Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.969 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:43
jacovn schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:02:
[...]

Wat zie ik hier ?

Liggen panelen in schaduw tot de lijn vertikaal stijgt ?
Dus dan leveren ze een 60% minder en komt de directe zon stijgt het snel ?

Iets van 2500 wattpeak systeem wat dan in schaduw 500-750 wattpeak levert tot directe zon komt.
Zon plaatje heb ik ook, het vermogen van één van de string komt erbij zodra ongeveer 2/3 zon vangt, dan kan de mpp hem pas vinden. Nu met optimiser gaat het iets vloeiender maar veel scheelt het niet.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/94z3r3to7a.png

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:34
CurlyMo schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:20:
[...]

Schaduw is er al.

Ik zal morgen de hele dag op 1x12 draaien.
Zou ik idd morgen doen, want het weer slaat om komende week. Ben erg benieuwd naar het verschil 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
thido schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:14:
[...]

De bovenste set zijn 10 panelen 250W in twee strings van 5 (54V MPP).
Liggen dwars op de schaduw dus geen voordeel van diodes.
Goed te zien wanneer de eerste string zonlicht krijgt en wanneer de tweede erbij komt.
Optitrac staat aan. Ook een hele tijd met 1x10 gedraaid. Beide configuraties hebben voordelen afhankelijk van de situatie. OP jaarbasis heb ik niet het idee dat het veel scheelt tussen beide.

De onderste set is een set van 4x250W op MPP1 en 3x4 SF160 op MPP2.
MPP1 heeft tot de middag schaduw en die SF'jes zien maar twee á drie uurtjes per dag zon de rest van de tijd ligt er altijd wel een deel in de schaduw.

Setje drie op de garage heeft geen last van schaduw (10x SF170 O/W, maar in zijn geheel gedraaid dus meer ZO/NW):

[afbeelding]
Ok dus alles in schaduw is prut met directe zon, iets beter met bewolking door weerkaatsing.

Ik ga als ik er woon eerst wel eens kijken door de maanden heen hoe de schaduw zich ontwikkeld.
Hoe het op mijn zuid/west gerichte schuine dak is bleek het heel anders te zijn dan ik gedacht had.

Wil ik het aan het andere systeem hangen moet het in de zelfde string (aantal maakt niet uit) of een 2e string zijn (16 panelen met optimisers)
Of een andere inverter. Stap omhoog met solaredge kost weinig. 16 optimizers is wel 800€

Maar ik kijk het beter maar aan wat er gebeurd. Alleen moet ik wel kiezen voor welke SE inverter ik kies. Zou SE7K nodig hebben voor systeem wat ik besteld heb. Opie is nu SE9K voor
3200 wattpeak op dat platte dak erbij, dus 2 kW inverterstap voor €200 of zo.
Mocht ik er 16 panelen bij leggen zou een SE10K handiger zijn denk ik.
Dat kost nu hooguit 100€ meer

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Nu het toch al over MMP gaat gooi ik mijn vraag er ook nog ff in :)

Zoals eerder gemeld start ik klein met 4 panelen onder de hobby noemer. Lekker prutsen en zelf installeren. Nu wil ik dolgraag de SMA omdat je daar beter mee kan uitlezen en scripten dan een Goodwe.

De startvoltages 80V zijn hetzelfde maar de MPPT range is wel anders.

4x57V =228V

Goodwe 80-450V mppt
SB1.5 160-500V mppt

Als ik zie wat de mppt doet dan is mijn gevoel dat de opbrengst bij 4 panelen met de Goodwe ruimer is? Hij kan 2x zo laag tracken bij matig weer, of maakt dat bereik minder uit in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:48

de Peer

under peer review

Xepos schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 09:50:
[...]
maar omdat ons verbruik slechts 2200 kwh bedraagt is het niet verstandig om meer panelen te plaatsen dan 8.
Graag gedaan!
Komt dat statement ook van de installateur? Want dat is ook een beetje een vreemd advies aangezien het salderen inderdaad nog maar 1,5 jaar kan. Jouw installatie gaat 20+ jaren mee dus het zou opmerkelijk zijn als de keuze gebaseerd is op die 1,5 jaar.
Hoeveel je dan wel zou moeten leggen is een nogal persoonlijke keuze. Hoeveel budget je beschikbaar hebt, hoeveel dakruimte, hoeveel rendement je wil halen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 23:00
de Peer schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:47:
[...]

Graag gedaan!
Komt dat statement ook van de installateur? Want dat is ook een beetje een vreemd advies aangezien het salderen inderdaad nog maar 1,5 jaar kan. Jouw installatie gaat 20+ jaren mee dus het zou opmerkelijk zijn als de keuze gebaseerd is op die 1,5 jaar.
Hoeveel je dan wel zou moeten leggen is een nogal persoonlijke keuze. Hoeveel budget je beschikbaar hebt, hoeveel dakruimte, hoeveel rendement je wil halen etc..
Dat statement komt ook van de installateur, ja. Gezien de reacties hierop lijkt me dat dit ook een verkeerd advies is. Voor mij persoonlijk is de tvt en dus rendement het belangrijkst. Het budget is er, ook voor een installatie van 12 panelen.

Maar als ik het goed begrijp is na 1,5 jaar meer rendabel om een overschot aan Wp te hebben dan dat jezelf verbruikt? Je krijgt dus dan altijd de terugleversubsidie per teruggeleverde kwh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:41:
Nu het toch al over MMP gaat gooi ik mijn vraag er ook nog ff in :)

Zoals eerder gemeld start ik klein met 4 panelen onder de hobby noemer. Lekker prutsen en zelf installeren. Nu wil ik dolgraag de SMA omdat je daar beter mee kan uitlezen en scripten dan een Goodwe.

De startvoltages 80V zijn hetzelfde maar de MPPT range is wel anders.

4x57V =228V

Goodwe 80-450V mppt
SB1.5 160-500V mppt

Als ik zie wat de mppt doet dan is mijn gevoel dat de opbrengst bij 4 panelen met de Goodwe ruimer is? Hij kan 2x zo laag tracken bij matig weer, of maakt dat bereik minder uit in de praktijk?
Je spanning is nagenoeg stabiel, gedurende de dag, dus die range maakt niet zo veel uit.
Zolang je maar bij de grenzen vandaan blijft. (als er diodes van het paneel ingrijpen)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2018 11:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:48

de Peer

under peer review

Xepos schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:00:
[...]

Dat statement komt ook van de installateur, ja. Gezien de reacties hierop lijkt me dat dit ook een verkeerd advies is. Voor mij persoonlijk is de tvt en dus rendement het belangrijkst. Het budget is er, ook voor een installatie van 12 panelen.

Maar als ik het goed begrijp is na 1,5 jaar meer rendabel om een overschot aan Wp te hebben dan dat jezelf verbruikt? Je krijgt dus dan altijd de terugleversubsidie per teruggeleverde kwh?
Het antwoord daarop is niet eenvoudig. Het huidige verbruik wordt in ieder geval minder belangrijk om de Wp van je installatie op te baseren. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen. Een grotere installatie kan bijvoorbeeld kosteneffectiever zijn. Hier wordt vaak geroepen 'gooi je dak maar in 1 x vol'
Maar je moet het inderdaad zo zien: opwekken en verbruiken komen dan meer los van elkaar te staan. Je eigen verbruik (real-time) wordt nog steeds 'gesaldeerd' maar dat zal in de meeste gevallen niet hoger zijn dan 40% van je opwek. Over het deel dat je zelf verbruikt heb je het hoogste rendement. Als je een héle grote installatie gaan leggen, zal je eigen verbruik dalen naar bijvoorbeeld 3% (even extreem als voorbeeld) en is je rendement van hele installatie dus lager. Gevoelsmatig zou ik tenminste 30-40% Wp méér leggen dan je huidige verbruik, maar dit is een educated guess.

Of het ook 'meer rendabel' is durf ik niet te zeggen. Dat hangt er denk ik onder andere vanaf in hoe verre je zelf in staat bent om tijdens de zonne-uren die stroom ook te verbruiken, en dat is nog best lastig.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 14-07-2018 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

de Peer schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 11:16:
[...]
Het antwoord daarop is niet eenvoudig. Het huidige verbruik wordt in ieder geval minder belangrijk om de Wp van je installatieop te baseren. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen. Een grotere installatie kan bijvoorbeeld kosteneffectiever zijn. Hier wordt vaak geroepen 'gooi je dak maar in 1 x vol'
Maar je moet het inderdaad zo zien: opwekken en verbruiken komen dan meer los van elkaar te staan. Je eigen verbruik (real-time) wordt nog steeds 'gesaldeerd' maar dat zal in de meeste gevallen niet hoger zijn dan 40% van je opwek.
Mijn gedachte is dat wanneer de salderingsregeling vervalt, het interssanter word om grootverbruikers op de momenten te laten draaien dat je energie op wekt. Grappig genoeg is dat dus midden overdag, terwijl dat qua inkoop valt onder piekstroom. Precies tegenovergesteld dus van wat veel mensen nu doen: 's nachts en in het weekend de grootverbruikers aanzetten.

Nadeel: In de winter is dat veel lastiger, dan draai je mogelijk niet voldoende vermogen om zware verbruikers direct vanaf je panelen te voeden. In de zomer zit je juist weer met overschot. Voor zover ik weet trek ik nooit 3.5kW uit het stopcontact, terwijl op piekmomenten dat wel van het dak komt.

Hoewel, straks als we electrisch (inductie) koken zal dat zeker gaan gebeuren alleen dat is dan weer juist op momenten dat de panelen minder leveren.

Andere verbruikers heb je dan weer weinig invloed op omdat ze óf 24/7 draaien (NAS, etc) óf juist aan staan op momenten dat je thuis bent. (TV, PC, etc.)
Of het ook 'meer rendabel' is durf ik niet te zeggen. Dat hangt er denk ik onder andere vanaf in hoe verre je zelf in staat bent om tijdens de zonne-uren die stroom ook te verbruiken, en dat is nog best lastig.
Precies dat. Die "saldering" zal altijd blijven bestaan.

Ik hoop dat batterijen op termijn rendabel worden. Helaas heb je daar nog steeds het nadeel dat je in de winter er weinig aan hebt. Batterijen zijn leuk en nuttig om in de zomer op goede dagen 24/7 zelfvoorzienend te kunnen zijn, maar ook dan zit je volgens mij snel met overschot en dus teruglevering aan het net. Een Tesla Powerwall kan volgens specs 13.5kWh op slaan, in de zomer wek ik met mijn set op piekmomenten boven de 25kWh op, met redelijk wat dagen boven de 15kWh.

Ding kost nu nog €6500,- en effectief kan ik daarmee als ik het goed uit kien in de zomer 2 dagen vooruit, in de winter zal 'ie nooit die 13,5kWh op kunnen slaan.

https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall?redirect=no

Lijkt me nu dus niet nuttig maar daalt de prijs van zo'n unit richting de helft of minder, kan het denk ik een nuttig alternatief worden. Ook ben ik benieuwd naar alternatieve zonnecellen. Ons dak ligt vol maar we hebben ook nog flink wat m2 vrije muur waar in theorie prima panelen op geplaatst kunnen worden. (Alleen gaan de overburen niet heel blij worden van glimmende zwarte of blauwe vlakken aan de muur. Matte witte of steenkleurige panelen zouden een oplossing zijn, maar weer het nadeel dat je in de zomer extreem veel op wekt en in de winter waarschijnlijk niet eens je dagverbruik haalt.)

Fin, daar zouden ze dus eens een goede oplossing voor moeten verzinnen. Op grote schaal zijn ze daar al mee bezig maar ik zou het interessant vinden als er oplossingen gevonden worden die ook op kleine schaal (1 huis) nuttig, betaalbaar en rendabel zijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Zo veel neerleggen dat je in de winter uit komt, zelfs met een accu is waarschijnlijk financieel niet de slimste oplossing.
Het is natuurlijk afwachten als we allemaal een digitale meter hebben dat de stroom dan meer variabel geprijsd gaat worden.
Dan zou je een accu moeten hebben die dik halve dag (althans avond/nacht/vroege ochtend kan overbruggen. Die laad je voor zover mogelijk met eigen solar (wisselende hoeveelhied) gedeeltelijk als energie goedkoop is ( dalperiode na de ochtendpiek) en voor de rest met duurdere stroom uit net net voor de avondpiek (wat betreft prijs) komt. Dan draai je de dure avond en nacht voor zover je buffer hebt vanaf de batterij.

Enige nadeel is de beperkte belastbaarheid van kleine accu wellicht.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
Alphaxe schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:47:
[...]

Oke, ook mooie panelen maar mijn voorkeur ligt bij allblack omdat het op een dak met zwarte keramische pannen gelegd wordt en daardoor esthetisch mooier uitkomt. Scheelt uiteindelijk 160WP op 16 panelen, valt mee gelukkig
kan het me voorstellen. Hoe zit het eigenlijk met het rendement van all black panelen? gaat dat niet sneller omlaag, doordat ze makkelijker warmte opnemen en dus sneller warm worden?

Ik heb een plat dak, dus mijn panelen kan je helemaal niet zien vanaf de straat ;)

[ Voor 7% gewijzigd door borft op 14-07-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

jacovn schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:15:
Zo veel neerleggen dat je in de winter uit komt, zelfs met een accu is waarschijnlijk financieel niet de slimste oplossing.
Het is natuurlijk afwachten als we allemaal een digitale meter hebben dat de stroom dan meer variabel geprijsd gaat worden.
Dan zou je een accu moeten hebben die dik halve dag (althans avond/nacht/vroege ochtend kan overbruggen. Die laad je voor zover mogelijk met eigen solar (wisselende hoeveelhied) gedeeltelijk als energie goedkoop is ( dalperiode na de ochtendpiek) en voor de rest met duurdere stroom uit net net voor de avondpiek (wat betreft prijs) komt. Dan draai je de dure avond en nacht voor zover je buffer hebt vanaf de batterij.

Enige nadeel is de beperkte belastbaarheid van kleine accu wellicht.
Een tesla van 13.5kW voldoet daar in principe aan. Hoewel nu net in de zomer vaak 8kW voor een hele dag ook wel genoeg is en je dus ook met een half zo grote batterij toe zou kunnen. In beide gevallen blijft dat je er in de wintermaanden maar beperkt profijt van hebt en dat je in de zomermaanden net veel terug levert aan het net.

Iedereen heeft 24/7 verbruikers in huis, de een wat meer dan de ander. Met een NAS, een klein servertje, een AP een router en een switch tik je rap 60W extra weg, daarbuiten heb je dingen als koelkast, standby van allerlei apparaten, telefoonladers, etc.

Een Tesla heb ik echt al serieus naar zitten kijken, maar ik dacht dat de terugverdientijd met de huidige salderingsregeling ver boven de 10 jaar ligt. Ben wel heel benieuwd waar die tijd heen gaat als de salderingsregeling word aangepast. (En/of wanneer energieprijzen verder stijgen/dalen.)

Die Tesla calculator is wel een beetje raar. Er is een schuifje "kW", maar dat gaat niet om kWp. Dat gaat om opgebracht vermogen van de zonnepanelen op 1 dag. Om te zien hoe veel je dus kunt op slaan moet je een beetje weten wat je in de zomer en winter op wekt. Helaas is er geen schuifje wat je verbruikt op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:57

thido

Tilburg

Ow jee, ik zie dat de stroomprijzen zijn gewijzigd... Alle TVT berekeningen weer helemaal opnieuw doen :+
Hier variabel tarief, piek/dal tarief met 0,005 omhoog en de vaste leveringskosten met 0,006.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

thido schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 16:47:
Ow jee, ik zie dat de stroomprijzen zijn gewijzigd... Alle TVT berekeningen weer helemaal opnieuw doen :+
Hier variabel tarief, piek/dal tarief met 0,005 omhoog en de vaste leveringskosten met 0,006.
Meer denk ik, ik kon al nergens meer een leverancier vinden met 18 cent.

Ik denk dat het in 2020 leuk rendabel word om een boiler te verwarmen op de dag, liefst 2.
Warmtepomp lukt ook nog wel erbij met zijn 700W in de winter.
Inkoop van stroom is hier niet eens zo hoog, een 1500 nu vanaf 15 jan.
Op een 7000 verbruik pj

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
@Rol-Co
Heb je nooit de neiging om nog 40Wp erbij te leggen om die 10.000 te doorbreken..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 17:32:
@Rol-Co
Heb je nooit de neiging om nog 40Wp erbij te leggen om die 10.000 te doorbreken..?
Ja dat is het doel waar ik dit jaar aan gewerkt heb. ;)
Ik wil eigenlijk de 5 x150Wp sf omwisselen voor 170's maar kan ze niet te pakken krijgen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wie heeft er ervaring met (normaal formaat, 1650x990mm) panelen aan de gevel bevestigen met welk montage systeem?

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 18:21:
Wie heeft er ervaring met (normaal formaat, 1650x990mm) panelen aan de gevel bevestigen met welk montage systeem?

>:)
Ik zou k2 of schletter rails nemen, of een ander merk die met bouten en glijmoeren werkt.
Simpel en stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Rol-Co
Zie eigenlijk alleen maar clickfit en valk bij winkels. Nog tips om die rails ergens te 'scoren'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:09
@Noord27

Vergeet niet een foto van het resultaat te plaatsen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
Ik zou eerst hier even informeren, voordat je rails gaat kopen?
https://www.omgevingsloke...ulier/home/home?init=true

Heeft @reneeke1970 geen tips voor muurbevestiging?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 19:01:
@Rol-Co
Zie eigenlijk alleen maar clickfit en valk bij winkels. Nog tips om die rails ergens te 'scoren'?
https://www.viawww.nl/in-...igingsmaterialen-7079708/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:33
Heb toch zo mijn twijfels over mijn oost/West setje.

15° 2 x 285 wp met een aps500 omvormer.

Mijn zuid set op 35° doet met zo'n dag als deze 6.5+ kWh/kW terwijl mijn oost/west nog geen eens 4 doet zonder schaduw! (Ik reken dan met 500 wp omdat de omvormer niet meer kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jan-man
Hoe meet je de opbrengst van de APS 500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 19:12:
@Noord27
Ik zou eerst hier even informeren, voordat je rails gaat kopen?
https://www.omgevingsloke...ulier/home/home?init=true

Heeft @reneeke1970 geen tips voor muurbevestiging?
Beugel aan paneel en met schroef in muur.
Met rails ook geen punt, boutje in frame en boutje op rails laten zakken, zakt nooit naar beneden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:53:
@Jan-man
Hoe meet je de opbrengst van de APS 500?
Heb een KWh meter er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jan-man schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 21:14:
[...]

Heb een KWh meter er tussen zitten.
Misschien paneel één voor één, wie weet een paneel niet goed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Ja zat ik ook aan te denken zal.morgen eens de voltages meten van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jan-man schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:44:
Heb toch zo mijn twijfels over mijn oost/West setje.

15° 2 x 285 wp met een aps500 omvormer.

Mijn zuid set op 35° doet met zo'n dag als deze 6.5+ kWh/kW terwijl mijn oost/west nog geen eens 4 doet zonder schaduw! (Ik reken dan met 500 wp omdat de omvormer niet meer kan).
2×285×70 procent dus komt niet boven 400 watt uit hoor.

Heb even tigo geraadpleegd en mijn 250 wp onder zelfde opstelling is vandaag niet boven 175 watt geweest, over zes panelen gezien hebben ze gemiddeld 1.4 kWh gemaakt

[ Voor 15% gewijzigd door reneeke1970 op 14-07-2018 21:25 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
@Noord27 zal ze nog een keer posten voor je
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jr46u063dy.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gw78jw1c8.jpg

Ik dacht shletter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:44
Ik heb nu 8 panelen van 265 WP (35 graden helling, volledig zuid) op een steca coolcept 2500 aangesloten. Ik zit erover na te denken om deze set met 4 panelen uit te breiden. Qua voltage zou dat prima kunnen. Zit nu op 249 V,max is a 600V en 500V bij maximaal rendement.
Met due 4 extra panelen kom ik natuurlijk behoorlijk boven de 2500W. Maar dat gebeurt niet heel vaak en de omvormer regelt dat zelf toch?

Waar ik naar benieuwd ben is of jullie dit zouden overwegen en wat een reële prijs is om te laten doen.
Ik heb nu mono black in 2 rijen van 4 op een schuin dak met schletter Black (geschroefd op de panlatten). Er is voldoende ruimte voor een rij eronder.
Enige werk is het plaatsen van 4 panelen op 't dak en aansluiten op de string die er al ligt. Ik zat zelf aan 750-800 incl BTW als richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 21:20:
[...]

2×285×70 procent dus komt niet boven 400 watt uit hoor.

Heb even tigo geraadpleegd en mijn 250 wp onder zelfde opstelling is vandaag niet boven 175 watt geweest, over zes panelen gezien hebben ze gemiddeld 1.4 kWh gemaakt
Hmm dan toch maar een keer op zuid zetten dan de ruimte is er alleen wat extra clickfit bestellen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 12:02
mijn panelen liggen ook 10x trina solar 300 wp op 4,5 graden platdak richinng zuid op een goodwe 3000.
vandaag eerst volle dag 17,8 kwh binnen. kan ik ergens vergelijken of dit beetje goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@StecaGrid
Dan kan nog op de steca 2500 (met wat aftoppen). Er zal echter niet meer dan 2500 watt uitkomen.
Kun je zelf niet bijplaatsen met een steigertje?

@sjnelle
Deze liggen op 20 graden helling, pal zuid
https://pvoutput.org/list.jsp?id=14725&sid=12568
en deze op 5 graden helling, pal zuid
https://pvoutput.org/list.jsp?id=45440&sid=41452

En zo vergelijk je ze met elkaar:
https://pvoutput.org/compare.jsp?sid=12568&sid1=41452
Beide omgeving breda

[ Voor 126% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-07-2018 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@StecaGrid

Wel enigszins gelijksoortige panelen gebruiken.
Niet bijvoorbeeld thin film en silicium mixen

[ Voor 11% gewijzigd door busscherski op 14-07-2018 23:45 . Reden: niet zeker dat 5 en 6" echt niet mixen ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

reneeke1970 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 21:34:
@Noord27 zal ze nog een keer posten voor je
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik dacht shletter
Dit is van der valk, dat je normaal op een beugel plaatst.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

sjnelle schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:13:
mijn panelen liggen ook 10x trina solar 300 wp op 4,5 graden platdak richinng zuid op een goodwe 3000.
vandaag eerst volle dag 17,8 kwh binnen. kan ik ergens vergelijken of dit beetje goed is
Welkom maar zonder foto’s geloven we het hier niet 8)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:41
Opslag in een grote accu is leuk voor nieuwbouw.
Naast je ac ook dc leidingen en contactdozen inbouwen.
Scheelt omzettingsverliezen en je kan alle transformators die behoorlijk wat verbruiken opdoeken.
Alles bij elkaar kan je best veel dc gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:19:
@StecaGrid
Dan kan nog op de steca 2500 (met wat aftoppen). Er zal echter niet meer dan 2500 watt uitkomen.
Kun je zelf niet bijplaatsen met een steigertje?
Ik zie 't zelf niet zitten om te doen. Destijds hebben ze per ongeluk een grotere omvormer geplaatst waardoor ik het aftoppen om sommige momenten niet zo erg vind.
Maar is die prijs reëel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@StecaGrid
750-800 euro voor enkel het plaatsen van 1 rijtje van 4 panelen vind ik best aan de hoge kant....
Enige wat ze moeten doen is 2 rails plaatsen, de bestaande aansluiting van 1 paneel losmaken, verlengen richting de nieuwe en 4 panelen erop schroeven. Dus excl het materiaal bedoel ik dan...

Maar ik kan begrijpen dat het "druk" is, in de installatiewereld.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2018 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@StecaGrid

De prijs is redelijk als dat inclusief installatie is. Daarvoor kun je ze nauwelijks zelf leggen.

edit: nuance. Installateur moet ook wat verdienen

[ Voor 23% gewijzigd door busscherski op 15-07-2018 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
izdp schreef op zondag 15 juli 2018 @ 01:58:
Opslag in een grote accu is leuk voor nieuwbouw.
Naast je ac ook dc leidingen en contactdozen inbouwen.
Scheelt omzettingsverliezen en je kan alle transformators die behoorlijk wat verbruiken opdoeken.
Alles bij elkaar kan je best veel dc gebruiken.
De "standaard" wordt "mogelijk" 400 Volt accus.
Lijkt me niet handig als je 5V nodig hebt voor je foon...
Dan moet nog alles worden omgezet...

Vandaar dat er systemen komen, met een meter in de groepenkast en met die info de battery laden en ontladen. Inderdaad: AC naar DC en weer DC naar AC. (2x omzetten)
Flexibel met andere systemen (andere fabrikant dan van PV omvormer) en geen gedoe met DC in je huis.
Maar het idee is prima, geen verliezen door omzetting. Echter slecht uitvoerbaar verwacht ik.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2018 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

AUijtdehaag schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:51:
[...]

De "standaard" wordt "mogelijk" 400 Volt accus.
Lijkt me niet handig als je 5V nodig hebt voor je foon...
Dan moet nog alles worden omgezet...

Vandaar dat er systemen komen, met een meter in de groepenkast en met die info de battery laden en ontladen. Inderdaad: AC naar DC en weer DC naar AC. (2x omzetten)
Flexibel met andere systemen (andere fabrikant dan van PV omvormer) en geen gedoe met DC in je huis.
Maar het idee is prima, geen verliezen door omzetting. Echter slecht uitvoerbaar verwacht ik.
Lijkt me ook totaal onhandig inderdaad. Voor een aantal verbruikers die vrij makkelijk op DC zouden kunnen draaien kan het handig zijn maar dan denk ik met name aan verlichting. Dat zet niet echt zoden aan de dijk.

Praktisch de hele wereld draait op AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
AUijtdehaag schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:35:
@StecaGrid
750-800 euro voor enkel het plaatsen van 1 rijtje van 4 panelen vind ik best aan de hoge kant....
Enige wat ze moeten doen is 2 rails plaatsen, de bestaande aansluiting van 1 paneel losmaken, verlengen richting de nieuwe en 4 panelen erop schroeven. Dus excl het materiaal bedoel ik dan...

Maar ik kan begrijpen dat het "druk" is, in de installatiewereld.
Het gaat om levering EN montage. Ik dacht aan 550 voor materieel en 200-250 voor arbeid en marge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Herkent iemand de "spots" op deze fotos? En wat zou het kunnen zijn?
https://www.mupload.nl/img/8ihm2wkcdkx5b.jpg
https://www.mupload.nl/img/82caxyrfx55.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@StecaGrid
Dan is het een koopje inderdaad. (ik haalde dat niet uit je verhaal, sorry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
unezra schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:02:
[...]

Praktisch de hele wereld draait op AC.
Veel apparaten zetten wel eerst zelf om naar DC, bijvoorbeeld LED lamp trafos, computers, tv's, magnetrons, EV opladers en alle andere opladers.
Daarnaast zijn DC afzuiging en vloerverwarming pompen zuiniger dan AC.

Probleem is dat ze allemaal een ander voltage blieven.
Een 12V DC systeem krijgt denk ik al snel teveel spanningverlies bij 10 meter kabel als je er een pc op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellix
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 14:11
Er is bij ons ruim twee weken geleden via de collectieve inkoop zonnepanelen van de VEH een systeem met 9 SolarEdge panelen geplaatst door Tautus/Gutami. De monteur was zo onprofessioneel en onbeschoft gedurende de montage dat we hem het liefst zo snel mogelijk de deur uit hadden en naderhand realiseerden wij ons pas dat hij had nagelaten om de monitoring uit te leggen en de toegang daarvoor te regelen. Ik ben hierover in contact met de supportafdeling, maar die is nogal traag en stroperig, dus is er hier iemand die een manier weet om een account aan te maken voor SolarEdge monitoring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
De tussenstand van de 1x12 vs 2x6 om 9:15
1: 133W
2: 1158W

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Wellicht hierin:
http://iea-pvps.org/filea...voltaic_Modules_Final.pdf

6.2.2 crack in cell
6.2.3 snail track

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:52:
Vergeleken met gisteren? Gisteren was bewolkt in de morgen? Of bij jou niet?
Heb je pvoutput? Dan kan je ze op elkaar leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
StecaGrid schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:20:
[...]

Het gaat om levering EN montage. Ik dacht aan 550 voor materieel en 200-250 voor arbeid en marge
Jij hoopt dat je het voor elkaar krijgt voor dit bedrag?
Ik denk dat je gaat schrikken als je offertes gaat vragen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:52:
Iets gaat er bij jou niet goed, als je zo weinig vermogen hebt dan is er blijkbaar veel schaduw en crasht je mpp.
Maar als die schaduw er is dan werkt je onderste string dus niet, dat betekend dat je bovenste string ineens 1100 watt levert, bijna vol vermogen op noord???
Kan me veel vertellen maar dit klopt niet.
Doe je het wel goed met alle plussen en minnen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik was 20 dagen op vakantie in december, heb mijn elektra installatie uitgezet (niet de aardlek van mijn pv inst.).
De totale opbrengst was 20 kW over die 20 dagen die hij niet had bijgeschreven (zag dit op mijn Kwh meter) en heb dit gisteren (eindelijk) er handmatig bijgezet (20 x 1 kW).
Het totale aantal dagen dat ik mijn systeem bij pvoutput log, is niet omhoog gegaan, en ook de totale opbrengst is ook niet met 20 kW omhoog gegaan.
Weet iemand hoe ik dit zichtbaar moet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:23:
Ik was 20 dagen op vakantie in december, heb mijn elektra installatie uitgezet (niet de aardlek van mijn pv inst.).
De totale opbrengst was 20 kW over die 20 dagen die hij niet had bijgeschreven (zag dit op mijn Kwh meter) en heb dit gisteren (eindelijk) er handmatig bijgezet (20 x 1 kW).
Het totale aantal dagen dat ik mijn systeem bij pvoutput log, is niet omhoog gegaan, en ook de totale opbrengst is ook niet met 20 kW omhoog gegaan.
Op daily gaan staan en recalculate tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:23:
Totaal dagen blijft hetzelfde maar je totale output moet gewoon omhoog gaan. Maar dit zie je alleen online en niet via de app.
Zie je het online niet dan heb je het nog niet goed gedaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:30:
[...]

Op daily gaan staan en recalculate tikken?
waar staat "recalculate"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:04:
[...]

Vergeleken met gisteren? Gisteren was bewolkt in de morgen? Of bij jou niet?
Heb je pvoutput? Dan kan je ze op elkaar leggen.
Gisteren was het tot nu toe net zo'n dag als vandaag. Overlay komt vanavond als de dag voorbij is. De 10:30 tussenstand is overigens 1440W. Hetzelfde in beide configuraties.
reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:13:
[...]
Iets gaat er bij jou niet goed, als je zo weinig vermogen hebt dan is er blijkbaar veel schaduw en crasht je mpp.
Die schaduw is er ook in de onderste serie van 6 panelen. Daarom ook de 2x6 suggestie of 1x12 met een paar tigo's. Dat laatste heeft mijn voorkeur omdat ik op 2000W wil zitten in direct zonlicht niet op 1700W.
Maar als die schaduw er is dan werkt je onderste string dus niet, dat betekend dat je bovenste string ineens 1100 watt levert, bijna vol vermogen op noord???
Vol vermogen is 1650W voor 6 x 275Wp x 60%, dus die 1100 is niet gek hoor.
Doe je het wel goed met alle plussen en minnen?
Lang leven de MC4 stekkers. Die wissel je niet zomaar om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:30:
[...]

Totaal dagen blijft hetzelfde maar je totale output moet gewoon omhoog gaan. Maar dit zie je alleen online en niet via de app.
Zie je het online niet dan heb je het nog niet goed gedaan
Ik doe dit online en zie dat het erbij staat wat ik toegevoegd (zie foto) Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wppof0y24p.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Als ik op mijn total "system lifetime" druk, zie ik het niet terug?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/l5rchibb65hpv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:09:
[...]

Jij hoopt dat je het voor elkaar krijgt voor dit bedrag?
Ik denk dat je gaat schrikken als je offertes gaat vragen
Vandaar even vooraf de toets bij jullie.
Ik dacht 35 cent inkoop, 8 cent montagemateriaal. (ex BTW per Wp)
Ik hoef geen omvormer, geen AC deel, geen aanpassing meterkast, geen dakdoorvoer. Bereikbaar met een enkele ladder.

Ik zie platdak systemen van 850 kW voorbij komen voor 60-63 cent /wattpiek. Turn key inclusief aanpassingen onderverdeelinrichtingen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
StecaGrid schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:20:
[...]

Dat is spot goedkoop. Is dat een schatting of een echte aanbieding?

Referentie uit mijn offertes:
Voor 10 panelen (vaste staffel <10) 600ex ZZP en een andere offerte met 400ex loondienst bij aanbieder met 7 panelen. In beide gevallen alleen de DC zijde.

Waarbij de aanbieder met ZZP al begon dat het wel een korte werkdag zou zijn als ik zelf de AC kant aan zou leggen.

Als jouw mannetje voor 250e het erop legt en ervoor kan rijden. Zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:55:
Als ik op mijn total "system lifetime" druk, zie ik het niet terug?
[afbeelding]
Die 3.1 is afgerond, 3.102 geeft ie niet aan. Wat geeft maandelijks weer voor december? Als die het telt dan telt totaal ook

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
stormfly schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:10:
[...]

Dat is spot goedkoop. Is dat een schatting of een echte aanbieding?

Referentie uit mijn offertes:
Voor 10 panelen (vaste staffel <10) 600ex ZZP en een andere offerte met 400ex loondienst bij aanbieder met 7 panelen. In beide gevallen alleen de DC zijde.

Waarbij de aanbieder met ZZP al begon dat het wel een korte werkdag zou zijn als ik zelf de AC kant aan zou leggen.

Als jouw mannetje voor 250e het erop legt en ervoor kan rijden. Zeker doen.
Het is een schatting van mijn kant voor 4 panelen. Dat is toch een halve dag werk maximaal? Ik moet de vrouw nog overtuigen en wilde het van het najaar doen als de echte drukte weg is. In november kunnen ze nog prima 't dak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:14:
[...]

Die 3.1 is afgerond, 3.102 geeft ie niet aan. Wat geeft maandelijks weer voor december? Als die het telt dan telt totaal ook
Bij december is het er bij geteld, maar bij "pv ladder" worden de output dagen niet met 20 verhoogt?
Blijft op 334 dagen staan en die 20 xtra toegevoegde "lifetime" dagen staan er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

StecaGrid schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:18:
[...]

Het is een schatting van mijn kant voor 4 panelen. Dat is toch een halve dag werk maximaal? Ik moet de vrouw nog overtuigen en wilde het van het najaar doen als de echte drukte weg is. In november kunnen ze nog prima 't dak op.
Arbeid kost heel rap €60 per persoon per uur. Zeg dat ze er met 2 man 4 uur mee bezig zijn en pak 'm beet een half uur moeten rijden, ben je al ((4+1)*2)*60 = €600,- verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:38:
[...]

waar staat "recalculate"?
In dezelfde rij als daily, monthly enz, eerst op MORE en dan heb je recalculate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:28:
[...]

In dezelfde rij als daily, monthly enz, eerst op MORE en dan heb je recalculate.
Heb ik gedaan, maar in de pv ladder worden die toegevoegde dagen er niet bijgeteld, heeft dit te maken dat ik geen donatie heb gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:41:
[...]

Heb ik gedaan, maar in de pv ladder worden die toegevoegde dagen er niet bijgeteld, heeft dit te maken dat ik geen donatie heb gedaan?
Zou kunnen, maar zeker weten doe ik het ook niet. Kijk even in de manual onder donatie, misschien staat het daar.

Edit: het was december dus langer dan 6 maanden geleden, grote kans dat het idd een donatie verhaal is.
https://pvoutput.org/help.html#donations

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 15-07-2018 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:41:
[...]

Een dag met 0 kWh word toch ook al geteld......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:50:
[...]

Een dag met 0 kWh word toch ook al geteld......
Met 0 wel
Maar zonder upload weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:45:
[...]

Zou kunnen, maar zeker weten doe ik het ook niet. Kijk even in de manual onder donatie, misschien staat het daar.

Edit: het was december dus langer dan 6 maanden geleden, grote kans dat het idd een donatie verhaal is.
Kan er niks over terug vinden..
Ik heb nu een testje gedaan, heb er 5 dagen met 20 kWh p/d ( extra) er voor gezet voor dat er gelogd werd, ook deze extra 100 kWh is er niet bijgeteld (blijft op 3.1 mW) en de dagen zijn er ook niet bij geteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
unezra schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:21:
[...]

Arbeid kost heel rap €60 per persoon per uur. Zeg dat ze er met 2 man 4 uur mee bezig zijn en pak 'm beet een half uur moeten rijden, ben je al ((4+1)*2)*60 = €600,- verder.
Aan de onderkant erbij leggen!
Ik denk één man voor twee a drie uurtjes. Een zzp voor 35 per uur is zat denk. Steiger hebben ze vast aan zichzelf en anders kost ie 75 voor een week huren.

Maar helaas vraag en aanbod.... Dus die mannen verdienen goud. Eerst een volle dag gerekend bij vorige klant en dan smiddags om twee uur even langs wippen en om vier uur weer weg.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:54:
[...]

Ik denk één man voor twee a drie uurtjes. Een zzp voor 35 per uur is zat denk. Steiger hebben ze vast aan zichzelf en anders kost ie 75 voor een week huren.

Maar helaas vraag en aanbod.... Dus die mannen verdienen goud. Eerst een volle dag gerekend bij vorige klant en dan smiddags om twee uur even langs wippen en om vier uur weer weg.....
€60,- per uur is geen "goud geld", da's een doodnormaal bedrag voor iemand.
Een ZZPer die voor €35,- per uur komt werken moet extreem veel uren maken om een beetje normaal rond te kunnen komen.

Het mag misschien over het algemeen geen hooggeschoold werk zijn, ook die mensen willen graag biefstuk eten en niet enkel Schültenbrau drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
[...]

Ja precies en dan nog lang moeten wachten omdat het op een dag moer vallen waar er een kleine klus staat in de ochtend.

Mooi leven die gasten, ze zijn wel vaak als team onderweg.

Ik zei tegen die aanbieder 2 man om 14u weg bij 10 panelen dat is maar 450ex? Die andere 150 zit in de risico factor voor aangenomen werk geeft hij aan. Er kan wat tegen zitten...

Ik zeg dan belast je het op nacalculatie en help ik zelf mee :p Maar dat wilde hij niet omdat die gasten dan geen volle dagen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
stormfly schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:02:
[...]

Ja precies en dan nog lang moeten wachten omdat het op een dag moer vallen waar er een kleine klus staat in de ochtend.

Mooi leven die gasten, ze zijn wel vaak als team onderweg.

Ik zei tegen die aanbieder 2 man om 14u weg bij 10 panelen dat is maar 450ex? Die andere 150 zit in de risico factor voor aangenomen werk geeft hij aan. Er kan wat tegen zitten...

Ik zeg dan belast je het op nacalculatie en help ik zelf mee :p Maar dat wilde hij niet omdat die gasten dan geen volle dagen maken.
Ja ze zeggen heel simpel aan de rest van de dag hebben we niks meer, dus je betaald hele dag.
Soms verdienen ze op één dag werken wel drie dagen arbeid loon!
Bij ons in het bedrijf dan toch....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:09:
[...]

Ja ze zeggen heel simpel aan de rest van de dag hebben we niks meer, dus je betaald hele dag.
Soms verdienen ze op één dag werken wel drie dagen arbeid loon!
Bij ons in het bedrijf dan toch....
Ja ze hebben liever 20 panelen dan 4, 20 is een dagje werk, 1x rijden enz.
4 panelen bij leggen is voor zulke gasten een uurtje werk met een ladder.
Maar ja, dat is niet heel interessant, zeker niet als je ook de panelen daar niet gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
unezra schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:59:
[...]

€60,- per uur is geen "goud geld", da's een doodnormaal bedrag voor iemand.
Een ZZPer die voor €35,- per uur komt werken moet extreem veel uren maken om een beetje normaal rond te kunnen komen.

Het mag misschien over het algemeen geen hooggeschoold werk zijn, ook die mensen willen graag biefstuk eten en niet enkel Schültenbrau drinken.
Ja ik vind dat hoog als je regelmatig om 14u in kan pakken. Als wij een ZZP inhuren bij ons ICT bedrijf rekenen ze 65 of 85 bij doorlooptijden van 6 of 3 maanden. Dat is echt denkwerk waarbij de ZZPer vaak ook nog certificeringen moet bezitten. Ook zijn er van 110e per uur hoor, vlak dat niet uit. Maar dat zijn echt de toppers uit de markt, die wil je eigenlijk op je loonlijst.

Met respect naar het werk: doewerk van 60e is dan vrij hoog mijn inziens. Maar de markt is op hol geslagen dus weinig alternatief.

Misschien een Tweakers zaterdag hobbyteam opzetten 😎

Als iemand wil mag hij bij mij 4 panelen met vertikale rails neerleggen en de kabel het huis invoeren aan de andere zijde van het dak. Mijn vrouw gruwelt van het idee dat ik de steiger op ga. Zij heeft hoogtevrees;)

Uiteraard betaald, stuur maar PM omgeving Utrecht.

[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 15-07-2018 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

jij leeft nog in het verleden :D (of op een plek met weinig werkgelegenheid)

Momenteel vragen en krijgen mensen die net een bezem kunnen vasthouden al 30 euro
mensen die iets kunnen krijgen 45 euro en (veel) meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

stormfly schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:48:
[...]

Ja ik vind dat hoog als je regelmatig om 14u in kan pakken. Als wij een ZZP inhuren bij ons ICT bedrijf rekenen ze 65 of 85 bij doorlooptijden van 6 of 3 maanden. Dat is echt denkwerk waarbij de ZZPer vaak ook nog certificeringen moet bezitten. Ook zijn er van 110e per uur hoor, vlak dat niet uit. Maar dat zijn echt de toppers uit de markt, die wil je eigenlijk op je loonlijst.

Met respect naar het werk: doewerk van 60e is dan vrij hoog mijn inziens. Maar de markt is op hol geslagen dus weinig alternatief.
€60,- per uur is wat er voor een reguliere monteur in een niet-merkgarage per uur word gerekend.
Binnen de ICT is begint de top ver boven de €110 per uur. Sure, een goede medior/senior engineer krijg je voor rond dat bedrag, maar dat zijn zeker niet de toppers uit de markt.

Alleen, bij een lang traject van maanden liggen de uurlonen logischerwijs lager dan bij een klusje van een paar uur.

Dit is zo'n klusje, dus liggen de tarieven (fors) hoger dan bij een klus van minimaal een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Ik heb een "domme" elektronische kWh meter.
Een telwerk voor het totale verbruik en een telwerk voor de opgewekte kilowatts op die zelfde meter.
Mijn opgave van mijn totale verbruik naar een jaar is 3110 kWh.
Mijn opbrengst is 2550 kWh (via pvoutput).
Op mijn terug lever stand staat 1500 kWh.
Hoe kan ik zien als ik geen pvoutput heb, en geen app van de omvormer heb, wat ik heb opgewekt.
Wat is er met mijn meter aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:38:
Ik heb een "domme" elektronische kWh meter.
Een telwerk voor het totale verbruik en een telwerk voor de opgewekte kilowatts op die zelfde meter.
Mijn opgave van mijn totale verbruik naar een jaar is 3110 kWh.
Mijn opbrengst is 2550 kWh (via pvoutput).
Op mijn terug lever stand staat 1500 kWh.
Hoe kan ik zien als ik geen pvoutput heb, en geen app van de omvormer heb, wat ik heb opgewekt.
Wat is er met mijn meter aan de hand?
Helemaal niks, je hebt gewoon 1050 rechtstreeks opgemaakt en dat telt de meter niet.
Pvoutput zit aan een kWh meter gekoppeld dus daar op kijken? Of op omvormer zelf?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
reneeke1970 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:42:
[...]

Helemaal niks, je hebt gewoon 1050 rechtstreeks opgemaakt en dat telt de meter niet.
Pvoutput zit aan een kWh meter gekoppeld dus daar op kijken? Of op omvormer zelf?
Maar hoe kan ik dan zien als ik geen pvoutput heb, en geen app van de omvormer heb, wat ik heb opgewekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:46:
[...]

Maar hoe kan ik dan zien als ik geen pvoutput heb, en geen app van de omvormer heb, wat ik heb opgewekt.
Op het display van je omvormer kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
unezra schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:49:
[...]

Op het display van je omvormer kijken?
ik bedoel op die "slimme" meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:50:
[...]
ik bedoel op die "slimme" meter.
Niet.

Stel je panelen leveren op een zeker moment 1000W, op datzelfde moment zet je de stofzuiger aan die 250W verbruikt. Verder heb je géén verbruikers op dat moment.

Je slimme meter zal dan 750W teruglevering registeren, de overige 250W gaat zo van je panelen je stofzuiger in.

Wil je weten wat je hebt opgewekt, moet je dus in principe op je omvormer kijken. Hetzij via een app, hetzij via het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hieronder mijn offertes. Ik ben geneigd om naar Batimont te gaan, beste garantie op de zonnepanelen + beste vermogensgarantie.
Izen is dan wel goedkoper (omwille van de 20% korting), maar geven maar 10 jaar garantie op de zonnepanelen (en lijken mij minder kwalitatief materiaal te gebruiken (SMA <> SAJ, ..)
Ik lees regelmatig ook over de prijs per Wp. Maar waarom wordt dit niet per kwh gedaan? Je wil toch weten hoeveel het je kost om een kwh op te wekken? (In de offertes is er geen 1 op 1 verhouding tussen WP en kwh dus als je met Wp zou vergelijken, ga je toch geen correct beeld hebben?)

(Bedoeling is om rond de 3000-3200 kwh te geraken, hellend dak van 45%, windrichting zuidoost (zuiden met 20° afwijking naar het oosten).

Jullie nog bemerkingen, tips, advies, meningen? :-)

BedrijfZonnepanelenAantalWpOpbrengst (kwh)OmvormerGar. VermogenGar. panelenGar. omvormerPrijs€/kwh
BatimontLG NeON2 320Wp (zwart)1032003193SMA Sunnyboy 2.586,5% op 25 jaar25 jaar10 jaar€ 4986€ 1,56
EarthEarth 300Wp (zwart)1236003265SMA Sunnyboy 2.583% op 25 jaar20 jaar10 jaar€ 5486€ 1,68
MR SolarSTERN Solartechnik 280Wp (blauw)1233603158SMA Sunnyboy 2.582% op 25 jaar15 jaar10 jaar€ 4624€ 1,46
MR SolarSTERN Solartechnik 295Wp (zwart)1132453082SMA Sunnyboy 2.582% op 25 jaar20 jaar10 jaar€ 5034€ 1,63
IzenCSUN 275Wp (blauw)1438503196SAJ Sununo Plus 3K-M80% op 25 jaar10 jaar10 jaar€ 5355 -20% korting = € 4284€ 1,34
IzenCSUN 295Wp (zwart)1338353183SAJ Sununo Plus 3K-M80% op 25 jaar10 jaar10 jaar€ 5938 -20% korting = € 4750€ 1,49

Alvast bedankt,
Mvg,
Immanuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Verwijderd Is dat incl. of excl. BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oh, ik grapte gisteren iets over witte zonnepanelen, maar ze bestaan.
Het rendement lijkt alleen beroerd laag. :( 10% Dat zet niet echt zoden aan de dijk:

https://www.glasinbeeld.n...met-10-procent-rendement/

Plus, ze glimmen als ik de foto's zie:
https://www.duurzaambedri...elen-houden-gebouwen-koel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
unezra schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:57:
[...]

Niet.

Stel je panelen leveren op een zeker moment 1000W, op datzelfde moment zet je de stofzuiger aan die 250W verbruikt. Verder heb je géén verbruikers op dat moment.

Je slimme meter zal dan 750W teruglevering registeren, de overige 250W gaat zo van je panelen je stofzuiger in.

Wil je weten wat je hebt opgewekt, moet je dus in principe op je omvormer kijken. Hetzij via een app, hetzij via het display.
Maar als ik nu 3250 kWh (700Watt meer) had op gewekt dan had ik 2200 Watt terug geleverd op de meter, en gaf mijn verbruiks-meter 3110 kWh aan.
Dan had ik meer opgewekt dan verbruik, hoe kunnen zij die salderings-regeling toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:04:
Hieronder mijn offertes. Ik ben geneigd om naar Batimont te gaan, beste garantie op de zonnepanelen + beste vermogensgarantie.
Izen is dan wel goedkoper (omwille van de 20% korting), maar geven maar 10 jaar garantie op de zonnepanelen (en lijken mij minder kwalitatief materiaal te gebruiken (SMA <> SAJ, ..)
Ik lees regelmatig ook over de prijs per Wp. Maar waarom wordt dit niet per kwh gedaan? Je wil toch weten hoeveel het je kost om een kwh op te wekken? (In de offertes is er geen 1 op 1 verhouding tussen WP en kwh dus als je met Wp zou vergelijken, ga je toch geen correct beeld hebben?)

(Bedoeling is om rond de 3000-3200 kwh te geraken, hellend dak van 45%, windrichting zuidoost (zuiden met 20° afwijking naar het oosten).

Jullie nog bemerkingen, tips, advies, meningen? :-)

BedrijfZonnepanelenAantalWpOpbrengst (kwh)OmvormerGar. VermogenGar. panelenGar. omvormerPrijs€/kwh
BatimontLG NeON2 320Wp (zwart)1032003193SMA Sunnyboy 2.586,5% op 25 jaar25 jaar10 jaar€ 4986€ 1,56
EarthEarth 300Wp (zwart)1236003265SMA Sunnyboy 2.583% op 25 jaar20 jaar10 jaar€ 5486€ 1,68
MR SolarSTERN Solartechnik 280Wp (blauw)1233603158SMA Sunnyboy 2.582% op 25 jaar15 jaar10 jaar€ 4624€ 1,46
MR SolarSTERN Solartechnik 295Wp (zwart)1132453082SMA Sunnyboy 2.582% op 25 jaar20 jaar10 jaar€ 5034€ 1,63
IzenCSUN 275Wp (blauw)1438503196SAJ Sununo Plus 3K-M80% op 25 jaar10 jaar10 jaar€ 5355 -20% korting = € 4284€ 1,34
IzenCSUN 295Wp (zwart)1338353183SAJ Sununo Plus 3K-M80% op 25 jaar10 jaar10 jaar€ 5938 -20% korting = € 4750€ 1,49

Alvast bedankt,
Mvg,
Immanuel
België ?

@mongkut
Ze trekken terugleveren af van leveren tot het 0 is en alles meer teruggeleverd krijg je een 10 cent voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006

BlueTooth76

Let the sun shine!

mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:10:
[...]

Maar als ik nu 3250 kWh (700Watt meer) had op gewekt dan had ik 2200 Watt terug geleverd op de meter, en gaf mijn verbruiks-meter 3110 kWh aan.
Dan had ik meer opgewekt dan verbruik, hoe kunnen zij die salderings-regeling toepassen?
Je saldeert tot wat je gebruikt, de rest lever je terug tegen lagere vergoeding die per leverancier verschilt.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
BlueTooth76 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:21:
[...]

Je saldeert tot wat je gebruikt, de rest lever je terug tegen lagere vergoeding die per leverancier verschilt.
Dit kan toch niet, want als ik ipv 2550, 3550 kWh had op gewekt en dus eigenlijk over mijn werkelijk verbruik ga (3110 kWh), komt er op de terug lever meter ipv. 1500 kWh, 2500 kWh.
Dat is nog altijd 660 kWh lager dan mijn werkelijk gebruik, terwijl ik in werkelijk meer terug lever dan ik verbruik.
Dus ik kan flink uitbreiden zonder dat ik een lager tarief terug krijg over mijn "teveel" opgewekte kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:10:
[...]

Ze zien wat je teruglevert.

Stroom die je direct gebruikt word automatisch "gesaldeerd", het verlaat je huis domweg niet. Stroom gaat direct van je panelen zó je stroomverbruikers in.

Alleen hetgeen er dan nog over blijft en niet direct word gebruikt, word teruggeleverd en dus gezien door je energieleverancier.

Dat is dus precies waar het een paar posts geleden over ging. Als de salderingsregeling word aangepast (in Nederland gaat dat over een tijdje gebeuren), kun je het best al je grote verbruikers draaien als je totaal opgewekte vermogen op zijn max is. Dus JUIST zet je dan je wasmachine overdag om 12 uur aan, of stofzuig je om 15:00u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Stel mijn buurman heeft precies het zelfde verbruik en zelfde pv installatie, alleen heeft hij een oude meter.
We verbruiken over dag niks maar wekken alleen maar op.
In de avond gaan we altijd het zelfde verbruiken met een jaar totaal van 3100 kWh.
De pv installatie heeft een opbrengst in het jaar van 2500 kWh.
Dan staat er bij de buurman netto 600+ op de teller
Bij mij staat er 3100 verbruik en 2500 terug geleverd.
Dus ik kan mijn installatie uitbreiden met wat panelen met een jaar opbrengst van 600 Watt extra?
Wat me meer oplevert met de huidige regeling.
Wat willen ze met de toekomstige regeling doen?

edit; Dat betekend dat ik eigenlijk mijn huidige installatie met 1600 kWh meer had kunnen opleveren zonder teruglevering van het lage tarief?

[ Voor 10% gewijzigd door mongkut op 15-07-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006

BlueTooth76

Let the sun shine!

mongkut schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:55:
Stel mijn buurman heeft precies het zelfde verbruik en zelfde pv installatie, alleen heeft hij een oude meter.
We verbruiken over dag niks maar wekken alleen maar op.
In de avond gaan we altijd het zelfde verbruiken met een jaar totaal van 3100 kWh.
De pv installatie heeft een opbrengst in het jaar van 2500 kWh.
Dan staat er bij de buurman netto 600+ op de teller
Bij mij staat er 3100 verbruik en 2500 terug geleverd.
Dus ik kan mijn installatie uitbreiden met wat panelen met een jaar opbrengst van 600 Watt extra?
Wat me meer oplevert met de huidige regeling.
Wat willen ze met de toekomstige regeling doen?
Toekomstige regeling:

Wat je afneemt kost volle pond.
Wat je teruglevert levert mss €0,11 per kWh op.
Wat je zelf direct gebruikt kost je niets, bespaart wel op wat je afneemt.

Dus 2x meer leggen dan jaarverbruik lijkt mij de oplossing.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:04:
Dat is juist omdat omdat er tussen offertes geen 1 op 1 verhouding is tussen Wp en kWh per jaar.
De leveranciers die niet te duur zijn en met vermogensgarantie schatten de jaaropbrengst met opzet wat te laag zodat ze niet snel met claims komen te zitten.
Overigens hecht niet teveel waarde aan garantie want de kans is zeker aanwezig dat je leverancier over 10 jaar niet meer bestaat.

Verder is er geen reden om een andere verhouding tussen Wp en kWh per jaar te nemen.

Wp vergelijkt dus beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
BlueTooth76 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:08:
[...]

Toekomstige regeling:

Dus 2x meer leggen dan jaarverbruik lijkt mij de oplossing.
Dit gaat alleen dus op bij de nieuwe elektronische meters, en niet bij de draaischijfmeter.
Als je een slimme meter neemt (met terug koppeling naar E bedrijf) wat kunnen ze daar van terug zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:07:
@Verwijderd Is dat incl. of excl. BTW?
Inclusief btw (6% wegens woning ouder dan 10 jaar)
Jup, België

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2018 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mongkut
BlueTooth76 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:08:
[...]

Toekomstige regeling:

Als dit werkelijk zo is, wordt je terug verdien tijd aanzienlijk langer dan (ongeveer 7 jaar)
Dan zakt die hele markt in mekaar lijkt me...
Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y