Heb ik inderdaad een poos geleden iets over gelezen omdat het goedkoper is dan bijvoorbeeld triple glas ramen te plaatsen. Heb ook aantal x gevraagd bij de aannemer wat voor zonnepanelen erop komen zodat ik eventueel meteen betere zou kunnen plaatsen, echter kreeg ik daar pas antwoord op nadat het meer en minder werk was getekend. Anders had ik natuurlijk meteen veel betere laten plaatsen. Belachelijk dat je situaties tegen komt waar zonnepanelen niet eens zijn aangesloten.technopeuter schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:25:
[...]
Dit heeft een naam: SCHAAMPANELEN is alleen bedoelt om de verder slechte EPC van het huis af te kopen en zoals je wel merkt maakt het voor de gebruiker alleen maar lastiger om er panelen bij te leggen. kom zelfs situaties tegen waarbij de panelen geeneens zijn aangesloten.
155Wp per m2 lijkt te duiden op panelen van 255Wp per stuk.dbz1985 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:04:
[...]
Dank voor je snelle reactie.
Neem aan dat je bedoeld panelen vervangen of uitbreiden?
Weet niet of ik met deze panelen behouden andere erbij met hogere opbrengst.
Dakraam werd geadviseerd aan die kant voor eventueel in de toekomst een slaapkamer van te maken, anders lag het dakraam aan de kant waar de wasmachine komt.
Dit zijn op dit moment de goedkoopste die je kan krijgen, mainstream is nu meer naar de 300Wp per paneel.
Identieke panelen zijn hoogst waarschijnlijk niet te vinden.
Om te kunnen uitbreiden kan je beter vervangen, 2dehands panelen brengen best geld op.
Ziet het er weer netjes uit.
Maar dat dakraam zit wel erg in de weg. Zie je jammer genoeg nog erg vaak (ok pijpjes, cv pijpen, enz), Architecten die duurzaamheid absoluut nog niet op het netvlies hebben. Dat is jammer want ze kunnen zo veel doen aan het begin van het traject, worden er veel onnodige kosten voorkomen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Waarschijnlijk is het meerwerk voor betere panelen veel duurder als nu de huidige te verkopen en zelf nieuwe te (laten)plaatsen.dbz1985 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:51:
[...]
Heb ik inderdaad een poos geleden iets over gelezen omdat het goedkoper is dan bijvoorbeeld triple glas ramen te plaatsen. Heb ook aantal x gevraagd bij de aannemer wat voor zonnepanelen erop komen zodat ik eventueel meteen betere zou kunnen plaatsen, echter kreeg ik daar pas antwoord op nadat het meer en minder werk was getekend. Anders had ik natuurlijk meteen veel betere laten plaatsen. Belachelijk dat je situaties tegen komt waar zonnepanelen niet eens zijn aangesloten.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Als ik 6 panelen plat op een schuur leg, als 1 string, is het dan erg dat er orientatie verschillend is? Zou bv. 4 in de breedte worden en 2 in de lengte.
Snap er niks meer van, iedereen geeft hier altijd aan: Je panelen kunnen pieken op 10% van het maximaal vermogen.. Ik draai nu bijna een jaar met mijn SMA 4200-TL21 maar mijn panelen (11xYingli Panda YL280C-30b) hebben nog nooit meer dan 2600 watt gedaan.
De 10x SF150 op de 2e string doet ook nooit meer dan 1250 watt, maar volgens mij heeft dat ook te maken met het feit dat ze GROEn zijn
en er wat lekstroom lijkt te zijn op het bevestiging systeem.
De 10x SF150 op de 2e string doet ook nooit meer dan 1250 watt, maar volgens mij heeft dat ook te maken met het feit dat ze GROEn zijn
Lijkt me geen probleem, tenzijn je schaduw verwacht em SF panelen plaatst, Zelfde orientatie en helling is het belangrijkste.N!co schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:25:
Als ik 6 panelen plat op een schuur leg, als 1 string, is het dan erg dat er orientatie verschillend is? Zou bv. 4 in de breedte worden en 2 in de lengte.
[ Voor 30% gewijzigd door BasvanS op 27-06-2018 13:46 ]
De rotatie is niet belangrijk. Als ze maar dezelfde hoeveelheid zon onder dezelfde hoek ontvangen.N!co schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:25:
Je moet wel zorgen dat je er omheen kan lopen, je zal ze wel geregeld schoon moeten maken....
Stuur eens een email met wat makkelijke vragen, zoals wat is de levertijd omvormer advies enzovoort..stormfly schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:41:
Iemand goede ervaringen met shops,
https://www.solar-outlet.nl/
https://www.samangroep.nl
https://wdsolar.nl/ (solarxpair)
Any tips welkom!
En je zult zien veel verschillen, mbt reactie tijd en adviezen.
Zegt niets over de betrouwbaarheid, maar wel iets over de service.
Nb. Ik heb het bij verschillende shops besteld, sommige email moeten sturen, wanneer ze het gingen versturen (na 4 dagen).
Ook voor nog één een telefoontje moeten plegen, met de vraag of ik het op hun woonadres op kon komen halen.
En die shop leek op het eerste onderzoek betrouwbaar, ze hebben wel geleverd maar met veel moeite.
[ Voor 25% gewijzigd door Supertip op 27-06-2018 14:38 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
21 juni zou je lekkere pieken gezien moeten hebben. Relatief koud en felle opklaringen. Wat was je max vermogen toen?BasvanS schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:44:
Snap er niks meer van, iedereen geeft hier altijd aan: Je panelen kunnen pieken op 10% van het maximaal vermogen.. Ik draai nu bijna een jaar met mijn SMA 4200-TL21 maar mijn panelen (11xYingli Panda YL280C-30b) hebben nog nooit meer dan 2600 watt gedaan.
Zitten je panelen over de strings verdeeld? ? Daar kan een beperking zitten. Met 11 maal 280 zou je op een dergelijke dag makkelijk flink over de 3000W moeten kunnen gaan. Maar als alles op 1 ingang zit zou er afgetopt moeten worden. Dat aftoppen moet je dan ook in je grafiek duidelijk zien.
[ Voor 26% gewijzigd door exroosje op 27-06-2018 14:50 ]
Ik ga het voor je nameten morgen.reneeke1970 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:01:
[...]
Maar dan wel min dertig cm uit zijkant en geen hooguit 15 cm, ook een prutser dus haha.......
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Optimaal zijn de besselse punten ( om met @Andre1973 ) te sprekenreneeke1970 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:01:
[...]
Maar dan wel min dertig cm uit zijkant en geen hooguit 15 cm, ook een prutser dus haha.......
Om 12.00 een piek van 2.25 kW op een SE2200 omvormer en 2240 Wp aan panelen. Ik heb lange tijd geleden een hogere piek behaald.exroosje schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:45:
[...]
21 juni zou je lekkere pieken gezien moeten hebben. Relatief koud en felle opklaringen. Wat was je max vermogen toen?
Zitten je panelen over de strings verdeeld? ? Daar kan een beperking zitten. Met 11 maal 280 zou je op een dergelijke dag makkelijk flink over de 3000W moeten kunnen gaan. Maar als alles op 1 ingang zit zou er afgetopt moeten worden. Dat aftoppen moet je dan ook in je grafiek duidelijk zien.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ho ho niet zo technisch hè, ben ook maar een knutselaar. En waar zitten die belhamel?WoudseHoeve schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:59:
[...]
Optimaal zijn de besselse punten ( om met @Andre1973 ) te spreken
1 PVoutput . Dongen NB
Die zitten ongeveer 22% van de totale lengte vanaf de zijkant.reneeke1970 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:05:
[...]
Ho ho niet zo technisch hè, ben ook maar een knutselaar. En waar zitten die belhamel?
Bij een landscape paneel van 165 cm is dat dus 36 cm van de zijkant ( of bij portrait 36 vanaf de boven en onderkant.)
Alle panelen op 1 string, op 1 MPP van de Sunnyboy. 2e MPP zitten de SF panelen op (2x5).exroosje schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:45:
[...]
21 juni zou je lekkere pieken gezien moeten hebben. Relatief koud en felle opklaringen. Wat was je max vermogen toen?
Wat nu opvalt is dat alle pieken een gezamelijk vermogen van +-3850 watt laten zien. Uitgeleverde vermogen aan net is max. 3660/3672 watt. Crap! Dat is precies 16A. Dat kan bijna geen toeval zijn.
Hoe dan!
Wellicht morgen een dagje de SF afkoppelen en kijken wat de Panda's dan doen?
Edit: Zou er een Power controll module op de SMA zitten (Hij is 2e hands gekocht, geen idee!) Hoe zie ik dat?
[ Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 27-06-2018 15:36 ]
Nou ik zei min dertig dus dan zit ik goed hi. In de meeste data sheet staat het vermeld trouwens.WoudseHoeve schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:29:
[...]
Die zitten ongeveer 22% van de totale lengte vanaf de zijkant.
Bij een landscape paneel van 165 cm is dat dus 36 cm van de zijkant ( of bij portrait 36 vanaf de boven en onderkant.)
Denk dat de 30 in mijn hoofd geld voor de sf
1 PVoutput . Dongen NB
Kun je ergens aan en uit zetten de max 16,maar vraag me niet hoeBasvanS schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:29:
[...]
Alle panelen op 1 string, op 1 MPP van de Sunnyboy. 2e MPP zitten de SF panelen op (2x5).
Wat nu opvalt is dat alle pieken een gezamelijk vermogen van +-3850 watt laten zien. Uitgeleverde vermogen aan net is max. 3660/3672 watt. Crap! Dat is precies 16A. Dat kan bijna geen toeval zijn.
Hoe dan!
Wellicht morgen een dagje de SF afkoppelen en kijken wat de Panda's dan doen?
Edit: Zou er een Power controll module op de SMA zitten (Hij is 2e hands gekocht, geen idee!) Hoe zie ik dat?
1 PVoutput . Dongen NB
Daar heb ik ooit in het verleden naar gekeken ten stond netjes uit (dus ook boven 16A mogelijk)reneeke1970 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:40:
[...]
Kun je ergens aan en uit zetten de max 16,maar vraag me niet hoe
155Wp per paneel neem ik aan?dbz1985 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:50:
Beste medetweakers,
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht (word september opgeleverd) waar 3 zonnepanelen bij inbegrepen zitten van 155pw per m2 en liggen op het zuidoosten op schuin dak.
Nu ben ik een leek in zonnepanelen en nu wil ik de opbrengst berekenen en voordat volgende week mijn huidig energiecontract afloopt kijken welke energieleverancier het beste bij mij past. Dus hoop dat iemand mij een beetje kan helpen.
[afbeelding]
My god. Dan doe je met 3 panelen wat ik met anderhalf paneel doe.
Panelen verkopen en er een fatsoenlijke installatie ophangen geen optie?
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Wat is er dan aan de hand met al die zwarte panelen die de laataste jaren zo hot zijn.
Als ik hier in de buurt kijk wat er de laatste 4/5 jaar is bijgekomen dan zijn bij veel huizen een aantal panelen verkleurt, naar bruin toe. Bij een van de buren worden de zwarte panelen nu meer blauw.
En aan de overkant zijn alle cellen in het paneel duidelijk zichtbaar (eerst zwart) maar nu lijken al die vierkantjes ook te verkleuren. Is de kwaliteit van die zwarte kleur zo slechts dat nu het allemaal een paar jaar ligt ze gaan verkleuren?
Doen ze nu allemaal een SF-je??
Als ik hier in de buurt kijk wat er de laatste 4/5 jaar is bijgekomen dan zijn bij veel huizen een aantal panelen verkleurt, naar bruin toe. Bij een van de buren worden de zwarte panelen nu meer blauw.
En aan de overkant zijn alle cellen in het paneel duidelijk zichtbaar (eerst zwart) maar nu lijken al die vierkantjes ook te verkleuren. Is de kwaliteit van die zwarte kleur zo slechts dat nu het allemaal een paar jaar ligt ze gaan verkleuren?
Doen ze nu allemaal een SF-je??
155Wp per m2 ...... == 255 Wp per paneel.unezra schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:32:
[...]
155Wp per paneel neem ik aan?
My god. Dan doe je met 3 panelen wat ik met anderhalf paneel doe.
Panelen verkopen en er een fatsoenlijke installatie ophangen geen optie?
Lekker laten zitten. De investering in vervangende panelen verdien je nooit terug.dbz1985 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:04:
[...]
Dank voor je snelle reactie.
Neem aan dat je bedoeld panelen vervangen of uitbreiden?
Weet niet of ik met deze panelen behouden andere erbij met hogere opbrengst.
Dakraam werd geadviseerd aan die kant voor eventueel in de toekomst een slaapkamer van te maken, anders lag het dakraam aan de kant waar de wasmachine komt.
Kun je straks ergens uitlezen hoeveel je panelen opwekken?
Dat kan ook nog ja.WoudseHoeve schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:50:
[...]
155Wp per m2 ...... == 255 Wp per paneel.
Blijft relatief laag.
Met 3 panelen zou ik een compleet nieuwe installatie overwegen. (Aan de andere kant, het ligt er al op. Iedere W van die panelen is er 1 en is een W minder nodig uit het stopcontact.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik heb ooit een account aangemaakt bij https://estg-zonnepanelen.nl/. (Met het BTW nummer van mijn energiebedrijfje) en heb daar een tweetal panelen + optimizers besteld die ze netjes geleverd hebben tegen een goede prijs.stormfly schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:41:
Iemand goede ervaringen met shops, ik heb een aantal panelen van SunPower nodig ivm de maat (cm/mm werk). Ik zou ook BENQ kunnen nemen maar de Cheffin wil graag fullblacks. En op de andere plaats van het huis wil ik graag, eveneens 96cells, Pansonics neerleggen.
Nu zijn er niet veel shops die beide panelen aanbieden, ik neig naar 1 batch panelen af te halen en de andere met omvormer etc tegelijk te bestellen.
Iemand ervaring met deze shops die sunpower voor een redelijke prijs aanbieden. Ik vind het behoorlijke bedragen die je even met iDeal overmaakt naar de wat minder bekende shops. Daar zit mijn angst een beetje.
https://www.solar-outlet.nl/
https://www.samangroep.nl
https://wdsolar.nl/ (solarxpair)
Any tips welkom!
Ehm.. Wie helpt even:

Mag ik alles gewoon op -1 zetten? geen idee wat D1-D4 is en wat hierval het resultaat is.

Mag ik alles gewoon op -1 zetten? geen idee wat D1-D4 is en wat hierval het resultaat is.
de zonnepanelen mania
is bij ons thuis wel begonnen, zelf me vrouw vind het leuk om via de app de opbrengst te zien met deze laaste zonnige dagen.
zie opening topic :
blackmaze in "advies bij ontwerp zonnepaneel leg plan."
nu zat ik te denken om full electric te gaan of iedere geval het idee ervan op te doen.
nu heb ik enkele berekeningen onder elkaar gezet .
is dit mogelijk of veelste rooskleurig?
zie link: https://pastebin.com/7uBnKxWc
om het topic niet teveel te vervuilen het via pasta bin gedaan.
als je een opmerking hebt of iets hoor ik het graag.
wil meer weten of deze indicatie berekening realiteit is.
zie opening topic :
nu zat ik te denken om full electric te gaan of iedere geval het idee ervan op te doen.
Warmtepomp uit Spanje of UK ( pmcopack bijvoorbeeld) is stuk goedkoper. En er is ook een Warmtepomp topic.blackmaze schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:33:
de zonnepanelen maniais bij ons thuis wel begonnen, zelf me vrouw vind het leuk om via de app de opbrengst te zien met deze laaste zonnige dagen.
zie opening topic :
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Ik heb onlangs 6 GS-55 paneeltjes voor een prikkie op de kop kunnen tikken, omdat ik ik binnenkort verhuis hang ik ze denk ik maar een jaartje aan de schutting zodat demonteren straks makkelijk is.
Alleen zit ik te kijken naar omvormers, bij elkaar leveren ze zo'n 400V/330W op, wat zou er mooi oppassen? Ik vind bijna alleen nog maar omvormers van +1000W tegenwoordig.
Ik zat al te kijken naar een Stecagrid/Soladin te kijken maar daar betaal je tegenwoordig toch zo'n €250 voor... Heeft iemand wellicht nog suggesties? Mag tweedehands zijn
Alleen zit ik te kijken naar omvormers, bij elkaar leveren ze zo'n 400V/330W op, wat zou er mooi oppassen? Ik vind bijna alleen nog maar omvormers van +1000W tegenwoordig.
Ik zat al te kijken naar een Stecagrid/Soladin te kijken maar daar betaal je tegenwoordig toch zo'n €250 voor... Heeft iemand wellicht nog suggesties? Mag tweedehands zijn
//offtopic
@blackmaze
Kan je niet met een "'gewone" af?
https://www.pmcoppack.com...OW-TEMP/Panasonic-Aquarea
En die atlantic is een no-brainer, dus meteen doen.
Subsidielijst: https://www.rvo.nl/sites/...20ISDE%20warmtepompen.pdf
Er zijn er al enkele voor u gegaan...
//ontopic
Noord ligt hier ook helemaal vol met SF-170S (SF is enkel 2e hands nog verkrijgbaar via MP)
En salderen stopt niet ergens in 2021, maar op 1 januari 2020 (glazen bol)
@blackmaze
//ontopic
Noord ligt hier ook helemaal vol met SF-170S (SF is enkel 2e hands nog verkrijgbaar via MP)
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2018 19:56 ]
Yup 2/9 van de lengte. Maar je kan ook even kijken waar de producent gaatjes heeft gemaakt aan de achterkant in de lijst, daar had ie vast een idee over.WoudseHoeve schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:59:
[...]
Optimaal zijn de besselse punten ( om met @Andre1973 ) te spreken
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Wat voor app gebruik je?blackmaze schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:33:
de zonnepanelen maniais bij ons thuis wel begonnen, zelf me vrouw vind het leuk om via de app de opbrengst te zien met deze laaste zonnige dagen.
It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.
Klopt via pmcoppack is het ook te bestellen maar de extra lever kosten/ mogelijke garantie verloop ect weegt die op tegen de meer prijs van *rond 400euro.AUijtdehaag schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:51:
//offtopic
@blackmaze
//ontopic
Mij ging het meer om de pv opbrengst schatting onder aan me berekening.
Bij 'let op'
Solar edge applicatie.
In combi met een solaredge hdwave 3500
Zojuist opgehangen en nog snel even 5Wh binnen gehaaldRouske schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 22:51:
[...]
Ja of dan maar meteen voor de SE4000H gaan en in de omvormer op 16A limiet zetten (indien je niet hoger kan qua zekering/bekabeling), dan kan je er tot 6200Wp aan panelen aan hangen ;-)
Ben benieuwd naar de komende dagen.
Ik heb nu een HD-Wave SE3000H over welke ik ga verkopen. Moet ik de omvormer nog resetten? Of kan het geen kwaad de omvormer zo te verkopen? Wat is een nette prijs om te vragen?
(jan-2017, 5,3 MWh op de teller, DM maar bij interesse)
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal
Zou ik niet weten...hangt dah niet af van welke energieleverancier je hebt?Gecko123 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:52:
[...]
Lekker laten zitten. De investering in vervangende panelen verdien je nooit terug.
Kun je straks ergens uitlezen hoeveel je panelen opwekken?
nee, van je omvormer en of ie aan internet hangt.dbz1985 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:42:
[...]
Zou ik niet weten...hangt dah niet af van welke energieleverancier je hebt?
Er zijn omvormers meteen schermpje, maar de meeste kleine omvormers hebben met geluk een paar ledjes waar je een beetje een idee hebt wat er binnenin gaande is. (er is productie: groenlampje , er is wat mis: rood lampje, eris verbinding met WiFi: blauwlampje,....)
En je kan van alles verwachten bij die meegeleverde panelen, zelfs dat de goot onder spanning staat, is heel "fijn" als je een steiger op stapt die er tegen aan staat....
Vaak worden die panelen geplaatst door de aanbieder die de laagste prijs rekent, wat een hoop zaken niet ten goed komt.
Tip van de dag: controleer zelf de aansluitingen waar je bij kunt: de extra groep in de mk aan 2 kanten, de kabel boven bij de omvormer, ook in de aansluitingen van de werkschakelaar als die er is, DC stekkers.
Ik heb ooit voor een bedrijf wat storingswerk gedaan in die branche, je blijft je verbazen hoe het zo lang heeft kunnen werken af en toe, en dat er geen meer schade is ontstaan. Wel veilig werken hé, dus ga j ein deMK rommelen, eerst de hoofdschakelaar uit.
[ Voor 43% gewijzigd door Andre1973 op 27-06-2018 23:02 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Toch maar beslist om een telescooptoestel aan te schaffen, meerbepaald de:
https://www.bestelunger.n...zel-90m-set-57183269.html
Samen hebben we toch een 120tal zonnepanelen, dus komt goedkoper uit dan iemand laten komen.

denk dat het toch wel eens nodig was na 4 jaar.
Samen hebben we toch een 120tal zonnepanelen, dus komt goedkoper uit dan iemand laten komen.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
@Nock372 Je ziet in ieder geval waar je het voor hebt gedaan
120?!Nock372 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 07:49:
[afbeelding]
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Dank voor de infoAndre1973 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:50:
[...]
nee, van je omvormer en of ie aan internet hangt.
Er zijn omvormers meteen schermpje, maar de meeste kleine omvormers hebben met geluk een paar ledjes waar je een beetje een idee hebt wat er binnenin gaande is. (er is productie: groenlampje , er is wat mis: rood lampje, eris verbinding met WiFi: blauwlampje,....)
En je kan van alles verwachten bij die meegeleverde panelen, zelfs dat de goot onder spanning staat, is heel "fijn" als je een steiger op stapt die er tegen aan staat....
Vaak worden die panelen geplaatst door de aanbieder die de laagste prijs rekent, wat een hoop zaken niet ten goed komt.
Tip van de dag: controleer zelf de aansluitingen waar je bij kunt: de extra groep in de mk aan 2 kanten, de kabel boven bij de omvormer, ook in de aansluitingen van de werkschakelaar als die er is, DC stekkers.
Ik heb ooit voor een bedrijf wat storingswerk gedaan in die branche, je blijft je verbazen hoe het zo lang heeft kunnen werken af en toe, en dat er geen meer schade is ontstaan. Wel veilig werken hé, dus ga j ein deMK rommelen, eerst de hoofdschakelaar uit.
Maar de vraag is nu, merk je ook effectief meer opbrengst na het schoonmaken?Nock372 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 07:49:
[afbeelding]
Ik heb soms wel is vogelpoep of wat zand oid onderin de panelen zitten, twijfel soms wel eens hoe erg het moet zijn voordat het nut heeft om schoon te maken...
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ik heb hier 6 panelen dubbel landscape op 10/15 graden helling. Na verloop van tijd ontstaat er aan de onderkant een laagje groen/vuil. Ik heb het al een aantal keren schoongemaakt, maar naar mijn gevoel (geen dag is hetzefde qua opbrengst) maakt het geen verschil qua opbrengst.geerttttt schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:20:
[...]
Maar de vraag is nu, merk je ook effectief meer opbrengst na het schoonmaken?
Ik heb soms wel is vogelpoep of wat zand oid onderin de panelen zitten, twijfel soms wel eens hoe erg het moet zijn voordat het nut heeft om schoon te maken...
Omniksol 1-k-tl-MiniErasmo schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:39:
Ik heb onlangs 6 GS-55 paneeltjes voor een prikkie op de kop kunnen tikken, omdat ik ik binnenkort verhuis hang ik ze denk ik maar een jaartje aan de schutting zodat demonteren straks makkelijk is.
Goodwe 1000-ns
Ginlong solis 700
growatt 1000s
Allemaal nieuw verkrijgbaar voor rond de 250ex. (300 inc)
De watts geeft gewoon aan hoeveel ampère de omvormer kan wegzetten, functioneel is de volts alleen van belang. Heb hier een tijdje 690 watt (3 oude polies) op een trannergy 1300 gehad. Werkte prima.
Mocht je het te eng vinden 400 volt, dan gooi je gewoon 2 stringen van 3 parallel.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
mmm, 400V (Voc of Vmpp?) en maar 330W.Erasmo schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:39:
dunne film panelen mischien? (te minste dat vind ik terug als ik zoek op gs-55)
moeten die nu wel of niet geaard worden (en hoe moeten ze geaard worden?)?
en heb je er niet een "speciale" omvormer voor nodig? (een trafo en geen tl)
zonder deze gegevens, kunnen al @Lardman zijn voorstellen wel eens fout zijn.
sommige dunne film panelen moeten geaard worden anders brand de dunne laag weg.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 28-06-2018 10:25 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
42x 210wp poly 45 graden op zuid bij ouders
10x195wp monoop west 25 graden bij ouders
24x 190wp mono 50 graden op oost bij mij
19x 190wp mono 50 graden op west bij mij
14x230wp poly 40 graden op oost bij zus
10x200wp poly 40 graden op oost bij zus
Dus zo kunnen we ze toch zelf schoonmaken
Ja toch wel 500w meer piek. De omvormer topte al lang niet meer af. Vandaar de beslissing om een set aan te schaffen om te kuisen.geerttttt schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:20:
[...]
Ze waren dan ook na 4 jaar niet te kuisen extreem vuil
Weet iemand waarom die horizontale vlakken in mijn grafiek zitten? Dat zijn stukken van exact vijf minuten waarbij het geleverde wattage gelijk blijft. Er is geen wolk te zien vandaag en het komt niet door schaduw...
Interessante uitspraak ik wil KURO 325 full black hierop gaan leggen https://goo.gl/images/EgrK76 dat is geen metalen paneel. Maar het zijn wel panelen met mono en dunnefilm gecombineerd..migjes schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:19:
[...]
Pak je dan gewoon de aarding vanaf het stopcontact wat aan de aardpen in de meterkast zit? En lus je dat door per paneel met een groen gele draad?
HIT-module
De HIT-module die Panasonic sinds 2011 aan het Tokai-team levert, gebruikt unieke heterojunction zonnecellen die een kristallijn siliciumsubstraat combineren met amorfe silicium dunne film. De cellen geven bij hoge temperaturen een kleiner verlies aan uitgangsvermogen dan standaard kristallijne siliciummodules. Hierdoor heeft de module de hoogst haalbare omzettingsefficiëntie voor massa-geproduceerde zonnecellen
Installatie voorschrift, helaas nog niet voor de KURO's, waarin aarding kort genoemd is. https://eu-solar.panasoni...NxxxSJ25_SJ40_SJ47_NL.pdf
Datasheet voor de KURO's
https://natec.nl/wp-conte...20_325_KURO_Voorlopig.pdf
Ik vermoed een interval van 5 minuten met de logging?-MD- schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:36:
Weet iemand waarom die horizontale vlakken in mijn grafiek zitten? Dat zijn stukken van exact vijf minuten waarbij het geleverde wattage gelijk blijft. Er is geen wolk te zien vandaag en het komt niet door schaduw...
[afbeelding]
Het is maar een grafiekje he, wat door een of ander portal wordt gegenereerd.... En die loggen niet op de seconde of minuut.
Ja en die missen ook nog wel eens een update,
Omnik omvormer ? die van mij laat hetzelfde zien regelmatig, Zo'n plat stukje heeft die de update gemist en blijft hij dus gelijk de volgende 5 min
Omnik omvormer ? die van mij laat hetzelfde zien regelmatig, Zo'n plat stukje heeft die de update gemist en blijft hij dus gelijk de volgende 5 min
@stormfly volgens de nieuwste normen dienen de frames sowieso geaard te zijn.
@-MD- @thefox154 Spot on, deze logger is niet fijnmazig genoeg. niets aan de hand verder.
@-MD- @thefox154 Spot on, deze logger is niet fijnmazig genoeg. niets aan de hand verder.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
@thefox154 @sinovenator @Lardman Thanks, een bevestiging van mijn vermoeden aangezien de informatie op het display van de omvormer wel gelijkmatig oploopt. Inderdaad een Omnik omvormer.
Voor de volledigheid, het frame = zonnepaneel? Of het frame = clickfit/beton schans?Lardman schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:05:
@stormfly volgens de nieuwste normen dienen de frames sowieso geaard te zijn.
Ik heb een 9m alu unger met ZP borstel (geen osmose unit) maar kon het verschil amper zien en ook niet terug vinden in de opbrengst.geerttttt schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:20:
[...]
Nu is dat per definitie lastig. Iedere dag is anders.
Ook liggen mijn panelen op 45 graden, dan spoelen ze best wel goed schoon.....
ik heb het niet over het aarden van het frame of aanverwante delen.stormfly schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:42:
[...]
Interessante uitspraak ik wil KURO 325 full black hierop gaan leggen https://goo.gl/images/EgrK76 dat is geen metalen paneel. Maar het zijn wel panelen met mono en dunnefilm gecombineerd..
Pak je dan gewoon de aarding vanaf het stopcontact wat aan de aardpen in de meterkast zit? En lus je dat door per paneel met een groen gele draad?
HIT-module
De HIT-module die Panasonic sinds 2011 aan het Tokai-team levert, gebruikt unieke heterojunction zonnecellen die een kristallijn siliciumsubstraat combineren met amorfe silicium dunne film. De cellen geven bij hoge temperaturen een kleiner verlies aan uitgangsvermogen dan standaard kristallijne siliciummodules. Hierdoor heeft de module de hoogst haalbare omzettingsefficiëntie voor massa-geproduceerde zonnecellen
Installatie voorschrift, helaas nog niet voor de KURO's, waarin aarding kort genoemd is. https://eu-solar.panasoni...NxxxSJ25_SJ40_SJ47_NL.pdf
Datasheet voor de KURO's
https://natec.nl/wp-conte...20_325_KURO_Voorlopig.pdf
maar over het aarden van de cellen zelf.
en deze panelen (zoals vrijwel elk modern spul, zelfs solarfrontier met zijn dunne film panelen is niet nodig.) hoeven de cellen niet geaard te worden.
het aarden van het frame en waarvoor is een andere discussie.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Pannelen liggen hier ook op 45 graden . Maar op de foto was toch wel wat vuil te zien.WoudseHoeve schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:19:
[...]
Ik heb een 9m alu unger met ZP borstel (geen osmose unit) maar kon het verschil amper zien en ook niet terug vinden in de opbrengst.
Nu is dat per definitie lastig. Iedere dag is anders.
Ook liggen mijn panelen op 45 graden, dan spoelen ze best wel goed schoon.....
Kan me niet inbeelden dat het niet helpt
Mijn buurman maakte zijn panelen regelmatig schoon, en wast zijn auto regelmatig.geerttttt schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:20:
[...]
Ik nooit en ook mijn auto niet.
Kwa panelen zien ze nu, vandaag er net zo vies of schoon uit.
We lopen al jaren gelijk op kwa opbrengst, met een verschil van enkele kilowatts, dus tja, ik zal ze dus nooit schoonmaken. O, ik loop dus voor met het aantal kW.
Mijn auto heeft meer vogel poep dan de zijne, maar zal na een regenbui ook wel weer op een gelijk niveau zijn. ;p
Ik ben nu ook inderdaad op zoek naar iets grotere omvormers, maakt qua prijs amper uit. Ik vind het zelf niet zo eng, maar je zit wel vaak boven de specificaties van omvormers, helemaal de kleine omdat die vaak maar 1 string hebben.Lardman schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:16:
[...]
Omniksol 1-k-tl-Mini
Goodwe 1000-ns
Ginlong solis 700
growatt 1000s
Allemaal nieuw verkrijgbaar voor rond de 250ex. (300 inc)
De watts geeft gewoon aan hoeveel ampère de omvormer kan wegzetten, functioneel is de volts alleen van belang. Heb hier een tijdje 690 watt (3 oude polies) op een trannergy 1300 gehad. Werkte prima.
Mocht je het te eng vinden 400 volt, dan gooi je gewoon 2 stringen van 3 parallel.
Het zijn inderdaad dunne film panelen, ik zit nu te kijken naar een paar oude Sunny Boys van SMA(SRW-2500 a €200), voor zover ik kan zien kunnen daar tot 3 strings op en kunnen ze tot 600V hebben dus dan heb je wat meer speelruimte.migjes schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:19:
[...]
mmm, 400V (Voc of Vmpp?) en maar 330W.
dunne film panelen mischien? (te minste dat vind ik terug als ik zoek op gs-55)
moeten die nu wel of niet geaard worden (en hoe moeten ze geaard worden?)?
en heb je er niet een "speciale" omvormer voor nodig? (een trafo en geen tl)
zonder deze gegevens, kunnen al @Lardman zijn voorstellen wel eens fout zijn.
SRW ? ken ik niet wel de SWR, maar vele oude jongens beschikbaar dat ook gewoon google even een oepsje doet.Erasmo schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:32:
[...]
Ik ben nu ook inderdaad op zoek naar iets grotere omvormers, maakt qua prijs amper uit. Ik vind het zelf niet zo eng, maar je zit wel vaak boven de specificaties van omvormers, helemaal de kleine omdat die vaak maar 1 string hebben.
[...]
Het zijn inderdaad dunne film panelen, ik zit nu te kijken naar een paar oude Sunny Boys van SMA(SRW-2500 a €200), voor zover ik kan zien kunnen daar tot 3 strings op en kunnen ze tot 600V hebben dus dan heb je wat meer speelruimte.
zover ik kan zien, 3 stringen, jep, maar die zijn wel parallel.
(en parallel kun je ook anders oplossen zonder die aansluitingen)
verder maar 1 mpp, dus je hebt niet veel aan die 3 stringen.
de 600V is wel de Voc (met temperatuur coefficient natuurlijk).
het is verder mij te onduidelijk of je nu wel of niet de cellen moet aarden, dus die mag je zelf gaan uitzoeken.
(nog of deze omvormer dat kan of niet)

Ik heb van de week bij BVA 10 C-SUN 290WP mono panelen gekocht a €129pp incl/€107pp excl btw, maar ik kan ze niet ophalen die dag. Stom natuurlijk
V&A aangeboden: 10 x 290WP mono C-SUN zonnepanelen van BVA Veiling
Volgende keer beter opletten dus
Is er iemand hier die bekend is met de regels mbt zonnepanelen in Portugal?
Ik wil graag een vriend helpen met hun vakantiewoning in Portugal en zal zeker nog even onderzoek doen.
Ik moet vooral goed weten wat de regels zijn mbt overschot stroom e.d. :-)
Ik wil graag een vriend helpen met hun vakantiewoning in Portugal en zal zeker nog even onderzoek doen.
Ik moet vooral goed weten wat de regels zijn mbt overschot stroom e.d. :-)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Omdat ik mezelf zo heerlijk interessant vind even een quote.thefox154 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:56:
In domoticz zit een optie ingebouwd om de Goodwe portal toe te voegen.
Dit is volgens mij anders als de scripts die ik hier op tweakers vind.
Helaas werkt de optie niet meer... 2 juni was de dag waarop de int. server uit is gegaan voor de EU klanten (historie nog wle terug te zien) en alles in de EU server te vinden is. Hij haalt dus geen data meer binnen.
Iemand hier toevallig al iets gezien? Ik kan het domoticz forum niet op omdat hij zegt dat ik die cookie policy moet accepteren. Dan is het wel handig als ze me ook die vraag stellen.
Zonder gekheid, er is een nieuwe versie van Domoticz uit.
Hierin is de Goodwe api aangepast.
Na de update via hardware even bij de goodwe api de juiste regio instellen en de loging is weer werkend
Ik heb mijn domoticz gisteren geupdate naar V4.9700 maar zie niets bij de goodwe API staan wat op een server lijkt. Hoe werkt dat bij jou?thefox154 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:34:
[...]
Omdat ik mezelf zo heerlijk interessant vind even een quote.
Zonder gekheid, er is een nieuwe versie van Domoticz uit.
Hierin is de Goodwe api aangepast.
Na de update via hardware even bij de goodwe api de juiste regio instellen en de loging is weer werkend
Ik wil 10 panelen leggen JAsolar of Benq 300 wp.
Deze komen op voeten van 5 graden te liggen. Liggen op zuid, schaduw vrijwel niet of heel minimaal op 1 paneel eind middag, begin avond
Voldoet dan GoodWe 3000-NS omvormer (DC Switch/Wifi)
Met de nieuwe regelingen wil ik het simpel houden. om terugverdientijd zo snel mogelijk te houden.
Deze komen op voeten van 5 graden te liggen. Liggen op zuid, schaduw vrijwel niet of heel minimaal op 1 paneel eind middag, begin avond
Met de nieuwe regelingen wil ik het simpel houden. om terugverdientijd zo snel mogelijk te houden.
10x300wp zou in het meest gunstige geval 3000WP kunnen opleveren dus dan voldoet een 3000-NS zeker. Maar dit ga je alleen op een zonnige winterdag halen. Zodra ze warm worden neemt het rendement af en zullen ze richting de 255Watt producteren. Je zou vrij veilig een 2500-NS kunnen nemen zeker met een 5° hoek. Scheelt toch weer iets in de kosten.sjnelle schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:45:
Thx voor je antwoord die 30 euro maken het ook niet meer helemaal. Of heeft nog nadelen om voor de 3000 te kiezen. Of zijn er eventueel nog vergelijkbare betere alternativen?tim-1985 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:49:
[...]
10x300wp zou in het meest gunstige geval 3000WP kunnen opleveren dus dan voldoet een 3000-NS zeker. Maar dit ga je alleen op een zonnige winterdag halen. Zodra ze warm worden neemt het rendement af en zullen ze richting de 255Watt producteren. Je zou vrij veilig een 2500-NS kunnen nemen zeker met een 5° hoek. Scheelt toch weer iets in de kosten.
Vreemd, ik zie wel in je screen dat je nog een goodwe hebt staan?tim-1985 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:45:
[...]
Ik heb mijn domoticz gisteren geupdate naar V4.9700 maar zie niets bij de goodwe API staan wat op een server lijkt. Hoe werkt dat bij jou?
[afbeelding]
Plaats 2 en plaats 6 zo te zien?
Bij mij zie het er zo uit als ik de Goodwe aanklik. De locatie kan ik de regios kiezen.
het voordeel van een 3000-ns is dat je er later nog een paar bij kan leggen. Verder maakt het niet zoveel uit geloof ik.sjnelle schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:59:
[...]
Thx voor je antwoord die 30 euro maken het ook niet meer helemaal. Of heeft nog nadelen om voor de 3000 te kiezen. Of zijn er eventueel nog vergelijkbare betere alternativen?
Weet iemand hier iets meer van? https://www.agconnect.nl/...-tot-tele2-belhack-update
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Zojuist wat meer info gekregen en ja ik kan uitlezen hoeveel de panelen opwekken...ik krijg tevens een van deze type omvormers http://nl.goodwe.com/Publ...products/NL_GoodWe_NS.pdfGecko123 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:52:
[...]
Lekker laten zitten. De investering in vervangende panelen verdien je nooit terug.
Kun je straks ergens uitlezen hoeveel je panelen opwekken
dus 3 255wp panelen en een goodwe (1000?)-ns omvormer? Dat wordt spannend, deze omvormer heeft minimaal 80V nodig om te kunnen starten terwijl je panelen 3x30V geven. Zit op het randje lijkt me.dbz1985 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:07:
[...]
Zojuist wat meer info gekregen en ja ik kan uitlezen hoeveel de panelen opwekken...ik krijg tevens een van deze type omvormers http://nl.goodwe.com/Publ...products/NL_GoodWe_NS.pdf
Kun je er een beetje bij om schoon te maken?sjnelle schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:45:
5 graden word erg snel vuil omdat water er ook op blijft liggen. Op de dakkapel bij de buren heb ik ze geupgrade van 4,5 graden naar 10 graden. Dan blijven ze wel redelijk lang schoon
(tip: Panasonic hit heeft een gootje)
Even corrigeren:tim-1985 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:49:
[...]
10x300wp zou in het meest gunstige geval 3000WP kunnen opleveren dus dan voldoet een 3000-NS zeker. Maar dit ga je alleen op een zonnige winterdag halen. Zodra ze warm worden neemt het rendement af en zullen ze richting de 255Watt producteren. Je zou vrij veilig een 2500-NS kunnen nemen zeker met een 5° hoek. Scheelt toch weer iets in de kosten.
Een veel gezien misverstand is dat de opgegeven WP in de datasheet van een paneel het MAXIMUM ("meest gunstige") zou zijn dat een paneel kan opleveren.
Echter, wat opgegeven is, is de opbrengst onder STC condities (1000W/m2 intensiteit/instraling, 25 graden omgevingstemperatuur, luchtmassa 1,5).
Meestal zijn in Nederland de condities iets ongunstiger dan de STC condities, maar het komt toch echt ook wel eens voor dat de condities gunstiger zijn dan STC condities, dan levert een paneel meer op.
10x300Wp gaat onder STC-condities dus 3000W opleveren.
Ze kunnen het soms dus ook 10-20% beter doen (kustgebied met een fris windje erop of zo).
Overigens zal dat nooit in de winter zijn, dan is het wel koud, maar de instraling is in Nederland 's winters nooit 1000W/m2 en dat is wel een hele belangrijke factor in je totale prestaties....
Of dat nou op jaarbasis heel vaak gaat aftoppen is weer een hele andere discussie. Maar voor 30 tientjes verschil zou ik zeker geen 2500 ophangen, maar gewoon voor de 3000 gaan. En wees je er dan van bewust dat ook die een enkele keer toch ook wel zal aftoppen (overigens kunnen veel omvormers ook kortstondig meer leveren dan het maximum dat op hun datasheet staat).
Nou zoals jij het omschrijft mag ik hopen dat ze minimaal de 1500 ns omvormer hebben gekozen. Maar dit is de info die ik tot zover heb via mail van de aannemer.tim-1985 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:11:
[...]
dus 3 255wp panelen en een goodwe (1000?)-ns omvormer? Dat wordt spannend, deze omvormer heeft minimaal 80V nodig om te kunnen starten terwijl je panelen 3x30V geven. Zit op het randje lijkt me.
Heb er zelf 1 hangen, 90 volt is nachtmerrie, 150 volt is te doen, 180 volt valt aan te raden. Niets mis met goodwe maar zorg dat je minimaal 180 volt op de panelen hebt staan, dan werken ze zonder problementim-1985 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:11:
[...]
dus 3 255wp panelen en een goodwe (1000?)-ns omvormer? Dat wordt spannend, deze omvormer heeft minimaal 80V nodig om te kunnen starten terwijl je panelen 3x30V geven. Zit op het randje lijkt me.
De clickfit. Verder wat @migjes zegtstormfly schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:14:
[...]
Voor de volledigheid, het frame = zonnepaneel? Of het frame = clickfit/beton schans?
[ Voor 19% gewijzigd door Lardman op 28-06-2018 14:30 ]
nee, je begrijpt me verkeerd. 80v is het minimale wat de omvormers nodig hebben om te starten. Daaronder gaan ze niet eens aan!dbz1985 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:26:
[...]
Nou zoals jij het omschrijft mag ik hopen dat ze minimaal de 1500 ns omvormer hebben gekozen. Maar dit is de info die ik tot zover heb via mail van de aannemer.
Normaal werken ze goed van 120-450V. Dus minimaal 4 panelen.
Bij 1-4 panelen wordt vaak gekozen voor micro-omvormers. Het voordeel als je echt een goodwe omvormer hebt is dat je er later makkelijk meer panelen op kan aansluiten.
[ Voor 2% gewijzigd door tim-1985 op 28-06-2018 14:31 . Reden: voltage aangepast ]
Van zonnepanelen met Wifi heb ik nog nooit van gehoord, van omvormers wel.BCC schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:07:
Weet iemand hier iets meer van? https://www.agconnect.nl/...-tot-tele2-belhack-update
Daar is meer over te vinden.
Altijd het paswoord veranderen bij installatie
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Bij Growatt kan dat niet en hij zit daarom bij mij op het gast netwerk, maar ik vroeg me af iemand hier iets meer info had.drielp schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:37:
[...]
Van zonnepanelen met Wifi heb ik nog nooit van gehoord, van omvormers wel.
Daar is meer over te vinden.
Altijd het paswoord veranderen bij installatie
https://twitter.com/sruwhof/status/1011578274466684928
Nothing to see here, carry on'Telefoon gehackt via zonnepaneel: rekening van 7000 euro' https://www.ad.nl/gouda/t...g-van-7000-euro~a76f8239/ … < Tele2 en slachtoffer speculeren over een hack, maar ze hebben eigenlijk geen idee, en AD schrijft het op
[ Voor 32% gewijzigd door BCC op 28-06-2018 14:41 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ja liggen op plak en moet daar toch regelmatig op om de lichtstraat te wassen dan is het een kleinigheid om de panelen mee te nemen.AUijtdehaag schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:20:
[...]
Kun je er een beetje bij om schoon te maken?
5 graden word erg snel vuil omdat water er ook op blijft liggen. Op de dakkapel bij de buren heb ik ze geupgrade van 4,5 graden naar 10 graden. Dan blijven ze wel redelijk lang schoon
(tip: Panasonic hit heeft een gootje)
Wil geen grotere hoek omdat ik ze dan zelf ga zien vanuit de woonkamer door de lichtstraat
Is er een Domoticz expert die weet waarom dit bij mij niet werkt?thefox154 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:02:
[...]
Vreemd, ik zie wel in je screen dat je nog een goodwe hebt staan?
Plaats 2 en plaats 6 zo te zien?
Bij mij zie het er zo uit als ik de Goodwe aanklik. De locatie kan ik de regios kiezen.
Ik kan dus geen locatie/server kiezen bij een nieuwe of bestaande Goodwe omvormer API.
En dat terwijl thefox154 en ik beide op r-pi met versie 4.9700 draaien.
Ik heb net mijn bestaande (en sinds 2 juni niet meer werkende) apparaten verwijderd uit de lijst en getracht nieuwe toe te voegen. Helaas nog steeds zonder resultaat.
@tim-1985 browser cache al geleegd (of in private modus gestart)? Ben daar in 't verleden met Domoticz meerdere malen tegen aan gelopen.
Sorry, wel off-topic...
Sorry, wel off-topic...
Als ik je kon zoenen...Cranberry schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:57:
@tim-1985 browser cache al geleegd (of in private modus gestart)? Ben daar in 't verleden met Domoticz meerdere malen tegen aan gelopen.
Sorry, wel off-topic...
ff in chrome incognito modus en alles werkt zoals het zou moeten. Hartelijk bedankt iedereen voor het meedenken.
Je kan bij BVA onder bepaalde voorwaarden de aankoop ook laten annuleren.tim-1985 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:55:
[afbeelding]
Ik heb van de week bij BVA 10 C-SUN 290WP mono panelen gekocht a €129pp incl/€107pp excl btw, maar ik kan ze niet ophalen die dag. Stom natuurlijk. Mocht iemand anders interesse hebben en wel tijd hebben om op 5 juli naar Doetinchem te rijden dan mag hij/zij ze overnemen. Zo niet dan laat ik ze door een transporteur ophalen en bezorgen, maar dat wordt weer duurder.
V&A aangeboden: 10 x 290WP mono C-SUN zonnepanelen van BVA Veiling
Volgende keer beter opletten dus.
Soms wel, maar deze keer niet:Wolly schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:19:
[...]
Je kan bij BVA onder bepaalde voorwaarden de aankoop ook laten annuleren.
"Retourneren? Dit betreft een openbare veiling waardoor de kavels in deze veiling niet op basis van het wettelijk herroepingsrecht geretourneerd kunnen worden."
Maar een geïnteresseerde heeft zich gemeld.
Ik had op 7-11-17 en op 25-2-18 meer dan 10% boven de STC waarde gehaald midden op de dag. Met SF onder een zeer steile hoek van meer dan 80graden. Dus "nooit" is het niet..ocaj schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:21:
[...]
Even corrigeren:
Een veel gezien misverstand is dat de opgegeven WP in de datasheet van een paneel het MAXIMUM ("meest gunstige") zou zijn dat een paneel kan opleveren.
Echter, wat opgegeven is, is de opbrengst onder STC condities (1000W/m2 intensiteit/instraling, 25 graden omgevingstemperatuur, luchtmassa 1,5).
Meestal zijn in Nederland de condities iets ongunstiger dan de STC condities, maar het komt toch echt ook wel eens voor dat de condities gunstiger zijn dan STC condities, dan levert een paneel meer op.
10x300Wp gaat onder STC-condities dus 3000W opleveren.
Ze kunnen het soms dus ook 10-20% beter doen (kustgebied met een fris windje erop of zo).
Overigens zal dat nooit in de winter zijn, dan is het wel koud, maar de instraling is in Nederland 's winters nooit 1000W/m2 en dat is wel een hele belangrijke factor in je totale prestaties....
Of dat nou op jaarbasis heel vaak gaat aftoppen is weer een hele andere discussie. Maar voor 30 tientjes verschil zou ik zeker geen 2500 ophangen, maar gewoon voor de 3000 gaan. En wees je er dan van bewust dat ook die een enkele keer toch ook wel zal aftoppen (overigens kunnen veel omvormers ook kortstondig meer leveren dan het maximum dat op hun datasheet staat).
Net drie kwartier met Solar Bouwmarkt aan de lijn gezeten. Lezen hier wellicht mee maar so what. Gediscussieerd over een legplan. Mijn idee was 2 rijen van 8 panelen plat monteren op een plat dat. Ze adviseerden echter om ze toch schuin te leggen met als enige reden dat het vuil er dan beter van af loopt als het regent.
De grap is ook nog eens dat voor het maximaal aantal panelen ik een potrait oost west schans nodig heb die ze zelf niet kunnen leveren.
Iemand hier z'n panelen plat liggen? Is dat echt een probleem? Van het balkon kan ik ze ook nog eens heel eenvoudig met een tuinslang schoonspuiten.
De grap is ook nog eens dat voor het maximaal aantal panelen ik een potrait oost west schans nodig heb die ze zelf niet kunnen leveren.
Iemand hier z'n panelen plat liggen? Is dat echt een probleem? Van het balkon kan ik ze ook nog eens heel eenvoudig met een tuinslang schoonspuiten.
Ja, ik heb er 4 wegens ruimtegebrek plat liggen, maar het vuil hoopt zich snel op. Ook kan de warmte minder goed weg wat het rendement negatief beinvloedt.
Waarom plat leggen als je ze ook in Oost-West dakjes of NW-ZO dakjes of .. dakjes kunt leggen? Daarmee benut je ook alle ruimte goed. Die dakjes (van 10 graden) hebben in alle richtingen praktisch hetzelfde rendement, dus Oost-West is zeker niet de enige optie.
Waarom plat leggen als je ze ook in Oost-West dakjes of NW-ZO dakjes of .. dakjes kunt leggen? Daarmee benut je ook alle ruimte goed. Die dakjes (van 10 graden) hebben in alle richtingen praktisch hetzelfde rendement, dus Oost-West is zeker niet de enige optie.
[ Voor 11% gewijzigd door Jan Treur op 28-06-2018 18:47 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Tientallen platte hier. Pas als er mos op staat loopt opbrengst misschien wat terug. Ik heb wel eens ergens gelezen dat vanwege vocht ophoping je misschien vorst schade kunt krijgen. Ik doe het dus ook niet met panelen duurder dan 75 euroTheBorg schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:41:
Net drie kwartier met Solar Bouwmarkt aan de lijn gezeten. Lezen hier wellicht mee maar so what. Gediscussieerd over een legplan. Mijn idee was 2 rijen van 8 panelen plat monteren op een plat dat. Ze adviseerden echter om ze toch schuin te leggen met als enige reden dat het vuil er dan beter van af loopt als het regent.
1 PVoutput . Dongen NB
Leg je ze in de midden met een douglas balkje ofzo. Als je ze 2x per jaar even schoonmaakt gaat dat prima. Scheelt ook geld en tvtTheBorg schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:41:
Jaja, en vooral niet steiler willen neerleggen omdat je dan 0,005% meer opbrengst hoopt te hebben. #schuldigAUijtdehaag schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:48:
@TheBorg
Leg ze wel vast in ieder geval... @wegwaaiers
Ja plat, als schans en 2 stoeptegels hoog. Maar is solar frontier dus die hebben minder last van een foute hoek.TheBorg schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:41:
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dit is het dak:

Twee landscape oost west schansjes past niet. Bij een west opstelling van 10 tot 15 graden gaan er 2 a 3 rijen panelen verloren. Gezien het verbruik wil ik dat niet. Daarnaast gaat plat monteren ook in de balken van het dak zodat ik geen ballast nodig heb op m'n huis uit 1896. Mijn idee was om gewoon elke maand vanaf het balkon de panelen even schoon te spuiten met de tuinslang. Maar misschien is dat dus een dom idee.
En ik bedoel dus zo plat:

Of zo'n schans:

Twee landscape oost west schansjes past niet. Bij een west opstelling van 10 tot 15 graden gaan er 2 a 3 rijen panelen verloren. Gezien het verbruik wil ik dat niet. Daarnaast gaat plat monteren ook in de balken van het dak zodat ik geen ballast nodig heb op m'n huis uit 1896. Mijn idee was om gewoon elke maand vanaf het balkon de panelen even schoon te spuiten met de tuinslang. Maar misschien is dat dus een dom idee.

Of zo'n schans:
[ Voor 22% gewijzigd door TheBorg op 28-06-2018 19:20 ]
Is N boven?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Noort is inderdaad boven.Jan Treur schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:20:
Is N boven?
Waarom die vertikale lijn in het midden niet 15 cm omhoog brengen, dan heb je toch een mooi Oost-West dakje?
Of 25 cm.
Je kunt de montagerails ook vastschroeven, dat hangt niet af van plat liggen van de panelen. Ik heb dat ook op mijn afdakjes.
Of 25 cm.
Je kunt de montagerails ook vastschroeven, dat hangt niet af van plat liggen van de panelen. Ik heb dat ook op mijn afdakjes.
[ Voor 40% gewijzigd door Jan Treur op 28-06-2018 19:28 ]
Alleen spuiten helpt niet, word net gebakken klei, nat maken, borstelen, en dan snel spoelen voor weer droog is.TheBorg schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:17:
Dit is het dak:
[afbeelding]
[afbeelding]
Of zo'n schans:
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, die schans zou prima passen. En goede natuurlijke ventilatie eronderdoor.
[ Voor 79% gewijzigd door Jan Treur op 28-06-2018 19:33 ]
Doen! En met 5-8 graden werkt het in de zomer het zelfde als zuid en oost-west samen. Plus heeft wind er weinig vat op. Zijkanten eventueel dicht.Jan Treur schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:30:
[...]
Ja, die schans zou prima passen. En goede natuurlijke ventilatie eronderdoor.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ok ik ben om. Het moet een schans worden. Maar de enige leverancier van een portrait schans is westlandsolar.nl maar die hebben een minimum hoek van 10 graden. Mijn voorkeur zou inderdaad 5 tot 8 graden zijn. Ik ga ze morgen bellen. Misschien kunnen ze het ook anders maken.
Bedankt iedereen, die heeft gereageerd. Dat vuil aankoekt is zeker waar en op vorst schade zitten we ook niet te wachten. Een verminderd rendement door warmte is ook niet zo handig dus schuin is zeker beter.
- edit -
Eigenlijk een beetje lomp van mij. Misschien kunnen twee losse schanzen wel tegen elkaar om het zelfde te bereiken.
Bedankt iedereen, die heeft gereageerd. Dat vuil aankoekt is zeker waar en op vorst schade zitten we ook niet te wachten. Een verminderd rendement door warmte is ook niet zo handig dus schuin is zeker beter.
- edit -
Eigenlijk een beetje lomp van mij. Misschien kunnen twee losse schanzen wel tegen elkaar om het zelfde te bereiken.
[ Voor 38% gewijzigd door TheBorg op 28-06-2018 19:48 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic