Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.959 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb op de garage nog een beetje ruimte. En nu vroeg ik me af of dit op dezelfde omvormer zou passen. Ik heb de volgende setup:
18 x 300wp panelen incl. Solaredge Optimizers
Solaredge 5kWh omvormer. Alles ligt pal op zuid, maar de garage staat een stukje naar achter. Zodoende lijkt me dat bijvoorbeeld 4 extra panelen eerder energieopwekken, rond de middag een piek zullen hebben en dan de rest van de 18 overblijven.

Zou ik dan uitkomen met 4 x 300wp incl. omvormer erbij?

Stats: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=66926

Dit ivm een aankomende warmtepomp en koken op electra. Dagverbruik is gemiddeld 12 kWh.

[ Voor 12% gewijzigd door Kecin op 20-07-2018 10:24 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:15
Er valt me toch nog iets op wat betreft mijn verbruik. Ik aggregeer mijn overzichten op het kwartier. Nu hebben we vanochtend om 9:30 een theepot gevuld met kokend water uit de heetwaterkraan. Over dat kwartier heen is er 320Wh opgewekt. De close-in boiler heeft 210Wh verbruikt. Van die 210Wh wordt er toch nog 50Wh uit het net getrokken, terwijl er dus over die periode dus 320Wh beschikbaar was. In diezelfde periode is er ook nog 160Wh teruggeleverd.

Afgelopen maandag om 14:00 hetzelfde verhaal. De wasmachine is toen aan geweest:
590Wh opgewekt
480Wh verbruikt
80Wh uit het net gehaald

Ook hier zou er genoeg opbrengst moeten zijn om de wasmachine te bedienen.

Met dit weer is de opbrengst vrij constant. Zijn die stroompieken dan zo riant dat mijn PV opbrengst dat niet kan dekken? Als dat zo is, dan zou een kleine accu soelaas kunnen bieden. Eentje die niet zorgt voor de stroom 's avonds, maar eentje die nét die pieken kan aanvullen zodat er niet van het net getrokken hoeft te worden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

CurlyMo schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:30:
Er valt me toch nog iets op wat betreft mijn verbruik. Ik aggregeer mijn overzichten op het kwartier. Nu hebben we vanochtend om 9:30 een theepot gevuld met kokend water uit de heetwaterkraan. Over dat kwartier heen is er 320W opgewekt. De close-in boiler heeft 210W verbruikt. Van die 210W wordt er toch nog 50W uit het net getrokken, terwijl er dus over die periode dus 320W beschikbaar was. In diezelfde periode is er ook nog 160W teruggeleverd.

Afgelopen maandag om 14:00 hetzelfde verhaal. De wasmachine is toen aan geweest:
590W opgewekt
480W verbruikt
80W uit het net gehaald

Ook hier zou er genoeg opbrengst moeten zijn om de wasmachine te bedienen.

Met dit weer is de opbrengst vrij constant. Zijn die stroompieken dan zo riant dat mijn PV opbrengst dat niet kan dekken? Als dat zo is, dan zou een kleine accu soelaas kunnen bieden. Eentje die niet zorgt voor de stroom 's avonds, maar eentje die nét die pieken kan aanvullen zodat er niet van het net getrokken hoeft te worden.
Ik moet zeggen dat soms mijn rendement een aantal minuten echt dropt bij een kleine wolk icm hele warme temperatuur. Wellicht even de bewolking in de gaten houden. Zelfs kleine wolkjes hebben meer invloed dan ik dacht.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10
@CurlyMo je moet weten hoeveel energie is opgewekt resp. verbruikt. Dat geef je weer in (k)Wh bijv. Alleen het opgenomen of geleverde vermogen zegt niet zoveel.

Ik denk dat je boiler kortstondig bijv. 2000W heeft gebruikt, terwijl je panelen nog niet dat vermogen hebben kunnen leveren. Er wordt dan dus een deel uit het net gehaald. Pas als je zeker weet dat je panelen continu meer Watts leveren dan je apparaten verbruiken, kun je zeggen dat je volledige op zonneenergie hebt gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Cranberry schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:36:
@CurlyMo je moet weten hoeveel energie is opgewekt resp. verbruikt. Dat geef je weer in (k)Wh bijv. Alleen het opgenomen of geleverde vermogen zegt niet zoveel.

Ik denk dat je boiler kortstondig bijv. 2000W heeft gebruikt, terwijl je panelen nog niet dat vermogen hebben kunnen leveren. Er wordt dan dus een deel uit het net gehaald. Pas als je zeker weet dat je panelen continu meer Watts leveren dan je apparaten verbruiken, kun je zeggen dat je volledige op zonneenergie hebt gedraaid.
Je hebt gelijk. Ik had Wh moeten schrijven. Het ging immers over het aantal watt over een periode. Zijn zulke pieken af te vangen met een kleine UPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54
CurlyMo schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:39:
[...]

Je hebt gelijk. Ik had Wh moeten schrijven. Het ging immers over het aantal watt over een periode. Zijn zulke pieken af te vangen met een kleine UPS?
Nee want het gaat om power pieken, een UPS schakelt pas in bij uitval van de spanning.

[ Voor 18% gewijzigd door stormfly op 20-07-2018 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41
eigenlijk zijn beiden belangrijk. Het feit dat je over een kwartier meer energie hebt opgewekt, dan je hebt verbruikt, betekent niet dat je op elk moment genoeg vermogen had.
als je bv 2KWh opwekt over een uur, leveren je panelen gemiddeld 2KW. Als je waterkoker kortstondig 3KW nodig heeft, zal je dus 1KW uit het net moeten trekken voor een korte periode. Per saldo lever je dan terug.

Dit zou je in theorie inderdaad met een accu kunnen opvangen. Echter met de huidige salderingsregeling, levert dat je helemaal niets op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
borft schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:45:
Dit zou je in theorie inderdaad met een accu kunnen opvangen. Echter met de huidige salderingsregeling, levert dat je helemaal niets op!
Natuurlijk, maar we kijken verder dan 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41
CurlyMo schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:47:
[...]

Heel goed! vind ik ook erg interessant inderdaad. Maar eigenlijk wil je dan dus een accu hebben die genoeg capaciteit heeft, zodat je, in ieder geval in de zomer, ook voor 's avonds genoeg kunt opslaan. Ik denk trouwens ook dat je dan een iets andere installatie nodig hebt, mogelijk ook een andere omvormer, dis alles integreert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-10 10:30
Kecin schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:23:
Ik heb op de garage nog een beetje ruimte. En nu vroeg ik me af of dit op dezelfde omvormer zou passen. Ik heb de volgende setup:
Solaredge 5kWh omvormer. Alles ligt pal op zuid, maar de garage staat een stukje naar achter. Zodoende lijkt me dat bijvoorbeeld 4 extra panelen eerder energieopwekken, rond de middag een piek zullen hebben en dan de rest van de 18 overblijven.

Dit ivm een aankomende warmtepomp en koken op electra. Dagverbruik is gemiddeld 12 kWh.
Ik zou gewoon nog 4 stuks erbij leggen op je huidige omvormer. Als ik bijvoorbeeld naar 15 juli kijk, zie ik dat je maximaal 4200W opwekt, dus met 4 panelen erbij zou je wellicht een beetje aftoppen, maar het zal heel wat extra op kunnen leveren. ;)

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:49
CurlyMo schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:47:
[...]

Schaf dan ook even andere omvormer aan. En zoek een accu die de piek van 3000 watt kan leveren, want alleen kWh heb je niks aan. Voor een duizendje of tien ben je de man, en na zeven jaar accu vervangen voor duizendje of zeven, komt vast helemaal goed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Kecin schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:23:

Op je omvormer mag maximaal 6750Wp en 22x200 = 6600Wp.
Hij zal ietsje toppen wellicht maar dat weegt niet op tegen een nieuw omvormer.

Dus 4 er bij leggen zou ook mijn optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:43

de Peer

under peer review

TweakersAddict schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:26:
Graag gedaan hoor, daarom lezen we mee hier.

Dat goed contact maken van klem op paneel doen ze voor een paar dagen. Ook hier weer twee verschillende materialen dus bijbehorende verschillende oppervlakte spanningen en een beetje regen en bingo, ze slaan wit uit. (en hier moet je uiteraard geen vet tussen doen :-) )

Dus paneeltjes met aardbout eff aansluiten op vereffeningspunt op de rails. Doorrijgen, van de ene rails naar de andere. Dus vereffeningspunt > rails > panelen > paneel > paneel > rails als voorbeeld.

Goede panelen hebben 4 aansluitingen voor een aardbout. Daar op die plekken is de coating dunner. De aardbout heeft twee kleine uitstekende pennen die in het alu drukken en bij het aandraaien van de moer zo goed kontakt maken.

[...]
De vereffening blijft een lastig verhaal vanwege de vele meningen en het feit dat in de praktijk bijna iedereen het 'verkeerd' lijkt te doen.

Wat ik nu van plan ben:
-Vertinde koperdraad 6mm gebruiken en hiermee alle rails verbinden.
-Elk paneel aan een rails verbinden met een stukje vertinde koperdraad 6mm (zodat bij verwijderen 1 paneel, de rest nog steeds verbonden is)
-Zelftappende schroef (verzinkt) door rails/frame boren. Dat moet goed genoeg contact (Zink+alu) maken toch? Tandveerring + grafietvet dus niet meer nodig lijkt me?
-De vertinde koperdraad aan zelftappende schroef verbinden d.m.v. een oogje/loopje. Hier zijn mooiere oplossingen voor maar dat maakt het gelijk een stuk duurder. Een oogje crimpen kan niet zomaar toch met harde kern draad?

Zou dat O.K. zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:40
ApC_IcE schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:08:
[...]

Op je omvormer mag maximaal 6750Wp en 22x200 = 6600Wp.
22x200=4400

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@audiojunk hij bedoelt 22x300 (er zijn reeds 18 panelen van 300Wp en er komen er mogelijk 4 van 300Wp bij) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Laatst online: 15:45
Ik heb een nieuwe woning gekocht. De woning wordt grondig gerenoveerd. De dakbedekking wordt vernieuwd en alle schouwen worden afgebroken. Ik heb enkel op het noordwesten van het huis een buur en dus op een verlichtingspaal na geen schaduw op het dak. Ik wil op termijn fotovoltaïsche panelen en zonnecollecteren plaatsen.

Ik heb een schilddak, dus vier dakdelen, met een hellingshoek van 40°.
Dakdeel A: 80m², oriëntatie 39° (NO)
Dakdeel B: 24m², oriëntatie 309° (ZO)
Dakdeel C: 90m², oriëntatie 219° (ZW)
Dakdeel D: 60m², oriëntatie 129° (NW)

Ik woon in België :)B , onderstaande is dan belangrijk:
- ik betaal een belasting op basis van het vermogen van de omvormer (ongeveer €100 per kW/jaar), dus ik heb incentive om de opwek te spreiden gedurende de dag (ook goed als salderen hier wordt afgeschaft. Er worden nu al verplicht slimme meters geïnstalleerd)
- ik krijg geen cent terug voor stroom die ik teruglever. Als ik op jaarbasis meer opwek dan verbruik, ben ik dat gewoon kwijt, dus ik heb geen incentive om meer opwekcapaciteit te voorzien dan mijn verwacht verbruik (integendeel, als ik meer panelen leg heb ik een grotere omvormer en kost het me geld 7(8)7 ) Ik ga uit van een jaarverbruik van 3500kWh.

Sowieso was ik van plan om te gaan voor een oost-westopstelling in plaats van alle panelen naar het zuiden te richten. Het huis dat ik gekocht heb staat echter 39° scheef op noord-zuidas en ik heb vier dakdelen.

Zelf dacht ik eraan om de opwek te spreiden over dakdelen A, B en C, maar dan heb ik wel een omvormer met capaciteit voor drie strings nodig. Het dakdeel D lijkt mij te ongunstig door de oriëntatie en de schaduwvorming van mijn buren bij laagstaande zon. Dat huis staat 7-8m naast mijn huis, maar het dak van de buren is wel ongeveer 2 meter hoger. Andere oplossing is om gewoonweg panelen op dakdeel A en C te leggen. Moet ik dan ook een paneel extra voorzien op het minder gunstig georiënteerde dakdeel A?

Ik dacht aan Panasonic Kuro all black (HIT N325K) omdat ik ook een donkere dakbedekking zal hebben. Voor de omvormer dacht ik aan een SMA met een zo klein mogelijk vermogen. Net omdat het kleine vermogen dan zwaar belast gaat worden, kies ik liever voor een kwalitatieve omvormer. Uitlezen is uiteraard een plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@SchumiFAST
De Panasonic kuro zijn 57 Vmpp.
Je komt al vrij snel aan 350 Vmpp voor een 1-fase omvormer en zal dus stringen met panelen parallel moeten zetten over 1 ingang.
Op zich niet zo een probleem. Als er maar evenveel panelen in een string zitten.

Je kan ook stringen met panelen parallel zetten, die in een ander vlak liggen.
Als alle panelen in die string maar dezelfde kant op kijken.
Dus 2x mppt kan, echter hoeveel panelen kun je kwijt en kan je gelijke strings maken.

Voor 3-fase zijn nu ook "kleinere" SMA'S vanaf 3 kW. Daar is ideaal 580 Vmpp, dus meer panelen in 1 string.
https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/

Ik kan SMA's (zelf) uitlezen via Modbus TCP (en node-red) of via SBFSpot

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2018 14:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:42:
@SchumiFAST
De Panasonic kuro zijn 57 Vmpp.
Je komt al vrij snel aan 350 Vmpp voor een 1-fase omvormer en zal dus stringen met panelen parallel moeten zetten over 1 ingang.
Op zich niet zo een probleem. Als er maar evenveel panelen in een string zitten.

Je kan ook stringen met panelen parallel zetten, die in een ander vlak liggen.
Als alle panelen in die string maar dezelfde kant op kijken.
Dus 2x mppt kan, echter hoeveel panelen kun je kwijt en kan je gelijke strings maken.

Voor 3-fase zijn nu ook "kleinere" SMA'S vanaf 3 kW. Daar is ideaal 580 Vmpp, dus meer panelen in 1 string.
https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/

Ik kan SMA's (zelf) uitlezen via Modbus TCP (en node-red) of via SBFSpot
Is maar de vraag of die al op de Belgische lijst staan ter goedkeuring....
Pff 1150 euro, koop je drie goodwe 1 kw voor, heb je ook drie fase.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Scherp 22x300 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
SchumiFAST schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:32:
Ik heb een nieuwe woning gekocht. De woning wordt grondig gerenoveerd. De dakbedekking wordt vernieuwd en alle schouwen worden afgebroken. Ik heb enkel op het noordwesten van het huis een buur en dus op een verlichtingspaal na geen schaduw op het dak. Ik wil op termijn fotovoltaïsche panelen en zonnecollecteren plaatsen.

Ik heb een schilddak, dus vier dakdelen, met een hellingshoek van 40°.
Dakdeel A: 80m², oriëntatie 39° (NO)
Dakdeel B: 24m², oriëntatie 309° (ZO)
Dakdeel C: 90m², oriëntatie 219° (ZW)
Dakdeel D: 60m², oriëntatie 129° (NW)

Ik woon in België :)B , onderstaande is dan belangrijk:
- ik betaal een belasting op basis van het vermogen van de omvormer (ongeveer €100 per kW/jaar), dus ik heb incentive om de opwek te spreiden gedurende de dag (ook goed als salderen hier wordt afgeschaft. Er worden nu al verplicht slimme meters geïnstalleerd)
- ik krijg geen cent terug voor stroom die ik teruglever. Als ik op jaarbasis meer opwek dan verbruik, ben ik dat gewoon kwijt, dus ik heb geen incentive om meer opwekcapaciteit te voorzien dan mijn verwacht verbruik (integendeel, als ik meer panelen leg heb ik een grotere omvormer en kost het me geld 7(8)7 ) Ik ga uit van een jaarverbruik van 3500kWh.

Sowieso was ik van plan om te gaan voor een oost-westopstelling in plaats van alle panelen naar het zuiden te richten. Het huis dat ik gekocht heb staat echter 39° scheef op noord-zuidas en ik heb vier dakdelen.

Zelf dacht ik eraan om de opwek te spreiden over dakdelen A, B en C, maar dan heb ik wel een omvormer met capaciteit voor drie strings nodig. Het dakdeel D lijkt mij te ongunstig door de oriëntatie en de schaduwvorming van mijn buren bij laagstaande zon. Dat huis staat 7-8m naast mijn huis, maar het dak van de buren is wel ongeveer 2 meter hoger. Andere oplossing is om gewoonweg panelen op dakdeel A en C te leggen. Moet ik dan ook een paneel extra voorzien op het minder gunstig georiënteerde dakdeel A?

Ik dacht aan Panasonic Kuro all black (HIT N325K) omdat ik ook een donkere dakbedekking zal hebben. Voor de omvormer dacht ik aan een SMA met een zo klein mogelijk vermogen. Net omdat het kleine vermogen dan zwaar belast gaat worden, kies ik liever voor een kwalitatieve omvormer. Uitlezen is uiteraard een plus.
panasonic of sma, boeit mij niet zo, gebruik wat het beste aansluit op je huis en de regels, dan komt het wel goed.

ik zal beginnen te vertellen wat ik heb, daar heb je al veel aan.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
en deze 6430Wp zit op maar een 4kW omvormer.

dit is een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
je ziet mooi dat oost om 10:30 zijn top bereikt en west doet dit om 15:30.

de 1ste 2 dagen van deze maand heb ik mijn hoogste dag opbrengst gehaald.
40,5kWh op 1 dag.
die dag had 16 uur zon licht, het eerste uur heb ik schaduw van een kerk en het laatste uur van een boom.
dus is 14 uur heb ik 40,5kWh opgewekt dus een gemiddelde van 2892W >:)
best wel cool voor maar een 4000W omvormertje. >:)

op oost heb ik 2 stringen, die parallel op 1 mpp zitten.
1 string staat op 15 graden en de andere op 45 graden.
(nadeel van parallel is dat de 2 stringen even veel cellen moeten hebben(dus even veel panelen) per string)

dus met die gegevens kun je voor je zelf een hele leuke set bedenken. ;)
je wil 3500kWh, dus je wil een set die +/-3700kWh per jaar doet (een klein beetje extra voor veranderende gebruiken en verschillende jaren, het kan een beetje wisselen per jaar wat de opbrengst is.)

een set met op iedere dak deel(4x) zal ongeveer gemiddeld 75% opwekken.
dus 3700kWh/75*100 = 4933Wp is wat je op dak wil hebben.
dit is 4 delen (ieder dak deel een setje):
4933Wp / 4 = 1233Wp per dak deel.
wat +/- 4x panasonics van 320Wp maakt.
(je moet haast wel naar panasonic, dat zijn panelen die +/-58Vmpp leveren.
veel andere panelen leveren maar +/-32Vmpp en dan kun je die korte strings niet mee maken.
maar kunt ook nog kijken naar sunpower(of benQ die een sunpower clone heeft))

de 4 strings koppel je aan elkaar parallel
(met een diode box of andere oplossing)
en zet je op een SMA Sunny Boy 1.5 (maar mag ook een ander merk zijn.)
dan betaal je maar 1,5x domme belasting en je wekt nog +/-3500kWh per jaar op. >:)
(ik zou dit wel durven, het is wel aftoppen en niet een optie die werkt in Nederland.)

edit:
als het zonnig stralend weer is dan levert de set die in de zon licht veel op.
maar panelen in de schaduw doen dan bijna niks.
is het niet zonnig maar een lichte bewolking.
dan leveren alle panelen niet veel op, maar wel 2x zoveel als ze op een zonnige dag in de schaduw liggen.
dit komt door de reflectie op de wolken.
ook de richting die ze dan opkijken maakt niet veel meer uit. ;)
dus alle 4 de setjes leveren dan +/- 150 tot 250W.
wat zelfs bij bewolking nog een 500 tot 1000W kan zijn >:)
dat vind zo een klein omvormertje nog lekker ook. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 20-07-2018 15:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:59:
[...]

Is maar de vraag of die al op de Belgische lijst staan ter goedkeuring....
Pff 1150 euro, koop je drie goodwe 1 kw voor, heb je ook drie fase.....
Is duurder dan toch... kost ook nog 3x een zekeringautomaat en 3x aparte bekabeling...
en dan heb je dit: Probleem Goodwe omvormer offline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:56:
[...]

Is duurder dan toch... kost ook nog 3x een zekeringautomaat en 3x aparte bekabeling...
en dan heb je dit: Probleem Goodwe omvormer offline
Één kabel die door lust naar één automaat.
En dat probleem kwam door nieuwe Europese server. En ook totaal niet belangrijk want jij gaat hem toch overhalen om rechtstreeks de data er uit te trekken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:02
Ik heb meegedaan aan de aanbesteding van Vereniging Eigen Huis, VEH. Die is gewonnen door Gutami (Taurus is denk ik de uitvoerder)
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze club.
Bij ons werd de schouw gedaan door een monteur die door z'n rug was gegaan, en die kwam met een iPad een een laddertje dat niet eens tot de dakgoot reikte. Uit een dakraam hangend, kwam hij tot de conclusie dat het net moest kunnen met 9 panelen. Hij wierp een blik in de meterkast en vertelde dat de meter moet worden vervangen door een slimme en er moest een uitschakelaar.
ik zou een binnen 14 dagen een schouwrapport krijgen, maar dat duurde weer 3 weken. Ook andere toezeggingen van Gutami over termijn waren ook al niet nagekomen.

Kortom is heb niet zo'n beste indruk van deze club en vraag mij af of ik er wel mee in zee moet gaan. Zeker als ik de enkele niet zo beste berichten over Gutami/Taurus lees..

Ik ben benieuwd naar ervaringen met deze club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hendrik55
Volgens mij kan je beter zelf een fotonenboer uitzoeken ipv via VEH
Dan heb je ook de nieuwste panelen ipv de "wat oudere modellen"
Offerte Vereniging eigen huis zonnepanelen SolarNRG
Offerte Vereniging Eigen Huis zonnepanelen Enie.nl

In welke regio woon je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Grr. Zitten we echt in een tijdperk van zo veel mogelijk wollige inhoudsloze woorden? Zijn er nog websites te vinden waar je gewoon kunt zien wat voor paneel je krijgt, hoeveel Wp en wat het kost? Overal gelikte sites waar je wordt doodgegooid met gemiddelden, met "sets van 8 panelen voor 2000 kWh" of "klik hier voor een offerte".
Nee! Dat wil ik niet! Zelfs solarNRG doet aan die ongein mee :(

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Maasluip schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:39:
Grr. Zitten we echt in een tijdperk van zo veel mogelijk wollige inhoudsloze woorden? Zijn er nog websites te vinden waar je gewoon kunt zien wat voor paneel je krijgt, hoeveel Wp en wat het kost? Overal gelikte sites waar je wordt doodgegooid met gemiddelden, met "sets van 8 panelen voor 2000 kWh" of "klik hier voor een offerte".
De installateur bij ons http://mitchellvandermeij.nl/ is zo'n persoon. Men kan van mening verschillen over de kwaliteit spullen die hij levert, maar hij is tenminste transparant :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Maasluip schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:39:
sun-solar.nl
Solar-bouwmarkt.nl
jenm-zonnepanelen.nl
solar-outlet.nl
winkelman-zonnepanelen.nl
Ben er vast nog een aantal vergeten.. maar dat zijn een paar voorbeelden waar je wat prijzen kunt vergelijken.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:58
Beste medetweakers,

Zonnepanelen gelegd, en moet nu een PV verdeler aanschaffen om geen extra leiding te hoeven trekken. De vraag is of deze PV verdeler installatie-automaten of aardlekautomaten moet bevatten.

De configuratie is (vanuit de voedingszijde netbeheerder gezien):
aardlekschakelaar - over twee groepen, waarvan 1 de wasmachine groep, met smeltzekering 16A; dan gaan we de meterkast uit naar de zolder, waar de wasmachine aansluiting zit, die komt op de "hoofd" aansluiting van de PV verdeler, daar zitten dan twee automaten in, 1 gaat naar de omvormer, een Goodwe 3600 D-NS, de andere naar twee in de PV verdeler ingebouwde contactdozen, waarop de wasmachine en een ventilatie-unit op aangesloten worden.

Ik zou zeggen, omdat de zaak al via een (jaren 80) aardlekschakelaar aangesloten zit, zijn twee installatie-automaten voldoende. Wat zeggen de experts en ervaringsdeskundigen? Toch aardlekautomaat erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 17:26:
@Hendrik55
Volgens mij kan je beter zelf een fotonenboer uitzoeken ipv via VEH
Dan heb je ook de nieuwste panelen ipv de "wat oudere modellen"
Offerte Vereniging eigen huis zonnepanelen SolarNRG
Offerte Vereniging Eigen Huis zonnepanelen Enie.nl

In welke regio woon je?
Wij wonen in de Achterhoek, Gelderland dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Ik blijf een < www.watbenjedan.nl > wat dat aangaat...
ApC_IcE schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 07:37:
[...]

Je hebt ook een edit knop. In plaats van alles als nieuwe post te doen. ;)

Zie tekst bij quickreply:

Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Als je de panelen als een U hebt aangesloten zijn het twee korte draden, das toch prima. Je hebt ze zo kort als mogelijk gehouden en geen overbodige lussen.

Dr is nog een truuk om dit op te lossen, namelijk het omwikkelen (mee vlechten) van een extra aardkabel (moet wel op een echt laagohmig aardpunt gemonteerd worden) om de DC kabels heen. Tenminste wat er buiten door het dak steekt van de DC kabels. Binnenshuis kan de kabel gewoon meelopen naast de DC- en DC+ kabel.

Deze extra aardkabel niet aansluiten op de rails of panelen (daar dus afdoppen met kneedbaar rubber ter voorkoming van inkruiping van vocht). Alleen op het aardpunt bij de meterkast. Zo kunnen common-current (stromen opgepikt aan de buitenzijde van de DC kabels) op een veilige manier worden afgevoerd.

Dit gaat wel ver in de materie maar is een perfecte manier om dit probleem van inductie-lussen aan de pakken.
Andre1973 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 00:36:
[...]

Nou, dat hangt natuurlijk af van het veld, maar wij plaatsen i.v.m. inductie tijdens bliksem de + en de min redelijk langs elkaar. Dus dat geeft wellicht wel een lange en een korte kabel als het in een lijn ligt; namelijk de korte gaat direct aan het eerste paneel, de kabels van de panelen vormen de heen weg en de lange kabel die retour gaat gaat er min of meer parallel langs.
Maar heb je 2 rijen onder (schuin dak) elkaar en vormen de kabels aan de panelen een liggende U, dan moet daar een kabel min of meer parallel langs liggen, en niet 2 korte kabels gebruiken, een aan de boven en een aan de onder rij.
Je moet het oppervlak van de lus tussen de + en de - zo klein mogelijk maken, dat zorgt voor zo min mogelijk spanningsverschil tijdens een inslag, en daarmee minimaliseer je de schade (dat is het idee).
Of je blij moet zijn dat jouw systeem niet direct kapot gaat bij een zeer nabije bliksem inslag, maar mischien wel een opdonder krijgt en een 1/2 jaar later alsnog de geest geeft (en er dan niemand schade claimt, en een 1/2 jaar eerder de 1/2 buurt) is de vraag.
Persoonlijk denk ik dat als de bliksem dichtbij inslaat en er vast meer schade is, dan krijg je makkelijk een vers systeem.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hendrik55
http://www.winkelman-zonnepanelen.nl/ ?
Maar misschien is het handig om hier (of in een eigen topic) even wat gegevens uit te wisselen.
Een paar fototjes, afmetingen, windrichting, schaduw, 1-of 3-fase aansluiting, meterkast en meter fototje, etc

[ Voor 81% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2018 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik55
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:32:
@Hendrik55
http://www.winkelman-zonnepanelen.nl/ ?
Maar misschien is het handig om hier (of in een eigen topic) even wat gegevens uit te wisselen.
Een paar fototjes, afmetingen, windrichting, schaduw, 1-of 3-fase aansluiting, meterkast en meter fototje, etc
Winkelman ziet er goed uit, misschien moet ik daar maar eens contact mee opnemen en een offerte vragen. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Hendrik55 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:43:
[...]

Winkelman ziet er goed uit, misschien moet ik daar maar eens contact mee opnemen en een offerte vragen. Bedankt voor de tip.
Ik heb ze twee keer om advies gevraagd. Nooit 1 reactie gekregen. Het zal vast een technisch defect zijn 😇

Wil je eens laten weten of mails beantwoorden of gewoon te druk zijn oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26

timovd

Voorsprong door techniek

Offerte opvragen bij Thijs Winkelman heeft geen zin. Bellen voor advies en vragen kan prima. Laatst voor een tweede keer een bestelling gedaan. Levering gaat verder goed.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou ja zeg....
Dan https://www.solar-bouwmarkt.nl/ en zelfmontage of http://www.sun-solar.nl/ en laten doen?
Of misschien zonnekompas utrecht (ook geen kontakt?)
De situatie is dus nog niet veel verbeterd met winkelman?

(sorry guys. ik monteer het zelf wel....iemand nog tips aan @Hendrik55 ?)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2018 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
timovd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:01:
Offerte opvragen bij Thijs Winkelman heeft geen zin. Bellen voor advies en vragen kan prima. Laatst voor een tweede keer een bestelling gedaan. Levering gaat verder goed.
Zijn dat allemaal eenmans zaken? jenm, winkelman, sun-solar?

JenM is wel fijn met mail contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:20:
[...]
Zijn dat allemaal eenmans zaken?
Denk het niet, maar de prijzen staan wel online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:06:
Nou ja zeg....
Dan https://www.solar-bouwmarkt.nl/ en zelfmontage of http://www.sun-solar.nl/ en laten doen?
Of misschien zonnekompas utrecht (ook geen kontakt?)
De situatie is dus nog niet veel verbeterd met winkelman?

(sorry guys. ik monteer het zelf wel....iemand nog tips aan @Hendrik55 ?)
Meneer @Hendrik55 ,mijn tip aan u is het inhuren van de heer @AUijtdehaag ,u kunt geen betere vakman krijgen...
Hij heeft vast ooit wel eens vakantie...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
Mijn ervaring is ook dat je bij Winkelman erg lang kunt wachten op een offerte. Eerder dit jaar moest ik er wel een keer of 3 achteraan bellen. Sun-solar is blijkbaar ook erg druk of is met vakantie. Na meerdere malen mailen geen enkele reactie. JenM reageert vlot op (offerteaan)vragen (maar installeert alleen in de regio) en Solar-bouwmarkt communiceert ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Die zit er net op.
Wachtend op de boot met kuro's
Helaas...volgende keer beter

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26

timovd

Voorsprong door techniek

Ook eerder een offerte aangevraagd bij Indtalland. Snel een reactie binnen een ook wat korting kunnen krijgen. Als ze de juiste producten hebben (was in mijn geval niet) en je kunt zelf installeren klinkt dit als een goede.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Voor de 2de hands markt experts hier. Welke criteria gebruiken jullie voor de aanschaf van 2de hands spullen. Maakt het bijvoorbeeld uit of panelen of optimizers van bedrijven komen die ondertussen al een tijd failliet zijn, maar waarvan de spullen voor een mooie prijs worden aangeboden. De basis werking van zonnepanelen en/of optimizers is toch gewoon min/of meer hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:06:
Voor de 2de hands markt experts hier. Welke criteria gebruiken jullie voor de aanschaf van 2de hands spullen. Maakt het bijvoorbeeld uit of panelen of optimizers van bedrijven komen die ondertussen al een tijd failliet zijn, maar waarvan de spullen voor een mooie prijs worden aangeboden. De basis werking van zonnepanelen en/of optimizers is toch gewoon min/of meer hetzelfde
Uiteraard is werking hetzelfde, en ik verwacht geen garantie meer hoor...
Dus de prijs bepaald. En die moet laag genoeg zijn om garantie te dekken. Je kunt een top omvormer kopen voor 1100 euro, maar je kunt ook vier gebruikte kopen voor 300 per stuk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Zonet even uitgerekend wat m'n direct eigen gebruik van zp productie is tot halverwege dit jaar. Slechts 14% in totaal. Ik had in ieder geval meer dan 20% verwacht dus dat valt me erg tegen. Ik ben benieuwd naar wat het percentage is bij anderen. Dit getal zal straks met de nieuwe regeling veel bepalend worden.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CurlyMo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:06:
Zoals al gezegt de prijs
Niet kleiner dan 250Wp
Geen poly
60 cel panelen
Liefst zwarte
Omvormers word je op het moment mee doodgegooid en allemaal 250-450,- , er staat zelfs een steca 3010 en 3600 op mp.
2 weken geleden nog een growatt 5000 met wifi kit nieuw voor 250,- gescoord voor een kennis.
Alert blijven :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DJ^ schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:43:
Zonet even uitgerekend wat m'n direct eigen gebruik van zp productie is tot halverwege dit jaar. Slechts 14% in totaal. Ik had in ieder geval meer dan 20% verwacht dus dat valt me erg tegen. Ik ben benieuwd naar wat het percentage is bij anderen. Dit getal zal straks met de nieuwe regeling veel bepalend worden.
@reneeke1970 en ik hebben dat een aantal pagina's geleden al gerapporteerd. Sinds februari t/m nu zat ik op 35%. Met NO uitbreiding zal dat richting de 40% à 45% zijn.
Ik zoek dus optimizers voor +/- € 25,- per stuk, maar die dingen zijn veel te goed her te gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:00:
[...]

@reneeke1970 en ik hebben dat een aantal pagina's geleden al gerapporteerd. Sinds februari t/m nu zat ik op 35%. Met NO uitbreiding zal dat richting de 40% à 45% zijn.

[...]

Ik zoek dus optimizers voor +/- € 25,- per stuk, maar die dingen zijn veel te goed her te gebruiken ;)
Kan je geen aps 500 pakken? Die staan voor 145,- op mp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:24:
[...]

Meneer @Hendrik55 ,mijn tip aan u is het inhuren van de heer @AUijtdehaag ,u kunt geen betere vakman krijgen...
Hij heeft vast ooit wel eens vakantie...
..ik ga het allemaal eens rustig op mij in laten werken, en dan eens kijken wat we gaan doen. Offerte van Gutami heb ik nog. Maar het heeft ook te maken met vertrouwen in de leverancier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 20:00
14% is wel weinig; ik haal 29% over de hele levensduur van het 3640Wp systeem (maart 2014-jul 2018). Ik doe daar geen moeite voor (nog niet :( )

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:03:
[...]

Kan je geen aps 500 pakken? Die staan voor 145,- op mp.
Waarom zou ik dat doen. Ik heb toch een omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo een tijdje terug postte ik over een stel oude dunnefilm panelen die ik voor een prikje had gekocht en hier zijn ze dan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/La2S18j.jpg

Nog best zwaar met een glasplaat aan beide kanten, het voordeel ervan is wel dat je ze gewoon op een plat dak kan leggen, die gaan er nooit vanaf waaien :P

Zit met ivm de hogere open klemspanning van 86V per paneel nog een beetje te puzzelen qua omvormer maar het wordt denk ik dit op een SB700:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xf2C9YX.png

Hiermee blijf je netjes tussen de 100-200V, alleen is het alleen alweer een paar jaar terug dat ik bezig was met string ontwerpen, kan een beetje omvormer tegen een gecombineerde parallel-serie string?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:25:
[...]

Waarom zou ik dat doen. Ik heb toch een omvormer?
Voor je noord? 4 stuks, (8panelen toch? ) geen optimisers nodig en je andere paneeltjes op de stringomvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:29:
[...]

Voor je noord? 4 stuks, (8panelen toch? ) geen optimisers nodig en je andere paneeltjes op de stringomvormer?
Nee, er liggen 12 panelen op NO waarvan 2 in de schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:28:
Zo een tijdje terug postte ik over een stel oude dunnefilm panelen die ik voor een prikje had gekocht en hier zijn ze dan:

[afbeelding]

Nog best zwaar met een glasplaat aan beide kanten, het voordeel ervan is wel dat je ze gewoon op een plat dak kan leggen, die gaan er nooit vanaf waaien :P

Zit met ivm de hogere open klemspanning van 86V per paneel nog een beetje te puzzelen qua omvormer maar het wordt denk ik dit op een SB700:

[afbeelding]

Hiermee blijf je netjes tussen de 100-200V, alleen is het alleen alweer een paar jaar terug dat ik bezig was met string ontwerpen, kan een beetje omvormer tegen een gecombineerde parallel-serie string?
Ik zou 2x 3 doen ipv 3x2 , zeker op een sb700, die kan toch wel een 250V aan?

@CurlyMo
Oh, ja 12 word weer wat veel, 6x145. Maar je bent wel in 1x goed. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 21-07-2018 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:31:
[...]

@CurlyMo
Of 2x55 voor SMA Tigo's. Scheelt wel wat. Of een 3 paneels (die jammer genoeg niet bestaat) micro-omvormer en dan NO en ZW 2x9 parallel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rol-Co schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:31:
[...]

@CurlyMo
250V is de max openklem die je er op aan kan sluiten en ik kom op 258 uit. Opzich slaat de omvormer snel genoeg aan met twee panelen in serie denk ik, ze liggen volledig plat.

Ander ding, MK4 connectors, mag je die gewoon direct op de dakbedekking leggen of zijn ze daar niet spatwaterdicht genoeg voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:43:
[...]

250V is de max openklem die je er op aan kan sluiten en ik kom op 258 uit. Opzich slaat de omvormer snel genoeg aan met twee panelen in serie denk ik, ze liggen volledig plat.

Ander ding, MK4 connectors, mag je die gewoon direct op de dakbedekking leggen of zijn ze daar niet spatwaterdicht genoeg voor?
Mc4 bedoel je denk ik, nee niet op dak leggen maar normaal bind je die aan het paneel frame maar die heb je niet. Ik zou ze wat hoger op een baksteen leggen/binden voor als het een keer regent en het dak vol water ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rol-Co schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:55:
[...]

Mc4 bedoel je denk ik, nee niet op dak leggen maar normaal bind je die aan het paneel frame maar die heb je niet. Ik zou ze wat hoger op een baksteen leggen/binden voor als het een keer regent en het dak vol water ligt.
Oeps bedoelde Mc4 ja. De panelen komen toch op een latje oid te liggen om te zorgen dat ze niet direct op de junction box liggen, tyrap ik daar de stekkers wel op :)
Tijd om spul te bestellen voor de montage! Het leggen duurt nog wel even, ik laat eerst het platte dak opknappen en de oude cv-schoorsteen vervangen door een kabeldoorvoer, is ie nog ergens goed voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:04:
[...]

Oeps bedoelde Mc4 ja. De panelen komen toch op een latje oid te liggen om te zorgen dat ze niet direct op de junction box liggen, tyrap ik daar de stekkers wel op :)
Tijd om spul te bestellen voor de montage! Het leggen duurt nog wel even, ik laat eerst het platte dak opknappen en de oude cv-schoorsteen vervangen door een kabeldoorvoer, is ie nog ergens goed voor :P
Ik wil je niet ontmoedigen maar hoeveel wp is dat paneel? Doen 2 paneeltjes van 300Wp (117,-) al niet meer?
Het lijkt me namelijk een hoop moeite voor weinig bang.... Of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:11:
[...]

Ik wil je niet ontmoedigen maar hoeveel wp is dat paneel? Doen 2 paneeltjes van 300Wp (117,-) al niet meer?
Dit zijn wel 55 wp panelen van 15 euro hoor.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
"We gaan door voor de koelkast", krijgt een heel andere betekenis zo.
Leuk voor het standby verbruik...die paneeltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:15:
[...]

Dit zijn wel 55 wp panelen van 15 euro hoor.....
Ik denk meer dan 55W gezien de mc4.
Naja, leuk voor een schutting of balustrade zoals willie wortel heeft (mooi) als je al het andere al vol hebt.
Of een tafel van te maken, maarktplaats staat vol met die 55watters en bijna gratis af te halen.
Maar het werk is het zelfde als een 300 watter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
Als ik de stand van de teruglevertelwerken deel door de total yield van mijn inverter kom ik tussen 5 en 11% uit.
Maar ik heb meer gelegd dan mijn verbruik en heb de panelen ook pas sinds 25 april.
In de winter heb je in absolute hoeveelheid meer direct verbruik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vandaag is eindelijk een dag waarop ik de NO uitbreiding goed kan vergelijken met een eerdere vergelijkbare dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tOmQZaiXAUc1WhnS6ueGgHqJ/full.jpg

Aantal panelen:
- Boven: 1x9 ZW, 1x3 NO.
- Onder: 1x9 ZW, 2x6 NO.

Lijnen:
- Rood: ZW
- Blauw: NO
- Geel: Totaal

Eerder werkte NO van 10:00 tot 14:00, nu van 8:00 tot 16:00. Dat is meer richting de 10 uur waarop ZW (serieus) opwekt (10:00 - 20:00).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rol-Co schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:11:
[...]

Klopt maar het is ook een beetje aanhobbyen, ik heb nog nooit met dunnefilm gewerkt. Het is een bijkeukendakje met veel kleine schaduwtjes en dusdanig klein dat je ze wel plat moet neerleggen.

Als er geen glasplaat omheen zat had ik ze wel lekker aan de gevel geplakt maar daar zijn ze iets te zwaar voor. Het spul is trouwens wel uitstekend als dakbedekking voor een kapschuur of garage, glasplaten van dat formaat zijn al zo'n beetje duurder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Erasmo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:14:
[...]

Klopt maar het is ook een beetje aanhobbyen, ik heb nog nooit met dunnefilm gewerkt. Het is een bijkeukendakje met veel kleine schaduwtjes en dusdanig klein dat je ze wel plat moet neerleggen.

Als er geen glasplaat omheen zat had ik ze wel lekker aan de gevel geplakt maar daar zijn ze iets te zwaar voor. Het spul is trouwens wel uitstekend als dakbedekking voor een kapschuur of garage, glasplaten van dat formaat zijn al zo'n beetje duurder :P
Heb je de bijbehorende profielen niet gekregen dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hoe vaak wassen jullie je panelen eigenlijk?

En hoe? Gewoon met koud water en een zachte bezem? Eventueel met zeepsop?
Ik heb zo'n ding die ik daar eventueel voor zou kunnen gebruiken (kan eventueel ook een zeepblokje in volgens mij):
Afbeeldingslocatie: https://www.hozelock.com/wp-content/uploads/2015/06/2604-918x683.jpg

Ik lees op sommige plekken dat 2x per jaar word aangeraden, elders weer dat het niet nodig is.

Op de uitbouw zie ik wat zand en stof liggen op de panelen (en een pluk mos op 1 van de 3), boven op het dak weet ik niet, daar kom ik wat minder makkelijk bij. Liefst reinig ik ze niet al te vaak, die op de uitbouw zijn wel te doen maar boven op het dak is lastiger bij te komen en ik weet ook nog niet goed hoe ik daar een waterslang heen ga krijgen. (Ik denk een lange slang vanaf de CV ketel.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@unezra
Vroeger klom ik via de andere kant het dak op, echter ligt het nu vol panelen op noord, dus dat is niet makkelijk meer.
Ik heb er speciaal een unger voor gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EgsmLzN4GbDeTB5CGFO7K0Y5/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 22 juli 2018 @ 08:39:
@unezra
Vroeger klom ik via de andere kant het dak op, echter ligt het nu vol panelen op noord, dus dat is niet makkelijk meer.
[afbeelding]
En? Scheelt het? O-)

Op het platte dak wil ik ze wel eens schoonmaken omdat ze daar erg plat liggen maar de schuine daken moeten maar schoon regenen.
Alleen weinig regen nog deze zomer 8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Zeker 0,0045 %

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2018 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:14:
[...]

Maar voor je motor kan je wel wat kWh gebruiken toch? Dan lijkt mij een paar dikke mono's praktischer.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@unezra
[afbeelding]
Heh, mooie steel!

Hier is het dak helaas plat dus dan is zo'n Unger niet bruikbaar. Kan er vanaf het balkon op komen met een ladder maar doe dat niet graag. Veel te bang dat ik er vanaf lazer. :)

De uitbouw kan ik makkelijk op vanaf de slaapkamer, daar is schoonmaken ook geen punt. (Gewoon door het raam stappen en van beneden de tuinslang laten aangeven.)

Gooi je d'r nog sop in, of alleen plat water?
*oei* Da's weinig. Al liggen ze bij jou wel wat schuiner dan bij ons op het platte dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@unezra
Je kan er vloeibare zeep bij kopen en in het reservoir doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2coIlW61fIfFJt5tAXu8C25N/thumb.jpg
Wel heb ik ook een waterontharder in huis.
Het is een telescoopsteel, en je kan er losse (telescoop) stukken bij kopen.
Dus kan je hem overal voor gebruiken. (ook korte lengtes)
*oei* Da's weinig. Al liggen ze bij jou wel wat schuiner dan bij ons op het platte dak.
Is een fictief getal....
Je kan ramen ook niet zemen, licht komt er toch wel door. Maar het oog wil ook wat. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2018 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

de Peer schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:07:
[...]

De vereffening blijft een lastig verhaal vanwege de vele meningen en het feit dat in de praktijk bijna iedereen het 'verkeerd' lijkt te doen.

Wat ik nu van plan ben:
-Vertinde koperdraad 6mm gebruiken en hiermee alle rails verbinden.
-Elk paneel aan een rails verbinden met een stukje vertinde koperdraad 6mm (zodat bij verwijderen 1 paneel, de rest nog steeds verbonden is)
-Zelftappende schroef (verzinkt) door rails/frame boren. Dat moet goed genoeg contact (Zink+alu) maken toch? Tandveerring + grafietvet dus niet meer nodig lijkt me?
-De vertinde koperdraad aan zelftappende schroef verbinden d.m.v. een oogje/loopje. Hier zijn mooiere oplossingen voor maar dat maakt het gelijk een stuk duurder. Een oogje crimpen kan niet zomaar toch met harde kern draad?

Zou dat O.K. zijn?
Een oogje krimpen op een massieve draad mag met een Klauke dynamic tang en oog, maar een oogje buigen met een buigtang, en daarna vastzetten met een schroefje met een (schotel)ringetje erop, is ook prima.
Je zou als je graag wil krimpen ook een stukje solarkabel kunnen gebruiken, die heeft ook vertinde aders, en dan een paar stukjes groen/gele krimpkous aanbrengen, zodat de functie nog duidelijker is.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

unezra schreef op zondag 22 juli 2018 @ 07:53:

Ik heb zo'n ding die ik daar eventueel voor zou kunnen gebruiken (kan eventueel ook een zeepblokje in volgens mij):
[afbeelding]

Ik lees op sommige plekken dat 2x per jaar word aangeraden, elders weer dat het niet nodig is.

Op de uitbouw zie ik wat zand en stof liggen op de panelen (en een pluk mos op 1 van de 3), boven op het dak weet ik niet, daar kom ik wat minder makkelijk bij. Liefst reinig ik ze niet al te vaak, die op de uitbouw zijn wel te doen maar boven op het dak is lastiger bij te komen en ik weet ook nog niet goed hoe ik daar een waterslang heen ga krijgen. (Ik denk een lange slang vanaf de CV ketel.)
Ik was alleen de panelen die onder mijn berk liggen, daar laten de bladluizen van dat kleverige spul op vallen dat stof vastplakt. Als je geen vergelijkbare vervuiling hebt, is het gewoon even wachten tot het gaat regenen. Voor het geld dat je uitgeeft aan zo'n steel, kan je beter wat anders (Wp) kopen.

Ik had die steel al om mijn serré dak te wassen, en het water verdwijnt na gebruik in de regenton, dus netto geen verlies, en zelfs een bobbeltje op het tijdstip van wassen, vast omdat de panelen toen warm waren en even watergekoeld waren op dat moment.

(ik gebruik de edit knop niet als ik op 2 verschillende post reageer)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-09 14:36

[afbeelding]

[afbeelding]

Zo te zien zijn dit panelen van het fabrikaat Fantec. Ik heb iets vergelijkbaars en daarbij was het nodig om de + van de panelen te aarden en dan heb je een trafo-omvormer nodig. Als dit niet gebeurt kan je te maken krijgen met versnelde degradatie.. Dit is wel iets om te checken.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bamboe48 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 13:31:
[...]

Zo te zien zijn dit panelen van het fabrikaat Fantec. Ik heb iets vergelijkbaars en daarbij was het nodig om de + van de panelen te aarden en dan heb je een trafo-omvormer nodig. Als dit niet gebeurt kan je te maken krijgen met versnelde degradatie.. Dit is wel iets om te checken.
De sb700 die hij gaat gebruiken is een trafo omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

@unezra
[afbeelding]
Ik heb ook zon unger ( aluminium, vond de carbon te duur) maar heb wel gevonden dat het handiger is met een ladder tegen de dak goot en dan met een kortere steel te wassen....
Andre1973 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:46:
[...]
(ik gebruik de edit knop niet als ik op 2 verschillende post reageer)
Pas maar op ...... ik heb het nu maar eens geprobeerd .....
Rol-Co schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 18:55:
[...]

En ook onder een "afdak" paneel of wat anders. het plastic is mogelijk niet helemaal UV en regen bestendig.
unezra schreef op zondag 22 juli 2018 @ 07:53:

[afbeelding]

Ik heb het dit jaar wel gedaan, is best werk, geen zeep gewoon leiding water. beter voor de panelen .... geen zeep dus.

[ Voor 82% gewijzigd door WoudseHoeve op 22-07-2018 14:17 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

AUijtdehaag schreef op zondag 22 juli 2018 @ 09:07:
@unezra
Je kan er vloeibare zeep bij kopen en in het reservoir doen.
[afbeelding]
Wel heb ik ook een waterontharder in huis.
Het is een telescoopsteel, en je kan er losse (telescoop) stukken bij kopen.
Dus kan je hem overal voor gebruiken. (ook korte lengtes)
Ok. Maar gewone groene zeep mag dus ook? Ik wist even niet of het blokjes waren die er in moeten of dat je er gewoon regulier sop in kunt duwen. Groene zeep is volgens mij relatief weinig belastend voor het milieu.

Waterontharder is hier niet echt nodig, het water is hier (Zeist) heel zacht. Komt Bar Le Duc en uit de kraan. (Nja, niet helemaal. Pompstation van deze wijk ligt een paar kilometer verderop in Zeist, niet in Lage Weide waar Bar Le Duc vandaan komt. Maar het scheelt niet veel.)
[...]
Is een fictief getal....
Je kan ramen ook niet zemen, licht komt er toch wel door. Maar het oog wil ook wat. ;)
:) Och, beetje stof d'r op vind ik niet heel erg. We zien ze toch alleen vanuit de slaapkamer en daar zitten vrijwel altijd de gordijnen dicht. Maar ik ben serieus benieuwd of het qua opbrengst scheelt in dit soort stoffige, warme dagen zonder regen. (En of een regenbuitje wel genoeg is, ze liggen vrij plat.)
WoudseHoeve schreef op zondag 22 juli 2018 @ 14:08:
[...]
Ik heb het dit jaar wel gedaan, is best werk, geen zeep gewoon leiding water. beter voor de panelen .... geen zeep dus.
Ok. Vond het voor de 3 op de uitbouw wel mee vallen met die borstel maar ben nog niet boven op het dak geweest waar de overige 12 panelen liggen. Als het niet nuttig/nodig is doe ik het liever helemaal niet. Enerzijds kom ik graag op het dak, anderzijds vind ik het niet prettig zonder valbescherming. Ik ken mijn eigen onhandigheid (die deels komt omdat mijn ogen niet altijd helemaal dezelfde kant op staan)... (En die kan op die hoogte héél vervelend worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
Ik heb even de Enphase uit mijn hoofd gezet, was echt veel te kostbaar. Nu ben ik gaan rekenen met SMA. Zouden jullie mee willen kijken? Ik heb 2 grote strings gemaakt, 1 voor 119 graden van 14 panelen en 1 voor -61 graden met 10 panelen. Ik vermoed dat ik het verkeerd doe en dat ik beide strings moet mixen en dingen parallel moet doen. En dat ik dan met een kleinere omvormer uit zou kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6XdOKz7LYQZ5BsL926xDuJV9/thumb.png

Paneelbreedte is 1685mm. Ik werk met ValkPro L10 dus dat pas. Er is voor en achter een dakrand. Maar daar heb ik weinig last van. En ValkPro kan een tikje hoger komen.

sunny design web

Rode string: 37 meter draad, 14 panelen, -61 graden,
4,48 kWp, minimaal 410V, Typish 440V, max 613V, max ingangsstroom 8,4A, max kortsluitstroom 8,8A
op 2 panelen een Tigo

Blauwe string van 27 meter, 10 panelen, 119 graden:
3,20 kWp, minimaal 293V, Typish 314V, max 438V
op 2 panelen een Tigo

STP6.0 SMA Sunny Tripower
Min. DC-spanning 125V
Max DC-spanning 850V

Performance:
Nominale vermogensverhouding: 81%
Rendement omvormer: 96,3%
Jaarlijkse energieopbrengst: 7682 kWh
Performance ratio: 86,1%

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WoudseHoeve
De aluminium versie ging niet tot 13,5 mtr. Dus kwam ik uit op de carbon versie.
6.5 mtr + 3,5 mtr + 3,5 mtr
Ik ga er nog een grotere hoek aanzetten zodat de stang iets verder van de borstel af zit. (stang hoger)
Dat is wellicht handiger... Het is even vechten, ondanks licht gewicht is 13,5 mtr toch nog wel ff worstelen.
Maar de borstel rust op de panelen dus valt ook wel mee.
Op een ladder lijkt me juist niet niet zo handig en gevaarlijk... Ik sta dan al op 5 mtr hoogte als ik dat zou moeten doen.... En toch wel fijn dat je 2 handen kunt gebruiken voor de stok.

@unezra
Als het maar vloeibare zeep is, lijkt me.
Deze heb ik: https://www.solar-schoon.nl/flexal-zonnepaneel-reiniger-1l

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2018 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
mebrein schreef op zondag 22 juli 2018 @ 14:53:
Zouden jullie mee willen kijken?
Lijkt me gewoon te kunnen...
Die 10 is wat weinig Vmpp spanning, maar voldoende volgens sunnydesignweb.

Ik zou nog voor kunnen stellen 2x een 1-fase omvormer maar 14 panelen in 1 string kan weer lastig op een 1-fase omvormer (uitgezonderd stecagrid en SMA XXXX TL-21)

"officieel" mag je de DC bekabeling van de panelen zo niet doorleggen. Je krijgt 2 enorme inductielussen.
Je legt bijvoorbeeld de 14 zo door zoals de rode lijn, maar met een lange DC kabel ga je weer terug naar het beginpunt, zodat je geen grote lus creeert. maar netjes + en - bij elkaar houd.

@mebrein
Hier en daar zal je wat verlengstukken moeten maken met mc4 stekkers, om de afstand tussen de rijen te kunnen overbruggen.
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
AUijtdehaag schreef op zondag 22 juli 2018 @ 15:15:
[...]

Lijkt me gewoon te kunnen...
Het begint erop te lijken dat ik binnenkort het dak op kan! Na de hittegolf.... :)

Ik heb even een nieuwe tekening van de bekabeling, en 4 kleinere lussen gemaakt. Het scheelt niet heel veel kabel.

bedrading versie 2

Ik kom in totaal op 70 meter kabel. Dus een rol van 100 4mm2 draad. Connectoren ga ik zelf aanzetten. Ik denk dat me dat wel gaat lukken. Ik heb een keer een kabelconnector op een electronicaproject zien smelten met 12V gelijkstroom....

Wat betreft die 10 panelen. Ik heb op allerlei manieren geschoven en gemeten, maar dit is echt het maximale. Het enige wat ik kan bedenken is de rijen dichter op elkaar met een Flatfix Fusion ipv de ValkPro. Die heeft blijkbaar een kleinere steekmaat. Die ga ik ook nog doorrekenen.

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mebrein
https://static.webshopapp...-qpeak-duo-g5-315-330.pdf
uuuh.
De panelen hebben zelf ook kabel + stekkers eraan zitten he?
1m10 zie ik de datasheet...

Dus de meeste kan je aan elkaar knopen zonder stekkers en kabels te maken.
Het is meer van rij tot rij dat je (misschien?) een dc kabel met man+vrouw MC4 moet maken.
En dan 1 lange DC kabel (per string) helemaal weer terug naar beginpunt om inductielussen te voorkomen.
Snap je het nu?

En stekkers niet zo, maar zo maken.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
AUijtdehaag schreef op zondag 22 juli 2018 @ 14:57:
@WoudseHoeve
De aluminium versie ging niet tot 13,5 mtr. Dus kwam ik uit op de carbon versie.
Ik ga er nog een grotere hoek aanzetten zodat de stang iets verder van de borstel af zit. (stang hoger)
Dat is wellicht handiger... Het is even vechten, ondanks licht gewicht is 13,5 mtr toch nog wel ff worstelen.
Op een ladder lijkt me juist niet niet zo handig en gevaarlijk... Ik sta dan al op 5 mtr hoogte als ik dat zou moeten doen.... En toch wel fijn dat je 2 handen kunt gebruiken voor de stok.

@unezra
en op welke hoogte ligt dan het hoogste paneel? Hier ligt de goot op 6 meter hoogte en dan 3 rijen panelen onder een hoek van 43 graden. Nokhoogte is 9.85 m, heb ik een referentie voor welke ik nodig zou hebben.

De glazenwasser die het voor 5 euiro per keer deed is gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jerh
Mijn goothoogte vanaf de grond is 5 meter.
Schuin gemeten naar de goot toe vanaf de grond met een lasermeter is 7 mtr.
3 panelen portrait = ong 5 mtr. Dus zit ik op 7+5 = 13 mtr tot de bovenkant. Dus vandaar een 13,5 mtr stok (+ een beetje mezelf)
Dakhelling 35 graden

Qua kosten kan die glazenwasser wel >25 jaar langskomen ;)
Hoe langer ook hoe meer doorbuiging
YouTube: Unger nLite - Water Fed Pole Material Comparison

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2018 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

reneeke1970 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:18:
[...]

Heb je de bijbehorende profielen niet gekregen dan?
Nee enkel de panelen. Volgens mij hebben er nooit profielen omheen gezeten.
Rol-Co schreef op zondag 22 juli 2018 @ 08:51:
[...]

Maar voor je motor kan je wel wat kWh gebruiken toch? Dan lijkt mij een paar dikke mono's praktischer.
;)
De motor gaat volgend jaar de deur uit, ik zit dan voor een paar jaar in het buitenland en daar is ie niet praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
AUijtdehaag schreef op zondag 22 juli 2018 @ 17:51:
@jerh
Mijn goothoogte vanaf de grond is 5 meter.
Schuin gemeten naar de goot toe vanaf de grond met een lasermeter is 7 mtr.
3 panelen portrait = ong 5 mtr. Dus zit ik op 7+5 = 13 mtr tot de bovenkant. Dus vandaar een 13,5 mtr stok (+ een beetje mezelf)
Dakhelling 35 graden

Qua kosten kan die glazenwasser wel >25 jaar langskomen ;)
Hoe langer ook hoe meer doorbuiging
YouTube: Unger nLite - Water Fed Pole Material Comparison
Kan de ramen ook gelijk doen, daar vroeg de glazenwasser 40 euro per keer voor en ze komen om de 6 weken..... en dat vind mijn vrouw een fijn ritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 02-10 23:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hmm.. vandaag een vreemde hapering van mijn pv systeem.

mijn GoodWe 2500NS kwam niet goed mee online

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/iz6jpu.png

Zag het jammer genoeg een beetje laat :(

in de logging zie ik wel dat netjes de hele dag spanning van de panelen aanwezig is geweest. Maar het systeem is blijven hangen op 1 Watt. Na een keer de netspanning eraf halen werkt het weer. Vreemd.

Geen gekke temperaturen gelogd, geen foutmeldingen niks.

Herkent iemand dit van zijn goodwe inverter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:42
AtomicShockwave schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:05:

[afbeelding]

in de logging zie ik wel dat netjes de hele dag spanning van de panelen aanwezig is geweest. Maar het systeem is blijven hangen op 1 Watt. Na een keer de netspanning eraf halen werkt het weer. Vreemd.

Mijn eerste gedachten is, dat er te veel spanning op het net van jou zit. Zijn er veel panelen in de buurt? Volgende keer gelijk meten hoeveel volt het net is bij je...

[edit]
al is het wel raar dat het al zo vroeg in de ochtend niet werkte.

[ Voor 4% gewijzigd door mouse86 op 22-07-2018 22:11 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 21:38
AtomicShockwave schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:05:

[afbeelding]

Nooit gezien, maar wellicht eens even goed monitoren.
Download de excel eens in de portal. Staat onder het kopje historical data.
Hier staat volgens mij oa het voltage van het net in (Vac). Als het is wat mouse zegt dan moet het daar te vinden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door thefox154 op 22-07-2018 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 02-10 23:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

thefox154 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:41:
[...]

Nooit gezien, maar wellicht eens even goed monitoren.
Download de excel eens in de portal. Staat onder het kopje historical data.
Hier staat volgens mij oa het voltage van het net in (Vac). Als het is wat mouse zegt dan moet het daar te vinden zijn.
Ah! die excel bekijken was een goed idee, staat veel meer info in.

- Netspanning ligt het niet aan, was vandaag 230V +-3V (gisteren zat ie hoger)
- Hij schakelt aan om 6:49 in wait mode, en schakelt naar normal om 7:03. Dit is normaal volgens mij
- Maar er na doorschakelen naar normal mode wordt er maar 1W of soms 2W gelogd.
- Temperaturen van inverter doen het ook netjes, tikt soms bijna 50C aan, maar zakt daarna weer. Lijkt me met dit weer lang zo gek nog niet.
- Ik zie dat ie standaard elke dag in opstartmodus warning code 2048 geeft, maar krijg niet gegoogled wat het is.

hmm.. misschien gewoon een bitje omgevallen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AtomicShockwave schreef op zondag 22 juli 2018 @ 23:19:
[...]

Ah! die excel bekijken was een goed idee, staat veel meer info in.

- Netspanning ligt het niet aan, was vandaag 230V +-3V (gisteren zat ie hoger)
- Hij schakelt aan om 6:49 in wait mode, en schakelt naar normal om 7:03. Dit is normaal volgens mij
- Maar er na doorschakelen naar normal mode wordt er maar 1W of soms 2W gelogd.
- Temperaturen van inverter doen het ook netjes, tikt soms bijna 50C aan, maar zakt daarna weer. Lijkt me met dit weer lang zo gek nog niet.
- Ik zie dat ie standaard elke dag in opstartmodus warning code 2048 geeft, maar krijg niet gegoogled wat het is.

hmm.. misschien gewoon een bitje omgevallen :D
Niet gewoon de logging? Wat was de opbrengst dag op de omvormer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

AUijtdehaag schreef op zondag 22 juli 2018 @ 14:57:
@WoudseHoeve

@unezra
Ik denk dat "glansspoel middel" voor de vaatwasser een goed spul zal zijn, dat verlaagt de oppervlakte spanning. Heb je maar heel weinig van nodig en is zeep technisch ongevaarlijk en zorgt er voor dat het streeploos opdroogt (geen bolletjes water op de panelen).

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:26
Zo een tijdje terug postte ik over een stel oude dunnefilm panelen die ik voor een prikje had gekocht

Daar zou ik niet te zeker van zijn, van dat "nooit vanaf waaien"

Zet ze ajb vast :)

Beetje lullig als jij je panelen van de auto van je buurman af moet halen..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Speedfightserv schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:08:
[...]

Daar zou ik niet te zeker van zijn, van dat "nooit vanaf waaien"

Zet ze ajb vast :)

Beetje lullig als jij je panelen van de auto van je buurman af moet halen..
Nog lulliger als ie ze van het hoofd van z'n buurmeisje moet afhalen... Zo'n risico wil je toch nooit nemen @Erasmo ?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,

Vraag voor de panelen deskundigen. Op mijn schuur wordt deze week de Exasun panelen gemonteerd in een oost/west opstelling. 91 panelen op iedere kant, dus totaal 182 stuks. Ieder paneel is 75W per stuk, https://exasun.com/wp-con..._Datasheet-Black-Roof.pdf. Exasun heeft een Zeversolar Evershine TLC8000 geadviseerd. Iedere dakhelft komt in serie op een string. Exasun melde mij in een eerdere discussie dat er geen optimizer of zoiets in hoeft. Echter de PV monteur melde me vorige week dat deze opstelling met schaduw niet zo handig is. Hij zij dat je beter het in parallel moet zetten met micro omvormers. De Exasun panelen leveren een vrij lage spanning af, iets van 8V. Met 91 in serie kom je makkelijk op 700V uit dus lijkt me prima voor de omvormer. De vraag is wat doet een paneel als er schaduw op komt? Als hij dan wel de stroom doorlaat heb je alleen een wat lagere spanning. Lijkt me geen probleem voor de omvormer.

Wie weet hoe dit precies zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Plat liggende panelen worden niet van het dak geblazen maar gezogen.
De wind die over het paneel blaast creëert een onderdruk waar de overgangen zijn.
Dan wordt het paneel omhoog gedrukt door de lucht achter het paneel wat een hogere druk heeft.
Zodra het paneel hoog genoeg is kan de wind eronder komen ...... om als een mes door alles heen te gaan wat het tegen komt.

Vast zetten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 18:53
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:01:
Heren,

Vraag voor de panelen deskundigen. Op mijn schuur wordt deze week de Exasun panelen gemonteerd in een oost/west opstelling. 91 panelen op iedere kant, dus totaal 182 stuks. Ieder paneel is 75W per stuk, https://exasun.com/wp-con..._Datasheet-Black-Roof.pdf. Exasun heeft een Zeversolar Evershine TLC8000 geadviseerd. Iedere dakhelft komt in serie op een string. Exasun melde mij in een eerdere discussie dat er geen optimizer of zoiets in hoeft. Echter de PV monteur melde me vorige week dat deze opstelling met schaduw niet zo handig is. Hij zij dat je beter het in parallel moet zetten met micro omvormers. De Exasun panelen leveren een vrij lage spanning af, iets van 8V. Met 91 in serie kom je makkelijk op 700V uit dus lijkt me prima voor de omvormer. De vraag is wat doet een paneel als er schaduw op komt? Als hij dan wel de stroom doorlaat heb je alleen een wat lagere spanning. Lijkt me geen probleem voor de omvormer.

Wie weet hoe dit precies zit?
Als ik het goed zie, gaan er van deze panelen precies 4 in een 'normaal' paneel. Wellicht dat het een optie is om ze per 4 (in serie) op een optimizer te zetten, dat lijkt me bij schaduw wel degelijk een slimme optie. Wat je niet wil is dat je hele string gaat presteren als het slechtste (in schaduw liggende paneel). Wat ik echter niet durf te zeggen is of je zomaar 4 panelen in serie op 1 optimizer kunt zetten. Er zijn iig weinig (geen?) optimizers die met een 8V paneel overweg kunnen..
Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y