Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Luchtvaart Topic - Deel 5 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 6
Acties:
  • 400.393 views

Bombardier CSeries landt voor het eerst op Schiphol
quote:
SCHIPHOL - Maandag is voor het eerst een Bombardier CSeries op Schiphol geland. Het ging om een CS300 van de Canadese vliegtuigbouwer die die een route-proving vlucht uitvoerde in samenwerking met airBaltic. Het toestel kwam uit Riga en vertrekt rond 14.30 weer naar de Letse hoofdstad.

AirBaltic is de eerste luchtvaartmaatschappij die met de CS300 gaat vliegen. Eind 2016 moet het type in gebruik worden genomen op Europese routes, waaronder Schiphol.

De Letse airline heeft twintig vliegtuigen in bestelling, die de verouderde Boeing 737-vloot vervangen. Daarnaast vliegt de luchtvaartmaatschappij met twaalf Q400 turboprops.

Naast de CS300 biedt Bombardier ook de kleinere CS100. Dat model werd dit jaar door SWISS als eerste klant in dienst genomen, maar de Zwitsers hebben het toestel nog niet ingezet op vluchten naar Schiphol.
EDIT:
quote:
@flightradar24
WOW Air #WW404 was hit by lightning on departure from Kefalvik
https://www.flightradar24.com/WOW404/b318eab
Photo by Halldór Guðmundsson

Piet91 wijzigde deze reactie 03-10-2016 20:45 (12%)

• cbr600f4i
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 27-02 12:55
quote:
Freak187 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 08:24:
[...]

Dat klopt. Alleen ging een rechtsgang (en consequenties) te lang duren, dus heeft TUI het (korte termijn) schema dramatisch om moeten gooien. Dit krijgt zeker nog een staartje.
(off-topic, door de forum wijziging naar deel 5 krijg ik steeds een foutmelding over dubbelposts)

Ik ben gisteravond terug gekomen met TUI, zelfde vliegtuig (787) wel andere plaatsen toegewezen gekregen, beetje vreemd maar dat terzijde. Het personeel liet weten dat alle TUI vliegtuigen voor 23:00 binnen moeten zijn op Schiphol anders zwaait er wat :)

Zul je net zien dat het vliegtuig al wat vertraging had vanuit Punta Cana en daardoor iets later binnen kwam in Las Palmas, en daar ging het met het tanken mis, er werd kerosine gemorst, de Bomberos erbij en toen liepen we wat vertraging op, men dacht het niet te gaan halen om voor 23:00 binnen te zijn maar de dreamliner deed goed z'n best. Ben nog nooit zo snel van Gran Canaria teruggevlogen naar Amsterdam. 3 uur en 31 minuten , https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-tfk/#b3540ee en waren om 22:54 binnen. Dit was met een 738 waarschijnlijk niet gelukt.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
PWM schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:15:
Zag net dat je bij Delta voor een G ticket gewoon 40 Bluebiz credits krijgt per segment. Dat is echt echt heel erg fors. Soms zijn die tickets $150,-.

Ik had 2 retouren G + 1 enkeltje G voor onder de $700,- totaal. Dat zijn dus 200 credits (ergo, 200 euro)
Het is 40 per retour, dus 20 per enkele reis. (Als je een vlucht AAA-BBB-CCC doet en BBB is een layover en niet een stopover, dan telt dat als AAA-CCC.)

Ziehier het puntenresultaat van AMS-YYZ, YYZ-JFK-BOS, BOS-AMS (gevlogen in KL Business, DL First, DL Eco+ maar geticket in economy):

https://i.imgur.com/xAtV1P1.png

Edit: hoewel Delta geen T heeft staan in 't lijstje en dat bij KL 4 punten geeft op retourbasis… hmm wellicht is 't toch per segment maar maken ze dat niet duidelijk.

Wat vooral hard gaat (qua sparen, niet zozeer qua wat je ervoor neerlegt) is de 150 die je krijgt bij een J intercontinentale retour. Daar krijg je dus een Europese retour gratis bij zo ongeveer.

CyBeR wijzigde deze reactie 05-10-2016 18:58 (52%)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 28-02 17:13
Gisteren van Alicante naar Dusseldorf gevlogen. Drie uur vertraging. De piloot vertelde voor het opstijgen dat we ons een beetje door het verkeer heen moesten wurmen. Nou, dat was niks teveel gezegd.

Het opstijgen ging normaal, maar waar er normaal gesproken na een minuutje of zo gas terug wordt genomen, leek het nu wel of we nog voorbij takeoff power gingen. Hij steeg razendsnel. En niet naar de gebruikelijke FL320-340, maar naar FL380.

Een paar minuten voor de daling werd omgeroepen dat iedereen in de gordels moest (ook het cabinepersoneel), en dat er dus geen gebruik meer kon worden gemaakt van de toiletten.

Toen kwam de daling, en die ging sneller dan ik ooit heb meegemaakt. Heb het bij thuiskomst nagekeken in Flightradar, daarbij bleek dat onze verticale snelheid bijna -7000 fpm was 8)7 .

Dit lijkt me toch vrij rap. Normaal is het toch 2500-3500?

iRacing Profiel

D-AINC A320-NEO Lufthansa 26-08-16 eddf by Maarten Visser, on Flickr

Vanmorgen kwam voor het eerst een Airbus A320neo naar Schiphol.

D-AINC van Lufthansa kwam om 10:32 uur aan vanuit Frankfurt en om 11:42 uur ging de kist weer retour. Vanavond wordt ze weer verwacht vanuit Frankfurt; aankomst om 18:30 uur, vertrek om 19:40 uur.
Op dit moment zijn er 31 A320neo's (familie) gebouwd; waarvan 25 aan maatschappijen geleverd.

Ook misschien interessant; de nieuwste aanwinst van Ryanair - EI-FTA Boeing 737-800 - nadert op dit moment Schiphol. Dit toestel is gloednieuw en pas eergisteren aan Ryanair geleverd en is gistermiddag in Dublin aangekomen na de rechtstreekse vlucht uit Seattle.
De vlucht tussen Dublin en Amsterdam is de tweede rotatie van het toestel; eerder vandaag ging het naar London Gatwick.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Vandaag overigens precies 35 jaar geleden dat NLM CityHopper vlucht 431 bij Shell Moerdijk neerstortte, met 17 doden (alle inzittenden, 13 passagiers, 4 crew), plus een brandweerman die van schrik een hartaanval kreeg en overleed

Deze vlucht voerde een vlucht uit van Amsterdam naar Hamburg, met een tussenstop in Eindhoven.

Was een Fokker F-28 (PH-CHI) van NLM CityHopper. Oorzaak was een afgebroken vleugel doordat ze door microbursts vlogen, veroorzaaktr door extreem onweer...

Het betreffende toestel op 25 mei 1981, 4.5 maand voor de crash:

wildhagen wijzigde deze reactie 06-10-2016 21:23 (5%)

Virussen? Scan ze hier!

• El Jefe
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
quote:
Piet91 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:28:
Ook misschien interessant; de nieuwste aanwinst van Ryanair - EI-FTA Boeing 737-800 - nadert op dit moment Schiphol. Dit toestel is gloednieuw en pas eergisteren aan Ryanair geleverd en is gistermiddag in Dublin aangekomen na de rechtstreekse vlucht uit Seattle.
De vlucht tussen Dublin en Amsterdam is de tweede rotatie van het toestel; eerder vandaag ging het naar London Gatwick.
Laatst ook op dezelfde route gevlogen met een gloednieuw Ryanair toestel. Ziet er echt heel mooi uit van binnen, helemaal niet meer de Ryanair experience met reclame op alle bagageruimten bovenin. Hoewel de stoelen zichtbaar dunner zijn gaat het zeker niet ten koste van het comfort (had het gevoel dat er meer beenruimte was). Wel weer jammer dat uitgerekend ikzelf op stoel 11A terechtkwam (door niet extra te betalen voor het kiezen van een stoel tijdens de check in); blijkbaar is dat de enige rij waar stoel A zonder raam komt.. wat kan daar de reden voor zijn? Stoel 11F had daarentegen wel weer een raam (voor zover ik kon zien had elke rij dat behalve de linkerkant van rij 11).

Foto als bewijs:

Gelukkig maar een korte vlucht ;).

Nog vluchten naar Nassau, Bahamas vandaag? :o

quote:
Piet91 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:08:
En weer een Boeing 747 operator minder.

Even geleden is B-HUJ vertrokken vanuit Hong Kong naar Tokyo Haneda. Dit is de allerlaatste uitgaande 747-400 vlucht van Cathay Pacific. Morgen keert dit toestel terug naar Hong Kong waar het om 14:10 uur plaatselijke tijd als CX543 moet arriveren.
Dit zal de allerlaatste commerciële passagiersvlucht worden van de 747-400 voor Cathay Pacific.
Dit betekent na ruim 27 jaar het einde voor de pax-747-400 bij Cathay en na ruim 37 jaar het einde voor de pax-747 bij Cathay.
Op dit moment heeft de maatschappij nog slechts 3 pax-747 in gebruik: B-HKT, -HUI en -HUJ.

Schijnbaar zal B-HUJ volgende week zaterdag (8 oktober) nog een farewell flight maken van/naar Hong Kong met personeel en VIP's aan boord.
quote:
Our 747 is saying one last goodbye to Hong Kong this Saturday. Look to the skies above the harbour at 10:30am for a special and historic final fly over!
Share your photos of this unique moment in the comments section for the chance to win a scale model of the 747-8F signed by the late great, Joe Sutter (the father of the 747). ​
Note; dat is straks om 04:30 uur Nederlandse tijd.
Laag door de baai bij Hong Kong zal vast geweldige platen opleveren. :9~

EDIT: zojuist is B-HUJ naar de gate gesleept. Zal die dus wel worden. Zelfde kist die de allerlaatste commerciële vlucht uitvoerde van Tokyo Haneda naar Hong Kong.

Piet91 wijzigde deze reactie 08-10-2016 00:09 (7%)

Ik dacht, laat ik 'm hier ook maar even noemen:

pricewatch: Bose QuietComfort 35 (Zwart)
pricewatch: Bose QuietComfort 35 (Wit, Zilver)
PW: €379
Amazon.es: zwart / wit: €283,43

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 08:38
Veel te groot. Ik vind de Dacom Athlete ideaal voor onderweg.

Lekker!

• wildhagen
  • Niet online
Mooie mijlpaal voor Airbus:
quote:
Airbus levert komende week haar tienduizendste gebouwde vliegtuig af. Zoals Luchtvaartnieuws.nl vorige week al meldde pakt de fabrikant groot uit met de historische mijlpaal. “Sinds de oprichting in 1970 hebben we de productie bijna elke vijftien jaar verdubbeld”, zei marketingtopman François Caudron in een gesprek in Toulouse, de hoofdzetel van Airbus.

Airbus heeft een foto vrijgegeven van het betreffende vliegtuig, een Airbus A350 voor Singapore Airlines. Het betreffende toestel, de 54ste gebouwde A350, maakte afgelopen week de laatste testvluchten op Toulouse, waarbij het werd gespot door Luchtvaartnieuws.nl, en werd daarna voorzien van een speciale bestickering.

De luchtvaartmaatschappij heeft 67 toestellen besteld, waarvan de eersten sinds dit jaar rondvliegen. Singapore Airlines zet het toestel onder andere in naar Schiphol en Düsseldorf.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...s-voor-singapore-airlines

Virussen? Scan ze hier!

De gewone sterveling kan op Schiphol in The Residence
quote:
Deze week staat Etihad met de Mobile Exposition op Schiphol. Deze vrachtwagen heeft alle klassen van de A380 en B787 aan boord.

De truck staat bij de ingang van Schiphol Plaza (tegenover het IAmsterdam-teken). Van de economy class tot en met The Residence, alles is aan boord. Etihad biedt hiermee de gelegenheid andere toestellen dan de A330 te testen. De maatschappij vliegt dagelijks met de A330 op Schiphol. De komende tijd worden deze toestellen vernieuwd met het ‘product’ zoals dat in de Mobile Exposition te zien is.

Sterveling
Voor de gewone sterveling waarschijnlijk de enige manier om The Residence eens te bezoeken. De butler, opgeleid in het Savoy hotel, legt de bezoeker op Schiphol uit wat het driekamerappartement te bieden heeft. De tweepersoonszitbank in de ‘woonkamer’ is van Ferrari-leer gemaakt en uiteraard van alle gemakken voorzien. De badkamer bevat de persoonlijke douche en toilet. Daarachter (voorin het vliegtuig) is de slaapkamer met een tweepersoonsbed. Een passagier hoeft het appartement gedurende de hele vlucht niet te verlaten, tenzij hij/zij naar de bar wil.

De vrachtwagen is voor het publiek toegankelijk op maandag van 11 tot 18u, dinsdag van 8 tot 18u, woensdag van 8 tot 18u, donderdag van 8 tot 20u en vrijdag van 8 tot 17u.
En mogelijk komt Azerbaijan Airlines naar Amsterdam:

Azerbaijan Airlines opent lijndienst naar Schiphol
quote:
BAKU - Azerbaijan Airlines start in mei volgend jaar een lijndienst tussen Baku en Schiphol. Dat bevestigen bronnen binnen de luchtvaartmaatschappij aan Reismedia. Voor Schiphol betekent Baku een nieuwe bestemming. Voorheen was ook KLM actief op de route.

De luchtvaartmaatschappij uit Azerbeidzjan wil vanaf 17 mei 2017 vier keer per week naar Schiphol vliegen. Slots daarvoor moeten nog officieel worden goedgekeurd. Schiphol wordt op dit moment ook al aangeboden in de dienstregeling, in samenwerking met Air France via Parijs.
(...)
In 2011 wilde Azerbaijan Airlines ook al een route naar Schiphol openen, maar die vond uiteindelijk geen doorgang. De plannen voor een lijndienst zijn nu een stuk concreter.

• Evianon
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 08:22
Net te laat voor mooie WBC fare naar Canada -O-

Ze worden er goed in bij KLM! De fare rules van dit foutje zijn ergens tussen 03:00 en 09:00 vanmorgen actief geworden en zijn voor 09:30 al gedetecteerd en verbeterd, zonder dat het op een blog of forum heeft gestaan (voor zover ik weet). De laatste foutjes stonden tot minimaal halverwege de middag open :P

• Napsju
quote:
Ah! Het land van de enorme verschillen. In Baku een prachtig vliegveld:

Hypermoderne architectuur:

Slechts 50 kilometer verderop ben je 30 jaar terug in de tijd:

Eigen foto's van juni 2016, vrij te gebruiken. Azerbaijan vonden mijn vrouw en ik een hele ervaring! In tegenstelling tot Georgië en Armenië waar weinig toeristen komen, zijn er in Azerbaijan vrijwel geen toeristen. Er is genoeg te doen en te zien! :)

Lekker!

• Napsju
quote:
Koerski schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:00:
Zojuist voor Doha - Johannesburg €450 upgrde offer gekrefen. De moeite waard? Het is een 777
Geen ervaring met de dienstverlening van QR, maar ik vind het veel geld voor ik neem aan slechts 1/4 van je reis.
quote:
Grouchy schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:38:
Geen probleem, CIBT mag het wel een keer doorsturen als ik toch voor een andere visum bezig ben :)
CIBT vind ik een dure tent, maar als jouw tijd kostbaarder is dan begrijp ik je keuze. Natuurlijk hoef je niet op Azerbaijan Airlines te wachten, want er gaan meer airlines naar Baku met overstap. Ik ben er zelf voor 80 euro retour geweest via Budapest met Wizz Air. 8)

Trouwens, was deze al eens langs gekomen?

(SQ) _/-\o_ :9~ O+

Napsju wijzigde deze reactie 12-10-2016 19:14 (8%)

Lekker!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 28-02 15:25
Zo, nu op de juiste plaats :X

--

Iemand die nog een opblaasbare MiG in zijn tuin wil hebben?

• RickXX
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 02-02 12:49
Afgelopen weken aardig wat vluchten gemaakt. AMS - DOH 777-300, DOH - CKG A330, CKG - DPS A320, DPS - JOG A320, JOG - CKG A320, CKG - DOH 787-8, DOH- AMS 777-300. Gevlogen met 5* Airline Qatar en the best budget airline in the world. Zoals Qatar Airways en Air Asia zichzelf noemen. Ik was tevreden over de service van Qatar en ik vind Air Asia ook een fijne maatschappij.

Enkel de A330 met die IFE kasten, 4(!) op elke rij. Echt irritant op een 9 uur lange vlucht.

Op de terugweg, CGK - DOH en DOH - AMS had ik het geluk dat ik 3 Economy seats voor mezelf had en lekker languit kon.

Ik vraag me af hoe het nou precies zit met die rook/condens op het moment dat je een vliegtuig board/verlaat in Azië. Een mede passagier wist mij te vertellen dat die rookvorming geheel normaal was en iets te doen had met luchtdruk desondanks ben ik benieuwd naar het volledig verhaal. Voor jullie beeldvorming:

Dit weekend vlieg ik met Sun Express en Pegasus. Iemand ervaring mee?

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:21
quote:
Iemand die mij kan vertellen welk gebouw dan "Bagagehal Zuid" is? Ik dacht altijd dat dat die driehoek was op airside, tegenover Lounge 1. Op Google Maps zie ik niet waar er dan precies plaats voor zou moeten zijn.

Hier moet het dus zijn.

oohh wijzigde deze reactie 13-10-2016 15:16 (20%)

• CyBeR
  • Niet online
Vanochtend:

If only…

CyBeR wijzigde deze reactie 13-10-2016 19:14 (8%)

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
quote:
PolarBear schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:51:
[...]

Nou ja, nog een voordeel van de 787, er wordt geen bleedair gebruikt wat de reden is van mogelijke kerosinegeur (afgezien van ongelukjes tijdens het tanken).
Dan nog heb je hetzelfde probleem. De warme, op druk gebrachte, lucht komt niet (meer) van de bleed, koude lucht komt nog steeds "van buiten" door de airco inlets (veelal onder de romp), wat door de airco packs gemixed wordt tot het uiteindelijke product.
Juist die airco inlets zorgen voor de gemelde kerosine lucht, de lucht uit de motor (niet 787) wordt immers voor de verbrandingskamer afgetapt en zal dus (nog) geen kerosine bevatten.

http://nhi.a.la9.jp/787Day/N787BA-5.jpg
airco inlets van de b787.

• wildhagen
  • Niet online
quote:
Toestel is vandaag afgeleverd.

Mooie infographic over de geschiedenis van alle civiele Airbus-toestellen tot nu toe:

quote:
Airbus-afleveringen tot 30 september 2016

A300: 561
A310: 255
A318: 80
A319: 1456
A320: 4344
A321: 1376
A330: 1297
A340: 377
A350: 41
A380: 195
Zie http://www.luchtvaartnieu...rd-aan-singapore-airlines

Virussen? Scan ze hier!

161005 PH-BFA B744 KLM by mzunguwamap, on Flickr
PH-BFA eerder deze maand op Schiphol-Oost.

Het lijkt er sterk dat het oudste toestel van KLM haar laatste commerciële vlucht heeft gemaakt.
PH-BFA vloog haar laatste vlucht KL612 vanuit Chicago en kwam gisterochtend om 06:36 uur aan op Schiphol.

Op N662US van Delta Airlines na is/was -BFA de oudste 747-400 nog in gebruik.
Een maand geleden had ze er al ruim 125.000 vlieguren op zitten.

En Etihad komt tijdelijk met de Boeing 787-9 naar Amsterdam in plaats van de gebruikelijke Airbus A330-200.
Van 19 t/m 31 oktober komt dit toestel naar Schiphol.

Piet91 wijzigde deze reactie 14-10-2016 21:53 (19%)

Net wel/niet Throwback Saturday, editie #2.
(Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 4")

De NASA Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft met de Endeavour op haar rug, geëscorteerd door 2 NASA McDonnell Douglas F/A-18 Hornet boven Los Angeles toen deze lage fly-overs over de stad maakte bij de aflevering van de Endeavour aan het museum.
(Heb hier wel eens een post over gemaakt)

Piet91 wijzigde deze reactie 16-10-2016 00:03 (3%)

• wildhagen
  • Niet online
quote:
FastFred schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 14:03:
[...]

Wat moet NASA in godsnaam met gevechtsvliegtuigen :S ?
Voor onderzoek etc? In het verleden hebben ze diverse fighters gehad. Bijvoorbeeld de Northrop-Grumman F-5 of een Vought F-8 Crusader. Of een McDonnell Douglas F-15 Eagle

NASA F-8:

\

NASA F-15:

http://cdn-www.airliners.net/photos/airliners/0/2/6/1409620.jpg

Alle vliegtuigen van NASA: Wikipedia: List of NASA aircraft

Virussen? Scan ze hier!

• Hmmbob
  • Laatst online: 09:03
quote:
Vet, die staan 'op de zaak' beiden op display bij het NASA Armstrong Flight Research Center. Die F-15 ziet er in het echt heel onwerkelijk uit :)

Enige foto die ik snel bij de hand heb is van m'n jongens voor de HL-10 Lifting Body, op display bij de ingang van de NASA faciliteit op de basis:
quote:
wildhagen schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 14:46:
Voor training gebruiken ze primair de Northrop T-38 Talon idd, maar ook andere toestellen, zoals de McDonnell Douglas C-9 (de militaire versie vande DC-9, voor gewichtloosheifstests), of de Grumman Gulfstream II. In het verleden hadden ze bijvoorbeeld ook Lockheed SR-71's voor trainingsdoeleinden, net als enkele andere bekende toestellen.
NASA vliegt ook nog steeds met een U-2 variant, het ER-2 High-Altitude Platform. Bij een familiedag (open dag) van hun faciliteit enkele maanden geleden vloog deze ook rondjes boven de basis. Erg hoge pitch tone van de motoren, maar heel tof om in real life te zien - dat zijn er niet veel buiten de US 8)

Die NASA F-18s komen 'op de zaak' regelmatig voorbij taxiën en er wordt op dit moment inderdaad druk onderzoek gedaan naar de reductie van de sonic boom - getuige alle sonic booms die dagelijks voorbij komen. Je went eraan :+
quote:
Piet91 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 16:39:
[...]

Net als m'n vorige 'Throwback Saturday" is dit ook niet tot op de dag geleden. Soms kom ik gewoon ontzettend mooi/unieke/aparte foto's tegen waarvan ik denk dat jullie het misschien ook wel interessant zouden vinden.

Deze foto is genomen op 21 september 2012; de dag dat de Endeavour uiteindelijk op LAX zou landen om vervolgens over de weg naar het California Science Center gebracht te worden; zie:
Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"

[...]

Jup, hier een video gemaakt uit een van de F-18's:

[video]
Ah top. Zoals ik al zei, het California Science Center was haar Facebook timeline aardig aan het vullen met terugblikken op deze gigantische operatie. Toffe beelden, jammer dat we hier toen nog niet waren ;)

Hmmbob wijzigde deze reactie 16-10-2016 17:25 (4%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

quote:
Piet91 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 19:47:
Well, what do you know! She's still going strong.
Momenteel terug vanuit Curacao naar Amsterdam. Ik kreeg vanmorgen een melding.

Volgens mijn gegevens is dit dus de laatste vlucht van dit toestel of komende maandag.
Helaas heb ik gelijk. De rotatie naar Curaçao was de laatste vlucht voor KLM's oudste toestel:

Eerste Boeing 747-400 van KLM voltooit laatste vlucht
quote:
SCHIPHOL – Het oudste vliegtuig in de KLM-vloot heeft zondag de laatste lijndienstvlucht voltooid. Als KL736 arriveerde de Boeing 747-400 'City of Atlanta' vanuit Curaçao. De PH-BFA werd in mei 1989 aan KLM afgeleverd en was destijds het eerste vliegtuig van dit type voor een Europese airline. Na 27 jaar trouwe dienst wordt het toestel nu buiten dienst genomen.

KLM is begonnen met het uitfaseren van de Boeing 747’s, die de komende jaren de vloot geleidelijk gaan verlaten. De ‘Atlanta’ verlaat als vierde 747-400 de KLM-vloot. Een toekomst bij een andere luchtvaartmaatschappij zit er bij deze relatief oude toestellen niet meer in.

“Er zijn bijna geen partijen die willen vliegen met een 25 jaar oude viermotorige kist van dat formaat”, zegt Henk-Jan van der Hoek, director aircraft trading op de afdeling Fleet Development & Aircraft Trading bij KLM. Hij is verantwoordelijk voor de verkoop van de 747’s.

“We verkopen ze dan ook meestal voor onderdelen; het airframe aan de ene partij en de motoren aan de andere. Dan levert het veel meer op. Het grootste deel van de waarde zit in de motoren”, zegt Van der Hoek. Op eenzelfde wijze verkocht KLM eerder de MD-11’s.

Motoren
Wat is dan de waarde van een KLM Boeing 747-400 uit 1989? Van der Hoek kan daar geen eenduidig antwoord op geven. “Dat hangt helemaal af van hoeveel leven er nog in zit. Hebben de motoren net een onderhoudsbeurt ondergaan, dan betaal je de hoofdprijs. Dan zit je ruim boven die tien miljoen. Maar zijn die motoren helemaal op en due for a shop visit, dan ruim onder de 10 miljoen.”

KLM heeft nu nog 21 Boeing 747-400’s in dienst, waarvan vijf met een volledige passagiersconfiguratie (408 stoelen), dertien combi’s (268 stoelen) en drie full freighters.
Meneer van der Hoek is wel een beetje heel erg optimistisch over de waarde van een 747...

Bulgaarse Mig-29's escorteren A380 van Lufthansa
quote:
SOFIA - Zondag bezocht voor het eerst een Airbus A380 Bulgarije. Lufthansa zette bij uitzondering het grootste toestel in de vloot in op een vlucht van Frankfurt naar Sofia. De Bulgaarse luchtmacht stuurde drie Mig-29’s de lucht in om de speciale gast op grote hoogte te begroeten. Dat leverde bijzondere beelden op.

Lufthansa vloog met de A380 naar Sofia ter promotie bij het Bulgaarse publiek van langafstandsvluchten die de maatschappij aanbiedt via Frankfurt. Aan boord van het toestel waren naast reguliere passagiers ook politici en media aanwezig. Het toestel werd gevlogen door de enige Bulgaarse A380-piloot bij Lufthansa.

Piet91 wijzigde deze reactie 17-10-2016 23:11 (21%)

Het zal voor de meesten hier wel oud-nieuws zijn, maar laat ik het toch maar even noemen.

Zoals bekend gaat eind deze maand (zondag 30 oktober) het winterseizoen in van de luchtvaart.
In de nacht van 29 op 30 oktober gaat ook de wintertijd in (dus klok 1 uur achteruit).
T/m zaterdagavond is het panoramaterras op Schiphol geopend t/m 21:00 uur. Vanaf zondag 30 oktober gaat deze al om 17:00 uur dicht.

Omdat het nu al zo vroeg donker wordt en het terras dus nog tot laat open is, kun je de komende anderhalve week nog 's avonds in het donker foto's maken op het terras.

http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2014/3/14/374746.jpg

Piet91 wijzigde deze reactie 18-10-2016 16:18 (18%)

quote:
MrLink schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:15:
Viel me op dat toch meer 747's de nieuwe livery hebben gekregen.
Na de BFT ook nog de BFV en de BFW. Zouden er nog meer volgen?
Waarschijnlijk alleen nog -BFY aangezien die eind volgend jaar nog een D-check zou moeten ondergaan.
De vorige 3 hebben de livery ook gekregen bij de D-check.

EDIT: idee en uitvoering is ondertussen wel bekend, maar blijft geinig:
quote:
Mike Kelley

Happy to announce a new series, Airportraits. Two years, 75,000 miles traveled, way too much time in Photoshop.
http://www.mpkelley.com/projects/

Piet91 wijzigde deze reactie 19-10-2016 21:48 (38%)

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
En hier is 'ie dan, de eerste A350-1000:

Airbus Industrie Airbus A350-1041 cn 059 F-WMIL by Clément Alloing, on Flickr

It takes two fools to argue.

• El Jefe
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
https://www.flightradar24.com/KLM808/b5e4924

KL808 onderweg van TPE naar AMS, maakt even een rare start - misschien dat ze even iets moesten checken voordat (zo lijkt het erop) besloten is om door te vliegen naar Nederland.

Edit:

Ah, er was dus een behoorlijke typhoon in de buurt:

El Jefe wijzigde deze reactie 20-10-2016 20:42 (19%)

Etihad kwam vandaag voor het eerste met de Boeing 787-9 naar Amsterdam.
Een dag later dan gepland. De 787 komt nog tot eind deze maand, daarna komt de reguliere A330-200 weer.
De 787 komt nu naar Amsterdam omdat het nog niet ingezet kan worden naar Johannesburg.

Vandaag kwamen ze met A6-BLJ; toestel dat afgelopen zaterdag aan Etihad werd geleverd; de vlucht naar Amsterdam is pas de 3e uitgaande commerciële vlucht van het toestel.

Op 24 en 28 november komen ze met de 777-300ER naar Amsterdam vanwege de GP van Abu Dhabi.

Piet91 wijzigde deze reactie 20-10-2016 22:38 (16%)

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 28-02 17:13
Bijna 2 uur later, ben KL808 nog steeds aan het volgen...

Maar wat een vreemd vluchtprofiel:

Zie dat alle toestellen deze route volgen. Wellicht te hoge bergen op de meer directere route? Waardoor een emergency descent naar FL100 niet mogelijk is?

iRacing Profiel

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik weet niet wat ze gaan vliegen, maar voor zo'n 100k heb je deze een week met voldoende vlieguren:

Zie je volgens mij ook nog ruimer in dan in de F70 :p
quote:
Garyu schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:37:
[...]

Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst was het vanwege het drukke programma en de vele verplaatsingen geen optie om gebruik te maken van binnenlandse vluchten
Ze willen het niet, dat is wat anders. Hun trip is prima met lijnvluchten te doen, past allemaal hartstikke goed. Wat ze bedoelen is dat Wimlex en Maxima niet in Virgin E190 willen zitten.

PWM wijzigde deze reactie 21-10-2016 13:22 (54%)

• XWB
  • Niet online
Over JNB gesproken, SAA neemt binnenkort zijn eerste A330-300 in ontvangst.

Het interessante hieraan is dat de -300 payload restricted is vanuit het hoog gelegen JNB, sommige mensen betwijfelen of deze aankoop wel verstandig is.

A330-343 South African Airlines MSN1757 F-WWKP (ZS-SXK) - TLS by Olivier GREGOIRE, on Flickr

quote:
oohh schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:44:
Wat heb je nu voor setup dan? Ik woon in Amsterdam en track rond de 900 vliegtuigen per dag met de standaard DVB-T USB + antenne. Beetje weinig in vergelijking met jouw data. :)
FlightAware antenna by Iemand91, on Flickr

Heb de foto's maar even in een apart album gezet.

FlightAware antenne staat op het dak met zo'n 17 meter Hirschmann KOKA 9 TS kabel onder de dakpannen door (wat best een rotklus was, vandaar de :X ) naar beneden naar een raam.
Via een kort stukje plat coax kabel tussen raam/kozijn door naar de Raspberry Pi 3.
Helaas heeft FlightAware momenteel problemen met levering in de EU van hun spullen; dus ik moet het nog even doen zonder hun Pro Stick. (de filter heb ik al wel, maar gebruik ik nu nog niet)

Met die Pro Stick en filter zou ik (en hoop ik) nog wat beter resultaat/bereik te krijgen.
Wat dit kan nog wel wat beter:

FA antenna Planefinder range directly by Iemand91, on Flickr

Als aviationnerd kon ik zoiets niet laten natuurlijk. :$

EDIT: De eerste Boeing 787-9 voor Air France. Ze hebben even een 'stock 787-9' genomen en er een sticker 'Air France' opgeplakt. :P

F-HRBA Air France Boeing 787-9 Dreamliner - C/N 38769 / LN 500 by Woodys Aeroimages, on Flickr

Piet91 wijzigde deze reactie 21-10-2016 22:36 (24%)

Gisteren is de 4e Embraer E175+ aan KLM Cityhopper geleverd.
Daarna vanuit Recife via Espargos en Faro naar Amsterdam gevlogen.
Even na 18:00 uur vanavond op Schiphol geland.

Tevens vloog KLM vandaag weer voor het eerst naar Iran. PH-BQB (Boeing 777-200ER) vertrok vanmiddag om 17:35 uur naar Teheran. Verwacht aankomst terug uit Iran is morgenvroeg om 06:20 uur.

KLM vloog eind maart 2013 voor het laatst naar Iran.
Toen werd Teheran nog viermaal per week aangevlogen met de McDonnell Douglas MD-11.

En een van de drie laatst overgebleven Cathay 747-400 passagiersvliegtuigen heeft gisteren haar allerlaatste vlucht gemaakt; naar Victorville.
En dat vinden we niet leuk ;w :
quote:
Anthony Fesche

@flightradar24 After landing @Victorvillecity in B-HKT. We will miss her terribly @Boeing
https://twitter.com/mrfish845/status/789746935246630912

Piet91 wijzigde deze reactie 22-10-2016 23:50 (30%)

Ook Kuwait Airways doet mee aan de race van nieuwe liveries.
Gisteren is hun eerste toestel met nieuwe livery uit de Boeing fabriek gerold; hun eerste 777-300ER.
Ze hebben 10 orders openstaan van dit type die de A340-300 en 777-200ER moet vervangen.
Op deze twee types na krijgt dus ook de hele vloot deze nieuwe livery.
(Ook hun cockpit-, cabine- en grondpersoneel krijgt een nieuw uniform)

9K-AOC Kuwait Airways Boeing 777-369(ER) - C/N 62561 / LN 1448 by Woodys Aeroimages, on Flickr

Ik vind het persoonlijk een combinatie van mismaaktheid en behoorlijke eentonigheid.
Dit is hun huidige livery:

• CyBeR
  • Niet online
Grote letters zei je?

• wildhagen
  • Niet online
Die grotere letters zie je wel vaker, en nie alleen in het midden-oosten:

http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2012/11/9/248722.jpg

Ik vind de livery niet echt fraai, maar wel mooier dan de oude. Maar he, het kan altijd nog erger!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/2011-06-21_15-55-53_South_Africa_-_Crossroads_-_ZS-ZWP.jpg/1280px-2011-06-21_15-55-53_South_Africa_-_Crossroads_-_ZS-ZWP.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
quote:
downtime schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:27:
[...]

Nice. Een vliegtuig met aanwijzingen voor de piloot. Ikea Airways.
Zeker. Ze hebben bijvoorbeeld ook nog meer handleidingen, voor als men de weg kwijt is wijst men de crew iig alvast even de weg:

http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2010/7/11/94980.jpg

Ze hebben ook nog een handleiding voor cockpit-bemanning die niet weet waar ze horen te zitten:

https://www.southafrica.to/transport/Airlines/Kulula-flights/Photos/Kulula-flying-101.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Liliuokalani
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
quote:
wildhagen schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:59:
Die grotere letters zie je wel vaker, en nie alleen in het midden-oosten:

[afbeelding]

Ik vind de livery niet echt fraai, maar wel mooier dan de oude. Maar he, het kan altijd nog erger!

[afbeelding]
Ik vind die laatste nog wel geinig met die aanduidingen voor alles, maar als we het dan over een naar mijn idee walgelijke livery hebben... Sunweb en Transavia. Een saaie witte doos met walgelijke stickers in een vreselijke stijl. Sorry, maar dat doet pijn aan mijn ogen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dees vind ik wel mooi:

Kleurtjes zijn leuk maar het moet wel een smaakvol geheel zijn:

:X

• wildhagen
  • Niet online
quote:
Liliuokalani schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:33:
[...]

Ik vind die laatste nog wel geinig met die aanduidingen voor alles, maar als we het dan over een naar mijn idee walgelijke livery hebben... Sunweb en Transavia. Een saaie witte doos met walgelijke stickers in een vreselijke stijl. Sorry, maar dat doet pijn aan mijn ogen.

[afbeelding]
Die scoort hoog ja, maar ik ken nog wel lelijkere:

http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2011/1/16/117701.jpg

http://i.imgur.com/72FjSwh.jpg

https://blog.klm.com/assets/uploads/2015/02/2208520435-795c042e80-b-copy.jpg

Daar wordt ik ook liever niet in gespot :P

Virussen? Scan ze hier!

• Liliuokalani
  • Niet online
quote:
wildhagen schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:43:
[...]

Die scoort hoog ja, maar ik ken nog wel lelijkere:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Daar wordt ik ook liever niet in gespot :P
Als ik daarin zou moeten zitten, dan kom ik gewoon niet opdagen. Vreselijk. :r

Om het leed niet te groot te maken toch nog maar een wat mooier aanzicht.

NH Airtime had ook nog een mooi filmpje van het toestel, met gelukkig veel cockpit close-ups.

• Napsju
Ik heb 'm hier al eens eerder gepost:
quote:
Napsju schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 06:08:
Ik liep hier net in Changi Airport T3 en zag een voor mij nieuwe airline, Siam air. Dit is toch echt de állerlelijkste livery die ik OOIT gezien heb...

[afbeelding]

Edit: Wat is het toch een fijn vliegveld. Over anderhalf uur vliegen we met Malindo OD802, dus we zitten nog even in de gratis bioscoop, nadat we net de vlindertuin en koi vijver gezien hebben. _/-\o_

Lekker!

• XWB
  • Niet online
Bombardier heeft de eerste CS300 - de grote broer van de CS100 - uit de doeken gedaan. Als het goed is zal airBaltic de eerste CS300 eind november in ontvangst nemen.

XWB wijzigde deze reactie 25-10-2016 09:44 (23%)

• XWB
  • Niet online
Tja, wat is dan wel een mooie livery? Die 13 in een dozijn "eurowhite" liveries zijn ook niet bepaald fraai.

Japan Airlines Boeing 777-200ER JA710J by Royal King, on Flickr

XWB wijzigde deze reactie 25-10-2016 10:39 (34%)

• XWB
  • Niet online
Of wat dacht je van China Eastern's nieuwste livery? Allemaal van hetzelfde.

China Eastern Boeing 777-300ER B-7368 by Royal King, on Flickr

• wildhagen
  • Niet online
quote:
XWB schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:09:
Tja, wat is dan wel een mooie livery? Die 13 in een dozijn "eurowhite" liveries zijn ook niet bepaald fraai.
Eentje non-white die ik persoonlijk heel fraai vind is de livery van Royal Jorfanian bijvoorbeeld:

Virussen? Scan ze hier!

Kogel door de kerk: Heathrow mag uitbreiden
quote:
LONDEN - Na jaren gesteggel is er eindelijk een besluit gevallen over de toekomst van Londen Heathrow. De Britse regering heeft groen licht gegevens voor de uitbreiding van de luchthaven, die op dit moment de drukste van Europa is. Een extra landingsbaan zorgt de komende jaren voor de broodnodige extra capaciteit.

Heathrow strijdt al jaren voor uitbreiding. De twee start- en landingsbanen die er nu liggen kunnen de druk nauwelijks aan en landingsrechten op de Londense luchthaven kosten een vermogen. De uitbreiding moet in 2040 zo’n 16 miljoen extra passagiers opleveren.

“De nieuwe start- en landingsbaan vergroot de bereikbaarheid van Groot-Brittannië en is een historische impuls voor de economie”, stelt transportminister Chris Grayling.

Omwonenden moeten weg
Voordat de uitbreiding een feit is moet nog wel nader onderzoek worden gedaan naar de impact op de omgeving. Zo worden miljarden gereserveerd om grond aan te kopen en inwoners van een aantal dorpen naar een andere plek te verhuizen. Belangenorganisaties zullen dat naar verwachting niet over hun kant laten gaan.

De overheid belooft, om de omgeving te ontlasten, wel een stop op nachtvluchten en strengere geluidsregels.
Officiële statement staat op gov.uk.

quote:
wildhagen schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:25:
Eentje non-white die ik persoonlijk heel fraai vind is de livery van Royal Jorfanian bijvoorbeeld:

[afbeelding]

[afbeelding]
Zeker. Hun livery maakt de 787 (de -8 is het bijzonder) nog bijna een mooi toestel:

Of vroeger op hun TriStars:

Vooral als er dan zo'n hele rij naast elkaar stond op Schiphol:

EDIT: ik vraag het hier ook maar even:

Even een vraag voor de regelmatige spotters hier; ik ben van plan om met m'n vader deze week weer naar Schiphol te gaan. Deels vanwege het feit dat het panoramaterras (officieel) t/m 21:00 uur open is en je dus in het donker daar nog kunt staan wat ook weer eens een nieuwe dimensie geeft aan het spotten.

2 vragen though:
- Officieel is het terras dus deze week (t/m zaterdag) nog tot 9 uur open, maar ik lees ook verhalen dat het terras al wordt leeggehaald als het donker wordt omdat er problemen met de verlichting (?) zijn.
Wat is nou de situatie?
Ik zie wel op diverse sites nog foto's langskomen die de afgelopen dagen zijn gemaakt vanaf het terras terwijl het donker was.

- Ik wordt niet altijd heel gelukkig van m'n huidige tele (een antieke 70-210mm USM); geen stabilisatie en vaak toch wat weinig bereik. Ik tob al tijden over een eventuele vervanger maar ik kan er nog niet uitkomen.
Nou zat ik er eens over na te denken om dan deze week hier eens een dagje de Canon 100-400mm IS (Mark I of 2) te huren. Kost niet veel en lijkt me wel eens tof.
Nou sta ik niet vaak bij Schiphol maar soms had ik dan wel graag eens wat meer bereik gehad.
Ik kijk ook vaak even bij de EXIF-data van foto's die genomen zijn op/bij Schiphol om te kijken hoeveel millimeters ze daar gebruikten.
Of denken jullie dat die -400mm overkill is? (op een crop Canon)

Piet91 wijzigde deze reactie 25-10-2016 13:57 (51%)

• Liliuokalani
  • Niet online
quote:
wildhagen schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:25:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Royal Jordanian is inderdaad zeer geslaagd. Verder nog wat mooie hieronder.

Deze of vergelijkbare gaan we helaas niet meer zien op de nieuwe toestellen, maar de blauwtonen combineren zeer goed met het ruwe metaal :9~

US Airways vind ik ook altijd wel een degelijke uitstraling bieden. Vooral dat donkerblauwe kraagje doet het hem en geeft een luxe uitstraling, ook al is het veel wit.

Ook de Air New Zealand met de All Blacks livery is mooi strak en iets anders dan wit. Jammer genoeg een speciale editie die niet op alle toestellen zit.

All Nippon Airlines met de speciale 787 uitvoering. Een heel strakke staart, alleen vind ik de 787 letters er wat lukraak opgeplakt.

En nog een gouwe ouwe. De 747SP van de Suid Afrikaanse Lugdienst. Scherpe lijnen en lekker opvallend.

Nederlands glorie als afsluiter dan. Jammer dat Martinair niet meer is :'(

• Hmmbob

Mijlpaaltje: gisteren heeft F-002, de tweede F-35 van de Koninklijke Luchtmacht, de grens van 500 flight hours gehaald.

F-001 is in de achtervolging en volgt over niet al te lange tijd ;)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Cathay Pacific viert dertigjarig jubileum op Schiphol
quote:
SCHIPHOL - Cathay Pacific staat woensdag uitgebreid stil bij haar dertigjarig jubileum op Schiphol. De luchtvaartmaatschappij uit Hongkong begon in 1986 voorzichtig met twee vluchten per week, maar is nu een dagelijkse gast op de luchthaven met haar kleurige Boeing 777-300ER.

De luchtvaartmaatschappij vloog zowel met de Boeing 747-400 als de Airbus A340-300 op Schiphol, voordat werd overgeschakeld op de 777-300ER. Op termijn wordt ook de A350 op de route verwacht. Via Hongkong vliegt Cathay Pacific naar bijna 200 overige bestemmingen.

Om het jubileum te vieren is Cathay Pacific verschillende acties gestart. Zo maken mensen die in oktober 30 jaar worden kans op gratis tickets naar Hongkong via een Facebook-actie en zijn vanaf vandaag speciale voordeeltarieven te boeken, waarbij 30 euro korting wordt gegeven.

Passagiers die vandaag naar Hongkong vliegen met Cathay Pacific krijgen feestelijke hapjes en drankjes en een kleine attentie. Ook worden er bij de gate polaroidfoto’s gemaakt.

Morgen maar weer 'ns een dagje spotten op Schiphol. Dit keer met een kanon van een lens. :o
Kijken of ik de oude dame "Atlanta" nog kan vinden.

• XWB
  • Niet online
quote:
Piet91 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:55:
[...]

EDIT: De eerste Boeing 787-9 voor Air France. Ze hebben even een 'stock 787-9' genomen en er een sticker 'Air France' opgeplakt. :P

[afbeelding]
[afbeelding]F-HRBA Air France Boeing 787-9 Dreamliner - C/N 38769 / LN 500 by Woodys Aeroimages, on Flickr
En nog even vanuit een andere hoek:

quote:
Koerski schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:28:
Door de mist zijn er wat vluchten aan het uitwijken en vertraagd momenteel op schiphol...
Ik heb dat vanmorgen gemerkt ja; die mist. Juist nu ik een kanon van een objectief bij me had.
Maar goed; het weer werd al snel rap beter; prachtig weer om te spotten.
quote:

Da's héél fijn nieuws. *O*

Piet91 wijzigde deze reactie 27-10-2016 23:48 (4%)

Morgenmiddag landt voor de allerlaatste keer een KLM Boeing 747-400 op Princess Juliana International Airport op Sint-Maarten.
Vlucht KL785 vertrekt morgenochtend om 08:25 uur en landt om 10:45 uur plaatselijke tijd. (16:45 uur NL tijd).
Is hier live te zien: http://www.mahobeachcam.com/

Helaas moet ik iemand helpen dus kan het zelf niet volgen. ;(

http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2012/8/14/230968.jpg

• XWB
  • Niet online
Aanschouw de center fuselage van de eerste 787-10:

Dit gaat een lang vliegtuig worden :p

• CyBeR
  • Niet online
Mocht iemand zich nog afvragen of een business class ticket met treindeel voorziet in een 1e-klas thalyskaartje: dat is het geval, zoals je zou verwachten.

Uitzicht hier in de lounge is nog altijd belabberd trouwens…

Wel netjes: de wifi had me nog door van de vorige keer dat ik hier was blijkbaar (jaar geleden notabene) want ik hoefde niet nog een keer in te loggen.

CyBeR wijzigde deze reactie 28-10-2016 12:50 (47%)

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:21
quote:
CyBeR schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:40:
Mocht iemand zich nog afvragen of een business class ticket met treindeel voorziet in een 1e-klas thalyskaartje: dat is het geval, zoals je zou verwachten.

Uitzicht hier in de lounge is nog altijd belabberd trouwens…

[afbeelding]

Wel netjes: de wifi had me nog door van de vorige keer dat ik hier was blijkbaar (jaar geleden notabene) want ik hoefde niet nog een keer in te loggen.
Goede reis! Eindelijk een paar uurtjes rust hier op het forum. :9

Beetje oud nieuws, maar was hier nog niet voorbij gekomen. Qantas heeft een nieuwe livery. Deze A330 heeft in VCV even een repaint gekregen (en een check?)

Oud:

oohh wijzigde deze reactie 28-10-2016 14:42 (3%)

• Thetallguy
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
quote:
oohh schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:41:
[...]

Goede reis! Eindelijk een paar uurtjes rust hier op het forum. :9

Beetje oud nieuws, maar was hier nog niet voorbij gekomen. Qantas heeft een nieuwe livery. Deze A330 heeft in VCV even een repaint gekregen (en een check?)
[afbeelding]

Oud:
[afbeelding]
Je bent tussen oud en nieuw nog een stap vergeten :P

Maargoed, vind het daarmee ook geen nieuwe livery, meer een update (waarover je idd kunt twisten of je het een verbetering vindt of niet (
quote:
Piet91 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:26:
Morgenmiddag landt voor de allerlaatste keer een KLM Boeing 747-400 op Princess Juliana International Airport op Sint-Maarten.
Vlucht KL785 vertrekt morgenochtend om 08:25 uur en landt om 10:45 uur plaatselijke tijd. (16:45 uur NL tijd).
Is hier live te zien: http://www.mahobeachcam.com/

Helaas moet ik iemand helpen dus kan het zelf niet volgen. ;(
[afbeelding]

• XWB
  • Niet online
Oeh een American Airlines 767 is zonet op ORD in brand gevlogen. De rechtervleugel is daarbij gesmolten.

• XWB
  • Niet online
Nu ook een incident met een FedEx MD-10 op FLL:

Morgen Vandaag komt de 10.000e Airbus naar Amsterdam.

9V-SMF van Singapore Airlines zou om 07:17 uur op Schiphol moeten landen.
Vertrek staat gepland voor 11:15 uur.

Dit is de eerste keer dat dit toestel naar Amsterdam komt.

• wildhagen
  • Niet online
quote:
XWB schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 00:10:
Nu ook een incident met een FedEx MD-10 op FLL:

[afbeelding]
Die MD-10 schijnt volgens sommigen een explosie in de fuselage gehad te hebben.

Zie dit filmpje: https://twitter.com/Alex_Robles44/status/792128738729295872

Avherald meldt dit:
quote:
A Fedex Federal Express McDonnell Douglas MD-10, registration N370FE performing freight flight FX-910 from Memphis,TN to Fort Lauderdale,FL (USA) with 2 crew, landed on Fort Lauderdale's runway 10L at 17:50L (21:50Z). Tower reported the left hand engine (CF6) appeared on fire. The aircraft came to a stop about 2000 meters/6580 feet down the runway at and beyond the left hand edge with the left main gear collapsed and the left hand wing on a large fire. The airport closed all runways while emergency services responded to put the fire out. There were no injuries, the aircraft received substantial damage.

The FAA reported the left main gear collapsed during the landing roll out resulting in a fire.
Zie http://avherald.com/h?article=49ffaff0

wildhagen wijzigde deze reactie 29-10-2016 06:05 (75%)

Virussen? Scan ze hier!

Vandaag was ook de laatste dag voor de Lufthansa Boeing 737.
Ze hadden nog 6 737-300's; die maakten vandaag hun laatste vluchten.
D-ABEF kwam vandaag nog langs op Schiphol als LH986 om 09:19 uur en vertrok weer om LH987 van/naar Frankfurt.

Lufthansa was de launch customer van de Boeing 737; op 10 februari 1968 - ruim 48 jaar geleden - en de maatschappij was ook de eerste airline die een order plaatste; 21 stuks op 19 februari 1965.

Een impressie van vandaag:

CEO van Lufthansa:

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 28-02 20:16
Wat is dit voor een vlucht?
https://www.flightradar24.com/KLM9882/b76f69f

Het lijkt op een hele berg touch en go's. Is het piloten training of een test vlucht na onderhoud?

• CyBeR
  • Niet online
vervelende lui bij de TSA:

Ik heb dus zo'n TSA002 slot wat je met een stukje plastic open kunt maken maar we maken 't gewoon stuk :(

PWM wijzigde deze reactie 31-10-2016 22:35 (10%)

• XWB
  • Niet online
United Airlines eerste 777-300ER is uit de fabriek gerold. Geen idee of die ook naar AMS komt?

N58031 United Airlines Boeing 777-322(ER) - C/N 62642 / LN 1453 by Woodys Aeroimages, on Flickr

• XWB
  • Niet online
Alright :p

Trouwens, United is begonnen met het installeren van "split scimitar" winglets op hun 757 kisten. Die vinden we al terug op de 737 en moet het brandstofverbruik met ongeveer 2% omlaag brengen.

http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2008/4/30/14307.jpg

KLM gaat vliegen op London City
quote:
Na een onderbreking van bijna 8 jaar gaat KLM per februari 2017 weer vliegen op London City. KLM start met een dagelijkse vlucht en bouwt de frequentie in de weken daarna op tot vier vluchten per dag op werkdagen en één tot twee dagelijkse vluchten in het weekend.

London City is de 17e bestemming in het Verenigd Koninkrijk en is de 79e Europese bestemming die KLM rechtstreeks vanuit Amsterdam uitvoert. London City, als zakendistrict, onderstreept het grote belang van het Verenigd Koninkrijk voor het netwerk van KLM.

KLM versterkt opnieuw haar Europese netwerk door weer zelf op London City te gaan vliegen. Vanaf nu kunnen passagiers ook op deze route genieten van alle voordelen van KLM services en digitale producten. De vluchtschema’s zijn zeer aantrekkelijk voor de zakelijke reiziger.
Boet Kreiken - Managing Director KLM Cityhopper

De vluchten worden uitgevoerd door KLM Cityhopper met een Embraer 190, waarin plaats is voor 100 passagiers. Naast deze mogelijkheid, biedt KLM haar passagiers ook verschillende directe vluchten aan in samenwerking met CityJet, ook vanaf Rotterdam.

Piet91 wijzigde deze reactie 02-11-2016 11:42 (3%)

quote:
Matthis schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:06:
Iemand enig idee waarom er een geparkeerde B747 met ingepakte motoren van Air China (?) op Riga Airport staat? Ik dacht beschadiging gezien te hebben aan een vleugel, maar het was daarnet al (te) donker.
Li Keqiang - premier van de Volksrepubliek China - is op een officieel bezoek aan Letland en voor de 16+1 summit aldaar.

Het toestel waar je het over hebt is B-2472 en is een VIP-toestel.
Deze zal worden opgevolgd door een 747-8i in VIP-configuratie (B-2479) welke een maand geleden na cabin refitting in Hamburg is overgevlogen naar Peking.

Aankomst in Riga gistermorgen:

Piet91 wijzigde deze reactie 07-11-2016 10:53 (11%)

• Liliuokalani
  • Niet online
KLM heeft een brief gestuurd aan personeel met niet nader genoemde maatregelen tegen nieuwe en grotere stakingen.

Volledige tekst:

Ik vind de toon nou niet echt 'intimiderend'. Lijkt me een heel fatsoenlijke reactie op dit soort gezeur.

Liliuokalani wijzigde deze reactie 05-11-2016 21:34 (5%)

Morgen vertrekt KLM's oudste toestel.
Maandagmorgen om 09:15 uur vertrekt Boeing 747-400 PH-BFA voor haar allerlaatste vlucht ooit; de ruim anderhalf uur durende vlucht naar Teruel, Spanje waar ze bij haar zusters -BFM en -BFO komt te staan.

De "City of Atlanta" werd op 16 oktober uit de vloot gehaald nadat ze die ochtend binnenkwam als haar laatste commerciële vlucht als KL736 uit Willemstad.
-BFA werd op 18 mei 1989 aan KLM geleverd en heeft dus ruim 27 jaar voor de maatschappij gevlogen.
Naar mijn weten heeft ze na haar laatste vlucht vanuit Willemstad er 125.834 vlieguren en 16.880 cycles opzitten.

Nog geen 5 weken na levering aan KLM was er al een aardig groot incident; bij het taxiën naar de startbaan voor haar vlucht KL641 naar New York JFK raakt haar linkermotor een grasmaaier:

Zo stond ze er anderhalve week geleden bij... in een leeg en verlaten hangar op Schiphol-Oost:
(ik weet nog recentere foto's te vinden maar weet niet of de eigenaren van die foto's het waarderen dat ik ze hier dan plaats)

Amsterdam Schiphol Airport - 27-10-2016 by Iemand91, on Flickr

En nog een van eigen hand in februari dit jaar op weg als KL691 naar Toronto:

Amsterdam Schiphol Airport - 25-02-2016 by Iemand91, on Flickr

• XWB
  • Niet online
quote:
Piet91 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 20:23:
[...]

Li Keqiang - premier van de Volksrepubliek China - is op een officieel bezoek aan Letland en voor de 16+1 summit aldaar.

Het toestel waar je het over hebt is B-2472 en is een VIP-toestel.
Deze zal worden opgevolgd door een 747-8i in VIP-configuratie (B-2479) welke een maand geleden naar cabin refitting in Hamburg is overgevlogen naar Peking.

Aankomst in Riga gistermorgen:

[afbeelding]
Bedoelde je "naar van cabin refitting in Hamburg is overgevlogen naar Peking"? Die kist is namelijk klaar.

In diezelfde context, de nieuwe Air Force One van Japan is een 777 en gaat de inmiddels stokoude 747 vervangen.

• peakrever
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09:32
quote:
CyBeR schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:51:
Bieden bij KLM is toch weer exit inmiddels?
https://tweakers.net/ext/f/VcCNRwi5bpXagUNXEgUlZiKI/thumb.png

Is wel een van de weinige keren dat ik die zie.

• XWB
  • Niet online
Yep, ook BA gaat 10-abreast in de 777.

quote:
Inkjet schreef op maandag 07 november 2016 @ 19:13:
Plus meer economy plus/comfort en minder bizz.
En 3 toiletten minder in de 777.

Goed bezig BA! d:)b

Snakes on a plane!

Voorrangslanding wegens slang aan boord
quote:
Een Embraer E-190 van Aeromexico kreeg vooraan om te landen op Mexico City Airport nadat een slang ontdekt was aan boord.

De Embaer was onderweg van Torreon (Mexico) naar Mexico City. Het beest kwam uit de bagagerekken zetten voorin het vliegtuig. De slang wordt geschat op meer dan een halve meter lang. De slang heeft niemand aangevallen. Na de landing werd het gevangen door de dierendienst van het vliegveld.

Een passagier filmde het beest en zette het online.

Ik had het toestel in de fik gezet. :+
Vannacht is vlucht CX254, een Cathay 777-300ER B-KPN van London Heathrow naar Hong Kong uitgeweken naar Amsterdam. Toestel is rond 02:00 uur vannacht op Schiphol geland en staat daar nog steeds.
Vlucht is wegens medische redenen uitgeweken; schijnt om een man met een diabetische coma te gaan.

Overigens niet de eerste keer dat er tegelijkertijd 2 Cathay Pacific toestellen op Schiphol staan (samen met de CX271/CX270 HKG-AMS vlucht); zo stonden er o.a. op 29 maart 2015 stonden er ook 2 Cathay 777-300ER's tegelijk op Schiphol.

Piet91 wijzigde deze reactie 08-11-2016 13:18 (11%)

• XWB
  • Niet online
quote:
Thetallguy schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:23:
Jetblue (die Newyorkse airline die in 2000 is begonnen met vliegen) doet een retro-livery.

https://www.instagram.com/p/BMgYucfD6L0/

Fake-retro is nu dus ook een dingetje :+

N763JB | Airbus A320-232 | jetBlue Airways "What's Old is Blue Again" (special "vintage" colours) by cv880m, on Flickr

De 500e gebouwde Boeing 787 heeft zojuist haar eerste vlucht gemaakt.
F-HRBA; de eerste 787(-9) voor Air France:

Voor de mensen die in Noord-Nederland wonen (of elders op onderstaande route); hou de Antonov 225 in de gaten op Flightradar e.d.

Deze is vanmiddag van haar thuisbasis Gostomel, Kiev overgevlogen naar Leipzig:

Ze staat gepland om morgenavond om 18:00 uur te vertrekken naar Keflavík.
Zoals hieronder te zien valt gaat de rechtstreekse route boven Nederland langs maar met wat geluk wijkt ze net wat af richting het zuiden.

Morgenavond hier dus maar de lucht goed in de gaten houden. Niet te zien natuurlijk vanwege duisternis (hooguit de lichten) maar hier wel zeer waarschijnlijk goed te horen ook al komt deze op een kilometer of 10 over.
Helaas ligt m'n monster 100-400mm objectief alweer in Amsterdam ;( ....

Toestel is overigens onderweg naar Zuid-Amerika:

quote:
wildhagen schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:30:
Wat is dat voor wazige en omslachtige route? Zeker dat stukje tussen VCP en GRU? Wat gaat het ding doen?
->
quote:
Ofwel nu wordt het toestel in Leipzig volgeladen; dit wordt overgevlogen naar Iquique, Chili.
En dan door naar Campinas (VCP) waar het weer geladen wordt met vracht bestemd voor Santiago.

Qua omslachtige route; afhankelijk van hoe zwaar die Antonovs beladen worden hebben ze vrij brak bereik.
Heb wel eens een docu over de 224 gezien en hoeveel stops die wel niet moeten maken...

In zowel Campinas als São Paulo wordt vracht geladen voor Santiago.

EDIT: de vracht:
quote:
On Nov. 15th, Bolloré Logistics #Chile will be handling a 182-ton transformer - heaviest single piece ever airlifted in the Americas. #AN225
https://twitter.com/BolloreLog/status/794555299344490496

Piet91 wijzigde deze reactie 10-11-2016 19:06 (20%)

• Hmmbob
Is een satelliet lancering ook Luchtvaart?

Ik heb gisteren de lancering van een Atlas V raket met de Worldview 4 satelliet aan boord vanaf Vandenberg AFB, CA kunnen bijwonen. Wat een geweld!

• gop1
  • Laatst online: 28-02 22:11
Nog even over de route van de Antonov:

Was een route via west Afrika naar Paramaribo niet mogelijk geweest? Lijkt me in ieder geval een stuk korter.

• Liliuokalani
  • Niet online
quote:
Freee!! schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:42:
[...]

Voor "normale" vliegtuigen heb je volkomen gelijk, maar het zou me totaal niet verbazen als de AN225 in zwaar beladen toestand niet tot een hoogte kan komen waar het geen rol meer speelt.
Hij vliegt nu op een hoogte van 32000 feet, ofwel 9750 meter. Een heel grote rol zal het op die hoogte niet meer hebben. Al meen ik wel eens gelezen te hebben dat hij met een zwaardere lading nog een stuk lager kan vliegen dan nu.

Om 16:19 vertrokken uit Leipzig trouwens: https://fr24.com/ADB3704/b97fa51

Edit

Volgens Windity is het op die plek op 9 km hoogte zo'n -60 °C. Hebben nu ook een iOS-App *O*

Liliuokalani wijzigde deze reactie 12-11-2016 17:34 (13%)

• ScoTtix
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:05
Misschien al eens voorbij gekomen hier maar was afgelopen weekend in Berlijn waar we zaterdag rondgefietst hebben over het oude Tempelhof vliegveld.

Ik vond het toch wel heel gaaf om te doen, stukje fietsen over een runway :) Zeker een aanrader!

https://tweakers.net/ext/f/vhTAQeHirf8ar4KYpDQh4Jrt/thumb.jpg

ScoTtix wijzigde deze reactie 14-11-2016 17:35 (3%)

Amsterdam Schiphol wordt de eerste Bombardier CS300 bestemming:

http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2016/10/3/788258.jpg

Schiphol heeft primeur van eerste CS300 route
quote:
Schiphol heeft de wereldwijde primeur de eerste CS300 lijnvlucht bestemming te zijn. Dat meldt de maatschappij.

Op 14 december vliegt airBaltic voor het eerst een lijnvlucht met de Bombardier CS300. AirBaltic is de launch customer van dit toestel. Vlucht BT619 vertrekt op 14 december om 16:25 uur vanuit Riga om om 16:50 uur aan te komen op Amsterdam. De terugvlucht vertrekt weer om 18:55 uur en komt rond tien uur aan in Riga.

Aan boord zijn 145 stoelen. Volgens de maatschappij zijn deze breder dan anders, is er meer ruimte voor handbagage en zijn de toiletten verbeterd. Ook is het toestel veel stiller, met vier keer minder overlast. Waarmee vergeleken wordt is onduidelijk. AirBaltic heeft twintig toestellen in bestelling.

Na Amsterdam wordt in die week nog gevlogen naar München, Tallinn, Stockholm, Helsinki en Vilnius. Daarna zullen ook bestemmingen als Parijs, Barcelona en Parijs worden aangedaan met het nieuwe toestel.
De CS300 kwam overigens al eerder naar Schiphol.

• XWB
  • Niet online
quote:
Piet91 schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:13:
Amsterdam Schiphol wordt de eerste Bombardier CS300 bestemming:

[afbeelding]

Schiphol heeft primeur van eerste CS300 route

[...]

De CS300 kwam overigens al eerder naar Schiphol.
Die van airBaltic heeft net wat andere kleuren :p

KLM blijft maar doorgaan met het uitbreiden van haar netwerk; ze keren terug naar Freetown en Monrovia:

KLM start lijnvluchten naar Sierra Leone en Liberia
quote:
SCHIPHOL - KLM start in de zomer van 2017 nieuwe lijndiensten naar Freetown in Sierra Leone en Monrovia in Liberia. Beide bestemmingen worden drie keer per week bediend en werden jaren geleden ook al door KLM aangevlogen.

KLM zet op de vluchten een Airbus A330-200 in. Vlucht KL511 vertrekt elke woensdag, vrijdag en zondag vanaf Schiphol naar Freetown. Na een korte tussenstop vliegt het toestel verder naar Monrovia.

Het Afrikaanse netwerk van KLM bestaat verder uit Windhoek, Luanda, Johannesburg, Kaapstad, Nairobi, Kilimanjaro, Dar es Salaam, Entebbe, Kigali, Lagos en Accra. Daarnaast worden via partner Kenya Airways talloze bestemmingen indirect aangevlogen.

KLM vloog voor het laatst op Freetown in 1996. De lijndienst naar Monrovia duurde tot 1990.

KLM Douglas DC-8 op Freetown Lungi Airport in Sierra Leone, 1969.
Een van KLM's 747-400's (PH-BFF) draagt de naam Freetown naar deze stad.

Transavia bestaat vandaag 50 jaar!

Transavia viert vijftigste verjaardag
quote:
Transavia is vandaag vijftig jaar oud geworden. Op 16 november 1966 werd de eerste commerciële vlucht uitgevoerd, van Schiphol naar Napels.

Geschiedenis
Al vrijwel sinds de oprichting is Transavia een grote speler in de Nederlandse vakantiemarkt. In de jaren zeventig voerde het bedrijf nog veel intercontinentale vluchten uit, maar sindsdien is het zich gaan concentreren op de Europese markt.
Transavia heeft meerdere aandeelhouders gehad, maar sinds 2003 is het volledig in handen van KLM. In 2006 werd er een Frans zusterbedrijf opgericht, Transavia France, dat een jaar later startte met vluchten van en naar Parijs Orly.

De top van moederbedrijf Air France-KLM koesterde de afgelopen jaren de wens om van Transavia een grote, pan-Europese low-cost carrier te maken. Daarom werd begin 2016 een basis geopend in München en waren er plannen om tientallen nieuwe vliegtuigen te bestellen.

De nieuwe topman Jean-Marc Janaillac ziet echter niks in de expansieplannen. Als onderdeel van zijn strategie Trust Together gaat Transavia zich weer richten op thuismarkten Frankrijk en Nederland. Ook de intercontinentale vluchten, waarover lang in de media gesproken werd, komen niet terug.
Luchtvaartnieuws heeft een heel artikel online gezet.

En voor de geïnteresseerden; vanavond weer op RTLZ: Z Doc: Vliegen onder druk
quote:
Documentaireserie over jonge Britse piloten die werkervaring opdoen aan de andere kant van de wereld. Vanwege het gebrek aan banen thuis, verhuizen sommige piloten naar Indonesië om te gaan vliegen voor Susi Air.
Op RTLZ om 21:30 - 22:00 uur.

• Thetallguy
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
Wel even de speciale livery voor de Peter Pan Vakantieclub erbij vermelden Piet :+ die is ook aangekondigd op het Transavia feestje.

• wildhagen
  • Niet online
Weer een leuke nieuwe historische aanwinst voor het Aviodrome:
quote:
Het Aviodrome ontving vrijdag een container met daarin nieuwe vliegtuigvleugels en staartdelen en een origineel onderstel van een De Havilland DH-9. Dit was het eerste passagiersvliegtuig dat eigendom was van de KLM. De onderdelen zijn afkomstig uit de Verenigde Staten waar ze zijn gebouwd door het Cradle of Aviation Museum.

Het themapark uit Lelystad heeft recentelijk het project van Stichting Replicabouw DH-9 overgenomen en bouwt het vliegtuig de komende twee jaar af. Als de romp klaar is worden de nieuwe onderdelen eraan toegevoegd en is het toestel compleet.

Raymond Oostergo, collectiebeheerder van het Aviodrome, geeft aan dat de DH-9 vanaf 2019 een belangrijk onderdeel wordt van een nieuwe expositie ter gelegenheid van honderd jaar KLM. Volgens Oostergo is het daarbij heel bijzonder om het ‘echte begin’ van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij te kunnen presenteren.

"Dit is echt een bijzonder toestel, een omgebouwde bommenwerper waarin twee passagiers en wat post mee konden vliegen. Mét dikke leren jassen aan, vanwege de open cockpit. Dit model symboliseert de overgang van de Eerste Wereldoorlog naar het begin van de burgerluchtvaart”, zegt Oostergo.

De eerste KLM-vlucht op 17 mei 1920 werd overigens niet uitgevoerd met een DH-9, maar met een in Engeland geleasde DH-16. De Fokker F.II, waarvan een replica in de Aviodrome is te vinden, was later dat jaar het eerste echte als passagiersvliegtuig ontworpen vliegtuig in de KLM-vloot.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...elen-eerste-klm-vliegtuig

Was dus een tot passagiersvliegtuig omgebouwde Britse bommenwerper uit de Eerste Wereldoorlog: Wikipedia: Airco DH.9

Virussen? Scan ze hier!

Veelbesproken F-16 komt begin december op rotonde bij vliegbasis Volkel
quote:
VOLKEL - De veelbesproken F-16 op de rotonde bij vliegbasis Volkel wordt definitief op 3 december geplaatst. Dat bevestigt een woordvoerder van de gemeente Uden woensdagochtend. De straaljager komt op een sokkel op de rotonde aan de N264, de weg die langs de vliegbasis loopt.

Het monument is een langgekoesterde wens van de Dorpsraad Volkel. De Dorpsraad wil met het monument haar trots op de vliegbasis laten zien. Het toestel kwam begin dit jaar al als bouwpakket van vliegbasis Woensdrecht naar Volkel.

Niet iedereen is blij met de komst van het toestel. Zo vindt Theo van den Heuvel, die als woordvoerder van Atoomvrijstaat jaren actie voert tegen de aanwezigheid van kernkoppen op Vliegbasis Volkel, de plaatsing van het toestel onder meer te duur, onveilig, pedagogisch onjuist en oorlogsverheerlijkend.

Atoomvrijstaat is van plan om actie te voeren voor of tijdens de plaatsing van de straaljager, kondigde hij woensdag, maar ook eerder al aan.

De rotonde kan tijdens de plaatsing ongeveer anderhalf uur niet worden gebruikt.
Toestel komt dus hier te staan.
Gaat om J-246; een toestel dat stamt uit 1981.

De laatste dag voor KLM's PH-BFP is bijna aangebroken.

"City of Paramaribo" is de 5e 747-400 die de vloot voorgoed moet verlaten na PH-BFM, -BFO, -BFK en -BFA.
Op 13 augustus 1993 maakte ze haar eerste vlucht en werd op 1 september dat jaar aan KLM geleverd.
Op 7 maart 2014 ging ze weer de lucht in met de nieuwe World Business Class.
Op 31 oktober vertrok ze voor haar allerlaatste commerciële vlucht als KL662 vanuit Houston naar Amsterdam waar ze om 07:39 uur landde.

Dit was haar laatste vertrek vanuit Houston op 31 oktober:

IMG_3884 by Astro95Media, on Flickr

Ze staat gepland om maandagmorgen haar allerlaatste vlucht te maken; ze zal om 09:00 uur vertrekken naar Teruel, Spanje waar ze zich bij haar oudere zusters -BFA, -BFM en -BFO zal voegen.

Nu staat ze nog op Schiphol-Oost (bron)

Gelukkig staan er voor dit jaar niet meer 747 uitfaseringen gepland. De volgende is PH-BFD; het toestel met de meeste uren van de gehele KLM vloot. Zij staat gepland om op 15 januari uitgefaseerd te worden.

• H92!
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
quote:
Hoyden schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:16:
[...]

Gaat nu de hele andere kant op en zit inmiddels alweer op 4,5 km hoogte..
Lijkt erop dat die naar BRU gaat.

5 go-arounds op een plaatje

• CyBeR
  • Niet online
Yup:

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 28-02 18:14

swtimmer

Ontrafelt het leven!

quote:
Evianon schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 15:16:
Neem aan dat dat stukje op Westjet is? Die hebben inderdaad geen business class, maar er staat bij iedere boeking op de KL / AF website wel vrij duidelijk bij dat dat segment in economy is. Heb je (of is er voor je) online geboekt? Bij een telefonische boeking zou het nog kunnen dat het aan de telefoon niet verteld is, maar bij een online boeking denk ik dat ze gelijk hebben.
Is inderdaad via Amex gegaan, is mij dan ook niet helemaal duidelijk waarom ze me dan niet op Air Canada hadden geboekt want volgens mij heeft die wel business. Ik heb wel eerder in de VS gehad dat er geen business was, maar dan werd ik wel eco+ geplaatst. Nu is het zo dat ik zelfs naar economy geplaatst was. Ook is de KLM pagina zelf niet helemaal duidelijk aangezien daar dit stond:

https://awj7zw-sn3302.files.1drv.com/y3mdMEE4bxf_LPACUPcBbdsBKfhudOdT3OZ8umAIm6u6XZOxoMGmYhhQ0NVNnb0Bz6qYrt2gPfktf-6ouKksdYtfbZOKNafeHTQmS4bzeak85X_XJtJ85Qq2Lh7I5EuyS0PnrAEhaADujDor0pParx9KM0k9p9O8z-KWExZqa5pSTY?width=660&height=65&cropmode=none

• wildhagen
  • Niet online
quote:
downtime schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:19:
[...]

Air NZ heeft ook een paar hele mooie zwarte kisten. Volgens mij omdat ze sponsor van de All Blacks zijn.
Klopt, ze hebben er ook meerdere varianten van...

Op hun 777-300ER:

En op hun 787 is hij net ff iets anders:

Overigens kan het nóg zwarter dan dat :P

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 2 3 ... 6

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat vanaf nu alleen nog over Vliegtuigen & Techniek

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True