Vliegen, Techniek en achtergrond Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 119 Laatste
Acties:
  • 1.072.410 views

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-11 17:42
Megalodon_67 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:40:
[...]

1. Kerosine is geen chemische rommel
2. Kerosine is biologisch afbreekbaar (PDF)
3. Chemtrailgekkies doelen op stoffen die bewust worden uitgestrooid in de lucht om ons denken te beïnvloeden, gaat met kerosine niet op de beoogde wijze lukken dunkt mij
Kerosine is niet erg inderdaad. Maar dat was geen kerosine!!
Ze proberen ons te laten denken dat het kerosine is! maar het is in werkelijkheid een chemtrail!

/s :+

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:04
[...]

1. Kerosine is geen chemische rommel
1. Is nogal afhankelijk van definities, uiteindelijk is alles chemisch. Dat gezegd denk ik dat de meesten kerosine daar wel degelijk onder scharen.
2. Ik zou beginnen met een specsheet voor kerosine zelf ipv een mengproduct. Daarbij zegt het al dan niet biologisch afbreekbaar zijn niet zoveel over het al dan niet schadelijk zijn.... en is kerosine maar matig biologisch afbreekbaar (inherently biodegradable ipv readily biodegradable) en heeft het ook een paar vrij duidelijke toxische eigenschappen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Biologisch afbreekbaar zegt ook helemaal niets.
Kerosine is hetzelfde goedje als benzine en diesel, alleen is kerosine "zwaarder" dan benzine en "lichter" dan diesel (zwaar en licht slaat hier op de molecuulstructuur).
Dus om nu te zeggen dat het fijn is om kerosine in de natuur te lozen? Nee. Het is ook gewoon giftig en in het algemeen niet goed voor de gezondheid.

Ter info: glyfosaat is ook biologisch afbreekbaar. Maar het is nog altijd een gif.

Signatures zijn voor boomers.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Vraagje...
De piloten zitten nu thuis, zegt een woordvoerder van VNV tegen NU.nl. "Ze mogen van de rechter niet gedwongen overgeplaatst worden naar andere landen, en hoeven alleen vluchten te accepteren die van en naar Eindhoven gaan. Maar die zijn er niet." Volgens VNV willen de piloten wel graag aan het werk.

Het gaat inmiddels om een groep van zestien piloten, die nu al maanden doorbetaald worden door Ryanair. Er staat een hoge dwangsom op als de maatschappij niet betaalt, die volgens de vakbond vele malen hoger is dan het loon van de vliegers. De groep piloten was eerst groter, maar er zijn vliegers overgestapt naar andere banen, en sommigen zijn akkoord gegaan met een overplaatsing.
Hoe lang mogen ze thuis zitten voordat ze niet meer zo mogen vliegen? Neem aan dat ze toch wel enige vaardigheid met het toestel/de toestellen moeten houden?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Bastien schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:04:
Vraagje...

[...]
Hoe lang mogen ze thuis zitten voordat ze niet meer zo mogen vliegen? Neem aan dat ze toch wel enige vaardigheid met het toestel/de toestellen moeten houden?
Voor de wet moet je eens per jaar een examen doen, veelal in de simulator. Haal je dat, ben je weer voor een jaar klaar.
Daarnaast moet je, alvorens je passagiers vervoert, 3 landingen in de laatste 90 dagen gemaakt hebben.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
Fly-guy schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:17:
[...]
Daarnaast moet je, alvorens je passagiers vervoert, 3 landingen in de laatste 90 dagen gemaakt hebben.
En hoe regel je dat dan praktisch gezien in? 3x een ferry vlucht?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Fly-guy
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 07:32:
[...]

En hoe regel je dat dan praktisch gezien in? 3x een ferry vlucht?
Normaal gesproken doe je je (initiële) examen, waarna je een paar vluchten met een instructeur doet, waar je meteen die 3 landingen (en starts) meepakt.
Het ligt aan de maatschappij wat ze willen, KLM doet bovenstaande, echter je mag deze starts en landingen ook alleen in de simulator doen, dus gelijk met je examen.
Dus de vliegers in kwestie bij Ryanair hoeven voor hun brevet niet heel erg te vrezen, probleem is wel dat je routine verminderd, wat je examen lastiger maakt
9.4.1 Recent experience — pilot-in-command
and co-pilot
9.4.1.1 An operator shall not assign a pilot-in-command or a co-pilot to operate at the flight controls of a type or variant of a type of aeroplane during take-off and landing unless that pilot has operated the flight controls during at least three take-offs and landings within the preceding 90 days on the same type of aeroplane or in a flight simulator approved for the purpose.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind het wel vreemd dat ze alleen vluchten van/naar Eindhoven hoeven te accepteren. Dus (zelfs in werktijd) naar bijvoorbeeld London vliegen en van daaruit een vlucht doen hoeven ze niet te accepteren?

• Fly-guy
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:48:
Ik vind het wel vreemd dat ze alleen vluchten van/naar Eindhoven hoeven te accepteren. Dus (zelfs in werktijd) naar bijvoorbeeld London vliegen en van daaruit een vlucht doen hoeven ze niet te accepteren?
Buiten werktijd sowieso niet, daar ging immers de rechtzaak over, het verplaatsen van personeel naar andere plekken.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:35
Ik snap dat wat RyanAir doet niet heel erg netjes is, maar ik ben het ook niet eens met die piloten.

RyanAir sluit Eindhoven omdat het blijkbaar niet meer rendabel is om daar vandaan te vliegen
Je vertikt het om overgeplaatst te worden
Je accepteert geen vluchten die niet vanuit Eindhoven vertrekken.

Kortom, je weigert om je werk te doen.

Dan zou ik je als baas ook de deur wijzen.

Verwijderd

Dat is het probleem van de baas dus... Als mijn contract zegt Amsterdam dan is dat dus Amsterdam.
En dan zou de baas hoog en laag springen... Maar zolang ik het er niet mee eens ben gaat het niet gebeuren.

En de piloten willen dol graag hun werk doen zoals het contract omschrijft... Van uit hun vastgestelde standplek naar de rest van de wereld.

Persoonlijk geloof ik eigenlijk niks van de rede waarom ze de basis op eind sluiten. Denk meer dat het goedkoper kon vanuit een ander land.(eind minder rendabel dan Oostblok etc)
En even proberen te laten zien wie de baas is.

• FastFred
Maar het is nog altijd aan de baas om te bepalen of een vestiging niet meer rendabel is. RyanAir heeft ze een andere standplaats aangeboden en die sla je af. Jammer, maar zoek dan ander werk.

Toen onze vestiging op Schiphol (luchtvracht expeditie kantoor) ophield te bestaan toen hebben we voor de 3 mensen die daar nog werkten ander werk gezocht en zijn we met die firma een samenwerkingsverband aan gegaan zodat we onze klanten net zo gemakkelijk luchtvaart als vervoersoptie kunnen bieden.

Dan kun je dat aanbod accepteren, of je accepteert het niet en je zoekt ander werk. Er is geen vakbond of rechtszaak aan te pas gekomen.

Verwijderd

FastFred schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:12:
Maar het is nog altijd aan de baas om te bepalen of een vestiging niet meer rendabel is. RyanAir heeft ze een andere standplaats aangeboden en die sla je af. Jammer, maar zoek dan ander werk.

Toen onze vestiging op Schiphol (luchtvracht expeditie kantoor) ophield te bestaan toen hebben we voor de 3 mensen die daar nog werkten ander werk gezocht en zijn we met die firma een samenwerkingsverband aan gegaan zodat we onze klanten net zo gemakkelijk luchtvaart als vervoersoptie kunnen bieden.

Dan kun je dat aanbod accepteren, of je accepteert het niet en je zoekt ander werk. Er is geen vakbond of rechtszaak aan te pas gekomen.
Alleen is er in dit geval wél een rechtszaak aan te pas gekomen, waarin vast is komen te staan dat de sluiting geen bedrijfseconomische redenen had, maar dat Ryanair de basis sloot als straf voor stakend personeel..

• Fly-guy
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:35:
Ik snap dat wat RyanAir doet niet heel erg netjes is, maar ik ben het ook niet eens met die piloten.

RyanAir sluit Eindhoven omdat het blijkbaar niet meer rendabel is om daar vandaan te vliegen
Je vertikt het om overgeplaatst te worden
Je accepteert geen vluchten die niet vanuit Eindhoven vertrekken.

Kortom, je weigert om je werk te doen.

Dan zou ik je als baas ook de deur wijzen.
Het aantal vluchten vanaf Eindhoven is niet veranderd, slechts het punt waar die vliegtuigen staan is veranderd. M.a.w. in plaats van vanaf Eindhoven naar Malaga, vliegen ze nu vanaf Malaga naar Eindhoven.

Economisch konden ze niet hard maken bij de rechter, het is ook een onzin reden als je vluchten blijft uitvoeren op het vliegveld.

En je kunt het er wel of niet mee eens zijn, laten we duidelijk zijn, de rechter(s) zijn het in ieder geval niet eens met Ryanair.
En stel dat jij op je werk vandag mag kiezen of je volgende week (want zo kort was de bedenktijd) gaat werken in Tunis, of ontslag neemt terwijl er een Pool op jouw plek gezet werd, zou je dat ok vinden? Het werk blijft precies gelijk, echter de werknemer is vervangen voor een goedkoper exemplaar. Dat is wat Ryanair deed, niet omdat het economisch niet meer ging.

Ryanair heeft zich te houden aan de Nederlandse wet als ze in ons land hun toko open willen houden. Al te lang heeft Ryanair over de rug van werknemers en belastingbetalers geprofiteerd, gelukkig krijgen ze vanuit de wet en overheid steeds meer tegengas.

[ Voor 5% gewijzigd door Fly-guy op 20-03-2019 10:21 ]

• FastFred
Fly-guy schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:19:
[...]

Het aantal vluchten vanaf Eindhoven is niet veranderd, slechts het punt waar die vliegtuigen staan is veranderd. M.a.w. in plaats van vanaf Eindhoven naar Malaga, vliegen ze nu vanaf Malaga naar Eindhoven.
Kijk en precies DAT heb ik dus nog nergens gelezen op de nieuwssites die ik dagelijks lees.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:30:
[...]

Kijk en precies DAT heb ik dus nog nergens gelezen op de nieuwssites die ik dagelijks lees.
Berichtgeving van omroep brabant

uit nrc: klik

en een eerdere rechterlijke uitspraak: klik

[ Voor 44% gewijzigd door Waaj op 20-03-2019 10:45 . Reden: links netter gemaakt en typo. ]

• FastFred
1. Ik woon niet in Brabant, wat moet ik dan op die site?
2. Mooi makkelijk om te zoeken naar RyanAir, 95% van de berichten heeft geen hol te maken met wat er nu speelt. Zoek voor de gein eens op 'Malaga' of 'Malaga RyanAir', met die laatste kom je 7 berichten tegen, in 0 berichten staat dat RyanAir nu van Malaga naar Eindhoven vliegt in plaats van andersom ;)

Het NRC bericht idem.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-11 19:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

FastFred schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:12:
[...]
En dat is hoe je met je werknemers om dient te gaan, een les die Ryan Air nog moet leren. En als dat niet goedschiks gaat, dan maar kwaadschiks.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Fly-guy
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:30:
[...]

Uit de uitspraak van de rechter:
De voorzieningenrechter tekent hier nog bij aan dat Ryanair weliswaar heeft gesteld, maar niet althans onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat het besluit niet zou kunnen worden teruggedraaid. Volgens Ryanair gaat het om een “done deal”, maar ter zitting is anderzijds door haar verklaard dat de “slots” nog beschikbaar zijn en zullen blijven, en dat de vluchten van en naar Eindhoven uitgevoerd zullen blijven worden.
Ryanair gaf zelf aan de vluchten te blijven uitvoeren, lijkt me vrij duidelijk dan. Dat ze dat misschien actueel niet meer doen is een mogelijkheid (winter is sowieso een mindere periode), maar ze waren het wel van plan. Met andere woorden, de Nederlandse piloten werden heel ordinair vervangen voor goedkope vervangers.

[ Voor 16% gewijzigd door Fly-guy op 20-03-2019 10:41 ]

Nieuwe aanwinst voor KLM is onderweg naar Schiphol; een 737-800 PH-BCG.
Kon vandaag de vlucht Boeing Field - Amsterdam niet non-stop maken; dus maakte het een stop in Glasgow:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D2FoAKuWwAAdqa7.jpg

Maar is nu bijna aankomen op Schiphol: https://www.flightradar24.com/KLM9870/1fdd6038

• Waaj
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:37:
[...]

1. Ik woon niet in Brabant, wat moet ik dan op die site?
2. Mooi makkelijk om te zoeken naar RyanAir, 95% van de berichten heeft geen hol te maken met wat er nu speelt. Zoek voor de gein eens op 'Malaga' of 'Malaga RyanAir', met die laatste kom je 7 berichten tegen, in 0 berichten staat dat RyanAir nu van Malaga naar Eindhoven vliegt in plaats van andersom ;)

Het NRC bericht idem.
Anders kijk je op de site van Eindhoven airport, van de 43 vluchten die vandaag vertrekken zijn er 17 van Ryanair (waarvan 2 naar Malaga trouwens). Dat klinkt niet alsof Eindhoven onrendabel is voor Ryanair.

Dat misschien niet alle piloten precies naar Malaga zouden worden overgeplaatst doet niets af van de rest van de berichtgeving die in die linkjes staat, nl. dat Ryanair om onterechte redenen hun basis op Eindhoven heeft gesloten.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Inderdaad. Eigenlijk is het heel simpel naar mijn idee. Ryanair heeft de basis gesloten omdat de piloten hebben gestaakt. Die oorzaak-gevolg is niet toegestaan in Nederland, vandaar de uitspraak. De rest is naar mijn idee meer randzaak.
quote: Ryanair
“We are not willing to accept any more unnecessary disruptions to our business and our customers in Eindhoven, and as we explained at our recent meeting, if they continue then we will reorganise the Eindhoven base to serve our Dutch customers on aircraft bases overseas, leading to cuts in the number of bases aircraft and jobs in Eindhoven. We hope you will work with us now to avoid any such outcome. This is not a threat, but will be the inevitable consequence of any further misguided and unnecessary strike actions by our Eindhoven pilots or cabin crew.”
quote: Ryanair
“As we explained at our meeting of 6 Sept and our letter of 14 Sept if repeated disruptions continue in EIN we will be forced to reorganise the EIN base to serve our Dutch customers on aircraft based overseas which may lead to cuts to some or all of based aircraft and jobs in EIN.”

• Freee!!

Freee!!

Cheesy schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:01:
[...]
Inderdaad. Eigenlijk is het heel simpel naar mijn idee. Ryanair heeft de basis gesloten omdat de piloten hebben gestaakt. Die oorzaak-gevolg is niet toegestaan in Nederland, vandaar de uitspraak. De rest is naar mijn idee meer randzaak.
[...]
Consequentie nu lijkt me om Eindhoven gewoon voor Ryanair te sluiten (slots afpakken).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:40
Freee!! schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:24:
[...]

Consequentie nu lijkt me om Eindhoven gewoon voor Ryanair te sluiten (slots afpakken).
Dan gaat de EU weer mekkeren, net als nu op Lelystad. Blijft me verbazen hoe Ryanair altijd weg lijkt te komen met hun manier van werken. Al lijkt daar gelukkig wel verandering in te komen.

• Freee!!

Freee!!

upclocker schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:36:
[...]
Dan gaat de EU weer mekkeren, net als nu op Lelystad. Blijft me verbazen hoe Ryanair altijd weg lijkt te komen met hun manier van werken. Al lijkt daar gelukkig wel verandering in te komen.
Rustig laten mekkeren, met de juiste gerechtelijke uitspraak kunnen ze zo een maand of twee-drie niet vliegen naar en vanaf Eindhoven voordat het EU-gemekker überhaupt in behandeling wordt genomen.

Alweer meer dan een maand geleden; maar de nieuwe Airbus BelugaXL heeft 11 februari haar eerste vlucht gemaakt met vracht aan boord.
Het vervoerde een linker- en rechtervleugel van een A350; de huidige Beluga's kunnen maar 1 A350 vleugel tegelijk vervoeren.

Uitladen in Toulouse:
Afbeeldingslocatie: https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/beluga/belugaxl/BelugaXL-first-A350-XWBwings-loading-and-transportation-017.jpg?wid=991&fit=fit,1&qlt=85,0
Afbeeldingslocatie: https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/beluga/belugaxl/BelugaXL-first-A350-XWBwings-loading-and-transportation-026.jpg?wid=991&fit=fit,1&qlt=85,0
Afbeeldingslocatie: https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/commercial-aircraft/beluga/belugaxl/BelugaXL-first-A350-XWBwings-loading-and-transportation-035.jpg?wid=991&fit=fit,1&qlt=85,0

Gisteren rolde de 2e BelugaXL van de productielijn in Toulouse:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D2BxZlRU8AYQY1U.jpg

En vandaag wordt de eerste A380 geleverd aan de laatste A380 klant; JA381A voor All Nippon Airways.
De ceremonie is op dit moment bezig:

[YouTube: delivery ceremony: First A380 to ANA]

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D2F7J5pWwAATYVB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D2GdyabX0AABYZ9.jpg

• Freee!!

Freee!!

Piet91 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:30:
Alweer meer dan een maand geleden; maar de nieuwe Airbus BelugaXL heeft 11 februari haar eerste vlucht gemaakt met vracht aan boord.
Het vervoerde een linker- en rechtervleugel van een A350; de huidige Beluga's kunnen maar 1 A350 vleugel tegelijk vervoeren.

[YouTube: #BelugaXL Flight Test Campaign | First #A350 XWB Wings Transportation]

Uitladen in Toulouse:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Gisteren rolde de 2e BelugaXL van de productielijn in Toulouse:

[Afbeelding]

En vandaag wordt de eerste A380 geleverd aan de laatste A380 klant; JA381A voor All Nippon Airways.
De ceremonie is op dit moment bezig:

[YouTube: delivery ceremony: First A380 to ANA]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toch jammer dat de A380-vleugels er niet in passen.

Freee!! schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:48:
Toch jammer dat de A380-vleugels er niet in passen.
Hoezo? Dat maakt toch niet meer uit.

• Freee!!

Freee!!

Piet91 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:53:
[...]
Hoezo? Dat maakt toch niet meer uit.
Nu niet meer nee, ten tijde van het ontwerp nog wel.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:04
Heeft die ANA A380 een spitsere neus dan anders? Of is dat gewoon het perspectief?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Freee!! schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:54:
Nu niet meer nee, ten tijde van het ontwerp nog wel.
Dan is het dus nog steeds niet jammer maar juist goed; want anders hadden ze een vliegtuig dat bij introductie alweer verouderd was.
Zie het verschil:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/teYeXMx.jpg
ijdod schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:56:
Heeft die ANA A380 een spitsere neus dan anders? Of is dat gewoon het perspectief?
Perspectief uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 20-03-2019 14:09 ]

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-11 21:44

gws24

Thinking is hard!

offtopic: ik lurk graag in dit topic maar hebben jullie ook dat sommige afbeeldingen wel en sommige niet worden weergegeven? Komt meestal voor bij de host pbs.twimg.com zoals in de post van @Piet91 (dank trouwens voor de afbeeldingen) over de Beluga. Sommige worden goed weergegeven maar veel zie ik alleen een rood vlak. er lijkt niet echt een patroon te zitten in welke wel en welke niet wordt weergegeven en als ik de post bekijk heeft Piet91 netjes overal img tags gebruikt.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• upclocker
gws24 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:42:
offtopic: ik lurk graag in dit topic maar hebben jullie ook dat sommige afbeeldingen wel en sommige niet worden weergegeven? Komt meestal voor bij de host pbs.twimg.com zoals in de post van @Piet91 (dank trouwens voor de afbeeldingen) over de Beluga. Sommige worden goed weergegeven maar veel zie ik alleen een rood vlak. er lijkt niet echt een patroon te zitten in welke wel en welke niet wordt weergegeven en als ik de post bekijk heeft Piet91 netjes overal img tags gebruikt.
offtopic:
Ik heb dat ook wel eens. Gebruik je toevallig een extensie die cookies blokkeert? Bij mij komt het daardoor.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

upclocker schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:05:
[...]

offtopic:
Ik heb dat ook wel eens. Gebruik je toevallig een extensie die cookies blokkeert? Bij mij komt het daardoor.
Zoiets dacht ik ook al maar nog niet uitgeprobeerd (had ik natuurlijk eerst moeten doen), ik heb inderdaad Ghostery draaien maar ik vind het zo raar dat bv imgur etc niet worden geblocked maar wel die host die ik noemde. Ik ga eens kijken of die kan whitelisten. Thx

edit: Nope, ghostery uitgezet en dat heeft geen effect. Verder heb ik niks draaien wat het zou kunnen blokkeren. Als ik het via Chrome open zie ik wel alle afbeeldingen maar via firefox niet. Eigenlijk helemaal geen zin om hier in te duiken om het op te lossen, iets voor later ;)

[ Voor 20% gewijzigd door gws24 op 20-03-2019 16:48 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Cheesy
  • Niet online
gws24 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:07:
[...]

Zoiets dacht ik ook al maar nog niet uitgeprobeerd (had ik natuurlijk eerst moeten doen), ik heb inderdaad Ghostery draaien maar ik vind het zo raar dat bv imgur etc niet worden geblocked maar wel die host die ik noemde. Ik ga eens kijken of die kan whitelisten. Thx

edit: Nope, ghostery uitgezet en dat heeft geen effect. Verder heb ik niks draaien wat het zou kunnen blokkeren. Als ik het via Chrome open zie ik wel alle afbeeldingen maar via firefox niet. Eigenlijk helemaal geen zin om hier in te duiken om het op te lossen, iets voor later ;)
offtopic:
Schijnt een Safari/Frefox issue te zijn. In het F1-topic ook meerderen die er last van hebben.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Cheesy schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:50:
[...]

offtopic:
Schijnt een Safari/Frefox issue te zijn. In het F1-topic ook meerderen die er last van hebben.
Toch even ingedoken en firefox ziet pbs.twimg.com als een tracker en aangezien ik content blokkering op streng heb staan word het geblokkeerd. Kan echter nergens vinden waar ik dit kan whitelisten. Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken. Laten we er hier maar over ophouden voor dat een modje langskomt ;)

Edit: blijkbaar kan je in firefox wel een hele site whitelisten zoals tweakers maar niet een aparte tracker..... heel apart, valt me tegen van firefox

[ Voor 10% gewijzigd door gws24 op 20-03-2019 17:22 ]

Voor de liefhebbers:

Z Doc: British Airways: 100 Jaar in de lucht
We vieren het 100-jarig bestaan van British Airways, de grootste luchtvaartmaatschappij in het Verenigd Koninkrijk. Aan de hand van interviews en met opmerkelijke archiefbeelden wordt de ontwikkeling van de luchtvaartmaatschappij in kaart gebracht. We zien onder meer hoe het bedrijf de Tweede Wereldoorlog doorstaat en evolueert naar het British Airways zoals we dat vandaag de dag kennen.
Nu op RTL-Z (21:30 - 23:30 uur)
En de vierde en laatste BA heritage livery is uit de paint hangar en momenteel onderweg van Dublin naar London Heathrow: https://www.flightradar24.com/BAW100Y/1fe08fe5

Ditmaal met de Negus livery van de jaren '70.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D2LHCvpXgAAZJhS.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D2LLOzAX0AE7ti1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D2LP11iXQAAxy5w.jpg

Op Heathrow:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D2LhuqCW0AAf0CR.jpg

Live feed hier:

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 21-03-2019 12:59 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Piet91 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:30:
Ik ben benieuwd hoe lang die nog nodig is, zoals het er nu uit ziet met Brexit (importheffingen) kan de productie van de vleugels wellicht beter overgeheveld worden naar Toulouse.

• Freee!!

Freee!!

Dreamvoid schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:51:
[...]
Ik ben benieuwd hoe lang die nog nodig is, zoals het er nu uit ziet met Brexit (importheffingen) kan de productie van de vleugels wellicht beter overgeheveld worden naar Toulouse.
Gaat om politieke redenen waarschijnlijk naar één van de voormalige Warschaupact-landen.

• Dreamvoid
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:27:
Gaat om politieke redenen waarschijnlijk naar één van de voormalige Warschaupact-landen.
Is daar een concrete aanwijzing voor? Ik kan daar niks over vinden in de nieuwsarchieven.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Airbus en de UK kunnen natuurlijk ook een akkoord bereiken dat voor beide partijen werkt.

March of the Eagles

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
XWB schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:11:
Airbus en de UK kunnen natuurlijk ook een akkoord bereiken dat voor beide partijen werkt.
Airbus kan niet zelf met de UK onderhandelen. Dat zal de EU moeten doen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
LordSinclair schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:14:
[...]

Airbus kan niet zelf met de UK onderhandelen. Dat zal de EU moeten doen.
Sure, er zit nog een laagje politiek tussen, maar dat gaat hand in hand. Als Airbus wat geregeld wil hebben krijgt Merkel een telefoontje, gevolgd door een boodschappenlijstje. En de Airbus officials zitten vervolgens aan dezelfde tafel, terwijl Merkel het woord voert.

De relatie die Airbus met de politiek heeft is vergelijkbaar met de relatie die Boeing en de FAA hebben.

March of the Eagles

• Freee!!

Freee!!

Dreamvoid schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:01:
[...]
Is daar een concrete aanwijzing voor? Ik kan daar niks over vinden in de nieuwsarchieven.
Daar is (voorlopig) geen andere concrete aanwijzing voor dan een ingeving/voorspelling van mij (die geregeld de neiging hebben uit te komen) en enige achtergrondkennis van Europese politiek in combinatie met Airbus.

Neem het voorlopig met een dikke korrel zout, maar kijk niet te verbaasd op als het zo blijkt te zijn.

• Waaj
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:42:
[...]

Daar is (voorlopig) geen andere concrete aanwijzing voor dan een ingeving/voorspelling van mij (die geregeld de neiging hebben uit te komen) en enige achtergrondkennis van Europese politiek in combinatie met Airbus.

Neem het voorlopig met een dikke korrel zout, maar kijk niet te verbaasd op als het zo blijkt te zijn.
Aangezien Airbus een Europees politiek product is kan ik mij zoiets wel voorstellen. Ik vraag mij alleen af welk Oost-Europees bedrijf / land volgens jou dan die productie zou kunnen oppakken?

Daarnaast is de productiefaciliteit hiervoor natuurlijk niet iets dat je in het weekend van 30 en 31 maart even opzet. Als er dus een harde brexit komt dan moet Airbus hopen dat zij (relatief) weinig last krijgen van ontbrekende regelgeving en onderbezetting bij de douane-instanties.

• Dreamvoid
  • Niet online
Er zit wel een deel politiek in maar uiteindelijk is Airbus anno 2019 voornamelijk een commercieel bedrijf geworden dat moet concurreren - ik weet niet exact hoeveel het vervoeren van een vleugel kost tov de totale marges op een toestel, maar als het zinniger is om dat in Toulouse te doen dan is dat op een gegeven moment niet echt een optie. Als je een vleugel voor 2m minder kan bouwen bij Airbus Duitsland en het overvliegen naar Frankijk voor de laatste assemblage 1m kost, dan blijft het natuurlijk zinnig. Moeilijk om over discussieren als je de werkelijke kosten niet weet.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dreamvoid schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:51:
[...]

Airbus heeft vorige maand nog aangekondigd dat er een 6de Beluga XL geproduceerd zal worden (in plaats van 5 oorspronkelijk), dus kennelijk is de capaciteit toch nodig. De Beluga wordt natuurlijk voor meer dan alleen A350 vleugels gebruikt, denk onder andere aan het transporteren van diverse romp-onderdelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kghy8pk4YQSm0Ky9kO2yB9LA/full.jpg
Dreamvoid schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:23:
Er zit wel een deel politiek in maar uiteindelijk is Airbus anno 2019 voornamelijk een commercieel bedrijf geworden dat moet concurreren - ik weet niet exact hoeveel het vervoeren van een vleugel kost tov de totale marges op een toestel, maar als het zinniger is om dat in Toulouse te doen dan is dat op een gegeven moment niet echt een optie. Als je een vleugel voor 2m minder kan bouwen bij Airbus Duitsland en het overvliegen naar Frankijk voor de laatste assemblage 1m kost, dan blijft het natuurlijk zinnig. Moeilijk om over discussieren als je de werkelijke kosten niet weet.
Helaas, het verplaatsen van vleugelproductie naar Toulouse is helemaal niet zo eenvoudig als het misschien klinkt.

Allereerst is daar nog steeds een Beluga voor nodig, want de high lift devices zoals slats en flaps worden in Bremen (Duitsland) gemonteerd. De A330 en A350 vleugels worden als lege shells van de UK naar Bremen getransporteerd, waar ze vervolgens volledig uitgerust worden en dan naar Toulouse getransporteerd worden.

Verder is altijd nog een banenkwestie binnen Airbus: als Frankrijk extra banen krijgt door vleugelproductie, dan moet Duitsland links of rechtsom ook extra banen krijgen. Toen de A380 geïntroduceerd werd kreeg Toulouse de final assembly in handen, en Hamburg de cabin outfit. De A350 zou oorspronkelijk hetzelfde patroon volgen (final assembly in Toulouse, cabin outfit in Hamburg) maar dat werd uiteindelijk afgeslagen. Daar had Duitsland destijds moeilijk over gedaan, en ter compensatie kreeg Hamburg extra A320 productie toegewezen.

Een recenter voorbeeld is de A320 productie dat Airbus later dit jaar naar 60 toestellen per maand wil verhogen. Om de hogere output te bereiken kreeg Toulouse een cabin outfit facility voor de A320; voorheen vlogen de lege toestellen naar Hamburg voor cabin outfit. Maar ook daar waren de Duitsers niet blij om en
wederom werd er gecompenseerd door Hamburg extra productiecapaciteit te geven.

Tom Enders heeft gedurende zijn loopbaan Airbus getransformeerd van een overheidsbedrijf naar een commercieel bedrijf. Dat klopt. Maar in de praktijk hangt er nog steeds een flinke lading politiek aan vast, zeker als het op banen aankomt.

March of the Eagles

• upclocker
Ik zie kansen voor Fokker Hoogeveen. Kunnen ze het mooi via Eelde naar Bremen vliegen. Heeft Eelde ook weer wat meer bestaansrecht.

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:59
upclocker schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:55:
Ik zie kansen voor Fokker Hoogeveen. Kunnen ze het mooi via Eelde naar Bremen vliegen. Heeft Eelde ook weer wat meer bestaansrecht.
Of op vliegveld Twente, dan heeft Twente ook veel meer bestaansrecht.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

upclocker schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:55:
Fokker Hoogeveen is/was toch vooral special products? Qua product zou het meer passen bij Fokker Aerostructures (Papendrecht), die maakten bv ook de tail van de gulfstream V. Ze hebben alleen niet echt een handig vliegveld in de buurt, wel weer een grote rivier natuurlijk ==> op de boot naar Bremen :P

(mijn ervaring tijdens stage is wel al van 20 jaar geleden dus het kan zijn dat het nu compleet anders ligt ;) )

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De piloten van Ryanair op Eindhoven doen even een 180 graden draaikont-bocht. Eerst wilden ze niet dat ze ontslagen zouden worden, en nu willen ze wel ontslagen worden. Make up your mind, guys!
Veel van de resterende Nederlandse piloten die nog in dienst zijn bij Ryanair wil weg. Ze vragen de rechter in Eindhoven volgende week om hun contract te ontbinden en Ryanair te veroordelen tot een schadevergoeding. Een woordvoerder van pilotenvakbond VNV heeft dat vrijdag aangekondigd.

De vakbond geeft toe dat dit een opmerkelijke stap is. Uitkeringsinstantie UWV bepaalde eerder deze week namelijk nog dat Ryanair geen toestemming krijgt om het personeel van de basis in Eindhoven te ontslaan vanwege economische omstandigheden.

Volgens de woordvoerder zijn de vliegers tot de conclusie gekomen dat ze nooit meer voor Ryanair willen werken. "Vanwege de onterechte sluiting van de basis in Eindhoven en de vele pesterijen vinden ze het mooi geweest'', zegt hij.

Wegens grove nalatigheid van de Ierse prijsvechter menen ze dat ze recht hebben op schadevergoeding. VNV heeft de rechtszaak tegen Ryanair aangespannen voor negen piloten. Over de hoogte van de geëiste vergoedingen kon de pilotenvakbond vrijdag nog niks zeggen.

Ryanair sloot vorig jaar plotseling de basis in Eindhoven. De luchtvaartmaatschappij noemde de hoge kosten en beperkte groeimogelijkheden als reden. De piloten denken dat het gaat om een vergelding vanwege hun stakingen. Sinds de sluiting van de basis in Eindhoven zitten ze betaald thuis. De rechter in Eindhoven behandelt dinsdag hun zaak.
Bron: https://www.omroepbrabant...-sluiting-basis-Eindhoven

Virussen? Scan ze hier!

• Fly-guy
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:18:
De piloten van Ryanair op Eindhoven doen even een 180 graden draaikont-bocht. Eerst wilden ze niet dat ze ontslagen zouden worden, en nu willen ze wel ontslagen worden. Make up your mind, guys!

[...]

Bron: https://www.omroepbrabant...-sluiting-basis-Eindhoven
Ik snap de verwarring, maar volgens mij is het wel logisch.
In het begin wilde ryanair ze verplekken naar Verweggistan en bij niet opvolgen van deze orders, ze ontslaan. Logischerwijs hebben ze daartegen geprotesteerd en via de rechter gelijk gekregen.
Sindsdien hebben ze niet meer gevlogen, is hun situatie niet echt gezond te noemen en daar willen ze een einde aan. Vliegen voor ryaniar gaat natuurlijk nooit meer gebeuren, dus dan maar ontslag en ergens anders aan de slag. Echter niet zonder compensatie, aldus de betrokkenen.

In de tussentijd heeft ryanair geprobeerd om het ontslag buiten de rechter om alsnog voor elkaar te krijgen, via het UWV. Deze instantie heeft zelf, zonder directe input van de betrokkenen een besluit genomen in nadeel van ryanair.

Maar wat zou jij gedaan hebben? Tot het einde der tijden betaald thuis zitten? Onderhevig aan de pesterijen van ryanair? Of een ontslagvergoeding proberen los te peuteren en je geluk ergens anders zoeken?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Final assembly van de eerste Air France A350 is inmiddels in volle gang:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eWKUka2do5Eg5BRsDF4wlMho/full.jpg

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
franssie schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:09:
[...]

@XWB gaaf ding, zie het nog niet in de praktijk toegepast worden of met moet in die 15 minuten een flinke afstand kunnen overbruggen, maar weer een apparaat uit de oude sci-fi films dat nu gewoon gaat vliegen - daar word ik blij van!
Die CityAirbus overigens niet de enige luchttaxi in de maak. Bell Helicopter had in januari een gelijkaardig voertuig onthuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d50d0FnxKX2Po2WVUEUjJf5L/full.jpg

En dan zijn er bijvoorbeeld ook nog nieuws: Volocopter heeft in Dubai eerste testvlucht met autonome luchttaxi ui... en nieuws: Boeings autonoom vliegende, elektrische 'luchttaxi' voltooit testvlucht.

March of the Eagles

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
BA plane lands in Edinburgh instead of Dusseldorf by mistake:
https://www.bbc.com/news/business-47691478

• Freee!!

Freee!!

gop1 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:52:
Heel interessant, maar ik had die post eigenlijk in WTF (?!) Deel je ervaringen bij WTF situaties - Deel 10 verwacht ;)

• Cheesy
  • Niet online
Flight plan van een dag eerder gepakt ofzo, kan dat? Deze kist vliegt vrijwel elke dag tussen LCY en DUS

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-amgl#1fec6e06

• wildhagen
  • Niet online
Haha. Altijd grappig.

En dan is die nog relatief in de buurt en snel te fixen.

Dit soort grappen komen wel vaker voor. Zoals nog niet zolang geleden die Nederlande passagier die dacht naar Sydney in Australie te vliegen, maar uitkwam in Sydney in Canada.

Toch vervelend, sta je daar in je surfkleding bij een graadje of -20 in een snow-blizzard ofzo :P

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 25-03-2019 14:37 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:36:
[...]
Haha. Altijd grappig.

En dan is die nog relatief in de buurt en snel te fixen.

Dit soort grappen komen wel vaker voor. Zoals nog niet zolang geleden die Nederlande passagier die dacht naar Sydney in Australie te vliegen, maar uitkwam in Sydney in Canada.

Toch vervelend, sta je daar in je surfkleding bij een graadje of -20 in een snow-blizzard ofzo :P
Dat zijn losse passagiers met een andere gewenste bestemming dan het vliegtuig, dit was een complete vliegtuiglading, toch ergens een subtiel detail verschil ;)

• wildhagen
  • Niet online
Freee!! schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:38:
[...]

Dat zijn losse passagiers met een andere gewenste bestemming dan het vliegtuig, dit was een complete vliegtuiglading, toch ergens een subtiel detail verschil ;)
True, maar ik blijf het grappig vinden. Zeker als je dit soort dingen leest:
The 18-year-old says he knew something was amiss when he had a layover in Toronto, and his connecting flight was in a small Air Canada plane.

"The plane was really small and so I figured, would that make it to Australia?" he told the CBC.
Als ik dat zo lees was het ook niet het helderste licht thuis :P

Virussen? Scan ze hier!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Toch wel vreemd. Eigenlijk elke vlucht begint wel met: "We heten u van harte welkom op uw vlucht naar X". Dan zou het toch wel opgevallen moeten zijn. Of bij BA (vlieg ik niet ivm beenruimte) doet dat soort praatjes niet :p

• Freee!!

Freee!!

PWM schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:46:
Toch wel vreemd. Eigenlijk elke vlucht begint wel met: "We heten u van harte welkom op uw vlucht naar X". Dan zou het toch wel opgevallen moeten zijn. Of bij BA (vlieg ik niet ivm beenruimte) doet dat soort praatjes niet :p
Je dacht toch niet, dat iemand nog naar dat soort praatjes luisterde :?

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Cheesy schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:10:
[...]

Flight plan van een dag eerder gepakt ofzo, kan dat? Deze kist vliegt vrijwel elke dag tussen LCY en DUS

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-amgl#1fec6e06
Ik heb die vlucht ook wel gevlogen.. zit vol met regulars want je kan dan mooi een ochtend meeting meepikken en zelfde dag terugvliegen..
Ben blij dat ik wel in duitsland uit kwam.. want als je via Edinburg vliegt ben je pas rond 13:00 in Dusseldorf ipv 09:40 vermoed ik..
PWM schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:46:
De pilot wist niet beter dan dat de vlucht naar Edinburgh ging, maar de groundcrew ging neem in aan uit dat het wel naar Dusseldorf ging.. de vraag is of de cabin crew het ook wist..
Hoewel de piloot zegt natuurlijk ook vaak wat het weer op eindlocatie is..

[ Voor 34% gewijzigd door ToolkiT op 25-03-2019 16:15 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Piet91 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:52:
En er verdwijnt weer een maatschappij:

Germania vraagt faillissement aan

[Afbeelding]

Laatste vlucht was van Fuerteventura naar Neurenberg die even voor 1 uur vannacht aankwam.
[Afbeelding]
Nu definitief: Doek valt definitief voor Germania
Het doek valt definitief voor Germania Fluggesellschaft, samen met dochterondernemingen Germania Technik Brandenburg GmbH en Germania Flugdienste GmbH, zo meldt liquidateur Rüdiger Wienberg.

Doorstart
Het plan om met Germania een doorstart te maken is op niets uitgedraaid. De partijen die in eerste instantie geïnteresseerd waren om met een verkleinde vloot met Germania verder te gaan, hebben afgehaakt. Hiermee kon er geen nieuw kapitaal aangetrokken worden, waardoor de airline nu definitief opgedoekt wordt.
Overigens lijkt het nog maar een kwestie van uren/dagen voordat wéér een maatschappij gaat vallen; WOW air lijkt op op het punt van vallen te staan.

En wél leuk: ALITALIA MET AIRBUS A330 NAAR ROTTERDAM
OVERSCHIE - Een bijzonder beeld op Rotterdam The Hague Airport vandaag: er arriveerde een Airbus A330-200 van Alitalia uit Rome. Het komt niet vaak voor dat er widebodytoestellen richting de kleine Rotterdamse luchthaven worden ingezet.

Het toestel was ingehuurd om enkele honderden bezoekers naar een congres van tabaksfabrikant Philip Morris te brengen. De Airbus, met de registratie I-EJGB, landde om 13:50 en keerde ruim een uur later zonder passagiers terug naar haar thuisbasis.

Alitalia komt woensdag weer met een A330 naar Rotterdam om de congresgangers op te halen.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D2g4m6VU0AAXWMg.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 25-03-2019 19:38 ]

• SnowDude
  • Laatst online: 10-11 11:59
Vraagje voor de piloten hier.

Het schijnt dat de vlucht plannen gewisseld zijn, betekend dat ook dat de loadsheets verwisseld kunnen zijn of zijn dat echt verschillende documenten?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Freee!!

Freee!!

SnowDude schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:14:
[...]

Het schijnt dat de vlucht plannen gewisseld zijn, betekend dat ook dat de loadsheets verwisseld kunnen zijn of zijn dat echt verschillende documenten?
En welke kist naar Edinburgh is er in Düsselfdorf geland :?

Hoppakee

CHINA PLAATST ORDER VOOR DRIEHONDERD VLIEGTUIGEN BIJ AIRBUS
PARIJS - De Chinese overheid schaft driehonderd nieuwe vliegtuigen aan bij Airbus. De deal omvat 290 A320’s en tien A350’s. De toestellen worden in een later stadium toegewezen aan de diverse luchtvaartmaatschappijen in het land.

De bestelling werd maandag in Parijs getekend in aanwezigheid van de Chinese president Xi Jinping en de Franse president Emmanuel Macron.

Met de vliegtuigen wil China zowel regionale prijsvechters als netwerkmaatschappijen die op de lange afstand vliegen voorzien van nieuw materieel.

Op dit moment vliegen er circa 1.730 Airbus-toestellen rond in China. Het merendeel, 1.455 vliegtuigen, is een A319, A320 of A321. Daarnaast zijn de A330, A350 en A380 in dienst bij diverse Chinese luchtvaartmaatschappijen.

Airbus verwacht dat China de komende twintig jaar behoefte heeft aan 7.400 passagiers- en vrachtvliegtuigen. De vliegtuigbouwer strijdt op de Chinese markt voornamelijk met rivaal Boeing, maar ook de lokale luchtvaartindustrie hoopt een graantje mee te pikken van de groeiende vraag naar luchtvervoer.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tja, China moet de A320 assembly line in Tianjin draaiend houden :p

March of the Eagles

• wildhagen
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 00:09:
Tja, China moet de A320 assembly line in Tianjin draaiend houden :p
Daar hadden ze deze order volgens mij niet voor nodig, daar ze nog een backlog van honderden (zo niet meer) toestellen hebben :P

Wel leuke order uiteraard....

Virussen? Scan ze hier!

• Fly-guy
  • Niet online
SnowDude schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:14:
[...]

Hoogst waarschijnlijk zijn juist de passagiers verwisseld. De crew en het vliegtuig zouden al naar EDI gaan, dus de vluchtplannen (zeg maar de route en vliegtuig gegevens die naar de luchtverkeersleiding gaat) waren voor een vlucht naar EDI.
Het loadsheet is totaal iets anders, dat is een samenvatting van het gewicht, inhoud en balans van het vliegtuig. Dat zou kloppend kunnen zijn of niet, afhankelijk van wat de fout precies ontstaan is.
Een beetje bemanning controleert in ieder geval of de registratie op het loadsheet overeenkomt met waar je in zit. De overige getallen worden of kunnen niet altijd gecontroleerd worden, zoals passagiersaantallen, al verschilt dat per maatschappij en vliegtuigtype.
Vliegtuigspotters opgelet: Boeing 747 landt woensdagochtend op Eelde
Vliegtuigspotters kunnen zich weer in hun handen wrijven over de komst van een Boeing 747. Die landt naar verwachting woensdagochtend rond 7.00 uur op Groningen Airport Eelde.

Frisian Flag
Het vliegtuig dat woensdag landt, komt in verband met de grote internationale oefening Frisian Flag. Die wordt gehouden op vliegbasis Leeuwarden van 1 tot en met 12 april. In Leeuwarden kan het vliegtuig echter niet landen, omdat daar de faciliteiten voor het toestel ontbreken.

Waar moet je zijn?
Eelde verwacht woensdag grote aantallen vliegtuigspotters. Op welke landingsbaan zij hun camera moeten richten, is nog even afwachten.

'Dat hangt af van de windrichting', zegt Groningen Airport Eelde-woordvoerder Bowy Odink. 'Vliegtuigen landen altijd het liefst tegen de wind in. Een uurtje van tevoren weten we dat meestal wel.'

In de loop van de ochtend zal de Boeing 747 weer opstijgen. 'Waarschijnlijk rond een uurtje of tien', zegt Odink.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De tweede A380 voor ANA is in Hamburg uit de verfhal gerold.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7918/33593828698_8f8fc3439f_z.jpg Kai - ANA's 2nd A380 Honu by Rami Khanna-Prade, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7896/40504298893_e9a98f1c78_z.jpg Kai - ANA's 2nd A380 Honu by Rami Khanna-Prade, on Flickr

March of the Eagles

• wildhagen
  • Niet online
Beetje een fuck-up voor Transavia:
Een Boeing 737 van Transavia die zondag van Dubai naar Schiphol had moeten vliegen, staat na twee dagen nog steeds aan de grond. Een groot deel van de bijna 190 passagiers zit vast op de luchthaven in de Verenigde Arabische Emiraten.

Dat heeft een woordvoerder van Transavia dinsdag gemeld aan NU.nl.

Vlak voor vertrek werd zondag een technisch mankement aan het hydraulische systeem geconstateerd van vlucht HV6902. De passagiers zaten toen al in het toestel.

Het bleek aanzienlijk lastiger dan verwacht om de juiste papieren in orde te krijgen om technici van Transavia het toestel op de luchthaven te laten repareren. Daardoor moesten de reizigers het vliegtuig weer uit.

Omdat er op korte termijn geen ander toestel beschikbaar was, zat er voor de 180 passagiers niets anders op dan te wachten op een oplossing. Zij kregen vouchers om te slapen in een hotel op het luchthaventerrein.

Maar de oplossing heeft zich na twee dagen nog steeds niet voorgedaan, erkent de zegsvrouw van Transavia. "Dit is een zeer uitzonderlijke situatie die wij erg betreuren", meldt ze.

Een klein deel van de passagiers kon maandag worden omgeboekt naar een andere vlucht van Transavia. De overige gestrande reizigers hebben nu toestemming gehad om een ticket te boeken bij een andere maatschappij. Het bedrag krijgen zij later van Transavia terug.

Op sociale media klagen veel reizigers ook over het gebrek aan informatieverstrekking door Transavia. "Normaal gesproken houden wij reizigers altijd op de hoogte middels sms'jes en mailtjes", aldus de zegsvrouw. "Maar door een bug in het systeem was ook dat tot dinsdagmiddag niet mogelijk."

Transavia kan niet zeggen wanneer alle passagiers terug in Nederland zullen zijn. "Ons streven is op zeer korte termijn alle gedupeerden te helpen zoals zij dat van ons gewend zijn", aldus de woordvoerder.
Bron: https://www.nu.nl/reizen/...-nog-niet-vertrokken.html

Virussen? Scan ze hier!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:20
Dat klinkt allemaal niet lekker. Je zou toch verwachten dat er genoeg vluchten naar Schiphol gaan waarop je de passagiers zou kunnen zetten. Maar goed, misschien schuift zo’n vertraging ongemerkt steeds verder op.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-11 09:43

Daniel

Kapitein NCC-1701
Met dagelijks twee A380’s en een 777-300ER van Emirates én twee KLM-vluchten (777-200 + A330-200) naar Amsterdam én twee Air France vluchten naar Parijs, en nog een KLM vlucht naar Amsterdam vanuit Abu Dhabi op anderhalf uur rijden zou dit toch sneller geregeld moeten kunnen zijn.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-11 18:52
Waarom kunnen ze niet allemaal zo mooi zijn

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Daniel schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 18:04:
Met dagelijks twee A380’s en een 777-300ER van Emirates én twee KLM-vluchten (777-200 + A330-200) naar Amsterdam én twee Air France vluchten naar Parijs, en nog een KLM vlucht naar Amsterdam vanuit Abu Dhabi op anderhalf uur rijden zou dit toch sneller geregeld moeten kunnen zijn.
Ongetwijfeld €€€.
De overige gestrande reizigers hebben nu toestemming gehad om een ticket te boeken bij een andere maatschappij.
Een beetje maatschappij zet zich 100% in om zelf te regelen dat mensen omgeboekt worden. Beetje erge kneuzenmanier van doen zo.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• wildhagen
  • Niet online
Tsja, van een LCC (wat Transavia toch is) kan je ook niet full-service verwachten, blijkt maar weer. Pay peanuts, get monkeys.

Virussen? Scan ze hier!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Bastien schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 20:14:
[...]
Ongetwijfeld €€€.

[...]
Een beetje maatschappij zet zich 100% in om zelf te regelen dat mensen omgeboekt worden. Beetje erge kneuzenmanier van doen zo.
Zou het? Ze hebben nu alle passagiers in hotels moeten onderbrengen, lijkt me nou ook niet bepaald goedkoop.
Piet91 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 00:30:
Garuda viert dit jaar haar 70-jarig bestaan. En ook zij doen mee aan de retro-liveries.
Een 737-800 (PK-GFM) in 1961-1969 kleuren, nog een 737-800 (PK-GFN) in 1969-1985 kleuren (beiden al bij hun levering in 2011) en een A330-300 (PK-GHD) in 1969-1985 kleuren.

En nu komt daar ook een 777-300ER bij (PK-GIK); ook in 1969-1985 kleuren:

In tegenstelling tot de eerste 3 kunnen we deze wél in Amsterdam verwachten. :P
Het heeft even geduurd; maar deze retro 777 is momenteel inderdaad op weg naar Amsterdam: https://www.flightradar24.com/GIA088/1ff2f20c

Voor de spotters; dus nog wel even 13 uur wachten...

Afbeeldingslocatie: https://cdn.jetphotos.com/full/6/19829_1550922882.jpg

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:32

4POX

Everybody is wired

gop1 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:41:
[...]

Zou het? Ze hebben nu alle passagiers in hotels moeten onderbrengen, lijkt me nou ook niet bepaald goedkoop.
Ja. Hoe leg ik dat uit. Grote bedrijven werken altijd een beetje raar. Je hebt afdelingen. Dus als jij de kosten uit een ander potje kunt laten betalen dan blijft je eigen potje intact.

In 2004 deed ik een vakantie job voor een opleidingscentrum in Leeuwarden. Zowel zij als een opleidingcentrum uit Rotterdam hadden een offerte gemaakt voor een grote bank in Leeuwarden. De offerte in Rotterdam was goedkoper. Dus al het personeel ging naar Rotterdam voor de training. Maar in totaliteit was het duurder omdat de reiskosten en hotelkosten uit een ander budget kwamen.

Zou hetzelfde bij Transavia spelen?

Ik zou het als passengier absoluut niet fijn vinden om een last-minute tickets te kopen voor een heel gezin en dan maar hopen dat Transavia het op tijd terug betaald.

AKA Rinkel weblog

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
IJslandse Wow Air in financiële problemen: https://www.ad.nl/economi...agiers-gestrand~a5257cd9/

Dit was natuurlijk al een tijdje zo, maar ze houden nu per direct de vliegtuigen aan de grond: https://wowair.com/travel-alert/

[ Voor 27% gewijzigd door renegrunn op 28-03-2019 10:41 ]

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-11 09:43

Daniel

Kapitein NCC-1701
renegrunn schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:39:
IJslandse Wow Air in financiële problemen: https://www.ad.nl/economi...agiers-gestrand~a5257cd9/

Dit was natuurlijk al een tijdje zo, maar ze houden nu per direct de vliegtuigen aan de grond: https://wowair.com/travel-alert/
Hoort dit niet in Reizen met het Vliegtuig - Deel 1 ?

Inmiddels wel de zoveelste prijsvechter die omvalt. Blijkbaar voor bodemprijzen long haul vliegen toch een andere tak van sport dan wat Ryanair en Easyjet doen.

Overigens, wie heeft er nog een 737 Max nodig? KLM heeft bij de delivery flight van de 737-800 PH-BCH van Seattle naar Amsterdam besloten de geplande tankstop in Glasgow over te slaan en de 9,5 uur durende vlucht non-stop uit te voeren. OK, zonder passagiers, maar dan nog :P

https://www.luchtvaartnie...van-seattle-naar-schiphol

[ Voor 22% gewijzigd door Daniel op 28-03-2019 15:56 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Daniel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:34:
Overigens, wie heeft er nog een 737 Max nodig? KLM heeft bij de delivery flight van de 737-800 PH-BCH van Seattle naar Amsterdam besloten de geplande tankstop in Glasgow over te slaan en de 9,5 uur durende vlucht non-stop uit te voeren. OK, zonder passagiers, maar dan nog :P

https://www.luchtvaartnie...van-seattle-naar-schiphol
Met het nieuwe interieur. Stoelen gemaakt van bakstenen (maar wel lichtgewicht :+ ). Ben erg benieuwd hoe het zit, maar erg comfortabel ziet het er niet uit...

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Daniel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:34:
[...]
Zonder passagiers en met gunstige wind. Andersom komt/kwam ook wel eens voor in passagiers dienst, 757-200's die in de winter vanwege ongunstige wind vanuit Europa naar de VS een refuel stop maakte in het oosten van Canada (Bangor/ Goose Bay/ Gander/St. John's) . Weet niet of dat nog steeds gebeurd maar dat was een aantal jaar geleden geen uitzondering.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Piet91 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:19:
@Stinger_Ventura en @4POX De 787-9 en A350-900 lijken dan wel redelijk gelijkwaardig; maar alsnog zijn er talloze verschillen en overwegingen om voor de een of de andere te kiezen, dan wel beide.
(range, payload, fuel burn, motorvermogen en vleugel, prestaties bij verschillende hoogtes en temperaturen, cabine inrichting en grootte, crew (met training met bijv. cockpit crew op de 787 en 777 vliegen), huidige vlootgrootte en overgang naar nieuwe vloottypes, kennis en ervaring met merken en types vliegtuigen/motoren/onderdelen etc. etc. etc.

Je ziet dus ook dat maatschappijen beide types door (gaan) elkaar gebruiken.
Denk aan Air France en KLM, Air China, British Airways, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, Japan Airlines, Qatar Airways, Thai Airways, Turkish Airlines, United Airlines en Vietnam Airlines.

En daar zitten een heel aantal maatschappijen tussen die vanaf een hub/airport opereren; daar waar de Lufthansa Group opereert met meerdere airlines vanaf meerdere hubs; met ieder hun eigen markt, luchthaven en routes. Het is dus ook nog onbekend hoe de Lufthansa Group deze 787's en A350's precies over hun maatschappijen en hubs gaat verdelen.

En vergeet niet dat de LH Group nog iets heeft; Lufthansa Technik. Een gerenommeerd onderhoudsbedrijf dat wereldwijd honderden klanten heeft en praktisch elk (type) vliegtuig kan onderhouden.
Wat dat laatste betreft is harmonisatie dus al wat minder urgent.

Overigens hoef je niet direct een enorme vloot nodig te hebben om een bepaalde type vliegtuig rendabel te kunnen krijgen; maatschappijen (bijv. KLM) heeft in het verleden al aangegeven dat vanaf ruwweg een dozijn toestellen een type al uit kan.
Ter aanvulling van dit mooie stukje tekst, sommige bestellingen hebben ook een politiek motief. Wanneer de president van China op staatsbezoek komt is het vaak raak, zoals we laatst opnieuw gezien hebben. Maar ook de Vietnam Airlines A350/787 bestellingen waren politiek gedreven bijvoorbeeld. En de laatste Turkish Airlines bestelling met Macron en Erdogan prominent in beeld is op z'n minst discutabel.

March of the Eagles

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:14:
[...]

Ter aanvulling van dit mooie stukje tekst, sommige bestellingen hebben ook een politiek motief. Wanneer de president van China op staatsbezoek komt is het vaak raak, zoals we laatst opnieuw gezien hebben.
Ik denk dat het eerder omgekeerd is. Het tekenen van de contracten laten ze samenvallen met zo’n bezoek zodat de Chinese president even de kranten haalt met een internationaal succes. Zonder dat bezoek was het contract misschien een paar maanden eerder of later gesloten.

Bij de grote airshows zie je dat ook: Er worden bestellingen voor honderden vliegtuigen aangekondigd alsof daar geen maanden onderhandelen aan vooraf is gegaan. In werkelijkheid is het gewoon een kans voor de directeuren om even handen te schudden, foto’s te nemen, en dan formeel een krabbel te zetten onder contracten die al maanden klaar liggen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:37:
[...]

Ik denk dat het eerder omgekeerd is. Het tekenen van de contracten laten ze samenvallen met zo’n bezoek zodat de Chinese president even de kranten haalt met een internationaal succes. Zonder dat bezoek was het contract misschien een paar maanden eerder of later gesloten.
In China bestellen de luchtvaartmaatschappijen geen vliegtuigen. Dat doet de overheid. Pas later, wanneer de productie daadwerkelijk van start gaat, worden de vliegtuigen toegewezen aan de verschillende airlines. Ook de groei en routes die gevlogen mogen worden, wordt gereguleerd.

March of the Eagles

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:58:
[...]

In China bestellen de luchtvaartmaatschappijen geen vliegtuigen. Dat doet de overheid. Pas later, wanneer de productie daadwerkelijk van start gaat, worden de vliegtuigen toegewezen aan de verschillende airlines. Ook de groei en routes die gevlogen mogen worden, wordt gereguleerd.
I know. Maar dat betekent nog niet dat ze Airbus bestellen omdat de Chinese president toevallig naar Frankrijk reist. Ze kijken gewoon hoe ze maximale publiciteit (voor die deal en voor het staatsbezoek) kunnen krijgen en dat doe je door zaken die los van elkaar ook wel zouden gebeuren af te stemmen. Was het geen order voor Airbus geweest dan hadden ze wel een andere grote deal een paar weken uitgesteld (of versnelt) zodat het samenvalt met dat bezoek.
BREAKING! Due to a change in strategy, KLM are starting to modify their Boeing 777-200 fleet to -SP version; less pax but longer range and '4 engines 4 long haul'! The first is seen here returning from its test flight this morning.
Afbeeldingslocatie: https://imgproc.airliners.net/photos/airliners/5/5/6/5469655.jpg?v=v408a9e6279f
http://www.airliners.net/...Boeing-777-206-ER/5469655

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-11 13:48

empy

Rijdt rondjes

Is er dan ook nog een kans dat er een conversie naar combi komt?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En natuurlijk geen nieuwe typerating nodig dus je kunt je 737 vloot nu vervangen door de 777-SP :D

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
Vraag me wel af wat de pitch-up hiervan zal zijn, en of de MCAS dan niet strenger afgesteld moet worden. :X

Too soon?

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 01-04-2019 12:44 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hmmbob schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:29:
Vraag me wel af wat de pitch-up hiervan zal zijn, en of de MCAS dan niet strenger afgesteld moet worden. :X
Volgas = looping
gok ik zo :D

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-11 10:50

Computer says no

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alleen is dat een high-wing.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-11 10:50
dat is waar. Ik moest er in ieder geval meeteen aan denken toen ik die foto zag. Ook leuk dat er gewoon op staat "April fools".

Computer says no

PH-GOV maakt momenteel ook een testvlucht: https://www.flightradar24.com/FOP970/20010097
Haar eerste vlucht sinds ze vanuit Ostrava naar Woensdrecht kwam.

En over 737's gesproken; de eerste 737 MAX 10 is gespot op de trein naar Seattle:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D3CbVQ3UcAAjt2a.jpg

Met 43,79 meter wordt het de langste 737 ooit en kan maximaal 230 passagiers vervoeren.
De MAX 10 krijgt een speciaal landingsgestel dat 24 centimeter hoger is, maar ingeklapt in dezelfde wheel well past:

Afbeeldingslocatie: https://theaircurrent.com/wp-content/uploads/2018/08/737-max-gear.gif

Boeing heeft 579 orders voor de 10 en de eerste commerciële vluchten zoud in juli 2020 moeten plaatsvinden.
Het einde van een tijdperk….

Martinair nam in de jaren 70 de eerste ‘widebody’, een vliegtuig met twee gangpaden, in gebruik: een DC-10.
Ondanks de economisch moeilijke beginjaren van dit decennium was er een groeiende vraag naar widebodies.
Begin jaren 80 bestelde Martinair de eerste twee Boeing 747’s. Om ruimte te bieden aan deze grotere toestellen werd besloten tot de bouw van een hangar (4) op Schiphol-Oost.
Enige jaren later gevolgd door hangar 32, waarvoor Buis Lichtreclame destijds de huidige beeldmerken heeft geleverd en gemonteerd!

Inmiddels is het 2019 en is besloten dat hangar 32 teruggegeven wordt aan de luchthaven, dit houdt dus ook in dat de drie beeldmerken van Martinair verwijderd moesten worden.
De demontage van deze immense beeldmerken ( de letterhoogte van de grootste tekst overschrijdt de 4 meter!) vereiste een secure voorbereiding waarbij niets aan het toeval overgelaten kon worden.
Hierbij rekening houdende met de veiligheid en de belangen van de diverse direct betrokken partijen alsmede de wet – en regelgeving op het bij ons zo bekende terrein van Schiphol.
Na veelvuldig overleg, afstemming en voorbereiding hebben wij de drie beeldmerken van Hangar 32 gedemonteerd en afgevoerd.
Na ruim 2 decennia is de cirkel weer rond.

Een – in alle opzichten- groot en mooi project met complimenten aan het projectteam dat dit samen heeft weten te realiseren.

Wij danken onze opdrachtgever voor het gestelde vertrouwen.
http://buislichtreclame.nl/martinair-hangar-32-schiphol/

Afbeeldingslocatie: http://buislichtreclame.nl/wp-content/uploads/2019/03/2.01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://buislichtreclame.nl/wp-content/uploads/2019/03/2.8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://buislichtreclame.nl/wp-content/uploads/2019/03/3-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://buislichtreclame.nl/wp-content/uploads/2019/03/8.jpg
Pagina: 1 ... 49 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?