2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dat verwacht ik ook, of je moet voor een lage Wp prijs kunnen leggen.mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:25:
[...]
Als dit werkelijk zo is, wordt je terug verdien tijd aanzienlijk langer dan (ongeveer 7 jaar)
Dan zakt die hele markt in mekaar lijkt me...
Bij mij komt ~20kWp op het dak, TVT reken ik niet uit
[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-07-2018 15:31 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Daar leg ik mijn panelen juist voor, om er zo snel mogelijk op te verdienen, als de tvt met de helft toeneemt naar 10+ jaren, denk ik dat dan met de doelstellingen van dit kabinet niet veel meer klopt.[TVT reken ik niet uit
En dat de mensen nu met een pv installatie zich flink bekocht voelen.
Dan zullen de mensen van deze leg/verkoop bedrijven naar ander werk moeten zoeken, en de toekomstige kopers niet overgaan op aankoop (het kan zo maar nog slechter worden).
Of je moet het om idealistische redenen doen.
Wat je realtime verbruikt/teruglevert
[ Voor 14% gewijzigd door mongkut op 15-07-2018 15:48 ]
Dat hoeven ze niet te zien, niet relevant.
Alleen wat je verbruikt en wat je teruglevert.
De rest komt niet voorbij de meter, wat je zelf direct verbruikt.
Ik werk thuis, dus auto laden, warmtepomp (warm water), wasmachine, wasdroger, stofzuigen, etc zoveel mogelijk als de zon boven de horizon staat.mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:46:
[...]
Daar leg ik mijn panelen juist voor, om er zo snel mogelijk op te verdienen, als de tvt met de helft toeneemt naar 10+ jaren, denk ik dat dan met de doelstellingen van dit kabinet niet veel meer klopt.
Dan zullen de mensen van deze leg/verkoop bedrijven naar ander werk moeten zoeken, en de toekomstige kopers niet overgaan op aankoop (het kan zo maar nog slechter worden).
Rest lever ik terug.
Misschien ooit nog een thuisbatterij maar dan moeten de prijzen nog wel flink kelderen (als in 65% lager).
[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-07-2018 15:55 ]
De hoeveelheid kWh per jaar is een berekening die iedereen anders kan maken, de Wp hoeveelheid is een vast gegeven.Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:04:
Hieronder mijn offertes. Ik ben geneigd om naar Batimont te gaan, beste garantie op de zonnepanelen + beste vermogensgarantie.
Izen is dan wel goedkoper (omwille van de 20% korting), maar geven maar 10 jaar garantie op de zonnepanelen (en lijken mij minder kwalitatief materiaal te gebruiken (SMA <> SAJ, ..)
Ik lees regelmatig ook over de prijs per Wp. Maar waarom wordt dit niet per kwh gedaan? Je wil toch weten hoeveel het je kost om een kwh op te wekken? (In de offertes is er geen 1 op 1 verhouding tussen WP en kwh dus als je met Wp zou vergelijken, ga je toch geen correct beeld hebben?)
(Bedoeling is om rond de 3000-3200 kwh te geraken, hellend dak van 45%, windrichting zuidoost (zuiden met 20° afwijking naar het oosten).
Jullie nog bemerkingen, tips, advies, meningen? :-)
Bedrijf Zonnepanelen Aantal Wp Opbrengst (kwh) Omvormer Gar. Vermogen Gar. panelen Gar. omvormer Prijs €/kwh Batimont LG NeON2 320Wp (zwart) 10 3200 3193 SMA Sunnyboy 2.5 86,5% op 25 jaar 25 jaar 10 jaar € 4986 € 1,56 Earth Earth 300Wp (zwart) 12 3600 3265 SMA Sunnyboy 2.5 83% op 25 jaar 20 jaar 10 jaar € 5486 € 1,68 MR Solar STERN Solartechnik 280Wp (blauw) 12 3360 3158 SMA Sunnyboy 2.5 82% op 25 jaar 15 jaar 10 jaar € 4624 € 1,46 MR Solar STERN Solartechnik 295Wp (zwart) 11 3245 3082 SMA Sunnyboy 2.5 82% op 25 jaar 20 jaar 10 jaar € 5034 € 1,63 Izen CSUN 275Wp (blauw) 14 3850 3196 SAJ Sununo Plus 3K-M 80% op 25 jaar 10 jaar 10 jaar € 5355 -20% korting = € 4284 € 1,34 Izen CSUN 295Wp (zwart) 13 3835 3183 SAJ Sununo Plus 3K-M 80% op 25 jaar 10 jaar 10 jaar € 5938 -20% korting = € 4750 € 1,49
Alvast bedankt,
Mvg,
Immanuel
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat dus.mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:46:
[...]
Daar leg ik mijn panelen juist voor, om er zo snel mogelijk op te verdienen, als de tvt met de helft toeneemt naar 10+ jaren, denk ik dat dan met de doelstellingen van dit kabinet niet veel meer klopt.
Milieuaspect is absoluut fijn maar het gaat me toch ook gewoon om het financieel rendement.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Of we moeten met hooivorken
Ik heb ze inderdaad voor idealistische redenen neergelegd, en dat het je dan nog niks kost, sterker, dat je er geld aan overhoud maakt de keuze wel erg makkelijk.mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:46:
[...]
Als je het alleen om het geld doet, ook prima, maar dan niet gaan neuzelen over werkgelegenheid, klimaat doelstellingen, teleurgestelde mede burgers. Als er morgen obligaties in kolencentrales met 9% rendement worden uitgegeven , dan stap je daar waarschijnlijk even makkelijk in.
Dit is wat anders, deze salderings-regeling zal zeker tot en met 2023 gegarandeerd zijn.MeTooPV schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:35:
[...]
Als je het alleen om het geld doet, ook prima, maar dan niet gaan neuzelen over werkgelegenheid, klimaat doelstellingen, teleurgestelde mede burgers. Als er morgen obligaties in kolencentrales met 9% rendement worden uitgegeven , dan stap je daar waarschijnlijk even makkelijk in.
Waarop ik en zeker een heleboel andere burgers vanuit zijn gegaan.
Zal van persoon tot persoon verschillen.MeTooPV schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:35:
[...]
Ik heb ze inderdaad voor idealistische redenen neergelegd, en dat het je dan nog niks kost, sterker, dat je er geld aan overhoud maakt de keuze wel erg makkelijk.
Ik vind het financieel rendement van zonnepanelen en andere zaken belangrijk, dus was er niet ingestapt als het géén financieel voordeel had gehad. Op dit moment hanteer ik de regel dat ik alles met een tvt onder de 10 jaar overweeg, alles daarboven voorlopig even laat voor wat het is.
Aan de andere kant kijk ik ook juist naar maatregelen die óf rendement opleveren én goed zijn voor het milieu / de wereld, óf enkel rendement opleveren maar niet nadelig zijn. (Denk bij dat laatste aan bijvoorbeeld het versneld aflossen van onze hypotheek of groen beleggen. Al heb ik met beleggen nog dusdanig veel moeite dat ik die snap nog niet heb gezet.)
Punt is ook, het geld is een keer op. Op dit moment is er wel wat geld, maar niet voldoende om uit te geven zonder de denken aan het rendement. Het moet op zijn minst neutraal of beter zijn dan het geld op de spaarrekening zetten.
Investeren in zaken die slecht zijn voor de wereld of het milieu zal ik niet doen.
(Over een houtkachel kun je twisten, maar da's geen investering. Dat vind ik gewoon heel erg fijn.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ja, en dat is ook de reden dat voor mensen die al ingestapt zijn een goede overgangsregeling in het vooruitzicht gesteld is. Dus ...mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:41:
Dit is wat anders, deze salderings-regeling zal zeker tot en met 2023 gegarandeerd zijn.
Waarop ik en zeker een heleboel andere burgers vanuit zijn gegaan.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Door wie (heb je een link), en wat is goed?Jan Treur schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:53:
[...]
Ja, en dat is ook de reden dat voor mensen die al ingestapt zijn een goede overgangsregeling in het vooruitzicht gesteld is. Dus ...
[ Voor 3% gewijzigd door mongkut op 15-07-2018 16:57 ]
Bijvoorbeeld in deze brief dd 18 juni 2018:
https://fritts.nl/wp-cont...-in-2020-brief-Wiebes.pdf
[ Voor 99% gewijzigd door Jan Treur op 15-07-2018 17:02 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Wiebes, dat is toch die man met de "daadwerkelijke" regeling voor de GroningersJan Treur schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:58:
De bekende Wiebes, meermalen...
Bijvoorbeeld in deze brief dd 18 juni 2018:
https://fritts.nl/wp-cont...-in-2020-brief-Wiebes.pdf
Diezelfde roverheid die je de btw moet terug betalen?mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:35:
Als daadwerkelijk die regeling wordt versobert, moeten we allemaal (die nu al panelen hebben aangeschaft met de huidige terug verdien regeling) een claim in dienen bij de (R)overheid.
Of we moeten met hooivorkennaar het binnenhof, en daar de verantwoordelijke deporteren...
Dat btw geintje heeft een aardig zakcentje gekost en er voor gezorgt dat voor veel mensen hun tvt met pak hem beet 1/5 is afgenomen.
Het was nooit de bedoeling dat we btw voordeel zouden krijgen, en daarmee is de huidige subsidie regeling die we ook wel salderen noemen onnodig ruim bemeten, versobering is op zijn plaats.
En ja dat gaat mij in mijn portomonee raken, en natuurlijk zou ik liever tot 2023 nog de vruchtjes meepakken.
En nog steeds sta ik achter de beslissing van versoberen, want waarom zouden je buren moeten betalen voor het leveren en opwekken van de stroom die jij gebruikt buiten de zonne uren?
Bij dezeklump4u schreef op zondag 15 juli 2018 @ 01:08:
[...]
Welkom maar zonder foto’s geloven we het hier niet
Zo lust ik er ook wel een, waarvoor moet ik meebetalen voor bv. de kinderbijslag van de buren, en voor enz..twain4me schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:09:
[...]
Diezelfde roverheid die je de btw moet terug betalen?
Dat btw geintje heeft een aardig zakcentje gekost en er voor gezorgt dat voor veel mensen hun tvt met pak hem beet 1/5 is afgenomen.
Het was nooit de bedoeling dat we btw voordeel zouden krijgen, en daarmee is de huidige subsidie regeling die we ook wel salderen noemen onnodig ruim bemeten, versobering is op zijn plaats.
En ja dat gaat mij in mijn portomonee raken, en natuurlijk zou ik liever tot 2023 nog de vruchtjes meepakken.
En nog steeds sta ik achter de beslissing van versoberen, want waarom zouden je buren moeten betalen voor het leveren en opwekken van de stroom die jij gebruikt buiten de zonne uren?
Het gaat er om dat je tot een aankoop beslissing komt waar een gegarandeerde salderingsregeling aan vast zit.
Vergeleken met een aantal systemen in midden en west Nederland die ik een beetje ken, lijkt dit prima: 17.8/3 = 5.9 kWh/kWp, en dat zit in het dagklassement van gisteren in de middenmoot, maar daarboven zijn er met name systemen die een gunstigere (dan 4.5 graad) hoek hebben.sjnelle schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:13:
mijn panelen liggen ook 10x trina solar 300 wp op 4,5 graden platdak richinng zuid op een goodwe 3000.
vandaag eerst volle dag 17,8 kwh binnen. kan ik ergens vergelijken of dit beetje goed is
Je was me voor. Zelfde gedachte hier..
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
[ Voor 65% gewijzigd door Jan Treur op 15-07-2018 17:48 ]
En nog een schuin dak, en dakkapel, en vast nog een noord kant. Kunnen er wel veertig bij!!!Jan Treur schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:46:
Idem hier! Ik wou dat ik zo'n mooi leeg dak had!
1 PVoutput . Dongen NB
Zie http://pv.pilight.nl/ voor een grafiek van NO, ZW en Totaal. Daarnaast een bonus grafiek onder http://pv.pilight.nl/volts.html waarin de ampère en voltage lijnen te zien zijn per MPPT. Het geheel wordt elk kwartier bijgewerkt.
Het dal wat je ziet om 9:30 in de eerste grafiek van 2x6 is het kortstondig testen van 1x12. Je ziet in de tweede grafiek het voltage kortstondig pieken om dezelfde reden. Vandaag was er even bewolking rond 14:30 en 15:00.
In de 2de grafiek is te zien dat sommige panelen zo nu en dan wel gebypassed worden, maar onvoldoende om de gehele string niet naar beneden te halen.
Mijn conclusies:
- 2x6 werkt een stuk beter op dit moment dan 1x12 aangezien de laatste pas vanaf 10:00 begint te floreren, terwijl 2x6 al vanaf 7:45 serieus begint op te wekken.
- Twee tot vier panelen aan een optizimer hangen is verstandig om het effect van schaduw uit het geheel te halen.
- Gisteren heb ik zo'n 5kWh meer opgewekt, maar ik ben pas tevreden bij 8kWh stijging.
- Ook wil ik pieken zien van ~ 2000W (275*12*0.6) i.p.v. 1700W en daaromheen moet hij toch wel op ~ 1500W kunnen werken.
Delen jullie mijn conclusies of denken jullie dat ik nog andere dingen kan ondernemen om geheel wat effectiever te maken. En welke optizimers zouden jullie adviseren?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Als ik prijzen van populaire webshops inclusief btw aanhoudt en ik kies voor een dure omvormer van Enphase, en het Valk Pro+ L10 systeem. Dan kom ik op €1,72 Wp uit incl btw. Incl kosten leggen en electricien. Valt me eigenlijk toch wel tegen, pffft, Enphase alleen al kost €4000 incl btw.
Ik ga binnenkort eens informeren of een lokale installateur het voor minder kan. Die kan hoe dan ook beter inkopen dan ik.
Edit: Exclusief btw is de prijs €1,42 per Wp. Dat is misschien toch wel acceptabel als ik elders lees dat de prijs ergens tussen de €1 en €1,50 moet zitten. Dan heb je dus een premium oplossing met maximale garanties van de leveranciers (voor wat het waard is). Niet slecht dus.
[ Voor 29% gewijzigd door mebrein op 15-07-2018 18:38 ]
Ik vind het al best goed, mijn 11x260Wp komt zelden boven de 1000W dus ik zou niets meer doen en lekker 2x6 laten.CurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:10:
@Rol-Co @reneeke1970 De dag is voor NoordOost nagenoeg voorbij. Tijd dus voor een analyse van 1x12 (vandaag) vs 2x6 (gisteren). Ik heb geprobeerd om een pvoutput aan te maken, maar dat is op terugwerkende kracht ruk, vandaar maar een CurlyMoutput
Zie http://pv.pilight.nl/ voor een grafiek van NO, ZW en Totaal. Daarnaast een bonus grafiek onder http://pv.pilight.nl/volts.html waarin de ampère en voltage lijnen te zien zijn per MPPT. Het geheel wordt elk kwartier bijgewerkt.
Het dal wat je ziet om 9:30 in de eerste grafiek van 2x6 is het kortstondig testen van 1x12. Je ziet in de tweede grafiek het voltage kortstondig pieken om dezelfde reden. Vandaag was er even bewolking rond 14:30 en 15:00.
In de 2de grafiek is te zien dat sommige panelen zo nu en dan wel gebypassed worden, maar onvoldoende om de gehele string niet naar beneden te halen.
Mijn conclusies:
- 2x6 werkt een stuk beter op dit moment dan 1x12 aangezien de laatste pas vanaf 10:00 begint te floreren, terwijl 2x6 al vanaf 7:45 serieus begint op te wekken.
- Twee tot vier panelen aan een optizimer hangen is verstandig om het effect van schaduw uit het geheel te halen.
- Gisteren heb ik zo'n 5kWh meer opgewekt, maar ik ben pas tevreden bij 8kWh stijging.
- Ook wil ik pieken zien van ~ 2000W (275*12*0.6) i.p.v. 1700W en daaromheen moet hij toch wel op ~ 1500W kunnen werken.
Delen jullie mijn conclusies of denken jullie dat ik nog andere dingen kan ondernemen om geheel wat effectiever te maken. En welke optizimers zouden jullie adviseren?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Niks doen is toch jammer. Die Tigo's kosten de kop niet.Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:20:
[...]
Ik vind het al best goed, mijn 11x260Wp komt zelden boven de 1000W dus ik zou niets meer doen en lekker 2x6 laten.
Wat haal je kwa efficientie dan met je noord oost?CurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:21:
[...]
Niks doen is toch jammer. Die Tigo's kosten de kop niet.
Niks doen is soms beter, denk je dat je de kosten van wel iets doen er daar mee uit haalt?
Het is te vroeg om concrete efficiëntie cijfers te geven. Maar 12x275Wp heeft een theoretische max van 3300Wp. Dan mag het geheel gewoon een fractie hoger liggen qua prestatie...Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:27:
[...]
Wat haal je kwa efficientie dan met je noord oost?
...ook omdat de oorzaak heel duidelijk is. Twee panelen die in de schaduw van de dakkapel liggen.Niks doen is soms beter, denk je dat je de kosten van wel iets doen er daar mee uit haalt?
Een 2 input Tigo kost € 75,-
Tja wat zal ik ervan zeggen. 2×6 lijkt misschien beter maar ik heb gisteren ook meer dan vandaag dus....CurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:10:
@Rol-Co @reneeke1970 De dag is voor NoordOost nagenoeg voorbij. Tijd dus voor een analyse van 1x12 (vandaag) vs 2x6 (gisteren). Ik heb geprobeerd om een pvoutput aan te maken, maar dat is op terugwerkende kracht ruk, vandaar maar een CurlyMoutput
Mijn conclusies:
Ik denk dat de mpp van je omvormer gewoon ruk is want een zuid die pas om elf uur begint is niet echt normaal. Dus ja dan werkt 2×6 beter want die neemt de taak van de mpp over.
Welke optimiser maakt niet uit, de goedkoopste voor je situatie, werking is allemaal hetzelfde.
Maar of ze zich terug verdienen blijft de vraag....
1 PVoutput . Dongen NB
Ok, laat ik het anders zeggen: wat was de efficientie gisteren en vandaag (straks)CurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:30:
[...]
Het is te vroeg om concrete efficiëntie cijfers te geven. Maar 12x275Wp heeft een theoretische max van 3300Wp. Dan mag het geheel gewoon een fractie hoger liggen qua prestatie...
[...]
...ook omdat de oorzaak heel duidelijk is. Twee panelen die in de schaduw van de dakkapel liggen.
Ik heb ook een dakkapel in de weg op zuid, ik heb er vorig jaar ook weer panelen neergelegd terwijl ik die 2 jaar ervoor juist weggehaald had vanwege die dakkapel. Geen optimisers o.i.d maar gewoon iets slechtere efficientie met meer kWh, en met name die laatste reken je af en betaal je de spullen mee.
Met meer neerleggen word de efficientie vaak wat slechter omdat de plekjes wat minder ideaal zijn, jij hebt dan nog het voordeel van 2 strings waar je wat mee kan.
Meer of minder kan je over dubben, maar een verschil van 1000W tussen 8:00 en 10:00 is niet een klein verschil.reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:43:
[...]
Tja wat zal ik ervan zeggen. 2×6 lijkt misschien beter maar ik heb gisteren ook meer dan vandaag dus....
Om 11:00 komt ZuidWest in de zon te liggen. Ik vind het niet gek. Voor die tijd ligt alles achter een hoge nok.Ik denk dat de mpp van je omvormer gewoon ruk is want een zuid die pas om elf uur begint is niet echt normaal.
Je eerdere theorie was dat bij 2x6 door de schaduw maar één van de twee strings werken. Ik wil dat graag tackelen met een optizimer (en dan naar 1x12).Welke optimiser maakt niet uit, de goedkoopste voor je situatie, werking is allemaal hetzelfde.
Maar of ze zich terug verdienen blijft de vraag....
Ik kan dat niet op MPPT niveau zeggen. De beste dag in de oude situatie leverde me 18.8kWh op. Gisteren was dat 23.7kWh en vandaag tot nu toe 19.7kWh. Vandaag gaat waarschijnlijk rond de 21kWh uitkomen.Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:44:
[...]
Ok, laat ik het anders zeggen: wat was de efficientie gisteren en vandaag (straks)
Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar de bewolkte dagen.
Valt er nog aan de haakse slijper te ontkomen? Alternatieven wellicht?
Ik heb de tuinslang er even opgezet en het lekt niet door, maar netjes is anders natuurlijk, en zal de stevigheid ook niet ten goede komen lijkt me.

Die 1000 watt verlies je omdat de mpp het niet goed doet, dat zie je ook bij zuid gebeuren, dan moeten daar ook optimiser op.CurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:56:
[...]
Meer of minder kan je over dubben, maar een verschil van 1000W tussen 8:00 en 10:00 is niet een klein verschil.
[...]
Om 11:00 komt ZuidWest in de zon te liggen. Ik vind het niet gek. Voor die tijd ligt alles achter een hoge nok.
[...]
Je eerdere theorie was dat bij 2x6 door de schaduw maar één van de twee strings werken. Ik wil dat graag tackelen met een optizimer (en dan naar 1x12).
[...]
Ik kan dat niet op MPPT niveau zeggen. De beste dag in de oude situatie leverde me 18.8kWh op. Gisteren was dat 23.7kWh en vandaag tot nu toe 19.7kWh. Vandaag gaat waarschijnlijk rond de 21kWh uitkomen.
Maar blijft de vraag is 1×12 met, beter dan 2×6 zonder.
Ik vrees dat je schaduw verder komt dan je denkt. Allemaal eens goed bekijken denk.
Maar mocht de optimiser niet werken neem ik hem wel over voor vrienden prijsje haha, dus een bult zul je je er niet aan stoten.
1 PVoutput . Dongen NB
Daarom heb ik liever geen evo, met gewone heb je dat ook wel iets hoor, maar de panelen liggen er over dus boeie.de Peer schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:57:
Clickfit lijkt niet zo compatible met mijn dakpannen.
Ik heb de tuinslang er even opgezet en het lekt niet door, maar netjes is anders natuurlijk, en zal de stevigheid ook niet ten goede komen lijkt me.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Via powerpeers kan je bijvoorbeeld zonnenergie delen, maar nu is mijn vraag of dit na salderen is afgeschaft nog steeds mogelijk is?
Of heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken voor de toekomst?
Kan je i.p.v. aangeven dat iets ruk werkt vertellen wat gewenst gedrag van de omvormer is? Zo kan ik niet met een installateur in gesprek.reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:10:
[...]
Die 1000 watt verlies je omdat de mpp het niet goed doet
Ik ervaar dat niet als hetzelfde. Als de zon eenmaal over de nok heen straalt, dan gaat hij loos. Tot die tijd ligt ZuidWest volledig in de schaduw zonder diffuus licht.dat zie je ook bij zuid gebeuren, dan moeten daar ook optimiser op.
Precies en of we daar een voorspelling op kunnen doen.Maar blijft de vraag is 1×12 met, beter dan 2×6 zonder.
Ik weet waar mijn schaduw komt en dat zijn twee panelen helemaal links tegen de dakkapel. Dat heb ik inderdaad gecontroleerd.Ik vrees dat je schaduw verder komt dan je denkt. Allemaal eens goed bekijken denk.
Iedere situatie is anders maar hier lijkt 1 tov 2 strings op jaarbasis weinig uit te maken.
CurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:56:
[...]
Meer of minder kan je over dubben, maar een verschil van 1000W tussen 8:00 en 10:00 is niet een klein verschil.
[...]
Om 11:00 komt ZuidWest in de zon te liggen. Ik vind het niet gek. Voor die tijd ligt alles achter een hoge nok.
[...]
Je eerdere theorie was dat bij 2x6 door de schaduw maar één van de twee strings werken. Ik wil dat graag tackelen met een optizimer (en dan naar 1x12).
[...]
Ik kan dat niet op MPPT niveau zeggen. De beste dag in de oude situatie leverde me 18.8kWh op. Gisteren was dat 23.7kWh en vandaag tot nu toe 19.7kWh. Vandaag gaat waarschijnlijk rond de 21kWh uitkomen.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dat is de hobby. Alles eruit willen halen. Zelfs na twee dagen.thido schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:31:
Staar je ook niet blind op twee dagen met enkel mooi weer testen. Je zult zien dat de verschillen er anders uit zien bij bewolking.
Iedere situatie is anders maar hier lijkt 1 tov 2 strings op jaarbasis weinig uit te maken.
[...]
De kant van waaruit de foto is genomen staat en boom weet niet waar die met schaduw doet. Daar passen er nog 4 bij. Onder dakkapel past geen paneel en erboven ook niet want dan gaat water bij stortbui over de goot en boven probleem met nok pan. Dakkapel dak vertrouw ik niet voor veel ballast.reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:58:
[...]
En nog een schuin dak, en dakkapel, en vast nog een noord kant. Kunnen er wel veertig bij!!!
Dus zoveel kan er helaas niet bij
Kijk maar eens bij deze meneer, daar begint het ook rond elf uur maar die staat zuiver west en heeft hele grote dakkapel plus schoorsteen die schaduw geeft. Maar toch om zes uur al beetje power, net als mijn west panelen overigens.CurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:30:
[...]
Kan je i.p.v. aangeven dat iets ruk werkt vertellen wat gewenst gedrag van de omvormer is? Zo kan ik niet met een installateur in gesprek.
[...]
Ik ervaar dat niet als hetzelfde. Als de zon eenmaal over de nok heen straalt, dan gaat hij loos. Tot die tijd ligt ZuidWest volledig in de schaduw zonder diffuus licht.
[...]
Precies en of we daar een voorspelling op kunnen doen.
[...]
Ik weet waar mijn schaduw komt en dat zijn twee panelen helemaal links tegen de dakkapel. Dat heb ik inderdaad gecontroleerd.
https://www.omnikportal.c...spx?come=Public&pid=19990
1 PVoutput . Dongen NB
De sma's zijn weer in prijs gezakt zag ik.mebrein schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:17:
Ik heb berekend dat ik 24 panelen LG 365 Wp kwijt kan op plat dak, oost/west. Totaal dus 8760 Wp.
Als ik prijzen van populaire webshops inclusief btw aanhoudt en ik kies voor een dure omvormer van Enphase, en het Valk Pro+ L10 systeem. Dan kom ik op €1,72 Wp uit incl btw. Incl kosten leggen en electricien. Valt me eigenlijk toch wel tegen, pffft, Enphase alleen al kost €4000 incl btw.
Ik ga binnenkort eens informeren of een lokale installateur het voor minder kan. Die kan hoe dan ook beter inkopen dan ik.
Edit: Exclusief btw is de prijs €1,42 per Wp. Dat is misschien toch wel acceptabel als ik elders lees dat de prijs ergens tussen de €1 en €1,50 moet zitten. Dan heb je dus een premium oplossing met maximale garanties van de leveranciers (voor wat het waard is). Niet slecht dus.
Vandaag op een dak gestaan met 11 "gewone" in 1 string van totaal 22 oost/west, dus 12 moet ook lukken.
Neem gewoon 320 Wp van een ander merk (eventueel)... dat is nog betaalbaar
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2018 20:13 ]
Precies. 20 panelen tegenover 9. Om 7:15 zie ik daar 104W, bij mij 64W. Dat is geheel volgens verwachting. Om 6:00 is het 28W over 7W. Op dat moment is het de helft minder dan daar. Maar waar hebben we het over? Ik ga niet miepen over die enkele watts. Daar is de vorm exact hetzelfde en gaat het ook pas loos vanaf 11:00. Ik miep over 100W vs 1000W die NoordOost doet vóór 10:00 in de 1x12 setup.reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:57:
[...]
Kijk maar eens bij deze meneer, daar begint het ook rond elf uur maar die staat zuiver west en heeft hele grote dakkapel plus schoorsteen die schaduw geeft. Maar toch om zes uur al beetje power, net als mijn west panelen overigens.
https://www.omnikportal.c...spx?come=Public&pid=19990
Maar in mijn geval is het vrij extreem toch? En dus wel beter om te slijpen?Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:17:
[...]
Daarom heb ik liever geen evo, met gewone heb je dat ook wel iets hoor, maar de panelen liggen er over dus boeie.
Als je dakplaten verder waterdicht zijn zou het mij niet boeien. Kromme oud Hollandse hebben grotere spletende Peer schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:17:
[...]
Maar in mijn geval is het vrij extreem toch? En dus wel beter om te slijpen?
1 PVoutput . Dongen NB
Deze vraag omdat het aantal wat grotere zonnepanelen leveranciers die ik zie langskomen (met offertes) in dit topic die ook warmtepompen leveren volgens mij beperkt is (kom tot nu toe tot Twentezon en thesunshinecompany).
Dein Atem kalt, das Herz in Flammen
Zou even wat dagen afwachten met iets minder felle zon, zo vaak komt dit niet voor. En indien ongeduldig bestel je paar tigo ,vraag aan @Supertip zijn ervaringen, die heeft ze nu twee wekenCurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:08:
[...]
Precies. 20 panelen tegenover 9. Om 7:15 zie ik daar 104W, bij mij 64W. Dat is geheel volgens verwachting. Om 6:00 is het 28W over 7W. Op dat moment is het de helft minder dan daar. Maar waar hebben we het over? Ik ga niet miepen over die enkele watts. Daar is de vorm exact hetzelfde en gaat het ook pas loos vanaf 11:00. Ik miep over 100W vs 1000W die NoordOost doet vóór 10:00 in de 1x12 setup.
1 PVoutput . Dongen NB
De meeste tweakers hier zijn doe het zelvers...
Probeer anders @koevlaas2 eens.
Edit: deze kom je ook wel eens tegen op het forum: http://www.ecolibrium-jazon.nl/
en vergeet hybride. Gasloos it is...!
[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2018 20:40 ]
Een paar tigo's is niet nodig hoor. Een SMA TIGO TS4-R-DUO OPTIMIZING is al genoeg. Maar ik wacht het even af.reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:25:
[...]
Zou even wat dagen afwachten met iets minder felle zon, zo vaak komt dit niet voor. En indien ongeduldig bestel je paar tigo ,vraag aan @Supertip zijn ervaringen, die heeft ze nu twee weken
Een italiaans YouTube filmpje gevonden waarin deze foutcode wordt veroorzaakt door een slechte soldeerverbinding op de print. Althans, dat maak ik op uit de beelden want mijn italiaans is niet geweldig.
Morgen de inverter maar eens van de muur halen maar als iemand al eens iets soortgelijks heeft gehad hoor ik het graag.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Dat wil jij niet weten hahaCurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:58:
@AUijtdehaag wat vind jij er eigenlijk allemaal van. Als Noord bepleiter
1 PVoutput . Dongen NB
Ga je hem nu onder druk zetten
Het schijnt zo te zijn dat kinderbijslag goed is voor het geboortecijfer en laat dat cijfer nu cruciaal zijn voor de welvaardstaat.. dus jij betaald nu mee aan de kinderen van je buren, maar over tig jaar betalen hun jouw verblijf in een bejaarde bunker.mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:18:
[...]
Zo lust ik er ook wel een, waarvoor moet ik meebetalen voor bv. de kinderbijslag van de buren, en voor enz..
Het gaat er om dat je tot een aankoop beslissing komt waar een gegarandeerde salderingsregeling aan vast zit.
Die vergelijking gaat echt niet op voor de salderingsregeling. de kosten van het transport moeten gewoon betaald worden door de gebruiker, en niet door de buren via een vage veel te genereuse salderingsregeling.
en waarom hoef je geen milleu heffingen te betalen voor de kolenstroom waarmee je in de winter je buitenlamp laat branden? Het argument dat je die kw/h in juni hebt opgewekt gaat echt niet op.
Zonne energie kan mede door de btw regeling zijn broek al bijna zelf ophouden. dus minder gemeenschapsgeld lijkt mij de juiste beslissing, stop dat geld maar in de probleem gebieden op het gebied van energie transitie. (slimme wijk centrales, opslag, energie cooperaties voor hoogstedelijk gebied)
Wat er gegarendeerd was en is is echt alleen 2020
2023 is nooit gegarendeerd geweest, wie denkt van wel heeft gewoon de feiten niet op een rijtje
Het enige wat er is is een brief van een demotionaire minster, de persoon die daar enige waarde aan hecht moet echt even aan zijn voorhoofd voelen.
Het was de branch en de media die de vlag zo snel en ver hebben uitgehangen.
Wat heb ik daar nou weer aanAUijtdehaag schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:01:
@CurlyMo
SF erop en alle problemen zijn opgelost.
Maarja... die maken ze niet meer...
Das flauw, is maar een half standaard antwoord van jeAUijtdehaag schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:01:
@CurlyMo
SF erop en alle problemen zijn opgelost.
Maarja... die maken ze niet meer...
1 PVoutput . Dongen NB
AUijtdehaag: "Hallo, zegt u het maar"
CurlyMo: "Kunt u mij advies geven over mijn NoordOost opstelling met 2 van de 12 panelen in de schaduw. Bijvoorbeeld wat u denkt over het gebruik van optizimers in die situatie".
AUijtdehaag: "Welke panelen gebruikt u?"
CurlyMo: "Talesun"
AUijtdehaag: "Dan kan ik u niet verder helpen. U bent verbonden is de SF helpdesk."
CurlyMo: "Maar eergisteren sprak u nog over het gebruik van eventueel één of twee optizimers. Nu liggen de panelen er dus is het misschien goed om gerichter advies te geven"
AUijtdehaag: "Jaaaa, dat was eergisteren, vandaag is het SF en niks anders."
CurlyMo: "Maar...."
AUijtdehaag: "Fijne avond meneer."
Bij het opstarten tegen 5.30 uur zie ik de laatste weken een paar keer op de Sunny Beam en op een app die ik gebruik voor realtime monitoring een piek van 20 kW in de grafiek. Heel even maar. Dat is onmogelijk vanwege meer dan 1 reden.
Heeft iemand ook deze ervaring en moeten we gaan sparen voor een nieuw omvormer?
Hoop het niet...
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik heb het niet over optimizers gehad.
Maar wellicht Mr Tigo @reneeke1970
Maar er zijn er nog 50 hoor
https://www.secondsol.com...ar-frontier/sf165-s-165wp
CurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:11:
[...]
AUijtdehaag: "Hallo, zegt u het maar"
CurlyMo: "Kunt u mij advies geven over mijn NoordOost opstelling met 2 van de 12 panelen in de schaduw. Bijvoorbeeld wat u denkt over het gebruik van optizimers in die situatie".
AUijtdehaag: "Welke panelen gebruikt u?"
CurlyMo: "Talesun"
AUijtdehaag: "Dan kan ik u niet verder helpen. U bent verbonden is de SF helpdesk."
CurlyMo: "Maar eergisteren sprak u nog over het gebruik van eventueel één of twee optizimers. Nu liggen de panelen er dus is het misschien goed om gerichter advies te geven"
AUijtdehaag: "Jaaaa, dat was eergisteren, vandaag is het SF en niks anders."
CurlyMo: "Maar...."
AUijtdehaag: "Fijne avond meneer."
1 PVoutput . Dongen NB
Voor die prijs mag je de 64 van mij ook hebbenAUijtdehaag schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:13:
@CurlyMo
1 PVoutput . Dongen NB
Is de garantie verlopen? Anders kun je nog bij ABB aankloppenjaari schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:51:
Vanmiddag ging de inverter in storing. Alamat uit. Foutcode E031 (Power one PVI 3.0).
Een italiaans YouTube filmpje gevonden waarin deze foutcode wordt veroorzaakt door een slechte soldeerverbinding op de print. Althans, dat maak ik op uit de beelden want mijn italiaans is niet geweldig.
Morgen de inverter maar eens van de muur halen maar als iemand al eens iets soortgelijks heeft gehad hoor ik het graag.
Na wat Googlen kwam ik een reactie op een Australisch forum tegen: http://whrl.pl/ReJKzL
Is de slechte verbinding in dat filmpje bij een gelijksoortig relais?
Ok, niet eergisteren dan, maar langer geleden toen ik alleen nog plannen had voor NoordOost verder vol te leggen.
AUijtdehaag schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:27:
@CurlyMo
Ik denk dat optimizers erg weinig nut hebben...
Garantie is verlopen want de inverter is 6 jaar in bedrijf.Skipper-93 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:18:
[...]
Is de garantie verlopen? Anders kun je nog bij ABB aankloppen
Na wat Googlen kwam ik een reactie op een Australisch forum tegen: http://whrl.pl/ReJKzL
Zo te lezen hebben die Australiërs het over dezelfde slechte soldeerverbinding als in het Italiaanse filmpje.
De niet afgdragen belastingen over de gesaldeerde kWh's?
Zoals het steeds weg gezet wordt lijkt het erop dat ik iets ontvang en een ander niet. Dat er gebruik van gemaakt wordt is zo in deze, en daar staan tientallen andere regelingen tegenover die voor anderen op gaan waar ik geen gebruik van kan maken, so be it. Degene die denken dat het aanpakken van het salderen zoden aan de de dijk zet die kunnen beter aan hun voorhoofd voelen lijkt me zo.
Als het dan toch om het geld gaat hangt er nog heel veel meer laag fruit op het gebied van energie. Verder betaal ik ook braaf mijn vaste kosten en netbeheerskosten net als iedereen.
twain4me schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:02:
[...]
Het schijnt zo te zijn dat kinderbijslag goed is voor het geboortecijfer en laat dat cijfer nu cruciaal zijn voor de welvaardstaat.. dus jij betaald nu mee aan de kinderen van je buren, maar over tig jaar betalen hun jouw verblijf in een bejaarde bunker.
Die vergelijking gaat echt niet op voor de salderingsregeling. de kosten van het transport moeten gewoon betaald worden door de gebruiker, en niet door de buren via een vage veel te genereuse salderingsregeling.
en waarom hoef je geen milleu heffingen te betalen voor de kolenstroom waarmee je in de winter je buitenlamp laat branden? Het argument dat je die kw/h in juni hebt opgewekt gaat echt niet op.
Zonne energie kan mede door de btw regeling zijn broek al bijna zelf ophouden. dus minder gemeenschapsgeld lijkt mij de juiste beslissing, stop dat geld maar in de probleem gebieden op het gebied van energie transitie. (slimme wijk centrales, opslag, energie cooperaties voor hoogstedelijk gebied)
2023 is nooit gegarendeerd geweest, wie denkt van wel heeft gewoon de feiten niet op een rijtje
Het enige wat er is is een brief van een demotionaire minster, de persoon die daar enige waarde aan hecht moet echt even aan zijn voorhoofd voelen.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Het blijft een vreemd verhaal dat ik 22 cent per kWh betaal maar slechts 11 krijg als ik teruglever...twain4me schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:02:
[...]
Het schijnt zo te zijn dat kinderbijslag goed is voor het geboortecijfer en laat dat cijfer nu cruciaal zijn voor de welvaardstaat.. dus jij betaald nu mee aan de kinderen van je buren, maar over tig jaar betalen hun jouw verblijf in een bejaarde bunker.
Ik heb het bij mijn zuid ook gedaan, daar moest een 5mm rvs dakhaak onderdoor, maar is een hels karwei elke keer dakpan wisselen, 1 slijpen, wisselen.de Peer schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:17:
[...]
Maar in mijn geval is het vrij extreem toch? En dus wel beter om te slijpen?
Wat geven ze op in de installatie handleiding? Maar ik zou het niet doen.
Hmm ok. Tsja handleiding zegt dat 'het bij sommige dakpannen nodig is' dus dat zegt niet zo veel. Die dekken zich in natuurlijk.Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:12:
[...]
Ik heb het bij mijn zuid ook gedaan, daar moest een 5mm rvs dakhaak onderdoor, maar is een hels karwei elke keer dakpan wisselen, 1 slijpen, wisselen.
Wat geven ze op in de installatie handleiding? Maar ik zou het niet doen.
Ik neig er nu naar om niet te gaan slijpen, maar twijfel wel...
Enige voordeel wat jij hebt is dat je slechts 2 sneedjes per dakpan hoeft te slijpen omdat het een U profiel is, dus een schijf van 1,5mm dik en je hebt ze zo gemaakt. Alleen die dakpan wissel is klote, zeker bij de nok.de Peer schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:35:
[...]
Hmm ok. Tsja handleiding zegt dat 'het bij sommige dakpannen nodig is' dus dat zegt niet zo veel. Die dekken zich in natuurlijk.
Ik neig er nu naar om niet te gaan slijpen, maar twijfel wel...
Met gewone clickfit heb ik het niet gedaan maar zo de dakpan er op gekwakt, maar dat is 4-5mm max en dat van jou lijkt dikker.
Ja dit is maarliefst 9-10 mm! Het slijpen zelf vind ik idd het probleem niet, maar dat alle extra handelingen voor het loshalen wel :-SRol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:39:
[...]
Enige voordeel wat jij hebt is dat je slechts 2 sneedjes per dakpan hoeft te slijpen omdat het een U profiel is, dus een schijf van 1,5mm dik en je hebt ze zo gemaakt. Alleen die dakpan wissel is klote, zeker bij de nok.
Met gewone clickfit heb ik het niet gedaan maar zo de dakpan er op gekwakt, maar dat is 4-5mm max en dat van jou lijkt dikker.
Dit is niet raar hoor, de originele CF haak heeft dit ook, maar iets minder dan de Evo.de Peer schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:57:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Je kan de bovenliggende pan wat wegslijpen, maar hoeft niet. regen loopt er overheen en sneeuw gaat er niet in waaien met panelen erop.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Bedankt voor de info/geruststelling. Ik ga niet slijpen dan denk ik. De platen eronder zijn waarschijnlijk ook wel goed waterdicht mocht er toch iets doorheen komen. Huis is 10 jaar oud.Andre1973 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 00:10:
[...]
Dit is niet raar hoor, de originele CF haak heeft dit ook, maar iets minder dan de Evo.
Je kan de bovenliggende pan wat wegslijpen, maar hoeft niet. regen loopt er overheen en sneeuw gaat er niet in waaien met panelen erop.
Zucht, weer die transportkosten. Die betaal je apart en wordt ook door de PV bezitter betaalt.twain4me schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:02:
[...]
Maar goed, nu zijn de PV bezitters ineens niet goed bij hun hoofd en hebben niet goed opgelet.
Oja, het is kWh en niet kW/h.
Bij mij ligt het ook zo rommelig, ook geen zin om al die pannen in te slijpen. Dak is uit 1956, pannen zijn ook allemaal niet zo best meer. Ligt sinds 2012 al zo, tot op heden geen lekkages gehad.de Peer schreef op maandag 16 juli 2018 @ 00:15:
[...]
Bedankt voor de info/geruststelling. Ik ga niet slijpen dan denk ik. De platen eronder zijn waarschijnlijk ook wel goed waterdicht mocht er toch iets doorheen komen. Huis is 10 jaar oud.
[ Voor 62% gewijzigd door drielp op 16-07-2018 01:18 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Je leverd iets terug wat nog geen 6 cent waard is (op een zonnige winderige dag kan het zelfs zolaag zijn als een enkele cent) , je krijgt er iets voor terug twv 20 cent.. van die 14 cent is een cent of 11 daarvan is energie belasting de rest btwthido schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:59:
Laten we allereerst concluderen dat dit niet het juiste draadje ervoor is. Ik heb al vele posts erover gelezen inmiddels maar ik blijf het vreemd vinden dan mensen stellen dat er gemeenschapsgeld in gaat. Welk gemeenschapsgeld mag dat zijn dan?
De niet afgdragen belastingen over de gesaldeerde kWh's?
Zoals het steeds weg gezet wordt lijkt het erop dat ik iets ontvang en een ander niet. Dat er gebruik van gemaakt wordt is zo in deze, en daar staan tientallen andere regelingen tegenover die voor anderen op gaan waar ik geen gebruik van kan maken, so be it. Degene die denken dat het aanpakken van het salderen zoden aan de de dijk zet die kunnen beter aan hun voorhoofd voelen lijkt me zo.
Als het dan toch om het geld gaat hangt er nog heel veel meer laag fruit op het gebied van energie. Verder betaal ik ook braaf mijn vaste kosten en netbeheerskosten net als iedereen.
[...]
Ergo de staatskas loopt die 11 cent mis wat dus gemeenschapsgeld is. we hebben ooit bepaald met zijn alle dat de vervuiler/gebruiker betaald een motivatie is om te besparen en daarom zit er heffing op energie. Waarom zou iemand die deze vervuilende energie gebruikt (snachts en in de winter) vrijstelling moeten hebben van deze heffing omdat hij toevallig zonnepanelen heeft liggen, 80% van zijn energievraag is net zo vervuilend. en hij heeft geen prikkel meer om te besparen. vrijstelling van btw kan ik me dan weer wel voorstellen (zeker gezien de huidige btw terug gave regeling)
Zetten al die 11 centjes zoden aan de dijk, op een miljarden vraagstuk? waarschijnlijk niet heel erg veel (150 miljoen was de laatste schatting geloof ik),
maar het versoberen van de salderingsregeling zal motiveren om opbrengsten beter te spreiden over de dag en na te denken over slim gebruik (zon afhankelijk aansturen van apparaten) en eventueel opslag etc. en dat zet wel zoden aan de dijk.
dit kost de staat namelijk niets, mensen zullen zelf hun installatie gaan ombouwen naar oost west en de wasmachine laten draaien op echte zonne energie ipv gesaldeerde zonne energie.
Waardoor het net ook te maken heeft met minder inkomende energie per WP op de daken in een wijk.(lagere pieken) en daarmee worden eventuele aanpassingen aan het netwerk dus ook goedkoper.
een andere oplossing kan zijn om terug leveren aan banden te leggen naar duits voorbeeld
Het is nog altijd 200% tot 500% meer dan wat het echt waard isBlueTooth76 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:10:
[...]
Het blijft een vreemd verhaal dat ik 22 cent per kWh betaal maar slechts 11 krijg als ik teruglever...
Uitgaan van iets wat vere van definitief is en het aannemen als de toekomst lijkt me niet echt slim,drielp schreef op maandag 16 juli 2018 @ 01:08:
[...]
Zucht, weer die transportkosten. Die betaal je apart en wordt ook door de PV bezitter betaalt.
Maar goed, nu zijn de PV bezitters ineens niet goed bij hun hoofd en hebben niet goed opgelet.
Oja, het is kWh en niet kW/h.
waarde hechten aan die brief is dan ook niet slim, wellicht wist men niet wat de werkelijke waarde van deze brief inhield en daarom geef ik (ook in mijn vorige post) vooral de branch en de "pers" de schuld, die hebben mijn inziens te weinig gedaan om het gejubel te temperen. bekende websites waren er als de kippen bij om te berichten over de brief van kamp (vaak met weinig nuance). de uitspraken van wiebes over het veranderen van de salderingsregeling kwamen daarin tegen maar mondjes maat binnen.
voorbeelden van artikelen met weinig tot geen nuance (zeker in de titel)
https://www.eigenhuis.nl/...gsregeling-tot-2023-zeker
https://nos.nl/artikel/21...t-2023-zelfde-tarief.html
https://radar.avrotros.nl...ng-zonnepanelen-tot-2023/
Zelfs toen al maanden bekend was dat het zou ophouden met het huidige salderen. werdt er overal nog over 2023 gesproken (ook in verkoop praatjes, als er al wordt gesproken over het einde van de regeling)
het meerendeel wat een minister wel zou willen komt niet door de kamer (en gelukkig maar, dat is dan ook meteen het voordeel van dat polder model) In dit geval van Kamp ging het ook nog over een kamer die erg weinig te vertellen heeft want einde regeer termijn, etc.
Het merendeel dat loopt te zeuren over het kabinet is mijn inziens in werkelijkheid misleid door de verkoper.
Of had de feiten iets beter kunnen wegen. mochten ze in denhaag morgen besluiten om per 1 september heel de salderingsregeling op te doeken hebben ze een goed punt. want tijdens het spel verander je de spelregels niet... maar in dit geval stonden de spelregels slechts tot 2020 vast.
Je zult dus terughoudend moeten zijn in je verwachtingen daarna.
Natuurlijk kan het echt niet dat de branche in het algemeen helemaal geen rekening hield met het aflopen van de regeling in slechts 1 offerte werdt er in mijn geval over gesproken. De boze tongen zouden dan ook meer in die richting moeten spreken en minder in die van Kamp en Wiebes.
Je hebt gelijk dat er geen transport heffing zit in de kWh prijs, ik was denk ik in de war met de opbouw van de gasprijs.

Ik blijf het vreemd vinden dat een pv eigenaar met warmte pomp in de zomer al zijn kWh-tjes binnen kan harken en in de winter helemaal niets van die belasting hoeft te betalen
gezien de laatste ontwikkelingen (de plannen om deze belasting te verlagen) wordt het geheel een aardige jongleer act om alle lobbies tevreden te houden. ik geloof niet dat ik een senario heb waar de energie kosten onder de 18 cent /kWh zitten

In Japan lijken ze nog gewoon te verkopen..AUijtdehaag schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:13:
@CurlyMo
Ze zijn ook op 185 wattpeak aangekomen inmiddels
http://www.solar-frontier...t_Data_Sheet_SFK185-S.PDF
Niet dat we er veel aan hebben denk ik.
Online 180000 Yen voor 30 stuks ? : https://www.taiyoko-kakaku.jp/product/solarfrontier
Maar 1370€ als je het omrekent, en dat zou iets van €45 per paneel zijn.
Postzegel erop, en opsturen ?
[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 16-07-2018 06:09 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Maar op het moment dat mijn buurman mijn geproduceerde kWh door zijn meter krijgt, betaalt hij er wel 22 cent voor...twain4me schreef op maandag 16 juli 2018 @ 04:05:
[...]
Het is nog altijd 200% tot 500% meer dan wat het echt waard is![]()
[...]
Er maakt dus iemand 100% winst op de door mijn panelen geproduceerde kWh.
Wat kost een container opsturen?jacovn schreef op maandag 16 juli 2018 @ 06:02:
[...]
In Japan lijken ze nog gewoon te verkopen..
Ze zijn ook op 185 wattpeak aangekomen inmiddels
http://www.solar-frontier...t_Data_Sheet_SFK185-S.PDF
Niet dat we er veel aan hebben denk ik.
Online 180000 Yen voor 30 stuks ? : https://www.taiyoko-kakaku.jp/product/solarfrontier
Maar 1370€ als je het omrekent, en dat zou iets van €45 per paneel zijn.
Postzegel erop, en opsturen ?
Ze hebben ook van die hoekjes voor je trapezium dak: https://www.taiyoko-kakaku.jp/product/panasonic
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2018 07:56 ]
7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput
Een container vol trek mijn beurs niet echt..AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 07:34:
[...]
Wat kost een container opsturen?
Ze hebben ook van die hoekjes voor je trapezium dak: https://www.taiyoko-kakaku.jp/product/panasonic
Die hoekjes zijn mooi, doen ook nog 70 wattpeak, maar als het alleen 45 graden is moet je dak dat ook niet zijn.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Toch niet alles op zuid hoop ik?dabutcha76 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:28:
Zo, kogel door de kerk. Het had vast nog wel ergens wat goedkoper gekund, maar heb een goed gevoel bij de installateur en dat vind ik in deze cowboymarkt ook wat waard. Installatie wordt eind juli waarschijnlijk, als de containers met de Kuro's een beetje doorvaren ;-)
20x Zonnepaneel Panasonic HIT-N325 KURO monokristallijn
1x Omvormer SolarEdge SE5000H
20x Optimizer SolarEdge P500
6500 Wp op een 5000 watt omvormer?
Als je niet tegen rechte lijnen kunt, zou ik er nog eens (goed) over na denken.
Deze lijkt me geschikter en (2x) 10x 57 = 570 Vmpp... prima
Edit: en je hebt al 3-fase lees ik... 25A is niet selectief met 25A...
Naast je hoofdschakelaar heb je 4 posities... das een 3-fase aardlekautomaat
Nu kan je nog...
Situatie bekeken... toch wel veel schaduw van buren en schoorsteen....
Komt het oost dak ook vol?
[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2018 10:33 ]
Een beetje flexim of dakpanmortel lost dat prima op. Structureel zal dat ook de beste oplossing zijn.de Peer schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:57:
u can fool all people some time and fool some people alltime
of https://www.esdec.com/Com...-Dakhaak-Uitvulrubber.htm
(met dank aan @Andre1973 voor de link )
Maar waarom lost clickfit het zelf niet op, in het ontwerp van de haak? Vroeger was alles beter...
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2018 10:00 ]
Bedankt, goede tip! Dan kan ik zijkant en eventueel onderkant van de dakplan dus een beetje 'dichtmetselen' zodat de wind+regen er minder goed in kunnen?digifun schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:53:
[...]
Een beetje flexim of dakpanmortel lost dat prima op. Structureel zal dat ook de beste oplossing zijn.
Die uitvulrubber heeft volgens mij een andere functie toch? Ik begreep dat dat meer is om de puntbelasting op de dakpan te verminderen. Het vult niet mijn kieren op.AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:59:
@digifun
of https://www.esdec.com/Com...-Dakhaak-Uitvulrubber.htm
(met dank aan @Andre1973 voor de link )
Maar waarom lost clickfit het zelf niet op, in het ontwerp van de haak? Vroeger was alles beter...
Ja ik begrijp ook niet dat ze die haak zo dik maken, moet toch beter kunnen...
De islam kan uw vrijheid schaden
Het ligt hier al bijna 30 jaar helemaal wind en waterdicht. Was ook gemakkelijk en snel aan te brengen en al die tijd geen omkijken naar gehad.de Peer schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:03:
[...]
Bedankt, goede tip! Dan kan ik zijkant en eventueel onderkant van de dakplan dus een beetje 'dichtmetselen' zodat de wind+regen er minder goed in kunnen?
u can fool all people some time and fool some people alltime
Wel grappig dat dit punt continue terug blijft komen. Aan de ene kant wordt je weggezet als subsidie slurper als je PV hebt. Maar op je, zeer valide, punt hierboven krijg je geen reactie.BlueTooth76 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 07:30:
[...]
Maar op het moment dat mijn buurman mijn geproduceerde kWh door zijn meter krijgt, betaalt hij er wel 22 cent voor...
Er maakt dus iemand 100% winst op de door mijn panelen geproduceerde kWh.
Zolang PV geen problemen geeft op het lokale net en je buren (en iedereen die op dezelfde wijktrafo zit) het volle pond moet betalen voor zijn stroom dan is jouw geleverde kWh net zoveel waard als dat je ervoor moet betalen.
Ik zou toch eerst wel onderzoeken naar merken. Het zou zonde zijn als je dak net een cm te kort is om een extra paneel neer te kunnen leggenWokschotel schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:06:
Omdat ik in een monumentaal pand woon zijn zonnepanelen op het dak niet mogelijk. Nu ga ik in de tuin een carport bouwen van ongeveer 9x5 meter, schuin dak van metalen platen (graad of 15) op zuid/zuid-west. Geen enkele begroeiing in de weg. Nu Lijkt me dit een mooie plek om panelen te plaatsen. Over aantallen en merken ga ik later onderzoek doen, maar waar kan ik meer informatie vinden hoe ik de constructie van de carport zo slim mogelijk kan doen gezien de panelen? Denk dan aan bijvoorbeeld balkafstanden, of ik extra dragers nodig heb ivm gewicht panelen etc etc. Kan iemand me op weg helpen?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
5 kW op een enkele fase? Dan hoop ik voor je dat je erg dicht bij een transformatorhuisje woont, HELE dikke draden hebt, en geen buren die op dezelfde fase terugleveren....dabutcha76 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:28:
Zo, kogel door de kerk. Het had vast nog wel ergens wat goedkoper gekund, maar heb een goed gevoel bij de installateur en dat vind ik in deze cowboymarkt ook wat waard. Installatie wordt eind juli waarschijnlijk, als de containers met de Kuro's een beetje doorvaren ;-)
1x Omvormer SolarEdge SE5000H
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Vreemd genoeg kreeg ik eigenlijk van alle zonnepaneelboeren een offerte met 1-fase omvormer. En zelfs al ik expliciet vroeg voor een 3-fase zeggen ze dat het nergens voor nodig is.Andrehj schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:32:
[...]
5 kW op een enkele fase? Dan hoop ik voor je dat je erg dicht bij een transformatorhuisje woont, HELE dikke draden hebt, en geen buren die op dezelfde fase terugleveren....
Heb maar uiteindelijk een bestelling doorgegeven wat mij het beste lijkt.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dit betrof zonder uitzondering mensen die grote vermogens op één fase terugleverden.
Trek je eigen conclusie...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ga je zelf bouwen? Al gedacht aan een dak van zonnepanelen? https://www.google.nl/sea...Q_AUIEigC&biw=320&bih=460Wokschotel schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:06:
Omdat ik in een monumentaal pand woon zijn zonnepanelen op het dak niet mogelijk. Nu ga ik in de tuin een carport bouwen van ongeveer 9x5 meter, schuin dak van metalen platen (graad of 15) op zuid/zuid-west. Geen enkele begroeiing in de weg. Nu Lijkt me dit een mooie plek om panelen te plaatsen. Over aantallen en merken ga ik later onderzoek doen, maar waar kan ik meer informatie vinden hoe ik de constructie van de carport zo slim mogelijk kan doen gezien de panelen? Denk dan aan bijvoorbeeld balkafstanden, of ik extra dragers nodig heb ivm gewicht panelen etc etc. Kan iemand me op weg helpen?
[ Voor 9% gewijzigd door drielp op 16-07-2018 11:01 ]
vanmorgen de inverter opengehaald en inderdaad is de soldeerverbinding van het relais naar de print uitgefikt. Volgens mij is het relais verder onbeschadigd, maar er is wel een oppervlakte met 4 mm diameter van de print geblazen.Skipper-93 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:18:
[...]
Mijn soldeervaardigheden zijn niet zodanig dat ik reparatie zelf aandurf. Solderen moet je leren!
Is er iemand op het forum die dit al eens gedaan heeft?
Of een adres van iemand die dit doet?

Mwah, ik had allang mijn conclusie getrokken en draait er nu een 3-fase.Andrehj schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:38:
Het kan ook goed gaan. Maar als je deze serie PV topics de afgelopen jaren hebt gevolgd, heb je diverse posts gezien van mensen die problemen hadden met door overspanning uitschakelende omvormers.
Dit betrof zonder uitzondering mensen die grote vermogens op één fase terugleverden.
Trek je eigen conclusie...
Nadeel is wel dat deze dus meer eisen stelt aan opstartvoltage. Pas bij 750 slaat ie aan. Een 1 fase heeft minder nodig.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat is een tikfoutje zeker? Want bijv. een SMA tripower heeft een startvoltage van 188 Volt, en Goodwe zit op 180...kmf schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:41:
[...]
Nadeel is wel dat deze dus meer eisen stelt aan opstartvoltage. Pas bij 750 slaat ie aan. Een 1 fase heeft minder nodig.
SolarEdge SE6K. Bij 750 volt start ie op.Andrehj schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:46:
[...]
Dat is een tikfoutje zeker? Want bijv. een SMA tripower heeft een startvoltage van 188 Volt, en Goodwe zit op 180...
Met 27 panelen is dat niet zo'n groot probleem
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic