Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Inmiddels hebben we besloten ook te gaan voor zonnepanelen. De reden dat we hier nog niet voor gekozen hadden heeft te maken met de cosmetische kant. We hebben een lastig dak met een dakkappel en twee rakramen. We willen een rustige opstelling met grote vierkante vlakken. Ons huidig verbruik is 2500kwh.
Het algemene PV topic heb ik deels doorgenomen en het is duidelijk dat er veel kennis en kunde op het forum aanwezig is. Deze zou ik daarom ook graag willen inzetten voor een zo optimaal resultaat.

Situatie
Hieronder foto van google maps, onder is zuid. Zoals te zien is ligt de woning aan de straatkant op ZZW.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fePugR/maps.jpg

Hieronder het zonadviesrapport. Op basis hiervan heb ik twijfels of panelen op de garage (rechts) verstandig zijn gezien de snelle schaduwval in de middag (schaduw van woning) en een boom van de buren die ’s ochtends schaduw oplevert.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/e3kpFm/zonadvies.jpg

Hieronder de voorgevel die op het zuiden ligt. Hier is ook al wat schaduw te zien. De foto is genomen rond 1230u. De bomen die deze schaduw veroorzaken staan op mijn eigen perceel en zou ik dus zelf wat aan kunnen doen. Aan de andere kant van de straat staan echter ook hoge bomen en die zullen vanaf oktober tot april ook schaduw veroorzaken.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cFZGvm/woning.jpg

Hieronder de garage die ook op het zuiden ligt. Deze ligt wat naar achteren tov de rest van de woning. Hierdoor zullen we snel schaduwval in de middag hebben en daarnaast staat er dus ook een boom van de buren die ’s ochtends schaduw oplevert.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iUBwvm/garage.jpg

Maten en legplan
Hieronder de exacte maten met schaal 1:50 van de woning en twee voorbeeld legplannen. (klikken voor meer detail, elk hokje is 50cm) Uiteraard zullen we uiteindelijk dezelfde opstelling links en rechts kiezen. De linker- en rechterkant van de dakkapel zijn exact even groot. Het enige verschil is dat aan de rechterkant linksbovenin twee pijpjes aanwezig zijn. De garage is qua afmeting vergelijkbaar met de rechterhelft van de woning tot aan het dakraam.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jo11T6/legplan2.jpg

Zoals gezegd willen we een rustige opstelling met grote vlakken. Anders zal de interne welstandscommissie niet akkoord gaan.
Onderstaand een andere optie. Het linkerdeel is bijvoorbeeld al niet acceptabel door het verspringen, dit kan echter niet anders als je 6 panelen wilt. Het rechterdeel is hetzelfde als hierboven.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bKnKFm/legplan1.jpg

Offertes
Afgelopen week is één bedrijf langs geweest. Zij keken met name naar het huidige verbruik om te bepalen hoeveel wp er nodig was. Vanwege de schaduwval en cosmetische kant adviseerden zij Solar Frontier of de LG, beide met optimizers. Hieronder de beide opties.

Optie 1 Solar Frontier 2800WP
16x solar frontier 175Wp full black
Omvormer SolarEdge 3000 HD-Wave
Montagemateriaal, bekabeling solarkabel 4 mm
Optimizers 8x SolarEdge optimizer P405 met splitter, zonnepanelen per 2 uitleesbaar
Aanleggen extra stroomgroep en omvormer aansluiten
Installeren en in werking stellen van de zonnestroomset
BTW teruggave verzorging
kosten € 4.374,56 (ex btw)
wattpiek 2.800
prijs p wp € 1,56

Optie 2 LG Neon 2 Black 3200WP
10x LG Solar LG32ON1K-AS 320Wp full black
Omvormer SolarEdge 3000 HD-Wave
Montagemateriaal, bekabeling solarkabel 4 mm
Optimizers 10x SolarEdge optimizer P350
Aanleggen extra stroomgroep en omvormer aansluiten
Installeren en in werking stellen van de zonnestroomset
BTW teruggave verzorging
Kosten € 5.034,58 (ex btw)
wattpiek 3.200
prijs p wp € 1,57

Graag zou ik van jullie allereerst adviezen willen voor het legplan en andere tips. Mocht er meer informatie nodig zijn dan zal ik deze natuurlijk geven. Komende week komt een ander bedrijf en ik hoop met de extra adviezen hier meer uit te halen met het uiteindelijke doel om de meest optimale oplossing te kiezen.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

hmmz

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:37
Hou je er rekening mee dat die LG panelen een stuk groter zijn dan de standaard maten ? En volgensmij gebruik je in je legplan nu een standaard maat paneel om uit te rekenen.

Solar edge ondersteunt zover ik weet geen SF panelen dus zoek dat goed uit icm garantie!.

Al eens naar panasonic hit panelen gekeken ? Daar kun je verschillenden maten panelen combineren en leveren veel Wp per m2.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Die LG's zijn gewoon 165 x100 ommenabij. SE ondersteunt geen 175Wp SF maar de 165 nog wel hoor :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jan-man
Hmmm ben ik in de war met andere panelen dan.

Heb even opgezocht 168x101+- ietsje groter dus.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
code:
1
2
3
  XX  /\  XX
XXXX /  \ XXXX
XXXX/    \XXXX

Er passen zo te zien wel 20 SF panelen op. Niet helemaal in een blok maar volgen mij best wel mooi in lijn met de vorm van je dak.

• DJ^
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:42:
Die LG's zijn gewoon 165 x100 ommenabij. SE ondersteunt geen 175Wp SF maar de 165 nog wel hoor :)
De 175 worden wel icm SE aangeboden, zie optie1. Waar kan ik de informatie vinden dat SE met 165 wel werkt en met 175 niet?
TWyk schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:04:
code:
1
2
3
  XX  /\  XX
XXXX /  \ XXXX
XXXX/    \XXXX

Er passen zo te zien wel 20 SF panelen op. Niet helemaal in een blok maar volgen mij best wel mooi in lijn met de vorm van je dak.
Dat valt tegen helaas. Op de foto lijkt het dak groter dan in werkelijkheid. Zie legplan voorbeelden met de exacte maten. Er passen net 2SF's in landscape naast elkaar en dan net 4 stuks in de hoogte.

Het bedrijf waar ik mee gesproken had bood alleen standaard maten en SF's aan. Geen grote maten. Dat leek mij namelijk ook mooi passen in landscape.

hmmz

• No Hands
DJ^ schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:28:
[...]

De 175 worden wel icm SE aangeboden, zie optie1. Waar kan ik de informatie vinden dat SE met 165 wel werkt en met 175 niet?

[...]

SE heeft aangegeven de 175Wp SF panelen niet meer te ondersteunen en geen garantie op de optimizer te bieden als die wel worden aangesloten. Over de 165Wp hebben ze niets gezegd.

• DJ^
  • Niet online
Bijzonder dat ze me dat aanbieden. Nergens op Internet zie je inderdaad de combi SE met SF175. Nu blijkt al de toegevoegde waarde van dit topic! :)

Wat zijn wel mogelijke geschikte omvormers en optimizers icm SF175, of worden deze panelen sowieso afraden?
Ik ga er vanuit dat ik optimizers nodig heb ivm vele schaduw, dat is juist?

hmmz

• No Hands
Sf heeft niet eens echt optimizers nodig vanowege de korte strings en dunne film kan goed overweg met schaduw.
Ik weet niets van andere soorten optimizers. tigo ofzo?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
@DJ^ voor SF heb je volgens mij weinig aan optimizers. Heel veel extra kosten voor heel weinig winst.

Zelf heb ik s'ochtends schaduw van een schoorsteen. Niet eens SF, maar de mindere opbrengst valt enorm mee. Er was bij mijn berekend dat is 25% minder opbrengst zou hebben. Toch geen optimizers genomen en tot nu toe haal ik het vooraf berekende verbruik MET optimizers nog altijd.

Maar de SF expert hier is @AUijtdehaag dus die kan je vast meer info geven als die dit leest.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat SE en SF-175 niet mag worden toegepast vind je hier.

En als je het wel wilt toepassen moet je maximaal SF-170S dus nemen.

Maar ik zou (persoonlijk) geen SE nemen. Het geld wat je uitspaart aan optimizers leg je, je garage dak ook mee vol. (niet helemaal, maar leg het gewoon vol met SF)
Dat brengt meer op, dan de optimizers goed kunnen maken met minder panelen.

Alle SF in landscape, dan heb je het minst last van schaduw van de dakkapel.
Dus dan blijft de vraag hoeveel panelen passen er in landscape...
(voor de stringverdeling, kleiner is beter tegen de schaduw, mag stringen van 3, 4 of 5 panelen)
Passen er 20 op je huisdak?

Dan zou ik 4 stringen van 5 maken op een (desnoods 2e hands) SMA xxxx TL-21.
De TL-21 gaat tot 750 Voc, dus dat mag.
En hoeveel passen er op je garage?

Heb je 1 of 3-fase in huis?

Edit: ik heb 15x SF op noord liggen, op 35 graden helling. Daar waar de zon nooit schijnt :P
Doet toch nog 55% op jaarbasis

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2017 08:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DJ^
  • Niet online
Bedankt voor jullie antwoorden en het triggeren van de juiste experts ;)

Ik heb 1-fase in huis. Helling bij mijn woning is grofweg 50graden.
Op de woning en garage kan ik makkelijk en mooi 3maal SF's in landscape 2 horizontaal en 4 verticaal kwijt. Dit ziet er ook mooi uit naar mijn idee. Eventueel zou ik meer kwijt kunnen maar dan wordt het een rommeltje.

Hieronder een plaatje van gisteren van schaduw op 1515u (zomertijd):t
Woning:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/f83886/schaduw_woning.jpg
Garage:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/f67PgR/schaduw_garage.jpg

En hier van gisteren om 1640u (zomertijd):
Woning:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bOqiam/schaduw_woning_1640.jpg
Garage:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/h01BT6/schaduw_garage_1640.jpg

Jullie zeggen dat optimizers gezien de kosten en meerwaarde niet verstandig is omdat SF hier zelf al redelijk goed mee overweg kan. Gezien bovenstaande foto's klopt dat beeldnog steeds?

Als ik ga voor 3maal 8 SF's. Hoe zou dit het beste moeten worden aangesloten en welke omvormer is hierbij een goed idee. En vooral ook het waarom. Tweedehands omvormer is een optie gezien terugverdientijd maar wil geen onnodig gedoe en garantie van een bedrijf vind ik wel prettig.
Deze twee punten snap ik nog onvoldoende dus wil ook vooral het waarom begrijpen.

Wederom bedankt voor jullie hulp! :)

[ Voor 47% gewijzigd door DJ^ op 29-10-2017 10:07 ]

hmmz

• AUijtdehaag
  • Niet online
@thefox154 Heeft ook last van bomen en zijn dak vol SF.
thefox154 in "Welke oplossing zonnepanelen"
Misschien kan hij er iets over zeggen?

• DJ^
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:05:
@thefox154 Heeft ook last van bomen en zijn dak vol SF.
thefox154 in "Welke oplossing zonnepanelen"
Misschien kan hij er iets over zeggen?
Bedankt voor de tip. Ben wel benieuwd naar de input van @thefox154. Het topic heb ik gelezen en de uiteindelijk keuze voor SF's maar de ervaringen icm schaduw ben ik erg naar benieuwd.

3maal 8 SF's ziet er wel erg mooi uit. Zie onder een klad tekening met de panelen op woning en garage. De interne welstandscommissie vind dit wel acceptabel. Qua schaduw lijkt dit ook wel mee te vallen.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gRJYQm/woning_met_panelen.jpg

Daarnaast ben ik benieuwd wat de keuze van 3maal 8 SF's (bij voorkeur 175 maar eventueel 165) betekent voor de mogelijke keuzes voor een omvormer. Bij sun-solar heb ik deze vraag ook gesteld, zou ook graag van jullie tips willen horen.

hmmz

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DJ^
Dat kan op iedere willekeurige stringomvormer.
4 panelen is namelijk 350 Vmpp. Dat willen ze allemaal wel hebben. ;-)
Aan schaduwmanagement op omvormer nivo heb je niet veel, vanwege parallele strings.
Dus een hosola of goodwe is prima. (maar ik ben SMA fan)

Maar op de garage past misschien nog wel een rijtje van 4? Iedere string van 4 is zijn eigen fabriekje.
Als er daar 12 liggen kan je nog eventueel kiezen voor 4 stringen van 3. (maar dan is belangrijk de maximale vermogen op de ingangen van een stringomvormer. Sma is daar niet beperkt in, een chinees wel bijv)

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2017 14:42 ]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-11 08:39
Ik vind het een hele lastige om al iets nuttigs over mijn situatie te zeggen.
Ze zijn 19 augustus zeg maar live gegaan en hebben in augustus 185,8kwh opgebracht.
Sindsdien presteren ze steeds wat minder, maar ja gezien de tijd van het jaar logisch.

De ochtend mis ik sowieso omdat mijn woning voor de panelen staat. Vanaf een uur of 12 krijg ik er pas zon op. Ik heb op het moment met de lage stand van de zon slechts een uurtje of 2 middag zon erop. Bij een hogere stand van de zon heb ik op een paar kleine schauw momenten verder wel de hele middag zon.
Op dit moment veel bomen en zelfs momenten dat alles in de schaduw ligt. Ze pruttelen dan wel rustig door met tussen de 200 en 600w.

Op een dag als gister leveren die paar uurtjes 7,6kwh op. Dit is met 36 panelen SF160 van een jaar of 5 oud schat ik. Is dit goed? Eerlijk geen idee :+ Het valt me niet tegen in ieder geval.
Maar nogmaals of het goed is, geen idee. Op dit moment heb ik er zelf geen slecht gevoel bij en zou ik ze weer neer leggen.

Voordeel is dat ik € 0,51 per wp betaald heb, dus ik zelfs met een minimale opbrengst een redelijk terugverdientijd heb en ik de 'gok' gelijk aandurfde.

• DJ^
  • Niet online
@thefox154 en @AUijtdehaag Bedankt voor de informatie.

Gisteren heb ik twee bedrijven over de vloer gehad. Prijzen volgen nog.
Met één ook door de straat gelopen voor bespreken aanblik van gewone zwarte, LG neon 2 black en SF's. De laatste twee zien er wel erg mooi uit. Bij SF's maakt het ook verschil of ze in landscape of in portrait zijn gelegd, in portrait vind ik het persoonlijk veel mooier.

Daarmee kom ik op de volgende legpatronen:
  • SF's in portrait 3 bij 3, aan beide kanten dakkappel. Met 175wp per paneel kom ik dan uit op 3150wp totaal, qua huidig stroomverbruik van 2500kwh is dat voldoende
  • LG's of gewone zwarte panelen in portrait 3 horizontaal bij 2 verticaal, aan beide kanten van dakkappel.
  • LG's of gewone zwarte panelen in landscape 2 horizontaal bij 3 verticaal, aan beide kanten van dakkappel.
Onderste twee opties afhankelijk van wp per paneel maar waarschijnlijk net zoveel of meer dan de SF's. Voordeel van deze patronen is dat ik de garage nog vrij houdt voor toekomstige uitbreiding voor zonnepaneel of zonneboiler.

SF's zien er mooier uit dan LG en schat in dat het qua prijs ook beter is. Bij één offerte die ik al had ontvangen is het 1,34 euro/wp voor de SF's (zonder SE, met Trannergy omvormer) versus 1,57 euro/wp voor de LG's (met SE omvormer).

Afmetingen van de SF's zijn volgens de brochure: Dimensions (L x W x H) 1,257 x 977 x 35 mm
Als ik 3 bij 3 leg, kan ik dan deze maten maal 3 doen of moet ik rekening houden met een opening tussen de panelen. Ik wil namelijk een houten frame maken en die op het dak leggen om zeker te weten dat het fatsoenlijk lijkt en past.

Zijn er adviezen mbt string aansluitingen, omvormers of andere zaken als ik hiervoor ga?

hmmz

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DJ^
Het voordeel ligt bij de SF'jes.
Daar heb je meerdere strings.
Bij de LG's moet je al gaan denken aan optimizers of SE, omdat alles in 1 string komt te liggen.
Optitrac kan wel schaduw compenseren, maar dat zou dan gedurende de hele dag zijn met de LG's

Vandaar is SF in het voordeel qua prijs. (als je er vanuit gaat dat LG's optimizers of SE nodig heeft)
SF kan ook gewoon op een goedkope stringomvormer zonder enig schaduwmanagement. (want dat werkt niet met parallele strings.

Het is allemaal een afweging die je zelf moet maken...
(maar leg toch heel je dak vol, ondanks lager verbruik... fijner in de maanden met minder opbrengst en direkt verbruik, als salderen verdwijnt)

Persoonlijke noot: qua omvormer zou ik nu al kijken naar een hybride
https://ecotarius.com/124-hybrid
Maar daar is nog weinig over te zeggen, wat er volgend jaar op de markt gaat komen van andere fabrikanten.
Dus een goedkope chinees kan nu ook nog (voor de time being)

Voor de maat, tel je 2x 5 cm op voor de rail op het eind. En vaak 8 mm als tussenmaat tussen de panelen.
Ervanuitgaand dat je de rails monteert op de korte kant van het paneel.
Dus rails verticaal bij landscape kom je uit op 10 cm + 16 mm + 3x 977 bij 3 panelen

EDIT:
@DJ^
In portrait leggen van de SF is niet zo handig ivm de schaduw van de dakkapel.
Landscape is daar beter geschikt voor.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Zorg er dan voor dat je verticale strings laat maken, als je 3x3 in portrait laat doen.

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2017 12:35 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De foto's met de schaduw lijken aardig op wat wij hebben met de schaduw. en we hebben na onderzoek "dus" voor dit systeem gekozen in 2015, wattpiek max 3850.
Met deze opzet kwamen we 2 jaar geleden
15 stuk NSP Solar polykristallijn 255Wp
1 stuk SolarEdge 4000 omvormer
15 stuk P300 optimizers (25 jaar garantie)
Er was een gratis PV*SOL. schaduw simulatie gedaan waarbij de NSP's beter eruit kwamen dan de SF.
Je zou dan dus meer SF moeten leggen om hetzelfde vermogen te krijgen. Daar was geen ruimte voor.
Voorspeld was een opbrengst van ~3200 kWh per jaar en dat halen we ook echt, niet meer maar ook niet minder.
Kosten in 2015 waren totaal 5850 euro incl BTW dus 1.53 euro/wattpiek

Edit: het beste paneel heeft tot nu toe 672 kWh opgeleverd en het paneel met de meeste schaduw doet ~35% minder, dus 443 kWh. De optimizers lijken prima hun werk te doen om per paneel het max eruit te halen.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 04-11-2017 10:45 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@route99
Mijn indruk is dat wanneer je hetzelfde oppervlak weglegt aan mono, dat je minimaal een 280 Wp paneel moet hebben om sf te evenaren. SF levert ook een hogere kWh dan mono. (piekt harder)
Jij hebt 255 Wp.

Je kan Wp van SF dus niet vergelijken met Wp van mono (tenzij je er een 1,15 factor aan hangt)
Die gegevens haal ik uit PVoutput, dus echte cijfers. (voorzover de logging klopt)
Helaas kan dat vergelijken alleen met schaduwloze daken, omdat je op afstand de situatie niet kent.

Dus voor de topicstarter is het een eigen (kosten) keuze.
Voor het extra geld wat SE kost kan hij al weer een paar SF meer leggen, wat dan weer meer kWh opleverd dan SE goed kan maken.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2017 10:59 ]

• route99

route99

Dit was 2015.. de SF van toen leverden minder Wp dan nu.....
Type toen was: Panelen Solar Frontier 170 SF170-S
We waren geadviseerd om 21 van die panelen te leggen a la raison van 7100 euro voor 3570 Wp.....
Bepaald niet goedkoop...voor een stuk minder Wp dan de andere opzet.
Meer SF panelen konden we niet kwijt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@route99
Maar was dat dan SF met SE?
Die prijs is inderdaad erg hoog.

• route99

route99

Yep met SE. Omvormer Solar Edge SE 3500
De leverancier die ons geleverd heeft verkocht ook SF panelen en obv onze schaduw situatie werd het afgeraden, ook zij kwamen daar met meer panelen op een hogere prijs uit om te compenseren.
Die SF-panelen waren toen maar 170Wp.

[ Voor 130% gewijzigd door route99 op 04-11-2017 13:09 ]

• DJ^
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 09:57:
@DJ^
In portrait leggen van de SF is niet zo handig ivm de schaduw van de dakkapel.
Landscape is daar beter geschikt voor.
Zorg er dan voor dat je verticale strings laat maken, als je 3x3 in portrait laat doen.
Interessante test met duidelijke uitkomsten! Mooi gedaan!! Het is wel een lastig verhaal zeg. Qua dak van de woning zo vol en mooi mogelijk leggen past portrait 3*3 SF het beste maar qua schaduw lijkt portrait niet handig. En hoeveel precies de uitkomst qua stroomopbrengst tussen portrait en landscape over het jaar is dat is nu gissen.
route99 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 10:38:
De foto's met de schaduw lijken aardig op wat wij hebben met de schaduw. en we hebben na onderzoek "dus" voor dit systeem gekozen in 2015, wattpiek max 3850.
Met deze opzet kwamen we 2 jaar geleden
[...]

Er was een gratis PV*SOL. schaduw simulatie gedaan waarbij de NSP's beter eruit kwamen dan de SF.
Je zou dan dus meer SF moeten leggen om hetzelfde vermogen te krijgen. Daar was geen ruimte voor.
Voorspeld was een opbrengst van ~3200 kWh per jaar en dat halen we ook echt, niet meer maar ook niet minder.
Kosten in 2015 waren totaal 5850 euro incl BTW dus 1.53 euro/wattpiek

Edit: het beste paneel heeft tot nu toe 672 kWh opgeleverd en het paneel met de meeste schaduw doet ~35% minder, dus 443 kWh. De optimizers lijken prima hun werk te doen om per paneel het max eruit te halen.
Eén van de bedrijven die ik heb gesproken ging ook een simulatie uitvoeren met schaduw over de dag en het hele jaar. Afhankelijk daarvan kon hij bepalen of bij LG een SE met optimizers verstandig was of niet. Dit bedrijf leverde echter geen SF's. Wellicht zou ik hem dat toch kunnen vragen om te berekenen maar of het helemaal objectief is betwijfel ik.
Heb je wat meer informatie over jouw situatie en met name de schaduwval?
Ik ga in elk geval proberen een simulatie te regelen voor een vergelijking tussen de opties. Hierbij is objectiviteit wel een aandachtspunt.

hmmz

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
DJ^ schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:29:
[...]

Bedankt voor de tip. Ben wel benieuwd naar de input van @thefox154. Het topic heb ik gelezen en de uiteindelijk keuze voor SF's maar de ervaringen icm schaduw ben ik erg naar benieuwd.

3maal 8 SF's ziet er wel erg mooi uit. Zie onder een klad tekening met de panelen op woning en garage. De interne welstandscommissie vind dit wel acceptabel. Qua schaduw lijkt dit ook wel mee te vallen.

[afbeelding]

Daarnaast ben ik benieuwd wat de keuze van 3maal 8 SF's (bij voorkeur 175 maar eventueel 165) betekent voor de mogelijke keuzes voor een omvormer. Bij sun-solar heb ik deze vraag ook gesteld, zou ook graag van jullie tips willen horen.
dit lijkt me de winnaar.

Nukezone FTW

• route99

route99

DJ^ schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:52:
[...]Eén van de bedrijven die ik heb gesproken ging ook een simulatie uitvoeren met schaduw over de dag en het hele jaar....... Dit bedrijf leverde echter geen SF's. Wellicht zou ik hem dat toch kunnen vragen om te berekenen maar of het helemaal objectief is betwijfel ik.
Idd dat blijft lastig. Het bedrijf waar wjj van betrokken dus toen wel,.
Heb je wat meer informatie over jouw situatie en met name de schaduwval?
Ik ga in elk geval proberen een simulatie te regelen voor een vergelijking tussen de opties. Hierbij is objectiviteit wel een aandachtspunt.
Ik zal eea proberen met wat fotos' bij elkaar te zoeken. Helaas heb ik geen simulatie op papier of als pdf. We hebben dat live op het scherm daar bekeken, nadat zij klaar waren.

Edit : toch nog een pdf gevonden van een andere simulatie (dezelfde software). Stuur me een PB voor het pdf-je. Ik zal ook hier nog copyen waarom ook zij voor ons geen SF adviseerden , dus we hadden toen (!) 2 SF-leverende bedrijven die het ons afraadden.. wie ben ik dan als relatieve leek.
2x simulatie plus 1x met 3115 kWh/jaar opbrengst
wat het geworden is (ander bedrijf dus, ook via simulatie, maar 4-500 euro goedkoper) en ~3200 kWh/jaar

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/cyrsSb/een.png
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fz6sSb/twee.png
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dkrHSb/drie.png

[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 04-11-2017 17:47 ]

• Waah
Bekende software. Die kan je als je wat handig bent ook zelf downloaden (pv-sol) en 30 dagen gebruiken. Heb het zelf toen gedaan omdat mij Solaredge optimizers werd aangeraden, en op het forum SF.

Na doorrekenen door de software viel de schaduw enorm mee (1%) en was SF en Solaredge niet rendabel. En tot nu toe (4maanden) loopt de opbrengt nog prima op schema.

• route99

route99

Opbrengst sinds 10 mei 2015 grafisch en een panelen plot (zal die nog eens in percentage van de hoogste omrekenen).
De opbrengst plot van de panelen toont wel aan waarom optimizers in onze situatie echt zin hebben.
Voor SF stelden beiden leveranciers voor om een optimizer per 2 SF panelen te nemen.
Opbrengst :
2015 2199 Wh (vanaf ca half mei))
2016 3192 Wh
2017 3038 Wh (tot vandaag)

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/cE6WLw/zes.png
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jdBRnb/vier.png

[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 04-11-2017 19:07 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
SF-175 en SE is tegenwoordig een no-go.
SolarKing in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

En ook niet nodig. Of je nou 3 panelen in een string hebt op een stringomvormer of 2 panelen op een SE optimizer, maakt het grote verschil ook niet.

@route99
SF had wss niet beter gepast dan de panelen die je nu hebt idd.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2017 19:30 ]

• route99

route99

Ik was er ook helemaal er van overtuigd de juiste beslissing genomen te hebben obv de info van meerdere leveranciers en wat ik zelf vooraf gelezen had en ook met info die ik met mijn oude loopmaatje doorgenomen had (hij heeft al >10 jaar panelen, dus een early bird...)

• route99

route99

Uiteindelijk zijn we voor 15 panelen gegaan, en hebben dat vergeleken met 21 SF.
daarvoor hadden we nog hoop 18 panelen kwijt te raken en dan hadden er 23 vSF kunnen liggen.
De feedback v/e v/d leveranciers op de type panelen.
Deze leverancier vonden we te duur....

Kan Solar Frontier met de veel geroemde voordelen (oa meer opbrengst bij lagere hoek en schaduwsituaties….) bij jullie prijstechnisch uit tegen een polykristallijn verhaal?

De 150 Wp uitvoering rendeert zelfs beter, maar produceert in absolute zin weer vrij weinig stroom, en met solaredge zetten we dan één MPPT op 2 panelen, anders wordt het weer duurder. Met het 170 Wp paneel is het financiële rendement verelijkbaar met een polykristallijn systeem, maar ook dan is de absolute opbrengst lager. Solar Frontier passen we met name toe wanneer meer dan voldoende ruimte is en/of hoge esthetische eisen gesteld worden.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fzhctG/zeven.png

En hoe verhoudt zich de mono kristallijne types zich tot deze?
Het verschil tussen mono en poly is relatief klein en andere factoren wegen dan zwaarder. Bij de ene fabrikant is ook het prijsverschil tussen poly en mono kleiner of zijn er speciale celtypen beschikbaar. Vandaar dat ik toch vaak wel enkele verschillende panelen simuleer. Ook hier speelt: met mono is (een klein beetje) meer stroom van hetzelfde oppervlak te halen, tegen (iets) hogere kosten en een heel klein beetje lager rendement. Dat is ook allemaal veel minder significant dan tussen CIS (Solar Frontier) en kristallijn

• DJ^
  • Niet online
Bedankt voor de informatie @route99 .

Inmiddels ook de opbrengstrapportage ontvangen.

Overzicht
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/m3HNcb/overzicht.png

Configuratie
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/mPRtiG/configuratie.png

Schaduwvorming
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/eeEJHb/schaduwvorming.png

Met de betreffende ingegeven configuratie en berekende resultaten is het voor de LG panelen niet gunstig om met SE en optimizers te gaan werken. Zie onderstaand met de prijs per opgewekte kwh.
  • Zonder SE: 12x LG Neon2 Black 315Wp full black. Omvormer Goodwe 3600D-NS.
    Wattpiek 3780. Verwachte opbrengst 3326. Prijs per wp: 1,29. Prijs per kwh: 1,47
  • Met SE: 12x LG Neon2 Black 315Wp full black. Omvormer Solar Edge incl 12 optimizers.
    Wattpiek 3780. Verwachte opbrengst 3515. Prijs per wp: 1,46. Prijs per kwh: 1,57
De SF's zonder SE zijn qua prijs per kwh vergelijkbaar met LG zonder SE: SF 1,46 vs LG 1,47.
Komende week krijg ik nog een nieuwe offerte van SF's.
De portrait vs landscape ligging van de SF's is nog nergens meegenomen maar de test van @AUijtdehaag is vrij duidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door DJ^ op 04-11-2017 22:32 ]

hmmz

• route99

route99

Jouw schaduw lijkt idd (gelukkig.....) veel bescheidener dan de onze.
De optimizers zijn pas een beperkt aantal jaren een flink betrouwbaarder geworden, voor ons een reden om pas in 2105 in te stappen, anders had ik het al jaren eerder gedaan. Toen waren de bomen ook al zo groot, dus alles op een string was geen optie. Toen had je nog geen of amper SF panelen. Je zag ze nergens, althans wij zagen ze iet.

• DJ^
  • Niet online
Inmiddels drie offertes voor SF's ontvangen.
  • 18x solar frontier 175Wp full black met omvormer Solax X1 Boost 3.0-T. Inclusief montage. € 4300. prijs per wp: 1,36.
  • 18x solar frontier 175Wp full black met omvormer Fronius. Inclusief montage. € 4600. prijs per wp: 1,46.
  • 24x solar frontier 175Wp full black met omvormer Omvormer Hosola bright 4200MTL. Inclusief montage en alles. € 5471. prijs per wp: 1,30.
Ik ga voor in totaal 18 SF's. Dat is 2 maal 3x3 in portrait.

Vraag is of iemand de Solax omvormer kent. Dit is een relatief onbekend merk. Hier de specificaties: http://solarclarity.nl/wp.../Solax-Power-X1-Boost.pdf.

Op tweakers vind ik daarover ook niet zoveel. Waarom zou ik hiervoor gaan, en waarom voor een Fronius voor een meerprijs van € 300?.

[ Voor 5% gewijzigd door DJ^ op 07-11-2017 20:50 ]

hmmz

• DJ^
  • Niet online
Hierbij een korte update met nog een paar zaken waar ik niet helemaal uit ben. Hopelijk hebben de bekende personen @AUijtdehaag @No Hands @route99 @migjes hier nog wat tips over.

Op basis van de prijs per kwh heb ik besloten om niet te gaan voor SF's. Daarbij vind ik de LG Neon 2Black ook mooier. Op basis van dezelfde reden (prijs per kwh) heb ik besloten om niet te gaan voor LG's icm SolarEdge. De meeropbrengst is te beperkt gezien de meerkosten. De monitoring per paneel heeft voor mij een hoog gadgetgehalte en daar zie ik onvoldoende meerwaarde van.

Ik heb nu 3 aanbiedingen voor 12maal LG 320 Neon 2Black panelen. Allen bieden ze een andere omvormer aan. Zie hieronder.
  • Goodwe 3600D-NS. Kosten € 5014. Verwachte opbrengst: 3379kwh. Prijs per wp: 1,31. Prijs per kwh: 1,48
  • Solax X1 Boost 3.6T. Kosten € 5045. Verwachte opbrengst: 3290kwh. Prijs per wp: 1,31. Prijs per kwh: 1,53
  • SMA, welke precies weet ik niet maar ik verwacht SB 3600TL-21. Kosten € 5000. Verwachte opbrengst: 3250kwh. Prijs per wp: 1,30. Prijs per kwh: 1,54
De aanbieder die de SMA levert is nog niet op locatie geweest en heeft op mijn verzoek een grove prijsindicatie opgestuurd. Met hem heb ik komende week nog een afspraak om dieper op de situatie en mogelijkheden in te gaan.

Aangezien ik wat schaduw heb (van dakkappel en van enkele bomen) zou ik verwachten dat de SMA (met optitrac) hier beter mee om kan gaan dan de Goodwe/Solax. Is dit een juiste constatering?

Ik heb in pvsol de situatie proberen uit te werken. In de rapportages van de SMA SB 3600TL-21 versus de Goodwe 3600D-NS kom ik enkele bijzondere zaken tegen die mij niks zeggen. Voor de rest is de omgeving en configuratie in pvsol exact hetzelfde, alleen de omvormer heb ik dus gewijzigd.
Onder aan de streep zou de Goodwe 3029kwh opwekken, en de SMA slechts 2908kwh. Dit wordt door verschillende zaken veroorzaakt. Zie onderstaand de vergelijking met de bijzondere afwijkingen rood omcirkeld.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gi1j56/sma_vs_goodwe.png

De vraag is wat houden de verschillende punten in, is het juist, en wat betekent het voor de beste keuze van omvormer?

hmmz

• thefox154
hmm ik zie appels en peren.

De Solar frontiers krijg je met duurdere omvormers geoffreerd. Hang je die SF's aan de voordelige goodwe ipv Fronius scheelt dit grofweg € 600,-. Dus per paneel € 0,1904 per WP.
Maar de SF aanbieder verdient wel erg goed op de installatie, als ik hem even uitschrijf
18x sf175 a 110 = € 1980
1x Solar X1 a 685 = € 685
18 x 20 montage materiaal = € 360
€ 1275 voor klein Materiaal en een halve dag werk met 2 man is een rijkelijk uurloon.
Of laat je ze nog allerhande andere zaken regelen?

In je lg offertes is het ook erg raar dat een goodwe omvormer die een euro of 500 voordeliger is dan een SMA hetzelfde moet kosten? Ik zou die laatste man hem laten leveren met een goodwe :+.
Dan zou hij op grofweg 4500 euro voor 12x LG Neon uit moeten komen. €1,17 per WP.
Maar mijn vermoeden is dat er iets met die prijs niet klopt.

• No Hands
Ik weet echt niks van PVsol dus kan je verder niet helpen

• DJ^
  • Niet online
thefox154 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:44:
hmm ik zie appels en peren.

De Solar frontiers krijg je met duurdere omvormers geoffreerd. Hang je die SF's aan de voordelige goodwe ipv Fronius scheelt dit grofweg € 600,-. Dus per paneel € 0,1904 per WP.
Goed punt. Niet alle offertes heb ik in dit topic geplaatst. Voor de SF's heb ik ook andere offertes met de omvormers Solax, Goodwe, SMA, Fronius, Hosola en Omnik. Hier is dus ook sprake van goedkopere omvormers.
Maar de SF aanbieder verdient wel erg goed op de installatie, als ik hem even uitschrijf
18x sf175 a 110 = € 1980
1x Solar X1 a 685 = € 685
18 x 20 montage materiaal = € 360
€ 1275 voor klein Materiaal en een halve dag werk met 2 man is een rijkelijk uurloon.
Of laat je ze nog allerhande andere zaken regelen?
Alle offertes zijn alleen het plaatsen en werkend achter laten. De offertes verschillen van € 1,36 per wp tot € 1,46 per wp. De laagste en hoogste prijs is toevallig bij dezelfde aanbieder en het verschil hier tussen betreft de Fronius ipv de Solax. In totaal heb ik 6 offertes van SF's met 6 verschillende omvormers van 4 verschillende bedrijven.
In je lg offertes is het ook erg raar dat een goodwe omvormer die een euro of 500 voordeliger is dan een SMA hetzelfde moet kosten? Ik zou die laatste man hem laten leveren met een goodwe :+.
Dan zou hij op grofweg 4500 euro voor 12x LG Neon uit moeten komen. €1,17 per WP.
Maar mijn vermoeden is dat er iets met die prijs niet klopt.
Klopt, ik dacht er ook al aan dat de offerte met SMA wel erg interessant is. Deze aanbieder van de SMA is hier nog niet geweest en vanwege de interessante prijs wil ik hem nog graag even spreken voor de verschillende opties. Waarom zou die prijs trouwens niet kloppen?

@thefox154 , @No Hands. Mijn vraag is eigenlijk of de SMA icm de LG's de meest interessante optie is gezien mijn (deels) schaduwsituatie. Op basis van de resultaten van de pv sol berekeningen begin ik hieraan te twijfelen maar ik snap de materie onvoldoende om dit te doorgronden.

hmmz

• thefox154
Ik heb ook geen verstand van pvsol. Dioden ga je niet gebruiken met deze opstelling dus die kun je negeren.
Klopt, ik dacht er ook al aan dat de offerte met SMA wel erg interessant is. Deze aanbieder van de SMA is hier nog niet geweest en vanwege de interessante prijs wil ik hem nog graag even spreken voor de verschillende opties. Waarom zou die prijs trouwens niet kloppen?
Met de eerste prijzen van internet: LG Neon black 12x 290 = € 3480 + sma 3600 a € 1100 = € 4580,-.
Heb je 12x montage materiaal nodig + klein materiaal + installatie en dat moet hij dan voor € 420,- regelen. Wellicht moeten ze ook nog een groep maken in de meterkast. Dan verdient hij bijna niets op de klus. Maar soms heb je van die bedrijven ertussen die graag aan het werk willen. Dan moet je je voordeel pakken.

Ik ben wel heel benieuwd of die LG in de schaduw goed gaat. Maar daar kom je denk ik maar op 1 manier achter. In de zon zullen ze in ieder geval lekker pieken.

De SF-jes hier blijven me verbazen. Ik heb nu van 11:30 tot 14:00 zon op de panelen en de rest van de dag voor 85% schaduw. Toch pakken ze op een dag als vandaag met bewolking en af en toe een laagstaand zonnetje dat er doorheen breekt 4,5kwh. Voor mijn gevoel mag ik niet mopperen.

Edit: Persoonlijk zou ik nooit zo'n dure omvormer ophangen. 500 euro verschil met een goodwe zijn heeeeel veel kwh's die hij dan extra moet opwekken. Ook goodwe geeft 10 jaar garantie.. SMA is een gerenomeerde naam en heeft mooit uitlees mogelijkheden. Versta me niet verkeerd maar ik moet zeggen dat mijn chineesjes het perfect doen en als je wilt kun je pvoutput nog aan de praat krijgen erop d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door thefox154 op 17-11-2017 19:37 ]

• DJ^
  • Niet online
@thefox154 Ik schat in dat je wel wat ruim rekent met de prijs per LG paneel. Bij de andere 2 offertes kosten de LG 320 panelen € 246 en € 259 ex BTW. Ik reken constant in exclusief BTW, wellicht goed om te benadrukken want dat maakt natuurlijk nogal een verschil. Bij winkelman staan ze zelfs voor € 229 ex BTW.

De schaduw is inderdaad het ding! Mocht de meerprijs van de SMA ook een interessante meeropbrengst opleveren (vanwege beter schaduwmanagement) tov goedkopere omvormers zoals Goodwe, dan wil ik wel voor de SMA gaan. Dus ik wil altijd besluiten op basis van de prijs per kwh opbrengst. Maar dit inzicht heb ik nu nog niet en dit is precies de reden dat ik ook de expertise op dit forum wil benutten want dit inzicht heb ik nu onvoldoende.

hmmz

• route99

route99

thefox154 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:29:
De SF-jes hier blijven me verbazen. Ik heb nu van 11:30 tot 14:00 zon op de panelen en de rest van de dag voor 85% schaduw. Toch pakken ze op een dag als vandaag met bewolking en af en toe een laagstaand zonnetje dat er doorheen breekt 4,5kwh. Voor mijn gevoel mag ik niet mopperen.
Mijn 15 simpele poly kristallijne panelen van 255Wp met 15 optimizers en SE omvormer, toch ook van 10 uur tot 13:45 daarna teveel schaduw:
Energie vandaag 6,78 kWh

• No Hands
Ik zou de meerprijs van de sma niet willen, leuk dat optitrack maar volgens mij kost het ook stroom. Die omvormer is constant aan het zoeken buiten zijn mppt bereik of daar nog wat te halen valt.
Omnik, solis, solax etc kosten bergen minder en hebben allemaal gratis logging. Daar moet die sma heel wat extra voor doen aan kwuren.

• Jan-man
Sma moet je zoiezo niet in Nederland kopen! In Duitsland zijn ze een stuk goedkoper :). Zelf 1 nieuw op marktplaats gekocht voor 550 euro maar dat was een toevalstreffer.

Optitrack kost je ongeveer 1 a 2% van je opbrengst.

• DJ^
  • Niet online
Jan-man schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:16:
Sma moet je zoiezo niet in Nederland kopen! In Duitsland zijn ze een stuk goedkoper :). Zelf 1 nieuw op marktplaats gekocht voor 550 euro maar dat was een toevalstreffer.
Goede tip!
Optitrack kost je ongeveer 1 a 2% van je opbrengst.
Omlaag? Dat klinkt niet goed. Heb je hier ook een onderbouwing van?

hmmz

• thefox154
DJ^ schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:24:
[...]
Goede tip!
[...]
Omlaag? Dat klinkt niet goed. Heb je hier ook een onderbouwing van?
Optitrack kost idd rendment, je omvormer is cotinu aaan het optimaliseren.
Goodwe heeft dit er ook inzitten, heet net anders, heb het permanent uit.
Ik meen zelfs dat als je meerdere strings eraan hangt waarvan er eentje in schaduw krijgt het hele systeem al nutteloos is door grote spanningsverschillen. Wellicht de @AUijtdehaag hier wat meer over kan vertellen. De sma specialist.
route99 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:58:
[...]
Mijn 15 simpele poly kristallijne panelen van 255Wp met 15 optimizers en SE omvormer, toch ook van 10 uur tot 13:45 daarna teveel schaduw:
[...]
Ja dat lijkt mooi, de vraag is waar je woont, ik zit in het oosten en hier was het gisteren de hele dag bewolkt.
Toen ik in het midden van het land reed was het een compleet helder blauwe lucht.
Dus 1op1 zo'n vergelijk maken zegt niets natuurlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door thefox154 op 18-11-2017 09:01 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@thefox154
Optitrack aan "kan mogelijk" iets kWh schelen als het aan staat, terwijl je geen schaduw hebt.
De oplossing is simpel, zet het dan gewoon uit.

Maar als je wel schaduw hebt, zoals ik van 'smorgens een dakkapel en 's avonds een schoorsteen, dan zet je het aan.
Dit zegt genoeg toch?
https://pvoutput.org/comp...0&c=3&gs=0&offset=0.0&s=1
https://www.mupload.nl/img/e1onqxuglfvrp.jpg
Optritrac uit, kost me veel meer.

Dus monopanelen met schaduw op een chinees zonder schaduwmanagement is geen goed idee...

Ik wil het hier even bij laten, want ik moet weg. ;-)
Ik heb nog een refurbished sma 3600 liggen, maar in geval van Dj zou ik een grotere nemen, als dat de keuze wordt. Er is namelijk nog maagdelijk dak vrij op de garage. Dakpannen leveren niks op.
Binnenkort doe ik ook mijn trouwe SMA 5000 weg, want ik stap over naar 3-fase.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2017 09:22 ]

• route99

route99

thefox154 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 08:59:Ja dat lijkt mooi, de vraag is waar je woont, ik zit in het oosten en hier was het gisteren de hele dag bewolkt.
Toen ik in het midden van het land reed was het een compleet helder blauwe lucht. Dus 1op1 zo'n vergelijk maken zegt niets natuurlijk.
Je had ook kunnen vragen waar ik woon.... :+ Het oosten van het land.... 8) Geboren en getogen. Heb overwogen om in de tijd van mijn part-time studie aan de UU daar te gaan wonen maar mijn vrouw ook hier geboren en getogen, had een vaste baan hier.
Zo zag de vermogensopbrengst bij ons eruit gisteren op de N-Z-lijn Zwolle Nijmegen....

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jZFqCm/1111_zon_Knipsel.png

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 18-11-2017 09:39 ]

• thefox154
route99 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 09:29:
[...]
Je had ook kunnen vragen waar ik woon.... :+ Het oosten van het land.... 8) Geboren en getogen. Heb overwogen om in de tijd van mijn part-time studie aan de UU daar te gaan wonen maar mijn vrouw ook hier geboren en getogen, had een vaste baan hier.
Zo zag de vermogensopbrengst bij ons eruit gisteren op de N-Z-lijn Zwolle Nijmegen....

[afbeelding]
Heerlijk wonen he :+
Heb je een pvoutput toevallig? Kan ik hem mooi eens vergelijken... IK heb mijn goodwe's nog steeds niet klaar gemaakt voor pvoutput dus heb nog niet veel om te delen.

Even voor de TS, Goodwe heeft wel degelijk shadow management.

• route99

route99

Nog niet, moet ook nog een keer de admin rights opvragen van de SE.

• Waah
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 09:12:
@thefox154
Optitrack aan "kan mogelijk" iets kWh schelen als het aan staat, terwijl je geen schaduw hebt.
De oplossing is simpel, zet het dan gewoon uit.

Maar als je wel schaduw hebt, zoals ik van 'smorgens een dakkapel en 's avonds een schoorsteen, dan zet je het aan.
Dit zegt genoeg toch?
https://pvoutput.org/comp...0&c=3&gs=0&offset=0.0&s=1
https://www.mupload.nl/img/e1onqxuglfvrp.jpg
Optritrac uit, kost me veel meer.

Dus monopanelen met schaduw op een chinees zonder schaduwmanagement is geen goed idee...

Ik wil het hier even bij laten, want ik moet weg. ;-)
Ik heb nog een refurbished sma 3600 liggen, maar in geval van Dj zou ik een grotere nemen, als dat de keuze wordt. Er is namelijk nog maagdelijk dak vrij op de garage. Dakpannen leveren niks op.
Binnenkort doe ik ook mijn trouwe SMA 5000 weg, want ik stap over naar 3-fase.
Mag ik zeggen dat ik het weinig vind? Het lijkt je zo'n 0,2kWh per dag op te leveren. Dat is 73 kWh per jaar. Over 10 jaar (levensduur omvormer) 146 euro. Als je schaduwmanagement hebt is het zeker leuk meegenomen. Maar als je totale kosten voor de installatie er 400 euro duurder van wordt heeft het weinig zin. En dat is in het meest gunstige geval. :9

Wel leuk om zo goed het verschil te kunnen zien!

• thefox154
Even in mijn favorieten gedoken.
Ik ken dat pv solar verder niet.

Maar hier staat een tool van goodwe, sma heeft ook een eigen tool.
Goodwe: http://47.89.39.70:7080/Login.aspx
Kun je in ieder geval de uitkomsten in opbrengst vergelijken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waah schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:00:
[...]

Mag ik zeggen dat ik het weinig vind? Het lijkt je zo'n 0,2kWh per dag op te leveren. Dat is 73 kWh per jaar. Over 10 jaar (levensduur omvormer) 146 euro. Als je schaduwmanagement hebt is het zeker leuk meegenomen. Maar als je totale kosten voor de installatie er 400 euro duurder van wordt heeft het weinig zin. En dat is in het meest gunstige geval. :9

Wel leuk om zo goed het verschil te kunnen zien!
Het verschil smorgens om half 10 is al 1 kWh, dus hoe kom je aan 0,2 kWh?
Het is maar even om aan te geven dat het wel werkt met optitrac en een paar panelen schaduw.
Topicstarter heeft meer last van schaduw dan mij, dakkapel in het midden, die dus heel de dag loopt te mieren met schaduw op 12 monopanelen in 1 string.
Dan is dat effect nog groter.

Maar goed. Mijn advies was SF in landscape op een goedkope chinees en niet de mono's
Maar als de topicstarter mono's mooier vind, dan mono's. Maar hou dan rekening met schaduwmanagement op omvormer niveau (of optimizers op paneelnivo)

Nog even een geschatte prijsopsomming voor enkel de PV installatie:
panelen: 24x SF-170, 4080 Wp, 24x 117 = 2808
bevestiging: 24 x 28 euro = 672
Omvormer: Goodwe GW5000D-NS = 739 (5000 idd, sf kan wel eens pieken en dat ook gewoon binnenharken)
Montage: 0 euro, zelf doen.
Totaal: 4219 incl / 3333 excl btw
Prijs per Wp: 0,82

Komt er nog wat dc bekabeling bij met mc4 stekkers en aanpassing meterkast/materiaal.
Bij 3-fase aansluiting neem je de GW5000-DT 3 fase met 3x 8 panelen ipv 6x 4 panelen in een string.
Of Fronius symo 4.5 (geluid?) of solax X3-HYBRID-5.0T
(ook al ben ik sma fan ;) )

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2017 07:57 ]

• Waah
@AUijtdehaag 0.2kwh haal ik uit je grafiek. De dagopwekking is een verschil van 0.2 kWh. Dat er een maximaal verschil van 1kw (niet kWh) is is leuk maar voor het totaal niet belangrijk.
Dit is een duidelijkere grafiek met de juiste info.
https://pvoutput.org/comp...0&c=1&gs=0&offset=0.0&s=1
0.2kwh haal ik uit je grafiek. De dagopwekking is een verschil van 0.2 kWh. Dat er een maximaal verschil van 1kw (niet kWh) is is leuk maar voor het totaal niet belangrijk.

Verschil is ongeveer 2kWh wat ik zo kan zien. Dan is het al interessanter ja.

[ Voor 54% gewijzigd door Waah op 19-11-2017 11:16 ]

• DJ^
  • Niet online
Inmiddels ook aanbiedingen binnen voor de LG's met een SMA omvormer. @thefox154, dit heb ik ook geverifieerd op de SMA website, bedankt daarvoor. Ik ben overtuigd van de kwaliteit van deze omvormer icm schaduw. Met name door onderstaand onafhankelijk filmpje.

De prijs van een aanbieder met SMA is zelfs lager dan de volgend goedkoopste aanbieder zonder SMA. € 1,31/wp icm Goodwe omvormer en € 1,30/wp icm SMA.

Volgens mij ben ik nu uit de panelen en omvormer, dit worden 12 LG neon 2 black 320 en SMA Sunny Boy 3.6kW AV-40. Vanwege schaduw wordt geadviseerd dit in 2 strings te leggen.
Ook is de bekabeling en kabelroute besproken. Ik kies voor omvormer in de garage zodat ik zeker weten geen ongewenste geluiden in de technische kamer op de overloop heb waar ook de slaapkamers aanwezig zijn.

Openstaand punt is nog het montagesysteem. Bij de betreffende aanbieder wordt een Schletter montagesysteem aangeboden, dit is dus geschroefd ipv gehangen. Dit komt wat robuuster over dan het Clickfit montagesysteem. Volgens de aanbieder zou dit systeem ook wat duurder zijn maar onder aan de streep valt dat erg mee. Hij biedt ook alleen dit montagesysteem omdat hij overtuigd is van de betere kwaliteit. Wel begreep ik dat de afstand tussen pan en paneel bij Schletter mogelijk wat groter is, de aanbieder sprak dit tegen.
Kunnen jullie hierover adviseren?

hmmz

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ga ik toch nog ff zeuren.
Ik verwacht dat 6 panelen in een string je minder opbrengst gaat geven dan alle 12 in een string, ondanks de schaduw.
Optitrac heeft gewoon voldoende spanning nodig om goed te kunnen werken.

Met SF bereik je dat makkelijker, maar dan heeft optitrac ook geen nut vanwege parallele strings. (dan doet optitrac weinig en kan je het beter uitzetten)

Maar je combinatie is gewoon ongelukkig. LG is +/- 32 Vmpp
Je wilt zwarte panelen, en er zijn nog weinig zwarte panelen van 54 Vmpp en hoog vermogen.
Die bestaan wel, maar moeten nog uitkomen in Europa. De Panasonic N320K
(en de dure sunpower X21-335 bk, die wel verkrijgbaar zijn)
Dat drijft de prijs wel lekker op zo.

6x 54 Vmpp = 324 Vmpp, dat is al een mooiere spanning dan maar 6x 32 = 192 Vmpp
De omvormer wil graag 350 Vmpp voor het beste rendement.
Dus als je veel schaduw hebt met die 6 LG panelen, heb je kans dat ze heel laat starten, of dat optitrac de spanning nog veel lager gaat maken...

Maar er is hoop... Je kan ze ook alle 12 in 1 string zetten, mocht het advies van die aanbieder helemaal fout zijn...

Ik zeg het niet graag als SMA fanboy, maar met de combinatie 12x LG en je schaduw, kan je beter voor Solaredge gaan of micro-omvormers aps of enphase gaan.
Of je moet het "risico" lopen op een minder presterende installatie. (schaduw bepalen blijft lastig op een forum)

Ik heb op het dak geschroefd. Nooit meer... Hele rijen dakpannen moeten omhoog voor een extra lat.
Je kan geen dakpan meer omhoog schuiven die eronder zit.
Maar ik ken dat schletter systeem niet, mijn systeem komt nog van SolarNRG vandaan (eigen systeem met op het dakbeschot schroeven)
Maar zal ongeveer wel hetzelfde werken.

Ik zit te wachten op de N320K (mits enigzins betaalbaar) om mijn 14x 245 Wp te vernieuwen, na 5 jaar.
Dan schroef ik heel het zooitje er weer af, incl die beugels en latten op het dak. (sommige mensen zijn gestoord, ik weet het...)
Komt ook beter uit op mijn 3-fase SMA omvormer die ik vandaag van markplaats geplukt heb.

Een SMA maakt geen geluid (behalve de piep in de HF in je filmpje), hooguit een paar klikjes bij het opstarten.
Maar ik heb hem ook in mijn schuurtje hangen, vanwege plaatsgebrek op zolder.
Trek dan wel meteen 2 kabels van 5x 2,5 mm2 (of 5x 4 mm2). Stel dat er ooit een batterij bij komt.. (en je bent voorbereid op 3-fase)

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-11-2017 22:53 ]

• DJ^
  • Niet online
@AUijtdehaag Bedankt voor je 'zeuren' ;)
Op basis van feedback van reneeke1970 had ik dezelfde conclusie getrokken dat 1x12 beter is. Dit ga ik dus doen.
De schaduw lijkt mee te vallen en bomen op mijn eigen erf ga ik in elk geval aanpassen zodat het wat minder wordt. Mocht het toch tegenvallen dan kan ik alsnog enkele optimizers plaatsen maar dat verwacht ik niet.

Met 2 kabels trekken bedoel je van omvormer (en straks mogelijk accu) naar meterkast?

hmmz

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja inderdaad, 2 kabels voor de "toekomst"

Wat je bijvoorbeeld ziet bij een hybride omvormer met accupack is dat er ook 2 kabels naar toe gaan vanuit de meterkast.
1 gaat naar de omvormer, de andere gaat terug naar de meterkast. De 2e kabel zorgt dan voor dat wanneer er spanningsuitval is (van buiten) dat je huis (of bepaalde groepen) toch nog gevoed kunnen worden door de hybride omvormer + batterij. En dat je dus dan off-grid iedereen uitlacht als de straat donker is... ;)

Maar of het dat "zeker" gaat worden is nog "onzeker".
Maar als je toch een kabel gaat trekken, leg er dan gewoon 2.
Ook handig als je het niet gebruikt voor een e-auto lader bijvoorbeeld

[ Voor 98% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2017 21:24 ]

• DJ^
  • Niet online
Bij deze wil ik nogmaals iedereen bedanken voor de ideeën en het delen van de vele ervaringen. Door jullie input weet ik zeker dat ik betere keuzes heb gemaakt.

Hieronder het resultaat. De panelen zijn vorige week vrijdag gelegd en de aansluiting met omvormer en meterkast is afgelopen donderdag afgerond.

Volledig aanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/njKPbb/20171231_112027.jpg

Aanzicht van het midden vanaf de straat:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dKnSwb/20171231_112038.jpg

Wat mij betreft ziet het er mooi uit en het past keurig.
Uiteindelijk gekozen voor de mogelijkheid om de panelen in 2 strings van 6 aan te sluiten of in 1 string van 12. Op dit moment is het in 1 string aangesloten. Tevens gekozen voor omvormer in de garage zodat er voldoende koeling is en er geen geluiden van bijvoorbeeld relais in de slaapomgeving is te horen.

Er is nog één openstaand puntje. De rails worden nog korter afgezaagd en dan wordt de rails ook opnieuw zwart gespoten. De goede kijker zal zien dat door de vochtige omgeving de lak niet goed heeft gehecht. Dit zal in januari 2018 plaatsvinden.

In het voorjaar ben ik van plan om de kettingzaag te pakken. Er gaat een boom uit en twee andere bomen worden ingekort.

Nu ook maar eens bekijken wat ik wil qua metingen.... :)

hmmz

Pagina: 1