Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 70 Laatste
Acties:

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Na de TVT tijd krijg je volgens mij het gewone dan geldende tarief zonder belastingen e.d.
Volgens mij net zoiets als bij winddelen, het enige wat dan loont is meer eigen gebruik voor de meter.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:01

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Misschien ook wel iets om mee te nemen bij de bovenstaande posters:
Die 7 jaar is voor een grote groep van PV bezitters een droom. Velen zitten op het dubbele, als het meezit. Die hebben dan ook nog een grotere kans op het moeten vervangen van de dure omvormer.

Deze zg. early adapters hadden deze panelen nooit aangeschaft (toch wel! :*) ) als de panelen niet een levensduur zouden hebben van ruim 20-25 jaar.

TVT, je zal er maar last van hebben :+

Maar goed, deze groep maakt nu wel kans op een teruggave van de BTW (die toen lager was). Veel van deze e.a. hadden ook geen subsidie.

Just my two cents...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten. De waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20:57

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
mongkut schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:41:
Wat ik hier niet lees; of het nog wel rendabel is om pv panelen te kopen/huren, met het komende klimaat akkoord, waar de elektriciteitsprijzen (belasting) naar beneden gaan.
Zodat het terug verdien van de aanschafprijs wel langer wordt.
Is juist veel besproken. In andere topics maar ook hier uitvoerig de afgelopen pagina's. Zoek op mijn posts in dit topic bijvoorbeeld want ik vroeg mij hetzelfde af. Ik heb (voor mezelf) geconcludeerd dat ik het niet rendabel genoeg vind als ik het láát installeren en als het een high tech installatie is.

Ik ben daarom bezig om zelf een low-tech installatie te leggen (0.6-0.7 ¤ per Wp na btw aftrek). Op die manier verwacht ik een relatief hoog rendement en ben ik hopelijk iets meer Wiebes-proof. Tegenargumenten kunnen zijn:
-gaan die goedkope panelen niet eerder kapot?
-goedkope panelen zijn lelijker.. (ik leg ze grotendeels buiten zicht vanaf straat)
-Ik wil monitoren / spelen (dat kan, maar betaal je een meerprijs voor)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21-09 09:08

NeFoRcE

Hallo! Bent u daar?

Ik begrijp niet zo goed waarom sommigen praten over een TVT, of andere randzaken om niet teveel zonnepanelen te nemen.

Wij hebben 15 panelen. Aanschaf zit bij onze hypotheek in. We betaalden omgerekend 35 euro aan energie per maand. De panelen leveren grofweg 3000 per jaar op waar we 1500 nodig hebben (so far). De rest wordt teruggeleverd aan de leverancier voor omgerekend 11c Kw/h. Omgerekend betalen wij 20 euro per maand aan hypotheek voor de zonnepanelen. Dus vanaf dag 1 kan het in principe al voor ons uit deze panelen. En dat zal zo blijven. Zelfs zonder teruglevering zou ik zeggen dat we dus +- 15 euro goedkoper uit zijn dan zonder zonnepanelen.

De leverancier gaf aan dat wij terug zouden kunnen naar alleen de kosten voor vastrecht. Dit doen we niet zodat we een extratje hebben elk jaar.

NeFoRcE wijzigde deze reactie 11-07-2018 15:52 (5%)

Liever recht door zee, dan een lege krat bier mee!

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 18:47
quote:
Schinnen-groen schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:44:
Misschien ook wel iets om mee te nemen bij de bovenstaande posters:
Die 7 jaar is voor een grote groep van PV bezitters een droom. Velen zitten op het dubbele, als het meezit. Die hebben dan ook nog een grotere kans op het moeten vervangen van de dure omvormer.
Deze zg. early adapters hadden deze panelen nooit aangeschaft (toch wel! :*) ) als de panelen niet een levensduur zouden hebben van ruim 20-25 jaar.
TVT, je zal er maar last van hebben :+
Maar goed, deze groep maakt nu wel kans op een teruggave van de BTW (die toen lager was). Veel van deze e.a. hadden ook geen subsidie.
Just my two cents...
Waarschijnlijk val ik in die groep met mijn panelen uit 2013, met micro-omvormers vanwege allerlei schaduweffecten en niet altijd de beste ligging. Ik heb mijn TVT toen berekend op 10 a 11 jaar, en was daar tevreden mee. Daarin was meegerekend een subsidie van 500 euro die ik destijds kreeg. Nu heb ik onlangs nog een extra meevaller gekregen: 2500 euro aan BTW terug. Nu is mijn TVT opeens 9 jaar, waar ik meer dan tevreden mee kan zijn. Dus geen reden tot bezorgdheid voor mensen in een vergelijkbare situatie.

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

• Bitspark
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 24-09 13:16
zonnepaneel beginner modus (eigenaar 7000wp installatie vanaf 1 juni 2018, liggen sinds 2013 op huis dat we gekocht hebben); Ik lees hier allerlei posts over BTW terugkrijgen. is dit de BTW op de hardware + installatie kosten?

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 00:27
quote:
NeFoRcE schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:51:
Ik begrijp niet zo goed waarom sommigen praten over een TVT, of andere randzaken om niet teveel zonnepanelen te nemen.

Wij hebben 15 panelen. Aanschaf zit bij onze hypotheek in. We betaalden omgerekend 35 euro aan energie per maand. De panelen leveren grofweg 3000 per jaar op waar we 1500 nodig hebben (so far). De rest wordt teruggeleverd aan de leverancier voor omgerekend 11c Kw/h. Omgerekend betalen wij 20 euro per maand aan hypotheek voor de zonnepanelen. Dus vanaf dag 1 kan het in principe al voor ons uit deze panelen. En dat zal zo blijven. Zelfs zonder teruglevering zou ik zeggen dat we dus +- 15 euro goedkoper uit zijn dan zonder zonnepanelen.

De leverancier gaf aan dat wij terug zouden kunnen naar alleen de kosten voor vastrecht. Dit doen we niet zodat we een extratje hebben elk jaar.
Geld lenen kost geld. ;)

Waarom voor iets in een financiële constructie 30 jaar willen betalen als het niet nodig is?

Noord27 wijzigde deze reactie 11-07-2018 16:09 (4%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:

Velen, waaronder ik, zullen 15 euro per maand niet de moeite waard vinden. Daarnaast wordt het beleid versoberd en als je dus niet een goede inschatting maakt van de kosten/baten en net als jij gaat lenen voor de panelen, levert het nóg minder op. Kritisch kijken naar een behoorlijke investering is toch niet zo gek?

TVT kun je gebruiken om een gevoel te krijgen of je een goede investering doet, maar is mogelijk niet de beste graadmeter.

T-Infinity wijzigde deze reactie 11-07-2018 15:59 (4%)

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo! Bent u daar?

quote:
T-Infinity schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:57:
[...]

Velen, waaronder ik, zullen 15 euro per maand niet de moeite waard vinden. Daarnaast wordt het beleid versoberd en als je dus niet een goede inschatting maakt van de kosten/baten en net als jij gaat lenen voor de panelen, levert het nóg minder op. Kritisch kijken naar een behoorlijke investering is toch niet zo gek?
De panelen zijn uiteraard op de toekomst gekocht. De schatting is dat we ongeveer quite gaan spelen. Een eenvoudige rekensom is het eigenlijk toch? We betalen 20 eu per maand ongv voor de panelen. En ze leveren ons zo'n 35 euro op. Al kost het wel geld, dat maakt natuurlijk niet uit, anders hadden we ze sowieso niet aangeschaft, maar zodra we ze een jaar op het dak hebben liggen zal ik 't eens uitrekenen kosten/baten :+

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
NeFoRcE schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:00:
[...]

De panelen zijn uiteraard op de toekomst gekocht. De schatting is dat we ongeveer quite gaan spelen. Een eenvoudige rekensom is het eigenlijk toch? We betalen 20 eu per maand ongv voor de panelen. En ze leveren ons zo'n 35 euro op. Al kost het wel geld, dat maakt natuurlijk niet uit, anders hadden we ze sowieso niet aangeschaft, maar zodra we ze een jaar op het dak hebben liggen zal ik 't eens uitrekenen kosten/baten :+
Dan moet je dus uitrekenen wat je in totaal er voor betaald hebt +30(?) jaar rente er overheen (dat tikt aan) en vervolgens uitrekenen hoe lang het duurt om dat terug te verdienen met 15-25 euro per maand. Je zult de omvormer mogelijk ook nog een keer moeten gaan vervangen. Ik denk dat vooral je leverancier hier beter van geworden is, financieel gezien dan ;)

• Jan Treur
quote:
Bitspark schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:57:
zonnepaneel beginner modus (eigenaar 7000wp installatie vanaf 1 juni 2018, liggen sinds 2013 op huis dat we gekocht hebben); Ik lees hier allerlei posts over BTW terugkrijgen. is dit de BTW op de hardware + installatie kosten?
Jawel; je zou alleen moeten zien hoe dat met de vorige eigenaar zit.

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

• Bitspark
@Jan Treur of hij al BTW heeft teruggevorderd bedoel je?

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo! Bent u daar?

quote:
T-Infinity schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:03:
[...]

Dan moet je dus uitrekenen wat je in totaal er voor betaald hebt +30(?) jaar rente er overheen (dat tikt aan) en vervolgens uitrekenen hoe lang het duurt om dat terug te verdienen met 15 euro per maand. Je zult de omvormer mogelijk ook nog een keer moeten gaan vervangen. Ik denk dat vooral je leverancier hier beter van geworden is, financieel gezien dan ;)
Die 20 eu is incl rente. We hebben 30 jaar vast met 2,54% op onze hypotheek. We weten (mits we niet verhuizen zeg maar) op de cent nauwkeurig wat we kwijt zijn dus. Dat we 15 eu per maand 'er op verdienen' houd in principe in dat het vanaf dat 1 dus al uit kan.

Waar wij normaal 35 euro per maand aan energie betaalden. Zou dat nu terug kunnen naar alleen vastrecht (+- 10tje) en dan krijgen we nog de saldering terug. Kortom, zonder panelen zijn we duurder uit.

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18:33

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
Bitspark schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:05:
Ja En je moet de BTW rekening hebben.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Jan Treur
quote:
Bitspark schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:05:
Dat in de eerste plaats, en zo niet, hoe dat zit als je een systeem overneemt waarvoor de vorige eigenaar de BTW betaald heeft. Kun jij die dan wel terugkrijgen?

• Noord27
quote:
NeFoRcE schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:08:
[...]

Die 20 eu is incl rente. We hebben 30 jaar vast met 2,54% op onze hypotheek. We weten (mits we niet verhuizen zeg maar) op de cent nauwkeurig wat we kwijt zijn dus. Dat we 15 eu per maand 'er op verdienen' houd in principe in dat het vanaf dat 1 dus al uit kan.

Waar wij normaal 35 euro per maand aan energie betaalden. Zou dat nu terug kunnen naar alleen vastrecht (+- 10tje) en dan krijgen we nog de saldering terug. Kortom, zonder panelen zijn we duurder uit.
Klopt, maar als je ze zelf kritisch aan koopt ben je nog goedkoper uit als geld er voor moeten lenen. Geld lenen kost altijd geld. Hoe mooi je de constructie ook maakt.

Je legt je nu (theoretisch) vast voor 30 jaar voor iets wat zeer gebonden is aan regels van de regering. En als er 1 onstabiele factor is gebleken in duurzame energie de afgelopen jaren is het de regering wel.

;)

Noord27 wijzigde deze reactie 11-07-2018 16:13 (12%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
[...]

Klopt. Je wordt er wel (ietsje) beter van. Het is meer: het had véél hoger kunnen zijn, zeker aangezien je nog even kunt salderen. Straks wordt het beleid soberder en wordt het dus belangrijker om een goede berekening te maken, en met alle onzekerheid kun je dan beter aan de veilige kant gaan zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

quote:
Jan Treur schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:03:
[...]

Jawel; je zou alleen moeten zien hoe dat met de vorige eigenaar zit.
Die zal de BTW wel netjes terugbetaald hebben bij de verkoop van de woning... O-)
http://www.hetperspektief...o_btw_en_zonnepanelen.pdf
quote:
Btw bij verkoop woning
De melding als btw-ondernemer bij de Belastingdienst, leidt ertoe dat bij een toekomstige verkoop van de woning ook btw in rekening zal moeten worden gebracht over het deel van de koopsom dat dan aan de zonnepanelen kan worden toegerekend.
@Bitspark
Een gegeven paard niet in de bek kijken... (blijf lekker "geen" ondernemer voor de btw)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 11-07-2018 16:21 (35%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18:33

WoudseHoeve

Hobby Boer

quote:
Noord27 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:10:
[...]

Klopt, maar als je ze zelf kritisch aan koopt ben je nog goedkoper uit als geld er voor moeten lenen. Geld lenen kost altijd geld. Hoe mooi je de constructie ook maakt.

Je legt je nu (theoretisch) vast voor 30 jaar voor iets wat zeer gebonden is aan regels van de regering. En als er 1 onstabiele factor is gebleken in duurzame energie de afgelopen jaren is het de regering wel.

;)
Geld lenen is altijd goed koper als je (spaar) geld gebruiken..... Met de simpelste beleggingsproducten is je lange termijn (hypotheek is lange termijn) rendement hoger, Het verschil houd je over.
Nu zie ik zonnepanelen ook als een (groene) belegging dat geld oplevert, meer als dat het kost. Met als voordeel dat het goed is voor het klimaat, extra bonus. Dus ook al zou ik het geld niet hebben zou ik ze nog leggen(huren/lenen). En ja daar zijn risico's aan verbonden, no pain no gain.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 23:54
quote:
[...]

Het verschil is dat je 30 jaar lang die 20 euro aan lasten hebt. Die 15 euro per maand verdien je nu, maar niet 30 jaar lang. De vraag is wat leveren die panelen aan inkomsten of besparingen op gedurende die 30 jaar.

• Jan Treur
quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:18:
Die zal de BTW wel netjes terugbetaald hebben bij de verkoop van de woning... O-)
Is juist die BTW dan weer terug te vorderen door de nieuwe eigenaar?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Jan Treur
Geen idee.... ik hou niet van blauwe enveloppen zoals je weet...
(maar interessante theorie is het wel, die steeds vaker zal voorkomen)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 11-07-2018 16:32 (31%)

• Jan Treur
Voor zover ik het hele gedoe met BTW begrijp, zijn er twee mogelijkheden:
  1. De vorige eigenaar heeft geen BTW terug gevraagd; dan kan de huidige eigenaar dat nog doen, want hij heeft de vorige eigenaar betaald voor het PV-systeem.
  2. De vorige eigenaar heeft de BTW terug gevraagd en gekregen, en heeft dat toen weer moeten afdragen bij de verkoop. Dit zit dus ook in de prijs die voor het huis betaald is, en kan dus terug gevraagd worden door de nieuwe eigenaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:52
quote:
[...]

Je doet hier redelijk wat aannames:
- je betaalt 30 jaar aan je hypotheek, maar gaat je PV installatie wel zolang mee? (verwachtte levensduur van je omvormer is waarschijnlijk 15 jaar)
- je gaat ook uit van gelijk blijvende opbrengsten van je panelen, terwijl dat over 30 jaar waarschijnlijk een stuk afneemt
- je gaat er vanuit dat de salderingsregeling blijft bestaan, terwijl het vrijwel zeker is dat die versoberd gaat worden
- je gaat uit van een bepaald terugleveringstarief, ook maar even de vraag hoe dat eruit ziet

Dat gezegd hebbende, PV is natuurlijk gewoon tof! :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:36
quote:
WoudseHoeve schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:18:
[...]
Geld lenen is altijd goed koper als je (spaar) geld gebruiken..... Met de simpelste beleggingsproducten is je lange termijn (hypotheek is lange termijn) rendement hoger, Het verschil houd je over.
Nu zie ik zonnepanelen ook als een (groene) belegging dat geld oplevert, meer als dat het kost. Met als voordeel dat het goed is voor het klimaat, extra bonus. Dus ook al zou ik het geld niet hebben zou ik ze nog leggen(huren/lenen). En ja daar zijn risico's aan verbonden, no pain no gain.
Eens, groen is voor ons ook een reden.

Na de zomervakantie ga ik een kleine set leggen, 4x SPR-350BLK en een Goodwe 1500 of een SB1.5 (omdat uitlezen+DB graphs daar veel leuker op is), maar ik denk dat de Goodwe meer rendement geeft vanwege het lage spanningsbereik tegen een lagere prijs. Ik hoor jullie denken waarom in vredes naam die SPR |:( Omdat het op de cm aan komt, dit gaat precies passen in landscape en verticale rails, en de vrouw wil niet de BENQ's met "witte streepjes". De KURO 325 past niet...

Met die kleine opstelling kan ik toch wat bijdragen aan groen, is mijn hobby behoefte weer even getemperd. En de vrouw is uit mijn nek dat ik het kozijn- en keuken budget op het dak plaats :P

Later, als de verbouwing af is en er weer geld gespaard is. Blijft ik toch wel voorkeur houden voor SE, en hergebruik ik de SunPower panelen. Vanwege de krappe ruimte op de daken en de verschillende hoeken kan ik hier het meeste rendement behalen + vol leggen.

Kortom iemand riep het al "keuze stress", aan den lijve ondervonden.

Ik ben iemand die nooit klaar is met vragen, altijd wat bij te leren. Maar voor nu enorm bedankt voor alle input. Op dit moment geef ik design advies aan collega's dus wel wat geleerd hier :*) TNX: @AUijtdehaag @migjes @reneeke1970 @Andre1973 @Rol-Co En de rest 8) ( @jacovn tnx voor de tip: panelen via Merdeka-Solar, goedkoopste SunPower)

PVoutput 2720WP ZW en Oost-West

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
quote:
Roadrunnertoao schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:31:
[...]

Bron: Fritts.nl

"Sunpower had ooit een fabriek in China waar ze samen met een Chinese partij Sunpower zonnepanelen maakte voor de Chinese markt. De samenwerking beviel niet en toen is Sunpower er mee gestopt. Echter de Chinese fabrikant mocht blijven produceren voor de Chinese markt (want dat was contractueel afgesproken). De Chinezen produceren op de oude productielijn van Sunpower en het enige Sunpower wat ze nog gebruiken is de E20 zonnecel en de verbindingen.

Wat is er nou gebeurt: De Chinezen waren iets te slim. Zij mogen alleen leveren voor de Chinese markt. Echter als een andere partij die panelen koopt en doorverkoopt naar het buitenland dan is er contractueel niets mis mee. En dat is dus gebeurt met BENQ.

Uiteraard is Sunpower hier niet blij mee en lopen er grote rechtszaken. Echter je gelijk hebben en krijgen in China is lastig. Sunpower heeft er dan ook voor gekozen om niet meer te investeren in de E20 zonnecellen en alleen nog X21 en beter te gaan produceren.

Prima natuurlijk alleen is een zonnecel nog geen zonnepaneel. Alle andere componenten (zie plaatje) zijn bij Sunpower speciaal geselecteerd en uitvoerig getest. Zoals Sunpower het zegt: Waarom zal je al je tijd, geld en energie stoppen in de beste zonnecel en dan de rest een beetje goedkoop uitvoeren.

- Deze zonnepanelen ZONNECELLEN zijn gebaseerd op de OUDE patenten van Sunpower (USA)
- dezelfde fabriek geproduceerd. > Keiharde leugen
- geen enkele andere fabrikant geëvenaard. > Juist wel door Sunpower
- Productgarantie 10 jaar > Sunpower 25 jaar echte productgarantie

Dit wetende en dan nog de garanties die er bij horen maken het kleine prijsverschil mijns inzien zeker niet de moeite waard om voor een slap aftreksel te kiezen.
;)
Ik denk eerder dat jou post meer een slap aftreksel is, fritts.nl heeft dat zelf alweer recht gezet
maar daar lees je voor het gemak dan maar weer overheen. >:)

" However, SunPower has also signed a module supply agreement with AUO for 100MW of SunPower's E-series solar panels and AUO would also remain a wafer supplier to the company. "

https://www.pv-tech.org/n...ll-joint-venture-with-auo
De link komt ook van de site van fritts.nl
En nix chinees dus maar Taiwan en de fabriek bevind zich in Malaysie

Maar er speelt wel het een en ander tussen die twee. ;)

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:49
quote:

Als ik de mogelijkheid had gezien om ervoor te lenen had ik het ook gedaan.
Maar dertig jaar rente over betalen, langer dan de levensduur, zou mij toch beetje tegen staan. Het gedeelte voor de panelen zou ik toch versneld aflossen, alleen al voor het gevoel.

• Michiel193
  • Registratie: februari 2011
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:42:
[...]

Foto had ik in je post al gezien. Ik vroeg om de maten :)
Ah niet goed gelezen, de dakkapel is 530CM breed en 200CM diep

• reneeke1970
quote:
Mayet193 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 19:38:
[...]

Ah niet goed gelezen, de dakkapel is 530CM breed en 200CM diep
Zelfde als bij mij, ik heb er 8 solar frontier op liggen

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:06

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 19:42:
[...]

Zelfde als bij mij, ik heb er 8 solar frontier op liggen
Ik heb hier een 2 dakkapellen van 150cm bij 200cm. Dat schiet dus niet op. Er zouden op dezelfde manier als bij @Mayet193 wel 24 heatpipes op kunnen. Als ik de heatpipes op zuid zou leggen dan zit ik de zonnepanelen in de weg.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:28
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:21:
[...]

Ik heb hier een 2 dakkapellen van 150cm bij 200cm. Dat schiet dus niet op. Er zouden op dezelfde manier als bij @Mayet193 wel 24 heatpipes op kunnen. Als ik de heatpipes op zuid zou leggen dan zit ik de zonnepanelen in de weg.
Passen toch 4 SF panelen op ;)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 21:26
quote:
Noord27 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:10:
[...]

;)
Geld lenen kost altijd geld..

Dat is niet een uitspraak die hier echt op zijn plaats is, als hij het geld niet had geleend, had het hem in dit geval nog meer gekost: Namelijk zijn energiekosten! Als het rendement van de investering hoger is dan de rente op de lening, dan kost geld lenen geen geld!

Geld lenen kan wel degelijk lonen, als je maar weet wat je doet!

Hier bijna 2 jaar geleden een zelfde constructie toegepast als @NeFoRcE . Geld lenen levert geld op, echt waar!

BasvanS wijzigde deze reactie 11-07-2018 20:45 (6%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Grolsch schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:38:
[...]
Passen toch 4 SF panelen op ;)
Op beide dakkapellen (2x2)? Ik vraag me af of heatpipes niet beter is in dit geval. Aanvullende SF betekent ook weer een nieuwe omvormer. Huidige is omvormer zit vol.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb toch even een mailtje gestuurd aan de leverancier ivm het piekvermogen wat ik in de monitoring terugzie.
Ik heb dus 19x300wp panelen. Afgelopen weken een max van 4700wp gezien.

Leverancier komt met dit verhaal:
quote:
Het totale vermogen van 5700 Wp is een 100% opbrengst die nooit behaalt zal worden. Met het opmaken van uw offerte is rekening gehouden met externe invloeden en is u een verwachte jaaropbrengst van 5004 kWh geoffreerd met uw huidige systeem. Ik heb uw installatie nagekeken in de Solaredge monitoring en daaruit kan ik opmaken dat uw systeem boven verwachting presteert uiteraard heeft dat ook te maken met de prachtige dagen die we de afgelopen periode hebben gehad en nog hebben. In onderstaande rendement verwachting kun u zien wat er per maand ongeveer aan opbrengsten gegenereerd kan worden geheel afhankelijk van de weeromstandigheden.
Op zich klopt dat natuurlijk. Het maandrendement zullen we waarschijnlijk prima gaan halen. Echter, ik haal mijn piekvermogen dus niet... Is dit een reëel verhaal?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wopper
Iemand ervaring met ClickFit Evo of SolarConstruct? Het liefst slijp ik de pannen niet, of nauwelijks af. Maar er zijn nergens hoogte maten van de beugel te vinden...de ClickFit Evo lijkt hoger zeker aan de randen.

@MikeyMan dan mis je 52Watt per paneel, ik weet niet wat reëel is deze maanden. Hangt o.a. af van de hoek waaronder ze gemonteerd staan? Deze maanden is lager beter, in de winter hoger. Warmte laat je panelen minder presteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 00:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

quote:
MikeyMan schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:25:
Heb toch even een mailtje gestuurd aan de leverancier ivm het piekvermogen wat ik in de monitoring terugzie.
Ik heb dus 19x300wp panelen. Afgelopen weken een max van 4700wp gezien.

Leverancier komt met dit verhaal:

[...]

Op zich klopt dat natuurlijk. Het maandrendement zullen we waarschijnlijk prima gaan halen. Echter, ik haal mijn piekvermogen dus niet... Is dit een reëel verhaal?
Wees gerust, niemand haalt deze dagen zijn piekvermogen, hier met 2040 (dat wat ik kan monitoren) haal ik hier (N-H aan zee) momenteel rond de 1700 W op de pieken, die piek haal je in begin maart, al het vriezend koud is met een windje en een strak zonnetje, dan kom je nog wel hoger ook.

De panelen zijn deze dagen wanneer je de piek verwacht zo'n 60 graden, misschien wel meer. Dat scheelt dus snel 10-12 % van de spanning = vermogen, die ben je sowieso dus kwijt.

Andre1973 wijzigde deze reactie 11-07-2018 21:47 (10%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 00:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

quote:
wopper schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:39:
Iemand ervaring met ClickFit Evo of SolarConstruct? Het liefst slijp ik de pannen niet, of nauwelijks af. Maar er zijn nergens hoogte maten van de beugel te vinden...de ClickFit Evo lijkt hoger zeker aan de randen.

@MikeyMan dan mis je 52Watt per paneel, ik weet niet wat reëel is deze maanden. Hangt o.a. af van de hoek waaronder ze gemonteerd staan? Deze maanden is lager beter, in de winter hoger. Warmte laat je panelen minder presteren.
Ja, ja een beetje.
Die Evo is aan alle kanten instelbaar (en vervangt daarmee alle voorgaande haken, ze kunnen op kantoor dus niet meer de verkeerde haak bestellen, maar hebben het nadeel dat je ze moet vastschroeven, en dus moet de pan erboven omhoog geschoven worden waardoor je regelmatig pas één pan lager kan plaatsen dan de originele CF haak, die kan je er vaak nog wel tussen frommelen en aantikken), dus voor de dikte van de pan(lat) hoef je niet te slijpen.
Als er een opstaand randje op de pan zit, dan kan je of slijpen of dat vulrubbertje gebruiken
https://www.esdec.com/Com...-Dakhaak-Uitvulrubber.htm
Zelf zou ik bij Evo als je erg onder het systeem kan kijken de haken eerst op hun laagste stand in stellen.
De Evo haak staat inderdaad hoger op het dak, en de rail is denk ik ook iets hoger. Door die hogere rail kan je minder haken plaatsen en meer overspannen, t.o.v. de originele haak & rail.

Solar construct haak stel je ook in. Vaak staat ie al op de goede dikte voor de pan + lat, anders eerst eentje passen en dan bij de tafel met een kop koffie allemaal instellen.

Andre1973 wijzigde deze reactie 11-07-2018 21:53 (18%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:23
quote:
Mayet193 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:40:
@wopper en @CurlyMo

Zie hier:
https://imgur.com/okeVnOt

Mochten jullie verder nog een mening hebben over het verschil in opbrengst tussen mijn panelen hou ik me aanbevolen:)
Er passen ook nog wat panelen op die dakpannen rechts :)

De panelen op de dakkapel zien heel veel van de hemel, die op het lagere deel toch een heel stuk minder door de wand er achter.

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 21:26
quote:
Andre1973 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:40:
[...]

Wees gerust, niemand haalt deze dagen zin piekvermogen, hier met 2040 (dat wat ik kan monitoren) haal ik hier (N-H aan zee) momenteel rond de 1700 W op de pieken, die piek haal je in begin maart, al het vriezend koud is met een windje en een strak zonnetje, dan kom je nog wel hoger ook.
@MikeyMan tijdens de warme dagen in het weekend heb ik hier max 3700 watt gehaald met 4580 WP, terwijl het de afgelopen dagen met vaak werd afgekapt op het pievermogen van mijn omvormer van 4200 watt.

Die panelen worden met het warme weer zo 65 graden, met een Temperatuur coefficient van -0.4%/K gaat er zo 16% van het piekvermogen af.(65-25*0.4%=16%)

• Michiel193
quote:
Rouske schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:47:
[...]

Er passen ook nog wat panelen op die dakpannen rechts :)

De panelen op de dakkapel zien heel veel van de hemel, die op het lagere deel toch een heel stuk minder door de wand er achter.
Haha ja daar is nog plek, moeten zeker 4 standaard panelen passen, een verdieping lager ook nog 5. Dit dak is alleen Noord Oost georiënteerd dus niet zo interessant

• Noord27
@Mayet193 Elk dat waar nog geen PV op ligt is interessant. ;)

Noord27 wijzigde deze reactie 11-07-2018 21:58 (3%)

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:23
quote:
Noord27 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:58:
@Mayet193 Elk dat waar nog geen PV op ligt is interessant. ;)
Inderdaad NO met 30° dak doet toch nog minstens 65%..... :9

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• Noord27
quote:
TFHfony schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:44:
[...]

Ik zeg toch ook:

[...]

;-)

[...]

Marktplaats :)
Maar Winkelman verkoopt ze ook voor 179,-. Met BTW teruggave kom je dan ook aardig in de buurt.
Even voor de duidelijkheid: zo'n APS heeft ook meteen 2 optimizers ingebouwd toch?

• reneeke1970
quote:
Noord27 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:11:
[...]

Even voor de duidelijkheid: zo'n APS heeft ook meteen 2 optimizers ingebouwd toch?
2×mpp ja

• Noord27
@reneeke1970
En dan sluit je 1 paneel per mpp aan, logisch.. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
Noord27 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:15:
@reneeke1970
En dan sluit je 1 paneel per mppt aan, logisch.. ;)
Of twee panelen oost west parallel op één mpp.
Vier panelen op één aps dus, maar dat heeft nog niemand geprobeerd.....

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Mayet193 Vanaf hoe laat zie je de schaduw van de nok op de dakkapel verdwijnen en komen?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:57

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:18:
[...]

Of twee panelen oost west parallel op één mpp.
Vier panelen op één aps dus, maar dat heeft nog niemand geprobeerd.....
Moet je wel een hoger Wp paneel nemen omdat je aftopt op amperage.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:30

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
Rol-Co schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:45:
[...]

Waarom? Je kunt toch 2 panelen parralel op 1 mppt zetten dan?

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

• Grolsch
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:50:
[...]

Op beide dakkapellen (2x2)? Ik vraag me af of heatpipes niet beter is in dit geval. Aanvullende SF betekent ook weer een nieuwe omvormer. Huidige is omvormer zit vol.
Áls je er een aparte omvormer voor moet aanschaffen wordt het een ander verhaal, ik heb ze er direct op laten leggen.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Atomic2005 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:11:
[...]

Waarom? Je kunt toch 2 panelen parralel op 1 mppt zetten dan?
2x8A paneel op de aps? Kan die 16A per mpp dan?

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:35

TvanW

Westerwolde - Groningen

Gisteren is na 2,5 maand eindelijk de Solar Edge P405 optimizer vervangen.
Het resultaat is helaas teleurstellend de 2 SF panelen die gekoppeld zijn aan deze optimizer geven nog steeds geen opbrengst en de optimizer wordt door de omvormer niet herkend. :N
De installateur heeft e.e.a. doorgemeten en kon niets afwijkends vinden het was jammer genoeg te laat om te bellen met SE.
Het viel wel op dat de nieuwe optimizer beduidend dunner is dan de oude maar beide P405.
Wat een drama.....K...T systeem hoop geld *) en ellende. :(
Iemand een idee :?

*) denk niet dat ze met de nieuwe "salderingsregeling" hiermee rekening houden....dat heb je als je je nek uitsteekt :$

TvanW wijzigde deze reactie 12-07-2018 07:24 (10%)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• reneeke1970
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:45:
[...]

De max 10.5 ampère maal 32 volt paneel maakt 335 watt, dus je gaat niet veel missen.
En als je panelen neemt die maar 5/6 ampère zijn al helemaal niet

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 07:23:
[...]

De max 10.5 ampère maal 32 volt paneel maakt 335 watt, dus je gaat niet veel missen.
En als je panelen neemt die maar 5/6 ampère zijn al helemaal niet
5-6 ampere zijn 72 cel, kunnen die er ook op dan?
Voc is bijna 40 bij de 300Wp en groter, dus 35V x 10,5? Kan ie dat max?

• reneeke1970
quote:
Rol-Co schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:05:
[...]

5-6 ampere zijn 72 cel, kunnen die er ook op dan?
Voc is bijna 40 bij de 300Wp en groter, dus 35V x 10,5? Kan ie dat max?
Max 10.5A
Max voc 55
Max mpp 45.
Dus in mijn beleving als je steile hoek hebt oost west, of zelfs zuid noord, dan kan het aardig kosten efficiënt zijn als je twee parallel zet.

• Noord27
Ik zie momenteel de Soladin 600 voor 175-200 over de 2e hands toonbank gaan. Dan is zo'n APS 500 toch een logischere keuze?

• Bitspark
quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:18:
[...]

[...]

@Bitspark
Een gegeven paard niet in de bek kijken... (blijf lekker "geen" ondernemer voor de btw)
Bedoel je dat ik feitelijk dus BTW zou kunnen terugvorderen. Die mag ik dan weer afdragen als ik ooit besluit te verkopen?
quote:
Jan Treur schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:34:
Voor zover ik het hele gedoe met BTW begrijp, zijn er twee mogelijkheden:
  1. De vorige eigenaar heeft geen BTW terug gevraagd; dan kan de huidige eigenaar dat nog doen, want hij heeft de vorige eigenaar betaald voor het PV-systeem.
  2. De vorige eigenaar heeft de BTW terug gevraagd en gekregen, en heeft dat toen weer moeten afdragen bij de verkoop. Dit zit dus ook in de prijs die voor het huis betaald is, en kan dus terug gevraagd worden door de nieuwe eigenaar.
Om wat voor bedragen gaat het dan? De beste man werkt zelf bij een erkend installateur. Ga ervan uit dat hij redelijk weinig betaald heeft in verhouding. Zeker geen installatiekosten. Alleen materiaal en dat misschien nog wel tegen inkoop. Feitelijk is het 21%.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Bitspark
Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel meer: btw afdragen over je eigen opbrengst uit je eigen moestuintje als ondernemer voor de btw... (glazen bol) Je verkoopt je stroom namelijk...
Je kan er ook voor kiezen om "geen" ondernemer te worden... Hoef je ook niks af te dragen...
quote:
U hoeft zich niet aan te melden als ondernemer als het te betalen btw-bedrag per kalenderjaar ¤ 1.345 of minder is (zie 'Berekening te betalen btw'). Als u zich niet aanmeldt als ondernemer, kunt u de btw die aan u in rekening is gebracht voor de aanschaf en installatie van de zonnepanelen niet terugkrijgen.
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

• Bitspark
@AUijtdehaag Op die manier. Dat is inderdaad een dingetje. Ik hoef er niet rijk van te worden namelijk, zolang ik maar kan plussen/minnen op mijn energie rekening. Ik produceer ongeveer 6500/7000kWh per jaar. Gebruik is denk ik hier (energie zuinige woning) rond de 4000kWh per jaar. zolang als ik voor die 4000 niet hoef te betalen vind ik alles best (los van netwerk kosten, maar die kan ik nu wegstrepen t.o.v. mijn overschot).

Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen qua salderen.

• thefox154
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:57
quote:
TvanW schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 07:21:
Gisteren is na 2,5 maand eindelijk de Solar Edge P405 optimizer vervangen.
Het resultaat is helaas teleurstellend de 2 SF panelen die gekoppeld zijn aan deze optimizer geven nog steeds geen opbrengst en de optimizer wordt door de omvormer niet herkend. :N
De installateur heeft e.e.a. doorgemeten en kon niets afwijkends vinden het was jammer genoeg te laat om te bellen met SE.
Het viel wel op dat de nieuwe optimizer beduidend dunner is dan de oude maar beide P405.
Wat een drama.....K...T systeem hoop geld *) en ellende. :(
Iemand een idee :?

*) denk niet dat ze met de nieuwe "salderingsregeling" hiermee rekening houden....dat heb je als je je nek uitsteekt :$
2,5 maand????? :X

Dus mensen, houd hier rekening mee. Schijnbaar geeft SE niet echt thuis bij defecten.
Veel rekenen hier met een marginaal kleinere opbrengst. Wat hij nu gemist heeft zal meer zijn....
Garantie is mooi maar dan moeten ze wel een goede service organisatie neerzetten of een 'leen' product uitgeven zolang zijn oude weg is.

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17:05
quote:
thefox154 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:34:
[...]

Dus mensen, houd hier rekening mee. Schijnbaar geeft SE niet echt thuis bij defecten.
Veel rekenen hier met een marginaal kleinere opbrengst. Wat hij nu gemist heeft zal meer zijn....
Garantie is mooi maar dan moeten ze wel een goede service organisatie neerzetten of een 'leen' product uitgeven zolang zijn oude weg is.
Uit de post van @TvanW kunnen we niet opmaken of die 2,5 maand door SolarEdge komt of door de installateur. Installateurs hebben op dit moment volle agendas met alleen al het plaatsen van nieuwe installaties, dus ik kan me voorstellen dat dat ook niet helpt in een vlotte afwikkeling. Neemt niet weg dat SolarEdge nog steeds de grootste bron van vertraging zou kunnen zijn, maar om op basis van deze info daar meteen de schuld neer te leggen lijkt me wat voorbarig.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
Bitspark schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:19:
@AUijtdehaag
Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen qua salderen.
Ik ook.
Daarom staat hier al een tijdje een 450 ltr hygienebuffervat met een l/w warmtepomp.
(is ook een vorm van opslag)
En houdt ik de prijzen van e-opslag in de gaten...

• Michiel193
quote:
CurlyMo schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:42:
@Mayet193 Vanaf hoe laat zie je de schaduw van de nok op de dakkapel verdwijnen en komen?
Vanmorgen lagen om half 11 de eerste 3 in de ☀️. Van de 6 niet op de dakkapel dan

Michiel193 wijzigde deze reactie 12-07-2018 12:23 (5%)

• Brutuss
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:14
Vandaag precies een jaar geleden de zonnepanelen in gebruik genomen. Nu een jaar verder hebben ze al ruimschoots mijn verwachtingen overtroffen:

Installatie:
16x JA-Solar 300W = 4800W totaal
1x SMA Sunny Boy 5.0
Ligging 4x4 Zuid georiënteerd met 13 graden.
2x8 Strings

Totalen:
2017: 1911kWh
2018: 3009kWh

Totaal: 4920kWh ofwel 1025 kWh/kWp :)

Brutuss wijzigde deze reactie 13-07-2018 08:29 (6%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Mayet193 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:20:
[...]

Vanmorgen lagen om half 11 de eerste 3 in de ☀️. Van de 6 niet op de dakkapel dan
Ik ben benieuwd van hoe laat tot hoe laat je dakkapel panelen in de zon liggen.

• drielp
  • Laatst online: 22:52
quote:
Brutuss schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:23:
Vandaag precies een jaar geleden de zonnepanelen in gebruik genomen. Nu een jaar verder hebben ze al ruimschoots mijn verwachtingen overtroffen:

Installatie:
16x JA-Solar 300W = 4600W totaal
1x SMA Sunny Boy 5.0
4x4 Zuid georiënteerd met 13 graden.

Totalen:

Totaal: 4920kWh :)
Niet verkeerd, 1070 kWh/kWp.
Hoe zit dat precies met dat 4x4? Ik neem aan dat je met 2x8 panelen op de SMA zit?

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Bitspark
quote:
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:44:
[...]

Ik ook.
Daarom staat hier al een tijdje een 450 ltr hygienebuffervat met een l/w warmtepomp.
(is ook een vorm van opslag)
En houdt ik de prijzen van e-opslag in de gaten...
Ja exact mijn gedachtengang. Ik heb 1x1000 liter en 1x 500 liter buffervat. 1x houtkachel CV in de hoofdwoonkamer, 1x pelletkachel CV in de bijkeuken, 1x pelletkachel los voor 2e woonkamer/kantoor. de eerste 2 werken samen op de buffervaten. theorie is om komend voorjaar ergens een heatpipezonnecollector aan te schaffen voor op de buffervaten. infrastructuur daarvoor is door de vorige eigenaar al voorbereid.

aangezien we nu mega overschot aan stroom hebben komt er nog airco komend jaar en we hebben nu een thermopompboiler van 100Liter. Dat is ecologisch gezien supermooi. maar met 2 personen, een baby (afgeleverd op 17 juni 2018) en 2 honden en in dit huis 2 badkamers, merk je dat je warm water behoefte die 100L overstijgt. ik wil dus eigenlijk naar 200liter in standaard boiler vorm. Ik zou nog kunnen opteren om daar een variant van aan te schaffen met warmtewisselaar en hygienespiraal. dan kan die warmtespiraal nog op de lus van de cv installatie (via buffervaten dus). maarja, met zoveel stroom overschot... gebruik liever goedkope technologie die mijn stroom verbruikt.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Bitspark
Goedkoper wordt het niet. (-1250 euro RVO subsidie). Verbruikcijfers.
//offtopic

(maar wel gaaf, zoveel "opslag")

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-07-2018 12:48 (28%)

• Bitspark
@AUijtdehaag klopt van die subsidies. Alleen de opwarmtijd staat me tegen. 7u54 uur voor 55 graden. Hier een willekeurige boiler (eerste hit bij google); https://www.sanispecials....fQIcUoPk-1vIaAlr3EALw_wcB

Daar kom je uit op 350 minuten voor 85 graden (~3u45). 70 graden is zat voor ons, gaat zich om de hoeveelheid en de opwarmtijd. Wellicht zijn daar andere oplossingen nog voor die ik nog niet weet dus ik laat me graag verassen!

• reneeke1970
quote:
Bitspark schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:56:
@AUijtdehaag klopt van die subsidies. Alleen de opwarmtijd staat me tegen. 7u54 uur voor 55 graden. Hier een willekeurige boiler (eerste hit bij google); https://www.sanispecials....fQIcUoPk-1vIaAlr3EALw_wcB

Daar kom je uit op 350 minuten voor 85 graden (~3u45). 70 graden is zat voor ons, gaat zich om de hoeveelheid en de opwarmtijd. Wellicht zijn daar andere oplossingen nog voor die ik nog niet weet dus ik laat me graag verassen!
Dat is vanaf helemaal koud water, in praktijk is lauw ook al leeg....
Mijn 200 liter heeft nog nooit langer dan vier uur gedraaid.
Maar ik jou geval ging ik alles met pellets kachel verwarmen op grote boiler

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Bitspark
1h 50 @500 watt zonnestroom

En hoge temperaturen betekend meer stilstandverlies... (en geen cop van > 2.8 bij zonnestroom)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-07-2018 13:25 (37%)

• reneeke1970
quote:
Plus s'nachts nog een uurtje....

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@reneeke1970
Als je de klok niet instelt.....(not my boiler)

• reneeke1970
quote:
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 13:17:
@reneeke1970
Als je de klok niet instelt.....(not my boiler)
Nou dat hoeft niet hoor, ik warm s'middags tot 55 en s'nachts houd ik 40 aan, en heel soms draait ie daarvoor s'nachts een uurtje....

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@reneeke1970
Ik zal het doorgeven, thnx (y)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-07-2018 13:28 (5%)

• Brutuss
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:14
quote:
drielp schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:30:
[...]

Niet verkeerd, 1070 kWh/kWp.
Hoe zit dat precies met dat 4x4? Ik neem aan dat je met 2x8 panelen op de SMA zit?
Dank je. Ik dacht al redelijk veel informatie te hebben verstrekt maar het kan natuurlijk altijd beter :)
Ze liggen 4 x 4 op het dak en ik heb ze 2x8 aangesloten op de SMA inderdaad. Ik heb de info nog even bij mijn origineel post vermeld ;)

• ibeerens
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-08 13:57
Heeft er iemand ervaring met J&M Solar (https://www.jenm-zonnepanelen.nl) en ook de montage van de panelen laten uitvoeren door hun? Naast de scherpe prijzen maar ik ben benieuwd hoe de service is.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
thefox154 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:34:
[...]

Ja, en het probleem is nog niet opgelost....wie gaat dat betalen :?

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
tsjoender schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:42:
[...]
Uit de post van @TvanW kunnen we niet opmaken of die 2,5 maand door SolarEdge komt of door de installateur. Installateurs hebben op dit moment volle agendas met alleen al het plaatsen van nieuwe installaties, dus ik kan me voorstellen dat dat ook niet helpt in een vlotte afwikkeling. Neemt niet weg dat SolarEdge nog steeds de grootste bron van vertraging zou kunnen zijn, maar om op basis van deze info daar meteen de schuld neer te leggen lijkt me wat voorbarig.
Volgens de installateur komt dat door SE.
Ik heb er zelf ook nog bij SE achteraan gebelt, zou onmiddelijk een nieuwe krijgen maar het duurde nog een aantal weken voordat de installateur deze volgens zijn zeggen binnen kreeg. :|

• gns1l
  • Registratie: maart 2018
  • Niet online
@TvanW : Wellicht overbodige vraag, maar heeft de installateur de omvormer "kennis laten maken" met de nieuwe optimiser (optimisers "pairen" met de inverter) ?

gns1l wijzigde deze reactie 12-07-2018 17:35 (3%)

• wopper
Zou het niet iets met de paneel spanning zijn of bedrading/stekker van het paneel naar de optimizer. Omdat er aan de optimizer uitgang weinigwaarneembaar is, met de oude en de nieuwe optimizer.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

• wopper
quote:
Aai dat is waar ja! Die had ik niet meer helemaal scherp.

SF-170 upgraden naar Panasonic HIT 325N, probleem weg en toch een stukje dunnefilm (en meer rendement ?). Jij gaat het ons binnekort vertellen toch @AUijtdehaag ga jij de SF kant vervangen door KURO of de andere kant?

Maar knap vervelend als je het aan de orde hebt in je eigen installatie.

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:44
Vraagje over de BTW teruggave van de belastingdienst als je PV-panelen koopt.
Het forfait bedrag dat je kwijt bent is dit de totale WP waarde van al je panelen of is dit de maximale WP opbrengst op basis van hoek en ligging van je panelen?

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Grolsch
Totale WP waarde

• JME
  • Laatst online: 24-09 15:53

JME

zeg maar Jamie

quote:
Brutuss schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:23:
Installatie:
16x JA-Solar 300W = 4600W totaal
1x SMA Sunny Boy 5.0
Ligging 4x4 Zuid georiënteerd met 13 graden.
2x8 Strings

Totalen:

Totaal: 4920kWh ofwel 1070 kWh/kWp :)
16x300=4800, niet 4600. Kom je volgens mij op 1025 kWh/kWp?

• Noord27
quote:
wopper schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:56:
[...]

SF-170 upgraden naar Panasonic HIT 325N, probleem weg en toch een stukje dunnefilm (en meer rendement ?). Jij gaat het ons binnekort vertellen toch @AUijtdehaag ga jij de SF kant vervangen door KURO of de andere kant?

Is het niet zo ongeacht welke techniek er gebruikt wordt je moet kijken naar het opgegeven Wp van het paneel? Uitzondering Solar Frontier, wat niet meer te leveren is in NL?

Of er dus een mono 260Wp of een HIT 325wp opgegeven wordt: die getallen 260 en 325 is waar je vanuit kunt gaan toch wat ze ongeveer op moeten brengen. Min in acht neming natuurlijk dat wel in NL zitten en onder wel hoek en windrichting ze gemonteerd worden?

Iemand ervaring met de Spaans/Portugese Eurener panelen?

Noord27 wijzigde deze reactie 12-07-2018 20:59 (3%)

• wopper
In dit topic pleiten ze dat de SF techniek meer opbrengt op grijs witte Hollandse dagen dan mono panelen.

Dat geloof ik op basis van techniek, maar nu de hedendaagse panelen rond 300wp goed betaalbaar zijn. Kan ik mij slecht voorstellen dat een dak vol met SF-170 panelen meer opbrengt dan een dak vol met JA solar 300wp.

Ik denk zelf dat de SF liefde uit de tijd van de 170-200 verhoudingen komt. Maar de stilstand van SF heeft het verschil te groot gemaakt 170-300.

Maar allemaal puur hypothetisch :) schiet er maar op 😉

Net de PV verdeler geïnstalleerd. Begin is er van de doe het zelf installatie.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
gns1l schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:33:
@TvanW : Wellicht overbodige vraag, maar heeft de installateur de omvormer "kennis laten maken" met de nieuwe optimiser (optimisers "pairen" met de inverter) ?
Yep.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
wopper schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 18:56:
[...]

De zuidkant wordt vernieuwd door pana
245 Wp Senersun (=failliet) door 325 Wp pana
De SF's op noord blijven mooi liggen... past ook "exact" met die dakramen.
En de Pana passen "exact" met de buren, zodat dat ook meer 1 geheel wordt.

• MarcelS1981
  • Registratie: november 2010
  • Niet online
is er iemand die hier de portal van http://www.solarmanpv.com/portal gebruikt ?

Heb nu sinds afgelopen zaterdag mn eigen installatie op het dak draaien, en houd het overzicht bij via deze portal.

Echter vandaag heeft de site geen overzicht getoond. De huidige gegevens waren wel uit te lezen.
maar geen grafiek en/of opgewekte energie zichtbaar.

Is dit een bekend probleem met deze website en kan ik beter iets anders gaan gebruiken, of is het pure toeval.
De site vond ik zowiezo wel traag.

tips zijn welkom.

Overzicht Installatie:
10x 295 Wp - Full Black - DMEGC panelen
1x Hosola smart 2500TL
215 graden ZZW / 30 graden hellingshoek
Solar Construct bevestiging.

Heb de installatie zelf aangelegd en aangesloten. mn TVT beschouw ik op 0. Heb er wat overuren voor ingeleverd op het werk. Die uren mis is toch niet :*)

10x 295 Wp DMEGC - Hosola Smart 2500TL - 215 graden ZZW

• ImmanuelV
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 16-07 22:06
Hallo

Ik hoop dat jullie mij wat verder op weg kunnen helpen met de juiste keuze van installatie. Ondertussen enkele offertes binnengekregen, vergeleken, extra informatie gaan opzoeken op het internet, verkopers opnieuw gecontacteerd, nog wat meer informatie opgezocht maar ik blijf hangen aan enkele, niet-uitgeklaarde vragen.

Even de situatie schetsen: jaarverbruik hier is zo’n 3000kwh (ietsje minder), dus installatie die zo’n 3000-3200 kwh opbrengt (1 kindje van 10 maanden en een 2e op komst, dus naar de toekomst toe zal het verbruik wel stijgen).
Huis heeft een hellend dak (zo’n 45°) en het dak waar de panelen moet komen is naar het zuiden gericht, met een afwijking van 20° naar het oost, geen schaduw.

1). Voor bovenstaande nood (3000-3200kwh) krijg ik een offerte binnen met als voorstel 10 panelen van 320Wp te plaatsen (= 3200Wp). Ik lees overal dat de aangeduide Wp enkel maar haalbaar is in een 100% perfecte situatie (niet zo bewolkt als hier in België, dak perfect naar het zuiden gericht, en nog iets van de dakhelling). Overal wordt er gebruik gemaakt van een 85%-‘regel’, maw die 3200Wp zal in realiteit maar 2720kwh opleveren het 1ste jaar.
Toch blijft de verkoper van bovenstaande offerte mij garanderen dat er zo’n 3150kwh zal opgewerkt worden met deze installatie.
Daarnaast heb ik nog een andere offertes waar de verhouding tussen aantal Wp en effectieve opbrengst schommelt tussen de 95% en de 90%, én ook 1 offerte die wel rond de 85% zit..

Is die 85% effectief een correcte ‘regel’? Ik zie de verkopers ook de dakhelling ingeven, de precieze windrichting van mijn dak bepalen en op hun offertes zie ik ook dat deze gegevens ingevuld zijn (en er dus rekening mee wordt gehouden in de berekening van de opbrengst van de panelen). Kan dit of is dit 100% niet correct en kan een paneel van 320Wp in mijn opstelling nooit 320kwh genereren? Of komen er nog andere zaken bij die hier impact op hebben.

2). Bij alle offertes worden SMA omvormers (2.5) gebruikt. Ik heb 1 offerte waar gewerkt wordt met een SAJ Sununo Plus 3K omvormer. Overal lees ik dat SMA heel goede kwaliteit is, van de SAJ vind ik niet direct veel terug.

3). De verschillende offertes komen ook binnen met een ander merk van zonnepanelen: LG NEON2, EARTH, STERN of CSUN. Iemand ervaringen met deze panelen? Van wat ik kan achterhalen op het internet, lijken mij de CSUN’s de ‘minst goede’ te zijn: vb. CSUN 25 jaar vermogensgarantie van 80% terwijl die LG 25 jaar vermogensgarantie geven van 86,5%.
Alle panelen hebben wel een positieve tolerantie van 0 tot 3%, die EARTH zelfs tot 5%.

Kunnen jullie mij wat verder helpen? Ik zou graag de komende week een beslissing nemen maar heb bovenstaande info nodig om de juiste beslissing te pakken. Op het internet vind ik niet direct meer terug en bij contacten met de verkopers krijg ik technische fiches voorgeschoteld, die echter niet aan mijn vragen beantwoorden. Op de site hier heb ik al het een en ander gelezen maar niet genoeg om mijn vragen 100% te beantwoorden.

Alvast bedankt.

Mvg,
Immanuel

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:09
quote:
TvanW schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:40:
[...]

Volgens de installateur komt dat door SE.
Ik heb er zelf ook nog bij SE achteraan gebelt, zou onmiddelijk een nieuwe krijgen maar het duurde nog een aantal weken voordat de installateur deze volgens zijn zeggen binnen kreeg. :|
Dat is echt uitzonderlijk, elke keer dat ik bij SE een defect meld heb ik binnen 2 weken nieuwe materialen op de zaak staan. Of het nou een omvormer of optimizer is of een setje stekkers oid.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• gns1l
  • Registratie: maart 2018
  • Niet online
@TvanW : dan lijken wopper's suggestie: bekabeling of een kapot paneel of een kapotte/verkeerde optimiser over te blijven als mogelijke oorzaken.
Vervelend dat dit niet gelijk goed opgelost kon worden.

gns1l wijzigde deze reactie 12-07-2018 22:45 (4%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@MarcelS1981
Het omnik solar inverter script werkt ook voor de hosola...
https://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter
Is wel wat uitzoekwerk-trial en error. Maar het werkt....
Je kan er ook mee naar pvoutput

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-07-2018 22:07 (8%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
wopper schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:33:
Maar allemaal puur hypothetisch :) schiet er maar op 😉
In mijn eigen topic van een tijd terug heb ik dat eens uitgerekend met hulp van @AUijtdehaag en @Rol-Co. De berekeningen en conclusies (op basis van mijn dak). Uiteindelijk heb ik geen optimizers gebruikt, dus die kosten vallen ook weg.
quote:
CurlyMo schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:42:
[...]
Zuid:
14 x 183,6Wp = 2570,4Wp
10 x 295Wp = 2950Wp

Noord en Zuid:
22 x 183,6Wp = 4039,2Wp
15 x 295Wp = 4425Wp

Dat maakt nog steeds een verschil van 400Wp oftewel 1,5 paneel van 300Wp wat ook weer +/- ¤ 300,- is. 15 optizimers van ¤ 44.- = ¤ 660,- Dat maakt dus een verschil van ¤ 300,- ten voordele van SF. Oftewel, niet significant :p
En iets selectiever gequote, maar de conclusie blijft overeind:
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:55:
Nu heb je bij SF meer bevestigingsmateriaal nodig, dus houd ik de prijs gelijk.
[...]
Haha, moet geen wel/nietes spelletje worden. ;)
Doe waar je, je goed bij voelt... Het is allemaal geneuzel

• wopper
quote:
ImmanuelV schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:00:
Hallo

Ik hoop dat jullie mij wat verder op weg kunnen helpen met de juiste keuze van installatie. Ondertussen enkele offertes binnengekregen, vergeleken, extra informatie gaan opzoeken op het internet, verkopers opnieuw gecontacteerd, nog wat meer informatie opgezocht maar ik blijf hangen aan enkele, niet-uitgeklaarde vragen.

Even de situatie schetsen: jaarverbruik hier is zo’n 3000kwh (ietsje minder), dus installatie die zo’n 3000-3200 kwh opbrengt (1 kindje van 10 maanden en een 2e op komst, dus naar de toekomst toe zal het verbruik wel stijgen).
Huis heeft een hellend dak (zo’n 45°) en het dak waar de panelen moet komen is naar het zuiden gericht, met een afwijking van 20° naar het oost, geen schaduw.

1). Voor bovenstaande nood (3000-3200kwh) krijg ik een offerte binnen met als voorstel 10 panelen van 320Wp te plaatsen (= 3200Wp). Ik lees overal dat de aangeduide Wp enkel maar haalbaar is in een 100% perfecte situatie (niet zo bewolkt als hier in België, dak perfect naar het zuiden gericht, en nog iets van de dakhelling). Overal wordt er gebruik gemaakt van een 85%-‘regel’, maw die 3200Wp zal in realiteit maar 2720kwh opleveren het 1ste jaar.
Toch blijft de verkoper van bovenstaande offerte mij garanderen dat er zo’n 3150kwh zal opgewerkt worden met deze installatie.
Daarnaast heb ik nog een andere offertes waar de verhouding tussen aantal Wp en effectieve opbrengst schommelt tussen de 95% en de 90%, én ook 1 offerte die wel rond de 85% zit..

Is die 85% effectief een correcte ‘regel’? Ik zie de verkopers ook de dakhelling ingeven, de precieze windrichting van mijn dak bepalen en op hun offertes zie ik ook dat deze gegevens ingevuld zijn (en er dus rekening mee wordt gehouden in de berekening van de opbrengst van de panelen). Kan dit of is dit 100% niet correct en kan een paneel van 320Wp in mijn opstelling nooit 320kwh genereren? Of komen er nog andere zaken bij die hier impact op hebben.

2). Bij alle offertes worden SMA omvormers (2.5) gebruikt. Ik heb 1 offerte waar gewerkt wordt met een SAJ Sununo Plus 3K omvormer. Overal lees ik dat SMA heel goede kwaliteit is, van de SAJ vind ik niet direct veel terug.

3). De verschillende offertes komen ook binnen met een ander merk van zonnepanelen: LG NEON2, EARTH, STERN of CSUN. Iemand ervaringen met deze panelen? Van wat ik kan achterhalen op het internet, lijken mij de CSUN’s de ‘minst goede’ te zijn: vb. CSUN 25 jaar vermogensgarantie van 80% terwijl die LG 25 jaar vermogensgarantie geven van 86,5%.
Alle panelen hebben wel een positieve tolerantie van 0 tot 3%, die EARTH zelfs tot 5%.

Kunnen jullie mij wat verder helpen? Ik zou graag de komende week een beslissing nemen maar heb bovenstaande info nodig om de juiste beslissing te pakken. Op het internet vind ik niet direct meer terug en bij contacten met de verkopers krijg ik technische fiches voorgeschoteld, die echter niet aan mijn vragen beantwoorden. Op de site hier heb ik al het een en ander gelezen maar niet genoeg om mijn vragen 100% te beantwoorden.

Alvast bedankt.

Mvg,
Immanuel
Ze hanteren de 85% regel om zeker de opbrengst te halen die op papier staat, zodat er nooit klachten komen. Sommige aanbieders die gaan idd hoger zitten en laten de veiligheidsmarge vallen, je dak ligt idd ideaal. Helling is net iets voorbij optimaal (35) je zal in de zomer een fractie minder behalen maar in de wintermaanden met lagere zon weer wat meer door de hoek.

Ik zou zeker voor de LG panelen gaan, mooie kwaliteit en prijs verhouding. Op bepaalde panelen is de garantie ook verhoogd meen ik. Als bewijs van de kwaliteit, lijkt mij.

In België heb je de belasting over de omvormer capaciteit daardoor zullen ze de omvormer wat krap gekozen hebben. Hij kan 2500 watt aan het net leveren, waardoor je zult aftoppen (platte zijde aan je grafiek) op hele zonnige dagen. Maar dat is een normale keuze in België vanwege de belasting.

Zelf ben ik benieuwd of je niet een paneel kan laten vervallen omdat je 2650watt in kan voeren op de SB2.5 of maak ik een denk fout @AUijtdehaag (SMA guru). Zijn 3200wp panelen liggen allemaal in een richting.

http://vdh-solar.nl/wp-co...B15-25-DNL1548-V12web.pdf

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:53
quote:
ibeerens schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 15:44:
Heeft er iemand ervaring met J&M Solar (https://www.jenm-zonnepanelen.nl) en ook de montage van de panelen laten uitvoeren door hun? Naast de scherpe prijzen maar ik ben benieuwd hoe de service is.
Ik heb eerder dit jaar bij een offerte opgevraagd. Hadden in no-time een scherpe offerte gemaild. Helaas installeren ze alleen in hun regio.

• wopper
@ImmanuelV https://www.sunnydesignweb.com/sdweb

Hier al eens zelf mee gespeeld?

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 00:29

BlueTooth76

Bitcoin!

De 340Wp panelen zijn nu eerst even van de baan ivm niet leverbaar.

Nieuwe offerte gehad, in overleg gaan we nu voor 300Wp panelen en dat worden er:

25 op zuid (woning)
11 op noord (woning)
16 op oost (garage)
16 op west (garage)

Het idee voor 2x 3-fase omvormers om binnen de selectiviteit van de hoofdzekering te blijven is gebleven.

Mitsubishi warmtepomp komt maandag binnen, dus er komt schot in de zaak :)

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 12-07-2018 23:29 (17%)

Er zijn 2 soorten gebruikers: zij die backuppen en zij die nooit een crash gehad hebben...

Pagina: 1 ... 40 ... 70 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True