC Current S/V/B (A)AC Current T/W/C (W)AC Output Total Power (Active) (Hz)AC Output Frequency R (kWh)Generation of Last Month (Active) (kWh)Daily Generation (Active) (kWh)Total Generation (Active) (VA)Power Grid Total Apparent Power Meter AC voltage A (A)Meter AC current A Meter AC voltage B (A)Meter AC current B Meter AC voltage C Meter AC current C (W)Meter active power A (W)Meter active power B Meter active power C (W)Meter total active power Meter reactive power A Meter reactive power B Meter reactive power C Meter total reactive power Meter apparent power A Meter apparent power B Meter apparent power C Meter total apparent power Meter power factor Meter grid frequency Meter positive total active power Meter reverse total active power (℃)Inverter Temperature

• pirke
Hoe verhoudt de kwaliteit van budget merken zoals Canadian Solar en JA Solar tot iets als de duurdere LG panelen? Ga je de investering in LG terugverdienen?

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 06:35

The Wizard

Moderator Mobile
mieshel schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:51:
Ben mijn legplan voor zonnepanelen aan het aanpassen.
Aan de zijkanten hou ik nu 21cm over.
In de handleiding van clickfit evo zie ik dat er een no-go zone van 30cm gehanteerd wordt.

Moet ik op zoek naar een alternatief legplan of is een vrije ruimte van 21cm ook ok?

Zie ook mijn laatste post in dit topic met evt alternatieven: mieshel in "Zonnepanelen plaatsen icm schaduw probleem SolarEdge?"
In principe is dit geen probleem, ligt wel aan je ligging (kust/binnenland), hoogte dak, etc.

Voor de zekerheid kan je extra haken plaatsen op de uiteinden, dan vliegen ze er echt niet af :).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 15:04
reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:13:
[...]

Volgens de nen normen is 20 ampère automaat niet selectief aan jou 25 ampère, dus daarin hebben ze gelijk.
Geldt alleen voor zekeringen, niet voor automaten.
Je automaat van je zonnepanelen kan zeker gelijk zijn aan je hoofdautomaat omdat het verbruik er ook nog af gaat. Je PV automaat schakelt dus altijd eerder uit

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• reneeke1970
So_Surreal schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:14:
[...]

Heb je hier iets aan ?

[Afbeelding]

Ik weet alleen niet echt welke van de keuzes de amperage is, ik kan hier uit kiezen:

(V)DC Voltage PV1 (V)DC Voltage PV2 (V)DC Voltage PV3 (V)DC Voltage PV4 (A)DC Current1 (A)DC Current2 (A)DC Current3 (A)DC Current4 (W)Total DC Input Power (V)AC Voltage R/U/A (V)AC Voltage S/V/B (V)AC Voltage T/W/C (A)AC Current R/U/A (A)AC Current S/V/B (A)AC Current T/W/C (W)AC Output Total Power (Active) (Hz)AC Output Frequency R (kWh)Generation of Last Month (Active) (kWh)Daily Generation (Active) (kWh)Total Generation (Active) (VA)Power Grid Total Apparent Power Meter AC voltage A (A)Meter AC current A Meter AC voltage B (A)Meter AC current B Meter AC voltage C Meter AC current C (W)Meter active power A (W)Meter active power B Meter active power C (W)Meter total active power Meter reactive power A Meter reactive power B Meter reactive power C Meter total reactive power Meter apparent power A Meter apparent power B Meter apparent power C Meter total apparent power Meter power factor Meter grid frequency Meter positive total active power Meter reverse total active power (℃)Inverter Temperature
Voor elf uur is het???? Maar daarna lijkt het prima als tenminste de ampère ook vloeiend blijft, maar die staan er niet op

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Pietje555 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:57:
[...]

Geldt alleen voor zekeringen, niet voor automaten.
Je automaat van je zonnepanelen kan zeker gelijk zijn aan je hoofdautomaat omdat het verbruik er ook nog af gaat. Je PV automaat schakelt dus altijd eerder uit
Zo beschouw ik het ook in praktijk, maar of dat ook voor theorie geld??

1 PVoutput . Dongen NB

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:06
So_Surreal schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:14:
[...]

Heb je hier iets aan ?

[Afbeelding]

Ik zou gokken op Current in A ;-)

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:19
Joosterpooster schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:47:
Zaterdag worden mijn 12x Trina met Goodwe omvormer op het dak geplaatst.
Goodwe komt op de zolder en daar heb een een Accespoint = prima Wifi maar ik kan niet vinden of de Goodwe ook op een 5GHz wifi kan worden gekoppeld. Iemad daar ervaring mee?

En ja ik heb de handleiding gelezen, zoekfunctie op forum gebruikt maar dacht dit is wellicht een snelle oplossing :)
de meeste doen alleen 2,4 ghz wifi.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• mieshel
  • Laatst online: 20:20
@The Wizard :
Ok, bedankt!

Bezig om tot een definitief boodschappenlijstje te komen en zie dat de HD omvormers van SolarEdge vernieuwd zijn. De zogenoemde "SetApp" omvormers.

Datasheet zonder display: https://www.solaredge.com...r-setapp-datasheet-nl.pdf
Datasheet met display: https://www.solaredge.com...ve-inverter-datasheet.pdf

Verschil is geen display meer en in bedrijfsstelling gaat met een app.
Wil de SE5000h gaan kopen en ben dan in eerste instantie geneigd om voor de nieuwste SetApp versie te gaan.

Iemand al ervaring of advies?

• So_Surreal
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:19:
[...]

Ik zou gokken op Current in A ;-)
reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:13:
[...]

Voor elf uur is het???? Maar daarna lijkt het prima als tenminste de ampère ook vloeiend blijft, maar die staan er niet op
Dan kom ik hier op uit:

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-06 14:57
Ik heb een klein dilemma met 5 150Wp SolarFrontier panelen die ik over heb. Aangezien deze niet meer passen op het dak op zuid. Ik wilde ze eigenlijk wel ergens neerleggen, dus had ik bedacht dat ik deze dan wel op noord kan leggen.

Maar als een tweede string aan mijn SolarEdge SE7K 3-fase omvormer gaat dat niet lukken omdat ik dan minimaal 13 optimizers in een string moet hebben. Nu heb ik er daar nog wel 5 van liggen, maar ik vraag me af of dat goed gaat als ik deze bij de eeste string in hang. Of moet ik echt hiervoor een tweede omvormer kopen? Dat zal dan een goedkope chinees worden (GoodWe of iets dergelijks)

Wat er nu al hangt zijn 27x 170Wp SolarFrontier en 25x 150Wp SolarFrontier. Op in totaal 26 P405 optimizers.

Wat is wijsheid?

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• reneeke1970
Pv 2 heeft schaduw tot elf uur, dan schiet ineens de stroom omhoog. Nu heb je daar weinig verlies van, maar in juni als zon om vijf uur opkomt???

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

reneeke1970 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:13:
[...]

Nee, de kosten zijn nagenoeg hetzelfde. Maar ik heb ergens gelezen dat je meer voordeel haalt uit een 1 fase aansluiting tegenover een 3 fase aansluiting met terug leveren.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi

• reneeke1970
Speedyace schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:19:
[...]

Nee, de kosten zijn nagenoeg hetzelfde. Maar ik heb ergens gelezen dat je meer voordeel haalt uit een 1 fase aansluiting tegenover een 3 fase aansluiting met terug leveren.
Verklaar je nader want volgens mij is het precies andersom??

1 PVoutput . Dongen NB

• Pietje555
reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:15:
[...]

Zo beschouw ik het ook in praktijk, maar of dat ook voor theorie geld??
Ja, staat gewoon in de NEN1010

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@So_Surreal
Hoge spanning, lage stroom geeft aan dat de bypass diodes van MPP2 niet ingeschakeld zijn.
Zijn alle panelen tegelijk beschaduwd, of komen ze één voor één uit de schaduw?
In het laatste geval zou je verwachten dat er ook in stapjes vermogen bij komt, in plaats van in één sprong.
Het scheelt overigens hooguit een halve kWh op dagen zoals dit. In de zomer wordt dat natuurlijk wel meer.
Welke omvormer is dit?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:39
Als ik kijk naar de TS dan zie ik dit stuk staan over de meterkast:
Om te bepalen welk omvormervermogen u aan mag sluiten kijkt u eerst wat de grootte is van uw hoofdzekering. Doorgaans is deze 25A, 35A, of 40A. De zekering in de groepenkast dient bij voorkeur 1,6 x kleiner te zijn vanwege selectiviteit. (Zie kopje selectiviteit). Er zit dus geen beperking op het aangesloten paneel vermogen!

Als u weet hoe groot uw groepenkastzekering is kunt u uitrekenen hoeveel omvormervermogen u mag installeren. Hiervoor gebruiken we de volgende formule: W = A x V

Hoofdzekering Groepenkastzekering Max. omvormervermogen
1 × 25A 16A 3.680 W
1 × 35A 25A 5.750 W
1 × 40A 25A 5.750 W
3 × 25A 3 × 16A 3 × 3.680 W = 11.040 W
3 × 35A 3 × 25A 3 × 5.750 W = 17.250 W
3 × 40A 3 × 32A 3 × 7.360 W = 22.080 W
3 × 63A 3 × 40A 3 × 9.200 W = 27.600 W
3 × 80A 3 × 50A 3 × 11.500 W = 34.500 W

Rekenvoorbeeld 1 fase
Uw hoofdzekering is 1 x 40A
De groepenkastzekering mag zijn: 40/ 1,6 = 25A
Het maximale omvormer vermogen is: 25A x 230V = 5.750 Wp

Rekenvoorbeeld 3 fase
Uw hoofdzekering is 3 x 25A
De groepenkastzekering mag dan per fase zijn: 25/ 1,6 = 16A
Het maximale omvormer vermogen is: 3 x 16A x 230V = 11.040 Wp
Mijn hoofdzekering is 1 x 40A en ik heb al 3.600 W op een 16A aardlekautomaat op het dak liggen.
Betekent dit nu dat ik klaar ben. Of mag ik eventueel op een aardlekautomaat ook nog eens 3.680 W leggen aangezien ik die ook kan afzekeren op 16A. Zelf verwacht ik van wel aangezien 16 + 16 minder is dan de 40 van de hoofdzekering.

• reneeke1970
3ssen schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:50:

[...]

Mijn hoofdzekering is 1 x 40A en ik heb al 3.600 W op een 16A aardlekautomaat op het dak liggen.
Betekent dit nu dat ik klaar ben. Of mag ik eventueel op een aardlekautomaat ook nog eens 3.680 W leggen aangezien ik die ook kan afzekeren op 16A. Zelf verwacht ik van wel aangezien 16 + 16 minder is dan de 40 van de hoofdzekering.
De 16 is selectief aan de 40.
al Monteer je 4×16 blijven ze nog steeds selectief ook al kun je in theorie 64 trekken door je 40 zekering. Daarom vind ik die nen ook zo stom....

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:54:
[...]

De 16 is selectief aan de 40.
al Monteer je 4×16 blijven ze nog steeds selectief ook al kun je in theorie 64 trekken door je 40 zekering. Daarom vind ik die nen ook zo stom....
Zo dom is e NEN1010 ook weer niet, waar je wel rekening mee moet houden is dat je verdeler geschikt moet zijn om de totaal stroom te verwerken.

In theorie voed je in met 40A en 2 x 16A zonnepaneel groep houd in dat je in je meterkast 72A af kan nemen naar je verbruikers. Interne bedrading en camrails maar eens checken dan denk ik.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@3ssen
Inderdaad, je kan nog gewoon bijleggen.
Sowieso kan er nog 1000 wattpiek op je huidige omvormer/groep bij (30% meer zonnepanelen dan dat de omvormer kan verwerken is helemaal niet raar)
Daarna nog 7000 wattpiek op een 5,7 kW omvormer erbij en dan zit je wel een beetje aan de max.
Een 40A hoofdzekering mag namelijk niet uitschakelen tot er urenlang meer dan 47A doorheen gaat, daar blijf je dan onder (zelfs nog zonder eigenverbruik).

Wil je nog meer opbrengst, dan ga je in plaats van op zuid, de panelen als een dakje oost/west neerleggen en dan kan je nog verder los (omdat de levering dan meer verspreid over de dag ligt).

Zorg dan wel dat je installateur je meterkast zo inricht dat de bedrading 80A aan kan, bijvoorbeeld door een extra 40A automaat na de hoofdschakelaar en de aftakking naar de PV op te nemen.

@reneeke1970 de NEN1010 heeft nog wel meer te melden dan selectiviteit hoor ;)
Zo is de gelijktijdigheidsfactor van PV vrij hoog, wat jouw scenario moet voorkomen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• habbekrats

[...]

Waar je eventueel wel sneller tegen aan gaat lopen is dat de netspanning te ver oploopt op zonnige dagen en de pv groepen beide op max staan te invoeden.

Collega heeft een 5000 watt en rond de middag zit die rond de 248 volt.
Misschien eens meten als de huidige op top staat werken, ik zelf zit op 238 volt met 20xsf170 pal zuid.

• 3ssen
Proton_ schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:10:
@3ssen
Inderdaad, je kan nog gewoon bijleggen.
Sowieso kan er nog 1000 wattpiek op je huidige omvormer/groep bij (30% meer zonnepanelen dan dat de omvormer kan verwerken is helemaal niet raar)
Daarna nog 7000 wattpiek op een 5,7 kW omvormer erbij en dan zit je wel een beetje aan de max.
Een 40A hoofdzekering mag namelijk niet uitschakelen tot er urenlang meer dan 47A doorheen gaat, daar blijf je dan onder (zelfs nog zonder eigenverbruik).

Wil je nog meer opbrengst, dan ga je in plaats van op zuid, de panelen als een dakje oost/west neerleggen en dan kan je nog verder los (omdat de levering dan meer verspreid over de dag ligt).

Zorg dan wel dat je installateur je meterkast zo inricht dat de bedrading 80A aan kan, bijvoorbeeld door een extra 40A automaat na de hoofdschakelaar en de aftakking naar de PV op te nemen.

@reneeke1970 de NEN1010 heeft nog wel meer te melden dan selectiviteit hoor ;)
Zo is de gelijktijdigheidsfactor van PV vrij hoog, wat jouw scenario moet voorkomen.
Die 3600 is al OostWest op een SolarEdge 3k. Vervelende is dat daarmee het platte dak al meteen helemaal vol ligt.

Als er dan nog een keer een carport komt, dan zou ik daar dus ook panelen op kunnen plaatsen. Dat zou dan sowieso een andere groep worden aangezien dat een heel andere plek is. Merk wel dat nu ik eenmaal panelen heb, ik er meer wil 8)
habbekrats schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:16:
[...]

Waar je eventueel wel sneller tegen aan gaat lopen is dat de netspanning te ver oploopt op zonnige dagen en de pv groepen beide op max staan te invoeden.

Misschien eens meten als de huidige op top staat werken, ik zelf zit op 238 volt met 20xsf170 pal zuid.
UPS heb ik volgens mij de afgelopen 2 jaar nog niet boven de 240 volt gezien. Dus dat zou schelen. Nieuwbouwwijk dus verwacht dat het goed is aangelegd.

• reneeke1970
habbekrats schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:16:
[...]

Ligt niet aan vermogen maar aan netwerk. Ik kom met 7000 watt niet boven 232 volt

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:13:
[...]

Ligt niet aan vermogen maar aan netwerk. Ik kom met 7000 watt niet boven 232 volt
Dat klopt alleen netwerk heb je niet veel invloed op als je tegen de grenzen aan loopt.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:13:
[...]

Het ligt aan beiden. Natuurlijk heb je een basisspanning die bij je wijktransformator heerst waar je weinig aan kunt veranderen (dat zou de netbeheerder moeten doen). Maar de spanningsval tussen de omvormer en die transformator is afhankelijk van de weerstand van de bekabeling, en van de stroom.

Als dit een issue zou zijn kan het de moeite waard zijn om de bekabeling in je eigen woning zwaarder uit te voeren en/of zo min mogelijk lassen te maken. Of de stroom verlagen.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Vorlon schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:38:
Ik heb een klein dilemma met 5 150Wp SolarFrontier panelen die ik over heb. Aangezien deze niet meer passen op het dak op zuid. Ik wilde ze eigenlijk wel ergens neerleggen, dus had ik bedacht dat ik deze dan wel op noord kan leggen.

Maar als een tweede string aan mijn SolarEdge SE7K 3-fase omvormer gaat dat niet lukken omdat ik dan minimaal 13 optimizers in een string moet hebben. Nu heb ik er daar nog wel 5 van liggen, maar ik vraag me af of dat goed gaat als ik deze bij de eeste string in hang. Of moet ik echt hiervoor een tweede omvormer kopen? Dat zal dan een goedkope chinees worden (GoodWe of iets dergelijks)

Wat er nu al hangt zijn 27x 170Wp SolarFrontier en 25x 150Wp SolarFrontier. Op in totaal 26 P405 optimizers.

Wat is wijsheid?
Qua totaal aantal optimizers (50) in een string kan het, ook qua max string power (11.250W) en je zit nog niet op de max 9.450 Wp op je omvormer.

Je moet alleen niet verwachten dat de 5 op Noord iets zullen toevoegen als die in de zon liggen en Zuid niet. Daarvoor zijn het er te weinig. Maar meedraaien als Zuid in de zon ligt zal gewoon gebeuren.

Of zijn het nu al 2 strings van 13? beter lezen :z

• jacovn
mcDavid schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:07:
[...]

Het ligt aan beiden. Natuurlijk heb je een basisspanning die bij je wijktransformator heerst waar je weinig aan kunt veranderen (dat zou de netbeheerder moeten doen). Maar de spanningsval tussen de omvormer en die transformator is afhankelijk van de weerstand van de bekabeling, en van de stroom.

Als dit een issue zou zijn kan het de moeite waard zijn om de bekabeling in je eigen woning zwaarder uit te voeren en/of zo min mogelijk lassen te maken. Of de stroom verlagen.
Is het in een wijk met veel PV panelen dan automatisch hoger omdat elke inverter toch hoger in moet zetten dan de netspanning om zijn energie op het net kwijt te kunnen ? Dus met andere woorden ze zorgen samen voor netspanning verhoging ?

Hier in de straat verschilt het van enkel de EPC excuus panelen (vanaf 1 enkel paneel) tot daken volgelegd.
Ik zie op mijn Solaredge maar iets van 242 volt zo overdag als ik het goed onthouden heb.

[Voor 4% gewijzigd door jacovn op 18-02-2019 20:20]

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

reneeke1970 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:24:
[...]

Verklaar je nader want volgens mij is het precies andersom??
Dit had ik gelezen, maar werd alweer verderop in een topic ontkracht zag ik later

Het enige voordeel van een 1fase omvormer is dat wanneer het salderen verdwijnt je makkelijker zaken direct kan voeden vanaf je zonnestroom

• reneeke1970
Speedyace schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:30:
[...]

Dit had ik gelezen, maar werd alweer verderop in een topic ontkracht zag ik later

Het enige voordeel van een 1fase omvormer is dat wanneer het salderen verdwijnt je makkelijker zaken direct kan voeden vanaf je zonnestroom
Dat is alleen maar zo als je je hele huis op die ene fase propt, en of dat zo slim is....

Ps gelukkig saldeerd de meter intern vanzelf over de fasen, dus eigenlijk maakt het niet uit.

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
jacovn schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:20:
[...]

Is het in een wijk met veel PV panelen dan automatisch hoger omdat elke inverter toch hoger in moet zetten dan de netspanning om zijn energie op het net kwijt te kunnen ? Dus met andere woorden ze zorgen samen voor netspanning verhoging ?

Hier in de straat verschilt het van enkel de EPC excuus panelen (vanaf 1 enkel paneel) tot daken volgelegd.
Ik zie op mijn Solaredge maar iets van 242 volt zo overdag als ik het goed onthouden heb.
De wijktrafo waarop je aangesloten zit is meestal voorzien van taps, hiermee kan de netspanning aan secundaire zijde bepaald worden. Is meestal afhankelijk waar en hoe je wijktrafo op de 10 of 20 kV ring aangesloten is.
Nominaal moet de netspanning 230V zijn. In de avond hier zakt het wel eens weg naar 225V met zoals ik eerder melde 238V overdag met volle zon.
Als je hele wijk vol ligt duwt iedereen het terug de wijktrafo in en zal ook deze 10kV oplopen. Nu is het maar de vraag wat er verder in de 10 kV ring gebeurt, nog meer zonnepaneel wijken ?
Een km of 15 hiervandaan staat een enexis regelstation welke de 10 kV bij kan sturen.

Nu is de grootste spanningsval in het stuk tussen je huis en de wijktrafo de oorzaak, woon je er ver vanaf en zijn er meer paneel boeren dan kun je overdag tegen de limiet aanloopt.

Er zijn hier 2 jaar geleden wel wijzigingen door gevoerd, alle wijktrafo's zitten nu in een 20 kV ring. Sindsdien is de netspanning veel stabieler. Hogere netspanning is voor veel nieuwe apparatuur geen probleem, oudere apparatuur kan daar soms niet goed tegen vooral gloei en halogeen lampen gaat de levensduur flink achteruit.

[Voor 10% gewijzigd door habbekrats op 18-02-2019 20:50]

• Andre1973

Andre1973

Er zijn idd 10 kV naar laagspannings stations die op afstand te regelen zijn, maar een hoop kunnen handmatig worden ingesteld in stapjes. Maar als er zo meteen overdag veel opwek is en 's avond gaan alle auto's aan de stekker en de inductie kookplaten aan en de warmtepompen een tandje harder... dan zal het wel op en neer gaan wippen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• jacovn
Ik heb de tool PICO bekeken, maar de straat waar ik woon staat er (nog) niet in.
Dus geen idee op welke wijk transformator voorziening ik aangesloten ben.
Wel een 5x 6mm2 lieidng van meterkast naar de inverter laten leggen, dus lokaal stukje zal het niet aan liggen hopelijk.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:46

[...]

Is je hoofdzekering geen 35A vanuit de netwerkbeheerder?

• 3ssen
Noord27 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:23:
[...]

Is je hoofdzekering geen 35A vanuit de netwerkbeheerder?
is een C40 volgens de meterkast.

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 13:23

Chielos

Inno Mini Cooper

Crap. 2 dagen goed gedraaid met een Goodwe 5000-DT en 48 Solar Frontiers. Nu in de ochtend klapt de aardlek eruit.

Is dat vocht?

Omvormer hangt in de buitenlucht (schuurdeur is er nog niet). 5 aderige draad naar binnen toe. Groep C16N + Aardlek 40A bij de meterkast erbij. Aarde van de omvormer zit op de aarde van de meterkast.

• reneeke1970
Chielos schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:11:
Crap. 2 dagen goed gedraaid met een Goodwe 5000-DT en 48 Solar Frontiers. Nu in de ochtend klapt de aardlek eruit.

Is dat vocht?

Omvormer hangt in de buitenlucht (schuurdeur is er nog niet). 5 aderige draad naar binnen toe. Groep C16N + Aardlek 40A bij de meterkast erbij. Aarde van de omvormer zit op de aarde van de meterkast.
30ma zeker? En c16 is voor motoren toch? Je moet b16 hebben, of b20 voor 5000 watt

[Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 19-02-2019 09:17]

1 PVoutput . Dongen NB

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Het is een 30ma ja. Moet die dan hoger? B16 ga ik aanschaffen.

[Voor 91% gewijzigd door Chielos op 19-02-2019 09:20]

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 13:43
@Chielos In dat geval wordt vaak geadviseerd een 300mA te gebruiken...

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

• habbekrats
@Chielos
die 5000-dt is toch 3 fase ? Dan kun je ook af met een 3f+n aardlekautomaat zelfs een 10A zou kunnen

https://www.elektramat.nl...aardlekautc-16a-300ma-4p/
https://www.elektramat.nl...3pn-16a-b-karakteristiek/

Zit de omvormer nu via een gedeelde aardlek aangesloten ?

[Voor 57% gewijzigd door habbekrats op 19-02-2019 09:40]

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
Welke omvormer past het beste bij 44 x JA Solar 300W op pal zuid, hellingshoek 25 graden zonder schaduw?
GW10KN-DT, GW12KN-DT of GW15KN-DT?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

habbekrats schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:31:
@Chielos
die 5000-dt is toch 3 fase ? Dan kun je ook af met een 3f+n aardlekautomaat zelfs een 10A zou kunnen

https://www.elektramat.nl...aardlekautc-16a-300ma-4p/
https://www.elektramat.nl...3pn-16a-b-karakteristiek/

Zit de omvormer nu via een gedeelde aardlek aangesloten ?
de omvormer heeft nu een eigen aardlek (die zit aan de hoofdschakelaar) en eigen groep.

Overigens had ik iets gekregen van een kennis, en het daarmee aangesloten. Dus tot nu toe had het me nog niks gekost.

[Voor 12% gewijzigd door Chielos op 19-02-2019 09:48]

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
wiljums schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:38:
Welke omvormer past het beste bij 44 x JA Solar 300W op pal zuid, hellingshoek 25 graden zonder schaduw?
Volgens de specsheet komt de GW12KN-DT denk ik het beste in de buurt wat betreft vermogens. Kom je wel een beetje goed uit met de spanning van die panelen?

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
Je vraag suggereert dat dat niet zo is? Ik heb er ook niet heel veel verstand van..

Open klemspanning panelen (V) = 39.85

Omvormers:
Max. DC ingangsspanning (V) = 1000
MPPT spanningsbereik (V) = 200 - 850
Nominale DC ingangsspanning (V) = 620
Aantal MPP trackers = 2

Wat herleid jij hier uit?
RvV schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:55:
[...]

Volgens de specsheet komt de GW12KN-DT denk ik het beste in de buurt wat betreft vermogens. Kom je wel een beetje goed uit met de spanning van die panelen?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• RvV
Ik ken niet alle specs uit het hoofd. :)
Met 22x 40V zit je op 880V wat past binnen de 1000V. Bij lage temperaturen zou dit wel eens richting de 950V+ kunnen gaan. Ook mijn kennis is redelijk beperkt met slechts 1 installatie maar ik denk dat het net moet kunnen. Misschien wilt iemand anders hem even door een design tool trekken?

-Als de zon erop staat te bakken in de zomer zit je wel een stukje lager, in het mppt bereik.

[Voor 12% gewijzigd door RvV op 19-02-2019 11:01]

• reneeke1970
wiljums schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:38:
13.2 kW aan panelen zou ik op een 15 kW omvormer zetten want ik kan niet tegen aftoppen.
Als de 12 kW nou 500 euro goedkoper is zou ik die nemen want er zal maar heel weinig kWh verloren gaan, verdien je niet terug met een 15 kw.
Aansluiten als 2×22 panelen, met een max van 2×24 dus als je nog plekje over hebt hi

1 PVoutput . Dongen NB

• Pietje555
Chielos schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:11:

Is dat vocht?

Aarde van de omvormer moet niet rechtstreeks op de aarde van de meterkast. Deze moet op de aarde van de voeding van de omvormer, dan naar de aardlek en de aardlek op de voeding van de meterkast.
Maar vliegt hij op de aardlek eruit of op overbelasting?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59
@Pietje555 De aarde moet naar de aardlekschakelaar? Wijs je dan ook even aan op welk contact je deze gaat aansluiten? ;-)

@Chielos Welk type aardlekschakelaar is er gebruikt? 0,03 of 0,3 ampere? Die eerste is waarschijnlijk te gevoelig.

[Voor 37% gewijzigd door hesselbeertje op 19-02-2019 12:21]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

0,03. Ik ga op zoek naar 0,300

• Altijdgriep
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-05 22:20
Waarom ga je niet eerst meten voordat je blindelings onderdelen gaat vervangen/verzwaren?

• Andre1973

Andre1973

Altijdgriep schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:31:
[...]

Waarom ga je niet eerst meten voordat je blindelings onderdelen gaat vervangen/verzwaren?
30 mA staat er om bekend dat ie er makkelijk uit kan knallen, even de handleiding lezen en je ziet t staan.
Dit is algemeen bekend.
Natuurlijk zijn er ook systemen die al jaren prima draaien op een 30 mA ALS.

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-04 16:20
Altijdgriep schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:31:
[...]

Hoe wil je live de lekstroom gaan meten ?
dergelijke omvormers hebben vaak wat meer lek en is het niet wenselijk dat deze onder een gezamelijke ALS staat, als je pech hebt staat je koelkast niet meer aan.

Dus het is sowieso logisch dat er nu een ALA wordt geïnstalleerd.

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:07
Zo ik ben ook zonneprikjes producent geworden.
12 Panasonic HIT Kuro 325W op een Fronius 3.6-1 omvormer.
Vanmiddag stond er zowaar 3200W Output op het schermpje.
foto's voor het geval "it didn't happened"

http://www.insomniac.nl/tw/pv20.jpg
http://www.insomniac.nl/tw/pv10.jpg

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:28

CurlyMo

www.pilight.org

ing_stripe schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:06:
Foto van het dak aan de andere kant ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kan iemand me uitleggen of er nadelen zijn aan halve cellen panelen? Dit exemplaar lijkt me gunstig geprijsd voor een 325 Wp paneel? Wat is er overigens in z'n algemeenheid van JA Solar te zeggen, goed of matig?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ja is altijd leuk een nieuwe set, zit je het hele opkomende seizoen steeds te gluren tot je weer een nieuw record momentaan vermogen hebt gehaald enzo :)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16
Zo, ik mag ook meepraten. Al is het een bescheiden vlakje ;) Vanmiddag aangesloten. Eens zien of we zonnige dagen tegemoet gaan!

De omvormer zit achter het knieschot, vandaar de niet strakke afwerking.

[Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 19-02-2019 19:45]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Andre1973

Andre1973

Cheesy schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:44:
Zo, ik mag ook meepraten. Al is het een bescheiden vlakje ;) Vanmiddag aangesloten. Eens zien of we zonnige dagen tegemoet gaan!

De omvormer zit achter het knieschot, vandaar de niet strakke afwerking.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
altijd fijn die mansarde daken :-(

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
Proficiat aan de nieuwe eigenaars.

De voorbije dagen helaas al wat aftopping gehad op mijn installatie op 3200W.
Jammer genoeg moet ik België nog rekening houden met de belasting berekend op de capaciteit van de omvormer, anders had ik zeker een grotere versie genomen. Op dat vlak denken onze beleidsmakers ook op een verkeerde manier :(

Keep on running

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-06 13:59
ZorbaR schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:57:
Proficiat aan de nieuwe eigenaars.

De voorbije dagen helaas al wat aftopping gehad op mijn installatie op 3200W.
Jammer genoeg moet ik België nog rekening houden met de belasting berekend op de capaciteit van de omvormer, anders had ik zeker een grotere versie genomen. Op dat vlak denken onze beleidsmakers ook op een verkeerde manier :(
Wacht even.... Dus als je een grotere omvormer neemt moet je meer belasting betalen?

• RvV
Interessant. En hoe moet ik mij voorstellen dat ze dat handhaven? Onaangekondigde invallen met huiszoekingsbevel?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ing_stripe schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:06:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Proficiat!
Nog even "pushen" naar pvoutput en lid worden van "ons" team? ;)
https://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1374

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56
Prutzertje schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:41:
[...]
Wacht even.... Dus als je een grotere omvormer neemt moet je meer belasting betalen?
Dat is idd de regel in België.
En wat mij betreft zouden ze die in NL ook in moeten voeren. Als je namelijk iets verder dan je eigen huis kijkt (maar op niveau landelijk / netbeheer), zie je dat door deze eenvoudige regel de grote piek van de zonne-energie midden overdag flink wordt afgevlakt en burgers worden gestimuleerd om een Oost-West-opstelling te bouwen.
Hierdoor hoeven er aan het net veel minder aanpassingen te worden gedaan (het net moet immers de piek aan kunnen), wat uiteindelijk voor iedereen goedkoper is (die aanpassingen aan het net betalen we immers via onze energierekening).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• habbekrats
Andrehj schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:00:
[...]

En wat mij betreft zouden ze die in NL ook in moeten voeren. Als je namelijk iets verder dan je eigen huis kijkt (maar op niveau landelijk / netbeheer), zie je dat door deze eenvoudige regel de grote piek van de zonne-energie midden overdag flink wordt afgevlakt en burgers worden gestimuleerd om een Oost-West-opstelling te bouwen.
Hierdoor hoeven er aan het net veel minder aanpassingen te worden gedaan (het net moet immers de piek aan kunnen), wat uiteindelijk voor iedereen goedkoper is (die aanpassingen aan het net betalen we immers via onze energierekening).
ja tuurlijk ik draai ons huis even 90 raden :O

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:28

CurlyMo

www.pilight.org

habbekrats schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:04:
[...]

Precies wat @Andrehj dus zegt. Als je iets verder kijkt dan je eigen huis ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Andrehj
habbekrats schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:04:
[...]
  1. Op een plat dak kun je wel kiezen.
  2. Ook bij een pal-zuid opstelling kun je ervoor kiezen om een omvormer te plaatsen voor slechts 80% van je Wp vermogen. Dat doet in NL bijna niemand, maar kost je maar een paar % van je opbrengst. Door de belasting op omvormervermogen is dat financieel aantrekkelijk, en het bespaart de netbeheerder een vermogen aan nauwelijks gebruikte distributiecapaciteit, waardoor we er uiteindelijk allemaal beter van worden.

[Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 20-02-2019 08:14]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:07
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:55:
[...]

Proficiat!
Nog even "pushen" naar pvoutput en lid worden van "ons" team? ;)
https://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1374
Pvoutput draait al. Ik kom binnenkort het team vergezellen. Had gisteren nog niet genoeg output gegenereerd om een team te mogen "joinen"

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
Andrehj schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:13:
[...]
  1. Op een plat dak kun je wel kiezen.
  2. Ook bij een pal-zuid opstelling kun je ervoor kiezen om een omvormer te plaatsen voor slechts 80% van je Wp vermogen. Dat doet in NL bijna niemand, maar kost je maar een paar % van je opbrengst. Door de belasting op omvormervermogen is dat financieel aantrekkelijk, en het bespaart de netbeheerder een vermogen aan nauwelijks gebruikte distributiecapaciteit, waardoor we er uiteindelijk allemaal beter van worden.
Ja er zit best wat in, maar zolang we (België ook) achterlopen op de klimaatdoelen, klinkt het toch een beetje contraproductief. Voorlopig móét er gewoon heel veel geïnvesteerd worden in zowel het netwerk als in meer decentrale opwekking. Als het over 10 jaar, als iedere wijk tot de nok toe vol ligt met panelen en op iedere oprit een EV staat op te laden, nog steeds een probleem is, dan wordt het een ander verhaal. En zijn er waarschijnlijk ook andere oplossingen te verzinnen. Voorlopig zijn alle beetjes mooi meegenomen.

• habbekrats
Zolang er weidegebonden 30 MW zonneparken op pal zuid gebouwd worden lijkt het mij grote onzin om bij particulieren te gaan frustreren. Misschien dat het probleem zich zelf wel oplost als energie zo duur wordt dat een huisbatterij rendabel wordt.

Overigens doe ik zoveel mogelijk aan aftoppen door op zonnige dagen de vaatwasser te laten draaien. Vroeger was het meestal tegen nacht tarief, welke slechts 2 cent lager is als hoogtarief.

Eigenlijk moeten ze dag en nacht tarief dus omdraaien, overdag met veel zon productie korting.

• Andrehj
habbekrats schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:06:
Zolang er weidegebonden 30 MW zonneparken op pal zuid gebouwd worden lijkt het mij grote onzin om bij particulieren te gaan frustreren.
Ik schreef nergens dat dit alleen voor particulieren zou moeten gelden. Juist voor de door jou genoemde 30 MW zonneparken zou het enorm schelen op de benodigde netwerkcapaciteit. Dergelijke maatregelen moet je landelijk nemen.

[Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 20-02-2019 09:08]

• habbekrats
Andrehj schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:08:
[...]

Ik schreef nergens dat dit alleen voor particulieren zou moeten gelden. Juist voor de door jou genoemde 30 MW zonneparken zou het enorm schelen op de benodigde netwerkcapaciteit. Dergelijke maatregelen moet je landelijk nemen.
Ik denk dat het grootste probleem is dat stel 30% energie van nl uit zon komt, in de nacht en winter moet hier nu nog conventionele centrale voor paraat staan.
Wind energie van zee is beter voorspelbaar, echter ook hier zijn er soms bijna geen wind situaties.

Er zijn bv al wel plannen https://www.cobouw.nl/uti...terstofcentrale-101250566 om het overschot op zonnige dagen te bufferen naar waterstof.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 14:40

BlueTooth76

Let the sun shine!

habbekrats schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat het grootste probleem is dat stel 30% energie van nl uit zon komt, in de nacht en winter moet hier nu nog conventionele centrale voor paraat staan.
Wind energie van zee is beter voorspelbaar, echter ook hier zijn er soms bijna geen wind situaties.

Er zijn bv al wel plannen https://www.cobouw.nl/uti...terstofcentrale-101250566 om het overschot op zonnige dagen te bufferen naar waterstof.
Maar stel, je hebt 150 uren overschot per jaar, kan je daarmee zo’n waterstof installatie laten renderen? Of moet je dan meer wind en solar plaatsen waar je (door elektrolyse) 30% van je rendement (en ook opbrengst / tvt) weggooit.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
Andrehj schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:00:
[...]

Wat mij betreft moeten ze stoppen met alle belasting op verduurzaaming. We lopen hier in Nl dik achter op de rest van Europa. Alle belasting regels geeft weer ruimte voor perverse prikkels.

En het net in NL is zwaar ondergediminisioneerd door het gasverbruik. Het wordt tijd dat er flink in geinvesteerd wordt, tegen normale tarieven. Hoe kunnen we anders straks al die auto's en wp's van stroom voorzien. Dat wordt nu in ieder geval duidelijk zichtbaar. En als ze met belastingheffing eventueel de piek er af zouden schaven, dan wordt er niet geinvesteerd in het netwerk, want het is niet nodig.

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-05 19:34
RvV schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:44:
Interessant. En hoe moet ik mij voorstellen dat ze dat handhaven? Onaangekondigde invallen met huiszoekingsbevel?
Je betaald in België "prosumententarief" als je terug op het net zet. Dit is een "belaasting" voor je productie. Deze hangt dus af van je omvormer. Hoe groter je omvormer hoe meer je zal moeten betalen

Ik heb zelf sinds begin januari 16 LG neon panelen van elk 340W en heb een Solar Edge HD Wave omvormer van slechts 3.7 kw piek. Mijn panelen zouden in theorie 5.4kw maximaal kunnen leveren. Had ik een 4K kunnen nemen of meer, uiteraard maar dan betaal ik meer. Maar dat zal alleen in de zomer nuttig zijn. Ik verbruik ongeveer een 5500kw/jaar en als ik de productie nu al zie gaan we daar ruimschoots overzitten. Nu dit is mooi zolang de meter ook effectief gaat terugdraaien

Bij ons zal er ook een digitale meter komen, die niet zal terugdraaien, voor de rest is er nog niks van geweten hoe het zit met die vergoedingen/taksen en dergelijke. Hij zal niet terugdraaien, dat is alles wat we weten.

Maar de regel is dus, hoe groter je omvormer hoe meer je zal betalen. Zelfs als je 10kw gaat produceren en je gebruikt ze alle 10 onmiddelijk, dan zal je nog betalen. Altijd slimme koppen gehad in België uiteraard

Ter info:
Wij zitten rond de 15-18kwh/dag, er is vaak iemand thuis, meestal 2x dag afwasmachine, wasmachine en droogkast staan ook meestal 1x per dag op. Voor de rest is alles bijna Led, wel 2 koelkasten (1grote met vriezer) en nog aparte diepvriezer. Tv en sound systeem draait hier ook 12u+ per dag meestal, meestal nog wel mijn computer + 2 schermen. Verwarming/koken is op Gas. Hebben ook een warmteboiler met panelen.
En is een vrij recent huis met goede isolatie (2007). .Het doel van de zonnepanelen is niet om op 0% uit te komen, als dit lukt mooi meegenomen. Maar binnenkort gaan we nog een airco zetten ook, en als deze dan "gratis" kan draaien en ons gewoon verbruik gedurende die dagen kost niks, dan is dat mooi meegenomen.

Moest een batterij 30+ kwh kunnen opslagen of 2 en betaalbaar zijn dan zou ik dat zeker doen en zou ik ook grotere omvormer nemen en mijn dak (piramide dak) helemaal volleggen, maar zolang dit niet het geval is heeft dit niet veel nu

[Voor 41% gewijzigd door cricque op 20-02-2019 10:37]

pvoutput

• pirke
Ik overweeg 37 panelen van 300 Wp neer te leggen icm SolarEdge SE9K omvormer. 25 panelen op een schuin dak (50 graden helling) op Oost-Zuid-Oost, en 12 op het platte dak vd garage redelijk op zuid gericht. Met een elektrische auto zal ik niet veel overproduceren.

De twee meest interessante offertes bieden andere panelen: JA Solar JAM6(K)(BK)-60-300/PR met 12 jaar productgarantie tegenover Denim SC R M300BB-60 met 15 jaar garantie.

3 jaar extra garantie is mooi, maar rechtvaardigt dat ruim 10% (1400 euro) extra? Zit er nog ander verschil tussen deze merken?

[Voor 6% gewijzigd door pirke op 20-02-2019 11:24]

• Pietje555
pirke schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:23:
IMet een elektrische auto zal ik niet veel overproduceren.
Dit geldt alleen zolang je mag salderen. Ik zou hier meer over nadenken dan over de garantie van 15 of 20 jaar.
Ik zo goedkoop mogelijk aanleggen zodat je de installatie zo snel mogelijk heb terug verdiend.

• reneeke1970
pirke schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:23:
Ik overweeg 37 panelen van 300 Wp neer te leggen icm SolarEdge SE9K omvormer. 25 panelen op een schuin dak (50 graden helling) op Oost-Zuid-Oost, en 12 op het platte dak vd garage redelijk op zuid gericht. Met een elektrische auto zal ik niet veel overproduceren.

De twee meest interessante offertes bieden andere panelen: JA Solar JAM6(K)(BK)-60-300/PR met 12 jaar productgarantie tegenover Denim SC R M300BB-60 met 15 jaar garantie.

3 jaar extra garantie is mooi, maar rechtvaardigt dat ruim 10% (1400 euro) extra? Zit er nog ander verschil tussen deze merken?
Garantie stelt sowieso niks voor dus ik zou daar geen veertig euro extra per paneel aan spenderen.
Komt het prijs verschil ook niet door andere omvormer of zo ,of enkel panelen?

1 PVoutput . Dongen NB

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
N00b vraagje. Op dit moment heb ik een 1-fase aansluiting en een offerte om 3000wp aan panelen te plaatsen met een 1-fase omvormer.

In de toekomst willen we electrisch rijden en dan een 3-fase aansluiting en 3-fase snellader laten plaatsen. Wat ik begrijp is dat we dan gewoon de 1-fase omvormer blijven gebruiken?

Of is het beter om de plaatsing uit te stellen, eerst een 3-fase aansluiting te laten aanleggen en een 3-fase omvormer te nemen?

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Toch weer een vraag.

Ik zie dat de SF165s panelen opstarten bij mij met 915V.

Op zich logisch. Strings van 8 x 110 (VOC) = 880 + Koud weer. Daarna naar 85.5 * 8.

Is dat handig? gezien dat de Goodwe 5000-DT omvormer max 1000v aankan en de MPPT tussen 200-800 ligt? Of toch kleinere strings maken?

Houd mijn omvormer dat wel vol?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wian schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:14:
N00b vraagje. Op dit moment heb ik een 1-fase aansluiting en een offerte om 3000wp aan panelen te plaatsen met een 1-fase omvormer.

In de toekomst willen we electrisch rijden en dan een 3-fase aansluiting en 3-fase snellader laten plaatsen. Wat ik begrijp is dat we dan gewoon de 1-fase omvormer blijven gebruiken?
Ja
Of is het beter om de plaatsing uit te stellen, eerst een 3-fase aansluiting te laten aanleggen en een 3-fase omvormer te nemen?
Zou niet weten waarom, de toekomst is nog ver weg en het zonnetje begint al flink te schijnen (lees: opleveren).

• reneeke1970
Chielos schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:20:
Toch weer een vraag.

Ik zie dat de SF165s panelen opstarten bij mij met 915V.

Op zich logisch. Strings van 8 x 110 (VOC) = 880 + Koud weer. Daarna naar 85.5 * 8.

Is dat handig? gezien dat de Goodwe 5000-DT omvormer max 1000v aankan en de MPPT tussen 200-800 ligt? Of toch kleinere strings maken?

Houd mijn omvormer dat wel vol?
Nom voltage is 620 volt van je omvormer, in de zomer zit je daar niet ver boven dus ideaal.
Ik heb ook 8 panelen op een 950 volt omvormer, geen probleem

1 PVoutput . Dongen NB

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

En als het -10 is? Gaat ie dan stuk? Of alleen een fout?

• pirke
reneeke1970 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:51:
[...]

Garantie stelt sowieso niks voor dus ik zou daar geen veertig euro extra per paneel aan spenderen.
Komt het prijs verschil ook niet door andere omvormer of zo ,of enkel panelen?
Zelfde omvormer, zelfde aantal, zelfde plaatsing. Het is dus puur de panelen, en de winstmarge van beide aanbieders. De een is de aanbieder van Ikea (Solarcentury), de ander richt zich vooral op de zakelijke markt en heeft daardoor een iets hogere winstmarge voor zichzelf gerekend (gokje). Hun eerste aanbod was met LG panelen die nog een heel stuk duurder waren.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee