Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Luchtvaart Topic - Deel 5 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1
Acties:
  • 400.712 views

• kamstra
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
Het Luchtvaart Topic - Deel 5

Voorgaande delen

Het Luchtvaart Topic
Het Luchtvaart Topic - Deel 2
Het Luchtvaart Topic - Deel 3
Het Luchtvaart Topic - Deel 4
Introductie

Het was vele honderden jaren geleden dat mensen probeerden te vliegen, net zoals zij het de vogels zagen doen. Pas in 1675 kwam men erachter dat wij nooit kunnen vliegen, omdat de armspieren van de mens hiervoor veel te zwak zijn. Men wilde de lucht in, dus moesten er andere manieren gevonden worden.

In 1782 ontdekten twee broers (Etienne en Joseph Montgolfer) in Frankrijk, die een papierfabriek bezaten, dat één met warme lucht gevulde papieren zak in de lucht kan gaan. Dit gingen zij in het groot doen en in 1783 steeg hun eerste luchtballon op. Later kwamen zij erachter dat ze alleen ervoor konden zorgen dat de ballon omhoog of omlaag ging, maar dat het niet te besturen was. De ballon ging mee met de richting van de wind.Men moest weer eens iets anders verzinnen om in de lucht te gaan.

In 1880 maakte een Duitser (Otto Lilienthal) een zweefvlucht met zijn zweeftoestel die uit een geraamte van wilgentakken bestond. Daaromheen had hij katoen gespannen dat in was gedoopt was. Voor zijn zweefvlucht beklom hij met zijn toestel een heuvel, nam een aanloop heuvelafwaarts en zweefde dan een tijdje door de lucht. Door met zijn armen te zwaaien kon hij het zweeftoestel een beetje sturen. Bij zijn 2000ste zweefvlucht (in 1890) vond hij de dood.

Ondertussen probeerden andere mensen toch een echt vliegtuig te bouwen. Uiteindelijk lukte het de broers Wilbur en Orville Wright uit Amerika om een vliegtuig te bouwen van houten latten en twee met linnen beklede vleugels, die door een groot aantal ijzeren draden bij elkaar werden gehouden.
Op 17 december 1903 maakte Wright de eerste vlucht met dit toestel met motor, dat de naam “Flyer” had. Met deze vlucht, die 12 seconden duurde en waarbij 36 meter werd afgelegd begon de luchtvaart pas echt. De broers hadden bewezen dat een mens met een toestel met motor van een vlak terrein de lucht in kon komen en blijven.

Vanaf dit moment ging de ontwikkeling van het vliegtuig heel erg snel. Reeds in 1927 kon Charles Lindbergh de oceaan oversteken met zijn eenmotorige “Spirit of St. Louis”
In 1930 begon men met de bouw van metalen vliegtuigen. Sinds die tijd is de ontwikkeling nog sneller gegaan.

Op Aruba begon de geschiedenis van de luchtvaart 76 jaar geleden, toen op 24 juli 1925 de eerste hydro-aircraft (vliegtuig dat op het water landt) bij de Paardenbaai landde. Bijna 10 jaren later, op 23 december 1934, landde de eerste Fokker vliegtuig genaamd de “Snip” in Savaneta en was Aruba ook sindsdien via de lucht te bereiken. Op dit moment landden dagelijks tientallen vliegtuigen op onze luchthaven.

In de wereld was de Boeing 747 (ook wel Jumbo Jet genoemd) het grootste passagiersvliegtuig. Inmiddels kan de Airbus A380 tot een recordaantal mensen van 800 te vervoeren. Momenteel (15 oktober 2007) is Singapore Airlines de enige en de eerste luchtvaartmaatschappij die de Airbus A380 in dienst heeft, in een 3-klasse uitvoering voor 471 passagiers.
Het vervoer per lucht is in onze tijd het meest populaire vervoermiddel geworden als het gaat om het maken van verre afstanden.
Luchthavens in Nederland
Amsterdam Airport Schiphol
Rotterdam-The Hague Airport
Eindhoven Airport
Groningen Airport Eelde
Maastricht Aachen Airport
Vliegveld Twenthe
Breda International Airport :+
Luchtvaartmaatschappijen in Nederland
KLM
Transavia.com
Martinair
TUI
Corendon Dutch Airlines
Vliegtuigfabrikanten
Boeing
Airbus
Embraer
Bombardier
ATR Regional Aircraft
Saab
Tupolev
Nuttige links
KNMI
Eurocontrol
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)
Joint Aviation Authorities
Met dank aan
Reanimation - Voor de vorige topicstart tekst.
En anderen die ik nog ben vergeten :)
Noot
Met dank aan de vorige TS voor de layout van deze post :)

Aanvulling zijn welkom via een message.

[Voor 0% gewijzigd door PWM op 03-01-2017 11:24]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• kamstra
  • Niet online
Fixed & fixed :P

• kamstra
  • Niet online
quote:
PWM schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 22:48:
[...]

Besteld :) Thx, voor reizigers schijnt deze wel top te zijn.
Same here thx :D

Ik heb nu de QC25, maar draadloos is natuurlijk nog weel chiller.

En die 25 is nog met garantie dus die verpats ik wel weer :)

• kamstra
  • Niet online
quote:
CyBeR schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 00:49:
BA is betaald eten aan 't invoeren dus of BA nou nog meerwaarde biedt boven EZY is een beetje de vraag…
da's vanaf volgend jaar pas.

hihi, LGW - AMS :P

* kamstra cuddles LCY - AMS

Over een goeie 7u weer :O :z

[Voor 59% gewijzigd door kamstra op 13-10-2016 00:50]

• kamstra
  • Niet online
quote:
gambieter schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 00:53:
LCY is te ver weg van Guildford ;) . BA is ook een optie, hangt van de prijs en de tijden/vluchten af :)
Makes sense uiteraard.

LCY is een soort van holy grail qua airports eigenlijk :)

Guildford, damn, Surrey boy! :P

• kamstra
  • Niet online
Nou nog LCY - EIN weer in ere herstellen....

Correct qua training idd, de approach is extreem steil (5.5% vs normaal 3 oid?), en de runway is nogal kort met geen marge voor error.

De vluchttijd van 1:10 is idd met flinke marge, want de actuele daadwerkelijke vliegtijd is slechts 45 minuten.

Maar als ik op AMS vlieg, land ik 9 van de 10x in Haarlem op de Polderbaan, dus tel dan maar rustig 15 minuten taxitijd :( :P

30 minuten turnaround tijd is wel verdomde rap, maar ik heb het toch al meermaals meegemaakt (meestal BA though).

• kamstra
  • Niet online
quote:
alexbl69 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:24:
[...]

Heb daar laatst eens mee zitten rekenen en tekenen....

Wat zou nu het 'perfecte' vliegveld zijn? Stel dat we Schiphol nu van scratch mochten gaan tekenen. Een vliegveld met nu zo'n 60 miljoen passagiers, maar wel rekening houdende met toekomstige groei?

Afwegingen: zo kort mogelijke taxitijd, zo weinig mogelijk kruisend verkeer, bij voorkeur geen push-back nodig.

Lijkt me wel eens leuk projectje :) .
Best simpel:

Kopieer LCY compleet naar AMS, alleen heb je dan dus 5-6 terminals en een zelfde aantal banen.

Oh, en je moet ook de vliegtuigen ff aanpassen, want op LCY draaien ze allemaal zelf weer richting vertrek voordat ze stil komen te staan waardoor je geen geen push-back nodig hebt als je weg gaat (suc6 met je draaicirkel voor de A380 :P )

• kamstra
  • Niet online
quote:
Fly-guy schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:49:
[...]

Klopt, is voor zover ik weet echter een maatschappij (klm) regel, niet een wettelijke.
Maar de training bestaat (of bestond in mijn tijd) uit een dag simulator en een paar vluchten met een instructeur.
Niet wettelijk wellicht, maar ook niet een maatschappij regel.

uit de conditions of use van LCY:
quote:
All pilots must hold a current professional Pilot’s Licence (CPL/ATPL)
together with a valid certificate of currency for the Aircraft type in question.
Pilots of multi-engined privately owned Aircraft may operate with a co-pilot
holding a PPL together with a valid certificate of currency for the Aircraft type
in question, having supplied evidence that the co-pilot has undergone full
familiarisation training on steep approaches, single pilot operations are
prohibited.
https://www.londoncityair...f%20Use%20July%202010.pdf

• kamstra
  • Niet online
quote:
Hmmbob schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 07:37:
Is een satelliet lancering ook Luchtvaart?

Ik heb gisteren de lancering van een Atlas V raket met de Worldview 4 satelliet aan boord vanaf Vandenberg AFB, CA kunnen bijwonen. Wat een geweld!

[afbeelding]
Oh wow, daar was ik in Augustus nog :D

Wilde eigenlijk toen de heuvel op naar dat meetstation (?) wat je daar op de foto ziet, maar was geen publiek toegankelijke weg volgens mij :/

• kamstra
  • Niet online
Zo, ff lekker mijn avios en tier points opkrikken net voor het einde van het jaar :z

27dec
AMS-LHR
LHR-JNB+1

29dec
JNB-LHR+1
LHR-EDI

2Jan
EDI-AMS

toch ff 25k avios binnenkoppen... :P

• kamstra
  • Niet online
quote:
Stinger_Ventura schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:11:
[...]

Milleage run? What is de investering, want dat zijn lekker veel avio's! meer waard dan FB miles merk ik.
5k pond :X

anyway, klant betaalt dus who cares :+

• kamstra
  • Niet online
Hmm.

Vlieg vrij regelmatig LCY - AMS vv voor mijn werk en vlieg dan meestal business class (want fuck it :+ ). Maar nu moet ik een paar keer heen en weer privé en ik ga natuurlijk geen 700 pond betalen voor 2x 45minuten vliegen, dus ik boek lekker cattle class.

Maar krijg nu steeds direct na boeken zo ongeveer het aanbod om voor 69pond retour te upgraden naar business class :D

Cheers BA...stuk goedkoper dan gewoon business class boeken elke keer :P

• kamstra
  • Niet online
quote:
Stinger_Ventura schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:38:
[...]

Nice! dat zo'n klein stukje in de travel policy valt om Business class te vliegen 8) In welke sector wordt nog zoveel geld verdient?
Investment banking ;)

• kamstra
  • Niet online
quote:
Christoph schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:36:
[...]

Zit je niet meer in clearing?
Nope, althans, nog wel steeds zijdelings mee te maken, maar niet meer werkend voor een Clearing System, nee :)

• kamstra
  • Niet online
Hm, eind van de middag LCY-AMS met BA....ik moet nog zien of dat doorgaat :P

Best windy hier nu al, en t ergste moet nog komen....

• kamstra
  • Niet online
quote:
PWM schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:36:
"Schiphol annuleert 90 vluchten door storm"

Hoe werkt dat? Hoe bepalen ze wie wel en niet mag landen? Trekken ze gewoon per maatschappij 2 slots in?
Zal wel in overleg gaan met maatschappijen lijkt me.

Ik weet dat een vroege BA vlucht van LCY naar AMS niet door is gegaan vanmorgen, maar ws is dat vrij makkelijk op te vangen door passagiers op een latere vlucht te boeken of om te boeken naar een cityflyer of klm vlucht.

Zelfde zal denk ik voor andere lijnvluchten met meerdere daily flights gelden...

• kamstra
  • Niet online
quote:
kamstra schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:16:
Hm, eind van de middag LCY-AMS met BA....ik moet nog zien of dat doorgaat :P

Best windy hier nu al, en t ergste moet nog komen....
Nou, die ging dus niet :')

Als die FlyBE nou niet op de baan was gestuiterd op AMS dan denk ik dat we wel gegaan waren, maar dit gooide flink roet in het eten :/

Snel weer naar huis, in de DLR nog een treinticket geboekt voor de Eurotunnel, auto gepakt en weggecrosst.

Nu met een goeie 3,5u vertraging alsnog in Den Bosch...moest wel flink doortrappen op de snelweg om het tijdsverschil nog enigszins te beperken O-)

Had liever morgen gevlogen, maar de eerstvolgende mogelijkheid was pas om 14.20 morgenmiddag vanaf LHR ipv LCY...leuk joh, al die gestrande reizigers :P

Die heb ik maar ff overgeslagen dus.

• kamstra
  • Niet online
quote:
franssie schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 00:39:
[...]

Gaaf dat mobiele internet niet?

Als je wifi aan boord hebt, kan je jezelf zien landen op rtvnh O-)
BA en wifi aan boord...nope...

Verbaasde me er wel over toen ik in december naar Jo'burg vloog in een A380 en terug in een 747. Zelfs daar helemaal 0.0 internet...ah well, dan niet :z :P

• kamstra
  • Niet online
Sinds die nieuwe departure gates op LCY klaar zijn is t een stuk minder druk in de main departure lounge :).

Op sommige dagen/tijden was het enigszins chaotisch vroeger, maar door de gates wat eerder aan te kondigen en de extra seating bij de gates lijkt de druk wat van de ketel.

Nou scheelde het al dat je prima 30 mins voor vertrek aan kan komen kakken maar t helpt toch weer :P

* kamstra zit klaar voor wederom een tripje LCY-AMS

Om vervolgens morgenochtend weer terug te vliegen en dan de holy grail naar JFK te nemen, BA1! *O*

• kamstra
  • Niet online
quote:
oohh schreef op donderdag 13 april 2017 @ 18:19:
[...]

Extra Nieuwe departure gates? Zijn dat die gates aan het einde naar rechts? (door het restaurant?) Of juist de andere kant op?

Toen ik twee weken geleden BA1 deed, was het daar bij die restaurants verschrikkelijk druk en moest je je daar door de mensenmenigte heen manoeuvreren. Het was beter geweest als men al die bankjes daar had weggehaald, want zo was niet echt logisch ingericht.
De andere kant op (gates 2b-14 ;) ).

• kamstra
  • Niet online
quote:
CyBeR schreef op donderdag 13 april 2017 @ 20:02:
Printen mensen nog boarding passes dan? ik zet die al jaren op m'n telefoon…

Speaking of which… [video]
Ik ook, maar weirdly kan ik die BA1 niet op mijn mobiel krijgen...niet eligible voor mobile boarding pass :s

edit:

Trouwens, heb vanavond gezellig een sleepover op schiphol, want morgen toch al weer op tijd naar Londen terug. Gelukkig niet in het Sheraton wat ik in eerste instantie van plan was, maar in t Mercure achter de douane in Departures 3 (naast de KLM Crown Lounge). Hotel stelt geen fuck voor natuurlijk, maar boeit niet echt, wat me wel opviel net: de mega wachtrijen voor de douane...man wat een kansloos systeem hebben ze er hier toch van gebouwd.

Het is dat ik er niet vaak genoeg vanaf Schiphol voor vlieg, maar ik zou bijna een Privium abbo nemen :D

[Voor 41% gewijzigd door kamstra op 13-04-2017 21:04]

• kamstra
  • Niet online
quote:
oohh schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:18:
[...]

BA1 kan idd niet op mobiel. Was hier ook zo. Bij de gate printen ze ook nog een nieuwe boarding pass voor je uit, omdat je een stopover hebt gehad. :?
Apart idd, vraag me af wat de reden is...zal het morgen eens vragen :)

• kamstra
  • Niet online
quote:
Nl-jeff schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:23:
@kamstra zag dat er vrij recent een "yotel" geopend was, nog niet bij hun op schiphol geslapen maar wel elders (goed te doen).

En ben blij dat ik privium heb! 3 weken geleden terug uit LHR een mega rij bij de douane waar ik zo langs kon wandelen
Ik zie net dat ze tegenwoordig ook een basic privium hebben van 121 euro per jaar. Die is wel interessant... :)

De voordelen van de rest van privium interesseren me niet echt, dus ga het toch ernstig overwegen nu :)

• kamstra
  • Niet online
quote:
PWM schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:48:
[...]

Ik neem inmiddels Yotel. Reden is dat in het Mercure je een luidruchtig ventilatie systeem hebt, wat je niet uitkrijgt. Wellicht is dat opgelost.

Yotel zijn cabines, maar goed te doen.
Ha, nou ik kan je vertellen dat dat nog steeds niet kan, ik ergerde me er ook meteen al aan :D

Maar heb fatsoenlijke wax oordoppen bij me, ik overleef t wel :P

• kamstra
  • Niet online
quote:
Piet91 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 00:49:
[afbeelding]BOEING 747-222B KALITTA AIR N793CK MSN673 (MIAMI (MIA)-TOULOUSE(TLS)) A L'AEROPORT TOULOUSE-BLAGNAC LE 13 04 2017. by Jérémy Le roch, on Flickr

Voor de spotters en liefhebbers; momenteel staat op Schiphol de Kalitta Air Boeing 747-200F N793CK.
Deze is vanavond gisteravond om 16:45 uur binnengekomen vanuit Toulouse.
Morgen om 10:20 uur vertrekt deze dame naar New York JFK.

Dit zal de laatste keer zijn dat Kalitta Air met een 747-classic op Schiphol staat want het is de laatst overgebleven 747-200 bij de maatschappij en ze wordt hierna uit de vloot gehaald.

Dit betekent ook dat dit de allerlaatste keer is dat er een 747-classic naar Amsterdam komt.
Er zijn wereldwijd slechts nog een handjevol 747-classics in gebruik en geen van allen komt naar Nederland.
Bijna 47 jaar geleden kwam de 747-classic voor het eerst naar Amsterdam, toen in de vorm van Pan Am's N737PA "Clipper Red Jacket" vanuit New York.

(Foto bovenaan is gisteren genomen op Toulouse, hieronder op 26 maart, 2016)

[afbeelding]160324 N793CK B742 CKS by mzunguwamap, on Flickr
Hey geinig, ik zag m gisteren al geparkeerd staan naast 18C. Hij valt idd wel op met die livery :D

• kamstra
  • Niet online
quote:
Daniel schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:02:
[...]

Ja die heb ik ook weer genomen. Tijd lang niet zo vaak gevlogen maar de komende maanden is het bijna elke twee weken raak, en allemaal zakelijk (dus de cheapste economy tickets die ons boekingsbureau kan vinden, dus vergeet het maar met je priority).
De lounge en het parkeren boeien me niet - lounge heb ik via Amex en een Uber is goedkoper dan een dag parkeren - dus dan is zo'n basic kaart prima. Als je het wilt proberen is er ook een 4 maanden abo voor 79 euro maar dat kan dan weer alleen voor Privium Plus.
Ik vind het wel gek dat je met een een partnerkaart alleen de lounge mag gebruiken als de hoofdkaarthouder er bij is.
Ghe, zodra t bij mij zakelijk is dan gaat het sowieso business class. Zelfs oo vluchtjes van 40 minuten LCY-AMS vv. je moet natuurlijk wel zorgen dat je elk jaar aan je 600 tier points komt om je silver status te behouden ;)

Heb me net ook opgegeven voor de goedkopie privium, ben over 2 weken weer op Schiphol dus kan dan mooi iris foto laten maken :)

• kamstra
  • Niet online
quote:
Nl-jeff schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 10:36:
[...]

of minimaal 15 segments, (30 voor gold)

heb je in elk geval goed voor elkaar dat ze bij jouw op de zaak business toe staan op korte vluchten. Helaas geld bij ons een algeheel verbod op business vluchten (ja zelfs voor C*level) wat ik zelf best wel jammer vind want AMS-MSP is voor mij een regelmatige route :-(
15 maar? :o

Ik dacht 25....die 15 haal ik met 2 vingers in mijn neus :P

En in finance kom je nog steeds weg met business class, tenzij je bij een bank werkt die door de staat overeind is gehouden :+

• kamstra
  • Niet online
quote:
Daniel schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:34:
[...]

C-level mag het bij ons zelf weten of ze business vliegen (ik meen dat er in overnamegesprekken ook wel eens prive-jets zijn gehuurd :P), de rest gewoon economy. Voor Europa ook wel begrijpelijk en 99% van de zakelijke vluchten is bij ons binnen het continent. Wat dat betreft vind ik een maatschappij als SAS wel handig, als je daar SAS Plus Saver boekt heb je loungetoegang, ruimbagage en priority boarding voor soms maar een paar tientjes meerprijs ten opzichte van het goedkoopste tarief. Dat krijg ik er nog wel doorheen als ik zelf boek en declareer ipv via het boekingsbureau. Reguliere business class kan ik vergeten, dan mag ik zelf bijbetalen.

[...]

Ja Silver is niet zo lastig te halen bij FB, maar de voordelen zijn dan ook behoorlijk uitgekleed. Als je vooral vliegt zonder ruimbagage is het eigenlijk zo goed als nutteloos. Pas vanaf Gold wordt het een beetje interessant (lounge, prio security, prio boarding etc)
Oh ja sorry dit is niet FB, dit is Oneworld aka BA :)

• kamstra
  • Niet online
Ik doe nu AMS-LCY-(SNN)-JFK en YUL-LHR-AMS.

360 tier points kaatsjiiing.

En eind december al AMS-LHR-JNB-LHR-EDI-AMS gehad goed voor nog eens 360.

En daar was de silver status al ;)

En dan hebben we het verder nog niet over de regelmatige LCY- insert europese bestemming tripjes...ik denk dat ik dit jaar dicht bij gold kom :)

Overigens is die tussenstop op Shannon briljant. Uitstappen, door security, door US Customs (<2 minuten :D ) en weer instappen....

En nu lekker als domestic flight door naar JFK en zwaaiend langs immigration ;)

Enige irritante:
Sliep in Mercure op Schiphol dus al voorbij de douane. Maar op LCY kennen ze het begrip transfers niet dus je moet alsnog door security, en vervolgens een uur later in Shannon nog een keer :s

Maar goed, als dat alles is dan hoor je mij verder niet klagen. De champagne smaakt prima :)

[Voor 45% gewijzigd door kamstra op 14-04-2017 15:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
Zo

* kamstra zwaait vanuit de big apple :w

Geniaal die pre clearance in shannon. Binnen 5 mins van de gate naar airtrain 😃

• kamstra
  • Niet online
quote:
gop1 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 02:23:
[...]

Business Class met de Airbus a319?
jup :)

• kamstra
  • Niet online
quote:
gambieter schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:39:
[...]

Een paar maanden terug had ik dat op BA van LGW>AMS en dat was zonder extra beenruimte in BC, echt bagger LCC. Is dat anders op die vlucht?

Ah, dat is die BC-only A318. Is 73 inch genoeg voor een Ollander qua lengte?
BC op europese routes met BA heeft idd nauwelijks extra ruimte, wel iets volgens mij maar veel is het zeker neit.

BC intercontinentaal is een heel ander verhaal. Die 73 inch is vast de totale lengte van de stoel als ie helemaal plat gaat, maar daar houd je ruimte niet op, want ik had nog een voetenbankje een stukkie verderop dus was zeker meer dan 73 inch als ik volledig plat zou gaan.

Anyway dit was een dagvlucht dus heb m hooguit 2 uurtjes op bijna plat gehad voor een klein powernapje ;)

• kamstra
  • Niet online
Hmmz, over die boarding passes discussie, ik had net ook een leuke...:

Kom vanuit Montreal aan op Heathrow met connecting vlucht naar Amsterdam straks. Dus ik loop richting de BA Business lounge, scant die muts mijn boarding pass (QR dinges op telefoon), zegt ze: oh maar u moet in terminal 4 zijn voor uw vlucht naar New Delhi....eeuh what now? :D

Ze hebben er maar ff een foto van gemaakt zodat ze het intern kunnen onderzoeken want hier is iets mis gegaan :+

Ben benieuwd of ik in Amsterdam of in New Delhi landt straks :P

• kamstra
  • Niet online
Ghe, nou t is gelukt hoor

* kamstra zwaait vanuit Den Bosch :P

Op schiphol nog ff mijn Privium pas opgehaald en de irisscan gefixt, bye wachtrijen! >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
Ah, mooi precies op tijd BA1 gevlogen dan 2 weken geleden...nu kon het nog!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
Da's bij mij tot nu toe altijd de enige bottleneck geweest, de douane.

Security gaat altijd vrij vlot (maar kom er uitsluitend met fast track, dat helpt al). Om vervolgens alsnog een kwartier in de rij te gaan staan tussen security en douane...fuck dat :P

Heb dus sinds 2 weken Privium, ik weiger om in rijen te staan en betaal graag extra om het te voorkomen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
quote:
mrsar schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:20:
ik gebruik in Spanje altijd de mytaxi app , werkt hetzelfde als uber :) en goed
met stom, werkt prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
Iemand hier die optiontown ook kent?

Geen idee of KLM / Skyteam ook een samenwerking met hen heeft, maar BA iig wel.

heb net 16 tickets (dus 8 returns) tussen AMS en LCY geboekt @ prima prijsje (1300 pond).

wellicht especially iets voor jou @PWM ? https://britishairways.optiontown.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
enige jammere is dat je volgens mij alleen cattleclass kan boeken met BA via optiontown, maar goed, tussen AMS en LCY maakt dat niet echt uit :)

edit: oh trouwens, ik vloog gisteren terug vanuit Milan (LIN) en ik zat naast een heuse Hollywood ster :D

Zat in de lounge te wachten en vroeg me al af waarom die vrouw me toch zo bekend voorkwam, bleek het Susan Sarandon te zijn :P

[Voor 45% gewijzigd door kamstra op 09-05-2017 17:31]

• kamstra
  • Niet online
oei, ik kwam vanmorgen per ongeluk op een gevaarlijke website voor luchtvaartgekkies :P

https://www.flightstore.c...8440#attribute%5B2%5D=613

_O_ :D

• kamstra
  • Niet online
True, maar als je die website ziet, je kan er echt _alles_ kopen qua vliegen (behalve een echt vliegtuig :P )

• kamstra
  • Niet online
kwijl :9~ :D

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
Dat laptop verbod gaat er echt niet komen.

1) Het is veel gevaarlijker dan spul meenemen in cabine, authoriteiten gaan het niet toestaan
2) Het is totaal onpraktisch
3) Suc6 met de schadeafhandeling...
4) Een beetje terrorist vliegt gewoon naar Canada of Mexico en board dan richting de US dus het lost sowieso niks op.
5) Trump is over 3 maanden toch impeached en dan heeft niemand het er ooit meer over :+

• kamstra
  • Niet online
Et voila.... wat een verrassing ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
Zo, stond al 2 weken droog qua vliegen, dus zojuist maar even een weekendje alpen geregeld.

LCY - GVA met BA voor 122 pond, business class :P

Moest nog 60 Tier Points voor mijn Silver status, dus die zijn na dit weekend mooi binnen (dit levert 80 TP's op).

Donderdagmiddag heen, maandagmiddag terug.

En dan Donderdag weer de usual route LCY - AMS :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
quote:
gambieter schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:58:
[...]

Stel je verwachting niet te hoog voor BC bij BA binnen Europa. Je kunt beter een nooduitgang stoel nemen als je beenruimte wilt ;)
Err, ik denk dat ik inmiddels een keer of 75-100 business class heb gevlogen met BA binnen Europa, trust me, I know ;)

Het ging me meer om het koopje van 122 pond. Dat is serieus achterlijk goedkoop voor business class en al helemaal vanaf LCY ;)

edit: ow en uiteraard stoel 1A of 1B of 2C/2D ;)

[Voor 4% gewijzigd door kamstra op 22-05-2017 17:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
Da's best een lange zit om opgevouwen in een niet verstelbare stoel te zitten :P

• kamstra
  • Niet online
quote:
PWM schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:15:
Ik heb wel feest in mijn nieuwe huis. Toen ik in Bussum woonde, kwamen opgestegen vliegtuigen recht over mijn huis, op 2km. Mooi was dat en ik dacht dat ik dat kwijt was in mijn nieuwe huis in Blaricum.

Maar hier heb ik het echt getroffen. In principe gaan vliegtuigen voor mijn huis langs op 824 meter (lees ik nu van Flightradar :p ) om voor Almere weg te draaien en naar Schiphol te gaan voor de Buitenveldertbaan.

Echter, de kisten die voorrang krijgen buigen 100 meter van mijn achtertuin af om hun plekje voorrang in te pikken. En ik zit achter mijn laptop en zie door het raam de ene na de andere 777 767 en 747 afbuigen op 500 tot 550 meter hoogte. Echt waanzinnig. Op 1 of andere manier voelt dat alsof je ze kan aanraken.

Keep them coming :p
Haha, dat heb ik met London City Airport. Afhankelijk van de windrichting komen ze bij het landen precies voor mijn huis langszeilen op 300 meter hoogte oid of ze stijgen recht over mijn huis op :D _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
Hmm, gelukkig vlieg ik morgen GVA-LCY, denk niet dat er enige impact is op de LCY vloot, anders dan wellicht een volle vlucht, we'll see :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
En zoals verwacht, geen centje pijn met BA vandaag naar LCY.

Zelfs 15minuten voor geplande tijd weer voetjes op de grond :)

Donderdag de volgende vlucht :Y)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
Stef Stuntpiloot? :P

• kamstra
  • Niet online
beetje een faal vandaag....was voor het eerst weer op AMS met mijn nieuwe privium pas.

Dus ik netjes langs de rij met wachtenden voor de douane bij arrivals lopen en naar het privium poortje.....

Insert card -> valid card -> poortje 1 gaat open.

Maar dan moet je dus nog je irisscan doen, en blijkbaar snap ik niet hoe dichtbij of veraf je dan van die scanner moet zijn met je oog, dus dat ging 2x fout en de 3e keer was het "dikke doei stap maar naar de zijkant en ga via de gewone douane" :/ :P

Gelukkig kom je dan alsnog volledig vooraan de rij uit waardoor het effectief 20 seconden langer duurt dan gewoon meteen doorlopen, maar toch een beetje jammer...

Ah well, zondag herkansing op de terugreis :+

En anders volgende week weer 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online
quote:
Nat-Water schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 00:22:
[...]

Heh, I feel your pain. Ook paar weken terug gehad bij mijn 1e keer Privium. Kreeg zelfs nog een opmerking van de douanier 'of ik niet even de scan moest controleren'.

Grootste nadeel is nog dat ik het voorlopig niet kan herproberen - binnen Europa is alleen je pas voldoende.
Binnen Schengen bedoel je dan?

If so, ik kom altijd uit UK dus moet sowieso de oogscan doen dan lijkt me.

• kamstra
  • Niet online
Ghe, BA8459 (taxiend as I write this message :+ ) vandaag.

Vlucht overboekt, of er een vrijwilliger is die voor 250 euro en een gratis hotel morgenochtend vanaf LHR wil vliegen.

Heb bijzonder weinig vrijwilligers gezien :D

* kamstra had alweer een business class upgrade te pakken, altijd fijn die frequent flyer status :)

• kamstra
  • Niet online
quote:
Blik1984 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:54:
[...]

Begrijp ik wel, moet je opeens de hele stad doorkruisen naar LHR (je vloog van City als ik het goed begrijp?) Meeste mensen gaan voor zaken, en die zullen ook wel afspraken hebben.
Exact. Kansloze onderneming wmb.

Begrijp ook niet dat ze dan niet een deal kunnen sluiten met Cityjet of KLM, er waren nog zat andere vluchten vanaf LCY naar AMS.

Nee, ga morgen maar vanaf LHR...suc6 :P

Anyway, #care, ik was weer vrij blij met mij privium pasje vanavond, stond weer een flinke rij :9

• kamstra
  • Niet online
quote:
PWM schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:57:
Oh, daar heb ik dan sowieso overheen gelezen. Tot en met vorig jaar kon het nog wel (zelfs met Privium korting). Hoeven we dus ook niet verder te kijken :+

EDIT:

Van dezelfde site:

[...]
maar wtf is FLUX nou weer?

edit, ah:

https://www.cbp.gov/trave...x-netherlands/us-citizens

Privium dus..

check :)

[Voor 20% gewijzigd door kamstra op 19-06-2017 16:17]

• kamstra
  • Niet online
quote:
PWM schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:18:
Ja, maar de stekker is er helaas wel uitgetrokken :( Dat word achter in de rij aansluiten.

Is het wel nog steeds zo dat als je al eens met je paspoort in de US bent geweest, je daarna in de rij met de Amerikanen mag staan en gebruik kan maken van de apparaten?
Volgens mij niet, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het niet geprobeerd heb ook en de laatste keer vloog ik met BA1 naar JFK dus kwam aan als domestic flight en stond dus sowieso binnen 5 minuten buiten.

• kamstra
  • Niet online
quote:
Hmmbob schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 00:03:
Pfffft... Zit in een Delta kist voor een vlucht DCA-LAX, rijden we weg van de gate komt de captain over de intercom: "due to some weather in the mid west they are sequencing flights and we will have to wait an hour before we can take off". Dus nu staan we het komende uur stil op een parkeerplekje bij de baan..... :(
Kut is dat idd.

Paar jaar geleden ook eens gehad op een vlucht van LCY - CMF. Vertrek op zaterdagochtend om 7.05, maar ja, op een ochtend in Maart is dat natuurlijk vragen om mist....Dus eerst al een dik uur vertraging in de terminal, zit je eindelijk in t vliegtuig krijg je de melding dat door poor visibility we moeten hopen op een snelle opklaring maar dat die er de komende 45mins sowieso niet in zitten.

Uiteindelijk geloof ik bijna 90mins op de baan gestaan klaar voor takeoff maar geen meter opgeschoten.

En dan uiteindelijk natuurlijk met 2h:50m vertraging landen dus :w met je compensatie...ah well :P

• kamstra
  • Niet online
Zal je leren om 1 Easyjet te vliegen en 2 niet naar LCY te gaan >:)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat vanaf nu alleen nog over Vliegtuigen & Techniek

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True