de Peer schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:16:
[...]
Het antwoord daarop is niet eenvoudig. Het huidige verbruik wordt in ieder geval minder belangrijk om de Wp van je installatieop te baseren. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen. Een grotere installatie kan bijvoorbeeld kosteneffectiever zijn. Hier wordt vaak geroepen 'gooi je dak maar in 1 x vol'
Maar je moet het inderdaad zo zien: opwekken en verbruiken komen dan meer los van elkaar te staan. Je eigen verbruik (real-time) wordt nog steeds 'gesaldeerd' maar dat zal in de meeste gevallen niet hoger zijn dan 40% van je opwek.
Mijn gedachte is dat wanneer de salderingsregeling vervalt, het interssanter word om grootverbruikers op de momenten te laten draaien dat je energie op wekt. Grappig genoeg is dat dus midden overdag, terwijl dat qua inkoop valt onder piekstroom. Precies tegenovergesteld dus van wat veel mensen nu doen: 's nachts en in het weekend de grootverbruikers aanzetten.
Nadeel: In de winter is dat veel lastiger, dan draai je mogelijk niet voldoende vermogen om zware verbruikers direct vanaf je panelen te voeden. In de zomer zit je juist weer met overschot. Voor zover ik weet trek ik nooit 3.5kW uit het stopcontact, terwijl op piekmomenten dat wel van het dak komt.
Hoewel, straks als we electrisch (inductie) koken zal dat zeker gaan gebeuren alleen dat is dan weer juist op momenten dat de panelen minder leveren.
Andere verbruikers heb je dan weer weinig invloed op omdat ze óf 24/7 draaien (NAS, etc) óf juist aan staan op momenten dat je thuis bent. (TV, PC, etc.)
Of het ook 'meer rendabel' is durf ik niet te zeggen. Dat hangt er denk ik onder andere vanaf in hoe verre je zelf in staat bent om tijdens de zonne-uren die stroom ook te verbruiken, en dat is nog best lastig.
Precies dat. Die "saldering" zal altijd blijven bestaan.
Ik hoop dat batterijen op termijn rendabel worden. Helaas heb je daar nog steeds het nadeel dat je in de winter er weinig aan hebt. Batterijen zijn leuk en nuttig om in de zomer op goede dagen 24/7 zelfvoorzienend te kunnen zijn, maar ook dan zit je volgens mij snel met overschot en dus teruglevering aan het net. Een Tesla Powerwall kan volgens specs 13.5kWh op slaan, in de zomer wek ik met mijn set op piekmomenten boven de 25kWh op, met redelijk wat dagen boven de 15kWh.
Ding kost nu nog €6500,- en effectief kan ik daarmee als ik het goed uit kien in de zomer 2 dagen vooruit, in de winter zal 'ie nooit die 13,5kWh op kunnen slaan.
https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall?redirect=no
Lijkt me nu dus niet nuttig maar daalt de prijs van zo'n unit richting de helft of minder, kan het denk ik een nuttig alternatief worden. Ook ben ik benieuwd naar alternatieve zonnecellen. Ons dak ligt vol maar we hebben ook nog flink wat m2 vrije muur waar in theorie prima panelen op geplaatst kunnen worden. (Alleen gaan de overburen niet heel blij worden van glimmende zwarte of blauwe vlakken aan de muur. Matte witte of steenkleurige panelen zouden een oplossing zijn, maar weer het nadeel dat je in de zomer extreem veel op wekt en in de winter waarschijnlijk niet eens je dagverbruik haalt.)
Fin, daar zouden ze dus eens een goede oplossing voor moeten verzinnen. Op grote schaal zijn ze daar al mee bezig maar ik zou het interessant vinden als er oplossingen gevonden worden die ook op kleine schaal (1 huis) nuttig, betaalbaar en rendabel zijn.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.