Frozenberg schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 21:30:
Na alle tips hier toch nog het een en ander op een rijtje gezet. De twee opties even in skechtup gezet voor de beeldvorming.
Hoop mijn laatste twijfel weg te kunnen nemen door jullie een paar vragen voor te leggen.
Optie 1: is Oost-west (bij benadering)
[afbeelding]oost west opstelling by
Frank Rozenberg, on Flickr
[afbeelding]oost west opstelling 2 by
Optie 2: Zuid
[afbeelding]zuid opstelling by
[afbeelding]zuid opstelling 2 by
Opstellingen met 300wp jasolar panelen
Mijn voornaamste vragen:
- Lever ik met de schaduw van de buurman niet veel in op mijn productie (helemaal met oost/west)
- Is het toepassen van een Optimizers (solaredge) zinvol bij de oost/west opstelling? Bij de zuidopstelling wellicht meer ivm de schaduw op de rechter rij panelen vanaf de namiddag.
- Oost/west leek me op deze manier gunstiger i.p.v. 2 dakjes toe te passen. De rechter rij oost panelen komen hierdoor zo laat mogelijk in de schaduw van de buurman. Of is 2 dakjes beter?
- Valt er iets voor te zeggen om mijn min aansluiting om te zetten naar 3fasen en een bijpassende omvormer met een opstelling van deze omvang?
Elke andere opmerking of tips zijn meer dan welkom. Ik hoor het graag.
oei, dat is een lastige keuze.
1. oost-west.
het levert minder kWh op per wp (en zeker met je schaduw, maar die schaduw is geen probleem over schat die niet je zult er niet veel last van hebben, daar heb je last van op momenten die er niet echt veel toe doen.)
2. zuid
meer kwh per wp
maar dan minder Wp.
ik denk dat beide opties ongeveer wel gelijk uit vallen.
de zuid is goedkoper maar minder kWh per jaar, de oost-west is duurder maar meer kWh per jaar.
het 1 is bijna geheel gelijk tegen de ander.
op het moment dat je schaduw hebt, dan staat de zon al zo schuin (en laag aan de hemel.) op de panelen.
dat je opbrengst toch al niet hoog is, dus daar kan zelfs solaredge niet veel extra van maken.
dit kan op 1 of op 3fase omvormer.
1 fase (TL) omvormers hebben het liefst 12 panelen per mpp, maar er zijn genoeg omvormers te vinden die 2x een mpp hebben.
dus een 24 panelen op een 1 fase omvormer is niet zo snel een probleem.
(als het perse moet zijn er ook 1fase omvormers die met +/-15 panelen kunnen werken per mpp)
3-fase omvormers hebben liefste +/-18 panelen per mpp.
dus ook hier zit je een beetje op het grensje wat handiger is.
waar je nog naar kunt kijken.
je hebt de zuid nu met nog aardig wat tussen ruimte (kan niet schatten hoeveel).
doordat panelen diodes hebben, kunnen ze 1/3 paneel uitschakelen als ze schaduw hebben.
dus een grote kans dat je de tussen ruimte voor de panelen op zuid best wat kleiner kunnen.
en zo een extra rij kunt plaatsen.
lukt dit, dan is zuid de optie die ik zou kiezen.
(is 1 van de lagere ruimtes, ik gok garageboxen? ook van jouw.
dan zou ik oost-west doen op het hoofd dak, dit met relatief goedkope panelen.
dan zou ik oost of west (die zonder schaduw van de buren) gewoon aan een mpp hangen.
de andere string zou ik dan met tigo optimizers doen.
die string word dan wat langer en heeft dan ook nog wat zuid panelen er bij.
oost-west begint wat later in het seizoen als zuid, door wat zuid er bij heb je dat nadeel niet.
(dan is het wel prettig als die panelen wat steiler naar zuid staan zijn als normaal)
maar dit is mijn persoonlijke keuze.

)
wil je een goede berekening en alles door nemen, dan moet je een eigen topic aan maken, dan blijft alle info tenminste bij elkaar.

jacovn schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 21:49:
[...]
Onze instaleur die bij ons gaat installeren vertelde me dat de BenQ Sunforte wel op Sunpower techniek gebaseerd zijn, maar niet dezelfde maxeon cellen zijn. De backplate zou anders zijn, maar goed die info kan fout zijn. Het lijken ook oudere generatie (E20) cellen te zijn gezien rendement.
jep, klopt, maar wou het een niet te ingewikkeld verhaal van maken.
maar sunpower word nu toch wel weer aardig ingehaald door LG, met zijn speciale iets grotere cellen (6"+).
ondanks dat ze zeer hoog rendement cellen hebben.
(ben benieuwd wanneer we eindelijke over gaan op de +/-8" cellen.
de techniek is er, mono platen maken er voor is al jaren geen probleem, maar nog niemand die er ook cellen van maakt zo ver ik weet (en verkocht worden, op papier hebben we niks aan.). )
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)