Frozenberg schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:06:
[...]
Langs de randen lopen is er inderdaad niet echt ideaal meer. Heb nog niet veel gehoord over Enphase omvormers. De tegenhanger Solaredge komen dan wel weer veel voorbij. Wat zijn de voordelen van Enphase?
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:09:
[...]
Waarom kies je voor Enphase M250 omvormers? Is APS 500i niet goedkoper/efficienter?
Het hele systeem incl. De envoy s metered komt op 1,15 ex. Btw. Dat is idd iets meer dan andere systemen. Ik kies bewust voor enphase en "a-merk" panelen. 25 jaar garantie is er een van. Of enphase bestaat over 25 jaar is de vraag, dat weet ik. De kans dat LG en Benq er zijn is wellicht wel groter.
Geen gelijkstroom in huis.
Eenvoud van installatie.
Eenvoudige uitbreidbaarheid.
Goede monitoring (op afstand) van opwekking per paneel en verbruik.
Voorbereid op accu uitbreiding.
De omvormers schakelen
iets eerder in en uit.
Geen seriele schakeling. Per paneel benut je de gemeten waarden en niet van het laagste paneel.
Minder slijtage inverter (hangt samen met garantie denk ik) lagere spanningen.
En wellicht vergeet ik een paar voordelen.
Ik betaal 83 75 per enphase m250. 15 voor de kabel per inverter/paneel. En dan nog het paneel. 300 watt panelen is de sweet spot voor de m250. Ik ga niet voor het goedkoopste maar voor kwaliteit. Tijd zal het leren of enphase die kwaliteit levert.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput