Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste
Acties:
  • 503.590 views

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
Harm_H schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:20:
[...]

Klopt. Topt af.

Ik neem aan dat de jouwe dan een zuid installatie is?

Hier ligt de helft op het westen en de andere helft op het oosten (meer zuid-oosten in werkelijkheid)

Als ik de grafiek kijk denk ik dat de keuze voor 3000W goed is. Het is vandaag ook een erg zomerse dag. Een 'lage' omvormer zou ik dan ook aanraden bij oost west constructie, niet bij 'alles op het zuiden'.

"Bij een oost-west (of symmetrisch) systeem op een plat dak kunnen we zelfs nog verder onderdimensioneren."
https://fritts.nl/omvormer-zonnepanelen/

Les geleerd:
Kies voor oost-west als je veel panelen kwijt wilt, een plat dak en weinig ruimte hebt.
Ik heb mijn panelen i.d.d. allemaal richting zuid liggen, maar ik heb "schansen" onder een hele kleine hoek (<5 graden).

Dat die van jou nu zo "piekt" ligt aan het jaargetijde, de zon staat nu extreem hoog ten opzicht van de rest van het jaar, dus zowel oost als west doen het uitstekend als de hoek niet al te groot is in deze dagen :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
unezra schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:25:
[...]

Extended warranty naar 25 jaar op de complete installatie. (Zonnepanelen, optimizers en omvormer.)
Lol, en ik sta op het punt ze te vervangen na 5 jaar al... :)
(en omvormer nr 5 hangt ook al, wegens uitbreiding)
Wat moet je in vredesnaam met 25 jaar garantie?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2018 15:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Harm_H schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:31:
[...]

Ja klopt dat hoort niet, zijn aangedraaid paar dagen terug. Ook windschansen (zodat er geen wind onder komt) aan de voorkant voor dit weekend gedaan. Op het moment van de foto zaten die er ook nog niet op.

Mijn 10 ringsleutel paste er niet op (dus moest allemaal met de hand reguliere tang...)
Komt me bekent voor, daar had je dus 3/8 " dop of ringsleutel voor moeten halen ( 9,4mm maat )
sw 9 is te klein en sw 10 te groot. |:(
( ik los het vaak op met een kleine bahco ( engelsesleutel, hoe toepasselijk >:) )

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

Grolsch schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:51:
[...]
Ik heb mijn panelen i.d.d. allemaal richting zuid liggen, maar ik heb "schansen" onder een hele kleine hoek (<5 graden).
Een dergelijke lage hoek gedraagt zich bijna als oost-west.
Een lage piek maar brede schouders.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

AUijtdehaag schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:01:
[...]
Lol, en ik sta op het punt ze te vervangen na 5 jaar al... :)
(en omvormer nr 5 hangt ook al, wegens uitbreiding)
Wat moet je in vredesnaam met 25 jaar garantie?
Ik ben wat risicomijdend van aard. :)
(Heeft zo zijn redenen zeg maar.)

Mijn intentie is de hele boel 25 jaar op mijn dak te hebben en dan verder te kijken. Wel ben ik nu serieus bezig met nadenken over de schuur. Een eerste berekening leert dat er 8 panelen op kunnen. (Schuur is veel dieper dan ik dacht. 250x587cm, ik dacht dat 'ie 150cm diep was.) Die eerste telefonische berekening leert ook dat de tvt 8-9 jaar zou moeten zijn. Ruim genoeg onder de 10 jaar om het voor mij interessant te maken.

(Op de eoa manier voel ik me tóch prettiger bij PV's dan bij beleggen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Grolsch
25 jaar voor een "technisch innoverend product" als zonnepanelen is veel te lang om een ROI op te berekenen.

Zakelijk gezien rekent men vaak met 15 jaar, wat al lang genoeg is voor PV panelen.

• unezra

unezra

Grolsch schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:29:
25 jaar voor een "technisch innoverend product" als zonnepanelen is veel te lang om een ROI op te berekenen.

Zakelijk gezien rekent men vaak met 15 jaar, wat al lang genoeg is voor PV panelen.
Voor alles dat ik doe is een ROI van minder dan 10 jaar een eis. Langer denk ik vooralsnog niet over na, korter is interessant. (Het laaghangend fruit zit bij mij onder de 10 jaar tvt.)

Het enige dat ik heb gedaan is de hele mikmak van garantie afgekocht over 25 jaar, zodat ik er 25 jaar lang geen omkijken meer naar heb. Tegen die tijd zijn ze afgeschreven en koop ik wel een nieuwe installatie. (Als ik de behoefte heb.)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:45

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:25:
[...]
(Schuur is veel dieper dan ik dacht. 250x587cm, ik dacht dat 'ie 150cm diep was.)
Ik had precies het omgekeerde toen ik het platte dak van de keuken had gemeten... Dacht dat ik toch ruim 3 meter had, bleek het nog niet eens 3 meter te zijn! (gaat mijn plannetje om ze landscape, twee naast elkaar, als dakjes te leggen...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:52
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:04:
[...]

Ik had precies het omgekeerde toen ik het platte dak van de keuken had gemeten... Dacht dat ik toch ruim 3 meter had, bleek het nog niet eens 3 meter te zijn! (gaat mijn plannetje om ze landscape, twee naast elkaar, als dakjes te leggen...)
Panasonic VBHN295SJ46 295 compact 1463 x 1053 ;)

Ken net?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Als ik (ter aanvullign)12 panelen (2x6) West-Oost zou willen leggen, dan wordt dat een lastig verhaal als het 31V panelen zijn toch? Is er een omvormer met 2 strings die dan nog efficient werkt en een lage opstartspanning heeft? of moet ik dan kijken naar panelen met hoger voltage?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

stormfly schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:26:
[...]

Panasonic VBHN295SJ46 295 compact 1463 x 1053 ;)

Ken net?
Als ik het me goed kan herinneren had ik net geen 3m, en volgens deze site zijn twee naast elkaar 3.1m...

Moeten gewoon de keuken plat gooien en net even wat breder opnieuw neerzetten. Kunnen we gelijk wat andere fouten herstellen :p (die niet van ons zijn, maar van de vorige bewoner).

Maar eerst wat panelen op de garage (volgend jaar).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
unezra schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:57:
[...]

Voor alles dat ik doe is een ROI van minder dan 10 jaar een eis. Langer denk ik vooralsnog niet over na, korter is interessant. (Het laaghangend fruit zit bij mij onder de 10 jaar tvt.)

Het enige dat ik heb gedaan is de hele mikmak van garantie afgekocht over 25 jaar, zodat ik er 25 jaar lang geen omkijken meer naar heb. Tegen die tijd zijn ze afgeschreven en koop ik wel een nieuwe installatie. (Als ik de behoefte heb.)
Even een kleine correctie ROI is niet het zelfde als de terugverdientijd.

Waar de terug verdientijd zich uitdrukt in jaren is de ROI de verhouding tussen de opbrengsten en de kosten maar over de gehele looptijd (in ons geval dus maximaal de levensduur van de panelen)

15 jaar lang 300 euro opbrengst ( 15 x 300 = 4500)voor een investering van 3000 geeft een ROI van 50%

(1500: 3000) x 100%

of een investering de juiste is hangt wel weer af van de tvt ten opzichte van de levensduur van de panelen.

het jaarlijks rendement is weer wel indien simpel genoeg berekend hetzelfde als de tvt alleen dan uitgedrukt in procenten

tvt = 3000/300 = 10 jaar

Jaarlijks rendement = 300 / 3000 * 100% = 10% je krijgt dus 10% van je investering per jaar terug.

• stormfly
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:35:
[...]

Als ik het me goed kan herinneren had ik net geen 3m, en volgens deze site zijn twee naast elkaar 3.1m...

Moeten gewoon de keuken plat gooien en net even wat breder opnieuw neerzetten. Kunnen we gelijk wat andere fouten herstellen :p (die niet van ons zijn, maar van de vorige bewoner).

Maar eerst wat panelen op de garage (volgend jaar).
https://www.solar-bouwmar...-n295wp-back-contact.html

De 245 variant bedoel ik :)

• unezra

unezra

Hmmm...
Breman zegt op de schuur 8 panelen kwijt te kunnen (maar ik zie nu ook dat ze per ongeluk de panelen op de grasmat hebben getekend, niet op de schuur).

Zij gaan uit van 8x Sharp ND-RJ270 270Wp of SolarWatt Glas Glas 60P 275Wp en een onbekende SolarEdge omvormer. (Type staat er niet bij.) Zonder rekening te houden met schaduw zou de opbrengst van de Sharp panelen 1970kWh moeten zijn en die van de SolarWatt panelen 2.006kWh. De Sharp panelen zijn dan het voordeligste, 4138 ex. BTW vs 4853 ex. BTW voor de SolarWatt panelen.

Echter ...

Ook even met Zonneplan gebeld en zij zeggen eigenlijk "er staat een grote boom praktisch in jullie achtertuin, op de luchtfoto's is te zien dat dat dak dusdanig vaak in de schaduw ligt dat het niet rendabel gaat zijn. Kortom, zij brengen domweg géén offerte uit. (Wat ik heel netjes vind.)

Wat is wijsheid, nog eens praten met een partij die goed onderzoek doet en als zij óók zeggen dat het niet rendabel is het hele plan uit mijn hoofd zetten? (Hooguit kijken of ik het balkon aan de noordzijde kan overkappen en van 3 panelen kan voorzien, of lomper nog, panelen recht aan de gevel hangen.)

Qua overkappen van het balkon kan het zijn dat ik daarvoor een vergunning moet aanvragen én je krijgt meteen een hele constructie er onder. Plus dat het op de 3e verdieping ligt, dus je qua ballast veel meer rekening moet houden met wind dan op de schuur die redelijk beschut in de achtertuin ligt.

EDIT:
Ik vermoed dat ze voor een SE2200H gaan, gezien de Wp van 2160Wp resp. 2200Wp.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:51
unezra schreef op maandag 25 juni 2018 @ 18:33:
Hmmm...
Breman zegt op de schuur 8 panelen kwijt te kunnen (maar ik zie nu ook dat ze per ongeluk de panelen op de grasmat hebben getekend, niet op de schuur).

Zij gaan uit van 8x Sharp ND-RJ270 270Wp of SolarWatt Glas Glas 60P 275Wp en een onbekende SolarEdge omvormer. (Type staat er niet bij.) Zonder rekening te houden met schaduw zou de opbrengst van de Sharp panelen 1970kWh moeten zijn en die van de SolarWatt panelen 2.006kWh. De Sharp panelen zijn dan het voordeligste, 4138 ex. BTW vs 4853 ex. BTW voor de SolarWatt panelen.

Echter ...

Ook even met Zonneplan gebeld en zij zeggen eigenlijk "er staat een grote boom praktisch in jullie achtertuin, op de luchtfoto's is te zien dat dat dak dusdanig vaak in de schaduw ligt dat het niet rendabel gaat zijn. Kortom, zij brengen domweg géén offerte uit. (Wat ik heel netjes vind.)

Wat is wijsheid, nog eens praten met een partij die goed onderzoek doet en als zij óók zeggen dat het niet rendabel is het hele plan uit mijn hoofd zetten? (Hooguit kijken of ik het balkon aan de noordzijde kan overkappen en van 3 panelen kan voorzien, of lomper nog, panelen recht aan de gevel hangen.)

Qua overkappen van het balkon kan het zijn dat ik daarvoor een vergunning moet aanvragen én je krijgt meteen een hele constructie er onder. Plus dat het op de 3e verdieping ligt, dus je qua ballast veel meer rekening moet houden met wind dan op de schuur die redelijk beschut in de achtertuin ligt.

EDIT:
Ik vermoed dat ze voor een SE2200H gaan, gezien de Wp van 2160Wp resp. 2200Wp.
Maak eens fatsoenlijke foto van je dakje en de boom, kunnen de schaduw experts wel iets vertellen

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
@Supertip hier kun je zien hoe mijn tigo het doet met twee schaduw objecten. De zwarte lijn is van schaduw panelen, de blauwe van solar frontier zonder schaduw.
Je ziet twee spanning dip van 600 naar 400 volt gaan
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/h56wqw.png
Maar hier kun je zien dat de stroom lijn niet beïnvloed word. Daarom heet het impedantie aanpassing.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/s0n4k448i.png
Dit is het vermogen wat daar bij hoort
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/y7gt4mmr.png

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 25-06-2018 20:41 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:29:
@Supertip hier kun je zien hoe mijn tigo het doet met twee schaduw objecten. De zwarte lijn is van schaduw panelen, de blauwe van solar frontier zonder schaduw.
[afbeelding]
Maar hier kun je zien dat de stroom lijn niet beïnvloed word. Daarom heet het impedantie aanpassing.
[afbeelding]
Heb je tigo aan sf? Of snap ik het even niet?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• unezra

unezra

reneeke1970 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:05:
[...]

Maak eens fatsoenlijke foto van je dakje en de boom, kunnen de schaduw experts wel iets vertellen
Dit is schuin van de bovenkant, om 14:53 vanmiddag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hQ9NGWoufYPeC8qO1HOpH5f7/full.jpg

Dit is een overzichtsfoto mét boom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nAxkRMB7BaHXmWU0wZ4vzPIW/full.jpg

Dit is recht van voren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WX38pjIlEdX5duzePS8IL8Oq/full.jpg

Dit is een stukje van de binnenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sMYCQXvVtZ9O9tf6NFgGZKJ3/full.jpg

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:36:
[...]

Heb je tigo aan sf? Of snap ik het even niet?
Nee nee, ene grafiek is sf en andere poly met tigo

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
unezra schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:41:
[...]

Dit is schuin van de bovenkant, om 14:53 vanmiddag:
[afbeelding]

Dit is een overzichtsfoto mét boom:
[afbeelding]

Dit is recht van voren:
[afbeelding]

Dit is een stukje van de binnenkant:
[afbeelding]
Dan heb je hetzelfde probleem als ik alleen omgedraaid in tijd. Ik vang zon vanaf één tot zeven uur met schaduw zie post naar boven.
Als ik geluk heb doe ik rendement van 50 procent halen

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Harm_H schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:31:
[...]

Ja klopt dat hoort niet, zijn aangedraaid paar dagen terug. Ook windschansen (zodat er geen wind onder komt) aan de voorkant voor dit weekend gedaan. Op het moment van de foto zaten die er ook nog niet op.

Mijn 10 ringsleutel paste er niet op (dus moest allemaal met de hand reguliere tang...)
Klopt is 3/8 is 9,525 mm, een 12 kantige 10 mm past daar idd niet op een 6 kantige pakt vaak net wel.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• unezra

unezra

reneeke1970 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:46:
[...]

Dan heb je hetzelfde probleem als ik alleen omgedraaid in tijd. Ik vang zon vanaf één tot zeven uur met schaduw zie post naar boven.
Als ik geluk heb doe ik rendement van 50 procent halen
*autsj*

Als dat 50% ten opzichte van optimaal is, zou mijn terugverdientijd bijna 20 jaar worden. Da's niet interessant. Hun berekening gaat uit van 8-9 jaar. Dan zou ik het er voor over hebben, alles boven de 10 kan ik niet zo veel mee.

Mocht dit het verdict blijven, ben ik bang dat ik tóch moet gaan nadenken over beleggen. :( (Domweg om dat de rente op mijn spaarrekening dusdanig shitty is dat ik het zonde vind. Een deel blijft staan, daar wil ik *direct* bij kunnen én wil ik geen enkel risico mee nemen. Er is op dit moment nog ongeveer €5000 dat ik graag wil uitgeven aan iets met een fatsoenlijk rendement.)

• Rol-Co

Rol-Co

unezra schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:02:
[...]

*autsj*

Als dat 50% ten opzichte van optimaal is, zou mijn terugverdientijd bijna 20 jaar worden. Da's niet interessant. Hun berekening gaat uit van 8-9 jaar. Dan zou ik het er voor over hebben, alles boven de 10 kan ik niet zo veel mee.

Mocht dit het verdict blijven, ben ik bang dat ik tóch moet gaan nadenken over beleggen. :( (Domweg om dat de rente op mijn spaarrekening dusdanig shitty is dat ik het zonde vind. Een deel blijft staan, daar wil ik *direct* bij kunnen én wil ik geen enkel risico mee nemen. Er is op dit moment nog ongeveer €5000 dat ik graag wil uitgeven aan iets met een fatsoenlijk rendement.)
Heb je ook een dak op je huis? :+

Laag op een schuur met zoveel shit er omheen mag je met sf nog blij zijn met 50%, dus mono zeker niet.

• unezra

unezra

Rol-Co schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:18:
[...]
Heb je ook een dak op je huis? :+
Jup.
Dat ligt al vol met 15x 305Wp. :)
(12 op het hoofddak, 3 op de uitbouw.)
Laag op een schuur met zoveel shit er omheen mag je met sf nog blij zijn met 50%, dus mono zeker niet.
Mono of poly zal me echt een zorg zijn. Het hoeft niet mooi te zijn, het moet financieel rendement opbrengen én goed zijn voor het milieu.

• Rol-Co

Rol-Co

unezra schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:21:
[...]

Jup.

[...]

Mono of poly zal me echt een zorg zijn. Het hoeft niet mooi te zijn, het moet financieel rendement opbrengen én goed zijn voor het milieu.
Dan zou ik eerder wat goedkope spullen van marktplaats halen, 60 cel panelen en steunen, omvormertje erbij zoeken met een laag mpp voltage ( omnik 1.5tl-m of zo ) en dan strings maken van 2x3 of 3x2
Ben je onder de 1000,- klaar en pikt het toch een 750-900 kWh?

• reneeke1970
unezra schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:21:
[...]

Jup.

[...]

Daarom heb ik ze zelf gehangen, op bestaande omvormer erbij, en gebruikte panelen van 55 euro. Tegen overschot prijs in 4.5 jaar terug verdient.....

1 PVoutput . Dongen NB

• JacobE
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-10 23:33
Of een praatje met de achterburen om een boom te ruimen?

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-11 17:15
Afgelopen weekend heb ik het dak beklommen, ik denk dat er toch wel eea mogelijk is in de NW/ZO opstelling.
dak
Op advies van @AUijtdehaag even gekeken welke panelen erop zouden kunnen. Die flatfix fusion, met een steekmaat van 2105mm, komt uit op een totale lenge van 10,53 meter. Dan houd ik aan beide zijden ca 15cm over. Ik hoop dat het kan:
legplan
In de opstelling /\/\/\/\/\, 12 graden, denk ik dat ik vrij dicht tot de rand kan gaan. De opstaande rand is 25cm hoog, niet al te hoog dus. Maar biedt wel enigszins bescherming ivm wind.
Eerste begin van een plan is er :P
En oh ja, de tekening is gemaakt met Rhino, maten zijn in cm ipv mm. Maar volgens mij wel werkbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door mebrein op 25-06-2018 22:08 ]

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

• Grolsch
JacobE schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:40:
Of bij de eerste de beste storm ff met de knetterbijl aan het werk >:)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:29
busscherski schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:54:
[...]

Man, dit is de beste bijdrage die ik ooit heb gelezen.
Ik heb een wifi repeater met ethernetaansluiting van nlex liggen die ik niet gebruik. Zojuist getest, het werkt.
Goed idee, dankjewel. Stom dat ik hier zelf niet op kwam.
@Andre1973

Zojuist heb ik een extra loze leiding naar zolder gevonden die ook nog op een handige plek zit 8)7. Maar het blijft een geweldig idee van je.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Andre1973

Andre1973

busscherski schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:45:
[...]

@Andre1973

Zojuist heb ik een extra loze leiding naar zolder gevonden die ook nog op een handige plek zit 8)7. Maar het blijft een geweldig idee van je.
Wij gebruikten het ooit wel als budget oplossing.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-11 15:12
Rol-Co schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:35:
[...]

Dan zou ik eerder wat goedkope spullen van marktplaats halen, 60 cel panelen en steunen, omvormertje erbij zoeken met een laag mpp voltage ( omnik 1.5tl-m of zo ) en dan strings maken van 2x3 of 3x2
N.a.v. deze post vroeg ik me af wat er gebeurt als je 2 strings van bijv. 3 panelen parallel hebt aangesloten en in één van beide strings is sprake van één of 2 beschaduwude panelen en in de andere niet.
Als bypass diodes in panelen gaan werken, is er sprake van 2 strings met een ongelijk voltage. Als de diodes niets doen, blijft de spanning min of meer gelijk. De stroom door beide strings zal wel (uiteraard) wel verschillen.
Dezelfde vraag kwam bij me op toen ik me een beetje verdiepte in de APS YC1000-3 microvormer: hiermee worden 4 panelen parallel aangesloten, terwijl deze omvormer maar één MPPT heeft.

• Andre1973

Andre1973

Cranberry schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:10:
[...]

N.a.v. deze post vroeg ik me af wat er gebeurt als je 2 strings van bijv. 3 panelen parallel hebt aangesloten en in één van beide strings is sprake van één of 2 beschaduwude panelen en in de andere niet.
Als bypass diodes in panelen gaan werken, is er sprake van 2 strings met een ongelijk voltage. Als de diodes niets doen, blijft de spanning min of meer gelijk. De stroom door beide strings zal wel (uiteraard) wel verschillen.
Dezelfde vraag kwam bij me op toen ik me een beetje verdiepte in de APS YC1000-3 microvormer: hiermee worden 4 panelen parallel aangesloten, terwijl deze omvormer maar één MPPT heeft.
verschil in stroom maakt natuurlijk niet uit, ze staan parallel, verschil in spanning wel. En verschil in schaduw is verschil in spanning.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:29:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit is het vermogen wat daar bij hoort
[afbeelding]
Da's een goede actie geweest om die tigo's erbij te hangen.
8 stuks met monitoring Phoe Enkele of duo?
@reneeke1970 heeft zijn vakantiegeld goed besteed :Y

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 14:58
Noord27 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 09:21:
@WoudseHoeve
Lees wel even de kleine lettertjes door. De 'gemiddelde' Nederlander verhuist iedere 7 jaar; om maar een andere insteek te geven.
Bekend broodje aap verhaal.
Hoe vaak ik dit al niet heb gelezen en het is totale lariekoek.
Zie bv de woco's. Die hebben nu erg veel last van blijven zittende huurders.
Ik zie tussen de 4 en 5% mutaties voorbij trekken.
Dat is dus eens in de 20 tot 25 jaar.
Dan zouden dus de overige huurders en huiseigenaren dat moeten compenseren.
Reken maar uit hoe vaak die dan moeten verhuizen.

Onzin dus.

• reneeke1970
Supertip schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:40:
[...]

Da's een goede actie geweest om die tigo's erbij te hangen.
8 stuks met monitoring Phoe Enkele of duo?
@reneeke1970 heeft zijn vakantiegeld goed besteed :Y
Ik heb de enkele gevonden op marktplaats, bij toeval de goeie.
Monitoring had ik al, heb al heleboel tigo van het oude model, wist eigenlijk niet dat die toch samen communiceren.
Ik kan ook wel stellen dat hij hetzelfde werkt, en specificaties heeft van de oude mm-es50

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Cranberry schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:10:
[...]

De best werkende string geeft uiteraard het beste vermogen, de mpp zal gaan zoeken en tot conclusie komen dat als hij de spanning aan neemt van de beste string, hij ook het meeste vermogen krijgt. Wat die slechte string daarmee doet is zijn probleem, als het hem niet bevalt gaat ie maar uit of slechter produceren.....
Daarom werkt parallel met schaduw zo mooi, en hoe kleiner de strings, hoe minder verlies.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hmm, die zouden nog wel passen, zijn alleen wel maar 245Wp. Dus dan heeft de garage voorrang, omdat er daar 14 gewone panelen op passen (7 aan elke kant). Op het platte dak zouden er max maar 12 kunnen.

• unezra

unezra

Rol-Co schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:35:
[...]
Mja. Dat zou de andere optie zijn. Echt voor budget-budget gaan en een deel zelf doen.
Yet, ik ben niet zo'n DHZ-er. Laat mij maar knutselen met computers, ben ik beter in. :)

Sowieso wil ik wel bij SolarEdge blijven qua omvormer, puur vanwege het gebruiksgemak en dat ik op die manier mooi inzichtelijk heb wat het op brengt.
JacobE schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:40:
Heh, die boom staat er al even. Ding is denk ik 4 verdiepingen hoog ofzo. Mooi naaldboom. Het zou niet heel redelijk zijn hen te vragen hun boom te ruimen enkel omdat ik wat schaduwval heb op een mogelijke uitbereiding van mijn PV installatie.

Dan kan ik, als ik bij zonne-energie wil blijven, beter panelen op het dak van een ander kopen. (Zit ik ook serieus naar te kijken maar ergens heb ik daar gevoelsmatig moeite mee. Dan kan ik misschien beter spreiden en tóch via Triodos of een andere bank die €5000 groen en risico-arm beleggen.)

Zoals gezegd, het gaat me enerzijds om het milieu, anderzijds echt om het financiële aspect.

De 3e optie is dat bedrag in mijn huis stoppen. Financieel gezien mogelijk helemaal geen slechte optie, maar de gevoelsmatige impact is zo beperkt. :) 5K in een hypotheek valt amper op, je merkt het amper in je maandlasten. Mijn huidige PV installatie moet naar verwachting €600-€800 per jaar opleveren. Het leuke van PV is dat ik iedere dag de teller zie oplopen. Aan het eind van de dag zie ik in maanden als deze, mijn virtuele saldo met een paar € groter geworden. Dat vind ik heel leuk.

Of het moet mogelijk zijn PV's aan de gevel te hangen maar ze hangen dan loodrecht en ik kan me voorstellen dat de overburen gaan klagen. Zoiets schittert nogal. Er is wel wat ruimte aan de gevel, maar je krijgt dan wel grote zwarte vlakken. Zolang PV panelen niet in mat wit uit te voeren zijn denk ik niet dat dat echt een optie is. :) (Even los van dat je flink gaten moet boren in je gevel om het te bevestigen.)

• reneeke1970
unezra schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:01:
[...]

Mja. Dat zou de andere optie zijn. Echt voor budget-budget gaan en een deel zelf doen.
Yet, ik ben niet zo'n DHZ-er. Laat mij maar knutselen met computers, ben ik beter in. :)

Sowieso wil ik wel bij SolarEdge blijven qua omvormer, puur vanwege het gebruiksgemak en dat ik op die manier mooi inzichtelijk heb wat het op brengt.

[...]

Heh, die boom staat er al even. Ding is denk ik 4 verdiepingen hoog ofzo. Mooi naaldboom. Het zou niet heel redelijk zijn hen te vragen hun boom te ruimen enkel omdat ik wat schaduwval heb op een mogelijke uitbereiding van mijn PV installatie.

Dan kan ik, als ik bij zonne-energie wil blijven, beter panelen op het dak van een ander kopen. (Zit ik ook serieus naar te kijken maar ergens heb ik daar gevoelsmatig moeite mee. Dan kan ik misschien beter spreiden en tóch via Triodos of een andere bank die €5000 groen en risico-arm beleggen.)

Zoals gezegd, het gaat me enerzijds om het milieu, anderzijds echt om het financiële aspect.

De 3e optie is dat bedrag in mijn huis stoppen. Financieel gezien mogelijk helemaal geen slechte optie, maar de gevoelsmatige impact is zo beperkt. :) 5K in een hypotheek valt amper op, je merkt het amper in je maandlasten. Mijn huidige PV installatie moet naar verwachting €600-€800 per jaar opleveren. Het leuke van PV is dat ik iedere dag de teller zie oplopen. Aan het eind van de dag zie ik in maanden als deze, mijn virtuele saldo met een paar € groter geworden. Dat vind ik heel leuk.

Of het moet mogelijk zijn PV's aan de gevel te hangen maar ze hangen dan loodrecht en ik kan me voorstellen dat de overburen gaan klagen. Zoiets schittert nogal. Er is wel wat ruimte aan de gevel, maar je krijgt dan wel grote zwarte vlakken. Zolang PV panelen niet in mat wit uit te voeren zijn denk ik niet dat dat echt een optie is. :) (Even los van dat je flink gaten moet boren in je gevel om het te bevestigen.)
Solar edge is moeilijk goedkoop te knutselen. Speel toch gewoon met wat anders, kun je ook eens vergelijken hoe dat werkt.
Panelen bij een ander financieren levert ook geen ruk op, net als wind delen tegen echt kale stroom prijs.....

1 PVoutput . Dongen NB

• unezra

unezra

reneeke1970 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:25:
[...]
Solar edge is moeilijk goedkoop te knutselen. Speel toch gewoon met wat anders, kun je ook eens vergelijken hoe dat werkt.
Kan ook maar dan blijft het DHZ aspect over. :)

Aan de andere kant zie ik ook zoiets als dit:
https://www.groene-energi...cB&navigation=goto&page=0

Heb ik alleen nog een installateur nodig voor aansluiting op de groepenkast.

Maar goed, zelfs met zo'n prijs is het dus vooralsnog even de vraag of ik uberhaupt onder de 10 jaar blijf vanwege schaduw.
Panelen bij een ander financieren levert ook geen ruk op, net als wind delen tegen echt kale stroom prijs.....
Juist. Het idee is leuk en vanuit milieu oogpunt zou het een prima investering zijn, maar vooralsnog vind ik het geen optie om te investeren in zaken die een tvt van meer dan 10 jaar hebben.

Aan de andere kant staat beleggen, zelfs via Triodos of vergelijkbare fondsen, me tegen terwijl het me tegelijkertijd frustreert dat de rente op spaargeld zó laag is dat inflatie meegerekend, mijn spaargeld krimpt. Ik zit nog niet op de grens dat ik vermogensbelasting moet gaan betalen, dat moment gaat mogelijk wel komen en dan krimpt het nog wat harder. (Vermogensbelasting gaat onterecht uit van rendementen die 5 jaar geleden nog normaal waren maar nu allang niet meer zijn tenzij je gaat beleggen.)

Het lijkt er bijna op of ik beter kan investeren in het vervangen van wat energieslurpers in huis door apparaten die zuiniger zijn. Hoewel ook daar een grens is in wat er wenselijk en mogelijk is. (En da's een heel ander topic, sowieso.)

• Supertip
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 05:12:
[...]

Ik heb de enkele gevonden op marktplaats, bij toeval de goeie.
Monitoring had ik al, heb al heleboel tigo van het oude model, wist eigenlijk niet dat die toch samen communiceren.
Ik kan ook wel stellen dat hij hetzelfde werkt, en specificaties heeft van de oude mm-es50
Ik had ze ook al zien staan op mp, voor mij ivm btw-teruggave niet interessant.

Dat de tigo eigenlijk zo onbemind is begrijp ik niet, ze hebben zelfs een string verlenger, zodat je maar door kunt koppelen.

Wel vind ik het complete systeem te duur, met alles erop en eraan.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

Martijn02

/* No Comment */

mebrein schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:05:
Afgelopen weekend heb ik het dak beklommen, ik denk dat er toch wel eea mogelijk is in de NW/ZO opstelling.
[afbeelding]
Op advies van @AUijtdehaag even gekeken welke panelen erop zouden kunnen. Die flatfix fusion, met een steekmaat van 2105mm, komt uit op een totale lenge van 10,53 meter. Dan houd ik aan beide zijden ca 15cm over. Ik hoop dat het kan:
[afbeelding]
In de opstelling /\/\/\/\/\, 12 graden, denk ik dat ik vrij dicht tot de rand kan gaan. De opstaande rand is 25cm hoog, niet al te hoog dus. Maar biedt wel enigszins bescherming ivm wind.
En oh ja, de tekening is gemaakt met Rhino, maten zijn in cm ipv mm. Maar volgens mij wel werkbaar.
Ik weet niet precies hoe hoog de panelen komen te zitten, maar als je aan de zijkant een opstaande rand hebt, kan je dan niet beter
[] \/\/\/\/\/ []
doen ipv
[] /\/\/\/\/\ []

?

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 13:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

mebrein schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:05:
[afbeelding]
[afbeelding]
Martijn02 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:09:
[...]

Ik weet niet precies hoe hoog de panelen komen te zitten, maar als je aan de zijkant een opstaande rand hebt, kan je dan niet beter
[] \/\/\/\/\/ []
doen ipv
[] /\/\/\/\/\ []

?
Wat hij zegt. Zo heb ik het ook ivm de ballast en de pijpjes. Ik gebruik valkpro+. Zie een pic van mijn systeem. Ik heb trouwens meer ballast dan op die foto's zonder panelen. Ik heb per rail totaal 12 per stramien. 4 aan de hoge kant en 2 op de lage kant. Doordat het systeem alles aan elkaar koppelt is het een geheel. Met die heftige storm laatst was hij totaal niet verschoven. In tegenstelling tot de buren waar de zuid georiënteerde panelen het dak afwaaide. Te weinig ballast dus.

Mijn systeem is 9m hoog aan de kust. Hanteer de tabellen en t gaat goed. Je zit volgens mij op 6m hoogte. En heb je een beton dak of een houten dak? Ik denk beton. Als je een houten dak hebt zou ik even een constructeur ernaar laten kijken maar ik vermoed dat het dan ook goed gaat omdat je op 6m zit en niet aan de kust en het is bebouwd gebied. Je hebt dus minder ballast nodig dan mij. Ik heb trouwens iets meer dan de tabel vermeld. Ik heb een betonnen dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jSH2q08DFKklrpwG21FFPtK4/medium.jpg systeem buurvrouw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yoZe8ADIpc52LNvlvTvFmoPS/medium.jpg mijn systeem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yoZe8ADIpc52LNvlvTvFmoPS/medium.jpg[/url]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FEqQ5QrJb1el4IQ9ygtbxYKr/medium.jpg[/url]
Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x3ORVm5zaumqrN3dbDQGeYRs/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SBevo8OGiN8bqqcFbfEpaW8w/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tKBuI8lQgZtkDpBM0PtWNGId/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9fTiJQAfp5KlYHTrRuaNUSlx/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tGZv5s7ScGoO3V0XjaJrRmGP/thumb.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Zuluman op 26-06-2018 09:57 . Reden: typo's pics toevoegen ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• reneeke1970
Supertip schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:01:
[...]

Ik had ze ook al zien staan op mp, voor mij ivm btw-teruggave niet interessant.

Dat de tigo eigenlijk zo onbemind is begrijp ik niet, ze hebben zelfs een string verlenger, zodat je maar door kunt koppelen.

Wel vind ik het complete systeem te duur, met alles erop en eraan.
Ik weet niet van het nieuwe model, het oude was 280 voor de cloud connect.
Maar dat kost het bij aps of enphase ook denk ik.

1 PVoutput . Dongen NB

• stormfly
No Hands schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:27:
[...]

Jij kan prima zonder installateur SE plaatsen en aansluiten en werkend krijgen. Je kunt als particulier zelf met SE bellen om je portal en layout te laten maken en dan krijg je full acces.
Als ik je goed begrijp kan je de account om laten zetten door SE support en dan kan je zelf de online monitoring inrichten? Daarna ben je over je eigen installatie installer ipv user?

Dat maakt het thuis gebruik/DHZ niveau wel weer goed toegankelijk.

tag: @Leader98

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-11 15:02

Trebbors

Failure is no option!

LOL

https://www.ad.nl/gouda/t...g-van-7000-euro~a76f8239/
Een zonnepaneel is vaak beveiligd met een algemene beveiligingscode. Wat klanten kunnen doen, is zorgen dat de software altijd geüpdatet is en het standaardwachtwoord van het zonnepaneel aanpassen.
:>

ik zou zeggen, allemaal het dak op en snel alle beveiligingscodes aanpassen!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04:08
Harm_H schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:53:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tpuCMjFl9qpe5CysKpMtJNPP/medium.jpg

Vraag:
Zijn de pieken normaal?

Live te volgen:
https://www.goodwe-power....af47-265216ae74f1&type=NA

(let trouwens niet op de x-as, deze begint een uur te vroeg/tijdzone instelling)
Inmiddels draait het als een zonnetje 8)7 ! De 'pieken' zijn vandaag niet meer zichtbaar in de grafiek.

De elektricien zei ook dat een omvormer 'op gang moet komen', de pieken zijn nu helemaal weg. Al komt dat waarschijnlijk door geen bewolking.

Harm_H schreef op maandag 25 juni 2018 @ 13:53:
Vraag 2:
Het is nog niet geaard behalve met een simpel ringetje, maar de klemmen heb ik nog niet op dit moment. De aarde kabel wel laten leggen - hoe werkt dat in principe?
(blijkbaar gebeurt dat niet in 50% van de gevallen, verplicht sinds 2017?)
Heeft iemand nog een antwoord op het aarden?

Trebbors schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:06:
LOL

Best wel tricky. Mijn Chinese Goodwe heeft toegang tot het wifi netwerk (niet het router admin account !!). Helemaal veilig vind ik het niet, en zou ik pas vinden als er een kabel tussen zou zitten en ik met eigen software de data deel.

[ Voor 27% gewijzigd door Harm_H op 26-06-2018 13:38 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:46
Trebbors schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:06:
LOL

[...]

:>

Wie gebruikt dan ook Wifi oplossingen met standaard passworden..
Dan ben je redelijk naief..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04:08
jacovn schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:39:
[...]

Wie gebruikt dan ook Wifi oplossingen met standaard passworden..
Dan ben je redelijk naief..
Ik vind 'gehackt' dan ook een groot woord voor het 'default' wachtwoord gebruiken. :/

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 13:53
Over het artikel maak ik me niet zo zorgen, dat is simpelweg de standaard wachtwoorden veranderen...
Ik ben eigenlijk meer benieuwd over de foto bij het artikel:
Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/UCZWNYbrDisi-oA71NEKKgZBGPs/diocontent/118816202/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
Hier wordt een paneel in landscape over de gehele lengte geklemd. Zijn de panelen tegenwoordig stevig genoeg hiervoor?

• stormfly
pep_82 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:00:
[afbeelding]
Hier wordt een paneel in landscape over de gehele lengte geklemd. Zijn de panelen tegenwoordig stevig genoeg hiervoor?
Ik moet mijn eigen installatie nog uitvoeren, dus ik ben benieuwd. Ik wilde mijn panelen onder het dakkapel op dezelfde wijze monteren.

Aan de smalle/kopse kanten de klemmen? Hoe zou jij dat gedaan hebben?

• Grolsch
Harm_H schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:28:
[...]

Inmiddels draait het als een zonnetje 8)7 ! De 'pieken' zijn vandaag niet meer zichtbaar in de grafiek.

De elektricien zei ook dat een omvormer 'op gang moet komen', de pieken zijn nu helemaal weg. Al komt dat waarschijnlijk door geen bewolking.
Een omvormer die op gang moet komen _/-\o_ _/-\o_ Die had ik nog niet gehoord uit het grote "ik heb er geen verstand van, dus ik zeg maar wat boek" _/-\o_ _/-\o_ Loopt die van jou soms op diesel :P

Het zijn ZONnepanelen, dus als de zon schijnt heb je een piek, bij een wolk een dalletje, allemaal heel normaal. Schijnt de hele dag de zon dan heb je een mooie parabool, heb je zoals voorgaande dagen soms bewolking, soms zon dan krijg je een achtbaan >:)

• kmf
  • Niet online

kmf

stormfly schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:23:
[...]

Ik moet mijn eigen installatie nog uitvoeren, dus ik ben benieuwd. Ik wilde mijn panelen onder het dakkapel op dezelfde wijze monteren.

Aan de smalle/kopse kanten de klemmen? Hoe zou jij dat gedaan hebben?
zo?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dYjNX8/IMG_2758.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:34:
[...]
Het zijn ZONnepanelen, dus als de zon schijnt heb je een piek, bij een wolk een dalletje, allemaal heel normaal. Schijnt de hele dag de zon dan heb je een mooie parabool, heb je zoals voorgaande dagen soms bewolking, soms zon dan krijg je een achtbaan >:)
En heb je alleen een wolk als er even niet geregistreerd wordt, heb je ook geen pieken (idem andersom natuurlijk!)

• stormfly
Grolsch schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:34:
[...]

Een omvormer die op gang moet komen _/-\o_ _/-\o_ Die had ik nog niet gehoord uit het grote "ik heb er geen verstand van, dus ik zeg maar wat boek" _/-\o_ _/-\o_ Loopt die van jou soms op diesel :P
Hoeven de buizen in de omvormer dan niet op te warmen? _/-\o_

• stormfly
Ja idd, ik snap je. De klemmen zijn hier beter verdeeld over de panelen, waardoor e.a. meer solide is ten aanzien van doorbuigen van het paneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FOxpyMz1QHODFrk9351UCJ4g/thumb.png

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39

• kmf
  • Niet online

kmf

stormfly schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:57:
[...]

Ja idd, ik snap je. De klemmen zijn hier beter verdeeld over de panelen, waardoor e.a. meer solide is ten aanzien van doorbuigen van het paneel.

[afbeelding]
Volgens mij kan je zo ook een vlakker geheel krijgen.
Welk gezicht? ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• reneeke1970
Maar dan wel min dertig cm uit zijkant en geen hooguit 15 cm, ook een prutser dus haha.......

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:54:
[...]

En heb je alleen een wolk als er even niet geregistreerd wordt, heb je ook geen pieken (idem andersom natuurlijk!)
Dat zie je natuurlijk terug aan de "Average" waarde in de PV output grafiek >:)
stormfly schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:54:
[...]

Hoeven de buizen in de omvormer dan niet op te warmen? _/-\o_
ff voorgloeien, en dan komtie wel op gang :o

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:01:
[...]

Maar dan wel min dertig cm uit zijkant en geen hooguit 15 cm, ook een prutser dus haha.......
welke 15cm heb je het over?

• reneeke1970
kmf schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:11:
[...]

welke 15cm heb je het over?
De klem uit zijkant paneel, is maar één cel, dus minder dan 15 cm

1 PVoutput . Dongen NB

• stormfly
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:16:
[...]

De klem uit zijkant paneel, is maar één cel, dus minder dan 15 cm
Terecht punt, met zo weinig ruimte uit de zijkant zit je bijna op het ondersteuningsniveau van de rails horizontaal.

• reneeke1970
stormfly schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:26:
[...]

Terecht punt, met zo weinig ruimte uit de zijkant zit je bijna op het ondersteuningsniveau van de rails horizontaal.
Ja precies, nu is het extra duur gemaakt en resultaat eigenlijk nog niet zoals het hoort.
Maar ze liggen lekker schuin dus vast geen honderd kilo sneeuw, dat scheelt weer in praktijk

1 PVoutput . Dongen NB

• stormfly
Waarom is het duurder @reneeke1970 je hebt netto minder rails nodig, en net zoveel dakbeugels? Scheelt het in manuren?

• Noord27
kmf schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:59:
[...]

Volgens mij kan je zo ook een vlakker geheel krijgen.

[...]

Welk gezicht? ;)
Edit: @koevlaas2 ;)

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43
@migjes Herinner je mijn niet zo spannende dak nog?
Die ziet er nu zo uit:
Dak2
Zijn 15 JA Solar 275 Wp panelen icm een Omnik 4.0k TL2 omvormer, levert naar verwachting meer dan het dubbele op van mijn verbruik maar dat is een bewuste keuze naar de toekomst toe.
De installateurs verontschuldigden zich halverwege dat ze de panelen niet gelijk konden krijgen met de pannen. Mijn dak bleek niet helemaal recht, er zit bijna een pan verschil tussen onder en boven op de grens met de buren (zie je pas als je recht naar de scheidslijn kijkt of als je zonnepanelen plaatst ;)). Ze hebben een beetje gesmokkeld om het wat minder op te laten vallen, maar ik ben er tevreden mee. Links en rechts maar een paar centimeter over naar de buren toe, past mooi dacht ik zo.

Voor hen die mij geholpen hebben een keuze te maken:
@migjes @AUijtdehaag @clemient @Lardman @art @(RSH) @reneeke1970 + die ik vergeten ben.

Bedankt :)

• reneeke1970
stormfly schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:47:
Waarom is het duurder @reneeke1970 je hebt netto minder rails nodig, en net zoveel dakbeugels? Scheelt het in manuren?
Inderdaad langer werk, duurdere gedraaide haken, allemaal eind klemmen. En eind kappen. Dus 10/15 euro extra per paneel of zo???
En feitelijk word geadviseerd op het eind een dubbele haak te pakken omdat wind daar het sterkst is, dit zijn allemaal einden dus ook meer haken nodig.
Niet voor niks dat veel installateurs voorkeur aan portrait geven

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
-MD- schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:14:
@migjes Herinner je mijn niet zo spannende dak nog?
Die ziet er nu zo uit:
[afbeelding]
Zijn 15 JA Solar 275 Wp panelen icm een Omnik 4.0k TL2 omvormer, levert naar verwachting meer dan het dubbele op van mijn verbruik maar dat is een bewuste keuze naar de toekomst toe.
De installateurs verontschuldigden zich halverwege dat ze de panelen niet gelijk konden krijgen met de pannen. Mijn dak bleek niet helemaal recht, er zit bijna een pan verschil tussen onder en boven op de grens met de buren (zie je pas als je recht naar de scheidslijn kijkt of als je zonnepanelen plaatst ;)). Ze hebben een beetje gesmokkeld om het wat minder op te laten vallen, maar ik ben er tevreden mee. Links en rechts maar een paar centimeter over naar de buren toe, past mooi dacht ik zo.

Voor hen die mij geholpen hebben een keuze te maken:
@migjes @AUijtdehaag @clemient @Lardman @art @(RSH) @reneeke1970 + die ik vergeten ben.

Bedankt :)
Tja de pannen legger terug halen is ook zo wat hè, vind het er toch keurig uitzien hoor. String van 7 en eentje van 8 neem ik aan?
Linkje site?

1 PVoutput . Dongen NB

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:21:
[...]
Tja de pannen legger terug halen is ook zo wat hè, vind het er toch keurig uitzien hoor. String van 7 en eentje van 8 neem ik aan?
Linkje site?
Correct.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-11 18:41
Grolsch schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:26:
[...]

Of bij de eerste de beste storm ff met de knetterbijl aan het werk >:)
_/-\o_

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• reneeke1970
-MD- schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:40:
[...]

Correct.

***members only***
Das jammer, tweede string net na hoogtepunt aan gekoppeld

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:16:
[...]

Inderdaad langer werk, duurdere gedraaide haken, allemaal eind klemmen. En eind kappen. Dus 10/15 euro extra per paneel of zo???
En feitelijk word geadviseerd op het eind een dubbele haak te pakken omdat wind daar het sterkst is, dit zijn allemaal einden dus ook meer haken nodig.
Niet voor niks dat veel installateurs voorkeur aan portrait geven
Ligt eraan welk systeem he?
Die uit oss, kan gewoon met dezelfde haak, landscape of portrait. Omdat de hamerkopbout vanonder wordt vastgezet.
Dus qua prijs zal dat weinig maken. Wel meer eindplaatjes, maar geen 10 a 15 euro per paneel.
En haken in hoogte verrstelbaar @kromdakhierboven

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:33:
[...]

Ligt eraan welk systeem he?
Die uit oss, kan gewoon met dezelfde haak, landscape of portrait. Omdat de hamerkopbout vanonder wordt vastgezet.
Dus qua prijs zal dat weinig maken. Wel meer eindplaatjes, maar geen 10 a 15 euro per paneel.
En haken in hoogte verrstelbaar @kromdakhierboven
Lang geleden wel eens naar gekeken, die uit Oss is standaard al een stuk duurder....

Maar meeste installateurs verkondigen het, ik Klets ook maar na

1 PVoutput . Dongen NB

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-11 21:46
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:15:
[...]

Lang geleden wel eens naar gekeken, die uit Oss is standaard al een stuk duurder....

Maar meeste installateurs verkondigen het, ik Klets ook maar na
Welk merk uit Oss bedoelen jullie als ik het vragen mag?
Ik ken wel een merk welke met hamer kopbouten en rotatie dakhaken werkt, maar die komen uit Maasdijk.

En voor een verticaal railsysteem kun je ook de universele EVO dakhaak gebruiken.

In de meeste gevallen is een verticaal railsysteem qua materiaal goedkoper.

Maar vanwege het gemak van een horizontaal systeem kiezen wij vrijwel uitsluitend voor horizontale railen.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik ga ook PV leggen :-)
Mijn uitgangspunt is een installatie met maximale Wp/€, maar ook een beetje spreiding (2e opstelling west/oost). Voor mij is dit een financiële investering met hopelijk een redelijk rendement en ik ben dus minder geïnteresseerd in high-tech oplossingen om 0.5% meer (technisch) rendement te halen. Ik ga zelf leggen om de kosten nog verder te drukken. Aangezien ik vanaf garage makkelijk het dak op kan gaan vind ik de beklimming naar het dak minder eng. Ik heb onlangs geïnvesteerd in een goede ladder. De installatie zal in totaal onder de 0.8€ per Wp blijven, mét btw aftrek zou het richting 0.6 € per Wp gaan.

Ik wil het graag nog even voorleggen aan de experts hier. Zijn er aanbevelingen? @AUijtdehaag Heeft me al van de nodige tips voorzien, waarvoor dank!

Het gaat om 12 panelen op Zuid/zuidwest en dan nog 2x6 panelen op West/Oost.
Gaat gelegd worden op een schuin dak (45 graden) en garage (plat dak).

Het dak:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GVxzrOq.jpg
(zie ook garage rechts voor)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KrrI1OE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j4vJOG5.jpg

Op het schuine dak wil ik 12 Canadian Solar CS6K-275 Poly plaatsen in 1 string met een Goodwe GW3000D-NS omvormer en bevestigd met clickfit evo. Waarschijnlijk in landscape omdat dat beter lijkt te passen. Volgens mij is er vrijwel geen schaduw maar dit ben ik nog aan het observeren. 14 panelen was mijn initiële plan maar 12 is volgens mij optimaler qua voltage in 1 string, vandaar dat ik er toch maar 2 minder doe, dan heb ik verder geen gedoe. Aan de voorkant van het huis leg ik geen panelen, om de aanblik van het huis in stand te houden. Deze panelen zijn niet zo mooi natuurlijk, maar wel goedkoop.

Op het platte dak komen 6 panelen richting oost en 6 richting west (ook CS6K-275 Poly). Bevestiging met flatfix eco. Aangesloten op 2 x Omnik Omniksol 1.0K TL-M (Mini). of zou 1.5k beter zijn? Lijkt mij dat vanwege 20 graden hoek en de west/oost opstelling, dat 1.0k volstaat. Alternatief is 1 omvormer en 2 strings parallel aansluiten, maar qua kosten maakt dat niet heel veel uit en dan heb ik alsnog een wat laag voltage met slechts 6 panelen per string.

Ik krijg binnenkort 3 fase aansluiting (ivm inductiekoken 11kw), maar kies ervoor om 1 fase omvormers te gebruiken. Wel laat ik de monteur dan gelijk even 2 extra groepen aanleggen voor de PV installatie.

Kritiek/feedback is welkom. Ik ga zaterdag bestellen denk ik.

edit: bij nader inzien: is mijn oost/west setup wel zo handig? de zon moet wel eerst 'om het hoekje komen' sochtends. Ik kan even niet inschatten hoeveel waarde ik moet hechten aan de ochtendzon in juni van 6:00 tot 9:00. Zit beetje te spelen met Suncalc.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 26-06-2018 23:19 ]

• stormfly
Als je het qua kabel redt zou je misschien op de GW3000D-NS, scheelt je kosten en alles in 1 portal. Hij start al bij 120volt en je biedt 192 aan.

mppt1: 12 panelen
mppt2: 2x6 panelen parallel

Welke shop ga je bestellen, heb je daar nog tips voor mij?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

@stormfly
Maar de hele opstelling is 6600 Wp, dus dan zou ik wel een zwaardere moeten nemen. Ok, Oost west telt mss minder zwaar mee, maar GW3000 lijkt me te weinig toch?

Bovendien mag ik dat niet op 1 fase/groep invoeden volgens mij, dus ontkom ik niet aan ten minste 2 omvormers lijkt me.

Ik bestel alles bij de shop die het goedkoopste is. Dus panelen bij Installand, omvormers weer elders, montagemateriaal bij Winkelman. Evt iets combineren als dat qua verzendkosten loont.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 26-06-2018 22:59 ]

• stormfly
Aai goed punt! Daar had ik overheen gelezen. Idd je zuid pakt al de maximale power van de Goodwe.

Dan heb je gelijk en denk ik dat je het optimale eruit haalt. Misschien zou ik dan 2x een goodwe nemen. Zodat alles in een portal zichtbaar is.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Paar dagen geleden hier geinformeerd naar de mogelijkheid om een 3000W Growatt te gebruiken met 10 panelen met een (iets) te hoge stringspanning.

Een mogelijkheid die ik helemaal over het hoofd heb gezien is het uitwisselen van mijn SMA omvormer met de Growatt. SMA kan nl. tot 550V en dan zit ik altijd safe met mijn nieuwe panelen.

De SMA bedient nu een installatie van 3960kW aan Solar Frontier, als ik zo in de logs kijk zit deze in de piekuren altijd rond de 3000W met soms heftige pieken richting 3500.

Vandaag was bijvoorbeeld een voortreffelijke dag (7.2 kWh/kW):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YlH5HGf.png

De panelen liggen nagenoeg plat (net als bij @Grolsch). Kan ik ergens in het seizoen nog verwachten dat ze consequent >3000W gaan produceren?

Dus 3960kW SF165 op een 3000W Growat omvormer, plat (3 graden) opgesteld. Verstandig?

• Noord27
@Wolly
3960kW? Je bedoeld 3960Wp neem ik aan?

SF kan wel 10% meer als opgave doen en in het voorjaar als de paneeltjes lekker koud zijn en de zon zijn werk doet, kom je zeker kortstondig boven 4300W.

• reneeke1970
de Peer schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:33:
Ik ga ook PV leggen :-)
Mijn uitgangspunt is een installatie met maximale Wp/€, maar ook een beetje spreiding (2e opstelling west/oost). Voor mij is dit een financiële investering met hopelijk een redelijk rendement en ik ben dus minder geïnteresseerd in high-tech oplossingen om 0.5% meer (technisch) rendement te halen. Ik ga zelf leggen om de kosten nog verder te drukken. Aangezien ik vanaf garage makkelijk het dak op kan gaan vind ik de beklimming naar het dak minder eng. Ik heb onlangs geïnvesteerd in een goede ladder. De installatie zal in totaal onder de 0.8€ per Wp blijven, mét btw aftrek zou het richting 0.6 € per Wp gaan.

Ik wil het graag nog even voorleggen aan de experts hier. Zijn er aanbevelingen? @AUijtdehaag Heeft me al van de nodige tips voorzien, waarvoor dank!

Het dak:

[afbeelding]
(zie ook garage rechts voor)

[afbeelding]

[afbeelding]

Op het schuine dak wil ik 12 Canadian Solar CS6K-275 Poly plaatsen in 1 string met een Goodwe GW3000D-NS omvormer en bevestigd met clickfit evo. Waarschijnlijk in landscape omdat dat beter lijkt te passen. Volgens mij is er vrijwel geen schaduw maar dit ben ik nog aan het observeren. 14 panelen was mijn initiële plan maar 12 is volgens mij optimaler qua voltage in 1 string, vandaar dat ik er toch maar 2 minder doe, dan heb ik verder geen gedoe. Aan de voorkant van het huis leg ik geen panelen, om de aanblik van het huis in stand te houden. Deze panelen zijn niet zo mooi natuurlijk, maar wel goedkoop.

Op het platte dak komen 6 panelen richting oost en 6 richting west (ook CS6K-275 Poly). Bevestiging met flatfix eco. Aangesloten op 2 x Omnik Omniksol 1.0K TL-M (Mini). of zou 1.5k beter zijn? Lijkt mij dat vanwege 20 graden hoek en de west/oost opstelling, dat 1.0k volstaat. Alternatief is 1 omvormer en 2 strings parallel aansluiten, maar qua kosten maakt dat niet heel veel uit en dan heb ik alsnog een wat laag voltage met slechts 6 panelen per string.

Ik krijg binnenkort 3 fase aansluiting (ivm inductiekoken 11kw), maar kies ervoor om 1 fase omvormers te gebruiken. Wel laat ik de monteur dan gelijk even 2 extra groepen aanleggen voor de PV installatie.

Kritiek/feedback is welkom. Ik ga zaterdag bestellen denk ik.

edit: bij nader inzien: is mijn oost/west setup wel zo handig? de zon moet wel eerst 'om het hoekje komen' sochtends. Ik kan even niet inschatten hoeveel waarde ik moet hechten aan de ochtendzon in juni van 6:00 tot 9:00. Zit beetje te spelen met Suncalc.
Hmm kosten besparen?? Passen er op je plat dak geen 14 nagenoeg plat richting oost?
En dan gewoon 2×14 panelen op drie fase omvormer?

Ik heb oost west onder 15 graden en voor 09.00 uur is impact inderdaad vrij klein. Ik heb daarvoor speciaal gevel panelen hangen, die doen tenminste om 08.00 al de helft van hun vermogen leveren. Maar op jaar basis wel minder dan de 15 graden panelen

1 PVoutput . Dongen NB

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:00:
[...]

Hmm kosten besparen?? Passen er op je plat dak geen 14 nagenoeg plat richting oost?
En dan gewoon 2×14 panelen op drie fase omvormer?

Ik heb oost west onder 15 graden en voor 09.00 uur is impact inderdaad vrij klein. Ik heb daarvoor speciaal gevel panelen hangen, die doen tenminste om 08.00 al de helft van hun vermogen leveren. Maar op jaar basis wel minder dan de 15 graden panelen
Goed Idee! Die ga ik overwegen. Zitten behoorlijke voordelen aan die optie:
- Slechts 1 omvormer, dus ook 1 portal en 1 kabel richting meterkast
- 3 fase omvormer schijnt minder kabelverliezen te hbben
- Ik spaar een paar honderd euro uit op de hele installatie.
- Plat passen er 14 panelen op mijn platdak ipv 12
- Plat is nog minder zichtbaar vanaf de straat.

Mijn idee was flatfix eco gebruiken (20 graden) dus als ik er 14 zou leggen (zou mss net passen) liggen ze volgens mij te veel in elkaars schaduw, maar correct me if I'm wrong. :)
Oh ik las niet goed. Nagenoeg plat. Dat had ik nog niet overwogen. Hmm. Hoe zou zicht dat qua opbrengt verhouden tot mijn huidige voorstel oost/west? Ik zit dan wel met schoonmaken, maar garage is goed bereikbaar vanuit raam van slaapkamer.

Trouwens, ik hoor hier nooit iets over reflectie (via gevel) eigenlijk. Als ik zon vanuit zuid krijg, belandt dat direct op de Oost/west opstelling, maar mogelijk belandt er via de gevel ook nog wel aardig wat extra licht op de panelen. Mijn bewakingscamera's raken namelijk nog wel eens 'overbelicht' als de zon op de gevel staat, ter indicatie. Iemand ervaring mee?

[ Voor 38% gewijzigd door de Peer op 27-06-2018 09:17 ]

• reneeke1970
de Peer schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:00:
[...]

hmm dat is ook nog wel een leuke optie inderdaad! Maar is er een reden dat je specifiek oost noemt (west kan ook toch en is misschien gunstiger met mijn ligging?).

Mijn idee was flatfix eco gebruiken (20 graden) dus als ik er 14 zou leggen (zou mss net passen) liggen ze volgens mij te veel in elkaars schaduw, maar correct me if I'm wrong. :)
Oh ik las niet goed. Nagenoeg plat. Dat had ik nog niet overwogen. Hmm. Hoe zou zicht dat qua opbrengt verhouden tot mijn huidige voorstel oost/west? Ik zit dan wel met schoonmaken, maar garage is goed bereikbaar vanuit raam van slaapkamer.

Trouwens, ik hoor hier nooit iets over reflectie (via gevel) eigenlijk. Als ik zon vanuit zuid krijg, belandt dat direct op de Oost/west opstelling, maar mogelijk belandt er via de gevel ook nog wel aardig wat extra licht op de panelen. Mijn bewakingscamera's raken namelijk nog wel eens 'overbelicht' als de zon op de gevel staat, ter indicatie. Iemand ervaring mee?
Normaal gezien geeft plat 87 procent rendement, meer dan je oost west dus.
Ik heb zelf 24×240wp behoorlijk vlak hangen, onder twee procent afschot. Twee keer per jaar wassen maar veel scheelt dat niet. Ze zijn nu ook stoffig maar gisteren in brandende zon kwamen ze in vloeiende 185 watt lijn. Dus niet door wolken pieken. Dan schieten ze over 200 heen.
Dus als je er een dotje kwijt kunt om beetje aan voltage te komen waarom niet?
Soort schans maken van dikke Douglas balken en het is nog goedkoper ook dan die aluminium dingen.
En wat dacht je van over je jacuzzi een afdak maken? Net zo groot als je garage dak, zelfde hoeveelheid panelen daarmee parallel zetten, het is zo simpel...

1 PVoutput . Dongen NB

• Supertip
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 23:25:
Paar dagen geleden hier geinformeerd naar de mogelijkheid om een 3000W Growatt te gebruiken met 10 panelen met een (iets) te hoge stringspanning.

Een mogelijkheid die ik helemaal over het hoofd heb gezien is het uitwisselen van mijn SMA omvormer met de Growatt. SMA kan nl. tot 550V en dan zit ik altijd safe met mijn nieuwe panelen.
Wellicht dat DIT uitkomst biedt?

Al kan je bij teveel uitvallen wegens een te hoge aanvang spanning het ook nog achteraf doen.
Ik zie in de opstart van mijn growatt nooit geen hoge aanvang spanning, dat is het voordeel.

Ik denk dat je vrees onterecht is.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:17:
[...]

Ik heb zelf 24×240wp behoorlijk vlak hangen, onder twee procent afschot. Twee keer per jaar wassen maar veel scheelt dat niet. Ze zijn nu ook stoffig maar gisteren in brandende zon kwamen ze in vloeiende 185 watt lijn. Dus niet door wolken pieken. Dan schieten ze over 200 heen.
Soort schans maken van dikke Douglas balken en het is nog goedkoper ook dan die aluminium dingen.
En wat dacht je van over je jacuzzi een afdak maken? Net zo groot als je garage dak, zelfde hoeveelheid panelen daarmee parallel zetten, het is zo simpel...
Ik geloof dat je me overtuigd hebt. Thanks. Inderdaad ook nog een kostenbesparing op het montagemateriaal gedeelte. Even uitzoeken hoe ik het dan met ballast doe, moet wel iets te knutselen zijn.

De tuinsituatie is van iets van 5 jaar geleden ofzo (vorige bewoner). Het is nu gewoon een mooie tuin-tuin geworden :P

• kmf
  • Niet online

kmf

gisteren is het de hele dag zonnig geweest. Dus ik kan eindelijk het effect zien van de extra panelen welke noordoost, zuidoost bij zijn geplaatst

In vergelijking met een topdag VOOR de extra panelen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0c1SIa1.png

Het is duidelijk dat er eerder op de dag al redelijk extra opwek was. Vanaf 6:30 uur is er al genoeg opwek om mijn standaard verbruik te compenseren (300watt) en is 300% meer dan before.
Daarna een hele lange tijd dat de 3-fase 6K omvormer in de 90-95% blijft. Met een paar aftopmomenten van max een kwartier welke niet in het grafiek wordt getoond.

Zelfs als de zon volledig aan de andere kant ligt, doen de panelen op het noordoosten nog een klein beetje mee. Perfect geregeld dus wat mij betreft.

Heel blij mee. Maximale efficientie uit het systeem.Tweakerswaardig, al vind ik het zelf.

Mijn vage opstelling
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/afw8XI4.png

• Noord27
reneeke1970 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:17:
[...]

Wat heb je gebruikt als bevestiging om ze zo vlak tegen je gevel, met toch wat afschot, te krijgen? Ik zie daar namelijk nog wat uitbreidingsmogelijkheden al hier. ;)

Werk je eigenlijk met optimizers vanwege de diverse richtingen en hellingshoeken?

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 27-06-2018 09:55 ]

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:37:
[...]

Wat heb je gebruikt als bevestiging om ze zo vlak tegen je gevel, met toch wat afschot, te krijgen? Ik zie daar namelijk nog wat uitbreidingsmogelijkheden al hier. ;)

Werk je eigenlijk met optimizers vanwege de diverse richtingen en hellingshoeken?
Ik heb het niet over gevel gehad, gaat ook niet hè horizontale bevestiging die dan honderd kilo kan dragen.
Deze vlakke liggen op balken steunend op een schutting. Soort overkapping zeg maar.
Ja ik heb tigo in gebruik

1 PVoutput . Dongen NB

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-11 18:34
[quote]de Peer schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:33:

Op het schuine dak wil ik 12 Canadian Solar CS6K-275 Poly plaatsen in 1 string met een Goodwe GW3000D-NS omvormer en bevestigd met clickfit evo. Waarschijnlijk in landscape omdat dat beter lijkt te passen. Volgens mij is er vrijwel geen schaduw maar dit ben ik nog aan het observeren.

Volgens mij maak je nu toch een denk fout. In de ochtend zal je schuine dak toch behoorlijk veel last van schaduw gaan ondervinden. Zeker als straks de zon weer wat lager gaat staan. Zodra er ook maar een klein beetje schaduw op je panelen gaat vallen in je string van 12 stuks, dan is het gewoon gedaan met de opbrengst mits het harde schaduw is. Als het licht bewolkt is dan maakt het allemaal niet zo uit maar juist op de dagen dat het heldere lucht is wil je juist zo veel mogelijk opwekken.

Dan kun je beter je panelen parallel aansluiten op een geschikte omvormer hiervoor. (zijn helaas maar zeldzaam tegenwoordig)

Misschien dat je met Tigo wel dit probleem kan ondervangen maar daar heb ik geen ervaringen mee.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

@zonnefreak Ik zie wat je bedoelt. Als ik met Suncalc speel lijkt het me dat het allemaal wel mee moet vallen, maar dit is zeker een aandachtspunt. Aangezien de opstelling verder zo goedkoop mogelijk moet blijven, zou ik eventueel kunnen accepteren dat ik in de winter-ochtenden schaduw heb.

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-11 16:34
Beste medetweakers,

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht (word september opgeleverd) waar 3 zonnepanelen bij inbegrepen zitten van 155pw per m2 en liggen op het zuidoosten op schuin dak.
Nu ben ik een leek in zonnepanelen en nu wil ik de opbrengst berekenen en voordat volgende week mijn huidig energiecontract afloopt kijken welke energieleverancier het beste bij mij past. Dus hoop dat iemand mij een beetje kan helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hS8qVSV2yo1UlsPOVMj7iCuj/thumb.png

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

WoudseHoeve

Hobby Boer

dbz1985 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:50:
Beste medetweakers,

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht (word september opgeleverd) waar 3 zonnepanelen bij inbegrepen zitten van 155pw per m2 en liggen op het zuidoosten op schuin dak.
Nu ben ik een leek in zonnepanelen en nu wil ik de opbrengst berekenen en voordat volgende week mijn huidig energiecontract afloopt kijken welke energieleverancier het beste bij mij past. Dus hoop dat iemand mij een beetje kan helpen.

[afbeelding]
650 kWh ...... grof weg, veel te weinig eigenlijk. (0.8 kWh/kWp )
Dakraam zit in de weg, had op de andere kant moeten zitten, jammer.
Dan kan je zeker 5x3x 250 = 3750Wp = 3000 kWh ( goedkoop en conservatief) of
Dan kan je zeker 5x3x 330 = 4950Wp = 4000 kWh ( duurder..)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• dbz1985
WoudseHoeve schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:59:
[...]

650 kWh ...... grof weg, veel te weinig eigenlijk. (0.8 kWh/kWp )
Dakraam zit in de weg, had op de andere kant moeten zitten, jammer.
Dan kan je zeker 5x3x 250 = 3750Wp = 3000 kWh ( goedkoop en conservatief) of
Dan kan je zeker 5x3x 330 = 4950Wp = 4000 kWh ( duurder..)
Dank voor je snelle reactie.
Neem aan dat je bedoeld panelen vervangen of uitbreiden?
Weet niet of ik met deze panelen behouden andere erbij met hogere opbrengst.
Dakraam werd geadviseerd aan die kant voor eventueel in de toekomst een slaapkamer van te maken, anders lag het dakraam aan de kant waar de wasmachine komt.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:35
dbz1985 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:04:
[...]
Dank voor je snelle reactie.
Neem aan dat je bedoeld panelen vervangen of uitbreiden?
Weet niet of ik met deze panelen behouden andere erbij met hogere opbrengst.
Daarvoor zul je eerst wat specificaties moeten plaatsen van met name je omvormer.
Dakraam werd geadviseerd aan die kant voor eventueel in de toekomst een slaapkamer van te maken, anders lag het dakraam aan de kant waar de wasmachine komt.
Geadviseerd door een makelaar aannemer die 3 zonnepanelen installeerd ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• dbz1985
CurlyMo schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:08:
[...]

Daarvoor zul je eerst wat specificaties moeten plaatsen van met name je omvormer.

[...]

Geadviseerd door een makelaar die 3 zonnepanelen installeerd ;)
Omvormer specs heb ik helaas nog niet, en dakraam werd geadviseerd door de aannemer O-)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:35
dbz1985 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:13:
[...]

Omvormer specs heb ik helaas nog niet, en dakraam werd geadviseerd door de aannemer O-)
Die bedoelde ik. Die specs kan je toch opvragen? Of hangt er nog geen omvormer?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-11 22:45
dbz1985 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:50:
Beste medetweakers,

[afbeelding]
Dit heeft een naam: SCHAAMPANELEN is alleen bedoelt om de verder slechte EPC van het huis af te kopen en zoals je wel merkt maakt het voor de gebruiker alleen maar lastiger om er panelen bij te leggen. kom zelfs situaties tegen waarbij de panelen geeneens zijn aangesloten.

diskeltische lurker

• stormfly
Iemand goede ervaringen met shops, ik heb een aantal panelen van SunPower nodig ivm de maat (cm/mm werk). Ik zou ook BENQ kunnen nemen maar de Cheffin wil graag fullblacks. En op de andere plaats van het huis wil ik graag, eveneens 96cells, Pansonics neerleggen.

Nu zijn er niet veel shops die beide panelen aanbieden, ik neig naar 1 batch panelen af te halen en de andere met omvormer etc tegelijk te bestellen.

Iemand ervaring met deze shops die sunpower voor een redelijke prijs aanbieden. Ik vind het behoorlijke bedragen die je even met iDeal overmaakt naar de wat minder bekende shops. Daar zit mijn angst een beetje.

https://www.solar-outlet.nl/
https://www.samangroep.nl
https://wdsolar.nl/ (solarxpair)

Any tips welkom!
Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y