Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste
Acties:
  • 420.832 views

• Rob roelofs 1
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21-08 19:15

Rob roelofs 1

3050Wp - Daikin Ururu sarara

AUijtdehaag schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:26:
@Rob roelofs 1
5000 watt terugleveren is geen probleem op 1x 35A
(maar 16 panelen in 1 string is ook een prima Vmpp spanning op een 3-fase omvormer, mocht je toekomstig beslissen. Op een 1-fase omvormer is dat 2 strings van 8 )

Tigo optimizers?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ts4-r-optimizing.html

Een SMA is niet heel veel duurder
https://www.mg-solar-shop...richter-SB5-0-1AV-40.html

Select zonnepanelen geen ervaring mee.
Maar kan je het niet zelf installeren?
Top! Dank je wel voor response.
Wat ik ook nog aanvullend wil doen is 4 bestaande pv panelen toevoegen aan de omvormer, Goodwe of SMA. Dit zijn bestaande PV van 260wp. Kan dit?
En wat kan ik max terugvoeden op een 35A aansluiting?
Op het hellend dak heb ik nog een los setje draaien van 1230Wp. Deze wil ik ook laten doordraaien.
Totaal heb ik dan :
16x LG : 5440Wp
4x bestaand : 1040Wp
6x suntech hellend dak op aparte groep 1230Wp.
Gaat dit nog steeds goed dan??
Monteren gaat mij zelf helaas niet lukken. Geen kennis van.....iemand regio Nijmegen.
Maargoed, eerst de juiste keuzes maken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Rob roelofs 1
Misschien heeft @reneeke1970 daar een antwoord op.
Die heeft ook alles door elkaar (geloof ik) en tigo optimizers.

Als je toch zoveel geld uitgeeft aan LG panelen, gooi je die 4 toch op MP en koopt 4 LG panelen erbij?
Alles komt in 1 vlak te liggen?

Max terugleveren is 35 x 230 = 8050 watt

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 10-02-2019 12:47 (17%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

AUijtdehaag schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:46:
@Rob roelofs 1
Misschien heeft @reneeke1970 daar een antwoord op.
Die heeft ook alles door elkaar (geloof ik) en tigo optimizers.

Als je toch zoveel geld uitgeeft aan LG panelen, gooi je die 4 toch op MP en koopt 4 LG panelen erbij?
Alles komt in 1 vlak te liggen?

Max terugleveren is 35 x 230 = 8050 watt
Nee, die 4 komen op de carport, los van de 16 stuks.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 12:50
Rob roelofs 1 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:51:
[...]

Nee, die 4 komen op de carport, los van de 16 stuks.
Heb je überhaupt drie fase in huis, waarschijnlijk niet??
Je kunt die vier en zes aparte voorzien van optimizer en één lange string van maken voor drie fase omvormer.
Maar natuurlijk ook twee string van 13 maken en op één fase omvormer. Maar de kosten van de optimisers wegen niet op tegen een kleine omvormer erbij te houden. Heb tenminste niet het idee dat er ook schaduw problemen zijn?

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

reneeke1970 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:01:
[...]

Heb je überhaupt drie fase in huis, waarschijnlijk niet??
Je kunt die vier en zes aparte voorzien van optimizer en één lange string van maken voor drie fase omvormer.
Maar natuurlijk ook twee string van 13 maken en op één fase omvormer. Maar de kosten van de optimisers wegen niet op tegen een kleine omvormer erbij te houden. Heb tenminste niet het idee dat er ook schaduw problemen zijn?
@reneeke1970
6 stuks liggen op hellend dak 1230Wp geen schaduw westelijk en draaien op een SMA1200

4 stuks bestaand is verplaatsing naar Carport 1040 WP wel schaduw bij nieuwe Goodwe 5000omvormer plaatsen.

16 stuks (4 rijen van 4 op schans) 320 of 340Wp, 5400 WP, volledig zuid op Goodwe 5000 omvormer.(nieuw)
Van deze 16 stuks hebben er 4 schaduw.
Hoor graag je advies Reneeke, ook mbt optimizers of andere ideeën
Totaal dan : 1230 op 1 aparte groep en 6160wp op 1 aparte groep = 7390Wp totaal vermogen.

Mijn hoofdaansluiting van Enexis die binnenkomt in de mk is 1x35A...

• reneeke1970
Rob roelofs 1 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:27:
[...]

@reneeke1970
6 stuks liggen op hellend dak 1230Wp geen schaduw westelijk en draaien op een SMA1200

4 stuks bestaand is verplaatsing naar Carport 1040 WP wel schaduw bij nieuwe Goodwe 5000omvormer plaatsen.

16 stuks (4 rijen van 4 op schans) 320 of 340Wp, 5400 WP, volledig zuid op Goodwe 5000 omvormer.(nieuw)
Van deze 16 stuks hebben er 4 schaduw.
Hoor graag je advies Reneeke, ook mbt optimizers of andere ideeën
Totaal dan : 1230 op 1 aparte groep en 6160wp op 1 aparte groep = 7390Wp totaal vermogen.

Mijn hoofdaansluiting van Enexis die binnenkomt in de mk is 1x35A...
Die zes bestaande zou ik laten zitten op die sma omvormer. De overige worden dus twintig totaal, ik zou dat opsplitsen in 2×10 voor de twee aansluitingen op de goodwe.
Één string voorzien van optimiser ,de vier aparte, de vier in schaduw, en twee naar keuze.
Die twee naar keuze kun je achterwege laten, alleen die string van 8 die je dan krijgt geeft beetje lage string spanning, en dat geeft slechter rendement voor je omvormer.

Mocht je toch andere keuzes willen maken met andere omvormers, die string van tien met optimiser kan parallel met die string van zes panelen zonder optimiser!

Oh en twintig panelen geeft wel aftoppen op je omvormer dus ik zou een 6 kW nemen.
Je gaat wel in de knoop komen met je automaten en selectieviteit!!
Een twee keer 3/4 kW omvormer met ieder 16A automaat mag dan weer wel, stomme regels ook.....

reneeke1970 wijzigde deze reactie 10-02-2019 13:50 (8%)

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

reneeke1970 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:44:
[...]

Die zes bestaande zou ik laten zitten op die sma omvormer. De overige worden dus twintig totaal, ik zou dat opsplitsen in 2×10 voor de twee aansluitingen op de goodwe.
Één string voorzien van optimiser ,de vier aparte, de vier in schaduw, en twee naar keuze.
Die twee naar keuze kun je achterwege laten, alleen die string van 8 die je dan krijgt geeft beetje lage string spanning, en dat geeft slechter rendement voor je omvormer.

Mocht je toch andere keuzes willen maken met andere omvormers, die string van tien met optimiser kan parallel met die string van zes panelen zonder optimiser!

Oh en twintig panelen geeft wel aftoppen op je omvormer dus ik zou een 6 kW nemen.
Je gaat wel in de knoop komen met je automaten en selectieviteit!!
Een twee keer 3/4 kW omvormer met ieder 16A automaat mag dan weer wel, stomme regels ook.....
@reneeke1970
Okee! Dank je voor de reactie.
Met andere woorden; veilig dit uitvoeren lukt niet? Of ik moet naar twee omvormers? Of is dat weer te ver gezocht?
En als Enexis van een 1x35A een 3x25A hoofdaansluiting maakt? Mag het dan wel?

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Of een 16A zekering verwisselen naar een 20A dan kan ik naar 4600Kw, neem ik 5000Wp panelen maximaal en dan kan het wel. Toch?

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:51
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:17:
@Maverick
Ze lijken me niet helemaal zwart?
https://www.solar-bouwmar...00wp-full-black-copy.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lg-320wp-full-black.html (het is jammer dat solar-bouwmarkt verkeerde fotos plaatst hier - zie datasheet)

Ik heb panasonic hit kuro 325 Wp. (jaja duur he? :+ )
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ach, de kleur maakt me niet heel veel uit. Als ik zo op de datasheet kijk lijken ze vrijwel gelijk qua uiterlijk.
jacovn schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:34:
[...]

AUO is voorheen BenQ.
Maakte panelen met Sunpower Maxeon cellen van de een na laatste generatie.
Mochten ze alleen verkopen in Asie, maar waren hier ook te koop onder naam Sunforte PM096B00

De andere series zijn met andere techniek cellen gemaakt.
Geen ervaring mee, alleen kort naar die Sunforte serie gekeken, maar die verdween van de markt.

Aan de naam te zien zijn het 60:cell panelen, dus Spanning rond de 33 volt
Maar dat zijn die LG ook.

Dan zou ik naar de datasheets kijken, en naar de temperatuur cooeficient etc. die is wel beter van de LG
Tja, die getallen zien er wat beter uit voor de LG inderdaad. Vraag me dan alleen af of je dat in de praktijk gaat merken en of je die 500 euro dan terugverdient. Zoals ik het in de sheets lees zit er minder dan een procent verschil de opbrengst bij 30 graden buitentemperatuur. Dat zou dus iets van 5 cent zijn op een zonnige dag. (ik reken wat ruim en kort door de bocht, gaat om de ordegrootte, heb zo'n 9kWp op het dak liggen straks) Gaat toch geen meetbare verschillen opleveren wel? (of begrijp ik niet hoe ik de data moet interpreteren?)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-08 23:12
Weet iemand nog of je ergens je oriëntatie van je dak kunt bekijken ?
Voorheen gebruikte ik altijd Google Compass, maar dat is nu een betaalde versie geworden.

2250 WP Zuid PVoutput

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:00

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

MdO82 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:53:
Voorheen gebruikte ik altijd Google Compass, maar dat is nu een betaalde versie geworden.
Kompas op je telefoon? Niet loepzuiver maar wel goed te doen.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• fmb
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-08 22:36
Met Sketchup kan dit ook. Je kan google maps achtergrond laden met Noord boven, dan kom je een heel eind ;-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maverick schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:56:
[...]

Ach, de kleur maakt me niet heel veel uit. Als ik zo op de datasheet kijk lijken ze vrijwel gelijk qua uiterlijk.

[...]

Tja, die getallen zien er wat beter uit voor de LG inderdaad. Vraag me dan alleen af of je dat in de praktijk gaat merken en of je die 500 euro dan terugverdient. Zoals ik het in de sheets lees zit er minder dan een procent verschil de opbrengst bij 30 graden buitentemperatuur. Dat zou dus iets van 5 cent zijn op een zonnige dag. (ik reken wat ruim en kort door de bocht, gaat om de ordegrootte, heb zo'n 9kWp op het dak liggen straks) Gaat toch geen meetbare verschillen opleveren wel? (of begrijp ik niet hoe ik de data moet interpreteren?)
Je kan het vergelijken met de keuze, welke auto kies ik?
Persoonlijke keuzes dus. Welke over 10 jaar nog steeds rond rijd is maar de vraag.
Maar een ding is zeker, ze brengen je allebei van A naar B.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-08 23:12
Rol-Co schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:10:
[...]

Kompas op je telefoon? Niet loepzuiver maar wel goed te doen.
Zou een mooie oplossing zijn alleen de afstand is 180km ;)
Ik ga wel eens kijken wat ik met Sketchup kan :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Hytsky
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 21-08 21:08
Beste tweakers,

Voor een uitbreiding van onze huidige installatie, willen wij 20 panelen bijplaatsen van 300WP all black

Waarbij wij twijfelen of wij dienen te gaan voor
JA-Solar (JAM60S02-300-PR-BK 5BB)
Longi (LR6-60PB-300M)
Sharp (NU-AK 300B) (verwacht in Maart in Ndederland, zie tevens onderstaande link, voor productinformatie

https://www.sharp.nl/cps/...ules.htm?product=NUAK300B

Waarbij wij ons afvragen hoe de JA-Solar panelen op het dak uitzien en indien mogelijk graag wat fotos van zouden willen zien die deze reeds op het dak hebben geplaatst.

Van de Longi panelen hebben reeds verschillende mensen fotos gepost, wat er zeer goed uitzien.

De Sharp panelen hebben op dit moment onze voorkeur maar hiervan zijn nog geen foto`s van beschikbaar, aangezien deze pas net op de markt zijn. Deze hebben onze voorkeur omdat we reeds reeds 84 NUSC360 panelen hebben liggen, waarbij dus alles van een merk zou zijn.

Aangezien wij gebruik maken van Solaredge en P850 optimizers zijn wij niet merk of type gebonden.

Hierbij is het de vraag of het de moeite waard is om te wachten op de Sharp panelen, of beter nu zo snel mogelijk het volledige dak vol te leggen.

Hytsky wijzigde deze reactie 10-02-2019 17:10 (43%)
Reden: onvolledige post

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:31:
[...]

Zou een mooie oplossing zijn alleen de afstand is 180km ;)
Ik ga wel eens kijken wat ik met Sketchup kan :)
Om 12:30 bellen en vragen waar de zon staat t.o.v het dak? :P ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Hytsky schreef op zondag 10 februari 2019 @ 17:04:
Beste tweakers,

Voor een uitbreiding van onze huidige installatie, willen wij 20 panelen bijplaatsen van 300WP all black

Waarbij wij twijfelen of wij dienen te gaan voor
JA-Solar (JAM60S02-300-PR-BK 5BB)
Longi (LR6-60PB-300M)
Sharp (NU-AK 300B) (verwacht in Maart in Ndederland, zie tevens onderstaande link, voor productinformatie

https://www.sharp.nl/cps/...ules.htm?product=NUAK300B

Waarbij wij ons afvragen hoe de JA-Solar panelen op het dak uitzien en indien mogelijk graag wat fotos van zouden willen zien die deze reeds op het dak hebben geplaatst.

Van de Longi panelen hebben reeds verschillende mensen fotos gepost, wat er zeer goed uitzien.

De Sharp panelen hebben op dit moment onze voorkeur maar hiervan zijn nog geen foto`s van beschikbaar, aangezien deze pas net op de markt zijn. Deze hebben onze voorkeur omdat we reeds reeds 84 NUSC360 panelen hebben liggen, waarbij dus alles van een merk zou zijn.

Aangezien wij gebruik maken van Solaredge en P850 optimizers zijn wij niet merk of type gebonden.

Hierbij is het de vraag of het de moeite waard is om te wachten op de Sharp panelen, of beter nu zo snel mogelijk het volledige dak vol te leggen.
Ja-solar

• reneeke1970
Rob roelofs 1 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:52:
Of een 16A zekering verwisselen naar een 20A dan kan ik naar 4600Kw, neem ik 5000Wp panelen maximaal en dan kan het wel. Toch?
20a is niet selectief aan de 35......oh wacht toch wel, factor 1.6 dacht ik. Ja mijn interesseert dat geen bal, ik ben niet bang voor verzekering gezeur. Maar meeste mensen wel.
Als je 3×25 laat ombouwen kun je naar drie fase omvormer toe. Met één fase blijf je aan 16 ampère automaat zitten als je de regeltjes wilt volgen.
Maar 2×20 automaat met 4 kW omvormer mag denk ik wel op 35 hoofd zekering. Als het niet zo is moet er even iemand gaan roepen hier???

• Flanky
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 21-08 00:08
reneeke1970 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:11:
[...]

20a is niet selectief aan de 35......oh wacht toch wel, factor 1.6 dacht ik. Ja mijn interesseert dat geen bal, ik ben niet bang voor verzekering gezeur. Maar meeste mensen wel.
Als je 3×25 laat ombouwen kun je naar drie fase omvormer toe. Met één fase blijf je aan 16 ampère automaat zitten als je de regeltjes wilt volgen.
Maar 2×20 automaat met 4 kW omvormer mag denk ik wel op 35 hoofd zekering. Als het niet zo is moet er even iemand gaan roepen hier???
Hoi hier is doodleuk een 25A automaat geïnstalleerd op 1 fase aansluiting 16 x 270 wp, mag dat dan officieel niet?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• Hytsky
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 21-08 21:08
Op deze foto lijken de busbars nog heel erg zichtbaar in vergelijking tot andere full blacks. Komt dit door de hoek van de foto?
Of zijn deze daadwerkelijk beter zichtbaar?

Kon wel verschillende fotos vinden van de Longi LR6-60PB-300M, deze zien er wel goed zwart uit.

Heb dit tevens aan de verkoper gevraagd maar die gaf aan dat er weinig verschil in looks moet zijn tussen deze twee.

In onze offerte zijn de Longi panelen en jasolar om nabij even duur. Maar JA-solar heeft 12 in plaats van 10 jaar garantie, om deze reden neigen we naar de JAsolar panelen.

Hoop daarom dat eventuele andere ook eventueel paar fotos posten.

• iDEOwen
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15-08 14:48
Hey Medetweakers,

Op aanraden van mensen op het forum heb ik een 'groepsaankoop' geannuleerd en offertes bij andere opgevraagd. Nu is er 1 partij waar ik een goed gevoel bij heb, en zij lever eigenlijk 3 soorten panelen:

REC N-PEAK 320 black
BENQ AUO SunBravo 320 all black
LG Neon 2 Black 320 all black

Ik zou gaan voor 11 panelen, met optimizers en een Sunny Boy 3.0. En nu zitten de REC & AUO op vrijwel dezelfde prijs. Voordeel REC, 20 jaar garantie (tov 15 op de AUO). Voordeel AUO is all black.
Nu kosten de LG panelen (bij 11 stuks) zo'n 490 euro extra tov die andere 2 (LG koopt het bedrijf niet in met grote korting). Enige voordeel wat ik zie is de 25 jaar garantie (en ook mooi all black).
Wat zou jullie voorkeur hebben als je uit deze 3 zou moeten kopen, is de LG ook echt beter dan die andere 2 los van de 25 jaar garantie?

Thnx!

Apple Certified Trainingen

• Rol-Co

Rol-Co

Hytsky schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:53:
[...]

Op deze foto lijken de busbars nog heel erg zichtbaar in vergelijking tot andere full blacks. Komt dit door de hoek van de foto?
Of zijn deze daadwerkelijk beter zichtbaar?

Kon wel verschillende fotos vinden van de Longi LR6-60PB-300M, deze zien er wel goed zwart uit.

Heb dit tevens aan de verkoper gevraagd maar die gaf aan dat er weinig verschil in looks moet zijn tussen deze twee.

In onze offerte zijn de Longi panelen en jasolar om nabij even duur. Maar JA-solar heeft 12 in plaats van 10 jaar garantie, om deze reden neigen we naar de JAsolar panelen.

Hoop daarom dat eventuele andere ook eventueel paar fotos posten.
Zijn ze ook best wel, wel zijn dit de 260Wp all black, dus ietsje ouder.
Foto van dichtbij.
https://static.afbeelding.../1902/522903/Y34pADig.jpg

Toen ik deze kocht bij een handelaar had hij diverse merken in full black en zagen er op de sticker aan de achterkant na allemaal het zelfde uit. Alleen high end merken zoals de panasonic hit, eurener lijken zwarter.

Rol-Co wijzigde deze reactie 10-02-2019 23:13 (10%)

• Mr3MrsSmith
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21-08 16:52
Korte maar lastige vraag,

Is het echt noodzakelijk een PV systeem te aarden ?

Ik kom nergens een goed antwoord hier op tegen.

Het systeem komt op een pannendak. Montage systeem is Clickfit Evo.

Aluminium dat geanodiseerd is geleid ook niet. Vandaar of het nou echt noodzakelijk is om de lag eraf te blaffen of te kerven.
En dan mocht het nu toch noodzakelijk zijn.

Soepel Koper draad vertinnen neem ik aan bij het oogje (of eraan solderen) want dat is natuurlijk binnen no-time geoxideerd.

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21-08 18:01

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Flanky schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:40:
[...]

Hoi hier is doodleuk een 25A automaat geïnstalleerd op 1 fase aansluiting 16 x 270 wp, mag dat dan officieel niet?
Selectiviteit ie een aanbeveling, en waar dat niet snel sabotage (overbruggen van veiligheden) in de hand werkt, kan het alleen een keertje lastig zijn.
Bij een PV omvormer die geen aanloop stroom kent, maar juist netjes via de MPP vermogen opbouwt, zal je nooit last hebben van een kapotte zekering die maar 1 stap groter is (dus niet selectief), behalve als je omvormer een volle kortsluiting geeft op de AC kant (dan zou het kunnen voorkomen dat niet de kleinte zekering eruit gaat). En die kans is niet zo groot en zal niet veel voorkomen.
In een werkplaats waar veel mensen werken en waar een financieel nadeel hangt aan steeds zwart licht ligt sabotage van veiligheid wel voor de hand en daar mag het dus weer niet.

(@andre1973 begint met het selectiviteits-verhaaltje een beetje op @migjes te lijken met zijn tekening met die 2 tieten)

Andre1973 wijzigde deze reactie 11-02-2019 00:27 (7%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21-08 18:01

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Mr3MrsSmith schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:14:
Korte maar lastige vraag,

Is het echt noodzakelijk een PV systeem te aarden ?

Ik kom nergens een goed antwoord hier op tegen.

Het systeem komt op een pannendak. Montage systeem is Clickfit Evo.

Aluminium dat geanodiseerd is geleid ook niet. Vandaar of het nou echt noodzakelijk is om de lag eraf te blaffen of te kerven.
En dan mocht het nu toch noodzakelijk zijn.

Soepel Koper draad vertinnen neem ik aan bij het oogje (of eraan solderen) want dat is natuurlijk binnen no-time geoxideerd.
Tja... deze regel is volgens mij niet voor niets pas sinds 2017 ingevoerd. Waarschijnlijk omdat ie zowel veiligheid als een dodelijke klap kan betekenen. Als het goed is ziet de omvormer een isolatie fout sneller bij een geaard systeem, en gaat een expert die weet dat ie moet meten tussen de + en de - en de aarde van het systeem voordat ie wat vastpakt aan de gang. Maar bij een geaard systeem met een fout kan je een doodklap krijgen omdat je opeens een gesloten circuit maakt als je 1 draad aanraakt. Persoonlijk vind ik dat je het heel duidelijk zou moeten aangeven als het systeem geaard is. Je maakt van een zwevend (wat in principe een veilig net is, dat is ook expres zo gemaakt in hotel badkamers, dat scheerstopcontact) een geaard net.

meestal word er een oogje geknepen aan een soepele draad, dan wel een oogje gebogen aan een vertinde massieve draad. En dan met een zelftapper ergens in de rail waar ie binnen een paar maanden zo goed als geen contact meer maakt met het allu omdat dat als een razende weer annodiseerd.

Andre1973 wijzigde deze reactie 11-02-2019 00:37 (9%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-08 23:26
wopper schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:19:
[...]

Het zijn mooie panelen lijkt mij? Ze lijken wat mat en niet top glanzend, die zoek ik ook nog voor op de garage. Panelen die niet teveel glanzen zodat het licht niet weerkaatst naar de aangrenzende huizen. Tips zijn welkom _/-\o_
Ze zien er op de foto idd best netjes uit. Vanuit een andere hoek viel me op dat ze toch wel wat schittering geven. Het mooie vind ik dat de busbars aan de zijkanten (landscape)/boven/onderkant (portrait) niet zichtbaar zijn en ze dus een meer 'full black' uitstaling hebben. Als je dit belangrijk vind, ontkom je er m.i. niet aan panelen in je omgeving te bekijken en evt. aan te bellen om na te vragen welke panelen er op het dak liggen. En dan nog is het altijd even afwachten hoe e.e.a. uitpakt op je eigen dak.
Je zou naar LG's kunnen kijken, al zijn die wel wat prijziger dan de meest toegepaste panelen. Wellicht zijn de Denim's 300Wp ook een goeie, maar ik heb deze in mijn omgeving nergens kunnen vinden.
antonboonstra schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:52:
[...]

Gefeliciteerd met de mooie installatie! Volgens mij had de installateur alleen een paar zwarte klemmen te weinig meegenomen en zijn er daarom enkele standaard klemmen gebruikt aan ONO zijde (?).
Thanks! Scherp gezien! Er waren inderdaad klemmen en eindkappen tekort, zodat de installateur tijdelijk even anderen heeft gebrukt.
@CurlyMo ze worden absoluut nog vervangen
@Rol-Co Het is geen lichval. Het zijn idd andere klemmen. Montagemateriaal is ClickFit Evo.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:41
Rol-Co schreef op zondag 10 februari 2019 @ 22:50:
[...]

Toen ik deze kocht bij een handelaar had hij diverse merken in full black en zagen er op de sticker aan de achterkant na allemaal het zelfde uit. Alleen high end merken zoals de panasonic hit, eurener lijken zwarter.
Zelfs een zwarte sunpower is niet altijd zwart.. afhankelijk van de hoek van het licht zie je de cellen zitten en wordt paneel beetje blauw achtig.

Zoom maar in op de foto
Zijkant

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-08 23:26
@jacovn klopt inderdaad wat je zegt over zwarte panelen.

@Chris_82 heeft daar in het verleden een verklaring voor gepost.

• Mr3MrsSmith
Andre1973 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 00:34:
[...]

Tja... deze regel is volgens mij niet voor niets pas sinds 2017 ingevoerd. Waarschijnlijk omdat ie zowel veiligheid als een dodelijke klap kan betekenen. Als het goed is ziet de omvormer een isolatie fout sneller bij een geaard systeem, en gaat een expert die weet dat ie moet meten tussen de + en de - en de aarde van het systeem voordat ie wat vastpakt aan de gang. Maar bij een geaard systeem met een fout kan je een doodklap krijgen omdat je opeens een gesloten circuit maakt als je 1 draad aanraakt. Persoonlijk vind ik dat je het heel duidelijk zou moeten aangeven als het systeem geaard is. Je maakt van een zwevend (wat in principe een veilig net is, dat is ook expres zo gemaakt in hotel badkamers, dat scheerstopcontact) een geaard net.

meestal word er een oogje geknepen aan een soepele draad, dan wel een oogje gebogen aan een vertinde massieve draad. En dan met een zelftapper ergens in de rail waar ie binnen een paar maanden zo goed als geen contact meer maakt met het allu omdat dat als een razende weer annodiseerd.
@Andre1973 Precies,

dus toch......

ik heb het even opgezocht en inderdaad vanaf 1 januari 2017 dient het frame geaard te worden.
Echter omdat het toch feitelijk niet echt zin heeft denk ik dat de enige oplossing is om de dak haak te aarden.
Deze is niet van aluminium en hier kan je zonder problemen een verbinding aanmaken die wel goed blijft. Echter verbinding met de rail is natuurlijk weer niet gegarandeerd.

Eventueel met een vlakke tandring of contact ring.
En dan een likje Hammerite erover of iets dergelijks om duurzaam van de buitenlucht af te sluiten.

info linkje

https://fritts.nl/aarding-zonnepanelen/

• Qosmic
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:31
Even een vraagje mbt over en onderdimensioneren.

Ik heb nu 4 245wp Panelen op een Goodwe 1000-NS omvormer.

Nu heb ik afgelopen jaar gemerkt dat ik op mooie dagen met een optimale parabool de omvormer voor 80% belast.
Mijn inziens is er dus nog ruimte om 1 paneel bij te leggen.
Dit kan ik goedkoop via via doen.

Maar belast ik op die manier de omvormer niet teveel op mooie dagen?
Is het beter dat hij bv op 80% draait dan ipv continu 90 of 100%.

Mijn inziens is het wel voordeliger om er nog een paneel op aan te sluiten omdat ik dan maximaal de capiciteit van de omvormer gebruik en hij ook eerder aan zijn opstarspanning zit en dus eerder begint met opwekken.

Stop chasing the dream, you're already living it

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:15
@Qosmic

Ik denk altijd maar: een dakpan levert niets op.

Je kan volgens mij zonder problemen een paneel bijleggen en aansluiten.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:36
Hoe continu is "continu"? Met een extra paneel haal je waarschijnlijk de 100% ja, misschien een paar uur per dag, op een mooie dag.

De overige 8700 uur per jaar zit'ie nog steeds ver onder zijn maximale werkpunt.

zcflevo.nl

• [m]engineer
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10-08 20:03
iDEOwen schreef op zondag 10 februari 2019 @ 22:13:
Hey Medetweakers,

Op aanraden van mensen op het forum heb ik een 'groepsaankoop' geannuleerd en offertes bij andere opgevraagd. Nu is er 1 partij waar ik een goed gevoel bij heb, en zij lever eigenlijk 3 soorten panelen:

REC N-PEAK 320 black
BENQ AUO SunBravo 320 all black
LG Neon 2 Black 320 all black

Ik zou gaan voor 11 panelen, met optimizers en een Sunny Boy 3.0. En nu zitten de REC & AUO op vrijwel dezelfde prijs. Voordeel REC, 20 jaar garantie (tov 15 op de AUO). Voordeel AUO is all black.
Nu kosten de LG panelen (bij 11 stuks) zo'n 490 euro extra tov die andere 2 (LG koopt het bedrijf niet in met grote korting). Enige voordeel wat ik zie is de 25 jaar garantie (en ook mooi all black).
Wat zou jullie voorkeur hebben als je uit deze 3 zou moeten kopen, is de LG ook echt beter dan die andere 2 los van de 25 jaar garantie?

Thnx!
Let wel op dat dit 25 jaar lineare output garantie is en dus geen echte 25 jaar garantie. De garantie is 12 jaar. Dus mocht je paneel na 13 jaar kapot gaan heb je geen garantie.

Verder zijn er meerdere merken die dit soort garanties leveren. Zelf heb ik Axitec panelen liggen. Daar zit zelfs 15 jaar productgarantie en 25 jaar lineare output garantie op. Alhoewel die panelen een stuk goekoper zijn dan de LG panelen. Oftewel: De garantie wil niet zo veel zeggen :)

Qua output zit het wel goed bij deze goedkopere panelen:
http://i63.tinypic.com/vrbl1x.png

Maar waarom een SMA sunnyboy en optimizers? En niet alleen Optitrac?

• Qosmic
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:31
mcDavid schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:57:
Hoe continu is "continu"? Met een extra paneel haal je waarschijnlijk de 100% ja, misschien een paar uur per dag, op een mooie dag.

De overige 8700 uur per jaar zit'ie nog steeds ver onder zijn maximale werkpunt.
ja precies, dat is idd ook nog een punt, laat het op een hele goede dag 2 a 3 uur zijn dat ik 100% haal. Maar de overige dagen en dagen zoals vandaag zit hij er ver onder.

Stop chasing the dream, you're already living it

• Roelio86
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-07 15:06
migjes schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:30:
[...]

ik zal mijn oost-west verhaal nog maar eens een keer vertellen dan. ;)

[Afbeelding]
door dat oost en west een ander moment hun top halen kun je gewoon met een kleinere omvormer af.
en dat is een leuke hap goedkoper. ;)
dit was 5660Wp op een 3300VA omvormer.
hoeveel kleiner hangt weer af van de dak hoek (ik ga uit van een standaard 45 graden dak in mijn verhaal. dus aanpassen als nodig.)

ik zie liever dat je 2x6x300Wp doet als 2x5x300Wp.
de panelen die je kiest hebben maar 32Vmpp x 6 = 192Vmpp.
dat is helaas wel een beetje laag voor een omvormer.
ik zie nog liever dat je 2x8x300Wp doet geeft een beter Vmpp voor omvormer.
(en het allerbeste is 2x12x300Wp, maar begrijp dat het dan wel een beetje veel is. ;) )

de omvormer kan met 2x8x300Wp nog steeds een 3000W zijn met 2x een mpp.
voorbeeld omvormer SMA sunnyboy 3.0 (maar ook vele andere omvormers mogenlijk.)
kun je een test opstelling in vullen met:
https://www.sunnydesignweb.com
geeft je wat ideeën over wat mogenlijk is. ;)
(dit is geen perfect programma, maar helpt wel als je nog beginner bent.)

dat je teveel kWh opwekt, dat boeit niet meer.
prijzen van PV zijn nu zo goedkoop dat het zelfs winst gevend is om het te doen.
en je kunt altijd nog een elektrische auto kopen of je huis gaan verwarmen met een warmtepomp.
maar dat hebben anderen al gezegt.
op maken is gewoon makkelijker als opwekken. ;)
Nog bedankt voor je uitgebreide reactie en toelichting.
Ik ga het sowieso bij 2x 6 panelen houden dan, 2x 8 gaat helaas niet mooi passen.
Wat betreft de omvormer, dit lijkt me een heel goed punt.
De 3600 kan vervangen worden voor een 3000.
Ik zie dat de Growatt 3000 MTL-S een mpp van min 160V moet hebben.
Met de 192V zit ik dan wel veilig lijkt me? Of zie ik dat verkeerd?

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:28:
[...]

Zelfs een zwarte sunpower is niet altijd zwart.. afhankelijk van de hoek van het licht zie je de cellen zitten en wordt paneel beetje blauw achtig.

Zoom maar in op de foto
[Afbeelding: Zijkant]
Ik vind ze toch goed zwart hoor, hit kuro lijkt ook blauw bij bepaalde lichtval en op foto.
Zwarter word het niet denk ik.

Eurener 315Wp

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
Roelio86 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:15:
[...]

Nog bedankt voor je uitgebreide reactie en toelichting.
Ik ga het sowieso bij 2x 6 panelen houden dan, 2x 8 gaat helaas niet mooi passen.
Wat betreft de omvormer, dit lijkt me een heel goed punt.
De 3600 kan vervangen worden voor een 3000.
Ik zie dat de Growatt 3000 MTL-S een mpp van min 160V moet hebben.
Met de 192V zit ik dan wel veilig lijkt me? Of zie ik dat verkeerd?
no prob.

tja met 2x6x300Wp dus 1800Wp per mpp.
dan zou je eigenlijk wel af kunnen met een 2,5kW omvormer.
maar dan heb je de hosola bright 2500MTL, en die heeft weer een beperking van maar 1500W per mpp.
en dan is weer net jammer. (zou nog wel kunnen, maar de kosten besparing is mij te klein.)

de Growatt 3000 MTL-S zegt een 160V om te straten nodig te hebben.
maar ik vermoed dat het een 160Voc is, dus daar ben je veel sneller als je denkt.
(eigenlijk is die start V niet interessant, is er minimaal licht dat haalt een paneel gewoon zijn Voc/Vmpp.
alleen als er meer licht is dan gaat de Ampp omhoog.
Vmpp X Ampp = W. ;)
de de V uit de panelen kun je vrijwel als stabiel zien, alleen de temperatuur van de cellen heeft daar invloed op.)

maar oke, 6x, kun je er echt geen 7x of 8x van maken?
dit is echt een aanrader, levert al snel een extra % per Wp aan kWh op.
tikt toch aan. ;)
(voor de duidelijkheid het kan wel met 6x een gewoon paneel, voor als je echt wil.)

als het echt niet kan, dan check de volgende panelen eens:
https://www.winkelman-zon...-325w-zwart-hybrid/51646/
die leveren geen 32Vmpp maar een 60Vmpp, met 6x zit je dan in eens bijna perfect in het bereik van de omvormer.

jep, helaas het zijn dure panelen, maar door hun opbouw leveren ze wel een paar % meer kWh per Wp.
en het kost per paneel net zo goed 1x een bevestiging klem, maar die klem houd dan meer Wp vast.
en het laten installeren kost precies even veel tijd dus is net zo duur wat je weer over meer Wp en kWh opbrengst kunt verdelen.
dus het valt best mee.

uiteindelijk ben je wel wat duurder uit, maar dan heb je wel een leukere set met flink meer opbrengst.
die mag je zeker overwegen. ;)
op maken van de kWh's is veel makkelijker als het opwekken.
gewoon je huis elektrich verwarmen of elektrische auto, of kinderen, poef het is op. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
jacovn schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:28:
[...]

Zoom maar in op de foto
[Afbeelding: Zijkant]
Klopt dat viel mij ook op bij mijn sunpowers, het verkleurd behoorlijk. De marketing flyers zijn wat eentoniger qua zwart _/-\o_

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 07:31
Google maps, rechtermuis op het kompasje en dan inspect element, zoek naar:
style="transform: rotate(0deg)
Met Ctrl+muis draaien zodat panelen/dak naar beneden van scherm kijken, 180 min dat getal en je weet je oriëntatie.

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• iDEOwen
Marijnsp schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:00:
[...]

Let wel op dat dit 25 jaar lineare output garantie is en dus geen echte 25 jaar garantie. De garantie is 12 jaar. Dus mocht je paneel na 13 jaar kapot gaan heb je geen garantie.

Maar waarom een SMA sunnyboy en optimizers? En niet alleen Optitrac?
Op de LG Panelen zit behalve 25 jaar prestatiegarantie (86%) dus ook 25 jaar productgarantie! Zie hier: https://www.lg.com/nl/business/neon-2

De REC & AUO hebben ook beide 25 jaar prestatie garantie (REC 86%, AUO 85%), maar product garantie is dus 20 (REC) en 15 (AUO) jaar.

Probeer dus achter te komen welke meer efficiency bij een lagere straling, maar dat kan ik niet echt opmaken uit de documentatie.

Wat betreft de vraag: "waarom optimizers?" Omdat ik in de wat koudere maanden de zon wat lager staat, en ik daardoor meer last heb van de schaduw van een k*tboom (veels te groot voor in de straat, maar dat is weer een andere discussie). Optitrac geeft daardoor minder efficiency dan het gebruik met optimizers (als ik de documentatie mag geloven).

Ik vraag mij af of de Sunny Boy 3.0 wel 'groot genoeg' is. Max output is 3000 Watt. Is dat met 11x 320 Wp (3580 Wp) wel voldoende? Of is een 3.6 aan te raden?

• ing_stripe
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10:55
iDEOwen schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:44:
[...]

Op de LG Panelen zit behalve 25 jaar prestatiegarantie (86%) dus ook 25 jaar productgarantie! Zie hier: https://www.lg.com/nl/business/neon-2
Let even op het type nummer:
LG320N1K-A5 heeft 12 jaar produktgarantie
LG320N1K-V5 heeft 25 jaar produktgarantie

Het zijn allebei Neon 2 all blacks met vrijwel dezelfde specs

::.live pvoutput.:. UniFi Fan .:. ESP8266 knutselaar .:. Domotica hobbyist .::

• iDEOwen
ing_stripe schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:31:
[...]

Let even op het type nummer:
LG320N1K-A5 heeft 12 jaar produktgarantie
LG320N1K-V5 heeft 25 jaar produktgarantie

Het zijn allebei Neon 2 all blacks met vrijwel dezelfde specs
Bij mij ging het idd op de A5! Maar, de Datasheet die ik heb (nieuwe versie dan op de LG site), geeft ook 25 jaar garantie aan. Op de oude sheet staan ook lager percentages voor de performancegarantie na 25 jaar (gaat van 83,9 naar 86%... hoewel de V5 zelfs op de 89,6% zit). Ook op de internationale LG site staat de 25 jaar: https://www.lg.com/us/bus...l-products/lg-LG320N1K-A5
Neig nu toch wel een beetje meer naar de REC panelen (alhoewel niet all black)

• AUijtdehaag
  • Niet online
iDEOwen schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:44:
[...]

De REC & AUO hebben ook beide 25 jaar prestatie garantie (REC 86%, AUO 85%), maar product garantie is dus 20 (REC) en 15 (AUO) jaar.

Probeer dus achter te komen welke meer efficiency bij een lagere straling, maar dat kan ik niet echt opmaken uit de documentatie.

Wat betreft de vraag: "waarom optimizers?" Omdat ik in de wat koudere maanden de zon wat lager staat, en ik daardoor meer last heb van de schaduw van een k*tboom (veels te groot voor in de straat, maar dat is weer een andere discussie). Optitrac geeft daardoor minder efficiency dan het gebruik met optimizers (als ik de documentatie mag geloven).

Ik vraag mij af of de Sunny Boy 3.0 wel 'groot genoeg' is. Max output is 3000 Watt. Is dat met 11x 320 Wp (3580 Wp) wel voldoende? Of is een 3.6 aan te raden?
Het prijsverschil is 45 euro
https://www.mg-solar-shop...ichter/SMA/SMA-Sunny-Boy/

Panasonic hit kuro kan je ook verdelen over 2 ingangen vanwege 59 Vmpp per paneel
En ook 25 jaar garantie
Fotos hier: AUijtdehaag in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 11-02-2019 16:55 (13%)

• ing_stripe
@iDEOwen ik weet van b.v. solar-bouwmarkt.nl dat de panelen die zij verkopen 12 jaar garantie hebben.
Dit heb ik via e-mail nagevraagd. Misschien voor de zekerheid even goed navragen bij de leverancier.

Ik heb mede daardoor voor de HIT Kuro van Panasonic gekozen. Worden komende week geïnstalleerd.
2 string van 6 op een Fronius 3.6-1

• reneeke1970
ing_stripe schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:05:
@iDEOwen ik weet van b.v. solar-bouwmarkt.nl dat de panelen die zij verkopen 12 jaar garantie hebben.
Dit heb ik via e-mail nagevraagd. Misschien voor de zekerheid even goed navragen bij de leverancier.

Ik heb mede daardoor voor de HIT Kuro van Panasonic gekozen. Worden komende week geïnstalleerd.
Wat maakt het uit, ze blijven toch geen twaalf jaar liggen...

• AUijtdehaag
  • Niet online
ing_stripe schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:05:

Welkom bij de club.
https://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1374

• Idanue
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 20-08 19:46
Ik ga 16x 300WP (4800WP) op mijn schuur plaatsen maar nu zit ik een beetje in twijfel over de 3 fase omvormer.
Is een Tripower 4.0 genoeg of heb ik toch de 5.0 nodig?
Bij de beschrijving staat 3800-4800.
Dak staat op zuid en geen schaduw.

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:10:
[...]

Wat maakt het uit, ze blijven toch geen twaalf jaar liggen...
Is er iets met het paneel of was het gewoon slecht weer ;)
Idanue schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:57:
Ik ga 16x 300WP (4800WP) op mijn schuur plaatsen maar nu zit ik een beetje in twijfel over de 3 fase omvormer.
Het kan beide, echter als je slecht tegen aftoppen in voor en najaar kan de 5 doen. Welke hoek is het?

Rol-Co wijzigde deze reactie 11-02-2019 18:09 (51%)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Idanue schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:57:
Ik zou hem elders halen?
(geen idee hoe het met de btw zit)

• Idanue
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 20-08 19:46
Rol-Co schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:06:
Het kan beide, echter als je slecht tegen aftoppen in voor en najaar kan de 5 doen. Welke hoek is het?
40 graden ongeveer, beetje aftoppen kan ik mee leven maar niet al te veel natuurlijk. :P
AUijtdehaag schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:24:
Ik zou hem elders halen?
(geen idee hoe het met de btw zit)
Dat is wel een verschil idd, btw heb ik nog niet echt over nagedacht, voor die prijs ga ik dan toch maar voor de 5.

Beiden bedankt voor de snelle antwoorden. _/-\o_

Idanue wijzigde deze reactie 11-02-2019 18:46 (6%)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-08 21:52
Mijn zonnepanelen hebben een Nominale uitgangsstroom - IMPP (A) van 9,37. Zouden ze dat nu ook al af moeten geven met de zon van vandaag bijv?
Ik kom namelijk vandaag tot max 7.1 A.

Of is de zon nu nog niet "krachtig" genoeg daarvoor?

• reneeke1970
jobr schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:39:
Mijn zonnepanelen hebben een Nominale uitgangsstroom - IMPP (A) van 9,37. Zouden ze dat nu ook al af moeten geven met de zon van vandaag bijv?
Ik kom namelijk vandaag tot max 7.1 A.

Of is de zon nu nog niet "krachtig" genoeg daarvoor?
Knmi website heeft UV straling weer, en vanzelfsprekend is die erg laag momenteel.
Dus je 7 ampère is best super, panelen zullen wel redelijk steil staan.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-08 21:52
reneeke1970 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:43:
[...]

Knmi website heeft UV straling weer, en vanzelfsprekend is die erg laag momenteel.
Dus je 7 ampère is best super, panelen zullen wel redelijk steil staan.
Staan op 45 graden.

• KabouterSuper
  • Niet online
Ik ben me aan het orienteren om zonnepanelen te plaatsen (plat dak en schuin dak). Helaas heb ik een monument, dus ik moet me houden aan een aantal extra eisen en moet een bouwvergunning aanvragen (aldus omgevingsloket en monumentenzorg). Bij de bouwvergunning hoort oa een sterkteberekening van het dak. Is er iemand met ervaring met monumenten en sterkteberekeningen? Zo nee, zou er interesse zijn als ik tijdens de aanvraag mijn acties/ervaringen op (digitaal) papier zet?

• Pietje555
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 21-08 16:22
@KabouterSuper Ik denk het niet.Moet een sterkteberekening door een constructeur laten doen. Panelen wegen gauw 25 kg per stuk. Is mogelijk wel lastig een constructeur te vinden met ervaring in berekeningen van oude houten constructies. Om deze reden heb ik bij de verbouwing van mijn boerderij een aantal houten balken vervangen door staal met een houten bekleding.

• reneeke1970
Dat is aardig steil, grote kans dat je in zomer blijft steken op 8 ampère want dan staat zon te hoog voor panelen.
Maar dat ga je snel genoeg merken, er is niks mis met je panelen in ieder geval

• Voske89
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 14:25
Ik heb LG320N1K-A5 panelen ( nog geen maand oud ), hier zit volgens de leverancier 25 jaar garantie op
iDEOwen schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:51:
[...]

Bij mij ging het idd op de A5! Maar, de Datasheet die ik heb (nieuwe versie dan op de LG site), geeft ook 25 jaar garantie aan. Op de oude sheet staan ook lager percentages voor de performancegarantie na 25 jaar (gaat van 83,9 naar 86%... hoewel de V5 zelfs op de 89,6% zit). Ook op de internationale LG site staat de 25 jaar: https://www.lg.com/us/bus...l-products/lg-LG320N1K-A5
Neig nu toch wel een beetje meer naar de REC panelen (alhoewel niet all black)

• Roelio86
migjes schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:58:
[...]

no prob.

tja met 2x6x300Wp dus 1800Wp per mpp.
dan zou je eigenlijk wel af kunnen met een 2,5kW omvormer.
maar dan heb je de hosola bright 2500MTL, en die heeft weer een beperking van maar 1500W per mpp.
en dan is weer net jammer. (zou nog wel kunnen, maar de kosten besparing is mij te klein.)

de Growatt 3000 MTL-S zegt een 160V om te straten nodig te hebben.
maar ik vermoed dat het een 160Voc is, dus daar ben je veel sneller als je denkt.
(eigenlijk is die start V niet interessant, is er minimaal licht dat haalt een paneel gewoon zijn Voc/Vmpp.
alleen als er meer licht is dan gaat de Ampp omhoog.
Vmpp X Ampp = W. ;)
de de V uit de panelen kun je vrijwel als stabiel zien, alleen de temperatuur van de cellen heeft daar invloed op.)

maar oke, 6x, kun je er echt geen 7x of 8x van maken?
dit is echt een aanrader, levert al snel een extra % per Wp aan kWh op.
tikt toch aan. ;)
(voor de duidelijkheid het kan wel met 6x een gewoon paneel, voor als je echt wil.)

als het echt niet kan, dan check de volgende panelen eens:
die leveren geen 32Vmpp maar een 60Vmpp, met 6x zit je dan in eens bijna perfect in het bereik van de omvormer.

jep, helaas het zijn dure panelen, maar door hun opbouw leveren ze wel een paar % meer kWh per Wp.
en het kost per paneel net zo goed 1x een bevestiging klem, maar die klem houd dan meer Wp vast.
en het laten installeren kost precies even veel tijd dus is net zo duur wat je weer over meer Wp en kWh opbrengst kunt verdelen.
dus het valt best mee.

uiteindelijk ben je wel wat duurder uit, maar dan heb je wel een leukere set met flink meer opbrengst.
die mag je zeker overwegen. ;)
op maken van de kWh's is veel makkelijker als het opwekken.
gewoon je huis elektrisch verwarmen of elektrische auto, of kinderen, poef het is op. >:)
Thank, snap je punt helemaal hoor! Maar ik wil het echt bij 2x 6 panelen laten. De investering die ik nu doe moet ook een beetje te behappen blijven. Nog een vraag voor mij als leek, wat biedt de 3600MTL-S voor voor- of nadelen t.o.v. de 3000MTL-S? Zie inderdaad dat je met de 192 echt aan de onderkant van het optimale voltage zit. Ik heb verder niet met schaduw te maken, dus heeft het dan nog voordeel dat de 3000MTL-S vanaf 160v aan het optimale bereik komt? Ik ben een leek, dus wil het allemaal nog wel enigszins simpel houden :P

Met de JA Solar panelen en Growatt 3600 ben ik voor 4300 euro incl. BTW en incl. montage klaar. Ik ben me er van bewust dat er wellicht systemen zijn die nog meer opbrengen of efficiënter zijn, echter wil ik het ook simpel houden en niet alles helemaal moeten uitzoeken en zelf regelen. Gewoon alles uitbesteden aan één bedrijf.

Thanks!!

• Roelio86
migjes schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:30:
[...]

ik zal mijn oost-west verhaal nog maar eens een keer vertellen dan. ;)

[Afbeelding]
door dat oost en west een ander moment hun top halen kun je gewoon met een kleinere omvormer af.
en dat is een leuke hap goedkoper. ;)
dit was 5660Wp op een 3300VA omvormer.
hoeveel kleiner hangt weer af van de dak hoek (ik ga uit van een standaard 45 graden dak in mijn verhaal. dus aanpassen als nodig.)

ik zie liever dat je 2x6x300Wp doet als 2x5x300Wp.
de panelen die je kiest hebben maar 32Vmpp x 6 = 192Vmpp.
dat is helaas wel een beetje laag voor een omvormer.
ik zie nog liever dat je 2x8x300Wp doet geeft een beter Vmpp voor omvormer.
(en het allerbeste is 2x12x300Wp, maar begrijp dat het dan wel een beetje veel is. ;) )

de omvormer kan met 2x8x300Wp nog steeds een 3000W zijn met 2x een mpp.
voorbeeld omvormer SMA sunnyboy 3.0 (maar ook vele andere omvormers mogenlijk.)
kun je een test opstelling in vullen met:
https://www.sunnydesignweb.com
geeft je wat ideeën over wat mogenlijk is. ;)
(dit is geen perfect programma, maar helpt wel als je nog beginner bent.)

dat je teveel kWh opwekt, dat boeit niet meer.
prijzen van PV zijn nu zo goedkoop dat het zelfs winst gevend is om het te doen.
en je kunt altijd nog een elektrische auto kopen of je huis gaan verwarmen met een warmtepomp.
maar dat hebben anderen al gezegt.
op maken is gewoon makkelijker als opwekken. ;)
Nog even wat onderzoek gedaan, maar betreft het voltage van de zonnepanelen t.o.v. het bereik van de omvormer moet je toch juist naar het open circuit voltage kijken? Dus dan kom je uit op 239,1. Zo valt hij al een stuk mooier binnen het bereik. Volgens de datasheet heeft de 3600MTL-S een iets betere max efficiency. Verschil tussen de 3000 en 3600 is maar 50 euro.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:15
Roelio86 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:43:
[...]

Nog even wat onderzoek gedaan, maar betreft het voltage van de zonnepanelen t.o.v. het bereik van de omvormer moet je toch juist naar het open circuit voltage kijken? Dus dan kom je uit op 239,1. Zo valt hij al een stuk mooier binnen het bereik. Volgens de datasheet heeft de 3600MTL-S een iets betere max efficiency. Verschil tussen de 3000 en 3600 is maar 50 euro.
Nope. De Voc is alleen relevant bij het opstarten van de panelen. De daadwerkelijke voltage bij productie is aantal panelen keer Vmpp. Standaard paneel doet zo’n 32V. Dus 6x32V = 192V.

• reneeke1970
GioStyle schreef op maandag 11 februari 2019 @ 23:36:
[...]

Nope. De Voc is alleen relevant bij het opstarten van de panelen. De daadwerkelijke voltage bij productie is aantal panelen keer Vmpp. Standaard paneel doet zo’n 32V. Dus 6x32V = 192V.
En volgens temperatuur coëfficiënt word het hartje zomer zomaar 6×28 helaas

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21-08 20:28

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

Foutje...

Gasschuif wijzigde deze reactie 12-02-2019 12:26 (131%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• ing_stripe
Gasschuif heeft bericht veranderd

ing_stripe wijzigde deze reactie 12-02-2019 12:42 (46%)

• Roelio86
Twijfel tussen twee verschillende offertes, wellicht kunnen jullie mij helpen een keuze te maken.
De één is 2x 6 JA Solar JAM6(K)(BK) 60 300 i.c.m. een Growatt 3000MTL-S voor € 4250,- inc. BTW
De ander is 2x 6 AEG AS-M606B 300 i.c.m. AEG AS-IR01-2 SERIES voor € 4.537,50 inc. BTW
Welke is de betere keuze en waarom?

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:30
Zojuist is er een zgan Stecagrid 1800 op mijn pad gekomen. >:) Wil daar 6 panelen op aan gaan sluiten reeds en (die stof liggen te happen) Tigo optimizers. Is het verstandig om voor hoog Voltage panelen te gaan? Ik kan 2*1 meter panelen (370Wp a €199,-) kwijt die doen circa 40V per stuk wat neer komt op 240V. Meerprijs voor 60V panelen, dus 360V is aardig stevig (325wp a €235,-).

Stecagrid is toch een zeer hoog rendement omvormer, ook bij wat lagere spanningen? Zeker in combinatie met Tigo's?

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Prius PHEV Executive

• reneeke1970
Noord27 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:03:
Zojuist is een zgan Stecagrid 1800 op mijn pad gekomen. Wil daar 6 panelen op aan gaan sluiten ivm reeds (stof liggen te happen) Tigo optimizers. Is het verstandig om voor hoog Voltage panelen te gaan? Ik kan 2*1 meter panelen (370Wp a €199,-) kwijt die doen circa 40V per stuk wat neer komt op 240V. Meerprijs voor 60V panelen, dus 360V is aardig stevig (325wp a €235,-).

Stecagrid is toch een zeer hoog rendement omvormer, ook bij wat lagere spanningen? Zeker ivm Tigo's?
Juist niet, alleen bij hoge spanningen. Hoog rendement. Wat zegt data sheet?

• Noord27
@reneeke1970 Krijg hem zaterdag pas binnen. Kan zo geen datasheet vinden van rendement bij welke spanningen via het grote web. En anders moeten het wel panelen worden met een relatief hoog Voltage.

Kan het beste kijken naar de Vmpp toch? Niet naar de Voc? Voc = 47,5V, Vmpp = 38,9; voor de 2*1 C-sun 370Wp panelen. Oftewel 285V Voc en 233V Vmpp.

Noord27 wijzigde deze reactie 12-02-2019 14:25 (48%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Prius PHEV Executive

• reneeke1970
Noord27 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:13:
@reneeke1970 Krijg hem zaterdag pas binnen. Kan zo geen datasheet vinden van rendement bij welke spanningen via het grote web. En anders moeten het wel panelen worden met een relatief hoog Voltage.

Kan het beste kijken naar de Vmpp toch? Niet naar de Voc? Voc = 47,5V, Vmpp = 38,9; voor de 2*1 C-sun 370Wp panelen. Oftewel 285V Voc en 233V Vmpp.
Voc is niet belangrijk, als je geluk hebt zit kleine model lager in voltage maar de 3/4 kW modellen waren superieur met 4/5 solar frontier vanwege hoge voltage.
Liggen je sf ook nog op de schuur?

• Noord27
@reneeke1970
SF liggen parallel (2x5) op 1 mppt van de sma. Op de andere mppt zitten (9 en 10) parallel normale panelen.

Noord27 wijzigde deze reactie 12-02-2019 15:10 (52%)

• reneeke1970
Noord27 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:07:
@reneeke1970
SF liggen parallel (2x5) op 1 mppt van de sma. Op de andere mppt zitten (9 en 10) parallel normale panelen.

[Afbeelding]
Aha. Als je nou 6×60 volt panelen neemt kunnen ze parallel met die tien gewone.
Als die zes tigo krijgen dan toch.
Of top hij al af?
Kunt altijd nog de sf aan de steca hangen....

• Noord27
@reneeke1970 Hij topt soms af inderdaad. O-)

• reneeke1970
Ah daß ist schade.....

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:51
Noord27 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:13:

is het niet deze: Steca 1800

Vanaf 125V?

• Noord27
@BasvanS MPP in acht neming 160V, maar het ging mij meer om het rendement bij lager Voltage.

Als panelen lekker liggen te bakken op een warme zomerdag kunnen ze wel terug zakken naar 28V. maal 6 is dus maar 168V. Net boven de MPP grens..

Noord27 wijzigde deze reactie 12-02-2019 15:58 (44%)

• reneeke1970
Noord27 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:55:
@BasvanS MPP in acht neming 160V, maar het ging mij meer om het rendement bij lager Voltage.

Als panelen lekker liggen te bakken op een warme zomerdag kunnen ze wel terug zakken naar 28V. maal 6 is dus maar 168V. Net boven de MPP grens..
En als je een string van zeven maakt? Van je string van tien eentje af pikken?
Heb je gelijk 2×9 wat beter is en iets minder af top vanwege paneel minder

• Flanky
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 21-08 00:08
Ik was bezig met het plaatsen van 8 nieuwe panelen op west, parallel aangesloten op 8 panelen op oost.
Echter nu krijg ik de mogelijkheid om 10 panelen aan te schaffen voor een postcoderoosregeling in Bergeijk,
(collectief zonnedak).
Kosten zijn € 300,- per stuk, leveren 240 wp. kosten zijn ongeveer gelijk met plaatsen op eigen dak.
Wat zou ik beter kunnen doen ook in verband met salderen?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• Roelio86
Roelio86 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:23:
Twijfel tussen twee verschillende offertes, wellicht kunnen jullie mij helpen een keuze te maken.
De één is 2x 6 JA Solar JAM6(K)(BK) 60 300 i.c.m. een Growatt 3000MTL-S voor € 4250,- inc. BTW
De ander is 2x 6 AEG AS-M606B 300 i.c.m. AEG AS-IR01-2 SERIES voor € 4.537,50 inc. BTW
Welke is de betere keuze en waarom?
Hoop nog even jullie mening te horen voor ik de knoop door hak, thanks :)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Roelio86 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:08:
[...]

Hoop nog even jullie mening te horen voor ik de knoop door hak, thanks :)
Een bump binnen de 8 uur is wel vrij snel hoor :/

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:03:
Zojuist is er een zgan Stecagrid 1800 op mijn pad gekomen. >:) Wil daar 6 panelen op aan gaan sluiten reeds en (die stof liggen te happen) Tigo optimizers. Is het verstandig om voor hoog Voltage panelen te gaan? Ik kan 2*1 meter panelen (370Wp a €199,-) kwijt die doen circa 40V per stuk wat neer komt op 240V. Meerprijs voor 60V panelen, dus 360V is aardig stevig (325wp a €235,-).

Stecagrid is toch een zeer hoog rendement omvormer, ook bij wat lagere spanningen? Zeker in combinatie met Tigo's?
Ik wil de pret niet bederven maar de steca 1800-2300 is een vrij standaard omvormer, de 3000-3600 zijn de efficientie killers uit hun tijd.
Ik heb inmiddels bijna alle smaken in mijn bezit en de 3600 en 4200 gaan het beste, echter wel met hoog voltage 6-700V

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Roelio86
Ik wil wel een poging doen.
Maak er gewoon 2x 6x Panasonic hit kuro 325 Wp van.
Is 354 Vmpp per string. Ideaal...en hoog rendement.
:P

Edit: op een SMA

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-02-2019 21:25 (58%)

• Noord27
Rol-Co schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:16:
[...]

Ik wil de pret niet bederven maar de steca 1800-2300 is een vrij standaard omvormer, de 3000-3600 zijn de efficientie killers uit hun tijd.
Ik heb inmiddels bijna alle smaken in mijn bezit en de 3600 en 4200 gaan het beste, echter wel met hoog voltage 6-700V
Meer als 600V? Dat is maximaal volgens specs? Met nog 4 jaar garantie en mooi prijsje hoor je mij niet klagen.

Noord27 wijzigde deze reactie 12-02-2019 21:32 (7%)

• Roelio86
CurlyMo schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:15:
[...]

Een bump binnen de 8 uur is wel vrij snel hoor :/
Sorry, was bang dat die een beetje ondersneeuwde door de discussies erna...

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Roelio86 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:29:
[...]

Sorry, was bang dat die een beetje ondersneeuwde door de discussies erna...
Vandaar dat er ook staat dat het bespreken van persoonlijke offertes in een eigen topic mag.

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:28:
[...]

Meer als 600V? Dat is maximaal volgens specs? Met nog 4 jaar garantie en mooi prijsje hoor je mij niet klagen.
De 3000-3600 beginnen pas bij 360V met een max mpp voltage van 750V de 4200 is nagenoeg het zelfde alleen ligt het mpp ideaal punt hoger, aangezien ik 38x 23V in 1 string er aan heb is de 4200 gunstiger.
Al mijn steca's zijn met 7 jaar garantie, en meestal allemaal gekocht voor minder dan de helft van de goedkoopste online shop, alleen de 1500 niet, die koste me 300,- van een tweaker.

• Noord27
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:17:
@Roelio86
Ik wil wel een poging doen.
Maak er gewoon 2x 6x Panasonic hit kuro 325 Wp van.
Is 354 Vmpp per string. Ideaal...en hoog rendement.
:P

Edit: op een SMA
Zijn die Kuro's hun geld inderdaad waard? Ik bedoel leveren ze op jaarbasis inderdaad meer als verwacht door gunstige tolerantie tegen warmte?

PS. Nog aan t stoeien met verbruik via PVoutput..?

Noord27 wijzigde deze reactie 12-02-2019 21:52 (3%)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
Ik heb ze nog geen jaar, dus dat is lastig te zeggen.
ze liggen vanaf augustus 2018

En inderdaad, nog flink aan het stoeien...

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-02-2019 21:56 (12%)

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:41
Tigo heeft z'n montoring webpagina's flink op de schop genomen. Weet nog niet of ik het mooier/overzichtelijker vind. Oogt wel iets moderner.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nog een dag of 2/3 en ik heb weer een hele rij panelen uit de schaduw *O*

RaymondD wijzigde deze reactie 12-02-2019 22:12 (16%)

• reneeke1970
RaymondD schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:08:
Tigo heeft z'n montoring webpagina's flink op de schop genomen. Weet nog niet of ik het mooier/overzichtelijker vind. Oogt wel iets moderner.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nog een dag of 2/3 en ik heb weer een hele rij panelen uit de schaduw *O*
Ik kijk alleen via app

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 13:16
Flanky schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:58:
Ik was bezig met het plaatsen van 8 nieuwe panelen op west, parallel aangesloten op 8 panelen op oost.
Echter nu krijg ik de mogelijkheid om 10 panelen aan te schaffen voor een postcoderoosregeling in Bergeijk,
(collectief zonnedak).
Kosten zijn € 300,- per stuk, leveren 240 wp. kosten zijn ongeveer gelijk met plaatsen op eigen dak.
Wat zou ik beter kunnen doen ook in verband met salderen?
Ik heb ook naar zo'n postcode roos regeling gekeken. Op zich zit je vaak wel met jaarlijkse kosten, je kunt ze zelf veel goedkoper plaatsen dus de kwh prijs is een stuk minder gunstig als een eigen installatie. De belofte is dat je 15 jaar mag salderen met je energiebelasting. Maar 15 jaar is erg lang in de politiek. Stel dat morgen de energie belasting afgeschaft of nihil wordt (en voor iets anders vervangen). Wat gebeurt er dan....

Ik ben er uiteindelijk uitgestapt omdat ze na een jaar nog niets gedaan hadden, waardoor de aanbieding relatief steeds minder gunstig werd tov zelf maa panelen leggen en hopen dat het salderen nog wat langer volhoudt. Tot nu toe komt dat uit.

.

• _FUGiTiVE_
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20-05 10:35
Hallo medetweakers,

Ik ben voornemens om binnenkort zonnepanelen te laten plaatsen op mijn garage in een oost-west 40gr opstelling
Het dakvlak west heeft 2 dakramen waardoor alléén met panelen van 195,6 x 99,2 cm één vlak te creeren is.

Op west kunnen 20 panelen landscape geplaatst worden
Op oost kunnen 18 panelen landscape geplaatst worden.
Indien noodzakelijk lukt 20 panelen op oost ook, al verdiend dit niet de voorkeur vanwege schaduw en koppelen overkapping.

Op oost heb ik alleen in de vroege morgen tot 10.00 uur wat schaduw in het voor-najaar vanwege 2 bomen,
verder liggen deze panelen altijd in de zon.

Ik heb de volgende panelen op het oog:
Denim 355WP Full Black EU https://www.solar-bouwmarkt.nl/355wp-full-black-eu.html

En vanwege de prijs/kwaliteitverhouding/garantie:
Solax Mic X3 ZDNY 15000 of 12000 of 10000

Ik heb een paar hulpvragen aan jullie:

1. Is het mogelijk om op west 20 panelen te leggen, en op oost 18?
2. Welke combinatie van hoeveelheid panelen en omvormer is een juiste keuze? Qua vermorgen / Qua merk (Solar heeft 10 jaar garantie)
3. Mag ik uberhaupt een 12000 of 15000 omvormer aansluiten op een 3 x 25A aansluiting?

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:14

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grappig, ik heb 1 paneel op het noorden dat zo'n ~20% beter presteert dan de andere 10 (over een periode van enkele maanden).

Zo'n 50cm onder dat paneel zit een dakraam.

Je zou bijna je dak gaan volplakken met witte folie :D

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08-08 18:58
Volgende week zouden ze bij mij Trina Honey TSM-295 komen installeren.
Nu zijn deze niet op voorraad en bieden ze Hanover-solar 300Wp panelen aan of 1,5 maand wachten.

Wat vinden jullie hiervan? Trina is namelijk nogal een grote speler. Hanover is niet echt bekend.
Kwaliteit zal niet veel uitmaken denk ik, enige issue garantie als ze failliet gaan?

PV Output

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

BlueTooth76 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:45:
Grappig, ik heb 1 paneel op het noorden dat zo'n ~20 beter presteert dan de andere 10 (over een periode van enkele maanden).
Watt of %?

• Noord27
@Rol-Co is een Steca te koppelen aan PVoutput?

• Mr3MrsSmith
Kees_B schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:25:
Volgende week zouden ze bij mij Trina Honey TSM-295 komen installeren.
Nu zijn deze niet op voorraad en bieden ze Hanover-solar 300Wp panelen aan of 1,5 maand wachten.

Wat vinden jullie hiervan? Trina is namelijk nogal een grote speler. Hanover is niet echt bekend.
Kwaliteit zal niet veel uitmaken denk ik, enige issue garantie als ze failliet gaan?
@Kees_B
Volgens mij is de Hanover solar wat groter qua formaat. 2x1 mtr. 72 cell en is het wattage 154w/mtr2
En de trina is 1.65x1 mtr 60cell en een wattage van 184w/mtr2

maar kan het mis hebben.

Ik wilde ook de Trina hebben 300w ivm goedkoop en ze zijn inderdaad in nalevering. Maar ik heb nu gekozen voor Vikram ook een Tier 1 speler.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08-08 18:58
Mr3MrsSmith schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:26:
[...]

@Kees_B
Volgens mij is de Hanover solar wat groter qua formaat. 2x1 mtr. 72 cell en is het wattage 154w/mtr2
En de trina is 1.65x1 mtr 60cell en een wattage van 184w/mtr2

maar kan het mis hebben.

Ik wilde ook de Trina hebben 300w ivm goedkoop en ze zijn inderdaad in nalevering. Maar ik heb nu gekozen voor Vikram ook een Tier 1 speler.
In mijn geval wel 1 op 1 te vergelijken qua afmeting (beiden 60 cellen) 1650 x 990 mm
Zelf heb ik meer zoiets van direct volgende week erop knallen en elke zonnestraal meepakken.

edit: ik heb besloten om toch even te wachten. Ik kies toch wat liever voor een bekend merk :)

Kees_B wijzigde deze reactie 13-02-2019 14:32 (7%)

PV Output

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:55:
@Rol-Co is een Steca te koppelen aan PVoutput?
Oude versie niet, nieuwe versie wel met @antonboonstra zijn script.
En met een kWh meter en pulsen tellen ook natuurlijk.

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:14

BlueTooth76

Let the sun shine!

Geen idee waar de “%” gebleven is, maar dat was ‘m ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:51:
[...]

Oude versie niet, nieuwe versie wel met @antonboonstra zijn script.
En met een kWh meter en pulsen tellen ook natuurlijk.
Niet eens modbus TCP/IP ?
tssss ;)

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:37:
[...]

Niet eens modbus TCP/IP ?
tssss ;)
Jawel ;)

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True