Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 58 Laatste
Acties:

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 04:53
quote:
ImmanuelV schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:00:
Even de situatie schetsen: jaarverbruik hier is zo’n 3000kwh (ietsje minder), dus installatie die zo’n 3000-3200 kwh opbrengt (1 kindje van 10 maanden en een 2e op komst, dus naar de toekomst toe zal het verbruik wel stijgen).
Huis heeft een hellend dak (zo’n 45°) en het dak waar de panelen moet komen is naar het zuiden gericht, met een afwijking van 20° naar het oost, geen schaduw.
Als er nog wat meer ruimte op je daken is, zou ik zeker een 20 of 30% meer aan Wp neerleggen. Wat overproductie is alleen maar goed voor de financiele balans, en ook voor de toekomst, en maakt het ook makkelijker om meer direct uit je zonnepanelen te doen.

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 19-08 10:57

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
No Hands schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:02:
[...]
Dat is echt uitzonderlijk, elke keer dat ik bij SE een defect meld heb ik binnen 2 weken nieuwe materialen op de zaak staan. Of het nou een omvormer of optimizer is of een setje stekkers oid.
Helaas is mijn ervaring anders het is mijn 2e installateur en het (directe) contact met SE loopt net zo stroef.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 08:19
quote:
TvanW schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 07:18:
[...]

Helaas is mijn ervaring anders het is mijn 2e installateur en het (directe) contact met SE loopt net zo stroef.
Zet je die twee toch even parallel met een andere optimiser,haal je er tenminste nog een paar kWh mee binnen

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09:21

CurlyMo

www.pilight.org

Nog eenmaal een check dubbel check. Installateur is nu bezig met de NoordOost kant vol te leggen. Hier was de mening aanvankelijk om alles op 1 string te leggen. Installateur zegt dat het toch beter is om 2 strings van 6 panelen aan te houden zoals ik hieronder schetste. Met dezelfde reden die ik gaf. Je hebt dan minder last van de schaduw van de dakkapel (D). Het argument dat NoordOost geen direct zonlicht vangt vind ik onzin. In mijn logging zie ik duidelijk iets anders. Dat de momenten van direct zonlicht een stuk minder zijn dan op ZuidWest is waar.
quote:
CurlyMo schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:49:
2 strings van 6 panelen
code:
1
2
3
4
1  1  1
1  1  1
D 2 2 2
2  2  2

De reden om met twee te werken is dat de panelen naast en onder dakkapel op een gegeven moment schaduw vangen in tegenstelling tot die in de nok.
De kern vraag is. Is er een goede reden om het niet te doen los van dat het waarschijnlijk geen zin heeft? Als het geen nadelen heeft, dan laat ik het wel doen, omdat ik potentieel wel de voordelen van 2 strings zie.

CurlyMo wijzigde deze reactie 13-07-2018 08:49 (24%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@CurlyMo
Dan maak je er 2 van 6 van.
Maar zorg dat alle stekkers binnen liggen. 1x12 is dan ook zo gemaakt als je gaat experimenteren.

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• Jan Treur
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:46:
Het argument dat NoordOost geen direct zonlicht vangt vind ik onzin. In mijn logging zie ik duidelijk iets anders. Dat de momenten van direct zonlicht een stuk minder zijn dan op ZuidWest is waar.
Het is nu hoogseizoen, dus dan heb je het meeste directe zonlicht daar, want de zon komt nu in het noordoosten op. Van 21 september tot 21 maart waarschijnlijk veel minder, want dan schuift de zonopkomst naar oost en later in de winter naar zuidoost.

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:52:
@CurlyMo
Dan maak je er 2 van 6 van.
Maar zorg dat alle stekkers binnen liggen. 1x12 is dan ook zo gemaakt als je gaat experimenteren.
De vraag is of dat door de huidige PVC buis die al naar binnen ligt past. Ondertussen is het dak volledig geïsoleerd, dus nieuwe gaten door het dak boren doe ik liever niet.
quote:
Jan Treur schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:52:
[...]
Het is nu hoogseizoen, dus dan heb je het meeste directe zonlicht daar, want de zon komt nu in het noordoosten op. Van 21 september tot 21 maart waarschijnlijk veel minder, want dan schuift de zonopkomst naar oost en later in de winter naar zuidoost.
De aarde draait, niet de zon ;)

Ik zie je hier alleen mogelijke voordelen beschrijven, maar geen nadelen.

• Jan Treur
Wie heeft gezegd dat de zon draait of verschuift? Opkomst van de zon =/= zon.

Jan Treur wijzigde deze reactie 13-07-2018 09:04 (29%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Jan Treur schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:01:
Wie heeft gezegd dat de zon draait of verschuift? Opkomst van de zon =/= zon.
Ik projecteerde de uitspraken van de gemiddelde Nederlander over de zon op jouw zin. Ik zie inderdaad dat je je zorgvuldiger hebt uitgedrukt :)

• Jan Treur
Inderdaad is men soms wel wat slordig.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:39:
[...]
Zet je die twee toch even parallel met een andere optimiser,haal je er tenminste nog een paar kWh mee binnen
Dat is voor mij geen optie, ben niet technisch en bovendien fysiek niet in staat bij de panelen te komen.
Dus dat is iets wat de installateur zou kunnen doen.....alleen wie gaat/mag dat gaan betalen :?
Leuk al die techniek :X en 25 jaar garantie op de hardware waar wie betaalt de arbeid van de installateur :?
Volgens mij ontvangt de installateur wel een vergoeding voor het vervangen van een optimizer maar veel meer dan het alleen vervangen zit er niet in.
Met de wetenschap van nu zou ik een budget systeem laten aanleggen of misschien wel helemaal geen panelen. :N

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Jan Treur schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:20:
Inderdaad is men soms wel wat slordig.
Maar klopt mijn interpretatie van wat je zegt. Dat twee strings door de stand van de zon in de zomer potentiële voordelen heeft over één string en geen nadelen?

• Jan Treur
Die twee strings hebben voordelen bij de overgang van geen schaduw naar schaduw (en omgekeerd). Dat kan een uur (of minder?) zijn of in een slecht geval enkele uren. In de zomer meestal korter dan in de andere seizoenen, maar dan heb je ook meer opbrengstverlies per uur. Dus niet zomaar af te wegen wanneer je er het meest aan hebt; ik zou zeggen het hele jaar door.

• Dolbyadt
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 19-08 20:09
@TvanW Ik weet niet hoe jij het geregeld hebt. Maar ik heb in mij offerte staan dat ik tijdens mijn garantie periode van (15 jaar zonnepanelen, 20 jaar SolarEdge omvormer, 25 jaar voor de optimizers) het onderdeel en monteur montage kosten en voorrijkosten zijn afgedekt. Hiervoor betaal ik ¤30 per jaar(service contract).
quote:
TvanW schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:21:
[...]

Dat is voor mij geen optie, ben niet technisch en bovendien fysiek niet in staat bij de panelen te komen.
Dus dat is iets wat de installateur zou kunnen doen.....alleen wie gaat/mag dat gaan betalen :?
Leuk al die techniek :X en 25 jaar garantie op de hardware waar wie betaalt de arbeid van de installateur :?
Volgens mij ontvangt de installateur wel een vergoeding voor het vervangen van een optimizer maar veel meer dan het alleen vervangen zit er niet in.
Met de wetenschap van nu zou ik een budget systeem laten aanleggen of misschien wel helemaal geen panelen. :N

SolarEdge SE3000H Wave 12x300WP BenQ Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Even een update. De installateur gaat ze nu zo leggen:
code:
1
2
3
4
1  1  1
1  1  1
D 2 2 2
  2 2 2

Zo komt er dus geen paneel onder de dakkapel te liggen, maar stellen de 2'tjes nu 6 panelen in portret voor. Jammer genoeg past er nu onder de dakkapel geen paneel meer :) Kabel naar binnen trekken gaat ook lukken zodat ik met de strings kan experimenteren. Ik zal morgen (als het zonnig is) een eerste log resultaat tonen en als het bewolkt is.

CurlyMo wijzigde deze reactie 13-07-2018 09:45 (23%)

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Dolbyadt schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:40:
@TvanW Ik weet niet hoe jij het geregeld hebt. Maar ik heb in mij offerte staan dat ik tijdens mijn garantie periode van (15 jaar zonnepanelen, 20 jaar SolarEdge omvormer, 25 jaar voor de optimizers) het onderdeel en monteur montage kosten en voorrijkosten zijn afgedekt. Hiervoor betaal ik ¤30 per jaar(service contract).
[...]
Die fabrieksgarantie heb ik natuurlijk ook als die bedrijven dan nog bestaan.
Verder heb ik geen service contract...is nooit aangeboden/geadviseerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:

[...]
En als je installateur er mee stopt?
Slim bekeken van je installateur, hij krijgt vergoeding van solar edge en ook nog een keer van jou

• Alphaxe
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18-08 13:35
hallo allemaal,

Binnnenkort worden er 16 Q.PEAK DUO BLK-G5 310 panelen geplaatst op zuidwest. Nu vroeg ik mij af wat de ervaring is van deze panelen. De opstelling wordt geplaatst inclusief SE5000 omvormer omdat er rond de wintermaanden van obstakels zoals bomen en schoorsteen schaduw vorming optreed op een aantal panelen.

Het gaat mij nu puur om de panelen, waarvoor 163 excl btw wordt betaald per paneel. Is het bijvoorbeeld waard om voor de LG NEON2 black te kiezen van 320WP die 195 ex btw kosten of juist nog een andere zwart paneel.

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-08 14:56
quote:
Alphaxe schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:54:
hallo allemaal,

Binnnenkort worden er 16 Q.PEAK DUO BLK-G5 310 panelen geplaatst op zuidwest. Nu vroeg ik mij af wat de ervaring is van deze panelen. De opstelling wordt geplaatst inclusief SE5000 omvormer omdat er rond de wintermaanden van obstakels zoals bomen en schoorsteen schaduw vorming optreed op een aantal panelen.

Het gaat mij nu puur om de panelen, waarvoor 163 excl btw wordt betaald per paneel. Is het bijvoorbeeld waard om voor de LG NEON2 black te kiezen van 320WP die 195 ex btw kosten of juist nog een andere zwart paneel.
Ik heb sinds een week of 3 12 stuks van de de 320Wp variant van die panelen liggen. Tot nu toe goeie opbrengst. Over de lange termijn kan ik uiteraard nog niet zoveel zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 08:34
Same here, van 7-7-2017 tot en met 6-7-2018:

9066,2kWh opgewekt tegen 8258 verwacht (volgens PVgis). 30*JA solar all black 275W, 8400Wp totaal. Hangen aan een 6kW Goodwe omvormer en leveren ondanks heftig aftoppen op zonnige dagen toch nog 1,079wh/KwP. Niet slecht! Ook hier bijna perfect zuid, maar met 45 graden helling. Ik ben er blij mee :-)
quote:
Brutuss schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:23:
Vandaag precies een jaar geleden de zonnepanelen in gebruik genomen. Nu een jaar verder hebben ze al ruimschoots mijn verwachtingen overtroffen:

Installatie:
16x JA-Solar 300W = 4800W totaal
1x SMA Sunny Boy 5.0
Ligging 4x4 Zuid georiënteerd met 13 graden.
2x8 Strings

Totalen:
2017: 1911kWh
2018: 3009kWh

Totaal: 4920kWh ofwel 1025 kWh/kWp :)

• Alphaxe
quote:
borft schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:58:
[...]

Ik heb sinds een week of 3 12 stuks van de de 320Wp variant van die panelen liggen. Tot nu toe goeie opbrengst. Over de lange termijn kan ik uiteraard nog niet zoveel zeggen.
Goed te horen, thanks voor je reactie.
Gaat het in dit geval om de De allblack Q.PEAK DUO BLK-G5 320 uitvoering of de gene met zwart frame Q.PEAK DUO G5 320? De allblack met WP van 320 is zoals ik begreep nog niet leverbaar, heb ik wel interesse in als dit paar euro scheelt ivm de hogere WP en daardoor iets betere rendement.
Ga ik wel over de 5000WP heen van de SolarEdge omvormer, maar dat lijkt me enkel een probleem bij langdurige pieken. Als ik dan al met mijn situatie boven de 5000 kom.

• TinyTimmy
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-08 16:21
quote:
hallo allemaal,

Ik ben ontzettend tevreden over de 320Wp LG's, maar als ik nu had kunnen kiezen was ik voor de Panasonic Kuro HIT 325Wp gegaan. Die hebben oa een veel betere temperatuurcoëfficiënt. http://www.winkelman-zonn...brid/51646/?display=tiles

• Xepos
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08:30
Wat vinden jullie van onderstaande offerte?

8x Canadian solar mono 295WP
Solaredge SE 2200H omvormer
8x P300 Optimizers
Installatie
Garantie, btw service, 10 jaar opbrengstgarantie (indien de verwachte kw niet word gehaald dan krijg ik het terug in contanten.)
Voor 3500 excl btw voor 2360WP dat maakt het dan ¤1,483 per WP excl btw.

Van wat ik lees is ¤1 per WP normaal maar dat is dan zonder optimizers geloof ik. Dus is die 50 cent redelijk?

Xepos wijzigde deze reactie 13-07-2018 10:38 (16%)

• Alphaxe
quote:
TinyTimmy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:21:
[...]

Ik ben ontzettend tevreden over de 320Wp LG's, maar als ik nu had kunnen kiezen was ik voor de Panasonic Kuro HIT 325Wp gegaan. Die hebben oa een veel betere temperatuurcoëfficiënt. http://www.winkelman-zonn...brid/51646/?display=tiles
Bedankt voor je reactie. Dit zijn inderdaad ook erg mooi panelen, zowel de LG als Panasonic.
Echter als ik een rekensommetje maak op basis van mijn situatie dan vraag ik mij of de meerprijs van 70 euro per paneel (x16=1120 euro) voor de Panasonic inplaats van de Q-Cell dit goed maakt. De garantie naar 25 jaar is wel interessant.
Voor de LG zou de meerprijs +/- 560 euro

De achterliggende gedacht is zowel goed voor het milieu door zelf op te wekken, maar zeker ook de terugverdientijd van realistisch ingeschat op max 9 jaar. (hangt natuurlijk wel van Wiebes zijn plannen af).

• Dolbyadt
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 19-08 20:09
@Jan Treur De installateur doet meer dan alleen zonnepanelen. De kans dat deze installateur failliet gaat is hierdoor een stuk kleiner dan de gemiddelde bedrijven die alleen in de zonnepanelen zitten. Daarbij komt dat voor ¤30 all-in alles heb afgedekt. Er komen dus geen extra kosten bij van arbeidskosten en voorrijkosten. Dan vind ik naar mij idee een goede afkoop regeling. Alleen al voorrijkosten zijn al meer dan deze ¤30. Dan heb je nog niet de arbeid kosten van de monteur erbij zitten.
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:48:
[...]

En als je installateur er mee stopt?
Slim bekeken van je installateur, hij krijgt vergoeding van solar edge en ook nog een keer van jou

SolarEdge SE3000H Wave 12x300WP BenQ Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19-08 19:50
quote:
hallo allemaal,

(en @TinyTimmy )

ik heb LG (300Wp's 60 cel) op west, en panasonic (245Wp 72 cel) op oost.
(mijn panasonic hangen ook nog eens met 2 stringen parallel, zodat de Ampp tussen die 2 weer aardig bij elkaar in de buurt komen.)
is het mooi zonnig weer, dan reageert LG lekkerder.
is het een lichte bewolking, dan werkt de panasonic prettiger.

zet ik dit soort panelen tegen oude mono, dan scoren ze wel een 2 tot 4% beter per Wp.
maar dit is zo weinig, dat merk je maar amper. ;)
en we hebben nu in voldoende voorraad allerlei perc/percium panelen, en die doen het ook echt niet slecht, dus als je het daar tegen over zet merk je maar erg weinig verschil. ;)

en half-cel is een leuke techniek, maar daar maak je minder goede cellen weer een stukje beter mee.
maar verwacht geen wonderen, is allemaal in de marge. ;)

uiteindelijk is het aantal Wp van de panelen toch de belangrijkste factor.
meer Wp en dat in zomin mogenlijk ruimte is toch een stapje belangrijker.
alleen die 370Wp LG's die zijn zo duur. :-(

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Xepos schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:37:
Wat vinden jullie van onderstaande offerte?
SolarEdge is alleen te beoordelen als je ook een situatiefoto plaatst of dat je zegt dat je perse SE wilt.

• Xepos
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:47:
[...]

SolarEdge is alleen te beoordeling als je ook een situatiefoto plaatst of dat je zegt dat je perse SE wilt.
Ik heb jammer genoeg een schoorsteen op mijn dak dat in avond schaduw heeft op 1 paneel. In de winter zal de schaduw wat langer zijn en dus effect op meer panelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TinyTimmy
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-08 16:21
quote:
Alphaxe schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:39:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dit zijn inderdaad ook erg mooi panelen, zowel de LG als Panasonic.
Echter als ik een rekensommetje maak op basis van mijn situatie dan vraag ik mij of de meerprijs van 70 euro per paneel (x16=1120 euro) voor de Panasonic inplaats van de Q-Cell dit goed maakt. De garantie naar 25 jaar is wel interessant.
Voor de LG zou de meerprijs +/- 560 euro

De achterliggende gedacht is zowel goed voor het milieu door zelf op te wekken, maar zeker ook de terugverdientijd van realistisch ingeschat op max 9 jaar. (hangt natuurlijk wel van Wiebes zijn plannen af).
Ja, ik zat toen ook met die afweging. Destijds waren die Q-Cells nog niet beschikbaar en de andere fabrikanten zaten rond de 280Wp dus was de keuze snel gemaakt. Op dit moment hebben bijv. ook Trina en JA Solar 300Wp panelen en dan zit je nog beter qua terugverdientijd. Die 300Wp is wel een soort van psychologische grens ;). Wat ik wel weet is dat die LG's er schitterend uit zien. Buurman van een paar deuren verderop gaf aan dat eindelijk iemand in de straat mooie panelen had gelegd....Tja, daar doe je het dan voor he :/

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08:55
@Xepos wellicht kun je een optimizer (Tigo/Huawei/Hosola) toepassen op het paneel dat 's avonds last heeft van de schoorsteen? Dat is voordeliger dan een complete installatie obv SolarEdge
Bedenk daarnaast dat 's winters de opbrengst beroerd is. Er is dan weinig te verliezen.

Voor een goed gefundeerd advies is het zinvol wat foto's oid te tonen en aan te geven wat de orientatie van je dak en de dakhelling is.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Omdat de omvormer dan toch vlakbij de ventilatiebox zit, heb ik maar even een ventilatiekanaal boven op de heat spreader van de omvormer gezet.
Scheelt gelijk 5 graden. En mijn serverhok wordt nu ook geventileerd. Prima.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 19:17

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
Xepos schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:01:
[...]

Ik heb jammer genoeg een schoorsteen op mijn dak dat in avond schaduw heeft op 1 paneel. In de winter zal de schaduw wat langer zijn en dus effect op meer panelen.
Kun je ook alles op een simpele (lees: goedkope) stringomvormer doen en je plaatst bij dat eene paneel een optimizer. Scheelt je 500+ euro..
Edit: Ben niet de eerste die het zegt :+

Atomic2005 wijzigde deze reactie 13-07-2018 11:47 (4%)

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
Atomic2005 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:47:
[...]

Kun je ook alles op een simpele (lees: goedkope) stringomvormer doen en je plaatst bij dat eene paneel een optimizer. Scheelt je 500+ euro..
Ja maar dan heb je geen logging meer, en je kunt niet meer veilig werken op dak, en de installateur kan dan met zijn laptop nlet meer aanwijzen welk paneel kapot is, oh en je mist de 8 procent winst van solar edge.
Misschien vergeet ik iets?

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 07:39
quote:
[...]

Ook mijn invalshoek (de 3e inmiddels). Plaats alleen op de panelen die last van schaduw hebben Tigo's. Scheelt aanzienlijk.

Of je wilt echt kunnen zien wat elk paneel nu exact produceert. Dat is een persoonlijke keuze.

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:50:
[...]

Ja maar dan heb je geen logging meer, en je kunt niet meer veilig werken op dak, en de installateur kan dan met zijn laptop nlet meer aanwijzen welk paneel kapot is, oh en je mist de 8 procent winst van solar edge.
Misschien vergeet ik iets?
Misschien mis je de extra marge voor de installateur? :+

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

En toen had ik 21 zonnepanelen i.p.v. 12. Opbrengt zo'n 2700W. De top in de oude situatie was 2100W. Daggemiddelden komen later.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
Atomic2005 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:01:
[...]

Misschien mis je de extra marge voor de installateur? :+
Nee dat zie jij verkeerd want ze moeten cursus volgen om solar edge te mogen verkopen. Ze beheersen dan de techniek ook beter om snel fouten in systeem te kunnen herleiden. Dat het bij iemand toevallig 2.5 maand moet duren is toeval....

• Noord27
quote:

[...]
Als je al garantie hebt op alle onderdelen, waarom zou je dan nog een contract op jaarbasis nodig hebben? Dubbel garantie?

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:11

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
[...]

@Xepos

Of je plaatst dat ene paneel in het geheel niet en je beperkt je tot de panelen die een optimale ligging hebben, waardoor je installatie als geheel een stuk kosteneffectiever wordt.

Of eventueel een goedkope stringomvormer die ook redelijk schaduwmanagement heeft. Denk dat je dan een betere prijs/kwaliteitverhouding hebt voor de hele installatie ipv heel veel extra uit geven om 1 paneel te optimaliseren.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

De hele set draait nu. Wekt nu vrij constant 2750W op. Nu ZuidWest opkomt daalt de opbrengst van NoordOost langzaam, maar gemiddeld blijft het tot nu toe 2750W.

Wel alvast een nieuwe vraag. NoordOost ligt nu dus zo met twee strings:
code:
1
2
3
4
1  1  1
1  1  1
D 2 2 2
  2 2 2

1 = landschap
2 = portret
D = dakkapel

Daarbij vallen de linkerpanelen rond 12:00 al in de schaduw van de dakkapel. Kan ik er dan vanuit gaan dat de bypass diodes hun werk doen en deze twee panelen uitzetten? Of gaat het veel opleveren om op beide panelen nog even een TIGO TS4-R-DUO te zetten? Zo dus:
code:
1
2
3
4
1  1  1
1  1  1
D O 2 2
  O 2 2

Voor de kosten hoef ik het niet te laten, maar ik moet er wel voor het dak op, wat ik liever niet doe.

• reneeke1970
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:25:
De hele set draait nu. Wekt nu vrij constant 2750W op. Nu ZuidWest opkomt daalt de opbrengst van NoordOost langzaam, maar gemiddeld blijft het tot nu toe 2750W.

Wel alvast een nieuwe vraag. NoordOost ligt nu dus zo met twee strings:
code:
1
2
3
4
1  1  1
1  1  1
D 2 2 2
  2 2 2

1 = landschap
2 = portret
D = dakkapel

Daarbij vallen de linkerpanelen rond 12:00 al in de schaduw van de dakkapel. Kan ik er dan vanuit gaan dat de bypass diodes hun werk doen en deze twee panelen uitzetten? Of gaat het veel opleveren om op beide panelen nog even een TIGO TS4-R-DUO te zetten? Zo dus:
code:
1
2
3
4
1  1  1
1  1  1
D O 2 2
  O 2 2

Voor de kosten hoef ik het niet te laten, maar ik moet er wel voor het dak op, wat ik liever niet doe.
Heeft alleen nut indien 1×12 anders krijg je spanning verschil tussen de twee string.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:20:
[...]

@Xepos

Of je plaatst dat ene paneel in het geheel niet en je beperkt je tot de panelen die een optimale ligging hebben, waardoor je installatie als geheel een stuk kosteneffectiever wordt.

Of eventueel een goedkope stringomvormer die ook redelijk schaduwmanagement heeft. Denk dat je dan een betere prijs/kwaliteitverhouding hebt voor de hele installatie ipv heel veel extra uit geven om 1 paneel te optimaliseren.
Ik zou dat extra wel plaatsen, want met 8 panelen haal je een beter (opstart)voltage dan met 7.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
Atomic2005 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:28:
[...]

Ik zou dat extra wel plaatsen, want met 8 panelen haal je een beter (opstart)voltage dan met 7.
Dit is weer de discussie: wil je als hardware-addict een 1-2% hoger technisch rendement of een aanzienlijk kortere tvt (hoger financiëel rendement).

Met andere woorden. De focus ligt vaak op minimale verbeteringen terwijl je er een aanzienlijk hogere investering voor moet doet.

Leuk voor de hobbyist (ik oordeel niet!) maar gemiddelde nederlander neigt toch meer naar een betere prijs/kwaliteit verhouding. Juist die kleine verbeteringetjes hebben een hele slechte terugverdientijd en nemen flinke hap uit je financiele rendement.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:33:
[...]

Dit is weer de discussie: wil je als hardware-addict een 1-2% hoger technisch rendement of een aanzienlijk korter tvt (hoger financiëel rendement).

Met andere woorden. De focus ligt vaak op minimale verbeteringen terwijl je er een aanzienlijk hogere investering voor moet doet.

Leuk voor de hobbyist (ik oordeel niet!) maar gemiddelde nederlander neigt toch meer naar een betere prijs/kwaliteit verhouding. Juist die kleine verbeteringetjes hebben een hele slechte terugverdientijd en nemen flinke hap uit je financiele rendement.
Het scheelt 40 of 50euro voor een optizimer. En om met die "investering" een SE installatie te kunnen voorkomen lijkt me juist financieel/tvt erg interessant.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
Atomic2005 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:37:
[...]

Het scheelt 40 of 50euro voor een optizimer. En om met die "investering" een SE installatie te kunnen voorkomen lijkt me juist financieel/tvt erg interessant.
Als SE je referentiescenario is, dan heb je helemaal gelijk!

• reneeke1970
quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:38:
[...]

Als SE je referentiescenario is, dan heb je helemaal gelijk!
En al zou de referentie een string omvormer zijn dan is het nog absurd om te adviseren om één paneel weg te laten omdat daar pas in de avond één of twee uurtjes een beetje schaduw op komt.

Klein beetje overdreven 2020 mode.....

• TFHfony
  • Laatst online: 21:54

TFHfony

Professional Weirdo

Ik was net in discussie met een buurman die ik om sjouw-hulp heb gevraagd ivm de extra 2 panelen welke ik weg wil gaan zetten komen weekend. Die 2 panelen kom voor de huidige 4 te staan:

Ik heb gewoon een nieuwe set Clickfit ECO gekocht en wilde ze daar op zetten net als de volgende panelen. Hij kwam met het volgende idee: De stenen voor de huidige panelen wegvegen en ze gewoon op het dak tegen de huidige panelen aan te leggen, evt met 2 stoeptegels in de hoeken en dan vervolgens de stenen er weer omheen te leggen. Hij kan zich niet voorstellen dat de wind er dan onder kan komen en de panelen zouden dan een stuk langer zon blijven vangen in de herfst & lente.

Eigenlijk kon ik er niet veel tegen in brengen, behalve dan de volgende punten:

* Ik heb de clickfit voor niets gekocht, maar dat overleven we wel.
* Minder koeling voor de panelen (??)
* De YC500i komt vrij dicht tegen het dak aan, maarja... het ding is IP67.

Iemand ervaringen met panelen zo op het dak te leggen?

www.file-hunter.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

quote:
TFHfony schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:21:
Ik was net in discussie met een buurman die ik om sjouw-hulp heb gevraagd ivm de extra 2 panelen welke ik weg wil gaan zetten komen weekend. Die 2 panelen kom voor de huidige 4 te staan:

[afbeelding]

Ik heb gewoon een nieuwe set Clickfit ECO gekocht en wilde ze daar op zetten net als de volgende panelen. Hij kwam met het volgende idee: De stenen voor de huidige panelen wegvegen en ze gewoon op het dak tegen de huidige panelen aan te leggen, evt met 2 stoeptegels in de hoeken en dan vervolgens de stenen er weer omheen te leggen. Hij kan zich niet voorstellen dat de wind er dan onder kan komen en de panelen zouden dan een stuk langer zon blijven vangen in de herfst & lente.

Dit is niet echt toch? Je neemt wel ongeveer 50cm ruimte er tussen?

Over de rest geen mening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
TFHfony schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:21:

[afbeelding]

Los op je dak kan prima. Als je de achterkant maar niet te hoog legt dat de wind er onder kant komen. Ik heb oost/west op de garage los liggen. Achterkant ligt iets minder dan 20cm boven het dak oppervlak. Om wat meer rendement te halen had ik ze nog hoger (los) neergelegd, Toen is met een hele harde storm laatste 1 paneel van het dak gewaait. Maar als ze aan de achterkant 1 of 2 stoeptegels hoog ligt zou ik dat gewoon doen.
Andere oplossing om meer tussenruimte te winnen ivm schaduw is je bestaande schans op 1 of 2 stoeptegels te leggen zodat de hele set hoger komt te liggen. Dan heb je minder slagschaduw van je nieuwe panelen die er voor komen te liggen. (als ik de nieuwe opstelling goed begrijp)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

quote:
ApC_IcE schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:33:
[...]

Dit is niet echt toch? Je neemt wel ongeveer 50cm ruimte er tussen?

Over de rest geen mening.
Het originele idee was inderdaad zo'n 60cm er tussen en op de clickfit.
De buurman stelt dus voor ze volledig vlak op het dak te leggen (hoek: 0 graden), recht tegen de andere panelen aan. Schaduw is er dan natuurlijk niet en ze blijven langer in de zon in de lente/herfst.
quote:
Atomic2005 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:37:
[...]

Los op je dak kan prima. Als je de achterkant maar niet te hoog legt dat de wind er onder kant komen. Ik heb oost/west op de garage los liggen. Achterkant ligt iets minder dan 20cm boven het dak oppervlak. Om wat meer rendement te halen had ik ze nog hoger (los) neergelegd, Toen is met een hele harde storm laatste 1 paneel van het dak gewaait. Maar als ze aan de achterkant 1 of 2 stoeptegels hoog ligt zou ik dat gewoon doen.
Andere oplossing om meer tussenruimte te winnen ivm schaduw is je bestaande schans op 1 of 2 stoeptegels te leggen zodat de hele set hoger komt te liggen. Dan heb je minder slagschaduw van je nieuwe panelen die er voor komen te liggen. (als ik de nieuwe opstelling goed begrijp)
Het idee van buurman is dus gewoon om de 2 nieuwe panelen die ik morgen ga halen vlak op het dak op de bitumen te leggen, dus eigenlijk zonder montage materiaal (hooguit een tegel in de hoek van het frame van het paneel). Gewoon met de bezem 320 x 100 cm leeg vegen voor de huidige panelen en ze daar neer leggen. Ze zullen dan eigenlijk gelijk met de huidige stenen/kiezels komen te liggen.

www.file-hunter.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +2Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Ik had ze ook een paar maanden plat liggen maar ze werden wel heel erg smerig.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
TFHfony schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:45:
[...]

De buurman stelt dus voor ze volledig vlak op het dak te leggen (hoek: 0 graden), recht tegen de andere panelen aan. Schaduw is er dan natuurlijk niet en ze blijven langer in de zon in de lente/herfst.

[...]

Het idee van buurman is dus gewoon om de 2 nieuwe panelen die ik morgen ga halen vlak op het dak op de bitumen te leggen, dus eigenlijk zonder montage materiaal (hooguit een tegel in de hoek van het frame van het paneel). Gewoon met de bezem 320 x 100 cm leeg vegen voor de huidige panelen en ze daar neer leggen. Ze zullen dan eigenlijk gelijk met de huidige stenen/kiezels komen te liggen.
Doe eens gek, zet huidige oost west, trek ze meter uit elkaar en gang die twee nieuwe er horizontaal tussen. Hunebed panelen _O-

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:52:
[...]

Doe eens gek, zet huidige oost west, trek ze meter uit elkaar en gang die twee nieuwe er horizontaal tussen. Hunebed panelen _O-
Nou, ik heb oost/west daar wel overwogen maar de bomen die daar staan gooien flink roet in het eten:

quote:
digifun schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:51:
Ik had ze ook een paar maanden plat liggen maar ze werden wel heel erg smerig.
Ook een goed punt!

TFHfony wijzigde deze reactie 13-07-2018 15:57 (19%)

• borft
  • Laatst online: 19-08 14:56
quote:
Alphaxe schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:16:
[...]

Goed te horen, thanks voor je reactie.
Gaat het in dit geval om de De allblack Q.PEAK DUO BLK-G5 320 uitvoering of de gene met zwart frame Q.PEAK DUO G5 320? De allblack met WP van 320 is zoals ik begreep nog niet leverbaar, heb ik wel interesse in als dit paar euro scheelt ivm de hogere WP en daardoor iets betere rendement.
Ga ik wel over de 5000WP heen van de SolarEdge omvormer, maar dat lijkt me enkel een probleem bij langdurige pieken. Als ik dan al met mijn situatie boven de 5000 kom.
nee, de gewone, buitenkant van het frame is inderdaad zwart, maar de panelen zelf niet.

• reneeke1970
quote:
TFHfony schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:55:
[...]

Nou, ik heb oost/west daar wel overwogen maar de bomen die daar staan gooien flink roet in het eten:

[afbeelding]

[...]

Ook een goed punt!
Hmm als je nou eens je twee nieuwe op oost zet en eerst eens kijkt wat opbrengst verschil is? De avond is toch verloren....

• ApC_IcE
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

quote:
TFHfony schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:45:
[...]

[...]

Gekke vraag misschien maar waarom hecht je zoveel waarde aan de "ideeën" van de buurman?
  • Grind weghalen en dan panelen knap neerzetten.(50cm minimaal uit elkaar)
  • Grind weer een beetje terug
  • Netjes afmonteren
Panelen plat kan echt niet :X
Panelen hebben vaak een randje, hoe ga je dat doen met water en allerlei troep.
Om nog maar te zwijgen over de bomen, blaadjes etc.

Wat is de buurman zijn redenatie om dit te doen? zodat hij niet hoefde te sjouwen?
Dit zijn mensen die zijn liever lui dan moe ten koste van jouw systeem.

Waarde van zijn mening is wat mij betreft meteen 0 :')

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07:32
Hier is mijn platte dak van 4x12 meter ongeveer.

Helaas aan de”verkeerde” kant van het huis.

Dit maar als fase-2 gekozen en wil er dan betaalbare panelen op betonvoeten op hebben.
Ze komen rond 15:00 in direct zonlicht, en daarvoor moeten ze het van diffuus licht hebben.
Dus redelijk vlak leggen en maar het beste hopen denk ik.

Edit:

Van boven zie je de tijd dat directe zon komt beter, de foto is meer overzicht van de andere huizen.

jacovn wijzigde deze reactie 13-07-2018 18:44 (20%)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
jacovn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:19:

[afbeelding]

Dit maar als fase-2 gekozen en wil er dan betaalbare panelen op betonvoeten op hebben.
Ze komen rond 15:00 in direct zonlicht, en daarvoor moeten ze het van diffuus licht hebben.
Zelfgemaakte betonvoeten? Anders is het gelijk al een stuk minder betaalbaar toch? Ik ga zelf van hout iets knutselen om het low-budget te houden.

• reneeke1970
quote:
jacovn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:19:

[afbeelding]

Zo een situatie heb ik ook, vanaf half twee zon en vanaf half acht in schaduw van boom. In najaar nog eerder.
Gaan toch 50 procent halen denk....

• Noord27
quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:24:
[...]

Zelfgemaakte betonvoeten? Anders is het gelijk al een stuk minder betaalbaar toch? Ik ga zelf van hout iets knutselen om het low-budget te houden.
Gooi een emmer vol met beton en een draadeind is low-budget en effectief.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:02:
[...]
Hmm als je nou eens je twee nieuwe op oost zet en eerst eens kijkt wat opbrengst verschil is? De avond is toch verloren....
Als ik die op oost zet moet ik ze zo dicht op het huis zetten dat ze wel een heel groot deel van het jaar in de schaduw komen.
quote:
ApC_IcE schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:03:
[...]
Gekke vraag misschien maar waarom hecht je zoveel waarde aan de "ideeën" van de buurman?
  • Grind weghalen en dan panelen knap neerzetten.(50cm minimaal uit elkaar)
  • Grind weer een beetje terug
  • Netjes afmonteren
Panelen plat kan echt niet :X
Panelen hebben vaak een randje, hoe ga je dat doen met water en allerlei troep.
Om nog maar te zwijgen over de bomen, blaadjes etc.

Wat is de buurman zijn redenatie om dit te doen? zodat hij niet hoefde te sjouwen?
Dit zijn mensen die zijn liever lui dan moe ten koste van jouw systeem.

Waarde van zijn mening is wat mij betreft meteen 0 :')
Nou, ik geloof niet echt dat het luiheid is, in tegendeel hoor. We hadden eigenlijk vooral een discussie over de afstand tussen de panelen en de schaduw :)
Maar eigenlijk ben ik inmiddels wel overtuigd. om ze gewoon netjes op de clickfit te monteren. Zeker vanwege het vuil wat zich op zal zamelen.

Bedankt voor de input allen!

• izdp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 02:58
Verstandig.
Dakpannen waaien ook niet van het dak omdat de wind eronder komt.
De zuigkracht van de wind kan enorm zijn.

• jacovn
quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:24:
[...]

Zoiets dacht ik aan:

http://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2015/05/20150506_12x-250W-zwart-in-Oss.jpg
Platdak Nr. 792bevestingsmateriaal Betonvoet (10 graden hellingshoek) (Sun-solar)

Ik kan er 2 naast elkaar landscape en 2 boven elkaar als mini schans op leggen zo te zien.
Wordt dan blokje van 4 aan de dakrand, tussenruimte en volgende blokje van 4 etc.
Dat is dan 3x ¤57 voor 4 panelen ofwel ¤42,75 per paneel en dan heb je gelijk ballast.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Mooi voetje.
https://tweakers.net/ext/f/i7dPlqnKNmd7pALyQdTtcTGD/thumb.jpg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19-08 13:05
Betonnen voeten: geen betonstenen sjouwen maar betonvoeten sjouwen.

Ik ga een mal maken en stort/ giet die voeten zelf, zelfs een handeltje beginnen is mogelijk

frisianstar wijzigde deze reactie 13-07-2018 19:52 (4%)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
jacovn schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 18:51:
[...]

Zoiets dacht ik aan:

[afbeelding]
Platdak Nr. 792bevestingsmateriaal Betonvoet (10 graden hellingshoek) (Sun-solar)

Ik kan er 2 naast elkaar landscape en 2 boven elkaar als mini schans op leggen zo te zien.
Wordt dan blokje van 4 aan de dakrand, tussenruimte en volgende blokje van 4 etc.
Dat is dan 3x ¤57 voor 4 panelen ofwel ¤42,75 per paneel en dan heb je gelijk ballast.
Ja ik vind ze ook mooi (wel erg duur). Alleen dan moet je ook je zonnepanelen bij sunsolar kopen wat je totale installatie ook weer duurder maakt. Of heeft iemand anders nog een ander adresje?

Een handeltje starten kan echt een goed idee zijn! Ik ga het zelf alleen niet doen.

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:30
quote:
frisianstar schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:50:
Betonnen voeten: geen betonstenen sjouwen maar betonvoeten sjouwen.

Ik ga een mal maken en stort/ giet die voeten zelf, zelfs een handeltje beginnen is mogelijk
Er is al een oud topic van alhier. Die bood de bekisting aan voor een krat bier. Lang geleden.

Vergeet de schroefdraad ogen niet zodat je ze kan koppelen met een hoek profiel tot een geheel

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:00
quote:
Ik zie zwarte streepjes, waarvoor dient dat? Heb je een stuk rubber tussen de voet en zonnepaneel gezet?

• kmf
  • Niet online

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@kmf
Nee van de buuf..
Maar ik heb hem door mijn dakraam getild.

@GioStyle
Was een beschermviltje... nieuwe paneeltjes

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 13-07-2018 21:06 (30%)

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:00
@AUijtdehaag:

Slim idee. Ga ik ook doen. :P

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:49:
[...]

Heeft alleen nut indien 1×12 anders krijg je spanning verschil tussen de twee string.
Kan je dat verder toelichten?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jacovn
quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:25:
[...]

Ja ik vind ze ook mooi (wel erg duur). Alleen dan moet je ook je zonnepanelen bij sunsolar kopen wat je totale installatie ook weer duurder maakt. Of heeft iemand anders nog een ander adresje?

Een handeltje starten kan echt een goed idee zijn! Ik ga het zelf alleen niet doen.
Ik heb ooit prijzen van solarbear opgevraagd. Die zijn voor 1 paneel, dus 3. nodig per 2 panelen in mijn geval.
Je hebt een normale, 36¤ en een light 30¤
Prijs ex btw en ex verzenden.

Verzendkosten 3 pallets (30 stuks) ¤136 incl statiegeld voor de pallets (a ¤15 per stuk) die je af mag trekken als je retour euro pallets hebt.

Dus die zijn ook niet echt goedkoop.

Kijk ook in zwart
http://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2018/02/dual-betonvoeten-7-graden-met-335Wp-panelen-696x321.jpg

Vind ik wel mooi zo in het zwart.

Hier ook te krijgen:
http://www.draaistroom.net/contents/nl/d12_Platdak.html

In zwart en 2¤ goedkoper..

jacovn wijzigde deze reactie 13-07-2018 21:53 (15%)

• kmf
  • Niet online
quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:06:
@kmf
Nee van de buuf..
Maar ik heb hem door mijn dakraam getild.
Geen klachten over gehad? op dakkapel, heel dichtbij de randen...

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Nee Roosendalers klagen niet. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alphaxe
quote:
borft schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:02:
[...]

nee, de gewone, buitenkant van het frame is inderdaad zwart, maar de panelen zelf niet.
Oke, ook mooie panelen maar mijn voorkeur ligt bij allblack omdat het op een dak met zwarte keramische pannen gelegd wordt en daardoor esthetisch mooier uitkomt. Scheelt uiteindelijk 160WP op 16 panelen, valt mee gelukkig

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Bij thuiskomst vanmiddag 28 panelen Canadian solar 275 wp alvast via binnentrap naar boven getild in mijn eentje. Ik heb weer genoeg gesport deze maand..

• jacovn
Ik heb geoefend met tegels voor vloeren, 13 pakken 2 verdiepingen hoog.
De 5x6 mm2 draad ligt in de technische ruimte vanuit de meterkast. Nu de aarde leiding nog.
Heb vanaf plat dak 2 hoog en 1 hoog aparte invoeren naar de technische ruimte nu. Dus in principe klaar voor zonnepanelen, maar huis is verder nog niet klaar.

• reneeke1970
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:26:
[...]

Kan je dat verder toelichten?
Als de diode, danwel de optimiser ,het paneel geheel of gedeeltelijk uitschakelen valt daar de spanning van weg. Dus je krijgt dan feitelijk een string van 6, en eentje van 4 parallel. Dat verschil is te groot en die string zal dus nauwelijks nog iets doen.
In geval van 1×12 word het simpel gezegd een 1×10 string en blijft alles werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Nu even een plaatje van mijn nieuwe NoordOost. Het oog wil ook wat. Ik vind het dus best mooi liggen zo. Verder is direct te zien hoe droog het is. De viezigheid op de bovenste panelen is stuifzand. Een regenbui is dus wel gewenst om ze schoon te spoelen. Het dak is erg hoog, dus een beter foto lukt me niet.
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:31:
[...]

Als de diode, danwel de optimiser ,het paneel geheel of gedeeltelijk uitschakelen valt daar de spanning van weg. Dus je krijgt dan feitelijk een string van 6, en eentje van 4 parallel. Dat verschil is te groot en die string zal dus nauwelijks nog iets doen.
In geval van 1×12 word het simpel gezegd een 1×10 string en blijft alles werken.
Nu net even een foto geüpload. Is het dan wel een goed idee om 2x6 te doen als je dit ziet? De kabels zijn naar binnen getrokken zodat ik zelf kan wisselen tussen 2x6 of 1x12.

Ik wist niet dat een optizimer een paneel uitschakelt, ik dacht dat hij een soort surrogaat paneel maakte. Dus de balans tussen de voltage en amps gelijk stelt aan de rest van de panelen.

• reneeke1970
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:34:
Nu even een plaatje van mijn nieuwe NoordOost. Het oog wil ook wat. Ik vind het dus best mooi liggen zo. Verder is direct te zien hoe droog het is. De viezigheid op de bovenste panelen is stuifzand. Een regenbui is dus wel gewenst om ze schoon te spoelen. Het dank is erg hoog, dus een beter foto lukt me niet.
[afbeelding]

[...]

Nu net even een foto geüpload. Is het dan wel een goed idee om 2x6 te doen als je dit ziet? De kabels zijn naar binnen getrokken zodat ik zelf kan wisselen tussen 2x6 of 1x12.

Ik wist niet dat een optizimer een paneel uitschakelt, ik dacht dat hij een soort surrogaat paneel maakte. Dus de balans tussen de voltage en amps gelijk stelt aan de rest van de panelen.
Hij stelt ten alle tijde de ampère gelijk,kunstmatig verhogen , dat is van belang om de rest door te kunnen laten stromen. Wattage blijft uiteraard gelijk, en P=U×I bepaalt dan dat voltage zakt.
Ik en meerdere hebben al zo vaak gezegd dat 1×12 beste is, altijd hoge spanning creeeren en de mpp zijn werk laten doen. Of optimiser .....

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:41:
[...]

Hij stelt ten alle tijde de ampère gelijk,kunstmatig verhogen , dat is van belang om de rest door te kunnen laten stromen. Wattage blijft uiteraard gelijk, en P=U×I bepaalt dan dat voltage zakt.
Ik en meerdere hebben al zo vaak gezegd dat 1×12 beste is, altijd hoge spanning creeeren en de mpp zijn werk laten doen. Of optimiser .....
Vandaag nog een dubbel check gedaan en daarin werd gesuggereerd dat 2x6 geen nadelen had, maar mogelijk wel voordelen. Maar ik kan het makkelijk binnen omzetten naar 1x12. Ik experimenteer dus eerst even een paar dagen met de 2x6 en dan een paar dagen met de 1x12.

Zou je dan wel adviseren om toch een optimizer te installeren op de linker twee portret panelen nu je de foto ziet? Eerder gaf je namelijk nog aan dat dat volgens jou geen zin zou hebben.

CurlyMo wijzigde deze reactie 13-07-2018 22:48 (11%)

• reneeke1970
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:43:
[...]

Vandaag nog een dubbel check gedaan en daarin werd gesuggereerd dat 2x6 geen nadelen had, maar mogelijk wel voordelen. Maar ik kan het makkelijk binnen omzetten naar 1x12. Ik experimenteer dus eerst even een paar dagen met de 2x6 en dan een paar dagen met de 1x12.

Zou je dan wel adviseren om toch een optimizer te installeren op de linker twee portret panelen nu je de foto ziet?
Je moet even kijken wat de spanning doet met 1×12 ,als harde schaduw het paneel uit schakelt door middel van diode is het geen probleem. Spanning zakt dan naar niveau van 10 panelen. Gaat hij kwakkelen dan kan mpp zijn punt niet vinden en dan is het wel aan te raden als het voor langere tijd probleem is.
Nu met 2×6 zie je het ook, niet in spanning want je ziet altijd de goeie string. Als de slechte aan en uit aan het zoeken is gaat de stroom telkens verspringen, de ampère dus van één danwel twee string opgeteld

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:25:
[...]

Ik heb een oplossing 22¤ per betonsteun incl. 2 x rubber tegeldrager 35kg per stuk 20°hellingshoek.

Pic

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:51:
[...]
Je moet even kijken wat de spanning doet met 1×12 ,als harde schaduw het paneel uit schakelt door middel van diode is het geen probleem. Spanning zakt dan naar niveau van 10 panelen. Gaat hij kwakkelen dan kan mpp zijn punt niet vinden en dan is het wel aan te raden als het voor langere tijd probleem is.
Dus voltage checken en goed kijken of ik ofwel ~ 360 volt zie, ofwel ~ 300 volt. In de tweede situatie zouden er dus twee panelen uitgeschakeld zijn?
quote:
Nu met 2×6 zie je het ook, niet in spanning want je ziet altijd de goeie string. Als de slechte aan en uit aan het zoeken is gaat de stroom telkens verspringen, de ampère dus van één danwel twee string opgeteld
Het realistische scenario zou NoordOost 12*275*0.6 = 1980W / (6*30V) = 11A zijn. Oftewel, ik moet ~ 11A zien en geen wisseling tussen de ~ 5A en ~ 11A? Zie ik dat goed?

• reneeke1970
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:29:
[...]

Dus voltage checken en goed kijken of ik ofwel ~ 360 volt zie, ofwel ~ 300 volt. In de tweede situatie zouden er dus twee panelen uitgeschakeld zijn?

[...]

Het realistische scenario zou NoordOost 12*275*0.6 = 1980W / (6*30V) = 11A zijn. Oftewel, ik moet ~ 11A zien en geen wisseling tussen de ~ 5A en ~ 11A? Zie ik dat goed?
Ja 360 ongeveer, kan wat lager zijn door warmte.
Gedachte van amperage is goed alleen zo hoog zullen ze niet komen denk ik. Waar het om gaat is word het een vloeiende lijn of eentje met sprongetjes.
Dan heb je een probleem met de mpp en kan optimiser helpen, maar of het rendabel is vraag ik me af want die schaduw problemen zullen er niet vaak zijn of slechts van korte duur vermoed ik

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:38:
[...]

Ja 360 ongeveer, kan wat lager zijn door warmte. Gedachte van amperage is goed alleen zo hoog zullen ze niet komen denk ik.
Maar puur praktisch is het makkelijker te monitoren of de twee panelen in de bypass schieten via de voltage op 1x12, dan via de amps via 2x6.
quote:
Waar het om gaat is word het een vloeiende lijn of eentje met sprongetjes.

Hier zie je NoordOost ingeschakeld worden na installatie. Je ziet dus dat hij voornamelijk heen en weer schiet tussen 11:30 en 12:00. Dat kan bewolking zijn, of wat jij beschrijft de twee strings die niet samen gaan. Je ziet in de timeline eronder dat de grilligheid compleet verdwijnt rond 12:00 en hij dus in een mooie lijn afloopt tot 17:00. Een mooie 6:00 tot 17:00 uur die je ook ziet bij @Rol-Co, alleen vandaag pas vanaf 12:00 ;). Bovenste lijn is overigens 15 en onderste lijn -5. Laagste punt is 1.4A en het hoogste punt 11.6A

CurlyMo wijzigde deze reactie 14-07-2018 00:51 (76%)

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 19-08 21:24

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:57:
[...]

De vraag is of dat door de huidige PVC buis die al naar binnen ligt past. Ondertussen is het dak volledig geïsoleerd, dus nieuwe gaten door het dak boren doe ik liever niet.
Als dat een 3/4 is wel, zelfs bepaalde merken 6mm2 kan je met 4 tegelijk (wel netjes in een 4kantje tapen) door een 3/4 krijgen. Maar eigenlijk moet je tegenwoordig de + en de - door een aparte buis naar binnen halen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Andre1973 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 00:38:
[...]
Als dat een 3/4 is wel, zelfs bepaalde merken 6mm2 kan je met 4 tegelijk (wel netjes in een 4kantje tapen) door een 3/4 krijgen. Maar eigenlijk moet je tegenwoordig de + en de - door een aparte buis naar binnen halen.
Het past :) Beide strings liggen nu naar binnen.

• reneeke1970
quote:
CurlyMo schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 00:30:
[...]

Maar puur praktisch is het makkelijker te monitoren of de twee panelen in de bypass schieten via de voltage op 1x12, dan via de amps via 2x6.

[...]

[afbeelding]
Hier zie je NoordOost ingeschakeld worden na installatie. Je ziet dus dat hij voornamelijk heen en weer schiet tussen 11:30 en 12:00. Dat kan bewolking zijn, of wat jij beschrijft de twee strings die niet samen gaan. Je ziet in de timeline eronder dat de grilligheid compleet verdwijnt rond 12:00 en hij dus in een mooie lijn afloopt tot 17:00. Een mooie 6:00 tot 17:00 uur die je ook ziet bij @Rol-Co, alleen vandaag pas vanaf 12:00 ;). Bovenste lijn is overigens 15 en onderste lijn -5. Laagste punt is 1.4A en het hoogste punt 11.6A
Via voltage zie je het het beste, tenzij je geen bewolking hebt. Voltage schommelt niet veel op en neer met bewolking, dat is bijna een vast gegeven die alleen op temperatuur reageert. De ampère schommelen dus bijna net zo hard op en neer als wattage, daarom wat moeilijk te zien.

• Xepos
quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:20:
[...]

@Xepos

Dankjewel voor deze suggestie en ook bedankt aan de anderen voor het meedenken. Zal dit terugkoppelen aan de installateur, behoorlijk teleurgesteld dat ze mij zo'n onnodige installatie aanraden.

Mijn dak is overigens gericht op het zuiden. Voldoende ruimte voor 12 panelen maar omdat ons verbruik slechts 2200 kwh bedraagt is het niet verstandig om meer panelen te plaatsen dan 8.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Beetje schaduw, geen probleem :-)
twee sets met volle bak schaduw, op een mooie dag ziet dat er zo uit, beide op 2 juli j.l.

All electric!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Xepos
12 panelen is ideaal voor op een stringomvormer. (qua Vmpp)
Neem een goodwe of SMA en je merkt niks van je schoorsteen.
(zowiezo merk je daar weinig van, omdat de opbrengst laag is in de avond en de zon heel schuin op je panelen staat)
Hoe meer panelen, des te beter werkt schaduwmanagement. (dus 12 is beter dan 8 )

Jaarverbruik is niet heel interessant. Over 1,5 jaar loopt salderen af....dus valt er niks meer weg te strepen.
Dan wil je liefst zoveel mogelijk opwek = zoveel mogelijk direkt verbruik.
Dakje vol dus...

(ik heb noord ook vol liggen en 1500 kWh per jaar "over", en ook meer watjes gedurende de dag)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-07-2018 10:05 (10%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 08:59:
[...]

Via voltage zie je het het beste, tenzij je geen bewolking hebt. Voltage schommelt niet veel op en neer met bewolking, dat is bijna een vast gegeven die alleen op temperatuur reageert. De ampère schommelen dus bijna net zo hard op en neer als wattage, daarom wat moeilijk te zien.
Zojuist even gechecked met heerlijk helder weer én schaduw op de onderste panelen:

1x12
code:
1
PV1   V: 396.7   I:  0.8

2x6
code:
1
PV1   V: 170.5   I:  6.9

Lijkt me op zich duidelijk welke configuratie (op dit moment zonder optimizers) wint.

• jacovn
quote:
thido schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 09:58:
Beetje schaduw, geen probleem :-)
twee sets met volle bak schaduw, op een mooie dag ziet dat er zo uit, beide op 2 juli j.l.

[afbeelding]
Wat zie ik hier ?

Liggen panelen in schaduw tot de lijn vertikaal stijgt ?
Dus dan leveren ze een 60% minder en komt de directe zon stijgt het snel ?

Iets van 2500 wattpeak systeem wat dan in schaduw 500-750 wattpeak levert tot directe zon komt.

jacovn wijzigde deze reactie 14-07-2018 10:09 (10%)

• reneeke1970
quote:
CurlyMo schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 09:59:
[...]

Zojuist even gechecked met heerlijk helder weer én schaduw op de onderste panelen:

1x12
code:
1
PV1   V: 396.7   I:  0.8

2x6
code:
1
PV1   V: 170.5   I:  6.9

Lijkt me op zich duidelijk welke configuratie (op dit moment zonder optimizers) wint.
Je had even moeten wachten met 1×12 ,het voltage is te hoog, je mpp moet hem nog vinden, dit zijn nog voc waarden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

quote:
jacovn schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:02:
[...]

Wat zie ik hier ?

Liggen panelen in schaduw tot de lijn vertikaal stijgt ?
Dus dan leveren ze een 60% minder en komt de directe zon stijgt het snel ?

Iets van 2500 wattpeak systeem wat dan in schaduw 500-750 wattpeak levert tot directe zon komt.
De bovenste set zijn 10 panelen 250W in twee strings van 5 (54V MPP).
Liggen dwars op de schaduw dus geen voordeel van diodes.
Goed te zien wanneer de eerste string zonlicht krijgt en wanneer de tweede erbij komt.
Optitrac staat aan. Ook een hele tijd met 1x10 gedraaid. Beide configuraties hebben voordelen afhankelijk van de situatie. OP jaarbasis heb ik niet het idee dat het veel scheelt tussen beide.

De onderste set is een set van 4x250W op MPP1 en 3x4 SF160 op MPP2.
MPP1 heeft tot de middag schaduw en die SF'jes zien maar twee á drie uurtjes per dag zon de rest van de tijd ligt er altijd wel een deel in de schaduw.

Setje drie op de garage heeft geen last van schaduw (10x SF170 O/W, maar in zijn geheel gedraaid dus meer ZO/NW):

thido wijzigde deze reactie 14-07-2018 10:23 (7%)

All electric!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:11:
[...]

Je had even moeten wachten met 1×12 ,het voltage is te hoog, je mpp moet hem nog vinden, dit zijn nog voc waarden
Als in:
- Ik had de test langer moeten uitvoeren. Hoe lang is dan langer?
Of
- Nu is niet het juiste moment voor die test. Wat is het juiste moment?

• reneeke1970
quote:
CurlyMo schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:14:
[...]

Als in:
- Ik had de test langer moeten uitvoeren. Hoe lang is dan langer?
Of
- Nu is niet het juiste moment voor die test. Wat is het juiste moment?
Het moment is wanneer je visueel de schaduw op je dak ziet. En eigenlijk gewoon een hele dag
Mijn mpp kan best tijd min zoeken, eerst omhoog dan weer omlaag totdat hij stabiliseert

reneeke1970 wijzigde deze reactie 14-07-2018 10:20 (3%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:19:
[...]

Het moment is wanneer je visueel de schaduw op je dak ziet.
Mijn mpp kan best tijd min zoeken, eerst omhoog dan weer omlaag totdat hij stabiliseert
Schaduw is er al.

Ik zal morgen de hele dag op 1x12 draaien.

CurlyMo wijzigde deze reactie 14-07-2018 10:20 (7%)

Pagina: 1 ... 41 ... 58 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True