Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste
Acties:
  • 503.598 views

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:56
robr57 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 23:05:
Dank voor al jullie antwoorden. Ben nog niet tot conclusies gekomen.

[...]

Ik heb het over AC en DC vermogen. De 2 strings hebben ieder 7 gelijke panelen op zelfde dakvlak.
Er wordt op bepaald moment 3059W AC geleverd en input is 1647 + 1493 W = 3140 W DC en geeft omvormer 98% rendement. Lijkt me goed, alleen het verschil van 10% tussen de strings lijkt me te veel.

[...]

Spanning onbelast is exact gelijk. Belast is het afhankelijk van wat de tracker regelt, maar duidelijk 2 x 7 panelen. Bv. PV1 26,2 V per paneel bij 8,9 A en PV2 26,6 V bij 7,9 A . Dus ook weer 1 A verschil, wat ik niet snap. Er is dus 10% verschil in opbrengst tussen de 2 panelen.

Verder geven de hoger gelegen panelen het hoogste vermogen af.

Als er minder zon is neemt het verschil overigens toe tot 12%. Om 8:40 s'morgens (geen schaduw) is de ene string 187 W per paneel en de ander 167 W per paneel. Warmte kan dan nog geen probleem zijn.

De hamvraag is dus, kan er 1 paneel deels defect zijn en dit veroorzaken ?
wat als string 1 en 2 omgewisseld worden op de omvormer?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:07
Rouske schreef op zondag 1 juli 2018 @ 23:23:
[...]

Apart dat de SE3680H er dan als advies uit komt, want gezamelijk is het 5760Wp terwijl er max maar 5700Wp aan mag hangen volgens de datasheet :?
Hij zit op 154,5% volgens de tool. het kan zijn dat ik net onder de grens blijft omdat de 350watt panelen er nog niet in staan en ik 345 heb geselecteerd.

Maar het gaat meer om het conceptuele stuk, het rekenen achter de punt en komma kan ik daarna nog even doen.

Volgens de SE helpdesk komt het niet aan op de laatste watjes van 1 paneel :*) Maar dat is een persoonlijke uitspraak, zwart op wit staat 155% in de documenten.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16
Is de keuze voor een SE3680 model niet ingegeven door selectiviteits gedachte met een 16A zekering op een 3x25 aansluiting ?
Nu geld dat voor een opwekker niet 1:1 maar dat weet wellicht niet iedereen.
Met een SE4000 kom je op 18.5A en een SE5000 op 23A

De kosten voor de verschillende modellen is nog geen 50€ per stap omhoog.
Of je met al die aftopping die €50 terugverdient zou je in de al gelinkte thread moeten kunnen vinden.
Het is meer of het je persoonlijk stoort wellicht, dan blijf het irriteren elke keer dat het op treed.

In mijn offerte met 3fase wordt ook onder gedimensioneerd. 8210 Wattpeak op een SE7K (15% over sized)
Stap omhoog naar SE8K is €150.
Daarna naa SE9K is €50

Fase2 doorgesproken met 3600 wattpeak erbij, kwam de SE9K als optie en dan is er 31% oversizing.

Maar ik zit wel met schaduw (dikke vette schaduw van buurhuis, en voor fase 2van eigen huis) en STC van de panelen denk ik niet zo vaak te halen met panelen op 13 en 60 graden elevatie op de orientatie die ik heb.

En nog een stap omhoog naar een SE10K is weer €50 en uit de E serie weg. (onduidelijk of een SE9K wel een E serie is)

[ Voor 64% gewijzigd door jacovn op 02-07-2018 06:31 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• stormfly
jacovn schreef op maandag 2 juli 2018 @ 06:13:
Is de keuze voor een SE3680 model niet ingegeven door selectiviteits gedachte met een 16A zekering op een 3x25 aansluiting ?
Nu geld dat voor een opwekker niet 1:1 maar dat weet wellicht niet iedereen.
Met een SE4000 kom je op 18.5A en een SE5000 op 23A
Nee denk ik niet want als ik met de percentages schuif dan kom hij ook met de 5K als voorstel.

Het is een klein beetje ondoorzichtig want er is ook een moment dat hij naar twee omvormers omschakelt als advies. Dat zou in lijn zijn met jouw gedachten, 2 groepen?

Maar ik zou het zelf graag willen uitrekenen hoe ik voor het clip moment kan blijven?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16
stormfly schreef op maandag 2 juli 2018 @ 06:19:
[...]

Nee denk ik niet want als ik met de percentages schuif dan kom hij ook met de 5K als voorstel.

Het is een klein beetje ondoorzichtig want er is ook een moment dat hij naar twee omvormers omschakelt als advies. Dat zou in lijn zijn met jouw gedachten, 2 groepen?

Maar ik zou het zelf graag willen uitrekenen hoe ik voor het clip moment kan blijven?
Het is denk ik iets wat in je hoofd zit om nooit aftopping te willen hebben..
Stel het piekt een keer, dan is het op een moment dat je zelf die stroom niet verbruikt, en gaat het in minder dan 2 jaar tijd om teruglever vergoeding. Stel je mist een hele Kwh aan opbrengst in die piek. Dat is wel €0.10 met wat geluk (terugleververgoeding is nog niet bekend)
Om die €50 terug te verdienen moet je 500 aftop pieken hebben.

Maar het is persoonlijk denk ik. In voorjaar als het koud is en zon staat recht op paneel en komt achter wolken vandaan dan piekt het een keer boven STC. Tenzij je panelen neemt die nummers 1en 2uit de tweakers output list hebben. Die komen gemiddeld bijna tegen en zelfs boven STC uit :)

Wil je nooit aftopping hebben zou ik inverter model nemen wat boven de STC waarde van panelen zit.
Maar dan ben je wellicht nog zuur als het echt koud is en je panelen een keer pieken boven STC :(

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 02-07-2018 06:43 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
jacovn schreef op maandag 2 juli 2018 @ 06:40:
Het is denk ik iets wat in je hoofd zit om nooit aftopping te willen hebben..
Ja, maar wel volkomen legitiem. Wie wil dagelijks het idee hebben dat er iets onnodig weggegooid wordt...
Stel het piekt een keer, dan is het op een moment dat je zelf die stroom niet verbruikt, ...
Dat hoeft toch niet. Misschien ben je je auto wel aan het opladen en wordt alles gebruikt, maar dus niet als de omvormer een deel achter houdt.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• stormfly
Ja voor mij zou het een legitiem vraagstuk zijn, ik heb vanwege de ruimte een dure installatie met HR panelen nodig (afmetingen) + verschillende hoeken. Ik ben met het platte dak erbij niet goedkoop uit...

Als je dan veel geld hebt geïnvesteerd om elke cm van je dak(+kapel) te benutten, en je ziet dan een tafelberg in je grafiek dan zou ik mijzelf om de oren kunnen slaan.

Laat ik de vraag generieke en compacter forumleren:

Neem deze twee omvormers:
  • SE3000H 4650WP
  • SMA SB3.0 3200WP
Je zou ze beide op Zuid onder een hoek van 35 graden installeren met beide max WP aan de DC zijde, volgens hun eigen specs. Ik reken even niets voor kabelverliezen etc.

SMA
3200* 0,87 (zonfactor) * 0,95 (hespul) =2644WP * 0,99 (rendement omvormer) = 2.61kW AC vermogen...

SolarEdge
4650* 0,87 (zonfactor) * 0,95 (hespul) =3843WP * 0,99 (rendement omvormer) = 3.8kW AC vermogen...Dan gaat de SE toch altijd aftoppen aan de AC kant?

Heb ik het op deze manier goed berekend?

EDIT vreemde afwijking in de datasheets van SMA

https://download.jenm-zon....-SMA-Smart-Connected.pdf
SunnyBoy 3.0 "max DC vermogen 3200W"

https://www.sma-benelux.c...Brochure_2018_NL_Web_.pdf
Sunnyboy 3.0 "Max vermogen van de PV generator 5500W" 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door stormfly op 02-07-2018 09:34 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
@stormfly Al eens aan Tigo optimizers gedacht? Duidelijk goedkoper als SE (en minder verlies ook nog) en werkt met elk merk omvormer.

Mijn SMA topt ook lichtjes af. Op andere dagen zit hij dan echter weer te werken op een iets hoger rendement als een groter model (alhoewel die er niet zijn op 1 fase..).

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cmw34l4.png

[ Voor 46% gewijzigd door Noord27 op 02-07-2018 09:03 ]

• stormfly
Noord27 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:52:
@stormfly Al eens aan Tigo optimizers gedacht? Duidelijk goedkoper als SE (en minder verlies ook nog) en werkt met elk merk omvormer.
Jeps zo'n beetje alles overwogen, SB3.0 en dan beide mppt vullen met 1x4 op 33graden en 1x6 op 7 graden. Maar dan zit je weer met Noord uitbreiding. Dan kan je wel weer een SMA SB pakken en 6 panelen op Noord parallel met een Y kabel aan de 6 panelen op zuid op 7 graden dan behoud je dezelfde spanning. Op Noord staat ook een openhaard pijp die schaduw geeft.

Ik heb een boom langs het weiland staan, daar kiekt de zon nu goed overheen. Maar in de winter schijnt hij daar vol doorheen schat ik in. Alle voorgaande winters nooit naar gekeken |:( maar gezien het feit dat je in de winter de vitrage dicht trekt vanwege de zon in de woonkamer, moet dat een gegeven zijn. De komende jaren zal die boom alleen maar groeien, waardoor ik overal optimizers geen slecht idee vind.

De SMA's groter dan de 3.0 zijn wel heel fors qua formaat.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:09
stormfly schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:30:
[...]

Jeps zo'n beetje alles overwogen, SB3.0 en dan beide mppt vullen met 1x4 op 33graden en 1x6 op 7 graden. Maar dan zit je weer met Noord uitbreiding. Dan kan je wel weer een SMA SB pakken en 6 panelen op Noord parallel met een Y kabel aan de 6 panelen op zuid op 7 graden dan behoud je dezelfde spanning. Op Noord staat ook een openhaard pijp die schaduw geeft.

Ik heb een boom langs het weiland staan, daar kiekt de zon nu goed overheen. Maar in de winter schijnt hij daar vol doorheen schat ik in. Alle voorgaande winters nooit naar gekeken |:( maar gezien het feit dat je in de winter de vitrage dicht trekt vanwege de zon in de woonkamer, moet dat een gegeven zijn. De komende jaren zal die boom alleen maar groeien, waardoor ik overal optimizers geen slecht idee vind.

De SMA's groter dan de 3.0 zijn wel heel fors qua formaat.
Met zon verhaal heb je dus duidelijk niet tigo overwogen, of je snapt de werking niet.

1 PVoutput . Dongen NB

• stormfly
reneeke1970 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:39:
[...]

Met zon verhaal heb je dus duidelijk niet tigo overwogen, of je snapt de werking niet.
Ik heb aangenomen dat de TIGO hetzelfde werkt als de SE optimizer? Met inachtneming dat je bij SE er op elk paneel een moet hebben, en bij TIGO je bepaalde panelen kan selecteren?

Heb jij nog extra info, zoals ik begreep ben jij een van de personen met de meeste TIGO ervaring/expertise?

Het lastige is dat elke partij die komt begint met; "owh nee een string omvormer met 4 panelen op 1 mppt, dat is te klein".

Terwijl een SB 3.0 start bij 125 volt, en 4x 57V = 228.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
stormfly schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:53:
[...]

Ik heb aangenomen dat de TIGO hetzelfde werkt als de SE optimizer? Met inachtneming dat je bij SE er op elk paneel een moet hebben, en bij TIGO je bepaalde panelen kan selecteren?
Plus Tigo werkt met elk merk omvormer. Dus je zit niet vast aan een (te) dure SE omvormer. ;)

• reneeke1970
stormfly schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:53:
[...]

Heb jij nog extra info, zoals ik begreep ben jij een van de personen met de meeste TIGO ervaring/expertise?

Het lastige is dat elke partij die komt begint met; "owh nee een string omvormer met 4 panelen op 1 mppt, dat is te klein".

Terwijl een SB 3.0 start bij 125 volt, en 4x 57V = 228.
Klopt een string van vier werkt niet. Gewoon string van tien maken met allemaal tigo.
String van zes op noord kan op tweede mpp,of je geeft ze ook een tigo en zet hem parallel met je tien op zuid.
Sma heeft dure techniek in huis waarvoor je zinloos betaald als je de techniek over laat nemen door tigo.
Dus een 300 euro goedkopere chinees voldoet hetzelfde.

1 PVoutput . Dongen NB

• stormfly
reneeke1970 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:07:
[...]

Klopt een string van vier werkt niet. Gewoon string van tien maken met allemaal tigo.
String van zes op noord kan op tweede mpp,of je geeft ze ook een tigo en zet hem parallel met je tien op zuid.
Sma heeft dure techniek in huis waarvoor je zinloos betaald als je de techniek over laat nemen door tigo.
Dus een 300 euro goedkopere chinees voldoet hetzelfde.
tnx voor de uitleg, nu verdwaal ik een beetje in de TIGO modellen. Kan jij aangeven wat de variant is die ik nodig heb bij 350WP panelen, in dezelfde string zitten ook 325WP panelen.

Je hebt dan niet de GW nodig van TIGO?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:14
Mijn schuin dak op het zuiden is vanwege een dakkapel en twee schoorstenen niet geschikt om meet dan 4 panelen kwijt te kunnen. Wél heb ik een muur (hoekwoning) op het Zuid-Oosten, is hier iemand die bekend is met het bevestigen van panelen aan een dergelijke muur? Waar moet ik rekening mee houden? Ik heb drie zonneboeren laten komen maar die willen eigenlijk alleen maar standaard schuin of platdak werk....
Misschien aanbevelingen voor een bedrijf, omgeving Zuid-Holland (Lansingerland).

[ Voor 9% gewijzigd door Cobb op 02-07-2018 10:26 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• reneeke1970
stormfly schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:12:
[...]

tnx voor de uitleg, nu verdwaal ik een beetje in de TIGO modellen. Kan jij aangeven wat de variant is die ik nodig heb bij 350WP panelen, in dezelfde string zitten ook 325WP panelen.

Je hebt dan niet de GW nodig van TIGO?
De cloud connect met bijbehorende gateway zijn voor de logging per paneel als je dat wenst.
Geloof dat de ts4-o tot 375 watt gaat.
In geval je twee panelen hebt die beide geen schaduw hebben kun je die op de goedkopere duo versie zetten, die is voor twee panelen in serie tot 750 watt totaal.

1 PVoutput . Dongen NB

• stormfly
Cobb schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:23:
Mijn schuin dak op het zuiden is vanwege een dakkapel en twee schoorstenen niet geschikt om meet dan 4 panelen kwijt te kunnen. Wél heb ik een muur (hoekwoning) op het Zuid-Oosten, is hier iemand die bekend is met het bevestigen van panelen aan een dergelijke muur? Waar moet ik rekening mee houden? Ik heb drie zonneboeren laten komen maar die willen eigenlijk alleen maar standaard schuin of platdak werk....
Misschien aanbevelingen voor een bedrijf, omgeving Zuid-Holland (Lansingerland).
peterpijpelink in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

zoiets aan de gevel.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:51
@Cobb, veel gemeenten accepteren alleen zonnepanelen op een schuin- of platdak, met verschillende eisen waaraan het moet voldoen.
Ik zou niet zo snel panelen aan m'n gevels monteren. Dat is ook één van de redenen dat veel pv-installateurs er niet aan willen beginnen.

@stormfly hoe belangrijk vind je logging? Moeten alle panelen een optimizer krijgen omdat ze (bijna) allemaal last hebben van schaduw? Als het antwoord op beide vragen 'ja' is, dan zou ik nog eens goed rekenen of een oplossing met Tigo echt zoveel voordeliger is als SE?
Voor mezelf heb ik het heel grof nagerekend en de verschillen waren niet heel groot.

[ Voor 40% gewijzigd door Cranberry op 02-07-2018 10:36 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:40
Leuk filmpje over het tracken van de zon met zonnepanelen :)

YouTube: DIY Solar Tracker || How much solar energy can it save?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• stormfly
Cranberry schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:33:
@stormfly hoe belangrijk vind je logging? Moeten alle panelen een optimizer krijgen omdat ze (bijna) allemaal last hebben van schaduw? Als het antwoord op beide vragen 'ja' is, dan zou ik nog eens goed rekenen of een oplossing met Tigo echt zoveel voordeliger is als SE?
Voor mezelf heb ik het heel grof nagerekend en de verschillen waren niet heel groot.
Eens, die 12 jaar garantie spreekt mij ook wel aan. SMA ondanks hun prijs slechts 5 jaar.

Ik zal het tzt eens in Excel zetten. Een snelle recap, zonder al te veel door te denken:

De financiële voordelen zouden zijn:
-Chinees met 2x MPPT scheelt in aanschaf
-Geen optimizers nodig voor Noord dak omdat die zelfstandig op MPPT 2 komen.

Gelijkblijvende financiele parameters:
-Alsnog 10 optimizers nodig voor Zuid

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:22
Er zit mij iets niet lekker, offerte ontvangen voor 20 Q-CELL Q.Peak 310 Panelen met een Solax-Power X3 6.0 TD.
Deze zijn dus bij elkaar 6200, de Solax-Power kan tot 6000 watt verwerken, maar aangezien ik een WZW opstelling heb, en er regelmatig gesproken wordt over 80 of 90% is het dan niet verstandiger om een 5000 te nemen. Tevens heb ik een enkelfase aansluiting, moet ik deze nu laten aanpassen naar een drie fasen aansluiting. Volgens de installateur hoeft dit niet.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:19

thido

Tilburg

stormfly schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:14:
[...]

Eens, die 12 jaar garantie spreekt mij ook wel aan. SMA ondanks hun prijs slechts 5 jaar.

Ik zal het tzt eens in Excel zetten. Een snelle recap, zonder al te veel door te denken:

De financiële voordelen zouden zijn:
-Chinees met 2x MPPT scheelt in aanschaf
-Geen optimizers nodig voor Noord dak omdat die zelfstandig op MPPT 2 komen.

Gelijkblijvende financiele parameters:
-Alsnog 10 optimizers nodig voor Zuid
Let wel op met optimizers en de VOC van de panelen die je noemt.
De meeste optimizers geven een maximale VOC van 52V o.i.d. aan.
Met je VMP zit je dan waarschijnlijk ook boven de MPP range.
Zo ook bij de TS4-O die @reneeke1970 aangeeft

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

mduran schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:20:
Er zit mij iets niet lekker, offerte ontvangen voor 20 Q-CELL Q.Peak 310 Panelen met een Solax-Power X3 6.0 TD.
Deze zijn dus bij elkaar 6200, de Solax-Power kan tot 6000 watt verwerken, maar aangezien ik een WZW opstelling heb, en er regelmatig gesproken wordt over 80 of 90% is het dan niet verstandiger om een 5000 te nemen. Tevens heb ik een enkelfase aansluiting, moet ik deze nu laten aanpassen naar een drie fasen aansluiting. Volgens de installateur hoeft dit niet.
Een X3 is volgens mij een 3 fase omvormer, dus dan is een 3 fase aansluiting wel handig.
Het kost meestal iets van 230 euro voor het omzetten van je 1 fase naar 3 fase aansluiting, mogelijk meer als de kabel veranderd moet worden. Die ferraris meter raak je in de nabije toekomst toch wel kwijt.
De meter kast wijzigt dan iets maar niet schokkend, of juist een goed moment voor een vernieuwing,, klaar voor de toekomst.

Door het toenemen van de elektra gebruik ( koken, verwarmen) is een 3 fase wel beter.

De 6200Wp kan verwerkt worden door de 5kw versie maar zal soms wat aftoppen. De meer prijs van de 6kw zal niet schokkend zijn.

Ja je moet naar 3 fase.......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Cranberry
@thido de TS4-O gaat kan tot 75V Voc handelen. Bij SE zou @stormfly moeten kiezen voor P370 of P404.
Je moet er idd wel ff goed op letten.

@mduran wat wordt de hellingshoek van de panelen?

[ Voor 16% gewijzigd door Cranberry op 02-07-2018 11:32 ]

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:19

thido

Tilburg

Cranberry schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:31:
@thido de TS4-O gaat kan tot 75V Voc handelen. Bij SE zou @stormfly moeten kiezen voor P370 of P404.

@mduran wat wordt de hellingshoek van de panelen?
Het verschil zit hem in de benamingen zo te zien. Als ik het goed begrijp zit de ts4-O vast op een paneel en die gaat tot 52V en de ts4-R-O is een losse module die tot 75V gaat.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• reneeke1970
De ts4 r-o is tot 52 volt.
De duo tot 90 volt, daar zouden dan twee panelen parallel op kunnen als het onder 12 ampère blijft, 2×6 van panelen...

1 PVoutput . Dongen NB

• Cranberry
@reneeke1970 ik lees hier dat 'ie wel degelijk 75V kan hebben @STC. Zie ik iets over 't hoofd?

• reneeke1970
Cranberry schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:57:
@reneeke1970 ik lees hier dat 'ie wel degelijk 75V kan hebben @STC. Zie ik iets over 't hoofd?
Das inderdaad vreemd, is ook 475 watt en ik zie 375 of 700 voor duo.
Even nader lezen links of rechts

1 PVoutput . Dongen NB

• stormfly
Cranberry schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:31:
@thido thanks for de headsup. Bij SE zou ik voor de P500 gaan (96 cells) dan zitten er 8 of 10 in een string, 10 is uitgangspunt als het lukt met betonvoeten. De P500 komt uit de solaredge design tool.

P404 zou ik genomen hebben als ik op 6 panelen zou blijven zitten, waar het ooit mee begon :+ voordat ik al jullie tips kreeg. _/-\o_

P404 en P500 zijn qua spanningspecifiaties nagenoeg gelijk, softwarematig zal er misschien iets inzitten dat de ene al vanaf 6 panelen werkt?

• reneeke1970
@Cranberry dit zegt sma zelf
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o8ka56m4f4c.png

1 PVoutput . Dongen NB

• ferrykoets
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:39
Dit is denk ik een ouder type, aangezien dat andere document het over maximale stringspanning van 1500V had en deze is alleen 1000V

• reneeke1970
ferrykoets schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:16:
Dit is denk ik een ouder type, aangezien dat andere document het over maximale stringspanning van 1500V had en deze is alleen 1000V

[...]
Ik vermoed met de extra dertig procent voc begrenzer, maar weet niet zeker

1 PVoutput . Dongen NB

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Vraagje:
Kan ik op mijn Solaredge SE7K 9 optimizers met panelen zetten en nog eens 7 optimizers zonder panelen (tijdelijk) zodat het er toch 16 zijn? Of zullen die "lege" optimizers helemaal niets doen?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• reneeke1970
WoudseHoeve schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:42:
Vraagje:
Kan ik op mijn Solaredge SE7K 9 optimizers met panelen zetten en nog eens 7 optimizers zonder panelen (tijdelijk) zodat het er toch 16 zijn? Of zullen die "lege" optimizers helemaal niets doen?
Denk niet dat die dingen uit zichzelf spanning opwekken.....
Gaat kostal pico de deur uit?

1 PVoutput . Dongen NB

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
WoudseHoeve schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:42:
Vraagje:
Dat kan maar dat werkt niet. Alleen panelen met optimizers werken. En dan minimaal 16 idd of 13 als je een hoog voltage optimizer kiest.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even voor de cijferfetishisten en meetfanatici (o.a. ik dus) op dit forum:

De afgelopen 5 minuten een maximale instraling gemeten van 1002 W/m2 op onze panelen.

Dit met een geijkte meter. Dit is de hoogste waarde sinds ik de meter in mijn bezit heb (2 jaar).

Misschien geeft dit iets aan van het relatieve van zoiets als STC in Nederland.

Maar voor de rest: let ik shine! Mooie opbrengsten de laatste dagen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

reneeke1970 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:54:
[...]

Denk niet dat die dingen uit zichzelf spanning opwekken.....
Gaat kostal pico de deur uit?
HAHA Nee, er komen er een paar bij ......op naar de 19kWp, gaat net de hoofd zekering er niet uit door verschillende hoeken en oriëntaties.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:59:
Even voor de cijferfetishisten en meetfanatici (o.a. ik dus) op dit forum:

De afgelopen 5 minuten een maximale instraling gemeten van 1002 W/m2 op onze panelen.

Dit met een geijkte meter. Dit is de hoogste waarde sinds ik de meter in mijn bezit heb (2 jaar).

Misschien geeft dit iets aan van het relatieve van zoiets als STC in Nederland.

Maar voor de rest: let ik shine! Mooie opbrengsten de laatste dagen.
Dus dan kan je bepalen wat de verliezen zijn in de keten?

• reneeke1970
WoudseHoeve schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:42:
[...]

HAHA Nee, er komen er een paar bij ......op naar de 19kWp, gaat net de hoofd zekering er niet uit door verschillende hoeken en oriëntaties.
oh..... Na anderhalf uur op 18 kW springt er nog steeds niks hier

1 PVoutput . Dongen NB

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:08
mijn vader wil ook zonnepanelen het huis heeft zowel precies zuid als west mogelijkheden voor panelen.
De dakheling is ca 40-45 graden

aan de zuidkant zouden we zo'n 10 panelen kwijt kunnen
en aan de west kant 4 misschien max 6 moeten we nog even weten.
Hoe doe je dat met een omvormer?
Dubbele mppt en dan zuid 1 string en west 1 string maar heeft west dan genoeg panelen?

het zouden dan gaan om trina solar 300 wp panelen

• reneeke1970
sjnelle schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:59:
mijn vader wil ook zonnepanelen het huis heeft zowel precies zuid als west mogelijkheden voor panelen.
De dakheling is ca 40-45 graden

aan de zuidkant zouden we zo'n 10 panelen kwijt kunnen
en aan de west kant 4 misschien max 6 moeten we nog even weten.
Hoe doe je dat met een omvormer?
Dubbele mppt en dan zuid 1 string en west 1 string maar heeft west dan genoeg panelen?

het zouden dan gaan om trina solar 300 wp panelen
Inderdaad dubbele mpp,en zes stuks is echt wel minimum hoor anders is spanning te laag voor omvormer. Je moet wel even kijken of mpp geen beperking heeft in vermogen, want die zuid panelen moet hij wel aankunnen

1 PVoutput . Dongen NB

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:15
reneeke1970 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:46:
[...]
Ik blijf het knap vinden uit, volgens PVOutput een 'omnik 13k' :P

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-10 12:04

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Ik zou graag willen weten of ik 9 Panasonic Kuro 325wp kan aansluiten op een SMA-SB4000TL-21
Is een 2 string omvormer en de panelen liggen op 35 graden Z.Z.O.
Ik zou de 2 de string eventueel willen gebruiken voor mijn 12 oudere kingsun 185wp panelen die op het oosten komen onder een hoek van 10 graden.
Zou dit in de praktijk gaan werken.

• busscherski
@WoudseHoeve
@mduran

Daarnaast is een Solax X1 5.0 maar 4600W AC (20A*230V). Een dimensionering van 74%.
Als het allemaal in dezelfde helling tussen 10 en 60 graden hellingshoek ergens tussen ZO en ZW staat zou ik voor 3 fasen gaan.

Je zou met Sunny design aan de slag kunnen gaan om het opbrengstverlies te berekenen en dit af te zetten tegen de meerkosten van de 3 fasen omvormer en de meterkast upgrade.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 21:16
reneeke1970 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:46:
[...]
Wat is de (net)spanning tijdens zo'n ''overbelasting''? Of zit je in een all-electric wijk :*)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• busscherski
Leudal schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:30:
Ik zou graag willen weten of ik 9 Panasonic Kuro 325wp kan aansluiten op een SMA-SB4000TL-21
Is een 2 string omvormer en de panelen liggen op 35 graden Z.Z.O.
Ik zou de 2 de string eventueel willen gebruiken voor mijn 12 oudere kingsun 185wp panelen die op het oosten komen onder een hoek van 10 graden.
Zou dit in de praktijk gaan werken.
Met de Panasonic Kuro 325wp in 1 string komt het voltage boven mppt niveau. Dan krijg je geen of slechte productie.
2 strings parallel op 1 mppt tracker is ook niet mogelijk omdat je een oneven aantal hebt.

Waarom kies je geen 60 Cells paneel? (de meesten zijn 60 cells)
Normale panelen kunnen prima met 9 in een string.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat zijn de alternatieven voor een Soladin 600 of Steca 500 als string-omvormer. Deze beide omvormers gaan niet goed om met schaduw op 1 van 3 panelen die in een string zitten.

Deze beide omvormers pakken niet het juiste MPP in een string met 3 panelen. Vmpp moet 60 Volt zijn, maar beide omvormers blijven hangen op de 90 Volt.

Het liefst doe ik geen aanpassingen op het dak. Microomvormers en optimizers hebben dus niet de voorkeur.

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-10 12:04

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

busscherski schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:41:
[...]

Met de Panasonic Kuro 325wp in 1 string komt het voltage boven mppt niveau. Dan krijg je geen of slechte productie.
2 strings parallel op 1 mppt tracker is ook niet mogelijk omdat je een oneven aantal hebt.

Waarom kies je geen 60 Cells paneel? (de meesten zijn 60 cells)
Normale panelen kunnen prima met 9 in een string.
Ik was naar de Panasonic aan het kijken omdat die binnen het dakvlak viel van de 12 Kingsun panelen.
Die Kingsun panelen wilde ik dan op oost leggen, kan natuurlijk ook de kingsun panelen laten liggen.
Dan op oost goedkopen 60 cels panelen onder 10 graden leggen.
Dank je wel voor het helpen.

• sjnelle
  • Laatst online: 06:08
reneeke1970 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:22:
[...]

Inderdaad dubbele mpp,en zes stuks is echt wel minimum hoor anders is spanning te laag voor omvormer. Je moet wel even kijken of mpp geen beperking heeft in vermogen, want die zuid panelen moet hij wel aankunnen
Hoe bepaal je dan max vermogen van de omvormer?
Is dát 3000 al voor de zuidkant of moet je nog extra voor west hebben?

• reneeke1970
Jim423 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:36:
[...]

Wat is de (net)spanning tijdens zo'n ''overbelasting''? Of zit je in een all-electric wijk :*)
Nee de all electric wijk is aan overkant 800 huizen, die zitten op 245 volt. Ik zit op oude centrale tot 232 volt

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Skipper-93 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:27:
[...]

Ik blijf het knap vinden uit, volgens PVOutput een 'omnik 13k' :P
Haha kan ik daar meerdere toevoegen dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-11 18:23
Heeft iemand enig idee hoe ik weer via de solaredge portal kan pairen? Dit heb ik een tijd geleden via de portal gedaan, maar het lijkt alsof hij dit nooit afgemaakt heeft. Op de inverter werkt het wel, maar ik zit morgen op locatie en kan dus niet ter plekke pairen. Hij blijft staan op onderstaande;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H9aBjViU2BtGyDTI8GF10RrZ/full.png

de melding;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NmlrV9PNVQqfYWPiRRNJKGuk/full.png

Iemand een idee?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• reneeke1970
sjnelle schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:51:
[...]

Hoe bepaal je dan max vermogen van de omvormer?
Is dát 3000 al voor de zuidkant of moet je nog extra voor west hebben?
Dat kun je in data sheet vinden, Chinese zijn meestal 60 procent van totale vermogen, maar er zijn er ook die geen beperking hebben, sma fronius en nog wel meer.
Aanvulling, als zon in zuiden staat, doen je west panelen 70 procent van hun vermogen geven, dus dat moet je bij elkaar tellen voor grootte van omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

• Frozenberg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-11 18:40
Na mijn eerdere post een tijdje terug zijn mijn plannen een stuk concreter geworden. Echter heb ik toch nog wel wat vragen over de opstelling.

Het plan is om te gaan voor een Solaredge HD-Wave 5000 omvormer icm met jasolar 295 of 300 panelen. Ik wil de installatie grotendeels zelf uitvoeren. Het aansluiten op de meterkast wil ik door een installateur laten doen.

Mijn dak ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4431/37172864265_2815f94921.jpgDJI_0041 by Frank Rozenberg, on Flickr

Dak oriëntatie:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/921/28289752477_cb7d66bd1a.jpgDJI_0045 by Frank Rozenberg, on Flickr

Opstelling dmv flatfix fusion:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1827/42440828154_0c8a872d76.jpg 19 panelen by Frank Rozenberg, on Flickr

Het dak van de buren slaat rond deze periode vanaf 5 uur schaduw over de rechter rij panelen en dit zal in het voor en najaar wel wat eerder zijn. Hopelijk bied de Solaredge hier dan uitkomst.

Door de dakdoorvoeren (Cv en MV) kom ik uit op de kleinst mogelijk rijafstand die mogelijk is met flatfix fusion. Echter vraag ik me af of de rijen met deze kleine afstand (ong 16 cm tussen elke rij) ook niet voor schaduw zorgen? Eventueel kan de rijafstand groter gemaakt worden maar dan kan ik maar 15 panelen kwijt.

En hoe kan ik achterhalen of mijn aansluiting geschikt is voor een opstelling van deze grote. Ik heb een ferraris meter hangen maar heb geen idee hoe groot mijn aansluiting is.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:04:

P404 en P500 zijn qua spanningspecifiaties nagenoeg gelijk, softwarematig zal er misschien iets inzitten dat de ene al vanaf 6 panelen werkt?
Nee, is echt wel andere hardware. Belangrijkste verschil zit hem in de UITGANGS-spanning. De P500 kan tot maximaal 60 Volt leveren en de P404 kan tot 85Volt leveren.
Dat geeft wat meer regelruimte om de SE-stringspanning te behalen als je weinig panelen hebt of veel schaduw-gedoe.

• No Hands
  • Nu online
Wimlem schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:23:
Heeft iemand enig idee hoe ik weer via de solaredge portal kan pairen? Dit heb ik een tijd geleden via de portal gedaan, maar het lijkt alsof hij dit nooit afgemaakt heeft. Op de inverter werkt het wel, maar ik zit morgen op locatie en kan dus niet ter plekke pairen. Hij blijft staan op onderstaande;

[afbeelding]

de melding;
[afbeelding]

Iemand een idee?
Je moet eerst die huidige bewerking afbreken of bevestigen. Daarna kun je pas wat nieuws doen.
Als er geen lopende taken zijn, het lijkt nu of ie al aan het pairen is, kun je in je layout de omvormer selecteren en dan met je rechtermuisknop kiezen voor pairen of koppelen. Dat moet je doen als er licht is, anders werkt dat niet.

• No Hands
  • Nu online
Frozenberg schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:08:
Na mijn eerdere post een tijdje terug zijn mijn plannen een stuk concreter geworden. Echter heb ik toch nog wel wat vragen over de opstelling.

Het plan is om te gaan voor een Solaredge HD-Wave 5000 omvormer icm met jasolar 295 of 300 panelen. Ik wil de installatie grotendeels zelf uitvoeren. Het aansluiten op de meterkast wil ik door een installateur laten doen.

Mijn dak ziet er zo uit:

[afbeelding]DJI_0041 by Frank Rozenberg, on Flickr

Dak oriëntatie:

[afbeelding]DJI_0045 by Frank Rozenberg, on Flickr

[afbeelding] 19 panelen by Frank Rozenberg, on Flickr

Het dak van de buren slaat rond deze periode vanaf 5 uur schaduw over de rechter rij panelen en dit zal in het voor en najaar wel wat eerder zijn. Hopelijk bied de Solaredge hier dan uitkomst.

Door de dakdoorvoeren (Cv en MV) kom ik uit op de kleinst mogelijk rijafstand die mogelijk is met flatfix fusion. Echter vraag ik me af of de rijen met deze kleine afstand (ong 16 cm tussen elke rij) ook niet voor schaduw zorgen? Eventueel kan de rijafstand groter gemaakt worden maar dan kan ik maar 15 panelen kwijt.

En hoe kan ik achterhalen of mijn aansluiting geschikt is voor een opstelling van deze grote. Ik heb een ferraris meter hangen maar heb geen idee hoe groot mijn aansluiting is.
Die rijafstand is veel te smal. Dan kun je beter 15 panelen zetten met een grotere rijafstand. Of oost/west gaan plaatsen. Als jij een 25A hoofdzekering heb kun je die omvormer zonder gevaar aansluiten maar pas op voor de selectiviteits politie
Op de jaarafrekening van je energieleverancier staat ook wat voor hoofafzekering je hebt, meestal 3x25 of 1x35

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Een SMA mag je onderdimentioneren tot 200% volgens hun website en pdfs..
reneeke1970 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:26:
[...]

Dat kun je in data sheet vinden, Chinese zijn meestal 60 procent van totale vermogen, maar er zijn er ook die geen beperking hebben, sma fronius en nog wel meer.
Aanvulling, als zon in zuiden staat, doen je west panelen 70 procent van hun vermogen geven, dus dat moet je bij elkaar tellen voor grootte van omvormer

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:15
reneeke1970 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:21:
[...]

Haha kan ik daar meerdere toevoegen dan?
Ik heb meerdere modellen in die ene lijn gepropt. Je mag maar 30 tekens gebruiken, dus dat is inderdaad niet heel handig!
In Australië zijn de systemen bepaald wat minder creatief _O-

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• robr57
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 08:48
busscherski schreef op zondag 1 juli 2018 @ 23:25:
[...]

wat als string 1 en 2 omgewisseld worden op de omvormer?
Dank voor deze tip.

Ik heb de PV1 en PV2 strings verwisselt op de Growatt omvormer. En wat blijkt ? PV2 tracker blijft minder vermogen leveren. Dus de panelen doen het allemaal hetzelfde, mits aangesloten op PV1.

Ook nu is op PV2 zowel bij lagere als hogere opbrengst 10% - 12% verschil tussen PV1 en PV2 per paneel.

Is dit dan een defect in de Growatt omvormer ? Dat lijkt me wel, maar hoe dit te verklaren en hoe nu de garantie in te roepen....

Tips welkom.

• reneeke1970
robr57 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:34:
[...]

Dank voor deze tip.

Ik heb de PV1 en PV2 strings verwisselt op de Growatt omvormer. En wat blijkt ? PV2 tracker blijft minder vermogen leveren. Dus de panelen doen het allemaal hetzelfde, mits aangesloten op PV1.

Ook nu is op PV2 zowel bij lagere als hogere opbrengst 10% - 12% verschil tussen PV1 en PV2 per paneel.

Is dit dan een defect in de Growatt omvormer ? Dat lijkt me wel, maar hoe dit te verklaren en hoe nu de garantie in te roepen....

Tips welkom.
Of hij maakt een meet fout met de ampère. Hoeveel ampère kunnen je panelen leveren, want die 9 die jij vernoemt is best hoog

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dre schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:47:
Wat zijn de alternatieven voor een Soladin 600 of Steca 500 als string-omvormer. Deze beide omvormers gaan niet goed om met schaduw op 1 van 3 panelen die in een string zitten.

Deze beide omvormers pakken niet het juiste MPP in een string met 3 panelen. Vmpp moet 60 Volt zijn, maar beide omvormers blijven hangen op de 90 Volt.

Het liefst doe ik geen aanpassingen op het dak. Microomvormers en optimizers hebben dus niet de voorkeur.
Is er haast niet, met zulke lage spanningen ga je naar de offgrid omvormers tegenwoordig :)
Voor een APS YC500 moet je de panelen parallel zetten (dus het dak op).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• stormfly
[...]

Dank voor deze tip.

Tips welkom.
Je kan 10 amp max per mppt invoeren, dat is het enige gegeven. Gaat PV2 daar de mist in qua meten, heb je wat grafiekjes?

https://www.bespaarbazaar...tt-MTL-3600-4600-5000.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 03-07-2018 10:25 ]

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:30
Cobb schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:23:
Toevallig reed ik van de week langs een huis waar het aan de gevel bevestigd zat. Laat ik het zo zeggen dat het wel wat opviel.
Zonnepanelen aan de muur.
Streetview

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

pep_82 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:38:
[...]

Toevallig reed ik van de week langs een huis waar het aan de gevel bevestigd zat. Laat ik het zo zeggen dat het wel wat opviel.
[afbeelding]
Streetview
Panelen zijn redelijk op zuid. Hij is goed voorbereid op einde van de saldeer regeling. Nu nog z'n oost- en westdak vol.
Niet mooi, wel effectief.... Maar het mag volgens mij officieel niet.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 17:15
https://www.zonnepanelen....lat-dak/?accept_cookies=1

Volgens deze rekentool is 16 cm veel te weinig. Dan ga je veel productie verliezen doordat de ene rij de ander in de schaduw zet. Ik vind het overigens wel vreemd dat de tool geen rekening houdt met de orientatie. Dat zal toch wel uitmaken?

Op een plat dak kun je beter gaan voor een O/W opstelling. Dan staan de panelen als dakjes tegen elkaar aan. https://www.zonnepanelen.net/oost-west-zonnepanelen/ uiteraard is de efficency dan suboptimaal, dus je TVT is iets langer, maar je kunt wel veel meer capaciteit op je dak kwijt, dus uiteindelijk is de opbrengst hoger.

Ik heb ook een plat dak en heb voor de O/W opsteling gekozen. Op Z gericht kon ik maar 3300Wp kwijt. Nu heb ik 3740Wp en nog ruimte over.

[ Voor 4% gewijzigd door Taan op 03-07-2018 11:19 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
[...]

[afbeelding]
Streetview
Vind dit nog niet eens zo heel storend eruit zien. Het is een relatief rustig patroon.

• Zuluman
  • Laatst online: 06-11 13:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Mijn dak ziet er zo uit:

[afbeelding]DJI_0041 by Frank Rozenberg, on Flickr

Dak oriëntatie:

[afbeelding]DJI_0045 by Frank Rozenberg, on Flickr

[afbeelding] 19 panelen by Frank Rozenberg, on Flickr

Lijk me een beetje krap. kan je nog langs de randen lopen als je erbij moet.

Ik zo persoonlijk voor oost-west gaan. 6x4 \ / \ / gunstiger voor spreiding van je opwekking ivm einde alderen en dan kan je nog langs rand lopen buitenom en in het midden zit ook genoeg ruimte om ertussen te lopen. en meer panelen kan je kwijt.

Weet niet wat je verbruik is maar met 275w panelen kom je op 6600kwp.
ivm pijpjes kom je op 22stuks> 6050kWp omvormer van ca. 5000kwp bij oost west. dan heb je minimaal 1x35 aansluiting nodig.

Ik zou ook voor micro omvormers gaan. de Enphase M215 heb je voor € 76,- ex.btw m250 voor € 80,- ex btw. plus de kabel a 14 per aansluiting. Kom je op ca. € 2.000,- ex btw ipv €900,- voor een SMA. de micro's gaan wel 2x zolang mee. 20 jaar garantie en monitoring per paneel. minder last van nadelig effect van schaduw van je buren. geen gelijkstroom in je huis. opwekking en verbruik wordt door de envoy geregeld. je kan er later makkelijk een accu aan het systeem toevoegen

Met 22x275Wp panelen kom je 6050Wp kom je op ca. €6000,-voor panelen,omvormer,kabels, valkpro+ montagesysteem, envoy-s metered ex.btw ex montage ex. meterkast aanpassen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Zo gisteravond de alle 64 panelen gewassen, ze ware best wel vies, al een hele tijd geen regen.....
Afwachten of ik het effect kan zien.
Afgelopen 2 dagen 80.44 en 80.49 kWh gedaan ....

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 03-07-2018 11:38 . Reden: typo ]

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:43

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@WoudseHoeve Lastig om het verschil door bv. hogere omgevingstemperatuur gisteren daarvan uit te sluiten, beetje minder/meer wind of hoge sluierbewolking geeft al snel een groter verschil dan vuile/schone panelen.

Ik zie op mijn installatie al verschil met gisteren en heb niets veranderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UYpB3yjMCBotQICwdJYH0TTW/full.png

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 17:15
@Zuluman @Frozenberg 6x 1.65 = 9,9m dus dat wordt wel krap op een 10m dak.

Als het past tot aan je dakafvoeren kun je gaan voor
4x4 standaard panelen aan de zuidzijde dan zit je aan 4 x 6,6m en dan nog 4x1 aan de noordzijde
Dan kan je nog een beetje afstand houden t.o.v. je dakafvoeren.
De Z-N rijen zet je dan zo ver mogelijk naar het oosten om schaduw van de buurman te beperken.
Alles in een O/W opstelling.
de 4x4 panelen kun je strak tot aan de dakdoorvoeren leggen, want die staan dan aan de noordzijde en zullen nauwelijks schaduw veroorzaken.
Deze opstelling resulteert in 4x5x 300 = 6000 Wp

Als dat niet past t.o.v je dakafvoeren kun je gaan voor
4x5 SF (=4m x 6,25 m) aan de zuidzijde en 4x1 SF aan de noordzijde.
Dan heb je dus 4x6x 185 4440 Wp

• Zuluman

Zuluman

Taan schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:03:
@Zuluman 6x 1.65 = 9,9m dus dat wordt wel krap op een 10m dak.

Als het past tot aan je dakafvoeren kun je gaan voor
4x4 standaard panelen aan de zuidzijde dan zit je aan 4 x 6,6m en dan nog 4x1 aan de noordzijde
Dan kan je nog een beetje afstand houden t.o.v. je dakafvoeren.
De Z-N rijen zet je dan zo ver mogelijk naar het oosten om schaduw van de buurman te beperken.
Alles in een O/W opstelling.
de 4x4 panelen kun je strak tot aan de dakdoorvoeren legegn, want die staan dan aan de noordzijde en zullen nauwelijks schaduw veroorzaken.
Deze opstelling resulteert in 4x5x 300 = 6000 Wp

Als dat niet past t.o.v je dakafvoeren kun je gaan voor
4x5 SF (=4m x 6,25 m) aan de zuidzijde en 4x1 SF aan de noordzijde.
Dan heb je dus 4x6x 185 4440 Wp
Ik wist de maat niet precies. maar de maten zijn zo verschillend per merk en zelfs binnen een merk. zo heb ik zondag een 300wp paneel van LG van 1,68m en een 320Wp paneel van LG van 1,64m in handen gehad. En de 327wp van BenQ/AUO bijvoorbeeld zijn 156cm.

En een mix is ideaal. Beste van beide werelden. voor zomer en winter. Hij kan ook minder plaatsen met een hoger wp. dus bv 20x300Wp 5x4 > paneel is duurder maar minder omvormers. kabel en montagemateriaal.komt ook op 6000Wp tegen dezelde prijs ongeveer.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:11
Joepla schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:59:
@WoudseHoeve Lastig om het verschil door bv. hogere omgevingstemperatuur gisteren daarvan uit te sluiten, beetje minder/meer wind of hoge sluierbewolking geeft al snel een groter verschil dan vuile/schone panelen.

Ik zie op mijn installatie al verschil met gisteren en heb niets veranderd.

[afbeelding]
Als je de telescoopsteel verkopers mag geloven zou het verschil aanzienlijk moeten zijn. er circuleren getallen van 14 tot 20%. 8)7

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:28
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:01:
[...]

Maar dan wel min dertig cm uit zijkant en geen hooguit 15 cm, ook een prutser dus haha.......
Ze zitten op 17 cm, bij Flatfix fusion zit de ondersteuning op iedere hoek en die blijven ook recht liggen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• TinyTimmy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
wizzopa schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:05:
[...]

Als je de telescoopsteel verkopers mag geloven zou het verschil aanzienlijk moeten zijn. er circuleren getallen van 14 tot 20%. 8)7
Vanochtend mijn 10 LG panelen schoon gemaakt. Ze waren echt heel vies en op elk paneel wel wat vogelpoep. Tot nu toe 0,0 resultaat te zien in PVOutput. Zelfs minder output dan de afgelopen dagen maar dat komt denk ik omdat er minder wind staat vandaag en de temperatuur iets hoger is. De instraling is tot nu ongeveer hetzelfde als gisteren ik de UV curve bekijk.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Na het schoonmaken gisteravond:
Mijn piek vermogen ligt 218 Watt lager als gisteren ( 10113W - 9895W ).
Invloed van de temperatuur zal meer zijn als het effect van het schoonmaken.

Maar niet meer doen?

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Volgende keer de helft van de panelen schoonmaken?
(mits je per paneel of per string logging hebt)

Dan kun je het echt meten....

• TinyTimmy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
WoudseHoeve schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:22:

Maar niet meer doen?
Ik kijk het nog even aan maar als het de komende dagen niet zichtbaar is met deze ongeveer gelijke weersomstandigheden (veel constanter kan het niet worden in NL) is dit voor mij de laatste keer dit jaar in ieder geval.

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-11 14:48
Als je die "moderne" percium panelen hebt zal licht wat gescattered wordt door vuil door de achterwand grotendeels weer teruggekaatst worden. Dus wat vuil maakt dan niet uit.

Het gaat denk ik pas mis als een cel grotendeels afgedekt wordt, bv door een plakkaat vogelpoep. Als is het maar omdat het glas daardoor op de lange termijn ook dof wordt.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:11
WoudseHoeve schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:22:

Maar niet meer doen?
Ik was dus ook benieuwd of het enig zin had, dit was/is dus een pracht voorbeeld. In ieder geval bedankt voor de moeite en tijd die je er in heb gestopt. ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ocaj schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:23:
Volgende keer de helft van de panelen schoonmaken?
(mits je per paneel of per string logging hebt)

Dan kun je het echt meten....
Ik heb wel logging per string .... maar de string indeling is wat lastig daar voor.
Stringindeling

"Creatief met strings"
De lichtblauwe string is ivm de schaduw van een dakkapel.
De donkerblauwe string ivm de schaduw van dak rand van het zomerhuis ernaast ( in de winter)
De andere schuine strings ivm de schaduw van een hooiberg paal in de ochtend :)

[ Voor 21% gewijzigd door WoudseHoeve op 03-07-2018 13:35 ]

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:43

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

wizzopa schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:05:
Vergeet het maar. Een paar procent max. is aannemelijk, mits de panelen goed vuil waren. Maar dat motiveert niet echt om een klein kapitaaltje uit te geven aan een veredelde hengel.
Het mooie is dat geen consument het kan meten. De omstandigheden verschillen veel teveel om een conclusie te kunnen trekken.

Persoonlijk maak ik ze wel schoon (1 a 2x per jaar is het plan), vooral omdat mijn panelen erg vlak liggen (<10 gr). Vooral de onderste randen verzamelen veel zand en 's winters ontstaat er een dunne laag alg/mos.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:43:
[...]

Dus dan kan je bepalen wat de verliezen zijn in de keten?
Ja en nee. Je kan wel ongeveer zeggen/berekenen wat het rendement is van de totale installatie. Maar het probleem bij een nauwkeurige meting is dat je de celtemperatuur (P-N overgang) moet kunnen meten en die is niet gelijk aan de paneeltemperatuur.

Zo heb ik berekend dat bij ca. 1000W/m2 instraling, zonder wind, het rendement van het paneel ongeveer 11,5% is en bij een stevige bries ligt dat op ongeveer 12,9%.

Volgens de specs zou het rendement 14,1% moeten zijn. Of dit valt onder de noemer "derating" is mijn niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk is een proefopstelling (denk aan de diesel ellende van VW) gunstiger voor de rendementsbepaling dan een meting in het veld.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

Lang niet meer gepost hier, maar de panelen draaien nog steeds als een zonnetje :-)
Af en toe log ik eens in bij Essent om te zien wat ik heb teruggeleverd, en voorschot laat ik nog steeds op 100 euro staan, zo krijg ik weer leuke cent terug in maar 2019.
Tot nog toe in 2018 al 2.1 MWh opgewekt, in juni 441.78 KWh

Ben van plan om in de Herfst een warmtepomp droger te kopen, die zijn A++ en met de panelen kan dat er wel af. Bij goed weer gaat de was buiten, maar in Herfst/Winter is 1 wasje per week (woon alleen) in de droger wel fijn (hoef ik niks meer te laten drogen in woonkamer).

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:46:
Lang niet meer gepost hier, maar de panelen draaien nog steeds als een zonnetje :-)
Af en toe log ik eens in bij Essent om te zien wat ik heb teruggeleverd, en voorschot laat ik nog steeds op 100 euro staan, zo krijg ik weer leuke cent terug in maar 2019.
Tot nog toe in 2018 al 2.1 MWh opgewekt, in juni 441.78 KWh

Ben van plan om in de Herfst een warmtepomp droger te kopen, die zijn A++ en met de panelen kan dat er wel af. Bij goed weer gaat de was buiten, maar in Herfst/Winter is 1 wasje per week (woon alleen) in de droger wel fijn (hoef ik niks meer te laten drogen in woonkamer).
Welkom terug, dus om 50×1 kWh te besparen, tien euro per jaar, koop jij een droger die 300 duurder is dan een gewone energie slurper?
Of zijn die dingen tegenwoordig goedkoper? Let er eigenlijk niet meer op totdat hij kapot is.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
[...]

Dank voor deze tip.

Tips welkom.
Ik heb ook gewisseld, omdat ik in eerste instantie dacht dat pv1 de buitenste waren maar het waren de binnenste.
Ik denk dat pv2 in een soort bypass modus loopt, want bij niet aangesloten zie je ook dat er spanning op pv2 komt.

Maar stel je vraag eens aan growatt, kan via de shine app, van growatt.

[ Voor 4% gewijzigd door Supertip op 03-07-2018 15:46 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

reneeke1970 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:29:
[...]

Welkom terug, dus om 50×1 kWh te besparen, tien euro per jaar, koop jij een droger die 300 duurder is dan een gewone energie slurper?
Of zijn die dingen tegenwoordig goedkoper? Let er eigenlijk niet meer op totdat hij kapot is.....
Ik zou nooit meer een gewone droger willen hebben.
Ik heb mij oude uit elkaar gehaald.... daar zaten gewoon wat gloeispiralen in waar de lucht langs blaast. in de droger zit het vol met pluis..... levens gevaarlijk ding.
Laatst met een brandweer deskundige gesproken, erg veel huis branden zijn het gevolg van een was droger.....Dan betaal ik wel 300 euro meer.
Trouwens de droog temperatuur ligt lager dus minder krimp...

• Zuluman

Zuluman

reneeke1970 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:29:
[...]

Ik heb er ook een gekocht verleden jaar. De oude deed het nog maar was 14 jaar oud. hier staat die elke dag aan. scheelt echt een berg 1kWh x 350

Wasmachine en vaatwasser ook vervangen na 14 jaar. En die heb ik meerdere malen gemaakt. vaak is door de ouderdom rubbers, slangetjes. De wasmachine was echt op een gegeven moment op. Die rubberen rand in de opening begon ook al te lekken. Had ik ook kunnen fixen maar toen was het wel klaar. Vaatwasser ook een aantal maal zelf gefixed. Daar heb ik me toch wat bespaart aan euro's door het zelf te doen. hier komt geen monteur over de vloer tenzij ze voor de garantie komen. maar daar is een ander topic voor.

Naast dus de 14 jaar oude wasmachine, vaatwasser, droger en inductiekookplaat (1 deel knalde letterlijk eruit) ook alle halogeenspots (ook 14 jaar oud op een paar na) vervangen voor dimbare ledlampen van philips. Ik ben geen fan van led maar die zijn net als halogeen warmer van kleur als je ze dimt.

Ik heb op een raspberry pi domoticz draaien waarom een essent e-thermosstaat is aangesloten (35,- marktplaats+15 resetkosten) zoveel mogelijk met timers, bewegingsmelders en temperatuur/vochtsensors.

Ik ben van ca. 5700kwh naar 3700kWh gegaan. Ik wek 3600kwh per jaar op.

En na de zomer ga ik de 15 jaar oude mechanische ventilatie vervangen voor een ducobox focus co2 zone-ventilatie en elektrisch aangestuurde roosters.

En ik twijfel nog over het systeem voor zoneverwarming tussen een tado en het systeem van itho daalderop. ik neig naar het systeem van itho.

En ik wil wel nog 8 extra panelen. 4 op de uitbouw 2e en 4 op de schuur. zit dan dik boven mijn verbruik maar dan kom ik winters nog minder tekort. Accutje afhankelijk wat alternatief voor salderen doet.

Ik zou mijn overmaat kunnen opstoken met een warmtepomp zomers maar ik heb stadsverwarming en ik heb geen plek voor WP. en samen met de kosten voor de infrastructuur ga ik het er nooit uit halen. en de ketel die hier de wijk bediend is een HR+E ketel met bodem opslag. op gas dus en geen rest warmte.

Naast mijn werk waar ik bezig ben o.a het verduurzamen van de rijkspanden op financieel gebied is het voor mij een hobby waar ik financien ondergeschikt vindt. Elke hobby kost geld. :-)

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:14
[...]

[afbeelding]
Streetview
Dat is bijna precies mijn situatie ook, alleen is de muur niet zichtbaar vanaf de openbare weg maar grenzen er weer haaks twee tuinen aan met woning. Ik zou dus denk ik 3 lagen kwijt kunnen. Schitteren die panelen nu ook, zouden de aangrenzende bewoners daar last van kunnen krijgen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@reneeke1970
@WoudseHoeve

Ik denk dat @Verwijderd helemaal geen droger heeft nu, dus hij wisseld niets, dat maak ik op uit zijn verhaal.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-11 14:48
Ik heb een installatie met sunrise 195WP black panelen (bekend onder ET-M572195 black of ook wel SRM572195). van 160x80, dus met 5" cellen

Afbeeldingslocatie: http://www.iduna-solutions.be/Afbeeldingen/ET-M572195BB.jpg

Ik zoek nu 1 paneel in vergelijkbaar design maar met afmetingen 2 bij 1, dus 6" cellen..Deze past precies op een plek die ik nog over heb en dan gebruik ik een optimizer.(die is daar toch nodig)

Ik zie wel diverse leveranciers die soortgelijke panelen leveren in de standaard maat 1.65 bij 1, zoals bv JA solar, maar heel weinig in 2 bij 1. Ik heb ze gezien van Phono Solar (de PS350MBB) .

Welke modellen kan ik nog meer naar zoeken? Het hoeft geen state of the art / duur paneel te zijn van 350Wp of meer want de sunrises zijn ook niet nieuw meer, zat eerder aan een generatie terug van rond de 300Wp te denken. Heeft iemand er toevallig nog eentje liggen?

• reneeke1970
WoudseHoeve schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:33:
[...]

Ik zou nooit meer een gewone droger willen hebben.
Ik heb mij oude uit elkaar gehaald.... daar zaten gewoon wat gloeispiralen in waar de lucht langs blaast. in de droger zit het vol met pluis..... levens gevaarlijk ding.
Laatst met een brandweer deskundige gesproken, erg veel huis branden zijn het gevolg van een was droger.....Dan betaal ik wel 300 euro meer.
Trouwens de droog temperatuur ligt lager dus minder krimp...
En heb je met warmtepomp geen pluis dan? Ik kan mijn gewone regelen tussen 30 en 65 graden hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Zuluman schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:47:
[...]

Ik heb er ook een gekocht verleden jaar. De oude deed het nog maar was 14 jaar oud. hier staat die elke dag aan. scheelt echt een berg 1kWh x 350

Wasmachine en vaatwasser ook vervangen na 14 jaar. En die heb ik meerdere malen gemaakt. vaak is door de ouderdom rubbers, slangetjes. De wasmachine was echt op een gegeven moment op. Die rubberen rand in de opening begon ook al te lekken. Had ik ook kunnen fixen maar toen was het wel klaar. Vaatwasser ook een aantal maal zelf gefixed. Daar heb ik me toch wat bespaart aan euro's door het zelf te doen. hier komt geen monteur over de vloer tenzij ze voor de garantie komen. maar daar is een ander topic voor.

Naast dus de 14 jaar oude wasmachine, vaatwasser, droger en inductiekookplaat (1 deel knalde letterlijk eruit) ook alle halogeenspots (ook 14 jaar oud op een paar na) vervangen voor dimbare ledlampen van philips. Ik ben geen fan van led maar die zijn net als halogeen warmer van kleur als je ze dimt.

Ik heb op een raspberry pi domoticz draaien waarom een essent e-thermosstaat is aangesloten (35,- marktplaats+15 resetkosten) zoveel mogelijk met timers, bewegingsmelders en temperatuur/vochtsensors.

Ik ben van ca. 5700kwh naar 3700kWh gegaan. Ik wek 3600kwh per jaar op.

En na de zomer ga ik de 15 jaar oude mechanische ventilatie vervangen voor een ducobox focus co2 zone-ventilatie en elektrisch aangestuurde roosters.

En ik twijfel nog over het systeem voor zoneverwarming tussen een tado en het systeem van itho daalderop. ik neig naar het systeem van itho.

En ik wil wel nog 8 extra panelen. 4 op de uitbouw 2e en 4 op de schuur. zit dan dik boven mijn verbruik maar dan kom ik winters nog minder tekort. Accutje afhankelijk wat alternatief voor salderen doet.

Ik zou mijn overmaat kunnen opstoken met een warmtepomp zomers maar ik heb stadsverwarming en ik heb geen plek voor WP. en samen met de kosten voor de infrastructuur ga ik het er nooit uit halen. en de ketel die hier de wijk bediend is een HR+E ketel met bodem opslag. op gas dus en geen rest warmte.

Naast mijn werk waar ik bezig ben o.a het verduurzamen van de rijkspanden op financieel gebied is het voor mij een hobby waar ik financien ondergeschikt vindt. Elke hobby kost geld. :-)
Bij iedere dag gebruik is het logisch, dan bespaar je heel wat. Maar niet met één keertje per week en alleen in winter.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Rol-Co schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:53:
@reneeke1970
@WoudseHoeve

Ik denk dat @Verwijderd helemaal geen droger heeft nu, dus hij wisseld niets, dat maak ik op uit zijn verhaal.
Ik bedoel ook bij nieuwe aanschaf een gewone te nemen. Ik gebruik hem twee keer per week ook in de zomer, maar mijn rekenmachine zei dat eentje van 300 euro voldoende was

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:19:
[...]

Ik bedoel ook bij nieuwe aanschaf een gewone te nemen. Ik gebruik hem twee keer per week ook in de zomer, maar mijn rekenmachine zei dat eentje van 300 euro voldoende was
Als je dan toch één moet kopen dan zou ik gee prehistorisch ding kopen alleen omdat ie goedkoop is, hij draait hier gemiddeld 4-5x per week atm en in de winter nog iets meer.
Dan kunnen er nog wel een paar panelen bij :)
Maar is niet alleen de droger, ook andere apparaten let ik nu wel op als ik ze koop, ook de grootte bijv zoals de droger van 9kg en wasmachine van 8.

Het verbruik is al zat gestegen sinds het gas weg is, dus als ik ergens weer wat kan halen doen we dat.
Dak is vol. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• stormfly
exroosje schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:05:
Ik heb een installatie met sunrise 195WP black panelen (bekend onder ET-M572195 black of ook wel SRM572195). van 160x80, dus met 5" cellen

[afbeelding]

Ik zoek nu 1 paneel in vergelijkbaar design maar met afmetingen 2 bij 1, dus 6" cellen..Deze past precies op een plek die ik nog over heb en dan gebruik ik een optimizer.(die is daar toch nodig)

Ik zie wel diverse leveranciers die soortgelijke panelen leveren in de standaard maat 1.65 bij 1, zoals bv JA solar, maar heel weinig in 2 bij 1. Ik heb ze gezien van Phono Solar (de PS350MBB) .

Welke modellen kan ik nog meer naar zoeken? Het hoeft geen state of the art / duur paneel te zijn van 350Wp of meer want de sunrises zijn ook niet nieuw meer, zat eerder aan een generatie terug van rond de 300Wp te denken. Heeft iemand er toevallig nog eentje liggen?
De nieuwe LG panelen zijn langer.

• reneeke1970
Rol-Co schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:28:
[...]

Als je dan toch één moet kopen dan zou ik gee prehistorisch ding kopen alleen omdat ie goedkoop is, hij draait hier gemiddeld 4-5x per week atm en in de winter nog iets meer.
Dan kunnen er nog wel een paar panelen bij :)
Maar is niet alleen de droger, ook andere apparaten let ik nu wel op als ik ze koop, ook de grootte bijv zoals de droger van 9kg en wasmachine van 8.

Het verbruik is al zat gestegen sinds het gas weg is, dus als ik ergens weer wat kan halen doen we dat.
Dak is vol. :)
Ik heb zon grote, vandaar maar twee keer per week, kunnen vier wassen in haha.

Je mag bij mij wel een stukje dak leasen 8)

1 PVoutput . Dongen NB

• Frozenberg
No Hands schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:03:
[...]

Die rijafstand is veel te smal. Dan kun je beter 15 panelen zetten met een grotere rijafstand. Of oost/west gaan plaatsen. Als jij een 25A hoofdzekering heb kun je die omvormer zonder gevaar aansluiten maar pas op voor de selectiviteits politie
Op de jaarafrekening van je energieleverancier staat ook wat voor hoofafzekering je hebt, meestal 3x25 of 1x35
Mijn gevoel was ook dat dit een beetje te dicht op elkaar is. Ook o/w heb ik overwogen echter verwacht ik dat de rechter rij panelen (die op het westen liggen) dan verre van optimaal produceren. Aan het einde van de dag zullen deze panelen door de extra verdieping van de buurman geen productie hebben, juist op het moment dat ze op moeten gaan leveren.

Heb wel even de mogelijke opstellingen ingetekend met 20 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1804/42461957354_aef4d6810c.jpgow 20 panelen by Frank Rozenberg, on Flickr

Of als ik de MV doorvoer verplaats en accepteer dat de CV doorvoer schaduw zal werpen kan het ook met 24 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1766/29308948878_f5ce711036.jpgOW 24 panelen by Frank Rozenberg, on Flickr

• reneeke1970
Frozenberg schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 21:48:
[...]

Mijn gevoel was ook dat dit een beetje te dicht op elkaar is. Ook o/w heb ik overwogen echter verwacht ik dat de rechter rij panelen (die op het westen liggen) dan verre van optimaal produceren. Aan het einde van de dag zullen deze panelen door de extra verdieping van de buurman geen productie hebben, juist op het moment dat ze op moeten gaan leveren.

Heb wel even de mogelijke opstellingen ingetekend met 20 panelen:

[afbeelding]ow 20 panelen by Frank Rozenberg, on Flickr

Of als ik de MV doorvoer verplaats en accepteer dat de CV doorvoer schaduw zal werpen kan het ook met 24 panelen:

[afbeelding]OW 24 panelen by Frank Rozenberg, on Flickr
Kijk dat is tenminste een opstelling om door een ringetje te halen. 2×12 ideaal voor iedere omvormer. Eerst aankijken wat schaduw voor impact heeft. Als ze harde schaduw krijgen schakelen ze toch wel uit, geen optimises voor nodig.
Staan leuke nieuwe 300 wp panelen op marktplaats voor je.

1 PVoutput . Dongen NB

• Frozenberg
Zuluman schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:27:
[...]

Lijk me een beetje krap. kan je nog langs de randen lopen als je erbij moet.

Ik zo persoonlijk voor oost-west gaan. 6x4 \ / \ / gunstiger voor spreiding van je opwekking ivm einde alderen en dan kan je nog langs rand lopen buitenom en in het midden zit ook genoeg ruimte om ertussen te lopen. en meer panelen kan je kwijt.

Weet niet wat je verbruik is maar met 275w panelen kom je op 6600kwp.
ivm pijpjes kom je op 22stuks> 6050kWp omvormer van ca. 5000kwp bij oost west. dan heb je minimaal 1x35 aansluiting nodig.

Ik zou ook voor micro omvormers gaan. de Enphase M215 heb je voor € 76,- ex.btw m250 voor € 80,- ex btw. plus de kabel a 14 per aansluiting. Kom je op ca. € 2.000,- ex btw ipv €900,- voor een SMA. de micro's gaan wel 2x zolang mee. 20 jaar garantie en monitoring per paneel. minder last van nadelig effect van schaduw van je buren. geen gelijkstroom in je huis. opwekking en verbruik wordt door de envoy geregeld. je kan er later makkelijk een accu aan het systeem toevoegen

Met 22x275Wp panelen kom je 6050Wp kom je op ca. €6000,-voor panelen,omvormer,kabels, valkpro+ montagesysteem, envoy-s metered ex.btw ex montage ex. meterkast aanpassen.
Langs de randen lopen is er inderdaad niet echt ideaal meer. Heb nog niet veel gehoord over Enphase omvormers. De tegenhanger Solaredge komen dan wel weer veel voorbij. Wat zijn de voordelen van Enphase?
Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y