Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.959 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:15
reneeke1970 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:42:
[...]

Als er maar één paneel in schaduw ligt is het rendement minder inderdaad. Want dat tweede paneel is dan toch de dupe helaas.
Maar voor 40 euro stroom opwekken is veel hoor voor één paneel......
Dat snap ik, maar het gaat over 1 paneel per meetmoment dat de hele string omlaag trekt. Dus op meetmoment 1 is het paneel 3 en bij meetmoment 2 is het paneel 5 dat het doet. Dus 1 paneel haalt 5 andere panelen ook omlaag.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:49
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:44:
[...]

Dat snap ik, maar het gaat over 1 paneel per meetmoment dat de hele string omlaag trekt. Dus op meetmoment 1 is het paneel 3 en bij meetmoment 2 is het paneel 5 dat het doet. Dus 1 paneel haalt 5 andere panelen ook omlaag.
En als de zon in zw staat geeft schoorsteen weer schaduw aan paneel 6, zo blijft het altijd spannend.

Kunt ook even wachten tot er wat leuks op marktplaats voorbij komt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:49:
[...]

En als de zon in zw staat geeft schoorsteen weer schaduw aan paneel 6, zo blijft het altijd spannend.

Kunt ook even wachten tot er wat leuks op marktplaats voorbij komt....
Die schaduw heb ik (volgens mij) geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:50:
[...]

Die schaduw heb ik (volgens mij) geen last van.
Jij vanavond maar, ik gok tussen zeven en acht uur ongeveer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:52:
[...]

Jij vanavond maar, ik gok tussen zeven en acht uur ongeveer
Het potentiële verlies tussen 19:00 en 21:00 is wel van een andere grote dan het potentiële verlies tussen 7:00 en 11:00.

Na 19:00 zit mijn noord op ~ 140W, vóór 11:00 op ~ 1000W

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 18-07-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:05:
[...]

Het potentiële verlies tussen 19:00 en 21:00 is wel van een andere grote dan het potentiële verlies tussen 7:00 en 11:00.

Na 19:00 zit mijn noord op ~ 140W, vóór 11:00 op ~ 1000W
Ja oke, dan heb je wel gelijk dat je dat voor lief neemt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 07:47
Mijn dak heeft nogal veel gevlekte schaduw van bomen e.d. De meeste panelen die ik tegenkom hebben drie bypassdiodes, áls het al vermeld staat in de datasheet. Zijn er ook gangbare panelen met meer diodes? Of is dat alleen voor de exoten weggelegd?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54
David schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:52:
Mijn dak heeft nogal veel gevlekte schaduw van bomen e.d. De meeste panelen die ik tegenkom hebben drie bypassdiodes, áls het al vermeld staat in de datasheet. Zijn er ook gangbare panelen met meer diodes? Of is dat alleen voor de exoten weggelegd?
Sunpower E series en nog meer diodes in de X series. Volgens mij zelfs per cel in de X series.

Kan de pdf even niet vinden 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
stormfly schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:11:
[...]

Sunpower E series en nog meer diodes in de X series. Volgens mij zelfs per cel in de X series.

Kan de pdf even niet vinden 🤔
Dat is niet zo volgens mij:
https://mcelectrical.com.au/blog/sunpower-review/

Gewoon ook diodes maar mindrr invloed van schaduw op cellen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:43

de Peer

under peer review

Aarding van installatie is al een paar keer aan bod geweest. Toch 2 specifieke vragen:
- Van het schuin dak gedeelte ik ga mijn rails aarden, maar ik ga ook 14 panelen op plat dak plaatsen met waarschijnlijk een houtconstructie. Is het dan verplicht (of aan te raden) om de frames van de panelen te aarden door ze onderling te verbinden?
- Iemand ervaring met corrosie-bestendigheid? Zou ik siliconenkit kunnen aanbrengen over de moer+tandring om vocht minder kans te geven om zo een duurzamere verbinding te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:55:
Aarding van installatie is al een paar keer aan bod geweest. Toch 2 specifieke vragen:
- Van het schuin dak gedeelte ik ga mijn rails aarden, maar ik ga ook 14 panelen op plat dak plaatsen met waarschijnlijk een houtconstructie. Is het dan verplicht (of aan te raden) om de frames van de panelen te aarden door ze onderling te verbinden?
- Iemand ervaring met corrosie-bestendigheid? Zou ik siliconenkit kunnen aanbrengen over de moer+tandring om vocht minder kans te geven om zo een duurzamere verbinding te verkrijgen?
Als je schok krijgt, val je dan van schrik van je plat dak af?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

-Sinds 01-01-17 is het aarden verplicht, dus allemaal aarden.
-Als je RVS en aluminium gebruikt dan krijg je door de spanningsovergang toch wel corrosie, dat hou je niet weg. Ik heb zeer mijn bedenkingen bij het aarden van een zwevend net (wat de PV installatie is) en het maken van contact tussen koper & geanodiseerd aluminium eventueel met RVS tandveerringen (flatfix fusion). Wellicht is dit op dag 1 redelijk, een jaar verder is er denk ik weinig over van het contact.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jacovn schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:40:
[...]

Dat is niet zo volgens mij:
https://mcelectrical.com.au/blog/sunpower-review/

Gewoon ook diodes maar mindrr invloed van schaduw op cellen.
Volgens mij met de X series is dat anders diode per cell. Maar heb alleen iPhone mee op vakantie dus Google klein en dataverbruik (filmpjes) beperken.

https://www.eevblog.com/f...on-solar-cell-discussion/ hier staat e.a denk ik.

Edit: jouw link is ook wel doortastend. Lastig wat de waarheid is.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 18-07-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Andre1973 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:01:
[...]

-Als je RVS en aluminium gebruikt dan krijg je door de spanningsovergang toch wel corrosie, dat hou je niet weg. Ik heb zeer mijn bedenkingen bij het aarden van een zwevend net (wat de PV installatie is) en het maken van contact tussen koper & geanodiseerd aluminium eventueel met RVS tandveerringen (flatfix fusion). Wellicht is dit op dag 1 redelijk, een jaar verder is er denk ik weinig over van het contact.
Ja dat is waar, die 2 hebben natuurlijk een potentiaalverschil. Het voordeel van zo'n zwevend net(werk) is dat ze op meerder punten met elkaar verbonden zijn wat de kans vergroot dat het geheel geaard is.
Hmm maar raad je een alternatief aan?
reneeke1970 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:57:
[...]

Als je schok krijgt, val je dan van schrik van je plat dak af?
Nee bij het platte dak ben ik daar niet bang voor, en is ook sowieso niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
5+5 jaar (gratis) garantie bij een nieuwe SMA SB 3.0 - 5.0
https://www.sma.de/summer-promotion.html

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Goede stap ik denk dat ze wel moeten. Voor de premium prijzen die ze rekenen verwacht je ook garanties.

Zelfs Goodwe heeft 10 jaar tegenwoordig😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
stormfly schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:11:
[...]

Volgens mij met de X series is dat anders diode per cell. Maar heb alleen iPhone mee op vakantie dus Google klein en dataverbruik (filmpjes) beperken.

https://www.eevblog.com/f...on-solar-cell-discussion/ hier staat e.a denk ik.

Edit: jouw link is ook wel doortastend. Lastig wat de waarheid is.
Ze hebben wel een patent voor een diode per cell blijkbaar

http://www.freepatentsonline.com/8134217.pdf

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Ga je aarden of vereffenen? Twee verschillende takken van sport...

Volgens NEN1010:2015 moeten zowel de rails als de panelen vereffend worden. Maakt niet uit of constructie eronder uit hout of een ander materiaal gemaakt is. Ook de omvormer moet op hetzelfde vereffeningspunt aangesloten worden.

Wat dacht je van alleen RVS aansluitmateriaal te gebruiken en dat ook nog es in te vetten met hoge druk grafietvet ter voorkoming van twee verschilende materialen = verschillende oppervlakte spanningen samen met water/zuurstof = corrosie op die aansluitplekken?

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-10 13:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

stormfly schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:37:
[...]

Goede stap ik denk dat ze wel moeten. Voor de premium prijzen die ze rekenen verwacht je ook garanties.

Zelfs Goodwe heeft 10 jaar tegenwoordig😎
Recht hebben garantie op garantie betekend bij de chinezen niet dat je er ook altijd op een redelijke termijn fatsoenlijk aanspraak op kan maken.

Ik ben het er wel mee eens dat de garantie wat ruimer mag als zelf vinden de rolls royce onder de omvormers te zijn.

Ik twijfel nog steeds wat ik met mijn nieuwe installatie ga doen, of een goedkope nieuwe chinees of een gebruikte SMA

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 18-07-2018 21:33 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Hogedruk grafietvet ertussen, dat gaat niet corroderen. Het sluit alles af en bovendien door de grafiet geleid het de twee verschillende oppervlakte spanningen van de twee verschillende materialen dan netjes naar het vereffeningspunt.
Andre1973 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:01:
[...]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Let op: Aanbieding is alleen voor installateurs en evenzo is de bijbehorende extra korting van 40 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
A typical no-brainer to me...
revolution-nl schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:32:
[...]

Recht hebben garantie op garantie betekend bij de chinezen niet dat je er ook altijd op een redelijke termijn fatsoenlijk aanspraak op kan maken.

Ik ben het er wel mee eens dat de garantie wat ruimer mag als zelf vinden de rolls royce onder de omvormers te zijn.

Ik twijfel nog steeds wat ik met mijn nieuwe installatie ga doen, of een goedkope nieuwe chinees of een gebruikte SMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:33

watercoolertje

Untertitel

Ik heb een Fronius Symo 4.5-3-M en daar zou een push service op zitten, dus ik ga naar het IP, krijg netjes een interface. Nu wil ik eigenlijk met die push service werken (https://forum.pvoutput.or...eter-daily-logdata/650/26) maar ik moet voor alles behalve het hoofdscherm inloggen als user of admin, echter de installateur kon mij niet vertellen wat dat was, geen idee of hij zich van de domme houdt of het echt niet weet.

Nu zie ik een item: start assistant, iets wat mij doet denken dat ik dat ding opnieuw ga instellen (er staat ook bij dat als ik er aan begin er geen weg meer terug is), maar ik kan werkelijk nergens op internet vinden wat ik dan moet instellen. Iemand enig idee wat dat inhoud? En zo nee, iemand enig idee wat het standaard wachtwoord is op die dingen (ook dat heb ik met google niet kunnen achterhalen).

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

225Wp :O
Op diezelfde ruimte leg je ook 4000Wp, maar voor op een schuur prima als er ruimte zat is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Panelen uit 2012, van een fabrikant die niet meer bestaat, gebruikt maar niet gebruikt....
Next.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
TweakersAddict schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:36:
Let op: Aanbieding is alleen voor installateurs en evenzo is de bijbehorende extra korting van 40 Euro.

[...]
Hoe bedoel je, alleen voor installateurs?
https://www.sma-benelux.com/summer-promotion.html

Ik meld de omvormer aan op sunnyportal, en krijg 5+5 jaar garantie.
Moet je wel een doos hebben met rode stikker.
En gezien ik die pop-up kreeg bij https://www.mg-solar-shop.de/ ,hoeft er geen installateur aan te pas te komen.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2018 07:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 01:12
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 06:29:
[...]

En gezien ik die pop-up kreeg bij https://www.mg-solar-shop.de/ ,hoeft er geen installateur aan te pas te komen.
Kanttekening daarbij is wel dat ze je als consument niet helpen met een technische storing by SMA.. Ze doen garantie afwikkeling alleen na analyse en/of tussenkomst van een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TweakersAddict schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:32:
Ga je aarden of vereffenen? Twee verschillende takken van sport...

Volgens NEN1010:2015 moeten zowel de rails als de panelen vereffend worden. Maakt niet uit of constructie eronder uit hout of een ander materiaal gemaakt is. Ook de omvormer moet op hetzelfde vereffeningspunt aangesloten worden.

Wat dacht je van alleen RVS aansluitmateriaal te gebruiken en dat ook nog es in te vetten met hoge druk grafietvet ter voorkoming van twee verschilende materialen = verschillende oppervlakte spanningen samen met water/zuurstof = corrosie op die aansluitplekken?
[...]
Ja vereffenen bedoelde ik, en dat aansluiten op de aarde van het huis.

Hmm mijn idee was om alleen de rails te vereffenen. Ik heb clickfit evo en ging ervan uit dat de klemmen goed genoeg contact maken met de panelen. Dat is wat ze zelf beweren tenminste.

Bedankt voor de grafietvet-tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 07:41:
[...]

Kanttekening daarbij is wel dat ze je als consument niet helpen met een technische storing by SMA.. Ze doen garantie afwikkeling alleen na analyse en/of tussenkomst van een installateur.
Jij had geen technische storing, maar een verkeerde instelling ;)
Ik ben benieuwd, mocht ik ooit problemen hebben...
Ik draai al ruim 5 jaar probleemloos nu (ook 4 omvormers die ik gehad heb en elders draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Heeft er al een paar keer op gestaan .... Als je ruimte genoeg hebt en het extra goedkoop moet. maar niet zeuren als ze straks na 3 jaar "stuk" gaan.

Ik zou er niet meer als 45 euro per paneel of zo overhebben (0.2 eur/Wp)

[ Voor 7% gewijzigd door WoudseHoeve op 19-07-2018 08:52 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 07:51:
[...]

Jij had geen technische storing, maar een verkeerde instelling ;)
Ik ben benieuwd, mocht ik ooit problemen hebben...
Ik draai al ruim 5 jaar probleemloos nu (ook 4 omvormers die ik gehad heb en elders draaien)
Ja precies dat :) als SMA prima 5+ jaar draait dan zou het ze sieren als ze ook gewoon 10 jaar garantie geven. Het zou mij eerder over de streep trekken. Dat drukt het gevoel van de hoge prijs 😎 en versterkt het gevoel van kwaliteit voor die hoge prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@stormfly
Jij hebt toch tijd zat nu. ;)
Zoek eens alle gevallen van defecte sma's op dit forum op voor mij..

Edit: en doe SE ook maar

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2018 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:50:
@stormfly
Jij hebt toch tijd zat nu. ;)
Zoek eens alle gevallen van defecte sma's op dit forum op voor mij..
Haha ja als jij ff op de kids past bij het zwembad dan hou ik idd tijd over 😎

Maar ik geloof idd dat het een top merk is, weinig uitval. Maar toch zou 10 jaar garantie niet misstaan in relatie tot de prijs. Al is het maar de zekerheid, dat je 10 jaar lang zorgeloos bent.

Maar goed :) ik hou er over op 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinyTimmy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen maar de airco unit voor de zolder kan ik weer verkopen. Met dit weer blijven de (goed geisoleerde) zolderkamers zeker 5 graden koeler dan voorheen. Zie dat nergens terug als voordeel van het plaatsen van panelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 21:38
WoudseHoeve schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:49:
[...]

Heeft er al een paar keer op gestaan .... Als je ruimte genoeg hebt en het extra goedkoop moet. maar niet zeuren als ze straks na 3 jaar "stuk" gaan.

Hoe komt iedereen er toch bij dat de 'voordelige' panelen snel kapot gaan. Ik zie het de laatste weken al een paar keer voorbijkomen in het topic.

De afgelopen jaren, heb ik behalve van stormschade, nog nooit ergens een defect paneel gezien.
Er zal vast wel ergens iets bestaan, dat zeg ik niet.
Maar het is volgens mij aannemelijker dat deze panelen over 20 jaar nog gewoon allemaal draaien dan dat ze over 3 jaar kapot gaan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@stormfly
Inderdaad, minder op je telefoon en meer op de kids letten...

Eens dat SMA niet goedkoop is, en eens dat de garantie maar 5 jaar is (welke vrij kort is tegenover andere fabrikanten), maar die garantie is voor mij nooit een argument geweest om het merk links te laten liggen.

Garantie is een wassen neus... Wie zegt dat ze over 10 jaar (of 25 jaar) nog bestaan?
Als ik een defect heb aan mijn 5 jaar oude Senersun panelen heb ik mooi pech...ze bestaan niet meer.
Daarom kies ik (onder andere) nu ook een japans zonnepaneelmerk. Hoge kwaliteit vind ik dan belangrijker dan de garantie voorwaarden. Dan betaal ik maar wat meer.
(Dat gezegd hebbende, alles kan defect raken. Alleen het ene wat eerder dan de andere)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 12:30

killercow

eth0

WoudseHoeve schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:49:
[...]

Wat een gelul.

Dit is de eerste keer dat ik deze advertentie heb geplaatst want ik heb die panelen pas een week.
De panelen zijn ongebruikt, maar zijn wel gemonteerd geweest, en inderdaad, er zit geen garantie op,maar dat wil niet zeggen dat je zooi krijgt. Als ze na 3 jaar stuk gaan heb je ze volgens mij al terugverdient tenzij je gekke dingen met montage etc doet.

Maargoed, als je zekerheid wilt moet je inderdaad gewoon de hoofdprjis betalen, er zijn gelukkig genoeg mensen die wel een gok kunnen nemen, en daar mogelijk de vruchten van kunnen plukken. Zo heeft het Duitse subsidiebeleid toch nog een positieve werking op ons Nederlandse zonnepanelenbestand.

De sets zijn overigens op. Heb alleen nog losse panelen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

thefox154 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:12:
[...]

Hoe komt iedereen er toch bij dat de 'voordelige' panelen snel kapot gaan. Ik zie het de laatste weken al een paar keer voorbijkomen in het topic.

De afgelopen jaren, heb ik behalve van stormschade, nog nooit ergens een defect paneel gezien.
Maar het is volgens mij aannemelijker dat deze panelen over 20 jaar nog gewoon allemaal draaien dan dat ze over 3 jaar kapot gaan O-)
Ik denk dat het vooral een manier is om de eigen (dure) aankoop goed te praten, heel menselijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik vroeg me eigenlijk af of er ergens een overzicht/vergelijker is van verschillende typen panelen en opbrengsten? Voor familielid wat offertes aan het (helpen) vergelijken en behalve het gigantische verschil in correctiefactoren dat verschillende verkopers gebruiken merk ik dat ik vooral thuis ben aan de cijfertjes kant van het verhaal. Kwaliteit van de panelen van S-Energy 290 All black vs TrinaSolar 300 Fullblack zegt me dan weer heel weinig...

Ik snap dat ik ook een heel vergelijkingstopic kan openen, maar gaat me meer om bredere ervaring/reviews waar ik me in kan verdiepen ook richting toekomstige volgende familieleden :P

BTW: Ik help ze alleen met vergelijken, gelukkig gaan ze allemaal voor niet zelf plaatsen etc :P

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 19-07-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Laat ze dat toch lekker denken joh, des te meer goedkope panelen blijven er voor ons over.....
Allemaal praatjes van vertegenwoordigers die in de rondte gaan om hun duurdere panelen te promoten.
Laatst een artikel gelezen dat ging over het ontstaan van nl bedrijf die panelen gaat maken.
Dat ging als volgt. Een verzekeraar van grote zonne parken, die blijkbaar regelmatig controles doen, kwam er achter dat na negen tot tien jaar honderden panelen van rottigheid uit elkaar vielen. En dat ze daarom aan dat bedrijf gevraagd hadden of hun niet iets beters konden produceren.
Dat is ze inmiddels gelukt en op geheime lokaties liggen de eerste test panelen bla bla bla.
Alleen al vanwege dit verhaal zal ik dus nooit een nl geproduceerd paneel kopen.
Ik vertrouw wel op de Chinezen die 80 procent van alle panelen wereldwijd hebben gemaakt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Rol-Co schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 05:45:
[...]

225Wp :O
Op diezelfde ruimte leg je ook 4000Wp, maar voor op een schuur prima als er ruimte zat is.
Maar niet voor het zelfde geld, deze set heb in 2.5 á 3 jaar terug verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mongkut schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:28:
[...]

Dan reken jij toch niet goed denk.
Zelfs mijn solar frontier had ik omgerekend goedkoper en 80 euro is inderdaad te duur, wel de goedkoopste tot nu toe want de vorige advertentie van deze panelen vroeg 95 euro.
Ik heb mijn 245 wp voor 55 euro, dat is pas koopje. En nog wel yingli de top één!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

reneeke1970 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:33:
[...]

Dan reken jij toch niet goed denk.
Zelfs mijn solar frontier had ik omgerekend goedkoper en 80 euro is inderdaad te duur, wel de goedkoopste tot nu toe want de vorige advertentie van deze panelen vroeg 95 euro.
Ik heb mijn 245 wp voor 55 euro, dat is pas koopje. En nog wel yingli de top één!
Dat is inderdaad een erg toffe prijs. Maar dat is ex btw gok ik? Die 80 is inc btw, niet dat je dan op 55 uit komt, maar het scheelt wel weer een stuk dat je dus terugkrijgt.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:33

JanB

Het ken rotter !!!

Zoiets vind ik nog wel eens interessant om op Noord-Oost te gaan leggen aan de voorkant van het huis.Daar heb ik wat meer ruimte dan aan de achterzijde waar het nu vol ligt met 9 panelen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oh, noes. Met mijn uitbreiding op NO is mijn directe verbruik lager geworden (voor wat het waard is na nog geen week draaien) :p

Oude situatie: 71% direct verbruik.
Nieuwe situatie: 81% direct verbruik.

En ik weet dat het niks zegt, maar vond het leuk om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
killercow schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:41:
[...]

Dat is inderdaad een erg toffe prijs. Maar dat is ex btw gok ik? Die 80 is inc btw, niet dat je dan op 55 uit komt, maar het scheelt wel weer een stuk dat je dus terugkrijgt.
Dat was gewoon zonder factuur, hij kocht ze op als oud ijzer daar in Duitsland. Je moet iets verzinnen om regeltjes te ontduiken. Zoiets zal jij ook wel gedaan hebben als ze al ergens zes jaar in een loods staan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:47:
Oh, noes. Met mijn uitbreiding op NO is mijn directe verbruik lager geworden (voor wat het waard is na nog geen week draaien) :p

Oude situatie: 71% direct verbruik.
Nieuwe situatie: 81% direct verbruik.

En ik weet dat het niks zegt, maar vond het leuk om te vergelijken.
Waar heb je het precies over?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:49:
[...]

Waar heb je het precies over?
Hoeveel ik kWh in opwek op een dag en hoeveel ik daarvan heb teruggeleverd. Wat ik heb teruggeleverd heb ik niet direct zelf verbruikt. Dat percentage is nu slechter geworden nu ik na 6 dagen NO meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

reneeke1970 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:48:
[...]

Dat was gewoon zonder factuur, hij kocht ze op als oud ijzer daar in Duitsland. Je moet iets verzinnen om regeltjes te ontduiken. Zoiets zal jij ook wel gedaan hebben als ze al ergens zes jaar in een loods staan?
Ik koop ze van een handelaar die ze van de velden afhaalt aldaar, deze batch was toevallig ongebruikt, maar doorgaans zijn het gebruikte panelen. Nu alleen nog uitvinden hoe dat voor een prijs kan die iedereens goedkeuring kan waarderen :P

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Nou nou, Uit ervaring weet ik inmiddels dat onbekend merk problemen geven met de garantie. (een set van 120 stuks met isolatie weerstand problemen = onbekende chinees, we gaan al het tweede jaar in mbt de afhandeling)
Dit is de eerste keer dat ik deze advertentie heb geplaatst want ik heb die panelen pas een week.
De panelen zijn ongebruikt, maar zijn wel gemonteerd geweest, en inderdaad, er zit geen garantie op,maar dat wil niet zeggen dat je zooi krijgt. Als ze na 3 jaar stuk gaan heb je ze volgens mij al terugverdient tenzij je gekke dingen met montage etc doet.
Volgens mij staan er twee advertenties op MP, de andere had ik dan al gezien. Ik weet niet of het zooi is maar het risico is wel aanwezig en risico betekend een lagere prijs.
Maar goed, als je zekerheid wilt moet je inderdaad gewoon de hoofdprijs betalen, er zijn gelukkig genoeg mensen die wel een gok kunnen nemen, en daar mogelijk de vruchten van kunnen plukken. Zo heeft het Duitse subsidiebeleid toch nog een positieve werking op ons Nederlandse zonnepanelenbestand.
Mij maakt het niet zoveel uit omdat ik zelf wat loop te klooien enzo (tweaker dus). Maar als je alles moet laten doen kan je beter wat meer betalen, met garantie van de installateur.
De sets zijn overigens op. Heb alleen nog losse panelen.
Ruimt lekker op dus, succes.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

[...]
Kapot is een groot woord.
Ik denk wel dat het risico hoger is als ook de garantie afhandeling.
Ook denk ik dat gerenommeerde merken voorlopen op de kwaliteit en stabiliteit van de panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solasurus
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-07-2024

Solasurus

Noordoostpolder

de Peer schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 07:45:
[...]

Hmm mijn idee was om alleen de rails te vereffenen. Ik heb clickfit evo en ging ervan uit dat de klemmen goed genoeg contact maken met de panelen. Dat is wat ze zelf beweren tenminste.

door het aantrekken van de panelen op de rails maakt dit voldoende contact tussen de panelen en de rails. In theorie zou je dus enkel 1 rail (van de 2 per rij) moeten vereffenen met de aarding van je huis. Ik heb er zelf voor gekozen om elke rail onderling weer door te verbinden en uiteindelijk 1 6mm2 draad aan te sluiten op een aardrail welke in verbinding staat met de HAR (hoofdaardrail) in de meterkast. Let wel op dat de verbindingen tussen de aardrail en hoofdaardrail gelijk of dikker zijn dan 6mm2.

Verbindingen maken kan je het beste doen met vertinde koperschoenen met daarin een verzonken zelftapper. Zink en aluminium verschillen in potentiaal niet zoveel als RVS en alluminium. De verzonken schroeven zullen hierdoor niet gaan corroderen omdat het staal onder het zink edeler is dan de metalen aan de oppervlakte van de schroef (zink) en het aluminium. Prima combinatie dus, maar pas op met RVS in Aluminium. Aluminium passiveert tijdens het corroderen. Als het potentiaalverschil te groot is tussen de metalen, zoals bij RVS in aluminium kan deze de passieve corrosielaag doorbreken waardoor deze alsnog verder corrodeert, Het zogenaamd verkankeren van het aluminium.

O 4800Wp / W 8000Wp + LG Therma V 16kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solasurus

Solasurus

Noordoostpolder

Heb je een foto? jazeker heb ik een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QgPXMBSFP3ETG8RV3fk7fF6I/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Solasurus op 19-07-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:51:
[...]

Hoeveel ik kWh in opwek op een dag en hoeveel ik daarvan heb teruggeleverd. Wat ik heb teruggeleverd heb ik niet direct zelf verbruikt. Dat percentage is nu slechter geworden nu ik na 6 dagen NO meet.
Ja dat is logisch, maar het is maar hoe je het bekijkt, van wat ik vandaag produceer maak ik hooguit tien procent op. Maar wat ik momenteel gebruik, mijn eigen gebruik dus, dat komt voor honderd procent van dak af tussen 0800 en 2100.
Dus het eigen gebruik percentage stijgt in mijn ogen. Percentage eigen productie daalt...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solasurus

Solasurus

Noordoostpolder

reneeke1970 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:46:
[...]

Ja dat is logisch, maar het is maar hoe je het bekijkt, van wat ik vandaag produceer maak ik hooguit tien procent op. Maar wat ik momenteel gebruik, mijn eigen gebruik dus, dat komt voor honderd procent van dak af tussen 0800 en 2100.
Dus het eigen gebruik percentage stijgt in mijn ogen. Percentage eigen productie daalt...
Dat is imo ook de juiste benadering. Hoeveel % dekking van je eigen gebruik uit zon energie is het enige belangrijke. Als dat percentage stijgt door NO panelen te plaatsen heb je er voordeel van. Dat de rest voor een schamele 9ct verkocht wordt aan je energieleverancier laat je daarmee buiten beschouwing. Deze "overproductie" wat je dan opslaat in geld kan je weer omzetten in kWh in de winterperiode.

Of het rendabel is is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mongkut schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:28:
[...]

Mijn 11 stuks ja-solar all black 260Wp koste 675,- en de kostal pico nog 300,-
Maakt een totaal van 975,- voor 2860Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Rol-Co schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:55:
[...]

En het montage materiaal, kabels, Aardlekautomaat. Ga je toch al weer snel naar 50 cent/WP. Wat natuurlijk nog steeds goedkoop is!

Voor een klein upgrade op oost zit ik nu op EUR 190 voor een ASP + bekabeling, EUR 210 voor 2 x 265 WP (waar zijn die panelen van EUR 50-75 gebleven!) en EUR 35 voor montage materiaal.

Maakt dus EUR 435 voor ongeveer 400 KWh per jaar. Is het het laatste beetje wat ik zelf nog verbruik, dus moet binnen 4 jaar terug te verdienen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[...]

Gescoord op marktplaats neem ik aan ?
Nieuw 170 + per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:47:
[...]

En het montage materiaal, kabels, Aardlekautomaat. Ga je toch al weer snel naar 50 cent/WP. Wat natuurlijk nog steeds goedkoop is!

Voor een klein upgrade op oost zit ik nu op EUR 190 voor een ASP + bekabeling, EUR 210 voor 2 x 265 WP (waar zijn die panelen van EUR 50-75 gebleven!) en EUR 35 voor montage materiaal.

Maakt dus EUR 435 voor ongeveer 400 KWh per jaar. Is het het laatste beetje wat ik zelf nog verbruik, dus moet binnen 4 jaar terug te verdienen zijn!
Voor upgrade heb je geen aardlekschakelaar nodig. Gewoon gebruikt en niet nieuw kopen. Heb laatst twee aps verkocht voor 125 ,jij even pech. En 35 voor montage?? Doe nou eens creatief, mijn duurste montage is 15 euro op schuin dak, en op plat dak 6 euro. En al die 50 euro panelen liggen bij mij haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:10:
[...]

Voor upgrade heb je geen aardlekschakelaar nodig. Gewoon gebruikt en niet nieuw kopen. Heb laatst twee aps verkocht voor 125 ,jij even pech. En 35 voor montage?? Doe nou eens creatief, mijn duurste montage is 15 euro op schuin dak, en op plat dak 6 euro. En al die 50 euro panelen liggen bij mij haha
6 euro, hoe dan! Daar koop ik het hout niet eens voor, laat staan de schroeven en de klemmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Montage materiaal zit er bij die mp advertentie ook niet bij! Wel een btw bon dus dat gaat er nog af of komt er nog bij, het kan zijn dat ie ex btw bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:31:
[...]

6 euro, hoe dan! Daar koop ik het hout niet eens voor, laat staan de schroeven en de klemmen!
Op mijn grote plat dak ligt nieuw hout inclusief schroeven etc voor 8 euro.
Op aanbouw en dakkapel had ik mazzel, sloop van bouwkeet kwamen geïmpregneerd balken vrij van 120×60 ,en toen kwam het op 2.00 euro per paneel. Een zes meter balk kostte tien euro afgehaald op sloop lokatie. Kwestie van continu zoeken marktplaats en creatief denken. Een trottoir band kost bij hornbach 1.50 ,dat is 18 kg ballast. Gebruikte vinden valt niet mee....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Solasurus schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:54:
[...]

Dat is imo ook de juiste benadering. Hoeveel % dekking van je eigen gebruik uit zon energie is het enige belangrijke. Als dat percentage stijgt door NO panelen te plaatsen heb je er voordeel van. Dat de rest voor een schamele 9ct verkocht wordt aan je energieleverancier laat je daarmee buiten beschouwing. Deze "overproductie" wat je dan opslaat in geld kan je weer omzetten in kWh in de winterperiode.

Of het rendabel is is een andere discussie.
Als ik die analyse maak dan is het als volgt.

Tussen 8 en 21
Met zonnepanelen: 56%
Na uitbreiding: 79%*

Hele dag door
Met zonnepanelen: 35%
Na uitbreiding: 49%*

*maar met 6 dagen lekker zonnig weer

En dat is dan nog zonder WP en WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:31:
[...]

Als ik die analyse maak dan is het als volgt.

Tussen 8 en 21
Met zonnepanelen: 56%
Na uitbreiding: 79%*

Hele dag door
Met zonnepanelen: 35%
Na uitbreiding: 49%*

*maar met 6 dagen lekker zonnig weer

En dat is dan nog zonder WP en WPB
Ik verbruik in zomer nu 450 kWh en pak er 325 rechtstreeks van dak, en dat zonder salderende meter over de fases!

Heb jij nog geen wp of wpb dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
[...]

Waar kan je deze panelen en omvormer kopen voor dat geld? (ik zie het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@mongkut die advertenties zijn vaak dezelfde dag al weg. Laatst eentje met zwarte panelen voor 55 euro. Staat al gelijk gereserveerd natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reneeke1970 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 16:29:
@mongkut die advertenties zijn vaak dezelfde dag al weg. Laatst eentje met zwarte panelen voor 55 euro. Staat al gelijk gereserveerd natuurlijk
En welke site('s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:27

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik las in dit topic eens dat het tegenwoordig verplicht is om de DC kabels (rood / zwart) van de PV gescheiden te houden? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-07-2018 17:12 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gewoon marktplaats, eBay soms ook wel. Zoekertjes aan maken en je krijgt iedere dag melding van nieuwe advertenties

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Soms zelfs gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Het enige idee wat ik kan bedenken is een hoek profiel van staal, 30 graden, dan maak ik de panelen aan de gevel van mijn huis vast... Als ik ze er in kan ' hangen' en met een bout kan borgen is het helemaal goedkoop.

Maar waar vind je de ijzerwaren!

Een hoekanker van 80-70 graden vind je niet zo, die zijn allemaal 90..

Een heel houten frame maken heb ik geen zin in hoor ;)

[ Voor 20% gewijzigd door BasvanS op 19-07-2018 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 18:53:
Het enige idee wat ik kan bedenken is een hoek profiel van staal, 30 graden, dan maak ik de panelen aan de gevel van mijn huis vast... Als ik ze er in kan ' hangen' en met een bout kan borgen is het helemaal goedkoop.

Maar waar vind je de ijzerwaren!

Een hoekanker van 80-70 graden vind je niet zo, die zijn allemaal 90..

Een heel houten frame maken heb ik geen zin in hoor ;)
Voor tips zul je foto's moeten plaatsen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:50:
[...]
Heb jij nog geen wp of wpb dan?
Nee, offerte wordt deze week gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 19:20:
[...]

Nee, offerte wordt deze week gemaakt.
Goed bezig, lekker overschot opmaken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 19:19:
[...]

Voor tips zul je foto's moeten plaatsen
@Oost - Afdakje van 100cm diep, de muur is ongeveer 340CM breed

2x 265WP en een APS dus, dan via de droger uitvoer (die niet meer word gebruikt direct na stopcontact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yO7CtaOkUtM9456y5tzIphZR/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 19:29:
[...]

@Oost - Afdakje van 100cm diep, de muur is ongeveer 340CM breed

2x 265WP en een APS dus, dan via de droger uitvoer (die niet meer word gebruikt direct na stopcontact.

[afbeelding]
Een metalen stripje tegen paneel schroeven wat klein stukje uitsteekt. Dat beugeltje boor je op dertig cm hoogte tegen de muur aan. Voorkant paneel eerst trottoir band op je dak leggen, dan paneel er op en vast knopen met ijzer draad door je paneel en om de trottoir band.
Voor zes euro twee panelen vast....

Word wel lange tvt met 50/60% rendement

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 19-07-2018 20:20 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

BlueTooth76 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 17:05:
Ik las in dit topic eens dat het tegenwoordig verplicht is om de DC kabels (rood / zwart) van de PV gescheiden te houden? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Klopt. Wij doen dat sinds een 1/2 jaar ofzo.
Als er een vlamboog ontstaat tussen 2 kabel zou deze zich door kunnen zetten in een richting, door ze (zo veel mogelijk) gescheiden te houden beperk je dat gevaar.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:10:
[...]

Als er een vlamboog ontstaat tussen 2 kabel zou deze zich door kunnen zetten in een richting, door ze (zo veel mogelijk) gescheiden te houden beperk je dat gevaar.
2 gaten in het dakbeschot doe ik al vanaf 2012 :O

Sst, wel om de reden dat ik dan weet welke de plus is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Iemand hier ervaring met Hosola Optimizers? Ik ken het merk niet, maar deze zie ik vaker langskomen 2de hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Andre1973 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:10:
[...]

Leg je dan wel een aard verbinding bij de plus en min ? Of zijn het 3 buizen ?
Ik had om 3 gevraagd, 2 gekregen van de E instalateur.
Kon zat 2x 6mm door 1 pijp van 19 mm volgens hem.

Voor mijn plat dak 2 hoog heeft de W man er een pijp bij gemaakt, maar die had alleen 40 mm :)
Dus nu heb ik 2x 19 en 40 mm

Voor plat dak 1hoog maar 2 * 19 mm buizen

Ik neem aan dat de vereffenings aarde net zo dik als de plus/min moet zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En boven op het dak wel bij elkaar binden om inductielussen te voorkomen?
(*auijtdehaag vind het allemaal wat ver gaan... aparte leidingen voor - en +, aarding van rails, etc )

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2018 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:35:
[...]

Leg je dan wel een aard verbinding bij de plus en min ? Of zijn het 3 buizen ?
Ik had om 3 gevraagd, 2 gekregen van de E instalateur.
Kon zat 2x 6mm door 1 pijp van 19 mm volgens hem.

Voor mijn plat dak 2 hoog heeft de W man er een pijp bij gemaakt, maar die had alleen 40 mm :)
Dus nu heb ik 2x 19 en 40 mm

Voor plat dak 1hoog maar 2 * 19 mm buizen

Ik neem aan dat de vereffenings aarde net zo dik als de plus/min moet zijn ?
Tot nu toe worden de systemen (grote systemen) met de bliksem installatie verbonden. Het zou volgens mijn niet uitmaken of je m apart of naar de + of de - legt, deze vormen geen van tweeën een stroomkring met de aarde. (anders heb je een ander probleem). Behalve bij panelen waarbij een kant is aangesloten op een aarde, omdat dit moet vanwege het type paneel (oude dunnefilm volgens mij, of (oude) Sunpower)

@AUijtdehaag dat gaat voor de gemiddelde particulier misschien ook wat ver, maar het probleem komt als de verzekering komt kijken en iets vind waardoor ze niet hoeven uit te keren.

Maar onder de panelen liggen ze in geaarde goten, met scheidingsschotten, of opgebonden met een bepaalde minimum afstand t.o.v. elkaar.

Wij nemen voor de vereffening bij kleine systemen een ongeisoleerde, vertinde aarde draad van 6 mm2, net zoals die gebruikt word in de badkamer. In de gewone E-techniek word meestal gesteld dat de PE net zo dik met zijn als de dikste geleider van dat deel, en wij werken meestal met 6 mm2.

[ Voor 23% gewijzigd door Andre1973 op 20-07-2018 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Probeersel 1: Een oude Lattebodem van de ikea, daar heb ik er twee van ;)

Mijn vrouw zag me bezig en heeft me duidelijk gemaakt dat ze de 2 panelen NIET wil zien ;)

Dit is dus slechts 8 CM op 100 CM, daar komt nog 6 CM dik hard hout onder dus 14 CM op 100CM.
Een hoek van 8 graden dus :D

Als ik deze op oost leg, pal tegen de gevel van mijn huis, wat zou 265 WP dan doen per jaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LH0yFhF1wHKLdm2RNjTjNsH2/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:01:
Probeersel 1: Een oude Lattebodem van de ikea, daar heb ik er twee van ;)

Mijn vrouw zag me bezig en heeft me duidelijk gemaakt dat ze de 2 panelen NIET wil zien ;)

Dit is dus slechts 8 CM op 100 CM, daar komt nog 6 CM dik hard hout onder dus 14 CM op 100CM.
Een hoek van 8 graden dus :D

Als ik deze op oost leg, pal tegen de gevel van mijn huis, wat zou 265 WP dan doen per jaar?

[afbeelding]
Hooguit 50 procent dus 130 kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
reneeke1970 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:04:
[...]

Hooguit 50 procent dus 130 kWh
100 voor het paneel en 90 voor de APS (per paneel). Dat duurt met 130 KWh bijna 6 jaar..

Dan kan ik maar beter snel beginnen :D

[ Voor 26% gewijzigd door BasvanS op 19-07-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:07:
[...]

100 voor het paneel en 90 voor de APS (per paneel). Dat duurt met 130 KWh bijna 6 jaar..

Dan kan ik maar beter snel beginnen :D
130 kWh is 26 euro.
190 delen door 26 is ruim 7 jaar
Tenzij salderen......
Of prijs verlaging Electra.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
40 Euro installateurs cashback. Het staat er toch echt.
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 06:29:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Graag gedaan hoor, daarom lezen we mee hier.

Dat goed contact maken van klem op paneel doen ze voor een paar dagen. Ook hier weer twee verschillende materialen dus bijbehorende verschillende oppervlakte spanningen en een beetje regen en bingo, ze slaan wit uit. (en hier moet je uiteraard geen vet tussen doen :-) )

Dus paneeltjes met aardbout eff aansluiten op vereffeningspunt op de rails. Doorrijgen, van de ene rails naar de andere. Dus vereffeningspunt > rails > panelen > paneel > paneel > rails als voorbeeld.

Goede panelen hebben 4 aansluitingen voor een aardbout. Daar op die plekken is de coating dunner. De aardbout heeft twee kleine uitstekende pennen die in het alu drukken en bij het aandraaien van de moer zo goed kontakt maken.
de Peer schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 07:45:
[...]

[ Voor 11% gewijzigd door TweakersAddict op 19-07-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Juist!
BasvanS schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 07:41:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ja nu je het zegt, dat ervaar ik ook hier!
TinyTimmy schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:54:
Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen maar de airco unit voor de zolder kan ik weer verkopen. Met dit weer blijven de (goed geisoleerde) zolderkamers zeker 5 graden koeler dan voorheen. Zie dat nergens terug als voordeel van het plaatsen van panelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Je weet dat de NEN1010:2015 niet voor niets voorschrijft een vertinde kabel? Kabels voor binnen zijn niet geschikt voor buiten.
Solasurus schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:33:
Heb je een foto? jazeker heb ik een foto:

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Is er inmiddels een aardlek automaat te koop waarvan beide van klasse B zijn? Ik ken ze niet? Worden aparte units.... Wel benodigd voor een PV installatie volgens NEN1010:2015. (even de uitzonderings situaties hier buiten gelaten).
[...]

[ Voor 3% gewijzigd door TweakersAddict op 19-07-2018 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
Ik neem aan dat je "vertinde" draad bedoelde :-)
Andre1973 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:46:
[...]

Tot nu toe worden de systemen (grote systemen) met de bliksem installatie verbonden. Het zou volgens mijn niet uitmaken of je m apart of naar de + of de - legt, deze vormen geen van tweeën een stroomkring met de aarde. (anders heb je een ander probleem). Behalve bij panelen waarbij een kant is aangesloten op een aarde, omdat dit moet vanwege het type paneel (oude dunnefilm volgens mij, of (oude) Sunpower)

@AUijtdehaag dat gaat voor de gemiddelde particulier misschien ook wat ver, maar het probleem komt als de verzekering komt kijken en iets vind waardoor ze niet hoeven uit te keren.

Maar onder de panelen liggen ze in geaarde goten, met scheidingsschotten, of opgebonden met een bepaalde minimum afstand t.o.v. elkaar.

Wij nemen voor de vereffening bij kleine systemen een blanke aarde draad van 6 mm2, net zoals die gebruikt word in de badkamer. In de gewone E-techniek word meestal gesteld dat de PE net zo dik met zijn als de dikste geleider van dat deel, en wij werken meestal met 6 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Geen lus maken! Zo kort als mogelijk houden. Dus als je links door het dak heen gaat met de kabels (als voorbeeld) dan wordt het een lange rode kabel en een korte zwarte.
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:37:
En boven op het dak wel bij elkaar binden om inductielussen te voorkomen?
(*auijtdehaag vind het allemaal wat ver gaan... aparte leidingen voor - en +, aarding van rails, etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

TweakersAddict schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:42:
Geen lus maken! Zo kort als mogelijk houden. Dus als je links door het dak heen gaat met de kabels (als voorbeeld) dan wordt het een lange rode kabel en een korte zwarte.

[...]
Nou, dat hangt natuurlijk af van het veld, maar wij plaatsen i.v.m. inductie tijdens bliksem de + en de min redelijk langs elkaar. Dus dat geeft wellicht wel een lange en een korte kabel als het in een lijn ligt; namelijk de korte gaat direct aan het eerste paneel, de kabels van de panelen vormen de heen weg en de lange kabel die retour gaat gaat er min of meer parallel langs.
Maar heb je 2 rijen onder (schuin dak) elkaar en vormen de kabels aan de panelen een liggende U, dan moet daar een kabel min of meer parallel langs liggen, en niet 2 korte kabels gebruiken, een aan de boven en een aan de onder rij.
Je moet het oppervlak van de lus tussen de + en de - zo klein mogelijk maken, dat zorgt voor zo min mogelijk spanningsverschil tijdens een inslag, en daarmee minimaliseer je de schade (dat is het idee).
Of je blij moet zijn dat jouw systeem niet direct kapot gaat bij een zeer nabije bliksem inslag, maar mischien wel een opdonder krijgt en een 1/2 jaar later alsnog de geest geeft (en er dan niemand schade claimt, en een 1/2 jaar eerder de 1/2 buurt) is de vraag.
Persoonlijk denk ik dat als de bliksem dichtbij inslaat en er vast meer schade is, dan krijg je makkelijk een vers systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 21:40
TweakersAddict schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:28:
Ja nu je het zegt, dat ervaar ik ook hier!

[...]
De panelen houden ook hier de zolder koeler, maar ook relatief koude nacht temperaturen werken mee. Echt zwoele zomeravonden hebb ik dit jaar nog niet ervaren.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

TweakersAddict schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:42:

[...]
Je hebt ook een edit knop. In plaats van alles als nieuwe post te doen. ;)

Zie tekst bij quickreply:

Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.

[ Voor 16% gewijzigd door ApC_IcE op 20-07-2018 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
ApC_IcE schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 07:37:
[...]

Je hebt ook een edit knop. In plaats van alles als nieuwe post te doen. ;)

Zie tekst bij quickreply:

Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.
De moderator sliep vast nog hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TinyTimmy schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:54:
Ik heb geen harde getallen van voor en na, maar hier ervaar ik het temperatuur verschil ook. En mijn zolder moet nog geïsoleerd (vond zonnepanelen leuker... :'))
Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y