Offerte Vereniging eigen huis zonnepanelen SolarNRG

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:44
Hoi,
Ik heb een aanbod gekregen via vereniging eigen huis, 11panelen incl installatie.
Heb een schuin dak op het zuiden.

Met de standaard panelen CSUN 275-60P komt het neer op 3648 incl (3014 ex)
Zou 2820kWh moeten leveren.

Voor 30eurp per paneel extra leveren ze CSUN 290-60M-BB die levert dan 2970kWh (3287 ex)

Is dan 1,06 en 1,10 ex per kWh.

De omvormer is van Growatt, type wordt niet genoemd :(.

Mijn vragen, is dit ok? Zijn er meerdere mensen mee bezig?
Wat ik begrijp is dit 1 string en was er een optie om de panelen parallel aan te sluiten (ivm schaduw en monitoren). Op mijn dak komen 2 delen die ik zou willen scheiden (ivm met mogelijke schaduw), wat wordt dan aangeraden?

Ik zit ook te kijken om te verwarmen met een warmtepomp, raden jullie aan gelijk meer panelen te plaatsen? Wat ik begrijp is dat ze niet meer installeren dan mijn huidige verbruik. Met een WP wordt dat dan een stuk hoger (hoeveel?). Lijk me dat achteraf extra panelen duurder is.

Bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je euro per Wp wilt uitrekenen (ex btw), dan kijk je niet naar de opbrengst maar naar het geinstalleerde vermogen.

Kan je wat fotos plaatsen van het dak? Ook met google kompass gemaakte fotos?

De reden om ze te scheiden? Pijpje? Dakkapel buren?
11 panelen is namelijk een betere spanning dan 5 en 6 panelen in een string.

Een "normaal" paneel levert 32 Vmpp. De meeste string omvormers willen graag 350 Vmpp voor het beste rendement.
Je kan zelf 32 Vmpp vermenigvuldigen met het aantal panelen, en de conclusie trekken.

Ook daar is wel een mouw aan te passen. Dan neem je bijvoorbeeld Panasonic hit kuro met 57 Vmpp, dan kan je 2 stringen maken en kom je wel aan voldoende spanning.

Met parallel bedoeld men, een solaredge systeem. Hierbij krijgt elk paneel zijn eigen optimizer.
Zodat bij "erge" schaduw, niet heel de string daar last van heeft.
Er komen dan wel 50 euro kosten per paneel bij... De vraag is: is dat de moeite en het waard....dus fotokes

Ik ben persoonlijk niet zo kapot van dit soort inkoop akties.
Een installateur, die het goedkoopste is, wordt aangesteld door VEH.
(met soms tot gevolg, slecht geleverde installatie, want tijd kost geld)
En vaak zijn de prijzen niet eens zoveel goedkoper.
275 Wp is alweer een wat ouder paneel (dus goedkoop), 295 Wp komt in de buurt, maar 300 Wp is alweer de "standaard" hoeveelheid WP die het meest geinstalleerd word.

Je zou zelf ook eens kunnen informeren bij een firma, die het wel allemaal zelf in de hand heeft:
http://www.sun-solar.nl/i...or-3-5-4-0-euro-sunsolar/
(wil geen reclame maken, maar ben er wel tevreden over, geleverde spullen van afgelopen jaren)

Er is zoveel mogelijk.....
Het ene wat goedkoper of duurder dan de ander.
Belangrijk is waar jij de voorkeur voor hebt...
- lange garanties?
- monitoring per paneel?
- of kosten per geinstalleerde Wp?
- hoe erg is je schaduw?

Garanties vind ik van minder belang.
Ik had 5 jaar geleden panelen gekocht (senersun) en die firma bestaat al niet meer. (toevallig ook via SolarNRG)
Maar over 5 a 10 jaar is toch alles verouderd, ten opzichte van de techniek die dan geld. Dus ik zit er niet mee.
Sterker nog: ik ga zelf Panasonic kuro 325 Wp installeren en maak weer iemand blij met mijn "oude" 245 Wp panelen.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2018 21:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyDH
Bedankt voor je reactie! (en sorry dat ik niet eerder reageerde).
https://imgur.com/a/agCyP5F

(hopelijk lukt het zo met het plaatje)
Dit is een zelfde soort huis, 2onder1kap, met gelijk ligging. Het dak van de buren sluit dus op die van mij aan.. daarom heb ik 2 vlakken (bovenste wordt van mij). Ik zou verwachten dat 's ochtends het rechter deel meer zon heeft en 's avonds het linker deel.

Voordeel van VEH is dat ze een locale partij hebben geselecteerd, dat maakt het toch wat makkelijker.

Garanties maak ik me geen zorgen om. Als het het geen 10jaar doet was het toch een slecht product.
Monitoring vind ik wel leuk, zou het grappig vinden om dat per paneel te kunnen volgen.
Kosten zijn niet mijn grootste aandachtpunt. Liever iets goeds en dan maar iets meer betalen. Maar zoals je al aangeeft, we kunnen niet 10jaar vooruit kijken.
In de toekomst zou ik het liefst de N-zijde ook vol leggen (daar is meer dan genoeg plek) maar dan moet dat wel rendabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
SpeedyDH schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:06:
Bedankt voor je reactie! (en sorry dat ik niet eerder reageerde).
https://imgur.com/a/agCyP5F

(hopelijk lukt het zo met het plaatje)
Dit is een zelfde soort huis met gelijk ligging. Het dak van de buren sluit dus op die van mij aan.. daarom heb ik 2 vlakken (bovenste wordt van mij). Ik zou verwachten dat 's ochtends het rechter deel meer zon heeft en 's avonds het linker deel.

Voordeel van VEH is dat ze een locale partij hebben geselecteerd, dat maakt het toch wat makkelijker.

Garanties maak ik me geen zorgen om. Als het het geen 10jaar doet was het toch een slecht product.
Monitoring vind ik wel leuk, zou het grappig vinden om dat per paneel te kunnen volgen.
Kosten zijn niet mijn grootste aandachtpunt. Liever iets goeds en dan maar iets meer betalen. Maar zoals je al aangeeft, we kunnen niet 10jaar vooruit kijken.
In de toekomst zou ik het liefst de N-zijde ook vol leggen (daar is meer dan genoeg plek) maar dan moet dat wel rendabel zijn.
Waarom maken de kosten op zuid niet zoveel uit, maar moet noord wel rendabel zijn?
Als je gelijktijdig beide daken vol laat leggen is dat qua kosten meestal het beste. En je bent direct gereed voor de toekomst 😊.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 23:09
@AUijtdehaag 300Wp is helaas nog niet de standaard hoor, de meeste fabrikanten hebben zelfs moeite om mooi zwarte panelen op standaard formaat in 300Wp uit hun fabricageproces te krijgen, meestal worden ze geleverd als 295Wp. Er worden constant 300Wp leveringen gecancelled gewoon omdat ze het niet in grote getalen gemaakt krijgen.
Tussen 280/295 gaat momenteel het meest het dak op, mono. Poly blijft ook wat achter.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
drielp schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:33:
[...]

Waarom maken de kosten op zuid niet zoveel uit, maar moet noord wel rendabel zijn?
Als je gelijktijdig beide daken vol laat leggen is dat qua kosten meestal het beste. En je bent direct gereed voor de toekomst 😊.
Geen idee eigenlijk :). Hoeveel zou het schelen qua opbrengst Noord of Zuid?
Misschien weet iemand.. ook bij VEH wordt gezegd dat ze niet meer installeren dan het verbruik dat je hebt, waarom is dat eigenlijk?
Ik snap dat terugleveren minder oplevert dan wanneer je het zelf verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

SpeedyDH schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:33:
[...]

Misschien weet iemand.. ook bij VEH wordt gezegd dat ze niet meer installeren dan het verbruik dat je hebt, waarom is dat eigenlijk?
Ligt heel erg aan de hoek van je dak en of je pal zuid zit of toch nog wat west. Maar ruim genomen is het 50% van zuid.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
SpeedyDH schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:33:
[...]

Zoals Rol-Co hierboven al meldt, noord kan best leuk mee doen.

Je eigen verbruik is flexibel, verschuiven kan altijd. Ik deed eerst zo'n 2000 kWh per jaar (2-persoonshuishouden). Nu ruim 3500 kWh door inductie koken en een e-boiler voor warm water. Het gas(verbruik) is dus uitgewisseld met elektriciteit. En dat kan economisch best uit met eigen PV panelen. En nog een overschot van 1000 kWh, daar krijg ik dan een kleine vergoeding voor.
Overcapaciteit bestaat eigenlijk niet, stroom wordt altijd verbruik. Is het niet door jezelf, dan doen je buren het wel.

VEH kijkt nu nog naar het salderen, maar dat gaat vanaf 2020 waarschijnlijk wel wat veranderen. Wat het gaat worden weet nog niemand....... Maar je dak gewoon vol leggen met PV is nooit een slechte investering, al was het alleen maar om het goede gevoel dat je er aan over houdt :) .

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
Hoi, ik heb ingeschreven op VEH en alles is in gang gezet. Nu kreeg ik van de week een mail dat er gekozen is om te wisselen van zonpaneel, van CSUN naar JA Solar.

De zonnepanelen van JA Solar (blauw JAP6 275 Wp en zwart JAM6 290 Wp) voldoen aan alle gestelde kwaliteitseisen van Vereniging Eigen Huis, en de prijzen en garanties zijn gelijk aan die van de CSUN panelen. In het schouwrapport dat u binnenkort ontvangt, zullen panelen van JA Solar opgenomen zijn.

Iemand idee of dit inderdaad gelijkwaardig is?

Blijf het vreemd vinden dat je een uitvraag wint en daarna wisselt... heb het idee dat het niet alleen ‘leverproblemen’ zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:52
JA solar en csun zíjn denk ik ongeveer gelijkwaardig.

Kwalijker zou zijn als een leverancier van een high end paneel zoals LG, Panasonic zou wijzigen naar een normaal paneel zoals ja solar of csun.

Beschikbaarheid is een veel gegeven verklaring, zou best kunnen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 21:18
SpeedyDH schreef op zondag 8 juli 2018 @ 05:59:
Hoi, ik heb ingeschreven op VEH en alles is in gang gezet. Nu kreeg ik van de week een mail dat er gekozen is om te wisselen van zonpaneel, van CSUN naar JA Solar.

De zonnepanelen van JA Solar (blauw JAP6 275 Wp en zwart JAM6 290 Wp) voldoen aan alle gestelde kwaliteitseisen van Vereniging Eigen Huis, en de prijzen en garanties zijn gelijk aan die van de CSUN panelen. In het schouwrapport dat u binnenkort ontvangt, zullen panelen van JA Solar opgenomen zijn.

Iemand idee of dit inderdaad gelijkwaardig is?

Blijf het vreemd vinden dat je een uitvraag wint en daarna wisselt... heb het idee dat het niet alleen ‘leverproblemen’ zijn.
'Voldoen aan alle kwaliteitseisen', dat vind ik altijd zo'n kansloze uitspraak.
Alle panelen in NL op de markt voldoen aan de kwaliteitseisen.

Waarschijnlijk heeft de installateur een container JA solar laten komen, of is er een groothandel die ze voor weinig weg doet. Enige reden diei k kan verzinnen is commercieel gewin aangezien beide type panelen vollop verkrijgbaar zijn. Aangezien het panelen aan de onderkant van de markt zijn qua vermogen verwacht ik dat ze een goede deal hebben kunnen maken bij merk x. Het gaat de consument erom dat er panelen op zijn dak liggen en wie ze maakt tja :+
Ik zou ze dus serieus even vragen waar jou financieel voordeel is van de switch. Niet alles hoeft bij die partij te blijven hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door thefox154 op 08-07-2018 07:40 ]

• SpeedyDH
Uiteindelijk na navragen eindelijk een reactiie ontvangen op de ‘schouw’. Ineens was remote schouw niet mogelijk dus kwam er iemand langs. Dit bezoek was heel kort, er moest even op het dak worden gekeken...
Er werd mij gemeld dat de dakpannen geschroefd waren en het daarom niet mogelijk was om panelen te monteren, dan zou het hele dak eraf moeten...
Ik heb nagevraagd bij de bouwer en die gaf aan dat het met het nieuwe bouwbesluit moet om dakpannen te verankeren ivm stormschade.. maar dat je nog steeds pannen los kan halen. Iemand ervaring hiermee?
Ik krijg het idee dat met de drukte ze nu de ‘makkelelijke’ gevallen doen en de rest maar afwimpelen.
Toch maar eens een lokale leverancier benaderen.
Ben ook wel teleurgesteld in Vereniging Eigen Huis, je zou verwachten dat hier het belang van huiseigenaren voorop staat echter is dit gewoon een commerciele actie, zoveel mogelijk leden lokken en een percentage opstrijken.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Bij ons huis uit 2014 zitten er om de zoveel pannen van die verankering metaaltjes. Veel meer dan vroeger gebruikt werd.
Dat maakt het wat irritanter voor het weghalen van de pannen monteren van de dakhaken. Maar het is gewoon mogelijk. Kost gewoon meer tijd.

Of je rost met je buren al je dakpannen eraf en maakt een dak van alleen maar zonnepanelen :)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Andre1973 beschrijft deze ellende wel mooi vind ik...
Andre1973 in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Maar wat houd je tegen @SpeedyDH , om een "normale" installateur te zoeken en panelen op je dak te laten installeren ipv maanden wachten op de teleurstelling?

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2018 08:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• SpeedyDH
Dat ben ik ook van plan, ik ga een lokale partij benaderen. Zeker gezien de andere reactie is het me nu wel duidelijk dat ze het als excuus gebruiken om ‘moeilijke’ installatie over te slaan.
Btw SolarNRG is een lokale partij van mij maar sla ik maar even over :)

• SpeedyDH
Heb toch maar even contact opgenomen met VEH omdat ik het ‘cherry picking’ vond. Het blijkt dat er een voorwaarde is opgenomen over geschroefde en gehaakte dakpannen, dan mogen ze annuleren.
Vind het nog steeds flauw maar het is niet anders.
VEH gaf wel aan dat het niet standaard is dat pannen vastgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilver
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-03 16:14
Zojuist de offerte geaccepteerd van Solar NRG, voor 16 mono panelen.

Dezelfde materialen krijg ik nauwelijks goedkoper gevonden en dan moet ik het zelf nog installeren. Ik heb reeds loze leidingen en een extra groep voorzien, dus verwacht dat het een kwestie van uitpakken en neerzetten zal zijn voor de installateur.

Ben benieuwd, wanneer het ingepland kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-07-2024
Opnieuw een minnetje voor VEH. Veel bombarie om zoveel mogelijk deelnemers binnen te halen voor een inkoop collectief, maar dan inderdaad 'cherry picking' als acceptabel meenemen. VEH lijkt af en toe een commerciële organisatie te zijn geworden. Provisie per afgesloten contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
@joker1 als je dat soort beschuldigingen (provisie per afgesloten contract) uit, moet je ze ook enigszins hard kunnen maken. VEH is wellicht niet altijd en in iedere situatie de beste keuze, maar volgens mij zijn ze wel altijd transparant en eerlijk.
Dat de geselecteerde partij niet levert wat je er van verwacht is VEH niet te verwijten.
Pagina: 1