reneeke1970 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:29:
[...]
Welkom terug, dus om 50×1 kWh te besparen, tien euro per jaar, koop jij een droger die 300 duurder is dan een gewone energie slurper?
Of zijn die dingen tegenwoordig goedkoper? Let er eigenlijk niet meer op totdat hij kapot is.....
Ik heb er ook een gekocht verleden jaar. De oude deed het nog maar was 14 jaar oud. hier staat die elke dag aan. scheelt echt een berg 1kWh x 350
Wasmachine en vaatwasser ook vervangen na 14 jaar. En die heb ik meerdere malen gemaakt. vaak is door de ouderdom rubbers, slangetjes. De wasmachine was echt op een gegeven moment op. Die rubberen rand in de opening begon ook al te lekken. Had ik ook kunnen fixen maar toen was het wel klaar. Vaatwasser ook een aantal maal zelf gefixed. Daar heb ik me toch wat bespaart aan euro's door het zelf te doen. hier komt geen monteur over de vloer tenzij ze voor de garantie komen. maar daar is een ander topic voor.
Naast dus de 14 jaar oude wasmachine, vaatwasser, droger en inductiekookplaat (1 deel knalde letterlijk eruit) ook alle halogeenspots (ook 14 jaar oud op een paar na) vervangen voor dimbare ledlampen van philips. Ik ben geen fan van led maar die zijn net als halogeen warmer van kleur als je ze dimt.
Ik heb op een raspberry pi domoticz draaien waarom een essent e-thermosstaat is aangesloten (35,- marktplaats+15 resetkosten) zoveel mogelijk met timers, bewegingsmelders en temperatuur/vochtsensors.
Ik ben van ca. 5700kwh naar 3700kWh gegaan. Ik wek 3600kwh per jaar op.
En na de zomer ga ik de 15 jaar oude mechanische ventilatie vervangen voor een ducobox focus co2 zone-ventilatie en elektrisch aangestuurde roosters.
En ik twijfel nog over het systeem voor zoneverwarming tussen een tado en het systeem van itho daalderop. ik neig naar het systeem van itho.
En ik wil wel nog 8 extra panelen. 4 op de uitbouw 2e en 4 op de schuur. zit dan dik boven mijn verbruik maar dan kom ik winters nog minder tekort. Accutje afhankelijk wat alternatief voor salderen doet.
Ik zou mijn overmaat kunnen opstoken met een warmtepomp zomers maar ik heb stadsverwarming en ik heb geen plek voor WP. en samen met de kosten voor de infrastructuur ga ik het er nooit uit halen. en de ketel die hier de wijk bediend is een HR+E ketel met bodem opslag. op gas dus en geen rest warmte.
Naast mijn werk waar ik bezig ben o.a het verduurzamen van de rijkspanden op financieel gebied is het voor mij een hobby waar ik financien ondergeschikt vindt. Elke hobby kost geld. :-)
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput