In serie zeg je dus, is 4 x 8 V, is ideaal voor de meeste optimizersBasvanS schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:11:
[...]
Als ik het goed zie, gaan er van deze panelen precies 4 in een 'normaal' paneel. Wellicht dat het een optie is om ze per 4 (in serie) op een optimizer te zetten, dat lijkt me bij schaduw wel degelijk een slimme optie. Wat je niet wil is dat je hele string gaat presteren als het slechtste (in schaduw liggende paneel). Wat ik echter niet durf te zeggen is of je zomaar 4 panelen in serie op 1 optimizer kunt zetten. Er zijn iig weinig (geen?) optimizers die met een 8V paneel overweg kunnen..
Verwijderd
Dank voor je reactie. Wat ik niet begrijp is waarom gaat de hele string dan slechter functioneren? Ik heb een redelijke elektrische achtergrond maar geen ervaring met zonnepanelen. Ik zou dan gewoon zeggen, dan komt er wat minder spanning, de omvormer regelt dat wel weg. Of zit het anders?BasvanS schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:11:
[...]
Als ik het goed zie, gaan er van deze panelen precies 4 in een 'normaal' paneel. Wellicht dat het een optie is om ze per 4 (in serie) op een optimizer te zetten, dat lijkt me bij schaduw wel degelijk een slimme optie. Wat je niet wil is dat je hele string gaat presteren als het slechtste (in schaduw liggende paneel). Wat ik echter niet durf te zeggen is of je zomaar 4 panelen in serie op 1 optimizer kunt zetten. Er zijn iig weinig (geen?) optimizers die met een 8V paneel overweg kunnen..
@Verwijderd Als één paneel last heeft van schaduw, zakt de stroom door dat paneel flink. Aangezien de stroom in de hele string gelijk is, hebben de overige panelen in die betreffende string daar ook last van.
De stroom is erg afhankelijk van de instraling. De spanning daarentegen eigenlijk niet.
De stroom is erg afhankelijk van de instraling. De spanning daarentegen eigenlijk niet.
[ Voor 19% gewijzigd door Cranberry op 23-07-2018 14:47 ]
En als zon klein paneel nou is uitgevoerd met slechts één diode? Dan is hij met beetje schaduw gelijk dicht en belemmerd hij de rest totaal niet??Cranberry schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:44:
@Verwijderd Als één paneel last heeft van schaduw, zakt de stroom door dat paneel flink. Aangezien de stroom in de hele string gelijk is, hebben de overige panelen in die betreffende string daar ook last van.
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 dan heb je idd helemaal gelijk. Ben er 'gewoon' vanuit gegaan dat er 3 diodes in zitten, zonder er bij stil te staan dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Excuse me
Verwijderd
Kijk eens aan, hier kan ik wat mee. Dat was ook mijn idee, er zit een antiparallel diode in. Dus als de spanning wegvalt dan komt die in geleiding en loopt de stroom van de rest ' eromheen'.reneeke1970 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:58:
[...]
En als zon klein paneel nou is uitgevoerd met slechts één diode? Dan is hij met beetje schaduw gelijk dicht en belemmerd hij de rest totaal niet??
Per diode heb je maar een spanningsval van ca. 0,6-0,7V, dit is natuurlijk niet in verhouding met een opgewekte spanning van 8V. En op 91 panelen in serie kom je dit helemaal niet tegen. Dan begrijp ik nog steeds niet dat men zo moeilijk doet over schaduw. Bij grotere panelen heb je mogelijk meer diodes in serie maar dan met veel in serie lijkt me nog steeds geen probleem.
Ik heb verstand van elektronica maar niet van zonnepanelen. Kan iemand het precies uitleggen?
Aparte paneeltjes, VOC is 10V en met 91 stuks kom je op 910V per string, mijn ervaring is als je hoog voltage hebt en kleine paneeltjes dat je niet veel last hebt van schaduw, of het moet het halve dak zijn.Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:01:
Heren,
Vraag voor de panelen deskundigen. Op mijn schuur wordt deze week de Exasun panelen gemonteerd in een oost/west opstelling. 91 panelen op iedere kant, dus totaal 182 stuks. Ieder paneel is 75W per stuk, https://exasun.com/wp-con..._Datasheet-Black-Roof.pdf. Exasun heeft een Zeversolar Evershine TLC8000 geadviseerd. Iedere dakhelft komt in serie op een string. Exasun melde mij in een eerdere discussie dat er geen optimizer of zoiets in hoeft. Echter de PV monteur melde me vorige week dat deze opstelling met schaduw niet zo handig is. Hij zij dat je beter het in parallel moet zetten met micro omvormers. De Exasun panelen leveren een vrij lage spanning af, iets van 8V. Met 91 in serie kom je makkelijk op 700V uit dus lijkt me prima voor de omvormer. De vraag is wat doet een paneel als er schaduw op komt? Als hij dan wel de stroom doorlaat heb je alleen een wat lagere spanning. Lijkt me geen probleem voor de omvormer.
Wie weet hoe dit precies zit?
Maar of dat met deze spacifieke panelen ook zo is durf ik niet te zeggen, 1 paneel is 1 cel denk ik en geen diodes?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Even een gedachte toetsen. De Tigo TS4-R optimizer heeft een max input van 475W, 75V en 12A. Dan kan ik toch ook per optimizer twee panelen in serie aansluiten?
Wat betreft de TS4-R duo optimizer. Eerder werd gezegd dat deze minder efficiënt is dan de 2x een TS4-R, omdat dit by-default twee panelen in serie optimaliseert. Terwijl ik ook lees dat deze duo optimizer 2 MPPT's heeft. Dan mag ik toch verwachten dat hij de beide panelen afzonderlijk van elkaar optimaliseert en er dus geen verschil is t.o.v. 2 enkele Tigo's? Het rare is dan weer wel dat er je de panelen in serie aansluit. Hoe werken beide MPPT's dan?
Wat betreft de TS4-R duo optimizer. Eerder werd gezegd dat deze minder efficiënt is dan de 2x een TS4-R, omdat dit by-default twee panelen in serie optimaliseert. Terwijl ik ook lees dat deze duo optimizer 2 MPPT's heeft. Dan mag ik toch verwachten dat hij de beide panelen afzonderlijk van elkaar optimaliseert en er dus geen verschil is t.o.v. 2 enkele Tigo's? Het rare is dan weer wel dat er je de panelen in serie aansluit. Hoe werken beide MPPT's dan?
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 23-07-2018 19:32 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Het LCD van de omvormer zelf gaf ook maar 1W aan. Maar ik twijfel er ook aan of er niet gewoon geproduceerd is. Ik zal eens kijken of ik via de netbeheerder mijn slimme meter kan uitlezen. We krijgen normaal alleen kwartaal rapportenRol-Co schreef op maandag 23 juli 2018 @ 05:36:
[...]
Niet gewoon de logging? Wat was de opbrengst dag op de omvormer zelf.
Die omvormer was 50 graden, lijkt me niet van 1WAtomicShockwave schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:27:
[...]
Het LCD van de omvormer zelf gaf ook maar 1W aan. Maar ik twijfel er ook aan of er niet gewoon geproduceerd is. Ik zal eens kijken of ik via de netbeheerder mijn slimme meter kan uitlezen. We krijgen normaal alleen kwartaal rapporten
Slimme meter gaat hier per dag, dus kan in de ochtend na 7:00 zien van de dag ervoor, op slimmemeterportal.nl
Verwijderd
Hoeveel cellen zegt de datasheet niks over. Wel dat er een diode inzit, ergens anders zie ik dat ze praten over drie diodes. Volgens mij geeft een zonnepannel cel theoretisch iets van een 0,5V, als er maximaal 10V uit kan komen dan kom je op 20 cellen in serie per paneel.Rol-Co schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:23:
[...]
Aparte paneeltjes, VOC is 10V en met 91 stuks kom je op 910V per string, mijn ervaring is als je hoog voltage hebt en kleine paneeltjes dat je niet veel last hebt van schaduw, of het moet het halve dak zijn.
Maar of dat met deze spacifieke panelen ook zo is durf ik niet te zeggen, 1 paneel is 1 cel denk ik en geen diodes?
En een 250Wp 60 cel paneel is 4W per cel X 20 is 80W.... zou kunnen dus.Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:29:
[...]
Hoeveel cellen zegt de datasheet niks over. Wel dat er een diode inzit, ergens anders zie ik dat ze praten over drie diodes. Volgens mij geeft een zonnepannel cel theoretisch iets van een 0,5V, als er maximaal 10V uit kan komen dan kom je op 20 cellen in serie per paneel.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Supertip op 24-07-2018 08:53 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Nooit. Het is twee hoog op een schuin dak, daar ga ik nooit bijkomen. En minder opbrengst door stof? Ik heb het beste jaar sinds ik ze er op heb gelegd (2012), dus ik denk dat dat wel meevalt.unezra schreef op zondag 22 juli 2018 @ 07:53:
Hoe vaak wassen jullie je panelen eigenlijk?
Signatures zijn voor boomers.
Je panelen zijn in winter veertig voc,dus zou het niet doen.CurlyMo schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:22:
Even een gedachte toetsen. De Tigo TS4-R optimizer heeft een max input van 475W, 75V en 12A. Dan kan ik toch ook per optimizer twee panelen in serie aansluiten?
Waar lees jij van die twee mpp?
1 PVoutput . Dongen NB
Hier:reneeke1970 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:07:
[...]
Je panelen zijn in winter veertig voc,dus zou het niet doen.
Waar lees jij van die twee mpp?
https://www.elektrobode.n...8m-cable-mc4-421-00252-00
Die zou ik niet geloven, mpp tot 90 volt en max ingang 75 volt.
Handmatig lijstje denk ik, en duo is meestal twee maar nu dus niet.
De enkele is volgens hun ook tot 90 volt..... Niet dus
[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 24-07-2018 09:56 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Het overblijvende probleem is dat we helaas de schaduw niet netjes kunnen sturen. Die diodes zijn gekoppeld aan vaste afgebakende delen van het paneel, en de schaduw is dynamisch en hebben we niet in de hand; die kan op een willekeurige manier daar dwars overheen gaan, en daarbij elk van die delen half raken. Dan is het nut van die diodes ook maar beperkt.Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:14:
Kijk eens aan, hier kan ik wat mee. Dat was ook mijn idee, er zit een antiparallel diode in. Dus als de spanning wegvalt dan komt die in geleiding en loopt de stroom van de rest ' eromheen'.
Per diode heb je maar een spanningsval van ca. 0,6-0,7V, dit is natuurlijk niet in verhouding met een opgewekte spanning van 8V. En op 91 panelen in serie kom je dit helemaal niet tegen. Dan begrijp ik nog steeds niet dat men zo moeilijk doet over schaduw. Bij grotere panelen heb je mogelijk meer diodes in serie maar dan met veel in serie lijkt me nog steeds geen probleem.
Ik heb verstand van elektronica maar niet van zonnepanelen. Kan iemand het precies uitleggen?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
De (meeste) zonnepanelen zijn bereikbaar vanaf m'n dakterras. Daar heb ik toch een tuinslang, dus als er wat vogelpoep het aangezicht verstoort (witte shit op zwarte panelen) dan spoel ik het er even van af. Of los ik het in ieder geval een beetje op.unezra schreef op zondag 22 juli 2018 @ 07:53:
Hoe vaak wassen jullie je panelen eigenlijk?
Met onthard water, dus vlekloos resultaat. En vanaf het dakterras kan ik gelijk even de tuin sproeien.
Is meer voor de fun en looks dus. (ben nog wel van plan om een regenton te plaatsen zodat het spoelwater opgevangen wordt. Ben ik weer ecologisch verantwoord.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ok. Maar qua opbrengst maakt een beetje stof en wat vogelpoep niet of nauwelijks uit dus?kmf schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:17:
[...]
De (meeste) zonnepanelen zijn bereikbaar vanaf m'n dakterras. Daar heb ik toch een tuinslang, dus als er wat vogelpoep het aangezicht verstoort (witte shit op zwarte panelen) dan spoel ik het er even van af. Of los ik het in ieder geval een beetje op.
Met onthard water, dus vlekloos resultaat. En vanaf het dakterras kan ik gelijk even de tuin sproeien.
Is meer voor de fun en looks dus. (ben nog wel van plan om een regenton te plaatsen zodat het spoelwater opgevangen wordt. Ben ik weer ecologisch verantwoord.
Qua looks ligt het overgrote deel (12 stuks) helemaal boven op het dak. Daar kom ik misschien 1x per jaar. Als ik dat al red. Als het niet nodig is laat ik die 12 lekker maar als het zinvol scheelt in de opbrengst hobbel ik zo vaak het dak op als het nodig is.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
niet meetbaar. de warmte van de afgelopen dagen hebben een negatievere invloed op de productie. Scheelt zo'n 10-15% bij mij...unezra schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:35:
[...]
Ok. Maar qua opbrengst maakt een beetje stof en wat vogelpoep niet of nauwelijks uit dus?
Misschien toch maar de autosproeierkoelinstallatie uitwerken.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Vinden je panelen vast niet leuk, ongelijkmatige afkoeling.kmf schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:39:
[...]
niet meetbaar. de warmte van de afgelopen dagen hebben een negatievere invloed op de productie. Scheelt zo'n 10-15% bij mij...
Misschien toch maar de autosproeierkoelinstallatie uitwerken.
Je kan wel het warme water opvangen en door een WTW laten lopen, warmte opslag in een oude boiler als voeding voor je warmwater apparaat.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Lekker laten, vuil en vogelpoep spoelt er vanzelf wel een keertje af. Hier ligt PV vanaf april 2012. Nog nooit geschoon gemaakt (op de onderste alu rand na als ik de dakgoot schoon maak).unezra schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:35:
[...]
Ok. Maar qua opbrengst maakt een beetje stof en wat vogelpoep niet of nauwelijks uit dus?
Qua looks ligt het overgrote deel (12 stuks) helemaal boven op het dak. Daar kom ik misschien 1x per jaar. Als ik dat al red. Als het niet nodig is laat ik die 12 lekker maar als het zinvol scheelt in de opbrengst hobbel ik zo vaak het dak op als het nodig is.
Simpelweg gezegd, als je er makkelijk bij kan en je vindt het cosmetisch een verbetering dan kan je het doen voor het goede gevoel. Als je er moeite voor moet doen zou ik het laten.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik heb het laatst eens geprobeerd. Van de 4 panelen die ik op de benedenverdieping heb liggen er 3 schoongemaakt. Scheelde zo'n 5%. Na 2 weken is het verschil eigenlijk al weer weg...unezra schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:35:
[...]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik zat eerder te denken om de dakpannen eronder te sproeien en niet direct de panelen. Naja. Een klein watervalletje maken. Water weer opvangen in regenton en dan naar bovenpompen op zonneenergie.WoudseHoeve schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:43:
[...]
Vinden je panelen vast niet leuk, ongelijkmatige afkoeling.
Je kan wel het warme water opvangen en door een WTW laten lopen, warmte opslag in een oude boiler als voeding voor je warmwater apparaat.
Join the club van velen die je voor gingen. Verbruik van pomp is groter dan de extra opbrengst van panelen.kmf schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:06:
[...]
Ik zat eerder te denken om de dakpannen eronder te sproeien en niet direct de panelen. Naja. Een klein watervalletje maken. Water weer opvangen in regenton en dan naar bovenpompen op zonneenergie.
Tring toen ging de wekker, weg droom..
1 PVoutput . Dongen NB
Daarom dakpannen koelen. Koelt ook een beetje huisreneeke1970 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:15:
[...]
Join the club van velen die je voor gingen. Verbruik van pomp is groter dan de extra opbrengst van panelen.
Uiteraard nogal ultralow prio idee
Handpomp......reneeke1970 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:15:
[...]
Join the club van velen die je voor gingen. Verbruik van pomp is groter dan de extra opbrengst van panelen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Hoe meet je dat dan? Want zelfs voor en na het schoonmaken zit je zo een half uur verder op de dag wat die 5% ook makkelijk verklaart?TFHfony schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:15:
[...]
Ik heb het laatst eens geprobeerd. Van de 4 panelen die ik op de benedenverdieping heb liggen er 3 schoongemaakt. Scheelde zo'n 5%. Na 2 weken is het verschil eigenlijk al weer weg...
pvoutput compare? https://i.imgur.com/lX6Q5cu.pngSander schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:12:
[...]
Hoe meet je dat dan? Want zelfs voor en na het schoonmaken zit je zo een half uur verder op de dag wat die 5% ook makkelijk verklaart?
Ik kan mijn panelen per stuk uitlezen. Dus na het schoonmaken zag ik gewoon dat de 3 schoongemaakte panelen 250W, 251W & 248W en degene die niet was schoongemaakt 237W en dit zo de hele dag door in een dergelijke verhouding.Sander schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:12:
[...]
Hoe meet je dat dan? Want zelfs voor en na het schoonmaken zit je zo een half uur verder op de dag wat die 5% ook makkelijk verklaart?
Na een paar dagen werd dit verschil minder en na nog geen 2 weken was er eigenlijk geen verschil meer.
[ Voor 9% gewijzigd door TFHfony op 24-07-2018 13:51 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Net een test gedaan met analoge ampère meter met vreemde uitslag.
2×8 solar frontier parallel. Totaal 2.2 ampère, dus 1.1 ieders. Nu doe ik om de beurt bij iedere string drie panelen afdekken. Telkens gaat er een 0.5 ampère af. Zakt naaar 1.6 dus.
Je zou denken de spanning word te laag dus één string moet volledig afvallen. Nu lijkt het of het over gebleven vermogen van de 5 overige panelen, gedwongen worden om de spanning van de hoge string te volgen waardoor automatisch stroom bijna halveert.
Maar het vermogen van die 5 word zo toch wel degelijk toegevoegd.
2×8 solar frontier parallel. Totaal 2.2 ampère, dus 1.1 ieders. Nu doe ik om de beurt bij iedere string drie panelen afdekken. Telkens gaat er een 0.5 ampère af. Zakt naaar 1.6 dus.
Je zou denken de spanning word te laag dus één string moet volledig afvallen. Nu lijkt het of het over gebleven vermogen van de 5 overige panelen, gedwongen worden om de spanning van de hoge string te volgen waardoor automatisch stroom bijna halveert.
Maar het vermogen van die 5 word zo toch wel degelijk toegevoegd.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja zijn goud waard.....
1 PVoutput . Dongen NB
Hoeveel verschil mag er zitten tussen wat er volgens de omvormer aan energie wordt geleverd en wat de (slimme) meter rapporteert? De omvormer rapporteert ruim 316 kwh sinds aansluiting en de slimme meter stopt bij even door de 290 kwh.
Bovendien is de omvormer enkele dagen niet verbonden geweest met internet...
Bovendien is de omvormer enkele dagen niet verbonden geweest met internet...
Ik voel (ben) echt een enorme newbie. Dit wist ik dus niet... Thanks!AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:30:
@Teleluvr
Dat ligt aan je "eigen verbruik".
Dat is het verschil tussen slimme meter en omvormer.
Weten er zoveel niet, maar helaas wel denken dat een slimme meter nuttig is voor inzicht.......Teleluvr schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:31:
[...]
Ik voel (ben) echt een enorme newbie. Dit wist ik dus niet... Thanks!
Zetten ze niet in de folder helaas
1 PVoutput . Dongen NB
@Supertip Waar in Duitsland heb jij je Tigo Duo's gehaald?
Die had ik ook gevonden, maar met de verzendkosten is die niet goedkoper dan elektrobode die gratis verzending heeft.
Nou mijn plat dak 1 hoog avontuur is de grond in geboord door de zon panelen instalateur.
Te veel schaduw eigen huis en te weinig uren direct licht.
Zijn advies nog 7 panelen eronder op schuin dak, die krijgen in de avond wel eerder schaduw, maar hebben van 11:00 tot einde dag licht met stukje schaduw.
En hij kwam met verhaal dat ik voor die uitbreiding 5 jaar moest wachten om wer BTW adtrek te mogen aanvragen. Ik had begrepe. Dat je gewoon een jaar later weer BTW aftrek kunt anvragen en nieuw forfait moet afrekenen over het meer wat je aan Wattpeak plaatst.
Zijn advies nog 7 panelen eronder op schuin dak, die krijgen in de avond wel eerder schaduw, maar hebben van 11:00 tot einde dag licht met stukje schaduw.
En hij kwam met verhaal dat ik voor die uitbreiding 5 jaar moest wachten om wer BTW adtrek te mogen aanvragen. Ik had begrepe. Dat je gewoon een jaar later weer BTW aftrek kunt anvragen en nieuw forfait moet afrekenen over het meer wat je aan Wattpeak plaatst.
[ Voor 30% gewijzigd door jacovn op 24-07-2018 21:20 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
@jacovn Gewoon aangegeven wat je wilt. Het zou raar zijn als de installateur dat weigert.
Ik wilde beetje dure panelen op zo’n dakvlak met Panasonic HIT kuro 320 panelen..CurlyMo schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:39:
@jacovn Gewoon aangegeven wat je wilt. Het zou raar zijn als de installateur dat weigert.
Hij wilde het wel doen maar raadde het af.
Er zouden 16 panelen passen met schans met 2x2 panelen landscape.
Eerste idee was goedkope panelen, goedkope constructie
Mijn vrouw had er ook bezwaar tegen vanwege panelen in zicht als ze naar buiten kijkt.
Dus op zijdak nog maar een keer 7 panelen erbij dan vult dat dak wel mooier op.
Dan komt er ook nog 2450 wattpeak bij. Kom ik door de 10.000 wattpeak.
De inverter wordt erop gesized.
Heb ook nog een noord/oost plat dak waar geen raam over uitkijkt
Maar dat moet echt maar wachten dan.. eerst kijken wat verbruik is.
[ Voor 44% gewijzigd door jacovn op 24-07-2018 22:17 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
wat voor kwibus was dat zegjacovn schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:18:
Nou mijn plat dak 1 hoog avontuur is de grond in geboord door de zon panelen instalateur.
https://www.telegraaf.nl/...novatie-voor-zonnepanelen
Jammer anders had ik gelijk een dakkapel met een paar panelen erop gekocht
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Tja zo heb je zat mensen die lekker alles misbruiken.audiojunk schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:46:
https://www.telegraaf.nl/...novatie-voor-zonnepanelen
Triest vind ik dat.
Ik hoorde ook al verhalen van installateurs die allerlei randzaken wegschrijven onder werkzaamheden zonnepanelen op de factuur, en de klant lekker btw terugvragen.

Groepenkast heb ik bij de eerste fase niet gedaan; had ik al een paar maanden eerder vernieuwd. Voor de tweede fase heb ik de bekabeling en Wat tools wel opgegeven.
Zeer triest van de desbetreffende eigenaar.
Zeer triest van de desbetreffende eigenaar.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hallo allemaal! (Long time reader, first time poster.)
Met dank aan dit forum en de posters, eind februari een mooie installatie laten plaatsen:
11x SunPower X22-360 icm SB 4.0, te volgen op https://pvoutput.org/list.jsp?userid=67093.
Uiteraard ook aangemeld bij het Tweakers.net team.
Ik weet het, vrij dure panelen. Maar als ik (momenteel) op de 28e plek staat qua efficiëntie zijn er ergere dingen
.
Oh bijna vergeten, dit alles met een oude Ferraris meter
.
Nogmaals bedankt!
Met dank aan dit forum en de posters, eind februari een mooie installatie laten plaatsen:
11x SunPower X22-360 icm SB 4.0, te volgen op https://pvoutput.org/list.jsp?userid=67093.
Ik weet het, vrij dure panelen. Maar als ik (momenteel) op de 28e plek staat qua efficiëntie zijn er ergere dingen
Oh bijna vergeten, dit alles met een oude Ferraris meter
Nogmaals bedankt!
@AUijtdehaag
Ja nog wel. Ik wil dit wel automatisch laten doen maar heb geen server oid die dit live kan doen.
Maar ik kijk meteen ff naar uw suggesties, bedankt.
Ja nog wel. Ik wil dit wel automatisch laten doen maar heb geen server oid die dit live kan doen.
Maar ik kijk meteen ff naar uw suggesties, bedankt.
Foto's or it diddent happenMartan schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:44:
Hallo allemaal! (Long time reader, first time poster.)
Ik weet het, vrij dure panelen. Maar als ik (momenteel) op de 28e plek staat qua efficiëntie zijn er ergere dingen.
Oh bijna vergeten, dit alles met een oude Ferraris meter.
Nogmaals bedankt!

@Martan
Met een raspberry pi kan het eventueel naar pvoutput.
https://github.com/SBFspot/SBFspot/wiki
Ik gebruik ook node-red op een pi om de SMA via Modbus TCP/IP uit te lezen.
Dat stuur ik naar influxdb en grafana en dan krijg je zulke grafiekjes.
https://snapshot.raintank...M4uaCZXfQ3DfmnDiFg2ccI0Fi
Naar pvoutput vanuit node-red, is nog even wat prullen en nog niet gereed....
Met een raspberry pi kan het eventueel naar pvoutput.
https://github.com/SBFspot/SBFspot/wiki
Ik gebruik ook node-red op een pi om de SMA via Modbus TCP/IP uit te lezen.
Dat stuur ik naar influxdb en grafana en dan krijg je zulke grafiekjes.
https://snapshot.raintank...M4uaCZXfQ3DfmnDiFg2ccI0Fi
Naar pvoutput vanuit node-red, is nog even wat prullen en nog niet gereed....
@WoudseHoeve
Uh geen probleem.
De PV-installatie: https://imgur.com/ZnAsbgO
Achter het dakkapel zitten in totaal 3 panelen, sorry maar ik kan zo hoog niet springen.
Mijn rang: https://pvoutput.org/ladder.jsp?o=gss&d=desc&tid=426 (x22-360)
Wil je ook echt een foto van mij Ferraris meter
??
@AUijtdehaag
Helaas ook (nog) geen Pi
Uh geen probleem.
Achter het dakkapel zitten in totaal 3 panelen, sorry maar ik kan zo hoog niet springen.
Mijn rang: https://pvoutput.org/ladder.jsp?o=gss&d=desc&tid=426 (x22-360)
Wil je ook echt een foto van mij Ferraris meter
@AUijtdehaag
Helaas ook (nog) geen Pi

@Martan Wat was jouw overweging om voor deze panelen te gaan? Wat rechtvaardigt voor jou de hogere prijs?
Ik ben zelf ook aan het dubben tussen een SunPower installatie, of een 'gewone' installatie.
Ik ben zelf ook aan het dubben tussen een SunPower installatie, of een 'gewone' installatie.
@Dirtbiter
De 25 jaar opbrengstgarantie, maar ook de 'beperkte' dakruimte, wij (de directrice stemde toe) wilde zoveel mogelijk opbrengst hebben.
Andere panelen zijn minder efficiënt / schijnen minder efficiënt te zijn.
De 25 jaar opbrengstgarantie, maar ook de 'beperkte' dakruimte, wij (de directrice stemde toe) wilde zoveel mogelijk opbrengst hebben.
Andere panelen zijn minder efficiënt / schijnen minder efficiënt te zijn.
Top!Martan schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:30:
@WoudseHoeve
Uh geen probleem.
FilmpjeMijn rang: https://pvoutput.org/ladder.jsp?o=gss&d=desc&tid=426 (x22-360)
Wil je ook echt een foto van mij Ferraris meter??
Overrated .....
Ook handwerk zo te zien?
Tip: https://sourceforge.net/p/piko/home/Wiki%20Home%20Page/
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2018 17:21 ]
Ik neem ook 4x de sunpower x21-350-blk. Het alternatief is de BenQ PM096B00 qua afmetingen. Maar die zijn er niet in full black.Dirtbiter schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:36:
@Martan Wat was jouw overweging om voor deze panelen te gaan? Wat rechtvaardigt voor jou de hogere prijs?
Op de cm af past het met sunpower panelen. Zelfs de KURO 325 zijn al te groot. Op het dakkapel komen Panasonic 325N ook vanwege de maat. En omdat die prijs fors lager ligt.
Die 25 jaar opbrengst garantie is idd een tof voordeel. Alhoewel ik denk dat over 10 jaar een 500wp paneel nog maar een fractie kost van nu. Of alles 25 jaar blijft liggen zodra we het als hobby zien betwijfel ik 😂
Maar mooie installatie @Martan wat heeft het gekost?
Zijn er mensen waarbij de omvormer in de-rating gaat door de hoge temperatuur. Mijn Effekta wordt 70°C met dit soort dagen en zou tot 85°C door kunnen zonder de-rating. Die 85°C ga ik pas bereiken als de omgevingstemperatuur 50°C wordt.
Dat is best hoog. De Aurora Power One 3,6 komt niet boven de 50 graden uit volgens display.Dre schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:07:
Zijn er mensen waarbij de omvormer in de-rating gaat door de hoge temperatuur. Mijn Effekta wordt 70°C met dit soort dagen en zou tot 85°C door kunnen zonder de-rating. Die 85°C ga ik pas bereiken als de omgevingstemperatuur 50°C wordt.
Ik pas wel extra koeling tot met 2x 8 cm fan onder het koellichaam.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Nope hier blijft de Growatt tussen de 45 tot 50 graden.Dre schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:07:
En hangt nog op een plaats waar het 29 graden is.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
@WoudseHoeve
Bij deze de terugdraaiende meter: https://vimeo.com/281751587
Zijn er meer mensen die hier op kicken
?
@stormfly
Na BTW teruggave kwam ik rond €6800 uit.
Het kon goedkoper, maar een erkende installateur had de voorkeur
.
Zijn er meer mensen die hier op kicken
@stormfly
Na BTW teruggave kwam ik rond €6800 uit.
Het kon goedkoper, maar een erkende installateur had de voorkeur
Ik "loop" hier al een tijdje mee. Ik woon in een appartement met VVE en er is geen geld voor een gemeenschappelijk zonne-energie project.
Mijn verbruik is erg laag, zo'n 500kWh.
Ik heb alleen een heel klein balkonnetje. Helaas aan de schaduwkant.
Zijn er simpele kan-en-klare systemen met 1 zonnecel die ik direct in een stopcontact kan stoppen zodat ik kan terugleveren?
Het gaat hier dus niet om het terugverdienen van die paar centen die ik nu aan stroom betaal, maar het lijkt mij mooi om (een groot deel van?) mijn eigen stroom op te wekken.
Zijn er simpele kan-en-klare systemen met 1 zonnecel die ik direct in een stopcontact kan stoppen zodat ik kan terugleveren?
Het gaat hier dus niet om het terugverdienen van die paar centen die ik nu aan stroom betaal, maar het lijkt mij mooi om (een groot deel van?) mijn eigen stroom op te wekken.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
http://www.sun-solar.nl/i...-set-prijs-e585-incl-btw/BertV schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:16:
Ik "loop" hier al een tijdje mee. Ik woon in een appartement met VVE en er is geen geld voor een gemeenschappelijk zonne-energie project.
en wat is schaduwzijde Noord? dan ga je 60% opbrengst hebben ...
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
perfect. Het ontbrak mij waarschijnlijk de juiste vaktermen om hier terecht te komen.
495kWh ga ik inderdaad niet redden. Het is de krakkemikkige schaduw noordzijde, en dan ook nog een balkonnetje.
Jammer dat ik met de VVE geen persoonlijke afspraken kan maken.
(Ik zit onder het schuine dak, mooi op het zuiden aan 1 kant, maar dat is feitelijk ook van de rest)
2x? 1650 mm x 992mm... dat gaat niet passen op het balkon helaas.

er zijn meer prutsers...
495kWh ga ik inderdaad niet redden. Het is de krakkemikkige schaduw noordzijde, en dan ook nog een balkonnetje.
(Ik zit onder het schuine dak, mooi op het zuiden aan 1 kant, maar dat is feitelijk ook van de rest)

er zijn meer prutsers...

[ Voor 21% gewijzigd door BertV op 26-07-2018 10:37 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Goedemorgen,
Ik heb even een vraagje... Binnenkort komt de jaarnota van de Oxxio. Dat is de leverancier die we vorig jaar kozen, voordat we zonnepanelen hadden.
De gegevens die we hebben zijn vanaf 1-1-2018 (tot medio augustus). De verwachting is dat we:
- 1200 kWh inkopen bij Oxxio
- 2500 kWh terugleveren
- 3000 kWh opwekken.
Uit mijn berekening komt naar voren dat we 3000-2500=500 kWh zelf verbruiken. Een totaalverbruik van 1700 kWh dus, een stuk minder dan ik had verwacht. Let wel: dit is de periode vanaf 1-1-18 tot (zeg) 15-8-18.
In de basis hebben we dus wel te maken met ruim 1200 kWh terugleveroverschot. Oxxio vergoedt dat tegen € 0,0401/kWh (berekening: tarief=(0,20526/BTW) - heffingen = tarief. Dat is dus ongeveer 50 euro.
Nu de vraag: welke leverancier biedt de beste terugleververgoeding? Ik hoor Greenchoice en VandeBron, maar ik ken geen ervaringen enzo. Dus vandaar, ik ben benieuwd
.
Ik heb even een vraagje... Binnenkort komt de jaarnota van de Oxxio. Dat is de leverancier die we vorig jaar kozen, voordat we zonnepanelen hadden.
De gegevens die we hebben zijn vanaf 1-1-2018 (tot medio augustus). De verwachting is dat we:
- 2500 kWh terugleveren
- 3000 kWh opwekken.
Uit mijn berekening komt naar voren dat we 3000-2500=500 kWh zelf verbruiken. Een totaalverbruik van 1700 kWh dus, een stuk minder dan ik had verwacht. Let wel: dit is de periode vanaf 1-1-18 tot (zeg) 15-8-18.
In de basis hebben we dus wel te maken met ruim 1200 kWh terugleveroverschot. Oxxio vergoedt dat tegen € 0,0401/kWh (berekening: tarief=(0,20526/BTW) - heffingen = tarief. Dat is dus ongeveer 50 euro.
Nu de vraag: welke leverancier biedt de beste terugleververgoeding? Ik hoor Greenchoice en VandeBron, maar ik ken geen ervaringen enzo. Dus vandaar, ik ben benieuwd
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Deze vragen ook gemaild aan Solaredge, maar die reageren niet. Misschien herkent een van jullie mijn 'problemen'. Sinds 19-6-2018 trotse bezitter van mijn eigen zonneinstallatie. De installateur heeft mij aangemeld als beheerder zodat ik volledige rechten heb, Echter wanneer ik inlog op de monitoringsportal krijg ik het verzoek om meer informatie in te vullen maar wanneer ik dat doe loop ik tegen een foutmelding aan.

Verder klopt de opbrengste weergegeven op de omvormer niet. De installatie draait sinds juni 2018 Echter zit er een verschil tussen de year en total opgewekte kWh terwijl dit dus niet mogelijk is? In de app en op de portal zijn deze wel gelijk aan elkaar.

Verder klopt de opbrengste weergegeven op de omvormer niet. De installatie draait sinds juni 2018 Echter zit er een verschil tussen de year en total opgewekte kWh terwijl dit dus niet mogelijk is? In de app en op de portal zijn deze wel gelijk aan elkaar.

Vul het in bij gas licht punt com en je weet het.Goverman schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:24:
Goedemorgen,
- 2500 kWh terugleveren
- 3000 kWh opwekken.
Nu de vraag: welke leverancier biedt de beste terugleververgoeding? Ik hoor Greenchoice en VandeBron, maar ik ken geen ervaringen enzo. Dus vandaar, ik ben benieuwd.
Green choice betaald 13.3 cent terug aan mij
1 PVoutput . Dongen NB
Welke hoeveelheid geeft hij aan in je app en je portal, ik denk Year.Michiel193 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:27:
Deze vragen ook gemaild aan Solaredge, maar die reageren niet. Misschien herkent een van jullie mijn 'problemen'. Sinds 19-6-2018 trotse bezitter van mijn eigen zonneinstallatie. De installateur heeft mij aangemeld als beheerder zodat ik volledige rechten heb, Echter wanneer ik inlog op de monitoringsportal krijg ik het verzoek om meer informatie in te vullen maar wanneer ik dat doe loop ik tegen een foutmelding aan.
[afbeelding]
[afbeelding]
Met de problemen die je ondervind met het aanmelden van je omvormer bij Solaredge zou ik de leverancier om opheldering vragen. Het lijkt er op dat de omvormer al eerder is aangemeld en dat hij daar ook het verschil tussen Total en Year heeft opgewekt.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Brrrr python ...... das geen taal ......AUijtdehaag schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:19:
[...]
Ook handwerk zo te zien?
Tip: https://sourceforge.net/p/piko/home/Wiki%20Home%20Page/
Ik heb nu wat problemen met de automatische upload naar het suntrol portaal, vannacht de omvormers maar eens uit
Mooi he ? 1987 .....Martan schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:31:
@WoudseHoeve
Zijn er meer mensen die hier op kicken?
juridisch ben je naar verhouden eigenaar van een deel van het dak. Kennis van me heeft gewoon aangegeven zijn deel van het dak met panelen te beleggen. Daarvoor moest hij wel een jaar in het bestuur van de VVE gaan zitten.BertV schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:27:
perfect. Het ontbrak mij waarschijnlijk de juiste vaktermen om hier terecht te komen.
[afbeelding]
er zijn meer prutsers...
Je kan ook gewoon winddelen of zonnedelen ( of zo iets) kopen dan bij je daar vanaf.
[ Voor 44% gewijzigd door WoudseHoeve op 26-07-2018 13:35 . Reden: nieuwe quote :) ]
Bedoel je niet de 335-BLK? Ik kan niks op de site van Sunpower vinden over een 350Wp paneel.stormfly schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:35:
[...]
Ik neem ook 4x de sunpower x21-350-blk. Het alternatief is de BenQ PM096B00 qua afmetingen. Maar die zijn er niet in full black.
Op de cm af past het met sunpower panelen. Zelfs de KURO 325 zijn al te groot. Op het dakkapel komen Panasonic 325N ook vanwege de maat. En omdat die prijs fors lager ligt.
Die 25 jaar opbrengst garantie is idd een tof voordeel. Alhoewel ik denk dat over 10 jaar een 500wp paneel nog maar een fractie kost van nu. Of alles 25 jaar blijft liggen zodra we het als hobby zien betwijfel ik 😂
Maar mooie installatie @Martan wat heeft het gekost?
Bij ons in ieder geval 15x Sunpower X21 335-BLK en SE HD5000, werkt nog steeds meer dan prima. het is toch fijn te zien dat je bijna constant een paar duizend Watt aan het terugleveren bent
Omvormer is passief gekoeld, is geplaatst op zolder (waar het nu rond de 30-35 graden zal zijn) en haalt met ~4750W-5000W 58 graden. Dat vind ik toch best netjes. Kost wat, maar de efficiëntie blijkt ook hier weer.
[ Voor 51% gewijzigd door Kuusj op 26-07-2018 13:47 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Jeps de 350 is nu gangbaar. Lijkt ook wat goedkoper dan de 335 maar dat zal alleen maar verder zakken volgens Wiebes 😂Kuusj schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:44:
[...]
Bedoel je niet de 335-BLK? Ik kan niks op de site van Sunpower vinden over een 350Wp paneel.
Ah, bedanktAUijtdehaag schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:59:
@Kuusj
https://www.abczonnepanel...power/sunpower-x21-350wp/
Omdat @stormfly op zijn kids moet letten.
Ja, dat is wel herkenbaar... Dat was voor ons de reden (vorig jaar) om het maximale vermogen te nemen dat toen beschikbaar was (300 Wp). Ik zag toen dat er een fabrikant was die al een 335 Wp paneel had... (maar niet leverbaar enzo). Dus toch gewoon de 300 Wp genomen.Kuusj schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:01:
[...]
Ah, bedanktToch weer 225Wp vooruitgang op een jaar (in mijn situatie). Van de ene kant denk ik dan "k*t, ik heb oude meuk", van de andere kant zijn er over een jaar weer 365Wp X21's dus je loopt eigenlijk altijd achter haha.
Uiteindelijk zal er natuurlijk een grens aan het maximale vermogen zitten, omdat er niet meer energie in de zon zit dan er in zit. Weet iemand hier wat die (theoretische) max is?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Wikipedia: Solar irradianceGoverman schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:07:
[...]
Ja, dat is wel herkenbaar... Dat was voor ons de reden (vorig jaar) om het maximale vermogen te nemen dat toen beschikbaar was (300 Wp). Ik zag toen dat er een fabrikant was die al een 335 Wp paneel had... (maar niet leverbaar enzo). Dus toch gewoon de 300 Wp genomen.
Uiteindelijk zal er natuurlijk een grens aan het maximale vermogen zitten, omdat er niet meer energie in de zon zit dan er in zit. Weet iemand hier wat die (theoretische) max is?
In het kort: als je op de beste hoek zit (dus de piek die je ook op je PV installatie ziet), en er zijn geen wolken, levert de zon 1361 W/m2 bovenin de atmosfeer. Op zeeniveau levert de zon 1000 W/m2. Volgens Wikipedia zou dit maximaal (op een heldere dag dus) 6 kWh/m2 zijn.
Als ik de oppervlakte pak van bijvoorbeeld mijn panelen (1,64 m2) en dan die 1000 W/m2 deel, kom ik uit op afgerond 1640 W per paneel. Voor zover ik me heb laten wijsmaken is vanwege de efficiëntie van de X21 panelen 335 Wp ook ongeveer 335 W, en dan kom je tot de ontdekking dat we (als er ook maar iets van mijn snelle hersenspinsel klopt) *edit* nog veel ruimte hebben om te groeien.
Ik heb even zitten denken, maar het is in theorie dus 'beter' als je geografisch gezien hoger woont. Nu kan ik niet precies vinden welke hoogte de door mij aangedragen Wiki pagina voor de atmosfeer aanhoud, maar een PV installatie op een paar duizend meter hoogte zou dus een paar Watt meer stroom moeten kunnen opwekken
[ Voor 22% gewijzigd door Kuusj op 26-07-2018 14:34 ]
we zitten nu rond de 20% cel rendement.Goverman schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:07:
[...]
Ja, dat is wel herkenbaar... Dat was voor ons de reden (vorig jaar) om het maximale vermogen te nemen dat toen beschikbaar was (300 Wp). Ik zag toen dat er een fabrikant was die al een 335 Wp paneel had... (maar niet leverbaar enzo). Dus toch gewoon de 300 Wp genomen.
(pasop cel rendement is geen paneel rendement.
met wat je nu kunt kopen en nog betaalbaar is.
het mooiste en het hoogste wat je kunt bereiken is natuurlijk 100%.
maar de zon zend niet 1 frequentie aan licht uit maar een heel spectrum aan soorten.
(kijk maar eens naar een regenboog.
dus moet je systemen gaan verzinnen die meerdere frequenties aan kunnen.
en ook nog de warmte kunnen verwerken (zolang je geen 100% haalt word een gedeelte altijd nog omgezet in warmte).
en de meeste knappe koppen schatten dat een 45% wel mogenlijk zou moeten zijn.
maar wat dan de prijs van een cel word is dan wel een duur probleempje.
prijzen gaan 10x omhoog als er een %tje extra rendement bij moet.
(kijk maar een naar cellen die gebruikt worden op ruimte stations en andere speciale plaatsen.
een aantal onder zoekers krijgen het wel voor elkaar om af en toe een enkele cel te maken die richting de 45% gaat, maar dan zijn het nog steeds erg kleine cellen.)
maar wie weer, over een jaartje of 20 dan kunnen we mischien 500 of 600Wp panelen gaan krijgen.
maar helaas mijn kristallen bol is erg wazig als ik er naar probeer te kijken.
@Kuusj
niet delen door oppervlakte, maar juist maal het oppervlakte.
dus 1,64m2 met 1000W/m2 = 1640W per paneel als hij 100% zou omzetten.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Oja, oepsmigjes schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:32:
[...]
we zitten nu rond de 20% cel rendement.
(pasop cel rendement is geen paneel rendement.)
met wat je nu kunt kopen en nog betaalbaar is.
het mooiste en het hoogste wat je kunt bereiken is natuurlijk 100%.
maar de zon zend niet 1 frequentie aan licht uit maar een heel spectrum aan soorten.
(kijk maar eens naar een regenboog.)
dus moet je systemen gaan verzinnen die meerdere frequenties aan kunnen.
en ook nog de warmte kunnen verwerken (zolang je geen 100% haalt word een gedeelte altijd nog omgezet in warmte).
en de meeste knappe koppen schatten dat een 45% wel mogenlijk zou moeten zijn.
maar wat dan de prijs van een cel word is dan wel een duur probleempje.
prijzen gaan 10x omhoog als er een %tje extra rendement bij moet.
(kijk maar een naar cellen die gebruikt worden op ruimte stations en andere speciale plaatsen.
een aantal onder zoekers krijgen het wel voor elkaar om af en toe een enkele cel te maken die richting de 45% gaat, maar dan zijn het nog steeds erg kleine cellen.)
maar wie weer, over een jaartje of 20 dan kunnen we mischien 500 of 600Wp panelen gaan krijgen.
maar helaas mijn kristallen bol is erg wazig als ik er naar probeer te kijken.
@Kuusj
niet delen door oppervlakte, maar juist maal het oppervlakte.
dus 1,64m2 met 1000W/m2 = 1640W per paneel.
lol, snel antwoord, snelle fout.
maar goed 1640W per paneel, en daar 21% van komt wel ongeveer neer op je aantal Wp.
(staat er in je specs van de panelen geen cel rendement of paneel rendement?
meestal wel bij de betere panelen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik ben sowieso geen rekenwonder, dus dat zat er wel dik in haha. (daarnaast helpt 35 graden buiten ook niet voor mijn hoofd, en de hitte is ook slecht voor de opbrengst natuurlijkmigjes schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:35:
[...]
lol, snel antwoord, snelle fout.![]()
maar goed 1640W per paneel, en daar 21% van komt wel ongeveer neer op je aantal Wp.![]()
(staat er in je specs van de panelen geen cel rendement of paneel rendement?
meestal wel bij de betere panelen.)
In de specs van mijn panelen staat 21% efficiëntie. Wie weet waar we over een paar jaar zitten.
Ik denk erover om bij het bestellen van de SMA Tripower ook een 3-fase energiemeter te kopen, zelfde merk.
https://www.mg-solar-shop...0-SMA-EnergiezAehler.html
Is dat wat? Die krengen zijn best prijzig, ca €260 ex, aar het lijkt mij handig (en leuk) om die meetdata erbij SMA in de portal te hebben. En nu ik toch bezig ben.... Zijn er voor SMA nog meer dingen die ik moet bestellen voor metering?
https://www.mg-solar-shop...0-SMA-EnergiezAehler.html
Is dat wat? Die krengen zijn best prijzig, ca €260 ex, aar het lijkt mij handig (en leuk) om die meetdata erbij SMA in de portal te hebben. En nu ik toch bezig ben.... Zijn er voor SMA nog meer dingen die ik moet bestellen voor metering?
@mebrein
Als je zoveel geld uitgeeft aan een SMA metertje, kun je dan niet beter deze nemen?
https://www.mg-solar-shop...anager-2-0-SMA-HM-20.html
Ik hou het op eigen monitoring met een raspberry pi
m-bus: https://www.elektrowelt-z...-schnittstelle-mid-k.html
Kan ik hetzelfde mee.
En de SMA zelf is ook uit te lezen via modbus tcp/ip
Maar zo een SMA meter is wellicht leuk als je er ook nog een Sunny boy storage bij koopt met batterijen.
Als je zoveel geld uitgeeft aan een SMA metertje, kun je dan niet beter deze nemen?
https://www.mg-solar-shop...anager-2-0-SMA-HM-20.html
Ik hou het op eigen monitoring met een raspberry pi
m-bus: https://www.elektrowelt-z...-schnittstelle-mid-k.html
Kan ik hetzelfde mee.
En de SMA zelf is ook uit te lezen via modbus tcp/ip
Maar zo een SMA meter is wellicht leuk als je er ook nog een Sunny boy storage bij koopt met batterijen.
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2018 18:10 ]
@AUijtdehaag Dat is een mooi metertje en een stuk goedkoper ook! Ik denk dat ik dan ook voor de raspi ga. Ik heb laatst Prometheus en Grafana voor monitoring ingezet. Leuke materie en meten is weten. En dan wat leuke flows in de Homey proppen....
Ik snap er niet dat mensen bij oxio ea terecht komen als greenchoice eigenlijk de teruglever kampioen is met de prijs.reneeke1970 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 12:14:
[...]
Vul het in bij gas licht punt com en je weet het.
Green choice betaald 13.3 cent terug aan mij
@mebrein
Raspberry pi, node-red en de SMA aan het netwerk is eigenlijk al voldoende om hem uit te lezen via modbus tcp/ip iedere 10 seconden.
https://snapshot.raintank...1HZn9vP8A1ObVf8A3lVUz73Sq
Maar ik heb ook 2 finders in de groepenkast zitten. 1 voor opwek en 1 voor verbruik.
En als je 1 fase hebt:
https://www.elektrowelt-z...ttstelle-mid-konform.html
Of je gaat voor eastron Modbus RTU (zelf geen ervaring mee)
https://nl.aliexpress.com...8.100006.5.13a96139kWXW0X
En M-bus en modbus is niet hetzelfde...
M-bus adapter
Ook te gebruiken voor een kamstrup warmtemeter met m-bus
Raspberry pi, node-red en de SMA aan het netwerk is eigenlijk al voldoende om hem uit te lezen via modbus tcp/ip iedere 10 seconden.
https://snapshot.raintank...1HZn9vP8A1ObVf8A3lVUz73Sq
Maar ik heb ook 2 finders in de groepenkast zitten. 1 voor opwek en 1 voor verbruik.
En als je 1 fase hebt:
https://www.elektrowelt-z...ttstelle-mid-konform.html
Of je gaat voor eastron Modbus RTU (zelf geen ervaring mee)
https://nl.aliexpress.com...8.100006.5.13a96139kWXW0X
En M-bus en modbus is niet hetzelfde...
M-bus adapter
Ook te gebruiken voor een kamstrup warmtemeter met m-bus
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2018 18:50 ]
Goedkoper is mij nog niet gelukt, elk jaar wordt het weer bekeken.Cranberry schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:42:
@Supertip als je geen of een beperkt overschot hebt, kan het heel goed dat je voordeliger uit bent bij andere energieleveranciers. Daarnaast speelt je gasverbruik ook een rol.
Beperkt overschot en gas.
Veel mensen vergeten te kijken wat je aan lidmaatschap kosten betaald van je energie club.
Als je daar naar kijkt snap je ook dat met lagere energie kosten je op een hogere rekening uitkomt.
Goede suggestie echter is de totale opbrengst tussen omvormer en de app/portal gelijk. De jaaropbrengst is lager terwijl dit dus niet mogelijk zou moeten zijn.wizzopa schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 12:23:
[...]
Welke hoeveelheid geeft hij aan in je app en je portal, ik denk Year.
Met de problemen die je ondervind met het aanmelden van je omvormer bij Solaredge zou ik de leverancier om opheldering vragen. Het lijkt er op dat de omvormer al eerder is aangemeld en dat hij daar ook het verschil tussen Total en Year heeft opgewekt.
Die foutmelding is duidelijk toch? Jij voert een serienummer in dat al aan een andere portal behoort. Dus of je voert het verkeerde nummer in, of je hebt een gebruikte omvormer die al ergens geregistreert staat of iemand heeft ooit per ongeluk jouw serienummer aan een portal gekoppeld.Michiel193 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:27:
[afbeelding]
[afbeelding]
Check het nummer wat je daar hebt staan eens op je omvormer, of dat echt wel klopt.
Voor wat betreft de totaalstanden, kreeg je het wel met 0 op de teller? Dat kan namelijk corresponderen met punt 2 van mijn uitleg hierboven.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Nou ik heb daar ook gekeken want ik ben nog steeds bij Nuon, maar het vastrecht was bij Greenchoice hoger, dus als ik dat meereken maakt het niks uit, Nuon of Greenchoice.Supertip schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:33:
[...]
Ik snap er niet dat mensen bij oxio ea terecht komen als greenchoice eigenlijk de teruglever kampioen is met de prijs.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
En PowerPeers levert nog meer op als je een netwerk hebt met peers.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Vastrecht nog minder dan 19,- ?No Hands schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 19:52:
[...]
Nou ik heb daar ook gekeken want ik ben nog steeds bij Nuon, maar het vastrecht was bij Greenchoice hoger, dus als ik dat meereken maakt het niks uit, Nuon of Greenchoice.

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 26-07-2018 20:59 ]
Foutmelding is zeker duidelijk, echter zie je onder de foutmelding ook mij installatie staan, deze portal is gewoon te benaderen. Dus ik verwacht dat hier de foutmelding vandaan komt? Echter is het mij onduidelijk hoe dan deze extra info aan te vullen. En totaal opbrengst omvormer en portal/app komen overeen. Alleen de jaaropbrengst is lager, een gebruikte omvormer is dus niet waarschijnlijk?No Hands schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 19:48:
[...]
Die foutmelding is duidelijk toch? Jij voert een serienummer in dat al aan een andere portal behoort. Dus of je voert het verkeerde nummer in, of je hebt een gebruikte omvormer die al ergens geregistreert staat of iemand heeft ooit per ongeluk jouw serienummer aan een portal gekoppeld.
Check het nummer wat je daar hebt staan eens op je omvormer, of dat echt wel klopt.
Voor wat betreft de totaalstanden, kreeg je het wel met 0 op de teller? Dat kan namelijk corresponderen met punt 2 van mijn uitleg hierboven.
Is het een keer gebeurd dat je omvormer op het eind van een dag een keer spanningsloos geweest is?Michiel193 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:26:
[...]
Foutmelding is zeker duidelijk, echter zie je onder de foutmelding ook mij installatie staan, deze portal is gewoon te benaderen. Dus ik verwacht dat hier de foutmelding vandaan komt? Echter is het mij onduidelijk hoe dan deze extra info aan te vullen. En totaal opbrengst omvormer en portal/app komen overeen. Alleen de jaaropbrengst is lager, een gebruikte omvormer is dus niet waarschijnlijk?
Op een dag van rond de 33kWh. Of vaker gebeurd, indien 33 kWh op 1 dag niet mogelijk is met jouw set.
Dan is de data gedurende de dag wel op de portal gekomen, maar op de omvormer zelf is de dagopbrengst gereset naar 0.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic