SchumiFAST schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:32:
Ik heb een nieuwe woning gekocht. De woning wordt grondig gerenoveerd. De dakbedekking wordt vernieuwd en alle schouwen worden afgebroken. Ik heb enkel op het noordwesten van het huis een buur en dus op een verlichtingspaal na geen schaduw op het dak. Ik wil op termijn fotovoltaïsche panelen en zonnecollecteren plaatsen.
Ik heb een
schilddak, dus vier dakdelen, met een hellingshoek van 40°.
Dakdeel A: 80m², oriëntatie 39° (NO)
Dakdeel B: 24m², oriëntatie 309° (ZO)
Dakdeel C: 90m², oriëntatie 219° (ZW)
Dakdeel D: 60m², oriëntatie 129° (NW)
Ik woon in België

, onderstaande is dan belangrijk:
- ik betaal een belasting op basis van het vermogen van de omvormer (ongeveer €100 per kW/jaar), dus ik heb incentive om de opwek te spreiden gedurende de dag (ook goed als salderen hier wordt afgeschaft. Er worden nu al verplicht slimme meters geïnstalleerd)
- ik krijg geen cent terug voor stroom die ik teruglever. Als ik op jaarbasis meer opwek dan verbruik, ben ik dat gewoon kwijt, dus ik heb geen incentive om meer opwekcapaciteit te voorzien dan mijn verwacht verbruik (integendeel, als ik meer panelen leg heb ik een grotere omvormer en kost het me geld

) Ik ga uit van een jaarverbruik van 3500kWh.
Sowieso was ik van plan om te gaan voor een oost-westopstelling in plaats van alle panelen naar het zuiden te richten. Het huis dat ik gekocht heb staat echter 39° scheef op noord-zuidas en ik heb vier dakdelen.
Zelf dacht ik eraan om de opwek te spreiden over dakdelen A, B en C, maar dan heb ik wel een omvormer met capaciteit voor drie strings nodig. Het dakdeel D lijkt mij te ongunstig door de oriëntatie en de schaduwvorming van mijn buren bij laagstaande zon. Dat huis staat 7-8m naast mijn huis, maar het dak van de buren is wel ongeveer 2 meter hoger. Andere oplossing is om gewoonweg panelen op dakdeel A en C te leggen. Moet ik dan ook een paneel extra voorzien op het minder gunstig georiënteerde dakdeel A?
Ik dacht aan Panasonic Kuro all black (HIT N325K) omdat ik ook een donkere dakbedekking zal hebben. Voor de omvormer dacht ik aan een SMA met een zo klein mogelijk vermogen. Net omdat het kleine vermogen dan zwaar belast gaat worden, kies ik liever voor een kwalitatieve omvormer. Uitlezen is uiteraard een plus.
panasonic of sma, boeit mij niet zo, gebruik wat het beste aansluit op je huis en de regels, dan komt het wel goed.
ik zal beginnen te vertellen wat ik heb, daar heb je al veel aan.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
en deze 6430Wp zit op maar een 4kW omvormer.
dit is een voorbeeld dag:

je ziet mooi dat oost om 10:30 zijn top bereikt en west doet dit om 15:30.
de 1ste 2 dagen van deze maand heb ik mijn hoogste dag opbrengst gehaald.
40,5kWh op 1 dag.
die dag had 16 uur zon licht, het eerste uur heb ik schaduw van een kerk en het laatste uur van een boom.
dus is 14 uur heb ik 40,5kWh opgewekt dus een gemiddelde van 2892W
best wel cool voor maar een 4000W omvormertje.
op oost heb ik 2 stringen, die parallel op 1 mpp zitten.
1 string staat op 15 graden en de andere op 45 graden.
(nadeel van parallel is dat de 2 stringen even veel cellen moeten hebben(dus even veel panelen) per string)
dus met die gegevens kun je voor je zelf een hele leuke set bedenken.
je wil 3500kWh, dus je wil een set die +/-3700kWh per jaar doet (een klein beetje extra voor veranderende gebruiken en verschillende jaren, het kan een beetje wisselen per jaar wat de opbrengst is.)
een set met op iedere dak deel(4x) zal ongeveer gemiddeld 75% opwekken.
dus 3700kWh/75*100 = 4933Wp is wat je op dak wil hebben.
dit is 4 delen (ieder dak deel een setje):
4933Wp / 4 = 1233Wp per dak deel.
wat +/- 4x panasonics van 320Wp maakt.
(je moet haast wel naar panasonic, dat zijn panelen die +/-58Vmpp leveren.
veel andere panelen leveren maar +/-32Vmpp en dan kun je die korte strings niet mee maken.
maar kunt ook nog kijken naar sunpower(of benQ die een sunpower clone heeft))
de 4 strings koppel je aan elkaar parallel
(met een diode box of andere oplossing)
en zet je op een SMA Sunny Boy 1.5 (maar mag ook een ander merk zijn.)
dan betaal je maar 1,5x domme belasting en je wekt nog +/-3500kWh per jaar op.
(ik zou dit wel durven, het is wel aftoppen en niet een optie die werkt in Nederland.)
edit:
als het zonnig stralend weer is dan levert de set die in de zon licht veel op.
maar panelen in de schaduw doen dan bijna niks.
is het niet zonnig maar een lichte bewolking.
dan leveren alle panelen niet veel op, maar wel 2x zoveel als ze op een zonnige dag in de schaduw liggen.
dit komt door de reflectie op de wolken.
ook de richting die ze dan opkijken maakt niet veel meer uit.
dus alle 4 de setjes leveren dan +/- 150 tot 250W.
wat zelfs bij bewolking nog een 500 tot 1000W kan zijn
dat vind zo een klein omvormertje nog lekker ook.
[
Voor 6% gewijzigd door
migjes op 20-07-2018 15:59
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)