Ik ga ook PV leggen :-)
Mijn uitgangspunt is een installatie met maximale Wp/€, maar ook een beetje spreiding (2e opstelling west/oost). Voor mij is dit een financiële investering met hopelijk een redelijk rendement en ik ben dus minder geïnteresseerd in high-tech oplossingen om 0.5% meer (technisch) rendement te halen. Ik ga zelf leggen om de kosten nog verder te drukken. Aangezien ik vanaf garage makkelijk het dak op kan gaan vind ik de beklimming naar het dak minder eng. Ik heb onlangs geïnvesteerd in een goede ladder. De installatie zal in totaal onder de 0.8€ per Wp blijven, mét btw aftrek zou het richting 0.6 € per Wp gaan.
Ik wil het graag nog even voorleggen aan de experts hier. Zijn er aanbevelingen? @
AUijtdehaag Heeft me al van de nodige tips voorzien, waarvoor dank!
Het gaat om 12 panelen op Zuid/zuidwest en dan nog 2x6 panelen op West/Oost.
Gaat gelegd worden op een schuin dak (45 graden) en garage (plat dak).
Het dak:

(zie ook garage rechts voor)
Op het schuine dak wil ik 12 Canadian Solar CS6K-275 Poly plaatsen in 1 string met een Goodwe GW3000D-NS omvormer en bevestigd met clickfit evo. Waarschijnlijk in landscape omdat dat beter lijkt te passen. Volgens mij is er vrijwel geen schaduw maar dit ben ik nog aan het observeren. 14 panelen was mijn initiële plan maar 12 is volgens mij optimaler qua voltage in 1 string, vandaar dat ik er toch maar 2 minder doe, dan heb ik verder geen gedoe. Aan de voorkant van het huis leg ik geen panelen, om de aanblik van het huis in stand te houden. Deze panelen zijn niet zo mooi natuurlijk, maar wel goedkoop.
Op het platte dak komen 6 panelen richting oost en 6 richting west (ook CS6K-275 Poly). Bevestiging met flatfix eco. Aangesloten op 2 x Omnik Omniksol 1.0K TL-M (Mini). of zou 1.5k beter zijn? Lijkt mij dat vanwege 20 graden hoek en de west/oost opstelling, dat 1.0k volstaat. Alternatief is 1 omvormer en 2 strings parallel aansluiten, maar qua kosten maakt dat niet heel veel uit en dan heb ik alsnog een wat laag voltage met slechts 6 panelen per string.
Ik krijg binnenkort 3 fase aansluiting (ivm inductiekoken 11kw), maar kies ervoor om 1 fase omvormers te gebruiken. Wel laat ik de monteur dan gelijk even 2 extra groepen aanleggen voor de PV installatie.
Kritiek/feedback is welkom. Ik ga zaterdag bestellen denk ik.
edit: bij nader inzien: is mijn oost/west setup wel zo handig? de zon moet wel eerst 'om het hoekje komen' sochtends. Ik kan even niet inschatten hoeveel waarde ik moet hechten aan de ochtendzon in juni van 6:00 tot 9:00. Zit beetje te spelen met Suncalc.
[
Voor 12% gewijzigd door
de Peer op 26-06-2018 23:19
]