Het Luchtvaart Topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 65 Laatste
Acties:
  • 418.769 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Het Luchtvaart Topic - Deel 5

Voorgaande delen

Het Luchtvaart Topic
Het Luchtvaart Topic - Deel 2
Het Luchtvaart Topic - Deel 3
Het Luchtvaart Topic - Deel 4
Introductie

Het was vele honderden jaren geleden dat mensen probeerden te vliegen, net zoals zij het de vogels zagen doen. Pas in 1675 kwam men erachter dat wij nooit kunnen vliegen, omdat de armspieren van de mens hiervoor veel te zwak zijn. Men wilde de lucht in, dus moesten er andere manieren gevonden worden.

In 1782 ontdekten twee broers (Etienne en Joseph Montgolfer) in Frankrijk, die een papierfabriek bezaten, dat één met warme lucht gevulde papieren zak in de lucht kan gaan. Dit gingen zij in het groot doen en in 1783 steeg hun eerste luchtballon op. Later kwamen zij erachter dat ze alleen ervoor konden zorgen dat de ballon omhoog of omlaag ging, maar dat het niet te besturen was. De ballon ging mee met de richting van de wind.Men moest weer eens iets anders verzinnen om in de lucht te gaan.

In 1880 maakte een Duitser (Otto Lilienthal) een zweefvlucht met zijn zweeftoestel die uit een geraamte van wilgentakken bestond. Daaromheen had hij katoen gespannen dat in was gedoopt was. Voor zijn zweefvlucht beklom hij met zijn toestel een heuvel, nam een aanloop heuvelafwaarts en zweefde dan een tijdje door de lucht. Door met zijn armen te zwaaien kon hij het zweeftoestel een beetje sturen. Bij zijn 2000ste zweefvlucht (in 1890) vond hij de dood.

Ondertussen probeerden andere mensen toch een echt vliegtuig te bouwen. Uiteindelijk lukte het de broers Wilbur en Orville Wright uit Amerika om een vliegtuig te bouwen van houten latten en twee met linnen beklede vleugels, die door een groot aantal ijzeren draden bij elkaar werden gehouden.
Op 17 december 1903 maakte Wright de eerste vlucht met dit toestel met motor, dat de naam “Flyer” had. Met deze vlucht, die 12 seconden duurde en waarbij 36 meter werd afgelegd begon de luchtvaart pas echt. De broers hadden bewezen dat een mens met een toestel met motor van een vlak terrein de lucht in kon komen en blijven.

Vanaf dit moment ging de ontwikkeling van het vliegtuig heel erg snel. Reeds in 1927 kon Charles Lindbergh de oceaan oversteken met zijn eenmotorige “Spirit of St. Louis”
In 1930 begon men met de bouw van metalen vliegtuigen. Sinds die tijd is de ontwikkeling nog sneller gegaan.

Op Aruba begon de geschiedenis van de luchtvaart 76 jaar geleden, toen op 24 juli 1925 de eerste hydro-aircraft (vliegtuig dat op het water landt) bij de Paardenbaai landde. Bijna 10 jaren later, op 23 december 1934, landde de eerste Fokker vliegtuig genaamd de “Snip” in Savaneta en was Aruba ook sindsdien via de lucht te bereiken. Op dit moment landden dagelijks tientallen vliegtuigen op onze luchthaven.

In de wereld was de Boeing 747 (ook wel Jumbo Jet genoemd) het grootste passagiersvliegtuig. Inmiddels kan de Airbus A380 tot een recordaantal mensen van 800 te vervoeren. Momenteel (15 oktober 2007) is Singapore Airlines de enige en de eerste luchtvaartmaatschappij die de Airbus A380 in dienst heeft, in een 3-klasse uitvoering voor 471 passagiers.
Het vervoer per lucht is in onze tijd het meest populaire vervoermiddel geworden als het gaat om het maken van verre afstanden.
Luchthavens in Nederland
Amsterdam Airport Schiphol
Rotterdam-The Hague Airport
Eindhoven Airport
Groningen Airport Eelde
Maastricht Aachen Airport
Vliegveld Twenthe
Breda International Airport :+
Luchtvaartmaatschappijen in Nederland
KLM
Transavia.com
Martinair
TUI
Corendon Dutch Airlines
Vliegtuigfabrikanten
Boeing
Airbus
Embraer
Bombardier
ATR Regional Aircraft
Saab
Tupolev
Nuttige links
KNMI
Eurocontrol
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)
[url=http//www.jaa.nl]Joint Aviation Authorities[/url]
Met dank aan
Reanimation - Voor de vorige topicstart tekst.
En anderen die ik nog ben vergeten :)
Noot
Met dank aan de vorige TS voor de layout van deze post :)

Aanvulling zijn welkom via een message.

[ Voor 0% gewijzigd door PWM op 03-01-2017 11:24 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:08
Het linkje voor Enschede mag aangepast ;)

T heet nu "vliegveld Twenthe": http://vliegveldtwenthe.nl

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Moet Breda International Airport ook niet in dat glorieuze lijstje? :+

Wikipedia: Breda International Airport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Fixed & fixed :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Om d'r maar niet omheen te draaien: tvp.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:43:
Polonaise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Toevallig iemand nog naar die hypermoderne *kuch* airshow *kuch* in Noord-Korea laatst geweest? >:)
Het Wonsan Air Festival in het van de rest van de wereld geïsoleerde Noord-Korea was vorige week wereldnieuws. Het was de eerste openbare vliegshow ooit in het Aziatische land. Een groot scala aan militaire en civiele toestellen toonden hun vliegkunsten, zo is te zien op videobeelden die aanwezige buitenlandse vliegtuigspotters hebben gemaakt.

De vliegtuigen die werden voorgevlogen waren grotendeels vliegtuigen uit het Sovjet-tijdperk, zoals de Su-25, Mig-29 en de Mig-21. De landing van laatstgenoemde vliegtuig (te zien vanaf 9:36) verliep niet helemaal volgens het boekje.

Ook vliegtuigen van de nationale luchtvaartmaatschappij Air Koryo deden aan de airshow mee. Te zien zijn onder meer de Tupolev Tu-134 en Tu-154 en de Ilyushin Il-18 en Il-62.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...back-naar-sovjet-tijdperk

Het vliegend oudheidkundig museum... :X

Op die MiG-29 en Su-25 na (die kunnen nog enigszins meekomen) allemaal ouwe meuk uit de jaren 50 en 60. Wel leuk om een keer te zien :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/www.upinthesky.nl/wp-content/uploads/2016/10/CS300_schiphol_bombardier_airbaltic.jpg

Bombardier CSeries landt voor het eerst op Schiphol
SCHIPHOL - Maandag is voor het eerst een Bombardier CSeries op Schiphol geland. Het ging om een CS300 van de Canadese vliegtuigbouwer die die een route-proving vlucht uitvoerde in samenwerking met airBaltic. Het toestel kwam uit Riga en vertrekt rond 14.30 weer naar de Letse hoofdstad.

AirBaltic is de eerste luchtvaartmaatschappij die met de CS300 gaat vliegen. Eind 2016 moet het type in gebruik worden genomen op Europese routes, waaronder Schiphol.

De Letse airline heeft twintig vliegtuigen in bestelling, die de verouderde Boeing 737-vloot vervangen. Daarnaast vliegt de luchtvaartmaatschappij met twaalf Q400 turboprops.

Naast de CS300 biedt Bombardier ook de kleinere CS100. Dat model werd dit jaar door SWISS als eerste klant in dienst genomen, maar de Zwitsers hebben het toestel nog niet ingezet op vluchten naar Schiphol.
EDIT:
@flightradar24
WOW Air #WW404 was hit by lightning on departure from Kefalvik
https://www.flightradar24.com/WOW404/b318eab
Photo by Halldór Guðmundsson
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ct1pmZ0XgAAmohm.jpg:large

[ Voor 12% gewijzigd door Piet91 op 03-10-2016 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pff, heb ik net mijn 4-jarige zoon wegwijs gemaakt in verschillen tussen de 737-700 en A318/319 modellen, komt er weer een bij :(

Fokker, 777/747/757/767 en de Airbus modellen kan hij nu uit elkaar houden. De Embrear is sowieso een makkie.

Nu dus gaan oefenen op de CS300 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 16:23
PWM schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:09:
Pff, heb ik net mijn 4-jarige zoon wegwijs gemaakt in verschillen tussen de 737-700 en A318/319 modellen, komt er weer een bij :(

Fokker, 777/747/757/767 en de Airbus modellen kan hij nu uit elkaar houden. De Embrear is sowieso een makkie.

Nu dus gaan oefenen op de CS300 :p
Nice! de 3 jarige hier kan net het verschil tussen KLM en HV uit elkaar halen

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

NH Airtime: Rechtstreeks uit Rusland, de Sukhoi SSJ100 op Schiphol

RTV-NH had altijd al geregeld aandacht voor luchtvaartzaken. Nu hebben ze er ook een eigen YouTube kanaal bij.

'NH Airtime'.

YouTube: NH Airtime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ziet er uit alsof je je koffers goed kwijt kan. Dat is nu wel anders in die kist :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

CyBeR schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 16:43:
Gefeliciteerd Cyber!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 14:55

icecreamfarmer

en het is

Hij bookmarked niet automatisch nieuwe versies van een topic?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 22:51
Ik vlieg werkgerlateerd over een maandje richting de VS. Iemand ervaring met deze vlucht en/of vliegtuig. Ben wel benieuwd wat ik kan verwachten. Ben ook wel benieuwd in het comfort verschil tussen Economy (heenvlucht) en Business (terugvlucht).

Heenvlucht:
Flight Information
Date 31 Oct 2016
Airline British Airways
Flight/Class BA1626 Y Economy
Origin Amsterdam, Schiphol Airport
Destination Philadelphia, Philadelphia Intl
Stops Non-stop
Operated By American Airlines AA 203

Terugvlucht:
Flight Information
Date 03 Nov 2016
Airline British Airways
Flight/Class BA1625 R Business
Origin Philadelphia, Philadelphia Intl
Destination Amsterdam, Schiphol Airport
Stops Non-stop
Seat 02F No Smoking Confirmed

[ Voor 6% gewijzigd door lithoijen op 04-10-2016 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:40:
Hij bookmarked niet automatisch nieuwe versies van een topic?
Niet afaik. Sowieso komen ze niet in je myreact. Wat op zich ook wel ok is want dan kom je vanzelf af van oude meuk waar je eigenlijk toch niet meer in reageert.
lithoijen schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:20:
Ik vlieg werkgerlateerd over een maandje richting de VS. Iemand ervaring met deze vlucht en/of vliegtuig. Ben wel benieuwd wat ik kan verwachten. Ben ook wel benieuwd in het comfort verschil tussen Economy (heenvlucht) en Business (terugvlucht).

Heenvlucht:
Flight Information
Date 31 Oct 2016
Airline British Airways
Stops Non-stop

Terugvlucht:
Flight Information
Date 03 Nov 2016
Airline British Airways
Stops Non-stop
http://flight-report.com/...t_Martin_SXM_New_York_JFK zou hetzelfde moeten zijn.

Kan ook dit zijn echter: http://flight-report.com/...blin-DUB-Philadelphia-PHL

[ Voor 62% gewijzigd door CyBeR op 04-10-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-04 10:19
lithoijen schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:20:

Heenvlucht:
Flight Information
Date 31 Oct 2016
Airline British Airways
Stops Non-stop

Terugvlucht:
Flight Information
Date 03 Nov 2016
Airline British Airways
Stops Non-stop
SeatGuru is je best buddy in dit soort situaties! Het is een oudere 757-200 die nu gevlogen wordt door American (voorheen door US Airways op deze route, als ik me niet vergis). Economy heeft overhead tv's, Business persoonlijk entertainment en angle-flat seats: https://www.seatguru.com/...ines_Boeing_757-200_E.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Bedankt, ik had wat moeite uit te vogelen welk type 757 nu precies werd ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
lithoijen schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:36:
Bedankt, ik had wat moeite uit te vogelen welk type 757 nu precies werd ingezet.
Dat is ook niet altijd makkelijk te vinden maar als 't goed is kun je 't wel afleiden uit de seatmap als je je stoel selecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Dat werkt alleen niet als je niet zelf boekt en dus ook geen seatmap gezien hebt. Maar met jullie hulp heb ik nu een aardig beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
lithoijen schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:06:
Dat werkt alleen niet als je niet zelf boekt en dus ook geen seatmap gezien hebt. Maar met jullie hulp heb ik nu een aardig beeld.
Vraag om de PNR code (ook wel boekingscode; zes cijfers of hoofdletters) en je kunt zelf kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 04-10-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met Vueling?

Ticket mee geboekt (Amsterdam-Lissabon), ondertussen al 2x de vliegtijden aangepast. Vriendin ook een ticket (retour Lissabon-Amsterdam) en zij kreeg ook ineens nieuwe vluchttijden voor haar vluchten.

Vlieg vrijwel altijd met budgetmaatschappijen (Ryanair, Transavia, enkele keer TAP) maar maak nooit mee dat vluchttijden worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_R
  • Laatst online: 23-04 10:19
niekvandermeer schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:28:
Heeft iemand hier ervaring met Vueling?

Ticket mee geboekt (Amsterdam-Lissabon), ondertussen al 2x de vliegtijden aangepast. Vriendin ook een ticket (retour Lissabon-Amsterdam) en zij kreeg ook ineens nieuwe vluchttijden voor haar vluchten.

Vlieg vrijwel altijd met budgetmaatschappijen (Ryanair, Transavia, enkele keer TAP) maar maak nooit mee dat vluchttijden worden aangepast.
Regelmatig mee gevlogen (AMS-VLC, AMS-AGP en BRU-LIS) en eigenlijk altijd positieve ervaringen. Aanpassen van vluchttijden heb ik nog niet meegemaakt, maar ik zou me geen zorgen maken om de kwaliteit van de dienstverlening verder, die is in mijn ervaring altijd prima! Nette toestellen en vriendelijke FA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-03 09:45
Grouchy schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:00:
MF doet geen stoel reserveringen voor non Elite leden & online checkin for hun int'l vluchten.
Zelfs niet als je in First/Business zit.

Als je in economy klasse zit kan je bepaalde stoelen op bepaalde routes reserveren tegen betaling:
Xiamen – Amsterdam (41E, 41J, 41K and 41L) RMB 600 per persoon.
Je mag ze bellen of het op de website doen:
Xiamen Airlines official websit; Bookings; Online Seat Selection; International Online Seat Selection; Entering "Name, Ticket number, Phone number" and other information.
Zou je mij kunnen vertellen waar precies of heb je misschien een link? Ik kan die functie alleen vinden in de Chinese versie van de site en dat schiet niet echt op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 08:14

_serial_

and there was silence

Tim_R schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:52:
[...]

Regelmatig mee gevlogen (AMS-VLC, AMS-AGP en BRU-LIS) en eigenlijk altijd positieve ervaringen. Aanpassen van vluchttijden heb ik nog niet meegemaakt, maar ik zou me geen zorgen maken om de kwaliteit van de dienstverlening verder, die is in mijn ervaring altijd prima! Nette toestellen en vriendelijke FA's.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan, ook meerdere keren mee gevlogen, dat van de vluchttijden herken ik niet, maar verder dezelfde ervaringen.

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Dat is dan wel fijn om te horen want na de plotselinge lading wijzigingen hadden we er al redelijk genoeg van. We gaan het binnenkort meemaken (midden november en begin december vliegen we met Vueling) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:21

Grouchy

meep meep

Hoiz schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:18:
[...]

Zou je mij kunnen vertellen waar precies of heb je misschien een link? Ik kan die functie alleen vinden in de Chinese versie van de site en dat schiet niet echt op..
Here you go...

http://www.xiamenair.com/en-sg/NewsCenter/News_5

En over Veuling: Was dat niet de maatschappij met de meeste vertraging afgelopen jaar?

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-03 09:45
Grouchy schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:01:
[...]

Here you go...

http://www.xiamenair.com/en-sg/NewsCenter/News_5

En over Veuling: Was dat niet de maatschappij met de meeste vertraging afgelopen jaar?
Klopt inderdaad, je kan beter bellen. Maar als ik het goed heb is er buiten dit geen manier om een stoel te reserveren dus. Maar krijg je bij de incheckbalie dan wel een stoel toegewezen uiteindelijk of is dit ook niet het geval en worden de stoelen bepaald bij het in het vliegtuig stappen en waar je gaat zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door Hoiz op 04-10-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:21

Grouchy

meep meep

Bij de incheckbalie heb ik gewoon aangegeven welke stoel ik wilde en gekregen, was geen probleem.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:11
Freak187 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 08:24:
[...]

Dat klopt. Alleen ging een rechtsgang (en consequenties) te lang duren, dus heeft TUI het (korte termijn) schema dramatisch om moeten gooien. Dit krijgt zeker nog een staartje.
(off-topic, door de forum wijziging naar deel 5 krijg ik steeds een foutmelding over dubbelposts)

Ik ben gisteravond terug gekomen met TUI, zelfde vliegtuig (787) wel andere plaatsen toegewezen gekregen, beetje vreemd maar dat terzijde. Het personeel liet weten dat alle TUI vliegtuigen voor 23:00 binnen moeten zijn op Schiphol anders zwaait er wat :)

Zul je net zien dat het vliegtuig al wat vertraging had vanuit Punta Cana en daardoor iets later binnen kwam in Las Palmas, en daar ging het met het tanken mis, er werd kerosine gemorst, de Bomberos erbij en toen liepen we wat vertraging op, men dacht het niet te gaan halen om voor 23:00 binnen te zijn maar de dreamliner deed goed z'n best. Ben nog nooit zo snel van Gran Canaria teruggevlogen naar Amsterdam. 3 uur en 31 minuten , https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-tfk/#b3540ee en waren om 22:54 binnen. Dit was met een 738 waarschijnlijk niet gelukt.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wm1ie8.jpg

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

cbr600f4i schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:38:
[...]

(off-topic, door de forum wijziging naar deel 5 krijg ik steeds een foutmelding over dubbelposts)

Ik ben gisteravond terug gekomen met TUI, zelfde vliegtuig (787) wel andere plaatsen toegewezen gekregen, beetje vreemd maar dat terzijde. Het personeel liet weten dat alle TUI vliegtuigen voor 23:00 binnen moeten zijn op Schiphol anders zwaait er wat :)

Zul je net zien dat het vliegtuig al wat vertraging had vanuit Punta Cana en daardoor iets later binnen kwam in Las Palmas, en daar ging het met het tanken mis, er werd kerosine gemorst, de Bomberos erbij en toen liepen we wat vertraging op, men dacht het niet te gaan halen om voor 23:00 binnen te zijn maar de dreamliner deed goed z'n best. Ben nog nooit zo snel van Gran Canaria teruggevlogen naar Amsterdam. 3 uur en 31 minuten , https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-tfk/#b3540ee en waren om 22:54 binnen. Dit was met een 738 waarschijnlijk niet gelukt.

[afbeelding]
Ik heb ook een keer zo een turbo vlucht gehad met de dreamliner vanuit AUH, vlogen de hele route rond vmax. Moet zeggen dat het toestel dan wel een bak meer herrie aan boord had en ook in de cockpit was het vrij rumoerig.

Afgelopen weekend heen en weer naar Berlijn gevlogen vanaf RTM, ideale luchthaven en een perfecte verbinding, 20 minuutjes fietsen vanaf huis, beetje lopen zoeken naar een fietsenstalling maar uiteindelijk mijn fiets naar de ingang neergezet :+ Het gevoel van fietsen naar de luchthaven met een koffertje achterop is maf.

Transavia was verder prima, heen een nooduitgang stoel gekregen en terug op het nippertje de vlucht gehaald dus zat ik aan het gangpad. Moet wel zeggen dat het volk heel anders is aan boord. Achter mij zat op de terugvlucht is vrouw die zeer agressief haar knieën in mijn rug duwde toen ik mijn stoel een miniem stukje naar achter zette. Ik ben 2 meter dus ik moet hem een stukje naar achter doen anders zit ik met een bochel. Anyhow de stewardessen loste het netjes op en hebben haar verplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:01
cbr600f4i schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:38:

Dan mogen ze gewoon wat meer betalen aan schiphol. In dit geval zal het dus goedkoper zijn geweest om met een hogere Cost-Index te vliegen dan later aan te komen.
Brilsmurfffje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:34:
Transavia was verder prima, heen een nooduitgang stoel gekregen en terug op het nippertje de vlucht gehaald dus zat ik aan het gangpad. Moet wel zeggen dat het volk heel anders is aan boord. Achter mij zat op de terugvlucht is vrouw die zeer agressief haar knieën in mijn rug duwde toen ik mijn stoel een miniem stukje naar achter zette. Ik ben 2 meter dus ik moet hem een stukje naar achter doen anders zit ik met een bochel. Anyhow de stewardessen loste het netjes op en hebben haar verplaatst
Had je ook even netjes aan haar gevraagd of je aub de stoel wat naar achter mocht zetten. Zeker in die krappe low kost hokken vind ik het zelf ook zwaar asociaal als iemand zomaar zijn stoel naar achter gooit (voor de een is miniem kantelen al gooien)

[ Voor 44% gewijzigd door Hogader op 05-10-2016 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Hogader schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:41:
Dan mogen ze gewoon wat meer betalen aan schiphol. In dit geval zal het dus goedkoper zijn geweest om met een hogere Cost-Index te vliegen dan later aan te komen.
Airlines krijgen geen slots van Schiphol maar van Stichting Airport Coordination Netherlands.
En tussen TUI en hen schijnt nu iets te lopen waardoor TUI nu dus flinke problemen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Hoe zit het met handbagege als je geboekt hebt bij British Airways, maar de vlucht wordt uitgevoerd door American Airlines. Kan ik nu de handbagage normen van Britisch airline (56cm x 45cm x 25cm) aanhouden, of moet ik rekening houden met die van American Airlines (56cm x 36cm x 23cm).

Het is echt hoog tijd dat ze die maten eens standaardiseren, wat een onoverzichtelijk oerwoud aan verschillende afmetingen wordt er toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hogader schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:41:

Had je ook even netjes aan haar gevraagd of je aub de stoel wat naar achter mocht zetten. Zeker in die krappe low kost hokken vind ik het zelf ook zwaar asociaal als iemand zomaar zijn stoel naar achter gooit (voor de een is miniem kantelen al gooien)
Mwah vind ik niks asociaals aan, die dingen kunnen sowieso al amper naar achter, als je dan ook nog eens je knieën in mijn rug beukt dan kan je wat mij betreft echt aan de hoogste boom hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:01
Piet91 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:44:
[...]

Airlines krijgen geen slots van Schiphol maar van Stichting Airport Coordination Netherlands.
En tussen TUI en hen schijnt nu iets te lopen waardoor TUI nu dus flinke problemen heeft.
Weer wat geleerd. Was in de veronderstelling dat de slots nog werden uitgegeven door schiphol zelf.
Brilsmurfffje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:20:
[...]

Mwah vind ik niks asociaals aan, die dingen kunnen sowieso al amper naar achter, als je dan ook nog eens je knieën in mijn rug beukt dan kan je wat mij betreft echt aan de hoogste boom hangen.
Verschil in perceptie. Ikzelf vind het namelijk wel asociaal als iemand zonder te vragen zijn stoel naar achter zet. (betekent niet dat ik exact hetzelfde zou handelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Laatst online: 09:53
Als je dan een afwijzend antwoord krijgt, doe je dan je stoel ook niet naar achteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
TheJason schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:35:
Als je dan een afwijzend antwoord krijgt, doe je dan je stoel ook niet naar achteren?
Dan kan je op dat moment toch een steward vragen om een andere plek, of aangeven dat je het toch gaat doen maar dan weet de ander in elk geval dat de stoel er aan zit te komen. Nog altijd beter dan hem onverwacht naar achteren doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Je kunt ook gewoon een beetje rustig de stoel naar achteren doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

CyBeR schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:38:
Dit, je voelt vanzelf wel of de ander klem komt te zitten door je stoel. Als ik ga vragen of hij naar achter mag dan is nee ook een antwoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Laatst online: 09:53
CyBeR schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:38:
Dat is mijn aanpak dan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:48:
[...]
Dit, je voelt vanzelf wel of de ander klem komt te zitten door je stoel. Als ik ga vragen of hij naar achter mag dan is nee ook een antwoord..
Het is in mijn ogen een sociale norm om het eerst te vragen voordat je iemand zijn persoonlijke ruimte verkleint. Ik vind het zelf een voordeel van Easyjet dat de rugleuningen vast zitten. Dat geeft iets meer beenruimte bij zelfde seat pitch en is 'eerlijk'.

Ik kan nog een stuk slechter met mijn laptop werken als de stoel voor mij naar achteren gaat. Op een vlucht zat het scherm van mijn vorige laptop zelfs klem als iemand naar achteren gaat (757 naar PHL). Als iemand dan onverwacht een stoel naar achteren drukt en doordrukt dan moet er iemand een laptop chassis + scherm betalen. Als iemand het vraagt houd ik er rekening mee 8)7

Mijn ervaring is trouwens dat het voor beenruimte veel uitmaakt als je echt rechtop (niet onderuitgezakt met bochel in rug) gaat zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ANdrode schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:14:
[...]

Het is in mijn ogen een sociale norm om het eerst te vragen voordat je iemand zijn persoonlijke ruimte verkleint.
Onzin. Je hebt een stoel gekocht met de mogelijkheid 'm achteruit te zetten. Jij weet ook dat degene voor je dat heeft. Je hebt het volste recht om van de mogelijkheden van je stoel gebruik te maken.

Het is netjes om dat niet in één ruk te doen maar een beetje beleid zodat de persoon achter je zijn spullen kan aanpassen. (Ik let er zelf overigens altijd op dat ik m'n laptopscherm niet onder een randje heb zitten waar 'ie klem kan komen te zitten.)

Als iemand mij vraagt of ze de stoel naar achter mogen zetten, is 't antwoord daarop natuurlijk 'nee' want ik heb 't ook liever niet. Had 'ie het maar niet moeten vragen. Maar ik ga 'm niet tegenhouden als 'ie het doet want hij heeft dat recht ook.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 05-10-2016 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:18:
[...]
Als iemand mij vraagt of ze de stoel naar achter mogen zetten, is 't antwoord daarop natuurlijk 'nee' want ik heb 't ook liever niet. Had 'ie het maar niet moeten vragen. Maar ik ga 'm niet tegenhouden als 'ie het doet want hij heeft dat recht ook.
Bij sommige stoelen (wederom: US Airways 757 naar PHL) gaat de stoel namelijk naar achteren in mijn beenruimte. Bij modernere stoelen kantelt hij 'hoger' en gaat het zitvlak iets naar voren. Bij die tweede heb ik er geen problemen mee als een stoel naar achteren gaat.

Ik spreek iemand er op aan als (altijd een) hij zonder te vragen begint met zijn stoel naar achteren zetten in mijn beenruimte. Vragen helpt; Iemand die nee zegt kan er ook een flesje water/knie tussen zetten, daar win je weinig mee ;)

Bij exit rows heb je het tafel-probleem gelukkig niet :). En die zijn bij economy het geld waard
Tweede irritatie over oude stoelen: De lectuurhouder waar ik tegenaan zit als ik ook maar een klein beetje onderuitzak. Stoelen zijn echt beter geworden…

[ Voor 8% gewijzigd door ANdrode op 05-10-2016 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ANdrode schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:14:

Het is in mijn ogen een sociale norm om het eerst te vragen voordat je iemand zijn persoonlijke ruimte verkleint. Ik vind het zelf een voordeel van Easyjet dat de rugleuningen vast zitten. Dat geeft iets meer beenruimte bij zelfde seat pitch en is 'eerlijk'.

Ik kan nog een stuk slechter met mijn laptop werken als de stoel voor mij naar achteren gaat. Op een vlucht zat het scherm van mijn vorige laptop zelfs klem als iemand naar achteren gaat (757 naar PHL). Als iemand dan onverwacht een stoel naar achteren drukt en doordrukt dan moet er iemand een laptop chassis + scherm betalen. Als iemand het vraagt houd ik er rekening mee 8)7
Sorry maar als ik zou moeten werken aanboord van een vliegtuig dan regel je maar een stoel voor me op de nooduitgang (al is dat gezien ik 205cm al een eis) of een business class stoel. Anders doe ik in het vliegtuig lekker waar ik zelf zin in heb.
Mijn ervaring is trouwens dat het voor beenruimte veel uitmaakt als je echt rechtop (niet onderuitgezakt met bochel in rug) gaat zitten
De rugleuning van de stoel loop een beetje bol aan de bovenkant, dus grofweg gezien drukt het mij een beetje in elkaar, de stoel een tikje naar achterzetten lost dit probleem op. Ik doe dit zodra ik ga zitten en tijdens de take-off en pre-landing check is het verschil zo miniem dat ook de stewardessen het niet opmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:39:
[...]
Sorry maar als ik zou moeten werken aanboord van een vliegtuig dan regel je maar een stoel voor me op de nooduitgang (al is dat gezien ik 205cm al een eis) of een business class stoel. Anders doe ik in het vliegtuig lekker waar ik zelf zin in heb.
Het worden sowieso geen billable uren in een vliegtuig. Als een werkgever eist dat je werkt in economy dan voldoet dat wss niet aan elke arbo regel die bestaat :X
De rugleuning van de stoel loop een beetje bol aan de bovenkant, dus grofweg gezien drukt het mij een beetje in elkaar, de stoel een tikje naar achterzetten lost dit probleem op. Ik doe dit zodra ik ga zitten en tijdens de take-off en pre-landing check is het verschil zo miniem dat ook de stewardessen het niet opmerken.
Als je praat over die één-twee centimeter naar achteren zetten dan heb ik daar veel meer veel begrip voor. Ik doe er zelf ook aan :+

Ik moest denken aan "full on lounge mode". Want voor dat laatste ga ik mijn comfort namelijk niet ongevraagd opofferen… Als je het vraagt & ik wil slapen of iets kijken: prima. Wil ik lezen? "Liever niet".

De stoelen zitten "nogal" rechtop zodat het veiliger is bij een crash of harde landing. Voor het comfort dramatisch ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Krijg zojuist ineens weer mail, vluchttijden bij Vueling nogmaals aangepast. Alle mails er even bijgezocht, op mijn 2 vluchten (retour Amsterdam - Lissabon) zijn er nu 4 wijzigingen geweest. Op de enkele vlucht Lissabon-Amsterdam voor mijn vriendin nu 1 wijziging.

Heb nu al wel besloten dat ik als het even kan nooit meer met ze vlieg.

Edit, net een mail binnen, wijziging nummer 5 op 2 vluchten.

[ Voor 8% gewijzigd door Homeland op 05-10-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 11:01
niekvandermeer schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:34:
Krijg zojuist ineens weer mail, vluchttijden bij Vueling nogmaals aangepast. Alle mails er even bijgezocht, op mijn 2 vluchten (retour Amsterdam - Lissabon) zijn er nu 4 wijzigingen geweest. Op de enkele vlucht Lissabon-Amsterdam voor mijn vriendin nu 1 wijziging.

Heb nu al wel besloten dat ik als het even kan nooit meer met ze vlieg.
Zijn de vluchttijden dan zo drastisch veranderd? Het kan ook gewoon zijn dat ze een ander vliegtuigtype inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:03
China Eastern maakt er helemaal een potje van!

Was:
code:
1
2
MU5030 10FEB17 Denpasar-Bali (DPS) Shanghai (PVG)  01:05 07:15
MU771  10FEB17 Shanghai (PVG)      Amsterdam (AMS) 12:10 17:30

Is nu:
code:
1
2
MU771  10FEB17 Shanghai (PVG)      Amsterdam (AMS) 00:40 05:55

8)7 O-)

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Xepos schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:36:
[...]

Zijn de vluchttijden dan zo drastisch veranderd? Het kan ook gewoon zijn dat ze een ander vliegtuigtype inzetten.
Verschilt, van ongeveer een uur tot meerdere uren. Nu ben ik gelukkig redelijk flexibel dus is het niet direct een probleem, voor mijn vriendin geeft het meer problemen want zij heeft met colleges te maken waar ze bij moet zijn.

Het geeft me ook erg weinig vertrouwen in ze, vooral omdat dit de eerste keer is dat ik met ze vlieg en dit tijdens tientallen vluchten met andere maatschappijen nog nooit mee heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Napsju schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:51:
China Eastern maakt er helemaal een potje van!

Was:
code:
1
2
MU771  10FEB17 Shanghai (PVG)      Amsterdam (AMS) 12:10 17:30

Is nu:
code:
1
2
MU771  10FEB17 Shanghai (PVG)      Amsterdam (AMS) 00:40 05:55

8)7 O-)
Laat ons even weten of je dat redt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 08:14

_serial_

and there was silence

niekvandermeer schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:53:
[...]

Verschilt, van ongeveer een uur tot meerdere uren. Nu ben ik gelukkig redelijk flexibel dus is het niet direct een probleem, voor mijn vriendin geeft het meer problemen want zij heeft met colleges te maken waar ze bij moet zijn.

Het geeft me ook erg weinig vertrouwen in ze, vooral omdat dit de eerste keer is dat ik met ze vlieg en dit tijdens tientallen vluchten met andere maatschappijen nog nooit mee heb gemaakt.
Die dingen kunnen echt met elke maatschappij een keer voorkomen, bij mij een keer met KLM, maar dat is dan ook precies de reden dat ik nooit vlak voor en vlak na mijn vakanties / vluchten een harde verplichting wil hebben.

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Bij KLM wijzigen mijn vluchten regelmatig, Delta ook. Maar dat is altijd < 30 minuten en alleen als er ver van te voren geboekt is.

Zag net dat je bij Delta voor een G ticket gewoon 40 Bluebiz credits krijgt per segment. Dat is echt echt heel erg fors. Soms zijn die tickets $150,-.

Ik had 2 retouren G + 1 enkeltje G voor onder de $700,- totaal. Dat zijn dus 200 credits (ergo, 200 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
_serial_ schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:11:
[...]

Die dingen kunnen echt met elke maatschappij een keer voorkomen, bij mij een keer met KLM, maar dat is dan ook precies de reden dat ik nooit vlak voor en vlak na mijn vakanties / vluchten een harde verplichting wil hebben.
Ik heb wel eens een enkele wijziging gehad, maar 5x is toch wel heel erg veel. Vooral omdat die ene wijziging was op misschien wel 40 tot 50 vluchten en het nu om 2 vluchten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
5x is misschien ietwat bovengemiddeld, maar ook niks echt bijzonders verder.

Heb al zovaak vluchtwijzigingen gehad. Als ik voor elke wijziging een euro kreeg was ik nou bij wijze van spreke miljonair.

Als dat al een reden is om een vliegmaatschappij nooit meer te gebruiken, kan je beter nooit meer vliegen, want dan ga je nog heel wat meer van dit soort zaken tegenkoemn ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:15:
Zag net dat je bij Delta voor een G ticket gewoon 40 Bluebiz credits krijgt per segment. Dat is echt echt heel erg fors. Soms zijn die tickets $150,-.

Ik had 2 retouren G + 1 enkeltje G voor onder de $700,- totaal. Dat zijn dus 200 credits (ergo, 200 euro)
Het is 40 per retour, dus 20 per enkele reis. (Als je een vlucht AAA-BBB-CCC doet en BBB is een layover en niet een stopover, dan telt dat als AAA-CCC.)

Ziehier het puntenresultaat van AMS-YYZ, YYZ-JFK-BOS, BOS-AMS (gevlogen in KL Business, DL First, DL Eco+ maar geticket in economy):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xAtV1P1.png

Edit: hoewel Delta geen T heeft staan in 't lijstje en dat bij KL 4 punten geeft op retourbasis… hmm wellicht is 't toch per segment maar maken ze dat niet duidelijk.

Wat vooral hard gaat (qua sparen, niet zozeer qua wat je ervoor neerlegt) is de 150 die je krijgt bij een J intercontinentale retour. Daar krijg je dus een Europese retour gratis bij zo ongeveer.

[ Voor 52% gewijzigd door CyBeR op 05-10-2016 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:37:
[...]

Het is 40 per retour, dus 20 per enkele reis.
Ah. 100 euro dus. Op $700,- nog niet verkeerd, aangezien het bovenop de miles komt (zo'n 4000 totaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Zeker. Bovenstaand kostte iets van €900 en levert mij 24 punten op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik had voor een collega een enkeltje G geboekt voor 100,-. Dat was een vlucht van 90 minuten. Dan heb je dus een echt business stoel (1-2 ipv 2-2) met 94cm pitch. Moet je eens voor de grap boeken bij KLM, dan ben je 700,- kwijt richting Kopenhagen op een gewone stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Dat betaal je bij KLM zelfs in Economy als je (over)morgen weg wilt. ;)

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 22:59
Gisteren van Alicante naar Dusseldorf gevlogen. Drie uur vertraging. De piloot vertelde voor het opstijgen dat we ons een beetje door het verkeer heen moesten wurmen. Nou, dat was niks teveel gezegd.

Het opstijgen ging normaal, maar waar er normaal gesproken na een minuutje of zo gas terug wordt genomen, leek het nu wel of we nog voorbij takeoff power gingen. Hij steeg razendsnel. En niet naar de gebruikelijke FL320-340, maar naar FL380.

Een paar minuten voor de daling werd omgeroepen dat iedereen in de gordels moest (ook het cabinepersoneel), en dat er dus geen gebruik meer kon worden gemaakt van de toiletten.

Toen kwam de daling, en die ging sneller dan ik ooit heb meegemaakt. Heb het bij thuiskomst nagekeken in Flightradar, daarbij bleek dat onze verticale snelheid bijna -7000 fpm was 8)7 .

Afbeeldingslocatie: https://i1143.photobucket.com/albums/n629/alexbl69/20161004_215642_zps0rqpigf5.jpg

Dit lijkt me toch vrij rap. Normaal is het toch 2500-3500?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
STA 4:20 PM - Landed 6:34 PM

Da's toch geen 3 uur vertraging?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Napsju schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:54:
STA 4:20 PM - Landed 6:34 PM

Da's toch geen 3 uur vertraging?
STD was 13:35. ATD was 16:20. Net geen 3u idd :). De vluchttijd was oorspronkelijk 2:45, maar blijkbaar mocht er wat extra kerosine verbruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Als je echt snel thuis wilt zijn kun je beter niet naar 380, maar gewoon op 260 MMO vliegen >:)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Devil schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 23:38:
Als je echt snel thuis wilt zijn kun je beter niet naar 380, maar gewoon op 260 MMO vliegen >:)
Mijn wilde theorie was dat hij op 380 vloog om zo sneller te kunnen zijn dan het lagere verkeer, maar de reden zal wel heel gewoon de windsnelheid zijn geweest :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 12:14
Kijk, dit is iets interessants: http://panasonic.jp/battery/drycell/evolta/challenge/2016/ (website in het Japans, google translate helpt een beetje)

Een door Panasonic gesponsord evenement volgende maand waarbij elektrisch vliegtuigen een recordpoging gaan doen door een stuk van tien kilometer te vliegen op een paar honderd AA-batterijen.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/9/8515/29911530885_cbc2fbcae5_c.jpgD-AINC A320-NEO Lufthansa 26-08-16 eddf by Maarten Visser, on Flickr

Vanmorgen kwam voor het eerst een Airbus A320neo naar Schiphol.

D-AINC van Lufthansa kwam om 10:32 uur aan vanuit Frankfurt en om 11:42 uur ging de kist weer retour. Vanavond wordt ze weer verwacht vanuit Frankfurt; aankomst om 18:30 uur, vertrek om 19:40 uur.
Op dit moment zijn er 31 A320neo's (familie) gebouwd; waarvan 25 aan maatschappijen geleverd.

Ook misschien interessant; de nieuwste aanwinst van Ryanair - EI-FTA Boeing 737-800 - nadert op dit moment Schiphol. Dit toestel is gloednieuw en pas eergisteren aan Ryanair geleverd en is gistermiddag in Dublin aangekomen na de rechtstreekse vlucht uit Seattle.
De vlucht tussen Dublin en Amsterdam is de tweede rotatie van het toestel; eerder vandaag ging het naar London Gatwick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:04
http://www.bnr.nl/nieuws/...-vluchten-klm-naar-parijs
Air-France hevelt stiekem vluchten over van Schiphol naar Parijs. Het kabinet protesteert, maar een verdere uitholling van KLM lijkt niet meer te stoppen.
Als dit door gaat is het echt een blamage. Dit doet het belachelijke gedrag van de Franse vakbonden alleen maar belonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
menzo schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:39:

[...]

Als dit door gaat is het echt een blamage. Dit doet het belachelijke gedrag van de Franse vakbonden alleen maar belonen.
De regering moet eens gaan beseffen dat dit niet alleen nadelig is voor de KLM, maar ook voor de rest van Nederland...
Er zijn zoveel derde partijen die er baat bij hebben als er goede Nederlandse vluchten bij komen. Wanneer worden ze nou eens wakker daar in Den Haag??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

We hebben de banken teruggekocht, tijd om onze luchtvaart ook terug te kopen. Tijdens het faillissement van Fokker heeft de regering ook al zo adequaat gehandeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
ja volkomen mee eens. Mijns inziens had Fokker ook niet failliet hoeven gaan eigenlijk. Als ze samen met de overheid een militaire tak hadden ontwikkeld voor Fokker, dan had de regering wanneer het nodig was wat geld kunnen doorsluizen naar Fokker. Precies wat Airbus en Boeing ook doen tegenwoordig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:49

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Brilsmurfffje schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 14:04:
We hebben de banken teruggekocht, tijd om onze luchtvaart ook terug te kopen.
Als we het een beetje goed doen, kunnen we AirFrance er voor een schijntje bijkrijgen (en daarna laten klappen >:) ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 14:00

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Dat zal nooit gebeuren werd er toch ooit jaren geleden gezegd. Jammer dat iedereen weer eens gelijk had die aan de zij-lijn mee keek

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 22-04 14:55

icecreamfarmer

en het is

[...]

Twee dingen:
1. Hoezo stiekem?
2. Wat schiet AF hier mee op om nog meer vluchten onrendabel te draaien?

Maar als ik KLM personeel was lijkt mij dit een goede reden om te gaan staken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Inderdaad. Blijkbaar wordt staken beloond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:49

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CyBeR schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:25:
Inderdaad. Blijkbaar wordt staken beloond.
En dan niet staken voor meer loon, maar staken totdat er bij AirFrance serieus bezuinigd wordt inclusief ontslagrondes. Misschien dat die overmachtige Franse vakbonden dan eens doorkrijgen dat ze niet echt collegiaal bezig zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

[...]

Zalig eindelijk rust in Amstelveen en ja woon in hetzelfde huis waar mijn voorouders al woonde voor er uberhaupt over werd gedacht om het schip zinkende hol te dichten om er een vliegveld te gaan bouwen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Je weet dat KLM niet als enige op AMS vliegt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

En alles buiten de randstad zijn toch boeren, daar wil je ook niet wonen 😉

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

upclocker schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 14:20:
ja volkomen mee eens. Mijns inziens had Fokker ook niet failliet hoeven gaan eigenlijk. Als ze samen met de overheid een militaire tak hadden ontwikkeld voor Fokker, dan had de regering wanneer het nodig was wat geld kunnen doorsluizen naar Fokker. Precies wat Airbus en Boeing ook doen tegenwoordig.
Fokker had een militaire tak. Ben je vergeten dat onze F-16's daar (in licentie) gebouwd zijn? En niet alleen de onze.

Kleine landen (Zweden is een voorbeeld) kunnen het ook helemaal op eigen houtje doen maar de vraag is of dat economisch wel zo interessant is. Fokker heeft het na de oorlog wel geprobeerd met de S.14 maar zonder grote exportorders was het voor Nederland niet te betalen.
De Zweedse industrie is in de praktijk ook niet zo zelfstandig. Het vliegtuig mag dan wel Zweeds zijn maar veel van de belangrijkste componenten komen gewoon uit de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Piet91 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:28:
Ook misschien interessant; de nieuwste aanwinst van Ryanair - EI-FTA Boeing 737-800 - nadert op dit moment Schiphol. Dit toestel is gloednieuw en pas eergisteren aan Ryanair geleverd en is gistermiddag in Dublin aangekomen na de rechtstreekse vlucht uit Seattle.
De vlucht tussen Dublin en Amsterdam is de tweede rotatie van het toestel; eerder vandaag ging het naar London Gatwick.
Rechtstreekse vlucht vanuit Seattle naar Dublin? Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
gop1 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 19:12:
[...]

Leeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

gop1 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 19:12:
[...]

Extra tanks installeren in de cabine

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag overigens precies 35 jaar geleden dat NLM CityHopper vlucht 431 bij Shell Moerdijk neerstortte, met 17 doden (alle inzittenden, 13 passagiers, 4 crew), plus een brandweerman die van schrik een hartaanval kreeg en overleed

Deze vlucht voerde een vlucht uit van Amsterdam naar Hamburg, met een tussenstop in Eindhoven.

Was een Fokker F-28 (PH-CHI) van NLM CityHopper. Oorzaak was een afgebroken vleugel doordat ze door microbursts vlogen, veroorzaaktr door extreem onweer...

Het betreffende toestel op 25 mei 1981, 4.5 maand voor de crash:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/photos/airliners/7/4/3/0746347.jpg?v=v40

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Berging_van_vliegtuigresten_en_stof._resten_van_slachtoffers_na_de_vliegramp_bij_Moerdijk_waarbij_een_Fokker_Fellowship_van_de_NLM_is_neergestort.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 06-10-2016 21:23 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:28:
Laatst ook op dezelfde route gevlogen met een gloednieuw Ryanair toestel. Ziet er echt heel mooi uit van binnen, helemaal niet meer de Ryanair experience met reclame op alle bagageruimten bovenin. Hoewel de stoelen zichtbaar dunner zijn gaat het zeker niet ten koste van het comfort (had het gevoel dat er meer beenruimte was). Wel weer jammer dat uitgerekend ikzelf op stoel 11A terechtkwam (door niet extra te betalen voor het kiezen van een stoel tijdens de check in); blijkbaar is dat de enige rij waar stoel A zonder raam komt.. wat kan daar de reden voor zijn? Stoel 11F had daarentegen wel weer een raam (voor zover ik kon zien had elke rij dat behalve de linkerkant van rij 11).

Foto als bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.org/ae5icm2td/zzz.jpg

Gelukkig maar een korte vlucht ;).

Nog vluchten naar Nassau, Bahamas vandaag? :o

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/v5lufunc3/zzzzz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Beetje woei daar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
downtime schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:47:
[...]

Fokker had een militaire tak. Ben je vergeten dat onze F-16's daar (in licentie) gebouwd zijn? En niet alleen de onze.

Kleine landen (Zweden is een voorbeeld) kunnen het ook helemaal op eigen houtje doen maar de vraag is of dat economisch wel zo interessant is. Fokker heeft het na de oorlog wel geprobeerd met de S.14 maar zonder grote exportorders was het voor Nederland niet te betalen.
De Zweedse industrie is in de praktijk ook niet zo zelfstandig. Het vliegtuig mag dan wel Zweeds zijn maar veel van de belangrijkste componenten komen gewoon uit de VS.
Klopt, alleen is de F16 wel ontwikkeld door general dynamics in opdracht van de VS. Saab ontwerpt en bouwt zelf toestellen, waar ik eigenlijk ook meer op doelde. Uiteraard produceren ze niet alle componenten zelf. Helaas is Nederland wellicht wat te klein hiervoor en hebben de burgers niet zoveel geld over voor defensie als in Amerika bijv. Aan de andere kant, Zweden heeft ook maar 9 miljoen inwoners.

Daarnaast is het gewoon erg jammer dat Fokker failliet is gegaan, aangezien er best wel een grote markt is geweest voor regional jets in de jaren 90 en eigenlijk nog steeds is, kijk naar Embraer. Gemiste kans helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
El Jefe schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 21:47:
[...]
Laatst ook op dezelfde route gevlogen met een gloednieuw Ryanair toestel. Ziet er echt heel mooi uit van binnen, helemaal niet meer de Ryanair experience met reclame op alle bagageruimten bovenin. Hoewel de stoelen zichtbaar dunner zijn gaat het zeker niet ten koste van het comfort (had het gevoel dat er meer beenruimte was). Wel weer jammer dat uitgerekend ikzelf op stoel 11A terechtkwam (door niet extra te betalen voor het kiezen van een stoel tijdens de check in); blijkbaar is dat de enige rij waar stoel A zonder raam komt.. wat kan daar de reden voor zijn? Stoel 11F had daarentegen wel weer een raam (voor zover ik kon zien had elke rij dat behalve de linkerkant van rij 11).
Daar zitten buizen voor de airco e.d. achter, en bekabeling. Elke 737 heeft op ongeveer (afhankelijk van model) die plek geen raam, welk stoelnummer daar bij hoort varieert ook natuurlijk. Altijd even seatguru'en want daar staat 't meestal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:04
De telegraaf heeft de een column van Pieter Elbers van vandaag in handen.

http://www.telegraaf.nl/d...umn+van+Pieter+Elbers.pdf

Na 2 november weten we meer over de verdeling van vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

menzo schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 23:32:
De telegraaf heeft de een column van Pieter Elbers van vandaag in handen.

http://www.telegraaf.nl/d...umn+van+Pieter+Elbers.pdf

Na 2 november weten we meer over de verdeling van vluchten.
Altijd zo mooi hoe zo iemand alles positief probeert te bekijken, vooral dit stukje:
Afgelopen weken ben in India en Zuid-Korea geweest voor KLM. Eerst reisde ik af naar India, een land met een enorm potentieel waar we sinds dit jaar echt onze kansen aan het benutten zijn. Daar sprak ik met overheidsfunctionarissen, de Nederlandse ambassadeur, met top corporate accounts en top travel agents, en ging ik langs bij onze AF/KL vestiging. Het is altijd weer een geweldige ervaring om de spirit te zien van onze Nederlandse, Franse en lokale collega’s die samen hard werken in de Air France-KLM organisatie om operationeel en commercieel het verschil te maken in een zeer concurrerende omgeving.
Daarnaast bracht ik een bezoek aan Tata Consultancy Services (TCS) waar KLM-applicaties voor de klant ontwikkeld worden, zoals de app die al draait op de iPad’s voor cabinepersoneel. Het was goed om te zien hoe hun ruime airline ervaring aansluit bij onze visie op de klant, waar digital een middel is voor customer intimacy en waarbij onze medewerkers een centrale rol spelen.
Uiteraard sprak ik ook met onze Indiase partner Jet Airways. Een half jaar geleden sloten we een codeshare overeenkomst met hen, waarbij zij ook hun operatie vanaf Schiphol startten naar diverse Indiase steden. Dagelijks worden er honderden passagiers door Jet Airways naar Amsterdam gebracht die doorverbinden op vluchten van Delta of KLM. Recent werd een intensivering van de samenwerking in 2017 afgesproken.
Als je dan hier kijkt, Wikipedia: KLM destinations
Dan kan je zien dat van de 5 vluchten naar India er nog maar 1tje over is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:10:
[...]

Altijd zo mooi hoe zo iemand alles positief probeert te bekijken, vooral dit stukje:

[...]

Maar er stappen wel heel veel mensen over vanuit jet air kisten op de KLM. Denk toch wel dat dit een goeie stap is geweest van KLM hoor. De Indiase markt was wel een beetje een monopoly van BA geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]
[...]
Tsjezus, wat een zaad-verhaal zeg. Dat is vast eerst door 3 pr-machines gegaan 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Laatst online: 08:27
Ik vraag mijzelf echt af of er bestaansrecht is voor Schiphol zonder KLM. Immers, het merendeel stapt over op een vlucht naar elders in Europa of juist op een vlucht naar buiten Europa. Het netwerk van KLM is essentieel voor deze mensen. Wat nu wanneer KLM er niet meer zou zijn? Heeft het dan zin voor bijvoorbeeld Delta, Jet Airways, Emeriates enz om nog op Schiphol te vliegen? Schiphol samen met KLM is toch een banenmotor van Nederland. Ik vraag mijzelf af of dit niet onderschat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 15:56
Ligt het aan mij of lijken die motoren veel te groot voor een a320? Hoe gaat dat er zelfs uitzien op de a319neo :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Hyderabad viel weg onder Peter Hartman (2 CEO's voor Elbers), Jodhpur is nog van de tijd dat KLM met vele stops naar Batavia vloog en Kolkata is 3 CEO's voor Elbers al weg gegaan.

Daarentegen is er zeer recent een sterke speler uit India gekomen die sterk gaat uitbreiden. Straks worden de A330's vervangen voor 777's en gaat dezelfde maatschappij 1 of 2 extra non-stop vluchten naar India toevoegen en die vele binnenlandse vluchten kan aanbieden.
Op deze manier kan KLM d.m.v. code-sharing iemand vanuit Nederland non-stop of slechts met 1 stop naar 48 bestemmingen in India vliegen. Veel logischer dan KLM zélf die vluchten te laten uitvoeren.
(Wat zeg ik; KLM zou nagenoeg haar gehele long-haul vloot moeten inzetten om dat zelf te kunnen doen :P)

Niet elke maatschappij is zoals Emirates die naar elk gehucht kan gaan vliegen en om dan toch maar die route op te houden is dan ronduit dwaas beleid; kijk maar naar Surinam Airways.
De tijd dat een westerse maatschappij naar elke uithoek van de wereld (kan) vliegen is al lang voorbij.

[ Voor 24% gewijzigd door Piet91 op 07-10-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Weer een miljarden order uit het midden oosten.
Qatar Airways will purchase up to 100 Boeing jets under a deal with a potential list-price value of $18.6 billion, the single largest aircraft commitment in the Doha-based airline's history.

The Oneworld carrier has ordered 30 Boeing 787-9s and 10 777-300ERs, and has also signed a letter of intent for up to 60 737 Max 8s.

Qatar Airways chief executive Akbar Al Baker announced the order at a press briefing in Washington DC, alongside Boeing Commercial Airplanes chief Ray Conner and the US deputy secretary of state Tony Blinken.

"Boeing has proven to be a valuable partner, and today's announcement is testament to our appreciation of the quality of their product and their dedication to providing world-class customer service," says Al Baker.

The order will grow Qatar's Boeing widebody backlog to 105 aircraft, from 65, says Boeing.

Qatar's disclosure of the aircraft order in the US capital comes amid an ongoing campaign by three major US carriers, which have accused the airline and two other Gulf carriers of receiving unfair state subsidies. While the US government has said it is reviewing these claims, it has not taken any action aside from holding "informal" talks with the governments of Qatar and the United Arab Emirates.

Boeing's Conner alludes to the conflict between the Gulf carriers and the US airlines, pointing to how aircraft orders from foreign airlines help to create US jobs.

He says: "Today's announcement really exemplifies the benefits of a global partnership and how trade and innovation go hand-in-hand in an increasingly interconnected world. Sometimes, what gets lost in these announcements is the impact that an agreement like this has on American lives."
https://www.flightglobal....g-aircraft-in-186-430162/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 16:23
brrr.... 30 Boeings 787's 9-abreast blijkt echt crap te zijn.
Qatar Qatar how cramped you are...
your 787 so beautiful for afar
your airplane food was so delicious to eat
but my shoulders fall out of your economy seat

Qatar Qatar how cramped you are...
your stewardesses so attentive and kind, but the lack of leg space blows my mind _/-\o_

source:
YouTube: Ode to Qatar Seven Eighty Seven (Cramped Seats on Boeing 787 Dreamli...

American Express vraagbaak

Pagina: 1 2 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat vanaf nu alleen nog over Vliegtuigen & Techniek