Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.959 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 17:05

Goverman

not loaded

Supertip schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:33:
[...]

Ik snap er niet dat mensen bij oxio ea terecht komen als greenchoice eigenlijk de teruglever kampioen is met de prijs.
Tja, ik ook niet... Maar goed, ik zat bij Oxxio voordat ik aan de zonnepanelen ging. En dat contract moest ik wel even uitzitten om nog even een 200 euro premie te cashen. En daarna is het dus overstappen...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:13
Supertip schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:33:
[...]

Ik snap er niet dat mensen bij oxio ea terecht komen als greenchoice eigenlijk de teruglever kampioen is met de prijs.
Dat is niet helemaal waar. Voor kleinere installaties die tot 1500kWh overschot hebben is Pure Energie beter. Pure Energie betaalt je (tot 1500kWh) € 0,12 excl. BTW (€ 0,1452 incl BTW)
Greenchoice betaalt je (tot 10.000kWh) € 0,11 excl. BTW (€ 0,1331 incl BTW)

Daarnaast is Pure Energie € 10,- p/m goedkoper voor hetzelfde verbruik (2600kWh, 900 m3, 1 jaar):
Pure Energie: € 113,74 p/m
Greenchoice: € 122,50 p/m

Als je met bovenstaand verbruik het elektra op 0 zet, dan wordt het verschil groter, als je het gas op 0 zet, dan zijn beide vrijwel gelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 26-07-2018 23:13 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Maar..

Als je geen gas hebt, bijna net zoveel opwekt als je levert.
Dan lijk greenchoice wel het beste aanbod te hebben.
€ 19,97 per jaar aansluitkosten, en stroom kost 20,10 ct.en terug geleverde stroom is 11,00 ct.

Die 11 cent lijkt ex btw te zijn: Teruglevering tarief excl. btw : 11,00 ct. (0 - 10000 kWh)

bij gaslicht.com staan er alleen maar andere partijen boven die welkomstbonus hebben.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:23
Michiel193 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:26:
[...]

Foutmelding is zeker duidelijk, echter zie je onder de foutmelding ook mij installatie staan, deze portal is gewoon te benaderen. Dus ik verwacht dat hier de foutmelding vandaan komt? Echter is het mij onduidelijk hoe dan deze extra info aan te vullen. En totaal opbrengst omvormer en portal/app komen overeen. Alleen de jaaropbrengst is lager, een gebruikte omvormer is dus niet waarschijnlijk?
Maar het lijkt of jij je serienummer aan het invullen bent voor het aanmaken van een nieuwe portal. Dat kan dus niet als jouw nummer al in je eigen portal zit. Wat probeer je precies te doen dan, exta info aanvullen? Welke info is dat dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Laatst online: 07:13
No Hands schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 07:24:
[...]

Maar het lijkt of jij je serienummer aan het invullen bent voor het aanmaken van een nieuwe portal. Dat kan dus niet als jouw nummer al in je eigen portal zit. Wat probeer je precies te doen dan, exta info aanvullen? Welke info is dat dan?
Wanneer ik via de website https://monitoring.solaredge.com inlog met mijn account zie ik onderstaande melding.

Met uw account hebt u toegang tot de installatiepagina's van solaredge.com. Vul de ontbrekende informatie in om als beheerder toegang te krijgen tot de portaal van het monitoren.Vanuit de het desktop monitoringportaal kunt u de ontbrekende informatie invullen.
Rouske schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:41:
[...]

Is het een keer gebeurd dat je omvormer op het eind van een dag een keer spanningsloos geweest is?
Op een dag van rond de 33kWh. Of vaker gebeurd, indien 33 kWh op 1 dag niet mogelijk is met jouw set.
Dan is de data gedurende de dag wel op de portal gekomen, maar op de omvormer zelf is de dagopbrengst gereset naar 0.
Dit is mogelijk de dag van installatie geweest en recent de utp kabel vervangen, nu geheel bedraad IPV via een wifi module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jacovn schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 06:58:
Maar..

Als je geen gas hebt, bijna net zoveel opwekt als je levert.
Dan lijk greenchoice wel het beste aanbod te hebben.
€ 19,97 per jaar aansluitkosten, en stroom kost 20,10 ct.en terug geleverde stroom is 11,00 ct.

Die 11 cent lijkt ex btw te zijn: Teruglevering tarief excl. btw : 11,00 ct. (0 - 10000 kWh)

bij gaslicht.com staan er alleen maar andere partijen boven die welkomstbonus hebben.
Ik kan hier moeilijk vergelijking op maken, omdat Greenchoice geen tarieven vermeld excl. BTW. De aansluitkosten bij Pure Energie zijn € 21,- incl. BTW. Scheelt dus € 1,03. Als je maar tot 1500kWh overschot hebt, dan is dat 7kWh verschil. Overigens kan ik die € 19,97 niet vinden in de specificaties van Greenchoice. Bij Pure Energie kom ik met de tarief bereken tool op € 20,07 cent uit per kWh. Als je een contract afsluit zal dat vast iets goedkoper zijn.

Bij Pure Energie ontvang je boven die 1500kWh het daltarief zoals in je contract afgesproken, bij Greenchoice het kale leveringstarief. Welke bedragen daar tegenover staan kan ik niet zo makkelijk vinden.

Oftewel, Pure Energie is over bijna de gehele linie goedkoper mits je niet veel meer overschot hebt dan 1500kWh. De vaste kosten verschillen nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Als ik ga vergelijken bij gaslicht.com, komt Pure Energie niet eens in de top 10 (Green Choice op nr 8).

Het probleem van die site vind ik altijd hoe je moet omgaan met je eigen opbrengst. Ja, wij hebben een dubbele teller, maar ik heb geen idee hoeveel stroom ik op hoog en laag verbruik en hoeveel ik op hoog en laag teruglever. Ja, de totalen wel, maar dan zijn mijn verbruikcijfers al verrekend met mijn leveringscijfers.

Stroom: 4500kWh/jaar
Gas: 1800m3/jaar
Oplevering: 5000kWh/jaar

Nr 1: Powerpeers (€1117,59/jaar)
Nr 2: Vandebron (€1128,51/jaar)

Als ik wat ga schatten hoe mijn verbruik/levering verdeeld is over dag/nacht (2/3 laag, 1/3 hoog tarief vebruik en 2/7 laag en 5/7 hoog tarief levering), dan blijven Powerpeers en Vandebron gelijk, maar schuift BudgetEnergie door naar plaats 2, verdwijnt Green Choice uit de top 10 en komt Pure Energie ineens wel tevoorschijn, op plaatsen 6, 9 en 10.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:02
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:08:
Als ik ga vergelijken bij gaslicht.com, komt Pure Energie niet eens in de top 10 (Green Choice op nr 8).

Het probleem van die site vind ik altijd hoe je moet omgaan met je eigen opbrengst. Ja, wij hebben een dubbele teller, maar ik heb geen idee hoeveel stroom ik op hoog en laag verbruik en hoeveel ik op hoog en laag teruglever. Ja, de totalen wel, maar dan zijn mijn verbruikcijfers al verrekend met mijn leveringscijfers.

Stroom: 4500kWh/jaar
Gas: 1800m3/jaar
Oplevering: 5000kWh/jaar

Nr 1: Powerpeers (€1117,59/jaar)
Nr 2: Vandebron (€1128,51/jaar)

Als ik wat ga schatten hoe mijn verbruik/levering verdeeld is over dag/nacht (2/3 laag, 1/3 hoog tarief vebruik en 2/7 laag en 5/7 hoog tarief levering), dan blijven Powerpeers en Vandebron gelijk, maar schuift BudgetEnergie door naar plaats 2, verdwijnt Green Choice uit de top 10 en komt Pure Energie ineens wel tevoorschijn, op plaatsen 6, 9 en 10.
Verdeling dag nacht maakt geen bal uit als je terug levert, je krijgt voor die overgebleven 500 kWh het leverings tarief en that's it

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:23
Michiel193 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 07:48:
[...]

Wanneer ik via de website https://monitoring.solaredge.com inlog met mijn account zie ik onderstaande melding.

Met uw account hebt u toegang tot de installatiepagina's van solaredge.com. Vul de ontbrekende informatie in om als beheerder toegang te krijgen tot de portaal van het monitoren.Vanuit de het desktop monitoringportaal kunt u de ontbrekende informatie invullen.

[...]

Dit is mogelijk de dag van installatie geweest en recent de utp kabel vervangen, nu geheel bedraad IPV via een wifi module.
Ok, maar welke gegevens ben je aan het invullen dan? Je portal waarin je serienummer zit is al aangemaakt. En sowiezo, waarom zou je als eindgebruiker je eigen data in moeten vullen, je installateur hoort die account volledig ingevuldaan te maken voor je.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:16:
[...]

Verdeling dag nacht maakt geen bal uit als je terug levert, je krijgt voor die overgebleven 500 kWh het leverings tarief en that's it
Blijkbaar maakt het wel uit. Anders zou ik niet verschillende cijfers terug krijgen (maar ik vind die site eigenlijk een beetje dom dat je daar niet gewoon 1 veld voor hebt, maar dat ze die ook splitsen...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Greenchoice adverteert met €0.11 ex btw tot 10.000 kWh
Wij wekken straks zeg 7000 kWh op en verbruiken er 8000 (schatting)
Dan moet ik netto 1000 kWh kopen en is de prijs van de te kopen kWh €0.202 leveringskosten €19,97

Daar staat voor pure energie: €0.2179 aankoop en €0.0623 verkoop en leveringskosten €72,60

Althans dat is wat gaslicht.com mij voorspiegelt:
https://www.gaslicht.com/...8000&terugstroomhoog=7000

Dat is dan rond de €100 per jaar

Als ik er dan 2000 kWh extra ga verbruiken stijgt het naar €500 per jaar.

Dat zijn dan prijzen met aftrek van de energie belasting vermindering van €373

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:32:
Greenchoice adverteert met €0.11 ex btw tot 10.000 kWh
Wij wekken straks zeg 7000 kWh op en verbruiken er 8000 (schatting)
Dan moet ik netto 1000 kWh kopen en is de prijs van de te kopen kWh €0.202 leveringskosten €19,97

Daar staat voor pure energie: €0.2179 aankoop en €0.0623 verkoop en leveringskosten €72,60

Althans dat is wat gaslicht.com mij voorspiegelt:
https://www.gaslicht.com/...8000&terugstroomhoog=7000

Dat is dan rond de €100 per jaar

Als ik er dan 2000 kWh extra ga verbruiken stijgt het naar €500 per jaar.

Dat zijn dan prijzen met aftrek van de energie belasting vermindering van €373
Precies, jij koopt nog steeds 1000 kWh, dus waar die het goedkoopst is moet jij wezen. Niet bij current met zijn 100 euro bonus? Daar krijg je met zonnepanelen 35 euro korting op vast recht, word niet door vergelijking site mee genomen!!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:31:
[...]

Blijkbaar maakt het wel uit. Anders zou ik niet verschillende cijfers terug krijgen (maar ik vind die site eigenlijk een beetje dom dat je daar niet gewoon 1 veld voor hebt, maar dat ze die ook splitsen...)
Met terug levering moet je sowieso dag en nacht tarief niet gebruiken. Je betaald onnodig vast recht.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Ik heb sinds kort ook zonnepanelen en ga nogal wat terugleveren. Als ik even snel kijk lijken Powerpeers en Greenchoice interessant door de hoge terugleververgoedingen. Maar wat ik nog niet begrijp is hoe dat gaat met de BTW. Ik ben (alleen voor de zonnepanelen) kleine ondernemer. Krijg ik nu 11 cent terug of 13,3 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thesaxofonist schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:57:
Ik heb sinds kort ook zonnepanelen en ga nogal wat terugleveren. Als ik even snel kijk lijken Powerpeers en Greenchoice interessant door de hoge terugleververgoedingen. Maar wat ik nog niet begrijp is hoe dat gaat met de BTW. Ik ben (alleen voor de zonnepanelen) kleine ondernemer. Krijg ik nu 11 cent terug of 13,3 cent?
13.3 bij gc

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Nu online
En moet ik daar iets speciaals voor doen? Moet ik vragen of ze het inclusief BTW uitbetalen? Of doen ze dat automatisch?

Weet iemand toevallig of het bij Powerpeers ook 13,3 cent is?

[ Voor 21% gewijzigd door thesaxofonist op 27-07-2018 09:09 . Reden: vraag over Powerpeers toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Als je dan nu dus een stopt met geloven wat gaslicht.com je voorspiegelt en daadwerkelijk naar de sites van de maatschappijen zelf gaat of ze eens belt (en vraagt naar de excl. BTW bedragen). Je hoeft er geen tientallen langs, maar je weet nu dat je even naar de sites van Vanderbron, Powerpeers, Greenchoice en Pure Energie moet om een goede vergelijking te maken. Dat heb ik de afgelopen reacties gedaan bij Greenchoice en Pure Energie. Direct op hun sites gekeken.

Daarnaast speelt voor mij ook mee dat Qurrent, Pure Energie en Om 100% groene stroom leveren.
https://www.consumentenbo...iers-13-november-2017.png
Uitgaande van mijn contract betaal ik qua aankoop:
Hoog: € 0,19451
Laag: € 0,18173
Gas: € 0,61218

Leveringskosten zijn inderdaad hoger dan bij Greenchoice (€ 72,60 over € 39,93), maar dat compenseer ik (nu nog) middels mijn energietarieven.

Verkoop weet je nu. Dat is € 0,12 excl. BTW tot 1500kWh bij Pure Energie.

Oftewel, voor mijn situatie bleef Pure Energie de voordeligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thesaxofonist schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:03:
En moet ik daar iets speciaals voor doen? Moet ik vragen of ze het inclusief BTW uitbetalen? Of doen ze dat automatisch?

Dat doet gc automatisch, die weet toch niet dat je ondernemer bent. Jij moet aangifte doen, maar je zit onder het bedrag van de vrijstelling dus je hoeft niks te doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik neem aan dat terugleveren nu salderen nog bestaat aan eind jaar berekend wordt.
Dus negatief gebruik, ofwel terug geleverd en dat wordt dan tegen €0.11 betaald.

Als je geen overproductie hebt is het gewoon zoeken naar laagste kWh prijs en vaste kosten dus.

welkom bonis doet me niet veel, ik ken mijzelf, overstappen doe ik vast niet elk jaar.
En het is ook niet oversluiten, ik zal nu vandaag de aansluiting gemaakt wotdt wel een leverancier moeten hebben. In ons bestaand huis leven we nog even door.

[ Voor 32% gewijzigd door jacovn op 27-07-2018 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
thesaxofonist schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:03:

BTW is alleen relevant voor je teruggave over de aanschaf. De uitbetaling voor de opwek welke boven het eigen verbruik uitkomt (daar spreek jij over) wordt gewoon via de energie leverancier factuur berekend. Dus dat blijft hetzelfde als nu.

Spreek je over opwek boven je eigen verbruik? Want als je daar onder blijft is het weer wat anders.

@reneeke1970 ander vastrecht tarief bij dubbel of enkele meter? Nog nooit gezien, maar ik heb al jaren enkel tarief. Vrouw wast veel overdag op de "kidsthuis" dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Nu online
Powerpeers betaalt geen BTW over de terugleververgoeding:

Overzicht van vergoedingen voor het delen van groene stroom, geldig vanaf 17 augustus 2018

Elektriciteitstarief per kWh

Saldering incl. BTW
- € 0,222023

Opwekkersvergoeding (tot 3000 kWh per jaar) incl. BTW
- € 0,0484

Terugleververgoeding (van 0 tot 5000 kWh per jaar) **
- € 0,11

Terugleververgoeding (vanaf 5000 kWh per jaar) **
- € 0,05

** Over de terugleververgoeding wordt geen BTW geheven of betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
EnergieDirect lijkt de eerste die klanten wil behouden.

Zojuist een verleng aanbod binnen. Maar ik heb nog geen PV pas in augustus/Sept. Ik weet niet of het invloed heeft, ik gok van niet omdat ik maar 50% opwek van eigen verbruik. Gewoon saldeertarief tot 2020.

Check de vastrecht kosten 😍 bij een verlenging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aZNqTHuYQH6Ze9zUPp3gjnVm/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:57

BehindCorner

Battlcruiser operational!

stormfly schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:45:
EnergieDirect lijkt de eerste die klanten wil behouden.

...

Check de vastrecht kosten 😍 bij een verlenging.

[afbeelding]
Woon je in een dure gasregio? Als je in midden of noorden woont had ik nog wel even gekeken naar je potentiële besparing op gas..

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 19:33

greatgonzo

schit-te-rend!

Vooropgesteld: Ik ben a-technisch, en heb geen tijd om zelf wat te bouwen, en ik wil dus een systeem laten installeren.

We hebben ruimte voor 11 panelen, optimizers zijn nodig vanwege schaduwwerking van een dakkapel
Ik heb op dit moment twee offertes:
- Trina Honey 275 wp/ Solaredge omvormer: €5575 inc btw
- LG all black 320 320 wp/Solaredge omvormer: €6445

Zit nog wel verschil tussen. De omvormer zal in beide gevallen wel gelijk zijn. Het prijsverschil hem natuurlijk in de panelen. Is €870 meerprijs de extra 45 WP waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@greatgonzo
Zijn flinke bedragen als ik zo vergelijk?
http://www.winkelman-zonn...ten/complete-pv-systemen/
(dat is excl bevestiging en excl montage, maar dat is daar ook te vinden)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
greatgonzo schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:30:
Vooropgesteld: Ik ben a-technisch, en heb geen tijd om zelf wat te bouwen, en ik wil dus een systeem laten installeren.

We hebben ruimte voor 11 panelen, optimizers zijn nodig vanwege schaduwwerking van een dakkapel

Zit nog wel verschil tussen. De omvormer zal in beide gevallen wel gelijk zijn. Het prijsverschil hem natuurlijk in de panelen. Is €870 meerprijs de extra 45 WP waard?
45×11 panelen, dus kan best grotere omvormer zijn. Dat moet je gespecificeerd terug kunnen zien

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Laatst online: 09:44
En nog een update uit Kuro-land, mail van de leverancier:
Wij kregen afgelopen vrijdag de Panasonic KURO panelen toegezonden vanuit Panasonic. Het zijn de eerste 325 Wp KURO in Nederland. (320 Wp wordt al iets langer geleverd)
Keurig Flash test report er bij, allemaal tussen de 325,0 en 325,8 Pmax. Certificaat voor de 25 jaar garantie van Panasonic er ook meteen bij. Installatie van de 20 panelen Soon™, waarschijnlijk helaas pas na de bouwvak, maar misschien dat er nog wat geregeld wordt voor die tijd. Ik schiet wel ff wat plaatjes als ze liggen :)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:36:
@greatgonzo
Zijn flinke bedragen als ik zo vergelijk?
http://www.winkelman-zonn...ten/complete-pv-systemen/
(dat is excl bevestiging en excl montage, maar dat is daar ook te vinden)
winkelman reageert niet op de offerte, had ik ook in overweging genomen. Als ik het zelf doorreken kom ik bij hen voor LG 320 panelen aan €5992, voor 13 JA Solar panelen €5300.
Dus inderdaad, Winkelman is wel goedkoper, maar reageren niet.
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:37:
[...]

45×11 panelen, dus kan best grotere omvormer zijn. Dat moet je gespecificeerd terug kunnen zien
De goedkoopste heeft geen specificaties opgegeven
De dure wel, dat is de SE3500H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
CurlyMo schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:15:
[...]

Als je dan nu dus een stopt met geloven wat gaslicht.com je voorspiegelt en daadwerkelijk naar de sites van de maatschappijen zelf gaat of ze eens belt (en vraagt naar de excl. BTW bedragen). Je hoeft er geen tientallen langs, maar je weet nu dat je even naar de sites van Vanderbron, Powerpeers, Greenchoice en Pure Energie moet om een goede vergelijking te maken. Dat heb ik de afgelopen reacties gedaan bij Greenchoice en Pure Energie. Direct op hun sites gekeken.

Daarnaast speelt voor mij ook mee dat Qurrent, Pure Energie en Om 100% groene stroom leveren.
https://www.consumentenbo...iers-13-november-2017.png

[...]

Uitgaande van mijn contract betaal ik qua aankoop:
Hoog: € 0,19451
Laag: € 0,18173
Gas: € 0,61218

Leveringskosten zijn inderdaad hoger dan bij Greenchoice (€ 72,60 over € 39,93), maar dat compenseer ik (nu nog) middels mijn energietarieven.

Verkoop weet je nu. Dat is € 0,12 excl. BTW tot 1500kWh bij Pure Energie.

Oftewel, voor mijn situatie bleef Pure Energie de voordeligste.
Ik heb greenchoice en vandebron gebeld.

Dat tarief op gaslicht.com klopt wel, maar de dame van greenchoice vertelde dat het een actie tarief is waar geen marge meer op zit die ze met hun reguliere prijs gebruiken om groene initiatieven te ontwikkelen.

Bij vandebron kan ik energie van @Skipper-93 kopen :)
Dan kan ik wel de locale economie steunen.

Beide gaven wel aan maar met een 8000 kWh jaarcontract te starten, en dat na maand of 4 te herzien als de zonnepanelen er liggen. Maar die produceren dan steeds minder natuurlijk. Dus is het eigenlijk bijsturen na maand of 8 als we dik in voorjaar zitten. En dan zal het bij de afrekening wel dik terugkrijgen worden. Niet echt wat ik beoogd had, maar het zal niet anders zijn als je in een nieuw huis begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@greatgonzo
Ga je helemaal om een dakkapel heen leggen op zuid?
Of heb je even last van een puntschaduw van de buren?
In dat laatste geval werkt een sma ook prima.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:44:
@greatgonzo
Ga je helemaal om een dakkapel heen leggen op zuid?
Of heb je even last van een puntschaduw van de buren?
In dat laatste geval werkt een sma ook prima.
Uit de offerte:
- ligging portret boven dakkapel 2 rijen van 3, links naast collector,
- 2 panelen landscape op dakkapel
- 3 panelen landscape onderlangs
dakkapel.

(we hebben een zonneboiler, standaard op het dak liggen)

geen puntschaduw van de buren

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1807/439371/h59055X9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1807/439378/ZYzlWAQS.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door greatgonzo op 27-07-2018 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:42:
[...]

Ik heb greenchoice en vandebron gebeld.

Dat tarief op gaslicht.com klopt wel, maar de dame van greenchoice vertelde dat het een actie tarief is waar geen marge meer op zit die ze met hun reguliere prijs gebruiken om groene initiatieven te ontwikkelen.

Bij vandebron kan ik energie van @Skipper-93 kopen :)
Dan kan ik wel de locale economie steunen.

Beide gaven wel aan maar met een 8000 kWh jaarcontract te starten, en dat na maand of 4 te herzien als de zonnepanelen er liggen. Maar die produceren dan steeds minder natuurlijk. Dus is het eigenlijk bijsturen na maand of 8 als we dik in voorjaar zitten. En dan zal het bij de afrekening wel dik terugkrijgen worden. Niet echt wat ik beoogd had, maar het zal niet anders zijn als je in een nieuw huis begint.
Denk dat je gewoon zelf je voorschot bepaald ist nie? Gewoon zeggen dat je verbruik veel lager is dan werkelijkheid

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@greatgonzo , is het niet beter om een O-W opstelling op de dakkapel te zetten met een micro-omvormer en micro-omvormers onder (en wellicht naast) de dakkapel? Of met SolarEdge...

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 12:54

geerttttt

Manisch positief

greatgonzo schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:30:

Inderdaad behoorlijke prijzen. Voor de LG set met Solaredge omvormer zou je zo'n 4000 euro incl aan materiaal kwijt moeten zijn excl montage. Dus bij rekent 2445 euro voor de montage en montagemateriaal. Erg veel geld als je het mij vraagt! Onderdelen zijn een keer 600 euro als ik het ruim aanhoud.

En even wat anders, Wat voor dakkapel heb je? hoe ziet je dak eruit? Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de LG's de bypass diodes het prima doen. Met andere woorden, stel 2 panelen komen een deel van de dag in de schaduw uit, dan blijft de rest nog prima opleveren (exclusief die panelen die in de schaduw staan natuurlijk). Als je namelijk niet voor solaredge gaat maar bijv. voor een Goodwe omvormer en de LG panelen kun je met 3300 euro incl. al klaar zijn.

Met andere woorden, ik zou voor die installatie nooit 6445 euro over hebben, maar ik zou het dan ook zelf installeren ;) Maar er moet toch vast wel een installateur te vinden zijn die minder vraagt voor deze opstelling. Je kunt er ook nog voor kiezen om alleen de elektrische installatie door een bedrijf te laten doen, en zelf in ieder geval de panelen te monteren op je dak. Scheelt je al enorm in de kosten.

Moet zeggen, het aansluiten van de panelen op de omvormer is ook niet moeilijk. Het aansluiten van de omvormer op een nieuwe groep in de meterkast is voor sommigen wel een brug te ver.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Het probleem van 2 niet werkende SF170 met een (defecte ?) SE P405 optimizer krijgt nog een vervolg.
Ik heb eerst 2,5 maand op een nieuwe optimizer moeten wachten, die de veronderstelde defecte P405 moest vervangen.
Eenmaal vervangen door mijn huidige installateur werken de panelen nog steeds niet .
Deze panelen liggen nu 2 jaar.
Ik had mezelf er eigenlijk al bij neergelegd dat het probleem zonder (beperkte) kosten niet opgelost kon worden.
Maar.....
Vandaag nam mijn huidige installateur contact met mij op.
Hij heeft mijn vorige installateur benaderd en zij gaan dit probleem na de bouwvak samen oplossen en hieraan zijn voor mij geen kosten verbonden....geweldig ! d:)b

@No Hands ook bedankt voor de input (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
geerttttt schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:27:
[...]

Inderdaad behoorlijke prijzen. Voor de LG set met Solaredge omvormer zou je zo'n 4000 euro incl aan materiaal kwijt moeten zijn excl montage. Dus bij rekent 2445 euro voor de montage en montagemateriaal. Erg veel geld als je het mij vraagt! Onderdelen zijn een keer 600 euro als ik het ruim aanhoud.
Tja installatie partijen hebben personeel in dienst en een opslag/pand wat betaald moet worden. Je ziet bij winkelman ieders frustratie over het niet antwoorden van emails. Service kost geld want daar heb je een mannetje/tijd voor nodig. En tijd moet betaald worden.

Kortom je zult gelijk hebben dat het aan de dure kant is. Maar ze pakken op de hardware idd wat extra marge tov internet, maar dat heb je met reguliere winkels ook. Dus wel appels en appels vegelijken. 😉

Ik heb zelf ook SE offertes. Ook duur vanwege het feit dat ik kleine panelen nodig heb (96cell) ivm afmetingen.

4x sunpower 350 black voor dakkapel
3x 325N Panasonic op dakkapel
Clickfit EVO
Flatfix fusion
P404
HD3680 omvormer omdat ik nog wat uitbreiding verwacht.
Installatie 400e ex

4090ex btw. 1,72 ex euro per watt piek. Dure installatie maar wel een mooie qua panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
BehindCorner schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:31:
[...]

Woon je in een dure gasregio? Als je in midden of noorden woont had ik nog wel even gekeken naar je potentiële besparing op gas..
Midden in het land.

Klopt in september gaat alles door de vergelijking heen. Maar ik ken geen andere partij die bij het verlengen het vastrecht zo laag houdt. We gebruiken maar 1000 kuub gas, dus een fractie hogere prijs per kuub. Ipv sky-high vastrecht en lagere prijs per kuub loont bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:01

The Wizard

Moderator Mobile
Kwam zo net bij mijn SMA Sunny Boy 5000, en hij maakte (voor het eerst) herrie (was de hele week niet thuis, dus misschien dat ie het vaker heeft gedaan). Voor de zekerheid even opengemaakt.
Omvormer open

Zit er een kleine ventilator in 8)7, dat wist ik niet :P ....
omvormer open 2

Veel zin zal het niet hebben aangezien de SMA IP65 is, dus zo gesloten als wat. Heb de cover maar even afgelaten, kan ie afkoelen... 8).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Vandaag mij voor het eerst de PV panelen aan het werk gezien, nadat vanochtend we elektra aansluiting hebben gekregen.
Halve dag was dit ahet resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UMluDGyLE1A3QDvBSsQDUG7r/thumb.jpg
Nu al ruim 3kWh/kWP. Loopt goed in Pijnacker. Dipje was een korte regenbui.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Wimhaw schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:36:
Vandaag mij voor het eerst de PV panelen aan het werk gezien, nadat vanochtend we elektra aansluiting hebben gekregen.
Halve dag was dit ahet resultaat.
[afbeelding]
Nu al ruim 3kWh/kWP. Loopt goed in Pijnacker. Dipje was een korte regenbui.
Zijn wel meteen de zweetplekken eraf :-)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Nu online
@Andre1973 Niet onder mijn oksels en rug..... _O-

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Wimhaw schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:46:
@Andre1973 Niet onder mijn oksels en rug..... _O-
Ik ben vanmorgen maar om 5:45 gestart en om 11:00 van het dak af. daarna nog een binnenklusje en om 14:00 thuis. Douchen!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:50
@greatgonzo de LG zitten op € 1.51 per Wp excl btw. Dat is aan de dure kant. Voor 11 panelen met Solaredge zou je denk ik op € 1.35 per Wp kunnen komen bij een goede deal (LG's krijg je denk ik niet snel voor dat geld)
De trinas op € 1.52. Dus de trinas zijn echt heel duur en geen verstandige investering vergeleken met de LG's, want je betaald relatief meer voor een minder premium merk met lagere opbrengst per m2.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

greatgonzo schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:37:
[...]

winkelman reageert niet op de offerte, had ik ook in overweging genomen. Als ik het zelf doorreken kom ik bij hen voor LG 320 panelen aan €5992, voor 13 JA Solar panelen €5300.
Dus inderdaad, Winkelman is wel goedkoper, maar reageren niet.

[...]

De goedkoopste heeft geen specificaties opgegeven
De dure wel, dat is de SE3500H
Als ik het bij solar-bouwmarkt met LG all black 320wp, enphase M250 omvormers en zwart montage systeem doorreken kom ik op €5.398,- incl. btw en montage. je hebt dan nog een envoy nodig. ik zou voor de envoy s gaat. Die is wel 389,-. de reguliere is € 234,-. ik zou voor de LG 300wp gaan. scheelt je € 434,-. Dan blijf je op de 5400 incl. btw > 4460 excl. btw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uVv23t7NFjJf9gPnYi60j8je/medium.png

Ik heb een account bij solar clarity en ik krijg nagenoeg dezelfde prijs. laatst nog wat bij solar-bouwmarkt gekocht. omvormers waren uitverkocht bij solar clarity maar solar-bouwmarkt had ze nog. meteen maar enphase kabel gekocht bij bouwmarkt. waren iets goedkoper, geloof 2,- per stuk. en het grappige was dat ze van solar-clarity vandaan komen. wel vlotte service bij solar-bouwmarkt. had even gebeld en alles werd echt vlot geregeld. Ik had de cursus zonnepanelen plaatsen daar gevolgd.

En voor mijn ex-buurman die verhuisd is naar in de buurt van Maastricht 26x320Wp LG Neon2 A5 All black geregeld incl. 12kW warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8QbDsC4Gt6S19zpJnBATLcJT/full.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Zuluman op 27-07-2018 23:34 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

The Wizard schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:51:
Kwam zo net bij mijn SMA Sunny Boy 5000, en hij maakte (voor het eerst) herrie (was de hele week niet thuis, dus misschien dat ie het vaker heeft gedaan). Voor de zekerheid even opengemaakt.
[afbeelding]

Zit er een kleine ventilator in 8)7, dat wist ik niet :P ....
[afbeelding]

Veel zin zal het niet hebben aangezien de SMA IP65 is, dus zo gesloten als wat. Heb de cover maar even afgelaten, kan ie afkoelen... 8).
100% zinvol, de fan laat de warme lucht intern circuleren zodat het door het koellichaam
kan worden opgenomen en door de koelribben aan de achterkant afgevoerd kan worden.
Anders stijgt alle warmte enkel naar boven en raken de elco's oververhit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zuluman schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 23:03:
[...]

Als ik het bij solar-bouwmarkt met LG all black 320wp, enphase M250 omvormers en zwart montage systeem doorreken kom ik op €5.398,- incl. btw en montage. je hebt dan nog een envoy nodig. ik zou voor de envoy s gaat. Die is wel 389,-. de reguliere is € 234,-. ik zou voor de LG 300wp gaan. scheelt je € 434,-. Dan blijf je op de 5400 incl. btw > 4460 excl. btw

[afbeelding]
Mooi voorstel.
Het voelt wel enigszins jammer dat die micro omvormers 250W nominaal en 258W piek zijn. Hoeveel kWh per jaar piek je daarmee af met 300 of 320 Wp panelen? 3 tot 5%?

@greatgonzo Hoeveel panelen hebben last van schaduw?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

busscherski schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 08:26:
[...]

Mooi voorstel.
Het voelt wel enigszins jammer dat die micro omvormers 250W nominaal en 258W piek zijn. Hoeveel kWh per jaar piek je daarmee af met 300 of 320 Wp panelen? 3 tot 5%?

@greatgonzo Hoeveel panelen hebben last van schaduw?
Minder dan 1% op jaarbasis. Systeem van een kennis in hoek van holland op zuid zuid-west met ca 35 -40 graden met 300Wp panelen topte af alleen afgelopen mei gedurende 2 uur voor ongeveer 1,5 week. Tot dusver buiten dat altijd een mooie parabool. Zal weer voorkomen in augustus. Hij komt op ca. 1100 kWh/kWp ondanks schaduw van het dak van de buren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4hYTXhWcP6O7aaWiboeaVFd9/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OhHRoF5HB6GBjOlwEH7itsln/full.jpg

Ik heb oost west op 10 graden met 300 Wp en dan heb je er helemaal geen last van.

[ Voor 22% gewijzigd door Zuluman op 28-07-2018 09:07 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Laatst online: 08:45
CurlyMo schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:22:
Even een gedachte toetsen. De Tigo TS4-R optimizer heeft een max input van 475W, 75V en 12A. Dan kan ik toch ook per optimizer twee panelen in serie aansluiten?

Wat betreft de TS4-R duo optimizer. Eerder werd gezegd dat deze minder efficiënt is dan de 2x een TS4-R, omdat dit by-default twee panelen in serie optimaliseert. Terwijl ik ook lees dat deze duo optimizer 2 MPPT's heeft. Dan mag ik toch verwachten dat hij de beide panelen afzonderlijk van elkaar optimaliseert en er dus geen verschil is t.o.v. 2 enkele Tigo's? Het rare is dan weer wel dat er je de panelen in serie aansluit. Hoe werken beide MPPT's dan?
Houdt je er wel rekening mee dat bij het toepassen van Tigo's je bij parallelle strings elk paneel van een optimizer moet voorzien.
1x12 panelen kan wel als je enkel de schaduwpanelen van een optimizer voorziet, bij een 2x6 configuratie moet je op elk paneel een optimizer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10 13:01
Klein probleempje,
Ik zou een bestaande installatie willen "upgraden"
Maar ik vind nergens nog panelen van dezelfde afmetingen:
Tenesol 200 1510mm op 995mm
Bestaat er nog ergens iets op de markt?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Nock372 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:01:
Klein probleempje,
Alleen 2dehands op MP

Deze : https://link.marktplaats.nl/m1306511274
of : https://link.marktplaats.nl/m1306067698
https://link.marktplaats.nl/m1300591928

[ Voor 17% gewijzigd door WoudseHoeve op 28-07-2018 11:11 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Nock372 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:01:
Klein probleempje,
Als je 1500,- kwijt wilt voor 600Wp wel.

https://www.secondsol.com...dule/tenesol/te2000-200wp

De maat is lastig om het anders te doen behalve alles er af en andere er op.

https://www.secondsol.com...41&SEITE=DETAIL&LOG=1.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 28-07-2018 11:35 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10 13:01
Rol-Co schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:31:
[...]

Als je 1500,- kwijt wilt voor 600Wp wel.

https://www.secondsol.com...dule/tenesol/te2000-200wp

De maat is lastig om het anders te doen behalve alles er af en andere er op.
Is belachelijk duur natuurlijk.
Ik kijk eens verder en meet eens na op het dak.
Misschien dat er panelen bestaan die dezelfde looks hebben en iets langer zijn .
Het gaat over 12 panelen.
Ik ga geen 300 euro betalen voor panelen van 10 jaar oud natuurlijk

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nock372 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:37:
[...]

Is belachelijk duur natuurlijk.
Ik kijk eens verder en meet eens na op het dak.
Misschien dat er panelen bestaan die dezelfde looks hebben en iets langer zijn .
Het gaat over 12 panelen.
Ik ga geen 300 euro betalen voor panelen van 10 jaar oud natuurlijk
Ja precies, of eens nadenken over alles er af en tekoop zetten en andere op dak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Advies graag:
21x trinasolar 305watt, az -11 graden, 50 graden helling, omvormer: SMA STP 6000TL 20
Volgens SMA Sunny Design: nom vermogensverhouding: 96%, omvormer rendement: 96.7%, Performance ratio: 87.2%
Lijkt mij goed of niet soms Heren?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05
Ik ben aan het kijken naar een combinatie van een groen (sedum) dak met zonnepanelen op ons platte dak (denk aan pakweg 12 panelen).
Maar aangezien dit al snel richting de >100kg/m2 gaat wil ik graag de dakconstructie laten doorrekenen.
Helaas zijn de bouwtekeningen van ons huis niet beschikbaar (jaren dertig huis in Rotterdam, alles vernietigd bij het bombardement).
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

frisianstar schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:49:
Advies graag:
21x trinasolar 305watt, az -11 graden, 50 graden helling, omvormer: SMA STP 6000TL 20
Volgens SMA Sunny Design: nom vermogensverhouding: 96%, omvormer rendement: 96.7%, Performance ratio: 87.2%
Er zijn hier ook dames aanwezig
waar van wij de inbreng ook wel weten te warderen.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb zojuist 3 Tigo's geïnstalleerd. 2 enkele en 1 duo. Ik wil graag bij jullie even checken of mijn aannames kloppen.

Ik heb alles aangesloten op 1x12. Ik heb van vandaag en gisteren even een meetpunt gepakt en op dat moment de hoogste waardes genomen.

Vandaag 16:10
329,2V bij 0.8A = 263,36W

Gisteren 16:10
177,2V bij 1.8A = 318,96W

Ik zie dus netjes het voltage redelijk verdubbeld zijn en het amperage de helft verkleind. Volgens mij kan ik daaruit concluderen dat alles goed aangesloten zit.

Als ik het goed heb moet ik morgenvroeg bij helder weer tenminste dezelfde opwek curve zien als de afgelopen dagen tot de piek van 11:00. Daarnaast zou ik aan het voltage moeten kunnen zien dat panelen in of uit de schaduw komen. Vroeg in de ochtend hebben de meeste panelen schaduw (4 stuks), later in de ochtend gaat dat langzaam via 2 panelen naar 1 paneel in de schaduw.

Klopt het dan dat ik het voltage moet zien oplopen van ~ 250V (8 zonder + 4 met schaduw) tot ~ 341V (11 zonder + 1 met schaduw) en het amperage een nette standaard normaal verdeling moet laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:44:
Ik heb zojuist 3 Tigo's geïnstalleerd. 2 enkele en 1 duo. Ik wil graag bij jullie even checken of mijn aannames kloppen.

Ik heb alles aangesloten op 1x12. Ik heb van vandaag en gisteren even een meetpunt gepakt en op dat moment de hoogste waardes genomen.

Vandaag 16:10
329,2V bij 0.8A = 263,36W

Gisteren 16:10
177,2V bij 1.8A = 318,96W

Ik zie dus netjes het voltage redelijk verdubbeld zijn en het amperage de helft verkleind. Volgens mij kan ik daaruit concluderen dat alles goed aangesloten zit.

Als ik het goed heb moet ik morgenvroeg bij helder weer tenminste dezelfde opwek curve zien als de afgelopen dagen tot de piek van 11:00. Daarnaast zou ik aan het voltage moeten kunnen zien dat panelen in of uit de schaduw komen. Vroeg in de ochtend hebben de meeste panelen schaduw (4 stuks), later in de ochtend gaat dat langzaam via 2 panelen naar 1 paneel in de schaduw.

Klopt het dan dat ik het voltage moet zien oplopen van ~ 250V (8 zonder + 4 met schaduw) tot ~ 341V (11 zonder + 1 met schaduw) en het amperage een nette standaard normaal verdeling moet laten zien?
Als ie nu 329 is zal dat morgen ook wezen, met schaduw zal hij zakken tot???
En stroom blijft gelijk inderdaad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
frisianstar schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:49:
Advies graag:
Ja wel goed. Als je het laat installeren zou ik 7000 euro incl installatie en exclusief btw een acceptabele prijs vinden. Geen noemenswaardige schaduw neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

DRAFTER86 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:19:
Ik ben aan het kijken naar een combinatie van een groen (sedum) dak met zonnepanelen op ons platte dak (denk aan pakweg 12 panelen).
Maar aangezien dit al snel richting de >100kg/m2 gaat wil ik graag de dakconstructie laten doorrekenen.
Helaas zijn de bouwtekeningen van ons huis niet beschikbaar (jaren dertig huis in Rotterdam, alles vernietigd bij het bombardement).
Dan zit er niks anders op een constructeur in te huren die ter plekke een opname doet. Hij moet wel ergens de balkafmetingen kunnen zien/meten. Vaak gebruiken ze een endoscoop en/of ze moeten een plafond open maken. Maar meestal kunnen adhv een bezoek gecombineerd met hun ervaring met oude bouwmethodes bepalen wat de gebruikte maten zijn.

Ik heb een collega van het rijksvastgoedbedrijf die register constructeur is en daarnaast een eigen bedrijf heeft met schappelijke tarieven. Rotterdam is volgens mij nog net binnen zijn gebied wat ie bediend. Stuur maar een dm als je zijn gegevens wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Is er iemand die wel eens heeft geprobeerd met een eigen Zigbee module de Tigo's uit te lezen? Het is in ieder geval een Zigbee protocol dat er uitgezonden wordt, maar of je dat zomaar zelf kan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
DRAFTER86 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:19:
Je hebt wel sedum daken die met minder gewicht toekunnen. Er zijn zelfs light systemen. Zit zelf ook te kijken, maar hier is bij de bouw al rekening gehouden met een sedumdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
PClop schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:24:
[...]

Er zijn hier ook dames aanwezig
waar van wij de inbreng ook wel weten te warderen.
;)
Wie is de TechLady?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 13:36
We zijn een jaar verder... kleine update vanuit mijn kant voor de geïnteresseerde.

Vorig jaar 20x 'Groene' SF150 (3000wp), op Zuid gelegd. Installatie heeft 2860KWH opgewerkt volgens omvormer.

Daarbij wil ik toevoegen dat ik Inmiddels geleerd heb dat de omvormer stopt bij 2750VA en er dus op de echt goede dagen wat aftopping heeft plaatsgevonden. Daarnaast blijken de pijpen links en rechts op het dag 's ochtend en 's avond schaduw te werpen op de panelen. Ik zie de opbrengst in de avond zon van in eens weg klappen van 1200W naar 200/300W. Ik schat dat ik met beide punten op jaarbasis toch wel een kleine 150kwh inlever.

2860KWH*€0.21= €600,- De totale installatie 'verdient' zicht dus terug in 3,5 jr tijd. Waarbij de rails en 5x4² Kabel natuurlijk kunnen worden hergebruikt. Enkel de panelen heb ik er met 1,5 jaar uit... Ik kan met deze resultaten prima leven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 21:38
Cige schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:30:
We zijn een jaar verder... kleine update vanuit mijn kant voor de geïnteresseerde.

Vorig jaar 20x 'Groene' SF150 (3000wp), op Zuid gelegd. Installatie heeft 2860KWH opgewerkt volgens omvormer.

Daarbij wil ik toevoegen dat ik Inmiddels geleerd heb dat de omvormer stopt bij 2750VA en er dus op de echt goede dagen wat aftopping heeft plaatsgevonden. Daarnaast blijken de pijpen links en rechts op het dag 's ochtend en 's avond schaduw te werpen op de panelen. Ik zie de opbrengst in de avond zon van in eens weg klappen van 1200W naar 200/300W. Ik schat dat ik met beide punten op jaarbasis toch wel een kleine 150kwh inlever.

2860KWH*€0.21= €600,- De totale installatie 'verdient' zicht dus terug in 3,5 jr tijd. Waarbij de rails en 5x4² Kabel natuurlijk kunnen worden hergebruikt. Enkel de panelen heb ik er met 1,5 jaar uit... Ik kan met deze resultaten prima leven. :)
Leuk dat je het met ons deelt.
Die van mij zijn eind augstus op het dak gegaan, ik zal ook een jaaroverzichtje geven!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 08:50
Hier liggen sinds afgelopen dinsdag ook zonnepanelen te pronken. 23 stuks met een SolarEdge omvormer (SE6000H) in oost opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/e0cqKT/76_D63789_BE64_4403_8616_448_EA5_E09_B77.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41
GilbertvH schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:26:
Hier liggen sinds afgelopen dinsdag ook zonnepanelen te pronken. 23 stuks met een SolarEdge omvormer in oost opstelling:

[afbeelding]
hoe is dat oost-weest? Alle panelen lijken dezelfde orientatie te hebben ;) Ziet er verder strak uit hoor!

[ Voor 3% gewijzigd door borft op 29-07-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
GilbertvH schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:26:
Hier liggen sinds afgelopen dinsdag ook zonnepanelen te pronken. 23 stuks met een SolarEdge omvormer in oost opstelling:

[afbeelding]
Ze hadden beter kwartslag gedraaid kunnen liggen, beter voor de diode werking .
Landscape dus ipv portrait

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ik zit in mijn offertes, maar ook in mijn eigen "bestellijst" wat te spelen met de verhouding totaal WP opbrengst/kosten per paneel. In veel gevallen scheelt dit maar een paar cent per WP.

Maar denk ik te simpel als ik zeg dat ik voor het hoogste aantal WP kan gaan?

Ik redeneer zo: Ik ga er van uit dat ik 4000kwh verbruik, en ruimte heb voor 11 panelen
Optie A: 11 panelen 280WP= 3080WP. Kosten installatie: €3850. Prijs per WP: €1,25
Optie B: 11 panelen 390WP= 4290WP. Kosten installatie: €5362. Prijs per WP: 1,25

Stelregel is vaak dat je na 7 jaar de kosten eruit hebt, en dat je 25 jaar levensduur hebt. Na 7 jaar heb ik dus de aanschafkosten eruit, en heb je vanaf dat moment "gratis stroom". Maar bij optie B breng ik veel meer op, dus hoef ik minder bij te kopen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:26
borft schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:24:
[...]

hoe is dat oost-weest? Alle panelen lijken dezelfde orientatie te hebben ;) Ziet er verder strak uit hoor!
Volgens mij verzin je het oost-west toch echt zelf hoor 😁

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Wimlem schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:42:
[...]

Volgens mij verzin je het oost-west toch echt zelf hoor 😁
je hebt gelijk.... het was nog vroeg op de zondag! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 08:50
reneeke1970 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:26:
[...]

Ze hadden beter kwartslag gedraaid kunnen liggen, beter voor de diode werking .
Landscape dus ipv portrait
Dat was eerst de bedoeling, maar de dakpannen op de garage lagen zó strak dat bij het verschuiven/verwijderen van een dakpan er hoekjes afbraken. Zo zouden er eerst 20 panelen op de garage komen landscape en 3 op het woonhuis in landscape. Tijdens montage veranderd naar portrait (16 op garage) met de concessie dat ik de bovenste rij nu zie (wilde eerst niets van de panelen zien). Alles gericht op het oosten. Overigens niets dan lof voor de montageploeg van het bedrijf waar we ze aangeschaft hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
greatgonzo schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:31:
ik zit in mijn offertes, maar ook in mijn eigen "bestellijst" wat te spelen met de verhouding totaal WP opbrengst/kosten per paneel. In veel gevallen scheelt dit maar een paar cent per WP.

Maar denk ik te simpel als ik zeg dat ik voor het hoogste aantal WP kan gaan?

Ik redeneer zo: Ik ga er van uit dat ik 4000kwh verbruik, en ruimte heb voor 11 panelen
Optie A: 11 panelen 280WP= 3080WP. Kosten installatie: €3850. Prijs per WP: €1,25
Optie B: 11 panelen 390WP= 4290WP. Kosten installatie: €5362. Prijs per WP: 1,25

Stelregel is vaak dat je na 7 jaar de kosten eruit hebt, en dat je 25 jaar levensduur hebt. Na 7 jaar heb ik dus de aanschafkosten eruit, en heb je vanaf dat moment "gratis stroom". Maar bij optie B breng ik veel meer op, dus hoef ik minder bij te kopen, toch?
waat haal jij die 390Wp panelen voor die prijs? ik vind het een scherpe prijs! weet je zeker dat die panelen wel passen? (en niet 1x2 M zijn ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

borft schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:48:
[...]

waat haal jij die 390Wp panelen voor die prijs? ik vind het een scherpe prijs! weet je zeker dat die panelen wel passen? (en niet 1x2 M zijn ofzo?)
Fictief voorbeeld.. Mijn vraag is gewoon.. Als WP/investeringskosten voor lichtere of zwaardere panelen gelijk is, wat kun je dan beter erop leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:37

SaN

Is er ergens een overzicht van maten van zonnepanelen te vinden? Ik heb bij mijn schoonouders een dak van 640cm bij 310cm. Precies een rot maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
SaN schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:04:
Is er ergens een overzicht van maten van zonnepanelen te vinden? Ik heb bij mijn schoonouders een dak van 640cm bij 310cm. Precies een rot maat.
Hele mooie maat, 9 panelen van 2×1 meter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Hier schakelt mijn Solaredge omvormer nog steeds uit bij een te hoge netspanning.
Omvormer op landcode belgie gezet, hielp niks.
Heeft iemand meer informatie over landcodes en uitschakelspanningen?
Hoe zit dit in landen zoals Duitsland?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:42
Helemaal nieuw in de solar materie heb ik even e.e.a. opgemeten op dak. Aangezien er daar bitter weinig ruimte is voor panelen vraag ik me af of een maatvoering van anderhalve meter hoog en 4 á 4,5 mtr breed wel interessant is voor een 35 graden schuin pannendak op het zuidwesten? Er staat een dakkapel in de weg voor een grotere oppervlakte aan panelen 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door scofield op 29-07-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Er is op deze dag weinig zinnigs te zeggen over de toevoeging van optimizers. Enige lichtpuntje die ik heb kunnen waarnemen is die van 9:15. De hoogste opbrengst tot dan toe was die van 22 juli met 213,18W. Vandaag was dat 312,21W. Een winst van ~ 150%.

Gisteren was de hoogste piek tot nu toe met 1975,38W om 10:48, terwijl die vandaag 2193,10W was om 11:17. En dat terwijl het eigenlijk net als gisteren helemaal niet zo'n best weer is.

Zodra de dag ernaar is zal ik een vergelijkende grafiek tonen. De optimizers doen het in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

reneeke1970 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:08:
[...]

Hele mooie maat, 9 panelen van 2×1 meter
Ik heb ook al naar 72 cells panelen gekeken, maar ik kan er maar weinig vinden die veel meer wp hebben dan moderne 60 cells panelen. Op die manier heeft het weer niet zo heel erg veel zin natuurlijk. Misschien zoek ik niet op de juiste webshops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SaN schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:27:
[...]

Ik heb ook al naar 72 cells panelen gekeken, maar ik kan er maar weinig vinden die veel meer wp hebben dan moderne 60 cells panelen. Op die manier heeft het weer niet zo heel erg veel zin natuurlijk. Misschien zoek ik niet op de juiste webshops?
Site van winkelman staat veel, er zijn ook panelen van 155×105 ,zou ook net passen. Die zijn wel wat duurder

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

scofield schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:23:
Helemaal nieuw in de solar materie heb ik even e.e.a. opgemeten op dak. Aangezien er daar bitter weinig ruimte is voor panelen vraag ik me af of een maatvoering van anderhalve meter hoog en 4 á 4,5 mtr breed wel interessant is voor een 35 graden schuin pannendak op het zuidwesten? Er staat een dakkapel in de weg voor een grotere oppervlakte aan panelen 8)7
Die "anderhalve meter". Is dat _exact_ 150cm? Plaats exacte dakmaten en ook even wat foto's bij voor de kenners..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

SaN schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:04:
1m59 x 1m05 past prima. :)
http://www.gpceurope.com/...-kj01-fullblack-kuro-6267

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

reneeke1970 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:45:
[...]

Site van winkelman staat veel, er zijn ook panelen van 155×105 ,zou ook net passen. Die zijn wel wat duurder
Zal eens kijken, bedankt.
Goede tip, maar wel vrij duur voor maar 325wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
205Gutmann schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:04:
[...]
Houdt je er wel rekening mee dat bij het toepassen van Tigo's je bij parallelle strings elk paneel van een optimizer moet voorzien.
Ondanks dat ik dit niet van plan was te doen wil ik wel graag begrijpen. Bij een parallelle string moet het voltage nagenoeg gelijk zijn. Optimizers spelen met het voltage afhankelijk van de omstandigheden. Als je dus twee strings vol met optimizers parallel wil aansluiten, dan weet je toch nooit of het voltage gelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

SaN schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:54:
[...]

Zal eens kijken, bedankt.

[...]

Goede tip, maar wel vrij duur voor maar 325wp.
Maar 325? Nou die zijn er nog niet zo gek lang, kosten 250,- of zo dus heel veel meer is het niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Rol-Co schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:03:
[...]

Maar 325? Nou die zijn er nog niet zo gek lang, kosten 250,- of zo dus heel veel meer is het niet toch?
325w is inderdaad vrij veel, maar ik had mijn LG's voor €230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
weasel schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:14:
Hier schakelt mijn Solaredge omvormer nog .....
Hoe zit dit in landen zoals Duitsland?
Even uit mijn hoofd:

Nl 253 V
Be 265 V
DE 265 V

In het lompste geval kan je Auatralie overwegen: 265V en een heel lage reactietijd.

(Ben op vakantie dus kan niet alle specificaties opzoeken. Het verschil zit vaak in de reactietijd. Na hoeveel (mili) seconden moet een apparaat ingrijpen bij een te hoge spanning ??)

Het is beter om de oorzaak aan te pakken:

Ac in meterkast ook te hoog ? Netbeheer vragen de spanning te verlagen.

Als AC in MTK veel lager is dan bij de omvormer is je AC kabel te dun. (Of te lang, das maar hoe je het bekijkt.)

Solaredge vind het gebruiken van een foutieve landcode een reden om de garantie te laten vervallen.

RUB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

SaN schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:09:
[...]

325w is inderdaad vrij veel, maar ik had mijn LG's voor €230.
En die zijn ook dat kleine formaat? Dat maakt namelijk wel dat prijsverschil. (Van slechts 20,- )
Maar je kan ook 2 meter panelen nemen natuurlijk, dan zit je ook op 6 bij 3 maar worden het er max 9 ;)

https://www.solar-bouwmar...-full-black-72-cells.html

Of een mega paneel :)
https://www.solar-bouwmarkt.nl/390wp-perc.html

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 29-07-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:57:
[...]

Ondanks dat ik dit niet van plan was te doen wil ik wel graag begrijpen. Bij een parallelle string moet het voltage nagenoeg gelijk zijn. Optimizers spelen met het voltage afhankelijk van de omstandigheden. Als je dus twee strings vol met optimizers parallel wil aansluiten, dan weet je toch nooit of het voltage gelijk is?
Had het al eens verteld, maar vooruit dan nog één keer....
De string met het hoogste voltage zal zich gaan verlagen tot hetzelfde lagere voltage van de minste string. Dat kan hij alleen als alle panelen een optimiser hebben, hij kan dan gelijkmatig voor alle panelen de stroom verhogen waardoor de spanning omlaag gaat. Totdat ze beide dezelfde waarde hebben.
Heb je hem?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:27:
[...]
De string met het hoogste voltage zal zich gaan verlagen tot hetzelfde lagere voltage van de minste string.
Je inderdaad verteld dat optimizers zich binnen een string aan elkaar aanpassen. Je had nog niet verteld dat groepen van optimizers (string A) zich kunnen aanpassen aan een andere groep met optimizers (string B ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Rol-Co schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:16:
[...]

En die zijn ook dat kleine formaat? Dat maakt namelijk wel dat prijsverschil. (Van slechts 20,- )
Maar je kan ook 2 meter panelen nemen natuurlijk, dan zit je ook op 6 bij 3 maar worden het er max 9 ;)

https://www.solar-bouwmar...-full-black-72-cells.html

Of een mega paneel :)
https://www.solar-bouwmarkt.nl/390wp-perc.html
Ik zie ze alleen voor € 280 of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kent iemand zonnepanelen waarvan er 2 in ~ 130cm x ~ 170cm passen? Of natuurlijk één huge van > 350Wp.

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 29-07-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:17:
Kent iemand zonnepanelen waarvan er 2 in ~ 130cm x ~ 170cm passen? Of natuurlijk één huge van > 350Wp.
Staat in mijn post boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:52:
[...]

Staat in mijn post boven.
Als ik de maten zie dan zijn ze allebei te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:05:
[...]

Als ik de maten zie dan zijn ze allebei te groot.
Even verder kijken. ;)
https://www.solar-bouwmarkt.nl/366wp-perc.html

Er is ook een 375Wp in die maat.

https://www.greenenergyco...NeON-R-350-tot-370-Wp.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 29-07-2018 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Aha, verder kijken dus ;)

Ze vallen alleen een beetje uit de toon bij mijn huidige Talesun TP660M panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:44:
[...]

Aha, verder kijken dus ;)

Ze vallen alleen een beetje uit de toon bij mijn huidige Talesun TP660M panelen.
Er af dan en op mp :+

Zocht er onlangs niet iemand een solaredge omvormer? Hier staan er wel een paar. >:)

https://www.secondsol.com...657917ba3f3cf0f3407f3.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:46
Laat ik me er ook eens in mengen.... :)

Een hele tijd geleden kreeg ik een flyer van mijn energiemaatschappij over zonnepanelen. Een ronkend verhaal over hoe goed dat was etc, en een postcodecheck. Uit de check kwam als resultaat dat mijn dak niet geschikt was, maar misschien met optimizers zou er wat kunnen. Doe ik de check nu, dan zegt de site "minder geschikt".....

Een plaatje, gele bol is mijn huis :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DHJk3Qy.png?1

De richting van het dak is ZW. Google maps staat naar het noorden. Het dak heeft niet al te veel bruikbare ruimte en zoals te zien is staan er een aantal bomen. De helling van het dak is 45 graden, en er zit een redelijk forse dakkapel op.

De maten van het dak : 4.80 meter breed tussen mijn ventilatie en CV schoorstenen en de binnenmuur van de zolder. Het is feitelijk een paar cm meer. De hoogte is 2.60 meter.

De maten van de dakkapel zijn ongeveer 2.90 meter breed en 2 meter diep.

Volgens mij zou ik 2 stroken van 3 panelen op het dak kwijt kunnen, mits deze liggend gemonteerd worden. Tussen de dakkapel en het eerste paneel zit dan ongeveer 60 cm ruimte. Ik zou met de dakkapel ook nog iets kunnen maar ik weet niet wat.

Gezien de situatie met de bomen en het kleine aantal panelen, heeft het zin om ze te leggen? mijn jaarlijkse verbruik ligt iets boven de 2000kWh en er is al een slimme meter geïnstalleerd.

Aan de andere kant (NW zijde) heb ik ook 2 platte daken. Eentje aan het huis van ongeveer 6m2 en een wat groter dak op de schuur.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat er ligt werkt prima. Ik zie alleen nog steeds stukjes dakpan waar zonnepanelen passen ;) Ander stukje is 100cm x 170cm. Dat zou dus nét kunnen. Mooi voor de toekomst als ik net tekort kom.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y