Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/
Wat is het maximum vermogen wat een IQ7 kan terugleveren? Zie max 350wp paneelvermogen, maar ervaring is dat die micro's vaak een stuk minder "doen"..mebrein schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:43:
Zo, net even een 320Wp paneeltje van Q Cells aangesloten op een IQ7, ik zie de energiemeter met 150 watt omlaag gaan. Leuk!
Een beetje zoeken door de webwinkels en bijvoorbeeld een Sunny Boy is met 2 SMAs meteen 1000 euro en het begint bij 2650Wp. Maar als ik jullie lees worden die dingen efficienter naarmate je ze hoger belast. Een Growatt 2500-MTL-S zou dan een stuk beter moeten passen want die kan tot 2900Wp.
Correcte aanname?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Nee, want je moet de strings niet bij elkaar optellen, want ze pieken niet tegelijk. Zie mijn NO / ZW output.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Weet ik, dus de piek ligt een heel stuk lager. Ik doelde meer op het idee dat je omvormer moet passen bij je installatie, waarbij de omvormer optimaal presteert als je deze goed belast.CurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:44:
[...]
Nee, want je moet de strings niet bij elkaar optellen, want ze pieken niet tegelijk. Zie mijn NO / ZW output.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Als je dat weet, waarom selecteer je dan van die zware omvormers? Ik denk dat een omvormer tot 2000kWh prima is voor jouw installatie. Het rendementsverlies wat je eventueel hebt ga je toch niet merken.asing schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:04:
[...]
Weet ik, dus de piek ligt een heel stuk lager. Ik doelde meer op het idee dat je omvormer moet passen bij je installatie, waarbij de omvormer optimaal presteert als je deze goed belast.
Goed belasten in de zin van voltage aanbieden in het optimale punt van zijn werk gebied!asing schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:04:
[...]
Weet ik, dus de piek ligt een heel stuk lager. Ik doelde meer op het idee dat je omvormer moet passen bij je installatie, waarbij de omvormer optimaal presteert als je deze goed belast.
Met de wp die jij vernoemt zal het niet boven 2300 watt komen denk ik. Afhankelijk van de hoek van je dak.
Heb je in de webshop ook al gekeken wat solar frontier kost?
1 PVoutput . Dongen NB
Zijn ze nog ergens tekoop?reneeke1970 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:08:
[...]
Goed belasten in de zin van voltage aanbieden in het optimale punt van zijn werk gebied!
Met de wp die jij vernoemt zal het niet boven 2300 watt komen denk ik. Afhankelijk van de hoek van je dak.
Heb je in de webshop ook al gekeken wat solar frontier kost?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Jij moet de stille hint weer verklappen hi....
Zie er nog wel eens te koop staan, kosten dan een euro per wp.
Nou dan heb ik er ook wel paar in de aanbieding haha
1 PVoutput . Dongen NB
Elke maand komt dat in mijn hoofd voorbij, voor mijn aankoop prijs heeft iemand anders een koopje.reneeke1970 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:46:
[...]
Jij moet de stille hint weer verklappen hi....
Zie er nog wel eens te koop staan, kosten dan een euro per wp.
Nou dan heb ik er ook wel paar in de aanbieding haha
Kunnen we niet een paar pallets uit japan halen?
Op voorraad
http://www.duurzame-zonne...ontier-solarset-5100-Watt
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 31-07-2018 21:59 ]
Bestel hem eens voor de gein, jij heb nog plek zatRol-Co schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:56:
[...]
Elke maand komt dat in mijn hoofd voorbij, voor mijn aankoop prijs heeft iemand anders een koopje.
Op voorraad![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Count me inRol-Co schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:56:
[...]
Elke maand komt dat in mijn hoofd voorbij, voor mijn aankoop prijs heeft iemand anders een koopje.
Op voorraad![]()
Plek zat...reneeke1970 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:02:
[...]
Bestel hem eens voor de gein, jij heb nog plek zat
Nog 1
https://wdsolar.nl/product/solar-frontier-powerset-12/
Ja, tegen de tijd dat het gaat lekken is de installatie garantie verlopen!JME schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:31:
Sterker, er konden ook nog wel 2-3 panelen bovenop de dakkapel. Dat die dan zelf schaduw gingen werpen op de rij panelen daarboven, ach dat was allemaal geen probleem volgens meneer.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik vroeg mij meer af of zulke micro's nog wel opwegen tegen de winst met de huidige panelen. Op een 350wp paneel (die nu meer en meer gangbaar worden) zit je dan fors onder het paneelvermogen.mebrein schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:31:
@jantje112 Klopt helemaal. in de sheets max 240 watt continue, 250 watt piek. Maar ik vond die 150 watt al aardig (paneel stond tegen de keukendeur geparkeerd.... en het was rond 6 's-avonds.
Voor de rest heb je uiteraard gelijk, alles wat extra het stopcontact ingaat is bonus

dus kan nu leuk de balans opmaken...
Data is dus van 01-08-2017 tot 01-08-2018
Opwekking totaal: 3680 kWh
Verbruik totaal: 3556 kWh
Gasverbruik: 1137.5 m2
Verbruik volgens de slimme meter: 2149 2198.04 kWh. Dat betekend dat ik dus 1358 kWh direct verbruik als het wordt opgewekt. Dat is 41,6% (rekenfout, 3556-2198=1358 kWh direct verbruik. 1358/3556=~38,1% wat ik best veel vind nog

Kijken of de electra nog lager kan... en misschien naar een oplossing waarbij ik minder gas nodig heb. Maar wat dat dan moet zijn, geen idee.
Wat ik vooral leuk vind: Volgens de berekening van de (grote) partij zou ik met SolarEdge optimizers en 16 panelen 3668 kWh halen. Ik heb toen zelf met software een berekening gedaan en het verlies van de schaduw met een normale string-omvormer zou ~1% zijn. Geen 1200 euro extra waard ivm terugverdientijd.
Toen heb ik een nieuwe schatting van hun gekregen, welke 2751 kWh zou zijn. Exact 3/4e van de opbrengst. Dat vond ik al verdacht....
Uiteindelijk zijn er 15 panelen gelegd ivm de ruimte op het dak, en zie daar... na een jaar een opbrengst van 3680kWh. Meer dan de schatting met 16 panelen MET optimizers

Kijken of de electra nog lager kan... en misschien naar een oplossing waarbij ik minder gas nodig heb. Maar wat dat dan moet zijn, geen idee. Sowieso kijken of spouwmuurisolatie kan, en eventueel onder de vloer isoleren... meer zou ik niet weten wat ik kan doen.
Meer zonnepanelen past eigenlijk niet, tenzij ik een stuk tuin ga opofferen en daar nog een aparte omvormer+panelen neem... Plus een verlenging van de bijkeuken. Zou nog een optie zijn in de toekomst om de verlenging dan als VR-hok te gebruiken :-P als het van de gemeente mag tenminste.
[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 02-08-2018 09:31 ]
En als je solaredge had gehad, was je opbrengst wel 4500kWh geweest!!!!!Waah schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:47:
Uiteindelijk zijn er 15 panelen gelegd ivm de ruimte op het dak, en zie daar... na een jaar een opbrengst van 3680kWh. Meer dan de schatting met 16 panelen MET optimizers.
Het is natuurlijk niet te gissen hoeveel je zal opwekken als je voor die andere optie ben gegaan
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuningWaah schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:47:
Kijken of de electra nog lager kan... en misschien naar een oplossing waarbij ik minder gas nodig heb. Maar wat dat dan moet zijn, geen idee.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Spouwmuurisolatie Supafil of parelsSowieso kijken of spouwmuurisolatie kan
Kruipruimte vloer (na-)isoleren, en eventueel onder de vloer isoleren... meer zou ik niet weten wat ik kan doen.
Zolder isoleren:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
HahahaCurlyMo schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:58:
[...]
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
[...]
Spouwmuurisolatie Supafil of parels
[...]
Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Zolder isoleren:
O 4800Wp / W 8000Wp + LG Therma V 16kW
Nee dat had hij niet gehaald. Aan zijn goede resultaten kun je zien dat hij nauwelijks last heeft van schaduw. En op een schaduw vrij dak heeft solar edge alleen maar verlies. De winst komt als je echt schaduw hebt.kmf schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:57:
[...]
En als je solaredge had gehad, was je opbrengst wel 4500kWh geweest!!!!!
Het is natuurlijk niet te gissen hoeveel je zal opwekken als je voor die andere optie ben gegaan
@Waah ik loop dit jaar slechts 6 procent voor op mijn eigen voorspelling, maar ik heb ook al personen gezien die ruim 15 procent voor lopen, dus reken je nog niet al te rijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Je vergeet de goedkoopste, de hout CV kachel.CurlyMo schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:58:
[...]
[...]
[...]
Zolder isoleren:
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt, gelukkig hoef je niet te gissen. Ik heb namelijk in de grafieken duidelijk zichtbaar wat ik mis. De schaduw is namelijk simpel: een schoorsteen. Daardoor verlies ik ongeveer 1,5 uur wat opbrengst. Het maximale verschil tussen het moment van schaduw naar vol zon is ~800 watt. Als je dat lineair doortrekt:kmf schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:57:
[...]
En als je solaredge had gehad, was je opbrengst wel 4500kWh geweest!!!!!
800 watt/2 (want in het begin verlies je 0 watt, aan het eind 800) is 400 watt verlies per uur.
400 watt*1,5 uur=0.6kWh verlies.
Dus als dat elke dag zo zou zijn, zou ik 0.6*365=219kWh verliezen.
Als je dan bedenkt dat de schaduw geen issue is bij: bewolkt weer, in de winter en ook in mindere mate in de zomer (want dan is de schaduw te kort om bij de panelen te komen) zie je al snel dat die 219kWh verlies niet echt reëel is.
Volgens de software zou ik een verlies zien door schaduw (dus los van eventuele extra opbrengst door verschil tussen panelen die optimizers oplossen) van ~1%. 219kWh verlies is bijna 6%. Maar zoals gezegd: je gaat niet elke dag dat verliezen. De helft van de tijd is het bewolkt, de andere helft is het niet het optimale moment waardoor je geen maximale opbrengst haalt. Dus die 1% lijkt me niet heel fout. Laat het 2% zijn... Met optimizers was het 22% duurder
Ik ken de topicsCurlyMo schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:58:
[...]
[...]
[...]
Zolder isoleren:

Maar de keuze tussen lucht/lucht of lucht/water blijft een lastige vind ik. Zeker omdat de laatste waarschijnlijk een flinke kostenpost is (vloerverwarming aanleggen en/of lage temperatuur radiatoren + de prijs van de lucht-waterpomp).
Maar goed, daar ga ik TZT mee aan de slag. Eerst maar isoleren

Nee ik weet dat we een goed jaar hebbenreneeke1970 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:09:
[...]
Nee dat had hij niet gehaald. Aan zijn goede resultaten kun je zien dat hij nauwelijks last heeft van schaduw. En op een schaduw vrij dak heeft solar edge alleen maar verlies. De winst komt als je echt schaduw hebt.
@Waah ik loop dit jaar slechts 6 procent voor op mijn eigen voorspelling, maar ik heb ook al personen gezien die ruim 15 procent voor lopen, dus reken je nog niet al te rijk.

Ik heb de cijfers trouwens even aangepast. De meterstanden geven een ander totaal dan Domoticz (omdat die een aantal dagen mist) dus ik heb even herberekend.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 01-08-2018 11:30 ]
[...]
Klopt, gelukkig hoef je niet te gissen. Ik heb namelijk in de grafieken duidelijk zichtbaar wat ik mis. De schaduw is namelijk simpel: een schoorsteen. Daardoor verlies ik ongeveer 1,5 uur wat opbrengst. Het maximale verschil tussen het moment van schaduw naar vol zon is ~800 watt. Als je dat lineair doortrekt:
800 watt/2 (want in het begin verlies je 0 watt, aan het eind 800) is 400 watt verlies per uur.
400 watt*1,5 uur=0.6kWh verlies.
Dus als dat elke dag zo zou zijn, zou ik 0.6*365=219kWh verliezen.
Als je dan bedenkt dat de schaduw geen issue is bij: bewolkt weer, in de winter en ook in mindere mate in de zomer (want dan is de schaduw te kort om bij de panelen te komen) zie je al snel dat die 219kWh verlies niet echt reëel is.
Volgens de software zou ik een verlies zien door schaduw (dus los van eventuele extra opbrengst door verschil tussen panelen die optimizers oplossen) van ~1%. 219kWh verlies is bijna 6%. Maar zoals gezegd: je gaat niet elke dag dat verliezen. De helft van de tijd is het bewolkt, de andere helft is het niet het optimale moment waardoor je geen maximale opbrengst haalt. Dus die 1% lijkt me niet heel fout. Laat het 2% zijn... Met optimizers was het 22% duurder
Bovendien kunnen optimizers geen zonlicht tevoorschijn toveren. Ze kunnen de schaduw optimaliseren. Maar dat betekent niet dat door jou berekende 1-2% opeens naar nul gaat. Stel dat ze het verlies kunnen halveren. Dan heb je het inderdaad (vanuit financieel oogpunt) goed gedaan...
We gaan het zien. Mocht het erg tegenvallen kan ik altijd nog over naar SMA. Zodra mijn valkset pro compleet is gaat het het dak op. (Paar items nog in backorder). Enphases kunnen dan naar mijn ouders, die hebben wat meer schaduw dan ik.ApC_IcE schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:53:
Komt Nphase niet ooit met iets dat wel het volledige paneelvermogen aan kan? Ik ben er totaal niet mee bekend sinds tijden. Straks hebben we 400wp panelen en zit Npahse dan nog zo laag? Lijkt me dat het dan met Nphase niet zo lang meer gaat duren.
[ Voor 6% gewijzigd door mebrein op 01-08-2018 13:05 ]

Is er iemand die dit leuk vind om te hebben -gratis dus- of er een leuke toepassing mee weet (ventilator aansturen o.i.d.) dan kan ik hem opsturen tegen verzendkosten, anders gaat hij naar de milieustraat.
[ Voor 19% gewijzigd door Luiaard op 01-08-2018 14:38 ]
Import van EVs
Omstandigheden:
- 2 personen + baby
- twee onder 1 kap woning uit 2016
- 3 x 25A aansluiting + slimme meter
- dak volledig op zuid, hellingshoek 50 graden (volgens bouwtekening)
- afmetingen b x h: 7,5 x 7,8 meter. Wellicht dat de schoorsteen ervoor zorgt dat er effectief minder m2 gebruikt kan worden.
- gasverbruik 1100 m3, wil dit in de toekomst zeer zeker omlaag brengen, dus het hebben van overcapaciteit is geen probleem als dit in de toekomst anders ingezet kan worden.
5000 kWh verbruik per jaar:
- 2800 kWh prive
- 2200 kWh elektrische auto (GTE). Verwachting is dat deze er binnen 1 jaar uit gaat. Nog niet bekend of er een andere PHEV voor terugkomt.
Foto van het dak, genomen eerder deze week rond 11.00 s ochtends:

Voorkeur gaat uit naar full black panelen. Op basis van eigen inschatting ga ik uit van 18 panelen. (3x6 of 6x3). Dan komt er tussen de 5400 en 5800 Wp te liggen. Voor nu meer dan genoeg voor eigen gebruik.
Momenteel heb ik deze op mijn short list staan:
- LG LG320N1K-A5
- Panasonic VBHN325KJ01 HIT KURO
- JA Solar JAM6K-60-300-PR-BK 300Wp Mono All Black
Rest mij nog de volgende vragen:
- Zijn er optimizers benodigd? Ik zou zeggen van niet, schaduwvorming is minimaal, geen last van dakkapellen, bomen etc.
- Welk type omvormer? Voorkeur gaat uit naar een SMA of Solar Edge. Kan ik af met een 1 fase of voor de zekerheid toch een 3 fase nemen? Wellicht dat als het virus toeneemt er alsnog een uitbreiding komt in de toekomst. Plek zat op noord, garage en eventueel uitbouw.
- Is de LG een geschikte keuze, of liever een ander type full black paneel?
Ik heb even een rekensom gemaakt met de LG's, bedragen zijn ex btw.
18 x LG LG320N1K-A5, 197 euro per stuk € 3546
1 x SolarEdge SE5k 3-fase E-serie € 950
bevestigingsmateriaal (rails, haken, kabels etc.) € 500
installatiekosten € 1100
Totaal: € 6096
Adhv bovenstaande kom ik dan uit op een Wp prijs van 1,06. Lijkt mij aan de prima kant, of zie ik soms iets over het hoofd?
[ Voor 3% gewijzigd door paul-s83 op 01-08-2018 14:56 ]
Je hebt toch een puntdak dus ook een deel op noord?paul-s83 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:53:
- dak volledig op zuid, hellingshoek 50 graden (volgens bouwtekening)
Is de schaduw van je rechter haakse dakdeel niet groter?Wellicht dat de schoorsteen ervoor zorgt dat er effectief minder m2 gebruikt kan worden.
Afhankelijk van je schoorsteen of rechterdakdeel schaduw niet.- Zijn er optimizers benodigd? Ik zou zeggen van niet, schaduwvorming is minimaal, geen last van dakkapellen, bomen etc.
Bij SE heb je ook optimizers nodig. Bij SMA niet. Voor 1 fase heb je te hoge pieken (> 3600W). Als alles gewoon puur Zuid zonder schaduw is dan zou ik overigens gewoon een simpele stringomvormer nemen.- Welk type omvormer? Voorkeur gaat uit naar een SMA of Solar Edge. Kan ik af met een 1 fase of voor de zekerheid toch een 3 fase nemen? Wellicht dat als het virus toeneemt er alsnog een uitbreiding komt in de toekomst. Plek zat op noord, garage en eventueel uitbouw.
LG is vrij duur. Of je dat het waard vind is aan jouw. Als het past zijn dit wel mooie dingen- Is de LG een geschikte keuze, of liever een ander type full black paneel?
https://www.solar-bouwmar...-full-black-72-cells.html
Als je de Kuro's neemt dan kan je 4x6 leggen. Dat is alleen wel duurder. Dan zit je op 24x320.
Je mist de optimizers bij SE. Verder zie ik geen rare dingen.Adhv bovenstaande kom ik dan uit op een Wp prijs van 1,06. Lijkt mij aan de prima kant, of zie ik soms iets over het hoofd?
Als je meer direct verbruik wil dan kan je er ook voor kiezen om minder op zuid te leggen en west, oost of noord te benutten.
[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 01-08-2018 15:11 ]
jazeker, bedoelde dat het dak 100% zuid is, dus niet zuid oost oid.Je hebt toch een puntdak dus ook een deel op noord?
Ik zou dit idd een keer op de vroege ochtend moeten bekijken, kan zijn dat de schaduw dan idd meer uitslaat op mijn dak.Is de schaduw van je rechter haakse dakdeel niet groter?
Bedoel je hiermee een SMA, bijv. een SMA Sunny Tripower 5000TL of een echte goedkope stringomvormer zoals een Omnik 5k-TL2-TH?Bij SE heb je ook optimizers nodig. Bij SMA niet. Voor 1 fase heb je te hoge pieken (> 3600W). Als alles gewoon puur Zuid zonder schaduw is dan zou ik overigens gewoon een simpele stringomvormer nemen.
Deze Kuro's zijn een stukje duurder dan de LG's, enige voordeel is dan dat ze net een paar cm smaller zijn, en er idd mogelijk een extra rij van 6 stuks op het dak passen.LG is vrij duur. Of je dat het waard vind is aan jouw. Als het past zijn dit wel mooie dingen
https://www.solar-bouwmar...-full-black-72-cells.html
Als je de Kuro's neemt dan kan je 4x6 leggen. Dat is alleen wel duurder. Dan zit je op 24x320.
De Phono Solar's zien er ook strak uit, komen op de shortlist
de SE gaat dan waarschijnlijk vervangen worden door een ander exemplaar gezien optimisers denk ik niet nodig zijn.Je mist de optimizers bij SE. Verder zie ik geen rare dingen.
[ Voor 5% gewijzigd door paul-s83 op 01-08-2018 15:30 ]
Dat laatste. SMA is best tof, maar als je een simpel dak hebt niet perse nodig. Ik zou hem wel een tandje groter pakken, want je zit nu al op de 5355W (18 x 350Wp x 0.85%) zonder noord, oost en west.paul-s83 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:26:
[...]
Bedoel je hiermee een SMA, bijv. een SMA Sunny Tripower 5000TL of een echte goedkope stringomvormer zoals een Omnik 5k-TL2-TH?
Prijs technisch is het niet voordeliger, maar je haalt wel meer Wp per m2.Deze Kuro's zijn een stukje duurder dan de LG's, enige voordeel is dan dat ze net een paar cm smaller zijn, en er idd mogelijk een extra rij van 6 stuks op het dak passen.
[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 01-08-2018 15:41 ]
Noord zou er idd nog bij kunnen komen in de toekomst, al verwacht ik dat niet binnen 5 jaar. Daar verwacht ik wel een beetje schaduw vd schoorsteen.CurlyMo schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:37:
[...]
Dat laatste. SMA is best tof, maar als je een simpel dak hebt niet perse nodig. Ik zou hem wel een tandje groter pakken, want je zit nu al op de 5355W (18 x 350Wp x 0.85%) zonder noord, oost en west.
Oost & west komt er niet bij, dat dakdeel is van de buren
Mijn gevoel zou gaan voor de SMA Sunny Tripower 5000TL bij 18*320 Wp panelen, en voor de 6000Tl bij de 18 x 350 Wp panelen van Phono Solar.
Misschien een stomme vraag, maar als er in de toekomst op noord ook een x aantal panelen bijkomen, moet er dan zowieso een 2e omvormer bij voor deze string, of kan die op de bestaande omvormer omdat ze nooit tegelijk pieken qua vermogen, en elkaar dus afwisselen?
Dan doe je dat zodra het salderen stopt. Dan kan je je directe verbruik meer dekken.paul-s83 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:03:
[...]
Noord zou er idd nog bij kunnen komen in de toekomst, al verwacht ik dat niet binnen 5 jaar. Daar verwacht ik wel een beetje schaduw vd schoorsteen.
Denk ook na over het uitlezen. Wil je daarvan afhankelijk zijn van de levarancier of niet. Omnik varianten kan je ook zonder internet toegang uit blijven lezen via een API op de omvormer.Mijn gevoel zou gaan voor de SMA Sunny Tripower 5000TL bij 18*320 Wp panelen, en voor de 6000Tl bij de 18 x 350 Wp panelen van Phono Solar.
Afhankelijk van je noord kunnen je suggesties nog steeds krap zijn. Maar dat is afhankelijk van hoe groot die string wordt. De SMA's die je prefereert hebben beide 2 MPPT's, dus dat gaat prima met twee strings.Misschien een stomme vraag, maar als er in de toekomst op noord ook een x aantal panelen bijkomen, moet er dan zowieso een 2e omvormer bij voor deze string, of kan die op de bestaande omvormer omdat ze nooit tegelijk pieken qua vermogen, en elkaar dus afwisselen?
Nee, dit is een loop hole van de belastingdienst waar je bijvoorbeeld als zzper geen gebruik van kan maken.CurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:09:
[...]
Ook van panelen kan je gewoon je BTW terugvragen. Dat is toch ook gewoon een subsidie?
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Uitlezen moet simpel blijven, was niet van plan om d.m.v. allerlei API's data uit te lezen en te importeren in allerlei andere tools.CurlyMo schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:08:
Denk ook na over het uitlezen. Wil je daarvan afhankelijk zijn van de levarancier of niet. Omnik varianten kan je ook zonder internet toegang uit blijven lezen via een API op de omvormer.
Thanks voor alle input, eerst maar eens Zuid vol leggen icm een geschikte (SMA) omvormer alvorens op de zaken vooruit te lopenAfhankelijk van je noord kunnen je suggesties nog steeds krap zijn. Maar dat is afhankelijk van hoe groot die string wordt. De SMA's die je prefereert hebben beide 2 MPPT's, dus dat gaat prima met twee strings.
Als je in de toekomst niet wil aftoppen zou ik wel even vooruit lopen.paul-s83 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:26:
[...]
Thanks voor alle input, eerst maar eens Zuid vol leggen icm een geschikte (SMA) omvormer alvorens op de zaken vooruit te lopen
Dat klinkt logisch, maar heb je dan nu niet het probleem dat als je redelijk gaat over dimensioneren, dat je omvormer dan niet de juiste opstartspanning kan krijgen, en daardoor niet optimaal draait?CurlyMo schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:27:
[...]
Als je in de toekomst niet wil aftoppen zou ik wel even vooruit lopen.
M.a.w., stel dat ik nu 18 x 320 Wp leg (+- 5000 Wp effectief), ik prima voor de komende jaren een SMA 6000TL of hoger kan plaatsen, totdat extra panelen op noord komen? Het laatste wat je wilt is natuurlijk om dan de omvormer nogmaals te vervangen voor een groter exemplaar, dat komt je tvt niet ten goede.
Eenmaal besmet........
Startvoltage van dat ding is 400V. Jij komt op 540V. Let overigens op dat de MPPT van de SMA 6000Tl tot 500V aankan. Jij komt daar al overheen. Maar ik zie dat dat ook zo is bij beide grotere versies:paul-s83 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:41:
[...]
Dat klinkt logisch, maar heb je dan nu niet het probleem dat als je redelijk gaat over dimensioneren, dat je omvormer dan niet de juiste opstartspanning kan krijgen, en daardoor niet optimaal draait?
http://files.sma.de/dl/5695/SMC8000TL-DEN102330.pdf
Daar mogen de experts hier een verklaring voor geven.
Als je nog eens 18 panelen op noord legt, dan kan je best tot 7000W pieken. Dan top je dus af op 6200W.M.a.w., stel dat ik nu 18 x 320 Wp leg (+- 5000 Wp effectief), ik prima voor de komende jaren een SMA 6000TL of hoger kan plaatsen, totdat extra panelen op noord komen? Het laatste wat je wilt is natuurlijk om dan de omvormer nogmaals te vervangen voor een groter exemplaar, dat komt je tvt niet ten goede.

[ Voor 3% gewijzigd door mebrein op 01-08-2018 18:28 ]
Waarom liggen ze daar dan nog niet, ik zie platdak steunen dus over een paar uurtjes klaar, kan je morgen full trottle testen.mebrein schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:14:
Ik ben even nieuwsgierig wat de combi doet. Testopstelling nu 1 dakje van 2 320Wp panelen in de tuin, 1 paneel half in de schaduw op noordwest, en de andere op zuidoost. Die doet theoretisch dus niet veel meer. De twee IQ's leveren samen nog steeds 110 watt, geextrapoleerd naar 24 panelen panelen kom ik totaal op 1320 watt. Opstelling staat in de tuin, veel muren enzo. En het paneel op NW half in de schaduw.
[afbeelding]
In de tuin geeft veel schaduw van hekjes enz, mijn 2600Wp van noord deed in april maar 1100W max vol in de zon en pal zuid.
Nu op noord 700W
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Mijn eerste order Van der Valk was bijna helemaal goed gegaan.Rol-Co schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:33:
[...]
Waarom liggen ze daar dan nog niet, ik zie platdak steunen dus over een paar uurtjes klaar, kan je morgen full trottle testen.![]()
![]()
In de tuin geeft veel schaduw van hekjes enz, mijn 2600Wp van noord deed in april maar 1100W max vol in de zon en pal zuid.
Nu op noord 700W
Gaat niet waaien joh, pleur plat op dak en klaar.mebrein schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:43:
[...]
Mijn eerste order Van der Valk was bijna helemaal goed gegaan.Voor het grinddak heb ik nog onderblokken nodig en PVC matjes. Die worden hopelijk voor zaterdag geleverd. Dus inderdaad nu heel snel het dak op
In de berekening van jouw direct eigen verbruik heb je over het hoofd gezien dat er naast het opwekken en verbruik, mogelijk ook een aantal KWh teruggestuurd werden.Waah schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:47:
Vandaag exact een jaar zonnepanelen![]()
dus kan nu leuk de balans opmaken...
Data is dus van 01-08-2017 tot 01-08-2018
Opwekking totaal: 3680 kWh
Verbruik totaal: 3421 kWh
Gasverbruik: 1137.5 m2
Verbruik volgens de slimme meter: 2149 2198.04 kWh. Dat betekend dat ik dus 1482 kWh direct verbruik als het wordt opgewekt. Dat is 41,6% (rekenfout, 3421-2198=1482kWh direct verbruik. 1482/3421=~43,3% wat ik best veel vind nog![]()
Wat ik vooral leuk vind: Volgens de berekening van de (grote) partij zou ik met SolarEdge optimizers en 16 panelen 3668 kWh halen. Ik heb toen zelf met software een berekening gedaan en het verlies van de schaduw met een normale string-omvormer zou ~1% zijn. Geen 1200 euro extra waard ivm terugverdientijd.
Toen heb ik een nieuwe schatting van hun gekregen, welke 2751 kWh zou zijn. Exact 3/4e van de opbrengst. Dat vond ik al verdacht....
Uiteindelijk zijn er 15 panelen gelegd ivm de ruimte op het dak, en zie daar... na een jaar een opbrengst van 3680kWh. Meer dan de schatting met 16 panelen MET optimizers. Ja ik snap best dat we een goede zomer hebben kwa weer. Maar niet eentje waardoor we nu meer dan 25% extra opbrengst hebben volgens mij
![]()
Kijken of de electra nog lager kan... en misschien naar een oplossing waarbij ik minder gas nodig heb. Maar wat dat dan moet zijn, geen idee. Sowieso kijken of spouwmuurisolatie kan, en eventueel onder de vloer isoleren... meer zou ik niet weten wat ik kan doen.
Meer zonnepanelen past eigenlijk niet, tenzij ik een stuk tuin ga opofferen en daar nog een aparte omvormer+panelen neem... Plus een verlenging van de bijkeuken. Zou nog een optie zijn in de toekomst om de verlenging dan als VR-hok te gebruiken :-P als het van de gemeente mag tenminste.
Ik vermoed dat je eigen direct verbruik nabij 30% zal liggen.
- 4p-automaat in meterkast plaatsen en aansluiten (kabel is al getrokken)
- schoorsteentje op loze dakdoorvoer vervangen door kromme pijp
- liftje huren
- Valkpro erop en uitlijnen.
- Boel ingraven in het grind, ballast erop
- Micro's bevestigen, snoeren leggen, nummertjes noteren
- panelen erop en liftje snel terugbrengen (kost 150 euro)
- stroomkabel afmonteren in gietmof
Grappig wetenswaardigheid waar ik vandaag achterkwam: de micro's hebben elk geen aarde aansluiting, maar schijnen de DC kant te meten, bij opstarten een check of eea in orde is. En na 5 minuten beginnen ze spontaan te leveren, maar alleen als ze aan de AC zijde zijn aangesloten.
Ik ken de situatie niet precies maar ze moeten uiteindelijk op dak, dus had ik hier de panelen vast op dak gelegd en aan elkaar geplugd, 2 kabeltjes om het dak heen naar binnen aan de omvormer en de stekker in het stopcontact.mebrein schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:58:
@Rol-Co Grrrr ik heb ook heel veel zin om de hele combi er nu gewoon erop te leggen. Ik kan ook echt niet wachten. Alleen zit dit plannetje nu in mijn hoofd:
- 4p-automaat in meterkast plaatsen en aansluiten (kabel is al getrokken)
- schoorsteentje op loze dakdoorvoer vervangen door kromme pijp
- liftje huren
- Valkpro erop en uitlijnen.
- Boel ingraven in het grind, ballast erop
- Micro's bevestigen, snoeren leggen, nummertjes noteren
- panelen erop en liftje snel terugbrengen (kost 150 euro)
- stroomkabel afmonteren in gietmof
Grappig wetenswaardigheid waar ik vandaag achterkwam: de micro's hebben elk geen aarde aansluiting, maar schijnen de DC kant te meten, bij opstarten een check of eea in orde is. En na 5 minuten beginnen ze spontaan te leveren, maar alleen als ze aan de AC zijde zijn aangesloten.
Uurtje werk, panelen alvast in de buurt en ze doen vast wat, ik kan er slecht tegen als er panelen op een stapel liggen of tegen een muur staan niks te doen.
hoezo over het hoofd gezien?zandstraat schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:47:
[...]
In de berekening van jouw direct eigen verbruik heb je over het hoofd gezien dat er naast het opwekken en verbruik, mogelijk ook een aantal KWh teruggestuurd werden.
Ik vermoed dat je eigen direct verbruik nabij 30% zal liggen.
De slimme meter geeft exact aan hoeveel er via het net wordt teruggeleverd (zie berekening). En ik weet hoeveel er totaal is opgewekt.
Opgewekt - teruggeleverd = verbruik. Tenzij ik iets inderdaad over het hoofd zie?
(de slimme meter heeft 4 telwerken. 1 voor piek, 1 voor dal, 1 voor teruglevering piek en 1 voor teruglevering dal)
[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 01-08-2018 19:23 ]
Ben je er geen voortander van? Op platte dakkapeldaken met flatfix met weinig ballast? Is het risico echt zo hoog? Ook met nieuwere dakkapellen?Andre1973 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 00:47:
[...]
Ja, tegen de tijd dat het gaat lekken is de installatie garantie verlopen!
Alleen dakkapellen waarbij rekening gehouden is met extra ballast, zou ik panelen op plaatsen, anders niet.stormfly schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 20:12:
[...]
Ben je er geen voortander van? Op platte dakkapeldaken met flatfix met weinig ballast? Is het risico echt zo hoog? Ook met nieuwere dakkapellen?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Uiteindelijk gekozen voor 1 paneel in landscape aan de voorzijde van het dakkapeldak. Extra gewicht valt dus mee. Dak was ook aan vervanging toe, dus er is eerst een compleet nieuwe bitumenlaag op gebrand. Op het dak, niet het paneel ;-)
Wat je zelf doet mag je zelf weten natuurlijk, maar ik raad het niet aan.JME schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:26:
Ach, die laag water die er na een bui op staat weegt meer ;-)
Uiteindelijk gekozen voor 1 paneel in landscape aan de voorzijde van het dakkapeldak. Extra gewicht valt dus mee. Dak was ook aan vervanging toe, dus er is eerst een compleet nieuwe bitumenlaag op gebrand. Op het dak, niet het paneel ;-)
In Nederland zijn RS232 naar WiFi converters onbetaalbaar.Wimhaw schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:36:
Voor mijn Ja solar omvormer heb ik een RS232 wifi module om data uit te lezen. Weet iemand waar ik zo'n module kan kopen hier in Nederland?
Op Aliexpress ben je 40 euro kwijt voor een WiFi versie, een Ethernet versie blijft inclusief verzending onder de 22 euro, waardoor je geen risico hebt op importheffingen. Bijvoorbeeld deze:
https://aliexpress.com/wh...SearchText=USR-TCP232-302
Die kun je dan zelf aan een zuinige WiFi Extender/Accespoint hangen.
(Met dat merk heb ik goede ervaringen)
Hey grappig, zo'n ding heb ik nog liggen, wist niet precies wat het was/kan.Skipper-93 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:13:
[...]
In Nederland zijn RS232 naar WiFi converters onbetaalbaar.
Op Aliexpress ben je 40 euro kwijt voor een WiFi versie, een Ethernet versie blijft inclusief verzending onder de 22 euro, waardoor je geen risico hebt op importheffingen. Bijvoorbeeld deze:
https://aliexpress.com/wh...SearchText=USR-TCP232-302
Die kun je dan zelf aan een zuinige WiFi Extender/Accespoint hangen.
(Met dat merk heb ik goede ervaringen)
Hier meer info: https://www.usriot.com/pr...o-ethernet-converter.html
Zie ook downloads voor de Setup tool en een Virtuele com-poort applicatie. Wel allemaal aardig Windows gebaseerd.
Bij een draaischijf die terugloopt heb je helemaal gelijkRouske schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:40:
Je moet de afname uit het net er ook nog bij tellen.
Verbruik = opwek - teruglever + afname
Maar bij de slimme meter niet. Aangezien die verbruik en teruglever apart registreerd. Ik weet dus exact mijn teruglevering en afname. Bij de domme meter enkel het Verbruik.
Maar de som bij deze:
V(erbruik)=O(pwekking)-T(eruglever)+A(fname)
3558(V) = 3680(O) - 2322(T) + 2198(A)
De omvormer houd O bij, de slimme meter registreerd T en A.
Dus volgens mij mis ik niets?
Let op: ik heb een oost-west opstelling. Dus dan heb je ook langer profijt van de zon. En dus eerder en later ook genoeg opwekking om direct te verbruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 02-08-2018 09:35 ]
Klopt, maar in je vorige verhaal nam je A niet (zichtbaar) mee.Waah schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:34:
[...]
Maar de som bij deze:
V(erbruik)=O(pwekking)-T(eruglever)+A(fname)
3558(V) = 3680(O) - 2322(T) + 2198(A)
De omvormer houd O bij, de slimme meter registreerd T en A.
Dus volgens mij mis ik niets?
Laten we het er op houden dat ik het slecht verwoord hebCurlyMo schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:39:
[...]
Klopt, maar in je vorige verhaal nam je A niet (zichtbaar) mee.
want het staat er wel in, die 2198. Verbruik volgens de meter AKA afname. alle 4 de variabelen zijn genoemd, maar misschien wat aparte terminologie. Toch is bijna 40% eigen verbruik meer dan ik dacht. Ik had eerder 20% verwacht.
Dat is natuurlijk over een jaar gemeten. Ik heb sinds ruim een maand een oost/west opstelling en zit boven de 60% eigen verbruik op het moment. Ben wel benieuwd hoe dat plaatje er over een jaar uitziet.Waah schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:47:
[...]
Laten we het er op houden dat ik het slecht verwoord heb![]()
want het staat er wel in, die 2198. Verbruik volgens de meter AKA afname. alle 4 de variabelen zijn genoemd, maar misschien wat aparte terminologie. Toch is bijna 40% eigen verbruik meer dan ik dacht. Ik had eerder 20% verwacht.
Wat voor een thuis situatie? Want dat is natuurlijk van grote invloed op eigenverbruik. Als je alleen woont, en alleen 's avonds thuis bent, is de kans dat je 60% van je eigen opbreng gelijk verbruikt kleinder dan wanneer je met 3 kinderen thuis, 7 dagen in de week altijd thuis bentborft schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:54:
[...]
Dat is natuurlijk over een jaar gemeten. Ik heb sinds ruim een maand een oost/west opstelling en zit boven de 60% eigen verbruik op het moment. Ben wel benieuwd hoe dat plaatje er over een jaar uitziet.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
2 persoonshuishouden, we werken allebei. Met 100% eigen verbruik bedoel je dat jet niets teruglevert? Ik bedoelde dat ik 60% van ons verbruik afdek met zonne-energie. Dus als ik op een dag 10KWh verbruik, komt 6 daarvan direct van de zonnepanelen. Kan prima zijn dat ik daarnaast nog 14 teruglever (en dus 4 van het net trek).Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:22:
[...]
Wat voor een thuis situatie? Want dat is natuurlijk van grote invloed op eigenverbruik. Als je alleen woont, en alleen 's avonds thuis bent, is de kans dat je 60% van je eigen opbreng gelijk verbruikt kleiner dan wanneer je met 3 kinderen thuis, 7 dagen in de week altijd thuis bentEn er is ook een heel groot verschil tussen zomer en winter! Zo hebben wij in de winter dagen met 100% eigen verbruik.
Ja, 100% eigen verbruik = 0kWh teruglevering.borft schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:12:
[...]
2 persoonshuishouden, we werken allebei. Met 100% eigen verbruik bedoel je dat jet niets teruglevert? Ik bedoelde dat ik 60% van ons verbruik afdek met zonne-energie. Dus als ik op een dag 10KWh verbruik, komt 6 daarvan direct van de zonnepanelen. Kan prima zijn dat ik daarnaast nog 14 teruglever (en dus 4 van het net trek).
Onze situatie is ook 2-persoonshuishouden, waarbij beide overdag niet thuis zijn.
Als ik gisteren pak:
We hebben 29,9kWh uit de panelen gekregen. 4,3kWh daarvan hebben we direct verbruikt., dus er is 25,5kWh teruggeleverd. We hebben 8,1kWh totaal verbruikt, dus 53,8% daarvan kwam van onze zonnepanelen. Maar ons eigen verbruik was maar 14,5% (de overige 85,5% is naar onze energie leverancier gegaan).
Als ik nou eens een leuke dag in februari pak:
2,1kWh uit de panelen, daar hebben we 2,1kWh direct van verbruikt, dus 0kWh teruggeleverd. We hebben die dag 17,4kWh totaal verbruikt, dus 12% kwam van de zonnepanelen. Maar ons eigen verbruik was wel 100%.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
[ Voor 95% gewijzigd door Leftblank op 20-10-2018 11:29 ]
zelf haal ik via cron json-output op om bitcoinkoersen in grafana (via influxDB) te krijgen, dan zou dit ook wel moeten kunnen. Als je ubuntu gebruikt kan ik daar eventueel wel een voobeeld van geven.Waterkoker schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:35:
Weet iemand toevallig of data van de KNMI zoals dit http://weerlive.nl/api/js...ey=demo&locatie=Amsterdam ook naar grafana te krijgen is?
Wel een "indak" systeem...
Maar daaronder staat nog een ander artikel:
Steeds meer huizen met zonnepanelen
Met nogal een opmerkelijke uitspraak:
Kan iemand mij die uitspraak uitleggen, ik snap dat als er teveel vermogen wordt ontwikkeld, de netspanning omhoog kan gaan en een omvormer zichzelf kan uitschakelen. Maar een kabel die vol raakt?De Lange waarschuwt wel dat inwoners die panelen laten plaatsen, dat door moeten geven aan Stedin. ,,Een deel van de huishoudens doet dat niet, waardoor er problemen kunnen ontstaan'', stelt hij. ,,De elektriciteitskabel kan vol zijn, zodat de duurzame stroom die je opwekt niet wordt teruggeleverd.''

Jip-en-Janneke taal voor de meute...pep_82 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:04:
Kan iemand mij die uitspraak uitleggen, ik snap dat als er teveel vermogen wordt ontwikkeld, de netspanning omhoog kan gaan en een omvormer zichzelf kan uitschakelen. Maar een kabel die vol raakt?
Ik heb influxdb en grafana op een vps draaien met centos7. Gaat mij voornamelijk om de windrichting welke als N, NO, ZW etc wordt aangegeven. Wellicht dit nog omvormen naar grades zodat het in een grafiek te plotten is3ssen schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:02:
[...]
zelf haal ik via cron json-output op om bitcoinkoersen in grafana (via influxDB) te krijgen, dan zou dit ook wel moeten kunnen. Als je ubuntu gebruikt kan ik daar eventueel wel een voobeeld van geven.
een voorbeeldje zou wel fijn zijn. Volgens mij is centos7 'redelijk' gelijk aan ubuntu?
Linux is redelijk gelijk aan linuxWaterkoker schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:14:
[...]
een voorbeeldje zou wel fijn zijn. Volgens mij is centos7 'redelijk' gelijk aan ubuntu?
Ik heb problemen met het portaal van Solax (daar lijkt het aan te liggen want ik heb gewoon internet en de omvormer levert nog gewoon terug).thesaxofonist schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:22:
Meer mensen hier die problemen hebben met het portaal van Goodwe? Zowel gisteren als vandaag kon ik de resultaten tot halverwege de dag bekijken. Daarna lukte het niet meer.
Van de laatste week is het meer offline dan online geweest. Sinds een laar uur weer offline...
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
FTFY
Bij mij dezelfde verschijnselen: geen contact met het portaal, maar wel internet en terugleveren. Is er een relatie tussen Goodwe en Solax? Of gewoon toeval?busscherski schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 17:00:
[...]
Ik heb problemen met het portaal van Solax (daar lijkt het aan te liggen want ik heb gewoon internet en de omvormer levert nog gewoon terug).
Van de laatste week is het meer offline dan online geweest. Sinds een laar uur weer offline...
De vrouw wil een luifel bij de voordeur. Helemaal goed maar dan wel 1 die meteen een zonnepaneel is
Beugels er voor heb ik al gevonden.
Ik zat te denken aan een LG NEON R 350 Wp Black paneel.
Mooi formaat als luifel. Past op de beugels.
Alleen kwa micro omvormers kan ik eigenlijk weinig vinden.
Alleen enphase m215.
Maar die kan Max 310 wp panelen aan.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Informeer even in je gemeente, ik moest m,n zonnescherm luifels boven de voorramen ( straatkant )gasemans schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 18:09:
Iemand met advies voor een micro omvormer?
De vrouw wil een luifel bij de voordeur. Helemaal goed maar dan wel 1 die meteen een zonnepaneel is
Beugels er voor heb ik al gevonden.
Ik zat te denken aan een LG NEON R 350 Wp Black paneel.
Mooi formaat als luifel. Past op de beugels.
Alleen kwa micro omvormers kan ik eigenlijk weinig vinden.
Alleen enphase m215.
Maar die kan Max 310 wp panelen aan.
na een jaar verwijderen van de gemeente op straffe van 20.000 euro bij het hier aan niet voldoen.
En ja ik dacht ook een zonneluifel mag, maar het mocht geen zonnepaneel zijn, toch een jaar gehaald.
Skipper-93 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:13:
[...]
In Nederland zijn RS232 naar WiFi converters onbetaalbaar.
Op Aliexpress ben je 40 euro kwijt voor een WiFi versie,
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Say what......PClop schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 18:26:
[...]
Informeer even in je gemeente, ik moest m,n zonnescherm luifels boven de voorramen ( straatkant )
na een jaar verwijderen van de gemeente op straffe van 20.000 euro bij het hier aan niet voldoen.
En ja ik dacht ook een zonneluifel mag, maar het mocht geen zonnepaneel zijn, toch een jaar gehaald.
Oh dam. Dat is niet grappig.
Heb veel opstellingen gezien die echt lelijk zijn. Dus had niet verwacht dat dat misschien een issue zou zijn.
Hmmm leuk een zoektocht op de gemeente website die al zo bagger is.
De ene gemeente is de andere niet, kan zijn dat jullie geluk hebben.gasemans schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 18:39:
[...]
Say what......
Heb veel opstellingen gezien die echt lelijk zijn. Dus had niet verwacht dat dat misschien een issue zou zijn.
Dat met mijn zonnepanelen luifel speelde in 2013, in de gemeente Oldambt n/o Groningen.
Kun je niet beter een net houten afdakje maken en daar een paneel plat op leggen. Dat ziet geen mens.gasemans schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 18:39:
[...]
Say what......
Kunt zelfs gewoon houten rand rondom paneel schroeven van twintig cm hoog, dubbele houten bodem eronder voor de kabels te verstoppen en klaar is Kees.
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.ad.nl/woerden...izen-beschadigd~af26c102/
Het afgelopen half jaar zijn er op deze manier meerdere paneelbranden in het nieuws gekomen, en wat me opvalt is dat het veelal bij nieuwbouw geplaatste systemen, en allemaal indak-systemen betreft.
Ik ben wel benieuwd naar de oorzaken van deze branden......
@pep_82 was je voor.rubbish1973 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:18:
Hebben we er weer één:
Als het bij mij in de gemeente niet mag dan doe ik het wel op die manier. Maar op een hoek leveren ze net wat meer op. Dus mijn voorkeur gaat wel voor de beugels.reneeke1970 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:14:
[...]
Kun je niet beter een net houten afdakje maken en daar een paneel plat op leggen. Dat ziet geen mens.
Kunt zelfs gewoon houten rand rondom paneel schroeven van twintig cm hoog, dubbele houten bodem eronder voor de kabels te verstoppen en klaar is Kees.
Maar gaat me nu vooral om de micro omvormer.
En hoe gaat het nu met je tigo?
Je hebt geen verslag uitgebracht.....
1 PVoutput . Dongen NB
En de buurman maar zeggen: Wat liggen ze dr mooi op he?
Als je dan goed kijkt: Rails niet uitgelijnt zowel horizontaal als vertikaal, 2 dakpanhaken per paneel, verkleurde panelen onderling, geen geraard (vereffend) systeem, DC kabel door de regenpijp en omvormer in de tuin op het zuid-westen zonder kastje of zulks ter bescherming van regenwater, geen opleverings-keuring.
Het wordt steeds gekker in installatie-land Nederland.
rubbish1973 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:18:
Hebben we er weer één:
https://www.ad.nl/woerden...izen-beschadigd~af26c102/
Het afgelopen half jaar zijn er op deze manier meerdere paneelbranden in het nieuws gekomen, en wat me opvalt is dat het veelal bij nieuwbouw geplaatste systemen, en allemaal indak-systemen betreft.
Ik ben wel benieuwd naar de oorzaken van deze branden......
[ Voor 4% gewijzigd door TweakersAddict op 02-08-2018 19:35 ]
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Het is de dag nog steeds niet voor een goede vergelijkingreneeke1970 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:31:
[...]
En hoe gaat het nu met je tigo?
Je hebt geen verslag uitgebracht.....
Je ziet hier wel het effect van de optimizers op de voltlijn (vandaag van 9:00 - 9:15):
http://pv.pilight.nl/volts.html
[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 02-08-2018 19:50 ]
Enphase maakt ook een Micro-omvormer Enphase M250. zie de specificatie in bijlage;gasemans schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:30:
[...]
Als het bij mij in de gemeente niet mag dan doe ik het wel op die manier. Maar op een hoek leveren ze net wat meer op. Dus mijn voorkeur gaat wel voor de beugels.
Maar gaat me nu vooral om de micro omvormer.
https://enphase.com/sites...ds/support/M250-DS-NL.pdf
Hier zijn een aantal dingen aan de hand:pep_82 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:04:
[...]
Kan iemand mij die uitspraak uitleggen, ik snap dat als er teveel vermogen wordt ontwikkeld, de netspanning omhoog kan gaan en een omvormer zichzelf kan uitschakelen. Maar een kabel die vol raakt?
1) het huidige stroomnet is qua ontwerp 50 tot 100 jaar oud, en er is dus nooit rekening gehouden met "teruglevering".
2) Een omvormer verhoogd de netspanning met zeven tot 10 volt (gemiddeld) om het overschot terug te " duwen" in het stroomnet.
3) Het normale voltage op het stroomnet is 230volt + of - 10%
Als jij niet de enige on de buurt bent met panelen dan zullen al die systemen terugleveren aan het net. Als het net dit overschot niet kwijt kan, zal het voltage steeds verder stijgen tot dit boven de +10% komt (253 volt)
De omvormer schakelt dan af en zal pas opnieuw gaan terugleveren als het voltage weer onder een kritieke drempel komt.
Als de netbeheerder weet hoeveel kWp er op een wijkstation is aangesloten kan ze enigzins voorspellen hoeveel "overschot" er is en hier het net op aanpassen.
Dit is waarom het aanmelden van je systeem in 2019 verplicht is.
RUB
Nou volgens mij ziet het er keurig uit.CurlyMo schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:33:
[...]
Het is de dag nog steeds niet voor een goede vergelijkingVandaag had gekund, maar uiteindelijk toch niet.
Je ziet hier wel het effect van de optimizers op de voltlijn (vandaag van 9:00 - 9:15):
http://pv.pilight.nl/volts.html
Waarom het niet aan jou vergelijkings eisen voldoet snap ik even niet?
1 PVoutput . Dongen NB
De voltage lijn laat perfect de werking van de optimizers zien, de opwekkingsgrafiek is niet zo perfect als de laatste perfecte dag (23 juli). Daardoor zie je het verschil in opwekking minder goed. Ik zie wel dat ze nut hebben, want anders was vandaag nog slechter geweest.reneeke1970 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:00:
[...]
Nou volgens mij ziet het er keurig uit.
Waarom het niet aan jou vergelijkings eisen voldoet snap ik even niet?
[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 02-08-2018 20:05 ]
Hoewel ik al je punten onderschrijf, geeft het geen antwoord op het feit dat het in alle gevallen indak betreft.
Wat jij doet is een opsomming geven van de staat van de solarbranch in Nederland.
Op veel punten die je aangeeft is het zo dat het de consument geen fuck boeit hoe je installeert, maar of je twee euro goedkoper bent.
RUB
Denk je nou echt dat de branche de reden gaat vertellen. Dan moeten er duizenden huizen ontmanteld worden en voor de toekomstige nog te bouwen daken een andere methode worden gezocht.rubbish1973 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:08:
@TweakersAddict
Hoewel ik al je punten onderschrijf, geeft het geen antwoord op het feit dat het in alle gevallen indak betreft.
Wat jij doet is een opsomming geven van de staat van de solarbranch in Nederland.
Op veel punten die je aangeeft is het zo dat het de consument geen fuck boeit hoe je installeert, maar of je twee euro goedkoper bent.
RUB
Ga een keer op zon bouwplaats kijken en trek je conclusie.
Kabels beschadigd?
De panelen zonder kabels kromme contacten?
Maar vooral vuil ophopen in de vorm van zaagsel, bloesem, dode beesten, in combi met bloed hitte. Er kan geen wind en water onderdoor....
1 PVoutput . Dongen NB
Die grafiek is niet temporeel consistent gehouden met de daadwerkelijke tijd. Waarschijnlijk is in die periode het amperage stabiel gebleven.Rouske schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:17:
@CurlyMo je mist een stukje logging van Ampere Zuid, daar gaat die van 9:45:23 naar 11:06:12
oei, een aanname....CurlyMo schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:22:
[...]
Die grafiek is niet temporeel consistent gehouden met de daadwerkelijke tijd. Waarschijnlijk is in die periode het amperage stabiel gebleven.

Lijkt me dan wel lastig vergelijken als je de tijd niet als referentie kan gebruiken
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic