Alphaxe schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:54:
hallo allemaal,
Binnnenkort worden er 16 Q.PEAK DUO BLK-G5 310 panelen geplaatst op zuidwest. Nu vroeg ik mij af wat de ervaring is van deze panelen. De opstelling wordt geplaatst inclusief SE5000 omvormer omdat er rond de wintermaanden van obstakels zoals bomen en schoorsteen schaduw vorming optreed op een aantal panelen.
Het gaat mij nu puur om de panelen, waarvoor 163 excl btw wordt betaald per paneel. Is het bijvoorbeeld waard om voor de LG NEON2 black te kiezen van 320WP die 195 ex btw kosten of juist nog een andere zwart paneel.
(en @
TinyTimmy )
ik heb LG (300Wp's 60 cel) op west, en panasonic (245Wp 72 cel) op oost.
(mijn panasonic hangen ook nog eens met 2 stringen parallel, zodat de Ampp tussen die 2 weer aardig bij elkaar in de buurt komen.)
is het mooi zonnig weer, dan reageert LG lekkerder.
is het een lichte bewolking, dan werkt de panasonic prettiger.
zet ik dit soort panelen tegen oude mono, dan scoren ze wel een 2 tot 4% beter per Wp.
maar dit is zo weinig, dat merk je maar amper.
en we hebben nu in voldoende voorraad allerlei perc/percium panelen, en die doen het ook echt niet slecht, dus als je het daar tegen over zet merk je maar erg weinig verschil.
en half-cel is een leuke techniek, maar daar maak je minder goede cellen weer een stukje beter mee.
maar verwacht geen wonderen, is allemaal in de marge.
uiteindelijk is het aantal Wp van de panelen toch de belangrijkste factor.
meer Wp en dat in zomin mogenlijk ruimte is toch een stapje belangrijker.
alleen die 370Wp LG's die zijn zo duur.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)