Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.953 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
reneeke1970 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:18:
[...]

Denk je nou echt dat de branche de reden gaat vertellen.
Nee natuurlijk niet. Los van het feit óf je de oorzaak al vindt.

Ik heb in de loop der jaren de nodige smeulplekken al gezien, van uitgefikte junctionboxen tot gesmolten stekkers. En dat is precies waarom ik nieuwsgierig ben:

Bij panelen óp een pannendak gaat een stekker smeulen en branden en dan is de string onderbroken en klaar. Bij dit soort indak-systemen ligt een stekker met een beetje pech op de isolatie en dan fikt het verder.

Hetzelfde geldt inderdaad voor ventilatie en vlambogen op de bekabeling in combi met isolatiemateriaal.

Ik krijg het antwoord niet, maar ik had morgen best eens op dat dak willen kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

rubbish1973 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:41:
[...]

Nee natuurlijk niet. Los van het feit óf je de oorzaak al vindt.

Ik heb in de loop der jaren de nodige smeulplekken al gezien, van uitgefikte junctionboxen tot gesmolten stekkers. En dat is precies waarom ik nieuwsgierig ben:

Bij panelen óp een pannendak gaat een stekker smeulen en branden en dan is de string onderbroken en klaar. Bij dit soort indak-systemen ligt een stekker met een beetje pech op de isolatie en dan fikt het verder.

Hetzelfde geldt inderdaad voor ventilatie en vlambogen op de bekabeling in combi met isolatiemateriaal.

Ik krijg het antwoord niet, maar ik had morgen best eens op dat dak willen kijken
Op dat dak zie je niet veel denk ik, maar de rest van de wijk is wel interessant, hoop dat die mensen lekker slapen.
Maar het klopt, het moet steeds sneller = goedkoper bij de particulieren en zeker bij die grote inkoop acties.
De reden om daar niet aan mee te doen.
Ik heb even storingen gedaan voor een partij, na dat ze me 2x hadden gevraagd te installeren.
Het aanbod was: 10 panelen per dag van 5 uur (!) incl. binnenwerk met 2 man. 10 man uren betaald dus. wat je met de rest van die dag deed moest je zelf maar uitzoeken.
Uiteindelijk bleek dat er vaak 4 man kwam (vertelde een klant waar ik een storing kwam verhelpen), die 2 klussen op 1 dag deden, en de Nederlandse taal (tegen de voorwaarden in het boekje) en regels voor wat betreft het installeren van iets elektrisch, niet machtig waren.

Zit je in een huurwoning dan heb je weinig keus, maar zit je dat niet, ga dan niet in op zo'n inkoop actie (mijn mening).
Daar verdienen een hoop partijen wat aan, en de daadwerkelijke installateur moet te doen met de restjes, en slechte informatie.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Rouske schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:26:
[...]

oei, een aanname.... :F
Lijkt me dan wel lastig vergelijken als je de tijd niet als referentie kan gebruiken :+
Ik heb het geheel temporeel vergelijkbaar gemaakt. Nu op 5 minuten geaggregreerd. Probleem is wel dat er soms te weinig meetpunten zijn wat ik niet (makkelijk) wist te interpoleren in SQL. Op die momenten zie je dus de lijn naar 0 schieten. Met name in de amperage lijn van noord zie je dit.

Ik zal dat nog een keer fixen in PHP.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 02-08-2018 21:37 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubbish1973
Andre1973 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:22:
[...]

Zit je in een huurwoning dan heb je weinig keus, maar zit je dat niet, ga dan niet in op zo'n inkoop actie.
De meeste huiseigenaren hebben boter op hun hoofd. Als het een tientje goedkoper is, dan gaan ze naar die goedkopere partij.

Dat de duurdere partij ook op de offerte aangeeft dat er steigers, of een bouwlift wordt berekend, zou een belletje moeten laten rinkelen.

Dat is ook het spagaat van veel aanbieders: als je alles volgens de regels doet, ben je duurder en heb je geen omzet.

Is dat correct ? Nee, maar het is anders commerciele zelfmoord.

Datzelfde geldt voor service: geen cent betalen, maar wel verwachten dat er drie keer per jaar iemand het systeem Komt controleren onder begeleiding van de fanfare.

Of dat je iedere keer dat de klant een nieuw modem heeft, anderhalf uur aan de lijn gaat hangen om de wifi opnieuw in te stellen...

Wie is er dan gek ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
@Skipper-93@Rav en @Rol-Co bedankt voor jullie input. Heb nu een RS232 wifi module gekocht via Amazon in Duitsland. Wilde echt één met wifi hebben en zonder extra stekker. Anders moet ik er ook een stopcontact plaatsen of verlengsnoer bij leggen. De unit, die ik besteld heb, kan ik direct op de omvormer aansluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Wimhaw op 02-08-2018 22:13 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
@gasemans Eind dit jaar komt de Enphase IQ7X die kan 96 cells. Geen omvormer nodig.

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Lees ik vandaag mijn sheet van de zonnepanelen, staat daarbij 3 bypass diode.
Wat heb je van die diodes te verwachten?
Dacht dat er altijd maar standaard 2 stuks in zaten.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Supertip schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:31:
Bij de "gewone" panelen met 6 rijen van 10 of 12 cellen vormen in portrait de rijen kolommen 1 en 2, 3&4 en 5&6 een U die overbrugd kan worden door de diode, wat een voordeel kan geven, vooral bij landscape opstelling. (denk aan Zuid op n plat dak).
Met de nieuwe technieken met 1/2 cellen werkt t weer anders.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Supertip schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:31:
In het Engels uitgelegd

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:33
Waterkoker schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:14:
[...]

Ik heb influxdb en grafana op een vps draaien met centos7. Gaat mij voornamelijk om de windrichting welke als N, NO, ZW etc wordt aangegeven. Wellicht dit nog omvormen naar grades zodat het in een grafiek te plotten is :)

een voorbeeldje zou wel fijn zijn. Volgens mij is centos7 'redelijk' gelijk aan ubuntu?
Zal van het weekend even wat documenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:45
mebrein schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:01:
@gasemans Eind dit jaar komt de Enphase IQ7X die kan 96 cells. Geen omvormer nodig.
Wel nice, maar eigenlijk wat te laat dat die dan uit komt.

Even bedenken of ik het projectje toch ga uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:31:
[...]

En hoe gaat het nu met je tigo?
Je hebt geen verslag uitgebracht.....
We hebben dus gezien dat de Tigo's goed werken. Het stomme is echter dat die mega boom van de buurman tot 9:30 ook schaduw geeft op panelen zonder Tigo. Na 9:30 zie je alles dus naar 1300W vliegen, wat dus overeenkomt met de 8x275Wpx0.6% = 1320W. Het verlies vanaf 6:00 tot 9:30 is daarmee zo'n 2kWh. Zonder Tigo's werkte de bovenste string van 6 vanaf 8:00 al aardig op (~ 1000W) en de onderste string deed niks.

X = Normaal paneel
D = Dakkapel
T = Tigo
S = Schaduw zonder Tigo
code:
1
2
3
4
X  X  X
X  X  X
D T S S
- T T T

Gelukkig gaat die boom de volgende zomer naar de grond, dus is dat probleem ook opgelost en verwacht ik dus een mooie oplopende curve tot 9:30.

Conclusie is dus:
- Zonder Tigo 2x6 = meer opbrengst in de vroege ochtend wegens uitval onderste string door schaduw boom.
- Met Tigo 1x12 = meer opbrengst later in de ochtend doordat bovenste string naar beneden wordt gehaald door toch nog schaduw onderste panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qRM1BrzXi1b6u2KPPGXSDsS7/full.jpg

Blauw = zonder
Groen = met

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 03-08-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:06
Ik heb de volgende situatie:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lu2kgnt.jpg

Meterkast is 1x35A
Groep naar dak moet nog aangelegd worden (in meterkast en draad naar boven)
Ons verbruik is ong 2200kWh per jaar (gemiddeld van afgelopen 2 jaar)

mijn plan is:
Panelen: 6 of 7 x Trina Honey 275WP Full Black of JA Solar 295WP Full Black
Omvormer: Growatt 2500-MTL-S Deze heeft 2x mpp dus interessant vanwege het zevende paneel met schaduw en evt. uitbreiding op schuine dak?

Past dit goed bij elkaar? En is dit een goede keus met het ook op evt uitbreiding?

Ook interessant vind ik de Enphase M250 maar dat is toch een pak duurder aangezien er dan 6 of 7 nodig zijn en ook nog een Enphase envoy

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/295pq2dmwdb.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Medjai op 03-08-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Medjai schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:52:
Meterkast is 1x35A
Groep naar dak moet nog aangelegd worden (in meterkast en draad naar boven)
Ons verbruik is ong 2200kWh per jaar (gemiddeld van afgelopen 2 jaar)
Geen wasmachine groep beschikbaar?
Pas dit niet?
https://www.solar-bouwmar...-full-black-72-cells.html
Omvormer: Growatt 2500-MTL-S Deze heeft 2x mpp dus interessant vanwege het zevende paneel met schaduw en evt. uitbreiding op schuine dak?
Dat ga je met je uitbreiding net niet redden. Die zullen op momenten redelijk samen pieken. Is er geen van +/- 3250W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
@Medjai
klinkt allemaal goed.

paar kleine puntjes:
1. 6 tot 7 van die soort panelen, geeft geen hoge Vmpp, maar is wel voldoende om te werken met TL omvormers (zoals de growatt die je op het oog hebt).
dit is geen heel groot probleem geeft maar een klein efficiëntie verlies, maar wil je wel van te voren weten. ;)
dit is wel op te lossen als je echt wil, maar dan moet je andere panelen gebruiken en die zijn vaak wel duurder (maar hebben ook meer Wp kijk naar panasonic/sunpower.).

2. de growatt 2500, die heeft wel een beperking wat die aan kan per mpp.
ergens rond de 1400W per mpp is de max. alles daar boven topt hij af en gooit hij weg.
dit is geen heel groot probleem maar wil je wel van te voren weten. ;)
is erg lullig achter komen als je het al hebt.
(je kunt wel de 2x mpp samen knopen tot 1 grote mpp.)

tips:
1. kijk eens naar panasonic of sunpower.
dat levert een betere Vmpp en vinden omvormers prettiger. (6 tot 7 panelen is nu ineens perfecte Vmpp voor omvormers)
2. heb je er al aan gedacht om 2 stringen parallel op 1 mpp te zetten?
dit kan alleen als de 2 stringen even veel cellen hebben(dus even veel panelen). ;)
3. reken het even goed en geheel door.
je wil platdak bevestiging materiaal gebruiken, en dat is vaak wat duurder als schuin dak.
dat bevestiging materiaal houd net zo goed een 320Wp als een 275Wp vast, maar met 320Wp verdeelt het de kosten beter.
(ik denk dat je niet al te gek veel duurder uit bent als je een 3000W omvormer pakt, die hebben +/-2000W mpp's(of pak maar 1 mpp op de omvormer en dan parallel daar 2 strings op.) en dan panasonic/sunpower panelen er aan hangt. 6 panelen is dan genoeg hoeven geen 7 te zijn. dat geeft je flink meer opbrengst en maakt een warmtepomp een haalbare zaak in de toekomst. ;) )

edit:
ach voor de prijs van de omvormer hoef je het niet te laten, dat is zo weinig verschil.
neem een 16A omvormer, die doen +/-3600W. (voorbeeld: Growatt 3600MTL-S )
dan kun je nu 6x320Wp b.v. panasonic doen.
en straks, doe je het schuine dak op zuid en nood parallel. (met goedkope 275Wp als je perse wil, maar pas wel op, dat is eigenlijk teveel veel Ampp voor de omvormer. panasonic en sunpower zijn ook hier beter.)
dan heb je ruim voldoende kWh per jaar om ook een warmtepomp te laten draaien en zit je ook nog zonder gas rekening. ;)
het kan dus waarom niet.
check ook de subsidies die je daar voor kunt krijgen. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 03-08-2018 10:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
CurlyMo schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:38:
[...]

We hebben dus gezien dat de Tigo's goed werken. Het stomme is echter dat die mega boom van de buurman tot 9:30 ook schaduw geeft op panelen zonder Tigo. Na 9:30 zie je alles dus naar 1300W vliegen, wat dus overeenkomt met de 8x275Wpx0.6% = 1320W. Het verlies vanaf 6:00 tot 9:30 is daarmee zo'n 2kWh. Zonder Tigo's werkte de bovenste string van 6 vanaf 8:00 al aardig op (~ 1000W) en de onderste string deed niks.

X = Normaal paneel
D = Dakkapel
T = Tigo
S = Schaduw zonder Tigo
code:
1
2
3
4
X  X  X
X  X  X
D T S S
- T T T

Gelukkig gaat die boom de volgende zomer naar de grond, dus is dat probleem ook opgelost en verwacht ik dus een mooie oplopende curve tot 9:30.

Conclusie is dus:
- Zonder Tigo 2x6 = meer opbrengst in de vroege ochtend wegens uitval onderste string door schaduw boom.
- Met Tigo 1x12 = meer opbrengst later in de ochtend doordat bovenste string naar beneden wordt gehaald door toch nog schaduw onderste panelen.

[afbeelding]

Blauw = zonder
Groen = met
Zei toch dat er iets niet klopte, gewoon meer schaduw dus.
Maar de groene lijn ziet prima uit, dat hij later op dag wat lager zit zal warmte zijn en zon inmiddels wat lager en minder sterk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42

timovd

Voorsprong door techniek

Kan ik een 1200Wp omvormer aansluiten op een bestaande 16A groep ? De omvormer heeft dan een maximale stroomsterkte van 5,2A. Op de rest van de groep zit een aantal LED-lampen en een tweetal stopcontacten in de tuin. Alle kabels zijn 2,5 kwadraat.
De NEN1010 is de laatste jaren veel gewijzigd. Wat is veilig?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
CurlyMo schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:12:
[...]

Helaas niet. Maar het trekken van nieuwe draden naar de zolder is wel te doen, er is een loze leiding naar de 1e verdieping, vanaf daar naar zolder lukt ook wel.
Daar zou ik er max 4 van op het platte dak kwijt kunnen. Maar wat is het voordeel van deze panelen? Prijs per Wp is nogal wat hoger
Dat ga je met je uitbreiding net niet redden. Die zullen op momenten redelijk samen pieken. Is er geen van +/- 3250W?
Er is ook een 3000W of 3600W versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

[...]

Kan/mag je een 3000w omvormer aansluiten op een groep waar de wasmachine en droger op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ocdaan schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:56:
[...]

Kan/mag je een 3000w omvormer aansluiten op een groep waar de wasmachine en droger op zit?
Alleen met een onderverdeler (mini-meterkast).
Medjai schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:55:
[...]
Daar zou ik er max 4 van op het platte dak kwijt kunnen. Maar wat is het voordeel van deze panelen? Prijs per Wp is nogal wat hoger
Nee, je hebt gelijk. Ze zijn ook 179Wp / m2 waar die Ja Solar 178 Wp / m2 is.
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:37:
[...]

Zei toch dat er iets niet klopte, gewoon meer schaduw dus.
Maar de groene lijn ziet prima uit, dat hij later op dag wat lager zit zal warmte zijn en zon inmiddels wat lager en minder sterk.
De groene lijn is na 11:00 mooi liniear geworden. Dat is dus wel winst. Boom gaat weg dus dat komt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
timovd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:50:
Kan ik een 1200Wp omvormer aansluiten op een bestaande 16A groep ? De omvormer heeft dan een maximale stroomsterkte van 5,2A. Op de rest van de groep zit een aantal LED-lampen en een tweetal stopcontacten in de tuin. Alle kabels zijn 2,5 kwadraat.
De NEN1010 is de laatste jaren veel gewijzigd. Wat is veilig?
nop niet volgens de regels.
vroeger toen je dat nog met een lange oe schreef, toen mocht je wel +/-500W omvormer aan sluiten op een bestaande groep, maar dat mag ook niet meer.
(maar als je het wel doet, dan kijk ik een andere kant op. ;) )

zie verder hier onder. ;)
ocdaan schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:56:
[...]
ja dat mag, als je een splits kast gebruikt. (je splitst dan 1x16A naar 2x16A, 1 voor gebruiken en 1 voor leveren.)
en zolang er tussen de splits kast en de meter kast geen apparaten zitten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

migjes schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:10:
[...]

ja dat mag, als je een splits kast gebruikt. (je splitst dan 1x16A naar 2x16A, 1 voor gebruiken en 1 voor leveren.)
Dat zou wel een stuk makkelijker zijn om de omvormer op zolder te hangen. Ik dacht al dat er nieuwe leidingen aangelegt moesten gaan worden. Thanks :)

//edit - enig idee hoe zoiets heet?

//edit2 - volgens de winkel een pv switch

[ Voor 32% gewijzigd door ocdaan op 03-08-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Medjai schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:55:
[...]

Helaas niet. Maar het trekken van nieuwe draden naar de zolder is wel te doen, er is een loze leiding naar de 1e verdieping, vanaf daar naar zolder lukt ook wel.

[...]

[...]

Er is ook een 3000W of 3600W versie
ik zal je een grafiek geven van mijn dak, want jouw dak heeft wel aardig overeenkomsten met mijn dak. ;)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dit is dus: 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. 4kW omvormer.
perfect oost west, dus.
de 245Wp's dat zijn panasonic's en zitten dus 2x parallel op 1 mpp.
de 300Wp's dat zijn oudere LG's, daar kan ik geen panasonic gebruiken anders zou ik weer teveel Vmpp hebben.

de 4kW omvormer, doet per mpp 3000W.
maar doordat ik 6440Wp heb top ik soms wel een beetje af.
een paar maanden in de lente gebeurd dat wel eens, vind ik niet zo heel erg verlies is maar een +/-200kWh.
op de 5000kWh die ik per jaar doe boeit dat niet zo.

je kunt ook mooi zien dat west en oost op een ander moment hun top berijkt, daar door kun je meer Wp op een kleinere omvormer hangen.

(pas op met prijzen, een paneel kan duurder zijn in €/Wp, maar bevestiging materiaal verdelen over meer Wp maakt weer een hoop goed in het totaal project. ;) )
ocdaan schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:23:
[...]

Dat zou wel een stuk makkelijker zijn om de omvormer op zolder te hangen. Ik dacht al dat er nieuwe leidingen aangelegt moesten gaan worden. Thanks :)
wat meer info er over (zitten wel wat haken en ogen aan, dus lees je goed in niet elke omvormer is er geschikt voor.)
https://houhetwarm.nl/zonneenergie/zonnepanelen/pv-omvormer/
edit: website uit de lucht :?
weet even geen beter kloppend verhaal te vinden helaas.

(een tipje: een SMA/goodwe/omnik die hebben wel een moeite om op een 30mA aardlek te draaien.
en het is niet zomaar slim om er een 100 of 300mA in te zetten. ik ken alleen de power-one PVI 3.0/3.6 die geen enkel probleem heeft met 30mA aardlek, maar mischien zijn er wel meer die het ook kunnen. ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 03-08-2018 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Laatst online: 02-10 07:43

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik ben nog bezig om een schuur te ontwerpen/bouwen voor mijn 50 zonnepanelen. Ironisch genoeg :).

Maar goed, ik heb nu het idee om sandwichpanelen (2 kanten staal) te plaatsen als dak (lelijke witte). Daar zonnepanelen op (80% van het dak), en dan om de zonnepanelen (aan de rand) dakplaten of dakpannen.

Iemand zoiets al gedaan? Is toch al waterdicht? Of zouden jullie nog een folie eronder leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

migjes schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:10:
[...]

nop niet volgens de regels.
vroeger toen je dat nog met een lange oe schreef, toen mocht je wel +/-500W omvormer aan sluiten op een bestaande groep, maar dat mag ook niet meer.
(maar als je het wel doet, dan kijk ik een andere kant op. ;) )

zie verder hier onder. ;)

[...]

Dank! Nu moet alles dus op een aparte groep? De automaat in de meterkast is 16A. Buiten kan ik dan 2x 10A ophangen (uiteraard IP65).
Zonder professioneel advies: ben ik heel slecht bezig als ik het wel op een groep zet gezien de beperkte apparaten die er op zitten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
timovd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:08:
[...]
Zonder professioneel advies: ben ik heel slecht bezig als ik het wel op een groep zet gezien de beperkte apparaten die er op zitten?
Welke apparaten? Dat zei je al :F

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 03-08-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
timovd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:08:
[...]

Dank! Nu moet alles dus op een aparte groep? De automaat in de meterkast is 16A. Buiten kan ik dan 2x 10A ophangen (uiteraard IP65).
eigenlijk is het al heel lang zo dat alles wat meer als 2000W gebruikt een aparte groep nodig heeft.
(daarom zijn veel waterkokers/frietpannen/etc etc.. vaak maar 1900W ;) )

voor PV is het dan al een stuk eerder.
stel je omvormer levert 10A en de groep is 16A, de groep gaat dan pas reageren als er 26A word getrokken.
tja en de meeste gebruikte koppelstukken in een modern huis zijn gespecificeerd voor 23A.

dus ja, we worden in de normen wel een beetje benadeeld met onze PV.
of je dit nu leuk vind of niet. (maar ja lekker kunnen uitslapen op een "zon"dag is soms ook wel iets waard. ;) )

maar eigenlijk word het nog erger, een 16A groep, die reageert niet binnen 3 seconde als er een 3x de hoeveelheid A word getrokken.
dus pas na 3 seconden en (3x16+10)58A trekken en de groep reageert pas.
(kabels en koppel stukken kunnen dit wel aan, zolang het maar niet langer is als 3 seconde.)
zo zie je dat factor tijd ook belangrijk is in het hele verhaal. ;)

(door dat een 16A groep voor 600+ seconde een factor 1,13 meer A kan verwerken.
kan ik een 4kW dus +/- 17,3A omvormer er aan hangen. dus soms kan het ook helpen. ;) )

maar het beste kun je gewoon kijken of je geen YMVK (_as) kabel kunt trekken.
dat is niet duur. ;)
en heb je alles gewoon simpel in je meter kast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
migjes schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:12:

1. 6 tot 7 van die soort panelen, geeft geen hoge Vmpp, maar is wel voldoende om te werken met TL omvormers (zoals de growatt die je op het oog hebt).
dit is geen heel groot probleem geeft maar een klein efficiëntie verlies, maar wil je wel van te voren weten. ;)
dit is wel op te lossen als je echt wil, maar dan moet je andere panelen gebruiken en die zijn vaak wel duurder (maar hebben ook meer Wp kijk naar panasonic/sunpower.).
Het start voltage is 100V, die panelen geven ieder ong 30V, dus met 6 a 7 panelen haal je de 100V toch makkelijk? Of bedoel je dat ik het nominale voltage niet haal en daardoor efficiëntie verlies?
2. de growatt 2500, die heeft wel een beperking wat die aan kan per mpp.
ergens rond de 1400W per mpp is de max. alles daar boven topt hij af en gooit hij weg.
dit is geen heel groot probleem maar wil je wel van te voren weten. ;)
is erg lullig achter komen als je het al hebt.
(je kunt wel de 2x mpp samen knopen tot 1 grote mpp.)
Dit begrijp ik niet, waar kan ik vinden wat de max per mpp is? en hoe zou ik 2 kunnen samen knopen tot 1?
tips:
1. kijk eens naar panasonic of sunpower.
dat levert een betere Vmpp en vinden omvormers prettiger. (6 tot 7 panelen is nu ineens perfecte Vmpp voor omvormers)
Zelfde als hierboven, met 6 a 7 panelen haal ik het start voltage toch wel?
2. heb je er al aan gedacht om 2 stringen parallel op 1 mpp te zetten?
dit kan alleen als de 2 stringen even veel cellen hebben(dus even veel panelen). ;)
Dat is ook zeker een optie, in dat geval zou ik 2 x 3 panelen parallel aansluiten (alle 6 op het platte dak en zelfde orientatie en helling
3. reken het even goed en geheel door.
je wil platdak bevestiging materiaal gebruiken, en dat is vaak wat duurder als schuin dak.
dat bevestiging materiaal houd net zo goed een 320Wp als een 275Wp vast, maar met 320Wp verdeelt het de kosten beter.
(ik denk dat je niet al te gek veel duurder uit bent als je een 3000W omvormer pakt, die hebben +/-2000W mpp's(of pak maar 1 mpp op de omvormer en dan parallel daar 2 strings op.) en dan panasonic/sunpower panelen er aan hangt. 6 panelen is dan genoeg hoeven geen 7 te zijn. dat geeft je flink meer opbrengst en maakt een warmtepomp een haalbare zaak in de toekomst. ;) )
Dank voor de tip, ga ik eens naast elkaar zetten

[ Voor 11% gewijzigd door Medjai op 03-08-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@migjes in theorie; de omvormer levert op het piekmoment 5,2A. Op de stopcontacten buiten (zelfde groep dus) zet ik drie powertools aan en nog wat spul en hypothetisch wordt er 17A getrokken. Afgerond naar boven gaat er 23A door de kabels.
In dat geval bestaat het gevaar dat er iets gaat smelten en best kans dat het is bij een van de kabels is van de multitools, of bij de buitenlampen. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Medjai schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:08:
[...]

Het start voltage is 100V, die panelen geven ieder ong 30V, dus met 6 a 7 panelen haal je de 100V toch makkelijk? Of bedoel je dat ik het nominale voltage niet haal en daardoor efficiëntie verlies?
puur efficiëntie verlies.
TL omvormers maken tussen de mpp(DC/DC) en de DC/AC omvormer zelf er een +/-350Vdc van.
minder te converteren is minder verlies. ;)
maar dit is niet zo heel belangrijk.
check deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg

startvoltage is bij de meeste omvormer trouwens Voc. (maar pas op soms zijn de specs niet netjes opgegeven, dus wisselt per omvormer wat ze bedoelen. ik heb het nog nooit getest met een growat, dus dat weet ik niet. mijn omvormer is het 90V en dan is het Voc. ;) )
het kan alleen wel zijn als je in de ochtend schaduw hebt van de schoorsteen, dan reageren er een paar diodes in de panelen, en dan heb je minder Vmpp/Voc.
dus je bent dan iets gevoeliger voor schaduw.
(verder zie ik geen problemen als je gewoon 6x32Vmpp gebruikt hoor, het kan wel.
maar dit wil je van te voren weten dat er kleine problemen kunnen ontstaan in bepaalde situaties. ;)
verlies valt verder wel mee.
meer een keuze wil ik een gezins-auto of een race auto. )
Dit begrijp ik niet, waar kan ik vinden wat de max per mpp is? en hoe zou ik 2 kunnen samen knopen tot 1?
sommige merken zijn gewoon weg niet eerlijk in het vertellen en laten die gegevens weg. ;)

(een splitser/samen voeger op de stekkers zetten en je maakt van 2 mpp's gewoon 1 mpp.
sommige omvormers moeten ook nog een instelling geset worden of een dipswitch)
Zelfde als hierboven, met 6 a 7 panelen haal ik het start voltage toch wel?

[...]
Dat is ook zeker een optie, in dat geval zou ik 2 x 3 panelen parallel aansluiten (alle 6 op het platte dak en zelfde orientatie en helling
2x3, dat geeft natuurlijk wel problemen of heel erg op de grens.
gebruik je de JA percium of poly panelen, die leveren 32Vmpp en 8,8Ampp
39Voc x 3 = 120Voc
32Vmpp x3 = 96Vmpp.
en je doet parallel.
dus het is niet 1x9,2A, maar 2x9,2A=18.4A.
alleen de growatt die je nu op het oog hebt, die doet maar max 10A per mpp, alles daar boven doet hij niks meer mee. ;)
(en ik ben bang dat de kortsluit A nu te veel word voor de omvormer, ik heb nog nooit getest of dat gevaarlijk is en of een omvormer daar wel tegen kan, dus wil je dat doen dan op eigen risico. ;) )

doe je dit met panasonic/sunpower panelen.
dan word het hele verhaal anders.
die leveren 58Vmpp en maar 5,7Ampp.
dat maakt 3x58Vmpp = 174Vmpp en 2x5,7Ampp = 11.4Ampp.

maar dat zou ik dan weer niet doen.
ik zou eerder kiezen voor 6x panasonic op het platte dak met dan parallel 6x panasonic op het schuine dak.
dat geeft: 6x58Vmpp = 348Vmpp en een 2x5,7Ampp = 11.4Ampp.
348Vmpp X 11.4Ampp = een +/- 3000W mpp, dus in de lijst goedkope omvormer een 4kW verzie. ;)
en de andere mpp later vullen met iets op de andere dak helft.
maar meerdere opties zijn mogenlijk, vele variaties op te verzinnen. ;)

ik hoop dat parallel en serieel nu een beetje duidelijk is, en wat een verschil een paneel zoals panasonic uit maakt voor je situatie.

je zou ook nog kunnen kijken naar panelen zoals solarfrontier.
(heel ander type paneel, niet mijn ding door de lage hoeveelheid Wp per m2, maar ook wel leuk in sommige gevallen.)
Dank voor de tip, ga ik eens naast elkaar zetten

[...]
je moet ook nog rekening houden met de temperatuur coëfficiënt van de panelen.
de panelen waar je nu naar kijkt zitten rond de 32Vmpp, maar dat is bij 25 graden.
op dak kunnen ze goed heter worden als 80+ graden, als ze lekker liggen te bakken in de zon.
de Vmpp zakt hier door naar de +/-28Vmpp. (dit geld ook voor de Voc).
en dan zit je toch een stuk lager als je planning. ;)

ik check even mijn 10XLG en ik zie dat ze nu 291Vmpp leveren met deze hitte, normaal is een 320Vmpp en als het echt koud is dan is een 350Vmpp mogenlijk.
maar ze liggen op west en krijgen nu net zon, dus ik verwacht dat ze van middag nog wel iets heter gaan worden en verder zullen zakken. ;)
timovd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:43:
@migjes in theorie; de omvormer levert op het piekmoment 5,2A. Op de stopcontacten buiten (zelfde groep dus) zet ik drie powertools aan en nog wat spul en hypothetisch wordt er 17A getrokken. Afgerond naar boven gaat er 23A door de kabels.
In dat geval bestaat het gevaar dat er iets gaat smelten en best kans dat het is bij een van de kabels is van de multitools, of bij de buitenlampen. Correct?
in dit geval gebeurd er nog helemaal niks waarschijnlijk. ;)
je hebt waarschijnlijk 2,5mm kabel en die kan wel een 27A verwerken.
(je koppel stukken moeten minder kunnen verwerken, je hebt liever dat je alle koppelstukken moet vervangen als alle kabels + de buizen uit het beton kan gaan hakken. ;) )
ik geloof ook niet dat je 3 powertools tegelijk aan zult hebben, en als je ze aan hebt dan is dat vaak maar een korte periode.

het gevaar is eerder, het buiten ledlampje van maar 5W, daar is wat vocht in gekomen en de voeding brand nu langzaam door.
hier door trekt hij een langzaam aan een steeds grotere A, maar de omvormer geeft hem nog een extra 5,2A en de groep gaat pas na 3x16A na 3 seconde reageren.
dit alles bij elkaar kan(ik zeg niet dat) een probleem geven.
als dat probleem in je kabel ontstaat, dan ben je goed de lul.
mag je alle buizen gaan uit het beton gaan breken en vervangen. :-(

probeer eerst eens te kijken of een YMVK(_as is voor buiten) kunt gebruiken.
is simpeler en veiliger als welke theorie dan ook. ;)

(wil je tijdelijk even wat testen met zo een kleine omvormer, dan gewoon even in het stop contact steken.
doe ik met 3kW omvormers ook hoor. ;)
maar ik ben dan wel altijd thuis, ik laat het dan niet werken zonder toezicht. ;)
het is eerder dat je een omvormer wil hebben werken ook als je niet thuis bent en er geen toezicht is waardoor je wil dat het goed zit. ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
Chielos schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:31:
Ik ben nog bezig om een schuur te ontwerpen/bouwen voor mijn 50 zonnepanelen. Ironisch genoeg :).

Maar goed, ik heb nu het idee om sandwichpanelen (2 kanten staal) te plaatsen als dak (lelijke witte). Daar zonnepanelen op (80% van het dak), en dan om de zonnepanelen (aan de rand) dakplaten of dakpannen.

Iemand zoiets al gedaan? Is toch al waterdicht? Of zouden jullie nog een folie eronder leggen?
Sandwichpaneel is prima, daar kun je in popnagelen of schroeven met zelftappers. Stukje epdm tape onder je montagerail en dan is het ook weer waterdicht.
Ik zou dan gewoon een iets minder lelijke bovenlaag nemen dan hoeft je er geen andere dingen omheen te gaan leggen.
Je hebt sandwichpanelen overigens ook al met dakpanmotief. Dan heb je 2 vliegen in 1 klap.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:29
De Kuro's liggen, https://imgur.com/a/P00527z

Lekker gevoel om de meter te zien terugdraaien, daar kan ik wel aan wennen denk ik :)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

dabutcha76 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:52:

Lekker gevoel om de meter te zien terugdraaien, daar kan ik wel aan wennen denk ik :)
Mooi hoor :9~ ! Hoe hebben ze bij jou de kabel door het dak naar de omvormer geleid? Tevens, hoe heb je uiteindelijk de kabel van de omvormer naar de meterkast gekregen? Ik zit daar echt met een uitdaging :X

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
Kabel op dak onder het lood aan de rechterkant, naar de meterkast door ontluchtingsbuis toilet en dan over het plafond toilet naar de meterkast. Was even klooien, vooral om de 'uitgang' van de ontluchtingsbuis op het dak te vinden, maar uiteindelijk eigenlijk best simpel:)

Edit: voor de goede orde, de omvormer hangt buiten onder afdak rechterzijde :)

[ Voor 17% gewijzigd door dabutcha76 op 03-08-2018 15:33 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Mooi (y)
De mijne worden binnenkort gelegd, kunnen we je al vinden op pv output?

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
Nog niet, moet nog ff kijken hoe en wat precies. Was wel van plan om een keertje een klusje in die richting te gaan doen, maar ben voor nu vooral blij dat ze (eindelijk) liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:15
Kunnen jullie experts mij ook advies geven :) ?

Wij zijn ook aan het kijken naar zonnepanelen, en willen hier natuurlijk zo veel mogelijk mee opwekken dat we zo weinig mogelijk aan de NUON hoeven te storten.
Momenteel zijn we met 2 volwassene en een baby maar dit wordt in de toekomst (hopelijk) een gezin van 2 volwassene en 2 kinderen :) .

Dit is de situatie van ons dak, heerlijk op het zuid-westen maar helaas een klein stukje schaduw door de dakkapel rechts maar wellicht lastige plaatsing door de 2 dakramen:

[afbeelding]

Nu heb ik al een voorstel gehad van Zonneplan, die kwamen met 9 panelen van 275 (totaal van 2342 kWh geschat) in de volgende opstelling: boven de dakramen 3 panelen en onder de dakramen twee rijen van elk 3 panelen (alleen landscape geplaatst).

Zelf vond ik de geschatte 2342kWh te weinig en wil ik liever meer, als we het doen dan liever goed.
Buren met precies hetzelfde dak en dakramen en hebben de 14 panelen op de volgende manier geplaatst:
(Allen rechtopstand/portait ipv liggend/landscape):

[afbeelding]

Ik heb deze suggestie doorgestuurd naar Zonneplan, maar die zeggen dat de panelen dan te dicht op de nok van het huis komen te liggen en dat dat problemen geeft met windvlagen die er onder kunnen komen.

Wat zeggen jullie hier over, en wat is jullie advies voor mijn dak ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabutcha76
Als je maar 1x kunt leggen op een relatief beperkt dakvlak, zou ik kiezen voor zo veel mogelijk wattpiek per paneel. Als je schaduw hebt, moet je ofwel slim zijn met je strings, of kiezen voor optimizers/solaredge. Qua leggen heb ik geen advies voor je, heb ik geen verstand van ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Beste PV'ers,

Ik heb het e.a. gelezen over de PV panelen en kom er niet helemaal uit. Derhalve, wil ik graag beroep doen op jullie kennis :)! Wat zouden jullie voor setup aanraden bij het volgende?

Informatie over het huis:
Afbeeldingslocatie: https://mirabis.d.pr/CDEGHx+
  • Nieuwbouw, levering c.a. eind september/begin oktober
  • Inductie koken, 3-fase
  • EPC waarde van 0.37 bij oplevering
  • servers die 24/7 draaien
  • Laadpunt elektrische auto
  • e.v.t. aanschaf L/W warmtepomp
  • Huidige panelen [270W] 170 Wp/m² bepaald volgens NEN-EN-IEC 60904-1, 992x1640mm, merk/type onbekend
  • Huidige panelen bevestigt met Clickfit EVO voor schuine daken
  • Voorkant dak: Helling 40° op Zuid-Oosten (ZO) met minimale belemmeringen (geen bomen niks) 32.40[m²]
  • Achterkant dak: Helling 40° op Noord-Westen (NW) met minimale belemmeringen 32.40[m²] minus dakraam 114x118cm (Velux GGL SK06)
  • Link naar kapplan met afmetingen: https://mirabis.d.pr/yhkdcJ

Wensen voor de panelen
  • 16 Panelen op ZO, en 8 op NW
  • Polykristallijn panelen (i.v.m. zelfde kleur panelen als de rest van het project (73 woningen)
  • huidige panelen kunnen e.v.t. verplaatst worden naar schuur, 6.5m2 plat dak (geen bellemeringen) indien dat beter uitkomt

Eigen input
Via het project kostte een extra paneel 425 eur p.paneel en kreeg je een nieuwe omvormer gebaseerd op het aantal panelen dat je had. Destijds was ik ervan overtuigd dat dit veel te duur is omdat een los paneel voor minder dan 200 EUR p/stuk te verkrijgen was.

Zelf kwam ik uit op 16x JA Solar JAP60S-01-275-SC Poly 5BB Cypress 275Wp (+ huidige 4) voor 114 EUR excl. BTW = 5.500W. Echter weet ik niet of CanedianSolar wellicht beter uitkomt en/of ik hogere Watt panelen kan mixen met de huidige 270? Zo ja, denk ik dat ik meer voordeel heb aan 330W panelen.

[ Voor 2% gewijzigd door Mirabis op 03-08-2018 16:29 . Reden: Link naar groto foto gefixt ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Voor een nieuw huis zou ik altijd mono nemen, staat veel netter. Kwestie van tijd en dan heeft de halve buurt ook mono. Poly ziet er zo armoedig uit en dan vooral op een nieuw huis.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
digifun schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:26:
Voor een nieuw huis zou ik altijd mono nemen, staat veel netter. Kwestie van tijd en dan heeft de halve buurt ook mono. Poly ziet er zo armoedig uit en dan vooral op een nieuw huis.
Mono is ook veel mooier. Echter staat het een beetje raar dat er 72 huizen met blauwe panelen zijn en 1 met zwart. Daarnaast hebben enkele buren hun dak al helemaal vol laten leggen met blauwe panelen en lijkt mij de kans klein dat zij binnen 4-5 jaar overstappen naar mono. Goede kans om wat te besparen dus :)

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Merk en type onbekend zou ik sowieso niet willen. Dan wordt er gewoon ergens de goedkoopste container weggehaald en moet je nog maar afwachten wat je krijgt. Zijn ook nog vaak van die chinese merkloze panelen die je echt niet wilt hebben.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
digifun schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:39:
Merk en type onbekend zou ik sowieso niet willen. Dan wordt er gewoon ergens de goedkoopste container weggehaald en moet je nog maar afwachten wat je krijgt. Zijn ook nog vaak van die chinese merkloze panelen die je echt niet wilt hebben.
Ha die kans is er zeker. Echter is het niet dat de paneeltjes merkloos zijn, maar meer dat ik niet weet wat voor panelen het zijn. Meerdere keren nagevraagd maar geen reactie op gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
So_Surreal schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:09:
Kunnen jullie experts mij ook advies geven :) ?

Wij zijn ook aan het kijken naar zonnepanelen, en willen hier natuurlijk zo veel mogelijk mee opwekken dat we zo weinig mogelijk aan de NUON hoeven te storten.
Momenteel zijn we met 2 volwassene en een baby maar dit wordt in de toekomst (hopelijk) een gezin van 2 volwassene en 2 kinderen :) .

Dit is de situatie van ons dak, heerlijk op het zuid-westen maar helaas een klein stukje schaduw door de dakkapel rechts maar wellicht lastige plaatsing door de 2 dakramen:

[afbeelding]

Nu heb ik al een voorstel gehad van Zonneplan, die kwamen met 9 panelen van 275 (totaal van 2342 kWh geschat) in de volgende opstelling: boven de dakramen 3 panelen en onder de dakramen twee rijen van elk 3 panelen (alleen landscape geplaatst).

Zelf vond ik de geschatte 2342kWh te weinig en wil ik liever meer, als we het doen dan liever goed.
Buren met precies hetzelfde dak en dakramen en hebben de 14 panelen op de volgende manier geplaatst:
(Allen rechtopstand/portait ipv liggend/landscape):

[afbeelding]

Ik heb deze suggestie doorgestuurd naar Zonneplan, maar die zeggen dat de panelen dan te dicht op de nok van het huis komen te liggen en dat dat problemen geeft met windvlagen die er onder kunnen komen.

Wat zeggen jullie hier over, en wat is jullie advies voor mijn dak ?
Andere aannemer zoeken die wel doet wat jij wilt. Het kan gaan fluiten maar mocht dat zo zijn doet schuimrubber wonderen. Bij mij liggen ze vijf cm onder nok en nog geen last van gehad. Is een rij van 13 meter breed.

Als je buurman onderste rij kwart slag draait kan er nog een rij onder. Links van dat raam kan er nog eentje tussen, en tegen dakkapel ook nog wel maar dan met optimiser.
Kortom een uitstekend dakje.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
Kwartslag draaien kost 'm wel de symmetrie. Denk dat het voor het oog dan minder fraai wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

Netjes.
Hou ff die Vac in de gaten... 245 Volt is al hoog.
Maaruh... ik zie nog leeg dak? ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
245 Vac is toch niet zo'n punt nog? Hij staat nu natuurlijk wel redelijk tegen z'n max te blazen :)

Qua ruimte: dit was alles wat er op een single phase omvormer paste (is afgemonteerd op een 20A automaat), Als er nog bij komt in de toekomst, wordt het waarschijnlijk op oost op het dak van de schuur, Als ik dat erfdienstbaarheidtechnisch goed onderhandel met de buren (beoogde dakruimte is niet helemaal van mij ;-)) denk ik dat ik daar ook nog wel ~12 panelen kwijt kan. Er is in dat scenario best een kans dat we dan ook nog 'even' het grote dak uitvullen met ofwel 2, ofwel 4 eronder. Wordt denk ik dan eerder twee (in het 'midden'), dan vier - vooral vanwege esthetiek en om een relatief aaneengesloten vak te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
gasemans schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 18:09:

Alleen kwa micro omvormers kan ik eigenlijk weinig vinden.
Alleen enphase m215.
Maar die kan Max 310 wp panelen aan.
Dit nieuwe IQ7+ type zou tot 290 W moeten gaan, i.t.t. de 215 W en 250 W typen die ze tot nu hadden:

https://enphase.com/sites.../IQ7-IQ7plus-DS-NL-NL.pdf

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
dabutcha76 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 17:18:
245 Vac is toch niet zo'n punt nog? Hij staat nu natuurlijk wel redelijk tegen z'n max te blazen :)

Qua ruimte: dit was alles wat er op een single phase omvormer paste (is afgemonteerd op een 20A automaat), Als er nog bij komt in de toekomst, wordt het waarschijnlijk op oost op het dak van de schuur, Als ik dat erfdienstbaarheidtechnisch goed onderhandel met de buren (beoogde dakruimte is niet helemaal van mij ;-)) denk ik dat ik daar ook nog wel ~12 panelen kwijt kan. Er is in dat scenario best een kans dat we dan ook nog 'even' het grote dak uitvullen met ofwel 2, ofwel 4 eronder. Wordt denk ik dan eerder twee (in het 'midden'), dan vier - vooral vanwege esthetiek en om een relatief aaneengesloten vak te houden.
Zolang die de 253 Vac niet aantikt niet inderdaad...
Anders zijn die ledjes op je omvormer een knipperlicht geworden... >:)
Daarom adviseer ik "soms" ook 3-fase bij zoveel Wp...
Dan wordt alles verdeeld over 3-fase en is er minder spanningsverhoging nodig van de omvormer.
5000 watt door 1 rietje blazen gaat moeilijker dan 3 rietjes...

Maar verder nette paneeltjes hoor.
De "mijne" staan nog bij de leverancier te wachten... Dat levert ook niks op... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
Mja, 3-fase had ik ook wel gewild, maar ik wilde per se Solaredge (ivm schaduwvorming) en fanless. Dan zijn de opties behoorlijk beperkt, ook omdat de 3-fase HD Wave omvormers nog altijd niet leverbaar zijn.. Ik heb het met de installateur nog gehad over 2 kleine omvormers, elk op een losse fase, maar dat leek hem niet nodig. Vooralsnog heeft-ie nog ruim 8 Vac gelijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik ga van het weekend deze testen, iemand ervaring mee?
http://www.wechselrichter...00-6600_2012-11_D_web.pdf

Echt een tweakers inverter van rvs, veel parameters, S0, 2 schakelcontacten, potentiaal vrij contact, rs485, rs232, lan, webserver, voeding voor snachts, sneeuw optie.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
... sneeuw optie? Dan gaat ie proberen je panelen te verwarmen om de sneeuw te smelten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Laatst online: 23:45
Jan Treur schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 17:20:
[...]

Dit nieuwe IQ7+ type zou tot 290 W moeten gaan, i.t.t. de 215 W en 250 W typen die ze tot nu hadden.:

https://enphase.com/sites.../IQ7-IQ7plus-DS-NL-NL.pdf
Hmm ik zie dat die 130 euro kost. Dat is een goeie optie.

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

dabutcha76 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:41:
... sneeuw optie? Dan gaat ie proberen je panelen te verwarmen om de sneeuw te smelten?
Yup, gewoon de panelen kortsluiten, worden ze vanzelf warm, smelt de sneeuw, en gaan ze weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dabutcha76 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:41:
YouTube: The HAIN System

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
Wat ontzettend awesome :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6bcOel2mFp1r9n12kJgbuE6l/full.png
2320 kw met 7 panelen op zuid (4x spr op dakrand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xmptcZHEXJoBC59AKQ6QwnlL/full.png
2440 kw met oost west 4 O-W panelen + 4 Zuid (4x spr op dakrand)

Ik heb nog een vraag stuk, een installateur zegt gooi alles op Zuid want dan heb je het beste rendement. En omdat je mee gaat in de overgangsregeling kan je nog een fors aantal jaren opwekken + overgangs regeling = tvt zo kort mogelijk.

Maar ik prikkelde hem met onderstaande vraag waarom je op het dakkapel niet 2 Oost-West torentjes zou plaatsen ivm het afschaffen van salderen? Daarop kwamen we eigenlijk tot een grotere vraag, SE heeft 6 optimizers P404 nodig om te kunnen starten. Waarbij de installateur aangeeft, je hebt hoog kwaliteit panelen, sunpower en panasonic met combinatie dunne film. Bij een volledig zuid opstelling start dat lekker op, misschien zelfs al op dagen zoals afgelopen periode tussen 8 en 9uur. Terwijl het echte zonlicht pas om 12:30 erop valt.

Maar stel dat we er Oost-West van maken, dan heeft hij een zorg dat het starten misschien wel slechter verloopt en je een aantal uren opbrengst mist per jaar door een late start. Die 4 O-W panelen liggen op 13 graden en zien erg veel "hemel" de Sunpower panelen zijn erg lichtgevoelig dus je hebt toch vrij snel 8x Voc te pakken als er gewoon licht op de panelen komt.

Is er iemand die daar iets zinnigs over kan roepen? Iemand riep hier ooit dat je al vrij snel de spanning hebt om te starten, maar de zonnesterkte bepaald de stroom opbrengst.

Is het überhaupt wijs om met zo'n kleine installatie 2 torentjes van Oost-West te maken, hoeveel watt komt er dan netto AC uit? Compenseert dat de sluipstroom van koelkast etc a 200W in het huis, 2 van die panelen die op Oost vol aangestraald worden in de ochtend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VrMaWOAsNfDJvDNBEgQeSaeE/thumb.jpg

Er is nog wel 1 maar te noemen 8)7 dat is dat het dakkapel nog 2 pannen + nokvorst heeft die natuurlijk in de maanden nov-mrt schaduw werpen op de N-O kant omdat de zon lager staat.

Installatie datum is al gepland medio augustus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
Als je 3 panelen landscape kan leggen of 4 panelen in oost west opstelling, dan denk ik maar aan 1 ding: leg 6 panelen in dubbel landscape. Ik denk alleen dat je dakkapel qua ballast het niet zo leuk gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik dacht ook aan 6 stuks...
Wat extra haken aan het bestaande dakbeschot onder de pannen.
Dan krijg je de betonvoeten niet op je hoofd als je er onder slaapt. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NHqkwXpp9iYXBG5GRRZtSnAf/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
stormfly schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:00:
Bij een volledig zuid opstelling start dat lekker op, misschien zelfs al op dagen zoals afgelopen periode tussen 8 en 9uur. Terwijl het echte zonlicht pas om 12:30 erop valt.
Mijn 9x275Wp panelen op ZW persen er om 6:15 de eerste 6W uit. De laatste 6W gaat er om 21:00 uit. Effectief is dat dus bijna 15 uur aan opwekking. Echt leuk is ZW pas tussen 11:00 en 20:00. Mijn NO 12x275Wp heeft wekt theoretisch op tussen 8:00 tot 16:00, maar gezien de schaduw is dat iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
GioStyle schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:19:
Als je 3 panelen landscape kan leggen of 4 panelen in oost west opstelling, dan denk ik maar aan 1 ding: leg 6 panelen in dubbel landscape. Ik denk alleen dat je dakkapel qua ballast het niet zo leuk gaat vinden.
Eens dat is ook de overweging om max 4panelen te leggen. 6 panelen zou overigens alleen kunnen in Noord-Zuid in Oost-West past het niet.

Die 3 Noord panelen kijken dan wel tegen de 2-pannen rand aan, op een koude zonnige winterdag.

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 04-08-2018 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 00:18:
[...]

Mijn 9x275Wp panelen op ZW persen er om 6:15 de eerste 6W uit. De laatste 6W gaat er om 21:00 uit. Effectief is dat dus bijna 15 uur aan opwekking. Echt leuk is ZW pas tussen 11:00 en 20:00. Mijn NO 12x275Wp heeft wekt theoretisch op tussen 8:00 tot 16:00, maar gezien de schaduw is dat iets minder.
Jij hebt geen SE toch, maar een string? Maar het tekent wel het beeld dat in deze dagen de boel al snel de juiste spanning afgeeft/start. Waardoor ik denk dat de oost-west torentjes gewoon goed gaan werken. Hoe is dat in de winter op ZW?

Mijn gevoel is dat ik naar zuid neig, het ligt niet in beton gegoten dus verschuiven kan altijd. Bv als ik ook iets op NO ga leggen als de saldering compensatie regeling afgelopen is en ik weet BTW mag aftrekken na 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
stormfly schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 08:40:
[...]

Jij hebt geen SE toch, maar een string?
Met een paar gerichte optimizers.
Hoe is dat in de winter op ZW?
Dat gaan we deze winter zien.
Mijn gevoel is dat ik naar zuid neig, het ligt niet in beton gegoten dus verschuiven kan altijd. Bv als ik ook iets op NO ga leggen als de saldering compensatie regeling afgelopen is en ik weet BTW mag aftrekken na 5 jaar.
Als we puur op de zomer uit gaan, dan is door NO mijn directe gebruik flink hoger geworden.
49% met grote NO string (12 panelen)
36% met kleine NO string (3 panelen)

Naast de 9 ZW panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 06:40
stormfly schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 08:40:
[...]
Hoe is dat in de winter op ZW?
Zomer en winter pal op zuidwest (40 graden helling):
https://pvoutput.org/comp...8&df=20170121&dt=20180803

Hier kun je in het overzicht ook zelf wat winterse dagen aanklikken om te vergelijken (ctrl+klik om dagen uit de grafiek te verwijderen; standaard staan de afgelopen 14 dagen 'aan'):
http://jerweb.nl/pv3/lifetime.html

De Eftelingachteige grafiek in de winter komt door deze schaduw van een boom. Overigens dus wel SolarEdge in dit systeem, maar behalve die malle schaduw halverwege de dag hebben de optimizers weinig te optimizen.

[ Voor 21% gewijzigd door Jerrythafast op 04-08-2018 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 08:47:

Als we puur op de zomer uit gaan, dan is door NO mijn directe gebruik flink hoger geworden.
49% met grote NO string (12 panelen)
36% met kleine NO string (3 panelen)

Naast de 9 ZW panelen.
Jeps dat denk ik ook, daarom neem ik nu al een 3680HD die kan in de toekomst nog groeien. Als ik over een aantal jaar NO erbij leg, dan kan ik alsnog overwegen voor de O-W opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 12:02
Heb in juli 10 x 300 wp trina solar gelegd op een goodwe 3000-ns omvormer.
Werkt allemaal prima maar zie in de portal dat ik nagenoeg niet boven de 2000 watt uit kom nu.
Dat heeft natuurlijk met de zomer en warmte van moment te maken en de hellingshoek van 4,5 graden die minder optimaal is. Panelen liggen vrijwel op zuiden.

Zou ik er nog 2 of 4 panelen bij kunnen leggen zonder problemen of krijg ik dan ik voorjaar problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sjnelle
In het voorjaar staat de zon ook lager, dus zal de max watt opwek naar verhouding ook iets terug lopen.
3000 Wp op een 3000 watt omvormer is zowiezo al "overdone".
Dus er passen makkelijk meer panelen op.

En met 12 panelen is de Vmpp weer beter... dus ook efficiëntie. (is maar een heel klein deel van de opwek)

Edit: Ik heb 4,5 graden verwisseld voor 10 graden. Het viel me ook wat tegen.... ;)
(en minder schoonmaak)

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:12:
@sjnelle
In het voorjaar staat de zon ook lager, dus zal de max watt opwek naar verhouding ook iets terug lopen.
3000 Wp op een 3000 watt omvormer is zowiezo al "overdone".
Dus er passen makkelijk meer panelen op.

En met 12 panelen is de Vmpp weer beter... dus ook efficiëntie. (is maar een heel klein deel van de opwek)
Hoe bepaal de dan de beste Vmpp is dat de Spannung im MPP-UMP (V) trina solar= 32,6 maal het aantal panelen en wat is dan beste bereik.
en hoe staat dat in verhouding met max watt piek.
Eventueel zou 14 dan ook nog kunnen maar moet dan even gaan kijken of ik toch gene schaduw krijg. Neem aan als ik deze extra 4 panelen meer zuidwest ligt en de overige liggen zuid dat dat mogelijk weer een nadelig effect heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Verwijderd
Die Goodwe gaat tot 550 Vmpp en max 580 Voc.

Het is inderdaad, de Vmpp optellen en de Voc optellen.
De kans is groot dat je aan de max Voc komt met 14 panelen... Dat kan dan spelen in de maanden als het wat kouder is...
Als die te hoog is dan zal de omvormer niet starten. Voc is de "onbelaste" spanning, voordat de omvormer start...

Een 2e hands SMA xxxx TL-21 gaat tot 750 Voc...
Of een stecagrid 3600/4200 kan ook een hoger Voc aan

Ik denk dat je meer bereikt met 10 graden betonvoeten en max 12 panelen op de omvormer die je nu hebt.
(misschien wil @stormfly ze wel overnemen...)
Of zoek een SMA xxxx TL-21 op met 14 panelen en gooi je huisdak ook nog vol op ingang 2

Alle panelen in dezelfde string moeten dezelfde kant opkijken en dezelfde helling hebben met een stringomvomer.
Anders beinvloed het slechtste presterende paneel de rest. (als er geen optimizers gebruikt worden)

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2018 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sjnelle schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:09:
Heb in juli 10 x 300 wp trina solar gelegd op een goodwe 3000-ns omvormer.
Werkt allemaal prima maar zie in de portal dat ik nagenoeg niet boven de 2000 watt uit kom nu.
Dat heeft natuurlijk met de zomer en warmte van moment te maken en de hellingshoek van 4,5 graden die minder optimaal is. Panelen liggen vrijwel op zuiden.

Zou ik er nog 2 of 4 panelen bij kunnen leggen zonder problemen of krijg ik dan ik voorjaar problemen?
Is het nu als 1×10 of 2×5 aangesloten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
2x 5 zou erg dom zijn....zeker op een 1 mppt omvormer
Maar goed... wie weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:37:
@reneeke1970
Maar goed... wie weet
Ik ken iemand die heeft bewust vanwege beetje schaduw na zeven uur in de avond een 2×6 op een drie fase omvormer.
Dus ik vind het inmiddels geen gekke vraag hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Ik heb 3x 5 op een 3-fase zitten...
Maar dan wel 5x 84 Vmpp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:37:
@reneeke1970
Maar goed... wie weet
deze goodwe heeft 1 mppt en is dus 1 x 10 aangesloten
voc is 39,8 van deze panelen
dus 12 x 39,8 = 477,6
14 x 39,8 = 557,2

Is dat de max dc spanning want van de 3000 is dit maximaal 500 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sjnelle
Kijk even op het typeplaatje van je omvormer.
Staat daar 580 Voc ? dan kan het met 14 panelen
Staat daar 500 Voc? dan kan het niet met 14 panelen
(maar weer wel 2x 7 en y-connectoren, lol, wat wel ten koste gaat van wat efficiency vanwege lage Vmpp)

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:00:
Maar ik prikkelde hem met onderstaande vraag waarom je op het dakkapel niet 2 Oost-West torentjes zou plaatsen ivm het afschaffen van salderen? Daarop kwamen we eigenlijk tot een grotere vraag, SE heeft 6 optimizers P404 nodig om te kunnen starten. Waarbij de installateur aangeeft, je hebt hoog kwaliteit panelen, sunpower en panasonic met combinatie dunne film. Bij een volledig zuid opstelling start dat lekker op, misschien zelfs al op dagen zoals afgelopen periode tussen 8 en 9uur. Terwijl het echte zonlicht pas om 12:30 erop valt.

Maar stel dat we er Oost-West van maken, dan heeft hij een zorg dat het starten misschien wel slechter verloopt en je een aantal uren opbrengst mist per jaar door een late start. Die 4 O-W panelen liggen op 13 graden en zien erg veel "hemel" de Sunpower panelen zijn erg lichtgevoelig dus je hebt toch vrij snel 8x Voc te pakken als er gewoon licht op de panelen komt.

Is er iemand die daar iets zinnigs over kan roepen? Iemand riep hier ooit dat je al vrij snel de spanning hebt om te starten, maar de zonnesterkte bepaald de stroom opbrengst.
Een verschil is dat je alles op Z, slechts 7 panelen hebt en met de O/W torentjes 8.
Dat is al een extra optimizer waardoor de boel sneller zal starten. Elke (P404)-optimizer kan boosten tot 85V, dus dat gaat wel lukken.

Vandaag ging mijn eerste West-paneel (op ca 40 graden) aan om 6:35. De Oost-panelen (ook 40 graden) zijn doorgaans hooguit een kwartiertje eerder. Ook Sunpower overigens.
Als die van jou platter liggen, dan gaat het alleen maar sneller.
Is het überhaupt wijs om met zo'n kleine installatie 2 torentjes van Oost-West te maken, hoeveel watt komt er dan netto AC uit? Compenseert dat de sluipstroom van koelkast etc a 200W in het huis, 2 van die panelen die op Oost vol aangestraald worden in de ochtend?
In de ochtend zit je met 8 panelen zo aan de 200 W, dat is maar 25 Watt per paneel. Juist een voordeel als je 8 panelen hebt ipv 7, ook met bewolkt weer.

Mij lijkt het een prima plan die O/W-torentjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
Hoi,

Iemand hier al eens geprobeerd om gewone kWh-meters via modbus aan te sluiten op een Solaredge, en of dezen dan worden weergegeven in de portal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:42:
@reneeke1970
Ik heb 3x 5 op een 3-fase zitten...
Maar dan wel 5x 84 Vmpp ;)
Deze persoon doet 6×32.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

sjnelle schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:43:
[...]

deze goodwe heeft 1 mppt en is dus 1 x 10 aangesloten
voc is 39,8 van deze panelen
dus 12 x 39,8 = 477,6
14 x 39,8 = 557,2

Is dat de max dc spanning want van de 3000 is dit maximaal 500 volt
Ook met de max van 500 zou ik 14 wel aan durven met die lage hoek en bijv op zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
616 Voc met 14 trinas 300 Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K0LOjWXD87yvTkzwSzhP7863/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ocaj schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:25:
[...]

Een verschil is dat je alles op Z, slechts 7 panelen hebt en met de O/W torentjes 8.
Dat is al een extra optimizer waardoor de boel sneller zal starten. Elke (P404)-optimizer kan boosten tot 85V, dus dat gaat wel lukken.

Vandaag ging mijn eerste West-paneel (op ca 40 graden) aan om 6:35. De Oost-panelen (ook 40 graden) zijn doorgaans hooguit een kwartiertje eerder. Ook Sunpower overigens.
Als die van jou platter liggen, dan gaat het alleen maar sneller.

[...]

In de ochtend zit je met 8 panelen zo aan de 200 W, dat is maar 25 Watt per paneel. Juist een voordeel als je 8 panelen hebt ipv 7, ook met bewolkt weer.

Mij lijkt het een prima plan die O/W-torentjes!
Jij hebt wel SE toch?

Tnx dit helpt want jullie bevestigen allemaal dat panelen bij het zien van zonlicht al "aan" gaan. Zelfs vroeg in de ochtend, ik ga er met het extra paneel qua netto opbrengst niets op achteruit wat je normaal bij O-W ziet. Zelfs op vooruit qua opbrengst omdat het 1 paneel extra is. Het is alleen het is een factie duurder. Maar omdat de installatie prijs per 10 panelen is, betreft het alleen materiaal.

2440 kw met oost west 8 panelen (4x spr op dakrand)
2320 kw met 7 panelen op zuid (4x spr op dakrand)

Een andere partij had deze O-W tip tijdens het eerste gesprek al gegeven, ook een SE dealer. Waardoor je mag aannemen dat het een werkende oplossing is.

Met alle top panelen uit de markt in deze setup moet toch elke zonnestraal gevangen kunnen worden om de optimizer te kunnen starten. :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabutcha76
Nog een aanvullende 'getuigenis': vanochtend om 07:00 waren 19 van mijn 20 kersverse Panasonic Kuro 325Wp's al operationeel ("19/20 optimizers OK" op de Solaredge-omvormer). Die liggen west-westzuidwest, eigenlijk praktisch pal west. 't Was maar iets van 200 Watt, maar alle kleine beetjes helpen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 29-09 22:09
Bij mij werd aangegeven dat ik niet van p500 naar p505 hoefde te gaan met 8 panelen noord/oost en 8 panelen zuid/west op 13 graden schansen.
Wel zitten er ook 7 x zw gerichte panelen op 60 graden hoek bij.
Dus voor een 3 fase SE zou je dan 16 panelen met p500 en 13 panelen met p505 nodig hebben.

P500 doet 60 volt DC en de p505 doet 85 volt DC. Je zou dus verwachten 750/85=9 en 750/60=13
Maar met de genoemde aantallen doen die optimizers 750/13 = 57 volt (67%), en 750/16= 47 volt.(78%)

Zal wellicht zijn om een percentage uitval te kunnen hebben zonder dat alles down gaat.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dabutcha76
Ben je ook nog op PVoutput te vinden?
Ik verwacht in de maand augustus (in ieder geval) nog 2 kersverse installaties met Kuro's daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
Ik heb inmiddels een account op PVoutput, maar moet nog ff kijken hoe het werkt. Mijn monitoring-module wordt nog nageleverd, dus moet initieel in ieder geval handmatig invoeren.

Edit: output 11:30 en totalen, https://imgur.com/a/FRE6eaI

[ Voor 14% gewijzigd door dabutcha76 op 04-08-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
Dat was uiteindelijk wel de bedoeling, maar ik heb nog geen connectivity op de omvormer: de wifi-module was van de packing list gevallen, dus die komt (waarschijnlijk woensdag) alsnog. Als ik er aan denk zal ik vanavond wel ff de 'dagscore' invullen, is er iig wat data beschikbaar. Gisteren was natuurlijk minder dan een halve dag, de boel deed het pas om een uurtje of 3 's middags. Toch nog 21,9 kWh opgewekt over de rest van de dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja 616V word misschien wat te gek, die 557V ging nog, zolang niemand die omvormer uit zet, ik ga in de winter ook over de 750V maar op zuid begint gewoon rustig dus niets aan de hand.
Dropt zomaar 100V als hij aan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dabutcha76
Via de Api en pvoutput is niet zo betrouwbaar
Jerrythafast in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"

Maar goed dat hij nog niet aan internet hangt... dan kan je de sleutel nog vangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dabutcha76
Oh dat zuigt =/

Die key regel ik wel inderdaad, had ik al gezien in het 'zelf monitoren'-topic. Mooi excuus om eindelijk een keer een Raspberry Pi te kopen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
dabutcha76 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:28:
Nog een aanvullende 'getuigenis': vanochtend om 07:00 waren 19 van mijn 20 kersverse Panasonic Kuro 325Wp's al operationeel ("19/20 optimizers OK" op de Solaredge-omvormer). Die liggen west-westzuidwest, eigenlijk praktisch pal west. 't Was maar iets van 200 Watt, maar alle kleine beetjes helpen ;-)
Nice dus als ze licht zien, en zelfs pas op de optimale kant in de avond (west) werkt het al in de vroege ochtend van augustus.

Waarom deed die ene niet mee? 19/20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:18:
[...]

Denk je nou echt dat de branche de reden gaat vertellen. Dan moeten er duizenden huizen ontmanteld worden en voor de toekomstige nog te bouwen daken een andere methode worden gezocht.
Ga een keer op zon bouwplaats kijken en trek je conclusie.
Kabels beschadigd?
De panelen zonder kabels kromme contacten?
Maar vooral vuil ophopen in de vorm van zaagsel, bloesem, dode beesten, in combi met bloed hitte. Er kan geen wind en water onderdoor....
Het AD is het ook (eindelijk) opgevallen, ze laten wat mensen aan het woord over deze opmerkelijke branden.
Baarsma legt uit dat problemen vaak door overbelasting ontstaan, bijvoorbeeld in de meterkast. Hij is bovendien niet verrast dat het juist nu mis gaat. ,,De panelen draaien met dit weer overuren, ze staan continu onder spanning en staan volop te loeien en onder zware belasting. Bij maximale spanning en door uren achter elkaar te draaien is de kans groter dat het misgaat.''

Hoe dat kan? ,,Vaak gaat het om een fout in het ontwerp of in dit geval hoogstwaarschijnlijk bij de aanleg. De panelen kunnen bijvoorbeeld niet goed zijn gelegd. Hierdoor kan een vlamboog zijn ontstaan.'' Dit is een onbedoelde reactie in de elektrische installatie, die ontstaat als tussen twee elektroden een elektrische lading wordt geleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wolly schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:06:
[...]

Het AD is het ook (eindelijk) opgevallen, ze laten wat mensen aan het woord over deze opmerkelijke branden.

[...]
De warmte kan ook het probleem niet zijn, er zijn wel warmere landen dan Nederland. Er zijn wel wat panelen van scheuten solar geweest vroeger waar de junction box in de fik vloog, ik zag er onlangs nog voorbij komen op marktplaats, die wil je niet hebben natuurlijk. :)

Liever op de pannen in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
rubbish1973 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:26:
Hoi,

Iemand hier al eens geprobeerd om gewone kWh-meters via modbus aan te sluiten op een Solaredge, en of dezen dan worden weergegeven in de portal ?
Hoe wil je dat doen dan? Je modbus leest alleen wat via de bijbehorende stroomklemmen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

dabutcha76 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:28:
Dat wordt binnenkort mooi om te vergelijken, ik met mijn 19 kuro's, jij eentje meer.
Ligging nagenoeg gelijk. West-Zuidwest hier.
Wat is je dakhelling? En in welke regio zit je.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

Harrie

NederVlaming

borft schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:07:
Zo, ik kom me ook even melden in dit topic. Ben intussen ook besmet met het PV virus, en na maanden plannen, inlezen en offertes bekijken, ligt er inmiddels ook een mooie installatie op mijn platte dak.

Ik heb gekozen voor een Oost/West opstelling (maar eigenlijk door de orientatie van mijn huis is het meer ZO/NW). van 12 * 320Wp Q-cells panelen op een Solax Boost 3.0 omvormer. De Solax heeft twee trackers, dus er zijn twee strings van 6 panelen.

's Ochtends eerst alle panelen het dak op, gelukkig was er een handige lift.

Eindresultaat met alle panelen op het dak:
[afbeelding]
Omvormer:
[afbeelding]

Om goed in de gaten te houden wat de opbrengst is (zowel totaal als per tracker), heeft Solax een mooie online portal gemaakt. Maar het is natuurlijk veel leuker om zelf de data te kunnen queryen, dus een paar tcpdumpjes later heb ik alles in mijn eigen DB (ik kon online niet zo snel tools vinden voor Solax).

Voorbeeld van de opbrengst op een heldere, onbewolkte dag?
[afbeelding]

Dit kwam uiteindelijk uit op 26KWh, niet slecht dacht ik zo :)

Op de todolijst:
- automatisch inlezen p1 data van slimme metre
- data naar pvoutput pushen
Weet je toevallig of er nog kleinere omvormers zijn met 2 MPPT trackers?
Ik heb interesse in zo'n opstelling, echter betaal ik prosumententarief, per kW van de omvormer.
Het voordeel van oost-west opstelling is juist dat de omvormer nog kleiner gekozen kan worden.

Bij een gewone opstelling, zou ik uitkomen op 12x275=3300Wp, en dan een omvormer undersizen naar 70%x3.3=2.3 => 2.5kW.

Bij een oost-west opstelling, zou ik voor een vergelijkbare opbrengst kijken naar 2x7 panelen.
Maar het lijkt erop dat omvormers met 2 trackers pas bij 3kW beginnen.
Dan zou ik juist meer belasting betalen ipv minder...
Een 2kW omvormer met 2 trackers, dat bestaat niet zeker?

(De oplossing is uiteraard meer panelen... Maar die wil ik even buiten beschouwing laten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JoKo Niet "hier aan de kust" vermoed ik. :9

@Harrie
y-connectoren gebruiken? en de 2x 7 parallel op 1 ingang.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:13:
@JoKo Niet "hier aan de kust" vermoed ik. :9

@Harrie
y-connectoren gebruiken? en de 2x 7 parallel op 1 ingang.
Interessant. Ik had ergens gelezen dat voor Oost-West, een omvormer met 2 trackers nodig zou zijn. Maar dat is dus niet noodzakelijk? Dan is enkel de maximale stroom in de gaten te houden?

Ik zag wel dat onder andere Huawei wel een 2kW omvormer heeft met 2 trackers.
Ik ken ze van hun smartphones, maar of ze ook goede omvormers maken... Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Harrie
Ligt eraan of je schaduw hebt op die oost/west. Daar doet de Mppt regelaar wat mee.

Je kan prima 2 stringen parallel schakelen, die dan eenzelfde spanning hebben..
Dus oost/west parallel kan prima, bij geen schaduw. Hoeveelheid panelen in die parallele string moet wel gelijk zijn.

Huawei is ook nog niet heel bekend hier. Dus ook niet heel veel resultaten.
Maar ik ben SMA fan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:26:
@Harrie
Ligt eraan of je schaduw hebt op die oost/west. Daar doet de Mppt regelaar wat mee.

Je kan prima 2 stringen parallel schakelen, die dan eenzelfde spanning hebben..
Dus oost/west kan prima, bij geen schaduw. Hoeveelheid panelen in die parallele string moet wel gelijk zijn.

Huawei is ook nog niet heel bekend hier. Dus ook niet heel veel resultaten.
Maar ik ben SMA fan...
Er is geen schaduw op mijn platte dak. Het zouden dan panelen op NO en ZW worden. Dus dat zou dan prima gaan op een enkele tracker?

(Op een plat dak kan je natuurlijk de panelen draaien zoals je wilt, maar ik vind het maar raar als ze niet parallel (of haaks) met de gevel liggen)

Ah, ik zie nu inderdaad in sunnywebdesign de optie "polystring"
Polystring-bedrijf is een parallel gebruik van 2 verschillende PV-generatoren met hetzelfde PV-paneeltype aan een gemeenschappelijke omvormeringang. Deze bedrijfsmodus biedt de mogelijkheid twee verschillend georiënteerde PV-generatoren aan één MPP-tracker aan te sluiten. Op een dakoppervlak met verschillende hellingshoeken kunnen PV-paneel-strings flexibeler worden geïnstalleerd. Hierdoor kan ook beter worden omgegaan met schaduwen.
Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y