Laat ik me er ook eens in mengen....
Een hele tijd geleden kreeg ik een flyer van mijn energiemaatschappij over zonnepanelen. Een ronkend verhaal over hoe goed dat was etc, en een postcodecheck. Uit de check kwam als resultaat dat mijn dak niet geschikt was, maar misschien met optimizers zou er wat kunnen. Doe ik de check nu, dan zegt de site "minder geschikt".....
Een plaatje, gele bol is mijn huis :
De richting van het dak is ZW. Google maps staat naar het noorden. Het dak heeft niet al te veel bruikbare ruimte en zoals te zien is staan er een aantal bomen. De helling van het dak is 45 graden, en er zit een redelijk forse dakkapel op.
De maten van het dak : 4.80 meter breed tussen mijn ventilatie en CV schoorstenen en de binnenmuur van de zolder. Het is feitelijk een paar cm meer. De hoogte is 2.60 meter.
De maten van de dakkapel zijn ongeveer 2.90 meter breed en 2 meter diep.
Volgens mij zou ik 2 stroken van 3 panelen op het dak kwijt kunnen, mits deze liggend gemonteerd worden. Tussen de dakkapel en het eerste paneel zit dan ongeveer 60 cm ruimte. Ik zou met de dakkapel ook nog iets kunnen maar ik weet niet wat.
Gezien de situatie met de bomen en het kleine aantal panelen, heeft het zin om ze te leggen? mijn jaarlijkse verbruik ligt iets boven de 2000kWh en er is al een slimme meter geïnstalleerd.
Aan de andere kant (NW zijde) heb ik ook 2 platte daken. Eentje aan het huis van ongeveer 6m2 en een wat groter dak op de schuur.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month