Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.959 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 19:46
Aha. Solaredge. Daar werkt alles net even anders.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Wokschotel schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:06:
Omdat ik in een monumentaal pand woon zijn zonnepanelen op het dak niet mogelijk. Nu ga ik in de tuin een carport bouwen van ongeveer 9x5 meter, schuin dak van metalen platen (graad of 15) op zuid/zuid-west. Geen enkele begroeiing in de weg. Nu Lijkt me dit een mooie plek om panelen te plaatsen
Als het alleen maar om een carport gaat: Waarom überhaupt een dak? Kun je niet gewoon alleen de zonnepanelen plaatsen op een bevestigingssysteem + draagconstructie? Dan hoeft er toch geen dak onder? Je auto staat dan mooi in de schaduw van je panelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jaari
Sunnyside Reeuwijk?

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2018 10:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06:18
Omdat ik in een monumentaal pand woon zijn zonnepanelen op het dak niet mogelijk. Nu ga ik in de tuin een carport bouwen van ongeveer 9x5 meter, schuin dak van metalen platen (graad of 15) op zuid/zuid-west. Geen enkele begroeiing in de weg. Nu Lijkt me dit een mooie plek om panelen te plaatsen. Over aantallen en merken ga ik later onderzoek doen, maar waar kan ik meer informatie vinden hoe ik de constructie van de carport zo slim mogelijk kan doen gezien de panelen? Denk dan aan bijvoorbeeld balkafstanden, of ik extra dragers nodig heb ivm gewicht panelen etc etc. Kan iemand me op weg helpen?
Als je 25 kg per paneel extra berekend komt het vast goed. Waarom niet houten platen met epdm erover en daar de rails van panelen op schroeven?
Maat van dak mooi aanpassen aan maat van panelen want die lopen nogal uiteen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
AUijtdehaag schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:08:
[...]

De sma's zijn weer in prijs gezakt zag ik.
Vandaag op een dak gestaan met 11 "gewone" in 1 string van totaal 22 oost/west, dus 12 moet ook lukken.
Neem gewoon 320 Wp van een ander merk (eventueel)... dat is nog betaalbaar
24 panelen voor 340 euro met 20 jaar garantie of 24 panelen voor de helft van de prijs... En dan over 10 jaar vervangen door zwaardere.... Dat scheelt een bak geld zeg. Er zijn een paar panelen die een tikkie schaduw pakken, als ik daar die Tigo's op zet. Ik ga de situatie doorrekenen met SMA. Will be continued...

Ik begin me nu af te vragen waarom ik voor 2x zo dure panelen zou kiezen, die per paneel 45W meer opleveren. Dus 1080Wp extra voor €4080,-. Dat is meer dan 3 euro per extra wattpiek (ex btw). Wie kopen er uberhaupt die LG's....

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Zojuist heel even gekeken hoe NoordOost de strings apart van elkaar functioneren door ZuidWest er af te halen en de NoordOost strings over de MPPT1 en MPPT2 te verdelen. PV1 is de nok, PV2 naast de dakkapel. Het schaduwpaneel wordt dus niet uitgeschakeld en de PV2 string blijft netjes meedoen. De hypothese dat dus in de 2x6 opstelling één van de twee strings niks zal doen klopt dus niet. Het is wel duidelijk dat PV2 aardig onder presteert t.o.v. PV1.
code:
1
2
PV1   V: 180.7   I:  1.7
PV2   V: 178.0   I:  5.1

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:31:
Zojuist heel even gekeken hoe NoordOost de strings apart van elkaar functioneren door ZuidWest er af te halen en de NoordOost strings over de MPPT1 en MPPT2 te verdelen. PV1 is de nok, PV2 naast de dakkapel. Het schaduwpaneel wordt dus niet uitgeschakeld en de PV2 string blijft netjes meedoen. De hypothese dat dus in de 2x6 opstelling één van de twee strings niks zal doen klopt dus niet. Het is wel duidelijk dat PV2 aardig onder presteert t.o.v. PV1.
code:
1
2
PV1   V: 180.7   I:  1.7
PV2   V: 178.0   I:  5.1
Dan is er of geen schaduw, of ze hebben allemaal schaduw.
En anders komt het door de slechte mpp dat hij niks uit schakelt. Het gaat in ieder geval zeer beroerd dat zie je aan de stroom. Dus blijkbaar levert het slechtste paneel nog steeds 1.7×30=51 watt. En worden de overige gedwongen om dat ook te leveren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44
Omdat ik in een monumentaal pand woon zijn zonnepanelen op het dak niet mogelijk. Nu ga ik in de tuin een carport bouwen van ongeveer 9x5 meter, schuin dak van metalen platen (graad of 15) op zuid/zuid-west. Geen enkele begroeiing in de weg. Nu Lijkt me dit een mooie plek om panelen te plaatsen. Over aantallen en merken ga ik later onderzoek doen, maar waar kan ik meer informatie vinden hoe ik de constructie van de carport zo slim mogelijk kan doen gezien de panelen? Denk dan aan bijvoorbeeld balkafstanden, of ik extra dragers nodig heb ivm gewicht panelen etc etc. Kan iemand me op weg helpen?
Metalen platen bedoel je geisoleerde damwandplaten mee ? Lijkt me lichtelijk overkill als de rest open blijft.

Zelf zou ik de carport bouwen naar de grote van de panelen zodat je 1 vlak krijgt van alleen panelen.

Dan kun je kiezen om of een simpele bekleding eronder te doen of alleen de panelen als dak te gebruiken.

Dan heb je alleen de draagbalien nodig. En de panelen kun je speciale strips voor krijgen zodat het rondom waterdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solasurus
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-07-2024

Solasurus

Noordoostpolder

Jan-man schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:20:
[...]

Metalen platen bedoel je geisoleerde damwandplaten mee ? Lijkt me lichtelijk overkill als de rest open blijft.

Zelf zou ik de carport bouwen naar de grote van de panelen zodat je 1 vlak krijgt van alleen panelen.

Dan kun je kiezen om of een simpele bekleding eronder te doen of alleen de panelen als dak te gebruiken.

Dan heb je alleen de draagbalien nodig. En de panelen kun je speciale strips voor krijgen zodat het rondom waterdicht is.
Zo zou ik het ook aanvliegen. Wellicht kan je tussen de panelen een soort van rubber/zwelband plaatsen waardoor je aan de onderzijde alleen een afwerklat nodig hebt voor je bekabeling. Dan plaats je de hartafstand van de dakliggers op de breedte of lengte (afhankelijk van je legplan) van de panelen.

Misschien is het belastingtechnisch (btw teruggaaf) wenselijk de panelen niet als dakbedekking toe te passen. Volgens mij mag je dan niet het hele BTW bedrag terug vorderen. Uiteraard is dit weer op te lossen door tijdelijk een plastic zeiltje onder de panelen te spannen als zijnde "Dakbedekking"

O 4800Wp / W 8000Wp + LG Therma V 16kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maar er komt toch nooit een ambtenaar bij jou thuis naar die panelen kijken? Dus gewoon de factuur indienen en klaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:14
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:42:
[...]

Situatie bekeken... toch wel veel schaduw van buren en schoorsteen....
Komt het oost dak ook vol?
Mogelijk richting toekomst, beetje afhankelijk van hoe de boel zich ontwikkelt. Er staan nogal een enthousiaste boom (lel van een acacia) die een hoop licht voor het dak oostzijde weghaalt . Er is ook nog een schurencomplex aan de achterkant, dat dak ligt in eerste instantie wat meer voor de hand om ook zonlicht van oost te 'vangen'. Zou toch ook nog wel een paneeltje of 6-8 op moeten kunnen denk ik, moet ik wel de bomen daar ff toppen ;-)

Ik wil als het spul ligt eens gaan kijken naar het 'affakkelen' van stroom richting IR-verwarming en/of lucht-lucht warmtepomp, verwachte opwekking ligt 1500kWh boven mijn huidige gebruik. Met de huidige temperaturen is een lucht-lucht warmtepomp wel erg aanlokkelijk, omdat-ie dan ook kan koelen bij dit soort weer.

edit: Over de belasting per fase trouwens: dat is allemaal doorgerekend met de Solaredge-tooling. Heb er met de leverancier ook expliciet afspraken over gemaakt. Mijn voornaamste eis was dat de omvormer fanless moest zijn, ik was zelfs bereid om er desgewenst twee op te hangen. Dat bleek na ampel rekenwerk niet nodig :)

[ Voor 14% gewijzigd door dabutcha76 op 16-07-2018 13:15 ]

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

tweaker mb1 heeft een veranda achtig dak van alleen maar panelen gemaakt. Met rubberen afdichtstrips er tussen van rubbermagazijn.nl volgens mij.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:14
Andrehj schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:38:
Het kan ook goed gaan. Maar als je deze serie PV topics de afgelopen jaren hebt gevolgd, heb je diverse posts gezien van mensen die problemen hadden met door overspanning uitschakelende omvormers.
Dit betrof zonder uitzondering mensen die grote vermogens op één fase terugleverden.
Trek je eigen conclusie...
Ik hoor wat je zegt. Fanless is voor mij essentieel. Expliciet met de leverancier over gehad, zowel gekeken naar 2 omvormers gaan gebruiken als of een concrete termijn was voor de 3-fase HD-Waves van Solaredge, maar die waren domweg nog niet leverbaar. De leverancier heeft de boel doorgerekend, en ik heb er alle vertrouwen in dat, mocht het alsnog een probleem worden, ik met de leverancier tot een passend vergelijk kan komen: desnoods zetten we de tegenmaatregelen die we nu bestempeld hebben als niet nodig alsnog in. Er ligt er in de wijk overigens praktisch geen PV ("bejaardenwijk"), en de elektra richting de omvormer moet nog helemaal gelegd worden vanaf de meterkast.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:44
Solasurus schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:53:
[...]

Zo zou ik het ook aanvliegen. Wellicht kan je tussen de panelen een soort van rubber/zwelband plaatsen waardoor je aan de onderzijde alleen een afwerklat nodig hebt voor je bekabeling. Dan plaats je de hartafstand van de dakliggers op de breedte of lengte (afhankelijk van je legplan) van de panelen.

Misschien is het belastingtechnisch (btw teruggaaf) wenselijk de panelen niet als dakbedekking toe te passen. Volgens mij mag je dan niet het hele BTW bedrag terug vorderen. Uiteraard is dit weer op te lossen door tijdelijk een plastic zeiltje onder de panelen te spannen als zijnde "Dakbedekking"
Dan leg je er een zeiltje onder of een laag osb 3 / underlayment met daarop een edpm laag erop. Hoef je ook niet de panelen rondom waterdicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Solasurus schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:53:
[...]

Onze buurman had een soortgelijk probleem. Hij heeft een schuurtje neergezet, maar maar aan één kant een officiele dakbedekking. De andere kant zijn de panelen dakbedekking. Hij heeft alleen een waterkerende laag plastic/ander spul (geen idee wat precies) eronder zitten. De panelen zijn dus niet noodzakelijk om water te keren. Hij heeft dat schuurtje precies zo groot gemaakt dat er 2x6 panelen op konden :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:12
Welke betonvoeten zijn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solasurus
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-07-2024

Solasurus

Noordoostpolder

Andrehj schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:03:
Maar er komt toch nooit een ambtenaar bij jou thuis naar die panelen kijken? Dus gewoon de factuur indienen en klaar toch?
Ik promoot geen "illegale" praktijken. Dat is aan jezelf, ik geeft enkel een creatieve oplossing

O 4800Wp / W 8000Wp + LG Therma V 16kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 07:35
jaari schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:41:
Even verder op de defecte Power One PVI 3.0;

[...]

vanmorgen de inverter opengehaald en inderdaad is de soldeerverbinding van het relais naar de print uitgefikt. Volgens mij is het relais verder onbeschadigd, maar er is wel een oppervlakte met 4 mm diameter van de print geblazen.
Mijn soldeervaardigheden zijn niet zodanig dat ik reparatie zelf aandurf. Solderen moet je leren!
Is er iemand op het forum die dit al eens gedaan heeft?
Of een adres van iemand die dit doet?
[afbeelding]
[afbeelding]
Hmm maar dat is een zwakke plek. Kan je zien of het een multilayer print is? Zegmaar een print met meerdere lagen print sporen? Ik denk het haast niet, want met hogere stromen kan dat zowat niet, de sporen moeten dan dik zijn.

Waar ik op doel. Als deze plek te krap is ontworpen dan blijft het probleem. Je zou dan een bypass met een draadje willen maken zodat je de zwakte van het spoor overbrugt.

Solderen kan ik wel omg Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:38:
[...]

Dan is er of geen schaduw, of ze hebben allemaal schaduw.
Deels schaduw.
En anders komt het door de slechte mpp dat hij niks uit schakelt.
Hoe kan een MPP invloed uitoefenen op een individueel paneel wanneer ze in serie staan?
Het gaat in ieder geval zeer beroerd dat zie je aan de stroom. Dus blijkbaar levert het slechtste paneel nog steeds 1.7×30=51 watt. En worden de overige gedwongen om dat ook te leveren.
Vandaar mijn suggestie van optimizers:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Er was hier laatst wat discussie over het effect van schoonmaken van je panelen. Ik zag weinig effect maar dathangt af waar je bent op de wereld. Ik kwam onlangs deze video's tegen. Handmatig en automatisch. de eerste is leuk voor thuis maar kost veel water. die robot kijkt me erg efficient met water om te gaan al waren die panelen niet zo vies als die in india.en die laatse gebruikt mi veel water en kost wat meer arbeid

[ Voor 9% gewijzigd door Zuluman op 16-07-2018 14:04 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquaholic
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-09-2023
SolarEdge fout in de ochtend:

Mijn SolarEdge SE5k staat iedere ochtend bij zonsopgang enorm te blazen en te klapperen met de relais. Dit klink niet goed. De opbrengst is op dat moment nog 0. Melding op het display geeft aan: DC Voltage not safe! Do not disconnect" Vac[V] 235 Vdc [V] 668 Pac [W] 0 P_OK:012/018.

Bij zonsondergang weer het zelfde alleen dan zonder het blazen van de ventilator. Dit gebeurd elke dag, bij mooi en slecht weer.

Wat gaat hier fout?

Omvormer: SolarEdge SE5K (3-fase)
Panelen 18x 275 Wp op het westen met een helling van 50 graden met optimizers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:01:
[...]

Deels schaduw.

[...]

Hoe kan een MPP invloed uitoefenen op een individueel paneel wanneer ze in serie staan?

[...]

Vandaar mijn suggestie van optimizers:)
De schaduw is in ieder geval niet voldoende zodat de diode hem uitschakelt, anders was je spanning wel gezakt. Een mpp kan het voltage verlagen waardoor de diode extra getriggerd word om dicht te gaan. Hoe het precies technisch werkt kan ik je niet uitleggen. Weet alleen dat sommige omvormers er beter in zijn dan andere. Vermoed dat sma de beste is.
Als je honderd procent zeker weet dat het maar één of twee panelen zijn kun je spelen met een optimiser.

In dit geval zou het wel tof zijn als er iemand ter test even een sma te leen had....... Mogelijk op lange termijn wel beste oplossing, ook voor je zuid kant

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:31:
[...]
Een mpp kan het voltage verlagen waardoor de diode extra getriggerd word om dicht te gaan.
Ok, dat kan ik wel volgen. Ik wacht eerst nog even de bewolkte dagen af. Dan zouden de 12 panelen toch zo'n 700W moeten kunnen opwekken. Dat was ook een deel van het doel van uitbreiden. Op de minder zonnige dagen meer opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Zou dat inderdaad zo werken met de diodes en spanningsverlaging?
Interessant, ik leer weer bij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jaHKmoBpyUtujN3gP4bWfXOH/thumb.jpg

https://snapshot.raintank...p1VlSrXWRIWZ7zyC0g2krVYod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:46:
@reneeke1970

[afbeelding]
Dat is dus exact de schaduw van de dakkapel die ook over mijn panelen trekt. Door de hoek van de zon blijft die bij mij alleen beperkt tot de panelen aan de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:46:
@reneeke1970

[afbeelding]

https://snapshot.raintank...p1VlSrXWRIWZ7zyC0g2krVYod
Het is u geheel toegestaan beter uit te leggen of verklaren.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:21
Aquaholic schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:09:

Mijn SolarEdge SE5k staat iedere ochtend bij zonsopgang enorm te blazen en te klapperen met de relais. Dit klink niet goed. De opbrengst is op dat moment nog 0. Melding op het display geeft aan: DC Voltage not safe! Do not disconnect" Vac[V] 235 Vdc [V] 668 Pac [W] 0 P_OK:012/018.

Bij zonsondergang weer het zelfde alleen dan zonder het blazen van de ventilator. Dit gebeurd elke dag, bij mooi en slecht weer.

Wat gaat hier fout?

Dat relais klikt bij aan en uitgaan omvormer en de omvormer doet dagelijks bij opstarten en bij uitgaan een fantest, zodat de fan niet vast gaat staan. Als je bij 235Vdc de stekkers eraf zou trekken is dat niet veilig en dat verteld de omvormer je dus ook. Als er verder niets op je beeldscherm staat is het gewoon de normale manier van aan en uitgaan. Zo doen alle SE 3fase omvormers.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Aquaholic schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:09:

Wat gaat hier fout?

Heb je zelf al iets ondernomen?

support@solaredge.nl

Tel 0800-7105
https://www.solaredge.com/nl/service/support/kb?mode=owner

Die kunnen de omvormer op afstand voor je uitlezen, maar denk dat je er een paar panelen
moet bijleggen, ook al zou 18 stuks afdoende moeten zijn ( 16 is minimaal ) het is te zien
dat de omvormer moeite heeft om de ideale spanning te bereiken, en dan ben ik nog een noob
als het over SE gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 12:24
stormfly schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:01:
[...]

Hmm maar dat is een zwakke plek. Kan je zien of het een multilayer print is? Zegmaar een print met meerdere lagen print sporen? Ik denk het haast niet, want met hogere stromen kan dat zowat niet, de sporen moeten dan dik zijn.

Waar ik op doel. Als deze plek te krap is ontworpen dan blijft het probleem. Je zou dan een bypass met een draadje willen maken zodat je de zwakte van het spoor overbrugt.

Solderen kan ik wel omg Utrecht.
Er lopen sporen aan beide zijden van de printplaat.
Maar het spoor wat verbrand is, is m.i. groot zat. Ik wijt het eerder aan een slechte soldeerverbinding die steeds heter wordt en uiteindelijk verbrand.

Ik heb nu eerst een berichtje richting Reeuwijk gestuurd. Als ik er met hen niet uitkom hou ik me graag aanbevolen om langs te komen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:03:
En als hij wel komt kan ik hem doorsturen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquaholic
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-09-2023
PClop schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:06:
[...]

Heb je zelf al iets ondernomen?

support@solaredge.nl

Tel 0800-7105
https://www.solaredge.com/nl/service/support/kb?mode=owner

Die kunnen de omvormer op afstand voor je uitlezen, maar denk dat je er een paar panelen
moet bijleggen, ook al zou 18 stuks afdoende moeten zijn ( 16 is minimaal ) het is te zien
dat de omvormer moeite heeft om de ideale spanning te bereiken, en dan ben ik nog een noob
als het over SE gaat :+
Nee nog niet, wilde eerst een goed verhaal hebben om contact op te kunnen nemen. bedankt voor het meedenken en de gegevens.

Het "Fault" ledje gaat wel aan en dit ritueel (constant maximaal blazen gedurende +-10 minuten) en zon 10 keer het klapperen van de relais met de fout melding per ochtend.
Wat mij opvalt is dat er meestal maar 12 van de 18 OK zijn. Later op de dag is wel dit 018/018

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q8VeA1D.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h4yOrh2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:03:
[...]

Het is u geheel toegestaan beter uit te leggen of verklaren.....
Als ik er verstand van zou hebben, dan deed ik het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:25
@Aquaholic Misschien een erg voor de hand liggen de vraag maar heb je al geprobeerd de optimizers en de omvormer op nieuw te pairen.

In de normale situatie zou het aantal optimizers bij het opstarten in het format 18/18 zichtbaar moeten zijn.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Aquaholic schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:45:
[...]

Nee nog niet, wilde eerst een goed verhaal hebben om contact op te kunnen nemen. bedankt voor het meedenken en de gegevens.

Het "Fault" ledje gaat wel aan en dit ritueel (constant maximaal blazen gedurende +-10 minuten) en zon 10 keer het klapperen van de relais met de fout melding per ochtend.
Wat mij opvalt is dat er meestal maar 12 van de 18 OK zijn. Later op de dag is wel dit 018/018

[afbeelding]
[afbeelding]
[video]
Is er een string van 12 en 6 en krijgt die van 6 later zonlicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
[video]
Het is geen 'fout' melding. Het is gewoon een melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 27-09 12:02
BasvanS schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:42:
[...]

Welke betonvoeten zijn dat?
4.5 graden voeten van sun solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 00:18
Ik heb nooit op de display gekeken tijdens de opstart fase, maar de fans blazen hier 's ochtends ook even een aantal minuten fors (zou prima 10 kunnen zijn) en dat spannings hobbeltje heb ik ook aan het begin van de dag.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:10
Voor zover ik het begrijp wordt er weerstand op de array gezet. Door deze weerstand worden delen van het zonnepaneel met schaduw verbruikers en klapt de diode dicht. De cellen die niet meer produceren veroorzaken dan een daling in voltage, maar bij een hogere amperage.

Zit zelf ook met een scenario dakkapel dus had me er wat meer in verdiept :-)

Kan alleen nergens vinden welke omvormers hier nu beter of slechter in zijn :-(
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:55:
[...]

Als ik er verstand van zou hebben, dan deed ik het...

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
roelzadh schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:55:
Voor zover ik het begrijp wordt er weerstand op de array gezet. Door deze weerstand worden delen van het zonnepaneel met schaduw verbruikers en klapt de diode dicht. De cellen die niet meer produceren veroorzaken dan een daling in voltage, maar bij een hogere amperage.

[...]
Sma is het beste(en duurste ), goodwe leent ook een beetje van dezelfde techniek, en de abb power one is geloof ik ook wel aardig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
roelzadh schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:55:

[...]
jep, grof weg is dat de meest voorkomende situatie. ;)
je kijkt normaal naar de array van de IVcurve en ziet dan:
paneel in schaduw dan zakt de Vmpp en blijft de Ampp vrijwel gelijk.
hier een random IV curve van een paneel.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/curve.jpg

mooi in theorie, praktijk is ingewikkelder.
er is altijd wel wat wolk of lucht vervuiling, die wat licht diffuse rond straalt.
dus een diode reageert niet altijd en dan kan er in de array IV curve niet 1 bolling maar 2 bollingen ontstaan.
en niet altijd heeft de omvormer dan de juiste bolling te pakken en blijft hij op een lagere bolling hangen.
hier hebben we dan weer optitrack(sma)/mppscanning(power-one)/PVsweep(diverse) omvormers voor.
dat werkt eigenlijk heel simpel: die stoppen even met werken om de +/-15minuten, en scannen even of ze niet een beter punt kunnen vinden.

verwacht niet hele grote verschillen met omvormers die dit wel kunnen of niet. ;)
(een aantal is er grote voorstander van, maar die zeggen dan als ik mijn omvormer zonder optitrack/mppscanning/pvsweep is de opbrengst een stuk slechter, maar als je dan het vergelijkt met een omvormer die het niet ondersteund dan zijn de resultaten een stuk beter. dus soms is het een zelf gecreëerd probleem oplossen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:41
Noord27 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:39:
[...]

Als je al garantie hebt op alle onderdelen, waarom zou je dan nog een contract op jaarbasis nodig hebben? Dubbel garantie?
Ik heb hier nu ook mee te maken en het lijkt erop dat men bij SolarEdge idd garantie geeft op de onderdelen maar niet op de kosten van het vervangen. (dat werd mij iig verteld door SE)

Mijn ( officiële) installateur heeft me daar nooit op gewezen of advies over gegeven. Eigenlijk kunnen ze dus rekenen wat ze willen. (ik heb geen idee wat dat geintje mij gaat kosten als iemand ervaring heeft wat een normaal tarief is, hoor ik dit graag via de DM indien dit niet via het topic mag)

garantie bij solaredge staat op naam van de koper niet op naam van de installateur dus wanneer je niet tevreden bent kun je altijd overstappen naar een andere installateur.

Ontzettend vervelend ik zit nu gevangen tussen een discussie van de installateur en solaredge support en ik als klant ben de dupe. ;w (De discussie gaat overigens niet over de kosten maar over het gebruikte type optimizer)

[ Voor 22% gewijzigd door NIK0 op 17-07-2018 11:04 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Tja, met veel electronica geldt ook dat je het object wat stuk is ter reparatie aan moet bieden aan je verkoper.
En dat je dus zelf verantwoordelijk bent om dat object daar te krijgen, Of tenminste daar kosten voor aangerekend krijgt.

In geval van een online gekocht product komt dat dus soms neer op verzendkosten betalen (niet altijd overigens, dit onderscheid de ene webshop van de ander) .
Bij TV's en witgoed is er dan vaak weer sprake van een servicedienst waarbij de voorrij kosten in de garantie periode nihil zijn. Maar ook weer niet altijd. En bv bij een inbouw apparaat moet jij in principe zorgen dat de monteur er bij kan (lees uit en weer inbouwen).

Dus garantie hoeft niet altijd alle kosten af te dekken. Blijft natuurlijk de vraag of je dat moet afdekken met een service contract Sommige kosten kun je qua risico ook prima zelf dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
NIK0 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:08:
[...]

Ik heb hier nu ook mee te maken en het lijkt erop dat men bij SolarEdge idd garantie geeft op de onderdelen maar niet op de kosten van het vervangen. (dat werd mij iig verteld door SE)

Mijn ( officiële) installateur heeft me daar nooit op gewezen of advies over gegeven. Eigenlijk kunnen ze dus rekenen wat ze willen. (ik heb geen idee wat dat geintje mij gaat kosten als iemand ervaring heeft wat een normaal tarief is, hoor ik dit graag via de DM indien dit niet via het topic mag)

garantie bij solaredge staat op naam van de koper niet op naam van de installateur dus wanneer je niet tevreden bent kun je altijd overstappen naar een andere installateur.

Ontzettend vervelend ik zit nu gevangen tussen een discussie van de installateur en solaredge support en ik als klant ben de dupe. ;w
Ik heb het hier gelezen een aan een installateur gevraagd. Maar ze krijgen een minimale vergoeding 100 om een optimizer te vervangen. Bijzonder dat er zoveel verschillende verhalen zijn.

PS: leuk detail Sunpower compenseert zelfs de misgelopen PV opbrengst verlies bij een defect. En komen altijd onsite. Panasonic volgens mij alleen materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Dat zijn dan hele genereuze garantie voorwaardes. Ver voorbij het wettelijk minimum.

Wel wrang dat een installateur dan van 2 walletjes wil eten met een service contract.

Op zich lijkt dat een beetje op CV ketels, maar daar gebeurt ook daadwerkelijk wat voor dat jaarbedrag (de ketel wordt schoongemaakt en nagekeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
exroosje schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:35:
Tja, met veel electronica geldt ook dat je het object wat stuk is ter reparatie aan moet bieden aan je verkoper.
En dat je dus zelf verantwoordelijk bent om dat object daar te krijgen, Of tenminste daar kosten voor aangerekend krijgt.

In geval van een online gekocht product komt dat dus soms neer op verzendkosten betalen (niet altijd overigens, dit onderscheid de ene webshop van de ander) .
Bij TV's en witgoed is er dan vaak weer sprake van een servicedienst waarbij de voorrij kosten in de garantie periode nihil zijn. Maar ook weer niet altijd. En bv bij een inbouw apparaat moet jij in principe zorgen dat de monteur er bij kan (lees uit en weer inbouwen).

Dus garantie hoeft niet altijd alle kosten af te dekken. Blijft natuurlijk de vraag of je dat moet afdekken met een service contract Sommige kosten kun je qua risico ook prima zelf dragen.
De spullen zijn niet online aangeschaft maar keurig via een offerte traject.
Ik lees een aantal pagina's terug dat SE een vergoeding van 100Eur geeft aan een installateur bij vervanging dat lijkt me meer dan voldoende voor een simpele RMA aanvraag en 15 min werk voor een monteur die toch al dagelijks heel NL door crossed.

Voor mensen die SolarEdge overwegen wil ik wel meegeven dat bij een defect op 1 of meerdere optimizers je hele systeem niks meer doet. (is mijn ervaring nu)

[ Voor 5% gewijzigd door NIK0 op 17-07-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 21:38
NIK0 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:55:
[...]

De spullen zijn niet online aangeschaft maar keurig via een offerte traject.
Ik lees een aantal pagina's terug dat SE een vergoeding van 100Eur geeft aan een installateur bij vervanging dat lijkt me meer dan voldoende voor een simpele RMA aanvraag en 15 min werk voor een monteur die toch al dagelijks heel NL door crossed.

Voor mensen die SolarEdge overwegen wil ik wel meegeven dat bij een defect op 1 of meerdere optimizers je hele systeem niks meer doet. (is mijn ervaring nu)
Dit is inderdaad wel een goed punt. Je leest best veel dat er een optimizer defect gaat.
Als je voor SE kiest met bij 30 panelen, en 15 optimizers heb je dus ook 15 extra apparaten die defect kunnen gaan. Dat is best een grote kans dat je tussentijds dus extra kosten maakt, of zelf nog een keer het dak opmoet, panelen moet los halen etc. En dan schijnbaar ook geen opbrengst tot het vervangen is en/of je installateur een keer tijd heeft.

Ik ben benieuwd hoe de tco eruit ziet wanneer je dit mee gaat wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Gaat SE niet in bypass als er een paneel mist? Mits je aan het minimum van 6 of 8 panelen blijft voldoen? Kan mij voorstellen als je onder de minimale eis komt de boel op zwart gaat.

@NIK0 hoeveel panelen heb jij en welk type optimizer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:24
Ik heb helemaal niets tegen SE, sterker nog, technisch vind ik het zelfs wel een mooie oplossing. Maar als ik in dit topic alle problemen van de laatste 3 maand bij elkaar optel is dat volgens mij 99% SE :? Of lijkt dit zo :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
stormfly schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:17:
Gaat SE niet in bypass als er een paneel mist? Mits je aan het minimum van 6 of 8 panelen blijft voldoen? Kan mij voorstellen als je onder de minimale eis komt de boel op zwart gaat.

@NIK0 hoeveel panelen heb jij en welk type optimizer?
Zie DM aangezien de case nog loopt.. heb er ruim meer dan 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Grolsch schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:23:
Ik heb helemaal niets tegen SE, sterker nog, technisch vind ik het zelfs wel een mooie oplossing. Maar als ik in dit topic alle problemen van de laatste 3 maand bij elkaar optel is dat volgens mij 99% SE :? Of lijkt dit zo :?
Het is en blijft kwetsbaarder dan een simpele stringomvormer.

Bepaalde SE optimizers hadden uitvalspercentages van 7% (!). Die dingen liggen nog niet eens 25 jaar op het dak. Wat zou er mis zijn met het ontwerp of de productie?

In het verleden zijn er vaker fabrikanten van micro-omvormers of optimzers failliet gegaan. Ik hoop wel dat SE lang blijft bestaan voor de mensen die uitgingen van 25 jaar garantie. Bij SE ben je namelijk behoorlijk afhankelijk van 1 fabrikant en kan je lastig even een ander merk omvormer ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Dre schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:56:
[...]

Het is en blijft kwetsbaarder dan een simpele stringomvormer.

Bepaalde SE optimizers hadden uitvalspercentages van 7% (!). Die dingen liggen nog niet eens 25 jaar op het dak. Wat zou er mis zijn met het ontwerp of de productie?

In het verleden zijn er vaker fabrikanten van micro-omvormers of optimzers failliet gegaan. Ik hoop wel dat SE lang blijft bestaan voor de mensen die uitgingen van 25 jaar garantie. Bij SE ben je namelijk behoorlijk afhankelijk van 1 fabrikant en kan je lastig even een ander merk omvormer ophangen.
Dan kan wel met SE is afhankelijk welke type optimzers er opgehangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Grolsch schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:23:
Ik ben redelijk pro SE. Maar als je de SF + P405 = gezeik combinatie eraf haalt blijft er idd wel iets over. Maar of het nu heel veel is, als je meetelt dat veel partijen default SE pitchen vanwege wat bekende voordelen. Denk ik dat het meevalt😇

Kan alleen nog niet doorgronden waarom een hele installatie uitvalt. Een bypass relais is snel gemaakt en ik heb het vermoeden dat normaliter dit ook zou moeten activeren. Op kantoor draaide er 54/55 optimizers en ging alles gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibeerens
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09-2022
Is het dan verstandiger om voor een micro-omvormer van bijvoorbeeld Enphase te gaan als je schaduw management wil doen. Zijn hier minder problemen mee dan met SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:44

timovd

Voorsprong door techniek

Op mijn dak had ik al een Solar Edge 2200 system laten installeren. Vandaag zelf aan de slag gegaan met APS micro omvormers. Installeren was vrij eenvoudig, echter was het even zoeken om de omvormers goed te bevestigen op de rails en de AC-kabel naar de meterkast.
Ik heb er ook een ECU-unit bij besteld in (individueel) te monitoren. Wat een drama is dat. Je moet verbinden met het specifieke WiFi netwerk om de inverters uit te lezen. Zijn er andere manieren om het uit te lezen? (Wellicht in combinatie met mijn Philips Hue; ZigBee) Of heb ik het niet goed aangesloten? Ook de netwerkkabel heb ik in de switch zitten, maar het nut er van zie ik niet behalve dat APS zelf ook de inverters kan uitlezen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
ibeerens schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:38:
Is het dan verstandiger om voor een micro-omvormer van bijvoorbeeld Enphase te gaan als je schaduw management wil doen. Zijn hier minder problemen mee dan met SE?
Die Enphase micro-omvormers kunnen weer andere problemen hebben. De communicatie via het elektriciteitsnet in je huis is soms lastig goed en vrij van storingen te krijgen, vooral als je 3 fasen in je huis hebt: het moet dan allemaal op dezelfde fase zitten, de omvormers met alle panelen, en de centrale monitoring component, wat nogal wat beperkingen geeft. Bij mij zijn er maar 2 van de 3 micro-omvormers storingsvrij, de derde heeft bijna dagelijks storing in de communicatie, terwijl ik de monitoring component al overal in het net heb geprobeerd.

Ik heb daarnaast een kleine 30 Power One micro-omvormers die tegenwoordig niet meer gemaakt worden. Dat gaat een stuk beter, hoewel ook daar heel soms de radiografische communicatie en de wifi connectie van de centrale monitoring component wat storing kan geven. Ik heb er in de 5 jaar dat ik ze heb al twee van (onder garantie) moeten vervangen omdat ze totaal niet meer communiceerden.

[ Voor 24% gewijzigd door Jan Treur op 17-07-2018 19:08 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
ibeerens schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:38:
Dat ligt eraan wat voor schaduw je hebt.
Ik heb 's morgens even last van een dakkapel van de buren... SMA lost dat netjes op met optitrac...
Daar heb je geen optimizers of micro-omvormers voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:38:
Op mijn dak had ik al een Solar Edge 2200 system laten installeren. Vandaag zelf aan de slag gegaan met APS micro omvormers. Installeren was vrij eenvoudig, echter was het even zoeken om de omvormers goed te bevestigen op de rails en de AC-kabel naar de meterkast.
Ik heb er ook een ECU-unit bij besteld in (individueel) te monitoren. Wat een drama is dat. Je moet verbinden met het specifieke WiFi netwerk om de inverters uit te lezen. Zijn er andere manieren om het uit te lezen? (Wellicht in combinatie met mijn Philips Hue; ZigBee) Of heb ik het niet goed aangesloten? Ook de netwerkkabel heb ik in de switch zitten, maar het nut er van zie ik niet behalve dat APS zelf ook de inverters kan uitlezen.
@TFHfony is de APS specialist
TFHfony in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:57

TFHfony

Professional Weirdo

timovd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:38:
Ik heb er een ECU-unit bij besteld in (individueel) te monitoren. Wat een drama is dat. Je moet verbinden met het specifieke WiFi netwerk om de inverters uit te lezen. Zijn er andere manieren om het uit te lezen? (Wellicht in combinatie met mijn Philips Hue; ZigBee) Of heb ik het niet goed aangesloten? Ook de netwerkkabel heb ik in de switch zitten, maar het nut er van zie ik niet behalve dat APS zelf ook de inverters kan uitlezen.
De APS micro-inverters communiceren via de stroomkabels (PowerLine Communication) met de ECU unit in het geval van de YC500(i). Gebruik je de YC600/1000 dan zal dit via Zigbee zijn.
De ECU zelf kan je dan vervolgens in het netwerk hangen en uitlezen, inderdaad als je op hetzelfde netwerk zit. Maar er zijn inderdaad nog meer opties:

Optie 1: https://apsystemsema.com/ema/index.action
Via deze website kan je heel mooi alle statistieken per paneel/periode/tijdseenheid/etc... bekijken & downloaden.

Optie 2: Via de App.
APS biedt zowel op Android (Google Play) als IOS apps aan. Ook hier te downloaden: https://global.apsystems.com/resources/applications/

Optie 3: https://sites.google.com/site/ecu2pvo/
Deze leest je APS ECU uit en upload alles naar PVoutput. Hier zou je ook zelf iets voor kunnen bouwen als je wilt/handig genoeg bent.

Voor de opties 1 & 2 heb je wel een EMA account nodig op de APS website. Dit is bij mij indertijd via mijn installateur geregeld. Ik heb geen idee hoe je dit als particulier zelf kan regelen.
Kortom Niets drama, mogelijkheden genoeg. Alleen van te voren even checken hoe of wat voor je iets koopt is wellicht wat handiger dan achteraf roepen dat het drama is.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@TFHfony Ik heb de YC600 en de installateur ben ik zelf (particulier). eerder deze avond heb ik een verzoek gedaan voor een EMA-account.
Wat bedoel je met "in het netwerk hangen"? De WiFi van het apparaat wil ik liever niet gebruiken; gewoon de kabel direct in de router.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

timovd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:29:
@TFHfony Ik heb de YC600 en de installateur ben ik zelf (particulier). eerder deze avond heb ik een verzoek gedaan voor een EMA-account.
Wat bedoel je met "in het netwerk hangen"? De WiFi van het apparaat wil ik liever niet gebruiken; gewoon de kabel direct in de router.
De Wifi hoef je ook helemaal niet te gebruiken.
De data vanuit je inverters komt in jouw geval via Zigbee aan bij je ECU-C.
De ECU-C hang je dmv je de LAN aansluiting direct aan je router. Zodra je dan een EMA account hebt kan je daar je ECU-C nummer invoeren en wordt al je data naar de EMA-server gestuurd zodat je het via de app op je telefoon live, of via de EMA portal in detail kan bekijken.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
NIK0 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:55:
[...]

Dat is onzin. Je systeem blijft gewoon doorwerken als er maar het minimale aantal optimizers werkend blijft aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
No Hands schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:56:
[...]

Dat is onzin. Je systeem blijft gewoon doorwerken als er maar het minimale aantal optimizers werkend blijft aangesloten.
Wat is het minimale aantal?
@No Hands Heb je even een DM gestuurd _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door NIK0 op 17-07-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
NIK0 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:40:
[...]

Wat is het minimale aantal?
6 of 8 afhankelijk van het type. Staat in de datasheet linksonder vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
stormfly schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:41:
[...]

6 of 8 afhankelijk van het type. Staat in de datasheet linksonder vermeld.
Mijn OPs_OK varieert gedurende de dag 3/11 6/11 net nog gekeken stond deze op 10/11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Hier nu bijna 2 jaar SF met SE. 1 paneel op 1 optimizer wel te verstaan.
Bij dag 2 1x een optimizer stuk maar netjes nieuwe onder garantie gekregen.
Verder nergens last van, dus SF + p405 is niet altijd garantie op gezeur ;)
Ook genoeg optimizers dat als er 2 uit vallen het gewoon nog door kan gaan.
Zooitje werkt op halve last, maar dat zal de levensduur alleen maar verbeteren.

Vandaag op het werk een leuke PV kast tegen gekomen, met zeer warme kabeltjes kan ik je zeggen :D

https://drive.google.com/...G6nQaN8/view?usp=drivesdk

Nog iets meer:
https://drive.google.com/...kc9efmX/view?usp=drivesdk

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
SMA: Sunny Tripower 5.0 en 6.0 vs 5000TL-20 en 6000TL-20

Ik zag net dat SMA een nieuwe serie 3-fasen omvormers heeft, de Tripower 3.0 t/m 6.0. Dit betekent dat je nu dus al vanaf 3 kW voor een 3-fasen systeem kunt gaan.
Voor een 5 of 6 kW systeem betekent het meer keuze, want welke serie kies je? Zuiver kijkend naar de specs lijkt de nieuwe serie veel lichter te zijn (iets minder degelijk?) en een lagere startspanning te hebben, maar een vijf keer zo hoog eigenverbruik (5 vs 1W). Rendement is gelijk.
Weet iemand een goede reden om te kiezen voor de oude Tripower 5000TL-20 of de nieuwe 5.0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 28-09 19:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Was paar weken geleden in Arnhem bij een van mijn projecten bj het RVB. 400x320Wp. Ze gebruiken alles zelf. Dat is het mooie van een kantoor dat met name overdag gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q3sHcooqaV6RykyfIUHd4SyJ/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QVXDI9uted3VadEPjUW1mISR/medium.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Zuluman op 17-07-2018 23:10 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@TFHfony dus even afwachten op mijn aanvraag.
Kan ik WiFi broadcast dan ook uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

No Hands schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:56:
[...]

Nou, het kan wel hoor dat als een optimizer stuk is dat dan het hele systeem onderuit gaat, maar dat gebeurd naar mijn weten alleen als de optimizer een isolatiefout geeft. Maar dat is bijna altijd met nat weer, en dat hebben we al een tijdje niet gehad. (maar dat is hier niet aan de hand)

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 18-07-2018 00:50 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:13

Wokschotel

Op 6 wielen

@Andrehj en @Jan-man bedankt voor jullie tip om zonnepanelen te gebruiken als dak van de carport, daar was ik nog niet opgekomen. Bij een carport van 8x5 praat je over een behoorlijke hoeveelheid panelen die je dan nodig hebt. Als ik panelen pak van 2x1meter dan zijn dat (landscape gelegd) 20 panelen. Ik ga me oriënteren op bevestigingsmethodes en uiteraard de panelen zelf.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

timovd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:11:
@TFHfony dus even afwachten op mijn aanvraag.
Kan ik WiFi broadcast dan ook uitzetten?
Eerlijk gezegd geen idee. Ik vermoed van niet, maar staat er evt geen handleiding op de site van APS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Op mijn NoordOost string draai ik parallel op 2x6. Nu wil ik gaan experimenteren met optimizers. Eerder werd aangegeven dat ik bij het gebruik van een duo optimizer (TS4-R-DUO) niet meer op 2x6 kan draaien, omdat bij die optimizer twee panelen worden samengevoegd tot een. Je zou dan 1x6 en 1x5 krijgen.

Als ik nu 2 enkele optimizers gebruik (TS4-R), dan kan dat toch wel? Ik neem dan aan dat het aantal panelen in de string hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:51:
Op mijn NoordOost string draai ik parallel op 2x6. Nu wil ik gaan experimenteren met optimizers. Eerder werd aangegeven dat ik bij het gebruik van een duo optimizer (TS4-R-DUO) niet meer op 2x6 kan draaien, omdat bij die optimizer twee panelen worden samengevoegd tot een. Je zou dan 1x6 en 1x5 krijgen.

Als ik nu 2 enkele optimizers gebruik (TS4-R), dan kan dat toch wel? Ik neem dan aan dat het aantal panelen in de string hetzelfde blijft.
Heeft niks met samen voegen van panelen te maken maar met de werking van de optgmiser,die verlaagt namelijk de spanning

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:07:
[...]

Heeft niks met samen voegen van panelen te maken maar met de werking van de optgmiser,die verlaagt namelijk de spanning
Het doel is toch juist de spanning te matchen met de rest van de panelen, namelijk die 31 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 03-10 15:41
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:15:
[...]

Het doel is toch juist de spanning te matchen met de rest van de panelen, namelijk die 31 volt?
moet je bij serieschakeling niet juist de stroom matchen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
borft schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:19:
[...]

Het gaat hier om het matchen van de spanning tussen de twee parallel geschakelde strings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
borft schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:19:
[...]

Kijk jij snapt het, @CurlyMo niet want die heb ik het al drie keer uitgelegd hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:20:
[...]

Het gaat hier om het matchen van de spanning tussen de twee parallel geschakelde strings.
Matchen van spanning kan hij ook prima mits je alle panelen voorziet van optimisers

Ze kunnen alleen spanning verlagen en stroom verhogen.

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 18-07-2018 11:33 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:30:
[...]

Kijk jij snapt het, @CurlyMo niet want die heb ik het al drie keer uitgelegd hi
Uitleggen is ruim bemeten ;) Ja en nee antwoorden zijn het vooral. En @borft heeft ook maar deels gelijk, omdat ik aan het klooien ben met een parallel / serie combinatie. Dan speelt zowel spanning als stroom een rol.
reneeke1970 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:31:
[...]

Matchen van spanning kan hij ook prima mits je alle panelen voorziet van optimisers

Ze kunnen alleen spanning verlagen en stroom verhogen.
Dat wil ik dus niet. Alleen selectief aan aantal panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:45:
[...]

Uitleggen is ruim bemeten ;) Ja en nee antwoorden zijn het vooral. En @borft heeft ook maar deels gelijk, omdat ik aan het klooien ben met een parallel / serie combinatie. Dan speelt zowel spanning als stroom een rol.

[...]

Dat wil ik dus niet. Alleen selectief aan aantal panelen.
Dus als je selectief gaat werken blijft je string spanning niet gelijk, en aangezien dat een vereiste is voor parallel schakeling.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:52:
[...]

Dus als je selectief gaat werken blijft je string spanning niet gelijk, en aangezien dat een vereiste is voor parallel schakeling.....
Nu ik weet dat een optimizer de spanning verlaagt snap ik dat inderdaad. Een optimizer speelt dus met de spanning van het paneel om het hoogst haalbare rendement uit dat ene paneel te maken? Oftewel een MPP voor één paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 01:12
reneeke1970 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:52:
[...]

Als je Optimizers gebruikt, ook bij alle panelen, dan is de spanning en stroom toch nooit meer gelijk bij de 2 parallel geschakelde strings? Elke optomizer geeft toch een eigen spanning + stroom, of hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:15:
[...]

Volgens mij wel bij SE kan je "boosten" tot 80 volt op de uitgaande zijde. Je varieert de spanning om de maximale stroom in de keten te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
stormfly schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:59:
[...]

Volgens mij wel bij SE kan je "boosten" tot 80 volt op de uitgaande zijde. Je varieert de spanning om de maximale stroom in de keten te behalen.
Bij SE, maar ik heb geen SE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:00:
[...]

Bij SE, maar ik heb geen SE :)
Ja I know maar gaat om het optimizerconcept :) SE heeft alles top beschreven dat is makkelijk zoeken naar info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
stormfly schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:01:
[...]

Ja I know maar gaat om het optimizerconcept :) SE heeft alles top beschreven dat is makkelijk zoeken naar info.
Daar heb je gelijk in. Ik ben dus benieuwd of het sowieso mogelijk is om in een 2x6 concept in één van de strings optimizers te plaatsen zonder naar 1x12 te gaan. Puur theoretisch, maar dan zonder SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:55:
[...]

Nu ik weet dat een optimizer de spanning verlaagt snap ik dat inderdaad. Een optimizer speelt dus met de spanning van het paneel om het hoogst haalbare rendement uit dat ene paneel te maken? Oftewel een MPP voor één paneel?
Mpp voor één paneel inderdaad. Helaas bij de nieuwe versies blijft het één paneel vanwege twee panelen in serie. De oude duo modellen hebben twee aansluiting voor twee panelen en dus twee mpp.
Hij speelt niet met de spanning, die moet gedwongen de stroom volgen want die word gelijk gemaakt. Jou schaduw paneel is 1.7 ampère en je schaduw loze 5.1.
Die slechte word gelijk getrokken met de goeie dus die 1.7 word drie keer verhoogd naar 5.1
De spanning zal dan volgens p=u×i drie keer zo laag worden, dus zakt van 30 naar 10 volt. Je totale string spanning word dus 20 volt lager. Met twee schaduw panelen word dat 40 volt.
En een verschil van veertig volt is teveel om parallel te zetten.
Indien je je tweede string ook voorziet van optimisers,zal hij voor die string ook de stroom verhogen zodat spanning naar beneden gaat, gelijkwaardig aan je schaduw string

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BasvanS schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:57:
[...]

Als je Optimizers gebruikt, ook bij alle panelen, dan is de spanning en stroom toch nooit meer gelijk bij de 2 parallel geschakelde strings? Elke optomizer geeft toch een eigen spanning + stroom, of hoe werkt dat?
Zie bovenstaande

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Als je maar 6x 31 Vmpp hebt en de spanning wordt nog lager door optimizers, valt dan de stringomvormer niet uit?
Welke omvormer heb je @CurlyMo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:26:
@reneeke1970
Als je maar 6x 31 Vmpp hebt en de spanning wordt nog lager door optimizers, valt dan de stringomvormer niet uit?
Trannergy PVI 4000TL

Omvormer start vanaf 90 volt, dus dat is het probleem niet.

De panelen kunnen max ~ 9 ampere leveren. Een schaduw dat 0.7A doet, zou dan maximaal teruggebracht moeten worden naar 2.4V. Gaat een optimizer potentieel zo ver? Anders gesteld, trekt in een 1x12 string de 2 à 4 optimizers het rendement van de 1x6 panelen die een ideale ligging hebben niet omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:45:
[...]

Trannergy PVI 4000TL

Omvormer start vanaf 90 volt, dus dat is het probleem niet.

De panelen kunnen max ~ 9 ampere leveren. Een schaduw dat 0.7A doet, zou dan maximaal teruggebracht moeten worden naar 2.4V. Gaat een optimizer potentieel zo ver? Anders gesteld, trekt in een 1x12 string de 2 à 4 optimizers het rendement van de 1x6 panelen die een ideale ligging hebben niet omlaag?
Ja zover gaat hij, in theorie niet maar praktijk wel. Ik heb panelen van 200 watt naast die van 20 watt liggen in één string. Spanning zakt soms van 600 naar 250 volt. Gelukkig zijn dat korte momenten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:26:
@reneeke1970
Ik heb mijn omvormer zelfs onder af schakel spanning zien staan, maar met flink wat ampère er bij blijft ie gewoon werken hoor. Mpp is uiteraard buiten bereik maar die hoeft ook niks te doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
jacovn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:28:
[...]
Kijk ook in zwart
[afbeelding]

Vind ik wel mooi zo in het zwart.

Hier ook te krijgen:
http://www.draaistroom.net/contents/nl/d12_Platdak.html

In zwart en 2€ goedkoper..
Even mezelf quoten..

Deze van Sun-Solar

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2018/02/dual-betonvoeten-7-graden-met-335Wp-panelen-696x321.jpg
zijn dus ook los te verkrijgen bij Draaistroom

Versturen 12 stuks: 157 Ex BTW (190 euro - 15,80 Euro per stuk)
Voeten los: 545,45 Ex BTW (55 Euro per stuk)

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 18-07-2018 13:45 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Maakt het dan nog uit of je 2x de TS4-R neemt of 1x de TS4-R-DUO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:48:
Duo is twee in serie / tegelijk.

En de gewone is afzonderlijk per paneel, maar wel stuk duurder 2×55 versus 70 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:48:
Ik heb al een aantal keer die datasheet bekeken. Maar wat verwarrend, je hebt toch de TS4-O versie nodig voor Optimalisatie?

Hoe werkt hun portfolio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
stormfly schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:20:
[...]
Ik heb al een aantal keer die datasheet bekeken. Maar wat verwarrend, je hebt toch de TS4-O versie nodig voor Optimalisatie?
Dat ding heet de TS4-R, variant optimizer. Dus dan is het de TS4-R-O. Je hebt ook de TS4-R-S, TS4-R-M, TS4-R-L.
reneeke1970 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:10:
[...]

Duo is twee in serie / tegelijk.

En de gewone is afzonderlijk per paneel, maar wel stuk duurder 2×55 versus 70 euro
Dus de DUO is minder efficiënt.

[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 18-07-2018 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20

thido

Tilburg

Is het niet zo dat je naar parallelle strings bent gegaan om juist dat spanningsverschil door schaduw op te vangen. Dat wanneer je dan optimizers toe wilt passen je naar 1x12 zou moeten gaan.
Ik begrijp dat je wilt beredeneren wat de verschillen zijn kwa rendement tussen beide maar zelf zou ik geen optimizers in de 2x6 opstelling toepassen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
thido schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:39:
Is het niet zo dat je naar parallelle strings bent gegaan om juist dat spanningsverschil door schaduw op te vangen.
Dat wanneer je dan optimizers toe wilt passen je naar 1x12 zou moeten gaan.
Klopt
Ik begrijp dat je wilt beredeneren wat de verschillen zijn kwa rendement tussen beide maar zelf zou ik geen optimizers in de 2x6 opstelling toepassen.
Als dat inderdaad niet kan dan moet ik dat niet doen en naar een 1x12 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:24:
[...]

Dat ding heet de TS4-R, variant optimizer. Dus dan is het de TS4-R-O. Je hebt ook de TS4-R-S, TS4-R-M, TS4-R-L.

[...]

Dus de DUO is minder efficiënt.
Als er maar één paneel in schaduw ligt is het rendement minder inderdaad. Want dat tweede paneel is dan toch de dupe helaas.
Maar voor 40 euro stroom opwekken is veel hoor voor één paneel......

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y