Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste
Acties:
  • 503.602 views

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:21
Noord27 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 16:36:
[...]

Ok, hoe kan ik deze Goodwe dan uitlezen op een gsm? Of alleen maar op het scherm zelf..?
https://natec.nl/wp-conte...i-Fi-GoodWe-instellen.pdf

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
@stormfly Er zit geen wifi op. Dan valt het ook niet in te stellen. ;)

Er zitten alleen 2 LAN-poorten op, dacht ik dus. Maar dat blijken het niet te zijn volgens de experts in dit topic..

[ Voor 46% gewijzigd door Noord27 op 05-07-2018 16:43 ]

• stormfly
Er zit toch altijd default wifi in een Goodwe? Ik meen dat ergens gelezen te hebben...dat verklaart ook het ontbreken van de LAN poort.

Onze wijk bestaat uit een collectief voor zonnepanelen, ik heb net even bij de buurt ingelogd volgens de gedeelde procedure. Maar je kan met dat default password zo op hun omvormer komen. En dan zie je direct de WPA2 key in plaintekst staan...dan snap ik dat AD artikel heel goed.

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 05-07-2018 16:50 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:41
Noord27 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 16:40:
@stormfly Er zit geen wifi op. Dan valt het ook niet in te stellen. ;)

Er zitten alleen 2 LAN-poorten op, dacht ik dus. Maar dat blijken het niet te zijn volgens de experts in dit topic..
KWh metertje plus youles en je ziet alle omvormers tegelijk op je app van pvoutput,mits ze allemaal via de meter lopen.
Ik heb veel met omvormers gewisseld en dat bleek toch wel het handigst als je je data wilt behouden. Ik heb zelfs expres een analoge, als ie kapot gaat blijft stand afleesbaar

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:47
Jan Treur schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 16:37:
[...]

Ik zou het inderdaad voor het maximale doen. Salderen is er waarschijnlijk nog maar anderhalf jaar, daarna krijg je x% minder terug voor opwek dan je betaalt voor verbruik, dus als je financieel in balans wil zijn, moet je x% overproductie hebben..
Wat nog speculeren is, want het kan net zo goed zijn dat je dadelijk inderdaad nog maar 14cent terugkrijgt, maar dat de 1 kWh ook nog maar 14cent kost. Het lijkt me beter om in dit topic feitelijk te blijven en het andere topic voor de discussies omtrent salderen te gebruiken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hierzo sinds 2 dagen gekke grafieken. SolarEdge, 18 panelen, vol op zuid, 5400wp.

Iemand enig idee waarom? Normaal is het een mooie piek en nu is het hakkelend en stotend.
Normaal
Normaal

Aangepast
Gisteren.

Vreemd :/

Dit is zijn de opbrengsten van afgelopen week per paneel.
Weekoverzicht per paneel

[ Voor 17% gewijzigd door Kecin op 05-07-2018 17:52 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Noord27
@Kecin
Lichte bewolking?

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 05-07-2018 18:21 ]

• reneeke1970
Kecin schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:49:
Hierzo sinds 2 dagen gekke grafieken. SolarEdge, 18 panelen, vol op zuid, 5400wp.

Iemand enig idee waarom? Normaal is het een mooie piek en nu is het hakkelend en stotend.
[afbeelding]
Normaal

[afbeelding]
Gisteren.

Vreemd :/

Dit is zijn de opbrengsten van afgelopen week per paneel.
[afbeelding]
Oververhitte omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
borft schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:07:
Zo, ik kom me ook even melden in dit topic. Ben intussen ook besmet met het PV virus, en na maanden plannen, inlezen en offertes bekijken, ligt er inmiddels ook een mooie installatie op mijn platte dak.
...
Omvormer:
[afbeelding]
Kan niet goed zien hoe de omvormer en panelen(constructie) zijn aangesloten op een lokale potentiaalvereffening, is daar wel aan gedacht?

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
@Noord27 Waarschijnlijk is er geen verschil.
Je kan, als je meerdere omvormers naast elkaar hebt hangen de rs485 doorlussen en dan naar een centraal registratieapparaat oid.

@stormfly
Nee ze zijn er ook in alleen RS485-smaak.

Bij de nieuwe modellen (d-ns en ns) zit de wifimodule extern en is deze eventueel later toe te voegen, maar voor de oude(re) types is dat geen optie.

[ Voor 40% gewijzigd door rubbish1973 op 05-07-2018 19:15 ]

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zou kunnen. Maar heb het dan niet echt gemerkt. Zal het eens in de gaten houden.
Zoiets zat ik ook te denken, maar hij hangt in een koele ruimte (garage). Lijkt me dus niet zomaar mogelijk toch? Zal het morgen ffn checken :).

Dank voor de tips beide.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:58

BCC

@Kecin netspanning te hoog?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
Kecin schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:34:
[...]

Zou kunnen. Maar heb het dan niet echt gemerkt. Zal het eens in de gaten houden.

[...]

Zoiets zat ik ook te denken, maar hij hangt in een koele ruimte (garage). Lijkt me dus niet zomaar mogelijk toch? Zal het morgen ffn checken :).

Dank voor de tips beide.
Je woont hemelsbreed 4km naast mij, zie mijn grafieken vd laatste 2 dagen, ik zeg bewolking :)

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=59291&sid=52772

Zie het vergelijk

https://pvoutput.org/comp...72&sid1=59511&dt=20180705

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 05-07-2018 22:50 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Grolsch schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:48:
[...]

Je woont hemelsbreed 4km naast mij, zie mijn grafieken vd laatste 2 dagen, ik zeg bewolking :)

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=59291&sid=52772

Zie het vergelijk

https://pvoutput.org/comp...72&sid1=59511&dt=20180705
Bingo! Thx! :)

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
CurlyMo schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:45:
[...]
Wat nog speculeren is, want het kan net zo goed zijn dat je dadelijk inderdaad nog maar 14cent terugkrijgt, maar dat de 1 kWh ook nog maar 14cent kost. Het lijkt me beter om in dit topic feitelijk te blijven en het andere topic voor de discussies omtrent salderen te gebruiken.
Niet erg waarschijnlijk gezien wat naar buiten gekomen is, maar inderdaad, ik zal het hier kort houden.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
Wolly schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 19:04:
[...]

Kan niet goed zien hoe de omvormer en panelen(constructie) zijn aangesloten op een lokale potentiaalvereffening, is daar wel aan gedacht?
Ik neem aan dat je aarding bedoelt? Op de foto van de omvormer zie je de aardkabel die van het dak komt, die zit een de omvormer vast. De omvormer zelf is geaard via het net in het huis.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
En zoals je zelf al aangaf 03-07-2018 nagenoeg geen bewolking, dus een mooie strakke lijn :)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1zx2ngo.jpg

Je kunt wel zien dat als de zon zo hoog staat als in juni/juli jouw installatie het iets minder doet als mijn platte installatie.

Maar niet getreurd, in de maanden september t/m maart ga jij mij ruimschoots voorbij 8)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat mij de afgelopen weken opvalt is de toegenomen? reclame van diverse PV-installatiebedrijven o.a.
via mooie 8 pagina flyers met begeleidend schrijven per adres ("zelfstroom - project Wijchen" - panelen leasen) en paginagrote advertenties "Over de 4 Grootste Mythes van zonnepanelen" (NRC.Next-webwinkel - Sungevity).

Wat mij ook opvalt is dat het huidige terugverdien-scenario gewoon impliciet/expliciet geëxtrapoleerd wordt.
De randvoorwaarden voor het financiële plaatje worden niet genoemd, ondanks dat sinds enkele maanden bekend is dat de salderingsregeling waarschijnlijk door een, voor de overheid goedkopere, alternatieve regeling vervangen wordt (1 januari 2020 lijkt me qua uitvoering wel twijfelachtig).

Iets anders:
Weet iemand hoe je een Huawei SUN2000-36KTL omvormer kan uitlezen
en de relevante data bijvoorbeeld naar pvoutput kan pushen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@dunklefaser
Kun je hem niet uitlezen met een Pi en modbus RTU of TCP/IP?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:45:
@dunklefaser
Kun je hem niet uitlezen met een Pi en modbus RTU of TCP/IP?
Ik heb helaas geen toegang tot de inverters en weet ook niet wat exact de "monitoring hw" is.

Uitlezen kan zeker kan via modbus RS485 en/of modbus TCP/IP - en wordt ook gedaan via de "monitoring hw = Smartlogger/NetEco?" maar dan zou je toch het exacte protocol eerst moeten ontcijferen
voor gebruik op de pi, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dunklefaser
Je zou kunnen proberen eerst verbinding te maken met modbus TCP/IP en via node-red.
Vanuit daar kan je alles versturen. (pvoutput, influxdb en grafana)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aWpSk8tIATXACECypIuYRbqG/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/psi5FdqJAKWjlrWYUi9S2eI8/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cC54AynD32N8Ms0k9ngbkkPY/thumb.jpg
https://tech.scargill.net/the-script/

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@AUijtdehaag
Dank je voor de info m.b.t. node-red i.c.m. raspi.
De huidige website van Huawei is niet bepaald informatief.
Aan VAMAT B.V. is al gevraagd uitgebreidere info beschikbaar te maken, maar helaas.
De energiecoöperatie moet ook nog wat van een extra uitgave voor betere info vinden.

Wijchen-Homberg
Op dit moment worden na een o.a. "energetische renovatie" van rijtjeshuizen uit de jaren 70
op waarschijnlijk 80 van deze huizen 8 x 275Wp pv-panelen = 2,2 kWp + ca. 2 m² (mijn schatting) heatpipes
geïnstalleerd.
jaren 70 rijtjeshuizen: renovatie+upgrade

[ Voor 35% gewijzigd door dunklefaser op 06-07-2018 16:55 ]

• Wolly
  • Niet online
borft schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 07:27:
[...]

Ik neem aan dat je aarding bedoelt? Op de foto van de omvormer zie je de aardkabel die van het dak komt, die zit een de omvormer vast. De omvormer zelf is geaard via het net in het huis.
Als jij nu de stekker van de omvormer eruit trekt zijn je panelen niet geaard dus?

Ik had in het Electra topic begrepen dat er een aardblokje bij je omvormer moet hangen waarop de panelen, de aardepen en de omvormer op aangesloten moet worden. Vandaar dat ik het wel mooi vond dat jij een foto plaatste van een professioneel geplaatste installatie.

Afbeeldingslocatie: https://images.elektroshop.nl/images/detailed/52/aardblokje_4_voudig.gif?t=1450717833

• stormfly
Die werkschakelaar /lastscheider schakelt toch 2 leidingen, de 3e leiding "Aarde" blijft dan altijd aangesloten toch?

Maar in die foto, die 5e zwarte draad vanaf het dak is dat aarde vanaf de dakrails?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55743275 voor de foto

[ Voor 46% gewijzigd door stormfly op 06-07-2018 22:07 ]

• Wolly
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:06:
Die werkschakelaar /lastscheider schakelt toch 2 leidingen, de 3e leiding "Aarde" blijft dan altijd aangesloten toch?
Goede vraag, maar als je het snoer aan de kant van de omvormer losmaakt zit je zonder aarde op je panelen. Die schroef op de omvormer is voor de verbinding met de aarde ('Earth Connection'), ik kan niet in de handleiding vinden dat hij is bedoeld om er de panelen mee te aarden.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 06-07-2018 22:14 ]

• stormfly
Wolly schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:13:
[...]

Goede vraag, maar als je het snoer aan de kant van de omvormer losmaakt zit je zonder aarde op je panelen. Die schroef op de omvormer is voor de verbinding met de aarde ('Earth Connection'), ik kan niet in de handleiding vinden dat hij is bedoeld om er de panelen mee te aarden.
Jeps dan zit je zonder aarde maar ook zonder DC stroom, waartegen helpt de aarde dan nog? DC spanning blijft wel staan vanzelfsprekend bij een stringomvormer.

Als je uitgaat van een aangesloten situatie. Dan is het meest ideale het aardeblokje welke je aansluit op de aarde(pen) van je huis via de pv groep. Dan de behuizing aarden op het blokje, de panelen aarden op het blokje. En de interne aarde via het voedingssnoer kan ook op het blokje of gewoon via de aansluit kabel toch?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02
Zou er voor de ‘nieuwe’ terug lever regeling rekening gehouden worden met dump prijzen voor panelen uit China ? Ik lees dat er 1 September de importheffing van €0.30 per wattpeak eraf gaat.

Als een china paneel nu dan rond de €0.50 per wattpeak schommelt, is het dan straks €0,20 ?

Daar kan Wiebes dan mooi mee rekenen met zijn tvt van 7 jaar..

Ik heb dit soort blokken voor potentiaal vereffening
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41Co6SJNRQL.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 07-07-2018 07:58 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

jacovn schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 07:36:
Zou er voor de ‘nieuwe’ terug lever regeling rekening gehouden worden met dump prijzen voor panelen uit China ? Ik lees dat er 1 September de importheffing van €0.30 per wattpeak eraf gaat.

Als een china paneel nu dan rond de €0.50 per wattpeak schommelt, is het dan straks €0,20 ?

Ik heb dit soort blokken voor potentiaal vereffening
[afbeelding]
Daar ga ik wel van uit ja, aangezien hij het heeft over de meest kosteneffectieve panelen die verkrijgbaar zijn. Je snijdt jezelf in de vingers denk ik als je nog dure solaredge, optimizers etc. gaat plaatsen. All-black meerprijs gaat Wiebes denk ik ook geen rekening mee houden, hij kijkt gewoon naar de opbrengst per geïnvesteerde (subsidie)euro, en geef hem eens ongelijk.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02
de Peer schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:14:
[...]

Daar ga ik wel van uit ja, aangezien hij het heeft over de meest kosteneffectieve panelen die verkrijgbaar zijn. Je snijdt jezelf in de vingers denk ik als je nog dure solaredge, optimizers etc. gaat plaatsen. All-black meerprijs gaat Wiebes denk ik ook geen rekening mee houden, hij kijkt gewoon naar de opbrengst per geïnvesteerde (subsidie)euro, en geef hem eens ongelijk.
Zo zal het inderdaad wel gaan, we gaan het zien, de zomer is haast voorbij en Wiebes zou met zijn plan komen. Ik vrees ook mijn suggestie van teruglever vergoeding gelinkt aan de energieheffing compleet met de klasses die daar in zitten. Aan de andere kant is het wel reel om niet een grootverbruiker weinig energie belasting te laten betalen en veel teruglever subsidie te geven.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:27

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

de Peer schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:14:
[...]

Goed onderbouwd ook :')
Zullen we zonder teveel speculeren niet meteen onze mooie Solar Edge ontwikkelingen en producten meteen een negatief randje geven?
Als Solar Edge dezelfde prijs wordt als een string omvormer zie ik die langzaam verdwijnen :w (goede onderbouwing ook)

• Tumb
  • Laatst online: 11-11 20:16
Enige tijd geleden heb ik de volgende vraag gesteld betreffende te hoge netspanning van de omvormer.
Tumb in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

De problemen zijn verholpen, na contact met installateur het probleem bij de Netbeheerder (Enexis) neergelegd.
Ze wilden in eerste instantie gaan meten, tussen de meterkast en het transformator huis, echter waren er inmiddels al meerdere klachten uit de buurt binnen gekomen.
De netspanning is met 5 a 6 volt naar beneden geschroefd, de omvormers gaan nu niet meer in storing.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ApC_IcE schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:59:
[...]

Goed onderbouwd ook :')
Zullen we zonder teveel speculeren niet meteen onze mooie Solar Edge ontwikkelingen en producten meteen een negatief randje geven?
Als Solar Edge dezelfde prijs wordt als een string omvormer zie ik die langzaam verdwijnen :w (goede onderbouwing ook)
Laat ik het dan zo zeggen. Om nog een goed financiëel rendement te halen met de toekomstige regeling zal het een race-to-the-bottom worden. Je heb dus zo goedkoop mogelijk spul nodig met maximale opbrengst op een toch-al ideale locatie. Qua panelen dus lelijke blauwe poly's bijvoorbeeld. Mooi spul, dat solaredge. Leuk om mee te spelen, maar de meerprijs is het vanuit financieel oogpunt, gewoon niet waard.

• ApC_IcE

ApC_IcE

de Peer schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 11:13:
[...]

Laat ik het dan zo zeggen. Om nog een goed financiëel rendement te halen met de toekomstige regeling zal het een race-to-the-bottom worden. Je heb dus zo goedkoop mogelijk spul nodig met maximale opbrengt op een toch-al ideale locatie. Qua panelen dus lelijke blauwe poly's bijvoorbeeld. Mooi spul, dat solaredge. Leuk om mee te spelen, maar de meerprijs is het vanuit financieel oogpunt, gewoon niet waard.
Laatste keer dat ik op je reageer.
Op de meest ideale daken hoef je geen solar edge. Een omvormer met 25 jaar garantie als in Solar Edge. Of een stringomvormer welke na een jaar of 10-15 wordt vervangen.

Solar edge is in heel veel situaties financieel heel veel waard. Soms zelfs een betere investering dan een stringomvormer. Denk aan schaduw of andere vormen van belemmering van de beste panelen. Controle van het systeem, de kosten besparing van dingen kunnen uitlezen etc.

Volgende keer als je wilt aangeven wat jij vind . Kom het dan niet als feit brengen maar als een mening.
Soms wordt ik gewoon moe van mensen zoals jij.

Er laat iemand ergens een scheet en het is meteen “Solar edge is duur en niet efficient en de investering niet waard”. Worden jullie betaald door de anti Solar Edge beweging omdat iedere keer weer te roepen als iemand een scheet laat over salderingswetten of invoertaks?

Nogmaals: als Solar Edge op iedereens systeem gratis was, of alleen € 200,- extra totaal, bestonden volgens mij string omvormers niet meer!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ApC_IcE schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 11:20:
[...]

Laatste keer dat ik op je reageer.
Op de meest ideale daken hoef je geen solar edge. Een omvormer met 25 jaar garantie als in Solar Edge. Of een stringomvormer welke na een jaar of 10-15 wordt vervangen.

Solar edge is in heel veel situaties financieel heel veel waard. Soms zelfs een betere investering dan een stringomvormer. Denk aan schaduw of andere vormen van belemmering van de beste panelen. Controle van het systeem, de kosten besparing van dingen kunnen uitlezen etc.

Volgende keer als je wilt aangeven wat jij vind . Kom het dan niet als feit brengen maar als een mening.
Soms wordt ik gewoon moe van mensen zoals jij.

Er laat iemand ergens een scheet en het is meteen “Solar edge is duur en niet efficient en de investering niet waard”. Worden jullie betaald door de anti Solar Edge beweging omdat iedere keer weer te roepen als iemand een scheet laat over salderingswetten of invoertaks?

Nogmaals: als Solar Edge op iedereens systeem gratis was, of alleen € 200,- extra totaal, bestonden volgens mij string omvormers niet meer!
Dat Solar Edge relatief duur is, daar is over het algemeen consensus over op dit forum en hoeft volgens mij daarom niet telkens opnieuw onderbouwd te worden om posts compact te houden zonder disclaimers. Als je ons van een nieuw inzicht wilt voorzien, zou je zelf een goede case study kunnen laten zien waaruit blijkt dat Solar Edge (vanuit financieel oogpunt) meerwaarde kan hebben.

Op ideale daken is Solar Edge niet nodig. Mee eens. Je zult echter een goed dak nodig hebben om nog een beetje rendement te halen met de nieuwe regeling. De markt voor Solar Edge wordt daarmee een heel stuk kleiner. Een 'slecht' dak iets minder slecht maken door er extra veel in te investeren, komt je rendement niet bepaald ten goede.

Ik schat in (mening alert!) dat er een hele kleine niche overblijft voor Solar Edge. Je geeft zelf aan 'Soms zelfs een betere investering dan een stringomvormer' en dan klink jij nog als een grote voorstander van het systeem. Bepaalde schaduw situaties misschien, maar er zijn steeds meer stringomvormers die ook al een redelijk schaduwmanagement hebben.

Als Solar-Edge gratis was, dan bestonden string-omvormers niet meer. Ja dat geloof ik meteen, maar wat is dat nu voor een argument? Ik zeg toch niet dat de techniek niet goed is. Het is prachtig, maar je betaalt er ,behoorlijk, extra voor. Ipv het uitlezen van kleine kostenbesparingen via Solar Edge, is de grootste besparing het niet aanschaffen van Solar Edge.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Soort van toch nog even niet laten om te reageren :+
de Peer schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 11:42:
[...]

Dat Solar Edge relatief duur is, daar is over het algemeen consensus over op dit forum en hoeft volgens mij daarom niet telkens opnieuw onderbouwd te worden om posts compact te houden zonder disclaimers. Als je ons van een nieuw inzicht wilt voorzien, zou je zelf een goede case study kunnen laten zien waaruit blijkt dat Solar Edge (vanuit financieel oogpunt) meerwaarde kan hebben.
Ik denk niet dat je voor iedereen spreekt aan het aantal berichten wat ik lees en krijg. Veel mensen hebben hier gewoon Solar Edge en zijn daar happy mee. Ik denk niet dat ik met inzicht kan komen bij jou om het helemaal om te gooien. Vragen om een Case study is natuurlijk helemaal van de zotte. Tevens ben ik benieuwd of je met andere zaken ook zo denkt? Rij je ook een auto die financieel meerwaarde heeft? of vind je hem mooi en vind je de extra's het waard? Heb je apparatuur in je keuken (of je computer) die precies voldoet aan de investering en het gebruik? of kies je soms een wat duurder product voor de meerwaarde en de extra's?
Op ideale daken is Solar Edge niet nodig. Mee eens. Je zult echter een goed dak nodig hebben om nog een beetje rendement te halen met de nieuwe regeling. De markt voor Solar Edge wordt daarmee een heel stuk kleiner. Een 'slecht' dak iets minder slecht maken door er extra veel in te investeren, komt je rendement niet bepaald ten goede.
Ben jij al helemaal op de hoogte hoe 100% de nieuwe regeling eruit ziet? Zou je die hier willen posten? dan kan ik daar goed op reageren. Ik ben benieuwd met hoeveel installaties je ervaring hebt aangezien je nu al voorspelt dat de markt "kleiner wordt" voor Solar Edge. Dat refereer je puur aan een nieuwe regeling (waarvan je zelf niet 100% kan invullen) omdat dat nog helemaal niet bekend is. Het enige "de TVT blijft 7 jaar" is bekend. Om het even in perspectief te zetten: aan deze kant 16.000+ systemen ervaring bij vorige werkgever, en bij nieuwe nog meer. En de markt naar Solar Edge groeit harder dan ooit. (niet alleen bij ons maar ook bij alle groothandels). Kan je je wellicht niet herinneren maar heel Solar Edge was een paar maanden terug bijna uitverkocht door de ontplofte vraag. Nu zijn er fabrieken bijgebouwd en het blijft de vraag toenemen.
Ik schat in (mening alert!) dat er een hele kleine niche overblijft voor Solar Edge. Je geeft zelf aan 'Soms zelfs een betere investering dan een stringomvormer' en dan klink jij nog als een grote voorstander van het systeem. Bepaalde schaduw situaties misschien, maar er zijn steeds meer stringomvormers die ook al een redelijk schaduwmanagement hebben.
Er is een verschil tussen een 'redelijk' schaduwsysteem en Solar Edge. Ik ben het ook totaal niet eens met je voorspelling. Ik denk dat de markt alleen maar blijft toenemen. Ik ben zeker voorstander van Solar Edge. Maar op daken zonder schaduw of belemmeringen is een stringomvormer een betere investering voor de mensen die het monitoren per paneel niet zo belangrijk vinden.
Als Solar-Edge gratis was, dan bestonden string-omvormers niet meer. Ja dat geloof ik meteen, maar wat is dat nu voor een argument? Ik zeg toch niet dat de techniek niet goed is. Het is prachtig, maar je betaalt er ,behoorlijk, extra voor. Ipv het uitlezen van kleine kostenbesparingen via Solar Edge, is de grootste besparing het niet aanschaffen van Solar Edge.
Wat jij behoorlijk extra betalen vind, is voor een ander weinig. Op een systeem van € 5000,- kost het € 700,- extra. Dat is voor iedereen persoonlijk hoeveel dat is.
Vooral je laatste zin: Ipv het uitlezen van kleine kostenbesparingen via Solar Edge, is de grootste besparing het niet aanschaffen van Solar Edge. :')

Laten we afspreken (en afsluiten) dat we het niet eens zijn (en zullen worden) met elkaar. Wat natuurlijk prima mag.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ApC_IcE schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:13:

[...]

Ik denk niet dat je voor iedereen spreekt aan het aantal berichten wat ik lees en krijg. Veel mensen hebben hier gewoon Solar Edge en zijn daar happy mee. Ik denk niet dat ik met inzicht kan komen bij jou om het helemaal om te gooien. Vragen om een Case study is natuurlijk helemaal van de zotte. Tevens ben ik benieuwd of je met andere zaken ook zo denkt? Rij je ook een auto die financieel meerwaarde heeft? of vind je hem mooi en vind je de extra's het waard? Heb je apparatuur in je keuken (of je computer) die precies voldoet aan de investering en het gebruik? of kies je soms een wat duurder product voor de meerwaarde en de extra's?
Tuurlijk zijn mensen happy met Solar Edge. En terecht. Maar ik voerde de discussie puur vanuit financieel oogpunt (en die dislaimer zet ik er wel telkens bij) en dan is een business case met Solar Edge erg moeilijk te verdedigen t.o.v. een low-tech oplossing.

Persoonlijk doe ik al mijn uitgaven zo (heb niet eens een auto, vind ik weggegooid geld) maar ik ben me er van bewust dat ik daarin wat uitzonderlijk ben. Persoonlijk kies ik nooit voor extra's maar let wel op design natuurlijk soms,anders is het hele huis een bij elkaar geraapt zootje. Maargoed dan hebben we het over uitgaven, of hogere uitgaven. Punt is alleen dat juist bij zonnepanelen er ook inkomsten te verwachten zijn en we dus van rendement spreken. Zelf zie ik dat rendement graag zo hoog mogelijk maar iedereen staat hier anders in. Milieuaspecten zijn ook belangrijk.
Ben jij al helemaal op de hoogte hoe 100% de nieuwe regeling eruit ziet? Zou je die hier willen posten? dan kan ik daar goed op reageren. Ik ben benieuwd met hoeveel installaties je ervaring hebt aangezien je nu al voorspelt dat de markt "kleiner wordt" voor Solar Edge. Dat refereer je puur aan een nieuwe regeling (waarvan je zelf niet 100% kan invullen) omdat dat nog helemaal niet bekend is. Het enige "de TVT blijft 7 jaar" is bekend. Om het even in perspectief te zetten: aan deze kant 16.000+ systemen ervaring bij vorige werkgever, en bij nieuwe nog meer. En de markt naar Solar Edge groeit harder dan ooit. (niet alleen bij ons maar ook bij alle groothandels). Kan je je wellicht niet herinneren maar heel Solar Edge was een paar maanden terug bijna uitverkocht door de ontplofte vraag. Nu zijn er fabrieken bijgebouwd en het blijft de vraag toenemen.
Wat bekend is, is dat huidige regeling te duur is voor overheid en dat het versoberd gaat worden. De 7 jaar geldt voor een referentiesituatie met de meest kosteneffectieve panelen die op dat moment beschikbaar zijn. Salderen komt te vervallen. Je hebt gelijk dat invulling hiervan nog heel onzeker is.
Dat SolarEdge ongekend populair is ontken ik niet. Mensen volgen meestal blind hun installateur volgens mij (tweakers niet natuurlijk) en maken dus niet een bewuste keuze voor maximaal financieel rendement. En juist dat gaat (verwacht ik) veranderen. Vanuit Wiebes komt er een prikkel om maximale Wp per geinvesteerde € te gaan halen. High-tech en design oplossingen zijn daardoor minder interessant. Terwijl je eerst nog een lager maar wellicht acceptabel rendement haalde met mooie high tech panelen, zou dat bij versobering van de regeling wel eens marginaal kunnen gaan worden (speculatie), en dan moeten installateurs toch wel heel creatief worden om nog een goed rendement voor te rekenen na aftrek van installatiekosten voor high-tech speeltjes.
Ik ben oprecht benieuwd naar de populariteit van SE als salderen niet meer kan, we gaan het zien...

Mijn opmerking niche-markt is te voorbarig en vanuit mezelf geredeneerd (ik wil maximaal rendement). Hangt ervan af hoeveel rendement de gemiddelde consument acceptabel vindt of hoe goed consument misleidt wordt door installateur.

Wat jij behoorlijk extra betalen vind, is voor een ander weinig. Op een systeem van € 5000,- kost het € 700,- extra. Dat is voor iedereen persoonlijk hoeveel dat is.
Vooral je laatste zin: Ipv het uitlezen van kleine kostenbesparingen via Solar Edge, is de grootste besparing het niet aanschaffen van Solar Edge. :')

Laten we afspreken (en afsluiten) dat we het niet eens zijn (en zullen worden) met elkaar. Wat natuurlijk prima mag.
Klopt, is persoonlijk. Mijn focus ligt telkens op max. financieel rendement en dan is 700 euro erg veel extra geld. Iedereen zal een verschillend rendement acceptabel vinden.
Ik denk echter dat als hollanders écht goed voorgerekend krijgen wat ze kunnen verwachten van hun installatie, de meerderheid zal kiezen voor max Wp per geinvesteerde euro. Dat dit nu nog niet gebeurt is door wollige berekeningen van installateurs en het feit dat de regeling momenteel nog zo gunstig is dat de tussenpartij daar een flinke hap van kan nemen.

Ja we worden het niet eens, maar hebben wel 2 verschillende invalshoeken laten zien, en dat heeft volgens mij wel toegevoegde waarde voor het forum (wel beetje offtopic inmiddels). :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
jacovn schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 07:36:

(en @de Peer en @jacovn )

lol, welke importheffing. >:)

china maakt cellen, soldeert ze aan elkaar, plakt ze op een backplate + glasplaat.
doet ze in een doos stuurt het naar Vietnam waar ze er een alu frame omheen vouwen.
dan kun je ze weer krijgen hier in europa voor 36-42€/Wp ex BTW.

dus welke importheffing?
bedoel je de papieren tijger?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-11 13:07
de Peer schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 11:42:
[...]

(knip)
Daar is helemaal geen consensus over, voor mijn 3 fase 11.7 kWp installatie was SolarEdge (se15k) goedkoper dan de andere opties, voor grotere installaties is het regelmatig een goede investering.

Dat het voor kleinere installaties meestal een duurdere optie is ben ik het wel mee eens en dat het vaak word aangeboden voor installaties waar de financiele meerwaarde niet zo groot is zie ik ook. Maar dan nog kunnen er prima redenen zijn om toch SolarEdge te nemen.

Naar mijn mening zouden ze een systeem als SE ook prima verplicht kunnen stellen uit veiligheids overweging, nu werken slecht gecertificeerde installateurs met behoorlijk hoge spanningen waar er een veiliger alternatief is. Als je kijkt naar Arbo regelgeving dan mag je al niets meer tillen, kantoorwerk is zwaar gereguleerd, maar hierbij mag wel met spanningen 20 keer boven wat er noodzakelijk is gewerkt worden... Ok, slechte poging tot sarcasme, maar het gaat er om dat er meer belangen zijn dan alleen de prijs om te kijken wat het beste systeem is.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

migjes schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:58:
[...]

(en @de Peer en @jacovn )

lol, welke importheffing. >:)

china maakt cellen, soldeert ze aan elkaar, plakt ze op een backplate + glasplaat.
doet ze in een doos stuurt het naar Vietnam waar ze er een alu frame omheen vouwen.
dan kun je ze weer krijgen hier in europa voor 36-42€/Wp ex BTW.

dus welke importheffing?
bedoel je de papieren tijger?
oh... dat wist ik niet!
Hoe dan ook, als de 'papieren tijger' er is zal het dus zonder omweg naar Europa kunnen gaan, en mogelijk ook op grotere schaal en zal de prijs nog wel ietsje verder kunnen zakken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
de Peer schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Persoonlijk kies ik nooit voor extra's maar let wel op design natuurlijk soms
En precies daarom kiest de ene wel voor SolarEdge en de ander niet. De 1 kiest er wel voor en de ander niet.
Sommige rijden in een Nissan Micra naar hun werk en andere rijden in een Mercedes en jij gaat op je fiets. Er gaan mensen op vakantie naar Vlieland en er gaan mensen naar Hawai.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:42

SaN

Ik heb het idee dat mijn sma omvormer met passieve koeling toch een beetje te warm wordt, en daardoor de output beperkt tot zo´n 3500w in plaats van 3800 á 3900w. Ik denk er over om er een computer fan onder te hangen op een automatische controller.

Heeft iemand hier zoiets al geprobeerd, en wat voor controller kan ik het best gebruiken? Ik heb op Ali al wel wat gevonden, maar die zijn niet echt gemakkelijk aan te sluiten.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
01001000 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:17:
[...]

Daar is helemaal geen consensus over, voor mijn 3 fase 11.7 kWp installatie was SolarEdge (se15k) goedkoper dan de andere opties, voor grotere installaties is het regelmatig een goede investering.

Dat het voor kleinere installaties meestal een duurdere optie is ben ik het wel mee eens en dat het vaak word aangeboden voor installaties waar de financiele meerwaarde niet zo groot is zie ik ook. Maar dan nog kunnen er prima redenen zijn om toch SolarEdge te nemen.

Naar mijn mening zouden ze een systeem als SE ook prima verplicht kunnen stellen uit veiligheids overweging, nu werken slecht gecertificeerde installateurs met behoorlijk hoge spanningen waar er een veiliger alternatief is. Als je kijkt naar Arbo regelgeving dan mag je al niets meer tillen, kantoorwerk is zwaar gereguleerd, maar hierbij mag wel met spanningen 20 keer boven wat er noodzakelijk is gewerkt worden... Ok, slechte poging tot sarcasme, maar het gaat er om dat er meer belangen zijn dan alleen de prijs om te kijken wat het beste systeem is.
Solaredge doet toch ook 350/750 V tot de omvormer?

En op niet veel zoveel woningen kan je, met goede opbrengst, 15 kWp kwijt. Op de meeste Nederlandse huizen max 5 kWp.

Na 2020 is het grotendeels over voor nieuw gelegt klein particulier PV. De markt verschuift naar de grotere systemen op bedrijfspanden/scholen met aansluitingen tot 3x 80A. Salderen was voor deze groep nooit interessant vanwege de lagere EB. Met een leversubsidie wordt dat anders.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• drielp
SaN schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 15:31:
Ik heb het idee dat mijn sma omvormer met passieve koeling toch een beetje te warm wordt, en daardoor de output beperkt tot zo´n 3500w in plaats van 3800 á 3900w. Ik denk er over om er een computer fan onder te hangen op een automatische controller.

Heeft iemand hier zoiets al geprobeerd, en wat voor controller kan ik het best gebruiken? Ik heb op Ali al wel wat gevonden, maar die zijn niet echt gemakkelijk aan te sluiten.
Hou het simpel. Klein 4 watt paneeltje op het dak. En met eenvoudig spanningregelaartje en 1 (of 2) computerfannetjes koel je de omvormer. Draait hier al jaren.....

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

No Hands schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 14:59:
[...]

En precies daarom kiest de ene wel voor SolarEdge en de ander niet. De 1 kiest er wel voor en de ander niet.
Sommige rijden in een Nissan Micra naar hun werk en andere rijden in een Mercedes en jij gaat op je fiets. Er gaan mensen op vakantie naar Vlieland en er gaan mensen naar Hawai.
Je vergelijkt lifestyle producten met zonnepanelen, waar gaat het mis denk je?

Er is werkelijk niemand op deze aardkloot die een bepaald merk zonnepanelen gaat aanschaffen vanwege het extra comfort of het image van dit merk.

Vergelijking goedkope en dure vakantie gaat al helemaal mank natuurlijk, want zijn gewoon verschillende producten in beginsel alsof je een paneeltje om een telefoon op te laden vergelijkt met een compleet systeem op een stal.

Zonnepanelen en de systemen zijn er om met de laagste investering het hoogste rendement te krijgen. (Punt) Heeft niks met luxe of imago of comfort te maken. Dat bedrijven graag duurdere systemen verkopen dan strikt noodzakelijk is bekend en geef ze ongelijk. Enige nuttige meerprijs die ik nog zou kunnen verzinnen is dat mensen zwarte panelen bijvoorbeeld mooier vinden, verschil in rendement is dan ook niet heel schokkend geloof ik. Al vind ik persoonlijk de kleur al grote onzin maar okay uiterlijk is alles tegenwoordig.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
drielp schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 15:53:
[...]

Solaredge doet toch ook 350/750 V tot de omvormer?
Alleen als hij aan staat en goed werkt. Als je aan het werk gaat, dan zet je de omvormer uit. Ook bij storingen schakelt Solaredge de DC-spanning zelf uit ("SafeDC" noemen ze dat).

Concreet betekent dat dat de optimizers maximaal 1 Volt aan DC op de string zetten als er geen, of geen goede communicatie met de omvormer is. Dan kun je veilig nameten of alle optimizers er zijn (16 optimizers = 16Volt DC etc) en het enige restje wat hogere DC-spanning is tussen paneel en optimizer, daar heb je maximaal de VOC van je paneel. Dat is - zelfs bij SF- altijd significant lager dan je bij een stringomvormer tegen kunt komen.

Alles bij elkaar, dus een stuk veiliger.

Als eindgebruiker misschien niet zo interessant, maar als installateur wel zo veilig. Net zoals het de eindgebruiker niet echt interesseert of een installateur met een steiger of een ladder komt. Een steiger is veiliger, maar ook duurder.
Kijken we alleen naar de centjes dan willen we natuurlijk geen installateurs meer die met zo'n onhandige steiger aan komen zetten, toch? Hmmm, volgens mij bevestig ik net dat alleen naar het financiële plaatje kijken zinloos is. O-)

• drielp
ocaj schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 16:36:
[...]

Alleen als hij aan staat en goed werkt. Als je aan het werk gaat, dan zet je de omvormer uit. Ook bij storingen schakelt Solaredge de DC-spanning zelf uit ("SafeDC" noemen ze dat).

Concreet betekent dat dat de optimizers maximaal 1 Volt aan DC op de string zetten als er geen, of geen goede communicatie met de omvormer is. Dan kun je veilig nameten of alle optimizers er zijn (16 optimizers = 16Volt DC etc) en het enige restje wat hogere DC-spanning is tussen paneel en optimizer, daar heb je maximaal de VOC van je paneel. Dat is - zelfs bij SF- altijd significant lager dan je bij een stringomvormer tegen kunt komen.

Alles bij elkaar, dus een stuk veiliger.

Als eindgebruiker misschien niet zo interessant, maar als installateur wel zo veilig. Net zoals het de eindgebruiker niet echt interesseert of een installateur met een steiger of een ladder komt. Een steiger is veiliger, maar ook duurder.
Kijken we alleen naar de centjes dan willen we natuurlijk geen installateurs meer die met zo'n onhandige steiger aan komen zetten, toch? Hmmm, volgens mij bevestig ik net dat alleen naar het financiële plaatje kijken zinloos is. O-)
Dus alleen veiliger voor de professionele installateur. Ook de zoektocht naar een defect paneel is een stuk makkelijker en daar betaalt de klant allemaal voor? Apart, je zou toch zeggen dat het andersom zou moeten moeten zijn :) .

Neemt niet weg dat SE een mooi systeem is, maar straks niet echt meer te tvt-en met de nieuwe plannen van Wiebes. En daar begon deze discussie mee.

• Jan Treur
Je bedoelt geen tvt in 7 jaar? Wat is er mis met in sommige gevallen terugverdienen in 10 jaar (bijvoorbeeld) van een installatie die 10-tallen jaren mee gaat? Je hoeft toch niet het onderste uit de kan te hebben en zoveel mogelijk geld verdienen aan de transitie?

[ Voor 24% gewijzigd door Jan Treur op 07-07-2018 18:01 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-11 13:07
drielp schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 17:55:
[...]

Dus alleen veiliger voor de professionele installateur. Ook de zoektocht naar een defect paneel is een stuk makkelijker en daar betaalt de klant allemaal voor? Apart, je zou toch zeggen dat het andersom zou moeten moeten zijn :) .

Neemt niet weg dat SE een mooi systeem is, maar straks niet echt meer te tvt-en met de nieuwe plannen van Wiebes. En daar begon deze discussie mee.
Waarom zou het niet veilig moeten zijn voor de installateur, profesioneel of doehetzelfer? Dat is wel de reden dat veiligheid vaak verplicht word omdat de klanten te beroerd zijn om te betalen voor veiligheid, zo van dat is toch mijn kind niet o.i.d. Of ach, die mensen in de derde wereld moeten niet zo zeuren in die kleding fabrieken, zo oud worden ze daar toch niet.

Totdat ik de plannen heb gezien geloof ik er geen zier van, vaak word er wat gelekt om te kijken hoe het valt zodat ze het nog kunnen bijschaven in positieve of negatieve zin.
Flagg schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 16:22:
[...]
Zonnepanelen en de systemen zijn er om met de laagste investering het hoogste rendement te krijgen. (Punt) Heeft niks met luxe of imago of comfort te maken. Dat bedrijven graag duurdere systemen verkopen dan strikt noodzakelijk is bekend en geef ze ongelijk. Enige nuttige meerprijs die ik nog zou kunnen verzinnen is dat mensen zwarte panelen bijvoorbeeld mooier vinden, verschil in rendement is dan ook niet heel schokkend geloof ik. Al vind ik persoonlijk de kleur al grote onzin maar okay uiterlijk is alles tegenwoordig.
Zonnepanelen zijn er voor een beter milieu, betere kwaliteits componenten zorgen dat je langer van je elektra kan genieten (condensatoren maken al snel veel verschil, maar ook printplaat/baan dikte, hoe net er word afgewerkt etc). Brandveiligheid van je systeem is ook iets waar je van kan wakker liggen. En als je een dure woning hebt zou ik er als koper ook over vallen als er een goedkope exoot aan de muur hangt. Als het alleen om het hoogste rendement, de minste slachtoffers per TWh of de laagste prijs ging dan was er alleen nog kern-energie.

Ik wil best ergens (Punt) achter mijn mening zetten, maar vind ik zo'n discussie dooddoener. Er zijn hier mensen met verschillende meningen, ideeën en kennis, dat maakt het een leuk forum.

[ Voor 39% gewijzigd door 01001000 op 07-07-2018 19:05 ]

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• drielp
Jan Treur schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 18:00:
Je bedoelt geen tvt in 7 jaar? Wat is er mis met in sommige gevallen terugverdienen in 10 jaar (bijvoorbeeld) van een installatie die 10-tallen jaren mee gaat? Je hoeft toch niet het onderste uit de kan te hebben en zoveel mogelijk geld verdienen aan de transitie?
Voorlopig, tenminste tot eind 2020, heeft het alleen maar geld gekost. Dan, moet er ook nog niks kapot gaan, is de tvt bereikt. Nog steeds geen enkele euro overgehouden. Mijn tvt was 11+ jaar bij aanschaf.

• Jan Treur
drielp schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:02:
Voorlopig, tenminste tot eind 2020, heeft het alleen maar geld gekost. Dan, moet er ook nog niks kapot gaan, is de tvt bereikt. Nog steeds geen enkele euro overgehouden. Mijn tvt was 11+ jaar bij aanschaf.
Die van mij was ook rond de 10 jaar. Dat is toch prima; een fijne manier om wat geld te parkeren, bij te dragen aan de transitie, en na verloop van tijd alles weer terug te hebben. Wat wil je nog meer? Er rijk van worden?

[ Voor 41% gewijzigd door Jan Treur op 07-07-2018 20:41 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Toen ik 2-3 jaar terug mijn installatie aan het voorbereiden was heb ik hier op dit forum geleerd dat je TVT niet uit kunt rekenen zonder glazen bol en dat het eigenlijk geen klap uitmaakt.
Het verdient zich eigenlijk altijd terug binnen de technische levensduur. Ik wilde een installatie waar ik zonder zorgen 25 jaar plezier van kan hebben en dan komt het terugverdienen echt niet op 1 of 2 jaar. Liever degelijk spul dan el-cheapo spul dat je na 10-15 jaar moet vervangen.
(de tweakers die elke paar jaar zelf het dak op klimmen om spullen te vervangen hebben natuurlijk een heel andere verwachting, zoveel mensen zoveel wensen...)

Ik lig er niet wakker van en geniet gewoon van mijn eigen elektriciteits-centrale.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ikzelf heb zou niet genieten van een tvt van rond de tien jaar.
Gewoon omdat de regering teveel variabelen veroorzaakt.
Daarom heb ik goed gekeken naar prijs kwaliteit, zodat ik rond de 3,5/4 jaar tvt zit.
Gelukkig kon ik de in mijn ogen dure installatie kosten besparen ivm platdak zodat ik de aanleg zelf kon doen.
Niet iedereen kan dat of wil dat.
En nu de regering toch weer een andere weg gaat volgen, raakt het mij in mijn gevoel niet zo dat ik er een jaartje langer over doe mbt tvt

En geniet ook met trots al twee maanden van mijn eigen energie centrale.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• No Hands
Flagg schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 16:22:
[...]

Je vergelijkt lifestyle producten met zonnepanelen, waar gaat het mis denk je?

Er is werkelijk niemand op deze aardkloot die een bepaald merk zonnepanelen gaat aanschaffen vanwege het extra comfort of het image van dit merk.

Vergelijking goedkope en dure vakantie gaat al helemaal mank natuurlijk, want zijn gewoon verschillende producten in beginsel alsof je een paneeltje om een telefoon op te laden vergelijkt met een compleet systeem op een stal.

Moeten we zonnepanelen alleen nog zien als zonnepanelen of wordt het langzaamaan iets wat gewoon bij ons hele leven hoort omdat we allemaal alles elektrisch moeten gaan doen, we betalen met zonnepanelen in 1 keer onze energienota voor een lange tijd, energietransitie is niet meer weg te denken. Dan wordt het ook lifestyle, electric lifestyle. En daarin heb je keuzes.

• stormfly
Ik denk dat de SolarEdge aanschaf enorm gaat toenemen in de zakelijk markt, alles transformeert langzaam naar "managed diensten" in de IT. Je ziet steeds meer techniek transformeren naar 1 view waaruit je alles beheert. Waarbij het voor de beheer partij ook gemakkelijker is een case te loggen, spares te claimen. De wat hogere aanschaf van de omgeving betaalt zich waarschijnlijk terug in lagere beheerskosten/contract, is mijn persoonlijke "gevoel" :9

Waarbij je proactief een belletje krijgt " we zien dat paneel 179 wat slecht produceert, daar willen we morgen even naar kijken, schikt dat?"

Hadden we u al verteld over onze nieuwe managed panelen wasservice, 1x per jaar alle panelen schoon verspreid over een maandbedrag?

Ze hebben bij ons op kantoor ook 5x een SolarEdge 27K geplaatst, hele dak vol met oost west, schat 250 panelen.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

No Hands schreef op zondag 8 juli 2018 @ 08:19:
[...]

Moeten we zonnepanelen alleen nog zien als zonnepanelen of wordt het langzaamaan iets wat gewoon bij ons hele leven hoort omdat we allemaal alles elektrisch moeten gaan doen, we betalen met zonnepanelen in 1 keer onze energienota voor een lange tijd, energietransitie is niet meer weg te denken. Dan wordt het ook lifestyle, electric lifestyle. En daarin heb je keuzes.
Tsja lastig. Voor mij is het een utility en ik wil dus max Wp/€, maar als de panelen vol in het zicht zouden liggen, zou ik dan weer geen blauwe poly's leggen, maar zou ik de keuze voor all-black maken (of helemaal niet leggen). Veiligheid kan ook een goed argument zijn voor bepaalde keuzes te maken.

Wat ik wel opmerk. Een grote groep mensen gaat initieel PV leggen met toch ook een financieel motief, maar als vervolgens blijkt dat de tvt tegen valt, blijkt het milieu opeens de driver te zijn en wordt PV als hobby gezien die geld mag kosten. Niets mis mee natuurlijk, maar sommigen houden zichzelf daar mee voor de gek. Mental accounting.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:46
Naar mijn mening waren in het verleden de energie prijzen voor velen de eerste motivatie om PV-panelen te installeren. Dan is de tvt natuurlijk belangrijk.
Gelukkig is er de laatste jaren/jaar een trend gekomen, waar velen zich bewust worden dat het milieu/directe omgeving i.c.m. je portemonnee baat heeft aan het investeren in eigen PV-panelen of andere energie besparende maatregelen.
Zelf vind ik het met name voor het milieu en omgeving het belangrijkste, maar het moet wel financieel betaalbaar blijven. Dus ja tvt is belangrijk, maar het hoeft niet zo snel mogelijk.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tvt is vaak bij aanschaf belangrijk, doel is maandlasten verlagen. Na een aantal jaar in het bezit zijn van pv word de tvt minder belangrijk en gaat het (voor tweakers dan) wat meer de hobby kant op, goed te zien in het opbrengst topic.
Ga je gas vervangen voor elektra is tvt wel weer een "dingetje" omdat het moet uitkomen tov gas wat ook de hele looptijd van de pv blijft en als gas duurder word wat waarschijnlijk het geval is komt dat weer eerder goed in de berekeningen.

Duur spul neerleggen en er vanuit gaan dat je er 25 jaar mee gaat doen lijkt me geen goed plan, een afschrijving van 10 jaar klinkt realistischer, panelen en omvormers verbeteren en als je er wat actief mee bezig bent ga je toch wisselen na verloop van tijd. Meerdere voorbeelden op het forum hier.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Andre1973
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik gebruik hier een Jumo temperatuurschakelaar, daar zit een gasgevuld spiraaltje aan de buitenkant, en een draaiknop, en gebruikt geen elektra voor de werking, en er kan ook bar weinig aan stuk. Die dingen zijn normaal rond de E90,00 maar ik heb m van een vrijmarkt. deze schakelt een 230 Fan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• borft
Wolly schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:30:
[...]

Als jij nu de stekker van de omvormer eruit trekt zijn je panelen niet geaard dus?

Ik had in het Electra topic begrepen dat er een aardblokje bij je omvormer moet hangen waarop de panelen, de aardepen en de omvormer op aangesloten moet worden. Vandaar dat ik het wel mooi vond dat jij een foto plaatste van een professioneel geplaatste installatie.

[afbeelding]
De omvormer is niet mer een stekker aangesloten. En de aarde zit met een schroef vast. Als je inderdaad de kabel lostmaakt is het niet meer geaard, maar dat is natuurlijk niet te voorkomen ;) (tenzij ik iets mis)

• gkoelewijn
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:28
Hi All,

ik heb even zitten kijken op de verschillende forums van tweakers over wat informatie wat betreft de juiste omvormer. Maar uiteraard is elke situatie uniek, en leek het me een beetje overdreven om een apart draadje te beginnen voor 1 vraagje....

over een maandje wil ik een installatie op mijn dak gooien (130gr OZO, helling zon 35gr) bestaande uit 12 panelen * 300WP (Sharp Mono NU-RC300 ). Totaal dus zon 3600wp. Nu is het voorstel om de Solax X1 Air (x1-3.0) te gaan gebruiken. Specs:
Nominaal vermogen: 3.000W, Max aanbevolen vermogen: 3.200W.

zou bovenstaande omvormer goed zijn voor de geschetste situatie? of zou de omvormer juist een slag zwaarder/lichter moeten zijn volgens jullie?

• migjes
gkoelewijn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:34:
Hi All,

ik heb even zitten kijken op de verschillende forums van tweakers over wat informatie wat betreft de juiste omvormer. Maar uiteraard is elke situatie uniek, en leek het me een beetje overdreven om een apart draadje te beginnen voor 1 vraagje....

over een maandje wil ik een installatie op mijn dak gooien (130gr OZO, helling zon 35gr) bestaande uit 12 panelen * 300WP (Sharp Mono NU-RC300 ). Totaal dus zon 3600wp. Nu is het voorstel om de Solax X1 Air (x1-3.0) te gaan gebruiken. Specs:

zou bovenstaande omvormer goed zijn voor de geschetste situatie? of zou de omvormer juist een slag zwaarder/lichter moeten zijn volgens jullie?
oke 12 sharp en solar x1 air.

de gegevens die er toe doen.
sharp = 31,2Vmpp en 39,4Voc.
solar X1 air (en niet de boost) heeft 1 mpp met Max. input DC voltage [V] van 600V

dus: 12x 39,4Voc = 472.8Voc
dus omvormer start en heeft nog genoeg ruimte om ook in de winter als de panelen koud zijn te kunnen werken, dus cool.

12x 31,2Vmpp = 374.4Vmpp.
de omvormer werkt het liefst met 350Vmpp, en 375 is er mooi in de buurt, dus cool.

12x300Wp = 3600Wp, maar dit boeit niet, ook een 3000W omvormer werkt daar gewoon mee.

meer persoonlijk, maar niet zo belangrijk voor jouw, mag je even naar kijken of je er iets mee kan:
sharp, het is mooi spul maar heb het eigenlijk nooit echt lekker geprijsd gevonden voor wat ze bieden.
net iets te duur eigenlijk voor wat het bied. die prijzen voor LG betalen vind ik dan weer een ander verhaal. ;)
solar X1 air , niks mis mee, maar ook niks speciaals, kun je gewoon vervangen voor goodwe/omnik/sma/power-one etc etc etc.... ;)
maar ik zou wel voor net die paar 10tjes toch de 3,3 of zelfs de 3,6 verzie(van ander merk) nemen.
gewoon om niet af te toppen. ;)
af toppen is gewoon weg niet leuk.

edit:
zoals @PClop hier onder ook zegt: ;)
lol, zal langzamer typen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@gkoelewijn
Om het even, persoonlijk zou ik voor maar 30 tientjes euro meer de 3.3 nemen ( echt noodzaak, nee )

migjes wat ben je weer snel. >:)

[ Voor 17% gewijzigd door PClop op 08-07-2018 17:37 ]

• Supertip
  • Niet online
Hi All,

Idd zoveel aftoppen is geen goed idee mi.
Ik heb een growat 3000 MTL-S en dacht Ohhhhh die kan tot bijna mijn maximale wp hebben
Jawel aan de DC zijde, maar hij gooit er aan de AC zijde nimmer meer als 3050 watt uit.
Niet dat het schokkend is, maar ik had dat niet verwacht.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Mijn SMA 2.5 raakt 73 graden Celcius op bovenkant koelblok en blijft gewoon maximaal 2552 Watt genereren. Geen enkele aftopping te zien door de temperatuur, gewoon max wat omvormer aankan.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• Noord27
Supertip schreef op zondag 8 juli 2018 @ 02:39:
Ikzelf heb zou niet genieten van een tvt van rond de tien jaar.
Gewoon omdat de regering teveel variabelen veroorzaakt.
Daarom heb ik goed gekeken naar prijs kwaliteit, zodat ik rond de 3,5/4 jaar tvt zit.
Gelukkig kon ik de in mijn ogen dure installatie kosten besparen ivm platdak zodat ik de aanleg zelf kon doen.
Niet iedereen kan dat of wil dat.
En nu de regering toch weer een andere weg gaat volgen, raakt het mij in mijn gevoel niet zo dat ik er een jaartje langer over doe mbt tvt

En geniet ook met trots al twee maanden van mijn eigen energie centrale.
Exact. 10 jaar en moeten kunnen vertrouwen op de overheid dat is inmiddels gebleken een utopie.

Hier de knoop door gehakt toen de financiële middelen er waren en er een TVT van 4 a 4.5 jaar uitkwam om all-electric te kiezen. Beetje kritische aankopen doen, eventueel 2e hands, scheelt bakken geld.

Wil je alles volledig uit kunnen lezen heb je gewoon een langere TVT. Maar ik neem genoegen met iets minder.

• TFHfony
  • Laatst online: 20:57

TFHfony

Professional Weirdo

Dit weer werkt aanstekelijk...
Ik ga toch eens kijken om er nog 2 panelen bij te leggen. Eens kijken of het lukt er 600Wp bij te leggen met een APS500i en het netjes onder de 1 euro per Wp te houden inclusief de BTW.
Mijn Wh/Wp ratio zal nog wel iets gaan dalen (meer schaduw), maar toch... 😎

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Supertip
  • Niet online
Tja zo heb ik nog een oost/west mogelijkheid op ons tuinhuisje van 6 panelen, maar hoe ik ook inkoop of reken het sluipt met 300+wp full black panelen en alles erbij richting de 1500€.
En dat voor nog geen 2000wp met een rendement van 75% was mijn vrouw er stellig in. NEE

• borft
Hi All,

Ik heb een compleet andere opstelling (namelijk NW/ZO), met 2 strings vn 6x320Wp, op een Solax X1 Boost 3.0 (die heeft dus wel 2 trackers). Ik zie nagenoeg geen aftoppen (maar dat komt dus ook door de opstelling en het weer de afgelopen 2 weken). Max output die ik tot nu toe gezien heb is 3063W (aan de AC kant). Aan de DC kant gaat er dan tegen de 3200W in (rendement is immers geen 100%). (zie ook https://pvoutput.org/list.jsp?userid=67689 voor min opbrengsten)

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Deze week een test gedaan om te kijken wat de schaduwmanagement functie van SMA (Globalpeak optitrac) in mijn situatie voor effect heeft.

Meerdere dagen erg zonnig weer zonder bewolking gehad. Mijn woning heeft een dakkapel en daardoor heb ik aan het begin en aan het eind van de dag schaduw op een deel van de panelen. Zie hier voor meer over de situatie: Zonnepanelen advies en offertes

Mede naar aanleiding van inzicht door onderstaand filmpje ben ik voor een SMA omvormer gegaan.
YouTube: SMA SunnyBoy 2000HF Global OptiTrac test

Nu wilde ik eens weten wat het verschil is tussen aan en uit van de schaduwmanagement functie.

De conclusie is simpel: na 2 dagen testen heb ik de functie weer aan gezet want het scheelt ongeveer 5% in mijn situatie. Nu weet ik dat er meer parameters zijn dan alleen bewolking, ook wind en temperatuur maar dit was grofweg vergelijkbaar.

Situatie met schaduwmanagement.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jHVwj8/met.png
https://pvoutput.org/intr...473&sid=56285&dt=20180701

Situatie zonder schaduwmanagement.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cpCnro/zonder.png
https://pvoutput.org/intr...473&sid=56285&dt=20180702

En de grafieken op elkaar geplot.
https://pvoutput.org/comp...5&df=20180701&dt=20180702

Aan het begin van de dag is te zien dat de schaduwmanagement functie (aan) ervoor zorgt dat de grafiek gelijkmatiger opbouwt vanaf 9:00u. Bij de functie uit is de grafiek minder gelijkmatig en opeens veel steiler rond 10:15 op 2 juli.

Leuk om dit te testen en vast te stellen dat het effect duidelijk zichtbaar is.

hmmz

• No Hands
drielp schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 17:55:
[...]

De klant betaald daarvoor omdat SE een compleet alles in 1 systeem biedt. Niet voor gemak voor de installateur maar juist met Wiebes zijn nieuwe regels, zoveel mogelijk atroom direct consumeren. De omvormer kan monitoren, accu's aansturen, boiler, wasmachines en andere apparatuur inschakelen als er stroomoverschot is, er is al een SE autolader, compleet compatible met de omvormers en het blijft maar ontwikkelen. Je hele smart home met 1 centraal apparaat.

Dat is waar we naartoe gaan en de gemiddelde consument gaat dat niet doen als een heel huis met allerlei toestanden aangestuurd moet worden of als ze raspberry's moeten programmeren etc. Dat is nu en ook straks het unique selling point van SE en alle mensen die het al hebben kunnen soepeltjes uit breiden.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Kan aan een mooi paneel komen voor niet al te veel geld.
Wil ik gebruiken om de HH accu van mijn camperbusje beetje op peil te houden.
Het betreft een Solarworld sunmodule plus SW290. Kan ik die zonder problemen aansluiten op een Steca PR3030?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DJ^
Zulke dagen zijn ideaal om dat te testen inderdaad... ;)

• borft
@DJ^ Interesting, ik heb een setup met ee nvergelijkbaar vermogen aan Wp, maar andere panelen, andere orientatie en andere omvormer.

Geinig om te zien hoe dat vergelijkt: https://pvoutput.org/comp...85&sid1=60163&dt=20180701

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:26:
@DJ^
Zulke dagen zijn ideaal om dat te testen inderdaad... ;)
Het is jammer dat je bij simpele omvormers de mpp niet aan en uit kunt zetten, anders zag je hetzelfde verschil.

1 PVoutput . Dongen NB

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

Supertip schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:15:
Tja zo heb ik nog een oost/west mogelijkheid op ons tuinhuisje van 6 panelen, maar hoe ik ook inkoop of reken het sluipt met 300+wp full black panelen en alles erbij richting de 1500€.
En dat voor nog geen 2000wp met een rendement van 75% was mijn vrouw er stellig in. NEE
Uhh een TvT an 5,2 jaar als je overal 0.19 euro voor krijgt ... no brainer.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• gkoelewijn
PClop schreef op zondag 8 juli 2018 @ 15:08:
@gkoelewijn
Om het even, persoonlijk zou ik voor maar 30 tientjes euro meer de 3.3 nemen ( echt noodzaak, nee )

migjes wat ben je weer snel. >:)
eens, we gaan voor de 3.3!
begrepen dat het trouwens om panelen van Trina gaat....

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:45

Wailing_Banshee

You're Next

Supertip schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:15:
Ik wil nog 14 panelen (ZO/NW, 7 per kant). Tweedehands inkopen zou kunnen, behalve dat wij niet zelf kunnen leggen. Dus dan moet je dat ook nog zien te regelen. En dan hopen dat het kan op onze oude omvormer (qua wattage klopt het, maar die twee richtingen, gaat hij daar wel goed mee om?). En dan loopt die prijs ook behoorlijk op...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:47:
[...]

Het is jammer dat je bij simpele omvormers de mpp niet aan en uit kunt zetten, anders zag je hetzelfde verschil.
Bij de buren staat de mpp van de hohosola ook aan.
Toch is er wel "iets" minder produktie op 17.05 uur..
Dus optitrac = chinese mpp ?
Waarom heb ik dan een dure duitser gekocht :P

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2018 09:03 ]

• migjes
gkoelewijn schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:51:
[...]
eens, we gaan voor de 3.3!
begrepen dat het trouwens om panelen van Trina gaat....
trina zit wat normaler in de markt als je naar prijs kijkt.
(heb even geen precieze prijzen van trina, maar vergelijkbaar merk (fabriek staat er naast) geeft mij een prijs van +/-0,42€/Wp ex BTW ex ex ex, puur paneel. om een grof idee te hebben van de kosten.)

als je naar een ander merk als Solax, dan kan het best zijn dat je een 3,6 voor de prijs vind van de Solax 3.0 ;)
(is ook nog steeds gewoon op een 16A groep, dus even duur laten aanleggen.)
dat is nog iets leuker als 3,6kWp op een 3,3W omvormer. ;)
moeten is niet nodig, het is maar net hoever je wil gaan.

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:00:
[...]

Bij de buren staat de mpp van de hohosola ook aan.
Toch is er wel "iets" minder produktie op 17.05 uur..
Dus optitrac = chinese mpp ?
Waarom heb ik dan een dure duitser gekocht :P
Buurman heeft zes panelen op een string zeker?

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Buurvrouw heeft 5 panelen (54 Vmpp) onder de dakkapel die in de schaduw komen op 17.05 uur
En 4 panelen op de dakkapel die schaduwloos blijven.
https://www.mupload.nl/img/zy4eebvo.jpg

Ik heb op 17.05 schaduw van de schoorsteen boven op mijn eigen dak.
Die bakstenen hebben bij mij ook geen nut meer....maar de buren gebruiken ze nog.
Jammer, dan kon er 1 paneeltje bij nog.

Als er "iemand" wat optimizers wil schenken, wil ik ze wel monteren bij de buuf... ;)
Schenken, want de kosten wegen niet op, tegen de opbrengst ervan... :>

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2018 09:23 ]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:16:
@reneeke1970
Buurvrouw heeft 5 panelen (54 Vmpp) onder de dakkapel die in de schaduw komen op 17.05 uur
En 4 panelen op de dakkapel die schaduwloos blijven.
https://www.mupload.nl/img/zy4eebvo.jpg

Ik heb op 17.05 schaduw van de schoorsteen boven op mijn eigen dak.
Die bakstenen hebben bij mij ook geen nut meer....maar de buren gebruiken ze nog.
Jammer, dan kon er 1 paneeltje bij nog.

Als er "iemand" wat optimizers wil schenken, wil ik ze wel monteren bij de buuf... ;)
Schenken, want de kosten wegen niet op, tegen de opbrengst ervan... :>
Dat is een feit, mijn panelen liggen achter een gebouw en ik heb drie procent winst door de optimises

Als er bij de buurman dus eentje in schaduw blijft komt ie dus aardig aan de ondergrens van de mpp.
Verkeerde combi panelen en omvormer dus, want negen in string is voltage te hoog

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 09-07-2018 09:53 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• gkoelewijn
migjes schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:10:
[...]

trina zit wat normaler in de markt als je naar prijs kijkt.
(heb even geen precieze prijzen van trina, maar vergelijkbaar merk (fabriek staat er naast) geeft mij een prijs van +/-0,42€/Wp ex BTW ex ex ex, puur paneel. om een grof idee te hebben van de kosten.)

als je naar een ander merk als Solax, dan kan het best zijn dat je een 3,6 voor de prijs vind van de Solax 3.0 ;)
(is ook nog steeds gewoon op een 16A groep, dus even duur laten aanleggen.)
dat is nog iets leuker als 3,6kWp op een 3,3W omvormer. ;)
moeten is niet nodig, het is maar net hoever je wil gaan.
De Trina zit idd zo rond de 43ct/Wp (ex btw).
Wbt de omvormer, op de Solax kan ik een redelijk mooie prijs krijgen, vandaar dat die op het lijstje staat ;)
Verwacht dat 'ie +/-380eu moet gaan kosten

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Trendforce: mogelijk wereldwijde prijzenoorlog tot tweede kwartaal 2019 door overaanbod zonnepanelen.

https://solarmagazine.nl/...r-overaanbod-zonnepanelen

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• migjes
gkoelewijn schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:47:
[...]

De Trina zit idd zo rond de 43ct/Wp (ex btw).
Wbt de omvormer, op de Solax kan ik een redelijk mooie prijs krijgen, vandaar dat die op het lijstje staat ;)
Verwacht dat 'ie +/-380eu moet gaan kosten
dat is een net prijsje. ;)

je zou ook nog kunnen kijken naar omvormers met 2x een mpp (die kun je gewoon als 1 grote mpp gebruiken, doe je ze in tandum)
maar lastig voor dat soort prijzen te vinden, maar wie zoekt die vind. ;)

(het is ook vaak niet onverstandig, om gewoon een 4kW of 5kW omvormer te scoren, dan met 2x een mpp.
kun je later zelfs je noord dak volg gooien of nog betere plek. ;) )

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
5 op mppt1: 270 Vmpp (onder dakkapel)
4 op mppt2: 216 Vmpp (schaduwvrij)
Hosola bright 2500: mppt bereik 145 - 500 V

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2018 09:59 ]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:57:
@reneeke1970
5 op mppt1: 270 Vmpp
4 op mppt2: 216 Vmpp
Hosola bright 2500: mppt bereik 145 - 500 V
Lees het voltage eens een keer uit met dit warme weer, denk dat het je verrast hoe laag.
En de mpp moet behoorlijk laag gaan zitten om het vijfde paneel uit te schakelen, zo laag kan hij niet komen

Mijn omnik geeft bijna net zon mooi beeld als bij jou. Maar hij haalt wel een string van 22 panelen, onderuit van 600 naar 275 volt om goed te blijven functioneren. Ik heb hem wel eens overdag uitgezet en na het opstarten is het heel mooi om te zien hoe de mpp zijn werk doet.
Maar mijn mpp gaat tot 250 volt, dus conclusie is dat als de string maar 20 panelen had geweest dan valt hij buiten werk gebied en is het over en uit.
Voor schaduw beheer dus altijd aan de max voltage gaan zitten!

[ Voor 52% gewijzigd door reneeke1970 op 09-07-2018 10:11 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:57:
[...]
(het is ook vaak niet onverstandig, om gewoon een 4kW of 5kW omvormer te scoren, dan met 2x een mpp.
kun je later zelfs je noord dak volg gooien of nog betere plek. ;) )
Hm, dat zou nog wel eens kunnen werken voor ons platte dak.... Mijn huidige omvormer heeft 2 MPPs, zou ik dan een stuk of 6 panelen (dak is niet breed genoeg voor 2 naast elkaar) op het platte dak kunnen leggen en die op mijn huidige omvormer kunnen aansluiten? Nu 6kWp op een 6kW omvormer, dus er is best nog wel wat ruimte. Het liefst zou ik ze dan ZO/NW neerleggen, maar geen idee of dat dan zou werken...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:23:
[...]

Hm, dat zou nog wel eens kunnen werken voor ons platte dak.... Mijn huidige omvormer heeft 2 MPPs, zou ik dan een stuk of 6 panelen (dak is niet breed genoeg voor 2 naast elkaar) op het platte dak kunnen leggen en die op mijn huidige omvormer kunnen aansluiten? Nu 6kWp op een 6kW omvormer, dus er is best nog wel wat ruimte. Het liefst zou ik ze dan ZO/NW neerleggen, maar geen idee of dat dan zou werken...
In jou geval niet, je zou inderdaad de stringen van zeven parallel kunnen zetten met die van je huidige zes, echter staat je omvormer nu al vermogen weg te gooien omdat hij(mpp) aftopt op 16 ampère. Dus dan had je een omvormer moeten hebben die een hoger amperage aan kan.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:30:
[...]

In jou geval niet, je zou inderdaad de stringen van zeven parallel kunnen zetten met die van je huidige zes, echter staat je omvormer nu al vermogen weg te gooien omdat hij(mpp) aftopt op 16 ampère. Dus dan had je een omvormer moeten hebben die een hoger amperage aan kan.
Ik heb geen stringen van 7?

En als ik dit laat doen, dan zouden natuurlijk van alle panelen opnieuw bekeken moeten worden hoe ze het best aangesloten kunnen worden (omvormer heeft 3 stringen en 2 MPP's en ik heb te weinig verstand om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen).

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:59:
[...]
Voor schaduw beheer dus altijd aan de max voltage gaan zitten!
Binnenkort te zien in dit theater.
14 pana hit kuro 325

14x 57,6 = 806,4 Vmpp
14x 69,6 = 974,4 Voc

of
2x 7x 57,6 =403,2 Vmpp
2x 7x 69,6 = 487,2 Voc

3-fase SMA:
580 Vmpp
max 1000 Voc

Dus jij zegt: blaas hem maar op? >:)

(edit: ik ga beide proberen en kijken wat het verschil is en hopen dat de zon eind juli ook nog schijnt)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2018 10:58 ]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:53:
[...]

Binnenkort te zien in dit theater.
14 pana hit kuro 325

14x 57,6 = 806,4 Vmpp
14x 69,6 = 974,4 Voc

of
2x 7x 57,6 =403,2 Vmpp
2x 7x 69,6 = 487,2 Voc

3-fase SMA:
580 Vmpp
max 1000 Voc

Dus jij zegt: blaas hem maar op? >:)

(edit: ik ga beide proberen en kijken wat het verschil is)
Ik zou beide testen voor beste rendement, met nog warm weer gaat dit prima

1 PVoutput . Dongen NB

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 20:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het lijkt er op dat de Phono Solar 340Wp panelen er niet gaan komen vanwege een patentenstrijd (SunPower / BenQ verhaal?).

Terug naar de tekentafel ;) Installateur komt met nieuwe offerte.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-07-2018 11:03 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Gasschuif schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:52:
Trendforce: mogelijk wereldwijde prijzenoorlog tot tweede kwartaal 2019 door overaanbod zonnepanelen.

https://solarmagazine.nl/...r-overaanbod-zonnepanelen
Ik voel een nieuwe upgrade aan komen, 240 > 335, de eerste 6 van de 21 ( 335 ) liggen er al va maart dit jaar.
Zat hier op te wachten. 8)

Hobby zal ik maar zeggen, geen economische beslissing. >:)

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:38:
[...]

Ik heb geen stringen van 7?

En als ik dit laat doen, dan zouden natuurlijk van alle panelen opnieuw bekeken moeten worden hoe ze het best aangesloten kunnen worden (omvormer heeft 3 stringen en 2 MPP's en ik heb te weinig verstand om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen).
Nee jij hebt string van 2×6 op je omvormer en je zei dat er op je schuur max 2×7 oost west bij kon.
Normaal kan dat parallel aangesloten worden, vermogen is geen probleem voor je omvormer, maar wel het te hoge ampère. Je mpp geeft nu al de max van 16 ampère aan terwijl je panelen 2×9 ampère leveren. Dus de bovenste 2 ampère gooi je al weg. En dat is dus 2×160 volt is 320 watt.
Op je mpp met tien panelen kan er wel eentje parallel bij maar dan moet je tien panelen op je plat dak kwijt die in dezelfde richting kijken. Maar dat past niet toch?

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:04:
[...]

Nee jij hebt string van 2×6 op je omvormer en je zei dat er op je schuur max 2×7 oost west bij kon.
Normaal kan dat parallel aangesloten worden, vermogen is geen probleem voor je omvormer, maar wel het te hoge ampère. Je mpp geeft nu al de max van 16 ampère aan terwijl je panelen 2×9 ampère leveren. Dus de bovenste 2 ampère gooi je al weg. En dat is dus 2×160 volt is 320 watt.
Op je mpp met tien panelen kan er wel eentje parallel bij maar dan moet je tien panelen op je plat dak kwijt die in dezelfde richting kijken. Maar dat past niet toch?
Schuur zou op een andere omvormer komen (de oude omvormer), die zitten hier dus helemaal los van. Daar hebben we alleen maar wat werk om dat geheel op de meterkast aan te sluiten.

Nee, het gaat mij alleen om een stuk of 6 panelen op het platte dak, met in ieder geval een plattere ligging dan het dak, en mogelijk ook 90 graden gedraaid en dus een ZO/NW opstelling. Dan zouden we dus 12x 265W + 10x 295W op één dakvlak en 6x ?W op een ander dakvlak hebben, op die 6kW omvormer.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

PClop schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:03:
[...]

Ik voel een nieuwe upgrade aan komen, 240 > 335, de eerste 6 van de 21 ( 335 ) liggen er al va maart dit jaar.
Zat hier op te wachten. 8)

Hobby zal ik maar zeggen, geen economische beslissing. >:)
Doe het dan gelijk goed :)

Fietste gisteren hier even door een nieuwbouwwijk in het dorp (Berkel en Rodenrijs/Bergschenhoek) Parkzoom 3

Ramen in de maat van de panelen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kKYlDaXh.jpg

En gelijk het hele dak vol, niet meer dat hokjesdenken...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oPSFbXgh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pJDXzr9h.jpg

En pak de schuur ook gelijk mee.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0BdTY9Dh.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 09-07-2018 11:41 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:10:
[...]

Schuur zou op een andere omvormer komen (de oude omvormer), die zitten hier dus helemaal los van. Daar hebben we alleen maar wat werk om dat geheel op de meterkast aan te sluiten.

Nee, het gaat mij alleen om een stuk of 6 panelen op het platte dak, met in ieder geval een plattere ligging dan het dak, en mogelijk ook 90 graden gedraaid en dus een ZO/NW opstelling. Dan zouden we dus 12x 265W + 10x 295W op één dakvlak en 6x ?W op een ander dakvlak hebben, op die 6kW omvormer.
Ja dat weet ik, jij vraagt of je zes panelen elders kunt leggen en bij aansluiten op je huidige omvormer.
Je huidige twaalf panelen zijn aangesloten als 2×6 en daar nog 6 extra bij word dus 3×6 op één mpp,en precies daar is mijn antwoord voor bedoelt. Je vraagt het aan @migjes maar die weet niks van jou huidige opstelling. Misschien geeft hij jou een uitgebreider antwoord en ga je het dan snappen.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y