Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 100 Laatste
Acties:

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:39
De kogel is door de kerk, over een week of 8 liggen er bij mij op het dak 18 panelen van 320 wp verdeeld over 2 strings van 9 op oost en west. Geen optimizers, gewoon simpel op een Growatt 5000 MTL. Ben benieuwd hoeveel opwek ik over ga houden, want als ik even naar mijn verbruik kijk van de eerste maand in mijn woning dan is dat niet veel meer dan wat ik op mijn flatje gebruikte.

Gelukkig zijn er al een aantal oplossingen voor het overschot in de maak, genaamd boilers.

• TweakersAddict
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 16-02 19:53
En de windrichting waartoe de panelen gericht zijn.
WoudseHoeve schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:49:
[...]

Dat ligt aan de hoek tussen de zon en de panelen (in twee richtingen). Alleen als die beide haaks zijn (90 graden) zal je een maximale opbrengst zien. En dan nog moet de baan van het zonlicht zo kort mogelijk door de atmosfeer gaan.
In maart/april/mei is het vaak optimaal, afhankelijk van de hoek van de panelen.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN dus geen optimizers nodig? | Kruipruimte isolatie Rc 4.41

• Voske89
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 18:42
Wat zou je ong voor een 2ehands omvormer kunnen vragen?

Het gaat om een SMA 1300 tl 10 van 4 jaar oud

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19:24
50% van de laagste webshopprijs (als je nog iemand zo gek vind om een omvormer voor slechts 5 panelen te kopen, maar wellicht handig voor een paar panelen op een schuurtje of zo)

• OrbitZ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:09
Stel er gaat een paneel stuk, is dat dan makkelijk te vervangen in een bestaande string, ook als dat type paneel niet mee leverbaar is?

Heeft een SolarEdge systeem daar nog extra voordelen op, dat het vervangen makkelijker is bijvoorbeeld?

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19:14

BlueTooth76

Let the sun shine!

OrbitZ schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:49:
Stel er gaat een paneel stuk, is dat dan makkelijk te vervangen in een bestaande string, ook als dat type paneel niet mee leverbaar is?

Heeft een SolarEdge systeem daar nog extra voordelen op, dat het vervangen makkelijker is bijvoorbeeld?
De kans dat een SolarEdge optimizer defect raakt is hoger dan de kans dat een paneel er mee kapt. En ook dan is er vaak wel weer 1 te vinden met gelijke specs.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• OrbitZ
BlueTooth76 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:00:
[...]

De kans dat een SolarEdge optimizer defect raakt is hoger dan de kans dat een paneel er mee kapt. En ook dan is er vaak wel weer 1 te vinden met gelijke specs.
Ok, thanks. Maar mocht er een paneel in de string kapot gaan dan moet die dus vervangen worden met een paneel van een gelijkwaardige Wp. En een SolarEdge systeem is dus alleen maar foutgevoeliger... Ik heb een beetje last van keuzestress ;)

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19:14

BlueTooth76

Let the sun shine!

OrbitZ schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:04:
[...]

Ok, thanks. Maar mocht er een paneel in de string kapot gaan dan moet die dus vervangen worden met een paneel van een gelijkwaardige Wp. En een SolarEdge systeem is dus alleen maar foutgevoeliger... Ik heb een beetje last van keuzestress ;)
Begrijp me niet verkeerd, SolarEdge maakt een mooi systeem. Ik heb het zelf ook.

Maar als je een installatie wil die zich snel terugverdient en je hebt verder geen noemenswaardige schaduwen, dan gaat er niets boven een "ouderwetse" stringomvormer.

Voor de meerprijs van SolarEdge kan je ook met gemak een extra paneel kopen en dat op zolder leggen voor het geval er 1 stuk gaat. Maar de kans is zeer groot dat het paneel er over 25 jaar nog steeds ligt, onder een dikke laag stof.

SolarEdge heeft een optimizer per paneel, dat betekent extra elektronica per paneel. Dat betekent een grotere kans dat er over een paar jaar iemand je dak op moet om een optimizer te vervangen. Nu is het voor mij een hobby (behalve op dak zitten) en dan mag het wat kosten :P En ik heb ook wel schaduwen, maar ook daar zijn (goedkopere) oplossingen voor.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 29-01-2019 23:42 (17%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19:26

CurlyMo

www.pilight.org

@OrbitZ nee, door een paneel met hetzelfde voltage ampère of door een paneel met een Tigo erbij.

CurlyMo wijzigde deze reactie 30-01-2019 08:35 (7%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:42
CurlyMo schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 00:07:
@OrbitZ nee, door een paneel met hetzelfde voltage of door een paneel met een Tigo erbij.
Correctie, door een paneel met dezelfde ampère, voltage is onbelangrijk.

• Andrehj
reneeke1970 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 06:57:
[...]
Correctie, door een paneel met dezelfde ampère, voltage is onbelangrijk.
En zelfs dat hoeft volgens mij niet. Als je nieuwe paneel maar minimaal de stroom kan leveren die de rest ook levert is er niets aan de hand, hooguit wordt dat ene paneel dan niet maximaal benut, maar de rest wordt er tenminste niet door afgeremd.
En aangezien nieuwe panelen over het algemeen iets meer stroom leveren dan oudere, is er niets om je druk over te maken.

• OrbitZ
Andrehj schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 07:57:
[...]

En zelfs dat hoeft volgens mij niet. Als je nieuwe paneel maar minimaal de stroom kan leveren die de rest ook levert is er niets aan de hand, hooguit wordt dat ene paneel dan niet maximaal benut, maar de rest wordt er tenminste niet door afgeremd.
En aangezien nieuwe panelen over het algemeen iets meer stroom leveren dan oudere, is er niets om je druk over te maken.
Thanks, dat is goed om te weten dat het vervangen van een paneel makkelijk is.

Ivm een beetje schaduw van de schoorsteen vraag ik mij af of het nut heeft de panelen in twee strings aan te sluiten op een Growatt 4200MTLs (met 2 MPPT trackers)? Dus 10 panelen die geen schaduw vangenen en de andere 5 als aparte string aansluiten op de omvormer.

Heeft die Growatt per string dan opstartspanning nodig of kan je de opstartspanning van de 2 strings gewoon bij elkaar optellen, ze zitten per slot van rekening op dezelfde omvormer?

• ssjaak
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:53
Stephanoff schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:07:
Een tijd geleden werd onderstaande vraag gesteld door @AUijtdehaag :

[...]

snailtracks, crack in cell.

Iemand ervaring hiermee? En wat de impact is op de levensduur/prestaties? Ik heb namelijk nog productgarantie mocht ik daar gebruik van moeten maken.
succes met claimen, heb er zelfs een rechtsbijstand bij gehad. zolang ze het deden was er niets aan de hand. :(
het gehele assortiment aan smoezen te horen gekregen. 25 jaar garantie woehahahahaha. ja op de opbrengst.
volgens het bedrijf was het alleen cosmetisch want ze deden het nog.

• Stephanoff
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16-02 21:41
ssjaak schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:39:
[...]

succes met claimen, heb er zelfs een rechtsbijstand bij gehad. zolang ze het deden was er niets aan de hand. :(
het gehele assortiment aan smoezen te horen gekregen. 25 jaar garantie woehahahahaha. ja op de opbrengst.
Hmm, niet echt bemoedigende woorden. Niet geschoten is altijd mis. Maar in mijn achterhoofd houd ik er wel al rekening mee aangezien het bedrijf wat het vanuit de bouw heeft geïnstalleerd niet echt een goede reputatie heeft (understatement) :| .

100% Elektrisch - Hyundai Ioniq Electric - Panasonic 5kW Monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer 270C warmtepompboiler - 3500wp

• pep_82
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-02 16:41
OrbitZ schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:50:
[...]

Thanks, dat is goed om te weten dat het vervangen van een paneel makkelijk is.

Ivm een beetje schaduw van de schoorsteen vraag ik mij af of het nut heeft de panelen in twee strings aan te sluiten op een Growatt 4200MTLs (met 2 MPPT trackers)? Dus 10 panelen die geen schaduw vangenen en de andere 5 als aparte string aansluiten op de omvormer.

Heeft die Growatt per string dan opstartspanning nodig of kan je de opstartspanning van de 2 strings gewoon bij elkaar optellen, ze zitten per slot van rekening op dezelfde omvormer?
Elke losse string heeft een aparte opstartspanning.

Bij een Growatt is dit 100Volt en mag het terugzakken onder belasting naar 70Volt, waarbij de kanttekening moet worden gemaakt dat 80Volt het onderste bereik is van de MPP tracker.

• Looney11
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13-02 14:26
Daytona schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Niks krampachtigs aan, deze installatie is me door twee verschillende installateurs onafhankelijk van elkaar aangeboden. Ik heb verder geen verstand van elektrotechniek, dus ik moet grotendeels vertrouwen op de deskundigheid van de installateur.
Dat gezegd hebbende had ik na wat leeswerk online wel een paar vragen, vandaar mijn post hier. Wat stel jij voor, zonder het budget verder te overschrijden?
Gewoon je aansluiting laten omzetten naar 3 x 25A. Vastrecht blijft hetzelfde. De meterkast moet worden aangepast ja, er moet een 3-fase hoofdautomaat in komen.

De voordelen zijn dat inductiekoken zich wat makkelijker laat aansluiten, je warmtepomp op 3-fase kan draaien, je omvormer kan op 3-fase terugvoeden wat een veel kleinere doorsnede van je netspanningkabel naar de meterkast tot gevolg heeft.

Mij kostte het omzetten van 1 naar 3 fase eenmalig 220 euro of zo, is een vast tarief welke door de netbeheerder wordt gehanteerd. De kosten voor je meterkast zul je met je installateurs moeten doorspreken, dit is afhankelijk van wat je nu hebt.

Het kan zijn dat je gelijk een slimme meter geïnstalleerd krijgt mocht je deze nog niet hebben.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ssjaak schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:39:
[...]

Misschien een beetje advocaat van de duivel, maar wat is het probleem dan? Ze doen het toch nog? En je hebt toch 25 jaar garantie op de opbrengst? Dus waarom zou je er nu iets aan willen doen?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15-02 16:53

WoudseHoeve

Hobby Boer

TweakersAddict schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:04:
En de windrichting waartoe de panelen gericht zijn.
[...]
Ik zeg toch in 2 richtingen ? elevatie (slope) en azimut (windrichting).

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Voske89
Ik zou graag mijn solar edge systeem in de toekomst uitbereiding met een thuis batterij.
Echter wil ik de bekabeling al netjes wegwerken achter een muur.

Weten jullie toevallig hoe de kabel loop is vanaf de zonnepanelen?

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:57
Toevallig al rondgekeken op de SolarEdge website er is genoeg te downloaden :?

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• Voske89
Zeker weten, alleen kom je niet verder. Want er zou een kabel vanaf de omvormer richting een store edge moeten alleen ben ik benieuwd,
Als je de zonnepanelen op de omvormer aansluit waar de andere kabels in geplugd moeten worden
Rouske schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:51:
Toevallig al rondgekeken op de SolarEdge website er is genoeg te downloaden :?

• Daytona
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19:02

Daytona

Autoracen is voor watjes

Looney11 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:17:
[...]

Gewoon je aansluiting laten omzetten naar 3 x 25A. Vastrecht blijft hetzelfde. De meterkast moet worden aangepast ja, er moet een 3-fase hoofdautomaat in komen.

De voordelen zijn dat inductiekoken zich wat makkelijker laat aansluiten, je warmtepomp op 3-fase kan draaien, je omvormer kan op 3-fase terugvoeden wat een veel kleinere doorsnede van je netspanningkabel naar de meterkast tot gevolg heeft.

Mij kostte het omzetten van 1 naar 3 fase eenmalig 220 euro of zo, is een vast tarief welke door de netbeheerder wordt gehanteerd. De kosten voor je meterkast zul je met je installateurs moeten doorspreken, dit is afhankelijk van wat je nu hebt.

Het kan zijn dat je gelijk een slimme meter geïnstalleerd krijgt mocht je deze nog niet hebben.
De kosten daarvoor lopen me iets te hard op voor grofweg dezelfde opbrengst (kleine 1000 euro). Bovendien in de voorzienbare toekomst geen plannen voor een warmtepomp, inductiekoken of andere grootverbruikers.
Dus hoewel het ongetwijfeld beter, is het voor mij nu niet rendabel om te doen.

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:57
Voske89 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:59:
Zeker weten, alleen kom je niet verder. Want er zou een kabel vanaf de omvormer richting een store edge moeten alleen ben ik benieuwd,
Als je de zonnepanelen op de omvormer aansluit waar de andere kabels in geplugd moeten worden
[...]
LET OP
Als alle DC-ingangen van de omvormer in gebruik zijn voor PV strings, gebruik dan een afgetakte kabel (verkrijgbaar bij SolarEdge) of Y-connector om de StorEdge interface aan te sluiten op een DC-ingang van de omvormer.

Zie onderin dit doc.

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:27
Discussie met de instalateur over bijplaatsen 3 panelen op zuid/oost, en 3 panelen op zuid/west om de vermogen kromme van de levering wat op te rekken.
Door de schaduw van het huis hebben ze beperkte uren directe zon.

Dus hij vertelde me dat het niet economisch rendabele oplossing zal zijn die hij aan zou raden, maar het idee wel interesant te vinden. Hij heeft nog wat Panasonic Kuro 320 liggen die hij wel voor leuke prijs wilde verkopen (de 325 is nu alleen nog veel te vinden lijkt het)

Van @AUijtdehaag toch wel de tip gekregen om de panelen in portrait te zetten om zodoende de slagschaduw van huis in lengte richting van paneel te krijgen zodat het per zone door diode afgeschakeld wordt en niet over de korte kant alle banen in de (slag) schaduw zet.
Als alles weer in schaduw zit moet het op diffus licht dan maar minder opbrengen de rest van de dag.

Dus de uitdaging wordt dan een portrait opstelling op 10 - 15 graden en die moet geheel zwart zijn.
De betonnen liggers zijn wel interessant, maar er is me niet duidelijk of de producent dat dekt met testen of de ballast genoeg is op plat dak op 3 meter hoog etc.

• TweakersAddict
Dat... had ik even gemist...
WoudseHoeve schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:53:
[...]

Ik zeg toch in 2 richtingen ? elevatie (slope) en azimut (windrichting).

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN dus geen optimizers nodig? | Kruipruimte isolatie Rc 4.41

• ssjaak
Maasluip schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:22:
[...]

Misschien een beetje advocaat van de duivel, maar wat is het probleem dan? Ze doen het toch nog? En je hebt toch 25 jaar garantie op de opbrengst? Dus waarom zou je er nu iets aan willen doen?
volgens het wereld wijde web zijn het een soort van hotspots waar de lijntjes te heet zijn geworden. En gaan corroderen cq.verbranden. Dus op den duur zou de opbrengst veel minder worden. Of ze gaan gewoon stuk.
Aangezien ze bij mij op plat dak liggen en er gemakkelijk bij kan, zag ik het. En wilde toch wel een soort van tegemoetkoming. Als in korting op nieuwe panelen of een x bedrag. Ze liggen er tenslotte al 4 jaar.
maar er viel nergens over te praten oa. de maker is failliet, (bij hun gekocht dus hun verantwoordelijk)
ze maken reclame omdat ze zijn aangesloten bij een soort garantie fonds. (telde niet voor dit soort gevallen)
etc.etc. omdat ze zo moeilijk deden en er absoluut niet te praten viel heb ik de rechtsbijstand in geschakeld.
Op mijn vraag hoeveel mensen met deze panelen het niet eens zien, omdat ze er niet bij kunnen ze nog verwachten met deze klachten? Werd de telefoon er op gegooid. btw het zijn Simax panelen.
Als mijn nieuwe auto piept en knarst wacht ik ook niet tot hij er mee stopt. :)

that,s why

• reneeke1970
ssjaak schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:36:
[...]

volgens het wereld wijde web zijn het een soort van hotspots waar de lijntjes te heet zijn geworden. En gaan corroderen cq.verbranden. Dus op den duur zou de opbrengst veel minder worden. Of ze gaan gewoon stuk.
Aangezien ze bij mij op plat dak liggen en er gemakkelijk bij kan, zag ik het. En wilde toch wel een soort van tegemoetkoming. Als in korting op nieuwe panelen of een x bedrag. Ze liggen er tenslotte al 4 jaar.
maar er viel nergens over te praten oa. de maker is failliet, (bij hun gekocht dus hun verantwoordelijk)
ze maken reclame omdat ze zijn aangesloten bij een soort garantie fonds. (telde niet voor dit soort gevallen)
etc.etc. omdat ze zo moeilijk deden en er absoluut niet te praten viel heb ik de rechtsbijstand in geschakeld.
Op mijn vraag hoeveel mensen met deze panelen het niet eens zien, omdat ze er niet bij kunnen ze nog verwachten met deze klachten? Werd de telefoon er op gegooid. btw het zijn Simax panelen.

that,s why
En als je ze los koppelt, is er dan verschil in voc te meten? Kun je ze daar mee confronteren.
Gelukkig voor je kosten deze soort panelen geen drol meer mochten ze echt kapot gaan

• ssjaak
er zit onderling weinig tot geen verschil in. ze hebben het ook alle 6.
en ik was natuurlijk al aan het rondkijken voor veeeeuuuulll betere panelen. ik bedoel pfffff 250 watt, wat is dat nou tegenwoordig. der moet meer op!!!!!!!!!.
en och heb ze nu 4 jaar en aankomend jaar hebben ze hun geld al opgebracht. dus mag ik weer nieuwe kopen toch?

• reneeke1970
ssjaak schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:15:
er zit onderling weinig tot geen verschil in. ze hebben het ook alle 6.
en ik was natuurlijk al aan het rondkijken voor veeeeuuuulll betere panelen. ik bedoel pfffff 250 watt, wat is dat nou tegenwoordig. der moet meer op!!!!!!!!!.
en och heb ze nu 4 jaar en aankomend jaar hebben ze hun geld al opgebracht. dus mag ik weer nieuwe kopen toch?
Hmm volgens mij hebben ze er dan eigenlijk vier jaar voor Piet snot gelegen. Maar er zijn veel Tweakers die op deze wijze een hobby hebben.....
Ik zou eerder bij leggen en niet vervangen, duurt weer vier jaar.....

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
ssjaak schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:36:
[...]

Text

btw het zijn Simax panelen.

that,s why
Hum, bedankt voor dat je het merk even noemt en ook 250Wp?
Daar heb ik er ook een paar van op het dak liggen, Simax SM660-250Wp
Ik zal, als die 10 cm sneeuw eraf gedonderd is, eens onderzoeken of dat
bij mij ook zo is met die afwijkingen, bedankt voor de info (y)

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-02 11:42
Ik ben bezig met een serie offerte aanvragen voor een PV systeem op ons dak. Nu kom ik hier nog vast wel terug met inhoudelijke vragen over het systeem zelf. Wat ik me nu even afvraag is het volgende :
- we hebben een 1 fase aansluiting. Dit zou voldoende moeten zijn met het aantal wattpiek wat we willen laten leggen (circa 3500).
- we willen op termijnen nieuwe keuken met inductie kookplaat.
- we willen op langere termijn mogelijk een warmtepomp.

Ik neem aan dat met alle bovenstaande wensen een 3 fase aansluiting nodig is. Is het verstandig om dit nu al te Laten doen met aanbrengen van het PV systeem. Of kan ik dit net zo goed laten doen tegen de tijd dat de keuken wordt aangelegd?

*hopelijk is dit niet te offf-topic

XBO: FlyingDutchie1

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 09:56

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

GoodWe heeft een nieuwe kleine omvormer op de markt (A4 formaat) ook voor de kleinere vermogens.
De XS serie.

http://www.goodwe.com/About/news_show/id/105.html

Gasschuif wijzigde deze reactie 01-02-2019 11:20 (4%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 18:14
JeyJey schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:10:
Ik neem aan dat met alle bovenstaande wensen een 3 fase aansluiting nodig is.
Je zonnepanelen kunnen inderdaad met 3.500 Wp perfect op 1 fase, ook een gemiddelde warmtepomp werkt op 1 fase en inductiekoken gaat goed op 1 fase (mits de plaat daarvoor geschikt is natuurlijk) als je niet 4 kookzones tegelijk in bedrijf hebt.

@Andrehj Een inductieplaat op 1 fase komt toch niet aan de 7300 Watt? Ik kan uit ervaring vertellen dat het uitstekend werkt op 1 fase. Maar zoals al gezegd, ben je een kookliefhebber en staan er dagelijks 4 pannetjes tegelijk te pruttelen, dan moet je inderdaad naar de 3 fase voor inductiekoken. Tot zover het kookdebat op dit PV-topic. :X

Megalodon_67 wijzigde deze reactie 01-02-2019 17:41 (32%)

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:03
Ik ben bezig met een serie offerte aanvragen voor een PV systeem op ons dak. Nu kom ik hier nog vast wel terug met inhoudelijke vragen over het systeem zelf. Wat ik me nu even afvraag is het volgende :
- we hebben een 1 fase aansluiting. Dit zou voldoende moeten zijn met het aantal wattpiek wat we willen laten leggen (circa 3500).

Ik neem aan dat met alle bovenstaande wensen een 3 fase aansluiting nodig is. Is het verstandig om dit nu al te Laten doen met aanbrengen van het PV systeem. Of kan ik dit net zo goed laten doen tegen de tijd dat de keuken wordt aangelegd?

Als de panelen Oost West komen te liggen kun je 4000 tot 4200 watt aan paneelvermogen plaatsen (+/- 14 stuks) op een één fase omvormer... dus hoeveel panelen denk je te kunnen of te willen plaatsen?

• Andrehj
Megalodon_67 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:38:
[...]
Je zonnepanelen kunnen inderdaad met 3.500 Wp perfect op 1 fase, ook een gemiddelde warmtepomp werkt op 1 fase en inductiekoken gaat goed op 1 fase (mits de plaat daarvoor geschikt is natuurlijk) als je niet 4 kookzones tegelijk in bedrijf hebt.
Op een 1-fase-aansluiting van 40 A kun je maximaal 9.2 kW afnemen.
Inductiekookplaten verbruiken (met twee keer de boost aan) al 7.3 kW. Dan is er nog maar 1900 Watt over voor je warmtepomp (max 4 kW elektrisch (nog exclusief element) is geen uitzondering) en alle andere verbruikers in je huis.

Ik zou er niet aan beginnen. Een all-electric huis hoort gewoon op een 3-fasen aansluiting.

Edit: @Megalodon_67 Een inductiekookplaat op één fase wordt aangesloten op een kookgroep (dubbele groep) en verbruikt dan net zo goed maximaal 7.3 kW.

Andrehj wijzigde deze reactie 01-02-2019 20:29 (9%)

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:39

Zou de meterkast gelijk laten aanpassen naar 3-fase en een 3-fase omvormer plaatsen. De BTW over het aanpassen van de meterkast kan je dan ook gelijk terugvragen bij de Belastingdienst. Toch 21% voordeel dat je anders niet zou hebben.

ZZP'er in zonnepanelen en laadpalen: metzenergy.nl. 8,16kWp PV, Alfen ICU EVe Mini laadpaal en Panasonic WP.

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:32

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Megalodon_67 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:38:
[...]

@Andrehj Een inductieplaat op 1 fase komt toch niet aan de 7300 Watt? Ik kan uit ervaring vertellen dat het uitstekend werkt op 1 fase. Maar zoals al gezegd, ben je een kookliefhebber en staan er dagelijks 4 pannetjes tegelijk te pruttelen, dan moet je inderdaad naar de 3 fase voor inductiekoken. Tot zover het kookdebat op dit PV-topic. :X
Lekker naar 3 fasen gaan!
Als je all-electric warmtepomp wil, ga je zo naar de 9 kW. Daar zitten namelijk ook elementen in voor als het buiten te koud is, of om extra snel warmwater te kunnen maken.
En ga je koken en de wamtepomp gelijk aan zetten dan zit je ineens in het donker.
Ook kan je die 3500 Wp prima op 1 fase plaatsen, ook met 3 fasen in huis.
Zou je even goed verdiepen in over gaan naar 3 fasen meteen de MK goed aanpakken.
Dan is dat klaar als de warmtepomp komt en de inductie plaat.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Andre1973 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 00:26:
[...]

Lekker naar 3 fasen gaan!
Als je all-electric warmtepomp wil, ga je zo naar de 9 kW. Daar zitten namelijk ook elementen in voor als het buiten te koud is, of om extra snel warmwater te kunnen maken.
En ga je koken en de wamtepomp gelijk aan zetten dan zit je ineens in het donker.
Ook kan je die 3500 Wp prima op 1 fase plaatsen, ook met 3 fasen in huis.
Zou je even goed verdiepen in over gaan naar 3 fasen meteen de MK goed aanpakken.
Dan is dat klaar als de warmtepomp komt en de inductie plaat.
9kW thermisch bedoel je hopelijk?

Elementen zitten er in principe enkel voor noodsituaties in. Als die regelmatig inkomen is hij zwaar ondergedimensioneerd.

Je zit zomaar niet in het donker.

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:32

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

bbbrumbrum schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 01:41:
[...]

9kW thermisch bedoel je hopelijk?

Elementen zitten er in principe enkel voor noodsituaties in. Als die regelmatig inkomen is hij zwaar ondergedimensioneerd.

Je zit zomaar niet in het donker.
Thermisch en elektrisch .....
Bij mij zit er ook 3x1 en 3x2 kW elementen in daarmee kan ie in stapjes van 1 kW gewoon 1 op 1 COP de elementen inschakelen. Die kunnen ook gebruikt worden om de temperatuur van de boiler een keer in de 2 weken op te krikken naar een niveau om legionella te bestrijden. Ook kunnen ze inkomen als je het knopje "extra warm water" indrukt, en deze boven de temperatuur hebt gezet van wat de warmtepomp kan maken.
Hier gaat er regelmatig 15+ kW (samen met een 6 kW element in de boiler) naar de boiler (150 liter) om m even op te krikken en als een soort doorstromer te gebruiken om het bad te vullen. Anders was er niet genoeg WAF geweest om gasloos te gaan.

Als je lekker aan het koken bent en de ander wil nog ff douchen dan kan er zomaar 3x16A gaan lopen voor korte tijd.

Andre1973 wijzigde deze reactie 02-02-2019 08:41 (5%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• rowicom
  • Laatst online: 17:35
Meer mensen bij wie de data uit de Goodwe SEMS portal van de laatste vier dagen niet beschikbaar is? En geldt dat dan ook voor hen met een Omnik of Solis, want begrijp dat die van dezelfde portal, maar dan met een ander labeltje, gebruik maken?

• panomi
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15-02 14:59
Ik heb zojuist mijn omvormer (Solartec 3600) in de schuur opgehangen en aan laten sluiten door een elektricien. Op dit moment zijn er nog geen panelen gekoppeld aan de omvormer. Als ik de DC schakelaar op aan zet en de AC groep aan, dan gebeurd er helemaal niets, geen lampjes etc.. Ook niet na zeg 10 min.

Klopt het dat er altijd (een minimale, in dit geval 150V) DC spanning dient te zijn alvorens de omvormer überhaupt aangaat? Of dien je hiervoor al een indicatie te krijgen (display, led) dat de omvormer aanstaat?
Spanning AC nagemeten en is netjes 230V.

In de handleiding bij troubleshooting staat het volgende:

No Display on LCD ScreenCheck whether the DC terminals' connection are stable;
Check whether the DC Switch is on;
Check whether the voltage at the DC end reaches the start voltage of the inverter.

Dit is dus wat ik ervaar, geen display etc. Ik hoop dat het bovenstaande is want anders zal de omvormer stuk zijn. Enige manier om dit uit te sluiten is de panelen aansluiten?

panomi wijzigde deze reactie 02-02-2019 13:34 (34%)

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-02 21:13
@panomi veel omvormers doen inderdaad helemaal niets als er geen DC-spanning aanwezig is.
ff geduld hebben dus ;)

• panomi
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15-02 14:59
Cranberry schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 13:38:
@panomi veel omvormers doen inderdaad helemaal niets als er geen DC-spanning aanwezig is.
ff geduld hebben dus ;)
Dat is goed om te horen! Stelt mij in ieder geval weer wat gerust :). Ik hoop, als het weer meezit, deze maand dan wel uiterlijk in maart de panelen op het dak te hebben.

• RemmyB83
  • Registratie: augustus 2018
  • Nu online
rowicom schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:19:
Meer mensen bij wie de data uit de Goodwe SEMS portal van de laatste vier dagen niet beschikbaar is? En geldt dat dan ook voor hen met een Omnik of Solis, want begrijp dat die van dezelfde portal, maar dan met een ander labeltje, gebruik maken?
Mijn Omnik portaal werkt gewoon.
Ik heb wel eens problemen met de connectie van mijn thuisnetwerk gehad, en toen werden de gegevens niet geupload.

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Overigens voor degenen die willen weten wat je een enkel fase growatt mtls omvormer in wattage mag onderdimensioneren.
17% -18% is de max.
SMA daarin tegen 34%

Dat zet je met een growatt omvormer al gauw schaakmat, als je wilt uitbreiden.
Tenzij je hem al flink overdimensioneerd aanschaft.

Dus ik kan de geplande 1200wp, op west niet kwijt op mijn lege mppt aansluiting.

Dus als er toch een setje bij komt gaat hij op het tuinhuisje, 6x 310wp oost west.

Volgend probleem, een kleine omvormer 1,5Kw met 2 mppt's.
Y splitter, (te) weinig spanning(zo ook met 2mppt), 6 x tigo te duur.(zit tvt in de weg)

Iemand nog suggesties?

Supertip wijzigde deze reactie 02-02-2019 14:58 (3%)

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• rowicom
RemmyB83 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 13:52:
[...]

Mijn Omnik portaal werkt gewoon.
Ik heb wel eens problemen met de connectie van mijn thuisnetwerk gehad, en toen werden de gegevens niet geupload.
Uploaden doet ie wel, want op de betreffende dagen zelf zag ik wel het actuele vermogen steeds. En dat traject liep natuurlijk van de Goodwe naar de portal en dan weer naar mijn phone. Alleen de totalen van die laatste vier dagen toont ie niet en cumuleert ze ook niet. Lijkt op een kapot databeestje :)

• AquaPlanning
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16-02 19:12
Supertip schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:27:
Overigens voor degenen die willen weten wat je een enkel fase growatt mtls omvormer in wattage mag onderdimensioneren.
17% -18% is de max.
SMA daarin tegen 34%

......

Ik heb net een paar fors ondergedimensioneerde Growatts aangeschaft, ben nieuwsgierig wat er nu gaat gebeuren? Heb je een bron?

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 3,5 kWp PV

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:44
Andrehj schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 17:07:
[...]

Op een 1-fase-aansluiting van 40 A kun je maximaal 9.2 kW afnemen.
Inductiekookplaten verbruiken (met twee keer de boost aan) al 7.3 kW. Dan is er nog maar 1900 Watt over voor je warmtepomp (max 4 kW elektrisch (nog exclusief element) is geen uitzondering) en alle andere verbruikers in je huis.

Ik zou er niet aan beginnen. Een all-electric huis hoort gewoon op een 3-fasen aansluiting.

Edit: @Megalodon_67 Een inductiekookplaat op één fase wordt aangesloten op een kookgroep (dubbele groep) en verbruikt dan net zo goed maximaal 7.3 kW.
Ik werk al 2 jaar met een all-electric woning en een plug-in hybride auto op een 1-fase 35A aansluiting. Zou nog eens moeten gaan monitoren wanneer ik aan de limiet ga zitten van de hoofdzekering, maar aangezien ik dat al 2 jaar ben vergeten zal dat wel los lopen. Mijn ervaring is dat alle verbruikers de laatste jaren aardig zuiniger zijn geworden. Waardoor het ook prima af gaat met een 1-fase aansluiting.

Heb je keuze: ga voor 3-fasen. Zit je op 1-fase en overweeg je het? Neem eerst je huidige verbruik in ogenschouw.

Noord27 wijzigde deze reactie 03-02-2019 18:56 (12%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

• TweakersAddict
SMA 34%? Nope, > 200%!

https://www.sma-benelux.c...nnestroominstallatie.html

Bij punt 4.3
Supertip schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:27:
17% -18% is de max.
SMA daarin tegen 34%

Dus ik kan de geplande 1200wp, op west niet kwijt op mijn lege mppt aansluiting.

Dus als er toch een setje bij komt gaat hij op het tuinhuisje, 6x 310wp oost west.

Volgend probleem, een kleine omvormer 1,5Kw met 2 mppt's.
Y splitter, (te) weinig spanning(zo ook met 2mppt), 6 x tigo te duur.(zit tvt in de weg)

Iemand nog suggesties?

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:19
@Supertip bron? Kijk je niet bij de recommended max dc power ofzo?

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:43
Gisteren was het in Twente mooi zonnig weer, ik denk ik check ff bij mijn pa en ma hoe het daar gaat, en al 4 dagen geen PV opbrengst :?

Ik m'n pa maar eens vragen of hij geen mailtje gehad had, en dat had hij wel, maar hij dacht dat er sneeuw op lag :)

Nu was ik toch in de buurt, en ik zag onderstaande melding op de Fronius Symo omvormer:

http://i65.tinypic.com/r6zthl.jpg

Via internet lees ik dat dit betekent "Geen levering aan het net de afgelopen 24 uren " maar daar was ik dus zelf ook al achter.

Uiteindelijk via de werkschakelaar van de omvormer de spanning eraf gehaald, 30 seconden gewacht en de spanning er weer opgezet. ff een paar keer "klik-klak-klik-klak" en alles werkte weer :?

Wat kan het nu geweest zijn :?

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 10:58

Helhond

Grunn

@Grolsch Mijn ouders wonen sinds juni in een nieuw huur appartementen complex, met daar per woning 5 excuus paneeltjes vanuit de huur stichting. Daar hadden ze een korte tijd stroom opgewekt ±1 maand, en daarna was hun opwek ook plots gestopt. Uiteindelijk na een reset ging de omvormer weer verder, gevolg is twee maanden geen opwek.

Uiteindelijk rond gevraagd en schijnbaar hadden meer mensen last van dit probleem, uiteindelijk is mijn vader wel bij 20 huizen langs geweest om de boel te resetten. Er gaan nergens alarm bellen rinkelen, en het is voornamelijk een senioren complex, dus de meeste snappen er ook helemaal niks van. Ik kan me ook zo in denken dat er nog wel meer (of opnieuw) installaties in storing staan.

Eigenlijk gewoon zonde dat er geen controle op is.

60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°, Douche-WTW

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:43
Mijn vader heeft dus wel een mailtje gehad dat er geen opbrengst geweest is, dus wat mij betreft voldoende om getriggerd te worden. Als hij er vervolgens niets mee doet kan de omvormer niet zoveel aan doen :P

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:45

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

Grolsch schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:31:
Mijn vader heeft dus wel een mailtje gehad dat er geen opbrengst geweest is, dus wat mij betreft voldoende om getriggerd te worden. Als hij er vervolgens niets mee doet kan de omvormer niet zoveel aan doen :P
OPM
Overvoltage protection monitor ?
Te hoog dc of ac voltage geweest misschien?

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• wian
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Vraagje; zijn de tests van zonnepanelen.net betrouwbaar? Ik ben een complete leek en begrijp niet waarom panelen met een relatief lage rating (260WP) bovenaan staan, terwijl bijvoorbeeld een sunpower 327WP paneel op de 35e plaats komt.

Wat mis ik?

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13:37
wian schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:13:
Vraagje; zijn de tests van zonnepanelen.net betrouwbaar? Ik ben een complete leek en begrijp niet waarom panelen met een relatief lage rating (260WP) bovenaan staan, terwijl bijvoorbeeld een sunpower 327WP paneel op de 35e plaats komt.

Wat mis ik?
wat doen ze:
ze nemen het aantal kWh dat word opgewekt en dat delen ze door het aantal Wp.
dan factor je uit dat de panelen een ander aantal Wp hebben en word de test zuiverder. ;)

wat ze niet doen:
een omvormer werkt beter als die 350Vmpp krijgt als dat die 200Vmpp krijgt.
hun setjes zijn allemaal zo verschillend in Vmpp dat ze die waardes niet mee nemen.
dus lees het erg relatief.

wat ook gebeurd: fabrikanten(leveranciers) zien dat dit soort testen uitgevoerd worden.
dan pakken ze een 300Wp paneel, en plakken ze er een 260Wp stikker op.
dan komen ze in eens leuker uit de test.
(eerlijkheid is soms ver te zoeken in PV land. :-( )

etc... etc....

verder het is een leuke test, maar wil ik eerlijk zijn dan reken met minimaal 10% afwijking in de testen.
dus eigenlijk is hij totaal zinloos.
leuk om een keer naar te kijken, verder maar gewoon vergeten. ;)

edit:
wat ze eigenlijk willen is je email adres, want je bent mischien een klant waar wat aan te verdienen valt.
zie het als reclame dus. ;)

migjes wijzigde deze reactie 04-02-2019 11:28 (5%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• wian
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Bedankt. Waar moet ik dan wel kijken als ik op zoek ben naar de beste prijs/kwaliteit verhouding?

• migjes
wian schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:31:
Bedankt. Waar moet ik dan wel kijken als ik op zoek ben naar de beste prijs/kwaliteit verhouding?
lol, dat kan niemand je hier vertellen en als die dat wel doet dan is die dom. ;)

voorbeeld:
ik heb 10x300Wp LG, werkt perfect is echt een aanrader.
mijn opbrengst tegen over de oude suntech ging wel 7% omhoog per Wp.
en ik ging ook nog van 1950Wp naar 3000Wp, erg cool.
probleem is: dit zijn de oude LG panelen met nog 3 busbars, en zijn niet meer te koop.
en geeft geen enkele garantie dat de nieuwe LG's dat ook doen. ;)
dus ja zinloos eigenlijk.

verder zijn de panelen nu zo goedkoop geworden, dat het allemaal niet meer zoveel uit maakt. ;)
(reken in een prijs waar bij je de aanschaf prijs ex BTW deelt door aantal Wp, dus €/Wp vergelijkt makkelijker en eerlijker.)

je zou wel kunnen zeggen dat merken zoals: panasonic/sunpower/LG wel de leukere panelen zijn.
een beetje prijzig, maar geeft wel veel Wp op de beperkte ruimte.
maar heb je ruimte zat, dan zijn perc/percium panelen van jinko/ja/trina ook leuk.
heb je echt veel dak ruimte dan zijn zelfs poly panelen leuk. (poly word alleen soms niet mooi gevonden.)

dus ja, het is maar net wat je wil, het werkt allemaal wel. ;)

edit:
heb je maar ruimte voor b.v. <6 panelen, neem dan panasonic of sunpower.
die werken toffer met de omvormer samen ook als je niet veel panelen kunt leggen.
dit is gewoon belangrijker als de prijs die je er voor betaalt.
een setje wat goedkoop is maar kut/kloten oplevert is gewoon weg te duur. ;)

edit2:
iets meer man/vrouw neutrale opmerking van gemaakt. :P

migjes wijzigde deze reactie 04-02-2019 11:53 (12%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:18

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Helhond schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:30:
[...]
Eigenlijk gewoon zonde dat er geen controle op is.
Balen is dat ja. Heeft een kennis ook eens gehad, aardlekschakelaar getript, twee weken geen opwek.
Toen hebben ze toch maar de app op de smartphone geïnstalleerd zodat ze regelmatig even kunnen kijken wat de opwek is.

Voor m'n eigen systeem heb ik in PVOutput een melding ingesteld:

Met slecht weer krijg ik dan bijna elke dag een mailtje :')

ThinkPad wijzigde deze reactie 04-02-2019 11:49 (5%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• JME
  • Laatst online: 16:04

JME

zeg maar Jamie

Overzicht met dagtotalen loopt t/m 29 januari, daarna leeg. Maandoverzicht stopt ook na januari. Terwijl de daggrafieken van 30-1 t/m nu wel gewoon getoond worden. De data is er dus wel, maar vanaf 30-1 gaat er iets mis in de verwerking.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij mij wel gewoon resultaten van de afgelopen 4 dagen voor mijn Goodwe omvormer. Je gebruikt wel www.semsportal.com ?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15-02 22:51
migjes schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:41:
edit:
heb je maar ruimte voor b.v. <6 panelen, neem dan panasonic of sunpower.
die werken toffer met de omvormer samen ook als je niet veel panelen kunt leggen.
dit is gewoon belangrijker als de prijs die je er voor betaalt.
een setje wat goedkoop is maar kut/kloten oplevert is gewoon weg te duur. ;)

edit2:
iets meer man/vrouw neutrale opmerking van gemaakt. :P
Is de meeropbrengst zoveel groter dan als je puur WP's met elkaar vergelijkt? De prijs per WP stijgt namelijk wel fors met de door jouw genoemde panelen.

Verschil in rendement heeft mijn interesse omdat ik met 't idee speel om op de schuur 2 strings van 6 panelen te leggen. Reden om het over 2 MPPT's te verdelen is dat er in de winter periode in de loop van de middag wat schaduw op de onderste panelen valt.

Oilman wijzigde deze reactie 04-02-2019 14:18 (16%)

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Oilman schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:15:
[...]

Is de meeropbrengst zoveel groter dan als je puur WP's met elkaar vergelijkt? De prijs per WP stijgt namelijk wel fors met de door jouw genoemde panelen.

Verschil in rendement heeft mijn interesse omdat ik met 't idee speel om op de schuur 2 strings van 6 panelen te leggen. Reden om het over 2 MPPT's te verdelen is dat er in de winter periode in de loop van de middag wat schaduw op de onderste panelen valt.
Optimalisaties tbv de wintermaanden hebben weinig zin, focus je allereerst op een goede opbrengst in de zomermaanden. Wat je in de zomer op een dag binnenhaalt kan net zo veel zijn als wat je in de hele maand december doet.

• migjes
Oilman schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:15:
[...]

als je maar 3 panelen van 32Vmpp kunt leggen dan is het simpel.
dan is het altijd beter om 3 panelen van 55Vmpp te leggen.
3x32Vmpp is namenlijk niet genoeg om een TL omvormer te laten starten dus dan is het of 0kWh of een hele hoop meer. ;)

maar natuurlijk heb je er ook een grijs gebied tussen in.
en dan is het wat lastiger te zeggen.
je kunt dan ook nog deze mee nemen:
een paneel van 260Wp of een paneel van 330Wp, kost altijd 20-30€ aan bevestiging materiaal.
en het laten ophangen van een 260Wp of 330Wp paneel kost precies even veel tijd dus ook kosten.
maar het verdeeld de kosten wel beter over 330Wp als 260Wp.
dus kijk ook naar kosten totaal project dan worden de dure prijzen in eens beter verdeeld.

( zo als @Wolly ook zegt. ;)
winter schaduw kun je trouwens beter negeren.
de hele maand december levert op mijn dak net zo veel kWh op als goede 1 dag in juni/juli.
die hele maand missen zou nog geen deuk in een pakje boter slaan.
dus gewoon 1x12 doen en je komt er wel. ;) )

• Icey
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:19

Vanaf vandaag mag ik ook meepraten. 9x Heckert Solar NeMo 300 Wp All-Black met P300 optimizers pal op het zuiden i.c.m. een SolarEdge HD-Wave 3000. :-)

• rowicom
Icey schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:10:
[Afbeelding]

Vanaf vandaag mag ik ook meepraten. 9x Heckert Solar NeMo 300 Wp All-Black met P300 optimizers pal op het zuiden i.c.m. een SolarEdge HD-Wave 3000. :-)
Ziet er fraai uit. Gezien omvormer en optimizers vermoed ik een kant-en-klare aanbieding met opbrengstgarantie, burenbonus en nog meer van dat soort fratsen? Wat was de motivatie om voor solaredge en optimizers te gaan?

• Icey
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:19
rowicom schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:49:
[...]

Ziet er fraai uit. Gezien omvormer en optimizers vermoed ik een kant-en-klare aanbieding met opbrengstgarantie, burenbonus en nog meer van dat soort fratsen? Wat was de motivatie om voor solaredge en optimizers te gaan?
Correct en tevens juist. Alhoewel in eerste instantie de bedoeling was om een aantal panelen onder de ramen te leggen (die soms wat schaduw zouden pakken). Het is een lokale installateur die op deze manier op eenvoudige wijzen alle installaties in de gaten kan houden. Ik heb er dus geen omkijken naar en het lijkt mij een toekomstbestendige installatie. Maar ik ben mij zeker bewust dat het eenvoudiger / goedkoper had gekund.

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16-02 21:55
Heb mijn 13x LG NeOn 32- wp er sinds gisteren op liggen. In 2 strings aangesloten.
Nu net de eerste 1.5kw opgewekt met dit heerlijke zonnetje.
In de monitoring wordt er onderscheid gemaakt in 1) Zelfvoorziening 2) Verbruikte Energie 3) teruggeleverde energie.

Ik ben niet thuis en de 1.5kw schaalt hij onder "Zelfvoorziening" . Klopt dit wel? "Vebrruikte energie" staat overigens op 0.

Weet iemand trouwens of je met een Solax omvormer ook de 2 strings apart kunt monitoren? Zie nu alleen vermogen PV en AC.

Nieksiero wijzigde deze reactie 07-02-2019 11:20 (8%)

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:44
Ok, de mogelijkheid tot direct uitlezen (dmv Wifi stick) laat nog op zich wachten..

Maar sinds dinsdag liggen er ook 15 stuks ( a355Wp > 5325Wp) te 'draaien' op het dak van mijn ouders. Vol op Zuid onder een graad of 30. Eerste kWh's komen binnen..

_/-\o_

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

• DP Kunst
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15-02 22:26
Onlangs eens zitten pielen om data uit m'n APS ECU-R te krijgen. Ik weet dat er voor de gewone ECU een arduino oplossing is om de info eruit te krijgen, maar dit werkt niet op de ECU-R.

Gelukkig heb ik wel wat elektronica kennis, dus de schroevendraaier erbij gepakt en de ECU-R eens open geschroefd. Zit een printje in met een WiFi module, een Zigbee module, een USB aansluiting, 2x RJ45 connector en power aansluiting. Klein ARM processortje erin met daarnaast een headertje. Gezien dat soort headertjes meestal iets van UART zijn daar eens een USB <-> COM kabeltje op geknutseld.

Na wat met de instelling pielen kreeg ik data op m'n scherm. Kastje eens uit / aan gezet om te kijken wat er allemaal langs komt, zie ik ineens FTP inlog gegevens langskomen. User, password, ip en poort. Nieuwsgierig als ik ben die inlog eens ingevoerd in FileZilla. Wat schetst mijn verbazing, dit is een user account met complete read en write rechten op de FTP! :X.

De verbazing werd nog groter toen ik zag dat deze FTP de firmware files voor ALLE inverters, ECU's etc bevatte! 8)7. Even getest en ik kon gewoon een map aanmaken. In theorie zou iemand dus ook relatief makkelijk aangepaste firmware op de FTP kunnen zetten en zo alle APS producten onbruikbaar kunnen maken. Of juist heel bruikbaar door ze als botnet in te zetten. :X. Moet je wel wat programmeerkennis voor hebben, maar die mensen zijn er ook genoeg.

APS maar eens een mailtje gestuurd met de bevindingen. Na een week nog geen reactie. Nog maar eens een mailtje achteraan gestuurd, kreeg ik een vrij compact mailtje terug:
Thank you for bringing this under our attention.

We have shut down the server's access.

For the internal files access, we will update the software for all online ECU's to shut down the access
Even snel gecheckt, kan nog wel inloggen bij de FTP, maar er is verder nits meer te zien. Snap niet hoe zoiets in zo'n product terecht kan komen...

Maar goed, met een zonnige dag nog eens even gekeken wat er nou voor info uitkomt die ik werkelijk nodig heb.
15:53:17.316 tm=4393 dv=32.871094 di=0.355835 op=12 gv=222 curaccgen=0.015939 reactive_power=0.000000 active_power=21.782316 cur_output_energy=0.928456
15:53:17.316 sm=298 dvb=32.871094 dib=0.349121 opb=12 gv=222 curaccgenb=0.015923 reactive_power=0.000000 active_power=21.782316 cur_output_energy=0.928456
ECU pingt elke 5 min alle inverters. De sturen dan braaf alle info retour voor beide panelen als er nog genoeg zon is om de inverters van power te voorzien. Paneel spanning, stroom, totale output power etc etc komt dan langs. Nu nog eens uitzoeken hoe ik dat kan loggen en welke variabele wat is.

Ik hoop alleen niet dat ze nu de hele UART output uit gaan schakelen zodat er geen data meer uit komt... :|

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ha, uit de eigen huis collectieve PV inkoop mail:
Serieel of parallel geschakeld zonnepanelensysteem, wat past het beste bij uw situatie?
Het zonnepanelensysteem, aangeboden via de Collectieve Inkoop Zonnepanelen, is standaard seriegeschakeld. In negen van de tien situaties is dit het meest rendabel.

Is er veel schaduwval op uw dak? Dan kan de leverancier u adviseren voor een parallelgeschakeld systeem te kiezen. Dit systeem werkt in combinatie met optimisers en kost ongeveer 100,- euro per paneel extra. De leverancier gaat met u hierover in gesprek, nadat u het persoonlijk aanbod heeft geaccepteerd. U ontvangt uiteraard een aangepaste offerte, waar u opnieuw akkoord op moet geven.Voor de meeste daken is een serieel geschakeld zonnepanelensysteem een uitstekende oplossing.
:?

• Proton_
@CurlyMo
Klok, klepel, marketing, upselling :)

• RaymondD
  • Laatst online: 17:04
Ton1969 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:08:
@migjes

Ok top.
Ga morgen even terug om te meten, het is een installatie van een collega welke we samen hebben geïnstalleerd.
Het betreffen 11 stuks 305 wp NSP panelen met een omnik 3 kw omvormer.
Ik heb vanmiddag wel de stringspanning met een multimeter gemeten, deze was 420 volt.
Nog even de tijd gehad om 2 tigo’s uit te wisselen maar dat gaf geen verbetering.
Daarna kwamen er meer panelen in de schaduw dus morgen verder zoeken.
Bedankt.
Is dit probleem inmiddels verholpen? Ben wel nieuwsgierig wat er aan de hand was.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:07

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Taal voor andere doelgroep :)

Mijn ervaring met collectieve inkoop is dat het doorgaans niet goedkoper is, en minder flexibel.

Wise enough to play the fool

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

teacher schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:32:
[...]

Taal voor andere doelgroep :)

Mijn ervaring met collectieve inkoop is dat het doorgaans niet goedkoper is, en minder flexibel.
De grap is dat ik nou juist een casus onder ogen heb gekregen waarbij de collectieve inkoop € 100,- goedkoper bleek te zijn dat een aanbod van solar-bouwmarkt.nl. Dat verbaasde me ook. Uiteindelijk is deze persoon toch voor de laatste gegaan want dat was een prettiger gesprek.

Juist voor de vergelijk heb ik me aangemeld. Ben benieuwd waar ze nog panelen denken te kunnen leggen en voor welke prijs. Het zou goedkoper moeten kunnen dan toen ik ze bijna precies een jaar geleden liet leggen :p

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:58:
Ha, uit de eigen huis collectieve PV inkoop mail:

[...]

:?
Laat jij eens door een leek(veh), aan een leek (klant )uitleggen wat micro omvormers zijn / doen

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

reneeke1970 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:39:
[...]

Laat jij eens door een leek(veh), aan een leek (klant )uitleggen wat micro omvormers zijn / doen
Dat is een ander punt, maar het is toch wel helder uit te leggen wat het verschil is tussen parallel en serieel. Het klassieke voorbeeld is dat van de kerstlichtjes. Zal ik maar een voorzet doen:
Als je dak weinig schaduw heeft, dan kunnen alle panelen serieel aangesloten worden. Dit haalt in de meeste gevallen het hoogste rendement uit de omvormer. Als er geringe schaduw is, dan kan het verstandiger zijn de panelen in parallelle groepen te leggen. Serieel aangesloten zonnepanelen zijn als de klassieke kerstlichtjes. Gaat één lampje kapot dan vallen alle lampjes uit. Bij zonnepanelen is het net zo. Vangt één zonnepaneel schaduw, dan gaan ze allemaal minder presteren. Als kerstlichtjes in twee parallelle groepen aangesloten zijn, dan vallen de helft van de lichtjes uit als er een lampje kapot gaat. Bij zonnepanelen is dat net zo. Als een paneel schaduw vangt dan presteren alleen die panelen die in dezelfde groep zitten minder. Panelen uit de andere groep blijven ongemoeid. Het is echter niet altijd mogelijk om oneindig veel groepen te maken. Het aantal groepen is veelal beperkt tot 1 à 2. Als er meer groepen nodig zouden zijn, dan is het verstandiger om optimizers toe te voegen. Als dan één lampje uit je kerstlichtjes kapot gaat, dan heeft dat geen enkel effect op de rest van de lichtjes. Zo werkt het ook bij zonnepanelen. Zo'n optimizer is echter niet heel goedkoop. Tot 40% van de prijs van een zonnepaneel en is dus vooral van meerwaarde wanneer bij veel schaduw normaal gesproken geen zonnepanelen gelegd zouden kunnen worden.
Het is twee keer zo lang, maar vier keer zo informatief :)

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:51:
[...]

Dat is een ander punt, maar het is toch wel helder uit te leggen wat het verschil is tussen parallel en serieel. Het klassieke voorbeeld is dat van de kerstlichtjes. Zal ik maar een voorzet doen:

[...]

Het is twee keer zo lang, maar vier keer zo informatief :)
Sorry maar dan vind ik de tekst van veh toch stukken beter.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

reneeke1970 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:32:
[...]

Sorry maar dan vind ik de tekst van veh toch stukken beter.
Dat maak je wel lekker concreet :)

• Proton_
Parallel geschakeld is correct bij micro-omvormers.
Ze hebben het over optimizers, die staan gewoon in serie.

Ik zou het zo doen:
Eenvoudig of onafhankelijk geschakeld zonnepanelensysteem, wat past het beste bij uw situatie?
Het zonnepanelensysteem, aangeboden via de Collectieve Inkoop Zonnepanelen, is standaard seriegeschakeld. Dit is goedkoop en eenvoudig. In negen van de tien situaties is dit het meest rendabel.

Is er veel schaduwval op uw dak? Dan kan de leverancier u adviseren om de panelen van elkaar onafhankelijk te maken met optimisers voor 100,- euro per paneel extra. De leverancier gaat met u hierover in gesprek, nadat u het persoonlijk aanbod heeft geaccepteerd. U ontvangt uiteraard een aangepaste offerte, waar u opnieuw akkoord op moet geven. Voor de meeste daken, ook met tijdelijke schaduw, is een serieel geschakeld zonnepanelensysteem sneller terugverdiend

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:33:
[...]

Dat maak je wel lekker concreet :)
Het is verders ook zinloos om hier een forum mee te vervuilen. Of ga je voor jezelf beginnen en ontfrutsel je ons de informatie haha.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

reneeke1970 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:59:
[...]

Het is verders ook zinloos om hier een forum mee te vervuilen. Of ga je voor jezelf beginnen en ontfrutsel je ons de informatie haha.
Discussies zonder inhoud zijn sowieso zinloos. Dan kan je beter helemaal niet reageren ;)

@Proton_ Dat is misschien nog wel beter. Gewoon geheel zonder uitleg van de werking van het systeem, maar mensen (zonder verkeerde informatie) overtuigen van de meerwaarde van gewoon serieel. Nu worden er inderdaad optimizers geschreven waar men waarschijnlijk micro-omvormers bedoeld.

CurlyMo wijzigde deze reactie 08-02-2019 11:53 (29%)

• migjes
Roelio86 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:41:
Beste tweakers, ik heb even een vraag. Ik heb een huis gekocht, waarvan ik 22 maart de sleutel krijg. Nu wil ik direct wat energiebesparende maatregelen treffen, waaronder de aanschaf van zonnepanelen. Nu ben ik momenteel alleenstaand, maar wie weet kom ik in de toekomst wel weer iemand tegen. Op dit moment als alleenstaande en fulltime werkende zal ik een geschat verbruik hebben van zo'n 2150kWh. Nu heb ik een offerte ontvangen voor een oost-west opstelling. Mijn toekomstige woning heeft namelijk een schuin dak, met een helft op het oosten en een helft op het westen. In het voorstel liggen er op iedere zijde 6 panelen (JA Solar JAM6 300 full black). Als omvormer wordt de Growatt 3600 MTL-S + wifi aangeboden. De verwachte opbrengst is 2718 kWh. Wat denken jullie, is dit handig in mijn situatie, of is het teveel capaciteit en kan ik beter voor bijvoorbeeld 2x 5 panelen gaan?
ik zal mijn oost-west verhaal nog maar eens een keer vertellen dan. ;)

http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door dat oost en west een ander moment hun top halen kun je gewoon met een kleinere omvormer af.
en dat is een leuke hap goedkoper. ;)
dit was 5660Wp op een 3300VA omvormer.
hoeveel kleiner hangt weer af van de dak hoek (ik ga uit van een standaard 45 graden dak in mijn verhaal. dus aanpassen als nodig.)

ik zie liever dat je 2x6x300Wp doet als 2x5x300Wp.
de panelen die je kiest hebben maar 32Vmpp x 6 = 192Vmpp.
dat is helaas wel een beetje laag voor een omvormer.
ik zie nog liever dat je 2x8x300Wp doet geeft een beter Vmpp voor omvormer.
(en het allerbeste is 2x12x300Wp, maar begrijp dat het dan wel een beetje veel is. ;) )

de omvormer kan met 2x8x300Wp nog steeds een 3000W zijn met 2x een mpp.
voorbeeld omvormer SMA sunnyboy 3.0 (maar ook vele andere omvormers mogenlijk.)
kun je een test opstelling in vullen met:
https://www.sunnydesignweb.com
geeft je wat ideeën over wat mogenlijk is. ;)
(dit is geen perfect programma, maar helpt wel als je nog beginner bent.)

dat je teveel kWh opwekt, dat boeit niet meer.
prijzen van PV zijn nu zo goedkoop dat het zelfs winst gevend is om het te doen.
en je kunt altijd nog een elektrische auto kopen of je huis gaan verwarmen met een warmtepomp.
maar dat hebben anderen al gezegt.
op maken is gewoon makkelijker als opwekken. ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@migjes je kan altijd een linkje plaatsen naar de reactie van toen. Nu is 25% van dit topic @migjes die hetzelfde verhaal verteld :p

• aegis
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-02 16:21
Heb nu 21 zonnepanelen 325wp Q Cells Q-Peak waarvan er 9 op zuid liggen op een valk triple en 12 op het dak in oost/west hierbij is een Solaredge 7EK geplaatst maar ik denk dat die eigenlijk te zwaar is. Het zou ook een Solaredge 4EK kunnen zijn volgens mij die kan 4000w nominaal aan en max 5400w. Dit omdat er nu altijd maar max 15 panelen in de zon zullen liggen en ik dan op rond 4340wp uit kom als ik rekening hou met het verlies van rendement door de hellingshoek en oost/west.

Klopt dit ook of is de 7EK toch de juiste omvormer voor mijn systeem?

https://bettyskitchen.nl

• Cranberry
@aegis Technisch kan je omvormer inderdaad wel een maatje kleiner, maar met een 3-fase SE mag je tot max 135% overdimensioneren. Met een 5kW-omvormer zit je daar net een beetje boven.

Ik heb, toen ik mijn set ontwierp hierover nog contact gehad met SE en hun antwoord was gewoon simpel: zie de guides/specs. Dus zelfs met een N/Z-systeem met steile helling waarvan elk mens begrijpt dat de ene zijde vrijwel nooit zon ziet, blijft SE bij z'n rules.

Technisch dus geen enkel probleem, maar in geval van garantie kun je een uitdaging hebben.

• Ton1969
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15-02 22:52
RaymondD schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:26:
[...]

Is dit probleem inmiddels verholpen? Ben wel nieuwsgierig wat er aan de hand was.
Het is nog niet opgelost, we hebben er 1 paneel met optimizer tussenuit gehaald.
Hierna liep de opbrengst weer op.
Volgende week hebben we meer tijd en plaatsen hem weer terug.
We weten in ieder geval dat het probleem daar zit en waar we moeten meten.

• vindalex
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 09:42
Hoi Tweakers,

Ik ben aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om zonnepanelen te plaatsen rekening houdend met een toekomstige dakkapel. Ik heb een aparte topic gestart maar nog geen feedback mogen ontvangen. Mochten jullie tijd hebben, zouden jullie dan eens kunnen kijken.

Bedankt

zonnepanelen legplan met toekomstige dakkapel

• Cranberry
Zo, eindelijk behoor ik ook weer tot de club PV-bezitters. Gisteren is e.e.a. geïnstalleerd;

10 panelen op ONO en 9 op WZW op een Goodwe 3600D-NS omvormer.
Vanwege schaduw zijn 10 panelen op ONO en 4 op WZW voorzien van een optimizer.
De panelen zijn 305Wp Full Black van NSP (tegenwoordig URE).

Nu maar hopen op veel zonuren én een gunstige regeling voor het salderen. Het eerste maak ik me geen zorgen over, het tweede ......

Allen die hebben meegedacht en (kritisch) commentaar hebben gegeven n.a.v. vragen die ik de afgelopen maanden heb gesteld: thx! _/-\o_

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:52
Ik had een offerte van mijn installateur om 28 x LG solar full black 320W inclusief omvormer en installatie voor +/- 10k. Nu beleden ze me van de week op dat ze hem ook aan kunnen bieden met AUO PM060MB4 panelen. Ook deze zijn 320w en zwart (hoewel ze volgens mij volgens de datasheet 325w zijn) Dan zou het geheel zo'n 500 euro goedkoper zijn

Nu zegt het merk me helemaal niets maar dat wil natuurlijk niets zeggen. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze panelen? In eerste instantie dacht ik liever wat extra kwaliteit en voor die LG panelen gaan, maar dat is enkel de naam. Of ze ook echt beter zijn weet ik eigenlijk niet.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Maverick
Ze lijken me niet helemaal zwart?
https://www.solar-bouwmar...00wp-full-black-copy.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lg-320wp-full-black.html (het is jammer dat solar-bouwmarkt verkeerde fotos plaatst hier - zie datasheet)

Ik heb panasonic hit kuro 325 Wp. (jaja duur he? :+ )
https://tweakers.net/ext/f/UpcSLXfsr0NuzUX4N6HhUI0t/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/AymZKHSwFgUQg1SWm9nYeafh/thumb.jpg

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 09-02-2019 18:25 (68%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• JME
  • Laatst online: 16:04

JME

zeg maar Jamie

Inmiddels is semsportal hier weer bijgewerkt met de ontbrekende dagen!

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:33
Cranberry schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:12:
Zo, eindelijk behoor ik ook weer tot de club PV-bezitters. Gisteren is e.e.a. geïnstalleerd;

[Afbeelding: PV_ONO]

[Afbeelding: PV_WZW]

10 panelen op ONO en 9 op WZW op een Goodwe 3600D-NS omvormer.
Vanwege schaduw zijn 10 panelen op ONO en 4 op WZW voorzien van een optimizer.
De panelen zijn 305Wp Full Black van NSP (tegenwoordig URE).

Nu maar hopen op veel zonuren én een gunstige regeling voor het salderen. Het eerste maak ik me geen zorgen over, het tweede ......

Allen die hebben meegedacht en (kritisch) commentaar hebben gegeven n.a.v. vragen die ik de afgelopen maanden heb gesteld: thx! _/-\o_
Het zijn mooie panelen lijkt mij? Ze lijken wat mat en niet top glanzend, die zoek ik ook nog voor op de garage. Panelen die niet teveel glanzen zodat het licht niet weerkaatst naar de aangrenzende huizen. Tips zijn welkom _/-\o_

PVoutput 2720WP ZW en Oost-West

• rowicom
JME schreef op zondag 10 februari 2019 @ 08:38:
Inmiddels is semsportal hier weer bijgewerkt met de ontbrekende dagen!
Hier is dat ook het geval. De portal lijkt bovendien sneller dan ooit te reageren bij het bekijken van real time of historische data. Prettig is dat.
Bovendien zie ik dat de logging nu eens per 60 tot maximaal 80 seconden naar de Semsportal plaatsvindt. Dat is wel eens anders geweest, eens per 300 seconden namelijk. Op deze manier krijg je grote, maar bijzonder gedetailleerde loggings, voor wat het waard is. Goed bezig bij Goodwe!

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:10

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

Cranberry schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:12:
Gefeliciteerd met de mooie installatie! Volgens mij had de installateur alleen een paar zwarte klemmen te weinig meegenomen en zijn er daarom enkele standaard klemmen gebruikt aan ONO zijde (?).

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

antonboonstra schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:52:
[...]

Gefeliciteerd met de mooie installatie! Volgens mij had de installateur alleen een paar zwarte klemmen te weinig meegenomen en zijn er daarom enkele standaard klemmen gebruikt aan ONO zijde (?).
Inderdaad. Dat gaat vanaf nu wel opvallen. Je ziet het pas als je het door hebt. Ik zou dat toch graag aangepast zien naar volledig zwart.

* CurlyMo controleert de eigen installatie nog eens

• Rol-Co
  • Laatst online: 19:45

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

antonboonstra schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:52:
[...]

Ik denk dat het lichtval is wat door de foto zo lijkt. Wel liggen ze hoog op de pannen lijkt het, welk montage materiaal is dit? Cf evo?

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:27
Maverick schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:54:
Ik had een offerte van mijn installateur om 28 x LG solar full black 320W inclusief omvormer en installatie voor +/- 10k. Nu beleden ze me van de week op dat ze hem ook aan kunnen bieden met AUO PM060MB4 panelen. Ook deze zijn 320w en zwart (hoewel ze volgens mij volgens de datasheet 325w zijn) Dan zou het geheel zo'n 500 euro goedkoper zijn

Nu zegt het merk me helemaal niets maar dat wil natuurlijk niets zeggen. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze panelen? In eerste instantie dacht ik liever wat extra kwaliteit en voor die LG panelen gaan, maar dat is enkel de naam. Of ze ook echt beter zijn weet ik eigenlijk niet.
AUO is voorheen BenQ.
Maakte panelen met Sunpower Maxeon cellen van de een na laatste generatie.
Mochten ze alleen verkopen in Asie, maar waren hier ook te koop onder naam Sunforte PM096B00

De andere series zijn met andere techniek cellen gemaakt.
Geen ervaring mee, alleen kort naar die Sunforte serie gekeken, maar die verdween van de markt.

Aan de naam te zien zijn het 60:cell panelen, dus Spanning rond de 33 volt
Maar dat zijn die LG ook.

Dan zou ik naar de datasheets kijken, en naar de temperatuur cooeficient etc. die is wel beter van de LG

• Rob roelofs 1
  • Laatst online: 19:20

Rob roelofs 1

3050Wp - Daikin Ururu sarara

Beste Tweakers, ben bezig met de voorbereiding voor aankoop pv installatie.
Heb op zuid op schans onderstaand in gedachten :
16 panelen LG 340Wp
1 omvormer Goodwe GW5000D
Nu heb ik volgende vragen :
Kan dit op een huisaansluiting van 1x35A?

Ik heb 4 schaduw panelen.
Welke optimizers adviseren jullie voor deze opstelling met de Goodwe omvormer.
Alleen die 4 panelen hoeven dan toch maar optimizers te krijgen?

Wil Zonneschans aanschaffen bij select zonnepanelen.
Iemand ervaring mee?

Hoor graag meningen en tips.

Rob roelofs 1 wijzigde deze reactie 10-02-2019 12:23 (9%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Rob roelofs 1
5000 watt terugleveren is geen probleem op 1x 35A
(maar 16 panelen in 1 string is ook een prima Vmpp spanning op een 3-fase omvormer, mocht je toekomstig beslissen. Op een 1-fase omvormer is dat 2 strings van 8 )

Tigo optimizers?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ts4-r-optimizing.html

Een SMA is niet heel veel duurder
https://www.mg-solar-shop...richter-SB5-0-1AV-40.html

Select zonnepanelen geen ervaring mee.
Maar kan je het niet zelf installeren?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 10-02-2019 12:30 (25%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Pagina: 1 ... 97 ... 100 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True