Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste
Acties:
  • 503.596 views

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

TheBorg schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:44:
Ok ik ben om. Het moet een schans worden. Maar de enige leverancier van een portrait schans is westlandsolar.nl maar die hebben een minimum hoek van 10 graden. Mijn voorkeur zou inderdaad 5 tot 8 graden zijn. Ik ga ze morgen bellen. Misschien kunnen ze het ook anders maken.

Bedankt iedereen, die heeft gereageerd. Dat vuil aankoekt is zeker waar en op vorst schade zitten we ook niet te wachten. Een verminderd rendement door warmte is ook niet zo handig dus schuin is zeker beter.

- edit -
Eigenlijk een beetje lomp van mij. Misschien kunnen twee losse schanzen wel tegen elkaar om het zelfde te bereiken.
Er is ook 1 in utrecht.(?) Ik weet even niet hoe deze heet, maar die is zowaar nog goedkoper volgens mij.

edit : @AUijtdehaag weet t wel. Is die shop die alleen telefonisch bereikbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 28-06-2018 20:00 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Atomic2005 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:50:
[...]

Er is ook 1 in utrecht.(?) Ik weet even niet hoe deze heet, maar die is zowaar nog goedkoper volgens mij.
Was het niet aluminium shop die dat heeft?
@TheBorg
Je kan ook betonvoeten doen met de hoge kanten tegen elkaar. Of is dat teveel gewicht samen met de panelen van 20kg ps ?

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 28-06-2018 19:59 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-11 15:04

TheBorg

Resistance is futile.

Rol-Co schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:57:
[...]

Was het niet aluminium shop die dat heeft?
@TheBorg
Je kan ook betonvoeten doen met de hoge kanten tegen elkaar. Of is dat teveel gewicht samen met de panelen van 20kg ps ?
Als je aluminiumshop.nl bedoelt, dat is hetzelfde bedrijf als westlandsolar.nl. :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
Ok ik ben om. Het moet een schans worden. Maar de enige leverancier van een portrait schans is westlandsolar.nl maar die hebben een minimum hoek van 10 graden. Mijn voorkeur zou inderdaad 5 tot 8 graden zijn. Ik ga ze morgen bellen. Misschien kunnen ze het ook anders maken.

Bedankt iedereen, die heeft gereageerd. Dat vuil aankoekt is zeker waar en op vorst schade zitten we ook niet te wachten. Een verminderd rendement door warmte is ook niet zo handig dus schuin is zeker beter.

- edit -
Eigenlijk een beetje lomp van mij. Misschien kunnen twee losse schanzen wel tegen elkaar om het zelfde te bereiken.
Ik heb ook 2 schansen onder een hoek van als ik mag gokken 3~5 graden, en je hoeft ze echt niet vaker schoon te maken als mensen met een 45 graden hoek.

Ik heb ze dit jaar eenmaal schoongemaakt in het voorjaar, qua opbrengst geen verschil kunnen merken, en na 2 weken waren ze weer net zo "smerig" als voorheen en zoals bij iedereen met zonnepanelen.

Bovenkant veranda:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wtggsj.jpg

Bovenkant Carport

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ehbxjn.jpg

Inderdaad, je levert iets in op efficiency, maar als ik kijk naar de opbrengst per m2 dakoppervlak gaat een hoek van 30 graden het niet redden bij mij (los van dat ik het er niet uit vind zien).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Rol-Co

Rol-Co

@Grolsch
Bij sf niet maar mono?? Die moest ik wel een beetje schoonmaken hoor toen ze plat lagen.
Sf heeft nu hele randen maar geen merkbaar verschil.

• Grolsch
Sorry, ik heb geen ervaring met mono panelen, Maar ik weet nog dat toen ik ze zo plat gelegd had dat "kwade tongen :+ " beweerden dat ik elke maand mocht poetsen, en dat valt me dus 1200% mee.

Binnenkort draait de installatie een jaar, ik verwacht ergens rond de 6200 á 6300 kWh uit te komen, wat mij gezien de aanwezige schaduw, en hellingshoek niet tegenvalt, ik had gerekend met 6000kWh.

Wat is jullie ervaring / getal van de periode juli 2017 t/m juni 2018 :? Was dat een goed PV jaar landelijk gezien :? Of gemiddeld ?
.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:50
Met zo'n schans heb je toch juist enorm veel ballast nodig? Dat is een flink oppervlak als de wind eronder slaat, en je huis uit 1896 wilde je de ballast niet laten dragen.

Ja je de hele schans vastzetten aan het dak?

• Grolsch
stormfly schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:29:
[...]

Met zo'n schans heb je toch juist enorm veel ballast nodig? Dat is een flink oppervlak als de wind eronder slaat, en je huis uit 1896 wilde je de ballast niet laten dragen.

Ja je de hele schans vastzetten aan het dak?
Omdat de schans nagenoeg plat ligt heb je juist helemaal geen last van wind die eronder slaat, want er is bijna geen "eronder" bij een platte opstelling.

En bij ons is het ook 1 groot frame wat allemaal met elkaar verbonden is, dat weegt nog wel wat 24 SF panelen + de constructie. DIe waait er echt niet af.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

migjes schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:46:
[...]

SRW ? ken ik niet wel de SWR, maar vele oude jongens beschikbaar dat ook gewoon google even een oepsje doet. ;)

zover ik kan zien, 3 stringen, jep, maar die zijn wel parallel.
(en parallel kun je ook anders oplossen zonder die aansluitingen)
verder maar 1 mpp, dus je hebt niet veel aan die 3 stringen. ;)

de 600V is wel de Voc (met temperatuur coefficient natuurlijk). ;)

het is verder mij te onduidelijk of je nu wel of niet de cellen moet aarden, dus die mag je zelf gaan uitzoeken.
(nog of deze omvormer dat kan of niet)
Tikfoutje ja. Het is af en toe ook even zoeken hoor, SMA heeft zoveel spul gemaakt... Ik wacht eerst maar even tot ze gehaald zijn en dan kijk ik verder. Wat natuurlijk ook kan is dat micro-spul en dan een per paneel of een dubbel setje op 1 omvormer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

@stormfly en @Grolsch Het moet gewoon in de balken geschroeft kunnen worden. Bij een hoek van 10 graden kom ik op een hoogte van 28cm. Daar kan best wat wind onder.

Maar na lang Googlen nog niet één systeem gevonden met een kleinere hoek dan 10 graden. Dus morgen ga ik bellen om te vragen of het westlandsolar.nl systeem geschroeft kan worden. Dan zit ik ook nog met een balkafstand van ik meen 50cm hoh wat dus totaal niet lekker uit komt. Een rail systeem zou beter zijn.

Goedkope systemen hebben ook nogal wat afstand nodig tot de rand van het dak. Bijv. FlatFix Eco heeft op 9 meter hoogte een meter afstand tot de dakrand. Dat is dus gewoon rommel.

ClickFit Basic is helemaal ideaal. Het is sterk, geen ballast nodig, kan geschroeft worden, minimale afstand tot dakrand nodig, maar niet mogelijk om in een hoek te plaatsen.

Ik snap ook niet zo goed dat wat ik wil niet bestaat. Maargoed, ik zie zo vaak huizen met bijv. 3 panelen rond een dakkapel terwijl er met wat creativiteit ook 5 hadden kunnen liggen. Ik kan niet bij iemand anders in de portemonnaie kijken dus dat kan ook een obstakel zijn maar ik wil gewoon zo veel mogelijk panelen. @Grolsch heeft gewoon een vet mooi dak voor panelen maar dat geluk hebben we niet allemaal.

Dus als het uiteindelijk niet kan, dan liggen ze straks gewoon plat.

[ Voor 19% gewijzigd door TheBorg op 28-06-2018 21:18 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:27:

Wat is jullie ervaring / getal van de periode juli 2017 t/m juni 2018 :? Was dat een goed PV jaar landelijk gezien :? Of gemiddeld ?
.
Als ik zo even naar zuid kijk zou ik zeggen gemiddeld, veel veranderd hier en nog 2 goede dagen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheBorg
En betonvoeten was niks?
http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/
(foto is van de buuf... daar ligt nu 10 graden ;) )

En @Grolsch wilde zijn panelen niet zien....en in de winter, kost dat efficiency... (en voer voor warmtepomp)
Dan is schuindak beter...
(maar Grolsch heeft ook Science Fiction panelen, die het ook doen met bewolking)

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2018 21:27 ]

• stormfly
TheBorg schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:11:
@stormfly en @Grolsch Het moet gewoon in de balken geschroeft kunnen worden. Bij een hoek van 10 graden kom ik op een hoogte van 28cm. Daar kan best wat wind onder.

Maar na lang Googlen nog niet één systeem gevonden met een kleinere hoek dan 10 graden. Dus morgen ga ik bellen om te vragen of het westlandsolar.nl systeem geschroeft kan worden. Dan zit ik ook nog met een balkafstand van ik meen 50cm hoh wat dus totaal niet lekker uit komt. Een rail systeem zou beter zijn.

Goedkope systemen hebben ook nogal wat afstand nodig tot de rand van het dak. Bijv. FlatFix Eco heeft op 9 meter hoogte een meter afstand tot de dakrand. Dat is dus gewoon rommel.

ClickFit Basic is helemaal ideaal. Het is sterk, geen ballast nodig, kan geschroeft worden, minimale afstand tot dakrand nodig, maar niet mogelijk om in een hoek te plaatsen.

Ik snap ook niet zo goed dat wat ik wil niet bestaat. Maargoed, ik zie zo vaak huizen met bijv. 3 panelen rond een dakkapel terwijl er met wat creativiteit ook 5 hadden kunnen liggen. Ik kan niet bij iemand anders in de portemonnaie kijken dus dat kan ook een obstakel zijn maar ik wil gewoon zo veel mogelijk panelen. @Grolsch heeft gewoon een vet mooi dak voor panelen maar dat geluk hebben we niet allemaal.

Dus als het uiteindelijk niet kan, dan liggen ze straks gewoon plat.
Tja die afstand tot de dakrand dat wordt volgens mij massaal genegeerd, ik begon met leveranciers van systemen te mailen. Maar die gaven allemaal aan dat het op het dakkapel niet gaat, gaat om garanties en verantwoordelijkheid. De meeste installatie bureaus negeren dat, want met dezelfde systemen kan ineens van alles _/-\o_

Ik zou westlandsolar eens bellen, _/-\o_ ik ben in die hoek opgegroeid en er zit erg veel creativiteit en techniek (kassenbouw) in die hoek. Ik schat in dat ze alles op maat kunnen laten lassen zolang jij maar een goede tekening hebt.

Heb je @Grolsch zijn leverancier al eens gecontacteerd, voor een flinke fooi komt hij misschien gewoon een kopie plaatsen bij jou?

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

AUijtdehaag schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:20:
@TheBorg
En betonvoeten was niks?
http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/
(foto is van de buuf... daar ligt nu 10 graden ;) )

En @Grolsch wilde zijn panelen niet zien....en in de winter, kost dat efficiency... (en voer voor warmtepomp)
Dan is schuindak beter...
Dat is zo gek nog niet. En dan 4 achter elkaar. 12 stuks nodig. Dat is ongeveer 400 kilo. 13 kilo per m2. Alleen wil ik daar geen panelen kopen maar ik kan altijd bellen. Wordt wel krap aan met breedte omdat een plat dak een verhoogde dakrand heeft en het beton steekt uit.

Ze hebben ook nog andere merken die ik nog niet heb gezien dus daar ga ik even naar kijken.

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-11 17:15
Volgens mij was vandaag weer een mooie opbrengst....ondertussen probeer ik hier de puzzel sluitend te maken. Ik kom inmiddels op 24 panelen, LG 360 Wp, Van Der Valk oost/west opstelling. Het gaat mooi passen :-):-). Ik ben nog aan het steggelen met mijn elektricien. Wat ik in mijn hoofd heb. Als ik 24 Enphase iq7 omvormertjes neem, kom ik netjes onder de 5750W uit. En dan kan ik theoretisch nog even door met de enkele fase van 35W. Alleen de p... is dat mijn meter niet geschikt is voor terugleveren. Dus Stedin moet hoe dan ook langskomen. Dus dan maar gelijk in 1 keer naar de derde fase. Anders kan ik een keer extra een paar honderd euro dokken om op een later moment naar 3 fases te gaan. Het enige wat ik jammer vind is dat je met een enkele fase natuurlijk maximaal gebruikmaakt van hetgeen je opwekt. Maar goed. Even doorborduren op die drie-fase. Ik denk om twee strengen te maken van elk 12 panelen. En dan die verdelen over twee fases.... Maar ik heb dus het gevoel dat dat niet helemaal de bedoeling is en dat ik ze moet verdelen over 3 fases. Met een eigen aardlekautomaat. 8.32 ampère per string max. Iemand?

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:51
@mebrein weet je zeker dat je meter niet geschikt is voor terugleveren? Wat voor 'n meter heb je nu? Er wordt vaak geroepen dat een meter niet geschikt is, maar in de praktijk valt dat vaak mee en draait 'ie (in geval van een ferrarismeter) vrolijk rondjes de andere kant op en loopt het telwerk terug ;)

Mijn netbeheerder rekent te allen tijde een bepaald bedrag voor de overstap van 1 naar 3 fasen. Ik betwijfel dus of je kosten bespaart door een meterwissel aan te grijpen om tegelijk ook naar 3 fasen te gaan. Als je verder geen noodzaak hebt voor 3 fasen zou lekker bij een enkelfasige aansluiting blijven.

Niemand verplicht je om, in geval van 3 fasen, op alle drie de fasen terug te leveren. Wel hebben netbeheerders liever niet dat je meer dan 5000W invoedt geloof ik.

• stormfly
mebrein schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:39:
Dus dan maar gelijk in 1 keer naar de derde fase. Anders kan ik een keer extra een paar honderd euro dokken om op een later moment naar 3 fases te gaan. Het enige wat ik jammer vind is dat je met een enkele fase natuurlijk maximaal gebruikmaakt van hetgeen je opwekt. Maar goed. Even doorborduren op die drie-fase.
Bij een enkele fase verbruik je het theoretisch al voordat de meter een teruglevering kan registreren, dat is positief. Bij een 3fase meter voert de meter toch hetzelfde uit, er zijn wat posts maar die lijken ook type afhankelijk.

Fase 1 2000watt terugleveren vanaf omvormer
Fase 1 1000 watt gebruik door apparatuur
Fase 2 1000 watt gebruik door apparatuur
Fase 3 1000 watt gebruik door apparatuur

netto meter verbruik = 1000 watt afname van energie leverancier? Of gaat het "plussen en minnen" pas plaatsvinden op de eindrekening?

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

@mebrein Kijk hier eens naar de prijzen voor LG.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/lg-solar/

ModelPrijsPrijs/Watt
LG 300WP Perc€ 194,00€ 0,65
LG 320WP Full Black€ 237,00€ 0,74
LG 320WP Perc€ 247,00€ 0,77
LG 335WP Perc€ 247,00€ 0,74
LG 340WP Perc€ 279,00€ 0,82
LG 390WP Perc€ 329,00€ 0,84
LG 360WP Perc€ 345,00€ 0,96
LG 365WP Perc€ 389,00€ 1,07

De 390 is per Watt voordeliger dan de 360. Hij is wel groter.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Atomic2005 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:32:
[...]

Ik had op 7-11-17 en op 25-2-18 meer dan 10% boven de STC waarde gehaald midden op de dag. Met SF onder een zeer steile hoek van meer dan 80graden. Dus "nooit" is het niet..
Wow, weer wat geleerd! Had ik niet verwacht, maar goed om te horen dat je ook 's winters boven STC kunt zitten.

Mijn O/W 40graden helling doet niet veel in de winter, maar 80 graden Zuid klinkt een stuk gunstiger voor de winter.
(Misschien moet ik na 2020 maar eens gaan nadenken over een rijtje "winterpanelen" op mijn garage op 50 graden Zuid of zo...)

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-10 16:14
--Erik-- schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:33:
[...]

Zojuist opgehangen en nog snel even 5Wh binnen gehaald :P

Ben benieuwd naar de komende dagen.

Ik heb nu een HD-Wave SE3000H over welke ik ga verkopen. Moet ik de omvormer nog resetten? Of kan het geen kwaad de omvormer zo te verkopen? Wat is een nette prijs om te vragen?

(jan-2017, 5,3 MWh op de teller, DM maar bij interesse)
Je kan de omvormer ook wel hoger instellen dan 16A. De automaat gaat pas bij een factor van meer dan 1,13 uit. Dat is 18A. Je bedrading kan dat prima nog aan (mits 3x2,5 mm2) en je hebt meer opbrengst. Check maar op Google met trefwoorden: b karakteristiek automaat. :)

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

dbz1985 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:04:
[...]

Dank voor de info :*) ...Veh zal hier hopelijk ook naar kijken bij de oplevering die september plaats vind.
Mwoaah, verwacht daar niet teveel van (die besteden het uit, en daar gaat weer een ZZP'er voor aan de slag, en word steeksproefgewijs gecontroleerd door n andere ZZP'er)... Lekker zelf even kijken als je er kijk op hebt, en anders even iemand vragen die 1/4h naar je MK wil kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 28-06-2018 23:22 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Bij mij en bij een aantal SE systemen die ik kan zien, hebben gisteren en vandaag tot 12:00 een byzonder haaks / vlakke grafiek laten zien op de portal van SE, hebben meer mensen daar last van? Ik zie het hier bij i.i.g. 3 van de 18 die ik kan zien, maar ook een aantal heeft het niet. Of logt iedereen hier via andere kanalen? graag alleen respons bij afwijking.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-11 17:15
@Cranberry Heb ik reeds gechecked, de meter kan niet teruglopen. Wat dat betreft heb ik echt pech het apparaat is uit 2002.

@TheBorg Dat is een interessante vergelijking! Ik heb inderdaad gekeken naar die 390Wp maar dan kom ik niet uit met de panelen (veel onbenutte ruimte)

@stormfly Dat is weer nieuw voor mij.... Als de energiemeter per fase rekent of alles als 1 geheel, of daar weer een variatie op. Misschien dat Stedin daar iets over kan vertellen. Dan zou ik per fase het gebruik, de opgewekte stroom en de geleverde stroom willen meten, en dat kan met de Envoy metered. (Mits genoeg ruimte in de meterkast om de meetmodules te plaatsen...) En dan later de groepen optimaliseren. En indien gunstig een groep op een andere fase zetten. Of op 1 fase meer panelen. De elektricien krijgt een goeie kla t aan mij ;-)

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

• stormfly
mebrein schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 00:02:
@stormfly Dat is weer nieuw voor mij.... Als de energiemeter per fase rekent of alles als 1 geheel, of daar weer een variatie op. Misschien dat Stedin daar iets over kan vertellen. Dan zou ik per fase het gebruik, de opgewekte stroom en de geleverde stroom willen meten, en dat kan met de Envoy metered. (Mits genoeg ruimte in de meterkast om de meetmodules te plaatsen...) En dan later de groepen optimaliseren. En indien gunstig een groep op een andere fase zetten. Of op 1 fase meer panelen. De elektricien krijgt een goeie kla t aan mij ;-)
Nou ik weet het dus niet zeker :9 maar deze uitspraken helpen wel in dezelfde richting te denken.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55559083

https://community.fritts....mer-icm-3x25a-aansluiting

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 29-06-2018 05:57 ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 21:49
Ik heb op mijn schuurtje 3 35wp panelen met een Victron 100/20 en een Victron Phoenix 375watt omvormer. Deze gebruik ik voor wat tuinverlichting en af en toe een radio/laptop/lampje als we buiten zitten. Ik heb hier nu een oude startaccu van catterpillar aanzitten 100A, maar deze heeft niet zoveel power meer. Voor ongeveer 100 euro kan ik ook een lipo pack maken van 4s10 cellen en heb dan ongeveer 30-40 amp op een iets hoger voltage tot mijn beschikking.

Allicht niet een vraag voor dit topic, de Victron kan Lipo packs opladen, maar hoe gaat het dan met balanceren? Met een goede lader gaat dit goed, maar de solaromvormer is niet zo slim...

Iemand toevallig een zelfde oplossing? Ik wil cellen van Alie gebruiken, daar staan goede cellen op voor 2.50-3 euro stuk.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-11 14:43

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Andre1973 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:57:
Bij mij en bij een aantal SE systemen die ik kan zien, hebben gisteren en vandaag tot 12:00 een byzonder haaks / vlakke grafiek laten zien op de portal van SE, hebben meer mensen daar last van? Ik zie het hier bij i.i.g. 3 van de 18 die ik kan zien, maar ook een aantal heeft het niet. Of logt iedereen hier via andere kanalen? graag alleen respons bij afwijking.
Bekende storing bij SE.
Wordt aan gewerkt. Als het goed is, is vandaag of maandag alles opgelost. Ook de missende grafieken zijn dan weer aangevuld.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:13

de Peer

under peer review

Vraagje over bekabeling. Als ik kant en klare Solar kabels koop (MC4), dan kan ik ze dus niet meer in een buis plaatsen, tenzij ik de connector los maak. Wat is wijsheid? of alleen kant en klaar gebruiken voor paneel naar paneel, en voor de aanvoer/afvoer naar omvormer wél de kant en klare kabel los halen en weer vastmaken? Of zijn ze heel makkelijk los te halen?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:27
de Peer schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:46:
Vraagje over bekabeling. Als ik kant en klare Solar kabels koop (MC4), dan kan ik ze dus niet meer in een buis plaatsen, tenzij ik de connector los maak. Wat is wijsheid? of alleen kant en klaar gebruiken voor paneel naar paneel, en voor de aanvoer/afvoer naar omvormer wél de kant en klare kabel los halen en weer vastmaken? Of zijn ze heel makkelijk los te halen?
Is altijd eenmalig gebruik, ik adviseer zelf maken want die kant en klare lijken soms ook wel in bankschroef gefabriceerd te zijn

1 PVoutput . Dongen NB

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
Of hele grote buizen gebruiken. MC4 loshalen zijn ze stuk/onbetrouwbaar geworden, dan moet je nieuwe hebben. Heb je een SMA omvormer, dan kun je de oude sunclix truuk uitvoeren (kabels bij de omvormer los).
Fronius omvormers vreten kale kabel. Mocht je niet anders kunnen kun je altijd een tweaker vragen om een leentang.
Mocht je in het midden-oosten leven (omgeving deventer oid) dan kun je mijn tang wel lenen, doe me PM dan.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-11 14:48
Vraag je paneel leverancier anders om kabels voor je op maat maken en alleen de metalen delen van de connector te monteren (met tang). De kunststof delen worden dan los meegeleverd en kun je erop zetten nadat de kabels getrokken zijn.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:43

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

jantje112 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:00:
Iemand toevallig een zelfde oplossing? Ik wil cellen van Alie gebruiken, daar staan goede cellen op voor 2.50-3 euro stuk.
Met LiPo cellen is balanceren inderdaad hard nodig en daar heb je speciale laders voor. In jouw geval wordt het lastig omdat je automatisch wilt omschakelen tussen laden/ontladen, neem ik aan.
Je zou in ieder geval de DC spanning van ieder zonnepaneel kunnen nemen (ca. 28...32V?), en daarmee verder werken.

Persoonlijk zou ik met 18650 Li-Ion cellen werken, de versie met soldeerlipjes. Liefst van Sanyo/Panasonic. AliExpress levert ze ook van o.a. UltraFire, maar daarvan is de kwaliteit en capaciteit op zijn minst vaak twijfelachtig.
Voor deze cellen kun je kleine ladertjes (printplaatjes) kopen, die kunnen balanceren en vaak ook thermisch de boel beveiligen.

Blijft oppassen en weten waar je mee bezig bent. Brand door een overladen Li-cel wil je niet...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 21:49
Joepla schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:35:
[...]

Met LiPo cellen is balanceren inderdaad hard nodig en daar heb je speciale laders voor. In jouw geval wordt het lastig omdat je automatisch wilt omschakelen tussen laden/ontladen, neem ik aan.
Je zou in ieder geval de DC spanning van ieder zonnepaneel kunnen nemen (ca. 28...32V?), en daarmee verder werken.

Persoonlijk zou ik met 18650 Li-Ion cellen werken, de versie met soldeerlipjes. Liefst van Sanyo/Panasonic. AliExpress levert ze ook van o.a. UltraFire, maar daarvan is de kwaliteit en capaciteit op zijn minst vaak twijfelachtig.
Voor deze cellen kun je kleine ladertjes (printplaatjes) kopen, die kunnen balanceren en vaak ook thermisch de boel beveiligen.

Blijft oppassen en weten waar je mee bezig bent. Brand door een overladen Li-cel wil je niet...
Zou een li4po accu dan wel een oplossing zijn? Of moet ik gewoon ouderwets bij loodaccus blijven?

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Eind dit jaar gaan we verhuizen naar een nieuwe woning en ben aan het kijken of ik op het OW dak zonnepanelen kan leggen. Helaas staat aan de zuidkant van het dak twee schoorstenen van een halve meter hoog, welke aan de niet zonkant een redelijke schaduw werpt.

Ik wil gaan voor de installatie van een gebruikt systeem om de kosten van de installatie te drukken, zeker omdat er nogal veel onzeker is over de toekomst van de terugverdientijd. Het idee is dan wel om beide daken vol te leggen met panelen om zo het eigen verbruik zo veel mogelijk te dekken. Het westdak zal belangrijker worden om zoveel mogelijk opgewekte energie direct te verbruiken.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:43

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Met LiFePo4 heb ik persoonlijk nog geen ervaring opgedaan, heeft zeker een aantal voordelen. Maar daarbij moet je toch ook nog steeds gebalanceerd laden?

Ook ontladen moet overigens met een spanningscontrole per cel plaatsvinden. Ontlaad je 1 cel teveel, dan lever je meteen een berg capaciteit in, of je sloopt hem zelfs volledig.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Ep Woody schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:47:
Eind dit jaar gaan we verhuizen naar een nieuwe woning en ben aan het kijken of ik op het OW dak zonnepanelen kan leggen. Helaas staat aan de zuidkant van het dak twee schoorstenen van een halve meter hoog, welke aan de niet zonkant een redelijke schaduw werpt.

Ik wil gaan voor de installatie van een gebruikt systeem om de kosten van de installatie te drukken, zeker omdat er nogal veel onzeker is over de toekomst van de terugverdientijd. Het idee is dan wel om beide daken vol te leggen met panelen om zo het eigen verbruik zo veel mogelijk te dekken. Het westdak zal belangrijker worden om zoveel mogelijk opgewekte energie direct te verbruiken.
Eigen verbruik dekken is niet zo'n relevante issue meer voor de komende jaren, omdat je niet meer hetzelfde tarief voor opwekken krijgt als voor verbruik. Je kunt beter zo'n 30 tot 50% meer opwekken dan je verbruik is per jaar, dan komt het financieel weer beter in balans en kun je sowieso een groter deel van je verbruik direct uit je opwek halen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TheBorg schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:41:
Net drie kwartier met Solar Bouwmarkt aan de lijn gezeten. Lezen hier wellicht mee maar so what. Gediscussieerd over een legplan. Mijn idee was 2 rijen van 8 panelen plat monteren op een plat dat. Ze adviseerden echter om ze toch schuin te leggen met als enige reden dat het vuil er dan beter van af loopt als het regent.

De grap is ook nog eens dat voor het maximaal aantal panelen ik een potrait oost west schans nodig heb die ze zelf niet kunnen leveren.

Iemand hier z'n panelen plat liggen? Is dat echt een probleem? Van het balkon kan ik ze ook nog eens heel eenvoudig met een tuinslang schoonspuiten.
Ik heb sinds vorige week deze platdak-constructie afgerond. Douglas hout had ik nog liggen. Ik heb er rubber tegeldragers onder gelegd zodat het hout niet in het water blijft liggen en het EPDM dak te beschermen. Daarnaast nog ijzeren hoekprofielen gebruikt voor het dragen van de ballast. Totale kosten (excel bevestigingsmateriaal panelen uiteraard) waren 150 euro ongeveer.

Ik heb een kleine hoek gecreëerd door de rails van de panelen aan de linkse kant op de laagste stand van de beugel te zetten en de rails van de panelen aan de rechterkant op de hoogste stand van de beugel + daarbij enkele opvulplaatjes onder de beugel bevestigd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ml8BKTZ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VYsXX47.jpg

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Jan Treur schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:08:
[...]

Eigen verbruik dekken is niet zo'n relevante issue meer voor de komende jaren, omdat je niet meer hetzelfde tarief voor opwekken krijgt als voor verbruik. Je kunt beter zo'n 30 tot 50% meer opwekken dan je verbruik is per jaar, dan komt het financieel weer beter in balans en kun je sowieso een groter deel van je verbruik direct uit je opwek halen.
De plannen zijn voorlopig nog vrij grof, heb ook nog een half jaar voor we de sleutel krijgen en dan is het nog de vraag wanneer het precies uitgevoerd gaat worden. Het een en ander hangt ook af van wat er te krijgen is aan panelen en voor welke prijs.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

--Erik-- schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:27:
Ik heb sinds vorige week deze platdak-constructie afgerond. Douglas hout had ik nog liggen. Ik heb er rubber tegeldragers onder gelegd zodat het hout niet in het water blijft liggen en het EPDM dak te beschermen. Daarnaast nog ijzeren hoekprofielen gebruikt voor het dragen van de ballast. Totale kosten (excel bevestigingsmateriaal panelen uiteraard) waren 150 euro ongeveer.

Ik heb een kleine hoek gecreëerd door de rails van de panelen aan de linkse kant op de laagste stand van de beugel te zetten en de rails van de panelen aan de rechterkant op de hoogste stand van de beugel + daarbij enkele opvulplaatjes onder de beugel bevestigd.
Ik ben zo'n constructie nu ook aan het overwegen. Eén rij rails gewoon verhogen met desnoods maar een centimeter. Afschot van een riolering is maar 0,5 cm per meter. Je zou zeggen dat het water er goed moet aflopen met een afschot van een centimeter...

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 07:14
Ik ben ook al een beetje aan het rekenen, hopelijk wordt ons huis voor de zomer opgeleverd.

Met het verhaal van Wiebes en de verlaging op EB elektra meegenomen kom ik op een subsidie van minimaal 13 cent/kWh wat nodig is voor een TVT van 7 jaar. Uitgaande van 30% direct verbruik en dalende kWh prijs.

Wel een installatie van 21-27 panelen (6500-8800wp) op een bijna ideaal zuid dak, veel gunstiger wordt het niet.

21 panelen (Fronius + 310wp Q-Cell) heeft de kortste TVT, maar je ziet dat een duurder systeem (SE8k + LG 335wp) met 27 panelen dit binnen een tot twee jaar inloopt.
Ep Woody schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:31:
[...]

De plannen zijn voorlopig nog vrij grof, heb ook nog een half jaar voor we de sleutel krijgen en dan is het nog de vraag wanneer het precies uitgevoerd gaat worden. Het een en ander hangt ook af van wat er te krijgen is aan panelen en voor welke prijs.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Een 8mm schroef + carroseriering door de rails heen direct in het hout zou ook kunnen, scheelt weer beugels?

• AUijtdehaag
  • Niet online
TheBorg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:41:
[...]

Ik ben zo'n constructie nu ook aan het overwegen. Eén rij rails gewoon verhogen met desnoods maar een centimeter. Afschot van een riolering is maar 0,5 cm per meter. Je zou zeggen dat het water er goed moet aflopen met een afschot van een centimeter...
Panasonic heeft een gootje...
Overige panelen een gesloten rand, dus vuil zal ook blijven liggen.

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
Ha allemaal,

We willen mogelijk met de VvE (70 huizen waarvan de helft huur) collectief zonnepanelen plaatsen, met het idee dat iedereen die wil de zonnepanelen zelf koopt maar we collectief inkopen en installeren.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan, het VvE bestuur wil een gebruikersovereenkomst tussen de gebruikers van de zonnepanelen en de VvE zelf.

Heeft iemand misschien een gebruikersovereenkomst rondom zonnepanelen als voorbeeld? PM kan ook, en we gebruiken ze alleen ter inspiratie voor een nieuwe te maken :). Je zou ons er erg mee helpen en wellicht ook ervoor kunnen zorgen dat er weer tientallen PV's bij komen in nederland :).

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:04:
Panasonic heeft een gootje...
Overige panelen een gesloten rand, dus vuil zal ook blijven liggen.
Dat is misschien wel waar maar er is wel iets van afschot. Het bevestigingsmateriaal dat ik nodig heb bestaat simpelweg niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uGx1BebBQTzwHQp7Rvzsh84c/full.png

Je zou bijna zeggen dat het de moeite waard is om bitumen wit te verven...

• Jan Treur
TheBorg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:41:
[...]

Ik zou het meer verloop geven, anders sijpelt het zo rustig dat het vuil toch blijft liggen. Ik heb 1 cm verloop over de breedte van 1 m, maar dat zet niet veel zoden aan de dijk (of juist wel..., letterlijk)

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Jan Treur
TheBorg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:37:
[...]

Dat is misschien wel waar maar er is wel iets van afschot. Het bevestigingsmateriaal dat ik nodig heb bestaat simpelweg niet.

[afbeelding]

Inderdaad, of aluminium folie of ander spiegelend materiaal

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Jan Treur schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:39:
[...]

Inderdaad, of aluminium folie of ander spiegelend materiaal
Denk dat ik dit ga smeren:
https://www.bouwmaat.nl/i...-liter/product/0000561633

80% reflectie.

• Jan Treur
Misschien ook een idee voor mij, maar dan meer als bescherming i.v.m. een soms wat warme slaapkamer onder een plat dak.

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:15

SaN

Ik merk dat met dit mooie weer de piek zo'n 200 a 300w lager ligt dan een aantal dagen geleden. 3500w ipv 3800w. Komt dat omdat alles wat warmer wordt nu?

• reneeke1970
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je had ook de balken op rails afstand kunnen leggen en panelen zo op balken schroeven. Balken op minder dan een meter leggen en je kunt er zo een trottoir band op leggen als ballast. Tot mijn verbazing zijn er geen balken krom gaan trekken bij mij, ik vermoed door het gewicht wat er op ligt. Ik heb 6 cm dik rubberen stoep tegels gebruikt, kun je heel makkelijk snijden.

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi gedaan d:)b , maar rubber op PVC, was daar niet iets mee?
Zonnepanelen op plat PVC dak: Wat voor beschermmatjes?
Laat maar, je hebt EPDM.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
PClop schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:06:
[...]

Mooi gedaan d:)b , maar rubber op PVC, was daar niet iets mee?
Zonnepanelen op plat PVC dak: Wat voor beschermmatjes?
Laat maar, je hebt EPDM.
Ik dacht toch duidelijk te lezen EPDM dat is zeker geen pvc

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
Werken Tigo optimizers ook in combinatie met een Solaredge wave omvormer? Zou je zowel Tigo's als SE optimizers door elkaar kunnen gebruiken..?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
Ga je de SMA verkopen?

• Noord27
Nee mogelijke uitbreiding op de lastigere plaatsen waardoor ik iets met optimizers nodig ga hebben. Heb al 6 tigo's liggen en kreeg een SE omvormer aangeboden (2e hands).

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
De optimizer optimizen heeft niet zoveel zin denk ik.
SF?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2018 17:40 ]

• reneeke1970
Noord27 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:35:
[...]

Nee mogelijke uitbreiding op de lastigere plaatsen waardoor ik iets met optimizers nodig ga hebben. Heb al 6 tigo's liggen en kreeg een SE omvormer aangeboden (2e hands).
Nee helaas, solar edge is met nix te mixen. Zet in eerste instantie gewoon op je omvormer erbij, indien veel af top kun je altijd nog omvormer vergroten

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
@reneeke1970
Ik top soms al af. ;)

Dus eigenlijk is dat SE spul maar behoorlijk eigenwijs.

[ Voor 43% gewijzigd door Noord27 op 29-06-2018 18:03 ]

• reneeke1970
Weet ik, maar de gevel panelen gaan pas serieus werken met wat lagere zon, en dan doet je dak zelf al weer wat minder. Kan allemaal best meevallen hoor.
Omvormer kopen is altijd nog snel zat gebeurt.
Maak de string met een iets hoger voltage dan je dak string, de tigo verlaagd hem dan vanzelf naar dezelfde waarde

1 PVoutput . Dongen NB

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-11 23:41
TheBorg schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:37:
[...]

[afbeelding]

Wit/grijs grind op bitumen?

**edit**

Timmerman gaat misschien binnenkort een vrijstaande overkapping/schuur/tuinhuis timmeren, met plek voor 12 panelen van 1x1.65m. Schatting prijs is al binnen maar offerte nog niet.

Iemand tips mbt afdichting en montage materialen?

[ Voor 21% gewijzigd door Stef87 op 29-06-2018 19:23 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een installatie van 3000wp in totaal onder vrijwel ideale omstandigheden (zuid/hoek/geen schaduw).
Wat voor kwh patroon zou je dan mogen verwachten gedurende de dag? Ik heb met een zonnige dag als vandaag de piek op 1.2 kwh zitten tussen 11u en 15u. Afgevlakt op 1.2 kwh gedurende die tijd.

Is dit wat ik mag verwachten van een dergelijke installatie?

* 10 × 300 WP Mono black JA Solar
* 1 x Goodwe 3000Dns omvormer

• Andre1973

Andre1973

mebrein schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 00:02:
@Cranberry Heb ik reeds gechecked, de meter kan niet teruglopen. Wat dat betreft heb ik echt pech het apparaat is uit 2002.

@TheBorg Dat is een interessante vergelijking! Ik heb inderdaad gekeken naar die 390Wp maar dan kom ik niet uit met de panelen (veel onbenutte ruimte)

Die meter kan je kostenloos laten vervangen, word dan wel een "slimme" met meerdere telwerken, 1 of 2 voor vooruit en 1 of 2 voor achteruit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Teleluvr
Welke omgeving (postcode)?
Met pvoutput kan je prima vergelijken.
Ik heb iets meer op zuid
AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 3"

Je topt op 1200 watt af?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2018 22:58 ]

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:15
@TheBorg, Je hebt het over aan balken vast zetten. AUB, zet het niet vast aan je dak constructie zelf. Ook niet aan het dak oppervlak. Je krijgt zeker last van lekkages en je beplating krijgt bij stormen op zijn lazer. Ook zal je dak gaan bewegen trillen door de druk en zuig krachten.

• Teleluvr
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:54:
@Teleluvr
Welke omgeving (postcode)?
Met pvoutput kan je prima vergelijken.
Ik heb iets meer op zuid
AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 3"

Je topt op 1200 watt af?
Omgeving Leiden.
Morgen zal ik even een plaatje posten met wat ik bedoel met aftoppen. Het is nu nog n=1 (installatie ligt 1 dag), maar ben erg nieuwsgierig naar de resultaten van anderen... Dus dank.

[ Voor 4% gewijzigd door Teleluvr op 29-06-2018 23:13 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Teleluvr
Deze zit een beetje in de buurt maar is oost/west (op platdak)
https://pvoutput.org/comp...01&sid1=15478&dt=20180629
https://pvoutput.org/intr...777&sid=54101&dt=20180629

Je kan zelf ook eens zoeken:
https://pvoutput.org/listmap.jsp?sid=54101

10 panelen in 1 string en beide mppt ingangen doorverbonden met y-connectoren?
(dus 10 panelen in serie en parallel over de 2 mppt ingangen?)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2018 23:34 ]

• Jan Treur
Teleluvr schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:30:
Ik heb een installatie van 3000wp in totaal onder vrijwel ideale omstandigheden (zuid/hoek/geen schaduw).
Wat voor kwh patroon zou je dan mogen verwachten gedurende de dag? Ik heb met een zonnige dag als vandaag de piek op 1.2 kwh zitten tussen 11u en 15u. Afgevlakt op 1.2 kwh gedurende die tijd.
Lees ik dit goed, dat je 1200 Watt als dagmaximum hebt voor een 3000 Wattpiek installatie? Terwijl het ideaal ligt?

Bij mij zat het gisteren voor mijn hoofdsysteem om 11 en 15 uur op 64% van mijn Wattpiek (= 7840 voor 29 panelen), en de top zat daartussenin op 74% van die 7840, terwijl ik geen ideale ligging heb (ZZW en de meeste panelen op 1, 10 of 20 graden). Ook een ander, kleiner systeem bij mij met 3 panelen op 10 graden ZZW zat met de top op 74%.

Bij jou zou dat percentage op 1200/3000 = 40% liggen, dat lijkt me veel te weinig. Of zie ik iets over het hoofd? Zo'n afvlakking kan ook niet goed zijn met een omvormer die 3000 Watt aan kan. Kan het zijn dat er een instelling is waarmee de uitgangsstroom begrensd wordt? Dat zou alleen niet het lage percentage rond 11 en 15 uur verklaren. Bij mij was dat percentage van 40% er al om 9:30 en dan pas weer om 17:30.

Een andere mogelijkheid is dat die 1.2 geen kWatt is maar een andere eenheid, bijvoorbeeld kWh per half uur (= 2400 Watt), dan zou dat percentage geen 40 maar 80% zijn, wat meer realistisch is voor een ideaal en vrij nieuw systeem. Wat was de dagopbrengst gisteren in kWh? De echte top had dan kunnen liggen rond de 90 a 92%, of misschien wel nog hoger, dus dan mis je door de aftopping minstens 10 a 12%. Maar dit verklaart weer niet waarom die onnodige aftopping er is; zou dat dan door een ergens ingestelde kunstmatige begrenzing zijn van de output op 2400 Watt ofwel 10 Ampere? Kan de AC kabel met de aansluiting in de meterkast ook langdurig 13 Ampere aan? Dan is zo'n begrenzing op 10 Ampere niet nodig.

[ Voor 30% gewijzigd door Jan Treur op 30-06-2018 05:52 ]

• Teleluvr
  • Niet online
Beiden, dank voor de uitleg. Ik ga eens twee dagen monitoren om te kijken of het misschien een slechte dag was. Opbrengst gisteren was nog geen 10 kwh, wat mij toch wat verbaasde...
Ook de andere vragen zal ik even op een rij zetten...

[ Voor 13% gewijzigd door Teleluvr op 30-06-2018 09:39 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Teleluvr
Met 3000 Wp en een zonnige dag als gisteren moet je bijna het dubbele halen.
Kun je spanningen aflezen (en vermogen) op de omvormer zelf?
En dan van zowel mppt1 en mppt2(ook al is dat 0)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2018 09:44 ]

• Jan Treur
Teleluvr schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 09:38:
Beiden, dank voor de uitleg. Ik ga eens twee dagen monitoren om te kijken of het misschien een slechte dag was. Opbrengst gisteren was nog geen 10 kwh, wat mij toch wat verbaasde...
Ook de andere vragen zal ik even op een rij zetten...
Ik zat gisteren op 52 kWh met 8.6 kWp. Als ik die 52 deel door 8.6 en vermenigvuldig met jouw 3 kWp kom ik op 18 kWh die jij minstens gehad zou moeten hebben, ik zou denken met je ideale systeem eerder rond de 20 kWh of meer. Want het was gisteren toch een stralend blauwe lucht, ook bij jou, neem ik aan? Een slechte dag lijkt me dan geen optie.

[ Voor 33% gewijzigd door Jan Treur op 30-06-2018 09:48 ]

• Teleluvr
  • Niet online
Ja, gisteren was stralend mooi. Dus inderdaad raar. Ik verzamel de komende twee dagen wat meer informatie en kom daarmee graag terug.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Teleluvr
Ik vraag me ook af, waarom er niet voor een goedkopere 1 mppt omvormer is gekozen met 10 panelen.
De 10 panelen liggen in 1 hetzelfde vlak toch?
https://www.jenm-zonnepan...ormer-dc-switch-wifi.html
(misschien moest de installateur er van af?)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2018 09:50 ]

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Teleluvr schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:30:

Een foto hier plaatsen van de aansluitingen op de Goodwe zou wel eens de oplossing
voor je probleem kunnen zijn, denk nl ook dat net als @AUijtdehaag dat aangeeft je
omvormer niet juist is aangesloten aan de zonnepanelen kant, ik gok er op dat
er 2 strings van 5 panelen op 1 mppt zijn aangesloten en niet 1 string van 10 panelen
op 2 parallel geschakeld mppt ingangen.
1 mppt kan nl maar 11A aan stoom verwerken terwijl ( indien het verkeert is aangesloten )
deze nu bijna 20A te verwerken krijgt en dus het vermogen nog meer afknijpt.

Dus een foto zou handig zijn.
;)

• Jan Treur
Die 11 A zou inderdaad een deel van de getallen kunnen verklaren, dus ik gok met je mee dat dit het is.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan Treur op 30-06-2018 10:27 ]

• robr57
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 08:48
Probleem met Growatt 3600 MTL-S omvormer en 14 Talesun TP660M-270 panelen. Totaal 3780 wattpiek.
Output max vandaag (zeer zonnig) slechts 3100 W als piek.

Ik heb 2 strings met 7 panelen, totaal 14 dus. Allen op zelfde dakvlak op ZO kant en geen schaduw.
De panelen liggen horizontaal, trapezium vorm, dus 5 onder, daarboven 4, daarboven 3 en bovenste rij 2.
PV1 string zijn de bovenste 5 en 2 van de 4 van 2 rij. PV2 zijn de 5 onderste en de 2 andere van de 4.

Ik zie dat de 2 strings verschillend presteren. Installateur is al langs geweest om configuratie te veranderen, ze hadden eerst 5 en 9 panelen in de 2 strings. De string met 9 panelen deed 12% per paneel minder.

Er zijn nu 2 gelijke strings, maar er is nog steeds groot verschil, nu nog 10% per paneel minder.

Ik zou vandaag met volle zon toch iets in de buurt van de 3500 of 3600 watt als max verwachten. Ik kom echter niet hoger dan 3100 Watt.

Voorbeeld

Datum Tijd Conditie AC Power PV1 V PV1 A PV1 W PV2 V PV2 A PV2 W PV1 V/pan. PV1 W/pan. PV2 V/pan. PV2 W/pan.
30-jun 11:57 Zeer zonnig 3.091,5 183,4 9,0 1.659,9 187,9 8,0 1.511,0 26,2 237,1 26,8 215,9
30-jun 12:20 Zeer zonnig 3.045,2 183,4 8,9 1.633,2 185,9 7,9 1.486,0 26,2 233,3 26,6 212,3

Wat opvalt is dat string PV2 ongeveer 1 A minder levert en PV1 daardoor 237 W per paneel en PV2 slechts 216 om 11:57 uur.

Is mijn conclusie juist dat er mogelijk 1 defect paneel zit in PV2 ?

Ook bij minder licht/bewolking heb ik zelfde effect, ongeveer 10% opbrengst per paneel minder is string 2.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Groet Rob

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:57
@robr57

Waarom denk je STC vermogen van panelen te halen met deze temperaturen?

Zie bij mensen met panelen op zuid met 30 graden elevatie iets van 80% - 90% STC en dat is dan een paneel met heel goede temperatuur coeeficient.

Onze mede tweakers waar ik wel eens naar kijk:

-@Rouske 88.61% of capacity at 11:35 (sunpower x21-327 45 graden hoek) https://pvoutput.org/intr...068&sid=50752&dt=20180630

- @Gasschuif : 84.45% of capacity at 14:15 (panasonic hit N245 30 graden hoek) https://pvoutput.org/intr...162&sid=38497&dt=20180630

- sunpower x21-345 op 20 graden 82.14% of capacity at 13:10 https://pvoutput.org/intr...675&sid=57091&dt=20180630

- sunpower x21-335 op 1 graden 78.95% of capacity at 13:45. https://pvoutput.org/intr...827&sid=37356&dt=20180630

Edit: vlakker liggende panelen doen het wel minder zo te zien, aan te nemen dat het overal onbewolkt weer was.

[ Voor 137% gewijzigd door jacovn op 01-07-2018 06:30 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jacovn Helemaal mee eens - vandaag zie ik de best presterende installaties op pvoutput.org
iets van max 82% van het STC-vermogen leveren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• reneeke1970
robr57 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:38:
Probleem met Growatt 3600 MTL-S omvormer en 14 Talesun TP660M-270 panelen. Totaal 3780 wattpiek.
Output max vandaag (zeer zonnig) slechts 3100 W als piek.

Ik heb 2 strings met 7 panelen, totaal 14 dus. Allen op zelfde dakvlak op ZO kant en geen schaduw.
De panelen liggen horizontaal, trapezium vorm, dus 5 onder, daarboven 4, daarboven 3 en bovenste rij 2.
PV1 string zijn de bovenste 5 en 2 van de 4 van 2 rij. PV2 zijn de 5 onderste en de 2 andere van de 4.

Ik zie dat de 2 strings verschillend presteren. Installateur is al langs geweest om configuratie te veranderen, ze hadden eerst 5 en 9 panelen in de 2 strings. De string met 9 panelen deed 12% per paneel minder.

Er zijn nu 2 gelijke strings, maar er is nog steeds groot verschil, nu nog 10% per paneel minder.

Ik zou vandaag met volle zon toch iets in de buurt van de 3500 of 3600 watt als max verwachten. Ik kom echter niet hoger dan 3100 Watt.

Voorbeeld

Datum Tijd Conditie AC Power PV1 V PV1 A PV1 W PV2 V PV2 A PV2 W PV1 V/pan. PV1 W/pan. PV2 V/pan. PV2 W/pan.
30-jun 11:57 Zeer zonnig 3.091,5 183,4 9,0 1.659,9 187,9 8,0 1.511,0 26,2 237,1 26,8 215,9
30-jun 12:20 Zeer zonnig 3.045,2 183,4 8,9 1.633,2 185,9 7,9 1.486,0 26,2 233,3 26,6 212,3

Wat opvalt is dat string PV2 ongeveer 1 A minder levert en PV1 daardoor 237 W per paneel en PV2 slechts 216 om 11:57 uur.

Is mijn conclusie juist dat er mogelijk 1 defect paneel zit in PV2 ?

Ook bij minder licht/bewolking heb ik zelfde effect, ongeveer 10% opbrengst per paneel minder is string 2.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Groet Rob
Hoe hoger op dak, hoe meer zon, en dus minder vermogen. Warmte is funest om top vermogen te halen. Twintig procent verlies door de warmte is heel normaal.
Als je nu gelijke string hebt van 2×7 moet je even naar de string voltage kijken, die behoren nagenoeg hetzelfde te zijn. Zodra er dertig volt verschil in zit dan mist er een paneel.

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:43:
[...]

Hoe hoger op dak, hoe meer zon, en dus minder vermogen. Warmte is funest om top vermogen te halen. Twintig procent verlies door de warmte is heel normaal.
Als je nu gelijke string hebt van 2×7 moet je even naar de string voltage kijken, die behoren nagenoeg hetzelfde te zijn. Zodra er dertig volt verschil in zit dan mist er een paneel.
Of een verrotte (chinese) ingang op de omvormer :>

• Rol-Co

Rol-Co

Heeft ie wel, 185V om 212V totaal en gedeeld door 14 is 28V , lijkt me wat laag.
Als ik de omvormer gegevens zo bekijk zou je zeggen 1 paneel minder op de 2e mpp of toch nog ongelijke strings en hebben ze gezegt dat het 2x7 is.
Maar dat strookt niet zo met de 3100W vermogen uit 3760Wp wat weer best goed is.

Ik vermoed 8 en 6 aangesloten

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 15:05:
Heeft ie wel, 185V om 212V totaal en gedeeld door 14 is 28V , lijkt me wat laag.
Als ik de omvormer gegevens zo bekijk zou je zeggen 1 paneel minder op de 2e mpp of toch nog ongelijke strings en hebben ze gezegt dat het 2x7 is.
Maar dat strookt niet zo met de 3100W vermogen uit 3760Wp wat weer best goed is.

Ik vermoed 8 en 6 aangesloten
Nee hoor, mijne zijn rond 27 momenteel bij 53 graden, blauwe poly

1 PVoutput . Dongen NB

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:56
robr57 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:38:
ze zouden inderdaad dezelfde stroom moeten leveren.
Heb je het over AC of DC vermogen? (het verschil is het rendement van je omvormer)

AC piekt vandaag bij mij op 3806 en DC op 4067 W. van de 4650 W

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-11 09:43

flexje

got-father

Ik ben al heel lang zeer geinteresseerd in het aanschaffen van zonnepanelen maar zie echt door de bomen het bos niet meer. Ik zie zoveel aanbod in type, merken panelen, omvormers etc.

Op mijn woning zit een flinke dakkapel met aan de voorzijde ruimte voor denk ik 3 a 4 panelen, rest moet denk ik op mn dakkapel komen.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• AUijtdehaag
  • Niet online
@flexje
Woon je naast @stormfly ?
stormfly in "advies zonnepanelen design"

Begin eens met dakpannen meten en tellen...En een duidelijke foto te plaatsen

[ Voor 83% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2018 18:55 ]

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Hoeft geen slimme meter te zijn, maar wel een digitale. Dus een domme digitale meter kan je ook verlangen. En met dom wil ik zeggen: geen van de drie communicatiemodules ingebouwd. (Zelf de standen even doorgeven elk jaar dus).

Meter met 2 telwerken ingaand (normaal en laagtarief) en 1 uitgang worden niet meer geplaatst. (Zijn alle afgekeurd voor teruglevering)
Andre1973 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:40:
[...]

Die meter kan je kostenloos laten vervangen, word dan wel een "slimme" met meerdere telwerken, 1 of 2 voor vooruit en 1 of 2 voor achteruit.

[ Voor 12% gewijzigd door TweakersAddict op 30-06-2018 22:03 ]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:13

de Peer

under peer review

Waar ligt de grens bij het terugvragen van de btw? Ik heb straks meerdere deelfacturen. Zou ik hout van de lokale bouwmarkt voor het bouwen van een schans(je) ook op kunnen voeren?

• Jan Treur
Waarschijnlijk wel als je met foto's laat zien waar het voor gebruikt is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 22:12:
Waar ligt de grens bij het terugvragen van de btw? Ik heb straks meerdere deelfacturen. Zou ik hout van de lokale bouwmarkt voor het bouwen van een schans(je) ook op kunnen voeren?
Volgens mij kan je de benzine van het brommertje ook nog terugvragen. :o
Transportkosten staan bij mij ook op de bon.

• --Erik--
  • Niet online
Ik heb sinds 3 dagen mijn uitbreiding draaien, met mooie resultaten. Toch lijkt de omvormer af te toppen op 4KW. Is daar iets aan te doen qua instellingen op de omvormer?

Ik heb in totaal 5160WP en de HD-Wave 4000 SE4000H omvormer. Zie hieronder de grafieken van afgelopen dagen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JvOHu8D.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3rWleju.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wn4siyL.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7VYj9O7.png

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
--Erik-- schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:47:
Ik heb sinds 3 dagen mijn uitbreiding draaien, met mooie resultaten. Toch lijkt de omvormer af te toppen op 4KW. Is daar iets aan te doen qua instellingen op de omvormer?

Ik heb in totaal 5160WP en de HD-Wave 4000 SE4000H omvormer. Zie hieronder de grafieken van afgelopen dagen:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Volgens mij kan deze omvormer max. 4000 doorgeven, dus dat aftoppen klopt dan wel.
https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door TvanW op 01-07-2018 13:57 ]

• Andrehj
  • Laatst online: 16:16
Dit lijkt op een PV-opstelling op pal zuid. Dan zou ik geen omvormer nemen die zo onderbemeten is.
Drie mogelijke oplossingen:
- Panelen op Oost en West zetten. Dan zit je ook niet met zo'n idiote piek midden op de dag, als je zelf de stroom niet gebruikt.
- Zwaardere omvormer kopen.
- Deel van de panelen verkopen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:56:
Dit lijkt op een PV-opstelling op pal zuid. Dan zou ik geen omvormer nemen die zo onderbemeten is.
Volgens de bekende post van Anton zal het voor het totaal niet veel uitmaken.

Op 77,5% omvormer capaciteit heb je ongeveer 98-99% opbrengst.

• --Erik--
  • Niet online
TvanW schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:56:
[...]

Volgens mij kan deze omvormer max. 4000 doorgeven, dus dat aftoppen klopt dan wel.
https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf
Mijn HD-Wave 3000 ging tot 3,2KW, had ook wel verwacht dat deze over de 4KW zou gaan.
Andrehj schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:56:
Drie mogelijke oplossingen:
- Panelen op Oost en West zetten. Dan zit je ook niet met zo'n idiote piek midden op de dag, als je zelf de stroom niet gebruikt.
- Zwaardere omvormer kopen.
- Deel van de panelen verkopen?
12 panelen liggen op ZO, 6 panelen liggen ZW (met schaduw).
Ik heb er afgelopen week 6 panelen bijgelegd en de omvormer geupgrade naar deze 4000. Dus ik ben even klaar met kopen 8)

• Kuo
  • Laatst online: 08-11 13:31

Kuo

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/open?id=1hP8dyh5s3XDPQd4skAoWuHckakod3gzJ

Bij mijn installatie zie ik ook, dat de output is gelimiteerd op maximum van de omvormer. 16 panelen van totaal 4720 Wp zijn gekoppeld aan een omvormer van 3680 W. Geen wonder dat aftopping plaats vindt. Ik heb de leverancier er op aangesproken, dat er een te lichte omvormer is geplaatst. Helaas ontkent de leverancier dit en beweert, dat juist met een lichte omvormer een maximale jaarproductie gehaald wordt. Lichte onderdimensionering van de omvormer lijkt me ook wel goed te zijn, maar in mijn situatie is de omvormer wel erg klein: 78% van totale Wp lijkt me te klein om geen gevolgen te hebben op de jaarproductie.

Systeem is vanuit nieuwbouw van huis geleverd zonder specificatie van omvormer. Wie heeft ervaring hiermee? Wat kan ik het beste doen om een grotere omvormer te krijgen, nu de leverancier het probleem ontkent?

[ Voor 4% gewijzigd door Kuo op 01-07-2018 14:16 . Reden: grafiek van 1-7-2018 toegevoegd ]

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Kuo schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:08:
[afbeelding]

Bij mijn installatie zie ik ook, dat de output is gelimiteerd op maximum van de omvormer. 16 panelen van totaal 4720 Wp zijn gekoppeld aan een omvormer van 3680 W. Geen wonder dat aftopping plaats vindt. Ik heb de leverancier er op aangesproken, dat er een te lichte omvormer is geplaatst. Helaas ontkent de leverancier dit en beweert, dat juist met een lichte omvormer een maximale jaarproductie gehaald wordt. Lichte onderdimensionering van de omvormer lijkt me ook wel goed te zijn, maar in mijn situatie is de omvormer wel erg klein: 78% van totale Wp lijkt me te klein om geen gevolgen te hebben op de jaarproductie.

Systeem is vanuit nieuwbouw van huis geleverd zonder specificatie van omvormer. Wie heeft ervaring hiermee? Wat kan ik het beste doen om een grotere omvormer te krijgen, nu de leverancier het probleem ontkent?
Zelf zou ik dat ook nooit zo doen, maar het schijnt wel los te lopen ( met wat je mis loopt op jaar basis )
Lees voer, antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

• reneeke1970
Kuo schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:08:
[afbeelding]

Straks met kouder weer word dat nog erger. Gewoon geld vast houden en bij oplevering een gebrek van maken denk

1 PVoutput . Dongen NB

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@--Erik--
waneer je rond 10 uur richting je top zit zit je toch niet 100% zuid?
ook de afkapping om 8 uur doet mij vermoeden dat je een zuid-oost(zuid) orrientatie hebt.
ik denk dat je aftoppen wel mee valt over het gehele jaar gezien. zeker waneer je bij lagere zonne stand schaduw ofzo krijgt ( of is dat niet de reden van de keuze voor solar edge?)

• stormfly
--Erik-- schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:47:

Als jij de Solar Edge designer invult (exe tool) wat komt daar dan uit als advies? Ze hebben een default van 120% oversizing in de tool. Wat je zelf mag ophogen tot 155%.

Zelf ga ik nu voor Zuid (35gr west) als eerste aanschaf, maar ik wil in de toekomst op Noord (35 graden Oost) ook een set van 6-8 panelen neerleggen. Dan zou ik op zo'n 62% rendement komen via deze uitbreiding, volgens de tabel van Hespul bij 33graden dakhelling.

Maar SE meet qua sizing op twee vlakken, aangesloten DC vermogen ivm garantie en maximaal te leveren AC vermogen.

Hoe kan je berekenen dat je voor het AC clip moment blijft? Hoeveel geeft het N-NO dak nog af aan vermogen als je daar goedkope 8x 300wp neer zou leggen, als de zon de zuidkant beschijnt? Ga even uit van een maximale topdag als vandaag _/-\o_

Nog wat getallen:
Zuid 3360 over 7 en 33 graden.
Noord (toekomst) 2400 33 graden.
Gezamenlijk 5760WP

Als je dan kijkt naar de datasheets:
SE3000H 4650WP
SE3500H 5425WP
SE3680H 5700WP
SE4000H 6200WP
SE5000H 7750WP

Als ik de SE designtool gebruik en de oversizing op 100% instel komt er een SE5000 uit..Stel ik hem in op 155% dan kom ik met een SE3680H weg.

Maar de grote vraag, als ik de SE3680 koop, ga ik dan aftoppen?

• robr57
  • Laatst online: 19-09 08:48
Dank voor al jullie antwoorden. Ben nog niet tot conclusies gekomen.
busscherski schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:20:
[...]

ze zouden inderdaad dezelfde stroom moeten leveren.
Heb je het over AC of DC vermogen? (het verschil is het rendement van je omvormer)

AC piekt vandaag bij mij op 3806 en DC op 4067 W. van de 4650 W
Ik heb het over AC en DC vermogen. De 2 strings hebben ieder 7 gelijke panelen op zelfde dakvlak.
Er wordt op bepaald moment 3059W AC geleverd en input is 1647 + 1493 W = 3140 W DC en geeft omvormer 98% rendement. Lijkt me goed, alleen het verschil van 10% tussen de strings lijkt me te veel.
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:43:
[...]

Spanning onbelast is exact gelijk. Belast is het afhankelijk van wat de tracker regelt, maar duidelijk 2 x 7 panelen. Bv. PV1 26,2 V per paneel bij 8,9 A en PV2 26,6 V bij 7,9 A . Dus ook weer 1 A verschil, wat ik niet snap. Er is dus 10% verschil in opbrengst tussen de 2 panelen.

Verder geven de hoger gelegen panelen het hoogste vermogen af.

Als er minder zon is neemt het verschil overigens toe tot 12%. Om 8:40 s'morgens (geen schaduw) is de ene string 187 W per paneel en de ander 167 W per paneel. Warmte kan dan nog geen probleem zijn.

De hamvraag is dus, kan er 1 paneel deels defect zijn en dit veroorzaken ?

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:09
stormfly schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:54:
[...]

Als jij de Solar Edge designer invult (exe tool) wat komt daar dan uit als advies? Ze hebben een default van 120% oversizing in de tool. Wat je zelf mag ophogen tot 155%.

Zelf ga ik nu voor Zuid (35gr west) als eerste aanschaf, maar ik wil in de toekomst op Noord (35 graden Oost) ook een set van 6-8 panelen neerleggen. Dan zou ik op zo'n 62% rendement komen via deze uitbreiding, volgens de tabel van Hespul bij 33graden dakhelling.

Maar SE meet qua sizing op twee vlakken, aangesloten DC vermogen ivm garantie en maximaal te leveren AC vermogen.

Hoe kan je berekenen dat je voor het AC clip moment blijft? Hoeveel geeft het N-NO dak nog af aan vermogen als je daar goedkope 8x 300wp neer zou leggen, als de zon de zuidkant beschijnt? Ga even uit van een maximale topdag als vandaag _/-\o_

Nog wat getallen:
Zuid 3360 over 7 en 33 graden.
Noord (toekomst) 2400 33 graden.
Gezamenlijk 5760WP

Als je dan kijkt naar de datasheets:
SE3000H 4650WP
SE3500H 5425WP
SE3680H 5700WP
SE4000H 6200WP
SE5000H 7750WP

Als ik de SE designtool gebruik en de oversizing op 100% instel komt er een SE5000 uit..Stel ik hem in op 155% dan kom ik met een SE3680H weg.

Maar de grote vraag, als ik de SE3680 koop, ga ik dan aftoppen?
Apart dat de SE3680H er dan als advies uit komt, want gezamelijk is het 5760Wp terwijl er max maar 5700Wp aan mag hangen volgens de datasheet :?
Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y