Ik wil graag de 4 EPC panelen die vanuit de bouw die op ons dak liggen verder uitbreiden. Helaas vroeg de aannemer de hoofdprijs voor meer panelen.
Het gaat om een plat dak met flinke dakrand (60cm). Ik kom er niet helemaal uit wat de handigste opstelling is. Onderstaand enkele ideeën. Ik heb wat offertes opgevraagd, maar deze zijn het niet met elkaar eens of zien de hoge dakrand, welke langs de rand natuurlijk voor schaduw zorgt, over het hoofd. Ook ben ik niet helemaal gerust op schaduw van de MV pijpjes.
Heeft iemand goede ideeën/tips over de beste opstelling en panelen/omvormer? En hoe verdeel je in de verschillende situaties de panelen over de strings (het lijkt me te veel voor één string)?
Situatie:
- 4x 275WP (CSUN275-60M-BB) op Zeversolar 1000S
- Dak van ca. 9x5,4m
- Oriëntatie ZW/ZZW
- Dakrand van ca 60cm hoog
- 2 pijpjes (en 2 van de buren)
- Verder weinig/geen obstakels
- Meterkast is 3x25A, huidige panelen zitten op een aparte 16A groep.
Wens:
- Flink uitbreiden, richting dak "economisch" vol, totaal ca 15-18 panelen?
- Alles op een nieuwe omvormer
- Omvormer die geen harde geluiden maakt (de huidige heeft moeite met opstarten en klikt daarbij behoorlijk hard)
- Gunstige prijs/WP verhouding
- Installatie laten doen
- Het geheel op 1 fase houden (dus max 16 of 20A)
De situatie:
google maps (tijdens de bouw):

foto van het dak:

schema met maten:

enkele opties die ik bedacht heb:
Optie 1. Zoveel mogelijk op Zuid-West

Optie 2. Wat meer uit de buurt blijven van de dakrand, panelen dichter op elkaar en dan ZW-NO:

Optie 3. Een kwartslag draaien, ZO-NW opstelling:
Het gaat om een plat dak met flinke dakrand (60cm). Ik kom er niet helemaal uit wat de handigste opstelling is. Onderstaand enkele ideeën. Ik heb wat offertes opgevraagd, maar deze zijn het niet met elkaar eens of zien de hoge dakrand, welke langs de rand natuurlijk voor schaduw zorgt, over het hoofd. Ook ben ik niet helemaal gerust op schaduw van de MV pijpjes.
Heeft iemand goede ideeën/tips over de beste opstelling en panelen/omvormer? En hoe verdeel je in de verschillende situaties de panelen over de strings (het lijkt me te veel voor één string)?
Situatie:
- 4x 275WP (CSUN275-60M-BB) op Zeversolar 1000S
- Dak van ca. 9x5,4m
- Oriëntatie ZW/ZZW
- Dakrand van ca 60cm hoog
- 2 pijpjes (en 2 van de buren)
- Verder weinig/geen obstakels
- Meterkast is 3x25A, huidige panelen zitten op een aparte 16A groep.
Wens:
- Flink uitbreiden, richting dak "economisch" vol, totaal ca 15-18 panelen?
- Alles op een nieuwe omvormer
- Omvormer die geen harde geluiden maakt (de huidige heeft moeite met opstarten en klikt daarbij behoorlijk hard)
- Gunstige prijs/WP verhouding
- Installatie laten doen
- Het geheel op 1 fase houden (dus max 16 of 20A)
De situatie:
google maps (tijdens de bouw):

foto van het dak:

schema met maten:

enkele opties die ik bedacht heb:
Optie 1. Zoveel mogelijk op Zuid-West

Optie 2. Wat meer uit de buurt blijven van de dakrand, panelen dichter op elkaar en dan ZW-NO:

Optie 3. Een kwartslag draaien, ZO-NW opstelling: