Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste
Acties:
  • 503.598 views

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 13:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Frozenberg schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:06:
[...]

Langs de randen lopen is er inderdaad niet echt ideaal meer. Heb nog niet veel gehoord over Enphase omvormers. De tegenhanger Solaredge komen dan wel weer veel voorbij. Wat zijn de voordelen van Enphase?
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 23:09:
[...]

Waarom kies je voor Enphase M250 omvormers? Is APS 500i niet goedkoper/efficienter?
Het hele systeem incl. De envoy s metered komt op 1,15 ex. Btw. Dat is idd iets meer dan andere systemen. Ik kies bewust voor enphase en "a-merk" panelen. 25 jaar garantie is er een van. Of enphase bestaat over 25 jaar is de vraag, dat weet ik. De kans dat LG en Benq er zijn is wellicht wel groter.

Geen gelijkstroom in huis.
Eenvoud van installatie.
Eenvoudige uitbreidbaarheid.
Goede monitoring (op afstand) van opwekking per paneel en verbruik.
Voorbereid op accu uitbreiding.
De omvormers schakelen
iets eerder in en uit.
Geen seriele schakeling. Per paneel benut je de gemeten waarden en niet van het laagste paneel.
Minder slijtage inverter (hangt samen met garantie denk ik) lagere spanningen.
En wellicht vergeet ik een paar voordelen.

Ik betaal 83 75 per enphase m250. 15 voor de kabel per inverter/paneel. En dan nog het paneel. 300 watt panelen is de sweet spot voor de m250. Ik ga niet voor het goedkoopste maar voor kwaliteit. Tijd zal het leren of enphase die kwaliteit levert.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:40
Misschien is de discussie al gevoerd (ik kon het zo snel niet vinden) maar wat vinden jullie van de discussie over PID in zonnepanelen? Is het een feit of fabel?
Ik kom het steeds meer tegen opnieuwssites (nee niet de speld :+)
Dan bedoel ik met name de PID boxen die omgekeerde ionen door de panelen heen jagen in de nacht.

[ Voor 17% gewijzigd door Speedfightserv op 04-07-2018 08:38 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

Rol-Co schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:53:
@reneeke1970
@WoudseHoeve

Ik denk dat @Verwijderd helemaal geen droger heeft nu, dus hij wisseld niets, dat maak ik op uit zijn verhaal.
Dat begreep ik ook, mijn pleidooi was om geen goedkope wasdroger te kopen ivm brandgevaar.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

reneeke1970 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:16:
[...]

En heb je met warmtepomp geen pluis dan? Ik kan mijn gewone regelen tussen 30 en 65 graden hoor.
Maar die warmtepomp droger heeft geen low tech gloeispiraal die zomaar oververhit kan raken als er wat mis gaat en je hele huis in de hens zet.
Van mijn oude droger kon ik de temperatuur niet regelen, alleen tijd, was een simpel ding.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Speedfightserv schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:26:
Misschien is de discussie al gevoerd (ik kon het zo snel niet vinden) maar wat vinden jullie van de discussie over PID in zonnepanelen? Is het een feit of fabel?
Ik kom het steeds meer tegen opnieuwssites (nee niet de speld :+)
Dan bedoel ik met name de PID boxen die omgekeerde ionen door de panelen heen jagen in de nacht.
"omgekeerde ionen" ??

Dat klinkt als een verhaaltje waarmee men doosjes verkoopt waar niets in zit, of alleen een condensatortje of zo.
Even opgezocht:

Verhaaltje in het SolarMagazine.nl
"PID ontstaat bij een groot potentiaalverschil tussen de zonnecellen en het frame van het zonnepaneel’, duidt Elbert Jan Achterberg van Solar Tester. ‘Dit potentiaalverschil veroorzaakt een lekstroom waardoor natrium-ionen in de zonnecel worden gebracht. Deze natrium-ionen zorgen ervoor dat de zonnecellen steeds slechter gaan werken. Niet alle zonnepanelen zijn gevoelig voor PID. Of PID ontstaat, hangt ook af van de in het systeem gebruikte omvormer en de lokale omstandigheden.’"

Een ion is een atoom of molecuul welke een positieve of negatieve lading heeft. Maar dit atoom kan zich niet door de vaste stof verplaatsen volgens mij.
Mogelijkerwijs is er wel een probleem maar klopt de uitleg van de oorzaak niet.
Spanningsverschil tussen frame en zonnecel lijkt me bij goede isolatie geen probleem. Er gaat niet zomaar stroom lopen door glas of EVA.

Wat ik wel weet is dat dunne film panelen last hebben van het "Oplossen" van de film Ik heb dat bij een aantal panelen zelf gezien (visueel duidelijk te zien) De randen worden dan rafelig en kan je er gewoon doorheen kijken. Heeft te maken met de omvormer trafoloos of met trafo, maar ik weet het fijne er niet van.

• Speedfightserv
WoudseHoeve schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:51:
[...]

"omgekeerde ionen" ??

Dat klinkt als een verhaaltje waarmee men doosjes verkoopt waar niets in zit, of alleen een condensatortje of zo.
Even opgezocht:

Verhaaltje in het SolarMagazine.nl
"PID ontstaat bij een groot potentiaalverschil tussen de zonnecellen en het frame van het zonnepaneel’, duidt Elbert Jan Achterberg van Solar Tester. ‘Dit potentiaalverschil veroorzaakt een lekstroom waardoor natrium-ionen in de zonnecel worden gebracht. Deze natrium-ionen zorgen ervoor dat de zonnecellen steeds slechter gaan werken. Niet alle zonnepanelen zijn gevoelig voor PID. Of PID ontstaat, hangt ook af van de in het systeem gebruikte omvormer en de lokale omstandigheden.’"

Een ion is een atoom of molecuul welke een positieve of negatieve lading heeft. Maar dit atoom kan zich niet door de vaste stof verplaatsen volgens mij.
Mogelijkerwijs is er wel een probleem maar klopt de uitleg van de oorzaak niet.
Spanningsverschil tussen frame en zonnecel lijkt me bij goede isolatie geen probleem. Er gaat niet zomaar stroom lopen door glas of EVA.

Wat ik wel weet is dat dunne film panelen last hebben van het "Oplossen" van de film Ik heb dat bij een aantal panelen zelf gezien (visueel duidelijk te zien) De randen worden dan rafelig en kan je er gewoon doorheen kijken. Heeft te maken met de omvormer trafoloos of met trafo, maar ik weet het fijne er niet van.
Daarom ook mijn forumpost., klinkt inderdaad als een broodje aap. Hier een leverancier van die "boxen" https://www.ilumen.be/nl/wat-is-pid/

Hier wordt gepraat over een verkeerde scheiding tussen materialen: https://www.zonnefabriek....-het-en-wat-doe-je-eraan/

Wat ik wel weet is dat negatieve ionen bijvoorbeeld stof etc. kunnen aantrekken. de rest klinkt allemaal een beetje vaag.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

WoudseHoeve schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:22:
Na het schoonmaken gisteravond:
Mijn piek vermogen ligt 218 Watt lager als gisteren ( 10113W - 9895W ).
Invloed van de temperatuur zal meer zijn als het effect van het schoonmaken.

Maar niet meer doen?
Even de 2 dagen vergeleken:
Opbrengst: Voor 80.49kWh en na 80.36kWh Door minder wind en hogere temperaturen zou het flink minder geweest moeten zijn, lijkt dus toch wel wat gewonnen.

In het begin van de ochtend is de invloed van de temperatuur een stuk minder.
Als ik op de flank meet lopen de verschillen in vermogen: (positief is meer na schoon maken)

7h: 65W
8h : 60W
9h: 240W
10h: 176W
11h: 67W
12h: -81W

Lijkt dus wel effect gehad te hebben, gemiddeld 100W over 5h = 0.5kWh .......
Als de invloed de hele dag is 12h x 100W = 1,2kWh
Dus iets van 1,5% van de opwek (als de instraling/wind identiek was geweest!)

Plaatje:
Schoonmakenvoorna

Verwijderd

Ik heb nu inderdaad geen droger, en zet de kachel in de winter wat hoger om de was in de kamer te kunnen drogen. Dit duurt uren en uren eer de was handdoekdroog is. Daarbij wordt de woonkamer zo ook vochtig en beslaan de ramen.

Het wordt sowieso geen afvoerdroger, maar een condensdroger of warmtepomp droger. Ik moet nog wat rekenen, maar aangezien ik toch iets nieuws moet kopen, en liefst 10 jaar mee wil doen, vind ik het niet erg om paar honderd euro extra uit te geven. Het gaat me dus niet alleen of het A++ is, maar ook de kwaliteit vind ik belangrijk, en hoe een droger uit diverse (consumenten) tests is gekomen. Laadruimte is ook wel belangrijk.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

WoudseHoeve schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:30:
Opbrengst: Voor 80.49kWh en na 80.36kWh Door minder wind en hogere temperaturen zou het flink minder geweest moeten zijn, lijkt dus toch wel wat gewonnen.

In het begin van de ochtend is de invloed van de temperatuur een stuk minder.
Als ik op de flank meet lopen de verschillen in vermogen: (positief is meer na schoon maken)

7h: 65W
8h : 60W
9h: 240W
10h: 176W
11h: 67W
12h: -81W

Lijkt dus wel effect gehad te hebben, gemiddeld 100W over 5h = 0.5kWh .......
Als de invloed de hele dag is 12h x 100W = 1,2kWh
Dus iets van 1,5% van de opwek (als de instraling/wind identiek was geweest!)

Plaatje:
[afbeelding]
Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat de instraling gelijk was, zonder dat nauwkeurig te meten. Ook "flink minder" is een zeer ruim begrip.

Dit is mijn plaatje 2/3 juli:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MNhpRgYUWz7iWQKLCN3oYVeh/full.png

Ik wil je goede gevoel zeker niet verpesten, maar je kunt gewoon geen conclusie trekken op basis van 2 dagen meten met teveel onbekende variabelen die ook nog eens per tijdstip van de dag wisselen. Ga er gewoon van uit dat schoonmaken helpt, maar je kunt het lastig kwantificeren.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-11 14:48
Als ik op coolblue kijk zijn condensdrogers (hoe simpel die ook lijken) ook al tegen de 400 euro en beginnen de warmtepompdrogers bij 500 euro.

Naast het (veel) lagere energieverbruik hebben warmtepompdrogers ook als voordeel dat ze (veel) minder warmte aan de omgeving afgeven en een lagere aansluit waarde hebben (<1000W vs 2000W). Een warmtepomp droger kan dus op dezelfde groep als een wasmachine en hoeft geen geventileerde ruimte te hebben.

Nadelen hebben ze overigens ook, de lagere temperatuur is dan wel beter voor de kleding, het duurt ook langer. En ze maken wat meer geluid.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:45

Wailing_Banshee

You're Next

Wat hebben droogtrommels met zonnepanelen te maken? Deze opmerkingen passen beter in een bespaar topic!
Joepla schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:27:
[...]
Ik wil je goede gevoel zeker niet verpesten, maar je kunt gewoon geen conclusie trekken op basis van 2 dagen meten met teveel onbekende variabelen die ook nog eens per tijdstip van de dag wisselen. Ga er gewoon van uit dat schoonmaken helpt, maar je kunt het lastig kwantificeren.
Bij de site van de NOS stond zelfs 10% :p
https://nos.nl/artikel/22...er-veel-stof-op-ligt.html

Ik kan er inkomen als er echt veel stof op ligt (en dat zal in landbouwgebieden misschien wat vaker voorkomen: veld is droog en gaat stoffen), maar gemiddeld lijkt het mij niet de moeite waard (hooguit voor het aangezicht).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-11 19:52
Wat ik me afvroeg.

Is er een opbrengstverschil tussen oost-west en zuid-noord gelegen PV installaties? Behalve dat zuid een hoger rendement geeft.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41
Gecko123 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:24:
Wat ik me afvroeg.

Is er een opbrengstverschil tussen oost-west en zuid-noord gelegen PV installaties? Behalve dat zuid een hoger rendement geeft.
Onder een hoek van 0 graden in ieder geval niet ;)

• Gecko123
BasvanS schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:35:
[...]

Onder een hoek van 0 graden in ieder geval niet ;)
Hmm interessant. Dus in theorie gelijk aan elkaar ongeacht de hoek? En in de praktijk?

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
@Speedfightserv

Dat van die "negatieve ionen" klinkt inderdaad als een wasmachinereclame.

Het verschijnsel PID wordt verklaard als een tegengestelde lekspanning waardoor oudere panelen versneld zouden verouderen. Dit zou pas voorkomen sinds omvormers trafoloos zijn.

Het zou ook weer omkeerbaar zijn, door een tegengestelde spanning door de panelen te laten lopen.

Er zijn wel stukken over te vinden qua onderzoek, maar het is inderdaad opvallend hoe weinig. Alles wat je in Nederland / Bwelgie kan vinden is afkomstig van de fabrikant van de PID-boxen (Ilumen)

Ik heb nu een aantal van die PID boxen klaarliggen om bij klanten te gaan plaatsen. We hebben een aantal klanten waar de opbrengst is afgenomen. Het interessante is echter dat er geen waarneembare afname te meten is met een Metrel Tester. De curve lijkt volledig in takt.
Er is dus geen sprake van een ander meetbaar defect in de panelen.

Ik ben niet zonder meer bereid te geloven dat het werk, maar we gaan het eens testen bij een aantal mensen, en dan zie ik wel wat er gebeurt.
( De komende maanden bijhouden of de opbrengst toeneemt)

Overigens zit er in die PID boxen wel iets meer dan een paar condensatoren, Hoewel het grootste deel toch een aantal vermogens-relais zijn om de strings te sturen.
Verder kan ik niet helemaal zien wat er op de onderste print zit. De DC_kabels zitten op de bovenste print geklemd en die wil ik niet losmaken.

Ben bang dat ik ze dan niet meer goed vast krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zLfXCmUy07NSku7EgASfMwio/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 2% gewijzigd door rubbish1973 op 04-07-2018 12:44 . Reden: Plaatje ]

• stormfly
  • Laatst online: 18:07
Gecko123 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:40:
[...]

Hmm interessant. Dus in theorie gelijk aan elkaar ongeacht de hoek? En in de praktijk?
Ik zou https://goo.gl/images/tx3WZy hier eens kijken.

[ Voor 30% gewijzigd door stormfly op 04-07-2018 12:46 ]

• BasvanS
Gecko123 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:40:
[...]

Nou 0 graden is natuurlijk plat en dan kun je het zowel als Noord-Zuid als Oost-West zien ;) De ene is dan Landscape en de andere Portrait

Noord-Zuid is niet perse slechter, wel onder dezelfde hoek denk ik (Behalve dus bij 0 graden) Je verliest denk ik sneller aan de noord zijde wat je er aan de zuidzijde bij krijgt, bij Oost-west is het verlies per graden minder.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:09
Tot 20° hoek zal dat wel meevallen.
Z (93%) + N (79%) gemiddeld 86% = 2x O/W
Z (97%) + N (70%) gemiddeld 83.5% net iets minder dan 2x O/W

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Rouske op 04-07-2018 12:54 ]

• BasvanS
10 graden: 93 en 79 voor noord/zuid
10 graden: 86 en 86 voor oost/west

Precies gelijk dus gemiddeld

30 graden: 100 en 61
30 graden: 82 en 82 - Hier wint oost west dus

90 graden: 69 en 18
90 graden: 48 en 48 Hier wint oost west ook

Oost west geeft natuurlijk ook een betere spreiding over dag.

Maar @AUijtdehaag zou zeggen: leg ze gewoon Oost/West/Zuid/Noord, alles vol!

• Gecko123
Rouske schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:48:
Tot 20° hoek zal dat wel meevallen.
Z (93%) + N (79%) gemiddeld 86% = 2x O/W
Z (97%) + N (70%) gemiddeld 83.5% net iets minder dan 2x O/W

[afbeelding]
Dank. Oost-west is inderdaad gunstiger.

hoek oost west zuid noord Verschil
0 87 87 174 87 87 174 0
10 86 86 172 93 79 172 0
20 85 85 170 97 70 167 -3
30 82 82 164 100 61 161 -3
40 79 79 158 100 52 152 -6
50 75 75 150 98 43 141 -9
60 70 70 140 94 35 129 -11
70 70 70 140 88 28 116 -24
80 56 56 112 80 23 103 -9
90 48 48 96 69 18 87 -9

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Gecko123 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:24:
Wat ik me afvroeg.

definieer opbrengstverschil ;)

oost of west, haalt gewoon zijn STC waarden net zo als op zuid.
dus heb je 1000Wp op oost of op west, dan haal je gewoon 1000W :*)
(en in speciale gevallen haal je wel de 1100W, meestal in het voor jaar.)

het is wel dat hij dat oost of west dit voor minder uren per dag doet als een zuid set.
dus daardoor geeft een oost of west minder kWh. :-(

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
leuke is wel, dat oost of west, hun top op een ander moment van de dag haalt.
dus combineer je die 2, dan kun je een kleinere omvormer gebruiken(die goedkoper is) als je aantal Wp. ;)
het aantal uren dat de omvormer dan draait word dan wel meer als met een zuid set. ;)

(ik heb nu 6,4kWp op een 4kW omvormer, en top net een klein beetje af, maar niet veel. ;)
mijn hoogste score staat nu op 40+kWh op 1 dag, niet slecht voor een 4kW omvormertje. >:)
ik scoor ergens rond de 75 tot 80% ten opzichte van een zuid set op jaar basis in kWh gemeten. )

edit:
de temperaturen beginnen nu wel eng hoog te worden voor mijn omvormer.
tikt nu regelmatig de 64graden aan (volgens handleiding bij 65 graden gaat hij deraten, maar dat heb ik hem nog niet zien doen.)
niet dat ik me zorgen maak, hij kan het wel aan, maar vele uren achter elkaar op max vermogen maakt hem wel warm. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 04-07-2018 13:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• stormfly
BasvanS schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:46:
[...]

Nou 0 graden is natuurlijk plat en dan kun je het zowel als Noord-Zuid als Oost-West zien ;) De ene is dan Landscape en de andere Portrait

Noord-Zuid is niet perse slechter, wel onder dezelfde hoek denk ik (Behalve dus bij 0 graden) Je verliest denk ik sneller aan de noord zijde wat je er aan de zuidzijde bij krijgt, bij Oost-west is het verlies per graden minder.
Ik heb het voor mijn dak gisteren berekend, ik ga een "oost-west tunnel" met 6 panelen op Noord-Zuid zetten. Het alternatief is de betonschans met 6 panelen, maar dat oogt complexer qua doe het zelf installatie dan flatfix fusion met windkappen. (onder het dakkapel zitten nog 4 panelen)

Zou ik toch de zonneschans van beton neerzetten dan kom ik totaal uit op

3220kw 7 graden zonneschans alle panelen vol op Zuid-W

Omdat ik aan een open weiland woon voelt het flatfixfusion met windkappen in een Noord-Zuid installatie wat veiliger met 13 graden.

3060kw 13 graden "oost-west tunnel" op noord-zuid, waarbij 3 panalen Noord-O en 3 panelen Zuid-W

Dat is 160kw per jaar verschil, is 33euro als je het tegen 0,21 cent zou wegzetten. Echter met 3 panelen op Noord-O start hij sneller en hoop ik in de ochtend koffie te zetten op zonne-energie (althans een deel van de stroom) ;) . Die 160Kw derving vanwege de installatiekeuze komt misschien wel positiever uit als het salderen stop ivm direct opneembaar verbruik tzt.

Mijn huis staat op 35 graden vanaf het zuiden, dus ook 35 graden vanaf het noorden richting oost. Hieronder opbrengst in % over een jaar genomen voor mijn verschillende dakvlakken. Waarin je duidelijk ziet dat een hoek veel doet met de opbrengst. Hoe vlakker en gericht naar het Noorden hoe hoger de opbrengst (zie vorige link)

0,57 Noord-O dak 33 graden
0,84 Zuid-W dak 33 graden
0,80 Dakkapel Zuid-W 13 graden
0,70 Dakkapel Noord-O 13 graden

[ Voor 30% gewijzigd door stormfly op 04-07-2018 13:09 ]

• Gecko123
migjes schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:59:
[...]

definieer opbrengstverschil ;)

oost of west, haalt gewoon zijn STC waarden net zo als op zuid.
dus heb je 1000Wp op oost of op west, dan haal je gewoon 1000W :*)
(en in speciale gevallen haal je wel de 1100W, meestal in het voor jaar.)

het is wel dat hij dat oost of west dit voor minder uren per dag doet als een zuid set.
dus daardoor geeft een oost of west minder kWh. :-(

voorbeeld:
[afbeelding]
leuke is wel, dat oost of west, hun top op een ander moment van de dag haalt.
dus combineer je die 2, dan kun je een kleinere omvormer gebruiken(die goedkoper is) als je aantal Wp. ;)

(ik heb nu 6,4kWp op een 4kW omvormer, en top net een klein beetje af, maar niet veel. ;)
mijn hoogste score staat nu op 40+kWh op 1 dag, niet slecht voor een 4kW omvormertje. >:)
ik scoor ergens rond de 75 tot 80% ten opzichte van een zuid set. )
Ik bedoelde in het geval je het dak wil volleggen. In jou voorbeeld vergeet je noord mee te rekenen. Je kunt wel stellen dat oost-west gunstiger is. Leuk weetje. Onder een hoek van 30-40 graden toch zo'n 3 tot 6%. Een voordeel door de lagere omvormercapaciteit komt daar nog bij en in de toekomst zelfs benodigde accu capaciteit want je maakt langer gebruikt van directe energie.

Met zuid-noord heb je natuurlijk de luxe om eerst zuid te doen en noord achterwege te laten wat de helft van de installatie scheelt en een hoger rendement behaald. Wat ook weer duurzamer omdat je minder panelen nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 04-07-2018 13:16 ]

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@AUijtdehaag
@Jan Treur
@PClop

Bedankt voor jullie input in deze.
Uit de online portal blijkt inderdaad dat maar 1 van de 2 strings is aangesloten. Slordig, maar het wordt gecorrigeerd. Gebaseerd op de opbrengst verwacht ik dat 5 v/d 10 (dus de helft) staat aangesloten.

Even uitgaande een theoretische piekopbrengst die 2x 1.2 is dat acceptabel bij een installatie met een capaciteit van 3000?
Ik ben momenteel aan het stoeien om de data van de Goodwe portal in pvoutput te krijgen. Details volgen derhalve.

Even ter informatie, het profiel van 02JUL18:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/csyqKy/Opbrengst_02jul18.jpg

Ligging:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/kyJwsJ/ligging.png

• migjes
Gecko123 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:14:
[...]

Ik bedoelde in het geval je het dak wil volleggen. In jou voorbeeld vergeet je noord mee te rekenen. Je kunt wel stellen dat oost-west gunstiger is. Leuk weetje. Onder een hoek van 30-40 graden toch zo'n 3 tot 6%. Een voordeel door de lagere omvormercapaciteit komt daar nog bij en in de toekomst zelfs benodigde accu capaciteit want je maakt langer gebruikt van directe energie.

Met zuid-noord heb je de luxe om eerst zuid te doen en noord achterwege te laten wat de helft van de installatie scheelt.
een betere dakdekking is zeker een voordeel van oost-west.
(hoewel op een platdak gewoon zuid gebruiken, en de panelen zo installeren dat de diodes hun werk kunnen doen.
dan kunnen de panelen best dicht tegen elkaar aan gezet worden, en zal bijna het zelfde doen als oost-west.
veel verschil zal het niet uit maken. ;) )

oost-west heeft ook nadelen, waar steile zuid setjes stiekem best leuk kunnen scoren in februari of maart (beetje april).
vallen die maanden met oost-west een beetje tegen. :-(
(zon staat dan best schuin nog op oost en west, dus een flink lagere W helaas.)

het mooiste is nog altijd: zuid, dan pas oost-west als de "next best thing". ;)

(of stijl zuid liefst zelfs een 70 graden voor lente/herfts/winter opbrengst.
en dat combineren met +/-45 graden oost-west voor een leuke zomer opbrengst.
maar dat past niet op mijn dak. :-( )

(oost-west heeft wel een leuk voordeel, als het bewolkt is dan maakt de richting dat de panelen op kijken minder uit. de zon word gereflecteerd op de wolken.
west(3kWp) in de schaduw bij zonnig weer doet +/-150W.
west(3kWp) in de schaduw bij bewolking doet +/-250W.
door dat er flink te "veel" Wp aan de omvormer hangt.
is dit samen met oost ruim voldoende om mijn omvormer in vol rendement te laten draaien.
(lage W geeft vaak rampzalige rendementen op een omvormer ;) ))

maar uiteindelijk, een echt optimum bestaat niet, het blijft proberen zoveel mogenlijk om de problemen heen te werken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Teleluvr schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:28:
Uit de online portal blijkt inderdaad dat maar 1 van de 2 strings is aangesloten. Slordig, maar het wordt gecorrigeerd. Gebaseerd op de opbrengst verwacht ik dat 5 v/d 10 (dus de helft) staat aangesloten.

Even uitgaande een theoretische piekopbrengst die 2x 1.2 is dat acceptabel bij een installatie met een capaciteit van 3000?
Ja, in een van mijn posts heb ik die 1.2 met 2 vermenigvuldigd (om de mogelijkheid te bekijken dat de meeteenheid kWh/half uur was), en toen kwam ik voor die dag op prima getallen uit, een stukje hoger dan bij mij, wat je zou verwachten bij een idealer systeem.

Edit, ik zie nu dat je (ook) specifiek vraagt naar piekvermogen, dat moet ook in orde zijn als de omvormer tot 3000 W aan kan. Nadat het probleem gecorrigeerd is, kijk of je dan nog aftopping ziet. Ik neem aan van niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan Treur op 04-07-2018 14:07 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het dak van onze nog te bouwen nieuwbouwwoning wil ik vol zonnepanelen gaan leggen. Klinkt simpel, maar ik ben in het woud der websites een beetje verdwaald. Ik kan overal 'nu 3 offertes bij u uit de buurt' krijgen, maar ik zoek eigenlijk een soort onafhankelijk overzicht van panelen en leveranciers, zonder mijn emailadres achter te laten ;)

Er is veel informatie en ik ben een hoop aan het lezen maar het wordt maar langzaam duidelijker. Ik zie bijvoorbeeld vaak afmetingen staan en wp, maar wp per m2 kom ik niet tegen. Hoe bepaal je dan wat de meest efficiënte bedekking van je dak is? Ik kan het wel allemaal uit gaan rekenen maar er is vast een reden dat wp/m2 er niet standaard bij staat, maar waarom :?

Wij krijgen een plat dak met een maat van ~ 5,5 x 7,75 meter binnen de topgevel. De achtergevel van de woning staat nagenoeg recht op het zuiden. Vanuit de bouw komen er 5 panelen op het dak maar daar verwacht ik niet te veel van, het liefst verplaats ik die naar het dak van de uitbouw of de garage zodat er boven op het huis zoveel mogelijk goede panelen kunnen komen.

Heb ik bij het Googelen het handigste startpunt gemist of kan ik beter gewoon bij kieskeurig beginnen? ;)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:09
Jheroun schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:49:
Het dak van onze nog te bouwen nieuwbouwwoning wil ik vol zonnepanelen gaan leggen. Klinkt simpel, maar ik ben in het woud der websites een beetje verdwaald. Ik kan overal 'nu 3 offertes bij u uit de buurt' krijgen, maar ik zoek eigenlijk een soort onafhankelijk overzicht van panelen en leveranciers, zonder mijn emailadres achter te laten ;)

Er is veel informatie en ik ben een hoop aan het lezen maar het wordt maar langzaam duidelijker. Ik zie bijvoorbeeld vaak afmetingen staan en wp, maar wp per m2 kom ik niet tegen. Hoe bepaal je dan wat de meest efficiënte bedekking van je dak is? Ik kan het wel allemaal uit gaan rekenen maar er is vast een reden dat wp/m2 er niet standaard bij staat, maar waarom :?

Wij krijgen een plat dak met een maat van ~ 5,5 x 7,75 meter binnen de topgevel. De achtergevel van de woning staat nagenoeg recht op het zuiden. Vanuit de bouw komen er 5 panelen op het dak maar daar verwacht ik niet te veel van, het liefst verplaats ik die naar het dak van de uitbouw of de garage zodat er boven op het huis zoveel mogelijk goede panelen kunnen komen.

Heb ik bij het Googelen het handigste startpunt gemist of kan ik beter gewoon bij kieskeurig beginnen? ;)
Zelf puzzelen blijft het beste, meeste opbrengst per meter heb je niks aan als er maar 4,8 panelen passen want dan passen er maar 4 en houd je leeg stuk over . Panelen hebben ook afwijkende afmetingen zodat je precies het dak vol kunt leggen met misschien net een paneel meer. Ook moet je nog kijken of het technisch uit komt de combi panelen en omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:18

de Peer

under peer review

Jheroun schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:49:

Wp per m2 zou inderdaad een erg goede maat zijn om panelen op te vergelijken, en vervolgens kun je ook zelf € per Wp uitrekenen. Ik vond het ook erg lastig dat ze die info niet zo aanbieden. Heb zelf het idee dat het de installateurs niet veel uitmaakt. Die verdienen toch hun installatiekosten wel en de gemiddelde consument verdiept zich niet (genoeg) in de materie. Daarnaast wekken ze de schijn een stuk 'expertise' te leveren door voor jou dingen te gaan uitrekenen/optimaliseren. Of dat ook echt altijd optimaal is, kun je je afvragen.

• Speedfightserv
rubbish1973 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:41:
@Speedfightserv

Dat van die "negatieve ionen" klinkt inderdaad als een wasmachinereclame.

Het verschijnsel PID wordt verklaard als een tegengestelde lekspanning waardoor oudere panelen versneld zouden verouderen. Dit zou pas voorkomen sinds omvormers trafoloos zijn.

Het zou ook weer omkeerbaar zijn, door een tegengestelde spanning door de panelen te laten lopen.

Er zijn wel stukken over te vinden qua onderzoek, maar het is inderdaad opvallend hoe weinig. Alles wat je in Nederland / Bwelgie kan vinden is afkomstig van de fabrikant van de PID-boxen (Ilumen)

Ik heb nu een aantal van die PID boxen klaarliggen om bij klanten te gaan plaatsen. We hebben een aantal klanten waar de opbrengst is afgenomen. Het interessante is echter dat er geen waarneembare afname te meten is met een Metrel Tester. De curve lijkt volledig in takt.
Er is dus geen sprake van een ander meetbaar defect in de panelen.

Ik ben niet zonder meer bereid te geloven dat het werk, maar we gaan het eens testen bij een aantal mensen, en dan zie ik wel wat er gebeurt.
( De komende maanden bijhouden of de opbrengst toeneemt)

Overigens zit er in die PID boxen wel iets meer dan een paar condensatoren, Hoewel het grootste deel toch een aantal vermogens-relais zijn om de strings te sturen.
Verder kan ik niet helemaal zien wat er op de onderste print zit. De DC_kabels zitten op de bovenste print geklemd en die wil ik niet losmaken.

Ben bang dat ik ze dan niet meer goed vast krijg.

[afbeelding]
Ah, kijk.. ik ben echt heel benieuwd wat hier uit gaat komen. Hou ons op de hoogte :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Teleluvr
Dan heb je twee strings van 5 panelen?
Dan zou ik daar 1 string van 10 panelen laten maken.
En die ene string over beide ingangen parallel laten zetten.
Hoger voltage is vaak beter rendement

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Pvieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-09-2024
Hopelijk is er iets bij jullie bekend over het volgende:
Ik vermoed dat ik te maken heb met harmonische vervuiling van de ABB omvormer. Kan iemand mij een tip geven voor een filter die de vervuiling elimineert?

• reneeke1970
Pvieter schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:16:
Ik vermoed dat ik te maken heb met harmonische vervuiling van de ABB omvormer. Kan iemand mij een tip geven voor een filter die de vervuiling elimineert?
En dat betekend????

1 PVoutput . Dongen NB

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:23

timovd

Voorsprong door techniek

timovd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:13:
Omdat ik een warmtepomp overweeg, wil ik die compenseren met meer zonnepanelen. Momenteel heb ik 8x 280 op een SolarEdge 2200 (oud model). We hebben een uitbouw op de begane grond met een licht hellend dak van ca 190 x 470 cm.
Het plan is om 4x 300/295Wp panelen er bij te leggen en aan te sluiten op de bestaande set met een SE 3000HD Wave (of toch de 3500?). Kan ik er meer op kwijt met ander formaat panelen in combinatie met de bestaande set van 280 60-cells panelen en optimisers?
Ik moet het dak nog even goed opmeten. Als het past wil ik er 72 cells panelen (Canadian Solar CS3U-340P Poly) met een lengte van 2 meter opleggen vervolgens 2x APS YC600 micro-inverters. De installatie wil ik zelf doen omdat het een laag dak is (uitbouw begane grond). Met installatiemateriaal kom ik dan op ca €1,-/Wp. Best netjes toch?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Slecht geslapen ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• reneeke1970
Ja met zulk weer moet een omvormer natuurlijk wel goed rusten met al die overuren...

1 PVoutput . Dongen NB

• de Peer

de Peer

under peer review

timovd schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:41:
[...]

Ik moet het dak nog even goed opmeten. Als het past wil ik er 72 cells panelen (Canadian Solar CS3U-340P Poly) met een lengte van 2 meter opleggen vervolgens 2x APS YC600 micro-inverters. De installatie wil ik zelf doen omdat het een laag dak is (uitbouw begane grond). Met installatiemateriaal kom ik dan op ca €1,-/Wp. Best netjes toch?
Wat maakt het zo duur, de micro-inverters of het installatiemateriaal? Je zou toch veel lager moeten kunnen uitkomen als je zelf installeert?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:23

timovd

Voorsprong door techniek

@de Peer
4 panelen 340Wp à 180/st
2 APS' à 200/st (sorry, @reneeke1970 )
Clickfit Evo voor 4x portrait (zilver) €100
Monitoring (zigbee) €200
Verder nog bekabeling, connectoren en verzendkosten.

Met BTW-teruggave kom ik op ca. 0,93 per Wp.

[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 04-07-2018 20:36 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• reneeke1970
timovd schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:32:
@de Peer
4 panelen 340Wp à 180/st
2 APS' à 100/st
Monitoring (zigbee) €200

Waar koop jij die aps ? Voor die prijs wil ik wel doosje vol kopen?

1 PVoutput . Dongen NB

• de Peer

de Peer

under peer review

timovd schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:32:
@de Peer
4 panelen 340Wp à 180/st
2 APS' à 100/st
Monitoring (zigbee) €200

ah sorry ik las even dat je 72 panelen ging leggen :+
voor 4 paneeltjes is deze prijs per Wp natuurlijk best prima!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kan je toch zien op de omvormer? Daar geeft hij toch aan of hij anders dan 50Hz maakt?
Kabel zwaar genoeg?
Meterkast al gecontroleerd op de aansluitingen.

Welke symptomen heb je? Omvormer stopt ermee?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• rubbish1973
Wat zijn de problemen die door de vermoedde vervuiling worden veroorzaakt ?

@Rol-Co
Harmonischen, of ruis, rimpel of vervuiling komen bovenop je bestaande spanning, en hebben eigenlijk geen invloed op de frequentie (of de schommelingen zijn miniem) De omvormer zal dan ook niet in alarm staan wegens frequentiefouten.

RUB

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
Zo, ik kom me ook even melden in dit topic. Ben intussen ook besmet met het PV virus, en na maanden plannen, inlezen en offertes bekijken, ligt er inmiddels ook een mooie installatie op mijn platte dak.

Ik heb gekozen voor een Oost/West opstelling (maar eigenlijk door de orientatie van mijn huis is het meer ZO/NW). van 12 * 320Wp Q-cells panelen op een Solax Boost 3.0 omvormer. De Solax heeft twee trackers, dus er zijn twee strings van 6 panelen.

's Ochtends eerst alle panelen het dak op, gelukkig was er een handige lift.

Eindresultaat met alle panelen op het dak:
panelen
Omvormer:
omvormer

Om goed in de gaten te houden wat de opbrengst is (zowel totaal als per tracker), heeft Solax een mooie online portal gemaakt. Maar het is natuurlijk veel leuker om zelf de data te kunnen queryen, dus een paar tcpdumpjes later heb ik alles in mijn eigen DB (ik kon online niet zo snel tools vinden voor Solax).

Voorbeeld van de opbrengst op een heldere, onbewolkte dag?
opbrengst 4 juli

Dit kwam uiteindelijk uit op 26KWh, niet slecht dacht ik zo :)

Op de todolijst:
- automatisch inlezen p1 data van slimme metre
- data naar pvoutput pushen

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Wij gaan binnenkort 2 dakkapellen plaatsen, waardoor er een platdak ontstaat. Nu zal ook de uitblaas van de wtw verplaatst moeten.
Nou is mijn idee om met de uitblaas hiervan een nog aan te schaffen rij oost west panelen actief te gaan koelen.
Denk ik nu te omslacht, of zal dit kleine beetje meerwerk profijt geven? Alles word zelfbouw uiteraard.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:46
Iemand nog een leuke suggestie voor 2m zonnepanelen?

Ik sta op het punt om bij Installand de Phono Solar 350Wp te bestellen, maar blijkbaar hebben ze hem van de site gehaald. :'(

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
GioStyle schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:23:
Iemand nog een leuke suggestie voor 2m zonnepanelen?

Ik sta op het punt om bij Installand de Phono Solar 350Wp te bestellen, maar blijkbaar hebben ze hem van de site gehaald. :'(
Bij Solar Bouwmarkt wel op de site (levertijd)
https://www.solar-bouwmar...-full-black-72-cells.html

Maar je kunt ook de CSUN 355Wp nemen
http://www.sun-solar.nl/i...n-e246-incl-btw-sunsolar/

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo, inmiddels de eerste maand draaien achter de rug. Kleine 880kwh opgewekt. Zit wel wat verschil tussen de panelen onderling. Deels te verklaren doordat vier panelen eerder in de schaduw terecht komen. Maar voor een ander deel zijn het panelen die in dezelfde hoek in dezelfde lichtcondities staan. En daar zie ik toch een afwijking van 10 procent op dezelfde schans.

Maar even in de gaten houden of de Solaredge dit nog recht trekt.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 04-07-2018 21:51 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
Waarom hebben omvormers een dubbele internet aansluiting?

Heeft mijn producerende SMA en zie zojuist er ook 2 bij de 2e hands aangekochte Goodwe 3000-SS zitten. 1 aansluiting is toch voldoende?
https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer

[ Voor 59% gewijzigd door Noord27 op 04-07-2018 22:00 ]

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:15
@GioStyle
http://www.winkelman-zonn...-5bb-cypress-330wp/51573/
http://www.winkelman-zonn...-generatie-3-340wp/51558/
Noord27 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:57:
Waarom hebben omvormers een dubbele internet aansluiting?

Heeft mijn producerende SMA en zie zojuist er ook 2 bij de 2e hands aangekochte Goodwe 3000-SS zitten. 1 aansluiting is toch voldoende?
Zijn dat geen RS485 aansluitingen? Daarvoor maken ze vaak ook gebruik van RJ45 poorten.

[ Voor 43% gewijzigd door Skipper-93 op 04-07-2018 22:04 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Noord27
@Skipper-93
Geen idee wat het verschil is..

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/c97x6er90nc.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Noord27 op 04-07-2018 22:23 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:59
Deze grafiek snap ik niet, alsof er een gedeelte van de panelen uitvalt. Is een Omnik omvormer met een aantal strings parallel, 160Wp CIS paneeltjes.
3000W omvormer, 3200Wp aan panelen in twee verschillende hellingshoeken.

Gekke grafiek

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 04-07-2018 22:24 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Noord27
@No Hands
Overschrijding per mppt?

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
No Hands schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:23:
Deze grafiek snap ik niet, alsof er een gedeelte van de panelen uitvalt. Is een Omnik omvormer met een aantal strings parallel, 160Wp CIS paneeltjes.
3000W omvormer, 3200Wp aan panelen in twee verschillende hellingshoeken.

[afbeelding]
Schaduw? Te hoge temperatuur van de panelen?
MPPT hersteld het wel, maar totale output vermogen is gezakt.
Wat doet de V en de A?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:59
drielp schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:34:
[...]

Schaduw? Te hoge temperatuur van de panelen?
MPPT hersteld het wel, maar totale output vermogen is gezakt.
Wat doet de V en de A?
Schaduwvrij, om 10.00 zijn de panelen nog niet op temperatuur denk ik, en dan zouden ze in de middag ineens weer koud zijn. V en A zal ik morgen eens induiken,

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:20
Het leuke aan zelf een database met metingen bij te houden* is dat je ook zelf je overzichten kan maken. Ik heb mijn 4 grafieken in mijn vorige dashboard nu samengevoegd tot één:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2Ayyxi8JDjyFHSoNhzF1kNg1/full.jpg

Blauw + gele balkjes zijn het daadwerkelijke energieverbruik per kwartier. Het deel wat blauw is trek ik uit het net, het deel wat geel is wordt afgevangen door PV.

De blauw lijn is wat ik elk kwartier terug lever. De gele lijn wat ik elk kwartier heb opgewekt.

Oftewel, soms wil je ook gewoon alleen eens wat laten zien :)

en een SQL professional te zijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 04-07-2018 23:28 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Asclepius8
  • Laatst online: 09-11 07:21
Iemand die csun 355 al in gebruik? Moet oostkant van huis nog doen, dit zou 2kw meer opleveren dan originele plan..

• Pvieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-09-2024
rubbish1973 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 19:33:
[...]

Wat zijn de problemen die door de vermoedde vervuiling worden veroorzaakt ?

@Rol-Co
Harmonischen, of ruis, rimpel of vervuiling komen bovenop je bestaande spanning, en hebben eigenlijk geen invloed op de frequentie (of de schommelingen zijn miniem) De omvormer zal dan ook niet in alarm staan wegens frequentiefouten.

RUB
Zou deze ruis invloed kunnen hebben op de (slimme) meter.?
Krijg nu een beeld dat de afname bijna evenredig omhoog gaat als de opwek. Er is een Qbox aangesloten die dit aangeeft.

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:07
Lijkt erop dat 1 je ethernet poort is voor monitoring en de andere de service poort voor de installateur

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:02

Harrie

NederVlaming

borft schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:07:
Zo, ik kom me ook even melden in dit topic. Ben intussen ook besmet met het PV virus, en na maanden plannen, inlezen en offertes bekijken, ligt er inmiddels ook een mooie installatie op mijn platte dak.

Ik heb gekozen voor een Oost/West opstelling (maar eigenlijk door de orientatie van mijn huis is het meer ZO/NW). van 12 * 320Wp Q-cells panelen op een Solax Boost 3.0 omvormer. De Solax heeft twee trackers, dus er zijn twee strings van 6 panelen.

's Ochtends eerst alle panelen het dak op, gelukkig was er een handige lift.

Eindresultaat met alle panelen op het dak:
[afbeelding]
Omvormer:
[afbeelding]

Om goed in de gaten te houden wat de opbrengst is (zowel totaal als per tracker), heeft Solax een mooie online portal gemaakt. Maar het is natuurlijk veel leuker om zelf de data te kunnen queryen, dus een paar tcpdumpjes later heb ik alles in mijn eigen DB (ik kon online niet zo snel tools vinden voor Solax).

Voorbeeld van de opbrengst op een heldere, onbewolkte dag?
[afbeelding]

Dit kwam uiteindelijk uit op 26KWh, niet slecht dacht ik zo :)

Op de todolijst:
- automatisch inlezen p1 data van slimme metre
- data naar pvoutput pushen
Nice, exact zo'n opstelling beoog ik ook, met panelen op ZO en NW. Maar op de foto staan toch veel meer dan 12 panelen? Of heeft de buurman dezelfde opstelling ineens gelegd?

Heb je dit volledig zelf geplaatst? Is dit flatfix fusion? Of een ander systeem?

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:45

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:19:
Het leuke aan zelf een database met metingen bij te houden* is dat je ook zelf je overzichten kan maken. Ik heb mijn 4 grafieken in mijn vorige dashboard nu samengevoegd tot één:
[afbeelding]

Blauw + gele balkjes zijn het daadwerkelijke energieverbruik per kwartier. Het deel wat blauw is trek ik uit het net, het deel wat geel is wordt afgevangen door PV.

De blauw lijn is wat ik elk kwartier terug lever. De gele lijn wat ik elk kwartier heb opgewekt.

Oftewel, soms wil je ook gewoon alleen eens wat laten zien :)

en een SQL professional te zijn ;)
Hey, zo'n soortgelijke grafiek heb ik ook net gemaakt, maar dan per uur :p Maar ik heb met een andere kleur aangegeven wanneer de omvormer uit staat.

Verschil tussen langste en kortste dag

Het verschil tussen de langste en kortste dag (in de blauwe uren was de omvormer uit, in de gele uren heeft de omvormer aan gestaan, waarbij het gele/groene deel eigen verbruik is en het gele gebruik van het net)

Het is inderdaad leuk om alle data in je eigen database te hebben staan zodat je er mee kunt doen wat je wilt :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Joepla schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:27:
[...]
Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat de instraling gelijk was, zonder dat nauwkeurig te meten. Ook "flink minder" is een zeer ruim begrip.
Daarom zet ik het er ook bij, de berekening was bij gelijke instraling,En pas als je die weet kan je daarvoor corrigeren,. Als het verschil in instraling 3,24% was (jouw opwek verschil), is het verschil ~4,7% geweest ....
Blijft het verschil in temperatuur over.
Dit is mijn plaatje 2/3 juli:

[afbeelding]

Dit waren twee dagen met vrijwel gelijke lengte, zelfde soort weer. Veel beter wordt het niet als vergelijking.
Een een aantal aannames, je moet ergens beginnen, En als technicus ik kwantificeer ik graag waarnemingen als "flink minder".

• Noord27
sinovenator schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 07:58:
[...]

Lijkt erop dat 1 je ethernet poort is voor monitoring en de andere de service poort voor de installateur
Zie je verschil tussen deze 2 (in mijn ogen) internet aansluitingen?

• GioStyle
Valt er iets zinnigs te zeggen over de zogenaamde afschaffing van de importheffing van de EU over de Chinese panelen per september?

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 05-07-2018 09:34 ]

• sinovenator
Noord27 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:26:
[...]

Zie je verschil tussen deze 2 (in mijn ogen) internet aansluitingen?
Nee op het oog geen verschil. Maar ik zie het vaak op andere hardware op mijn werk ook dat dit gebeurd.
Service port ziet er vaak uit als een gewone rj 45 aansluiting.

• Noord27
sinovenator schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:36:
[...]

Nee op het oog geen verschil. Maar ik zie het vaak op andere hardware op mijn werk ook dat dit gebeurd.
Service port ziet er vaak uit als een gewone rj 45 aansluiting.
Met andere woorden is dat een kwestie van proberen of 1 van de 2 daadwerkelijk een internet aansluiting is?

• sinovenator
Noord27 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:37:
[...]

Met andere woorden is dat een kwestie van proberen of 1 van de 2 daadwerkelijk een internet aansluiting is?
Als er niets in de handleiding vermeld wordt wel ja

• Noord27
@sinovenator Die zat er niet bij; 2e hands aankoop geweest. Is afkomstig uit een 'sunflower'.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Noord27 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:37:
[...]

Veel omvormers hebben meerdere poorten, hiermee kan je meestal de omvormers doorkoppelen zodat er maar 1 internet aansluiting op de router / switch nodig is, en op die manier komen ook de omvormers bij elkaar in de portal terecht. Dat is.i.i.g. zo bij de grotere Fronius en SMA het geval. Bij Fronius heeft iedere omvormer één "in", en één "out" (wel goed om blijven aansluiten) en komt er in 1 omvormer een datakaart met een antenne, die je dan zowel via WiFi als via een RJ45 kabel kan aansluiten, bij de grotere SMA (tripower 60 bijvoorbeeld) kan je ze gewoon doorkoppelen, daar zit geen speciale data kaart in een toestel.
Je moet de Fronius omvormers wel een nummer geven, anders gaat t mis.
Wellicht is het zoiets.
Wel fijn anders moet je bij een grote installatie met veel omvormers elke keer met een kabel naar de switch, en bij ons hangen er gerust 10+ naast elkaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 05-07-2018 10:04 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

WoudseHoeve schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:49:
[...]

Daarom zet ik het er ook bij, de berekening was bij gelijke instraling,En pas als je die weet kan je daarvoor corrigeren,. Als het verschil in instraling 3,24% was (jouw opwek verschil), is het verschil ~4,7% geweest ....
Blijft het verschil in temperatuur over.

[...]

Dit waren twee dagen met vrijwel gelijke lengte, zelfde soort weer. Veel beter wordt het niet als vergelijking.
Een een aantal aannames, je moet ergens beginnen, En als technicus ik kwantificeer ik graag waarnemingen als "flink minder".
In de enorme brei van variabelen die je niet in de hand hebt en niet meet, probeer je een miniem verschil waar te nemen (enkele tienden van procenten wellicht). Dat gaat gewoon niet, er is teveel ruis, hoezeer ik ook snap dat je een verschil hoopt te zien. Ik kijk na het schoonmaken altijd even naar de vermogensgrafiek, maar wordt altijd teleurgesteld ;)

Maar iedereen voelt wel aan dat schoonmaken natuurlijk zin heeft, daarbij ziet het er meteen een stuk strakker uit dan stoffige panelen met een zandrandje onderaan.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Gecko123
GioStyle schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:34:
Valt er iets zinnigs te zeggen over de zogenaamde afschaffing van de importheffing van de EU over de Chinese panelen per september?
Jazeker. Er komen meer panelen op de markt waardoor de prijs gaat zakken.

Bovendien remt China de subsidie waardoor er nog meer op de markt komt. https://solarmagazine.nl/...lt-mogelijk-met-een-derde

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 14:56
[quote]Harrie schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:28:
[...]

Maar op de foto staan toch veel meer dan 12 panelen? Of heeft de buurman dezelfde opstelling ineens gelegd?

De Qcells hier bestaan uit 120 halve cellen en daardoor lijken het meer panelen;). De afmetingen zijn wel ongeveer hetzelfde, net als de spanningen en stromen als in een 60-cels paneel.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

• pep_82
  • Laatst online: 15:30
Gecko123 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:56:
[...]

Jazeker. Er komen meer panelen op de markt waardoor de prijs gaat zakken.

Bovendien remt China de subsidie waardoor er nog meer op de markt komt. https://solarmagazine.nl/...lt-mogelijk-met-een-derde
Ook interessant, goed voor ons als consument, als Europese producent minder:
Mogelijk wereldwijde prijzenoorlog tot tweede kwartaal 2019

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Vraagje, sinds enige tijd heb ik mijn omvormer SMA 5000TL op een aparte automaat van 25A mA 100 maar ik zie helemaal niet dat hij "terugleverstroom" ontvangt op mijn slimme meter enig idee?

Is het handig dat ik even een fototje maak?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:39
wetsteyn schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:16:
Vraagje, sinds enige tijd heb ik mijn omvormer SMA 5000TL op een aparte automaat van 25A mA 100 maar ik zie helemaal niet dat hij "terugleverstroom" ontvangt op mijn slimme meter enig idee?

Ik denk het niet..

Nu kan het van ales zijn, automaat niet aangesloten? Sma niet aangesloten? Automaat ingeschakeld? SMA met kapotte mppt, sma kapot... En zo kunnen we nog even door :P

Voor de automaat vervange is ofzo werkte het wel?

[ Voor 4% gewijzigd door thefox154 op 05-07-2018 10:45 ]

• fmb
  • Laatst online: 19:14

fmb

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• wetsteyn
thefox154 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:43:
[...]

Ik denk het niet..

Nu kan het van ales zijn, automaat niet aangesloten? Sma niet aangesloten? Automaat ingeschakeld? SMA met kapotte mppt, sma kapot... En zo kunnen we nog even door :P

Voor de automaat vervange is ofzo werkte het wel?
Jep, mag je maar beperkt doorlussen naar aardleks? heb de automaat gelijk aangesloten op een aardlek.
Hij klapt er niet uit.

• fmb
  • Laatst online: 19:14

fmb

Zo te lezen is 2018 een goed jaar voor zonnepanelen:
https://www.ad.nl/binnenl...s-lekker-harken~ab36d222/
Afgelopen maand, in mei én in februari liet de zon zich aanzienlijk meer zien dan normaal. ,,Het aantal zonuren lag in de eerste helft van 2018 bijna zestien procent hoger dan het langjarige gemiddelde'', zegt Ronald Sutmuller van energiebedrijf Essent, dat de opbrengstcijfers vandaag publiceert. ,,Ook de instraling, die de beste indicator geeft voor de opbrengst van zonnepanelen, was hoger.''

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• (RSH)
  • Laatst online: 16:01
Asclepius8 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 00:22:
[...]

Iemand die csun 355 al in gebruik? Moet oostkant van huis nog doen, dit zou 2kw meer opleveren dan originele plan..
Ik heb sinds Mei 20 van die PhonoSolar 350 W (erbij) in gebruik genomen, Oost-West 50Graden (en een deel op 20 graden)

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• GioStyle
Installand zegt dat ze na de vakantieperiode (juli/augustus) de Phono Solar 350W hopelijk weer in het assortiment hebben. Ik heb mijn twijfels.

• Harrie
  • Laatst online: 20:02

Harrie

NederVlaming

kevinjkok schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:08:
[quote]Harrie schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:28:
[...]

Maar op de foto staan toch veel meer dan 12 panelen? Of heeft de buurman dezelfde opstelling ineens gelegd?

De Qcells hier bestaan uit 120 halve cellen en daardoor lijken het meer panelen;). De afmetingen zijn wel ongeveer hetzelfde, net als de spanningen en stromen als in een 60-cels paneel.
Ah ja, nu zie ik het :-)

• stormfly
wetsteyn schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:16:

Heb je de locatie aangemeld als teruglever locatie? www.energieleveren.nl

• wetsteyn
stormfly schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:52:
[...]

Heb je de locatie aangemeld als teruglever locatie? www.energieleveren.nl
ben al 2 jaar bezig met zonnepanelen. 8)7

• stormfly
wetsteyn schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:59:
[...]

ben al 2 jaar bezig met zonnepanelen. 8)7
Zeg je nou dat je al 2 jaar een installatie hebt en geen teruglevering :*)

Ontopic: vreemd dat het sinds kort is, wat is er gewijzigd staat de automaat aan? |:(

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34

BCC

En: verbruik je niet alles op zodat je meter effectief niet teruglevert?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• PASware
  • Laatst online: 15:16
Zit met een dilemma: het kriebelt (te?)veel om zonnepanelen erbij te leggen.

Huidige situatie:
• 1920wp sharp zonnepanelen, leveren ~1400kwh op
• Jaarafrekening: 250kwh moest ik voor betalen.

Wat gaat binnen 2 maanden er sowieso bij komen:
• 750wp aan zonnepanelen verticaal (90gr) op ZZO

Ik verwacht hier mijn stroomverbruik volledig mee af te vangen. Prima zou je denken, waar het niet...

...toekomst:
• Warmtepomp, panasonic 5kw, hopelijk dit jaar.

Deze WP zal denk ik rond de 2000kwh gaan verbruiken per jaar. Dit wil ik afvangen met zonnepanelen, ik zou dan voor 2500wp kunnen gaan, maar op min dak past voor zeker 4000wp (15 panelen past makkelijk). Ik zou hiermee dus 2000kwh per jaar overhouden.

Over een jaar of 2 moet er nog een elektrische auto komen, maar tot die tijd zit ik met een flink overschot.

Mijn idee is dus om voor 4000wp op dak te leggen en zolang er nog geen WP houd ik alle opbrengst ervan over en met WP de helft.

Verstandig om te doen? TVT is stuk langer (10 jaar verwacht ik) zolang ik geen WP/EV heb.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:37
PASware schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:17:
Zit met een dilemma: het kriebelt (te?)veel om zonnepanelen erbij te leggen.

Huidige situatie:
• 1920wp sharp zonnepanelen, leveren ~1400kwh op
• Jaarafrekening: 250kwh moest ik voor betalen.

Wat gaat binnen 2 maanden er sowieso bij komen:
• 750wp aan zonnepanelen verticaal (90gr) op ZZO

Ik verwacht hier mijn stroomverbruik volledig mee af te vangen. Prima zou je denken, waar het niet...

...toekomst:
• Warmtepomp, panasonic 5kw, hopelijk dit jaar.

Deze WP zal denk ik rond de 2000kwh gaan verbruiken per jaar. Dit wil ik afvangen met zonnepanelen, ik zou dan voor 2500wp kunnen gaan, maar op min dak past voor zeker 4000wp (15 panelen past makkelijk). Ik zou hiermee dus 2000kwh per jaar overhouden.

Over een jaar of 2 moet er nog een elektrische auto komen, maar tot die tijd zit ik met een flink overschot.

Mijn idee is dus om voor 4000wp op dak te leggen en zolang er nog geen WP houd ik alle opbrengst ervan over en met WP de helft.

Verstandig om te doen? TVT is stuk langer (10 jaar verwacht ik) zolang ik geen WP/EV heb.
Hoe bereken je het te verwachten verbruik van de warmtepomp?

Verder zou je een nieuwe installatie naast je huidige leggen. Omvormer die de max 4000wp aankan en beginnen met 8 panelen en eventueel later uitbreiden wanneer je de warmtepomp hebt en verder wanneer je elektrisch gaat rijden.

Risico is wel dat dezelfde panelen niet meer te vinden zijn.

• borft
  • Laatst online: 13:37
Harrie schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:28:
[...]

Nice, exact zo'n opstelling beoog ik ook, met panelen op ZO en NW. Maar op de foto staan toch veel meer dan 12 panelen? Of heeft de buurman dezelfde opstelling ineens gelegd?

Heb je dit volledig zelf geplaatst? Is dit flatfix fusion? Of een ander systeem?
Het zijn 2 rijen van 2x 3 panelen in landscape. De foto is een beetjeverwarrend, waardoor het er meer lijken, maar het zijn er echt maar 12, meer paste ook met geen mogelijkheid op het dak.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet zelf bevestigd heb,had me wel een mooie uitdaging geleken, maar het laten leggen heeft als voordeel dat het door een pro gebeurt, en ten tweede kan ik op het moment door een knie-operatie niet zo heel veel anders dan op de bank liggen. Ik moet zeggen dat het me kwa kosten best wel mee viel.

Zie hieronder voor het bevestigingsmateriaal:
montage materiaal

• migjes
@PASware
gewoon dom doen. ;)

je hangt dit jaar een flinke PV set bij.
de meer je kunt opwekken de beter.
(groter is goedkoper in €/Wp ;) )

en dan schaf je een goedkope elektrische kachel en fakkel je gewoon je overschot af.
(dit is gewoon weg dom om te doen, maar ach als het doel de middelen straks dekt dan is het goed om te doen.
heb ik ook gedaan ;) )

kun je sparen voor een leuke warmtepomp en andere zaken, en dan is het foetsie energie rekening. ;)
en koppel je het gas gewoon los en ben je ook van dat vastrecht af. ;)

plan dus verder als je neus lang is, het kan dus waarom niet. ;)

zit zelf nu op 500kWh en 300m3 (werkelijk terug gerekend, 3800kWh + 900m3 zonder PV of warmtepomp), maar plannen liggen al klaar om als er weer wat budget is om de volgende stap te doen.
ik hou elke maand de kosten op het werkelijk betalen van de rekening aan, en dat gaat naar de spaar rekening en zo spaar ik nu best rap rond de 1000€ per jaar.
ik heb geen haast om stappen te doen, maar elke stap is er weer 1. ;)

• rubbish1973
@Skipper-93
Goodwe's hebben geen lanbussen. Dit zijn RS485 aansluitingen.

[ Voor 11% gewijzigd door rubbish1973 op 05-07-2018 12:46 ]

• wetsteyn
stormfly schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:02:
[...]

Zeg je nou dat je al 2 jaar een installatie hebt en geen teruglevering :*)

Ontopic: vreemd dat het sinds kort is, wat is er gewijzigd staat de automaat aan? |:(
Heel vreemd, de aarde zat er net niet goed in en hierdoor liep hij niet terug? :/

Nog nooit gezien. |:(

• PASware
Mayet193 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:26:
[...]

Verder zou je een nieuwe installatie naast je huidige leggen. Omvormer die de max 4000wp aankan en beginnen met 8 panelen en eventueel later uitbreiden wanneer je de warmtepomp hebt en verder wanneer je elektrisch gaat rijden.

Risico is wel dat dezelfde panelen niet meer te vinden zijn.
Wat betreft verbruik ga ik uit van vergelijkbare situaties, waarin eerst 700-800m3 gasverbruik was en om dit naar 200m3 te brengen is hier ongeveer 2000kwh voor nodig. Correct me if I am wrong!

Mijn huidige installatie ligt op de garage en mijn dak is nog volledig vrij. Als ik ga leggen wil ik het liefste meteen het dak volledig vol leggen en niet later nog wat bijleggen.De kosten daarvan zijn hoger dan meteen vol leggen.
migjes schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:37:
@PASware
gewoon dom doen. ;)

je hangt dit jaar een flinke PV set bij.
de meer je kunt opwekken de beter.
(groter is goedkoper in €/Wp ;) )

en dan schaf je een goedkope elektrische kachel en fakkel je gewoon je overschot af.
(dit is gewoon weg dom om te doen, maar ach als het doel de middelen straks dekt dan is het goed om te doen.
heb ik ook gedaan ;) )
Ik heb geen verwarming op zolder, waar mijn mancave komt, kan er een radiator aansluiten, maar zovaak kom ik er niet, daar zal een electrische kachel komen. Waarschijnlijkt hetzelfde voor de gang.
kun je sparen voor een leuke warmtepomp en andere zaken, en dan is het foetsie energie rekening. ;)
en koppel je het gas gewoon los en ben je ook van dat vastrecht af. ;)

plan dus verder als je neus lang is, het kan dus waarom niet. ;)
Zit gelukkig in de luxe positiie waarin geld geen probleem zal vormen, het geld voor zonnepanelen en een WP is er wel, alleen ben ik behoorlijk gierig, maar als ik verder kijk dan mijn neus lang is, ben ik 'gieriger' als ik mijn dak vol leeg met panelen dan wanneer ik het niet doe. Want vol leggen+ WP = meer besparen = meer gierig zijn >:)

[ Voor 41% gewijzigd door PASware op 05-07-2018 13:15 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Asclepius8
  • Laatst online: 09-11 07:21
(RSH) schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:03:
[...]

Ik heb sinds Mei 20 van die PhonoSolar 350 W (erbij) in gebruik genomen, Oost-West 50Graden (en een deel op 20 graden)
En waarom de keuze ? Prijs ?

• (RSH)
GioStyle schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:05:
Installand zegt dat ze na de vakantieperiode (juli/augustus) de Phono Solar 350W hopelijk weer in het assortiment hebben. Ik heb mijn twijfels.
solar bouwmarkt leverde ze in 2 dagen.....

• (RSH)
Asclepius8 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:13:
[...]

En waarom de keuze ? Prijs ?
Prijs per Watt, afmetingen waren geen issue omdat ik 3 losse rijen ging plaatsen, onafhankelijk van elkaar.

• migjes
PASware schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:12:
[...]

Wat betreft verbruik ga ik uit van vergelijkbare situaties, waarin eerst 700-800m3 gasverbruik was en om dit naar 200m3 te brengen is hier ongeveer 2000kwh voor nodig. Correct me if I am wrong!

Mijn huidige installatie ligt op de garage en mijn dak is nog volledig vrij. Als ik ga leggen wil ik het liefste meteen het dak volledig vol leggen en niet later nog wat bijleggen.De kosten daarvan zijn hoger dan meteen vol leggen.

[...]

Ik heb geen verwarming op zolder, waar mijn mancave komt, kan er een radiator aansluiten, maar zovaak kom ik er niet, daar zal een electrische kachel komen. Waarschijnlijkt hetzelfde voor de gang.

[...]

Zit gelukkig in de luxe positiie waarin geld geen probleem zal vormen, het geld voor zonnepanelen en een WP is er wel, alleen ben ik behoorlijk gierig, maar als ik verder kijk dan mijn neus lang is, ben ik 'gieriger' als ik mijn dak vol leeg met panelen dan wanneer ik het niet doe. Want vol leggen+ WP = meer besparen = meer gierig zijn >:)
2000kWh, rond die koers kom je wel uit, maar elk jaar is anders 1 jaar veel PV opbrenst en warme winter of een jaar met slecht PV opbrengst en koude winter het kan dan veel verschillen.
dus probeer niet te vast te houden aan 0kWh gebruik. (als je dat wil moet je gewoon in overproductie gaan en maar verkopen voor een lager bedrag. zo laag is het bedrag nu ook weer niet. ;) )
(ik vervang een +/-600m3 met 1600kWh, maar dan zitten er wel een paar andere dingen bij die 1600kWh.)

probeer voor de gang en mancave toch een radiator te plaatsen, met warmtepomp is dat toch interessanter als een elektra kachel.
de kWh's vliegen er zo door heen met een elektra kachel. ;)

tja luxe positie, zit er ook bijna, heb volgend jaar nog een 8k€ nodig voor de hypo (renteonderhandeling en als die te laag is dan los ik gewoon alles af.)
dus wil het nog even rustig aan doen en heb dit jaar maar 14x panasonic gelegd. >:)

• PASware
migjes schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:12:
[...]

2000kWh, rond die koers kom je wel uit, maar elk jaar is anders 1 jaar veel PV opbrenst en warme winter of een jaar met slecht PV opbrengst en koude winter het kan dan veel verschillen.
dus probeer niet te vast te houden aan 0kWh gebruik. (als je dat wil moet je gewoon in overproductie gaan en maar verkopen voor een lager bedrag. zo laag is het bedrag nu ook weer niet. ;) )
(ik vervang een +/-600m3 met 1600kWh, maar dan zitten er wel een paar andere dingen bij die 1600kWh.)

probeer voor de gang en mancave toch een radiator te plaatsen, met warmtepomp is dat toch interessanter als een elektra kachel.
de kWh's vliegen er zo door heen met een elektra kachel. ;)
Zolang ik een overproductie heb kan ik het er goedkoop mee wegfakkelen, een klein eletrakacheltje kost nog geen 50 euro en totaal geen moeite. Radiator aansluiten kost mij een stuk meer tijd en moeite, kan altijd nog een radiator plaatsen natuurlijk.
tja luxe positie, zit er ook bijna, heb volgend jaar nog een 8k€ nodig voor de hypo (renteonderhandeling en als die te laag is dan los ik gewoon alles af.)
dus wil het nog even rustig aan doen en heb dit jaar maar 14x panasonic gelegd. >:)
je bedoelt dat je bijna hypotheek vrij bent? En die 14x Panasonic gelegd? Je sluit ze aan of is het een omrekening?

• migjes
PASware schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:10:
[...]

Zolang ik een overproductie heb kan ik het er goedkoop mee wegfakkelen, een klein eletrakacheltje kost nog geen 50 euro en totaal geen moeite. Radiator aansluiten kost mij een stuk meer tijd en moeite, kan altijd nog een radiator plaatsen natuurlijk.
dan nog radiator plaatsen is niet onverstandig, zelfs niet met gas.
(met elektra kachel stoken is mischien nog wel slechter als gas gebruiken.
uiteindelijk staat die elektra kachel niet op je eigen stroom te draaien, maar op gesaldeerde stroom.
dus milieu winst levert het niet op, zelfs meer verlies.
ook voor de kosten is het erg slecht.
dus liever niet, tenzij het tijdelijk affakkelen is voor een overgang situatie. ;) )
je bedoelt dat je bijna hypotheek vrij bent? En die 14x Panasonic gelegd? Je sluit ze aan of is het een omrekening?
bijna hypotheek vrij 8k€ te gaan, dus rustig aan aan het doen met de uitgave, dus maar 14X panelen vervangen voor 14x Panasonic, wou gewoon niet te veel in de buffer grijpen. ;)

(mijn 8k€ hypotheek aflossen levert mij waarschijnlijk meer per maand op als heel de energie rekening zonder warmtepomp of PV bij elkaar. ;)
maar het zal een beetje afhangen wat de rente doet, gaat die omhoog dat hou ik hem aan, maar met deze lage rente stand kan ik hem beter opdoeken. ;)
ik verdien nu op dit moment 35€ per maand aan de hypotheek, maar met die lage rente gaat het mij straks weer 10€ kosten per maand, als ik aflos dan verdien ik weer 100€ per maand, tja leuk hoor PV, maar echt veel zoden aan de dijk zet het niet op mijn financiële plaatje, het blijft maar wat klein geld ondanks vrij grote set. ;) )

• Jan Treur
Mayet193 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:26:
Bij het warmtepompforum worden meestal twee ruwe vuistregels gebruikt:
• jaarverbruik in kWh van de warmtepomp is 2 keer het aantal m3 gas wat je verbruikt
• de capaciteit in kW die je nodig hebt is iets boven het aantal m3 gas gedeeld door 200.
Dus, als voorbeeld, verbruik je 1600 m3 gas, dan wordt dat 3200 kWh aan stroom en de warmtepomp moet iets meer dan 8 kW aan vermogen aan warmte kunnen leveren (bij -10 graden).

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Noord27
rubbish1973 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:43:
@Skipper-93
Goodwe's hebben geen lanbussen. Dit zijn RS485 aansluitingen.
Ok, hoe kan ik deze Goodwe dan uitlezen op een gsm? Of alleen maar op het scherm zelf..?

• Jan Treur
PASware schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:17:
...
Dit wil ik afvangen met zonnepanelen, ik zou dan voor 2500wp kunnen gaan, maar op min dak past voor zeker 4000wp (15 panelen past makkelijk). Ik zou hiermee dus 2000kwh per jaar overhouden.

Ik zou het inderdaad voor het maximale doen. Salderen is er waarschijnlijk nog maar anderhalf jaar, daarna krijg je x% minder terug voor opwek dan je betaalt voor verbruik, dus als je financieel in balans wil zijn, moet je x% overproductie hebben..

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y