Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Volgens mij passen er op je dak + dakkapel in totaal:
- 10 SF panelen. Dus 8 op je dak en 4 op je dakkapel. Dat is 1700Wp.
- 6 Phono Solar (72 cells). Dus 4 op je dak en 2 op je dakkapel. Dat is 2100Wp.
Of een combinatie, 6 x 72 cells en 4 SF plat op je dakkapel. Platte SF hebben andere hier ook gedaan. Kom je op 2080Wp.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Sf is niet meer tekoop.CurlyMo schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:19:
[...]
Of een combinatie, 6 x 72 cells en 4 SF plat op je dakkapel. Platte SF hebben andere hier ook gedaan. Kom je op 2080Wp.
Dan zou ik voor die 6 gaan.... Meeste WpiekCurlyMo schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:19:
[...]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Waar is jullie 2de hands spirit. Ik doe alles nieuw, jullie toch niet?
Vandaar ook de optimizers. TVT is één, de hoogste opbrengst uit de installatie persen is twee. Ik denk alleen dat ik beide kan bereiken.Rol-Co schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:13:
[...]
Yep, verslaafd en niet meer te redden........ welkom!![]()
Leg noord dan vol met SF panelen.
Zoek even in dit topic naar die andere tweaker met ze plat op de dakkapel.Wat voor constructie moet er dan op de dakkapel en wat denk je van die bomen?
Zie mijn eigen http://pv.pilight.nl/. Na 20:00 kan je best missen.Dat heeft natuurlijk effect maar op een dag als deze ligt het dan na ongeveer 20:00 uur in de schaduw.
[ Voor 37% gewijzigd door CurlyMo op 29-07-2018 23:31 ]
Ook niet 2e hands, was het maar waar.....
Zeker op zonatlas gekeken? die lopen jaren achter, daarom zijn ze zo bij de gemeentes in trek, lopen die tenminste gelijk :-), Heb al op heel wat woningen die rood waren PV geplaatst, ook met SE o.a., en in een wijk (waar mijn schoonouders wonen) is menig dak rood, en liggen er toch zonnepanelen op het dak.asing schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:05:
Laat ik me er ook eens in mengen....
Een hele tijd geleden kreeg ik een flyer van mijn energiemaatschappij over zonnepanelen. Een ronkend verhaal over hoe goed dat was etc, en een postcodecheck. Uit de check kwam als resultaat dat mijn dak niet geschikt was, maar misschien met optimizers zou er wat kunnen. Doe ik de check nu, dan zegt de site "minder geschikt".....
Een plaatje, gele bol is mijn huis :
[afbeelding]
De richting van het dak is ZW. Google maps staat naar het noorden. Het dak heeft niet al te veel bruikbare ruimte en zoals te zien is staan er een aantal bomen. De helling van het dak is 45 graden, en er zit een redelijk forse dakkapel op.
De maten van het dak : 4.80 meter breed tussen mijn ventilatie en CV schoorstenen en de binnenmuur van de zolder. Het is feitelijk een paar cm meer. De hoogte is 2.60 meter.
De maten van de dakkapel zijn ongeveer 2.90 meter breed en 2 meter diep.
Volgens mij zou ik 2 stroken van 3 panelen op het dak kwijt kunnen, mits deze liggend gemonteerd worden. Tussen de dakkapel en het eerste paneel zit dan ongeveer 60 cm ruimte. Ik zou met de dakkapel ook nog iets kunnen maar ik weet niet wat.
Gezien de situatie met de bomen en het kleine aantal panelen, heeft het zin om ze te leggen? mijn jaarlijkse verbruik ligt iets boven de 2000kWh en er is al een slimme meter geïnstalleerd.
Aan de andere kant (NW zijde) heb ik ook 2 platte daken. Eentje aan het huis van ongeveer 6m2 en een wat groter dak op de schuur.
Tot voor kort werd ook alles afgekeurd dat O-W lag. Bij mijn schoonouders ligt (al een paar jaar) op O + W voldoende op op nul te komen, dus wat nou minder geschikt! Gewoon laten kijken door een niet te grote aanbieder, en dan niet meteen schrikken als de TVT ietsje hoger is dan je hier wel eens voorbij ziet komen.
[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 30-07-2018 00:38 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
@asingCurlyMo schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:19:
[...]
https://www.solar-bouwmarkt.nl/390wp-perc.html
Lastig ik zit met dezelfde complexiteit. Mijn dakkapel is breder waardoor ik met flatfix fusion de 96 cell 325N van Panasonic 3x landscape kwijt kan. Dat lukt jou niet.
Als je er 4 op je dakrand plaatst en 2 op je dakkapel met een solaredge 2200hd met p404 optimizer dan werkt het.
Met een stringomvormer is het laster om die 2 panelen mee te laten doen op het dakkapel. Of micro omvormers...
https://www.solar-bouwmarkt.nl/390wp-perc.html
Of nog een afmeting die bij mij uitkomst biedt de Panasonic kuro 325N of BenQ Sunforte.
[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 30-07-2018 08:11 ]
Dat gebeurt ook niet. Een string optimizers werkt op 350V. Dat regelen de optimizers onderling. Als je een 2e string parallel zet regelt die zelf dat ie ook 350V wordt. Als je maar aan je minimale hoeveelheid optimizers zit per string.CurlyMo schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:49:
[...]
Je inderdaad verteld dat optimizers zich binnen een string aan elkaar aanpassen. Je had nog niet verteld dat groepen van optimizers (string A) zich kunnen aanpassen aan een andere groep met optimizers (string B ).
Veroordeel niet, verwonder u slechts
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik gebruik de site van mijn energiemaatschappij. En die zou nog wel eens van zonatlas gebruik kunnen maken.Andre1973 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:24:
[...]
Zeker op zonatlas gekeken? die lopen jaren achter, daarom zijn ze zo bij de gemeentes in trek, lopen die tenminste gelijk :-), Heb al op heel wat woningen die rood waren PV geplaatst, ook met SE o.a., en in een wijk (waar mijn schoonouders wonen) is menig dak rood, en liggen er toch zonnepanelen op het dak.
Tot voor kort werd ook alles afgekeurd dat O-W lag. Bij mijn schoonouders ligt (al een paar jaar) op O + W voldoende op op nul te komen, dus wat nou minder geschikt! Gewoon laten kijken door een niet te grote aanbieder, en dan niet meteen schrikken als de TVT ietsje hoger is dan je hier wel eens voorbij ziet komen.
Ik moet me even inleren in de terminologie van dit topic
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ach ja, ik heb ook een installateur gehad die er duidelijk geen zin in had. Vertelde dat mijn dak niet geschikt was. Nu liggen er 21 zonnepanelen en er is nog plek voor 3 meer.asing schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:46:
[...]
Ik gebruik de site van mijn energiemaatschappij. En die zou nog wel eens van zonatlas gebruik kunnen maken.
Ik moet me even inleren in de terminologie van dit topic.
Het gaat hier om Tigo's, hiervoor is geen minimum aantal optimizers voorgeschreven.No Hands schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:14:
[...]
Dat gebeurt ook niet. Een string optimizers werkt op 350V. Dat regelen de optimizers onderling. Als je een 2e string parallel zet regelt die zelf dat ie ook 350V wordt. Als je maar aan je minimale hoeveelheid optimizers zit per string.
Deze werken immers niet op een vast voltage zoals het Solaredge systeem. Tigo's kunnen enkel de spanning verlagen.
Bij een te korte string heb je kans dat bij veel schaduw de string spanning buiten met mpp bereik valt.
SE? SolarEdge?Andre1973 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:24:
[...]
Zeker op zonatlas gekeken? die lopen jaren achter, daarom zijn ze zo bij de gemeentes in trek, lopen die tenminste gelijk :-), Heb al op heel wat woningen die rood waren PV geplaatst, ook met SE o.a., en in een wijk (waar mijn schoonouders wonen) is menig dak rood, en liggen er toch zonnepanelen op het dak.
TVT is uiteraard wat hoger als je wat schaduw hebt, daar schrik ik niet van.
Dat kleine boompje bij jou om 20.00 uur stelt niks voor. Hoef je geen rekening mee te houden.asing schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:50:
[...]
SE? SolarEdge?
TVT is uiteraard wat hoger als je wat schaduw hebt, daar schrik ik niet van.
Alleen maar hoe je het het beste aan een omvormer geknoopt krijgt
1 PVoutput . Dongen NB
7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput
Is er iets dat je als particulier ook kunt doen? Ik zie wel mijn gegevens op zonneatlas, en dat komt redelijk overeen met de werkelijkheid. Maar ik zou wel eens willen narekenen wat ik kwijt kan, zonder de bouwtekening erop na te hoeven slaan
Aangezien ik maximaal 6 panelen aan die kant van het dak kwijt kan, heb ik geen mogelijkheid om met meerdere strings te werken. Daar moeten minimaal 5 panelen aan. Dat is op te lossen met optimizers.reneeke1970 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:17:
[...]
Dat kleine boompje bij jou om 20.00 uur stelt niks voor. Hoef je geen rekening mee te houden.
Alleen maar hoe je het het beste aan een omvormer geknoopt krijgt

Wie maakt jou dit wijs?dabutcha76 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:48:
Nog een update uit Kuro-land: panelen worden a.s. vrijdag geplaatst. Wordt de tweede installatie met 325Wp's in Nederland, er ligt er als het goed is ook al eentje in Arnhem. Iemand van hier misschien?
Je installateur?
Broodje aap verhaal. Er liggen al minimaal 10 installaties met kuro 325.
Ik ga het niet bewijzen maar weet dat ze er echt liggen.
Ik ben bezig met de Q Cells Q.Peak Duo G5 325Wp. En er zouden dan een stuk of 5 tigo's bij komen voor de panelen met schaduw. Zou ik op ca €1500 ex voor de omvormer uitkomen, inclusief tigo's.
Als ik voor Enphase zou gaan kom ik op ca €3300 ex btw voor de omvormer.
Nu even zoeken naar een beter alternatief. Anders wordt het toch echt wachten tot september.
Wat is de reden om voor 3-fase te gaan?mebrein schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:08:
Bummer. ik dacht eindelijk te kunnen gaan bestellen, blijkt de SMA STP 6.0 3-fase pas medio september leverbaar te zijn.
[ Voor 44% gewijzigd door mebrein op 30-07-2018 12:22 ]
Dus ik dacht: Ik kan wel aan de gevel zonnepanelen monteren, tussen schutting en tuinhuis. Helaas zit ik dan aan een max van +/- 60-70cm breedte qua paneel.
En dan is PV opeens best duur

Dan kan ik zowat nog beter die grote panelen richting het noorden leggen (loopt niet heel schuin af) en het lagere rendement voor lief nemen

Even snel gerekend;
2x 275wp
Dak nagenoeg noord, 30 graden, is misschien maar 20 graden, dus ga even uit van 55% rendement, geeft dan 300Wp voor pak 'm beet 360€.
2x 150x67cm 140Wp paneel optimaal gepositioneerd naar het zuiden geeft 280Wp voor 430€. Okay
[ Voor 30% gewijzigd door _ferry_ op 30-07-2018 12:43 ]
Lager rendement maar mogelijk wel meer direct verbruik._ferry_ schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:27:
Dan kan ik zowat nog beter die grote panelen richting het noorden leggen (loopt niet heel schuin af) en het lagere rendement voor lief nemen
Volgens de klantenservice van Stedin regelt de meter dat allemaal intern.mebrein schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:21:
3-fase omdat dan de stroom netjes over de 3 fasen wordt verdeeld (2 kleine omvormers zou ook kunnen, maar dan 2 kasten aan de muur, en 1 fase die niet wordt gebruik)
Of het in jouw geval echt noodzakelijk is op basis van opgewekt vermogen kan een reden zijn.
Heh, funky. Zeker dat het geen 320's zijn? Die waren al wat langer leverbaar begreep ik. Maakt ook niet zo veel uitApC_IcE schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:34:
[...]
Er liggen al minimaal 10 installaties met kuro 325.
Twee windrichtingen waarvan ZO: 11 * 330Wp * 0.85% = 3085.5Wp. Kan prima op 1-fase.stormfly schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:43:
[...]
Of het in jouw geval echt noodzakelijk is op basis van opgewekt vermogen kan een reden zijn.
http://pv.pilight.nl, en dan de blauwe lijn. Dat is niet helemaal noord, maar noord-oost. Anders kan je de pvoutput van @AUijtdehaag eens bekijken.thesaxofonist schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:05:
Ik heb een zuid-opstelling en wil mogelijk uitbreiden, bijvoorbeeld naar Noord. Heeft iemand een plaatje hoe de dagverdeling van noord eruit ziet? Ik ken het plaatje van (alleen) zuid en van de combinatie oost-west. Hoe ziet noord eruit? Is dat dan een piek in de vroege ochtend en de late middag?
Hmm. Dat is ook wel een dingetje. Ik heb Stedin gevraagd hoe het apparaat nu precies intern werkt. Ze doen daar moeilijk over (zeggen het niet te weten). Dit soort informatie zou (vind ik) gewoon openbaar moeten zijn. Ik heb de Landis Gyr 350stormfly schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:43:
[...]
Volgens de klantenservice van Stedin regelt de meter dat allemaal intern.
Hoeveel Wp heb je op noord en zuid liggen?CurlyMo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:09:
[...]
http://pv.pilight.nl, en dan de blauwe lijn. Dat is niet helemaal noord, maar noord-oost. Anders kan je de pvoutput van @AUijtdehaag eens bekijken.
ZW = 9 * 275 = 2475Wp
NO = 12 * 275 = 3300Wp
Let wel dat ik afgelopen zaterdag een paar optimizers geïnstalleerd heb in de NO string. Op zonnige dagen zal dat rendement dus iets hoger zijn.
Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?mebrein schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:31:
[...]
Hmm. Dat is ook wel een dingetje. Ik heb Stedin gevraagd hoe het apparaat nu precies intern werkt. Ze doen daar moeilijk over (zeggen het niet te weten). Dit soort informatie zou (vind ik) gewoon openbaar moeten zijn. Ik heb de Landis Gyr 350
Oftewel, gewoon lekker op 1-fase blijven als je onder de 3600W blijft.
Naslag uit ander topic waarin @Verwijderd het meest concrete antwoord geeft wat te vinden is online.mebrein schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:31:
[...]
Hmm. Dat is ook wel een dingetje. Ik heb Stedin gevraagd hoe het apparaat nu precies intern werkt. Ze doen daar moeilijk over (zeggen het niet te weten). Dit soort informatie zou (vind ik) gewoon openbaar moeten zijn. Ik heb de Landis Gyr 350
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45031468
Concurrent van Stedin beschrijft het gedrag netjes:
Totdat salderen over fases weg gewiebest word hahaCurlyMo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:58:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Is helemaal waar, maar het mankement van de oude meters word gebruikt om de slimme meter te promoten, je moet tenslotte iets verzinnen toch....stormfly schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:10:
[...]
Naslag uit ander topic waarin @Verwijderd het meest concrete antwoord geeft wat te vinden is online.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45031468
Concurrent van Stedin beschrijft het gedrag netjes:
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Als het terugleveren van stroom niks meer oplevert, en de belasting over afgenomen stroom stijgt, dan wordt het interessant om een eigen PowerWall te hebbenreneeke1970 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:26:
[...]
Totdat salderen over fases weg gewiebest word haha
Die word in mijn ogen nooit rendabel, maar ieder zijn visie.....asing schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:32:
[...]
Als het terugleveren van stroom niks meer oplevert, en de belasting over afgenomen stroom stijgt, dan wordt het interessant om een eigen PowerWall te hebben.
1 PVoutput . Dongen NB
Het is hoog voltage met lage stroom dus ik denk best lang.CurlyMo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:05:
Hoe lang mag een PV DC kabel eigenlijk zijn? Ik zit nog steeds met het idee om ooit nog 2 panelen op een zuid-oost georienteerde schuur te leggen. Deze zouden met optimizers aan de noord-oost string gehangen kunnen worden. De afstand tussen de omvormer en die panelen is echter (afhankelijk van de route) best groot.
Hebben we het dan over 50 meter, 100 meter of wat?asing schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:07:
[...]
Het is hoog voltage met lage stroom dus ik denk best lang.
Ik ga over de 100 meter heen, wel met zes kwadraat.CurlyMo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:08:
[...]
Hebben we het dan over 50 meter, 100 meter of wat?
Zal je een tip geven, mijn vier panelen op konijnenhok gaan via 35 meter gewone grond kabel naar binnen. Dat is tevens lokatie van optimiser.....
[ Voor 25% gewijzigd door reneeke1970 op 30-07-2018 16:38 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Kleine schop voor mijn vraag van 11 dagen geleden, iemand enig idee?watercoolertje schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:40:
Ik heb een Fronius Symo 4.5-3-M en daar zou een push service op zitten, dus ik ga naar het IP, krijg netjes een interface. Nu wil ik eigenlijk met die push service werken (https://forum.pvoutput.or...eter-daily-logdata/650/26) maar ik moet voor alles behalve het hoofdscherm inloggen als user of admin, echter de installateur kon mij niet vertellen wat dat was, geen idee of hij zich van de domme houdt of het echt niet weet.
Nu zie ik een item: start assistant, iets wat mij doet denken dat ik dat ding opnieuw ga instellen (er staat ook bij dat als ik er aan begin er geen weg meer terug is), maar ik kan werkelijk nergens op internet vinden wat ik dan moet instellen. Iemand enig idee wat dat inhoud? En zo nee, iemand enig idee wat het standaard wachtwoord is op die dingen (ook dat heb ik met google niet kunnen achterhalen).
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Je zet ze in serie, dus de volts tellen op. De stroom blijft gelijk en die is niet zo hoog. bij 8A en 380V over 6mm2 kom je al bijna aan 300 meter. Zie onderaan de pagina.reneeke1970 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:24:
[...]
Ik ga over de 100 meter heen, wel met zes kwadraat.
Net zoals dat er hoogspanningskabels zijn. Veel spanning weinig stroom. in het trafo huisje wordt dat omgezet naar lage spanning en veel stroom. En dan kan je niet zo ver meer.

Situatie: helft van 2-onder-1-kap met schuin bitumen dak. Het dak aan de westkant is ongeveer 5 x 6m. Oost is ca. 6 x 6m. Vol leggen is aanlokkelijk, maar rondom staan veel hoge bomen die schaduw op het dak werpen. Ook zijn er twee schoorstenen die helaas niet weg kunnen.
Dit is een plaatje van de zonatlas van m'n dak:

Blauw is weinig instraling, geel/oranje is een beetje meer. Linksonder zie je het westelijke dakvlak en in het midden het oostelijke vlak. Het aanhangsel rechtsboven is de garage waar geen panelen op kunnen.

Nou is mijn plan als volgt: 16 panelen zo neerleggen dat de opbrengst over de dag redelijk verdeeld is en ik optimaal gebruik maak van de plekjes met minder schaduw. Op west komt een string van 10 panelen en op oost 6. Zo kan dat er volgens mij uitzien:

De panelen van 285 Wp komen in twee strings op een SMA 4.0 te hangen. Om nog wat meer granulariteit in schaduwmanagement te krijgen leek het me handig om half-cell panelen toe te passen:

Die panelen bestaan uit twee keer drie strings van 20 kleine cellen in plaats van drie strings van 20 grotere cellen. Volgens de datasheet levert de bovenste helft nog stroom als de onderste helft beschaduwd is. Dit i.c.m. Optitrack zou toch wel redelijk korte metten moeten maken met de negatieve effecten van schaduw?
Dat alles wordt idealiter zonder de dakbedekking te doorboren bevestigd met Ilzoclips. De rails waar de panelen aan vast zitten worden doorgekoppeld over de nok van het dak, zodat ze als contragewicht voor elkaar werken. Om te voorkomen dat de panelen van het dak waaien zijn de panelen onder een kleine hoek geplaatst zodat er bij wind onderdruk onder de panelen ontstaat en de panelen als het ware naar het dak gezogen worden.

(plaatje komt van de website van ilzo)
Wat denken jullie? Gaat dit zo werken? Of kan ik beter voor betere panelen gaan zoals de Q Cells Q.Peak DUO en er dan minder plaatsen? Of het over een heel andere boeg gooien?
Mwa, er zijn er hier zat forummers die 5 a 6 kW het net op jagen over 1 faseCurlyMo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:58:
[...]
met een beveiliging van 25 tot 35A voor de hoofdzekering, ik zit ook
op 1 fase a 35A en heb onder gunstige omstandigheden pieken van 6,1 kW
We houden hier niet van bescheidenheid. ( PV virus besmetting )
Dat voer ik constant in, met pieken van 7.5 , gaat nog steeds goed....PClop schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:29:
[...]
Mwa, er zijn er hier zat forummers die 5 a 6 kW het net op jagen over 1 fase
met een beveiliging van 25 tot 35A voor de hoofdzekering, ik zit ook
op 1 fase a 35A en heb onder gunstige omstandigheden pieken van 6,1 kW
We houden hier niet van bescheidenheid. ( PV virus besmetting )
1 PVoutput . Dongen NB
Je kan ook een stellage gebruiken om de panelen toch zuidelijk te richten, zie je in Duitsland veel meer._ferry_ schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:27:
Hmmz, ik heb een tuinhuisje welke jammergenoeg schuin afloopt richting het noorden. Anders kon ik er daar 3 op kwijt.
Dus ik dacht: Ik kan wel aan de gevel zonnepanelen monteren, tussen schutting en tuinhuis. Helaas zit ik dan aan een max van +/- 60-70cm breedte qua paneel.
En dan is PV opeens best duurAls in 2x zoveel in vergelijking met een normaal paneel.
Even snel gerekend;
2x 275wp
Dak nagenoeg noord, 30 graden, is misschien maar 20 graden, dus ga even uit van 55% rendement, geeft dan 300Wp voor pak 'm beet 360€.
2x 150x67cm 140Wp paneel optimaal gepositioneerd naar het zuiden geeft 280Wp voor 430€. OkayMaargoed, ben alleen niet echt van plan om hier nog >5 jaar te wonen, dus even nadenken of het zin heeft, ik weet, het heeft ook een meerwaarde voor de woning, en goed voor natuur
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Spanning in de meterkast is inderdaad erg hoog (250V max gemeten op de hoofdaansluiting). Netbeheerder is inmiddels ook al aan het meten, benieuwd wat daar uit komt.rubbish1973 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:11:
[...]
Even uit mijn hoofd:
Nl 253 V
Be 265 V
DE 265 V
In het lompste geval kan je Auatralie overwegen: 265V en een heel lage reactietijd.
(Ben op vakantie dus kan niet alle specificaties opzoeken. Het verschil zit vaak in de reactietijd. Na hoeveel (mili) seconden moet een apparaat ingrijpen bij een te hoge spanning ??)
Het is beter om de oorzaak aan te pakken:
Ac in meterkast ook te hoog ? Netbeheer vragen de spanning te verlagen.
Als AC in MTK veel lager is dan bij de omvormer is je AC kabel te dun. (Of te lang, das maar hoe je het bekijkt.)
Solaredge vind het gebruiken van een foutieve landcode een reden om de garantie te laten vervallen.
RUB
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Ik heb wat met Sketchup zitten prutsen en dat werkt echt heel prima. Het enige waar het programma geen rekening mee houdt is zomer en wintertijd. Het gaat standaard uit van GMT.
Het platte dak op het noord oosten heeft vanaf 1 maart de hele dag zon tot een uur of half 6. Daarna ligt het onder de schaduw van de bomen. 30 augustus is zo ongeveer de laatste volle dag voor dit dakdeel. Dan is er tot 6 uur 's avonds zonlicht. 1-10 is het nog licht tot 13:00 uur 1-11 is het nog tot 10:30 en vanaf 15-11 is het permanente schaduw.
De zuidwest zijde is er beter aan toe, deze pakt op 1-8 vanaf half 7 schaduw en ligt vanaf half 8 helemaal in de schaduw. 1-9 begint de schaduw om half 6 en ligt het dak geheel in de schaduw. 1-10 begint de schaduw om half 5.
Het enige belemmerende is dus de rij Wikipedia: Robinia (soort) die volgens wikipedia een tot meter per jaar groeien en 30 meter hoog kunnen worden

Staar je bij NO niet blind op alleen de directe zon, maar geniet ook van wat je opwekt als het bewolkt is. Gisteren was het vrijwel de hele dag bewolkt. Toch heb ik nog 8kWh opgewekt. Dat is mede doordat NO net zo hard mee doet als ZW. Voor NO zou ik inzetten op een opwekking tussen 8:00 en 16:00. Jouw prognose is dus prima.asing schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:29:
Het platte dak op het noord oosten heeft vanaf 1 maart de hele dag zon tot een uur of half 6. Daarna ligt het onder de schaduw van de bomen.
Dat is nu eenmaal zo30 augustus is zo ongeveer de laatste volle dag voor dit dakdeel. Dan is er tot 6 uur 's avonds zonlicht. 1-10 is het nog licht tot 13:00 uur 1-11 is het nog tot 10:30 en vanaf 15-11 is het permanente schaduw.
De zuidwest zijde is er beter aan toe, deze pakt op 1-8 vanaf half 7 schaduw en ligt vanaf half 8 helemaal in de schaduw. 1-9 begint de schaduw om half 6 en ligt het dak geheel in de schaduw. 1-10 begint de schaduw om half 5.
Dus in jouw opinie, gewoon doenCurlyMo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:43:
[...]
Staar je bij NO niet blind op alleen de directe zon, maar geniet ook van wat je opwekt als het bewolkt is. Gisteren was het vrijwel de hele dag bewolkt. Toch heb ik nog 8kWh opgewekt. Dat is mede doordat NO net zo hard mee doet als ZW. Voor NO zou ik inzetten op een opwekking tussen 8:00 en 16:00. Jouw prognose is dus prima.
[...]
Dat is nu eenmaal zo
Ja, en @Rol-Co en @AUijtdehaag zullen die mening delen.asing schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:41:
[...]
Dus in jouw opinie, gewoon doen? Net NO dak is overigens volgens tekening 2.30 bij 2.60 meter.
Of staan dan de bomen knuffelssrs op die dat willen verhinderen?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik dan maar. Ten eerste zijn de twee (bomen en zonnepanelen) geen alternatieven. Bomen zijn CO2 scrubbers, zonnepanelen zorgen ervoor dat er minder wordt uitgestoten. Die bomen gaan we hoe dan ook nodig hebben, al was het maar omdat we nog een heleboel overschot van de afgelopen 100 jaar moeten wegwerken (CO2 die nu al in de lucht zit).
Maar buiten dat zijn bomen 100% noodzakelijk voor een goed leefklimaat, een wijk zonder bomen zou ik (en velen met mij) niet eens overwegen om te gaan wonen. Vogels, insecten, eekhoorns en andere dieren ook niet trouwens.
Dat heeft verder niks met bomen knuffelen te maken, bomen zijn gewoon goed voor het welzijn. Misschien iets minder voor de welvaart, maar ach. Er zijn nog genoeg industriedaken leeg, plant die liever vol voordat er ook maar 1 boom om moet voor iemands privédakje met een optimale jaaropbrengst van 3500kwh/jaar.
Op door de wind vast zuigen naar het dak zou ik niet rekenen. Denk aan een windvlaag van elke andere richting.David schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:25:
We zijn net verhuisd naar een nieuw huis. De panelen zijn gelukkig niet meeverhuisd, zodat ik opnieuw mag puzzelen en klussenGraag jullie mening over het volgende plan.
Situatie: helft van 2-onder-1-kap met schuin bitumen dak. Het dak aan de westkant is ongeveer 5 x 6m. Oost is ca. 6 x 6m. Vol leggen is aanlokkelijk, maar rondom staan veel hoge bomen die schaduw op het dak werpen. Ook zijn er twee schoorstenen die helaas niet weg kunnen.
Dit is een plaatje van de zonatlas van m'n dak:
[afbeelding]
Blauw is weinig instraling, geel/oranje is een beetje meer. Linksonder zie je het westelijke dakvlak en in het midden het oostelijke vlak. Het aanhangsel rechtsboven is de garage waar geen panelen op kunnen.
[afbeelding]
Nou is mijn plan als volgt: 16 panelen zo neerleggen dat de opbrengst over de dag redelijk verdeeld is en ik optimaal gebruik maak van de plekjes met minder schaduw. Op west komt een string van 10 panelen en op oost 6. Zo kan dat er volgens mij uitzien:
[afbeelding]
De panelen van 285 Wp komen in twee strings op een SMA 4.0 te hangen. Om nog wat meer granulariteit in schaduwmanagement te krijgen leek het me handig om half-cell panelen toe te passen:
[afbeelding]
Die panelen bestaan uit twee keer drie strings van 20 kleine cellen in plaats van drie strings van 20 grotere cellen. Volgens de datasheet levert de bovenste helft nog stroom als de onderste helft beschaduwd is. Dit i.c.m. Optitrack zou toch wel redelijk korte metten moeten maken met de negatieve effecten van schaduw?
Dat alles wordt idealiter zonder de dakbedekking te doorboren bevestigd met Ilzoclips. De rails waar de panelen aan vast zitten worden doorgekoppeld over de nok van het dak, zodat ze als contragewicht voor elkaar werken. Om te voorkomen dat de panelen van het dak waaien zijn de panelen onder een kleine hoek geplaatst zodat er bij wind onderdruk onder de panelen ontstaat en de panelen als het ware naar het dak gezogen worden.
[afbeelding]
(plaatje komt van de website van ilzo)
Wat denken jullie? Gaat dit zo werken? Of kan ik beter voor betere panelen gaan zoals de Q Cells Q.Peak DUO en er dan minder plaatsen? Of het over een heel andere boeg gooien?
Past er nog ballast bij dit systeem? Hoeveel?
Qua schaduw zal het wel voldoende werken.
6 standaard panelen in een string is wel echt de ondergrens. Er zijn mensen die een mooier dak hebben en toch micro omvormers of SE hebben gebruikt. (wordt wel een langere tvt als wat jij voorsteld, dus als dat belangrijk is zit je goed)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Dat vind ik dan weer gek want zowel Libra als Solarclarity konden nog geen Kuro's leveren.ApC_IcE schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:34:
[...]
Wie maakt jou dit wijs?
Je installateur?
Broodje aap verhaal. Er liggen al minimaal 10 installaties met kuro 325.
Ik ga het niet bewijzen maar weet dat ze er echt liggen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Wat CurlyMo zegt! Gisteren hele dag bewolking met af en toe een zonnestraaltje er doorheen in de middag op mijn oost-georiënteerde panelen en hier 38,4 kWh opgewekt.CurlyMo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:43:
[...]
Staar je bij NO niet blind op alleen de directe zon, maar geniet ook van wat je opwekt als het bewolkt is. Gisteren was het vrijwel de hele dag bewolkt. Toch heb ik nog 8kWh opgewekt. Dat is mede doordat NO net zo hard mee doet als ZW. Voor NO zou ik inzetten op een opwekking tussen 8:00 en 16:00. Jouw prognose is dus prima.
[...]
Dat is nu eenmaal zo
Omdat de 2 groothandels waar jij koopt het niet hebben is het volgens jou gek dat er op andere manieren de pana’s binnenkomen?No Hands schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 07:25:
[...]
Dat vind ik dan weer gek want zowel Libra als Solarclarity konden nog geen Kuro's leveren.
Het is niet alsof er een hele dure exclusieve sportauto ongezien het land binnenkomt. Het zijn slechts panelen.

in principe wel.asing schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:41:
[...]
Dus in jouw opinie, gewoon doen? Net NO dak is overigens volgens tekening 2.30 bij 2.60 meter.
maar pas op dat je er niet op blind staart.
ga je dure systemen gebruiken om die ruimte te kunnen benutten, dan had je beter dure panelen(met meer Wp) op ZW kunnen leggen en ben je als nog beter af.
schaduw, wees er beducht voor, maar niet bang.
over schat het in ieder geval niet.
(mijn oost-west, dat heeft pas veel schaduw, veel meer als jouw robinia's
mooiste is als je met maar 1 omvormer, beide dak helften te gelijk kan doen.
(vaak met omvormer met 2x een mpp.)
dan krijg je zoiest als dit: (mijn perfecte oost-west)

hangt nu 6430Wp aan een 4kW omvormer (is eigenlijk een net iets te zwakke omvormer, een 4,5kW zou beter zijn, maar ja je kunt niet alles hebben.)
je ziet ook mooi dat oost west een ander moment van hun top bereiken, en daardoor kun je met een relatief vrij kleine omvormer af.
ik zie geen simpele recht toe recht aan oplossing voor je.
maar wil je een plan uit werken, dan kun je het beste een eigen toppic maken.
en daar alle gegevens bij elkaar zetten.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
@reneeke1970 Het plan was om met een 3-fase omvormer of micro's de slimme Landis/Gyr E350 gewoon helemaal buiten spel te zetten.
Ik borduur nu door op de IQ7. Geen omvormer in huis of hoge voltages. Maximale flexibiliteit bij verhuizing. En een voordeel als ik toch schaduw mocht krijgen van de installatie van de buurman. Die wilde een zuid opstelling alleen probeer ik hem te overtuigen voor een oost-west zodatie bij mij aan kan haken met de ValkPro+.
Ik snap je denk ik. De 2 daken liggen zo ver uit elkaar qua zonlicht dat je ze niet op 1 string kan zetten. Dat moeten dan 2 strings worden en 6m2 is gewoon te weinig om voldoende panelen op te leggen om die string van spanning te voorzien.migjes schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:53:
[...]
ik zie geen simpele recht toe recht aan oplossing voor je.

Hangt er vanaf. Die panelen die ik aanraadde zijn ~ 38V. Dat is met 4 panelen voldoende om een MPPT aan te sturen. Mijn MPPT doet het vanaf 90V. Anders even kijken naar 60V panelen. Ideaal is het niet, maar geen panelen is nog minder ideaal en alles onder Tigo's hangen is weer een stuk duurder.asing schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:32:
[...]
Ik snap je denk ik. De 2 daken liggen zo ver uit elkaar qua zonlicht dat je ze niet op 1 string kan zetten. Dat moeten dan 2 strings worden en 6m2 is gewoon te weinig om voldoende panelen op te leggen om die string van spanning te voorzien.
Ik heb nu een coolcept 3000 hangen met 4350Wp eraan, werkt als een trein, maar topt uiteraard ook wel af. Daarom klaar liggen nog een 3000, alleen de specificaties geven aan dat de tracker pas vanaf 350V werkt. Later is er van Steca de 3010 gekomen, die start al veel lager.
Ik heb 15x290Wp mono liggen en nog 4x300Wp mono om erbij te plaatsen. Zal ik proberen een string van 10 op de ene en een string van 9 op de andere of loop ik dan het risico dat ze het allebei niet goed doen?
Eventueel zou ik de 3000 (nieuw en ongebruikt, wel type zonder netwerkaansluiting) ook willen ruilen tegen een iets kleinere variant Steca / Kostal Piko MP om wel goed uit te kunnen komen. Ik heb hem alleen uitgepakt en ingesteld op Nederland.
Edit: net even op marktplaats gekeken en zie een 3010 staan, die koop ik en zet ik de 3000 wel weer te koop. De 3010 heeft een veel lagere startspanning. Dan kan ik op de 3000 gewoon 11-12 panelen zetten en op de 3010 een stuk of 8-9.
[ Voor 12% gewijzigd door Luiaard op 31-07-2018 11:39 ]
Import van EVs
Het bedrijf beweert dat er windtunneltests gedaan zijn en dat het blijft liggen. Bij een Duits bedrijf vertrouw ik die beweringen op zich wel. Ruimte voor extra ballast is er wel. Is er een manier om de hoeveelheid ballast te berekenen?busscherski schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 07:15:
[...]
Op door de wind vast zuigen naar het dak zou ik niet rekenen. Denk aan een windvlaag van elke andere richting.
Past er nog ballast bij dit systeem? Hoeveel?
Die ondergrens van zes panelen zit ik inderdaad een beetje mee. De afweging is om een extra paneel aan die kant te leggen (=hoger voltage) met als risico dat dat paneel de rest mee omlaag trekt als 'ie in de schaduw ligt. Kan dat? Kan het gebeuren dat je door het plaatsen van een extra paneel de hele string juist minder opbrengt?Qua schaduw zal het wel voldoende werken.
6 standaard panelen in een string is wel echt de ondergrens. Er zijn mensen die een mooier dak hebben en toch micro omvormers of SE hebben gebruikt. (wordt wel een langere tvt als wat jij voorsteld, dus als dat belangrijk is zit je goed)
SE en micro's heb ik ook naar gekeken maar ik verwacht dat die hun meerprijs niet goed kunnen maken. Eventueel kan ik op de moeilijke plekken nog met Tigo's aan de slag.
zoals @CurlyMo al zegt.asing schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:32:
[...]
Ik snap je denk ik. De 2 daken liggen zo ver uit elkaar qua zonlicht dat je ze niet op 1 string kan zetten. Dat moeten dan 2 strings worden en 6m2 is gewoon te weinig om voldoende panelen op te leggen om die string van spanning te voorzien.
de 2 richtingen zijn wel op meerdere manieren op te lossen.
1. stringen parallel maken (even veel cellen per string serieel, elke parallel string kan een andere richting op kijken.
2. 2 mpp's gebruiken.
maar zo i zo je hebt genoeg Voc nodig om de omvormer te laten starten.
en dat word wel lastig met zo weinig ruimte.
maar niks is onmogenlijk
je kunt kijken naar solarfrontier panelen:
http://www.solar-frontier...ions/modules/S002210.html
die leveren al 120Voc en zelfs met 1 paneel start de mpp al van mijn omvormer.
ook zijn ze niet al te groot, dus er passen wel een stel panelen op dat dakje.
(veel mensen doen dan stringen van 4x serieel en dan tot max 4x parallel.
dit op vrij standaart omvormers met 2x een mpp.)
of je gebruikt panasonic/sunpower panelen.
(dit is niet goedkoop, zijn wel de betere panelen.)
die leveren ook meer Voc/Vmpp en kun je soms ook leuke dingen mee.
(de panasonic kun je ook in verschillende maten en Wp krijgen en die kun je mixen in 1 string serieel
[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 31-07-2018 11:38 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Om 230V wisselspanning te maken heb je ca. 350V gelijkspanning nodig. De meeste omvormers kunnen het voltage van de panelen boosten naar 350 of juist verlagen (buck) naar 350V als het meer is. De oude Steca's kunnen alleen verlagen, waardoor ze die 350V ook écht nodig hebben om stroom aan het net te kunnen gaan leveren. Dat haal je met 9 of 10 panelen niet, dus je zult inderdaad voor die andere omvormer moeten gaan.Luiaard schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:28:
Wie heeft er ervaring met stecagrid coolcept en aanverwante omvormers? @Rol-Co ?
Ik heb nu een coolcept 3000 hangen met 4350Wp eraan, werkt als een trein, maar topt uiteraard ook wel af. Daarom klaar liggen nog een 3000, alleen de specificaties geven aan dat de tracker pas vanaf 350V werkt. Later is er van Steca de 3010 gekomen, die start al veel lager.
Ik heb 15x290Wp mono liggen en nog 4x300Wp mono om erbij te plaatsen. Zal ik proberen een string van 10 op de ene en een string van 9 op de andere of loop ik dan het risico dat ze het allebei niet goed doen?
Eventueel zou ik de 3000 (nieuw en ongebruikt, wel type zonder netwerkaansluiting) ook willen ruilen tegen een iets kleinere variant Steca / Kostal Piko MP om wel goed uit te kunnen komen. Ik heb hem alleen uitgepakt en ingesteld op Nederland.
Edit: net even op marktplaats gekeken en zie een 3010 staan, die koop ik en zet ik de 3000 wel weer te koop. De 3010 heeft een veel lagere startspanning. Dan kan ik op de 3000 gewoon 11-12 panelen zetten en op de 3010 een stuk of 8-9.
Dank, ja bijna retorische vraag. Met een 3000 en een 3010 red ik het wel dan. Ben verder wel verzot op deze omvormers, lekker licht, geweldig rendement. Mazzel dat ik er net eentje zag staan.David schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:44:
[...]
Om 230V wisselspanning te maken heb je ca. 350V gelijkspanning nodig. De meeste omvormers kunnen het voltage van de panelen boosten naar 350 of juist verlagen (buck) naar 350V als het meer is. De oude Steca's kunnen alleen verlagen, waardoor ze die 350V ook écht nodig hebben om stroom aan het net te kunnen gaan leveren. Dat haal je met 9 of 10 panelen niet, dus je zult inderdaad voor die andere omvormer moeten gaan.
Import van EVs
Ik gaf al aan dat het met 4 van die 72 cells panelen prima kan. SMA Sunnyboy 1.5 start van 80 volt.migjes schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:30:
[...]
maar zo i zo je hebt genoeg Voc nodig om de omvormer te laten starten.
en dat word wel lastig met zo weinig ruimte.
@asing Je kan ook kijken naar een Solis Mini 1500. Die heeft een startvoltage van 60V. Dat red je makkelijk met 4 panelen.
[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 31-07-2018 12:06 ]
Idealer is een 3600 of 4200 en dan alles in 1 string, de 3600 heeft 460 als ideaal voltage en de 4200 540 of iets in die buurt.Luiaard schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:28:
Wie heeft er ervaring met stecagrid coolcept en aanverwante omvormers? @Rol-Co ?
Beide kunnen tot 750V mop en 850V maximaal.
Ik heb 38x 20V voc op een 4200 zitten nu voor een maand, er hing een 3600 die nu in de schuur hangt ipv de 3000.
Maar van de winter gaat de 3600 weer op zuid en de 3000 weer in de schuur.
Ik heb nog een omvormer komen voor zuid dus misschien komt de 4200 vrij.
Kostal 1500 heb ik ook maar die kleintjes zijn niks, herrie dingen.
daar omzeg ik ook:CurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:52:
[...]
Ik gaf al aan dat het met 4 van die 72 cells panelen prima kan. SMA Sunnyboy 1.5 start van 80 volt.
ik zie wel een optie, maar weet nog niet genoeg gegevens.ik zie geen simpele recht toe recht aan oplossing voor je.
stel je neemt 4x een SF paneel voor NO.
die zijn +/-130X100 dus passen 4x op 2.30 x 2.60.
en geven je een 4x 92.4Vmpp = 369.6Vmpp.
wat dan weer perfect is voor een 2x mpp omvormer.
en dan is het verder even kijken hoe je de rest vult op ZW.
en welke omvormer je daar bij kiest
maar je zou ook voor 4x panasonic kunnen gaan van 295Wp.
geeft ook genoeg Vmpp/Voc, maar dan heb je meer Wp.
of nog andere oplossingen.
Ik ben me voorlopig aan het inlezen. Het is boeiende maar wel ingewikkelde materie als je er net in duikt. Ik dacht altijd dat die panelen niet zoveel opbrachten, tot collega's en medetweakers even lieten zien dat ik met hun panelen 4 dagen gratis stroom zou hebben van één dag zon zoals we dat de afgelopen dagen hadden. Toen viel het kwartjemigjes schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:12:
@asing
[...]
daar omzeg ik ook:
[...]
ik zie wel een optie, maar weet nog niet genoeg gegevens.
stel je neemt 4x een SF paneel voor NO.
die zijn +/-130X100 dus passen 4x op 2.30 x 2.60.
en geven je een 4x 92.4Vmpp = 369.6Vmpp.
wat dan weer perfect is voor een 2x mpp omvormer.
en dan is het verder even kijken hoe je de rest vult op ZW.
en welke omvormer je daar bij kiest
maar je zou ook voor 4x panasonic kunnen gaan van 295Wp.
geeft ook genoeg Vmpp/Voc, maar dan heb je meer Wp.
of nog andere oplossingen.
Voordat ik één of andere cowboy op mijn dak krijg die denkt wel even wat neer te leggen, of juist niet, ben ik me druk aan het inlezen. Ik heb dan wel HTS Electro maar dit zat niet in de lesstof

Edit : Die Panasonics zijn toch groter? 1.60x1m? Of hebben ze ook kleinere?
[ Voor 3% gewijzigd door asing op 31-07-2018 12:35 ]
jep, is al te merken dat je een electro achtergrond had.asing schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:25:
[...]
Ik ben me voorlopig aan het inlezen. Het is boeiende maar wel ingewikkelde materie als je er net in duikt. Ik dacht altijd dat die panelen niet zoveel opbrachten, tot collega's en medetweakers even lieten zien dat ik met hun panelen 4 dagen gratis stroom zou hebben van één dag zon zoals we dat de afgelopen dagen hadden. Toen viel het kwartje.
Voordat ik één of andere cowboy op mijn dak krijg die denkt wel even wat neer te leggen, of juist niet, ben ik me druk aan het inlezen. Ik heb dan wel HTS Electro maar dit zat niet in de lesstof![]()
.
kijk ook eens even of je het niet gewoon zelf kunt installeren? (laten installeren is al snel een flinke kosten post in het setje.)
zo heel moeilijk is het niet.
ik heb afgelopen maand 2 dagen gehad dat ik 40kWh+ per dag heb opgewekt.
en dit met maar een 4kW omvormer
(maar niet alle dagen zijn zo mooi, heb ook een dag gehad met maar 11kWh afgelopen maand.
maar onthoud: zonnepanelen maken geen geld, het beste is nog steeds het besparen van kosten.(salderen zo lang het kan.)
je kunt het beter niet zien als winst.
ik blijf bij de stelling: "Profit is an opinion, cash is a fact.".
maar terug verdienen na een jaartje of 5 tot 7 en dan een beetje winst maken, het kan wel.
hou je voeten op de grond, en je hooft uit de wolken. (niemand hier vind wolken leuk, lol.)
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 31-07-2018 12:42 ]
Ik heb meer het idee dat het een soort van verslaving is waar je niet meer vanaf komt. Tenminste, dat roepen er een paar hier.migjes schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:36:
[...]
jep, is al te merken dat je een electro achtergrond had.![]()
kijk ook eens even of je het niet gewoon zelf kunt installeren? (laten installeren is al snel een flinke kosten post in het setje.)
zo heel moeilijk is het niet.![]()
ik heb afgelopen maand 2 dagen gehad dat ik 40kWh+ per dag heb opgewekt.
en dit met maar een 4kW omvormer
maar onthoud: zonnepanelen maken geen geld, het beste is nog steeds het besparen van kosten.(salderen zo lang het kan.)
je kunt het beter niet zien als winst.
ik blijf bij de stelling: "Profit is an opinion, cash is a fact.".![]()
maar terug verdienen na een jaartje of 5 tot 7 en dan een beetje winst maken, het kan wel.![]()
hou je voeten op de grond, en je hooft uit de wolken. (niemand hier vind wolken leuk, lol.)
Niet alleen heb ik hoogtevrees
Alles na de hoofdaansluiting mag je zelf aanpassen. Daar hoef je niet gecertificeerd voor te zijn. Het is wel handig als je weet wat je aan het doen bent.
En hoogtevrees? Mijn pa heeft het ook en toch gaan wij eind deze week 5680Wp leggen.
jep, begin niet aan PV, voor je het weet betaal je helemaal geen geld meer aan je energie leverancier en wil je nog steeds meer Wp.asing schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:46:
[...]
Ik heb meer het idee dat het een soort van verslaving is waar je niet meer vanaf komt. Tenminste, dat roepen er een paar hier.
(binnen no time wil je een elektra auto of een warmtepomp om je huis zo te verwarmen.
etc etc... er is geen weg terug als je het licht(zon) hebt gezien.
hoogtevrees dat ken ik ook, maar rustig aan en de juiste hulp middelen maken veel goed.Niet alleen heb ik hoogtevrees, maar ik ben niet gecertificeerd voor het aanleggen van een extra groep in de meterkast. Daarnaast (correct me if I'm wrong) mag je de BTW van je installatie plus de BTW over de installatiekosten terug vragen (minus een klein beetje). Ik weet niet hoe dat zit als je zelf je dak vol legt.
(denk aan goede ladder en touw, om de panelen om hoog te krijgen, of een steiger.
dat maakt erg veel goed.
maar dit is en blijft een persoonlijk dingetje of je het durft of niet.
probeer eerst eens uit het dakkapel te klimmen, en schuif wat dakpannen omhoog zodat je een trapje hebt.
je hebt geen certificaat nodig om je groepen kast aan te passen.
dat kun je gewoon zelf.
ook zelfbouwers kunnen de BTW terug vragen, geen probleem.
(bedenk ook dat het aanpassen van de meterkast ook gewoon de BTW van terug krijgt.
en ook als je speciale dingen wil voor het loggen van de omvormer.
Ik heb net een 3010 van marktplaats gescoord. Gaat de tweede 3000 weer weg. Lijkt me een mooie oplossing, want alles ligt op Zuid dus de pieken neem ik graag ook mee. 4200 is ook een mooi ding, maar ik heb binnenkort 4350+1200=5550 liggen dus ook weer overgedimensioneerd. Beetje overdimensioneren houden ze wel van, maar dat is wel veel voor puur Zuid. Ik heb 3x6 kwadraat liggen met een 25A automaat in de meterkast, voor die omvormers zet ik dan nog een kastje tussen met 2x 16A automaat.Rol-Co schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:53:
[...]
Idealer is een 3600 of 4200 en dan alles in 1 string, de 3600 heeft 460 als ideaal voltage en de 4200 540 of iets in die buurt.
Beide kunnen tot 750V mop en 850V maximaal.
Ik heb 38x 20V voc op een 4200 zitten nu voor een maand, er hing een 3600 die nu in de schuur hangt ipv de 3000.
Maar van de winter gaat de 3600 weer op zuid en de 3000 weer in de schuur.
Ik heb nog een omvormer komen voor zuid dus misschien komt de 4200 vrij.
Kostal 1500 heb ik ook maar die kleintjes zijn niks, herrie dingen.
Import van EVs
Ik vermoed dat het JA Solar 275 Wp Poly panelen in het "ZonGoed" pakket en JA Solar 295 Wp in het "ZonBeter" zijn echter weet ik dit niet zeker. Voordat ik tot aanschaf overga wil ik eerst uitzoeken of deze (of welke het dan wel zijn) panelen en omvormers+optimizers een goede investering zijn ja of nee. Heeft iemand hier toevallig al ervaring/kennis mee/van?
Ik heb energiedirect.nl zelf uiteraard ook al gemailed voor de merken+typenummer, maar win liever bij meerdere bronnen informatie in.
Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/
Vervolgens een echte meedenker via dit forum gevonden en heb nu met minder panelen zelfs meer opbrengst. Op basis van mijn ervaring (let op: n=1) zou ik energiedirect niemand aanraden.
Dat zijn niet al te beste ervaringen nee, al is uiteraard de vraag of het puur aan energiedirect.nl ligt, deze betreffende verkoper of een mix van beide.JME schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:31:
Mannetje van energiedirect die ik over de vloer had, was uitsluitend geïnteresseerd in het verkopen van zoveel mogelijk panelen. Hele dak lekker vol rondom de dakkapel, zonder rekening te houden met de schaduw van de dakkapel. Sterker, er konden ook nog wel 2-3 panelen bovenop de dakkapel. Dat die dan zelf schaduw gingen werpen op de rij panelen daarboven, ach dat was allemaal geen probleem volgens meneer.
Vervolgens een echte meedenker via dit forum gevonden en heb nu met minder panelen zelfs meer opbrengst. Op basis van mijn ervaring (let op: n=1) zou ik energiedirect niemand aanraden.
Shaduw is op te vangen met een optimizer, maar ook maar tot zover.
Bedankt voor het delen van je ervaring!
Ik hoef niet het onderste uit de kan. Wil echter wel een goed rendement en niet de jackpot betalen. Ik heb helaas niet al te veel verstand van panelen (bomen-bos verhaal) dus prijs is iets waar ik in kan onderscheiden. Ik zoek gewoon een goede prijs-kwaliteit verhouding. De duurste panelen hoef ik niet. Hoe ze eruit zien vind ik maar secundair en ondanks dat duurdere vaak een wat hoger rendement hebben, heb ik met de goedkopere meestal sneller mijn investering terug (aldus de sites waar ik de "check" doe). Tevens zal ook de techniek van de panelen verbeteren. Ik koop dan liever eerder nieuwe panelen dan dat ik langer met de "oude" moet doen.dabutcha76 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:33:
Ik weet dat het een wat schimmig speelveld is, maar als je het 'onderste uit de kan' wilt, zou ik niet zo snel kopen bij zo'n grote generieke partij, maar een goede installateur proberen te vinden die een goede oplossing voor jouw specifieke situatie bedenkt. Weet niet in welke regio je zit?
De goedkoopste hoeft van mij uiteraard ook niet als dit inhoudt dat ik "verkeerd geadviseerd" wordt, panelen heb die snel stuk gaan, een bagger rendement hebben of andere nog nader in te vullen redenen.
Mijn regio is Limburg.
Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/
Niet dat je van mij nou direct aan de Panasonic hoeft, maar Panasonic stelt wel vrij strenge eisen aan de vakbekwaamheid van hun premium partners als ik het goed begrijp - inclusief steekproeven op gelegde installaties . De meeste van de gerefereerde Limburgse partijen hebben zo te zien ook wel andere merken panelen in assortiment, dus dan zou je wel de expertise kunnen hebben en niet de (toch redelijk high-end) Panasonic-panelen..
Als je nu eens begint zoals zovelen in dit topic met een luchtfoto van je dak, het verbruik dat je wilt dekken en je budget.Joever schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:52:
[...]
Ik hoef niet het onderste uit de kan. Wil echter wel een goed rendement en niet de jackpot betalen. Ik heb helaas niet al te veel verstand van panelen (bomen-bos verhaal) dus prijs is iets waar ik in kan onderscheiden. Ik zoek gewoon een goede prijs-kwaliteit verhouding.
handig is te rekenen in totaalprijs van de set(meeste doen dit ex BTW, inc forfait) en dan te delen door het aantal Wp wat je er voor krijgt.
dus de prijs in €/Wp.
(rond de 0,9 tot 1,2€/Wp is vaak wel een richt bedrag, maar veel dingen die mee spelen dus zie het niet als een vast getal.)
daarna gokken hoeveel kWh 1 Wp opbrengt.
(voor een goed zuid liggend dak is dit al snel 1kWh per Wp, maar PVGIS kan je betere cijfers geven als je geen zuid hebt)
dan kun je de €/Wp delen door de prijs die je betaald per kWh (rond de 0,20€/kWh), en heb je een grove TVT.
heb je dan duurdere panelen, dan heb je ook meer Wp, en dan valt het wel mee als je naar de €/Wp kijkt.
ook de TVT valt dan best mee, meer Wp levert ook meer kWh op.
moet ook bedenken dat het voor een instalateur niet uit maakt of hij een 275Wp paneel ophangt of een 300Wp, het kost hem precies even veel tijd om te doen.
maar met die 300Wp verdelen de leg kosten wel meer.
ook een bevestiging klem voor een 275Wp of een 300Wp, dat kost even duur.
dus het is niet alleen de goedkoopste offerte, maar ook wat je voor de offerte krijgt.
(energiedirect, nee ik zou nooit panelen willen kopen van een energie leverancier.
belangen verstrengeling is mij dan te groot.
In mijn originele post ging het puur om het merk + typenummer van een paneel van een bepaalde leverancier.CurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:02:
[...]
Als je nu eens begint zoals zovelen in dit topic met een luchtfoto van je dak, het verbruik dat je wilt dekken en je budget.
Wellicht dat met mijn vervolgpost, meer info inderdaad nuttig is. Bij deze.
Zonatlas instraling

Zonatlas Geschikt dakoppervlakte (Donkerblauw=geschikt)

Google Maps

Mijn verbruik is ~3800 KWH op jaar basis. Dit wil ik zoveel mogelijk opvangen d.m.v. zonnepanelen.
Exact budget heb ik nog niet in gedachte. Ik zit in een oriënterende fase dus wat het allemaal moet kosten is een van de punten. Zoals gezegd zoek een goede prijs-kwalitiet (materiaal, advies, garantie, etc) verhouding. Als ik een indicatie zou moeten geven dan ongeveer €4,5-5k (indien dit realistisch is).
Heb je ook de maten van je dak? Het lijkt me verder wel een ideaal dak om helemaal vol te leggen, want minimale schaduw.Joever schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:56:
[...]
Exact budget heb ik nog niet in gedachte. Ik zit in een oriënterende fase dus wat het allemaal moet kosten is een van de punten. Zoals gezegd zoek een goede prijs-kwalitiet (materiaal, advies, garantie, etc) verhouding. Als ik een indicatie zou moeten geven dan ongeveer €4,5-5k (indien dit realistisch is).
Er is momenteel geen subsidie voor panelen, maar er is wel een mogelijkheid voor een lening voor het verduurzamen van je woning. De site hiervoor is https://www.energiebespaarlening.nl/. Wel even checken of je in aanmerking komt.Joever schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:56:
[...]
Je kan hier geld lenen voor de aanschaf en installatie van je panelen. Dat lijkt duur maar voor een lening van 5000 euro betaal je netto 350 euro rente. Er zit een addertje onder het gras. Je moet 25% van het geleende bedrag investeren in een andere besparing. Dat kan spouwmuurisolatie zijn, HR++ glas, vloerisolatie etc. Er komt echt heel veel voor in aanmerking. Dan krijg je niet alleen je stroomrekening naar beneden, maar ook je gasrekening. En bij mij gaat er nog best veel door de schoorsteen

Ook van panelen kan je gewoon je BTW terugvragen. Dat is toch ook gewoon een subsidie?
Dat is meestal wel bekend, en dat kan je zien als een subsidie. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen 5K los heeft liggen om een installatie te bouwen en dan is dit een mooie optieCurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:09:
[...]
Ook van panelen kan je gewoon je BTW terugvragen. Dat is toch ook gewoon een subsidie?
Bedankt voor de tip ook al had ik hier zelf ook naar gekeken. Ik betaal dan liever de panelen uit eigen zak. De rente schuift de datum dat ik het terug verdiend heb alleen maar verder naar achteren.asing schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:07:
[...]
Er is momenteel geen subsidie voor panelen, maar er is wel een mogelijkheid voor een lening voor het verduurzamen van je woning. De site hiervoor is https://www.energiebespaarlening.nl/. Wel even checken of je in aanmerking komt.
Je kan hier geld lenen voor de aanschaf en installatie van je panelen. Dat lijkt duur maar voor een lening van 5000 euro betaal je netto 350 euro rente. Er zit een addertje onder het gras. Je moet 25% van het geleende bedrag investeren in een andere besparing. Dat kan spouwmuurisolatie zijn, HR++ glas, vloerisolatie etc. Er komt echt heel veel voor in aanmerking. Dan krijg je niet alleen je stroomrekening naar beneden, maar ook je gasrekening. En bij mij gaat er nog best veel door de schoorsteen.
Spouwmuur isolatie en dak isolatie ben ik ook naar aan het kijken. Dit zijn echter relatief goedkope investeringen.
BTW kan je inderdaad terug vragen. Je moet je echter wel registreren als "ondernemer" zover ik gezien heb (niet dat dat een probleem is). Scheelt in ieder geval een aardig bedrag.CurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:09:
[...]
[ Voor 96% gewijzigd door Leftblank op 20-10-2018 11:29 ]
Ik moet de maat van de nok tot de dakrand nog meten. Deze zal ik van de binnenkant moeten meten (beetje natte vinger werk dus) maar dat is lastig want mijn zolder is een opslaghok heheCurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:01:
[...]
Heb je ook de maten van je dak? Het lijkt me verder wel een ideaal dak om helemaal vol te leggen, want minimale schaduw.
Even de maat van 1 pan nemen en dat vermenigvuldigen met het aantal pannen horizontaal en verticaal.Joever schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:46:
[...]
Ik moet de maat van de nok tot de dakrand nog meten. Deze zal ik van de binnenkant moeten meten (beetje natte vinger werk dus) maar dat is lastig want mijn zolder is een opslaghok hehe
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic